Schijnen de Fransen en de Duitsers een handje van te hebben, evenals de Italianen. Snelheid bekijken in de tachograaf en boete uitschrijven, daarbij vergetend dat je in een ander land harder mag met een dergelijke combinatie.quote:Op zondag 22 september 2013 13:10 schreef spoorrails het volgende:
Vrachtwagens kunnen tot geloof ik 6 maanden nog bekeurd worden voor overtredingen. Dus kans dat ze dat doen valt totaal in niet bij autos. Oftewel jouw opmerking ging nergens over
Dat is echt zo vreselijk astraal gepenis heah..quote:Op zondag 22 september 2013 12:40 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
En hoeveel chauffeurs gaan zich daar aan houden? Jij weet net als ik dat die begrenzers in een x aantal gevallen dan op 92 of zelfs 95 gezet wordt.. Dan zou de handhaving van het inhaalverbod en de snelheid permanent en zeer streng moeten zijn..
Zwaartepunt ligt wel een stuk hoger bij een bus denk ikquote:Op zondag 22 september 2013 20:03 schreef vannelle het volgende:
Niet elke vrachtwagen is licht beladen en ze scheren alles over 1 kam. Best logisch toch?
Een gemiddelde bus is een stuk lichter dan de gemiddelde beladen vrachtwagen en de remweg is dus korter.
Maakt niet uit, voor een bocht pas je toch je snelheid aan.quote:Op zondag 22 september 2013 20:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Zwaartepunt ligt wel een stuk hoger bij een bus denk ikIk blijf het toch vreemd vinden.
De meeste bussen mogen niet harder dan 80. Die max 100 kunnen ze alleen op het kenteken krijgen als er geen staplaatsen zijn en er gordels voor alle zitplaatsen zijn. (Misschien zijn er nog wat meer eisen.)quote:Op zondag 22 september 2013 18:50 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Dat is echt zo vreselijk astraal gepenis heah..
En bussen mógen 100, vraag me niet waarom je met 32 pallets met veren hoofdkussens en dekbedden maar 80 mag, en met 50 mensjes erin 100, want de logica daarin is héél erg ver te zoeken, maar een bus- of touringcar, mag harder als een vrachtwagen.
De meeste bussen rijden ook niet (vaak) op de snelweg, een lijnbus heeft natuurlijk staanplaatsen; touringcars daarentegen meestal niet, en die kom je dus wél regelmatig op de snelweg tegen. Ik doelde ook meer op touringcars als op lijnbussenquote:Op zondag 22 september 2013 20:50 schreef Light het volgende:
[..]
De meeste bussen mogen niet harder dan 80. Die max 100 kunnen ze alleen op het kenteken krijgen als er geen staplaatsen zijn en er gordels voor alle zitplaatsen zijn. (Misschien zijn er nog wat meer eisen.)
Ik denk dat een hoop ergernis tav vrachtverkeer op de snelwegen opgelost zou kunnen worden door idd een inhaalverbod à la België; gewoon niet inhalen op 2 baans wegen, een verbod tot het gebruiken van de meest linker rijstrook op snelwegen, en dat geldt ook voor auto's met aanhanger en dus ook voor sleurhutten en BE combi's, die wmb op 80 of 90 dmv een begrenzer mogen worden gezet.quote:Op zondag 22 september 2013 20:36 schreef vannelle het volgende:
[..]
Maakt niet uit, voor een bocht pas je toch je snelheid aan.
Ik ga er van uit dat de Vmax alleen over rechtdoor gaat, sommige bochten moet je de snelheid aanpassen.
Wat ik veel vreemder vind is de afwijkende Vmax voor veel voertuigen:
Aanhanger/caravan: 90
Vrachtwagen: 80
Bus/touringcar: 100
Personenauto: 100/120/130
Geen wonder dat we elkaar wel eens ergeren....
Gelukkig kan je met een aanhanger achter de auto ook prima 130...quote:Op zondag 22 september 2013 23:38 schreef Sounddragon het volgende:
een verbod tot het gebruiken van de meest linker rijstrook op snelwegen, en dat geldt ook voor auto's met aanhanger en dus ook voor sleurhutten en BE combi's, die wmb op 80 of 90 dmv een begrenzer mogen worden gezet.![]()
Je kan met de huidige techniek met een lege vrachtwagen ook heel goed 130 rijden op rechte stukken (als ze chauffeurs eens zouden kunnen aanleren om niet 10 meter achter elkaar te gaan rijden), maar die vlieger gaat niet op. kaas is kaas, worst is worst.quote:Op zondag 22 september 2013 23:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Gelukkig kan je met een aanhanger achter de auto ook prima 130...Achterlijk gedoe van 90. Als ik zwaar ben ofzo dan snap ik het nog, maar lege auto en lege aanhanger is lichter dan wanneer ik de auto helemaal vol stouw en in het laatste geval mag ik wel gewoon 130.
Met een volle vrachtwagen zou je ook prima 100 kunnen rijden, moeten ze ook gewoon lekker gaan doen. Al zou het alleen maar 100 van 19-6 zijn en daar buiten 90. Wellicht krijg je dan nog een paar vrachtwagens naar de nacht, autorijdend Nederland ook weer blij.quote:Op zondag 22 september 2013 23:52 schreef Sounddragon het volgende:
Je kan met de huidige techniek met een lege vrachtwagen ook heel goed 130 rijden op rechte stukken (als ze chauffeurs eens zouden kunnen aanleren om niet 10 meter achter elkaar te gaan rijden), maar die vlieger gaat niet op. kaas is kaas, worst is worst.![]()
Tja, als iedereen de wijsheid had om zelf de veilige snelheid in te schatten waren er geen maximumsnelheden nodig. Jammer dat de rotte appels het verzieken voor diegenen die het wel kunnen. Een gemiddelde Nederlander die op de Duitse snelweg komt denkt zelden, goh laat ik eens gewoon doorcruisen. Nee, Gas! Gas! Vroem, yeah. Die kunnen gewoon niet normaal rijden als je ze loslaat...quote:Op zondag 22 september 2013 23:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Gelukkig kan je met een aanhanger achter de auto ook prima 130...Achterlijk gedoe van 90. Als ik zwaar ben ofzo dan snap ik het nog, maar lege auto en lege aanhanger is lichter dan wanneer ik de auto helemaal vol stouw en in het laatste geval mag ik wel gewoon 130.
Klein beetje aangepast..quote:Op zondag 22 september 2013 20:36 schreef vannelle het volgende:
[..]
Maakt niet uit, voor een bocht pas je toch je snelheid aan.
Ik ga er van uit dat de Vmax alleen over rechtdoor gaat, sommige bochten moet je de snelheid aanpassen.
Wat ik veel vreemder vind is de afwijkende Vmax voor veel voertuigen:
Aanhanger/caravan: 90
Vrachtwagen: 80
Bus/touringcar: 100
touringcar met aanhanger: 90
stads/streekbus: 80
Personenauto: 100/120/130
Geen wonder dat we elkaar wel eens ergeren....
Totdat de aanhanger terecht komt in de spoorvorming, gaat slingeren en vervolgens je hele auto omtrekt, of losraakt en ravage op de snelweg veroorzaakt..quote:Op zondag 22 september 2013 23:40 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Gelukkig kan je met een aanhanger achter de auto ook prima 130...Achterlijk gedoe van 90. Als ik zwaar ben ofzo dan snap ik het nog, maar lege auto en lege aanhanger is lichter dan wanneer ik de auto helemaal vol stouw en in het laatste geval mag ik wel gewoon 130.
Slecht idee.. Een vrachtwagen kan zijn lading niet afremmen, vooral vloeitstoffen blijven "doorduwen". Dat gaat dan geheid mis, en met 100 staat een zwaar beladen vrachtwagen echt niet zo snel stil als dat je zou hopen..quote:Op maandag 23 september 2013 00:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Met een volle vrachtwagen zou je ook prima 100 kunnen rijden, moeten ze ook gewoon lekker gaan doen. Al zou het alleen maar 100 van 19-6 zijn en daar buiten 90. Wellicht krijg je dan nog een paar vrachtwagens naar de nacht, autorijdend Nederland ook weer blij.
Nee, dit valt mee.quote:Op zondag 22 september 2013 20:30 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Zwaartepunt ligt wel een stuk hoger bij een bus denk ikIk blijf het toch vreemd vinden.
Het leeggewicht van een trekker oplegger is 16 ton (8 ton trekker+8 ton oplegger)quote:Op maandag 23 september 2013 06:57 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Nee, dit valt mee.
Ligt er ook nog aan welke soort touringcar je mee te maken hebt.
De meeste bussen zitten tussen de 12 en 20 ton leeg gewicht. Mogen dan max afgerond 1 ton aan bagage onderin hebben, en hebben meestal max gemiddeld (even van mijn eigen bus uitgaande) 60x80kg aan personen erin. Dat is zo'n 4,8 ton..
Een vrachtautocombinatie weegt maximaal 50 ton, geen 84... Het mag dan wel zijn dat het leeggewicht van beide ongeveer gelijk is, maar dat een gemiddelde touringcar qua laadvermogen bijna niets extra's hoeft mee te nemen. 5,8 ton is net een big bag stenen. verschil tussen onbeladen en 5,8 ton op een vrachtwagen? Vraag dat maar aan een chauffeur...quote:Totaal zit ik dan met mijn eigen bus op 15+1+4,8 op 20,8 ton, laten we zeggen 21 ton.. Dat is 1/4 van wat de gemiddeld vrachtwagen tegenwoordig weegt met volle lading..
Standaard remt een aanhanger/oplegger op een vrachtautocombinatie harder dan het trekkend voertuig. Bij het remmen trekt de boel netjes weer recht. Tevens communiceert het ABS/EBS-systeem op beide voertuigen (of alledrie de voertuigen bij een lzv) dmv een zgn abs-stekker. Bussen hebben toch ook een vollucht-remsysteem?quote:Tevens is ons remsysteem compleet anders als dat van een vrachtwagen, en bestaan wij uit 1 deel in tegenstelling tot een vrachtwagen-aanhanger/trailer combinatie, als daar de trailer/aanhanger van aan het slingeren gaat trekken de meeste chauffeurs dat niet meer recht en gaat het gigantisch mis..
Zit ook op een vrachtauto, voor zover ik weet al een jaartje of tien. Je doet net of een vrachtauto nog steeds met vooroorlogse techniek rijdt.quote:Touringcars van nu hebben dusdanige beveiligingen dat wij praktisch nooit in de slip kunnen raken, de zogenaamde ASR, die zorgt ervoor dat bij een te grote afwijking in het draaien van de wielen de bus gewoon geen gas meer kan geven, totdat deze weer stabiel is.
Alleen als je gaat bumperkleven ben je idd een strandbal in de wind. Het zuigeffect is wel merkbaar bij het passeren van een vrachtauto. Als je net hebt ingehaald neigt de inhalende combinatie terug naar rechts.quote:Op maandag 23 september 2013 13:14 schreef Iwanius het volgende:
Een algemene vraag over het verhaal wat ik opving over de zuigkracht bij vrachtwagens.
Hoe zit het daarmee nu want ik hoor en lees weleens van mensen die zeggen dat ze niet graag achter een vrachtwagen rijden met zo een hele lang aanhangsel (denk aan boomstammen of auto's die erop geladen zijn) omdat op open stukken in de bergen bijvoorbeeld je niet alleen weinig zicht heb wat er aankomt in tegenovergestelde richting maar ook dat als je wilt passeren je te maken krijgt met de windkrachten/zuigkrachten die van onder de vrachtwagen komen.
Misschien is het een broodje aap verhaal,maar ik wil nu weleens weten hoe dit zit..
Vloeistoffen reageren wel degelijk anders dan vaste stoffenquote:Op maandag 23 september 2013 14:22 schreef Sounddragon het volgende:
Hoop klok-en-klepel verhalen.
Touringcarchauffeurs die denken dat electronica ze gaat redden en ze beter maakt als een vrachtwagen met dezelfde systemen en wellicht wel meer ook.![]()
Een groot voertuig vertegenwoordigt een grote massa, en dat zet je domweg niet 'even' stil. Voertuigen die zijn ingericht voor een GVW van 50 ton (de max op de nederlandse wegen zonder ontheffingen) staan net zo snel stil als een touringcar die vol beladen is; al is het maar alleen omwille van het grotere aantal assen (banden) die contact maken met het wegdek.
Vloeistoffen transport is alleen afwijkend in bochten, misschien ietsje met een noodstop, maar als je je bewust bent van hetgeen je vervoert, moet dat geen probleem zijn; een tankauto is ook nog uitgerust met tussen- en dwarsschotten om slingeren en verplaatsen van de lading tegen te gaan., dus het is echt niet meteen zo dat al het gewicht per direkt voorin de trailer hangt, en indien wél, wat maakt 30ton melk anders dan 30 ton melkpoeder, of 30 ton sextoys? Het is niets meer als een massa die je tot stilstand wilt brengen.
In een bocht reageert een tanktrailer inderdaad anders, maar op een recht stuk weg maakt het weinig uit zolang je zelf niet gaat slingeren,
Het gevaar zit hem bij vrachtverkeer domweg in het feit dat je van buitenaf zelden kunt zien of een auto vol of leeg is, en wat er op welke manier waar geladen is.
Zelfde systeem, zit tussen je oren.quote:Op maandag 23 september 2013 15:54 schreef Jofunu-kun het volgende:
De ASR bij een vrachtwagen reageert dan lang niet zo vlug als die van een touringcar heb ik het idee, ik ken het verschil, ik heb van mijn 19e tot mijn 25e op de vrachtwagen gezeten, en ik heb van de vrachtwagen nog nooit de ASR aan zien gaan, bij de touringcar gaat ie regelmatig af..
Diverse keren met tankautos meegereden, en het klotsen en hangen is prima controleerbaar door je stuurgedrag aan te passen. Kwestie van ervaring.quote:Op maandag 23 september 2013 15:56 schreef Jofunu-kun het volgende:
[..]
Vloeistoffen reageren wel degelijk anders dan vaste stoffen
Dat blijft veel langer de voorwaardse en zijwaardse krachten uitoefenen.
Zat josti's die denken "dat doe ik wel even.."quote:Op maandag 23 september 2013 16:01 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Zelfde systeem, zit tussen je oren.
[..]
Diverse keren met tankautos meegereden, en het klotsen en hangen is prima controleerbaar door je stuurgedrag aan te passen. Kwestie van ervaring.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |