abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131491776
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:36 schreef BerjanII het volgende:

"ik werd uit mijn lichaam geslingerd" is voor mij nog steeds een waarneming en geen uitleg daarvan.
Het is een uitleg, of je dat nu leuk vindt om te horen of niet.

quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:36 schreef BerjanII het volgende:

Je deed alsof het altijd dromen zijn, niet de doelpalen verschuiven alsjeblieft.
Nee, dat was een analogie. Ik heb nergens beweerd dat BDE's dromen zijn. Dus hou de stromannen voor je alsjeblieft.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_131491815
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Op verzoek, schopje TRU.
Heb je toch je zin gekregen! Want wie een serieus gesprek wil voeren over BDE's, die is natuurlijk niet helemaal lekker bij zijn hoofd, aldus Molurus.

Nee, zo'n discussie moet gesaboteerd worden en dat is je gelukt. Alles om maar bij jou weg te blijven. Wat een intens vervelend figuur ben jij Molurus, keer op keer weer als er een discussie wordt gevoerd over iets dat buiten de norm ligt.

Onze beschermer van de status quo! Pas als de hoge heren van de wetenschap het licht op groen zetten, dan pas mogen wij gewone burgers nadenken over een controversieel onderwerp. Staat dat licht niet op groen, dan mag er niet serieus worden gesproken over controversiële onderwerpen.

Ordnung muss sein!
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_131491853
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kijk aan, er is zelf een plausibele uitleg voorhanden. :)

Maar dit kan niet genoeg worden benadrukt: ook zonder die plausibele uitleg is de uitleg van 'zweefteven' niet geloofwaardig.
Kijk, hierom kun je beter niet met anderen erover discussieren. Elke wetenschapper die je naar de mond praat noem je plausibel in zijn uitleg, maar als men er anders over denkt is men een zweefteef.
Ik beleef geloof ik een deja-vu, want andere topics over dit onderwerp zijn zo ook naar de kloten geholpen. Alleen maar door de arrogantie van bepaalde mensen hier die menen dat zij realistisch zijn en mensen met een andere mening voor zweefteven uitmaken.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_131491968
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:42 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Kijk, hierom kun je beter niet met anderen erover discussieren. Elke wetenschapper die je naar de mond praat noem je plausibel in zijn uitleg, maar als men er anders over denkt is men een zweefteef.
Ik beleef geloof ik een deja-vu, want andere topics over dit onderwerp zijn zo ook naar de kloten geholpen. Alleen maar door de arrogantie van bepaalde mensen hier die menen dat zij realistisch zijn en mensen met een andere mening voor zweefteven uitmaken.
Precies.
pi_131492060
Tot nu toe wel interessant om te zien hoe de helft van de mensen die "ja" hebben geantwoord op de eerste vraag, ook onder de indruk waren van de BDE verhalen.
pi_131492272
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is een uitleg, of je dat nu leuk vindt om te horen of niet.

Een uitleg zou zijn "ik werd uit mijn lichaam geslingerd want ik was stout".
"ik moest naar de gang, want ik kreeg straf" ervaring/uitleg

Snap je Molurus?

quote:
Nee, dat was een analogie. Ik heb nergens beweerd dat BDE's dromen zijn. Dus hou de stromannen voor je alsjeblieft.
Oke, dit had ik fout gelezen. Kijk, ik geef mijn fouten wel toe. Maar als ik jou wijs op fouten dan negeer je die posts gewoon. Niet mijn manier van discussiëren, maar wel een manier uiteraard.

quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:45 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Precies.
Toch jammer dat steeds dezelfde figuren dit soort topics verknallen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 24-09-2013 13:33:51 (ongepast) ]
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  maandag 23 september 2013 @ 20:55:25 #57
16305 Jappie
parttime reverend
pi_131492398
- weg -

[ Bericht 96% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 24-09-2013 13:34:26 ]
pi_131492505
quote:
10s.gif Op maandag 23 september 2013 20:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Heb je toch je zin gekregen! Want wie een serieus gesprek wil voeren over BDE's, die is natuurlijk niet helemaal lekker bij zijn hoofd, aldus Molurus.
In het wilde weg speculeren is inderdaad niet mijn ding. ;)

quote:
10s.gif Op maandag 23 september 2013 20:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:

Nee, zo'n discussie moet gesaboteerd worden en dat is je gelukt. Alles om maar bij jou weg te blijven. Wat een intens vervelend figuur ben jij Molurus, keer op keer weer als er een discussie wordt gevoerd over iets dat buiten de norm ligt.
Gut... wat is het toch vreselijk he, als mensen kritiek hebben op je geblaat.

Maar je hebt je zin hoor. Hier mag je naar hartelust onzin uitkramen zonder iets te onderbouwen. Veel plezier! :W
pi_131492515
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:52 schreef BerjanII het volgende:

Toch jammer dat steeds dezelfde figuren dit soort topics verknallen. Maar ik zou maar niet teveel met Molurus in discussie gaan, daar kan hij slecht tegen als hij zijn maandelijkse periode heeft. Voor je het weet heb je een ban ~:)
Het valt me gewoon tegen dat een mod mij al vrij snel in de discussie een zweefteef noemt, terwijl ik er juist een serieus en interessant topic van wil maken.
pi_131492571
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:57 schreef Molurus het volgende:

Kritiek hebben mag, maar mensen al vrij snel uitmaken voor zweefteef is gewoon kinderachtig.
  maandag 23 september 2013 @ 21:00:31 #61
16305 Jappie
parttime reverend
pi_131492644
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

In het wilde weg speculeren is inderdaad niet mijn ding. ;)

[..]

Maar je hebt je zin hoor. Hier mag je naar hartelust onzin uitkramen zonder iets te onderbouwen. Veel plezier! :W
En maar niet inzien dat de enige die speculeert over de BDE jijzelf bent. :N
pi_131492749
quote:
13s.gif Op maandag 23 september 2013 21:00 schreef Jappie het volgende:

[..]

En maar niet inzien dat de enige die speculeert over de BDE jijzelf bent. :N
Pardon? Waar heb ik gespeculeerd dan?

Ik heb voornamelijk mijn kritiek geuit op het totale gebrek aan argumenten voor de door probably_on_pcp geopperde verklaringen voor BDE's. Niets meer, niets minder.

Maar goed... aangezien gedegen onderbouwing geen vereiste is in TRU ga ik me hier maar terugtrekken. Ik wens jullie veel plezier met 'een serieus gesprek over BDE's'.
pi_131493161
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 18:57 schreef Molurus het volgende:
Ja, zulke verhalen hoor ik met enige regelmaat. Ben ik onder de indruk? Nee, totaal niet. Ik ben hooguit onder de indruk van de ongebreidelde fantasie van mensen om dingen te verklaringen die ze niet begrijpen.
Hier laat je gelijk al zien dat je niet bereid bent serieus te kijken naar het BDE fenomeen.

Je praat over ongebreidelde fantasie in het zoeken naar verklaringen. Als je iets weet over BDE's dan weet je dat je geen ongebreidelde fantasie hoeft te hebben bij het zoeken naar verklaringen.

Het enige wat je hoeft te doen is de BDE ervaring in kaart brengen aan de hand van een methodische
aanpak mbt het interviewen van BDE-experiencers. Na deze methodische aanpak blijkt dat het meest vaste element van de BDE is: er is een grotere realiteit waar we vandaan komen en we komen hier in deze aardse realiteit om lessen te leren.

Dat is geen interpretatie, dat is gewoon iets dat telkens weer naar voren komt bij een BDE. Dus de vraag of BDE's misschien wijzen naar een grotere realiteit is een vrij normale vraag die naar voren komt uit het methodisch interviewen van BDE-experiencers.

Dat je die vraag stelt, hoeft niet te betekenen dat je andere verklaringen zoals droom, hallucinatie, zuurstoftekort aan de kant schuift. Ik heb in de OP al gezegd dat het laatste woord aan de wetenschap is en dan nog noem je mij een zweefteef. Ik ben een zweefteef omdat ik een vraag stel die voor de hand liggend is na een methodische analyse van het BDE fenomeen. Goed...
pi_131493172
quote:
13s.gif Op maandag 23 september 2013 21:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb voornamelijk mijn kritiek geuit op het totale gebrek aan argumenten voor de door probably_on_pcp geopperde verklaringen voor BDE's. Niets meer, niets minder.

Maar goed... aangezien gedegen onderbouwing geen vereiste is in TRU ga ik me hier maar terugtrekken. Ik wens jullie veel plezier met 'een serieus gesprek over BDE's'.
Wat maak jij je steeds belachelijk man. Het is precies zoals Jappie zegt, de enige die speculeerde waren jij en emp. Door meteen te doen alsof het fantasie was van die mensen. Probably_on_pcp heeft enkel de feiten opgenoemd en gezegd dat het uitnodigde tot verder onderzoek. Meteen werd hij of zij voor zweefteef uitgemaakt door jou.

Een objectief iemand die dit topic helemaal zal lezen zal dit makkelijk kunnen zien. Maar mensen die al overtuigd zijn van zichzelf denken schijnbaar dat zij geen fouten maken in discussies.
Maar ik zou blij zijn als je werkelijk uit dit topic verdwijnt en het aan mensen overlaat die niet meteen hun vooroordelen klaar hebben.
Friedrich Nietzsche
pi_131493211
Jongens, jullie wilden een serieus gesprek over BDE's. Doe dat dan.

Ik krijg de indruk dat jullie veel liever een robbertje vechten met sceptici zoals ik. Daar pas ik voor.
  maandag 23 september 2013 @ 21:12:45 #66
16305 Jappie
parttime reverend
pi_131493214
quote:
13s.gif Op maandag 23 september 2013 21:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een BDE is precies wat het is..een naam voor een ervaring welke mensen hebben op het moment dat ze bijna dood gaan. Een bijna dood ervaring dus. Dat jij zegt dat die ervaringen niet kunnen bestaan of dat de ervaring die mensen ervaren tijdens zo een ervaring geen realiteitswaarde heeft is speculatie.

Jouw probleem is dat je niet overweg kunt met ervaringen van mensen waar je geen verklaring voor hebt. Als je de verklaring niet hebt bestaat het in jouw ogen simpelweg niet of proppen we het in een hoekje waar we wel een verklaring over hebben opgesteld...dat mijn beste Molurus heet speculeren.

Je doet uitspraken over dingen waar je niets van weet maar het vervelende is nog wel dat je het doet zonder argumentatie..je draait de ervaring gewoon om en zegt nee hoor het is geen ervaring maar een verklaring over de ervaring...dat is geen argumentatie dat is kleingeestigheid.

Anyway..ik ben het wel weer zat om aan een dood paard te trekken. Je snapt het niet of wil het niet snappen..your loss. :W
pi_131493414
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:57 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Het valt me gewoon tegen dat een mod mij al vrij snel in de discussie een zweefteef noemt, terwijl ik er juist een serieus en interessant topic van wil maken.
Ik geef je na dat je idd poogde er een serieus topic van te maken. Toch zag ik ook al vrij snel weer het 'zweefteverige' erin doorschijnen. En dat is niet zo verbazingwekkend aangezien je nu eenmaal een behoorlijke zweefteef bent als ik zo je postgeschiedenis doorkijk... Verder geen kritiek op jou, puur een constatering dat het wellicht lastig voor je is om echt onderscheid te maken tussen F&L en TRU.

quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 19:59 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Precies ja. Eigenlijk is het heel simpel. Als ik zeg dat ik een vogel op mijn balkon waargenomen heb dan geloven ze dat meteen. Dan zeggen ze niet "jaja, dat is een uitleg. Waarschijnlijk heb je geen vogel waargenomen". Maar als men zegt: "ik trad uit mijn lichaam en keek terug op mijn leven" dan is het slechts een uitleg. Woordspelletjes kunnen ze wel :D

Oh jongens... het is dat ik weet dat jij dit serieus meent, maar anders zou ik gezworen hebben dat dit sarcasme was. Ga je nu echt de waarneming van een vogel gelijkstellen aan de waarneming van een uittreding? :')

Dus als ik zeg "ik zag een roze eenhoorn met een gele smurf op z'n rug voorbij vliegen" dan ga jij er ook direct vanuit dat er inderdaad een roze eenhoorn met een gele smurf op z'n rug voorbij is gevlogen?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_131493765
Ik denk dat je Thomas Campbell wel interessant vind, met name de 'grotere realiteit' (wat iedereen zelf kan ervaren) die hij onderzoekt.
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_131493997
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 17:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Wil je je ervaring hier delen in wat meer detail?
Ik weet nog goed dat ik de totale controle over mijn lijf kwijt was. Ik ben een behoorlijk nuchter persoon en had heel goed door dat dit 'het einde' was. Een kort moment ben je er ontzettend boos over en wil je niet. Maar opeens is daar een soort 'point of no return' en dat besefte ik mij heel duidelijk en toen was 't om de een of andere rare reden ook goed.

Daarna kwam dat absurd lekkere niet te beschrijven gevoel. Ik wou dat ik het kon maar dat kan ik echt niet. Ik had geen tunnel naar de hemel beeld of m'n leven dat voorbij schoot. Dat komt mede omdat ik daar niet in geloof denk ik. Maar hoe ik het ervoer is dat ik meer een soort amoebe achtige vlek was in leegte.

Nu klinkt dit heel zweverig maar dit gevoel krijg ik erbij als ik er aan terug denk. Op zo'n moment heb je emoties en geen emoties.

Linksom om rechtsom het voelde super. Niks maakte meer uit. Maar zelfs die gedachte deed er niet meer toe. Alhoewel het niet eens meer gedachten waren maar meer een soort gevoelens.

Hoe dan ook, het is gewoon niet te beschrijven, ik weet alleen dat de verhalen van DMT zeer overeen komen met wat ik heb ervaren. Een vriend van me heeft een film laten zien waarin iemand DMT gebruikt en in die film kwam een beeld naar voren wat die persoon zogenaamd ervoer in de film en dat kwam akelig dicht bij wat ik had.

Ik heb achteraf ook mensen gehoord die 'teruggehaald' zijn en boos waren dat ze dat gedaan hadden. Ik kan me het er heel goed bij voorstellen nu.
0 topics op naam. 14.gif
pi_131494240
Met die opmerking erbij dat dat gevoel, als het idd door DMT komt, slechts tijdelijk is itt wat men gedurende de BDE lijkt te denken. Zodra de hersenen stoppen met werken, wat bij een BDE dus nog niet het geval is, zou dat gevoel dan dus ook ophouden en ben je gewoon hartstikke dood. Die woede over het 'teruggehaald' zijn zou in dat licht bezien niet helemaal terecht zijn. :)
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_131494261
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:17 schreef UltraR het volgende:
Verder geen kritiek op jou, puur een constatering dat het wellicht lastig voor je is om echt onderscheid te maken tussen F&L en TRU.
Kun je mij uitleggen waarom dit topic wel in TRU hoort en niet in F&L?

Ik heb in de OP ook duidelijk mijn reden voor de poll gegeven, nl. dat volgens een documentaire BDE's de wereld veranderen en dat BDE's ook mijn beeld van de wereld hebben veranderd.

Lijkt me daarom een prima topic voor een forum dat filosofie en levensbeschouwing heet. Dat de wetenschap nog geen definitieve conclusies heeft getrokken over het BDE fenomeen doet daar niets vanaf. In het topic in F&L over Geert Wilders hoeft er ook niet eerst vanuit de wetenschap gekeken te worden of hij daadwerkelijk een populist is of niet.

Ik vind dit een beetje meten met twee maten. Maar goed, ik had ook niet anders verwacht. Er zijn altijd wel mensen die controversiële onderwerpen gelijk weer weg willen stoppen in een hoekje zodat ze grotendeels genegeerd kunnen worden.
pi_131494275
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:24 schreef Fusions het volgende:
Ik denk dat je Thomas Campbell wel interessant vind, met name de 'grotere realiteit' (wat iedereen zelf kan ervaren) die hij onderzoekt.
Vanavond eens kijken :)
pi_131494417
quote:
15s.gif Op maandag 23 september 2013 21:28 schreef Broekpaling het volgende:

[..]

Ik weet nog goed dat ik de totale controle over mijn lijf kwijt was. Ik ben een behoorlijk nuchter persoon en had heel goed door dat dit 'het einde' was. Een kort moment ben je er ontzettend boos over en wil je niet. Maar opeens is daar een soort 'point of no return' en dat besefte ik mij heel duidelijk en toen was 't om de een of andere rare reden ook goed.

Daarna kwam dat absurd lekkere niet te beschrijven gevoel. Ik wou dat ik het kon maar dat kan ik echt niet. Ik had geen tunnel naar de hemel beeld of m'n leven dat voorbij schoot. Dat komt mede omdat ik daar niet in geloof denk ik. Maar hoe ik het ervoer is dat ik meer een soort amoebe achtige vlek was in leegte.

Wat gebeurde er nadat je een "amoebe achtige vlek was in de leegte"?
pi_131494790
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Wat gebeurde er nadat je een "amoebe achtige vlek was in de leegte"?
Daarna ging het 'licht' definitief uit. De hele happening heeft waarschijnlijk niet lang geduurd maar voor mijn gevoel wel. Op het moment dat ik in die leegte was voelde heel goed. Er zijn gedachtes en gevoelens bij maar tegelijkertijd niet.

Nogmaals dit valt niet uit te leggen. :P En het zal waarschijnlijk heel zweverig klinken voor een buitenstaander.

Next thing I know ben ik wakker onderweg naar de spoedeisende hulp.
0 topics op naam. 14.gif
pi_131494982
quote:
14s.gif Op maandag 23 september 2013 21:43 schreef Broekpaling het volgende:

[..]

Daarna ging het 'licht' definitief uit. De hele happening heeft waarschijnlijk niet lang geduurd maar voor mijn gevoel wel. Op het moment dat ik in die leegte was voelde heel goed. Er zijn gedachtes en gevoelens bij maar tegelijkertijd niet.

Nogmaals dit valt niet uit te leggen. :P En het zal waarschijnlijk heel zweverig klinken voor een buitenstaander.

Next thing I know ben ik wakker onderweg naar de spoedeisende hulp.
Interessant :)

Had je destijds het gevoel en heb je nu het gevoel dat bewustzijn meer is dan het dagelijkse bewustzijn waarmee we allemaal bekend zijn?
pi_131495444
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:46 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Interessant :)

Had je destijds het gevoel en heb je nu het gevoel dat bewustzijn meer is dan het dagelijkse bewustzijn waarmee we allemaal bekend zijn?
Nee, meer hoe ik mij het 'alles' voorstel als atheīst zijnde.

Daarmee bedoel ik: als ik teveel ga nadenken over het universum en wat voor een klein microbiologisch stipje wij daarin zijn, dan denk ik meestal "wat boeit dit alles nou toch?"

Als in dat we ons in ons leven druk maken om van alles en nog wat. Maar over 100 jaar weet waarschijnlijk niemand dat je hier ooit hebt rondgelopen.

En dat kwam heel sterk naar voren in dat moment. Eerst zat ik bij mezelf te panieken van shit, m'n ouders zien hun kind overlijden. Ze moeten een begrafenis regelen en rouwen. Maar een milliseconde later was het meer in de zin van 'Nou en'. Als in, je bent dood, en dan ben je er niet meer.
Mijn beeld op het leven is dat je er nu toevallig bent, een toevallige samenstelling van atomen.En als je dood bent valt dat uit elkaar en komt het weer terug in de natuur, maar niet meer in 'jouw vorm'.

Nu heb ik dit even heel zwart wit opgeschreven om een contrast te zetten hoor. :P Ik heb het prima naar m'n zin in het leven. Sterker nog, ik ben blijer te leven sinds die ervaring. :Y Maar ik en er van overtuigd dat er geen hemel of iets wat er op lijkt is na je dood.
0 topics op naam. 14.gif
pi_131495569
quote:
2s.gif Op maandag 23 september 2013 21:55 schreef Broekpaling het volgende:

[..]

Nee, meer hoe ik mij het 'alles' voorstel als atheīst zijnde.

Daarmee bedoel ik: als ik teveel ga nadenken over het universum en wat voor een klein microbiologisch stipje wij daarin zijn, dan denk ik meestal "wat boeit dit alles nou toch?"

Als in dat we ons in ons leven druk maken om van alles en nog wat. Maar over 100 jaar weet waarschijnlijk niemand dat je hier ooit hebt rondgelopen.

En dat kwam heel sterk naar voren in dat moment. Eerst zat ik bij mezelf te panieken van shit, m'n ouders zien hun kind overlijden. Ze moeten een begrafenis regelen en rouwen. Maar een milliseconde later was het meer in de zin van 'Nou en'. Als in, je bent dood, en dan ben je er niet meer.
Mijn beeld op het leven is dat je er nu toevallig bent, een toevallige samenstelling van atomen.En als je dood bent valt dat uit elkaar en komt het weer terug in de natuur, maar niet meer in 'jouw vorm'.

Nu heb ik dit even heel zwart wit opgeschreven om een contrast te zetten hoor. :P Ik heb het prima naar m'n zin in het leven. Sterker nog, ik ben blijer te leven sinds die ervaring. :Y Maar ik en er van overtuigd dat er geen hemel of iets wat er op lijkt is na je dood.
Heb je dan wel eens andere verhalen gehoord van mensen met BDE's? En dan doel ik op de verhalen die nog verder gaan dan jouw ervaring. Dus dat er plots een tunnel is en lichtwezens en een levensoverzicht en het worden teruggestuurd. Ken je die verhalen en zo ja, wat denk je daar van?
pi_131495638
Na de boeken conversations with god van Neale Walsch heeft hij ook een boek dat heet 'Home with god'. Erg goed imo.
Daarin vertelt hij hoe het proces van dood gaan verloopt.

Bedenk je ook dit, als je in dit leven komt ben je al puur en gelukkig, vol met liefde voor iedereen, gemaakt van liefde en dit is dan ook wat je bent, dat is waar je vandaan komt en waar je weer terug naar zult gaan, pure liefde. :)

The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_131495928
Je creëert je eigen realiteit, dan wel samen maar toch, het is jou realiteit.
In de dood creëer je alles zonder vertraging, dus alles wat je je voorstelt is er.
Onbewust of bewust.

Als jij geloofd, bewust of onbewust dat er niks is dan is dat er ook, net zoals een diepe zwarte slaap.
Maar daarna wordt je wakker gemaakt. :)

In de dood (non-physical) zijn er gelukkig genoeg ver ontwikkelde wezens, engelen etc. en je overleden naasten, die zijn er voor je als je bijna je transitie maakt, in het zieken huis worden ze zelfs vaak gezien als iemand overlijdt.
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_131496232
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:58 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Heb je dan wel eens andere verhalen gehoord van mensen met BDE's? En dan doel ik op de verhalen die nog verder gaan dan jouw ervaring. Dus dat er plots een tunnel is en lichtwezens en een levensoverzicht en het worden teruggestuurd. Ken je die verhalen en zo ja, wat denk je daar van?
Ik denk dat dat vooral af hangt aan hoe je in het leven staat.
Als je er heilig van bent overtuigd dat er een tunnel naar de hemel zal zijn als je dood bent dan zal je dat waarschijnlijk meemaken bij een BDE.

Het nadeel van de DMT die vrijkomt bij zo'n ervaring is dat je alles voor werkelijk aanneemt. Mensen waarbij opeens hun opa of vader die al jaren dood is tevoorschijn komt en zegt dat het je tijd nog niet is.
Naar mijn mening is dit deels een besef omdat je op een jonge leeftijd dood aan het gaan bent en het pas na je pensioen 'hoort' te gebeuren. Dan krijg je er een beeld bij van bekenden die zeggen dat het je tijd nog niet is en dat meen je echt te hebben gezien.
0 topics op naam. 14.gif
pi_131498180
quote:
7s.gif Op maandag 23 september 2013 22:10 schreef Broekpaling het volgende:

[..]

Ik denk dat dat vooral af hangt aan hoe je in het leven staat.
Als je er heilig van bent overtuigd dat er een tunnel naar de hemel zal zijn als je dood bent dan zal je dat waarschijnlijk meemaken bij een BDE.

Het nadeel van de DMT die vrijkomt bij zo'n ervaring is dat je alles voor werkelijk aanneemt. Mensen waarbij opeens hun opa of vader die al jaren dood is tevoorschijn komt en zegt dat het je tijd nog niet is.
Naar mijn mening is dit deels een besef omdat je op een jonge leeftijd dood aan het gaan bent en het pas na je pensioen 'hoort' te gebeuren. Dan krijg je er een beeld bij van bekenden die zeggen dat het je tijd nog niet is en dat meen je echt te hebben gezien.
Nou, en dat is dus precies wat ik zei, maar dan wordt ik weggezet als veel bekrompen atheīstische wetenschapper. "Je moet het meegemaakt hebben om het echt op waarde te kunnen schatten."
Fijn om te zien dat er ook mensen zijn die iets dergelijks hebben meegemaakt en er niet gelijk allerlei heftige bovennatuurlijke conclusies aan verbinden.

Ergens ook logisch. Ik vermoed dat de mensen die dat wel doen eerder de publiciteit zullen zoeken met hun verhaal.
pi_131498392
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:49 schreef UltraR het volgende:

[..]

Nou, en dat is dus precies wat ik zei, maar dan wordt ik weggezet als veel bekrompen atheīstische wetenschapper. "Je moet het meegemaakt hebben om het echt op waarde te kunnen schatten."
Fijn om te zien dat er ook mensen zijn die iets dergelijks hebben meegemaakt en er niet gelijk allerlei heftige bovennatuurlijke conclusies aan verbinden.

Ergens ook logisch. Ik vermoed dat de mensen die dat wel doen eerder de publiciteit zullen zoeken met hun verhaal.
Uit onderzoek blijkt dat het dus helemaal niets uitmaakt of je atheīst bent, christen, moslim, hindoe, boeddhist of wat dan ook. BDE's komen onder gehele bevolking voor, oud of jong, man of vrouw, het maakt allemaal niets uit.

De theorie dat een BDE grotendeels bepaald wordt door bijv. je culturele achtergrond, die is onderzocht en die is onjuist gebleken.

De standaard elementen die in veel BDE's voorkomen, zoals een tunnel en lichtwezens en "het licht", dat komt voor onder christenen, atheisten, hindoes enz. Wel worden sommige zaken ingekleurd door het al bestaande geloof. Christenen noemen de lichtwezens bijv. engelen en het licht noemen ze God.

Maar de ervaring die men heeft staat los van datgene wat men voorheen geloofde. Uit onderzoek blijkt ook dat gelovigen door de BDE juist minder dogmatisch worden en dat atheīsten meer spiritueel of zoekend worden.
  dinsdag 24 september 2013 @ 00:00:24 #83
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_131500881
Even een oude quote op een amerikaans forum van mezelf weggehaald, geen zin om te vertalen op dit uur, maar toch wel een passende bijdrage tbv NDE's
quote:
When I was 19 I was put in hospital for treatment of Meningitis Sepsis. I was comatose. I was also heavily sedated. Suddenly I saw myself hovering over my body, and mother and doctor at the head end and orderlies around me stopping me from shaking heavily. I saw a bright light, far away. the rest was pitchblack. But I could see the outside a little through the black. Kind of opaque if you will. the closer I came to the bright light, the brighter it got. Just as I was going through that bright light I saw an oak door, with a brass, slightly scratched but shiny handle. The door was opened. I saw my grandmother who had passed away She took my hand in hers and pulled me away, saying: 'It's not your time yet, wake up'
Dit gebeurde enkele uren nadat ik in het ziekenhuis was opgenomen, twee dagen later was ik er niet meer geweest. Ik heb nog een boek van een man gekregen een paar jaar geleden. In dit boek vertelt hij ook over zijn BDE. Ik zal hem even opzoeken morgen
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
pi_131501993
Ja, ik heb er mensen over horen vertellen en ze komen heel echt over. Ze vertellen ook (gelijksoortige) details die je niet zomaar kunt verzinnen. Opvallend is dat niemand die een BDE heeft gehad meer bang is voor de dood.

In dit kader is ook de website www.retourtjehiernamaals.nl, met alle verhalen van mensen die een BDE hebben gehad, erg interessant.

Verder zou ik graag willen wijzen op een boek genaamd 'proof of heaven' waarmee ik net klaar ben met lezen. Het gaat over een neurochirurg Eben Alexander, die 7 dagen in een hersendode coma heeft gelegen en in die periode van alles heeft meegemaakt in het hiernamaals. Voordat iemand begint te roepen dat coma niet hersendood is en dat het wel aan DMT zal liggen of zoiets, zijn neocortex was volledig uitgeschakeld. Dat zet al meteen een streep door theorieen als DMT, hallucinaties enz.

Een ander interessant punt is dat hij in zijn BDE werd begeleid door een vrouw die hij niet kende of nooit eerder had gezien. Waarvan later, toen hij een foto van haar onder ogen kreeg, bleek dat het zijn zus was die een paar jaar eerder was overleden. Hij had nooit van die zus haar bestaan af geweten omdat hijzelf voor haar geboorte in een adoptiegezin terecht was gekomen.

Hoofdstuk 15 verklaart heel veel over waarom we ons niets herinneren van voorgaande levens, waarom alles om het bewustzijn draait, dat het bewustzijn op zichzelf bestaat en juist onderdeel van het universum is (en dus veel groter dan ons menselijk brein kan bevatten) en geen product is van de geest enz.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_131502022
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 22:49 schreef UltraR het volgende:

[..]

Wat is bovennatuurlijk? Is dat niet het stuk dat wij niet wetenschappelijk kunnen verklaren?

Het boek 'proof of heaven' gaat in op het aspect van het meegemaakt moeten hebben. Het is een een andere wereld waar je in terecht komt, de echte wereld, die veel echter aanvoelt dan de wereld hier. Je hebt daar ook een oneindig veel groter bewustzijn omdat je niet meer beperkt wordt door je brein en zintuigen die je hier hebt. Als je er eenmaal bent geweest, dan weet je dat die andere wereld echt is. En niet deze stoffelijke wereld hier.
Op vrijdag 14 mei 2021 @ 23:33 schreef Joopklepzeiker: Zonder twijfel is @vogeltjesdans de grootste smaakmaker en intelligentste persoon van heel KLB.
pi_131502070
quote:
7s.gif Op maandag 23 september 2013 22:10 schreef Broekpaling het volgende:

Klopt, DMT heeft vergelijkbare verschijnselen. Maar zoals ik hierboven uitlegde, DMT werkt op de neocortex. In het geval van Eben Alexander - zelf een neurochirurg en voorheen overtuigd wetenschapper - was de neocortex in het geheel niet toegankelijk in zijn comateuze toestand. Dus het verhaal van DMT gaat daar niet op, en toch maakt hij die dingen mee. Hij gaat er als wetenschapper zelf ook in op een aantal mogelijke verklaringen voor zijn BDE, maar kwam er totaal niet uit.

Bovendien werd hij begeleid door een vrouw die, na later bleek, zijn overleden zuster was en die hij nooit heeft gekend of gezien. Maar waar hij pas achter kwam toen de familie die hem ter adoptie had afgestaan hem een foto van haar liet zien :)
pi_131502097
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:16 schreef Perrin het volgende:
BDE's worden zeer waarschijnlijk veroorzaakt door chemische processen in de hersenen op het moment van bijna-sterven. Vooral zuurstoftekort en het vrijkomen van bepaalde signaalstoffen.

Zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypoxie_(medisch)

Veel mensen zien er graag een teken in van leven na de dood.. Die mensen zal ik toch niet overtuigen met wetenschappelijke argumenten.
Hoe verklaar je dan dat Eben Alexander toch die ervaringen had, terwijl zijn neocortex compleet was afgesloten? ;)
pi_131502708
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 00:00 schreef knokkels het volgende:
Even een oude quote op een amerikaans forum van mezelf weggehaald, geen zin om te vertalen op dit uur, maar toch wel een passende bijdrage tbv NDE's

[..]

Dit gebeurde enkele uren nadat ik in het ziekenhuis was opgenomen, twee dagen later was ik er niet meer geweest. Ik heb nog een boek van een man gekregen een paar jaar geleden. In dit boek vertelt hij ook over zijn BDE. Ik zal hem even opzoeken morgen
Dank je voor het delen van dit verhaal. Ik vind het heel erg interessant om mensen te horen vertellen over dit soort ervaringen :)
pi_131502710
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 00:52 schreef vogeltjesdans het volgende:
Ja, ik heb er mensen over horen vertellen en ze komen heel echt over. Ze vertellen ook (gelijksoortige) details die je niet zomaar kunt verzinnen. Opvallend is dat niemand die een BDE heeft gehad meer bang is voor de dood.

In dit kader is ook de website www.retourtjehiernamaals.nl, met alle verhalen van mensen die een BDE hebben gehad, erg interessant.

Verder zou ik graag willen wijzen op een boek genaamd 'proof of heaven' waarmee ik net klaar ben met lezen. Het gaat over een neurochirurg Eben Alexander, die 7 dagen in een hersendode coma heeft gelegen en in die periode van alles heeft meegemaakt in het hiernamaals. Voordat iemand begint te roepen dat coma niet hersendood is en dat het wel aan DMT zal liggen of zoiets, zijn neocortex was volledig uitgeschakeld. Dat zet al meteen een streep door theorieen als DMT, hallucinaties enz.

Een ander interessant punt is dat hij in zijn BDE werd begeleid door een vrouw die hij niet kende of nooit eerder had gezien. Waarvan later, toen hij een foto van haar onder ogen kreeg, bleek dat het zijn zus was die een paar jaar eerder was overleden. Hij had nooit van die zus haar bestaan af geweten omdat hijzelf voor haar geboorte in een adoptiegezin terecht was gekomen.

Hoofdstuk 15 verklaart heel veel over waarom we ons niets herinneren van voorgaande levens, waarom alles om het bewustzijn draait, dat het bewustzijn op zichzelf bestaat en juist onderdeel van het universum is (en dus veel groter dan ons menselijk brein kan bevatten) en geen product is van de geest enz.
Dat boek had ik al op mijn te kopen lijstje staan. Binnenkort maar eens doen.
  dinsdag 24 september 2013 @ 03:21:45 #90
38344 knokkels
Radio49 voor je kanus! O+
pi_131502733
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 03:05 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Dank je voor het delen van dit verhaal. Ik vind het heel erg interessant om mensen te horen vertellen over dit soort ervaringen :)
Graag gedaan :)
Nadat mensen een bde hebben gehad, is er wel een wezenlijke verandering in die mensen opgetreden.Voor mezelf: Meer into het paranormale, maar ik schijn vooral veel "aardiger" te zijn geworden. Je leert de waarde van het leven kennen, daarom misschien. Het was zeker wel een intense ervaring.

Peter vd Oetelaar - Over mijn energie en de jouwe.
Peter is trouwens ook nog eens een heel intens toegankelijke kerel, aardig ook.

[ Bericht 12% gewijzigd door knokkels op 24-09-2013 03:26:45 (boekje d'rbij :') ) ]
Op zondag 7 oktober 2018 02:15 schreef MTheBassman het volgende:[/b]
Jij hebt wat rare shit in je lijst staan Knokkels :P
  dinsdag 24 september 2013 @ 07:17:42 #91
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_131503040
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 01:05 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Hoe verklaar je dan dat Eben Alexander toch die ervaringen had, terwijl zijn neocortex compleet was afgesloten? ;)
Waarom zou ik dat moeten of willen verklaren? Als je gelooft dat BDE's bewijzen voor de ziel en het hiernamaals zijn, dan moet je dat vooral lekker geloven.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_131503554
quote:

[..]

Timing blijft een groot probleem. Er is geen enkele manier waarop je kunt vaststellen dat de bewering 'de persoon had de ervaring terwij er totaal geen hersenactiviteit was' klopt. Je kunt niet even op de klok kijken ofzo.

Zie ook http://en.wikipedia.org/w(...)ss_outside_the_brain

Dus of daar iets verklaard moet worden is maar de vraag.
pi_131506109
Hallo, ik heb een linkje om de discussie te voeden, maar hij is wel in het Engels. Ik hoop dat hij van nut is.

clicky
pi_131506594
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 00:56 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Wat is bovennatuurlijk? Is dat niet het stuk dat wij niet wetenschappelijk kunnen verklaren?

Nou, preciezer geformuleerd: 'het stuk dat nooit door wetenschap te verklaren zal zijn omdat het zich inderdaad 'buiten de natuurwereld' bevind.
En dat valt nergens van te zeggen aangezien je bij wetenschap niet verder kunt gaan dan zeggen "we kunnen dit nu nog niet verklaren." Vroeger dachten mensen ook dat de bliksem een bovennatuurlijk fenomeen was dat door goden werd veroorzaakt.
Het, voor nu, ontbreken van een wetenschappelijke verklaring is geen bewijs voor een bovennatuurlijk fenomeen.
quote:

[..]

Er bestaat geen enkel bewijs dat hij die ervaring had op precies het moment dat zijn neocortex niet meer actief was. Dit is bovendien slechts enkele seconden het geval geweest terwijl zijn hele -bijna dood situatie (dus niet de BDE zelf)- veel langer duurde, minuten. Het is dus veel aannemelijker dat die BDE plaatsvond terwijl er wel hersenactiviteit was.

http://www.samharris.org/blog/item/this-must-be-heaven
pi_131509505
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 07:17 schreef Perrin het volgende:

[..]

Waarom zou ik dat moeten of willen verklaren? Als je gelooft dat BDE's bewijzen voor de ziel en het hiernamaals zijn, dan moet je dat vooral lekker geloven.
Nou, omdat de nonbelievers van BDE's altijd verwijzen naar hallucinaties of effecten van DMT. En nu de neocortex uitgeschakeld is geweest bij Eben Alexander, haalt dat een streep door die theorie. Dus wat is dan je volgende argument om te ontkennen dat BDE's echt zijn? Jij houdt dat immers bij hoog en bij laag vol, dus ik neem aan dat je daar ook argumenten voor hebt.
pi_131509623
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 08:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Timing blijft een groot probleem. Er is geen enkele manier waarop je kunt vaststellen dat de bewering 'de persoon had de ervaring terwij er totaal geen hersenactiviteit was' klopt. Je kunt niet even op de klok kijken ofzo.

Zie ook http://en.wikipedia.org/w(...)ss_outside_the_brain

Dus of daar iets verklaard moet worden is maar de vraag.
Dat klopt, maar we hebben het over een periode van 7 dagen. Waarin wetenschappelijk is vastgesteld door meerdere artsen dat de neocortex van Eben Alexander uitgeschakeld was. Je zou kunnen stellen dat het ook samengestelde herinneringen zijn die in zijn hoofd tot leven kwamen, vlak voor het opnieuw ontwaken, maar dat verklaart niet de levendigheid en ook niet waarom hij in zijn BDE zijn zus ontmoette, die een paar jaar van tevoren was overleden en die hij nooit had gekend. Hij zag haar foto pas maanden na zijn herstel.

Overigens was het ontwaken van Eben Alexander op zich ook al zeer opmerkelijk, aangezien zijn hersenen waren aangetast door bacteriele meningitis en zijn ruggemergvloeistof vol zal met pus. Hij was door iedereen afgeschreven, op het randje van de dood (ze wilden hem al van de beademing afhalen) en kwam toch, tegen alle kennis en wetenschap in, in een keer weer terug. Zonder aantasting van welke functie dan ook.
  dinsdag 24 september 2013 @ 12:50:54 #97
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_131509653
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 17:14 schreef Probably_on_pcp het volgende:
Daarom vind ik het ook zo moeilijk te geloven dat BDE's niets anders zijn dan een droom of hallucinatie onder invloed van stoffen als DMT.
Maar wie zegt dat het louter droom of halucinatie is? Ik zeg niet dat het dan 'echt' is, maar de belevenissen van mensen onder invloed zijn zeker voor interpretatie vatbaar. Ik vind het woord Psychonaut daarom ook zeer geschikt omdat je je in principe begeeft op vrij onbekend terein.

Met andere halucinogenen zoals bijvoorbeeld LSD psylocibine heb ik de ervaring dat het zeer makkelijk routines kan doorbreken. De verwonderingsfactor is op zo'n moment vrijwel identiek aan dat van een kind wat bepaalde routines nog moet opbouwen, vandaar dat je tijd op zo'n moment ook zo ontzettend anders beleeft (5 minuten kan weer net zo lang duren zoals je dat als een kind zou beleven).

Mensen die onder invloed een 'bad trip' beleven geven hierbij vaak de schuld aan de substantie. Alsof de substantie een zelfbepalend of bewust iets is wat jou slecht laat voelen. Echt een heel bizarre en niet onderbouwde conclusie naar mijn mening. Alles wat je onder invloed beleeft zit in jezelf, ligt aan jezelf en of de situatie waarin je verkeert. Zie je iets of denk je iets wat je echt niet fijn vind dan moet je beseffen dat dat vanuit jezelf komt.

DMT is in onze realiteitswaarneming kennelijk een erg belangrijk onderdeel, en vaak onderbewust wat betrefd correlaties zoals genoemd in de docu. Een BDE is mijns inziens onderdeel van de situatie waar je in verkeerd (doodgaan) in combinatie met de stoffen die je helpen realiteit te bevatten.
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_131509829
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 10:58 schreef UltraR het volgende:

Nou, preciezer geformuleerd: 'het stuk dat nooit door wetenschap te verklaren zal zijn omdat het zich inderdaad 'buiten de natuurwereld' bevind.
En dat valt nergens van te zeggen aangezien je bij wetenschap niet verder kunt gaan dan zeggen "we kunnen dit nu nog niet verklaren." Vroeger dachten mensen ook dat de bliksem een bovennatuurlijk fenomeen was dat door goden werd veroorzaakt.
Het, voor nu, ontbreken van een wetenschappelijke verklaring is geen bewijs voor een bovennatuurlijk fenomeen.
En alleen daarom al vind ik het arrogant om te stellen dat de wetenschap het antwoord pleegt te hebben op alles, terwijl het niet meer is dan een opeenstapeling van correcties. Wat we vandaag niet weten en daarom als onzin verwerpen, wordt morgen bewezen en dan omarmen we het ineens alsof we het altijd al geweten hebben.

quote:
Er bestaat geen enkel bewijs dat hij die ervaring had op precies het moment dat zijn neocortex niet meer actief was. Dit is bovendien slechts enkele seconden het geval geweest terwijl zijn hele -bijna dood situatie (dus niet de BDE zelf)- veel langer duurde, minuten. Het is dus veel aannemelijker dat die BDE plaatsvond terwijl er wel hersenactiviteit was.

http://www.samharris.org/blog/item/this-must-be-heaven
Ebens neocortex is circa een week buiten werking geweest. Heb je het boek gelezen? Dan lijkt het me heel sterk dat juist in een paar afsluitseconden (als het al zolang duurt om de neocortex af te sluiten) al die ervaringen ontstaan.
Ervaringen die bovendien van een heel andere orde zijn dan zoals ze hier voorkomen. Zo kreeg zijn bewustzijn toen het daar was meteen antwoord op vragen die hij zich stelde, en het antwoord kwam zo uitgebreid, zo groots en volledig dat hij het bij lange na niet meer kon snappen toen hij in zijn eigen brein terugkwam.

Overigens is Alexander meerdere keren heen en weer geweest tussen hier en daar, dus van 'enkele seconden waarin hij die ervaring had' kan sowieso geen sprake zijn.

Ik zou zeggen, lees het boek, die man is zelf een overtuigd wetenschapper en hij probeerde ook verwoed verklaringen te vinden voor zijn toestand.
pi_131510273
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 12:49 schreef vogeltjesdans het volgende:

[..]

Dat klopt, maar we hebben het over een periode van 7 dagen. Waarin wetenschappelijk is vastgesteld door meerdere artsen dat de neocortex van Eben Alexander uitgeschakeld was. Je zou kunnen stellen dat het ook samengestelde herinneringen zijn die in zijn hoofd tot leven kwamen, vlak voor het opnieuw ontwaken, maar dat verklaart niet de levendigheid
Vraagt levendigheid dan om een verklaring? Dromen kunnen ook heel levendig zijn, en uren lijken te duren.. terwijl het meestal maar de laatste zoveel minuten van de reguliere slaap is.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 12:49 schreef vogeltjesdans het volgende:

en ook niet waarom hij in zijn BDE zijn zus ontmoette, die een paar jaar van tevoren was overleden en die hij nooit had gekend. Hij zag haar foto pas maanden na zijn herstel.
Mja, net als bij gevallen van vermeende telepathie is het natuurlijk wonderlijk dat iemand iets lijkt te weten waarvan je denkt 'dat kan hij helemaal niet weten'.

Maar wonderlijkheid op zich zegt eigenlijk niets. Het vertelt ons niet of hij die kennis op een andere manier kon hebben (en hoe), of het wel feitelijk kennis was en niet zomaar een toevallige overeenkomst, en wanneer die BDE plaatsgevonden heeft.

Dit is een ouderwets gevalletje 'goh wat vreemd, het moet wel een wonder zijn'. Er kan geen enkele conclusie uit worden getrokken.
  dinsdag 24 september 2013 @ 13:14:31 #100
16305 Jappie
parttime reverend
pi_131510301
Ik denk dat je jezelf niet te veel moet blindstaren op het al dan niet aanwezig zijn van hersenactiviteit. (m.i. wijst dit aspect erop dat het juist het rationele denken is wat in de weg zit bij de ervaring en dus dat voor het verkrijgen van zo'n ervaring eigenlijk de meest eenvoudige weg is om in de "andere dimensies" of "bewustzijnsstaten" terecht te komen maar dat terzijde).

Jij als mens bestaat bij de gratie van ervaringen, dat is nu juist het verschil wat bewustzijn maakt. Zonder bewustzijn zou het misschien prima mogelijk zijn om te bestaan maar er is dan geen waarneming meer van...geen ervaring. De BDE behoort tot het rijk der ervaringen en zo bezien maakt het gewoon deel uit van ons spectrum van ervaringen of bewustzijnsstaten ongeacht de realiteitswaarde die het volgens de wetenschap heeft.

De wetenschap heeft de beperking, jij als mens niet en het is dus goed mogelijk om jouw ervaring te koppelen aan rationeel denken en daarmee een completer beeld op de werkelijkheid te hebben dan zonder deze ervaring. Ook vanuit de oude filosofieen werd al naar deze bewustzijnsstaten of mystieke ervaringen verwezen maar heden ten dage is het voor sommigen niet langer mogelijk om verder te kijken dan wat wetenschappelijk is gezekerd.

Kijkend naar het totaalplaatje dan lijken BDE's een gewoon natuurlijk fenomeen te zijn met dien verstande dat de werking ervan niet wetenschappelijk is achterhaald. Wat mij persoonlijk wel verbaasd is dat men vanuit kwantummechnica wel bereid is om toe te geven dat er meerdere onzichtbare dimensies of universums nodig zijn om de huidige te verklaren maar dat men weigert aan te nemen dat de ontsloten dimensies welke worden ervaren tijdens een BDE wel eens die dimensie of een deel van die dimensies zouden kunnen zijn.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')