Ik kon een gniffel niet onderdrukken.quote:Op zondag 15 september 2013 12:38 schreef Buitendam het volgende:
Ik ben voornamelijk bezig met politieagent spelen
Marketing is de helft van het werk, en je kan complete lessenseries vullen over taalgebruik in advertenties.quote:Op zondag 15 september 2013 19:52 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Hoe je het ook bekijkt, als het gaat over boeken gaat, is de term 'gratis' hier niet op z'n plek.
Denk inderdaad ook dat dit het geval isquote:Op zondag 15 september 2013 20:33 schreef Omentuva het volgende:
On-topic: Als jij inderdaad het verzoek krijgt om jezelf door een bushokje te tyfen (al dan niet in die bewoordingen) vraag ik me toch af of er geen sprake is van een negatieve spiraal - jij bent waarschijnlijk niet gecharmeerd van die reactie op jouw poging om eens niet als politieagent voor de klas te staan, maar zij zijn niet gecharmeerd van jouw poging om het ijs te breken, waardoor je gedwongen teruggaat naar de politieagentmode, wat ze ook niet leuk vinden en wat tot meer problemen leidt.
En dan? De niet-bèta-vwo'er gewoon helemaal geen wiskunde meer geven, of ze verplicht laten zakken op wiskunde B?quote:Op zondag 15 september 2013 19:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Om het kostenplaatje rond te krijgen zou je wiskunde C en eventueel ook wiskunde A kunnen schrappen,
De niet-alfa-vwo'er moet ook allemaal literair geneuzel doen, dus wat Bram voorstelt lijkt me een stuk eerlijker dan het huidige systeem. Je hoeft niet bepaald een Einstein te zijn om wiskunde B op vwo-niveau aan te kunnen.quote:Op zondag 15 september 2013 20:55 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En dan? De niet-bèta-vwo'er gewoon helemaal geen wiskunde meer geven, of ze verplicht laten zakken op wiskunde B?
met het verschil dat iedereen toch weet/beweert dat literair geneuzel geen intelligentie of talent vereist. in tegenstelling tot bèta-vakken, toch? zou dus ook geen probleem/zakfactor kunnen zijn voor al die intelligente bètajongens en meisjesquote:Op zondag 15 september 2013 21:01 schreef thabit het volgende:
[..]
De niet-alfa-vwo'er moet ook allemaal literair geneuzel doen, dus wat Bram voorstelt lijkt me een stuk eerlijker dan het huidige systeem. Je hoeft niet bepaald een Einstein te zijn om wiskunde B op vwo-niveau aan te kunnen.
quote:Op zondag 15 september 2013 21:09 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
met het verschil dat iedereen toch weet/beweert dat literair geneuzel geen intelligentie of talent vereist. in tegenstelling tot bèta-vakken, toch? zou dus ook geen probleem/zakfactor kunnen zijn voor al die intelligente bètajongens en meisjes
ik zou het toch zo fijn vinden als iedereen kinderen en hun keuzes en talenten gewoon in hun waarde liet. vroegah kon je óók een pretpakket kiezen, er is echt niks veranderd. mijn eindexamenpakket werd ook als pretpakket gezien. ik vond het gewoon interessant en heb hele hoge cijfers gehaald. anderen kunnen wel op vwo niveau met de talen uit de voeten en niet op bèta-gebied. zijn dat dan ineens geen vwo'ers meer? een belachelijke redenering vind ik dat. die gaan immers op het wo ook een studie doen in het verlengde van hun talenten, en daarmee voldoet hún voorbereidend-wo toch aan waar het voor bedoeld is? wat je écht moet voorkomen is kinderen die "natuurkunde kiezen omdat ze geen geschiedenis kunnen". Dan is er iets mis met de determinatie bij natuurkunde in de derde, en op alegeheel niveau vanaf de brugklas
Jij beweert dat misschien, maar ik heb zelf juist het idee dat de alfavakken op het vwo op een véél hoger niveau worden onderwezen dan de bètavakken. De verhoudingen liggen wat dat betreft volkomen scheef; dat zou wel wat meer naar elkaar toegetrokken mogen worden.quote:Op zondag 15 september 2013 21:09 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
met het verschil dat iedereen toch weet/beweert dat literair geneuzel geen intelligentie of talent vereist. in tegenstelling tot bèta-vakken, toch? zou dus ook geen probleem/zakfactor kunnen zijn voor al die intelligente bètajongens en meisjes
ik had het niet direct tegen jou, meer tegen bram eigenlijk... zelf zou ik dit nooit beweren overigens. Ik zie genoeg kinderen struikelen op mijn vak (Engels).quote:Op zondag 15 september 2013 21:17 schreef thabit het volgende:
[..]
Jij beweert dat misschien, maar ik heb zelf juist het idee dat de alfavakken op het vwo op een véél hoger niveau worden onderwezen dan de bètavakken. De verhoudingen liggen wat dat betreft volkomen scheef; dat zou wel wat meer naar elkaar toegetrokken mogen worden.
Niks mis met C&M, het probleem is alleen dat daar te veel 'net nietjes' zitten. Ik heb het eerder het afvoerputje van het vwo genoemd. Dat zou moeten veranderen vind ik, want C&M kan een prachtig pakket zijn.quote:Op zondag 15 september 2013 21:09 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
met het verschil dat iedereen toch weet/beweert dat literair geneuzel geen intelligentie of talent vereist. in tegenstelling tot bèta-vakken, toch? zou dus ook geen probleem/zakfactor kunnen zijn voor al die intelligente bètajongens en meisjes
ik zou het toch zo fijn vinden als iedereen kinderen en hun keuzes en talenten gewoon in hun waarde liet. vroegah kon je óók een pretpakket kiezen, er is echt niks veranderd. mijn eindexamenpakket werd ook als pretpakket gezien. ik vond het gewoon interessant en heb hele hoge cijfers gehaald. anderen kunnen wel op vwo niveau met de talen uit de voeten en niet op bèta-gebied. zijn dat dan ineens geen vwo'ers meer? een belachelijke redenering vind ik dat. die gaan immers op het wo ook een studie doen in het verlengde van hun talenten, en daarmee voldoet hún voorbereidend-wo toch aan waar het voor bedoeld is? wat je écht moet voorkomen is kinderen die "natuurkunde kiezen omdat ze geen geschiedenis kunnen". Dan is er iets mis met de determinatie bij natuurkunde in de derde, en op alegeheel niveau vanaf de brugklas
dat bedoel ik ook met beter determineren. bij mij gaan de alarmbellen af als een zwakke leerling zegt dat ze moeite hebben met de talen en de gamma-vakken omdat ze moeite hebben met "begrijpend lezen". vaak is het dan een algeheel begripsprobleem/niveauprobleem. sommige van die kinderen redden het nog naar de vierde op hard werken en uit hun hoofd leren, wat soms bij de beta-vakken nog beter lukt - dan kiezen ze dus een ng/nt profiel en gaat het helemaal mis - of het lukt nog net met de talen en ze kiezen een cm profiel en dan gaat het in de vijfde vaak alsnog mis... de net-nietjes ja.quote:Op zondag 15 september 2013 21:24 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Niks mis met C&M, het probleem is alleen dat daar te veel 'net nietjes' zitten. Ik heb het eerder het afvoerputje van het vwo genoemd. Dat zou moeten veranderen vind ik, want C&M kan een prachtig pakket zijn.
Dat is het ook. De sfeer in de klas is echt 0. Zowel de leerlingen als ikzelf gaan echt met lood in de schoenen naar dat lokaal en mijn begeleider meldde me al dat dit op sommige momenten ook mijn uitstraling is. Ik probeer veel te lezen over klassenmanagement en orde houden in het lokaal, maar tot nu toe zonder succes. Ik vind het ook vreemd dat ik dit probleem nooit eerder heb gehad tijdens stages. Daar kon ik met het tonen van oprechte interesse probleemloos mijn stages afronden. Het is zo zuur dat ik tijdens mijn laatste jaar al direct in het begin tegen de lamp loop.quote:Op zondag 15 september 2013 20:33 schreef Omentuva het volgende:
On-topic: Als jij inderdaad het verzoek krijgt om jezelf door een bushokje te tyfen (al dan niet in die bewoordingen) vraag ik me toch af of er geen sprake is van een negatieve spiraal - jij bent waarschijnlijk niet gecharmeerd van die reactie op jouw poging om eens niet als politieagent voor de klas te staan, maar zij zijn niet gecharmeerd van jouw poging om het ijs te breken, waardoor je gedwongen teruggaat naar de politieagentmode, wat ze ook niet leuk vinden en wat tot meer problemen leidt.
Dat ben ik met je eens, en ik vind het ook goed dat er strengere eisen worden gesteld wat betreft de kernvakken. Maar een vak als tekenen op het vwo mag wel eens heroverwogen worden vind ik. Niet dat het niet meer moet worden gegeven, maar - ervan uitgaande dat het curriculum min of meer hetzelfde is gebleven de afgelopen tien jaar - het zou inhoudelijk een stuk zwaarder mogen worden. Kunstgeschiedenis als onderdeel van het eindexamen bijvoorbeeld.quote:Op zondag 15 september 2013 21:27 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
dat bedoel ik ook met beter determineren. bij mij gaan de alarmbellen af als een zwakke leerling zegt dat ze moeite hebben met de talen en de gamma-vakken omdat ze moeite hebben met "begrijpend lezen". vaak is het dan een algeheel begripsprobleem/niveauprobleem. sommige van die kinderen redden het nog naar de vierde op hard werken en uit hun hoofd leren, wat soms bij de beta-vakken nog beter lukt - dan kiezen ze dus een ng/nt profiel en gaat het helemaal mis - of het lukt nog net met de talen en ze kiezen een cm profiel en dan gaat het in de vijfde vaak alsnog mis... de net-nietjes ja.
ik denk dat de taak is om dat op tijd te onderkennen. goed determineren in de onderbouw, meer bovenbouwdocenten die derde klassen lesgeven voor betere aansluiting en een beter beeld van het niveau...
Kunstgeschiedenis ís onderdeel van het eindexamen. Dus ik weet niet hoe je aan het idee komt dat het dat niet is?quote:Op zondag 15 september 2013 21:46 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, en ik vind het ook goed dat er strengere eisen worden gesteld wat betreft de kernvakken. Maar een vak als tekenen op het vwo mag wel eens heroverwogen worden vind ik. Niet dat het niet meer moet worden gegeven, maar - ervan uitgaande dat het curriculum min of meer hetzelfde is gebleven de afgelopen tien jaar - het zou inhoudelijk een stuk zwaarder mogen worden. Kunstgeschiedenis als onderdeel van het eindexamen bijvoorbeeld.
Ik bedoel het centraal examen, dat is nu niet zo geloof ik. Misschien zou je tekenen op het vwo zelfs helemaal kunnen vervangen voor kunstgeschiedenis in de bovenbouw. Het is maar een idee.quote:Op zondag 15 september 2013 21:59 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Kunstgeschiedenis ís onderdeel van het eindexamen. Dus ik weet niet hoe je aan het idee komt dat het dat niet is?
Tekenen is volgens mij een behoorlijk theoretisch vak (en handvaaridgheid ook) wat leerlingen ook nogal eens tegenvalt.
En als je eens het gesprek met de klas aan gaat? Zo van: "Meiden, dit gaat niet echt lekker, dat merken jullie ook wel. Wat kunnen wij er aan doen om de sfeer in de klas te verbeteren?". Eens kijken wat dat voor suggesties oplevert. Of je laat het ze opschrijven, als je je niet zeker voelt om het gesprek aan te gaan.quote:Op zondag 15 september 2013 21:34 schreef Buitendam het volgende:
Dat is het ook. De sfeer in de klas is echt 0. Zowel de leerlingen als ikzelf gaan echt met lood in de schoenen naar dat lokaal en mijn begeleider meldde me al dat dit op sommige momenten ook mijn uitstraling is.
Jawel hoor, er is een cpe tekenen en een ce kunstgeschiedenis/tehatex (afh van vmbo of havo vwo) dat je allebei moet doen.quote:Op zondag 15 september 2013 22:02 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik bedoel het centraal examen, dat is nu niet zo geloof ik. Misschien zou je tekenen op het vwo zelfs helemaal kunnen vervangen voor kunstgeschiedenis in de bovenbouw. Het is maar een idee.
Op het C&M kan men al filosofie als cultuurvak kiezen in plaats van muziek, tekenen, drama of dans (CKV-3), mits de school het aanbiedt. Plus kunstgeschiedenis (CKV-2) is al een examenvak.quote:Op zondag 15 september 2013 21:46 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat ben ik met je eens, en ik vind het ook goed dat er strengere eisen worden gesteld wat betreft de kernvakken. Maar een vak als tekenen op het vwo mag wel eens heroverwogen worden vind ik. Niet dat het niet meer moet worden gegeven, maar - ervan uitgaande dat het curriculum min of meer hetzelfde is gebleven de afgelopen tien jaar - het zou inhoudelijk een stuk zwaarder mogen worden. Kunstgeschiedenis als onderdeel van het eindexamen bijvoorbeeld.
Het is erg gesteld met het wiskundig vermogen van veel leerlingen die net vanaf het ASO/VWO komen, maar mijn hart gaat niet meteen sneller kloppen bij het geforceerd opleggen van wiskunde B. op die manier gaan veel leerlingen wiskunde enkel maar diepgrondig haten.quote:Op zondag 15 september 2013 21:01 schreef thabit het volgende:
[..]
De niet-alfa-vwo'er moet ook allemaal literair geneuzel doen, dus wat Bram voorstelt lijkt me een stuk eerlijker dan het huidige systeem. Je hoeft niet bepaald een Einstein te zijn om wiskunde B op vwo-niveau aan te kunnen.
Dat kan natuurlijk lang niet op elke school.quote:Op maandag 16 september 2013 08:11 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Op het C&M kan men al filosofie als cultuurvak kiezen in plaats van muziek, tekenen, drama of dans (CKV-3), mits de school het aanbiedt. Plus kunstgeschiedenis (CKV-2) is al een examenvak.
Ik weet het eigenlijk niet. Ik twijfel nu heel erg wat nou de beste aanpak is, nadat ik afgelopen vrijdag een aantal ouders heb gebeld om hen te informeren over de verwijderingen. Hopelijk heeft dat enig positief effect op ze.quote:Op zondag 15 september 2013 22:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
En als je eens het gesprek met de klas aan gaat? Zo van: "Meiden, dit gaat niet echt lekker, dat merken jullie ook wel. Wat kunnen wij er aan doen om de sfeer in de klas te verbeteren?". Eens kijken wat dat voor suggesties oplevert. Of je laat het ze opschrijven, als je je niet zeker voelt om het gesprek aan te gaan.
Muziek- en theaterwetenschap zijn ook twee studies in het wetenschappelijk onderwijs.quote:Op maandag 16 september 2013 17:09 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Dat kan natuurlijk lang niet op elke school.
Ik vraag me af wat een vak als muziek, drama of dans toevoegt op het vwo. Het gaat hier om een voorbereiding op het wetenschappelijk onderwijs, wat is de meerwaarde van die vakken in dat licht? Filosofie als verplicht vak in het profieldeel lijkt me wel een interessant idee.
Persoonlijk lijkt me dat lijkt me afschuwelijk. Ik ambieer dat soort dingen totaal niet en sta het liefste voor de klas. Als ik het werk van ons MT zie, dan staat dat mijlenver af van wat ik leuk vind. Laat mij maar gewoon lesboer zijn, ook voor de komende 30 jaar. Zou ik niet erg vinden.quote:Op dinsdag 17 september 2013 08:43 schreef Wizzor het volgende:
Hebben jullie eigenlijk ook ambities om in het schoolbestuur te gaan zitten? Het lesgeven is wel erg uitdagend moet ik bekennen, maar persoonlijk zie ik het wel zitten om over een x aantal jaren bijvoorbeeld afdelingsleider te worden.
niet zozeer de schoolleiding, ik ben geen managerstype denk ik, en er komt toch wel veel management bij kijken. sectievoorzitter word ik volgend jaar, maar dat zit dichter op mijn vak.quote:Op dinsdag 17 september 2013 08:43 schreef Wizzor het volgende:
Hebben jullie eigenlijk ook ambities om in het schoolbestuur te gaan zitten? Het lesgeven is wel erg uitdagend moet ik bekennen, maar persoonlijk zie ik het wel zitten om over een x aantal jaren bijvoorbeeld afdelingsleider te worden.
Dat gezegd hebbende, heb zelf op het moment ook een interessante klas. Het is niet zo erg dat ze me ongezien de tyfus wensen, maar de sfeer is niet echt je van het. Zoiets nog niet eerder meegemaakt moet ik bekennen. Ik ga er mee om door mij zakelijk op te stellen. Wanneer zij afstand wensen (in groepsverband, persoonlijke aandacht geef ik uiteraard wel indien nodig) dan krijgen zij dat. Uiteindelijk zit ik er om hen Engels aan te leren en niet als leider van de jeugdsoos. Ik denk dat de inkeer komt wanneer zij hun eerste cijfers terugkrijgen. Deze zullen een stuk lager zijn dan gemiddeld wegens hun (ogenschijnlijke) desinteresse. Dan komt er wat opstand enz want de leraar is zo slecht, want kijk naar onze cijfers, en dat daarna de meeste leerlingen weer wat bijtrekken. Want "lastig" of niet, ik denk dat de meeste leerlingen wel gewoon goede cijfers willen halen.
Straks weer lekker mijn 4 havoklas, ik weet dat je eigenlijk geen favorieten mag hebben, maar dit zijn toch echt mijn favorietjesHoop dan ook dat ze het goed gaan doen komend jaar en de sfeer zo blijft.
Die houding hebben ze niet in de klas, hoor. Ze wensen me niet letterlijk de tyfus, maar een collega hoorde er eentje over de gang tieren toen ik haar eruit zette. Ik denk alleen wel dat als ik het niet snel oplos met deze klas ze dit gedrag ook in het lokaal gaan vertonen.quote:Op dinsdag 17 september 2013 08:43 schreef Wizzor het volgende:
Dat gezegd hebbende, heb zelf op het moment ook een interessante klas. Het is niet zo erg dat ze me ongezien de tyfus wensen, maar de sfeer is niet echt je van het. Zoiets nog niet eerder meegemaakt moet ik bekennen. Ik ga er mee om door mij zakelijk op te stellen. Wanneer zij afstand wensen (in groepsverband, persoonlijke aandacht geef ik uiteraard wel indien nodig) dan krijgen zij dat. Uiteindelijk zit ik er om hen Engels aan te leren en niet als leider van de jeugdsoos. Ik denk dat de inkeer komt wanneer zij hun eerste cijfers terugkrijgen. Deze zullen een stuk lager zijn dan gemiddeld wegens hun (ogenschijnlijke) desinteresse. Dan komt er wat opstand enz want de leraar is zo slecht, want kijk naar onze cijfers, en dat daarna de meeste leerlingen weer wat bijtrekken. Want "lastig" of niet, ik denk dat de meeste leerlingen wel gewoon goede cijfers willen halen.
wat ik er zo scannend uithaal: leraren ervaren teveel werkdruk. om het opstapelen van nieuwe beleidsvoornemens te voorkomen, storten we nu eerst wat beleid uit over de school (statutair vastgelegde rechten en plichten, herzien en herijken van de kerndoelen)... daarna ben ik gestopt, had geen zin meer om verder te lezen...quote:Op dinsdag 17 september 2013 22:11 schreef Janneke141 het volgende:
http://static2.volkskrant(...)wijsakkoord_2621.pdf
Geen idee of ie bij jullie al bekend was, maar in de link zit de tekst van het (niet door de aob ondertekende) onderwijsakkoord. Zelden zo'n partij wollig gelul in één document gezien.
Het hele stuk is niks anders dan papieren ambities. "Alle partijen beloven zich in te zetten om" en dat keer 28.quote:Op dinsdag 17 september 2013 22:29 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"Bij mooie woorden en papieren ambities mag het niet blijven".. GAAAAP
Je moet ook niet op NuJij komen tenzij je van zelfkastijding houdt. Mon dieu dat is erg.quote:Op woensdag 18 september 2013 07:14 schreef Wizzor het volgende:
Jammer is wel dat het groot verspreid in het nieuws is hoe geweldig leraren het nu hebben, want donder, wat gaan we erop vooruit als ik anderen mag geloven.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kwak
quote:Op woensdag 18 september 2013 17:40 schreef kwakz0r het volgende:
Het ergste vind ikAlleen kun je dan toch juist je mening uiten, voor een groter publiek? Zou het wel wat vinden in ieder geval om zo te kunnen ventileren :pSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Krijgen jullie ook ruimte om te professionaliseren, buiten de beurzen van het ministerie om? Een kennis die werkt op een internationale school die krijgt hier een stuk meer ruimte voor dan mijn rsg'tje. Wel logisch natuurlijk, gezien ze veel meer inkomsten kunnen genereren, maar acties vanuit het MT om werknemers op cursussen te sturen zou ik ook wel waarderen. Zit daar nog veel verschil in tussen de openbare scholen?
Vind de modale Nederlandse ouder het erg als het VWO-niveau hierdoor lager is?quote:Op woensdag 18 september 2013 07:33 schreef ShadyLane het volgende:
Dat is waar, ik ben actief bij een club die 'de beste leraar voor de klas' tot doel heeft en gelooft dat daar o.a. concurrerende arbeidsvoorwaarden voor nodig zijn. Die hoeft bij het grote publiek nu niet aan te komen met "lerarensalarissen moeten omhoog" of "werkdruk moet omlaag". Maar ach, dat hoefden we de afgelopen jaren toch al nietDe nadruk zal gelegd moeten blijven worden op het kwaliteitsaspect ("zonder concurrerende arbeidsvoorwaarden loopt uw kind een steeds grotere kans geen goede wiskundedocent te hebben", "zonder lagere werkdruk onvoldoende aandacht/begeleiding voor uw kind"). Want dat het eigen kind matig onderwijs krijgt voor al het belastinggeld dat we aan OCW betalen, daar heeft de gemiddelde Nederlander wel een boodschap aan.
Een paar jaar geleden liet een insider weten dat de vragen van de CITO-toets over een lange periode steeds wat gemakkelijker zijn gemaakt om dezelfde score te behouden. Nogal vreemd, nietwaar? Het ijken van het gemiddelde cijfer en de standaardverdeling in plaats van het ijken van het niveau.quote:Op dinsdag 17 september 2013 22:57 schreef ShadyLane het volgende:
Overigens, wat pas echt leuk leesvoer is is de OCW-begroting voor 2014 en dan meer specifiek de genoemde doelen, in de trant van: "in 2017 scoren leerlingen gemiddeld 2 punten hoger op de CITOtoets" en "in 2016 halen leerlingen gemiddeld 0,2 punt hoger voor hun examen Engels". Wie bekend is met de elasticiteit van de N-term weet dat dat laatste doel zeker behaald zal worden, en bij de CITOtoets valt er vast ook een mouw aan te passen. Ik vraag me af of iemand op dat ministerie dit serieus meent/neemt.
Alleen als ze hun grammatica niet beheersen.quote:Op donderdag 19 september 2013 16:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Vind de modale Nederlandse ouder het erg als het VWO-niveau hierdoor lager is?
Crap. Ik twijfelde eventjes of dat die 'inversieregel' voor de hij/zij vorm ook geldt. Niet dus. Had ik het nog maar even opgezocht.quote:Op donderdag 19 september 2013 16:50 schreef motorbloempje het volgende:
[..]
Alleen als ze hun grammatica niet beheersen.
Nee, dan word je zeer waarschijnlijk werkloos.quote:Op donderdag 19 september 2013 18:34 schreef DefinitionX het volgende:
Als je klaar bent met je lerarenopleiding, ga je dan aan de slag bij de school waar je stage hebt gelopen?
"Hoe zorg je voor gezag". Daar hebben we het in deze topicreeks al heel vaak over gehad. Ik ben van mening dat je respect ("gezag" vind ik meteen zo negatief klinken, alsof je in het leger zit!) krijgt, wanneer de leerlingen zien dat je plezier in je vak hebt, je góed bent in je vak én werkt aan een persoonlijke band met je leerlingen. Docenten die de klas zien als "de vijand" zullen het moeilijk hebben. Alleen maar hameren op negatieve dingen werkt ook averechts.quote:Op donderdag 19 september 2013 18:34 schreef DefinitionX het volgende:
Ik heb zelf op het vmbo gezeten en er was een bio docent die het niet allemaal onder controle had, mijn klas dus, maar ik vond het wel een aardige man en lesgeven kon die wel. Hoe zorg je voor dat gezag? En kan het echt dat als je zwak ingesteld bent je de klas de regie geeft?
Wat bedoel je hiermee?quote:Op donderdag 19 september 2013 18:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Nee, dan word je zeer waarschijnlijk werkloos.
De korte versie:quote:Op donderdag 19 september 2013 19:18 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Wat bedoel je hiermee?
Vind je dan binnen 3 maanden na afstuderen een baan?
Ze hebben ook kritische vragen gesteld, de leerlingen ook. heeft de media alleen weinig mee gedaan...quote:Op donderdag 19 september 2013 08:13 schreef Wizzor het volgende:
[..]
Alleen kun je dan toch juist je mening uiten, voor een groter publiek? Zou het wel wat vinden in ieder geval om zo te kunnen ventileren :p
Krijgen jullie ook ruimte om te professionaliseren, buiten de beurzen van het ministerie om? Een kennis die werkt op een internationale school die krijgt hier een stuk meer ruimte voor dan mijn rsg'tje. Wel logisch natuurlijk, gezien ze veel meer inkomsten kunnen genereren, maar acties vanuit het MT om werknemers op cursussen te sturen zou ik ook wel waarderen. Zit daar nog veel verschil in tussen de openbare scholen?
En je had iets anders verwacht? Wees eerlijk.quote:Op donderdag 19 september 2013 20:24 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ze hebben ook kritische vragen gesteld, de leerlingen ook. heeft de media alleen weinig mee gedaan...
In de Telegraaf (quote:Op donderdag 19 september 2013 20:24 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ze hebben ook kritische vragen gesteld, de leerlingen ook. heeft de media alleen weinig mee gedaan...
Nee dat zeg ik toch nergensquote:Op donderdag 19 september 2013 21:49 schreef Omentuva het volgende:
[..]
En je had iets anders verwacht? Wees eerlijk.
Ik krijg via de universiteit één dag in de week mijn colleges over didactiek, wat opgedeeld is in algemene didactiek, vakdidactiek en een integratievak. Bij algemene didactiek ga je in op standaardzaken als directe instructie, lesvoorbereiding, werkvormen; bij vakdidactiek bespreekt men hoe het vak is vormgegeven in het voortgezet onderwijs en bij het integratievak doet men alle overige zaken die wel belangrijk zijn, maar nergens in gecategoriseerd kunnen worden. Daar kijkt men naar wat politieke partijen over onderwijs zeggen, vraagt men door waar onderwijs nu ècht over gaat, onderwijsvisie, vakvisie, maar ook stemgebruik en retorica.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:19 schreef DefinitionX het volgende:
Hoe leren ze je tijdens de lerarenopleiding om voor de klas les te geven? Ik neem aan dat er best wel studenten tussen zitten die nerveus zijn. Word je daarbij gesteund en dat je genoeg ruimte krijgt om te oefenen?
Volgens mij is dat ook de reden dat je in het begin (de eerste paar jaar) vaak zo ontstellend moe bent van het werk...quote:Op zaterdag 21 september 2013 06:52 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik krijg via de universiteit één dag in de week mijn colleges over didactiek, wat opgedeeld is in algemene didactiek, vakdidactiek en een integratievak. Bij algemene didactiek ga je in op standaardzaken als directe instructie, lesvoorbereiding, werkvormen; bij vakdidactiek bespreekt men hoe het vak is vormgegeven in het voortgezet onderwijs en bij het integratievak doet men alle overige zaken die wel belangrijk zijn, maar nergens in gecategoriseerd kunnen worden. Daar kijkt men naar wat politieke partijen over onderwijs zeggen, vraagt men door waar onderwijs nu ècht over gaat, onderwijsvisie, vakvisie, maar ook stemgebruik en retorica.
De rest van de dagen loop ik stage op een middelbare school waar ik zowel in de onderbouw als bovenbouw lessen geef. Het begint met het simpelweg observeren en meelopen met klassen, maar loopt al snel genoeg over in lesgeven op verschillende niveau's. Nervositeit heb ik geen last van, maar dat komt voornamelijk doordat ik de leerlingen niet zie als mijn vijand of als personen die me omver willen lopen. Integendeel, leerlingen zijn juist vaak doodnormale pubers die heus wel met je meewerken wanneer je als docent op de 'juiste knoppen' drukt. Welke knoppen dat precies zijn, ben ik nu langzaam maar zeker aan het uitvogelen.Waar ik me als beginneling vooral over verwonder is de complexiteit van het lesgeven zelf. Daar spelen zóveel factoren een rol: timemanagement, klassenmanagement, structuur in lesgeven, elke leerling activeren i.p.v. één-op-één lesgeven, denken aan vorm van vraagstelling ter controle van begrip, doorvragen wanneer leerlingen menen het te snappen en ga zo maar door. En op één of andere manier hangt dat complex van factoren weer samen in één geheel. Gelukkig heb ik twee steengoede begeleiders die heel dat proces grondig met me doornemen.
Bij mijn opleiding is de helft vakinhoudelijk en de helft onderwijskunde en didactiek. Onderwijskunde gaat over het onderwijssysteem in Nederland, randzaken zoals contact met ouders en verschillende andere onderdelen die niet met het vak of de didactiek van het vak te maken hebben.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:19 schreef DefinitionX het volgende:
Hoe leren ze je tijdens de lerarenopleiding om voor de klas les te geven? Ik neem aan dat er best wel studenten tussen zitten die nerveus zijn. Word je daarbij gesteund en dat je genoeg ruimte krijgt om te oefenen?
Hoeveel studiepunten aan echt geschiedenisonderwijs krijg jij eigenlijk tijdens je hele opleiding?quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:15 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Bij mijn opleiding is de helft vakinhoudelijk en de helft onderwijskunde en didactiek. Onderwijskunde gaat over het onderwijssysteem in Nederland, randzaken zoals contact met ouders en verschillende andere onderdelen die niet met het vak of de didactiek van het vak te maken hebben.
Didactiek gaat bij ons specifiek over de didactiek van Geschiedenis, hieronder vallen onderdelen als lesgeven, lesopbouw, planning, wat te doen bij lastige leerlingen en dat soort zaken.
Vakinhoudelijk spreekt voor zich.
Heb het even niet bij de hand, maar als ik het mij goed herinner krijg ik de eerste twee periodes voor de helft vakinhoud en voor de helft Didactiek/OWK.quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Hoeveel studiepunten aan echt geschiedenisonderwijs krijg jij eigenlijk tijdens je hele opleiding?
Herstel:quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:49 schreef Sloggi het volgende:
Iets meer dan twintig studiepunten vakinhoud in het eerste jaar dus als ik het goed lees?
Zou je de studielast qua vakinhoud voor de gehele opleiding eens op willen tellen? Ik ben wel benieuwd, met name in het licht van de discussie over eerste- en tweedegraads docenten.
quote:Op zondag 22 september 2013 15:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Komende week weer de hele week met 3VMBO naar de Ardennen. Gezellig! Zo kun je pas echt een goeie band opbouwen met je leerlingen, iets waar je nog tot het eindexamen profijt van kunt hebben.
Ook als je er niet voor wordt betaald zijn ze leuk, inderdaad, maar dat neemt niet weg dat er natuurlijk wel gewoon betaald moet worden. Een kapper die meestal de vraag krijgt om slechts wat bij te punten en er dus groot plezier aan beleeft als er af en toe een klant om een spannender kapsel vraagt, zal die laatste gewoon laten betalen. Idem voor een advocaat die na een rits routinezaken zijn tanden mag zetten in een interessante case.quote:Op zondag 22 september 2013 15:28 schreef kwakz0r het volgende:
Dat soort dingen maakt het ook leuk vind ik. Oók als je er geen taakuren voor krijgt.
tsja, ik word gewoon betaald voor mijn werk, en dat dit soort dingen dan buiten de taakuren vallen zal mij persoonlijk echt worst wezen, ik denk namelijk dat ik eerlijk gezegd ook niet alle voorbereidingstijd die er in de voor- en nawerkfactor zit exact zo gebruik.quote:Op zondag 22 september 2013 15:51 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ook als je er niet voor wordt betaald zijn ze leuk, inderdaad, maar dat neemt niet weg dat er natuurlijk wel gewoon betaald moet worden. In andere beroepen is het immers ook niet zo dat je betaald wordt voor de gewone werkzaamheden en de leukere/interessantere kanten ervan er gratis bij doet.
Maar hoe kun je dit voorkomen dan? Een aantal onbetaalde overuren die niet geholpen kunnen worden vind ik niet erg, maar tientallen uren gaat te ver.quote:Op zondag 22 september 2013 16:09 schreef ShadyLane het volgende:
Op de school waar ik werkte namen veel leraren heel veel taken onbetaald op zich onder morele druk ("anders hebben we voor die klas geen mentor". "We weten dat velen van jullie al vol zitten, maar alle profielwerkstukduo's hebben toch een begeleider nodig. Daarom hebben we de groepjes zo eerlijk mogelijk over jullie verdeeld"). Officieel stonden er wel uren voor zulke taken, maar iemand wiens taakruimte al vol zat kreeg de uren die hij er overheen ging niet gecompenseerd in tijd of geld. Je kon ze ook niet meenemen naar een volgend jaar.
Dat leidde tot afgeraffelde lesvoorbereidingen/nakijkwerk en in het ergste geval tot burnouts. Leraren die probeerden hun grenzen aan te geven en vroegen om compensatie voor een bepaalde taak, kregen te horen dat er geen geld voor was, en de vraag waarom ze zo nodig compensatie wilden "want je vindt het toch leuk?".
Dan heb je als school dus gewoon je zaken niet op orde. En die leraar die vrolijk zegt: "ach, ik doe het graag" houdt dit mee in stand.
Daarom ben ik allergisch voor de suggestie dat de leuke kanten van een baan niet betaald hoeven worden. Het kan zorgen voor een cultuur waarin van mensen steeds meer wordt gevraagd, het normaal wordt gevonden om die dingen te vragen onder morele druk, en collega's onder de druk bezwijken.
Nou, als ik 1.0 fte hebt en ze vragen: wil je voor niets 10 uur extra per week werken voor 3 maanden. Dan zeg ik: nee, dat wil ik niet.quote:Op zondag 22 september 2013 16:45 schreef ShadyLane het volgende:
Nee ik denk dat je een sterke case hebt als je je poot stijf houdt maar in de praktijk doen maar heel weinigen dat. Het is echt een jezelf wegcijfercultuur i.p.v. een professionele cultuur.
Ik zou geen 'nee' durven te zeggen als ze me zouden ontslaan, maar als ik daar niet voor hoef te vrezen dan zou ik zeker nee zeggen.quote:Op zondag 22 september 2013 18:01 schreef Friek_ het volgende:
Wel interessante punten die ShadyLane aansnijdt. Zeker voor mij als aankomend docent zaken om rekening mee te houden. Ik las net ook alweer een artikel in het onderwijsblad van AOb dat ging over burn-outs en dat de verklaring hiervoor te vinden was in het feit dat docenten geen 'nee' durven te zeggen. En daar wordt natuurlijk keihard economisch op ingespeeld.
Het verschil is misschien dat ik mijn overuren/bovenuurse taken gewoon betaald krijg.quote:Op zondag 22 september 2013 16:09 schreef ShadyLane het volgende:
Op de school waar ik werkte namen veel leraren heel veel taken onbetaald op zich onder morele druk ("anders hebben we voor die klas geen mentor". "We weten dat velen van jullie al vol zitten, maar alle profielwerkstukduo's hebben toch een begeleider nodig. Daarom hebben we de groepjes zo eerlijk mogelijk over jullie verdeeld"). Officieel stonden er wel uren voor zulke taken, maar iemand wiens taakruimte al vol zat kreeg de uren die hij er overheen ging niet gecompenseerd in tijd of geld. Je kon ze ook niet meenemen naar een volgend jaar.
Dat leidde tot afgeraffelde lesvoorbereidingen/nakijkwerk en in het ergste geval tot burnouts. Leraren die probeerden hun grenzen aan te geven en vroegen om compensatie voor een bepaalde taak, kregen te horen dat er geen geld voor was, en de vraag waarom ze zo nodig compensatie wilden "want je vindt het toch leuk?".
Dan heb je als school dus gewoon je zaken niet op orde. En die leraar die vrolijk zegt: "ach, ik doe het graag" houdt dit mee in stand.
Daarom ben ik allergisch voor de suggestie dat de leuke kanten van een baan niet betaald hoeven worden. Het kan zorgen voor een cultuur waarin van mensen steeds meer wordt gevraagd, het normaal wordt gevonden om die dingen te vragen onder morele druk, en collega's onder de druk bezwijken.
In een notendop precies hoe ik de docenten in het onderwijs ervaar. We zeggen te makkelijk ja of klagen onderling over een taak, maar leggen het probleem alleen bij onszelf neer door de taak te accepteren. Op die manier houden we de foute cultuur in stand.quote:Op zondag 22 september 2013 16:17 schreef ShadyLane het volgende:
Ja, dat zeiden die collega's ook, maar dan kwam er dus de druk van "maar dan heeft die klas geen mentor". En dan deden velen het toch maar weer.
Het is gevaarlijk omdat het in principe eindeloos uitgebreid kan worden. Want lesgeven vind je toch ook leuk? En mentor zijn vind je toch ook leuk? En profielwerkstukken begeleiden toch ook?
Dat is een onduidelijke vraag. Het hangt voor 100% af waarom iemand geen andere keuze heeft dan 0,4 fte te werken.quote:Op zondag 22 september 2013 21:11 schreef DefinitionX het volgende:
Krijgen docenten die 0.4fte werken (geen andere keuze), bijstand van de overheid o.i.d.?
Bijvoorbeeld als er geen andere vacatures zijn?quote:Op zondag 22 september 2013 21:16 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Dat is een onduidelijke vraag. Het hangt voor 100% af waarom iemand geen andere keuze heeft dan 0,4 fte werken.
Nee, dat krijgen andere mensen immers ook niet als ze maar voor 2 dagen per week een baan kunnen vinden. Toch?quote:Op zondag 22 september 2013 21:17 schreef DefinitionX het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld als er geen andere vacatures zijn?
Ik ben het met mijn beperkte ervaring helemaal met je eens hoor.quote:Op zondag 22 september 2013 16:45 schreef ShadyLane het volgende:
Nee ik denk dat je een sterke case hebt als je je poot stijf houdt maar in de praktijk doen maar heel weinigen dat. Het is echt een jezelf wegcijfercultuur i.p.v. een professionele cultuur.
Maar goed, hier spreekt iemand die om die reden het bedrijfsleven prefereert. Veel leraren zullen hier wsch minder stellig in zijn dan ik, zie bijv. de reactie van kwakzor.
Ik kan ook best stellig zijn over iets wat ik niet wil hoor, zoals ik al zei worden mijn overuren gewoon uitgekeerd, en die ik bepaalde dingen ook niet omdat er geen uren voor staan. Ik weet dat collega's ook best stellig zijn in dingen, maar ik kies wel voor mezelf uit waarin ik wel dingen "voor niks" doe. Een 24 uurs reis naar Londen ipv een werkdag vind ik dan niet zo'n probleem. Het ligt er dus maar net aan.quote:Op zondag 22 september 2013 16:45 schreef ShadyLane het volgende:
Nee ik denk dat je een sterke case hebt als je je poot stijf houdt maar in de praktijk doen maar heel weinigen dat. Het is echt een jezelf wegcijfercultuur i.p.v. een professionele cultuur.
Maar goed, hier spreekt iemand die om die reden het bedrijfsleven prefereert. Veel leraren zullen hier wsch minder stellig in zijn dan ik, zie bijv. de reactie van kwakzor.
Als je inkomen uit werk zo laag is dat je daarmee onder het sociaal minimum komt kun je wel degelijk een aanvulling krijgen vanuit de sociale dienst onder de gebruikelijke voorwaarden.quote:Op zondag 22 september 2013 22:01 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Nee, dat krijgen andere mensen immers ook niet als ze maar voor 2 dagen per week een baan kunnen vinden. Toch?
Ah, wist ik ook niet. Maar boven het minimumloon kom je al best snel uit volgens mij. (0,4*2500 bruto is al 1000 bruto per maand, volgens mij kom je van al niet meer in aanmerking)quote:Op zondag 22 september 2013 22:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Als je inkomen uit werk zo laag is dat je daarmee onder het sociaal minimum komt kun je wel degelijk een aanvulling krijgen vanuit de sociale dienst onder de gebruikelijke voorwaarden.
Ach, het is op zich wel logisch. Iemand in de bijstand zal natuurlijk nooit gaan werken voor 2 of 3 dagen in de week als ie daarmee de helft van zijn inkomen zou kwijtraken. Maar je hebt (uiteraard) wel sollicitatieplicht. En je zult met die 1000 bruto p.m. of al over die grens zitten, of er zo kort op dat die paar tientjes niet compenseren voor alle sollicitatiepapierwinkel en ambtenaren die jou willen reïntegreren.quote:Op zondag 22 september 2013 22:14 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ah, wist ik ook niet. Maar boven het minimumloon kom je al best snel uit volgens mij. (0,4*2500 bruto is al 1000 bruto per maand, volgens mij kom je van al niet meer in aanmerking)
Zit je dan ook met de sollicitatie plicht etc?
44.quote:Op maandag 23 september 2013 02:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben benieuwd hoeveel talent het onderwijs verliest doordat je als startende leraar (en misshien zelfs als ervaren leraar?) nauwelijks een 1,0 FTE-contract kan krijgen, laat staan jaar in jaar uit. Hoeveel getalenteerde alleenstaanden en mannen verliest het onderwijs hierdoor?
Helegaar niet, het zijn er 39.quote:
Ik ben binnengekomen op 0,5 fte, met nog wat uren op een andere locatie maakte dat 0.8. Daarna tijdelijk 0.6 op één locatie en sinds vorig jaar uitgebreid naar 0,8. In onze sectie werken drie mensen 0.6 vaak icm ouderverlof, rest 0.8 Tot 1.0quote:Op maandag 23 september 2013 17:44 schreef Omentuva het volgende:
Dat het de derde persoon pas is die die grap maakt doet mijn vertrouwen in de mensheid een tikje dalen.
Wel een interessante vraag die ik eruit kan herleiden: Hoe lastig is het om een fatsoenlijke baan (laten we zeggen 0.7 FTE en hoger) te krijgen? Hoe zit dat bij jullie scholen? Zijn het allemaal 0,3-0,4 FTE banen die moeten worden gevuld of is het eerder 0.8-1 FTE?
Welkom bij de club!quote:Op maandag 23 september 2013 18:40 schreef WHATSHESAID het volgende:
Nog steeds geen normjaartaak gezienInmiddels wel al bijna een maand bezig...
Dat zijn de momenten met een gouden randje. Heerlijk!quote:Op zondag 29 september 2013 21:21 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Wat een stilte! Ik heb een weekje in de Ardennen gezeten met 3VMBO. Geweldige week beleefd. Dit soort momenten zijn echt essentieel om een goede band te smeden tussen de leerlingen onderling en met de leraren. Zeker als je, laat op de avond bij het kampvuur, eens ongedwongen over van alles en nog wat kunt kletsen. "Meneer, hoe denkt u nu eigenlijk over mij?".
Humorquote:Op zondag 29 september 2013 21:42 schreef -J-D- het volgende:
De leerlingen van een klas die ik net een maandje heb, hebben een liedje opgenomen met tekst over mij op de melodie van Gangnam Style. Ze willen het ook gaan draaien op het schoolfeest. Schitterend
Dat is leuk. Daar heb je, als je er voor open staat, een heel schooljaar (en langer) profijt van.quote:Op zondag 29 september 2013 21:39 schreef Janneke141 het volgende:
Donderdag en vrijdag op kamp met de brugklassers, mijn (allereerste) mentorklas incluis. Ook erg benieuwd naar.
http://nos.nl/artikel/556874-basisschool-wordt-superschool.htmlquote:De Rotterdamse scholengemeenschap Hugo de Groot wil een 'superschool' beginnen: één school voor peuter-, basis- en voortgezet onderwijs voor kinderen van 2 tot 18 jaar.
De nieuwe school moet op 1 januari van start gaan. De minister van Onderwijs heeft nog geen licentie afgeven, maar initiatiefnemer Eric van 't Zelfde denkt dat hij de licentie wel krijgt. In Engelstalige landen heeft het onderwijs goede ervaringen met dit systeem, zegt hij. Vanavond besteedt het VPRO-programma Tegenlicht aandacht aan de 'superschool'.
Het plan komt voort uit onvrede over de kwaliteit van het huidige onderwijs. In achterstandswijken blijven de scores van de Cito-toetsen ver achter bij het landelijk gemiddelde en ligt het aantal vroegtijdige schoolverlaters hoger dan elders. De nieuwe school komt in de Rotterdamse achterstandswijk Charlois.
Taalachterstand
Leerlingen die de nieuwe school bezoeken hebben op woensdagmiddag geen vrij meer. "Dat zijn vier lesuren die je nuttig moet gaan besteden", zegt Van 't Zelfde in Trouw.
Op de 'superschool' worden kinderen met een taalachterstand al vanaf 2 jaar intensief begeleid.
Schoolkeuze
In groep 7 wordt al een voorlopige beslissing genomen over schoolkeuze van de leerlingen voor het voortgezet onderwijs: vmbo, havo of vwo. Nu wordt die keuze in groep 8 pas gemaakt.
Het is de bedoeling dat op de 'superschool' leerlingen uit groep 7 en 8 Nederlands, Engels en rekenen krijgen van leraren uit het voortgezet onderwijs.
Dit mag niet, "maar welke minister met gezond verstand kan er tegen zijn dat kinderen les van specialisten krijgen?", zegt Van 't Zelfde.
In het voortgezet onderwijs wil Van 't Zelfde alleen eerstegraadsleraren voor de klas zetten.
Dat druist in tegen alles waar ik in geloof. Nou ja, we zullen het maar weer met belangstelling volgen, I guess.quote:Op maandag 30 september 2013 20:42 schreef Friek_ het volgende:
[..]
http://nos.nl/artikel/556874-basisschool-wordt-superschool.html
Zometeen om 21.00u op Nederland 2.
http://www.volkskrant.nl/(...)wijs-verzorgen.dhtmlquote:'Laat de crème de la crème het onderwijs verzorgen'
OPINIE - Eric van 't Zelfde − 01/10/13, 10:00
Maak van docent een beschermd beroep dat alleen universitair geschoolden kunnen uitoefenen. Dat schrijft Eric van 't Zelfde, directeur van een openbare scholengemeenschap in Rotterdam.
Stel je het volgende voor: je dochter moet voor een cruciale ingreep naar de tandarts. Bij binnenkomst meldt de tandarts dat hij sinds een jaar de opleiding tandheelkunde volgt en dat, als alles goed gaat, er nog vijf jaren van zijn studie resteren (de opleiding tot tandarts duurt zes jaar). Staat u toe dat deze tandarts die belangrijke ingreep uitvoert?
Toch staat u dagelijks toe dat uw kind lessen volgt van onbevoegde of onderbevoegde docenten. Is dit minder schadelijk voor uw kind dan de gebitsingreep? Ik ben van mening van niet.
Uitholling van het onderwijs
De roep om goed onderwijs komt, van oudsher, van vakbonden en docenten. Maar misschien is het wel juist uw taak, als ouder, om te eisen dat dit land echte docenten krijgt, van uitmuntende kwaliteit.
De uitholling van ons onderwijs is al jaren aan de gang. Het Rapport Dijkgraaf voorspelt dat in 2015 maar liefst 75 procent van de docenten in het voortgezet onderwijs (VO) het onderwijs heeft verlaten. Van de geringe aanwas, dus van de startende docenten, verlaat 70 procent na vijf jaar het onderwijs. Hiermee stevenen we af op een groot onderwijskundig drama.
In dit land hoort de crème de la crème van onze intelligentsia het onderwijs te verzorgen. Om dit te realiseren pleit ik voor een aantal maatregelen:
- Maak van het vak van docent een 'beschermd beroep'. Een beschermd beroep heeft een belastingvrije voet van 12.000 euro per jaar. De overheid verhoogt hiermee niet de salarissen maar wel fors de koopkracht. De pijn zit dan niet aan de 'uitgavenkant' maar aan de 'inkomstenkant';
- Een beschermd beroep kent een pensioen op basis van 'eindloon' en niet van 'middelloon';
- Verlaag de werkdruk van de Nederlandse docent binnen de lesgevende taak met 20 procent.
Naar zichzelf durven kijken
Het onderwijs moet ook naar zichzelf durven kijken om een kwaliteitsslag te maken. Tegenover deze stevige arbeidvoorwaarden horen ingrijpende kwaliteitsverbeteringen te staan:
- De tweedegraads opleiding voor het VO moet verdwijnen. Slechts universitair geschoolde docenten krijgen een plaats in het onderwijs;
- Het lerarenregister moet verplicht worden;
- Het ontslagrecht moet sterk worden vereenvoudigd;
- Aantoonbaar slecht functionerende docenten moeten niet kunnen doormodderen op andere scholen, zij moeten hun bevoegdheid kunnen verliezen.
Daarnaast verdient de inrichting van het Nederlandse onderwijs de aandacht. Een universitair geschoolde docent die aan 4 vwo wiskunde geeft, heeft een specialisme in één vak en heeft een groep leerlingen in zijn of haar klas die op één niveau les volgt. Hoe anders is dit voor de pabo-student die zich in vier jaar tijd moet specialiseren in meerdere vakken om deze vakken vervolgens te geven aan een overvolle klas met minimaal vijf niveaus? Is dit niet een grote weeffout in het onderwijs?
Meer tijd
Ik pleit er voor om, vanaf groep zeven, leerlingen in te delen in niveaus zodat de leerkracht maximaal leerlingen van één niveau bedient. Dit geeft de leerkracht meer tijd om zijn leerlingen te scholen, te ontwikkelen en te begeleiden. Zijn leerlingen worden kansrijker om een niveau hoger te eindigen: haal er uit wat erin zit!
Tevens is het hoog tijd dat bevoegde vakdocenten het basisonderwijs intrekken. Een bevoegde docent Engels geeft Engels, een bevoegde docent wiskunde geeft rekenen, een bevoegde docent aardrijkskunde geeft wereldoriëntatie, et cetera. Laat de specialisten aan het werk gaan, ook voor de klas.
Voor verandering is moed nodig. Laten we hopen dat de Minister van het Onderwijs deze moed heeft.
Eric van 't Zelfde is directeur van een openbare scholengemeenschap in Rotterdam.
Tegenlicht (VPRO) zond maandag de film uit over de bevlogen strijd van directeur Eric van 't Zelfde om de beste school van Nederland te worden en daarmee de kinderen van Rotterdam-Zuid toegang te geven tot een succesvol leven.
^^ Dit.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:36 schreef Claudia_x het volgende:
En de "beste school" zal dan wel de school zijn met de meeste vooruitgang op cito-scores of zo? Zucht.
Overigens vind ik het versoepelen van het ontslagrecht prima, al zie ik dat niet als een specifieke onderwijskwestie. Het ontslagrecht zou in het algemeen versoepeld moeten worden.
Dat is helaas wel de insteek die Nederland (in navolging van een aantal landen) op dit moment heeft, ja. Ik denk niet dat van 't Zelfde die insteek heeft (of, nou ja, niet meer dan een gemiddelde schooldirecteur) maar ik denk dat die insteek er wel aan gegeven gaat worden als het ooit door OCW over wordt genomen. Ondanks goede bedoelingen.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 15:36 schreef Claudia_x het volgende:
En de "beste school" zal dan wel de school zijn met de meeste vooruitgang op cito-scores of zo? Zucht.
Kennis van Galoistheorie en Fourieranalyse voegt in mijn optiek ook niet zoveel toe aan het repertoire van een wiskundedocent in de onderbouw van het vmbo.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:48 schreef Sloggi het volgende:
Het feit dat een lerarenopleiding aan een universiteit wordt gegeven voegt niet bijster veel toe mijns inziens. Het gaat om het instroomniveau: je moet academici hebben, geen hbo'ers.
"Je wendt je tot de verkeerde". Verwijs hem naar zijn leidinggevende: dat is de plek om "ik trek het niet even meer" aan te kaarten. En die moet dan ook maar beslissen welke werkzaamheden echt overgenomen moeten worden, en mag met die werkzaamheden bij deze en gene gaan leuren.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:48 schreef Janneke141 het volgende:
Heeft er iemand tips voor hoe om te gaan met collega's die, onder de melding "ik trek het even niet meer", allerlei werkzaamheden in jouw schoot, of die van anderen, droppen?
Dat ben ik met je eens, maar op de havo en het vwo zie ik het liefst alleen academici, ook in de onderbouw.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 18:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kennis van Galoistheorie en Fourieranalyse voegt in mijn optiek ook niet zoveel toe aan het repertoire van een wiskundedocent in de onderbouw van het vmbo.
Ylvis - The Fox.quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:48 schreef Janneke141 het volgende:
Even muziek aan het hamsteren voor de party-avond op het brugklaskamp. Iemand nog suggesties? Ben niet zo thuis in die troep die ze tegenwoordig muziek noemen.
Op brugklaskamp...?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Misschien is het leuk voor hen om ook eens kennis maken met wat goede muziek uit de jaren 60, 70 en 80? Hun eigen muziek horen ze toch al steeds, een mooie kans om hun horizon te verbreden.
quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Misschien is het leuk voor hen om ook eens kennis maken met wat goede muziek uit de jaren 60, 70 en 80? Hun eigen muziek horen ze toch al steeds, een mooie kans om hun horizon te verbreden.
De kids top 20 op dit moment is:quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:48 schreef Janneke141 het volgende:
Even muziek aan het hamsteren voor de party-avond op het brugklaskamp. Iemand nog suggesties? Ben niet zo thuis in die troep die ze tegenwoordig muziek noemen.
ik vul ook liever mijn oren met brandende kerosine, maar hej, t is voor de kids he...quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:13 schreef Sloggi het volgende:
Er staat geen enkel nummer tussen wat voor muziek door kan gaan.
Hoewel, Katy Perry.
Het groepje rond mijn 'eigen' brugklasser was vorig jaar helemaal idolaat van verschrikkelijk foute eind jaren '80-liedjes: McHammer - Can't touch this, Vanilla Ice - Ice Ice Baby, etc. Geen idee waardoor dat nu weer getriggerd was! Maar wel leuk voor de feestavond, krijg je de leraren óók nog mee de dansvloer op, foute dansjes doen!quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 19:48 schreef Janneke141 het volgende:
Even muziek aan het hamsteren voor de party-avond op het brugklaskamp. Iemand nog suggesties? Ben niet zo thuis in die troep die ze tegenwoordig muziek noemen.
Kijk, daar kan ik wat mee. Bedanktquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:12 schreef kwakz0r het volgende:
De kids top 20 op dit moment is:
the world is mine - mainstreet
up - b-brave
best song ever - one direction
stralen - polle
when I'm gone (cups) - jeronimo
glitter en glamour - finalisten JSF 2013
sueno - alessandro
disco dude - ralf mackenbach
droom over jou - billy dans ft. ferry doedens
24/seven - big time rush
roar - katy perry
dan kies is voor jou - femke meines
gangnam style gaan ze volgens mij ook nog steeds goed op, en gewoon top 40 shit zoals
avicii - wake me up
dybbs en borgeous - tsunami
jason derulo - talk dirty
stromae - papaoutai
pharell williams - happy
en dingen als de jeugd van tegenwoordig, rihanna, chris brown, macklemore, bruno mars, florida, the script....
Als al dat soort dingen cyclisch zijn... Betekent dat dat de Ketchup Song ook populair wordt op bruggerkampen?quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:19 schreef Laureline het volgende:
[..]
Het groepje rond mijn 'eigen' brugklasser was vorig jaar helemaal idolaat van verschrikkelijk foute eind jaren '80-liedjes: McHammer - Can't touch this, Vanilla Ice - Ice Ice Baby, etc. Geen idee waardoor dat nu weer getriggerd was! Maar wel leuk voor de feestavond, krijg je de leraren óók nog mee de dansvloer op, foute dansjes doen!
Wat een hel is het eigenlijk altijd, zo'n schoolfeest. Kutmuziek, kinderen die echt alle kanten op stuiteren van de suiker, benauwde hokken, tot laat in de avond na een dag werken....quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:18 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ik vul ook liever mijn oren met brandende kerosine, maar hej, t is voor de kids he...
Twaalf nummers in de top 20? Kinderen kunnen niet eens meer tellen tegenwoordig!quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 21:12 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
[..]
De kids top 20 op dit moment is:
the world is mine - mainstreet
up - b-brave
best song ever - one direction
stralen - polle
when I'm gone (cups) - jeronimo
glitter en glamour - finalisten JSF 2013
sueno - alessandro
disco dude - ralf mackenbach
droom over jou - billy dans ft. ferry doedens
24/seven - big time rush
roar - katy perry
dan kies is voor jou - femke meines
Doe ik vaak genoeg in de klas, met luisteroefeningen. Gewoon wat ouwe Alice Cooper, KISS, The Who, David Bowie er door heen gooien. Vinden ze nog leuk ook. "Meneer, ik had aan mijn vader gevraagd hè, die had nog een LP van Queen in de kast". Laatst een paar van die oude jaren '70 soulplaten gedraaid. "Kijk, hier dansten jullie ouders vroeger op!".quote:Op dinsdag 1 oktober 2013 20:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Misschien is het leuk voor hen om ook eens kennis maken met wat goede muziek uit de jaren 60, 70 en 80? Hun eigen muziek horen ze toch al steeds, een mooie kans om hun horizon te verbreden.
Was me niet eens opgevallenquote:Op dinsdag 1 oktober 2013 23:08 schreef thabit het volgende:
[..]
Twaalf nummers in de top 20? Kinderen kunnen niet eens meer tellen tegenwoordig!
Dus als je klas enthousiast raakt, moeten ze voor straf stil aan het werk? Hier krijg je in de loop der tijd wel een 'Fingerspitzengefühl' voor, dat je tóch gebruik kunt maken van hun enthousiasme, maar dat het wél binnen de perken blijftquote:Op donderdag 3 oktober 2013 22:38 schreef Dragonberry het volgende:
Vorige keet had ik een hele leuke les waar zij ook iets te enthousiast van werden en begonnen te roepen door de klas wat een beetje uit de hand liep.. Helaas daardoor eerder gestopt met de uitleg en stil aan het werk gezet.
Aan de ene kant vond ik het ook heel leuk! Maar na 6 keer weer stilte krijgen was de tijd nogal op aan het raken en was ik er wel even klaar mee..quote:Op donderdag 3 oktober 2013 23:12 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dus als je klas enthousiast raakt, moeten ze voor straf stil aan het werk? Hier krijg je in de loop der tijd wel een 'Fingerspitzengefühl' voor, dat je tóch gebruik kunt maken van hun enthousiasme, maar dat het wél binnen de perken blijft
Schop voor de reet geven is natuurlijk overdreven, streng doch rechtvaardig wordt ons door de docenten aangeraden.quote:Op donderdag 3 oktober 2013 23:17 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Schop voor hun reet geven, streng zijn... Waarom zie je de klas als een vijand? Als je met die insteek de klas binnenstapt, zal de klas ook zo reageren op jou. Natuurlijk zullen ze je - als nieuwe docent - gaan uitproberen, maar persoonlijk werk ik liever aan een positieve sfeer in de klas.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |