Schijnen de Fransen en de Duitsers een handje van te hebben, evenals de Italianen. Snelheid bekijken in de tachograaf en boete uitschrijven, daarbij vergetend dat je in een ander land harder mag met een dergelijke combinatie.quote:Op zondag 22 september 2013 13:10 schreef spoorrails het volgende:
Vrachtwagens kunnen tot geloof ik 6 maanden nog bekeurd worden voor overtredingen. Dus kans dat ze dat doen valt totaal in niet bij autos. Oftewel jouw opmerking ging nergens over
Dat is echt zo vreselijk astraal gepenis heah..quote:Op zondag 22 september 2013 12:40 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
En hoeveel chauffeurs gaan zich daar aan houden? Jij weet net als ik dat die begrenzers in een x aantal gevallen dan op 92 of zelfs 95 gezet wordt.. Dan zou de handhaving van het inhaalverbod en de snelheid permanent en zeer streng moeten zijn..
Zwaartepunt ligt wel een stuk hoger bij een bus denk ikquote:Op zondag 22 september 2013 20:03 schreef vannelle het volgende:
Niet elke vrachtwagen is licht beladen en ze scheren alles over 1 kam. Best logisch toch?
Een gemiddelde bus is een stuk lichter dan de gemiddelde beladen vrachtwagen en de remweg is dus korter.
Maakt niet uit, voor een bocht pas je toch je snelheid aan.quote:Op zondag 22 september 2013 20:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Zwaartepunt ligt wel een stuk hoger bij een bus denk ikIk blijf het toch vreemd vinden.
De meeste bussen mogen niet harder dan 80. Die max 100 kunnen ze alleen op het kenteken krijgen als er geen staplaatsen zijn en er gordels voor alle zitplaatsen zijn. (Misschien zijn er nog wat meer eisen.)quote:Op zondag 22 september 2013 18:50 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat is echt zo vreselijk astraal gepenis heah..
En bussen mógen 100, vraag me niet waarom je met 32 pallets met veren hoofdkussens en dekbedden maar 80 mag, en met 50 mensjes erin 100, want de logica daarin is héél erg ver te zoeken, maar een bus- of touringcar, mag harder als een vrachtwagen.
De meeste bussen rijden ook niet (vaak) op de snelweg, een lijnbus heeft natuurlijk staanplaatsen; touringcars daarentegen meestal niet, en die kom je dus wél regelmatig op de snelweg tegen. Ik doelde ook meer op touringcars als op lijnbussenquote:Op zondag 22 september 2013 20:50 schreef Light het volgende:
[..]
De meeste bussen mogen niet harder dan 80. Die max 100 kunnen ze alleen op het kenteken krijgen als er geen staplaatsen zijn en er gordels voor alle zitplaatsen zijn. (Misschien zijn er nog wat meer eisen.)
Ik denk dat een hoop ergernis tav vrachtverkeer op de snelwegen opgelost zou kunnen worden door idd een inhaalverbod à la België; gewoon niet inhalen op 2 baans wegen, een verbod tot het gebruiken van de meest linker rijstrook op snelwegen, en dat geldt ook voor auto's met aanhanger en dus ook voor sleurhutten en BE combi's, die wmb op 80 of 90 dmv een begrenzer mogen worden gezet.quote:Op zondag 22 september 2013 20:36 schreef vannelle het volgende:
[..]
Maakt niet uit, voor een bocht pas je toch je snelheid aan.
Ik ga er van uit dat de Vmax alleen over rechtdoor gaat, sommige bochten moet je de snelheid aanpassen.
Wat ik veel vreemder vind is de afwijkende Vmax voor veel voertuigen:
Aanhanger/caravan: 90
Vrachtwagen: 80
Bus/touringcar: 100
Personenauto: 100/120/130
Geen wonder dat we elkaar wel eens ergeren....
Gelukkig kan je met een aanhanger achter de auto ook prima 130...quote:Op zondag 22 september 2013 23:38 schreef Sounddragon het volgende:
een verbod tot het gebruiken van de meest linker rijstrook op snelwegen, en dat geldt ook voor auto's met aanhanger en dus ook voor sleurhutten en BE combi's, die wmb op 80 of 90 dmv een begrenzer mogen worden gezet.![]()
Je kan met de huidige techniek met een lege vrachtwagen ook heel goed 130 rijden op rechte stukken (als ze chauffeurs eens zouden kunnen aanleren om niet 10 meter achter elkaar te gaan rijden), maar die vlieger gaat niet op. kaas is kaas, worst is worst.quote:Op zondag 22 september 2013 23:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Gelukkig kan je met een aanhanger achter de auto ook prima 130...Achterlijk gedoe van 90. Als ik zwaar ben ofzo dan snap ik het nog, maar lege auto en lege aanhanger is lichter dan wanneer ik de auto helemaal vol stouw en in het laatste geval mag ik wel gewoon 130.
Met een volle vrachtwagen zou je ook prima 100 kunnen rijden, moeten ze ook gewoon lekker gaan doen. Al zou het alleen maar 100 van 19-6 zijn en daar buiten 90. Wellicht krijg je dan nog een paar vrachtwagens naar de nacht, autorijdend Nederland ook weer blij.quote:Op zondag 22 september 2013 23:52 schreef Sounddragon het volgende:
Je kan met de huidige techniek met een lege vrachtwagen ook heel goed 130 rijden op rechte stukken (als ze chauffeurs eens zouden kunnen aanleren om niet 10 meter achter elkaar te gaan rijden), maar die vlieger gaat niet op. kaas is kaas, worst is worst.![]()
Tja, als iedereen de wijsheid had om zelf de veilige snelheid in te schatten waren er geen maximumsnelheden nodig. Jammer dat de rotte appels het verzieken voor diegenen die het wel kunnen. Een gemiddelde Nederlander die op de Duitse snelweg komt denkt zelden, goh laat ik eens gewoon doorcruisen. Nee, Gas! Gas! Vroem, yeah. Die kunnen gewoon niet normaal rijden als je ze loslaat...quote:Op zondag 22 september 2013 23:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Gelukkig kan je met een aanhanger achter de auto ook prima 130...Achterlijk gedoe van 90. Als ik zwaar ben ofzo dan snap ik het nog, maar lege auto en lege aanhanger is lichter dan wanneer ik de auto helemaal vol stouw en in het laatste geval mag ik wel gewoon 130.
Klein beetje aangepast..quote:Op zondag 22 september 2013 20:36 schreef vannelle het volgende:
[..]
Maakt niet uit, voor een bocht pas je toch je snelheid aan.
Ik ga er van uit dat de Vmax alleen over rechtdoor gaat, sommige bochten moet je de snelheid aanpassen.
Wat ik veel vreemder vind is de afwijkende Vmax voor veel voertuigen:
Aanhanger/caravan: 90
Vrachtwagen: 80
Bus/touringcar: 100
touringcar met aanhanger: 90
stads/streekbus: 80
Personenauto: 100/120/130
Geen wonder dat we elkaar wel eens ergeren....
Totdat de aanhanger terecht komt in de spoorvorming, gaat slingeren en vervolgens je hele auto omtrekt, of losraakt en ravage op de snelweg veroorzaakt..quote:Op zondag 22 september 2013 23:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Gelukkig kan je met een aanhanger achter de auto ook prima 130...Achterlijk gedoe van 90. Als ik zwaar ben ofzo dan snap ik het nog, maar lege auto en lege aanhanger is lichter dan wanneer ik de auto helemaal vol stouw en in het laatste geval mag ik wel gewoon 130.
Slecht idee.. Een vrachtwagen kan zijn lading niet afremmen, vooral vloeitstoffen blijven "doorduwen". Dat gaat dan geheid mis, en met 100 staat een zwaar beladen vrachtwagen echt niet zo snel stil als dat je zou hopen..quote:Op maandag 23 september 2013 00:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Met een volle vrachtwagen zou je ook prima 100 kunnen rijden, moeten ze ook gewoon lekker gaan doen. Al zou het alleen maar 100 van 19-6 zijn en daar buiten 90. Wellicht krijg je dan nog een paar vrachtwagens naar de nacht, autorijdend Nederland ook weer blij.
Nee, dit valt mee.quote:Op zondag 22 september 2013 20:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Zwaartepunt ligt wel een stuk hoger bij een bus denk ikIk blijf het toch vreemd vinden.
Het leeggewicht van een trekker oplegger is 16 ton (8 ton trekker+8 ton oplegger)quote:Op maandag 23 september 2013 06:57 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Nee, dit valt mee.
Ligt er ook nog aan welke soort touringcar je mee te maken hebt.
De meeste bussen zitten tussen de 12 en 20 ton leeg gewicht. Mogen dan max afgerond 1 ton aan bagage onderin hebben, en hebben meestal max gemiddeld (even van mijn eigen bus uitgaande) 60x80kg aan personen erin. Dat is zo'n 4,8 ton..
Een vrachtautocombinatie weegt maximaal 50 ton, geen 84... Het mag dan wel zijn dat het leeggewicht van beide ongeveer gelijk is, maar dat een gemiddelde touringcar qua laadvermogen bijna niets extra's hoeft mee te nemen. 5,8 ton is net een big bag stenen. verschil tussen onbeladen en 5,8 ton op een vrachtwagen? Vraag dat maar aan een chauffeur...quote:Totaal zit ik dan met mijn eigen bus op 15+1+4,8 op 20,8 ton, laten we zeggen 21 ton.. Dat is 1/4 van wat de gemiddeld vrachtwagen tegenwoordig weegt met volle lading..
Standaard remt een aanhanger/oplegger op een vrachtautocombinatie harder dan het trekkend voertuig. Bij het remmen trekt de boel netjes weer recht. Tevens communiceert het ABS/EBS-systeem op beide voertuigen (of alledrie de voertuigen bij een lzv) dmv een zgn abs-stekker. Bussen hebben toch ook een vollucht-remsysteem?quote:Tevens is ons remsysteem compleet anders als dat van een vrachtwagen, en bestaan wij uit 1 deel in tegenstelling tot een vrachtwagen-aanhanger/trailer combinatie, als daar de trailer/aanhanger van aan het slingeren gaat trekken de meeste chauffeurs dat niet meer recht en gaat het gigantisch mis..
Zit ook op een vrachtauto, voor zover ik weet al een jaartje of tien. Je doet net of een vrachtauto nog steeds met vooroorlogse techniek rijdt.quote:Touringcars van nu hebben dusdanige beveiligingen dat wij praktisch nooit in de slip kunnen raken, de zogenaamde ASR, die zorgt ervoor dat bij een te grote afwijking in het draaien van de wielen de bus gewoon geen gas meer kan geven, totdat deze weer stabiel is.
Alleen als je gaat bumperkleven ben je idd een strandbal in de wind. Het zuigeffect is wel merkbaar bij het passeren van een vrachtauto. Als je net hebt ingehaald neigt de inhalende combinatie terug naar rechts.quote:Op maandag 23 september 2013 13:14 schreef Iwanius het volgende:
Een algemene vraag over het verhaal wat ik opving over de zuigkracht bij vrachtwagens.
Hoe zit het daarmee nu want ik hoor en lees weleens van mensen die zeggen dat ze niet graag achter een vrachtwagen rijden met zo een hele lang aanhangsel (denk aan boomstammen of auto's die erop geladen zijn) omdat op open stukken in de bergen bijvoorbeeld je niet alleen weinig zicht heb wat er aankomt in tegenovergestelde richting maar ook dat als je wilt passeren je te maken krijgt met de windkrachten/zuigkrachten die van onder de vrachtwagen komen.
Misschien is het een broodje aap verhaal,maar ik wil nu weleens weten hoe dit zit..
Vloeistoffen reageren wel degelijk anders dan vaste stoffenquote:Op maandag 23 september 2013 14:22 schreef Sounddragon het volgende:
Hoop klok-en-klepel verhalen.
Touringcarchauffeurs die denken dat electronica ze gaat redden en ze beter maakt als een vrachtwagen met dezelfde systemen en wellicht wel meer ook.![]()
Een groot voertuig vertegenwoordigt een grote massa, en dat zet je domweg niet 'even' stil. Voertuigen die zijn ingericht voor een GVW van 50 ton (de max op de nederlandse wegen zonder ontheffingen) staan net zo snel stil als een touringcar die vol beladen is; al is het maar alleen omwille van het grotere aantal assen (banden) die contact maken met het wegdek.
Vloeistoffen transport is alleen afwijkend in bochten, misschien ietsje met een noodstop, maar als je je bewust bent van hetgeen je vervoert, moet dat geen probleem zijn; een tankauto is ook nog uitgerust met tussen- en dwarsschotten om slingeren en verplaatsen van de lading tegen te gaan., dus het is echt niet meteen zo dat al het gewicht per direkt voorin de trailer hangt, en indien wél, wat maakt 30ton melk anders dan 30 ton melkpoeder, of 30 ton sextoys? Het is niets meer als een massa die je tot stilstand wilt brengen.
In een bocht reageert een tanktrailer inderdaad anders, maar op een recht stuk weg maakt het weinig uit zolang je zelf niet gaat slingeren,
Het gevaar zit hem bij vrachtverkeer domweg in het feit dat je van buitenaf zelden kunt zien of een auto vol of leeg is, en wat er op welke manier waar geladen is.
Zelfde systeem, zit tussen je oren.quote:Op maandag 23 september 2013 15:54 schreef Jofunu-kun het volgende:
De ASR bij een vrachtwagen reageert dan lang niet zo vlug als die van een touringcar heb ik het idee, ik ken het verschil, ik heb van mijn 19e tot mijn 25e op de vrachtwagen gezeten, en ik heb van de vrachtwagen nog nooit de ASR aan zien gaan, bij de touringcar gaat ie regelmatig af..
Diverse keren met tankautos meegereden, en het klotsen en hangen is prima controleerbaar door je stuurgedrag aan te passen. Kwestie van ervaring.quote:Op maandag 23 september 2013 15:56 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Vloeistoffen reageren wel degelijk anders dan vaste stoffen
Dat blijft veel langer de voorwaardse en zijwaardse krachten uitoefenen.
Zat josti's die denken "dat doe ik wel even.."quote:Op maandag 23 september 2013 16:01 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Zelfde systeem, zit tussen je oren.
[..]
Diverse keren met tankautos meegereden, en het klotsen en hangen is prima controleerbaar door je stuurgedrag aan te passen. Kwestie van ervaring.
Net als draaien met een hijskraan, is ook super makkelijkquote:Op maandag 23 september 2013 16:13 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Zat josti's die denken "dat doe ik wel even.."
Die slinger schotten zitten idd niet in een 20voeter dacht ik.. een tanktrailer is heel anders opgebouwd. En net als met alle vloeistoffen, is het kut als een tank halfvol/leeg is, dan zit er veel te veel lucht in. Daarom heeft een tanktrailer meerdere compartimenten, dan heb je dat veel minder.quote:Op maandag 23 september 2013 16:20 schreef vannelle het volgende:
Ik heb met 20ft tanks gereden waar glucose in zat en kan melden dat dat vreselijk &%#$ rijdt.
Je moet echt zo gelijkmatig mogelijk rijden om beweging van de lading te voorkomen maar tijdens het optrekken ontkom je daar niet aan.
Zodra dat spul een beetje gaat klotsen ben je aardig de sjaak.
Als het naar achteren beweegt remt dat idioot hard af en als het naar voren beweegt is het net alsof de 2e turbo/supercharger/lachgas in werking treedt.
25 ton bewegende massa is gewoon ronduit shit, kan het niet anders zeggen.
Zicht meten kun je beter zelf doen, want zeker bij mist is dat nogal lokaal wisselendquote:Op dinsdag 24 september 2013 09:12 schreef Turbomuis het volgende:
Het mist hier nu. Nogal. Het zicht is (volgens buienradar) nu 95 meter.
Net naar m'n werk gereden en er zijn gewoon nog steeds idioten die geen verlichting aan hebben.
Hoe kun je dat nu niet merken??
Ik ga niet over de snelweg naar m'n werk, dus dan wordt dat lastig zelf meten. Daarbij gaat het een beetje om het idee in dit geval, als BR zegt dat het 95 meter is kun je er vanuit gaan dat het geen 250 meter isquote:Op dinsdag 24 september 2013 12:02 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Zicht meten kun je beter zelf doen, want zeker bij mist is dat nogal lokaal wisselend
Die hectometerpaaltjes langs de weg met die groene schildjes staan 100 meter uit elkaar, en de afstand tussen 2 strepen op de snelweg is 12 meter plus de streep zelf, die is 3, dus één tussenruimte plus één streep is 15 meter![]()
Op provinciale wegen staan die witte paaltjes vaak 50 meter uit elkaar, en lichtmasten meestal op 75 meter. De groene hectometerschildjes staan daar ook op 100 meter.
Als het zich minder is als 50 meter is het toegestaan om mistachterlicht te voeren.
En normale verlichting, mja, moet eigenlijk altijd branden vind ik, maar dat is helaas nog steeds niet verplicht. Ik kom ook regelmatig mensen tegen die geen verlichting voeren terwijl dat wel zou moeten voor de veiligheid, maja wat doe je eraan he.
Goed lezen; op de provinciale wegen staan die dingen ook, alleen zijn de tussenafstanden en de lengte van de strepen iets kleiner. hectometerpaaltjes (hecto betekent honderd) staan gewoon op honderd meter, en daar tussenin staan vaak nog van die witte reflectorpaaltjes op 50 meter.quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:10 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Ik ga niet over de snelweg naar m'n werk, dus dan wordt dat lastig zelf meten. Daarbij gaat het een beetje om het idee in dit geval, als BR zegt dat het 95 meter is kun je er vanuit gaan dat het geen 250 meter is
Viel me op dat er niemand een mistachterlicht aanhad. Op zich was dat goed, want het zicht was wel meer dan 50 meter, maar gezien het feit dat sommige mensen 'm ook aangooien bij een regenbui, of bij helemaal niks, is het wel weer opvallend
Omdat rijders als dit zich alleen bekommeren om hun eigen gemak en niet om die van anderen.quote:Op dinsdag 24 september 2013 09:12 schreef Turbomuis het volgende:
Het mist hier nu. Nogal. Het zicht is (volgens buienradar) nu 95 meter.
Net naar m'n werk gereden en er zijn gewoon nog steeds idioten die geen verlichting aan hebben.
Hoe kun je dat nu niet merken??
Ik las goed, maar ik rij van de ene kant van de stad naar de andere. Dus geen paaltjes, en te druk om lantaarns te gaan tellenquote:Op dinsdag 24 september 2013 13:23 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Goed lezen; op de provinciale wegen staan die dingen ook, alleen zijn de tussenafstanden en de lengte van de strepen iets kleiner. hectometerpaaltjes (hecto betekent honderd) staan gewoon op honderd meter, en daar tussenin staan vaak nog van die witte reflectorpaaltjes op 50 meter.
Mensen die mistachterlichten voeren bij regen mogen ze van mij best wat consequenter van de weg trekken; 5 van die idioten voor je op de snelweg en je wordt bijna scheel van de reflectie's in de waterdruppels op je ruit, zeker in het donker.
En helemaal die figuren die ze dubbel hebben; volgens mij mag dat niet eens ivbm verwarring met remlichten.
Nou, er was verdomd weinig zicht in ieder geval. Waarom bestaat mist in de stad niet?quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:39 schreef Sounddragon het volgende:
Hoax!; in de stad bestaat 50 meter zicht nietdaar heb je mistachtig, en dawast..
50 meter zicht heb je nog wel eens op B-wegen buiten de bebouwde kom, en héél af en toe op de snelweg als er nog niet veel verkeer rijdt, anders wordt het weggereden.
Lees nog eens goed? Mist in de stad bestaat wel, maar niet zó dicht dat je maar 50 meter zicht hebt. Heb denk ik 25 jaar van mijn bestaan in grote steden rondgehangen, en het nog nooit meegemaakt, laat ik het dan zo zeggenquote:Op dinsdag 24 september 2013 13:56 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Nou, er was verdomd weinig zicht in ieder geval. Waarom bestaat mist in de stad niet?
Maar goed, waar zeg ik dat het zicht 50 meter was?quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:29 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Lees nog eens goed? Mist in de stad bestaat wel, maar niet zó dicht dat je maar 50 meter zicht hebt. Heb denk ik 25 jaar van mijn bestaan in grote steden rondgehangen, en het nog nooit meegemaakt, laat ik het dan zo zeggenIn steden heb je niet de veroorzakers van mist, dus wat er aan mist hangt drijft de stad in, en dat is dan nooit zo dicht.
Sowieso is 50 meter zicht door mist am sich al redelijk zeldzaam in nl, en áls het eens voorkomt is het een mistbank van een paar honderd meter, en daarna is het alweer beter.
Waar zeg ik dat mist in de stad niet bestaat?quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:37 schreef Turbomuis het volgende:
[..]
Maar goed, waar zeg ik dat het zicht 50 meter was?
Nee, laat maarquote:Op dinsdag 24 september 2013 14:40 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat mist in de stad niet bestaat?
Gaan we nou zeiken om het zeiken of wat?
Herkenbaar, ook eens een keer een Pool meegemaakt op de A4 die op de middelste baan bleef plakken. Links ingehaald en vervolgens voorlangs de rechter baan op om zo even duidelijk te maken dat hij dat ook wel kon doen, maar kwartje viel niet.quote:Op dinsdag 24 september 2013 16:07 schreef totalvamp het volgende:
Pff laatst een pool voor me die constant links bleef plakken, op een lege weg. Zelfs nadat ik hem links had ingehaald ging hij weer terug op die baan. Zonder ook maar auto's in de buurt, ook geen afslag op komst.
Sowieso rijden veel polen constant links, denken ze dat dit Engeland is ofzo...
Schijnbaar kon jij niet veel harder optrekken dan de gemotoriseerde boodschappenkarquote:Op woensdag 25 september 2013 17:52 schreef swollywood het volgende:
Net een boos toeterende meneer in een Seat Mii () links naast me.
Hij stond al links naast me bij de verkeerslichten met 2 stroken voor rechtdoor (waarom ga je überhaupt links staan met een gemotoriseerde boodschappenkar?) en na de kruising wordt het na ca. 200 meter samengevoegd tot 1 strook waarbij links in moet voegen op de rechterstrook.
Meneer wilde schijnbaar voor mij invoegen, maar gaf geen richting aan, dus nam ik ook geen gas terug om hem er tussen te laten, waarop hij boos begon te toeteren en kon gaan remmen om achter me in te voegen.
Zijn claxon kon ie wel vinden, maar zijn richtingaanwijzer blijkbaar niet.
Dat kan ik probleemloos, maar ik had geen haast.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:55 schreef Luxuria het volgende:
[..]
Schijnbaar kon jij niet veel harder optrekken dan de gemotoriseerde boodschappenkar
net een audi voor me die het gaspedaal niet kon vindenquote:Op woensdag 25 september 2013 17:52 schreef swollywood het volgende:
Net een boos toeterende meneer in een Seat Mii () links naast me.
Hij stond al links naast me bij de verkeerslichten met 2 stroken voor rechtdoor (waarom ga je überhaupt links staan met een gemotoriseerde boodschappenkar?) en na de kruising wordt het na ca. 200 meter samengevoegd tot 1 strook waarbij links in moet voegen op de rechterstrook.
Meneer wilde schijnbaar voor mij invoegen, maar gaf geen richting aan, dus nam ik ook geen gas terug om hem er tussen te laten, waarop hij boos begon te toeteren en kon gaan remmen om achter me in te voegen.
Zijn claxon kon ie wel vinden, maar zijn richtingaanwijzer blijkbaar niet.
Herkenbaar en vooral heel irritant. Nog erger wordt het als er 2 van die trage slakken naast elkaar staan.quote:Op woensdag 25 september 2013 19:01 schreef totalvamp het volgende:
[..]
net een audi voor me die het gaspedaal niet kon vinden
Gaat hij ook nog links van een sportauto staan... blijf dan achter de sportauto en laat mensen met een reactie vermogen en een rechtervoet links staan.
Ik snap dat soort mensen ook gewoon niet. Denken ze alleen maar aan zichzelf?quote:Op woensdag 25 september 2013 19:23 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Herkenbaar en vooral heel irritant. Nog erger wordt het als er 2 van die trage slakken naast elkaar staan.
Maar je moet toch eigenlijk ook pas richting aangeven als je weet dat je kan en niet als je wilt veranderen van rijstrook, alleen maar om het aan te geven? Maargoed, klinkt alsof meneer niet hard genoeg door heeft gereden en je dus niet in heeft gehaald.quote:Op woensdag 25 september 2013 17:52 schreef swollywood het volgende:
Net een boos toeterende meneer in een Seat Mii () links naast me.
Hij stond al links naast me bij de verkeerslichten met 2 stroken voor rechtdoor (waarom ga je überhaupt links staan met een gemotoriseerde boodschappenkar?) en na de kruising wordt het na ca. 200 meter samengevoegd tot 1 strook waarbij links in moet voegen op de rechterstrook.
Meneer wilde schijnbaar voor mij invoegen, maar gaf geen richting aan, dus nam ik ook geen gas terug om hem er tussen te laten, waarop hij boos begon te toeteren en kon gaan remmen om achter me in te voegen.
Zijn claxon kon ie wel vinden, maar zijn richtingaanwijzer blijkbaar niet.
Volgens Koos Spee en het doorsnee ANWB volk in een Atosje genoeg.quote:
Nou, een aantal jaar geleden was het met de jaarwisseling (en ja, dat versterkt het misteffect, maar dan nog) toch echt goed mis. Toen zag je in Leeuwarden, waar ik toen rondliep, óók letterlijk nog geen 3 meter ver, door de mist...quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:29 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Lees nog eens goed? Mist in de stad bestaat wel, maar niet zó dicht dat je maar 50 meter zicht hebt. Heb denk ik 25 jaar van mijn bestaan in grote steden rondgehangen, en het nog nooit meegemaakt, laat ik het dan zo zeggenIn steden heb je niet de veroorzakers van mist, dus wat er aan mist hangt drijft de stad in, en dat is dan nooit zo dicht.
Sowieso is 50 meter zicht door mist am sich al redelijk zeldzaam in nl, en áls het eens voorkomt is het een mistbank van een paar honderd meter, en daarna is het alweer beter.
Dat onderwerp komt regelmatig langs hier. De richtingwijzer pas aanzetten als je al gaat maakt die hele richtingaanwijzer overbodig, want je gáát al; hoef je het dus ook niet meer aan te kondigen..quote:Op woensdag 25 september 2013 19:27 schreef no1uknow het volgende:
[..]
Maar je moet toch eigenlijk ook pas richting aangeven als je weet dat je kan en niet als je wilt veranderen van rijstrook, alleen maar om het aan te geven? Maargoed, klinkt alsof meneer niet hard genoeg door heeft gereden en je dus niet in heeft gehaald.
1 keer meegemaakt dat je in Zoetermeer letterlijk niet meer dan een armlengte vooruit kon kijken. Dat zal in 1993/1994 ofzo zijn geweest.quote:Op donderdag 26 september 2013 01:19 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Nou, een aantal jaar geleden was het met de jaarwisseling (en ja, dat versterkt het misteffect, maar dan nog) toch echt goed mis. Toen zag je in Leeuwarden, waar ik toen rondliep, óók letterlijk nog geen 3 meter ver, door de mist...
1 enkel geval, maar het kán dus wel degelijk.
Ik schrik zo langszamerhand al niet eens meer van dit soort dingenquote:Op donderdag 26 september 2013 01:25 schreef Tjacka het volgende:
Vandaag rij ik op een voorrangsweg komt er van rechts een idioot die hem er voor gooit.
De stopstreep is daar weg, wegens vernieuwing van de weg. Maar het bord stond er nog wel.
Mijn hart draait er nog overuren van.
Mwah, je geeft aan dat je van rijstrook veranderd, maar van rijstrook veranderen doe je pas als je 100% zeker weet dat je kan. Maar in drukke situaties wil ik het ook wel eens gebruiken om ruimte te creëren hoor..quote:Op donderdag 26 september 2013 01:22 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Dat onderwerp komt regelmatig langs hier. De richtingwijzer pas aanzetten als je al gaat maakt die hele richtingaanwijzer overbodig, want je gáát al; hoef je het dus ook niet meer aan te kondigen..
Nee je geeft richting aan voordat je gaat, maar nadat je hebt gekeken of er wel ruimte is en deze ook vrij is.quote:Op donderdag 26 september 2013 01:22 schreef NoBody122 het volgende:
[..]
Dat onderwerp komt regelmatig langs hier. De richtingwijzer pas aanzetten als je al gaat maakt die hele richtingaanwijzer overbodig, want je gáát al; hoef je het dus ook niet meer aan te kondigen..
Zo eentje kwam ik er gister nog tegen. Begin A16 bij terbregseplein, twee banen vanuit Gouda komen daar naast twee banen uit richting Hoek. Ik zie vanaf de flyover een bus aankomen met knipperlicht aan, zeker nog 500 meter voordat 'ie naar rechts kan (doorgetrokken streep loopt daar door).quote:Op donderdag 26 september 2013 01:59 schreef Arthur_Spooner het volgende:
[..]
Nee je geeft richting aan voordat je gaat, maar nadat je hebt gekeken of er wel ruimte is en deze ook vrij is.
Mensen die richting aangeven terwijl er geen ruimte is, is gruwelijk irritant. Je weet niet of ze je over het hoofd hebben gezien dus ik toeter dan standaard.
Wat een droplul, dat mogen bussen en touringcars dus niet gewoon zomaar..quote:Op donderdag 26 september 2013 08:53 schreef JF_ het volgende:
[..]
Zo eentje kwam ik er gister nog tegen. Begin A16 bij terbregseplein, twee banen vanuit Gouda komen daar naast twee banen uit richting Hoek. Ik zie vanaf de flyover een bus aankomen met knipperlicht aan, zeker nog 500 meter voordat 'ie naar rechts kan (doorgetrokken streep loopt daar door).
Ik kom met 120 vanaf rechts op de linkerstrook (uitkomend op strook 3 dus, met de bus op 2), dus ik schat al in dat we precies naast elkaar gaan komen maar ga ervanuit dat 'ie gewoon iets langer rechtdoor rijdt zodat 'ie zonder hinder achter me kan opschuiven.
Nee, meneer vind het nodig om over de doorgetrokken streep toch doodleuk naar rechts te gaan, en door te zetten. Dan schrik je toch eventjes... Vol in t ABS, en miste z'n achterkant op een centimeter of 20. Toevallig moest 'ie dezelfde afrit hebben als ik, dus toen 'ie achter me stond bij het stoplicht kon ik t niet laten om eventjes op z'n raampje te kloppen. Hij had mij dus wel gezien, maar vond dat ik maar had moeten remmen omdat ik toch kon zien dat hij z'n knipperlicht aan had en naar rechts wilde. Eh... Juist ja. En die doorgetrokken streep? "Daar mag ik met de bus wel overheen want bij spitsstroken mag t ook". Ongelooflijk. En dat rijdt dan in een bus met 50+ passagiers.
En toch vind ik ze wel nodig. Er zijn nog steeds randdebielen met drank/drugs op die gewoon in de auto stappen...quote:Op donderdag 26 september 2013 10:02 schreef Iwanius het volgende:
Morgen. Vanmorgen heel vroeg denk je: " lege wegen,dus lekker vol gas richting die arbeit " is er een ochtend controle door de Politie.Ik dacht dat ze die gein alleen maar op de vrijdagavonden deden en niet op een donderdagochtend. Toch weer tijd verloren alleen maar omdat de Staat schijnbaar weer geld nodig heeft middels deze Politiecontroles.
Dat laatste klopt helemaal. Ik moet alleen wel zeggen dat wij hier wel "regelmatig" mist hebben in onze stad. Niet zo slecht dat je maar 50 meter of minder zicht hebt, maar hier komt het toch vaak zat voor.quote:Op dinsdag 24 september 2013 14:29 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Lees nog eens goed? Mist in de stad bestaat wel, maar niet zó dicht dat je maar 50 meter zicht hebt. Heb denk ik 25 jaar van mijn bestaan in grote steden rondgehangen, en het nog nooit meegemaakt, laat ik het dan zo zeggenIn steden heb je niet de veroorzakers van mist, dus wat er aan mist hangt drijft de stad in, en dat is dan nooit zo dicht.
Sowieso is 50 meter zicht door mist am sich al redelijk zeldzaam in nl, en áls het eens voorkomt is het een mistbank van een paar honderd meter, en daarna is het alweer beter.
Dat vraag ik mij dus wel eens af inderdaad; mijn Seat heeft dubbele achterlichten met een behoorlijke ruimte tussen de 2 aparte units.. Werkt dat niet soms verwarrend voor achterliggers? (net als bij de Touran, al heeft die ze boven elkaar zitten.)quote:Op dinsdag 24 september 2013 13:23 schreef Sounddragon het volgende:
En helemaal die figuren die ze dubbel hebben; volgens mij mag dat niet eens ivbm verwarring met remlichten.
Hier:quote:Op woensdag 25 september 2013 19:23 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Herkenbaar en vooral heel irritant. Nog erger wordt het als er 2 van die trage slakken naast elkaar staan.
Doen ze in de Eemshaven regelmatig; Je moest eens weten hoeveel Polen en ander volk anders onder bekeuringen uit weten te komen.quote:Op donderdag 26 september 2013 10:02 schreef Iwanius het volgende:
Morgen. Vanmorgen heel vroeg denk je: " lege wegen,dus lekker vol gas richting die arbeit " is er een ochtend controle door de Politie.Ik dacht dat ze die gein alleen maar op de vrijdagavonden deden en niet op een donderdagochtend. Toch weer tijd verloren alleen maar omdat de Staat schijnbaar weer geld nodig heeft middels deze Politiecontroles.
Ik snap sowieso niet dat mensen gaan kleven bij een busje of vrachtauto, bij een personenauto kun je er over het algemeen nog doorheen kijken en nog iéts zien van wat er voor gebeurd, maar bij een busje of vrachtwagen heb je echt geen enkel idee wat er daarvoor gebeurd.quote:Op vrijdag 27 september 2013 00:39 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Hier:
http://goo.gl/maps/u3eD0
staan ze regelmatig met 3 van die trage slakken naast elkaar.. Zelfs om 23.00Erg fijn als je eraan komt rijden en 50-100 meter voor je springt het licht net op groen. Kan je alsnog op de remmen door hun...
Dat knooppunt is sowieso erg irritant soms.. (of nouja, de bestuurders daar.) Helemaal als je vanaf de andere kant komt; gooien ze soms de auto vlak voor jouw auto langs(als je op de linkerstrook voor rechtdoor rijd) om linksaf te kunnen slaan, waarbij ze vlak voor je neus stoppen omdat er geen ruimte is op de 2 stroken linksaf.Erg debiel, want je kan al ruim van te voren voorsorteren om linksaf te slaan, en anders is het c.a. 400 meter omrijden als je gewoon rechtdoor rijd en verderop omkeert.
Ook leuk; Had laatst een rolstoelbusje mee voor een rit naar Amsterdam; prima bus, mooie nieuwe Sprinter met automaat; alleen was die begrensd op 125 echte km/u. Rij je volgas op een stuk waar je 120 mag maar dan zitten sommigen nog zo dicht achter je dat je alleen weet dat er iemand achter je zit doordat je af en toe de spiegels of 1 koplamp in je buitenspiegels zit.
Helemaal fijn als er ook nog eens vlak voor je iemand zijn Aygo'tje 500meter voor een vrachtwagen zomaar naar links gooit. Heb toen maar even vol op de claxon gedrukt, remmen was namelijk geen optie. Ja, dan zat die BMW die aan het bumperkleven was achterop en daar zou de werkgever en de passagier niet blij mee zijn(werkgever want het was een vrij nieuwe bus, passagier omdat ze dan haar afspraak in het VUMC niet zou halen)
Alles... en wel dat die zichzelf boven anderen stellen en niet het algemeen belang in de gaten houden.quote:
quote:Op zaterdag 28 september 2013 09:13 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Alles... en wel dat die zichzelf boven anderen stellen en niet het algemeen belang in de gaten houden.![]()
Ik denk dat jij langzaam rijders begrepen hebt. Hardrijders doen echt niet meer verkeerd dan langzaam rijdersquote:Op zaterdag 28 september 2013 09:13 schreef Iwanius het volgende:
[..]
Alles... en wel dat die zichzelf boven anderen stellen en niet het algemeen belang in de gaten houden.![]()
Poging tot doodslag idd. Dit soort mensen moeten gewoon opgesloten worden.quote:Op zaterdag 28 september 2013 11:53 schreef Pizza_Boom het volgende:
Van die mongolen die braketesten. Gister op de snelweg, kwam achter een auto te zitten en kon niet meer naar links, dan zou ik iemand ontzettend hinderen (wij reden 90, die kwam met 120 aan). De C1 voor mij gaat wel naar links, de auto achterop komend gaat dus in de remmen en komt dicht op de bumper, ging die mongool nog remmen. Was er een ongeluk gebeurt, had ik dus echt een getuigenis afgegeven.
Heb ik ook gehad, zag fietser, zijn licht ging op rood, mijne op groen. Hij ging niet stoppen, had ik al in de gaten. Heb pas geremd toen ik op fietspad stond zowat, hij schrok zich helemaal het apelazerus.quote:Op zondag 29 september 2013 15:11 schreef Iwanius het volgende:
beurd het weer. Wat is dat toch met dit soort imbecielen die denken dat de wereld om hen draait? Mooie was dat degene in de auto die afsloeg zijn raampje npg omlaag deed terwijl die fietser probeerde op te staan en toebeet: "lekker,
Vlak de bestelbusjes van de ZZPers waarmee moeders de vrouw op zondag weg mag ook niet uit. 60 op de teller waar je 80 mag...quote:Op zondag 29 september 2013 16:20 schreef BigSmurf het volgende:
De Suzuki Altootjes en Daewoo Matizjes van deze wereld rijden weer rond op de zondagmiddag, blijf vooral binnen en sluit ramen en deuren voor uw eigen veiligheid.
Foto maken (inclusief kenteken) en samen met tijd, datum en plaats opsturen naar de belastingdienst... Gewoon omdat het kan.quote:Op zondag 29 september 2013 21:13 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Vlak de bestelbusjes van de ZZPers waarmee moeders de vrouw op zondag weg mag ook niet uit. 60 op de teller waar je 80 mag...Kom je net van een 100 stuk en precies de eerste 300 meter dat je geen twee rijstroken meer hebt en geen 100 meer mag, kom je dat tegen... Lekker hoor, kilometers achter hangen, want ze moeten, natuurlijk, nog dezelfde kant op als jij ook.
Je merkt toch meteen dat je klokken en dashboard niet verlicht zijn?quote:Op maandag 30 september 2013 09:36 schreef Tsurany het volgende:
Kon zeker de optie "automatische verlichting" niet meer betalen? Reed laatst in een C3 zonder die optie en het duurde effe voor ik door had dat mijn verlichting niet aan stond. Zo gewend dat het automatisch aan gaat. En als de C3 dan vrijwel hetzelfde interieur heeft helpt dat niet, dan let je daar ook niet snel op. En in een verlichte straat met DRL aan merk je het verschil in lichtopbrengst niet snel.
In sommige auto's zijn die ook met het licht uit verlicht. Dan merk je dat dus niet.quote:Op maandag 30 september 2013 10:09 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Je merkt toch meteen dat je klokken en dashboard niet verlicht zijn?
Die zijn altijd verlicht, het enige verschil op je dashboard zijn twee groene icoontjes.quote:Op maandag 30 september 2013 10:09 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
Je merkt toch meteen dat je klokken en dashboard niet verlicht zijn?
In dat geval heb ik niks gezegd. Heb ook automatische verlichting, maar als ik soms in een auto zonder rij, dan erger ik me direct aan de onverlichte klokken, ook overdag, en gaat meteen de verlichting aan.quote:Op maandag 30 september 2013 10:12 schreef Tsurany het volgende:
[..]
Die zijn altijd verlicht, het enige verschil op je dashboard zijn twee groene icoontjes.
En dat is ook meteen het probleem van automagische dingen op auto's. Als je een keertje zonder moet is het meteen nadenken of met de gevolgen van het nalaten geconfronteerd worden.quote:Op maandag 30 september 2013 10:22 schreef BigSmurf het volgende:
[..]
In dat geval heb ik niks gezegd. Heb ook automatische verlichting, maar als ik soms in een auto zonder rij, dan erger ik me direct aan de onverlichte klokken, ook overdag, en gaat meteen de verlichting aan.
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Hoewel mijn auto ook zo'n licht nog aan alarm heeft heb ik er best een hekel aan, daar ik uit mijzelf al gewoon de lichten uitzet bij het motor uitzetten. In de taxi's heb ik er helemaal een hekel aan; daar wil je juist het licht aan laten staan als je even snel iemand ophaalt, maar als je dan weer in wilt stappen begint dat ding irritant te piepen. (net als de gordelverklikker trouwens, bij het vorige bedrijf waar ik werkte haalde men standaard de zekeringen uit de nachttaxi's. Wij zijn namelijk niet altijd verplicht om een gordel om te hebben, maar moesten dat haast wel door dat irri gepiep.quote:Op maandag 30 september 2013 12:38 schreef Ridocar het volgende:
[..]
En dat is ook meteen het probleem van automagische dingen op auto's. Als je een keertje zonder moet is het meteen nadenken of met de gevolgen van het nalaten geconfronteerd worden.
Voorbeeld: Dat automatische gejengel als je uitstapt en je vergeet je verlichting kennen we allemaal. Op de Mondeo hebben we zo'n piepje. Op onze Astra zit dat niet (want kapot), en ik heb dus al een keertje met startkabels kunnen kloten omdat ik de verlichting vegeten was uit te zetten, omdat ik niets hoorde bij het uitstappen...
Ja, het is nog steeds mijn eigen schuld, maar je merkt gauw genoeg dat systemen die je moeten helpen het leven wat makkelijker te maken vaak averechts werken, omdat we ons afhankelijk maken van die handigheidjes.
Tja, blijkbaar botste de RR per ongeluk tegen die remmende motorfiets voor hem waarna er door andere motorfietsers op zijn auto in werd geslagen en gedaan.. Dan zou ik ook vol gas wegrijden..quote:Op maandag 30 september 2013 15:09 schreef einschtein het volgende:
http://www.dumpert.nl/med(...)index.html#181918791
Ja, hij reed tegen de achterband van een motor aan. Maar volgens mij was er op het eerste gezicht geen schade.quote:Op maandag 30 september 2013 17:06 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Tja, blijkbaar botste de RR per ongeluk tegen die remmende motorfiets voor hem waarna er door andere motorfietsers op zijn auto in werd geslagen en gedaan.. Dan zou ik ook vol gas wegrijden..
http://www.dailymail.co.u(...)ual-street-ride.html
Helemaal als je dan ook nog eens vrouw + kind bij je hebt en die motorrijders beginnen direct je auto te slopen... Dan ben je wel blij in zo'n stevige en hoge auto te zitten; Met mijn auto was het me niet gelukt om over die motoren heen te rijden.quote:Op maandag 30 september 2013 17:08 schreef einschtein het volgende:
I
[..]
Ja, hij reed tegen de achterband van een motor aan. Maar volgens mij was er op het eerste gezicht geen schade.
Ik snap het sowieso wel, als je ééntje aanrijdt en er staan opeens 50 motoren om je heen. Paniek fucks with your mind.
Ik weet niet of ze direct begonnen te slaan, in eerste zou ik als persoon van die groep ook denken: "dat doet ie expres". Maar aan het einde, dat ze het raam in sloegen, kan ik me al helemaal voorstellen. Het in-coma-slaan gaat wat ver, maar als iemand zo probeert weg te komen snap ik het ansich. Maar het die beste man raakte gewoon in paniek..quote:Op maandag 30 september 2013 17:13 schreef Marco001 het volgende:
[..]
Helemaal als je dan ook nog eens vrouw + kind bij je hebt en die motorrijders beginnen direct je auto te slopen... Dan ben je wel blij in zo'n stevige en hoge auto te zitten; Met mijn auto was het me niet gelukt om over die motoren heen te rijden.
Moet je voor de gein eens bij de huisarts proberen voor morgenochtend een afspraak te maken. Geheid dat je pas na 9 uur terecht kan, het uitloopt en de hele wachtkamer vol zit met bejaarden.quote:Op maandag 30 september 2013 14:47 schreef Iwanius het volgende:
En ik maar denken dat oude van de dagen tegenwoordig flink uitslapen en zich niet voor 08:00 uur op de weg begeven. Nou, ik heb het geweten want ik reed zeker 3 minuten lang achter zo een oudje die in een sukkelgangetje voor mij reeds alsof ze een zondagochtend wandeling had of uitkeek naar een parkeerplaats.
Ach, dat zie je ook met filedetectie. Mensen zijn het niet meer gewend om hard te moeten remmen, te spiegelen en dan ook nog, als het even kan, hun alarmlichtjes aan te zetten. Immers, de bordjes gaan toch wel naar 90, 70 en 50 toe. Betrapte mezelf er gister op, het loopt heel hard op voor mijn neus, ik rijd nog 130 en ik ging eerst rustig in mijn spiegels kijken, ja, ruimte, niemand op mijn bumper, vol in de ankers en knippers aan, zien mijn achterliggers het? Ja, mooi, knippers weer uit.quote:Op maandag 30 september 2013 12:38 schreef Ridocar het volgende:
En dat is ook meteen het probleem van automagische dingen op auto's. Als je een keertje zonder moet is het meteen nadenken of met de gevolgen van het nalaten geconfronteerd worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |