abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 27 september 2013 @ 12:29:37 #51
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_131614957
quote:
7s.gif Op vrijdag 27 september 2013 10:44 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Ah ik lees hier dat ze gebruik gaan maken van the magic of reality. Een breakdown van alle bekende creation myths opgevolgd door een lesje evolutionaire biologie. Ik zie nog steeds nergens direct atheisme uit vloeien, hoewel er wel wat tendentieuze stukjes in zullen zitten. Maar wat mij betreft niks wat niet met de keiharde realiteit te maken heeft.

Als realisme gekleurd is dan zijn we als samenleving flink ver heen.
Dit dus.

En voor mensen die menen dat universele waarden als 'respect' en 'nette omgang met elkaar' ook maar iets te maken hebben met religie, kan ik ook van harte de boeken van Frans de Waal aanbevelen.

Oók al een bioloog. Zou het toeval zijn? ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_131615480
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 11:53 schreef Brum_brum het volgende:
Kinderen vertellen dat er waarschijnlijk geen god is, is een mooie afwisseling tussen ze leren dat ze eeuwig in de hel gaan branden als ze een leugentje vertellen enzo. Qua indoctrinatie dus heel wat minder sadistisch dan al die kindermishandelende gelovigen. Maar wat ik een beetje zielig vind is dat allerlei belangengroepen scholen kunnen gebruiken om hun wereldvisie op te dringen aan kinderen. Tenzij dit bericht het allemaal een beetje overdrijft en de kinders geen atheïstisch programma, maar een programma over hoe verschillende mensen over het leven denken krijgen.
''Up to 16,000 primary schoolchildren who attend the fast-growing multi-denominational Irish school sector will receive direct tuition on atheism as part of their basic introduction course to ethics and belief systems.''
Het is in Ierland dus een onderdeel van het vak ethiek en geloof. Valt wel mee dus
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_131615856
Tja, dit als deel van maatschappijleer/godsdienstles vind ik geen enkel probleem. Dat zou juist bedoeld moeten zijn om de kinderen te leren over diverse zienswijzen. Ik vind het zelfs een gemis als dan humanisme/wetenschappelijk denken/atheisme niet aan de orde komt.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_131616160
Wat een verschrikkelijke onzin. Wanneer gooien ze nou eens godsdienst weg, vervangen ze dat door "levensbeschouwing" ben bespreken ze daar gewoon zo veel mogelijk verschillende bewegingen.

Les in atheïsme :')

edit: Ah, zoiets is al min of meer het geval. Nu Nederland nog.
Conscience do cost.
pi_131616450
Op de christelijke school waar mijn zoon zit wordt tijdens "godsdienstles" ook over het humanisme, darwin en nog veel meer gesproken. Dus ik denk dat dit in nederland allang het geval is(dan heb ik het nog niet eens over de kritische blik op religie in de andere lessen zoals geschiedenis).
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
  vrijdag 27 september 2013 @ 13:30:00 #56
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_131616508
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:16 schreef ems. het volgende:
Wat een verschrikkelijke onzin. Wanneer gooien ze nou eens godsdienst weg, vervangen ze dat door "levensbeschouwing" ben bespreken ze daar gewoon zo veel mogelijk verschillende bewegingen.

Les in atheïsme :')

edit: Ah, zoiets is al min of meer het geval. Nu Nederland nog.
Als je op een gelovige middelbare school hebt gezeten dan krijg je het vak levensbeschouwing al, en als je dat niet doet krijg je iets vergelijkbaars met een andere naam.
pi_131616518
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:30 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Als je op een gelovige middelbare school hebt gezeten dan krijg je het vak levensbeschouwing al, en als je dat niet doet krijg je iets vergelijkbaars met een andere naam.
Ik zat op een christelijke school en heb dat nooit gekregen, of althans, niet voor zover ik weet. Wat zou eronder vallen?
Conscience do cost.
  vrijdag 27 september 2013 @ 13:30:56 #58
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_131616533
Les in atheisme of les in op atheisme gebaseerde filosofie?

Als het dat eerste is, dan is men bijzonder snel uitgeleerd.
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_131616562
Slechte zaak. Atheisme is geen religie en derhalve kan je er ook geen les in geven. Leer die kinderen dan gewoon wetenschap en noem het lessen in natuurwetenschappen.
  vrijdag 27 september 2013 @ 13:34:41 #60
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_131616656
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:31 schreef -Strawberry- het volgende:
Slechte zaak. Atheisme is geen religie en derhalve kan je er ook geen les in geven. Leer die kinderen dan gewoon wetenschap en noem het lessen in natuurwetenschappen.
Ik denk dat de beschrijving in het artikel (expres) ongelukkig is gekozen om gekke bekken te trekken.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  vrijdag 27 september 2013 @ 13:35:29 #61
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_131616687
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:30 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik zat op een christelijke school en heb dat nooit gekregen, of althans, niet voor zover ik weet. Wat zou eronder vallen?
Ik zat op een school die bij naam christelijk was en het vak levensbeschouwing was 2 uur in de week slap ouwehoeren over verschillende geloofsstromen. Ik heb er echt helemaal niks van geleerd. We kregen het ook maar tot en met het tweede of derde geloof ik. Daarna werd het vervangen door maatschappijleer.
pi_131616725
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:35 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Ik zat op een school die bij naam christelijk was en het vak levensbeschouwing was 2 uur in de week slap ouwehoeren over verschillende geloofsstromen. Ik heb er echt helemaal niks van geleerd. We kregen het ook maar tot en met het tweede of derde geloof ik. Daarna werd het vervangen door maatschappijleer.
Ik heb dat hele levensbeschouwing nooit gehad, dus :P Wel maatschappijleer, maar dat heeft nooit echt te maken gehad met levensbeschouwingen.
Conscience do cost.
  vrijdag 27 september 2013 @ 13:37:12 #63
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_131616748
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:31 schreef -Strawberry- het volgende:
Je kan kinderen wel vertellen dat er ook mensen zijn die niet in god geloven en welke redenen die mensen daarvoor hebben. Ierland ken ik niet zo goed maar er zijn een hele hoop Amerikaanse kinderen die daar pas achter komen als ze richting de 18 jaar gaan.
  vrijdag 27 september 2013 @ 13:38:23 #64
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_131616787
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:36 schreef ems. het volgende:

[..]

Ik heb dat hele levensbeschouwing nooit gehad, dus :P Wel maatschappijleer, maar dat heeft nooit echt te maken gehad met levensbeschouwingen.
Het was dan ook echt extreem oppervlakkig.
pi_131616788
En het beste is natuurlijk scholing waarin les wordt gegeven in zowel evolutie als de grote religies van de wereld. Laat mensen dan zelf maar bepalen wat ze willen aanhangen. :) Religie neemt nou eenmaal een belangrijke plek in in veel samenlevingen, dus een beetje basiskennis is ook voor ongelovigen niet verkeerd. En andersom met de evolutieleer net zo.
  vrijdag 27 september 2013 @ 13:39:29 #66
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_131616817
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:38 schreef -Strawberry- het volgende:
En het beste is natuurlijk scholing waarin les wordt gegeven in zowel evolutie als de grote religies van de wereld. Laat mensen dan zelf maar bepalen wat ze willen aanhangen. :) Religie neemt nou eenmaal een belangrijke plek in in veel samenlevingen, dus een beetje basiskennis is ook voor ongelovigen niet verkeerd. En andersom met de evolutieleer net zo.
Evolutieleer heeft helemaal niks te maken met atheïsme.
pi_131616824
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:37 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Je kan kinderen wel vertellen dat er ook mensen zijn die niet in god geloven en welke redenen die mensen daarvoor hebben. Ierland ken ik niet zo goed maar er zijn een hele hoop Amerikaanse kinderen die daar pas achter komen als ze richting de 18 jaar gaan.
Daarom ben ik ook tegen gelovige scholen. Maar lessen in atheisme zullen vooral ongelovige leerlingen aantrekken en die hoef je toch al niet meer te overtuigen.
pi_131616847
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:39 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Evolutieleer heeft helemaal niks te maken met atheïsme.
Niet per definitie, maar alternatieve verklaringen kunnen wel leiden tot atheisme.
pi_131616856
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:38 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Het was dan ook echt extreem oppervlakkig.
Dat zal ongetwijfeld, maar dat waren 98% van de vakken op de middelbare school. :P

Maargoed, dat verschilt ook per school. Ik vind het hele christendom belachelijk maar we hadden zo'n goede docent voor godsdienst dat ik nog daadwerkelijk iets had geleerd aan het eind van het jaar. Ironisch genoeg was het dankzij die docent een van de leukere vakken.
Conscience do cost.
  vrijdag 27 september 2013 @ 13:53:05 #70
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_131617170
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:38 schreef -Strawberry- het volgende:
En het beste is natuurlijk scholing waarin les wordt gegeven in zowel evolutie als de grote religies van de wereld
Leraar - Welkom bij biologie. Vorige week hadden we het over evolutie. Deze week gaan we de Väinämöinen behandlen. De oud-finse creatiemythe.

Leerling - Euh.. leraar? Dit.. is.. toch.. biologie?

Leraar - Bek houden we behandelen alles gelijkwaardig ... vuil fascistje.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  vrijdag 27 september 2013 @ 13:59:09 #71
28033 Pek
je moet wat
pi_131617336
Geweldig! Hoewel compleet negeren van relishit beter zou zijn, natuurlijk :P
The difference between the three Abrahamic religions:
- Christianity mumbling to the ceiling,
- Judaism mumbling to the wall,
- Islam mumbling to the floor.
  vrijdag 27 september 2013 @ 14:04:40 #72
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_131617485
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:27 schreef erodome het volgende:
Op de christelijke school waar mijn zoon zit wordt tijdens "godsdienstles" ook over het humanisme, darwin en nog veel meer gesproken. Dus ik denk dat dit in nederland allang het geval is(dan heb ik het nog niet eens over de kritische blik op religie in de andere lessen zoals geschiedenis).
Ik zat in 1992 op een MTS, belangrijke school voor de regio. Ze noemden zichzelf samenwerkingsschool omdat ze als openbare school veel aandacht gaven aan alle religies. Tijdens lessen maatschappij leer, levensbeschouwing en een maandagochtend opening in de aula.

Dus het is idd niet heel bijzonder voor openbaren scholen om aandacht te hebben voor religie.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_131617603
quote:
14s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:59 schreef Pek het volgende:
Geweldig! Hoewel compleet negeren van relishit beter zou zijn, natuurlijk :P
Dit x100

Gelovigen :')
404 - Not Found
  vrijdag 27 september 2013 @ 14:15:31 #74
3542 Gia
User under construction
pi_131617813
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 13:27 schreef erodome het volgende:
Ik zat op een katholieke basisschool, waar we één keer per week les hadden van een kathegeet, godsdienstleraar.
Daarna ging ik naar een katholieke scholengemeenschap waar we zowel les kregen over alle grote religies als over de evolutie.

Ik geloof niet dat er een goddelijk wezen is. Ik geloof dat het scheppingsverhaal een overlevering is uit vroegere tijden, die daarna in het geloof is verankerd.
Je ziet dit ook bij de islam. Gebruiken van vóór het ontstaan van de islam, zijn opgenomen als religieuze leefregels die zogenaamd door allah zijn bedacht.

Ik geloof wel dat Jezus geleefd heeft, net zo goed als mo, maar geen van beiden als 'heilig' of whatever. Het zullen charismatische mannen geweest zijn, die veel volgelingen kregen, omdat ze mensen aanspraken. Mensen luisterden naar hen, omdat ze een les trokken uit die verhalen. De meeste verhalen uit het nieuwe testament zijn dan ook eerder levenslessen en niet per se letterlijk bedoeld.

Ik vind de stelling dat god bestaat net zo dom is als beweren dat hij niet bestaat.
Denken dat er geen god is, wil niet zeggen dat je geen religie kunt aanhangen.

Ik vind het zeer kwalijk om kinderen te indoctrineren, in beide gevallen.

Mijn man en ik hebben onze kinderen laten dopen, maar niet geïndoctrineerd. Wij hebben ze de mogelijkheid van een geloof gegeven, maar niets opgelegd.
Als ze willen bidden, om wat voor reden dan ook, wil dat niet zeggen dat ze geloven in een goddelijk wezen. Bidden is, wmb, eerder een geadresseerd schietgebed.

Het belangrijkst is respect voor alle geloven. Respect hebben voor een religie wil niet zeggen dat je daar dan aanpassingen voor moet doen.
Ik ben er dan ook op tegen dat er landelijke wetten zijn die rekening houden met geloven. De wet moet m.i., los staan van elk geloof en voor iedereen hetzelfde gelden.
Verder ben ik sowieso voor afschaffing van elk bijzonder onderwijs, allemaal hetzelfde basisonderwijs, met ruimte om te leren wat religies zijn, welke religies er zijn en dat geloven of niet een vrije keuze is.
pi_131617848
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 september 2013 12:26 schreef HetKlusKonijn het volgende:
"Lessen in Atheisme"? Klinkt mij meer in de oren als 'logisch nadenken'. Dawkins _O_

[..]
Atheïsme is net zo goed een geloof. Bewijzen dat er niets is kan ook niet. Wat is er mis met het algemene vak "Religie" waarin de verschillende geloofsovertuigingen worden behandeld?
quote:
Ik vind juist het idee dat alleen 'gelovigen' respect zouden kunnen opbrengen arrogant en volledig onjuist. Ik zie het tegendeel behoorlijk vaak in de kranten staan tegenwoordig. :{
In mijn ervaring is er een verschil tussen de beleefdheid van kinderen op bijzondere en openbare scholen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')