abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131491776
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:36 schreef BerjanII het volgende:

"ik werd uit mijn lichaam geslingerd" is voor mij nog steeds een waarneming en geen uitleg daarvan.
Het is een uitleg, of je dat nu leuk vindt om te horen of niet.

quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:36 schreef BerjanII het volgende:

Je deed alsof het altijd dromen zijn, niet de doelpalen verschuiven alsjeblieft.
Nee, dat was een analogie. Ik heb nergens beweerd dat BDE's dromen zijn. Dus hou de stromannen voor je alsjeblieft.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_131491815
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:32 schreef Molurus het volgende:

[..]

Op verzoek, schopje TRU.
Heb je toch je zin gekregen! Want wie een serieus gesprek wil voeren over BDE's, die is natuurlijk niet helemaal lekker bij zijn hoofd, aldus Molurus.

Nee, zo'n discussie moet gesaboteerd worden en dat is je gelukt. Alles om maar bij jou weg te blijven. Wat een intens vervelend figuur ben jij Molurus, keer op keer weer als er een discussie wordt gevoerd over iets dat buiten de norm ligt.

Onze beschermer van de status quo! Pas als de hoge heren van de wetenschap het licht op groen zetten, dan pas mogen wij gewone burgers nadenken over een controversieel onderwerp. Staat dat licht niet op groen, dan mag er niet serieus worden gesproken over controversiële onderwerpen.

Ordnung muss sein!
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_131491853
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:22 schreef Molurus het volgende:

[..]

Kijk aan, er is zelf een plausibele uitleg voorhanden. :)

Maar dit kan niet genoeg worden benadrukt: ook zonder die plausibele uitleg is de uitleg van 'zweefteven' niet geloofwaardig.
Kijk, hierom kun je beter niet met anderen erover discussieren. Elke wetenschapper die je naar de mond praat noem je plausibel in zijn uitleg, maar als men er anders over denkt is men een zweefteef.
Ik beleef geloof ik een deja-vu, want andere topics over dit onderwerp zijn zo ook naar de kloten geholpen. Alleen maar door de arrogantie van bepaalde mensen hier die menen dat zij realistisch zijn en mensen met een andere mening voor zweefteven uitmaken.
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
pi_131491968
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:42 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Kijk, hierom kun je beter niet met anderen erover discussieren. Elke wetenschapper die je naar de mond praat noem je plausibel in zijn uitleg, maar als men er anders over denkt is men een zweefteef.
Ik beleef geloof ik een deja-vu, want andere topics over dit onderwerp zijn zo ook naar de kloten geholpen. Alleen maar door de arrogantie van bepaalde mensen hier die menen dat zij realistisch zijn en mensen met een andere mening voor zweefteven uitmaken.
Precies.
pi_131492060
Tot nu toe wel interessant om te zien hoe de helft van de mensen die "ja" hebben geantwoord op de eerste vraag, ook onder de indruk waren van de BDE verhalen.
pi_131492272
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:40 schreef Molurus het volgende:

[..]

Het is een uitleg, of je dat nu leuk vindt om te horen of niet.

Een uitleg zou zijn "ik werd uit mijn lichaam geslingerd want ik was stout".
"ik moest naar de gang, want ik kreeg straf" ervaring/uitleg

Snap je Molurus?

quote:
Nee, dat was een analogie. Ik heb nergens beweerd dat BDE's dromen zijn. Dus hou de stromannen voor je alsjeblieft.
Oke, dit had ik fout gelezen. Kijk, ik geef mijn fouten wel toe. Maar als ik jou wijs op fouten dan negeer je die posts gewoon. Niet mijn manier van discussiëren, maar wel een manier uiteraard.

quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:45 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Precies.
Toch jammer dat steeds dezelfde figuren dit soort topics verknallen.

[ Bericht 10% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 24-09-2013 13:33:51 (ongepast) ]
"Bettler aber sollte man ganz abschaffen! Wahrlich, man ärgert sich ihnen zu geben und ärgert sich ihnen nicht zu geben."
Friedrich Nietzsche
  maandag 23 september 2013 @ 20:55:25 #57
16305 Jappie
parttime reverend
pi_131492398
- weg -

[ Bericht 96% gewijzigd door Enneacanthus_Obesus op 24-09-2013 13:34:26 ]
pi_131492505
quote:
10s.gif Op maandag 23 september 2013 20:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Heb je toch je zin gekregen! Want wie een serieus gesprek wil voeren over BDE's, die is natuurlijk niet helemaal lekker bij zijn hoofd, aldus Molurus.
In het wilde weg speculeren is inderdaad niet mijn ding. ;)

quote:
10s.gif Op maandag 23 september 2013 20:41 schreef Probably_on_pcp het volgende:

Nee, zo'n discussie moet gesaboteerd worden en dat is je gelukt. Alles om maar bij jou weg te blijven. Wat een intens vervelend figuur ben jij Molurus, keer op keer weer als er een discussie wordt gevoerd over iets dat buiten de norm ligt.
Gut... wat is het toch vreselijk he, als mensen kritiek hebben op je geblaat.

Maar je hebt je zin hoor. Hier mag je naar hartelust onzin uitkramen zonder iets te onderbouwen. Veel plezier! :W
pi_131492515
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:52 schreef BerjanII het volgende:

Toch jammer dat steeds dezelfde figuren dit soort topics verknallen. Maar ik zou maar niet teveel met Molurus in discussie gaan, daar kan hij slecht tegen als hij zijn maandelijkse periode heeft. Voor je het weet heb je een ban ~:)
Het valt me gewoon tegen dat een mod mij al vrij snel in de discussie een zweefteef noemt, terwijl ik er juist een serieus en interessant topic van wil maken.
pi_131492571
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:57 schreef Molurus het volgende:

Kritiek hebben mag, maar mensen al vrij snel uitmaken voor zweefteef is gewoon kinderachtig.
  maandag 23 september 2013 @ 21:00:31 #61
16305 Jappie
parttime reverend
pi_131492644
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

In het wilde weg speculeren is inderdaad niet mijn ding. ;)

[..]

Maar je hebt je zin hoor. Hier mag je naar hartelust onzin uitkramen zonder iets te onderbouwen. Veel plezier! :W
En maar niet inzien dat de enige die speculeert over de BDE jijzelf bent. :N
pi_131492749
quote:
13s.gif Op maandag 23 september 2013 21:00 schreef Jappie het volgende:

[..]

En maar niet inzien dat de enige die speculeert over de BDE jijzelf bent. :N
Pardon? Waar heb ik gespeculeerd dan?

Ik heb voornamelijk mijn kritiek geuit op het totale gebrek aan argumenten voor de door probably_on_pcp geopperde verklaringen voor BDE's. Niets meer, niets minder.

Maar goed... aangezien gedegen onderbouwing geen vereiste is in TRU ga ik me hier maar terugtrekken. Ik wens jullie veel plezier met 'een serieus gesprek over BDE's'.
pi_131493161
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 18:57 schreef Molurus het volgende:
Ja, zulke verhalen hoor ik met enige regelmaat. Ben ik onder de indruk? Nee, totaal niet. Ik ben hooguit onder de indruk van de ongebreidelde fantasie van mensen om dingen te verklaringen die ze niet begrijpen.
Hier laat je gelijk al zien dat je niet bereid bent serieus te kijken naar het BDE fenomeen.

Je praat over ongebreidelde fantasie in het zoeken naar verklaringen. Als je iets weet over BDE's dan weet je dat je geen ongebreidelde fantasie hoeft te hebben bij het zoeken naar verklaringen.

Het enige wat je hoeft te doen is de BDE ervaring in kaart brengen aan de hand van een methodische
aanpak mbt het interviewen van BDE-experiencers. Na deze methodische aanpak blijkt dat het meest vaste element van de BDE is: er is een grotere realiteit waar we vandaan komen en we komen hier in deze aardse realiteit om lessen te leren.

Dat is geen interpretatie, dat is gewoon iets dat telkens weer naar voren komt bij een BDE. Dus de vraag of BDE's misschien wijzen naar een grotere realiteit is een vrij normale vraag die naar voren komt uit het methodisch interviewen van BDE-experiencers.

Dat je die vraag stelt, hoeft niet te betekenen dat je andere verklaringen zoals droom, hallucinatie, zuurstoftekort aan de kant schuift. Ik heb in de OP al gezegd dat het laatste woord aan de wetenschap is en dan nog noem je mij een zweefteef. Ik ben een zweefteef omdat ik een vraag stel die voor de hand liggend is na een methodische analyse van het BDE fenomeen. Goed...
pi_131493172
quote:
13s.gif Op maandag 23 september 2013 21:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik heb voornamelijk mijn kritiek geuit op het totale gebrek aan argumenten voor de door probably_on_pcp geopperde verklaringen voor BDE's. Niets meer, niets minder.

Maar goed... aangezien gedegen onderbouwing geen vereiste is in TRU ga ik me hier maar terugtrekken. Ik wens jullie veel plezier met 'een serieus gesprek over BDE's'.
Wat maak jij je steeds belachelijk man. Het is precies zoals Jappie zegt, de enige die speculeerde waren jij en emp. Door meteen te doen alsof het fantasie was van die mensen. Probably_on_pcp heeft enkel de feiten opgenoemd en gezegd dat het uitnodigde tot verder onderzoek. Meteen werd hij of zij voor zweefteef uitgemaakt door jou.

Een objectief iemand die dit topic helemaal zal lezen zal dit makkelijk kunnen zien. Maar mensen die al overtuigd zijn van zichzelf denken schijnbaar dat zij geen fouten maken in discussies.
Maar ik zou blij zijn als je werkelijk uit dit topic verdwijnt en het aan mensen overlaat die niet meteen hun vooroordelen klaar hebben.
Friedrich Nietzsche
pi_131493211
Jongens, jullie wilden een serieus gesprek over BDE's. Doe dat dan.

Ik krijg de indruk dat jullie veel liever een robbertje vechten met sceptici zoals ik. Daar pas ik voor.
  maandag 23 september 2013 @ 21:12:45 #66
16305 Jappie
parttime reverend
pi_131493214
quote:
13s.gif Op maandag 23 september 2013 21:03 schreef Molurus het volgende:

[..]

Een BDE is precies wat het is..een naam voor een ervaring welke mensen hebben op het moment dat ze bijna dood gaan. Een bijna dood ervaring dus. Dat jij zegt dat die ervaringen niet kunnen bestaan of dat de ervaring die mensen ervaren tijdens zo een ervaring geen realiteitswaarde heeft is speculatie.

Jouw probleem is dat je niet overweg kunt met ervaringen van mensen waar je geen verklaring voor hebt. Als je de verklaring niet hebt bestaat het in jouw ogen simpelweg niet of proppen we het in een hoekje waar we wel een verklaring over hebben opgesteld...dat mijn beste Molurus heet speculeren.

Je doet uitspraken over dingen waar je niets van weet maar het vervelende is nog wel dat je het doet zonder argumentatie..je draait de ervaring gewoon om en zegt nee hoor het is geen ervaring maar een verklaring over de ervaring...dat is geen argumentatie dat is kleingeestigheid.

Anyway..ik ben het wel weer zat om aan een dood paard te trekken. Je snapt het niet of wil het niet snappen..your loss. :W
pi_131493414
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 20:57 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Het valt me gewoon tegen dat een mod mij al vrij snel in de discussie een zweefteef noemt, terwijl ik er juist een serieus en interessant topic van wil maken.
Ik geef je na dat je idd poogde er een serieus topic van te maken. Toch zag ik ook al vrij snel weer het 'zweefteverige' erin doorschijnen. En dat is niet zo verbazingwekkend aangezien je nu eenmaal een behoorlijke zweefteef bent als ik zo je postgeschiedenis doorkijk... Verder geen kritiek op jou, puur een constatering dat het wellicht lastig voor je is om echt onderscheid te maken tussen F&L en TRU.

quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 19:59 schreef BerjanII het volgende:

[..]

Precies ja. Eigenlijk is het heel simpel. Als ik zeg dat ik een vogel op mijn balkon waargenomen heb dan geloven ze dat meteen. Dan zeggen ze niet "jaja, dat is een uitleg. Waarschijnlijk heb je geen vogel waargenomen". Maar als men zegt: "ik trad uit mijn lichaam en keek terug op mijn leven" dan is het slechts een uitleg. Woordspelletjes kunnen ze wel :D

Oh jongens... het is dat ik weet dat jij dit serieus meent, maar anders zou ik gezworen hebben dat dit sarcasme was. Ga je nu echt de waarneming van een vogel gelijkstellen aan de waarneming van een uittreding? :')

Dus als ik zeg "ik zag een roze eenhoorn met een gele smurf op z'n rug voorbij vliegen" dan ga jij er ook direct vanuit dat er inderdaad een roze eenhoorn met een gele smurf op z'n rug voorbij is gevlogen?
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_131493765
Ik denk dat je Thomas Campbell wel interessant vind, met name de 'grotere realiteit' (wat iedereen zelf kan ervaren) die hij onderzoekt.
The ONE is all.
-
And the ALL are ONE.
-
pi_131493997
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 17:15 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Wil je je ervaring hier delen in wat meer detail?
Ik weet nog goed dat ik de totale controle over mijn lijf kwijt was. Ik ben een behoorlijk nuchter persoon en had heel goed door dat dit 'het einde' was. Een kort moment ben je er ontzettend boos over en wil je niet. Maar opeens is daar een soort 'point of no return' en dat besefte ik mij heel duidelijk en toen was 't om de een of andere rare reden ook goed.

Daarna kwam dat absurd lekkere niet te beschrijven gevoel. Ik wou dat ik het kon maar dat kan ik echt niet. Ik had geen tunnel naar de hemel beeld of m'n leven dat voorbij schoot. Dat komt mede omdat ik daar niet in geloof denk ik. Maar hoe ik het ervoer is dat ik meer een soort amoebe achtige vlek was in leegte.

Nu klinkt dit heel zweverig maar dit gevoel krijg ik erbij als ik er aan terug denk. Op zo'n moment heb je emoties en geen emoties.

Linksom om rechtsom het voelde super. Niks maakte meer uit. Maar zelfs die gedachte deed er niet meer toe. Alhoewel het niet eens meer gedachten waren maar meer een soort gevoelens.

Hoe dan ook, het is gewoon niet te beschrijven, ik weet alleen dat de verhalen van DMT zeer overeen komen met wat ik heb ervaren. Een vriend van me heeft een film laten zien waarin iemand DMT gebruikt en in die film kwam een beeld naar voren wat die persoon zogenaamd ervoer in de film en dat kwam akelig dicht bij wat ik had.

Ik heb achteraf ook mensen gehoord die 'teruggehaald' zijn en boos waren dat ze dat gedaan hadden. Ik kan me het er heel goed bij voorstellen nu.
0 topics op naam. 14.gif
pi_131494240
Met die opmerking erbij dat dat gevoel, als het idd door DMT komt, slechts tijdelijk is itt wat men gedurende de BDE lijkt te denken. Zodra de hersenen stoppen met werken, wat bij een BDE dus nog niet het geval is, zou dat gevoel dan dus ook ophouden en ben je gewoon hartstikke dood. Die woede over het 'teruggehaald' zijn zou in dat licht bezien niet helemaal terecht zijn. :)
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
pi_131494261
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:17 schreef UltraR het volgende:
Verder geen kritiek op jou, puur een constatering dat het wellicht lastig voor je is om echt onderscheid te maken tussen F&L en TRU.
Kun je mij uitleggen waarom dit topic wel in TRU hoort en niet in F&L?

Ik heb in de OP ook duidelijk mijn reden voor de poll gegeven, nl. dat volgens een documentaire BDE's de wereld veranderen en dat BDE's ook mijn beeld van de wereld hebben veranderd.

Lijkt me daarom een prima topic voor een forum dat filosofie en levensbeschouwing heet. Dat de wetenschap nog geen definitieve conclusies heeft getrokken over het BDE fenomeen doet daar niets vanaf. In het topic in F&L over Geert Wilders hoeft er ook niet eerst vanuit de wetenschap gekeken te worden of hij daadwerkelijk een populist is of niet.

Ik vind dit een beetje meten met twee maten. Maar goed, ik had ook niet anders verwacht. Er zijn altijd wel mensen die controversiële onderwerpen gelijk weer weg willen stoppen in een hoekje zodat ze grotendeels genegeerd kunnen worden.
pi_131494275
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:24 schreef Fusions het volgende:
Ik denk dat je Thomas Campbell wel interessant vind, met name de 'grotere realiteit' (wat iedereen zelf kan ervaren) die hij onderzoekt.
Vanavond eens kijken :)
pi_131494417
quote:
15s.gif Op maandag 23 september 2013 21:28 schreef Broekpaling het volgende:

[..]

Ik weet nog goed dat ik de totale controle over mijn lijf kwijt was. Ik ben een behoorlijk nuchter persoon en had heel goed door dat dit 'het einde' was. Een kort moment ben je er ontzettend boos over en wil je niet. Maar opeens is daar een soort 'point of no return' en dat besefte ik mij heel duidelijk en toen was 't om de een of andere rare reden ook goed.

Daarna kwam dat absurd lekkere niet te beschrijven gevoel. Ik wou dat ik het kon maar dat kan ik echt niet. Ik had geen tunnel naar de hemel beeld of m'n leven dat voorbij schoot. Dat komt mede omdat ik daar niet in geloof denk ik. Maar hoe ik het ervoer is dat ik meer een soort amoebe achtige vlek was in leegte.

Wat gebeurde er nadat je een "amoebe achtige vlek was in de leegte"?
pi_131494790
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 21:35 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Wat gebeurde er nadat je een "amoebe achtige vlek was in de leegte"?
Daarna ging het 'licht' definitief uit. De hele happening heeft waarschijnlijk niet lang geduurd maar voor mijn gevoel wel. Op het moment dat ik in die leegte was voelde heel goed. Er zijn gedachtes en gevoelens bij maar tegelijkertijd niet.

Nogmaals dit valt niet uit te leggen. :P En het zal waarschijnlijk heel zweverig klinken voor een buitenstaander.

Next thing I know ben ik wakker onderweg naar de spoedeisende hulp.
0 topics op naam. 14.gif
pi_131494982
quote:
14s.gif Op maandag 23 september 2013 21:43 schreef Broekpaling het volgende:

[..]

Daarna ging het 'licht' definitief uit. De hele happening heeft waarschijnlijk niet lang geduurd maar voor mijn gevoel wel. Op het moment dat ik in die leegte was voelde heel goed. Er zijn gedachtes en gevoelens bij maar tegelijkertijd niet.

Nogmaals dit valt niet uit te leggen. :P En het zal waarschijnlijk heel zweverig klinken voor een buitenstaander.

Next thing I know ben ik wakker onderweg naar de spoedeisende hulp.
Interessant :)

Had je destijds het gevoel en heb je nu het gevoel dat bewustzijn meer is dan het dagelijkse bewustzijn waarmee we allemaal bekend zijn?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')