Nope.quote:
Klopt. Maar dat was ook niet het argument. Het argument was dat de godshypothese meer aannames vereist dan het alternatief.quote:Op zondag 6 oktober 2013 20:16 schreef Natural-Cool het volgende:
Argumenten voor of tegen -geloven- zeggen totaal niets over het wel of niet bestaan van welke god dan ook.
Dat heb ik nergens gezegd, maar het klopt an sich wel. Als je iets wilt zeggen over kennis en mogelijkheden daartoe is het wel handig om iets te weten van kennistheorie, kennismethodes en wetenschapsfilosofie.quote:Op zondag 6 oktober 2013 20:16 schreef Natural-Cool het volgende:
Waarom zou je, als je verstand hebt van de kwantummechanica, hersenaandoeningen of eiwitten meer inzicht hebben in het (niet) bestaan van God dan een gemiddeld mens?
Het lijkt er inderdaad op dat je het filmpje van SpecialK niet hebt gezien. Dit is de "ah, dat van jullie is ook een geloofsstandpunt" drogreden.quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:24 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Gebruik jij nou je "gevoel" als bron van weten ?
quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:13 schreef SpecialK het volgende:
God is geen verklaring. Het is een kurk om het geheel stop te zetten.
- Hoe vallen appels naar de grond?
Oh dat doet god.
- Oh.
Ja dus hou maar op met dat gejammer over natuurwetten dat is waardeloos gezanik.
Ontkenning is een algemeen afweermechanisme. In deze stadium beschermt de persoon zich door de waarheid geheel af te wijzen. Als iemand niet goed in staat is informatie te verwerken, kan een blijvende stoornis ontstaan en de persoon beletten op zoek te gaan naar de feiten of uit protest of boosheid, de woede richten, ten onrechte, op de brenger van het nieuws, ook kan de woede naar God worden geuit.quote:
In eerdere fases verhief je je vroegere situatie misschien tot obsessie, nu kun je op afstand bekijken hoe het echt zit gestoeld op de wetenschap en de rede.quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:13 schreef SpecialK het volgende:
Wat is een verklaring van wat? Weer zo'n "ik heb er geen antwoord op" vaagheid.
Je begint een beetje vervelend te worden.quote:Op maandag 7 oktober 2013 11:04 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
[..]
Ontkenning is een algemeen afweermechanisme. In deze stadium beschermt de persoon zich door de waarheid geheel af te wijzen. Als iemand niet goed in staat is informatie te verwerken, kan een blijvende stoornis ontstaan en de persoon beletten op zoek te gaan naar de feiten of uit protest of boosheid, de woede richten, ten onrechte, op de brenger van het nieuws, ook kan de woede naar God worden geuit.
Mijn "vroegere" situatie? Obsessie? Wat denk jij over mij te weten?quote:[..]
In eerdere fases verhief je je vroegere situatie misschien tot obsessie, nu kun je op afstand bekijken hoe het echt zit gestoeld op de wetenschap en de rede.
Dat komt door je bevooroordeelde benadering, terwijl ik zoveel moeite heb gedaan en op zijn minst een intelligent / amusant - antwoord / weerwoord terug had verwacht.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:01 schreef SpecialK het volgende:
Je begint een beetje vervelend te worden.
Net als velen erger ik, mij ook aan personen die net doen alsof alle feiten al helemaal niet meer te bespreken zijn, terwijl ze dat juist wel blijken zijn. Veel gelovigen roepen het op zichzelf af door fel tegen wetenschap te zijn, ik had gehoopt dat je zou inzien dat wetenschap ook mijn wapen is in deze discussie.quote:
Het filmpje is niet een wetenschappelijk standpunt, of wel ?quote:Op maandag 7 oktober 2013 09:54 schreef Molurus het volgende:
Het lijkt er inderdaad op dat je het filmpje van SpecialK niet hebt gezien. Dit is de "ah, dat van jullie is ook een geloofsstandpunt" drogreden.
Ik kan je alleen maar aanraden dat filmpje alsnog te bekijken.
Nee. Komt vooral door jouw vervelende gedrag.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:19 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Dat komt door je bevooroordeelde benadering,
Schijnheilig ventje ben je. Ik heb al uitgelegd dat als je denkt dat atheisten atheisten zijn om wetenschappelijke redenen dat je het niet hebt begrepen. Dat punt lijkt niet echt door te willen komen.quote:Laten we gewoon wetenschappelijk bescheiden blijven bij het interpreteren van de feiten.
Je doet alsof jouw wapen wetenschap is maar je weet er duidelijk niks van af als je denkt dat wetenschappelijke consensus een ideeen-in-de-mode parade is en dat evolutie evenals goddelijke schepping even waarschijnlijk zijn en dat de keuze slechts persoonlijke voorkeur is.quote:[..]
Net als velen erger ik, mij ook aan personen die net doen alsof alle feiten al helemaal niet meer te bespreken zijn, terwijl ze dat juist wel blijken zijn. Veel gelovigen roepen het op zichzelf af door fel tegen wetenschap te zijn, ik had gehoopt dat je zou inzien dat wetenschap ook mijn wapen is in deze discussie.
quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:03 schreef SpecialK het volgende:
Nee. Komt vooral door jouw vervelende gedrag.
Doe is niet zo agressief waar zijn je manieren.quote:
Dat had ik zelf reeds allang door, het is een life-style waar ze voor kiezen zonder toeters en bellen.quote:
Ik ben gewoon een persoon op deze aarde en heb in alle markten wel een beetje rondgekeken, neem een biertje en doe gewoon relaxed.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:03 schreef SpecialK het volgende:
Dat punt lijkt niet echt door te willen komen.
De evolutie is overtuigend bewezen en schrikt mij niet af. Het ontstaan van leven en bewustzijn is het terrein waar ik graag meer over wil weten.quote:
Net als de pen ook mijn wapen isquote:
Nu ik je voor de tweede keer heb gehint dat het handig is om hem te bekijken ga ik je daar ook geen antwoord meer op geven. Krijg maar wat.quote:Op maandag 7 oktober 2013 13:29 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het filmpje is niet een wetenschappelijk standpunt, of wel ?
Ik spreek je wel weer als je dat filmpje werkelijk hebt gezien. Anders ben ik gewoon aan het herhalen wat daar zeer duidelijk wordt uitgelegd.quote:Nogmaals ik heb niets tegen atheïsme. Maar dat is in mijn opinie een geloofsstandpunt, geen wetenschappelijk verdedigbaar standpunt. Hoe zie jij dat beste Molurus ?
Dat is een goed voornemen lijkt me. Alleen vraag ik me af waarom je conclusies trekt voordat je er überhaupt iets vanaf weet? Doorgaans doe je het conclusies trekken namelijk achteraf.quote:Op maandag 7 oktober 2013 14:35 schreef Natural-Cool het volgende:
De evolutie is overtuigend bewezen en schrikt mij niet af. Het ontstaan van leven en bewustzijn is het terrein waar ik graag meer over wil weten.
Is het zo moeilijk om gewoon je persoonlijke voorkeur uit te spreken.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:20 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nu ik je voor de tweede keer heb gehint dat het handig is om hem te bekijken ga ik je daar ook geen antwoord meer op geven. Krijg maar wat.
[..]
Ik spreek je wel weer als je dat filmpje werkelijk hebt gezien. Anders ben ik gewoon aan het herhalen wat daar zeer duidelijk wordt uitgelegd.
Is het zo moeilijk om even 10 minuten niet te trollen en gewoon dat filmpje te bekijken? Hij wordt niet voor niets gepost, en er wordt niet voor niets herhaaldelijk naar verwezen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:32 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Is het zo moeilijk om gewoon je persoonlijke voorkeur uit te spreken.
Omdat daar het 1 en ander zeer helder wordt uitgelegd. Maar kennelijk is jouw interesse daarvoor 0.0. Dan houdt mijn interesse om jou iets uit te leggen ook op.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:32 schreef Natural-Cool het volgende:
Waarom blijf je trouwens hangen bij het saaie filmpje van atheïsten voor atheïsten.
Het ontstaan van leven en bewustzijn op de aarde is een verbazingwekkende serie van natuurwetten die vanaf de oerknal onveranderd zijn. We beginnen in deze eeuw pas tot baanbrekende inzichten te komen. Het is een adembenemende avontuur om onze wetenschappers en hun werk te volgen in kwantummechanica, neurowetenschappen, evolutie, etc.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:23 schreef ems. het volgende:
[..]
Dat is een goed voornemen lijkt me. Alleen vraag ik me af waarom je conclusies trekt voordat je er überhaupt iets vanaf weet? Doorgaans doe je het conclusies trekken namelijk achteraf.
Er is geen wetenschappelijk overtuigend bewijs mogelijk voor atheïsten, er zijn teveel goden of ze deugen niet, ze willen het niet weten, ze zijn neutraal en de rest is koekoek. Dat is toch algemeen bekend.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:46 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is het zo moeilijk om even 10 minuten niet te trollen en gewoon dat filmpje te bekijken? Hij wordt niet voor niets gepost, en er wordt niet voor niets herhaaldelijk naar verwezen.
[..]
Omdat daar het 1 en ander zeer helder wordt uitgelegd. Maar kennelijk is jouw interesse daarvoor 0.0. Dan houdt mijn interesse om jou iets uit te leggen ook op.
Dan kan ik alleen maar zeggen: stel geen vragen als het antwoord je niet interesseert.
Dit filmpje gaat daar dan ook niet over. Het gaat over wat het atheistische standpunt inhoudt, niets meer, niets minder.quote:Op maandag 7 oktober 2013 15:57 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Er is geen wetenschappelijk overtuigend bewijs mogelijk voor atheïsten, er zijn teveel goden of ze deugen niet, ze willen het niet weten, ze zijn neutraal en de rest is koekoek. Dat is toch algemeen bekend.
Waar sla ik dan de plank mis in mijn onderstaande opsomming ?quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit filmpje gaat daar dan ook niet over. Het gaat over wat het atheistische standpunt inhoudt, niets meer, niets minder.
Maar goed, ik praat tegen een muur geloof ik.
Je slaat de plank mis ten aanzien van wat het atheistische standpunt inhoudt.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:23 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Waar sla ik dan de plank mis in mijn onderstaande opsomming ?
Er is geen wetenschappelijk overtuigend bewijs mogelijk voor atheïsten, er zijn teveel goden of ze deugen niet, ze willen het niet weten, ze zijn neutraal en de rest is koekoek. Dat is toch algemeen bekend.
Een atheïst verwerpt een God, en denkt het zeker te wetenquote:Op maandag 7 oktober 2013 16:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
Je slaat de plank mis ten aanzien van wat het atheistische standpunt inhoudt.
Hint: er wordt door atheisten geen enkele claim gedaan.
Fout. Een atheist doet helemaal geen claim ten aanzien van het bestaan van goden.quote:Op maandag 7 oktober 2013 16:32 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Een atheïst verwerpt een God, en denkt het zeker te weten
Er moest niet alleen een "schijn van ontwerp" verklaard worden. Darwins evolutietheorie was ook in staat om een paar belangrijke observaties met betrekking tot de fossiele documentatie te verklaren die strijdig leken met het scheppingsmodel, namelijk (a) het verschijnen en uitsterven van soorten en (b) een (kennelijke) geleidelijke trend richting grotere complexiteit die daarmee samen leek te gaan. Beide aspecten komen duidelijk naar voren in de Index Palaeontologicus van 1849, waarin de tot dan toe gevonden fossielen werden geïndexeerd. Vergelijk bijvoorbeeld de tabellen voor tweekleppigen, die diachroon werden aangetroffen (tabel 1, 2, 3), met die voor de zoogdieren (bijv. knaagdieren (tabel), neushoorns (tabel), walvissen (tabel), carnivoren (tabel), enz.), die alleen uit lagen van na het Krijt bekend waren. Daar lag dus al een vraagstuk dat opgelost moest worden.quote:Op vrijdag 4 oktober 2013 12:45 schreef Natural-Cool het volgende:
Darwins evolutietheorie heeft haar succes juist te danken aan het vermogen om de schijn van ontwerp te verklaren zonder een beroep op een ontwerper ( God) te doen.
S-K heeft het vermogen en is capabel genoeg om zichzelf te verdedigen, daar hoef jij niet voor in de bres te springen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Fout. Een atheist doet helemaal geen claim ten aanzien van het bestaan van goden.
Dit is dus precies de reden dat SpecialK dat filmpje postte.
Ik ben wel even klaar met je. Kom nog eens terug als je weet waar je het over hebt, dan hoeft men hier niet met stromannen te vechten.
Ik. Echter verwerp ik ook niet met zekerheid onzichtbare vliegende paarse olifanten. De aannemelijkheid van een god of de paarse onzichtbare olifant is exact hetzelfde.quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:56 schreef Natural-Cool het volgende:
Wijs mij 1 atheist aan welke God niet met zekerheid verwerpt in zijn standpunt anders ben ik wel klaar met jou.
S-K heeft je er ook al op gewezen dat je dat filmpje maar eens moet bekijken.quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:56 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
S-K heeft het vermogen en is capabel genoeg om zichzelf te verdedigen, daar hoef jij niet voor in de bres te springen.
Noem alle bekende atheïsten maar op:quote:Op maandag 7 oktober 2013 17:56 schreef Natural-Cool het volgende:
Wijs mij 1 atheist aan welke God niet met zekerheid verwerpt in zijn standpunt anders ben ik wel klaar met jou.
Dat bedoel ik, het is net zo aannemelijk als een paarse olifant voor een atheist.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:25 schreef ems. het volgende:
[..]
Ik. Echter verwerp ik ook niet met zekerheid onzichtbare vliegende paarse olifanten. De aannemelijkheid van een god of de paarse onzichtbare olifant is exact hetzelfde.
Atheïsten en agnosten zijn vrijwel hetzelfde. Je zou bijna zeggen dat het één een voorwaarde is van de ander.
De wetenschap houdt zich bezig met alles dat, direct of indirect, kan worden waargenomen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:48 schreef Natural-Cool het volgende:
Per definitie, zijn er geen bewijzen van God, want bewijzen leveren is het domein van de wetenschap en de
definitie van bewijs komt voort door het bestuderen van natuurlijke zaken. Atheisten verschuilen zich bewust achter deze wetenschap.
Heerlijk, die zelfprojectie.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:48 schreef Natural-Cool het volgende:
Het afleiden van de beste ontstaansverklaring vraagt om een heldere redenatie kunst van intelligente en zelfbewuste personen. In atheistische kampen schiet men daarin ernstig te kort, een zorgwekkende ontwikkeling om de kloof kunstmatig groot te houden om het zo eens te zeggen.
Het is net zo aannemelijk als een paarse olifant voor iedereen.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:48 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Dat bedoel ik, het is net zo aannemelijk als een paarse olifant voor een atheist.
Ik heb geen wetenschap nodig om mij niet te laten geloven in willekeurige verhalen over goden hoor. Alleen een dwaas doet aannames met niets. Waarom mensen geloven is dan ook vrij duidelijk.quote:Per definitie, zijn er geen bewijzen van God, want bewijzen leveren is het domein van de wetenschap en de
definitie van bewijs komt voort door het bestuderen van natuurlijke zaken. Atheisten verschuilen zich bewust achter deze wetenschap.
Geen idee waar je het over hebt.quote:Het afleiden van de beste ontstaansverklaring vraagt om een heldere redenatie kunst van intelligente en zelfbewuste personen. In atheistische kampen schiet men daarin ernstig te kort, een zorgwekkende ontwikkeling om de kloof kunstmatig groot te houden om het zo eens te zeggen.
Sommige mensen willen waarheden van hoge kwaliteit: precies geformuleerd en nauwkeurig onderbouwd. Andere mensen willen vooral heel veel nieuwe waarheden, ook al zijn die dan wat onzekerder en conceptueel gezien niet helemaal sluitend.quote:Op maandag 7 oktober 2013 19:05 schreef ems. het volgende:
[..]
Het is net zo aannemelijk als een paarse olifant voor iedereen.
[..]
Ik heb geen wetenschap nodig om mij niet te laten geloven in willekeurige verhalen over goden hoor. Alleen een dwaas doet aannames met niets. Waarom mensen geloven is dan ook vrij duidelijk.
[..]
Geen idee waar je het over hebt.
Wetenschappers en filosofen begrijpen elkaar soms niet, zonder dit begrip verkondigen filosofen soms onzin en begrijpen wetenschappers niet wat ze hebben ontdekt.quote:Op maandag 7 oktober 2013 18:51 schreef Molurus het volgende:
[..]
De wetenschap houdt zich bezig met alles dat, direct of indirect, kan worden waargenomen.
Gelovigen verschuilen zich achter het idee dat er een andere categorie van waarneembare verschijnselen zou zijn: 'bovennatuurlijke' verschijnselen. In de filosofie wordt deze gedachtegang al lang niet meer serieus genomen bij gratie van het feit dat het hele begrip te slecht gedefinieerd is om er iets zinnigs over te zeggen. Met andere woorden: wat nu 'natuurlijk' zou onderscheiden van 'bovennatuurlijk' lijkt niemand te weten, ook gelovigen niet.
En daarmee raakt jouw kritiek op de wetenschap werkelijk kant noch wal. Leg nu eerst maar eens uit wat het precies is dat de wetenschap buiten beschouwing laat. Met andere woorden: wat is dat? Niet-natuurlijk?
[..]
Heerlijk, die zelfprojectie.
Onzin, de wetenschap en de filosofie begrijpen elkaar heel goed. (Technisch gezien is de wetenschap een deelgebied van de filosofie.)quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:42 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Wetenschappers en filosofen begrijpen elkaar soms niet, zonder dit begrip verkondigen filosofen soms onzin en begrijpen wetenschappers niet wat ze hebben ontdekt.
Begin maar eens met te onderkennen dat jouw uitleg van 'atheisme' volslagen de plank missloeg.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:42 schreef Natural-Cool het volgende:
Theologie bevindt zich in de merkwaardige situatie dat zij zowel wetenschap als filosofie is, zij behoren vigerende wetenschappelijke feiten onder ogen te zien en moeten derhalve zo goed mogelijk van die feiten op de hoogte blijven.
Dat risico is er dan zeker. Maar goed, zover ik kan zien hebben wetenschap en filosofie onderling weinig problemen of onbegrip. Het onbegrip voor zowel wetenschap als filosofie komt voornamelijk uit de religieuze hoek.quote:Op maandag 7 oktober 2013 23:42 schreef Natural-Cool het volgende:
Doen ze dat niet, dan lopen ze de kans dat ze niet meer serieus genomen worden, dat zou ook wel iets kunnen verklaren van het wederzijdse onbegrip dat je soms ziet in discussies over geloof, levensbeschouwing en wetenschap.
Onzinquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 09:28 schreef Molurus het volgende:
Onzin, de wetenschap en de filosofie begrijpen elkaar heel goed. (Technisch gezien is de wetenschap een deelgebied van de filosofie.)
Einstein nog wel, een wetenschapper met hoger aanzien kent niemand.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 14:24 schreef SpecialK het volgende:
Prima. Einstein heeft filosofie doorgelezen. Jammer dat hij regelmatig te betrappen is op foute statements.
Heb helaas even geen tijd voor een uitgebreide reactie over het geloofstandpunt. ( binnenkort van plan om een topic erover te openen voor een publieksopinie. )quote:
Fanatieke idioten bevinden zich in alle gelederen, ook bij atheïstische sub-stromingen bevinden zich anti-theïsten.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 09:28 schreef Molurus het volgende:
Dat risico is er dan zeker. Maar goed, zover ik kan zien hebben wetenschap en filosofie onderling weinig problemen of onbegrip. Het onbegrip voor zowel wetenschap als filosofie komt voornamelijk uit de religieuze hoek.
quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:41 schreef SpecialK het volgende:
Natural. Je bent een zuiger. En bovendien stierlijk vervelend. Ik verspil geen tijd meer aan je.
Knap dat jij het herkent als tegengestelde visies. Ik kon geen coherente gedachte destilleren uit "he who shall not be named" zijn posts. Ik kan alleen maar aan zijn toon zien dat hij het ergens niet mee eens was en het lijkt iets met wetenschap te maken te hebben.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:58 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Heerlijk hé tegengestelde visies bespreken..
Nu maar hopen dat er veel op het hek zitten te kijken
"Hij die niet genoemd mag worden" stelt dat "hij" de evolutie ziet als het werk van de Schepper. De rest ziet het als wetenschap, verklarend over de natuur zoals die waargenomen wordt. Jullie zien hetzelfde alleen de maker ervan verschilt, God versus Natuurquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 17:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Knap dat jij het herkent als tegengestelde visies. Ik kon geen coherente gedachte destilleren uit "he who shall not be named" zijn posts. Ik kan alleen maar aan zijn toon zien dat hij het ergens niet mee eens was en het lijkt iets met wetenschap te maken te hebben.
Je bent nu al tientallen posts aan het verdedigen dat atheisten zeker weten dat er geen god is. Als je daar nu nog op terug moet komen maak je jezelf wel een beetje belachelijk.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:39 schreef Natural-Cool het volgende:
Heb helaas even geen tijd voor een uitgebreide reactie over het geloofstandpunt. ( binnenkort van plan om een topic erover te openen voor een publieksopinie. )
Voor de duizendste keer: niet geloven dat er een god bestaat en geloven dat er geen god bestaat zijn twee verschillende dingen. Leer ze uit elkaar houden, want anders zal men je verwijten dat je vecht met een stropop.quote:Verstokte atheïsten zullen nooit in God geloven is mijn veronderstelling.
En dan heb je nog een heel apart groepje dat zegt 'god is de natuur'. Ook een mooie truc om het conflict te vermijden, maar het lijkt mij zelf nogal een dooddoener.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 17:44 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
"Hij die niet genoemd mag worden" stelt dat "hij" de evolutie ziet als het werk van de Schepper. De rest ziet het als wetenschap, verklarend over de natuur zoals die waargenomen wordt. Jullie zien hetzelfde alleen de maker ervan verschilt, God versus Natuur
Het zou wel een levende en scheppende entiteit kunnen zijnquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dan heb je nog een heel apart groepje dat zegt 'god is de natuur'. Ook een mooie truc om het conflict te vermijden, maar het lijkt mij zelf nogal een dooddoener.
'Levend' is een nogal moeizaam begrip. En ik stel me zo voor dat de meeste gelovigen zich totaal niet kunnen vinden in het idee van een god die zichzelf schept.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:27 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Het zou wel een levende en scheppende entiteit kunnen zijn
Ik zal het je sterker vertellen, je kunt er niet omheen..quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:28 schreef Molurus het volgende:
[..]
'Levend' is een nogal moeizaam begrip. En ik stel me zo voor dat de meeste gelovigen zich totaal niet kunnen vinden in het idee van een god die zichzelf schept.
Dat idee komt natuurlijk voort uit het kosmologische argument:quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:31 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Ik zal het je sterker vertellen, je kunt er niet omheen..
Ook God moet ooit ontstaan zijn, zeggen dat hij er altijd was is ook z'n mind breker. Evenals met het universum. Zodra je er echt over na gaat denken dan kun je weinig anders dan stomverbaasd zijn... Hoe goed je het ook meent te snappen
Bedankt voor je reactie:) Maar zo denk ik helemaal niet. Ik denk alleen dat het nooit te bevatten zal zijn, hoe goed je theorieën ook zullen zijn, al ontdekken wij de waarheid en het werkelijk bestaande. De vraag blijft staan waar komt het vandaan, of waarom is het er? Of je het nu de natuur wil noemen, God, de Dao, het maakt niet uit.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat idee komt natuurlijk voort uit het kosmologische argument:
1) alles heeft een oorzaak
2) oneindige ketens van oorzaak-gevolg kunnen niet bestaan, want dan kom je nooit aan bij het heden.
3) dus is er een eerste oorzaak.
De problemen met deze gedachtengang zijn glashelder:
- Uit de kwantumfysica weten we inmiddels dat 1) helemaal niet vanzelfsprekend is.
- Premisse 2) is sowieso niet evident waar. Op zijn best is er sprake van een paradox.
- Conclusie 3) is gewoon direct in strijd met premisse 1).
Als je bereid bent te veronderstellen dat een god altijd heeft bestaan kun je net zo goed veronderstellen dat de natuur altijd heeft bestaan, zonder schepper. En volgens het scheermes van Ockham zou je zelfs die laatste moeten prefereren.
Wat dat betreft is dit wel een heldere:
Het was ook meer een toelichting op de oorsprong van de gedachte dat god altijd heeft bestaan.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:42 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Bedankt voor je reactie:) Maar zo denk ik helemaal niet.
Je kunt natuurlijk altijd vragen naar een verklaring voor de laatste bekende verklaring. Als we ooit constateren dat verschijnsel X verantwoordelijk is voor het ontstaan van het universum - en dat daarmee het ontstaan en de aard van het universum volledig zijn verklaard - dan kun je altijd de vraag stellen: 'wat was de oorzaak van X'?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:42 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Ik denk alleen dat het nooit te bevatten zal zijn, hoe goed je theorieën ook zullen zijn, al ontdekken wij de waarheid en het werkelijk bestaande. De vraag blijft staan waar komt het vandaan, of waarom is het er? Of je het nu de natuur wil noemen, God, de Dao, het maakt niet uit.
De kwantumfysica, hoewel alles behalve goed begrepen, is wel 1 van de meest nauwkeurige empirische wetenschappen. Het vakgebied is verantwoordelijk voor de meest nauwkeurige match tussen theorie en experimentele waarnemingen in de geschiedenis van de wetenschap. Iets van 20 decimalen achter de komma.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:42 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Vanuit de kwantummechanica gezien blijft de vraag evengoed staan, waar komt het vandaan, wat is het, en al zou het zelf scheppend zijn. Het blijft een eeuwig mysterie die denk ik niet opgelost of gekend zal worden. Wel begrepen ver in de toekomst, maar dat is iets anders.
Hmm, het lijkt erop dat jij antitheïsten wegzet als fanatieke idioten (correct me if I'm wrong)?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 16:39 schreef Natural-Cool het volgende:
Fanatieke idioten bevinden zich in alle gelederen, ook bij atheïstische sub-stromingen bevinden zich anti-theïsten.
En dat vind ik dan weer de enige vorm van geloof die enigzins rationaal isquote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
En dan heb je nog een heel apart groepje dat zegt 'god is de natuur'. Ook een mooie truc om het conflict te vermijden, maar het lijkt mij zelf nogal een dooddoener.
Even een vraag over premisse 2 Molurus.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat idee komt natuurlijk voort uit het kosmologische argument:
1) alles heeft een oorzaak
2) oneindige ketens van oorzaak-gevolg kunnen niet bestaan, want dan kom je nooit aan bij het heden.
3) dus is er een eerste oorzaak.
De problemen met deze gedachtengang zijn glashelder:
- Uit de kwantumfysica weten we inmiddels dat 1) helemaal niet vanzelfsprekend is.
- Premisse 2) is sowieso niet evident waar. Op zijn best is er sprake van een paradox.
- Conclusie 3) is gewoon direct in strijd met premisse 1).
Als je bereid bent te veronderstellen dat een god altijd heeft bestaan kun je net zo goed veronderstellen dat de natuur altijd heeft bestaan, zonder schepper. En volgens het scheermes van Ockham zou je zelfs die laatste moeten prefereren.
Wat dat betreft is dit wel een heldere:
Hij lijkt veel verder te gaan dan dat want zelfs evolutie en vooral abiogenese zijn volgens hem wetenschappelijke dwalingen. Hij leunt dus op 2 argumenten en wisselt wanneer het hem uit komt van argument.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 17:44 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
"Hij die niet genoemd mag worden" stelt dat "hij" de evolutie ziet als het werk van de Schepper. De rest ziet het als wetenschap, verklarend over de natuur zoals die waargenomen wordt. Jullie zien hetzelfde alleen de maker ervan verschilt, God versus Natuur
Ik begrijp hem ook wel, het is ook allemaal behoorlijk spectaculair als je er even echt bij stilstaat. Leven dat ontstaat uit niet levende materialen is nogal wat, daar zit meer achter dan wat je in eerste instantie zou denken. Het gaat namelijk niet alleen over die transformatie denk ik, maar zeker ook over de vraag waarom die drang tot leven? Het veronderstelt bijna bewustzijn en een motivatie om te groeien en evolueren naar steeds complexere vormen en functies.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 05:28 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Hij lijkt veel verder te gaan dan dat want zelfs evolutie en vooral abiogenese zijn volgens hem wetenschappelijke dwalingen. Hij leunt dus op 2 argumenten en wisselt wanneer het hem uit komt van argument.
Dingen zijn alleen maar "HEULLLL toevallig" als je uitgaat van het eindresultaat als heilig doel.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 08:07 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Zelfs zonder Schepper is dat een flinke noot kraker. Tot zover is niets toevallig geweest als je het mij vraagt, of alles toevallig net allemaal precies gebeurd
Het 'nu' heeft zover ik weet de vorm van een vierdimensionale lichtkegel, en die is voor iedereen anders. Ons 'nu' lijkt niet op het 'nu' van iemand die woont op een planeet bij Alpha Centauri.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 02:58 schreef highender het volgende:
[..]
Even een vraag over premisse 2 Molurus.
Het 'heden' ofwel 'nu' bestaat toch eigenlijk helemaal niet? Ik heb deelnemer het 'nu' wel eens zien beschrijven als "het nu is de grens tussen het verleden en de toekomst". Alles bestaat toch als het ware continue (als tegengestelde van discreet)? Of is er wel een 'nu' te bepalen? Ik bedoel, als dit niet het geval is dan is premisse 2 tevens onwaar omdat het 'heden' niet te bepalen is. Of was dit de paradox?
Wie heeft het nu over ontwerper? Jij zit zelf met een probleem krijg ik het idee, jij ziet overal dingen die er niet zijn..quote:Op woensdag 9 oktober 2013 08:27 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dingen zijn alleen maar "HEULLLL toevallig" als je uitgaat van het eindresultaat als heilig doel.
Als ik met dobbelstenen deze reeks gooi:
43243616155342663445316534411266233122214413513543
en ik overtuig mijzelf dat dit een super mooie reeks is... en ik ga dan zo'n beetje rekenen... wat was nou de kans dat ik precies DIE reeks gooide... Nou die kans was:
1 op 808281277464764060643139600456540000000
Dat is dan wel heel erg toevallig, vergetende dat ik ook iets totaal anders had kunnen gooien maar dat de kans 100% was dat er 1 bepaalde uitkomst zou zijn. Maar jij ziet natuurlijk ook gewoon de denkfout die iemand daar maakt.
Maar er zijn dan enkele dingen die het leven helemaal niet zo bijzonder maken
1. Het feit dat ons universum onmenselijk groot is en dat de omstandigheden om leven te maken dus niet per se uniek zijn.
2. De mogelijkheid dat ons universum niet eens het enige universum is. Wellicht is dit 1 configuratie aan natuurwetten die toevallig de chemie toelaten om leven te maken. In welk universum krijg je dan zelf bewust leven? In dat universum waar de natuurwetten het toelaten. Nergens anders. Opnieuw een schijn van ontwerp.
3. De schijn dat leven zelf geen einddoel is van dit universum. Het lijkt er eerder op dat ons universum als doel heeft om zwarte gaten te maken en dat het leven slechts een onbedoeld bij-effect is.
Vanwaar die rare psychologische behoefte om onszelf heilig te verklaren. Wij leven, daarom zal het leven wel bijzonder zijn. Wij zijn intelligent daarom zijn wij bijzonderder dan andere dieren. Wij zijn zelfbewust, daarom zal zelfbewustzijn wel iets bijzonders betekenen.
Het lijkt meer op een eindeloze parade aan je-zelf-op-de-schouder kloppen voor hoe het gehele universum alleen maar bestaat om jou te produceren dan dat we daadwerkelijk iets van ontwerp bekennen.
Ok... leg eens uit wat jij dan bedoelt met "dat is toch wel erg toevallig allemaal" (parafrase)quote:Op woensdag 9 oktober 2013 08:47 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Wie heeft het nu over ontwerper? Jij zit zelf met een probleem krijg ik het idee, jij ziet overal dingen die er niet zijn..
Zeker wel het is een accurate analogie.quote:En je verhaal met de dobbelstenen is leuk ter vergelijk natuurlijk, maar staat in geen enkele verhouding tot wat er gebeurd hier.
Hoezo is dat knap?quote:Mijn verhaal van bewustzijn is gebaseerd op de onderling verhoudingen en noodzakelijkheid van de levenscirkel die iedereen op aarde die leeft nodig heeft. Daar vanuit gezien kun je stellen dat het een intentie heeft om door te gaan, een motivatie, zonder doel. Dat is toch knap.
Agnosten voldoen aan je verwijzing.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:00 schreef Molurus het volgende:
Je bent nu al tientallen posts aan het verdedigen dat atheisten zeker weten dat er geen god is. Als je daar nu nog op terug moet komen maak je jezelf wel een beetje belachelijk.
Is het geen universeel gegeven om de beginnersneiging van geen geloof na selectief geraadpleegde werken met gemak is om te zetten naar niet geloven ?quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:00 schreef Molurus het volgende:
1) atheisten geloven niet dat er een god is. Klopt als een bus. Dit is geen geloofsstandpunt. (clue: '... geloven niet ...'.)
2) atheisten geloven dat er geen god is. Dit is klinkklare onzin. Hooguit een heel klein deel van de atheisten gelooft dit. (En die mag je wat mij betreft gelovig noemen, ga je gang.
Er bestaan geen vaste richtlijnen in het atheïsme, zijn ook niet te bepalen.quote:Op dinsdag 8 oktober 2013 19:00 schreef Molurus het volgende:
Maar dan kunnen ik en vele atheisten met mij zich niet aangesproken voelen.)
En als je het door SpecialK geposte filmpje meteen had bekeken had niemand je dit hoeven uitleggen
De opvattingen over de maatschappelijke functie van God versus onze waargenomen werkelijkheid zijn altijd aan sterke veranderingen onderhevig geweest door de eeuwen heen. Het zal ook immer onderdeel blijven van het aardse toneel aangezien de vrijheid van mening en levensbeschouwing voor elk een gewaardeerd gedachtegoed.is.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 08:07 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Ik begrijp hem ook wel, het is ook allemaal behoorlijk spectaculair als je er even echt bij stilstaat. Leven dat ontstaat uit niet levende materialen is nogal wat, daar zit meer achter dan wat je in eerste instantie zou denken. Het gaat namelijk niet alleen over die transformatie denk ik, maar zeker ook over de vraag waarom die drang tot leven? Het veronderstelt bijna bewustzijn en een motivatie om te groeien en evolueren naar steeds complexere vormen en functies.
Zelfs zonder Schepper is dat een flinke noot kraker. Tot zover is niets toevallig geweest als je het mij vraagt, of alles toevallig net allemaal precies gebeurd
Ben jij je verwondering al kwijtgeraakt en het allemaal als normaal gaan zien, zonder dat dit alles verklaard kan worden? Je kunt wel stellen dat het allemaal met toevalligheden en evolutie zo is ontstaan en verworden tot wat het is, maar dan mis je de denk ik de pracht ervan.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 08:54 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ok... leg eens uit wat jij dan bedoelt met "dat is toch wel erg toevallig allemaal" (parafrase)
[..]
Zeker wel het is een accurate analogie.
[..]
Hoezo is dat knap?
Ik heb in een vorige post al aangegeven wat de denkfout is als je jezelf ziet als ultieme uitkomst. Als je dat stuk van mijn post snapt dan snap je ook de rest van mijn positie. Dat lijk je alleen niet te doen. Is niet erg want mijn manier van er naar kijken is precies het omgekeerde van hoe men er op intuïtief niveau naar wil kijken. We zijn immers patroonzoekende dieren die graag vanuit de huidige situatie alles terugextrapoleren.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 09:54 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Ben jij je verwondering al kwijtgeraakt en het allemaal als normaal gaan zien, zonder dat dit alles verklaard kan worden? Je kunt wel stellen dat het allemaal met toevalligheden en evolutie zo is ontstaan en verworden tot wat het is, maar dan mis je de denk ik de pracht ervan.
Achteraf kun je altijd alleen maar onderkennen dat het niets anders had kunnen zijn dan dit, dar heb je gelijk in, maar de complexiteit en de mate van toevallige gooi van dobbelstenen op een schaal die onvoorstelbaar is, namelijk het constant full house gooien om het spel te winnen (leven mogelijk maken en houden), dat wil zeggen mogelijk maken, is toch verdomd knap.. Of toevallig. Maar zoveel toeval is in mijn ogen geen toeval meer. Denk voor de grap eens na over de mate van onderlinge variëteit en afhankelijkheid, en dan niet alleen voor hier op aarde, maar ook het universum in zijn totaal die dat mogelijk maakt.
Er is dan misschien geen Schepper, maar wel het scheppende. En wel in zo'n mate dat je haast niet anders kunt dan nadenken over een intelligent universum? Het is het summum van een compleet scala aan mogelijkheden die ten volle, en efficiënt gebruikt wordt.
Met als klap op de vuurpijl een entiteit die zich verwonderd over de schepping, een universum die zelfbewust is geworden.. De ultieme uitkomst van al die mogelijkheden die verscholen liggen in haar natuurlijke onderdelen. En dat zijn wij
Andermans gedachtegoed aanvallen door citaten uit hun verband te rukken en als relevant te beargumenteren door delen weg te laten, toevoegen of te veranderen is een schadelijke ingreep en getuigt niet van grote geleerdheid.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 02:30 schreef highender het volgende:
Hmm, het lijkt erop dat jij antitheïsten wegzet als fanatieke idioten (correct me if I'm wrong)?
Voor iedereen die dankzij theïstische leefregels geen vrij leven kan ervaren, zonder derden schade te berokkenen uiteraard, is theïsme per definitie schadelijk. Schadepreventie lijkt mij verre van idioot.
Ik geef slechts de uitkomst ervan, en dan zonder mijzelf op een voetstuk te zetten: Van kijk eens wij zijn de ultieme vorm en de uitkomst ervan. Het is slechts een opsomming van er gaande is. En dat kun je niet ontkennen denk ik.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 09:57 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb in een vorige post al aangegeven wat de denkfout is als je jezelf ziet als ultieme uitkomst. Als je dat stuk van mijn post snapt dan snap je ook de rest van mijn positie. Dat lijk je alleen niet te doen. Is niet erg want mijn manier van er naar kijken is precies het omgekeerde van hoe men er op intuïtief niveau naar wil kijken. We zijn immers patroonzoekende dieren die graag vanuit de huidige situatie alles terugextrapoleren.
Klopt. Veruit de meeste atheisten zijn agnosten. Dat is nu precies wat ik en SpecialK je al tientallen posts proberen duidelijk te maken. Somehow wil dat er bij jou niet in.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 09:32 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Agnosten voldoen aan je verwijzing.
Nee.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 09:32 schreef Natural-Cool het volgende:
Is het geen universeel gegeven om de beginnersneiging van geen geloof na selectief geraadpleegde werken met gemak is om te zetten naar niet geloven ?
Er zijn uitzonderingen ten aanzien van het agnosticisme van atheisten. Maar als je je kritiek op atheisme afstemt op de veronderstelling dat atheisten geen agnosten zijn dan kun je de wind van voren verwachten van de 99% die dat wel is.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 09:32 schreef Natural-Cool het volgende:
Er bestaan geen vaste richtlijnen in het atheïsme, zijn ook niet te bepalen.
Het verschil tussen jou en mij is dat ik die opsomming kan geven zonder er per se een waardeoordeel aan te hangen (zoals toevallig of bijzonder). Ik besef me gewoon dat dit 1 mogelijke uitkomst is uit miljarden en dat vanuit simpele regels complex gedrag kan voortkomen, ook zonder de toevoeging van mens-soortige intentie.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 09:59 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Ik geef slechts de uitkomst ervan, en dan zonder mijzelf op een voetstuk te zetten: Van kijk eens wij zijn de ultieme vorm en de uitkomst ervan. Het is slechts een opsomming van er gaande is. En dat kun je niet ontkennen denk ik.
Doel je nu toevallig op dat wiskundige programma dat iemand ontwikkeld had om met simpele regels enigszins complexere voorbeelden/beelden ontstaan?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 10:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Het verschil tussen jou en mij is dat ik die opsomming kan geven zonder er per se een waardeoordeel aan te hangen (zoals toevallig of bijzonder). Ik besef me gewoon dat dit 1 mogelijke uitkomst is uit miljarden en dat vanuit simpele regels complex gedrag kan voortkomen, ook zonder de toevoeging van mens-soortige intentie.
Ja. Het lijkt niet door te dringen. Toch raar want je komt intelligent over.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 10:13 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Doel je nu toevallig op dat wiskundige programma dat iemand ontwikkeld had om met simpele regels enigszins complexere voorbeelden/beelden ontstaan?
Ik denk dat je het beter zou kunnen omdraaien en je verwonderen over deze enige uitkomst uit triljoenen opties.
Het dringt juist wel doorquote:Op woensdag 9 oktober 2013 10:15 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ja. Het lijkt niet door te dringen. Toch raar want je komt intelligent over.
Waar zeg ik dat ik dit universum niet prachtig vind? Waarom zou het triviale feit dat dit slechts 1 uitkomst uit miljarden, triljarden zou zijn daar wat aan af doen?quote:Op woensdag 9 oktober 2013 10:23 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Het dringt juist wel doorDat geeft die verwondering, ik begrijp jouw punt meer dan prima, en het kan ook best zo wezen, dat geef ik toe. Alleen kun je er voor kiezen om het puur als toevallige omstandigheden en relaties zien, wat ik een beetje een dooddoener vind, of je kunt er voor kiezen om te beseffen in wat voor een prachtige wereld je jezelf bevindt. We slaan denk ik soms te ver door in het mechanische ervan, de toevallige samenkomst van ontelbare constructen waarbinnen wij onszelf losplaatsen van dit alles.
Wij zijn een uitkomst van een zeer complexe synergie tussen energie zelf. Dat vind ik op zijn minst frappant, en eigenlijk te toevallig om daar aan voorbij te gaan? Al zou je gelijk hebben in het geen waardeoordeel hoeven hebben over dit alles, wat ik eigenlijk ook wel denk.
Het verkleint de uitkomst natuurlijk nogalquote:Op woensdag 9 oktober 2013 10:25 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat ik dit universum niet prachtig vind? Waarom zou het triviale feit dat dit slechts 1 uitkomst uit miljarden, triljarden zou zijn daar wat aan af doen?
Ik heb geen wonderen nodig om tot tranen te worden bewogen om dit universum. De realiteit is al inspirerend en prachtig genoeg.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 10:32 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Het verkleint de uitkomst natuurlijk nogalVan alle uitkomsten is dit denk ik zo'n beetje de enige vorm die verwondering kan opwekken? Vanuit dat licht gezien is het verwonderlijk, of zie jij nog veel andere mogelijkheden zonder het onderliggende concept leven te verwaarlozen.
Welke wonderbaarlijke optie zou jij nog kunnen bedenken dan?
je hebt daarvoor inderdaad geen wonderen nodig, het is al een wonderquote:Op woensdag 9 oktober 2013 10:37 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb geen wonderen nodig om tot tranen te worden bewogen om dit universum. De realiteit is al inspirerend en prachtig genoeg.
Anti theisten zijn net extremistische gelovigen, ja dat zijn fanatieke idioten.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 02:30 schreef highender het volgende:
[..]
Hmm, het lijkt erop dat jij antitheïsten wegzet als fanatieke idioten (correct me if I'm wrong)?
Voor iedereen die dankzij theïstische leefregels geen vrij leven kan ervaren, zonder derden schade te berokkenen uiteraard, is theïsme per definitie schadelijk. Schadepreventie lijkt mij verre van idioot.
Chirurgen zijn antikanker, zij willen kanker in het geheel verwijderen uit de maatschappij.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 10:52 schreef erodome het volgende:
[..]
Anti theisten zijn net extremistische gelovigen, ja dat zijn fanatieke idioten.
Dat mensen (andersgelovigen en atheisten) vrij willen kunnen leven daar waar geloof ze overheerst en onderdrukt is heel wat anders dan wat anti-theisten willen, geloof in het geheel verwijderen uit de maatschappij.
Dat mensen de regels gelijk willen trekken voor iedereen is wat anders dan wat anti-theisten willen, die willen dat theisme onderdrukt wordt, die willen ongelijkheid.
De groep echte anti-theisten is dan ook maar erg klein, dat die nog niet veel klaargespeeld hebben vind ik niet zo vreemd. Neem bv een stalin en je hebt al een verwijzing naar die onderdrukking van theisme. Nu zitten daar wel wat meer haken en ogen aan, dus ik noem het alleen een verwijzing.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 11:14 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Chirurgen zijn antikanker, zij willen kanker in het geheel verwijderen uit de maatschappij.
Antitheisten zien religie als een soort kanker voor de geest.
Maar ik denk niet dat ze het willen onderdrukken. Dat betekent namelijk dat het nog steeds bestaat, ze zien liever dat het verdwijnt. Ik ken overigens ook geen voorbeelden van antitheistische onderdukking , meestal proberen ze argumenten te gebruiken in de verwachting dat waar die overtuigend zijn, theïsme verdwijnt. Erg veel succes lijken ze nog niet te hebben wereldwijd.
Er is de laatste jaren op het gebied van PR een hoop bereikt door de nieuwe atheisten, met name ten aanzien van het promoten van wetenschap voor een groot publiek.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 11:28 schreef erodome het volgende:
[..]
De groep echte anti-theisten is dan ook maar erg klein, dat die nog niet veel klaargespeeld hebben vind ik niet zo vreemd.
Ik wou net zeggen... Stalin handelde niet uit anti-theisme maar uit stalinisme. Dat lijkt me nogal een verschil.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 11:28 schreef erodome het volgende:
Neem bv een stalin en je hebt al een verwijzing naar die onderdrukking van theisme. Nu zitten daar wel wat meer haken en ogen aan, dus ik noem het alleen een verwijzing.
De nieuwe atheisten zijn helemaal niet voor het onderdrukken van religie. Het enige dat men wil is gelijkheid en vrijheid van denken. Geen onderscheid tussen religieuze gedachten en andere gedachten. Af van het dogma dat religie een speciale behandeling verdient.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 11:28 schreef erodome het volgende:
Het begint met onderdrukken, ze hopen dat het daardoor verdwijnt. Ik hou mijn hart vast voor wat er gebeurd mochten echte anti-theisten de macht krijgen, dat zal net zo rampzalig zijn als wanneer extremistische gelovigen de macht krijgen namelijk.
Ook hij was niet zozeer voor het verbieden of onderdrukken van religie volgens mij.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 11:35 schreef vaarsuvius het volgende:
Christopher Hitchens (overleden dec 2011) was een verstokte anti-theïst. Laat ik nu denken dat de wereld er heel wat beter uit zou zien als lieden zoals hij de macht hadden in alle grote landen.
Wat versta jij onder die drang tot leven? En waarom zou dat een bewustzijn veronderstellen? Het lijkt me logischer dat de eerste primitieve levensvormen een soort mechanisme ontwikkeld hebben om te overleven. Levensvormen die dat niet doen sterven uit.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 08:07 schreef Opnieuw-energie het volgende:
Het gaat namelijk niet alleen over die transformatie denk ik, maar zeker ook over de vraag waarom die drang tot leven? Het veronderstelt bijna bewustzijn en een motivatie om te groeien en evolueren naar steeds complexere vormen en functies.
Je geeft zelf het antwoord al...quote:Op woensdag 9 oktober 2013 13:18 schreef Kijkertje het volgende:
[..]
Wat versta jij onder die drang tot leven? En waarom zou dat een bewustzijn veronderstellen? Het lijkt me logischer dat de eerste primitieve levensvormen een soort mechanisme ontwikkeld hebben om te overleven. Levensvormen die dat niet doen sterven uit.
Jij hebt dus de behoefte om er een schepper of ultieme intelligentie achter te zetten om jouw emoties te rechtvaardigen. Ik niet.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 10:43 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
je hebt daarvoor inderdaad geen wonderen nodig, het is al een wonder
En dat is ook gelijk het meest verwonderende aan dit gehele gebeuren. Het neigt er namelijk naar dat het hele universum er op ingericht is om dit mogelijk te maken, vanaf het prille begin, als dat er was dan.
En jij weet toevallig dat wij het enige intelligente universum-observerende leven zijn in dit of andere universa?quote:Ik zie het graag als de ultieme uitkomst van een zeer complex universum, die op dit moment zichzelf aan het aanschouwen en ontleden is. De mens is daar een onderdeel van die als enigste zichzelf kan verwonderen over dit alles, en daar tegelijkertijd de enigste soort in is die dit kan.
Daarom maakte ik die scheiding ook, dat er een verschil is tussen gelijke rechten willen, geloof dus geen voorkeurspositie e.d., het recht van kinderen op goed gedegen onderwijs wat gebouwd is op feiten e.d. zie ik niet als anti-theisme.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 11:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is de laatste jaren op het gebied van PR een hoop bereikt door de nieuwe atheisten, met name ten aanzien van het promoten van wetenschap voor een groot publiek.
Het kan nog beter, maar ik zie wel een scherp contrast met vroeger tijden. En dat zie ik als zeer positief.
[..]
Ik wou net zeggen... Stalin handelde niet uit anti-theisme maar uit stalinisme. Dat lijkt me nogal een verschil.
[..]
De nieuwe atheisten zijn helemaal niet voor het onderdrukken van religie. Het enige dat men wil is gelijkheid en vrijheid van denken. Geen onderscheid tussen religieuze gedachten en andere gedachten. Af van het dogma dat religie een speciale behandeling verdient.
De 'echte anti-theist', iemand die religie wil verbieden of onderdrukken, is inderdaad behoorlijk zeldzaam. Maar wanneer men spreekt van 'anti-theisten' denkt men over het algemeen aan de nieuwe atheisten. Mensen als Dawkins en Hitchens.
Je bekijkt het vanuit de huidige realiteit. "Dat kan geen toeval zijn!" Maar er zijn zo oneindig veel meer realiteiten mogelijk. En als 1 van die totaal andere realiteiten (je kan het zo gek niet bedenken of het is mogelijk) zou zijn ontstaan ipv de huidige onze, dan zou een bewust wezen in die realiteit ook hebben gezegd "dit kan geen toeval zijn!"quote:Op woensdag 9 oktober 2013 10:32 schreef Opnieuw-energie het volgende:
[..]
Het verkleint de uitkomst natuurlijk nogalVan alle uitkomsten is dit denk ik zo'n beetje de enige vorm die verwondering kan opwekken? Vanuit dat licht gezien is het verwonderlijk, of zie jij nog veel andere mogelijkheden zonder het onderliggende concept leven te verwaarlozen.
Welke wonderbaarlijke optie zou jij nog kunnen bedenken dan?
Volledig mee eens!quote:Op woensdag 9 oktober 2013 14:21 schreef erodome het volgende:
[..]
Daarom maakte ik die scheiding ook, dat er een verschil is tussen gelijke rechten willen, geloof dus geen voorkeurspositie e.d., het recht van kinderen op goed gedegen onderwijs wat gebouwd is op feiten e.d. zie ik niet als anti-theisme.
Anti-theisme is echt het willen verwijderen van geloof uit de wereld en dat gaat naar mijn mening al snel over op als dat niet goedschiks lukt dan maar kwaadschiks en hoe kwaadschiks dat kan worden weet ik niet, maar ik heb er net zo min vertrouwen in als wanneer extremistische gelovigen de macht krijgen.
Er zit een gedeelde deler in anti theisten en extremistische gelovigen, het volledig overtuigt zijn van de Grote waarheid die voor iedereen geld en ook voor iedereen op moet gaan.
Mensen als Dawkins en Hitchens zie ik zelf meer als actieve atheisten, die zie ik niet snel overgaan tot onderdrukking of erger. Ze hebben wel een (sterke) mening, maar gunnen anderen dezelfde vrijheid als zij zelf willen. Ze denken misschien soms dat door educatie geloof vanzelf zal verdwijnen, maar dat is geen noodzaak voor ze omdat ze geloof op zichzelf niet als iets zien dat het kwaad in de wereld is.(alhoewel ze wel stevige kritiek hebben op geloofsinstituten, geloof dus als een persoonlijk iets zien en de kriebels krijgen van georganiseerd geloof).
Nee, dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat je dat makkelijk zou kunnen stellen, en verder uit gezoomd is het het universum wat zelfbewust geworden is, wij zijn in essentie niets anders dan een onderdeel van dit universum en haar componenten, alleen is alles anders vormgeven en vervult een andere functie of kracht uit, maar alles is uit hetzelfde opgebouwd.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 13:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Jij hebt dus de behoefte om er een schepper of ultieme intelligentie achter te zetten om jouw emoties te rechtvaardigen. Ik niet.
[..]
En jij weet toevallig dat wij het enige intelligente universum-observerende leven zijn in dit of andere universa?
Ze zijn er wel, maar dat is maar een hele kleine groep. Gelukkig vooral ook geen mensen met een wat hogere positie of meer aanzien.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 14:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Volledig mee eens!![]()
Wel met de kanttekening dat ik eigenlijk geen echte anti-theisten, in deze uitleg daarvan, ken. Dus dit lijkt me allemaal tamelijk hypothetisch.
Ik zou dan ook niet weten van wie dat aanzien zou moeten komen. In elk geval niet van gelovigen, maar ook niet van het gros van de atheisten.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 17:40 schreef erodome het volgende:
[..]
Ze zijn er wel, maar dat is maar een hele kleine groep. Gelukkig vooral ook geen mensen met een wat hogere positie of meer aanzien.
De beargumentatie die in ik dit verband niet kan plaatsen is ; waarom / waardoor mensen die tolerantie willen bevorderen, zo intolerant zijn ten opzichte van andersdenkende mensen vanuit een, ik weet het absoluut niet zeker maar toch heb ik gelijk standpunt.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 10:02 schreef Molurus het volgende:
Er zijn uitzonderingen ten aanzien van het agnosticisme van atheisten. Maar als je je kritiek op atheisme afstemt op de veronderstelling dat atheisten geen agnosten zijn dan kun je de wind van voren verwachten van de 99% die dat wel is.
Mensen worden altijd nogal fel van stromanargumenten. Dat zal voor jou vermoed ik niet anders zijn. Als men jouw standpunt verkeerd neerzet zal je neem ik aan ook de behoefte voelen om dat recht te zetten.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 01:00 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
De beargumentatie die in ik dit verband niet kan plaatsen is ; waarom / waardoor mensen die tolerantie willen bevorderen, zo intolerant zijn ten opzichte van andersdenkende mensen vanuit een, ik weet het absoluut niet zeker maar toch heb ik gelijk standpunt.
Wil je dat toelichten ?
Mee eens.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 08:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Mensen worden altijd nogal fel van stromanargumenten. Dat zal voor jou vermoed ik niet anders zijn. Als men jouw standpunt verkeerd neerzet zal je neem ik aan ook de behoefte voelen om dat recht te zetten.
We horen tegenwoordig steeds vaker uitspraken als: dat mag misschien wel waar zijn voor jou, maar het is niet waar voor mij. Mensen die geloven dat er geen universele waarheid mogelijk is, zien de waarheid als niets meer dan een persoonlijke voorkeur of een perceptie.quote:Op woensdag 9 oktober 2013 19:10 schreef Molurus het volgende:
Ik zou dan ook niet weten van wie dat aanzien zou moeten komen. In elk geval niet van gelovigen, maar ook niet van het gros van de atheisten.
Dus het risico dat dat ooit gebeurt lijkt me zeer beperkt.
Dit gaat alleen op voor onbewijsbare zaken zoals je religie. We houden nog steeds andere zaken over die wel universeel waar zijn, bijvoorbeeld het feit dat we op aarde onderhevig zijn aan zwaartekracht en evolutie.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:10 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Mee eens.
[..]
We horen tegenwoordig steeds vaker uitspraken als: dat mag misschien wel waar zijn voor jou, maar het is niet waar voor mij. Mensen die geloven dat er geen universele waarheid mogelijk is, zien de waarheid als niets meer dan een persoonlijke voorkeur of een perceptie.
Nee hoor, elk normaal mens is het eens over het feit dat de maatschappij beter functioneert met wetten en regels. Die regels worden samen afgesproken, en ja die kunnen veranderen met de tijd, ze zijn niet in steen gebeiteld. Gelukkig niet, dan zou onze moraal zich nooit kunnen ontwikkelen.quote:Natuurlijk leidt dit soort, situationele ethiek, tot een “alles mag wat goed aanvoelt” mentaliteit en leefstijl. Hoewel dit soort relativisme op het eerste gezicht erg aantrekkelijk lijkt, blijkt het catastrofaal wanneer dit tot aan de logische conclusie wordt doorgevoerd en iedereen zijn eigen regels opstelt om naar te leven en dat elk datgene doet wat in hun eigen ogen juist is.
En als alle dingen relatief zijn, dan is het vermoorden van alle andere mensen net zo juist als het niet vermoorden van alle andere mensen. Stelen is dan net zo oké als niet stelen.
Ze worden inderdaad bekritiseerd , omdat hun houding belachelijk is. Zo belachelijk dat in de praktijk er ook niemand is die daar echt in gelooft. Jij ook niet. Of wilde je beweren dat jij precies dezelfde waarden en normen hanteert als iemand die 3000 of 2000 jaar geleden leefde?quote:Hierdoor worden mensen die wel in absolute standaarden voor goed en fout geloven als intolerant beschouwd en worden zij regelmatig veroordeeld, bespot en bekritiseerd. Ook al is het ontkennen van de absolute waarheid zowel onlogisch als irrationeel.
Niet mee eens, er is een vlak waarin waarheden persoonlijk zijn(wereldbeeld, geloof e.d.) er zijn vlakken waarin waarheid niet persoonlijk is(moorden is slecht, stelen is slecht, verkrachten is slecht enz). Bij het een gaat het dan ook alleen om jou als persoon, bij het andere gaat het ook over anderen. Dus een persoonlijke waarheid gaat enkel en alleen over dat ene persoon, gaat alleen dat ene persoon aan. Zodra het gaat over anderen die erbij betrokken worden kan het geen persoonlijke waarheid meer zijn, dan gaat het over wat algemeen aangenomen wordt als waarheid, of over de waarheden van die verschillende personen bij elkaar, dat die niet conflicteren.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:10 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Mee eens.
[..]
We horen tegenwoordig steeds vaker uitspraken als: dat mag misschien wel waar zijn voor jou, maar het is niet waar voor mij. Mensen die geloven dat er geen universele waarheid mogelijk is, zien de waarheid als niets meer dan een persoonlijke voorkeur of een perceptie.
Natuurlijk leidt dit soort, situationele ethiek, tot een “alles mag wat goed aanvoelt” mentaliteit en leefstijl. Hoewel dit soort relativisme op het eerste gezicht erg aantrekkelijk lijkt, blijkt het catastrofaal wanneer dit tot aan de logische conclusie wordt doorgevoerd en iedereen zijn eigen regels opstelt om naar te leven en dat elk datgene doet wat in hun eigen ogen juist is.
En als alle dingen relatief zijn, dan is het vermoorden van alle andere mensen net zo juist als het niet vermoorden van alle andere mensen. Stelen is dan net zo oké als niet stelen.
Zie je de problemen die hierdoor veroorzaakt worden. Een totale chaos omdat iedereen zou doen wat hij of zij zelf aanvaardbaar vindt.
Hierdoor worden mensen die wel in absolute standaarden voor goed en fout geloven als intolerant beschouwd en worden zij regelmatig veroordeeld, bespot en bekritiseerd. Ook al is het ontkennen van de absolute waarheid zowel onlogisch als irrationeel.
Het is zo jammer dat je niet alles met getalletjes kunt oplossen. Dat de wereld er niet simpeler uitziet.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:30 schreef vaarsuvius het volgende:
Dit gaat alleen op voor onbewijsbare zaken zoals je religie. We houden nog steeds andere zaken over die wel universeel waar zijn, bijvoorbeeld het feit dat we op aarde onderhevig zijn aan zwaartekracht en evolutie
Je hebt een afkeer van een God die streng is, enz. Dat kan ik me goed voorstellen. Ik heb een indrukwekkend artikel gelezen van een godsdienstwijsgeer die betoogt dat hij wil dat God niet bestaat: want de gedachte dat hij voortdurend bekeken en bestudeerd wordt, drijft hem tot waanzin. Daar kan ik me iets bij voorstellen (het is misschien niet eens zo gek [dus] dat God in die mate verborgen is dat wij doorgaans de indruk hebben dat hij er niet is, zodat wij in vrijheid ons leven kunnen leiden.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:30 schreef vaarsuvius het volgende:
Ze worden inderdaad bekritiseerd , omdat hun houding belachelijk is. Zo belachelijk dat in de praktijk er ook niemand is die daar echt in gelooft. Jij ook niet. Of wilde je beweren dat jij precies dezelfde waarden en normen hanteert als iemand die 3000 of 2000 jaar geleden leefde?
Dat is vermakelijk om te lezen, maar het contrast met de droge theorie is nogal groot.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 12:30 schreef vaarsuvius het volgende:
Nee hoor, elk normaal mens is het eens over het feit dat de maatschappij beter functioneert met wetten en regels. Die regels worden samen afgesproken, en ja die kunnen veranderen met de tijd, ze zijn niet in steen gebeiteld. Gelukkig niet, dan zou onze moraal zich nooit kunnen ontwikkelen.
De meeste mensen zien een vooruitgang in de moraal en zijn bijvoorbeeld blij dat slavernij en seks met kinderen volgens de regels verboden zijn, terwijl die zaken vroeger wel mochten.
De regels veranderen, maar nog steeds niet zo dat iedereen 'maar mag doen wat ie leuk vind.'
Ook al zie ik het lichtjes anders in hoe ik dingen ervaar en er over denk en ik zeg niet dat dit de enige mogelijkheid is.quote:Op vrijdag 11 oktober 2013 13:57 schreef erodome het volgende:
[..]
Niet mee eens, er is een vlak waarin waarheden persoonlijk zijn(wereldbeeld, geloof e.d.) er zijn vlakken waarin waarheid niet persoonlijk is(moorden is slecht, stelen is slecht, verkrachten is slecht enz). Bij het een gaat het dan ook alleen om jou als persoon, bij het andere gaat het ook over anderen. Dus een persoonlijke waarheid gaat enkel en alleen over dat ene persoon, gaat alleen dat ene persoon aan. Zodra het gaat over anderen die erbij betrokken worden kan het geen persoonlijke waarheid meer zijn, dan gaat het over wat algemeen aangenomen wordt als waarheid, of over de waarheden van die verschillende personen bij elkaar, dat die niet conflicteren.
Je noemt nu bv stelen, dat is een leuke. Stelen is slecht, universele waarheid toch? Of misschien toch niet helemaal? Want als jij doodgaat van de honger, is dan dat stelen nogsteeds zo slecht(bv een brood stelen), of zit daar een nuance in?
Wat zie je als stelen, vind je een (bewust) slechte prijs betalen omdat iemand geen andere mogelijkheden heeft dan dat aan te nemen als stelen?
Zoals je misschien begrijpt komen op dit punt verschillende persoonlijke waarheden samen, die van degene die anders doodgaat van de honger en van degene die bestolen wordt. Dat maakt het soms wat complex, vandaar dat we als beschaafde mensen tot een compromis proberen te komen, niemand die doodgaat van de honger, dus niemand die genoodzaakt is om te stelen, dus stelen is altijd slecht.
Dialoog maakt het onderwerp alleen maar interessanter. Wat wilt u graag weten, waar zoomen we op in?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 00:32 schreef vaarsuvius het volgende:
Je quote mij, maar gaat vervolgens totaal niet in op wat ik zeg en slaat weer een geheel nieuwe weg in. Heb je dat zelf ook door?
Ik hoef niet iets te weten, kijk bijvoorbeeld naar de post waar je op reageerde van vrijdag 11 okt. Daar staan geen vraagtekens in. Het zijn geen vragen maar mededelingen. Ik reageerde op iets wat jij stelt, en daar plaats ik mijn visie tegenover. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar ik geef aan waarom ik denk dat jij het op een bepaald gebied fout ziet.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 00:40 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Dialoog maakt het onderwerp alleen maar interessanter. Wat wilt u graag weten, waar zoomen we op in?
Ofwel mikken op de leek en alles simpel uitleggen maar focus heeft het niet wel bij vlagen behoorlijk grappig. Was het confronterend bedoeld ?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 01:00 schreef vaarsuvius het volgende:
Ik hoef niet iets te weten, kijk bijvoorbeeld naar de post waar je op reageerde van vrijdag 11 okt. Daar staan geen vraagtekens in. Het zijn geen vragen maar mededelingen. Ik reageerde op iets wat jij stelt, en daar plaats ik mijn visie tegenover. Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar ik geef aan waarom ik denk dat jij het op een bepaald gebied fout ziet.
Op een iets serieuzere toon een verdieping aanbrengen met curieuze gevolgen.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 01:00 schreef vaarsuvius het volgende:
Als jij daar op wilt reageren, prima, dat heet discussiëren! Maar daarbij is het wel handig dat je bij het onderwerp blijft, reageert op de spreker waarmee je discussieert. Als je dat niet doet (en ik vind dat je dat niet doet, zie jouw post van woensdag 00:23 uur) , dan heeft het geen enkele zin om met jou in gesprek te gaan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |