Vervolgens kreeg ik een schema en had ik nog meer vragen:quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:28 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Met het risico uitgelachen te worden: ik zie door de bomen het bos ff niet meer..
Kan iemand met uitleggen waar dit nu precies over gaat (behalve verschillende stromingen binnen de islam obviously)? Misschien met een leuk schematje of wat
Hoe de islam in elkaar steekt, welke stroming waar voor staat, hoe het nu zit met de Wahabieten en de Sufi's etcquote:
Geen ideequote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:23 schreef Kola het volgende:
Waarom is dat plaatje in de balk boven anders dan in de OP?
Ik beantwoord de makkelijke vragen wel. Omdat het een transparante achtergrond heeft.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:23 schreef Kola het volgende:
Waarom is dat plaatje in de balk boven anders dan in de OP?
Waarom geeft dat blauwe dan licht en de rest niet?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:25 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik beantwoord de makkelijke vragen wel. Omdat het een transparante achtergrond heeft.
Kan het hier over de islam gaan ipv over plaatjes? Niet rot bedoelt, maar ik open dit topic met een reden natuurlijkquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:25 schreef Kola het volgende:
[..]
Waarom geeft dat blauwe dan licht en de rest niet?
Dank je.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:26 schreef Shockwave12 het volgende:
Ik ben geen expert, maar een beetje weet ik wel ;-)
Je ziet vanuit de oorspronkelijke 'islam' drie stromingen ontstaan, de soennieten, de sjiieten en de kwaharij stroming. De eerste twee hoor je vandaag de dag nog veel van, de laatste is uitgestorven.
Waarom heb je die twee eerste stromingen? Na de dood van oprichter Mohammed was er discussie wie hem moest opvolgen als leider. Sommigen vonden dat dat zijn neef Ali moest zijn, anderen dat dat zijn vriend Aboe Bakr moest zijn. Uit die twee kampen zijn de twee bekende stromingen ontstaan.
In deze twee hoofdstromingen zijn diverse deelstromen ontstaan, als gevolg van cultuur, omgeving en interpretaties. Dat varieert tussen hele gewelddadige stromingen (zoals terroristische groepen) en heel vredige stromingen (de soefi bijvoorbeeld).
Diskriminaziquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:23 schreef Whiskers2009 het volgende:
En dan wel graag info door moslims zelf
Deze meneer, in 18xx, hield er nogal wat ideeën op na over hoe de moslims het tot die tijd fout deden, en hoe het wel hoorde. Hij was een soort revisionist.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 22:46 schreef Peunage het volgende:
[..]
Goede vraag. Er is niet echt een officieel iets of zo waar dit wordt vastgelegd. Over het algemeen zijn Wahhabieten volgers van de Hanbali wetsschool. Maar daarnaast houden ze er ideeën op na van ene meneer Mohammed Ibn Abd-Alwahhab.
Vaak worden ze ook als aparte school binnen het soennisme gezien.
Omdat er witte letters in staan?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:25 schreef Kola het volgende:
[..]
Waarom geeft dat blauwe dan licht en de rest niet?
islam = islamquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
Wie wil mij wijzer maken mbt de wereld van de Islam?
Nou, ik neem aan dat die er vanuit de praktijk meer van weten dan anderen..quote:
Ga je weer over Abraham beginnen ?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:30 schreef sturmpie het volgende:
[..]
islam = islam
die hebben Mohammed als kingpin
Christendom kan je ook uitleggen in 80 stromingen, en die hebben Jezus als kingpin
Joden zijn de als het ware de voorgangers van het christendom
Weerleg het niet, geef jouw kijk er op.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:31 schreef De_Ilias het volgende:
Het is moeilijk om in tekst al deze onzin hierboven te weerleggen, kost mij tijd en vermoeide vingers!
Ja, maar mij gaat het nu juist wél om de verschillende stromingen..quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:30 schreef sturmpie het volgende:
[..]
islam = islam
die hebben Mohammed als kingpin
Christendom kan je ook uitleggen in 80 stromingen, en die hebben Jezus als kingpin
Joden zijn de als het ware de voorgangers van het christendom
Maar komt dus kennelijk wél voor onder al die verschillende (onder)stromingen, en dat aspect snap ik nog niet helemaal.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:29 schreef Shockwave12 het volgende:
De soefi staat trouwens een beetje los van de rest omdat de Islam over het algemeen een wetsgodsdienst is. Je moet je aan een serie geboden en verboden houden wil je iets bereiken in het hiernamaals. De soefi is juist niet zo van die wettische interpretatie en is veel meer van het innerlijk.
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:31 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Ga je weer over Abraham beginnen ?
Ik ook niet. Want er schijnen dus zowel soennitische als sjiitische Soefi's te zijn. Ik ben er eerlijk nooit 1 tegengekomen, en ik ben in wat Arabische landen geweest.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:34 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar komt dus kennelijk wél voor onder al die verschillende (onder)stromingen, en dat aspect snap ik nog niet helemaal.
Het hoeft niet, maat ik wil hier graag wat leren, en ook tegenspraak helpt daarbij.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:31 schreef De_Ilias het volgende:
Het is moeilijk om in tekst al deze onzin hierboven te weerleggen, kost mij tijd en vermoeide vingers!
dat kan je toch allemaal op wikipedia opzoekenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:33 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ja, maar mij gaat het nu juist wél om de verschillende stromingen..
Om maar te beginnen bij simpele dingen als; HET grote verschil tussen soennieten en sjiieten, waar hoort het wahabisme (als ergens), wat zijn nu precies soefi's/Sufi's? Wat houden (globaal) de verschillende "onderstromen" in, welke groep kan gelinkt worden aan welke (onder)stroming, etc..
lijkt wel heel erg op jezus he?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:35 schreef sturmpie het volgende:
[..]![]()
![]()
Abraham is idd de uiteindelijke baas van het hele joden/christendom, hij is de grote Opa
zelfs Mohamed schijnt één van zijn nazaten te zijn
Een moslim zal vaak opgevoed zijn om de eigen stroming als enig juiste te zien, en de rest als ketters/afvallig, net zoals hij christenen er ook een neiging is om een grotere hekel te hebben aan andere christelijke stromingen naarmate ze meer lijken op de eigen stroming.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Nou, ik neem aan dat die er vanuit de praktijk meer van weten dan anderen..
Maar je mag er best wat over zeggen hoor
Ja, tijdens de discussie wie Mohammed moest opvolgen onstonden dus die twee grote groepen. Maar die beide groepen gingen niet allebei opeens compleet verschillend denken. In beide groepen waren mensen die uiteindelijk op de meer spirituele/innerlijke tour gingen dan het uiterlijke gehoorzamen aan geboden. Dus in beide stromingen kun je het soefisme aantreffen.quote:Maar komt dus kennelijk wél voor onder al die verschillende (onder)stromingen, en dat aspect snap ik nog niet helemaal.
1) Hou je er rekening mee dat ik afkortingen als VZMH en woorden als Oemmah (moeder? Nee?) niet ken als blanke Nederlander? Dus graag wat meer naar dummie-niveauquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:32 schreef De_Ilias het volgende:
De profeet Mohammed VZMH heeft gezegd:
“Er zal altijd een groep van mijn Oemmah duidelijk op de waarheid blijven en niet geschaad
worden door diegenen die hen in de steek laten noch degenen die hen tegen gaan.”
En hij zei:
“En deze Oemmah zal zich opsplitsen in 73 groeperingen, allen zullen in het Hellevuur zijn
behalve één.”
Zij (de metgezellen) vroegen:
“Welke (groep) is dit O Boodschapper van Allaah?”
Hij antwoordde:
“Zij zijn diegenen die op hetgeen zijn waar ik en mijn metgezellen vandaag de dag op zijn.”
Adam was nog eerder.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:35 schreef sturmpie het volgende:
[..]![]()
![]()
Abraham is idd de uiteindelijke baas van het hele joden/christendom/islam, hij is de grote Opa
zelfs Mohamed schijnt één van zijn nazaten te zijn
Volgers van Mohammed Ibn Abd-Alwahhab. Niet alle soennieten zijn dat. Dus dan kun je ze de naam wahhabieten geven.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:37 schreef De_Ilias het volgende:
Wahabieten bestaan niet, de zogenaamde "wahabieten" zijn niks anders dan Sunnieten.
Wellicht, maar ik hoor graag de visie van mensen daarop.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:36 schreef sturmpie het volgende:
[..]
dat kan je toch allemaal op wikipedia opzoeken
Christenen ook inderdaad. Maar dan nog zou men mij eea moeten kunnen vertellen toch?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:38 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Een moslim zal vaak opgevoed zijn om de eigen stroming als enig juiste te zien, en de rest als ketters/afvallig, net zoals hij christenen er ook een neiging is om een grotere hekel te hebben aan andere christelijke stromingen naarmate ze meer lijken op de eigen stroming.
ojaquote:
Je hebt ze duidelijk niet een rijtje.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:39 schreef Peunage het volgende:
[..]
Volgers van Mohammed Ibn Abd-Alwahhab. Niet alle soennieten zijn dat. Dus dan kun je ze de naam wahhabieten geven.
Hoe worden sjiieten door Abd-Alwahhab genoemd? Rafidha(weigeraars) toch? Noemen ze zichzelf zo? Nee, maar toch worden ze zo genoemd. En ze volgen niet eens iemand die rafidh heeft of zo.
Maar het soefisme overstijgt dan de andere stromingen, of zijn de soefisten het "onderling" ook dik oneens?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:38 schreef Shockwave12 het volgende:
[..]
Ja, tijdens de discussie wie Mohammed moest opvolgen onstonden dus die twee grote groepen. Maar die beide groepen gingen niet allebei opeens compleet verschillend denken. In beide groepen waren mensen die uiteindelijk op de meer spirituele/innerlijke tour gingen dan het uiterlijke gehoorzamen aan geboden. Dus in beide stromingen kun je het soefisme aantreffen.
Gaat tijd worden dat wij jouw in traditioneel mainstream soennisme gaan onderwijzen broquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:30 schreef Peunage het volgende:
De soefi's zijn dus gewoon raar. Niemand weet hoe ze precies in elkaar zitten. Een soort van rasta jamaicanen onder de Islam. Nee ik weet eigenlijk te weinig over ze.
Een Calvijn inderdaad.quote:Deze meneer, in 18xx, hield er nogal wat ideeën op na over hoe de moslims het tot die tijd fout deden, en hoe het wel hoorde. Hij was een soort revisionist.
Natuurlijk, graagquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:39 schreef De_Ilias het volgende:
Heb je misschien wat aan documenten (in het nederlands) die spreken over dit onderwerp?
Waar is die verdeling in de 4 wetscholen voor gemaakt dan?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:41 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
Je hebt ze duidelijk niet een rijtje.
Wat versta jij onder volgers? Ik ben een volger van alle gerespecteerde Sunnie geleerden, dus ook Imaam abul hasan al asharie, ben ik nu ook standaard een "asharie"? Ik volg Imam ibn hajr al asqalanie in hadieth, ben ik nu ook een "qalanie" (wtf)?
De term "raafidah" wordt gebruikt door elke sunniet! Alle 4 de wetscholen spreken met de term "raafidah" over de 12ver shia. Dus wtf zeg jij allemaal?
http://www.vraagdegeleerd(...)eKetterseSoefies.pdfquote:
Snel doorheen gescand. Dit is het min of meer. Er zijn nog wat details hier en daar die missen, maar daar is niet iedereen het over eens. Zoals de manier waar op de volgers gekozen zijn en zo. Maar dat is een bron van discussie en geen vaststaand feit. Zie bijvoorbeeld wikipedia over Saqifah Bani Saidah.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:46 schreef IPA35 het volgende:
Wannabe Arabist present!
Ok, dus je wilt weten hoe het allemaal een beetje in elkaar steekt?
Een beetje kennis van de vroege islam is wel op zijn plaats dus.
Na de dood van de Profeet kregen we allereerst de welbekende scheiding tussen Soennieten en Sj’iten. Laten we voor het gemak zeggen dat die eerste geloven dat de opvolger van de Profeet, dus de leider van de Ummah (gemeenschap) in principe indereen kan zijn en deze mensen verkozen dan ook Abu Bakr als Kalief (de leider dus). Anderen vonden echter dat de opvolgers iemand moest zijn uit de familie van de Profeet, namelijk Ali ibn Abi Talib, de schoonzoon en het neefje van Mohammed. Deze kregen dus later hun zin toen Ali de vierde (en laatste) Kalief werd van het Rashidun Kalifaat. De Sji’iten erkennen de eerste drie Kaliefen (Abu Bakr, Umar en Uthman) dus niet als legitieme leiders en acceptern hun ‘innovaties’ dus ook niet zoals het verbieden van het tijdelijk huwelijk (muta of zo).
Deze Ali kwam overigens aan de macht nadat Uthman, zijn voorganger, in zijn huis was belegerd en daarna vermoord door een woedende menigte. Hij wilde in eerste instatie geen kalief worden maar accepteerde het uiteindelijk toch. Een groep mensen die eerst zijn kalifaat ondersteunden en hier later op terugkwamen heten de Kharidjieten, dit zijn de voorlopers van de huidige Ibadi’s die vooral in Oman leven. De Ibadi’s zijn dus de derde hoofdgroep van de moslims en zij zijn een conservatieve groep die vooral overeenkomt met de Soennieten maar ik heb niet zoveel kennis van hen verder.
De Sj’iten zien Ali als hun eerste Imam (ook weer leider van de gemeenschap). Er ontstond een burgeroorlog tussen hem en de gouverneur van het recent veroverde Syrië genaamd Muahwiya. Uiteindelijk werd Ali tijdens het bidden vermoord door toedoen van de opstandige gouverneur die toen Kalief werd nadat de tweede Iman (de zoon van Ali, Hasan) de macht opgaf, naar mijn weten om tot vrede te komen. Hij werd de eerste kalief der Ommayaden dynastie.
Even tussendoor, naast deze drie hoofdgroepen zijn er ook nog de Koranisten. Deze mensen accepteren alleen de Koran als religieuze bron en dus niet de hadith (vertelingen) en dergelijke.
Er zijn dus een viertal hoofdgroepen:
-Soennieten
-Sji’iten
-Ibadi’s
-Koranisten
Dus, deze Ommayaden worden naar mijn weten door zowel Soennieten en Sji’iten niet zo gewaardeerd, *ahum*. De opvolging van Muahwiya I door zijn zoon Yazid was een heet hangijzer destijds. De mensen waren bang dat er sprake zou zijn van een erfelijke dynastie en dergelijk. In ieder geval kwamen een aantal hooggeplaatste Arabieren in opstand tegen Muahwiya en zijn zoon Yazid. De kleinzoon van Ali, Hussein ging uiteindelijk met een klein groepje volgelingen en familie onderweg naar Kufa (een legerkamp dat uitgeroeide tot stad in het huidige Irak) om zijn plaats als Kalief op te eisen. Onderweg bij het plaatsje Kerbala werden zij echter aangevallen door Yazid (zijn vader was inmiddels overleden) en bruut vermoord. De (Twaalver) Sji’iten herdenken dit met Ashura.
Wat er daarna volgde weet ik niet helemaal zeker maar laten we even naar de Soennieten kijken, die zijn onderverdeeld in een viertal wetscholen:
-Hanafi
-Maliki
-Hanbali
-Shafi’i
Deze verschillen niet erg sterk van elkaar. Zo geloven die eerste twee dat besnijdenis optioneel is en die laatste twee dat het verplicht is en zo.
Los daarvan bestaan er nog talloze Soefistische ordes die een esoterische (batin) interpretatie van de Islam aanhangen. Dit in tegenstelling tot de exoterische (zahir) interpretatie die bijna alle moslims aanhangen. Ik vereenvoudig het nu wel heel sterk overigens.
Salafisten en Wahabieten kan ik niet heel veel over vertellen, dit zijn een soort neo-Soennieten die terug willen naar de roots. Zij kunnen behoren tot alle vier de wetscholen.
Ik hoop dat ik daarmee de Soennieten voldoende behandeld heb, dit is namelijk het saaiste onderdeel.
Terug naar Iraq, de opvolgers van Hussein (de Imams) leefde hier namelijk (onder Ommayaden/Abbasiden heerschappij, vaak zelf onder huisarrest).
Hier begon de Sji’itische groep vorm te krijgen en op te splitsen.
De bekendste zijn de Twaalvers (Imamiyya) die de twaalf welbekende imams aanhangen.
Naar mijn weten geloven ze dat de twaalf imams gemaakt zijn van God’s licht maar zij geloven wel dat het gewone mensen zijn (die door God geleid worden). De Twaalfde Imam is de Mahdi volgens hen (Soennieten weten niet wie de Mahdi is) die in Occulatie (dus dat hij zich ging verbergen) ging na de dood van zijn vader Imam Al-Askari.
Dan zijn er nog de Vijfers (Zaidi’s) waar ik geen ene drol over weet en de Zeveners.
Die laatste worden de Isma'ilieten genoemd omdat zij denken dat hun zevende imam Isma’il is die in Occulatie is gegaan (Twaalvers denken dat hij dood is en hangen dus zijn jongere broertje aan als zevende imam). Deze sekte bestaat niet meer als zodanig, de enige uit de Zeveners voortgekomen groepen zijn de Mustaali's en de Nizari’s. Deze groep is ook weer eens gesplitst na overlijden van een van hun imams (veel meer dan 7 dus bij deze groepen). De Nizari’s hebben inmiddels al hun 49e Imam, de befaamde Agha Khan IV, een of andere rijke playboy.
Van de Isma’ilieten zijn ook de Druzen afgesplist. Daar waar de Isma’ilieten ook geloven in een esoterische interpretatie, initiatie in geheime leren en dergelijke zijn de Druzen min of meer een religie op zich.
Nu, tijdens het leven van de imams hadden zij allemaal volgelingen, discipelen en leerlingen die hun openbaringen opschreven en zo. In deze tijd was de Sji’itische theologie nog niet gefixeerd! Zo was de natuur van de Imams een belangrijk vraagstuk. Bepaalde figuren vonden het dan ook nodig de goddelijkheid van de imams uit te roepen. Zo ontstonden er allerlei kleine sektes in Irak (vooral Kufa!) van deze zogenaamde Ghulat (extremisten). Zo had je tijdens het leven van de zesde imam Al-Jafari figuren als Muffadal ibn Umar Al-Ja’fi die dit deden. Van zijn hand zouden een aantal belangrijke bronteksten over de leerstellingen van deze ghulat afkomen (wat overigens waarschijnlijk niet zo is, maar foutief aan hem zijn toegeschreven). Zo had je ook ene Abu Khattab, ene Mohammed ibn Sinan en zo.
Wat deze figuren allemaal opschreven heeft allemaal weinig te maken met wat de meeste onder ons onder Islamitisch verstaan, maar goed, als de geschiedenis iets anders was gelopen gingen de Twaalvers nu hun leer aan. Ook hier weer een grote rol voor de 'batin'.
Misschien wel de bekendste van deze ghulat was Mohammed ibn Nusayr, die leefde tijdens het leven van de tiende en elfde imam. Hij werd opgevolg als leider van zijn kleine clubje door een tweetal mannen die uiteindelijk een man genaamd Al-Husayn Al-Khasibi wisten te bekeren. Deze man wordt gezien als de stichter van de Nusayriyya sekte, de enige nog bestaande van de originele ghulat sektes die hun oorsprong vinden in Kufa. Zij accepteren ook de geschriften van voorgaande ghali (enkelvoud van ghulat) als legitiem en hebben deze gecanoniseerd in hun eigen leer. Deze sekte wist te overleven door te verhuizen naar Syrië waar de bevolking langs de kust bekeerd werd (inmiddels hebben ze al 500 jaar geen bekeerlingen toegelaten) waar zij vandaag de dag bekend staan onder de naam Alawieten.
Wat? Alevieten? Nee, dat is een soort van neo-ghulat sekte die samen met de Bektashi orde zijn afgeleid van de leer van ene Haji Bektash Veli, een mysticus uit de 13e eeuw die in Oost-Anatolië opereerde.
Beste jongens en meisjes, dit was mijn presentatie.
Zijn er nog vragen?
Lekker objectief bro.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:52 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
http://www.vraagdegeleerd(...)eKetterseSoefies.pdf
Deze gaat in het Nederlands over de Sufies.
En in het engels:
http://www.spubs.com/sps/(...)e=displaysection.cfm
Hier wordt er gedetailleerd ingegaan op veel dwalende sektes in de Islam.
Veel lees plezier, als je er niet uitkomt (betreft de termen) mag je me altijd vragen!
Jazeker, en dank je wel!quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:46 schreef IPA35 het volgende:
Wannabe Arabist present!
Ok, dus je wilt weten hoe het allemaal een beetje in elkaar steekt?
Een beetje kennis van de vroege islam is wel op zijn plaats dus.
Ik heb het geprobeerd zo kort mogelijk te houden!
Na de dood van de Profeet kregen we allereerst de welbekende scheiding tussen Soennieten en Sj’iten. Laten we voor het gemak zeggen dat die eerste geloven dat de opvolger van de Profeet, dus de leider van de Ummah (gemeenschap) in principe indereen kan zijn en deze mensen verkozen dan ook Abu Bakr als Kalief (de leider dus). Anderen vonden echter dat de opvolgers iemand moest zijn uit de familie van de Profeet, namelijk Ali ibn Abi Talib, de schoonzoon en het neefje van Mohammed. Deze kregen dus later hun zin toen Ali de vierde (en laatste) Kalief werd van het Rashidun Kalifaat. De Sji’iten erkennen de eerste drie Kaliefen (Abu Bakr, Umar en Uthman) dus niet als legitieme leiders en acceptern hun ‘innovaties’ dus ook niet zoals het verbieden van het tijdelijk huwelijk (muta of zo).
Deze Ali kwam overigens aan de macht nadat Uthman, zijn voorganger, in zijn huis was belegerd en daarna vermoord door een woedende menigte. Hij wilde in eerste instatie geen kalief worden maar accepteerde het uiteindelijk toch. Een groep mensen die eerst zijn kalifaat ondersteunden en hier later op terugkwamen heten de Kharidjieten, dit zijn de voorlopers van de huidige Ibadi’s die vooral in Oman leven. De Ibadi’s zijn dus de derde hoofdgroep van de moslims en zij zijn een conservatieve groep die vooral overeenkomt met de Soennieten maar ik heb niet zoveel kennis van hen verder.
De Sj’iten zien Ali als hun eerste Imam (ook weer leider van de gemeenschap). Er ontstond een burgeroorlog tussen hem en de gouverneur van het recent veroverde Syrië genaamd Muahwiya. Uiteindelijk werd Ali tijdens het bidden vermoord door toedoen van de opstandige gouverneur die toen Kalief werd nadat de tweede Iman (de zoon van Ali, Hasan) de macht opgaf, naar mijn weten om tot vrede te komen. Hij werd de eerste kalief der Ommayaden dynastie.
Even tussendoor, naast deze drie hoofdgroepen zijn er ook nog de Koranisten. Deze mensen accepteren alleen de Koran als religieuze bron en dus niet de hadith (vertelingen) en dergelijke.
Er zijn dus een viertal hoofdgroepen:
-Soennieten
-Sji’iten
-Ibadi’s
-Koranisten
Dus, deze Ommayaden worden naar mijn weten door zowel Soennieten en Sji’iten niet zo gewaardeerd, *ahum*. De opvolging van Muahwiya I door zijn zoon Yazid was een heet hangijzer destijds. De mensen waren bang dat er sprake zou zijn van een erfelijke dynastie en dergelijk. In ieder geval kwamen een aantal hooggeplaatste Arabieren in opstand tegen Muahwiya en zijn zoon Yazid. De kleinzoon van Ali, Hussein ging uiteindelijk met een klein groepje volgelingen en familie onderweg naar Kufa (een legerkamp dat uitgeroeide tot stad in het huidige Irak) om zijn plaats als Kalief op te eisen. Onderweg bij het plaatsje Kerbala werden zij echter aangevallen door Yazid (zijn vader was inmiddels overleden) en bruut vermoord. De (Twaalver) Sji’iten herdenken dit met Ashura.
Wat er daarna volgde weet ik niet helemaal zeker maar laten we even naar de Soennieten kijken, die zijn onderverdeeld in een viertal wetscholen:
-Hanafi
-Maliki
-Hanbali
-Shafi’i
Deze verschillen niet erg sterk van elkaar. Zo geloven die eerste twee dat besnijdenis optioneel is en die laatste twee dat het verplicht is en zo.
Los daarvan bestaan er nog talloze Soefistische ordes die een esoterische (batin) interpretatie van de Islam aanhangen. Dit in tegenstelling tot de exoterische (zahir) interpretatie die bijna alle moslims aanhangen. Ik vereenvoudig het nu wel heel sterk overigens.
Salafisten en Wahabieten kan ik niet heel veel over vertellen, dit zijn een soort neo-Soennieten die terug willen naar de roots. Zij kunnen behoren tot alle vier de wetscholen. Voor meer informatie moet je bij De_Ilias wezen.
Ik hoop dat ik daarmee de Soennieten voldoende behandeld heb, dit is namelijk het saaiste onderdeel.
Terug naar Iraq, de opvolgers van Hussein (de Imams) leefde hier namelijk (onder Ommayaden/Abbasiden heerschappij, vaak zelf onder huisarrest).
Hier begon de Sji’itische groep vorm te krijgen en op te splitsen.
De bekendste zijn de Twaalvers (Imamiyya) die de twaalf welbekende imams aanhangen.
Naar mijn weten geloven ze dat de twaalf imams gemaakt zijn van God’s licht maar zij geloven wel dat het gewone mensen zijn (die door God geleid worden). De Twaalfde Imam is de Mahdi volgens hen (Soennieten weten niet wie de Mahdi is) die in Occulatie (dus dat hij zich ging verbergen) ging na de dood van zijn vader Imam Al-Askari.
Dan zijn er nog de Vijfers (Zaidi’s) waar ik geen ene drol over weet en de Zeveners.
Die laatste worden de Isma'ilieten genoemd omdat zij denken dat hun zevende imam Isma’il is die in Occulatie is gegaan (Twaalvers denken dat hij dood is en hangen dus zijn jongere broertje aan als zevende imam). Deze sekte bestaat niet meer als zodanig, de enige uit de Zeveners voortgekomen groepen zijn de Mustaali's en de Nizari’s. Deze groep is ook weer eens gesplitst na overlijden van een van hun imams (veel meer dan 7 dus bij deze groepen). De Nizari’s hebben inmiddels al hun 49e Imam, de befaamde Agha Khan IV, een of andere rijke playboy.
Van de Isma’ilieten zijn ook de Druzen afgesplist. Daar waar de Isma’ilieten ook geloven in een esoterische interpretatie, initiatie in geheime leren en dergelijke zijn de Druzen min of meer een religie op zich.
Nu, tijdens het leven van de imams hadden zij allemaal volgelingen, discipelen en leerlingen die hun openbaringen opschreven en zo. In deze tijd was de Sji’itische theologie nog niet gefixeerd! Zo was de natuur van de Imams een belangrijk vraagstuk. Bepaalde figuren vonden het dan ook nodig de goddelijkheid van de imams uit te roepen. Zo ontstonden er allerlei kleine sektes in Irak (vooral Kufa!) van deze zogenaamde Ghulat (extremisten). Zo had je tijdens het leven van de zesde imam Al-Jafari figuren als Muffadal ibn Umar Al-Ja’fi die dit deden. Van zijn hand zouden een aantal belangrijke bronteksten over de leerstellingen van deze ghulat afkomen (wat overigens waarschijnlijk niet zo is, maar foutief aan hem zijn toegeschreven). Zo had je ook ene Abu Khattab, ene Mohammed ibn Sinan en zo.
Wat deze figuren allemaal opschreven heeft allemaal weinig te maken met wat de meeste onder ons onder Islamitisch verstaan, maar goed, als de geschiedenis iets anders was gelopen gingen de Twaalvers nu hun leer aan. Ook hier weer een grote rol voor de 'batin'.
Misschien wel de bekendste van deze ghulat was Mohammed ibn Nusayr, die leefde tijdens het leven van de tiende en elfde imam. Hij werd opgevolg als leider van zijn kleine clubje door een tweetal mannen die uiteindelijk een man genaamd Al-Husayn Al-Khasibi wisten te bekeren. Deze man wordt gezien als de stichter van de Nusayriyya sekte, de enige nog bestaande van de originele ghulat sektes die hun oorsprong vinden in Kufa. Zij accepteren ook de geschriften van voorgaande ghali (enkelvoud van ghulat) als legitiem en hebben deze gecanoniseerd in hun eigen leer. Deze sekte wist te overleven door te verhuizen naar Syrië waar de bevolking langs de kust bekeerd werd (inmiddels hebben ze al 500 jaar geen bekeerlingen toegelaten) waar zij vandaag de dag bekend staan onder de naam Alawieten.
Wat? Alevieten? Nee, dat is een soort van neo-ghulat sekte die samen met de Bektashi orde zijn afgeleid van de leer van ene Haji Bektash Veli, een mysticus uit de 13e eeuw die in Oost-Anatolië opereerde.
Beste jongens en meisjes, dit was mijn presentatie.
Zijn er nog vragen?
Dank je welquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:52 schreef De_Ilias het volgende:
[..]
http://www.vraagdegeleerd(...)eKetterseSoefies.pdf
Deze gaat in het Nederlands over de Sufies.
En in het engels:
http://www.spubs.com/sps/(...)e=displaysection.cfm
Hier wordt er gedetailleerd ingegaan op veel dwalende sektes in de Islam.
Veel lees plezier, als je er niet uitkomt (betreft de termen) mag je me altijd vragen!
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |