Ja die docu ken ik. Geweldige docuquote:Op maandag 23 september 2013 17:11 schreef B-FliP het volgende:
Wellicht dat je het boek DMT: the spirit molecule wel interessant vind:
http://www.rickstrassman.com/
er is onlangs ook een docu over verschenen:
Wil je je ervaring hier delen in wat meer detail?quote:Op maandag 23 september 2013 17:14 schreef Broekpaling het volgende:
Heb er zelf eentje gehad. Ben niet heel lang 'dood' geweest maar ik weet wel dat het onbeschrijflijk lekker was.
Vooral dat DMT verhaal dat eerder gelinkt was sluit er zeer goed op aan.
Volgens mij bleek uit onderzoek dat er correlatie bestond tussen iemands overtuigingen en de inhoud van de BDE.quote:Op maandag 23 september 2013 17:14 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ja die docu ken ik. Geweldige docu![]()
En wat er in de docu wordt verteld over de effecten van DMT en de ervaringen die men heeft, dat past ook bij wat ik in de OP zeg. De ervaringen die men heeft met DMT zijn veel uiteenlopender dan de BDE ervaringen. Daarom vind ik het ook zo moeilijk te geloven dat BDE's niets anders zijn dan een droom of hallucinatie onder invloed van stoffen als DMT.
Nee dat blijkt juist weinig uit te maken. Wat wel zo is, is dat Christenen sneller praten over God en engelen, waar anderen weer praten over "het licht" en "lichtwezens". Dus in die zin is er wel een invulling van de ervaring door de ideeen die een persoon er in het dagelijks leven op nahoudt.quote:Op maandag 23 september 2013 17:51 schreef UltraR het volgende:
[..]
Volgens mij bleek uit onderzoek dat er correlatie bestond tussen iemands overtuigingen en de inhoud van de BDE.
Hoe denk jij dan over de grote homogeniteit van de ervaringen? Waarom hebben veel BDE's:quote:DMT komt bij een BDE vrij doordat de persoon in doodsgevaar verkeerd. Dat is een heel andere situatie dan bij gebruik van DMT als drugs. Logisch dus dat de ervaringen verschillen.
Verder is er bij een BDE nog altijd sprake van hersenactiviteit. Zodra er in het geheel geen hersenactiviteit meer is kan iemand niet meer terug 'tot leven' komen. Het heet immers ook niet voor niets 'bijna dood ervaring'. Die resterende hersenactiviteit lijkt mij dus logischerwijs verantwoordelijk voor de BDE.
Dat van die 15% zegt vrij weinig over beide kanten van het verhaal. Je kunt je ook afvragen waarom dat mechanisme van DMT dat een BDE veroorzaakt, maar in 15% van de gevallen werkt. We hebben allemaal een pijnappelklier die DMT produceert.quote:Op maandag 23 september 2013 17:51 schreef UltraR het volgende:
Tenslotte heeft slechts zo'n 15% van de mensen die zijn ondervraagd en die zich in dergelijke bijna dood situaties hebben bevonden ook daadwerkelijk een BDE gehad. Dat deze ervaringen zoveel op elkaar lijken vind ik juist een teken dat het wel eens meer wens dan werkelijkheid zou kunnen zijn. Ik denk dat ze het wel ervaren, maar puur omdat ze het willen ervaren, waarop de hersenen in doodsnood die wens ten uitvoer brengen. Laatste strohalm om niet dood te gaan zeg maar, daar dient dat stofje DMT ook voor.
Prima conclusie. Ik betrap mezelf er ook wel op dat ik een wat meer sceptische positie inneem omdat het me zo ontzettend tegen de borst stuit hoe gelovigen dit vaak aangrijpen als 'onweerlegbaar bewijs voor een leven na de dood' en dan liefst ook nog het leven na de dood van hun specifieke religie natuurlijk.quote:Op maandag 23 september 2013 18:02 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat van die 15% zegt vrij weinig over beide kanten van het verhaal. Je kunt je ook afvragen waarom dat mechanisme van DMT dat een BDE veroorzaakt, maar in 15% van de gevallen werkt. We hebben allemaal een pijnappelklier die DMT produceert.
We weten gewoon nog te weinig van het hele fenomeen af om er ook maar iets zinnigs over te zeggen.
Ja dat begrijp ik heel goed want zo heb ik dat ook heel lang ervaren.quote:Op maandag 23 september 2013 18:11 schreef UltraR het volgende:
[..]
Prima conclusie. Ik betrap mezelf er ook wel op dat ik een wat meer sceptische positie inneem omdat het me zo ontzettend tegen de borst stuit hoe gelovigen dit vaak aangrijpen als 'onweerlegbaar bewijs voor een leven na de dood' en dan liefst ook nog het leven na de dood van hun specifieke religie natuurlijk.
Dat lijkt mij grote flauwekul als ik eerlijk ben. Ten eerste: Op het moment dat je dood gaat heb je juist niet het gevoel van een strohalm te willen grijpen. Je wordt heel erg rustig (dat had ik althans wel, zonder een BDE te hebben gehad overigens) en denkt "dit is het dan" en dan gebeurd het vaak. Ten tweede: "Dat deze ervaringen zoveel op elkaar lijken vind ik juist een teken dat het wel eens meer wens dan werkelijkheid zou kunnen zijn". Wat is dit voor redenering? Dus omdat alles op elkaar lijkt is het eerder wens dan werkelijkheid?quote:Op maandag 23 september 2013 17:51 schreef UltraR het volgende:
[..]
Volgens mij bleek uit onderzoek dat er correlatie bestond tussen iemands overtuigingen en de inhoud van de BDE.
DMT komt bij een BDE vrij doordat de persoon in doodsgevaar verkeerd. Dat is een heel andere situatie dan bij gebruik van DMT als drugs. Logisch dus dat de ervaringen daartussen verschillen.
Verder is er bij een BDE nog altijd sprake van hersenactiviteit. Zodra er in het geheel geen hersenactiviteit meer is kan iemand niet meer terug 'tot leven' komen. Het heet immers ook niet voor niets 'bijna dood ervaring'. Die resterende hersenactiviteit lijkt mij dus logischerwijs verantwoordelijk voor de BDE.
Tenslotte heeft slechts zo'n 15% van de mensen die zijn ondervraagd en die zich in dergelijke bijna dood situaties hebben bevonden ook daadwerkelijk een BDE gehad. Dat deze ervaringen zoveel op elkaar lijken vind ik juist een teken dat het wel eens meer wens dan werkelijkheid zou kunnen zijn. Ik denk dat ze het wel ervaren, maar puur omdat ze het willen ervaren, waarop de hersenen in doodsnood die wens ten uitvoer brengen. Laatste strohalm om niet dood te gaan zeg maar, daar dient dat stofje DMT ook voor.
Ja, out of body experiences zijn ook een vrij standaard onderdeel van BDE's. Hier bij 6:10 vertelt een arts het opmerkelijke verhaal van 1 van zijn patienten. Het komt erop neer dat de patient die volledig out was, details heeft opgemerkt van de operatiekamer die hij niet had kunnen weten:quote:Op maandag 23 september 2013 18:33 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Dat lijkt mij grote flauwekul als ik eerlijk ben. Ten eerste: Op het moment dat je dood gaat heb je juist niet het gevoel van een strohalm te willen grijpen. Je wordt heel erg rustig (dat had ik althans wel, zonder een BDE te hebben gehad overigens) en denkt "dit is het dan" en dan gebeurd het vaak. Ten tweede: "Dat deze ervaringen zoveel op elkaar lijken vind ik juist een teken dat het wel eens meer wens dan werkelijkheid zou kunnen zijn". Wat is dit voor redenering? Dus omdat alles op elkaar lijkt is het eerder wens dan werkelijkheid?
Dus als ik in een voetbalstadion zit en ik beleef hetzelfde als anderen dan is het ook omdat het meer wens is dan werkelijkheid?
Of zijn de wensen van de mensen die het ervaren zo gelijkmatig aan elkaar dat ze daarom hetzelfde beleven?
Naar mijn mening is juist het feit dat het zoveel op elkaar lijkt een reden om het serieuzer te nemen dan een droom. Want ik heb veel gedroomd maar nog nooit eenzelfde droom gehad als anderen.
Ik heb het hier weleens vaker gezegd, maar ik heb weleens een lichamelijke uittreding gehad (daar was ook een afkorting voor geloof ik) die mij dingen deed voorspellen (een ding, de dood van iemand die mij nabij stond). Dat doen mensen ook vaak af als "speling van de hersenen" omdat men graag wil dat alles hersenmatig en dus materialistisch uit te leggen valt. Maar het grappige is dat zelfs mensen die zo materialistisch als de pest waren een BDE kregen en daardoor spiritueel worden. Maar dat wordt door de materialisten dan weer afgedaan als "die was al zo zweverig, daarom kreeg hij of zij die ervaring" terwijl dat juist het gevolg was van de ervaring.
En ook dit laat weer zien dat het geen wens is van de ervaringsdeskundige maar gewoon "echt".
Hoe bedoel je dat?quote:Op maandag 23 september 2013 18:53 schreef ems. het volgende:
Zovaak. Heeft totaal geen indruk op me gemaakt en de verhalen zijn dan imo ook voornamelijk een gevolg van romantisering.
Hoe verklaar je de grote homogeniteit van de BDE verhalen? En het levensoverzicht waarbij jij jouw acties ervaart vanuit de ogen van anderen?quote:Op maandag 23 september 2013 18:57 schreef Molurus het volgende:
Het blijft voor mensen moeilijk (lees: onmogelijk) om iets te observeren of te ervaren zonder daar een uitleg aan te geven. Ook als men geen idee heeft wat er is gebeurd.
'BDE's, zoals men ze noemt, zijn een prachtig voorbeeld daarvan. Men heeft een intense geestelijke ervaring, en verzint dan vanalles om die ervaring te verklaren.
Andere bekende voorbeelden zijn ufo's en het wonder van de zon.
Ja, zulke verhalen hoor ik met enige regelmaat. Ben ik onder de indruk? Nee, totaal niet. Ik ben hooguit onder de indruk van de ongebreidelde fantasie van mensen om dingen te verklaringen die ze niet begrijpen.
Het zijn vermoedelijk soortgelijke ervaringen.quote:Op maandag 23 september 2013 18:59 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Hoe verklaar je de grote homogeniteit van de BDE verhalen?
Een conclusie die naar mening nergens uit kan worden getrokken. Ook niet als mensen dat zo ervaren wil dat nog niet zeggen dat die conclusie correct is.quote:Op maandag 23 september 2013 18:59 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En het levensoverzicht waarbij jij jouw acties ervaart vanuit de ogen van anderen?
Ik gebruik het niet als argument, ik stel gewoon een vraag.quote:Op maandag 23 september 2013 19:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het zijn vermoedelijk soortgelijke ervaringen.
En bij 'hoe verklaar je...' vragen gaan bij mij de 'argument from ignorance' alarmbellen rinkelen: de afwezigheid van een bevredigende verklaring kan nooit een argument zijn voor een specifieke verklaring.
Ik weet niet waar je nu heen wil met het bovenstaande. Het is een feit dat in veel BDE's er sprake is van een levensoverzicht waarbij men het resultaat van hun acties ervaart, in de schoenen van een ander.quote:Een conclusie die naar mening nergens uit kan worden getrokken. Ook niet als mensen dat zo ervaren wil dat nog niet zeggen dat die conclusie correct is.
Simpel gezegd: als ik droom dat ik de Kapitein van de Titanic ben dan is 'ik was feitelijk de Kapitein van de Titanic' niet bepaald een plausibele verklaring voor die droom.
Prima. Het antwoord is: dat kan ik niet verklaren. Ik vermoed dat de factoren soortgelijk zijn, maar verklaren kan ik het niet.quote:Op maandag 23 september 2013 19:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Ik gebruik het niet als argument, ik stel gewoon een vraag.
Nee, zo legt men dat uit. Probeer waarnemingen en uitleg uit elkaar te houden.quote:Op maandag 23 september 2013 19:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Ik weet niet waar je nu heen wil met het bovenstaande. Het is een feit dat in veel BDE's er sprake is van een levensoverzicht waarbij men het resultaat van hun acties ervaart, in de schoenen van een ander.
Laten we nu eens for argument's sake zeggen: weet ik niet, weet ik niet, weet ik niet.quote:Op maandag 23 september 2013 19:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dat is een nogal specifieke ervaring die telkens naar voren komt bij BDE's. Waarom komt deze specifieke ervaring vaak naar voren bij BDE's? Waarom deze ervaring? En waarom vertellen BDE-experiencers niet massaal dat ze tijdens hun BDE een ijsje aan het eten waren in de dierentuin?
Dromen kunnen heel overtuigend zijn hoor. Dusdanig overtuigend dat degene die ze heeft niet doorheeft dat het een droom is.quote:Op maandag 23 september 2013 19:12 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En stel dat een groot deel vertelt over dat ze een ijsje aten in de dierentuin, waarom is de ervaring dan zo specifiek? Bij dromen of hallucinaties verwacht je niet de homogeniteit van de ervaring die we nu zien.
Laat ik voorop stellen dat ik ervanuit ga dat niemand weet hoe het is om dood te zijn en dus zijn "bijna dood" ervaringen in mijn ogen in de eerste instantie al onmogelijk. Immers moet je weten hoe het is om dood te zijn om 'bijna dood' te legitimeren.quote:Op maandag 23 september 2013 18:56 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
En hoe verklaar je de grote homogeniteit van de BDE verhalen?
Dromen kan iedereen.quote:En het levensoverzicht waarbij jij jouw acties ervaart vanuit de ogen van anderen?
?quote:Op maandag 23 september 2013 19:15 schreef Molurus het volgende:
Nee, zo legt men dat uit. Probeer waarnemingen en uitleg uit elkaar te houden.
Dat dromen overtuigend kunnen zijn dat weet ik. Ik zei iets over de homogeniteit van de ervaring. Waarom zijn BDE's zo homogeen? Als het dromen of hallucinaties zijn, dan zou je niet snel verwachten dat de BDE ervaring zo homogeen is. Hoe kan het dat de BDE ervaring zo homogeen is?quote:Dromen kunnen heel overtuigend zijn hoor. Dusdanig overtuigend dat degene die ze heeft niet doorheeft dat het een droom is.
Ook daar moet je ze uit elkaar houden ja. Wat natuurlijk een belangrijk verschil is is dat het scoren van doelpunten een bekend en begrepen verschijnsel is, en een plausibele verklaring voor de waarneming van beelden van een scorende Robben op tv.quote:Op maandag 23 september 2013 19:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
?
Als 10.000 mensen Arjen Robben zien scoren in een wedstrijd dan mogen we van jou niet als conclusie trekken dat Arjen Robben een doelpunt heeft gescoord? Waarneming en uitleg moeten we nl. uit elkaar houden?
Dat is wel degelijk een uitleg van waarnemingen.quote:Op maandag 23 september 2013 19:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Feit is dat duizenden mensen in hun BDE hebben waargenomen dat ze mee werden genomen in een levensoverzicht en dat ze hun acties hebben ervaren vanuit de ogen van een ander. Dat nemen ze waar, heeft niets met een uitleg te maken.
Nogmaals... laten we nu eens for argument's sake zeggen 'weet ik niet', 'weet ik niet'.quote:Op maandag 23 september 2013 19:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dat dromen overtuigend kunnen zijn dat weet ik. Ik zei iets over de homogeniteit van de ervaring. Waarom zijn BDE's zo homogeen? Als het dromen of hallucinaties zijn, dan zou je niet snel verwachten dat de BDE ervaring zo homogeen is. Hoe kan het dat de BDE ervaring zo homogeen is?
Je bent nu een woordspelletje aan t spelen. Bijna dood ervaring is een naam voor een ervaring. Dit topic gaat over de ervaring, niet om de naam die men eraan gegeven heeft.quote:Op maandag 23 september 2013 19:20 schreef ems. het volgende:
Laat ik voorop stellen dat ik ervanuit ga dat niemand weet hoe het is om dood te zijn en dus zijn "bijna dood" ervaringen in mijn ogen in de eerste instantie al onmogelijk. Immers moet je weten hoe het is om dood te zijn om 'bijna dood' te legitimeren.
Verder is het duidelijk hoe jij kijkt naar BDE's. Laten jij en ik in ieder geval niet verder gaan met dit gesprek, want dat is tijdverspilling voor ons allebei.quote:Homogeniteit tussen verhalen heb ik nooit echt als argument gezien. Dat er veel vogels hetzelfde liedje zingen betekent, zeker niet met zoiets metafysisch als dit, gewoon erg weinig.
Daarnaast vind ik het wel meevallen met hoe groot de overeenkomsten zijn. Vraag een willekeurige militair over zijn "bijna dood" ervaringen onder vuur en die verhalen zijn heel anders dan iemand die ziek in z'n bedje ligt van de kanker en dan iets droomt. Bovendien zijn er een hoop mensen die gewoon heel graag willen geloven in dit soort zaken en om dan niet buiten de boot te vallen weten ze hun ervaring altijd wel ongeveer overeen te laten komen met wat anderen zeggen.
[..]
Dromen kan iedereen.
Wat nu? Dit is F&L, niet W&T, dus hier mag je een beetje speculeren en filosoferen.quote:Op maandag 23 september 2013 19:26 schreef Molurus het volgende:
Nogmaals... laten we nu eens for argument's sake zeggen 'weet ik niet', 'weet ik niet'.
Wat nu?
Voor in het wilde weg zonder enige argumentatie speculeren lijkt TRU/BNW me een betere plek.quote:Op maandag 23 september 2013 19:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wat nu? Dit is F&L, niet W&T, dus hier mag je een beetje speculeren en filosoferen.
Ja. Evenzo kan het zijn dat er smurfen op mars wonen en dat de solipsist *toch* gelijk heeft.quote:Op maandag 23 september 2013 19:27 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Denk jij dat onze realiteit een simulatie kan zijn?
Sorry maar jouw argumentatie is nogal gebrekkig. Het is duidelijk vastgelegd dat BDE's voornamelijk bestaan uit bepaalde vaste elementen en het feit dat dat zo is, daar is tot op heden nog geen enkele duidelijke verklaring voor gekomen en die verklaring heb jij ook nog niet gegeven.quote:Op maandag 23 september 2013 19:30 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor in het wilde weg zonder enige argumentatie speculeren lijkt TRU/BNW me een betere plek.
Ongelooflijk dit. Dit laat wel zien hoe bepaalde mensen erin staan. A: Natuurlijk kan men niets beleven zonder daar een uitleg bij te geven. Maar dit is bij alles zo, en dus geen argument om het maar als onzin af te doen.quote:Op maandag 23 september 2013 18:57 schreef Molurus het volgende:
Het blijft voor mensen moeilijk (lees: onmogelijk) om iets te observeren of te ervaren zonder daar een uitleg aan te geven. Ook als men geen idee heeft wat er is gebeurd.
'BDE's, zoals men ze noemt, zijn een prachtig voorbeeld daarvan. Men heeft een intense geestelijke ervaring, en verzint dan vanalles om die ervaring te verklaren.
Andere bekende voorbeelden zijn ufo's en het wonder van de zon.
Ja, zulke verhalen hoor ik met enige regelmaat. Ben ik onder de indruk? Nee, totaal niet. Ik ben hooguit onder de indruk van de ongebreidelde fantasie van mensen om dingen te verklaringen die ze niet begrijpen.
Precies ja. Eigenlijk is het heel simpel. Als ik zeg dat ik een vogel op mijn balkon waargenomen heb dan geloven ze dat meteen. Dan zeggen ze niet "jaja, dat is een uitleg. Waarschijnlijk heb je geen vogel waargenomen". Maar als men zegt: "ik trad uit mijn lichaam en keek terug op mijn leven" dan is het slechts een uitleg. Woordspelletjes kunnen ze welquote:Op maandag 23 september 2013 19:21 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
?
Als 10.000 mensen Arjen Robben zien scoren in een wedstrijd dan mogen we van jou niet als conclusie trekken dat Arjen Robben een doelpunt heeft gescoord? Waarneming en uitleg moeten we nl. uit elkaar houden?
Feit is dat duizenden mensen in hun BDE hebben waargenomen dat ze mee werden genomen in een levensoverzicht en dat ze hun acties hebben ervaren vanuit de ogen van een ander. Dat nemen ze waar, heeft niets met een uitleg te maken.
"dat honden dezelfde blaf laten horen wil nog niks zeggen".....quote:Dat dromen overtuigend kunnen zijn dat weet ik. Ik zei iets over de homogeniteit van de ervaring. Waarom zijn BDE's zo homogeen? Als het dromen of hallucinaties zijn, dan zou je niet snel verwachten dat de BDE ervaring zo homogeen is. Hoe kan het dat de BDE ervaring zo homogeen is?
Dat BDE's allemaal op elkaar lijken betwist ik niet. Waarom zou ik er een verklaring voor moeten geven?quote:Op maandag 23 september 2013 19:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Sorry maar jouw argumentatie is nogal gebrekkig. Het is duidelijk vastgelegd dat BDE's voornamelijk bestaan uit bepaalde vaste elementen en het feit dat dat zo is, daar is tot op heden nog geen enkele duidelijke verklaring voor gekomen en die verklaring heb jij ook nog niet gegeven.
Dan hangt helemaal af van de verschijnselen die zulke ervaringen oproepen. Welke dat zijn, dat weten we niet.quote:Op maandag 23 september 2013 19:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Nogmaals, als BDE's verklaart kunnen worden dmv dromen of hallucinaties dan zou je mogen verwachten dat er een grotere verscheidenheid is in de verschillende ervaringen.
Nee, dat is helemaal geen goed argument. Dat is zoals ik al zei een argument from ignorance. Het enige dat je hebt is de constatering dat je niet weet wat die waarnemingen verklaart. Alleen dat ze een groot aantal overeenkomsten hebben. So what?quote:Op maandag 23 september 2013 19:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dus de grote homogeniteit is zeker wel een goed argument om de volgende vraag te stellen:
"Is er meer aan de hand dan dromen of hallucinaties en wijzen de BDE's misschien naar een andere realiteit buiten de alledaagse realiteit waarmee we zo bekend zijn?"
Wel een reden om te twijfelen aan die uitleg. Als de gegeven uitleg niet behoort tot de bekende en begrepen verschijnselen is dat een uitstekend argument om te twijfelen aan de gegeven uitleg.quote:Op maandag 23 september 2013 19:44 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Ongelooflijk dit. Dit laat wel zien hoe bepaalde mensen erin staan. A: Natuurlijk kan men niets beleven zonder daar een uitleg bij te geven. Maar dit is bij alles zo, en dus geen argument om het maar als onzin af te doen.
Zulke beschrijven van ervaringen omvatten zonder uitzondering een uitleg van die ervaringen. Verklaringen voor die ervaringen.quote:Op maandag 23 september 2013 19:44 schreef BerjanII het volgende:
B: Ze hebben een geestelijke ervaring ja, en die ervaring is wat ze zeggen dat ze hebben meegemaakt. Ze verklaren niks, maar zeggen gewoon wat ze hebben meegemaakt.
Dat betwist ik dan ook niet.quote:Op maandag 23 september 2013 19:44 schreef BerjanII het volgende:
Of dit echt is of niet, voor hen is het echt.
Nee, het is arrogant om te veronderstellen dat je dingen begrijpt die je helemaal niet begrijpt. Er is niets arrogant aan zeggen 'ik weet het niet'.quote:Op maandag 23 september 2013 19:44 schreef BerjanII het volgende:
Het is juist de arrogantie ten top om deze mensen maar als fantaserende mensen te zien.
Ik beschuldig helemaal niemand. Ik stel niet dat mensen de uitleg die ze geven aan hun waarnemingen bewust uit hun duim zuigen. Maar dat wil niet zeggen dat hun uitleg plausibel is.quote:Op maandag 23 september 2013 19:44 schreef BerjanII het volgende:
Aangezien wij er niet bij waren namelijk. Dus hoezo hen dan van fantaseren beschuldigen?
Ehh, nee. Men wuift het weg omdat er geen steekhoudend argument is voor de geopperde verklaringen.quote:Op maandag 23 september 2013 19:44 schreef BerjanII het volgende:
Waar haalt men het vandaan om dit te doen? Naar mijn idee komt dit omdat het niet in een materialistisch denkbeeld past (waarom niet eigenlijk?) en daarom wuift men het weg als zijnde fantasie.
Nogmaals.. op zijn best zit je met een verzameling van moeilijk te verklaren waarnemingen / verklaringen van mensen. Dat ze moeilijk te verklaren zijn zegt op zichzelf he-le-maal niets.quote:Op maandag 23 september 2013 19:44 schreef BerjanII het volgende:
Toch wel mooi dat iemand als Lommel de mensen heeft ondervraagd zonder dat de rest ervan afwist en door heel Nederland en daarbuiten (geloof ik?). Zou men dan bij elkaar gezeten hebben om hun fantasieen kloppend te maken?
Over complotten gesproken.
Dat mensen zonder uitzondering verklaringen opwerpen voor dingen die ze overduidelijk niet begrijpen is gewoon een constatering. Dat zie je overal en in iedereen.quote:Op maandag 23 september 2013 19:44 schreef BerjanII het volgende:
En ik geloof dat nou juist jij een verklaring geeft voor iets wat je niet begrijpt: Fantasie....
Wat de mensen wel niet kunnen ophangen aan fantasie.
Dat is helemaal geen argument from ignorance. Je doet het nu voorkomen alsof je geen eens vragen mag stellen als je iets niet weet.quote:Op maandag 23 september 2013 20:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat BDE's allemaal op elkaar lijken betwist ik niet. Waarom zou ik er een verklaring voor moeten geven?
Nogmaals: als ik jou geen verklaring kan geven zegt dat niets over jouw eigen verklaring.
[..]
Dan hangt helemaal af van de verschijnselen die zulke ervaringen oproepen. Welke dat zijn, dat weten we niet.
De conclusie dat daar variatie in zou moeten zitten kun je helemaal nergens uit trekken.
[..]
Nee, dat is helemaal geen goed argument. Dat is zoals ik al zei een argument from ignorance. Het enige dat je hebt is de constatering dat je niet weet wat die waarnemingen verklaart. Alleen dat ze een groot aantal overeenkomsten hebben. So what?
Vogels zijn een bekend en begrepen verschijnsel. Daarmee is de aanwezigheid van vogels op je balkon een zeer plausibele verklaring voor de waarneming van vogels op je balkon.quote:Op maandag 23 september 2013 19:59 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Precies ja. Eigenlijk is het heel simpel. Als ik zeg dat ik een vogel op mijn balkon waargenomen heb dan geloven ze dat meteen. Dan zeggen ze niet "jaja, dat is een uitleg. Waarschijnlijk heb je geen vogel waargenomen". Maar als men zegt: "ik trad uit mijn lichaam en keek terug op mijn leven" dan is het slechts een uitleg. Woordspelletjes kunnen ze wel
Als je daarbij hersenschade oploopt zou het mij bepaald niet verbazen dat je perceptie van de werkelijkheid daar sterk door wordt beinvloed.quote:Op maandag 23 september 2013 19:59 schreef BerjanII het volgende:
En hoe kunnen mensen die in een auto zitten en een ongeluk krijgen nou dromen?
Kijk aan, er is zelf een plausibele uitleg voorhanden.quote:Op maandag 23 september 2013 20:16 schreef Perrin het volgende:
BDE's worden zeer waarschijnlijk veroorzaakt door chemische processen in de hersenen op het moment van bijna-sterven. Vooral zuurstoftekort en het vrijkomen van bepaalde signaalstoffen.
Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypoxie_(medisch)
Veel mensen zien er graag een teken in van leven na de dood.. Die mensen zal ik toch niet overtuigen met wetenschappelijke argumenten.
Dat je zegt "zeer waarschijnlijk" is een nogal rare uitspraak. De wetenschap is nog lang niet zo ver dat ze een BDE kunnen nabootsen, dus de woorden "zeer waarschijnlijk" zijn nogal voorbarig. Ook verklaart hypoxie niet de vele vaste elementen die men ervaart tijdens een BDE.quote:Op maandag 23 september 2013 20:16 schreef Perrin het volgende:
BDE's worden zeer waarschijnlijk veroorzaakt door chemische processen in de hersenen op het moment van bijna-sterven. Vooral zuurstoftekort en het vrijkomen van bepaalde signaalstoffen.
Veel mensen zien er graag een teken in van leven na de dood.. Die mensen zal ik toch niet overtuigen met wetenschappelijke argumenten.
Je mag vragen stellen zoveel je wilt. Prima. Maar als je ze beantwoordt zul je daar wat mij betreft ook argumenten voor moeten aandragen. 'Ik kan geen andere verklaring bedenken' is dan wel degelijk een argument from ignorance.quote:Op maandag 23 september 2013 20:19 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat is helemaal geen argument from ignorance. Je doet het nu voorkomen alsof je geen eens vragen mag stellen als je iets niet weet.
Je weet dat wetenschap niet alleen speculatie behelst maar ook het toetsen van die speculaties?quote:Op maandag 23 september 2013 20:19 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Je snapt dat we zo vooruitkomen in de wetenschap he? Je weet iets niet en je stelt een vraag.
Nee, dat wordt hij niet.quote:Op maandag 23 september 2013 20:19 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En de vraag die ik hier stel "wijzen BDE's naar een andere realiteit" is 1 van de meest logische vragen die je jezelf maar kunt stellen. Waarom? Omdat in BDE's zelf die grotere realiteit sterk benadrukt wordt!
quote:Op maandag 23 september 2013 20:19 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Dus je kunt lullen als brugman Molurus, maar het feit dat ik de vraag stel of er meer is dan onze dagelijkse realiteit is 1 van de meest logische en voor de hand liggende vragen die je kunt stellen naar aanleiding van de grote homogeniteit in BDE ervaringen.
Nee, dat doet die homogeniteit helemaal niet. Maar als jij denkt van wel zou ik graag argumenten daarvoor horen.quote:Op maandag 23 september 2013 20:19 schreef Probably_on_pcp het volgende:
En ik doe helemaal nergens uitspraken over of BDE's bewijzen dat er een grotere realiteit is. Dat bewijs wordt niet geleverd, en de homogeniteit van BDE's bewijst ook niet dat er een grotere realiteit is. Maar de homogeniteit van BDE's dwingt ons wel de vraag te stellen: zouden BDE's kunnen wijzen naar een eventuele grotere realiteit.
Zoals ik al zei, een BDE-gelovige zal natuurlijk zijn eigen interpretatie blijven geloven.quote:Op maandag 23 september 2013 20:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat je zegt "zeer waarschijnlijk" is een nogal rare uitspraak. De wetenschap is nog lang niet zo ver dat ze een BDE kunnen nabootsen, dus de woorden "zeer waarschijnlijk" zijn nogal voorbarig. Ook verklaart hypoxie niet de vele vaste elementen die men ervaart tijdens een BDE.
Voor een goede uitleg van wat een BDE nou eigenlijk is, moet een duidelijke uitleg komen over de grote homogeniteit van de BDE ervaring. Dus hoe vindt dit proces bijna altijd in deze volgorde plaats tijdens een BDE:
-out of body experience
-totale duisternis
-vervolgens een tunnel
-lichtwezens
-"het licht" dat hen begeleid
-een panoramisch overzicht van hun leven, ook gezien vanuit de ogen van anderen
-het worden teruggestuurd door "het licht" naar de echte wereld
Ehm, als de oorzaak zuurstoftekort in de hersenen is dan kunnen we dat prima nabootsen hoor. Het probleem is dat het nogal gevaarlijk is voor de persoon waarop je experimenteert, en daarom doen we dat niet.quote:Op maandag 23 september 2013 20:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dat je zegt "zeer waarschijnlijk" is een nogal rare uitspraak. De wetenschap is nog lang niet zo ver dat ze een BDE kunnen nabootsen, dus de woorden "zeer waarschijnlijk" zijn nogal voorbarig. Ook verklaart hypoxie niet de vele vaste elementen die men ervaart tijdens een BDE.
Leuk, al die beschrijvingen. Nu nog een constructieve toetsbare verklaring.quote:Op maandag 23 september 2013 20:25 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Voor een goede uitleg van wat een BDE nou eigenlijk is, moet een duidelijke uitleg komen over de grote homogeniteit van de BDE ervaring. Dus hoe vindt dit proces bijna altijd in deze volgorde plaats tijdens een BDE:
-out of body experience
-totale duisternis
-vervolgens een tunnel
-lichtwezens
-"het licht" dat hen begeleid
-een panoramisch overzicht van hun leven, ook gezien vanuit de ogen van anderen
-het worden teruggestuurd door "het licht" naar de echte wereld
Wat doe je eigenlijk in dit topic? Nogmaals dit is F&L, maar jij komt hier met opgeheven vinger (zoals wel vaker) mensen vertellen dat ze niet mogen speculeren over zaken. En doen ze dat wel, dan zijn ze zweefteven.quote:Op maandag 23 september 2013 20:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kijk aan, er is zelf een plausibele uitleg voorhanden.
Maar dit kan niet genoeg worden benadrukt: ook zonder die plausibele uitleg is de uitleg van 'zweefteven' niet geloofwaardig.
Dit is misschien nieuw voor je, maar in F&L beargumenteren we standpunten. In het wilde weg speculeren zonder enige vorm van onderbouwing lijkt me meer iets voor TRU.quote:Op maandag 23 september 2013 20:28 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wat doe je eigenlijk in dit topic? Nogmaals dit is F&L, maar jij komt hier met opgeheven vinger (zoals wel vaker) mensen vertellen dat ze niet mogen speculeren over zaken. En doen ze dat wel, dan zijn ze zweefteven.
BDE-gelovige nog wel!quote:Op maandag 23 september 2013 20:27 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zoals ik al zei, een BDE-gelovige zal natuurlijk zijn eigen interpretatie blijven geloven.
Moet ie ook vooral blijven doen, ik heb geen behoefte je te overtuigen.
Doe eens normaal. Je komt op mij over als een gelovige. Dus ik noem je gelovige.quote:Op maandag 23 september 2013 20:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
BDE-gelovige nog wel!
Heb je uberhaupt de OP gelezen?
Het laatste woord is uiteindelijk aan de wetenschap heb ik gezegd, dus ga alsjeblieft weg met "BDE-gelovige".
Kijk aan. Nou, laat maar eens zien hoe je speculaties toetsbaar gemaakt kunnen worden dan. Wellicht dat dit toch nog een constructief gesprek kan worden.quote:Op maandag 23 september 2013 20:30 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
BDE-gelovige nog wel!
Heb je uberhaupt de OP gelezen?
Het laatste woord is uiteindelijk aan de wetenschap heb ik gezegd, dus ga alsjeblieft weg met "BDE-gelovige".
Zou je hem alsjeblieft naar TRU kunnen schoppen?quote:Op maandag 23 september 2013 20:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit is misschien nieuw voor je, maar in F&L beargumenteren we standpunten. In het wilde weg speculeren zonder enige vorm van onderbouwing lijkt me meer iets voor TRU.
Op verzoek, schopje TRU.quote:Op maandag 23 september 2013 20:31 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Zou je hem alsjeblieft naar TRU kunnen schoppen?
Het gaat mij om de woordspelingen die jij steeds doet. Het verschil tussen waarnemingen vertellen en uitleg van een waarneming voer jij veel te ver door.quote:Op maandag 23 september 2013 20:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vogels zijn een bekend en begrepen verschijnsel. Daarmee is de aanwezigheid van vogels op je balkon een zeer plausibele verklaring voor de waarneming van vogels op je balkon.
Als ik zeg: ik zag mijn oom lopen in Amsterdam, dan is de feitelijke aanwezigheid van mijn oom in Amsterdam een geloofwaardige verklaring. Men zal mij in zo'n geval dan ook niet om bewijzen of argumenten daarvoor vragen.
Als ik echter zeg: ik heb een Tyrannosaurus Rex zien lopen in Amsterdam, dan neem ik aan dat je ook geen genoegen neemt met mijn uitleg dat er feitelijk een dinosaurus heeft rondgelopen in Amsterdam.
'Extraordinary claims require extraordinary evidence'.
Je deed alsof het altijd dromen zijn, niet de doelpalen verschuiven alsjeblieft.quote:Als je daarbij hersenschade oploopt zou het mij bepaald niet verbazen dat je perceptie van de werkelijkheid daar sterk door wordt beinvloed.
Dit zijn dan ook geen wetenschappelijke argumenten (wel kloppen ze precies in mijn leefwereld, maar ik heb dan ook een speciale kijk op BDE), maar hypothesen die steeds aangepast worden. Typisch dat mensen die nogal materialistisch van aard zijn hier hun houvast aan hebben. En dan ook nog doen alsof het al bewezen is.quote:Op maandag 23 september 2013 20:16 schreef Perrin het volgende:
Het is een uitleg, of je dat nu leuk vindt om te horen of niet.quote:Op maandag 23 september 2013 20:36 schreef BerjanII het volgende:
"ik werd uit mijn lichaam geslingerd" is voor mij nog steeds een waarneming en geen uitleg daarvan.
Nee, dat was een analogie. Ik heb nergens beweerd dat BDE's dromen zijn. Dus hou de stromannen voor je alsjeblieft.quote:Op maandag 23 september 2013 20:36 schreef BerjanII het volgende:
Je deed alsof het altijd dromen zijn, niet de doelpalen verschuiven alsjeblieft.
Heb je toch je zin gekregen! Want wie een serieus gesprek wil voeren over BDE's, die is natuurlijk niet helemaal lekker bij zijn hoofd, aldus Molurus.quote:
Kijk, hierom kun je beter niet met anderen erover discussieren. Elke wetenschapper die je naar de mond praat noem je plausibel in zijn uitleg, maar als men er anders over denkt is men een zweefteef.quote:Op maandag 23 september 2013 20:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Kijk aan, er is zelf een plausibele uitleg voorhanden.
Maar dit kan niet genoeg worden benadrukt: ook zonder die plausibele uitleg is de uitleg van 'zweefteven' niet geloofwaardig.
Precies.quote:Op maandag 23 september 2013 20:42 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Kijk, hierom kun je beter niet met anderen erover discussieren. Elke wetenschapper die je naar de mond praat noem je plausibel in zijn uitleg, maar als men er anders over denkt is men een zweefteef.
Ik beleef geloof ik een deja-vu, want andere topics over dit onderwerp zijn zo ook naar de kloten geholpen. Alleen maar door de arrogantie van bepaalde mensen hier die menen dat zij realistisch zijn en mensen met een andere mening voor zweefteven uitmaken.
Een uitleg zou zijn "ik werd uit mijn lichaam geslingerd want ik was stout".quote:Op maandag 23 september 2013 20:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is een uitleg, of je dat nu leuk vindt om te horen of niet.
Oke, dit had ik fout gelezen. Kijk, ik geef mijn fouten wel toe. Maar als ik jou wijs op fouten dan negeer je die posts gewoon. Niet mijn manier van discussiëren, maar wel een manier uiteraard.quote:Nee, dat was een analogie. Ik heb nergens beweerd dat BDE's dromen zijn. Dus hou de stromannen voor je alsjeblieft.
Toch jammer dat steeds dezelfde figuren dit soort topics verknallen.quote:
In het wilde weg speculeren is inderdaad niet mijn ding.quote:Op maandag 23 september 2013 20:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Heb je toch je zin gekregen! Want wie een serieus gesprek wil voeren over BDE's, die is natuurlijk niet helemaal lekker bij zijn hoofd, aldus Molurus.
Gut... wat is het toch vreselijk he, als mensen kritiek hebben op je geblaat.quote:Op maandag 23 september 2013 20:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Nee, zo'n discussie moet gesaboteerd worden en dat is je gelukt. Alles om maar bij jou weg te blijven. Wat een intens vervelend figuur ben jij Molurus, keer op keer weer als er een discussie wordt gevoerd over iets dat buiten de norm ligt.
Het valt me gewoon tegen dat een mod mij al vrij snel in de discussie een zweefteef noemt, terwijl ik er juist een serieus en interessant topic van wil maken.quote:Op maandag 23 september 2013 20:52 schreef BerjanII het volgende:
Toch jammer dat steeds dezelfde figuren dit soort topics verknallen. Maar ik zou maar niet teveel met Molurus in discussie gaan, daar kan hij slecht tegen als hij zijn maandelijkse periode heeft. Voor je het weet heb je een ban
Kritiek hebben mag, maar mensen al vrij snel uitmaken voor zweefteef is gewoon kinderachtig.quote:Op maandag 23 september 2013 20:57 schreef Molurus het volgende:
Gut... wat is het toch vreselijk he, als mensen kritiek hebben op je geblaat.
En maar niet inzien dat de enige die speculeert over de BDE jijzelf bent.quote:Op maandag 23 september 2013 20:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
In het wilde weg speculeren is inderdaad niet mijn ding.
[..]
Gut... wat is het toch vreselijk he, als mensen kritiek hebben op je geblaat.
Maar je hebt je zin hoor. Hier mag je naar hartelust onzin uitkramen zonder iets te onderbouwen. Veel plezier!
Pardon? Waar heb ik gespeculeerd dan?quote:Op maandag 23 september 2013 21:00 schreef Jappie het volgende:
[..]
En maar niet inzien dat de enige die speculeert over de BDE jijzelf bent.
Hier laat je gelijk al zien dat je niet bereid bent serieus te kijken naar het BDE fenomeen.quote:Op maandag 23 september 2013 18:57 schreef Molurus het volgende:
Wat maak jij je steeds belachelijk man. Het is precies zoals Jappie zegt, de enige die speculeerde waren jij en emp. Door meteen te doen alsof het fantasie was van die mensen. Probably_on_pcp heeft enkel de feiten opgenoemd en gezegd dat het uitnodigde tot verder onderzoek. Meteen werd hij of zij voor zweefteef uitgemaakt door jou.quote:Op maandag 23 september 2013 21:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Pardon? Waar heb ik gespeculeerd dan?
Ik heb voornamelijk mijn kritiek geuit op het totale gebrek aan argumenten voor de door probably_on_pcp geopperde verklaringen voor BDE's. Niets meer, niets minder.
Maar goed... aangezien gedegen onderbouwing geen vereiste is in TRU ga ik me hier maar terugtrekken. Ik wens jullie veel plezier met 'een serieus gesprek over BDE's'.
Een BDE is precies wat het is..een naam voor een ervaring welke mensen hebben op het moment dat ze bijna dood gaan. Een bijna dood ervaring dus. Dat jij zegt dat die ervaringen niet kunnen bestaan of dat de ervaring die mensen ervaren tijdens zo een ervaring geen realiteitswaarde heeft is speculatie.quote:Op maandag 23 september 2013 21:03 schreef Molurus het volgende:
[..]
Pardon? Waar heb ik gespeculeerd dan?
Ik heb voornamelijk mijn kritiek geuit op het totale gebrek aan argumenten voor de door probably_on_pcp geopperde verklaringen voor BDE's. Niets meer, niets minder.
Maar goed... aangezien gedegen onderbouwing geen vereiste is in TRU ga ik me hier maar terugtrekken. Ik wens jullie veel plezier met 'een serieus gesprek over BDE's'.
Ik geef je na dat je idd poogde er een serieus topic van te maken. Toch zag ik ook al vrij snel weer het 'zweefteverige' erin doorschijnen. En dat is niet zo verbazingwekkend aangezien je nu eenmaal een behoorlijke zweefteef bent als ik zo je postgeschiedenis doorkijk... Verder geen kritiek op jou, puur een constatering dat het wellicht lastig voor je is om echt onderscheid te maken tussen F&L en TRU.quote:Op maandag 23 september 2013 20:57 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Het valt me gewoon tegen dat een mod mij al vrij snel in de discussie een zweefteef noemt, terwijl ik er juist een serieus en interessant topic van wil maken.
Oh jongens... het is dat ik weet dat jij dit serieus meent, maar anders zou ik gezworen hebben dat dit sarcasme was. Ga je nu echt de waarneming van een vogel gelijkstellen aan de waarneming van een uittreding?quote:Op maandag 23 september 2013 19:59 schreef BerjanII het volgende:
[..]
Precies ja. Eigenlijk is het heel simpel. Als ik zeg dat ik een vogel op mijn balkon waargenomen heb dan geloven ze dat meteen. Dan zeggen ze niet "jaja, dat is een uitleg. Waarschijnlijk heb je geen vogel waargenomen". Maar als men zegt: "ik trad uit mijn lichaam en keek terug op mijn leven" dan is het slechts een uitleg. Woordspelletjes kunnen ze wel
Ik weet nog goed dat ik de totale controle over mijn lijf kwijt was. Ik ben een behoorlijk nuchter persoon en had heel goed door dat dit 'het einde' was. Een kort moment ben je er ontzettend boos over en wil je niet. Maar opeens is daar een soort 'point of no return' en dat besefte ik mij heel duidelijk en toen was 't om de een of andere rare reden ook goed.quote:Op maandag 23 september 2013 17:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wil je je ervaring hier delen in wat meer detail?
Kun je mij uitleggen waarom dit topic wel in TRU hoort en niet in F&L?quote:Op maandag 23 september 2013 21:17 schreef UltraR het volgende:
Verder geen kritiek op jou, puur een constatering dat het wellicht lastig voor je is om echt onderscheid te maken tussen F&L en TRU.
Vanavond eens kijkenquote:Op maandag 23 september 2013 21:24 schreef Fusions het volgende:
Ik denk dat je Thomas Campbell wel interessant vind, met name de 'grotere realiteit' (wat iedereen zelf kan ervaren) die hij onderzoekt.
Wat gebeurde er nadat je een "amoebe achtige vlek was in de leegte"?quote:Op maandag 23 september 2013 21:28 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Ik weet nog goed dat ik de totale controle over mijn lijf kwijt was. Ik ben een behoorlijk nuchter persoon en had heel goed door dat dit 'het einde' was. Een kort moment ben je er ontzettend boos over en wil je niet. Maar opeens is daar een soort 'point of no return' en dat besefte ik mij heel duidelijk en toen was 't om de een of andere rare reden ook goed.
Daarna kwam dat absurd lekkere niet te beschrijven gevoel. Ik wou dat ik het kon maar dat kan ik echt niet. Ik had geen tunnel naar de hemel beeld of m'n leven dat voorbij schoot. Dat komt mede omdat ik daar niet in geloof denk ik. Maar hoe ik het ervoer is dat ik meer een soort amoebe achtige vlek was in leegte.
Daarna ging het 'licht' definitief uit. De hele happening heeft waarschijnlijk niet lang geduurd maar voor mijn gevoel wel. Op het moment dat ik in die leegte was voelde heel goed. Er zijn gedachtes en gevoelens bij maar tegelijkertijd niet.quote:Op maandag 23 september 2013 21:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Wat gebeurde er nadat je een "amoebe achtige vlek was in de leegte"?
Interessantquote:Op maandag 23 september 2013 21:43 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Daarna ging het 'licht' definitief uit. De hele happening heeft waarschijnlijk niet lang geduurd maar voor mijn gevoel wel. Op het moment dat ik in die leegte was voelde heel goed. Er zijn gedachtes en gevoelens bij maar tegelijkertijd niet.
Nogmaals dit valt niet uit te leggen.En het zal waarschijnlijk heel zweverig klinken voor een buitenstaander.
Next thing I know ben ik wakker onderweg naar de spoedeisende hulp.
Nee, meer hoe ik mij het 'alles' voorstel als atheïst zijnde.quote:Op maandag 23 september 2013 21:46 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Interessant
Had je destijds het gevoel en heb je nu het gevoel dat bewustzijn meer is dan het dagelijkse bewustzijn waarmee we allemaal bekend zijn?
Heb je dan wel eens andere verhalen gehoord van mensen met BDE's? En dan doel ik op de verhalen die nog verder gaan dan jouw ervaring. Dus dat er plots een tunnel is en lichtwezens en een levensoverzicht en het worden teruggestuurd. Ken je die verhalen en zo ja, wat denk je daar van?quote:Op maandag 23 september 2013 21:55 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Nee, meer hoe ik mij het 'alles' voorstel als atheïst zijnde.
Daarmee bedoel ik: als ik teveel ga nadenken over het universum en wat voor een klein microbiologisch stipje wij daarin zijn, dan denk ik meestal "wat boeit dit alles nou toch?"
Als in dat we ons in ons leven druk maken om van alles en nog wat. Maar over 100 jaar weet waarschijnlijk niemand dat je hier ooit hebt rondgelopen.
En dat kwam heel sterk naar voren in dat moment. Eerst zat ik bij mezelf te panieken van shit, m'n ouders zien hun kind overlijden. Ze moeten een begrafenis regelen en rouwen. Maar een milliseconde later was het meer in de zin van 'Nou en'. Als in, je bent dood, en dan ben je er niet meer.
Mijn beeld op het leven is dat je er nu toevallig bent, een toevallige samenstelling van atomen.En als je dood bent valt dat uit elkaar en komt het weer terug in de natuur, maar niet meer in 'jouw vorm'.
Nu heb ik dit even heel zwart wit opgeschreven om een contrast te zetten hoor.Ik heb het prima naar m'n zin in het leven. Sterker nog, ik ben blijer te leven sinds die ervaring.
Maar ik en er van overtuigd dat er geen hemel of iets wat er op lijkt is na je dood.
Ik denk dat dat vooral af hangt aan hoe je in het leven staat.quote:Op maandag 23 september 2013 21:58 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Heb je dan wel eens andere verhalen gehoord van mensen met BDE's? En dan doel ik op de verhalen die nog verder gaan dan jouw ervaring. Dus dat er plots een tunnel is en lichtwezens en een levensoverzicht en het worden teruggestuurd. Ken je die verhalen en zo ja, wat denk je daar van?
Nou, en dat is dus precies wat ik zei, maar dan wordt ik weggezet als veel bekrompen atheïstische wetenschapper. "Je moet het meegemaakt hebben om het echt op waarde te kunnen schatten."quote:Op maandag 23 september 2013 22:10 schreef Broekpaling het volgende:
[..]
Ik denk dat dat vooral af hangt aan hoe je in het leven staat.
Als je er heilig van bent overtuigd dat er een tunnel naar de hemel zal zijn als je dood bent dan zal je dat waarschijnlijk meemaken bij een BDE.
Het nadeel van de DMT die vrijkomt bij zo'n ervaring is dat je alles voor werkelijk aanneemt. Mensen waarbij opeens hun opa of vader die al jaren dood is tevoorschijn komt en zegt dat het je tijd nog niet is.
Naar mijn mening is dit deels een besef omdat je op een jonge leeftijd dood aan het gaan bent en het pas na je pensioen 'hoort' te gebeuren. Dan krijg je er een beeld bij van bekenden die zeggen dat het je tijd nog niet is en dat meen je echt te hebben gezien.
Uit onderzoek blijkt dat het dus helemaal niets uitmaakt of je atheïst bent, christen, moslim, hindoe, boeddhist of wat dan ook. BDE's komen onder gehele bevolking voor, oud of jong, man of vrouw, het maakt allemaal niets uit.quote:Op maandag 23 september 2013 22:49 schreef UltraR het volgende:
[..]
Nou, en dat is dus precies wat ik zei, maar dan wordt ik weggezet als veel bekrompen atheïstische wetenschapper. "Je moet het meegemaakt hebben om het echt op waarde te kunnen schatten."
Fijn om te zien dat er ook mensen zijn die iets dergelijks hebben meegemaakt en er niet gelijk allerlei heftige bovennatuurlijke conclusies aan verbinden.
Ergens ook logisch. Ik vermoed dat de mensen die dat wel doen eerder de publiciteit zullen zoeken met hun verhaal.
Dit gebeurde enkele uren nadat ik in het ziekenhuis was opgenomen, twee dagen later was ik er niet meer geweest. Ik heb nog een boek van een man gekregen een paar jaar geleden. In dit boek vertelt hij ook over zijn BDE. Ik zal hem even opzoeken morgenquote:When I was 19 I was put in hospital for treatment of Meningitis Sepsis. I was comatose. I was also heavily sedated. Suddenly I saw myself hovering over my body, and mother and doctor at the head end and orderlies around me stopping me from shaking heavily. I saw a bright light, far away. the rest was pitchblack. But I could see the outside a little through the black. Kind of opaque if you will. the closer I came to the bright light, the brighter it got. Just as I was going through that bright light I saw an oak door, with a brass, slightly scratched but shiny handle. The door was opened. I saw my grandmother who had passed away She took my hand in hers and pulled me away, saying: 'It's not your time yet, wake up'
Wat is bovennatuurlijk? Is dat niet het stuk dat wij niet wetenschappelijk kunnen verklaren?quote:Op maandag 23 september 2013 22:49 schreef UltraR het volgende:
[..]
Nou, en dat is dus precies wat ik zei, maar dan wordt ik weggezet als veel bekrompen atheïstische wetenschapper. "Je moet het meegemaakt hebben om het echt op waarde te kunnen schatten."
Fijn om te zien dat er ook mensen zijn die iets dergelijks hebben meegemaakt en er niet gelijk allerlei heftige bovennatuurlijke conclusies aan verbinden.
Ergens ook logisch. Ik vermoed dat de mensen die dat wel doen eerder de publiciteit zullen zoeken met hun verhaal.
Klopt, DMT heeft vergelijkbare verschijnselen. Maar zoals ik hierboven uitlegde, DMT werkt op de neocortex. In het geval van Eben Alexander - zelf een neurochirurg en voorheen overtuigd wetenschapper - was de neocortex in het geheel niet toegankelijk in zijn comateuze toestand. Dus het verhaal van DMT gaat daar niet op, en toch maakt hij die dingen mee. Hij gaat er als wetenschapper zelf ook in op een aantal mogelijke verklaringen voor zijn BDE, maar kwam er totaal niet uit.quote:Op maandag 23 september 2013 22:10 schreef Broekpaling het volgende:
Het nadeel van de DMT die vrijkomt bij zo'n ervaring is dat je alles voor werkelijk aanneemt. Mensen waarbij opeens hun opa of vader die al jaren dood is tevoorschijn komt en zegt dat het je tijd nog niet is.
Hoe verklaar je dan dat Eben Alexander toch die ervaringen had, terwijl zijn neocortex compleet was afgesloten?quote:Op maandag 23 september 2013 20:16 schreef Perrin het volgende:
Dank je voor het delen van dit verhaal. Ik vind het heel erg interessant om mensen te horen vertellen over dit soort ervaringenquote:Op dinsdag 24 september 2013 00:00 schreef knokkels het volgende:
Even een oude quote op een amerikaans forum van mezelf weggehaald, geen zin om te vertalen op dit uur, maar toch wel een passende bijdrage tbv NDE's
[..]
Dit gebeurde enkele uren nadat ik in het ziekenhuis was opgenomen, twee dagen later was ik er niet meer geweest. Ik heb nog een boek van een man gekregen een paar jaar geleden. In dit boek vertelt hij ook over zijn BDE. Ik zal hem even opzoeken morgen
Dat boek had ik al op mijn te kopen lijstje staan. Binnenkort maar eens doen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 00:52 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ja, ik heb er mensen over horen vertellen en ze komen heel echt over. Ze vertellen ook (gelijksoortige) details die je niet zomaar kunt verzinnen. Opvallend is dat niemand die een BDE heeft gehad meer bang is voor de dood.
In dit kader is ook de website www.retourtjehiernamaals.nl, met alle verhalen van mensen die een BDE hebben gehad, erg interessant.
Verder zou ik graag willen wijzen op een boek genaamd 'proof of heaven' waarmee ik net klaar ben met lezen. Het gaat over een neurochirurg Eben Alexander, die 7 dagen in een hersendode coma heeft gelegen en in die periode van alles heeft meegemaakt in het hiernamaals. Voordat iemand begint te roepen dat coma niet hersendood is en dat het wel aan DMT zal liggen of zoiets, zijn neocortex was volledig uitgeschakeld. Dat zet al meteen een streep door theorieen als DMT, hallucinaties enz.
Een ander interessant punt is dat hij in zijn BDE werd begeleid door een vrouw die hij niet kende of nooit eerder had gezien. Waarvan later, toen hij een foto van haar onder ogen kreeg, bleek dat het zijn zus was die een paar jaar eerder was overleden. Hij had nooit van die zus haar bestaan af geweten omdat hijzelf voor haar geboorte in een adoptiegezin terecht was gekomen.
Hoofdstuk 15 verklaart heel veel over waarom we ons niets herinneren van voorgaande levens, waarom alles om het bewustzijn draait, dat het bewustzijn op zichzelf bestaat en juist onderdeel van het universum is (en dus veel groter dan ons menselijk brein kan bevatten) en geen product is van de geest enz.
Graag gedaanquote:Op dinsdag 24 september 2013 03:05 schreef Probably_on_pcp het volgende:
[..]
Dank je voor het delen van dit verhaal. Ik vind het heel erg interessant om mensen te horen vertellen over dit soort ervaringen
Waarom zou ik dat moeten of willen verklaren? Als je gelooft dat BDE's bewijzen voor de ziel en het hiernamaals zijn, dan moet je dat vooral lekker geloven.quote:Op dinsdag 24 september 2013 01:05 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat Eben Alexander toch die ervaringen had, terwijl zijn neocortex compleet was afgesloten?
Timing blijft een groot probleem. Er is geen enkele manier waarop je kunt vaststellen dat de bewering 'de persoon had de ervaring terwij er totaal geen hersenactiviteit was' klopt. Je kunt niet even op de klok kijken ofzo.quote:Op dinsdag 24 september 2013 01:05 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Hoe verklaar je dan dat Eben Alexander toch die ervaringen had, terwijl zijn neocortex compleet was afgesloten?
Nou, preciezer geformuleerd: 'het stuk dat nooit door wetenschap te verklaren zal zijn omdat het zich inderdaad 'buiten de natuurwereld' bevind.quote:Op dinsdag 24 september 2013 00:56 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Wat is bovennatuurlijk? Is dat niet het stuk dat wij niet wetenschappelijk kunnen verklaren?
Er bestaat geen enkel bewijs dat hij die ervaring had op precies het moment dat zijn neocortex niet meer actief was. Dit is bovendien slechts enkele seconden het geval geweest terwijl zijn hele -bijna dood situatie (dus niet de BDE zelf)- veel langer duurde, minuten. Het is dus veel aannemelijker dat die BDE plaatsvond terwijl er wel hersenactiviteit was.quote:Op dinsdag 24 september 2013 01:05 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Nou, omdat de nonbelievers van BDE's altijd verwijzen naar hallucinaties of effecten van DMT. En nu de neocortex uitgeschakeld is geweest bij Eben Alexander, haalt dat een streep door die theorie. Dus wat is dan je volgende argument om te ontkennen dat BDE's echt zijn? Jij houdt dat immers bij hoog en bij laag vol, dus ik neem aan dat je daar ook argumenten voor hebt.quote:Op dinsdag 24 september 2013 07:17 schreef Perrin het volgende:
[..]
Waarom zou ik dat moeten of willen verklaren? Als je gelooft dat BDE's bewijzen voor de ziel en het hiernamaals zijn, dan moet je dat vooral lekker geloven.
Dat klopt, maar we hebben het over een periode van 7 dagen. Waarin wetenschappelijk is vastgesteld door meerdere artsen dat de neocortex van Eben Alexander uitgeschakeld was. Je zou kunnen stellen dat het ook samengestelde herinneringen zijn die in zijn hoofd tot leven kwamen, vlak voor het opnieuw ontwaken, maar dat verklaart niet de levendigheid en ook niet waarom hij in zijn BDE zijn zus ontmoette, die een paar jaar van tevoren was overleden en die hij nooit had gekend. Hij zag haar foto pas maanden na zijn herstel.quote:Op dinsdag 24 september 2013 08:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Timing blijft een groot probleem. Er is geen enkele manier waarop je kunt vaststellen dat de bewering 'de persoon had de ervaring terwij er totaal geen hersenactiviteit was' klopt. Je kunt niet even op de klok kijken ofzo.
Zie ook http://en.wikipedia.org/w(...)ss_outside_the_brain
Dus of daar iets verklaard moet worden is maar de vraag.
Maar wie zegt dat het louter droom of halucinatie is? Ik zeg niet dat het dan 'echt' is, maar de belevenissen van mensen onder invloed zijn zeker voor interpretatie vatbaar. Ik vind het woord Psychonaut daarom ook zeer geschikt omdat je je in principe begeeft op vrij onbekend terein.quote:Op maandag 23 september 2013 17:14 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Daarom vind ik het ook zo moeilijk te geloven dat BDE's niets anders zijn dan een droom of hallucinatie onder invloed van stoffen als DMT.
En alleen daarom al vind ik het arrogant om te stellen dat de wetenschap het antwoord pleegt te hebben op alles, terwijl het niet meer is dan een opeenstapeling van correcties. Wat we vandaag niet weten en daarom als onzin verwerpen, wordt morgen bewezen en dan omarmen we het ineens alsof we het altijd al geweten hebben.quote:Op dinsdag 24 september 2013 10:58 schreef UltraR het volgende:
Nou, preciezer geformuleerd: 'het stuk dat nooit door wetenschap te verklaren zal zijn omdat het zich inderdaad 'buiten de natuurwereld' bevind.
En dat valt nergens van te zeggen aangezien je bij wetenschap niet verder kunt gaan dan zeggen "we kunnen dit nu nog niet verklaren." Vroeger dachten mensen ook dat de bliksem een bovennatuurlijk fenomeen was dat door goden werd veroorzaakt.
Het, voor nu, ontbreken van een wetenschappelijke verklaring is geen bewijs voor een bovennatuurlijk fenomeen.
Ebens neocortex is circa een week buiten werking geweest. Heb je het boek gelezen? Dan lijkt het me heel sterk dat juist in een paar afsluitseconden (als het al zolang duurt om de neocortex af te sluiten) al die ervaringen ontstaan.quote:Er bestaat geen enkel bewijs dat hij die ervaring had op precies het moment dat zijn neocortex niet meer actief was. Dit is bovendien slechts enkele seconden het geval geweest terwijl zijn hele -bijna dood situatie (dus niet de BDE zelf)- veel langer duurde, minuten. Het is dus veel aannemelijker dat die BDE plaatsvond terwijl er wel hersenactiviteit was.
http://www.samharris.org/blog/item/this-must-be-heaven
Vraagt levendigheid dan om een verklaring? Dromen kunnen ook heel levendig zijn, en uren lijken te duren.. terwijl het meestal maar de laatste zoveel minuten van de reguliere slaap is.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
[..]
Dat klopt, maar we hebben het over een periode van 7 dagen. Waarin wetenschappelijk is vastgesteld door meerdere artsen dat de neocortex van Eben Alexander uitgeschakeld was. Je zou kunnen stellen dat het ook samengestelde herinneringen zijn die in zijn hoofd tot leven kwamen, vlak voor het opnieuw ontwaken, maar dat verklaart niet de levendigheid
Mja, net als bij gevallen van vermeende telepathie is het natuurlijk wonderlijk dat iemand iets lijkt te weten waarvan je denkt 'dat kan hij helemaal niet weten'.quote:Op dinsdag 24 september 2013 12:49 schreef vogeltjesdans het volgende:
en ook niet waarom hij in zijn BDE zijn zus ontmoette, die een paar jaar van tevoren was overleden en die hij nooit had gekend. Hij zag haar foto pas maanden na zijn herstel.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |