Dit dus.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:44 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ah ik lees hier dat ze gebruik gaan maken van the magic of reality. Een breakdown van alle bekende creation myths opgevolgd door een lesje evolutionaire biologie. Ik zie nog steeds nergens direct atheisme uit vloeien, hoewel er wel wat tendentieuze stukjes in zullen zitten. Maar wat mij betreft niks wat niet met de keiharde realiteit te maken heeft.
Als realisme gekleurd is dan zijn we als samenleving flink ver heen.
''Up to 16,000 primary schoolchildren who attend the fast-growing multi-denominational Irish school sector will receive direct tuition on atheism as part of their basic introduction course to ethics and belief systems.''quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:53 schreef Brum_brum het volgende:
Kinderen vertellen dat er waarschijnlijk geen god is, is een mooie afwisseling tussen ze leren dat ze eeuwig in de hel gaan branden als ze een leugentje vertellen enzo. Qua indoctrinatie dus heel wat minder sadistisch dan al die kindermishandelende gelovigen. Maar wat ik een beetje zielig vind is dat allerlei belangengroepen scholen kunnen gebruiken om hun wereldvisie op te dringen aan kinderen. Tenzij dit bericht het allemaal een beetje overdrijft en de kinders geen atheïstisch programma, maar een programma over hoe verschillende mensen over het leven denken krijgen.
Als je op een gelovige middelbare school hebt gezeten dan krijg je het vak levensbeschouwing al, en als je dat niet doet krijg je iets vergelijkbaars met een andere naam.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:16 schreef ems. het volgende:
Wat een verschrikkelijke onzin. Wanneer gooien ze nou eens godsdienst weg, vervangen ze dat door "levensbeschouwing" ben bespreken ze daar gewoon zo veel mogelijk verschillende bewegingen.
Les in atheïsme
edit: Ah, zoiets is al min of meer het geval. Nu Nederland nog.
Ik zat op een christelijke school en heb dat nooit gekregen, of althans, niet voor zover ik weet. Wat zou eronder vallen?quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:30 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Als je op een gelovige middelbare school hebt gezeten dan krijg je het vak levensbeschouwing al, en als je dat niet doet krijg je iets vergelijkbaars met een andere naam.
Ik denk dat de beschrijving in het artikel (expres) ongelukkig is gekozen om gekke bekken te trekken.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:31 schreef -Strawberry- het volgende:
Slechte zaak. Atheisme is geen religie en derhalve kan je er ook geen les in geven. Leer die kinderen dan gewoon wetenschap en noem het lessen in natuurwetenschappen.
Ik zat op een school die bij naam christelijk was en het vak levensbeschouwing was 2 uur in de week slap ouwehoeren over verschillende geloofsstromen. Ik heb er echt helemaal niks van geleerd. We kregen het ook maar tot en met het tweede of derde geloof ik. Daarna werd het vervangen door maatschappijleer.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:30 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik zat op een christelijke school en heb dat nooit gekregen, of althans, niet voor zover ik weet. Wat zou eronder vallen?
Ik heb dat hele levensbeschouwing nooit gehad, dusquote:Op vrijdag 27 september 2013 13:35 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik zat op een school die bij naam christelijk was en het vak levensbeschouwing was 2 uur in de week slap ouwehoeren over verschillende geloofsstromen. Ik heb er echt helemaal niks van geleerd. We kregen het ook maar tot en met het tweede of derde geloof ik. Daarna werd het vervangen door maatschappijleer.
Je kan kinderen wel vertellen dat er ook mensen zijn die niet in god geloven en welke redenen die mensen daarvoor hebben. Ierland ken ik niet zo goed maar er zijn een hele hoop Amerikaanse kinderen die daar pas achter komen als ze richting de 18 jaar gaan.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:31 schreef -Strawberry- het volgende:
Slechte zaak. Atheisme is geen religie en derhalve kan je er ook geen les in geven. Leer die kinderen dan gewoon wetenschap en noem het lessen in natuurwetenschappen.
Het was dan ook echt extreem oppervlakkig.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:36 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik heb dat hele levensbeschouwing nooit gehad, dusWel maatschappijleer, maar dat heeft nooit echt te maken gehad met levensbeschouwingen.
Evolutieleer heeft helemaal niks te maken met atheïsme.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:38 schreef -Strawberry- het volgende:
En het beste is natuurlijk scholing waarin les wordt gegeven in zowel evolutie als de grote religies van de wereld. Laat mensen dan zelf maar bepalen wat ze willen aanhangen.Religie neemt nou eenmaal een belangrijke plek in in veel samenlevingen, dus een beetje basiskennis is ook voor ongelovigen niet verkeerd. En andersom met de evolutieleer net zo.
Daarom ben ik ook tegen gelovige scholen. Maar lessen in atheisme zullen vooral ongelovige leerlingen aantrekken en die hoef je toch al niet meer te overtuigen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:37 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Je kan kinderen wel vertellen dat er ook mensen zijn die niet in god geloven en welke redenen die mensen daarvoor hebben. Ierland ken ik niet zo goed maar er zijn een hele hoop Amerikaanse kinderen die daar pas achter komen als ze richting de 18 jaar gaan.
Niet per definitie, maar alternatieve verklaringen kunnen wel leiden tot atheisme.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:39 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Evolutieleer heeft helemaal niks te maken met atheïsme.
Dat zal ongetwijfeld, maar dat waren 98% van de vakken op de middelbare school.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:38 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Het was dan ook echt extreem oppervlakkig.
Leraar - Welkom bij biologie. Vorige week hadden we het over evolutie. Deze week gaan we de Väinämöinen behandlen. De oud-finse creatiemythe.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:38 schreef -Strawberry- het volgende:
En het beste is natuurlijk scholing waarin les wordt gegeven in zowel evolutie als de grote religies van de wereld
Ik zat in 1992 op een MTS, belangrijke school voor de regio. Ze noemden zichzelf samenwerkingsschool omdat ze als openbare school veel aandacht gaven aan alle religies. Tijdens lessen maatschappij leer, levensbeschouwing en een maandagochtend opening in de aula.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:27 schreef erodome het volgende:
Op de christelijke school waar mijn zoon zit wordt tijdens "godsdienstles" ook over het humanisme, darwin en nog veel meer gesproken. Dus ik denk dat dit in nederland allang het geval is(dan heb ik het nog niet eens over de kritische blik op religie in de andere lessen zoals geschiedenis).
Dit x100quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:59 schreef Pek het volgende:
Geweldig! Hoewel compleet negeren van relishit beter zou zijn, natuurlijk
Ik zat op een katholieke basisschool, waar we één keer per week les hadden van een kathegeet, godsdienstleraar.quote:Op vrijdag 27 september 2013 13:27 schreef erodome het volgende:
Op de christelijke school waar mijn zoon zit wordt tijdens "godsdienstles" ook over het humanisme, darwin en nog veel meer gesproken. Dus ik denk dat dit in nederland allang het geval is(dan heb ik het nog niet eens over de kritische blik op religie in de andere lessen zoals geschiedenis).
Atheïsme is net zo goed een geloof. Bewijzen dat er niets is kan ook niet. Wat is er mis met het algemene vak "Religie" waarin de verschillende geloofsovertuigingen worden behandeld?quote:Op vrijdag 27 september 2013 12:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
"Lessen in Atheisme"? Klinkt mij meer in de oren als 'logisch nadenken'. Dawkins
[..]
In mijn ervaring is er een verschil tussen de beleefdheid van kinderen op bijzondere en openbare scholen.quote:Ik vind juist het idee dat alleen 'gelovigen' respect zouden kunnen opbrengen arrogant en volledig onjuist. Ik zie het tegendeel behoorlijk vaak in de kranten staan tegenwoordig.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |