Ik zat op een school die bij naam christelijk was en het vak levensbeschouwing was 2 uur in de week slap ouwehoeren over verschillende geloofsstromen. Ik heb er echt helemaal niks van geleerd. We kregen het ook maar tot en met het tweede of derde geloof ik. Daarna werd het vervangen door maatschappijleer.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:30 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik zat op een christelijke school en heb dat nooit gekregen, of althans, niet voor zover ik weet. Wat zou eronder vallen?
Ik heb dat hele levensbeschouwing nooit gehad, dusquote:Op vrijdag 27 september 2013 13:35 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik zat op een school die bij naam christelijk was en het vak levensbeschouwing was 2 uur in de week slap ouwehoeren over verschillende geloofsstromen. Ik heb er echt helemaal niks van geleerd. We kregen het ook maar tot en met het tweede of derde geloof ik. Daarna werd het vervangen door maatschappijleer.
Je kan kinderen wel vertellen dat er ook mensen zijn die niet in god geloven en welke redenen die mensen daarvoor hebben. Ierland ken ik niet zo goed maar er zijn een hele hoop Amerikaanse kinderen die daar pas achter komen als ze richting de 18 jaar gaan.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:31 schreef -Strawberry- het volgende:
Slechte zaak. Atheisme is geen religie en derhalve kan je er ook geen les in geven. Leer die kinderen dan gewoon wetenschap en noem het lessen in natuurwetenschappen.
Het was dan ook echt extreem oppervlakkig.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:36 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik heb dat hele levensbeschouwing nooit gehad, dusWel maatschappijleer, maar dat heeft nooit echt te maken gehad met levensbeschouwingen.
Evolutieleer heeft helemaal niks te maken met atheïsme.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:38 schreef -Strawberry- het volgende:
En het beste is natuurlijk scholing waarin les wordt gegeven in zowel evolutie als de grote religies van de wereld. Laat mensen dan zelf maar bepalen wat ze willen aanhangen.Religie neemt nou eenmaal een belangrijke plek in in veel samenlevingen, dus een beetje basiskennis is ook voor ongelovigen niet verkeerd. En andersom met de evolutieleer net zo.
Daarom ben ik ook tegen gelovige scholen. Maar lessen in atheisme zullen vooral ongelovige leerlingen aantrekken en die hoef je toch al niet meer te overtuigen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:37 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Je kan kinderen wel vertellen dat er ook mensen zijn die niet in god geloven en welke redenen die mensen daarvoor hebben. Ierland ken ik niet zo goed maar er zijn een hele hoop Amerikaanse kinderen die daar pas achter komen als ze richting de 18 jaar gaan.
Niet per definitie, maar alternatieve verklaringen kunnen wel leiden tot atheisme.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:39 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Evolutieleer heeft helemaal niks te maken met atheïsme.
Dat zal ongetwijfeld, maar dat waren 98% van de vakken op de middelbare school.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:38 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Het was dan ook echt extreem oppervlakkig.
Leraar - Welkom bij biologie. Vorige week hadden we het over evolutie. Deze week gaan we de Väinämöinen behandlen. De oud-finse creatiemythe.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:38 schreef -Strawberry- het volgende:
En het beste is natuurlijk scholing waarin les wordt gegeven in zowel evolutie als de grote religies van de wereld
Ik zat in 1992 op een MTS, belangrijke school voor de regio. Ze noemden zichzelf samenwerkingsschool omdat ze als openbare school veel aandacht gaven aan alle religies. Tijdens lessen maatschappij leer, levensbeschouwing en een maandagochtend opening in de aula.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:27 schreef erodome het volgende:
Op de christelijke school waar mijn zoon zit wordt tijdens "godsdienstles" ook over het humanisme, darwin en nog veel meer gesproken. Dus ik denk dat dit in nederland allang het geval is(dan heb ik het nog niet eens over de kritische blik op religie in de andere lessen zoals geschiedenis).
Dit x100quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:59 schreef Pek het volgende:
Geweldig! Hoewel compleet negeren van relishit beter zou zijn, natuurlijk
Ik zat op een katholieke basisschool, waar we één keer per week les hadden van een kathegeet, godsdienstleraar.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:27 schreef erodome het volgende:
Op de christelijke school waar mijn zoon zit wordt tijdens "godsdienstles" ook over het humanisme, darwin en nog veel meer gesproken. Dus ik denk dat dit in nederland allang het geval is(dan heb ik het nog niet eens over de kritische blik op religie in de andere lessen zoals geschiedenis).
Atheïsme is net zo goed een geloof. Bewijzen dat er niets is kan ook niet. Wat is er mis met het algemene vak "Religie" waarin de verschillende geloofsovertuigingen worden behandeld?quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
"Lessen in Atheisme"? Klinkt mij meer in de oren als 'logisch nadenken'. Dawkins
[..]
In mijn ervaring is er een verschil tussen de beleefdheid van kinderen op bijzondere en openbare scholen.quote:Ik vind juist het idee dat alleen 'gelovigen' respect zouden kunnen opbrengen arrogant en volledig onjuist. Ik zie het tegendeel behoorlijk vaak in de kranten staan tegenwoordig.
Hier is ook het resultaat van de christelijke scholen beter dan die van de openbare scholen. Ik weet niet goed waar dat aan ligt, denk niet dat het geloof op zichzelf daar zoveel mee te maken heeft. Wel verdere normen en waarden, wat strenger zijn en meer gericht op saamhorigheid.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:17 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Atheïsme is net zo goed een geloof. Bewijzen dat er niets is kan ook niet. Wat is er mis met het algemene vak "Religie" waarin de verschillende geloofsovertuigingen worden behandeld?
[..]
In mijn ervaring is er een verschil tussen de beleefdheid van kinderen op bijzondere en openbare scholen.
Dit.quote:Op vrijdag 27 september 2013 08:22 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Deze Ierse kinderen zullen ongetwijfeld al bekend zijn met de christelijke indoctrinatie. Nu kunnen ze later wat makkelijker kiezen welke vorm van indoctrinatie ze willen volgen.
Plus andere financiering, wellicht.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:20 schreef erodome het volgende:
[..]
Hier is ook het resultaat van de christelijke scholen beter dan die van de openbare scholen. Ik weet niet goed waar dat aan ligt, denk niet dat het geloof op zichzelf daar zoveel mee te maken heeft. Wel verdere normen en waarden, wat strenger zijn en meer gericht op saamhorigheid.
Misschien, maar de openbare school hier is niet "arm" ofzo, die zijn al over op laptoponderwijs zelfs, doen ook leuke schoolreisjes(ook naar het buiteland in de hogere klassen) en ga zo maar door. Mooi gebouw met nieuwe stukken, goed onderhouden. Maar toch een slechter resultaat en meer gedoe onder de kinderen(nu kunnen pubers gewoon vervelende wezens zijn, dus ook de christelijke school is niet vrij van gedoe). Resultaat is trouwens nog slechter geworden toen ze zijn overgegaan op dat laptoponderwijs, nu zal dat wel weer bijtrekken hoop ik, maar dan nog heeft de christelijke school een significant beter resultaat.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:33 schreef CarbonC het volgende:
[..]
Plus andere financiering, wellicht.
Ik denk er nog even over na wat ik ervan vind, maar het was mij inderdaad ook opgevallen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:35 schreef erodome het volgende:
[..]
Misschien, maar de openbare school hier is niet "arm" ofzo, die zijn al over op laptoponderwijs zelfs, doen ook leuke schoolreisjes(ook naar het buiteland in de hogere klassen) en ga zo maar door. Mooi gebouw met nieuwe stukken, goed onderhouden. Maar toch een slechter resultaat en meer gedoe onder de kinderen(nu kunnen pubers gewoon vervelende wezens zijn, dus ook de christelijke school is niet vrij van gedoe). Resultaat is trouwens nog slechter geworden toen ze zijn overgegaan op dat laptoponderwijs, nu zal dat wel weer bijtrekken hoop ik, maar dan nog heeft de christelijke school een significant beter resultaat.
Welnee, al die geloven moeten zo snel mogelijk uitsterven. Daar is iedereen gebaat bij. Religiequote:Op vrijdag 27 september 2013 14:15 schreef Gia het volgende:
[..]
Het belangrijkst is respect voor alle geloven. R
dat zeggen de gelovige ja maar als ik NIET in God of Allah geloofd en ik gelooft dus in het Atheisme is dat wel degelijk een geloof ... alleen de " gelovige" mensen willen daar niet aan omdat de "waarheid" niet gezegd mag wordenquote:
quote:Op vrijdag 27 september 2013 15:27 schreef RAVW het volgende:
[..]
dat zeggen de gelovige ja maar als ik NIET in God of Allah geloofd en ik gelooft dus in het Atheisme is dat wel degelijk een geloof ... alleen de " gelovige" mensen willen daar niet aan omdat de "waarheid" niet gezegd mag worden
zelfs al geloof ik helemaal niets dan is het toch een geloof alleen in NIETS .... maar geloven doe je dus wel degelijk..
Ietsisme is ook een geloof
Ik neem aan religieuzen hun kinderen ook nog 'gewoon' naar een Katholieke school sturen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 14:59 schreef Aloulou het volgende:
Opvallend voor een land wat een sterke katholieke traditie heeft en nauw verweven is met de Ierse identiteit.
geloof is geen probleem dat doet iedereen het is alleen hoe je er mee omgaat ...quote:Op vrijdag 27 september 2013 15:36 schreef Pek het volgende:
En er is altijd wel een koekwaus die het blijft proberen... religie
Mensen die dit soort shit tegen kinderen vertellen moeten ze net zoals fysieke mishandelaars oppakken.quote:Op vrijdag 27 september 2013 15:10 schreef Alentejana het volgende:
Waar het om gaat is dat Ierse kinderen om de haverklap krijgen te horen dat je naar de hel gaat voor dit of dat en dat beinvloed hun denkwijze en dagelijkse leven.
Ik keek laatst hier in Portugal in een verouderd schoolboekje daar was god, de hemel en de hel ook in elke pagina verweven...Walgelijk gewoon.
Hoe wil je dat op de EO jongerendag doen dan ?quote:Op vrijdag 27 september 2013 15:54 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Mensen die dit soort shit tegen kinderen vertellen moeten ze net zoals fysieke mishandelaars oppakken.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |