Deze Ierse kinderen zullen ongetwijfeld al bekend zijn met de christelijke indoctrinatie. Nu kunnen ze later wat makkelijker kiezen welke vorm van indoctrinatie ze willen volgen.quote:
Kennis is altijd goed. Als je dan maar alle geloven/overtuigingen voorgeschoteld krijgt.quote:
Op straffe van wat en hoe ga je het uitvoeren?quote:Op vrijdag 27 september 2013 08:26 schreef Zigger het volgende:
[..]
Kennis is altijd goed. Als je dan maar alle geloven/overtuigingen voorgeschoteld krijgt.
Ik ben er voor om religie te verbieden tot het 18e levensjaar en laat mensen dan zelf een keuze maken.
Zolang álle vormen van geloof maar gelijk aan bod komen is er geen sprake van indoctrinatie.quote:
Zolang je leerlingen niet dwingt. Je kunt elk geloof aan bod laten komen en ze dan altijd nog pastafarisme of atheisme door de strot duwen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 08:30 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zolang álle vormen van geloof maar gelijk aan bod komen is er geen sprake van indoctrinatie.
quote:Op vrijdag 27 september 2013 08:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ben trouwens wel benieuwd naar de inhoud van de lessen atheisme. Veel meer dan roepen dat God niet bestaat zal het niet zijn,
Tja, je hebt natuurlijk te maken met een leraar en diens geloofsvoorkeur. Hopelijk kan hij/zij daar dan voldoende afstand van nemen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 08:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zolang je leerlingen niet dwingt. Je kunt elk geloof aan bod laten komen en ze dan altijd nog pastafarisme of atheisme door de strot duwen.
Mij lijken de lessen Ancient Aliens ook wel interessant.quote:Ben trouwens wel benieuwd naar de inhoud van de lessen atheisme. Veel meer dan roepen dat God niet bestaat zal het niet zijn,
Akkoord.quote:Op vrijdag 27 september 2013 08:30 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zolang álle vormen van geloof maar gelijk aan bod komen is er geen sprake van indoctrinatie.
Op de kleuterschool. Op de eerste dag.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:09 schreef Molurus het volgende:
Zullen we niet eerst beginnen met vertellen dat de Kerstman / Sinterklaas niet bestaat?
''Up to 16,000 primary schoolchildren who attend the fast-growing multi-denominational Irish school sector will receive direct tuition on atheism as part of their basic introduction course to ethics and belief systems.''quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:17 schreef paddy het volgende:
Openbare scholen en geloofsonderwijs? Ik kan mij herinneren dat mijn dochter kon kiezen tussen godsdienst en humanisme (openbare school). Ik vond het wel handig dat ze van beiden wat meekreeg. Welke lessen willen ze vervangen, of komt er gewoon nog een keuze bij?
Daar hebben ze dus nu gewoon nog een optie bij. Ik ben helemaal niet tegen dat mijn kind weet wat er in de wereld te koop is en het leert dingen naast elkaar te leggen. Het is juist dom om in je hokje te blijven zitten en denken dat je de waarheid in pacht hebt. Jij bent dus tegen? Kinderen leren nadenken en omgaan met de mensen die een andere opvoeding gehad hebben. Eigen keuzesquote:Op vrijdag 27 september 2013 09:14 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Ja maar hoe moeten we dan de domme massa onderdrukken?
Is me nooit wijsgemaakt. Net als het ware verhaal van Sinterklaas mij gewoon is verteld. En toch nog voor de kachel gaan zingen als kind...de samenleving indoctrineert hahaquote:Op vrijdag 27 september 2013 09:18 schreef Ulx het volgende:
[..]
Op de kleuterschool. Op de eerste dag.
Dat is hele punt. Gelovigen beweren dat hij wel bestaat. Een atheïst beweert dat er te weinig bewijs is om dat aan te tonen, meer niet.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:53 schreef Woestijnvos het volgende:
Kunnen ze hellemaal niet weten of ie bestaat of niet.
Tsja wetenschappers maken ook geen claims die ze niet 100% kunnen onderbouwen / bewijzen.. dat in tegenstelling tot gelovigen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:57 schreef xzaz het volgende:
Leuk dat woordje 'probably' op die bus. En alsof mensen die geloven niet van het leven genieten![]()
En de atheisten die ik ken zijn ongelooflijk cynische en zure mensen. Maar wellicht ken ik de verkeerde atheisten.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:57 schreef xzaz het volgende:
Leuk dat woordje 'probably' op die bus. En alsof mensen die geloven niet van het leven genieten![]()
Ja precies, je leert ze met dat boek gewoon logisch en kritisch nadenken en geeft ze een mooie inleiding tot de wetenschappelijke methode.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:28 schreef SpecialK het volgende:
En op die manier zie je dus heel goed hoe internationale media zo'n verhaal oppikken.
Niemand wil kinderen leren dat god niet bestaat. Dat heeft een overijverige (waarschijnlijk christelijke) journalist er van gemaakt.
Beter lezen. Sterker nog, lees het boek eens voordat je oordeelt.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:33 schreef Veldkamp het volgende:
Atheïstische indoctrinatie. Zoals in de Sovjet-Unie.
Het toont wel aan hoever de Ierse regering en bureaucratische ambtenaren afstaan van de gemiddelde Ierse bevolking. Die wensen écht geen atheïstische leugenpropaganda voor hun kleuters.
Ja en nog meer onbegrip van mensen die te lui zijn om zich te verdiepen in gebruiken en zienswijzen van mensen die wel één of andere religie aanhangen, om dan vervolgens steeds te zeiken op diezelfde lui terwijl ze er niets van afweten.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:31 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ja precies, je leert ze met dat boek gewoon logisch en kritisch nadenken en geeft ze een mooie inleiding tot de wetenschappelijke methode.
Als dat uiteindelijk leidt tot meer ongeloof, tja...
Hardop lachen hierzo.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:33 schreef Veldkamp het volgende:
Het toont wel aan hoever de Ierse regering en bureaucratische ambtenaren afstaan van de gemiddelde Ierse bevolking. Die wensen écht geen atheïstische leugenpropaganda voor hun kleuters.
Niet overdrijven, mensen in contact laten komen met zowel religies als de andere kant zou veel beter zijn.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:33 schreef Veldkamp het volgende:
quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:34 schreef Fides het volgende:
Tja, lijkt me eerder iets van een introductie in de wetenschapsfilosofie/wetenschapsmethodiek dan "Atheism 101". In ieder geval een stuk relevanter om op school te leren dan "religie/godsdienst" (wat in mijn ogen hoogstens een plekje heeft bij maatschappijleer ofzo).
Ik denk dat het om een simpel lesje humanisme gaat. Ofwel, hoe kom je tot ethiek vanuit een sociaal wetenschappelijke basis.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:31 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ja precies, je leert ze met dat boek gewoon logisch en kritisch nadenken en geeft ze een mooie inleiding tot de wetenschappelijke methode.
Als dat uiteindelijk leidt tot meer ongeloof, tja...
Het moet én, én zijn. Dus je zou de kinderen dan ook moeten informeren over alle religies.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ja en nog meer onbegrip van mensen die te lui zijn om zich te verdiepen in gebruiken en zienswijzen van mensen die wel één of andere religie aanhangen, om dan vervolgens steeds te zeiken op diezelfde lui terwijl ze er niets van afweten.
Ik heb 'm thuis in de kast staan. Het is echt meer een wetenschapsboek dan dat het humanistische filosofie uitdraagt.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat het om een simpel lesje humanisme gaat. Ofwel, hoe kom je tot ethiek vanuit een sociaal wetenschappelijke basis.
Het humanisme heeft in de afgelopen 250 jaar het christendom al flink getransformeerd tot de relatief moderne religie die het nu is. Alleen blijven veel christenen het christelijke normen en waarden noemen. Ik ga er vanuit dat dit soort misvattingen behandeld worden.
Ja dat zei ik ook inderdaad. Gewoon de 4 of 5 hoofdreligies eruit pakken en behandelen. Als dat in een vroeg stadium gedaan zou kunnen worden zouden er zoveel misvattingen en problemen uit de weg geruimd kunnen worden.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:36 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Het moet én, én zijn. Dus je zou de kinderen dan ook moeten informeren over alle religies.
En waarom dan precies? Tuurlijk is inlevensvermogen in anderen een pré, en daarom is het handig om bij maatschappijleer oid mensen te leren inzien dat iedereen een andere achtergrond/denkwijze/moreel framework heeft, maar echt expliciet de inhoud van een religie/religieus boek overbrengen heeft toch geen educatieve noodzaak? In een zekere zin zal het lezen van romans en wetenschappelijk literatuur net zo goed (en misschien wel veel meer) een educatieve functie hebben.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:36 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Het moet én, én zijn. Dus je zou de kinderen dan ook moeten informeren over alle religies.
Maar heeft dat te maken met een tekort aan kennis of educatieve aandacht voor het Christendom? Ik denk dat serieus op elke school er aandacht is geweest voor 't Christelijke geloof (zelfs bij mij terwijl ik alleen maar op openbare scholen heb gezeten), dat men Christenenquote:Op vrijdag 27 september 2013 10:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Moet je nu eens op een feestje zeggen dat een Christen ben en wat voor rare vragen je krijgt.Heb er zelf weinig mee overigens.
Ah ik lees hier dat ze gebruik gaan maken van the magic of reality. Een breakdown van alle bekende creation myths opgevolgd door een lesje evolutionaire biologie. Ik zie nog steeds nergens direct atheisme uit vloeien, hoewel er wel wat tendentieuze stukjes in zullen zitten. Maar wat mij betreft niks wat niet met de keiharde realiteit te maken heeft.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:38 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik heb 'm thuis in de kast staan. Het is echt meer een wetenschapsboek dan dat het humanistische filosofie uitdraagt.
Ik denk het wel ja. Van mij hoeft het Christendom geen speciale aandacht, gebeurde bij mij op school ook niet. Wij behandelden elke religie en ik moet zeggen dat mij dat veel goed heeft gedaan.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:43 schreef Fides het volgende:
[..]
Maar heeft dat te maken met een tekort aan kennis of educatieve aandacht voor het Christendom? Ik denk dat serieus op elke school er aandacht is geweest voor 't Christelijke geloof (zelfs bij mij terwijl ik alleen maar op openbare scholen heb gezeten), dat men Christenenvindt, kan natuurlijk gewoon komen omdat men gewoon niets met religie/bovennatuurlijke krachten heeft.
Oh dat doe ik al lang niet meer. Het enige wat me hier in Den Bosch nog wel eens overkomt is dat ik in de binnenstad rondloop en wordt aangesproken door een bepaalde stroming christenen die mij ter plekke proberen te bekeren.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:46 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ik denk het wel ja. Van mij hoeft het Christendom geen speciale aandacht, gebeurde bij mij op school ook niet. Wij behandelden elke religie en ik moet zeggen dat mij dat veel goed heeft gedaan.
Dat er altijd mensen zijn die religie in het algemeen-waardig vinden snap ik. Die duiken dan ook als een stel bloedhonden op je zodra je het woord 'Christen' in de mond neemt, om je dan naar gelang de kansloze discussie vordert, er van te beschuldigen dat je mensen lastig valt en probeert te bekeren.
Ja, net zo irritant als die mensen die je abonnementen voor allerlei onzin proberen aan te smeren.quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:07 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Oh dat doe ik al lang niet meer. Het enige wat me hier in Den Bosch nog wel eens overkomt is dat ik in de binnenstad rondloop en wordt aangesproken door een bepaalde stroming christenen die mij ter plekke proberen te bekeren.
Dan ga ik wel meteen over op de nucleaire optie.
Ik vind juist het idee dat alleen 'gelovigen' respect zouden kunnen opbrengen arrogant en volledig onjuist. Ik zie het tegendeel behoorlijk vaak in de kranten staan tegenwoordig.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:26 schreef paddy het volgende:
Mijn hele schoonfamilie stuurt de kinderen naar een christelijke school. Niet omdat ook maar iemand ervan gelooft, maar wel leert dat ze respect hebben. Hoef je het niet mee eens te zijn, ik vind dat wel een mooi iets. En op het voortgezet onderwijs komen dan ook andere geloven en denkwijzen van die gelovigen aan bod. En er is niemand in de familie die gelooft. Ze weten wel waar ze over praten wanneer ze met een gelovige in discussie zijn. Itt tot mensen die er niets vanaf weten en alleen maar dom kunnen reageren met...gelovigen zijn dom. Dat vind ik pas dom en onwetend.
Dit dus.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ah ik lees hier dat ze gebruik gaan maken van the magic of reality. Een breakdown van alle bekende creation myths opgevolgd door een lesje evolutionaire biologie. Ik zie nog steeds nergens direct atheisme uit vloeien, hoewel er wel wat tendentieuze stukjes in zullen zitten. Maar wat mij betreft niks wat niet met de keiharde realiteit te maken heeft.
Als realisme gekleurd is dan zijn we als samenleving flink ver heen.
''Up to 16,000 primary schoolchildren who attend the fast-growing multi-denominational Irish school sector will receive direct tuition on atheism as part of their basic introduction course to ethics and belief systems.''quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:53 schreef Brum_brum het volgende:
Kinderen vertellen dat er waarschijnlijk geen god is, is een mooie afwisseling tussen ze leren dat ze eeuwig in de hel gaan branden als ze een leugentje vertellen enzo. Qua indoctrinatie dus heel wat minder sadistisch dan al die kindermishandelende gelovigen. Maar wat ik een beetje zielig vind is dat allerlei belangengroepen scholen kunnen gebruiken om hun wereldvisie op te dringen aan kinderen. Tenzij dit bericht het allemaal een beetje overdrijft en de kinders geen atheïstisch programma, maar een programma over hoe verschillende mensen over het leven denken krijgen.
Als je op een gelovige middelbare school hebt gezeten dan krijg je het vak levensbeschouwing al, en als je dat niet doet krijg je iets vergelijkbaars met een andere naam.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:16 schreef ems. het volgende:
Wat een verschrikkelijke onzin. Wanneer gooien ze nou eens godsdienst weg, vervangen ze dat door "levensbeschouwing" ben bespreken ze daar gewoon zo veel mogelijk verschillende bewegingen.
Les in atheïsme
edit: Ah, zoiets is al min of meer het geval. Nu Nederland nog.
Ik zat op een christelijke school en heb dat nooit gekregen, of althans, niet voor zover ik weet. Wat zou eronder vallen?quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:30 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Als je op een gelovige middelbare school hebt gezeten dan krijg je het vak levensbeschouwing al, en als je dat niet doet krijg je iets vergelijkbaars met een andere naam.
Ik denk dat de beschrijving in het artikel (expres) ongelukkig is gekozen om gekke bekken te trekken.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:31 schreef -Strawberry- het volgende:
Slechte zaak. Atheisme is geen religie en derhalve kan je er ook geen les in geven. Leer die kinderen dan gewoon wetenschap en noem het lessen in natuurwetenschappen.
Ik zat op een school die bij naam christelijk was en het vak levensbeschouwing was 2 uur in de week slap ouwehoeren over verschillende geloofsstromen. Ik heb er echt helemaal niks van geleerd. We kregen het ook maar tot en met het tweede of derde geloof ik. Daarna werd het vervangen door maatschappijleer.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:30 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik zat op een christelijke school en heb dat nooit gekregen, of althans, niet voor zover ik weet. Wat zou eronder vallen?
Ik heb dat hele levensbeschouwing nooit gehad, dusquote:Op vrijdag 27 september 2013 13:35 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik zat op een school die bij naam christelijk was en het vak levensbeschouwing was 2 uur in de week slap ouwehoeren over verschillende geloofsstromen. Ik heb er echt helemaal niks van geleerd. We kregen het ook maar tot en met het tweede of derde geloof ik. Daarna werd het vervangen door maatschappijleer.
Je kan kinderen wel vertellen dat er ook mensen zijn die niet in god geloven en welke redenen die mensen daarvoor hebben. Ierland ken ik niet zo goed maar er zijn een hele hoop Amerikaanse kinderen die daar pas achter komen als ze richting de 18 jaar gaan.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:31 schreef -Strawberry- het volgende:
Slechte zaak. Atheisme is geen religie en derhalve kan je er ook geen les in geven. Leer die kinderen dan gewoon wetenschap en noem het lessen in natuurwetenschappen.
Het was dan ook echt extreem oppervlakkig.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:36 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik heb dat hele levensbeschouwing nooit gehad, dusWel maatschappijleer, maar dat heeft nooit echt te maken gehad met levensbeschouwingen.
Evolutieleer heeft helemaal niks te maken met atheïsme.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:38 schreef -Strawberry- het volgende:
En het beste is natuurlijk scholing waarin les wordt gegeven in zowel evolutie als de grote religies van de wereld. Laat mensen dan zelf maar bepalen wat ze willen aanhangen.Religie neemt nou eenmaal een belangrijke plek in in veel samenlevingen, dus een beetje basiskennis is ook voor ongelovigen niet verkeerd. En andersom met de evolutieleer net zo.
Daarom ben ik ook tegen gelovige scholen. Maar lessen in atheisme zullen vooral ongelovige leerlingen aantrekken en die hoef je toch al niet meer te overtuigen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:37 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Je kan kinderen wel vertellen dat er ook mensen zijn die niet in god geloven en welke redenen die mensen daarvoor hebben. Ierland ken ik niet zo goed maar er zijn een hele hoop Amerikaanse kinderen die daar pas achter komen als ze richting de 18 jaar gaan.
Niet per definitie, maar alternatieve verklaringen kunnen wel leiden tot atheisme.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:39 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Evolutieleer heeft helemaal niks te maken met atheïsme.
Dat zal ongetwijfeld, maar dat waren 98% van de vakken op de middelbare school.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:38 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Het was dan ook echt extreem oppervlakkig.
Leraar - Welkom bij biologie. Vorige week hadden we het over evolutie. Deze week gaan we de Väinämöinen behandlen. De oud-finse creatiemythe.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:38 schreef -Strawberry- het volgende:
En het beste is natuurlijk scholing waarin les wordt gegeven in zowel evolutie als de grote religies van de wereld
Ik zat in 1992 op een MTS, belangrijke school voor de regio. Ze noemden zichzelf samenwerkingsschool omdat ze als openbare school veel aandacht gaven aan alle religies. Tijdens lessen maatschappij leer, levensbeschouwing en een maandagochtend opening in de aula.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:27 schreef erodome het volgende:
Op de christelijke school waar mijn zoon zit wordt tijdens "godsdienstles" ook over het humanisme, darwin en nog veel meer gesproken. Dus ik denk dat dit in nederland allang het geval is(dan heb ik het nog niet eens over de kritische blik op religie in de andere lessen zoals geschiedenis).
Dit x100quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:59 schreef Pek het volgende:
Geweldig! Hoewel compleet negeren van relishit beter zou zijn, natuurlijk
Ik zat op een katholieke basisschool, waar we één keer per week les hadden van een kathegeet, godsdienstleraar.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:27 schreef erodome het volgende:
Op de christelijke school waar mijn zoon zit wordt tijdens "godsdienstles" ook over het humanisme, darwin en nog veel meer gesproken. Dus ik denk dat dit in nederland allang het geval is(dan heb ik het nog niet eens over de kritische blik op religie in de andere lessen zoals geschiedenis).
Atheïsme is net zo goed een geloof. Bewijzen dat er niets is kan ook niet. Wat is er mis met het algemene vak "Religie" waarin de verschillende geloofsovertuigingen worden behandeld?quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
"Lessen in Atheisme"? Klinkt mij meer in de oren als 'logisch nadenken'. Dawkins
[..]
In mijn ervaring is er een verschil tussen de beleefdheid van kinderen op bijzondere en openbare scholen.quote:Ik vind juist het idee dat alleen 'gelovigen' respect zouden kunnen opbrengen arrogant en volledig onjuist. Ik zie het tegendeel behoorlijk vaak in de kranten staan tegenwoordig.
Hier is ook het resultaat van de christelijke scholen beter dan die van de openbare scholen. Ik weet niet goed waar dat aan ligt, denk niet dat het geloof op zichzelf daar zoveel mee te maken heeft. Wel verdere normen en waarden, wat strenger zijn en meer gericht op saamhorigheid.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:17 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Atheïsme is net zo goed een geloof. Bewijzen dat er niets is kan ook niet. Wat is er mis met het algemene vak "Religie" waarin de verschillende geloofsovertuigingen worden behandeld?
[..]
In mijn ervaring is er een verschil tussen de beleefdheid van kinderen op bijzondere en openbare scholen.
Dit.quote:Op vrijdag 27 september 2013 08:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Deze Ierse kinderen zullen ongetwijfeld al bekend zijn met de christelijke indoctrinatie. Nu kunnen ze later wat makkelijker kiezen welke vorm van indoctrinatie ze willen volgen.
Plus andere financiering, wellicht.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Hier is ook het resultaat van de christelijke scholen beter dan die van de openbare scholen. Ik weet niet goed waar dat aan ligt, denk niet dat het geloof op zichzelf daar zoveel mee te maken heeft. Wel verdere normen en waarden, wat strenger zijn en meer gericht op saamhorigheid.
Misschien, maar de openbare school hier is niet "arm" ofzo, die zijn al over op laptoponderwijs zelfs, doen ook leuke schoolreisjes(ook naar het buiteland in de hogere klassen) en ga zo maar door. Mooi gebouw met nieuwe stukken, goed onderhouden. Maar toch een slechter resultaat en meer gedoe onder de kinderen(nu kunnen pubers gewoon vervelende wezens zijn, dus ook de christelijke school is niet vrij van gedoe). Resultaat is trouwens nog slechter geworden toen ze zijn overgegaan op dat laptoponderwijs, nu zal dat wel weer bijtrekken hoop ik, maar dan nog heeft de christelijke school een significant beter resultaat.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:33 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Plus andere financiering, wellicht.
Ik denk er nog even over na wat ik ervan vind, maar het was mij inderdaad ook opgevallen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:35 schreef erodome het volgende:
[..]
Misschien, maar de openbare school hier is niet "arm" ofzo, die zijn al over op laptoponderwijs zelfs, doen ook leuke schoolreisjes(ook naar het buiteland in de hogere klassen) en ga zo maar door. Mooi gebouw met nieuwe stukken, goed onderhouden. Maar toch een slechter resultaat en meer gedoe onder de kinderen(nu kunnen pubers gewoon vervelende wezens zijn, dus ook de christelijke school is niet vrij van gedoe). Resultaat is trouwens nog slechter geworden toen ze zijn overgegaan op dat laptoponderwijs, nu zal dat wel weer bijtrekken hoop ik, maar dan nog heeft de christelijke school een significant beter resultaat.
Welnee, al die geloven moeten zo snel mogelijk uitsterven. Daar is iedereen gebaat bij. Religiequote:Op vrijdag 27 september 2013 14:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Het belangrijkst is respect voor alle geloven. R
dat zeggen de gelovige ja maar als ik NIET in God of Allah geloofd en ik gelooft dus in het Atheisme is dat wel degelijk een geloof ... alleen de " gelovige" mensen willen daar niet aan omdat de "waarheid" niet gezegd mag wordenquote:
quote:Op vrijdag 27 september 2013 15:27 schreef RAVW het volgende:
[..]
dat zeggen de gelovige ja maar als ik NIET in God of Allah geloofd en ik gelooft dus in het Atheisme is dat wel degelijk een geloof ... alleen de " gelovige" mensen willen daar niet aan omdat de "waarheid" niet gezegd mag worden
zelfs al geloof ik helemaal niets dan is het toch een geloof alleen in NIETS .... maar geloven doe je dus wel degelijk..
Ietsisme is ook een geloof
Ik neem aan religieuzen hun kinderen ook nog 'gewoon' naar een Katholieke school sturen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:59 schreef Aloulou het volgende:
Opvallend voor een land wat een sterke katholieke traditie heeft en nauw verweven is met de Ierse identiteit.
geloof is geen probleem dat doet iedereen het is alleen hoe je er mee omgaat ...quote:Op vrijdag 27 september 2013 15:36 schreef Pek het volgende:
En er is altijd wel een koekwaus die het blijft proberen... religie
Mensen die dit soort shit tegen kinderen vertellen moeten ze net zoals fysieke mishandelaars oppakken.quote:Op vrijdag 27 september 2013 15:10 schreef Alentejana het volgende:
Waar het om gaat is dat Ierse kinderen om de haverklap krijgen te horen dat je naar de hel gaat voor dit of dat en dat beinvloed hun denkwijze en dagelijkse leven.
Ik keek laatst hier in Portugal in een verouderd schoolboekje daar was god, de hemel en de hel ook in elke pagina verweven...Walgelijk gewoon.
Hoe wil je dat op de EO jongerendag doen dan ?quote:Op vrijdag 27 september 2013 15:54 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Mensen die dit soort shit tegen kinderen vertellen moeten ze net zoals fysieke mishandelaars oppakken.
In het geval van alle moslim terroristen is het wel een beetje een grove versimpeling om te zeggen dat ze hun zin niet krijgen. Meerdere invasies, door het westen omver geworpen democratische regeringen en door in het westen in het zadel gehouden massamoordenaars zoals in Egypte en voor de revolutie in Iran zijn toch ook wel mooie redenen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 15:53 schreef RAVW het volgende:
[..]
geloof is geen probleem dat doet iedereen het is alleen hoe je er mee omgaat ...
Ga het niet lopen verkondigen als waarheden .... of je zelf opblazen omdat je niet je zin krijgt
en dan zeker al niet praten over het is Gods wil of Allah wil
maar hoe je het ook bekijkt het is toch te zot voor worden om uit naam van .... je zelf even naar de eeuwige jachtvelden te blazenquote:Op vrijdag 27 september 2013 15:57 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
In het geval van alle moslim terroristen is het wel een beetje een grove versimpeling om te zeggen dat ze hun zin niet krijgen. Meerdere invasies, door het westen omver geworpen democratische regeringen en door in het westen in het zadel gehouden massamoordenaars zoals in Egypte en voor de revolutie in Iran zijn toch ook wel mooie redenen.
Als je het idee hebt dat die andere mensen mede verantwoordelijk zijn voor de shit waar jij in zit dan gaat die grens toch wel wat omlaag.quote:Op vrijdag 27 september 2013 16:02 schreef RAVW het volgende:
[..]
maar hoe je het ook bekijkt het is toch te zot voor worden om uit naam van .... je zelf even naar de eeuwige jachtvelden te blazen
ach ik ben het ook totaal niet eens hoe het er in dit land aan toe gaat , maar goed ik ga me zelf niet opblazen ...... omdat mijn geloof zegt dat ik misschien wel 72 hoeren krijgt.
( maagden moet je niet hebben die lopen maar te klagen, en vragen te stellen hoe het moet)
Die krijg ik ook wel als ik gewoon netjes me leven doe en geen andere mensen mee de lucht in blaast
nee ik heb al 20 jaar mijn leven tegen gewerkt door iemand maar ik zou nog steeds niet zeggen ik loop naar binnen daar en BOEM .... nee hun tijd komt wel en gewoon in je zelf blijven gelovenquote:Op vrijdag 27 september 2013 16:20 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Als je het idee hebt dat die andere mensen mede verantwoordelijk zijn voor de shit waar jij in zit dan gaat die grens toch wel wat omlaag.
Je kan ervan vinden wat je wil, maar op mijn (christelijke) middelbare school heb ik binnen hetzelfde vak wel degelijk les gehad over creationisme, evolutie en intelligent design. Dat vak was algemene natuurwetenschappen waarbij het op een zeker punt ook ging over het ontstaan van de aarde en de mensheid. Bij biologie kwam creationisme ook heel rkort aan bod, maar de nadruk lag uiteraard op de evolutietheorie. Ik vond het persoonlijk geen vreemde combinatie al heeft creationisme idd weinig met biologie te maken. Evolutieleer is nou eenmaal onlosmatelijk verbonden met religie, zeker als je een naam als richard dawkins eraan verbindt. Evolutie staat niet voor atheisme, maar het gaat vaak wel hand in hand.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Leraar - Welkom bij biologie. Vorige week hadden we het over evolutie. Deze week gaan we de Väinämöinen behandlen. De oud-finse creatiemythe.
Leerling - Euh.. leraar? Dit.. is.. toch.. biologie?
Leraar - Bek houden we behandelen alles gelijkwaardig ... vuil fascistje.
Is het niet geloven in geesten een geloof? Of reptillians? Want er zijn ook mensen die daarvan overtuigd zijn, maar het feit dat ik er niks van moet hebben maakt mij nog geen gelovig persoon.quote:Op vrijdag 27 september 2013 15:27 schreef RAVW het volgende:
[..]
dat zeggen de gelovige ja maar als ik NIET in God of Allah geloofd en ik gelooft dus in het Atheisme is dat wel degelijk een geloof ... alleen de " gelovige" mensen willen daar niet aan omdat de "waarheid" niet gezegd mag worden
zelfs al geloof ik helemaal niets dan is het toch een geloof alleen in NIETS .... maar geloven doe je dus wel degelijk..
Ietsisme is ook een geloof
Jonge kinderen geloven ook in Sinterklaas. Ouders maken er dankbaar gebruik van door de kinderen voor te houden toch vooral braaf te zijn, want zwarte Piet ziet alles!quote:Op vrijdag 27 september 2013 15:54 schreef Brum_brum het volgende:
Mensen die dit soort shit tegen kinderen vertellen moeten ze net zoals fysieke mishandelaars oppakken.
Er is een verschil tussen 'niet geloven dat er een god bestaat' en 'beweren dat god niet bestaat'.quote:Op vrijdag 27 september 2013 17:47 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Is het niet geloven in geesten een geloof? Of reptillians? Want er zijn ook mensen die daarvan overtuigd zijn, maar het feit dat ik er niks van moet hebben maakt mij nog geen gelovig persoon.
Maar eigenlijk moet atheisme ook niet beschouwd worden als het 'niet geloven in' maar de afwezigheid van geloof. In niet geloven zit een bepaalde ontkenning, waardoor je idd claims krijgt dat atheisten net zo goed iets onzekers aanhangen en daarom gelovig zijn.
Maar meestal is het "ik heb geen reden om aan te nemen dat er een God is".quote:Op vrijdag 27 september 2013 18:17 schreef Gia het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen 'niet geloven dat er een god bestaat' en 'beweren dat god niet bestaat'.
Als je zegt: 'volgens mij bestaat god niet', dan is dat wat je gelooft.
Als je zegt: 'god bestaat niet!', dan is dat een bewering die je niet kunt bewijzen.
Het gevaar bestaat dan dat je gelovigen achterlijk vindt, en je daar geen respect voor hebt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |