Deze Ierse kinderen zullen ongetwijfeld al bekend zijn met de christelijke indoctrinatie. Nu kunnen ze later wat makkelijker kiezen welke vorm van indoctrinatie ze willen volgen.quote:
Kennis is altijd goed. Als je dan maar alle geloven/overtuigingen voorgeschoteld krijgt.quote:
Op straffe van wat en hoe ga je het uitvoeren?quote:Op vrijdag 27 september 2013 08:26 schreef Zigger het volgende:
[..]
Kennis is altijd goed. Als je dan maar alle geloven/overtuigingen voorgeschoteld krijgt.
Ik ben er voor om religie te verbieden tot het 18e levensjaar en laat mensen dan zelf een keuze maken.
Zolang álle vormen van geloof maar gelijk aan bod komen is er geen sprake van indoctrinatie.quote:
Zolang je leerlingen niet dwingt. Je kunt elk geloof aan bod laten komen en ze dan altijd nog pastafarisme of atheisme door de strot duwen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 08:30 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zolang álle vormen van geloof maar gelijk aan bod komen is er geen sprake van indoctrinatie.
quote:Op vrijdag 27 september 2013 08:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ben trouwens wel benieuwd naar de inhoud van de lessen atheisme. Veel meer dan roepen dat God niet bestaat zal het niet zijn,
Tja, je hebt natuurlijk te maken met een leraar en diens geloofsvoorkeur. Hopelijk kan hij/zij daar dan voldoende afstand van nemen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 08:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zolang je leerlingen niet dwingt. Je kunt elk geloof aan bod laten komen en ze dan altijd nog pastafarisme of atheisme door de strot duwen.
Mij lijken de lessen Ancient Aliens ook wel interessant.quote:Ben trouwens wel benieuwd naar de inhoud van de lessen atheisme. Veel meer dan roepen dat God niet bestaat zal het niet zijn,
Akkoord.quote:Op vrijdag 27 september 2013 08:30 schreef Montagui het volgende:
[..]
Zolang álle vormen van geloof maar gelijk aan bod komen is er geen sprake van indoctrinatie.
Op de kleuterschool. Op de eerste dag.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:09 schreef Molurus het volgende:
Zullen we niet eerst beginnen met vertellen dat de Kerstman / Sinterklaas niet bestaat?
''Up to 16,000 primary schoolchildren who attend the fast-growing multi-denominational Irish school sector will receive direct tuition on atheism as part of their basic introduction course to ethics and belief systems.''quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:17 schreef paddy het volgende:
Openbare scholen en geloofsonderwijs? Ik kan mij herinneren dat mijn dochter kon kiezen tussen godsdienst en humanisme (openbare school). Ik vond het wel handig dat ze van beiden wat meekreeg. Welke lessen willen ze vervangen, of komt er gewoon nog een keuze bij?
Daar hebben ze dus nu gewoon nog een optie bij. Ik ben helemaal niet tegen dat mijn kind weet wat er in de wereld te koop is en het leert dingen naast elkaar te leggen. Het is juist dom om in je hokje te blijven zitten en denken dat je de waarheid in pacht hebt. Jij bent dus tegen? Kinderen leren nadenken en omgaan met de mensen die een andere opvoeding gehad hebben. Eigen keuzesquote:Op vrijdag 27 september 2013 09:14 schreef N.I.M.B.Y. het volgende:
Ja maar hoe moeten we dan de domme massa onderdrukken?
Is me nooit wijsgemaakt. Net als het ware verhaal van Sinterklaas mij gewoon is verteld. En toch nog voor de kachel gaan zingen als kind...de samenleving indoctrineert hahaquote:Op vrijdag 27 september 2013 09:18 schreef Ulx het volgende:
[..]
Op de kleuterschool. Op de eerste dag.
Dat is hele punt. Gelovigen beweren dat hij wel bestaat. Een atheïst beweert dat er te weinig bewijs is om dat aan te tonen, meer niet.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:53 schreef Woestijnvos het volgende:
Kunnen ze hellemaal niet weten of ie bestaat of niet.
Tsja wetenschappers maken ook geen claims die ze niet 100% kunnen onderbouwen / bewijzen.. dat in tegenstelling tot gelovigen.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:57 schreef xzaz het volgende:
Leuk dat woordje 'probably' op die bus. En alsof mensen die geloven niet van het leven genieten![]()
En de atheisten die ik ken zijn ongelooflijk cynische en zure mensen. Maar wellicht ken ik de verkeerde atheisten.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:57 schreef xzaz het volgende:
Leuk dat woordje 'probably' op die bus. En alsof mensen die geloven niet van het leven genieten![]()
Ja precies, je leert ze met dat boek gewoon logisch en kritisch nadenken en geeft ze een mooie inleiding tot de wetenschappelijke methode.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:28 schreef SpecialK het volgende:
En op die manier zie je dus heel goed hoe internationale media zo'n verhaal oppikken.
Niemand wil kinderen leren dat god niet bestaat. Dat heeft een overijverige (waarschijnlijk christelijke) journalist er van gemaakt.
Beter lezen. Sterker nog, lees het boek eens voordat je oordeelt.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:33 schreef Veldkamp het volgende:
Atheïstische indoctrinatie. Zoals in de Sovjet-Unie.
Het toont wel aan hoever de Ierse regering en bureaucratische ambtenaren afstaan van de gemiddelde Ierse bevolking. Die wensen écht geen atheïstische leugenpropaganda voor hun kleuters.
Ja en nog meer onbegrip van mensen die te lui zijn om zich te verdiepen in gebruiken en zienswijzen van mensen die wel één of andere religie aanhangen, om dan vervolgens steeds te zeiken op diezelfde lui terwijl ze er niets van afweten.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:31 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ja precies, je leert ze met dat boek gewoon logisch en kritisch nadenken en geeft ze een mooie inleiding tot de wetenschappelijke methode.
Als dat uiteindelijk leidt tot meer ongeloof, tja...
Hardop lachen hierzo.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:33 schreef Veldkamp het volgende:
Het toont wel aan hoever de Ierse regering en bureaucratische ambtenaren afstaan van de gemiddelde Ierse bevolking. Die wensen écht geen atheïstische leugenpropaganda voor hun kleuters.
Niet overdrijven, mensen in contact laten komen met zowel religies als de andere kant zou veel beter zijn.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:33 schreef Veldkamp het volgende:
quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:34 schreef Fides het volgende:
Tja, lijkt me eerder iets van een introductie in de wetenschapsfilosofie/wetenschapsmethodiek dan "Atheism 101". In ieder geval een stuk relevanter om op school te leren dan "religie/godsdienst" (wat in mijn ogen hoogstens een plekje heeft bij maatschappijleer ofzo).
Ik denk dat het om een simpel lesje humanisme gaat. Ofwel, hoe kom je tot ethiek vanuit een sociaal wetenschappelijke basis.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:31 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ja precies, je leert ze met dat boek gewoon logisch en kritisch nadenken en geeft ze een mooie inleiding tot de wetenschappelijke methode.
Als dat uiteindelijk leidt tot meer ongeloof, tja...
Het moet én, én zijn. Dus je zou de kinderen dan ook moeten informeren over alle religies.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:34 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ja en nog meer onbegrip van mensen die te lui zijn om zich te verdiepen in gebruiken en zienswijzen van mensen die wel één of andere religie aanhangen, om dan vervolgens steeds te zeiken op diezelfde lui terwijl ze er niets van afweten.
Ik heb 'm thuis in de kast staan. Het is echt meer een wetenschapsboek dan dat het humanistische filosofie uitdraagt.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:35 schreef SpecialK het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat het om een simpel lesje humanisme gaat. Ofwel, hoe kom je tot ethiek vanuit een sociaal wetenschappelijke basis.
Het humanisme heeft in de afgelopen 250 jaar het christendom al flink getransformeerd tot de relatief moderne religie die het nu is. Alleen blijven veel christenen het christelijke normen en waarden noemen. Ik ga er vanuit dat dit soort misvattingen behandeld worden.
Ja dat zei ik ook inderdaad. Gewoon de 4 of 5 hoofdreligies eruit pakken en behandelen. Als dat in een vroeg stadium gedaan zou kunnen worden zouden er zoveel misvattingen en problemen uit de weg geruimd kunnen worden.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:36 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Het moet én, én zijn. Dus je zou de kinderen dan ook moeten informeren over alle religies.
En waarom dan precies? Tuurlijk is inlevensvermogen in anderen een pré, en daarom is het handig om bij maatschappijleer oid mensen te leren inzien dat iedereen een andere achtergrond/denkwijze/moreel framework heeft, maar echt expliciet de inhoud van een religie/religieus boek overbrengen heeft toch geen educatieve noodzaak? In een zekere zin zal het lezen van romans en wetenschappelijk literatuur net zo goed (en misschien wel veel meer) een educatieve functie hebben.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:36 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Het moet én, én zijn. Dus je zou de kinderen dan ook moeten informeren over alle religies.
Maar heeft dat te maken met een tekort aan kennis of educatieve aandacht voor het Christendom? Ik denk dat serieus op elke school er aandacht is geweest voor 't Christelijke geloof (zelfs bij mij terwijl ik alleen maar op openbare scholen heb gezeten), dat men Christenenquote:Op vrijdag 27 september 2013 10:38 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Moet je nu eens op een feestje zeggen dat een Christen ben en wat voor rare vragen je krijgt.Heb er zelf weinig mee overigens.
Ah ik lees hier dat ze gebruik gaan maken van the magic of reality. Een breakdown van alle bekende creation myths opgevolgd door een lesje evolutionaire biologie. Ik zie nog steeds nergens direct atheisme uit vloeien, hoewel er wel wat tendentieuze stukjes in zullen zitten. Maar wat mij betreft niks wat niet met de keiharde realiteit te maken heeft.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:38 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Ik heb 'm thuis in de kast staan. Het is echt meer een wetenschapsboek dan dat het humanistische filosofie uitdraagt.
Ik denk het wel ja. Van mij hoeft het Christendom geen speciale aandacht, gebeurde bij mij op school ook niet. Wij behandelden elke religie en ik moet zeggen dat mij dat veel goed heeft gedaan.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:43 schreef Fides het volgende:
[..]
Maar heeft dat te maken met een tekort aan kennis of educatieve aandacht voor het Christendom? Ik denk dat serieus op elke school er aandacht is geweest voor 't Christelijke geloof (zelfs bij mij terwijl ik alleen maar op openbare scholen heb gezeten), dat men Christenenvindt, kan natuurlijk gewoon komen omdat men gewoon niets met religie/bovennatuurlijke krachten heeft.
Oh dat doe ik al lang niet meer. Het enige wat me hier in Den Bosch nog wel eens overkomt is dat ik in de binnenstad rondloop en wordt aangesproken door een bepaalde stroming christenen die mij ter plekke proberen te bekeren.quote:Op vrijdag 27 september 2013 10:46 schreef IkStampOpTacos het volgende:
[..]
Ik denk het wel ja. Van mij hoeft het Christendom geen speciale aandacht, gebeurde bij mij op school ook niet. Wij behandelden elke religie en ik moet zeggen dat mij dat veel goed heeft gedaan.
Dat er altijd mensen zijn die religie in het algemeen-waardig vinden snap ik. Die duiken dan ook als een stel bloedhonden op je zodra je het woord 'Christen' in de mond neemt, om je dan naar gelang de kansloze discussie vordert, er van te beschuldigen dat je mensen lastig valt en probeert te bekeren.
Ja, net zo irritant als die mensen die je abonnementen voor allerlei onzin proberen aan te smeren.quote:Op vrijdag 27 september 2013 11:07 schreef DustPuppy het volgende:
[..]
Oh dat doe ik al lang niet meer. Het enige wat me hier in Den Bosch nog wel eens overkomt is dat ik in de binnenstad rondloop en wordt aangesproken door een bepaalde stroming christenen die mij ter plekke proberen te bekeren.
Dan ga ik wel meteen over op de nucleaire optie.
Ik vind juist het idee dat alleen 'gelovigen' respect zouden kunnen opbrengen arrogant en volledig onjuist. Ik zie het tegendeel behoorlijk vaak in de kranten staan tegenwoordig.quote:Op vrijdag 27 september 2013 09:26 schreef paddy het volgende:
Mijn hele schoonfamilie stuurt de kinderen naar een christelijke school. Niet omdat ook maar iemand ervan gelooft, maar wel leert dat ze respect hebben. Hoef je het niet mee eens te zijn, ik vind dat wel een mooi iets. En op het voortgezet onderwijs komen dan ook andere geloven en denkwijzen van die gelovigen aan bod. En er is niemand in de familie die gelooft. Ze weten wel waar ze over praten wanneer ze met een gelovige in discussie zijn. Itt tot mensen die er niets vanaf weten en alleen maar dom kunnen reageren met...gelovigen zijn dom. Dat vind ik pas dom en onwetend.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |