abonnement Unibet Coolblue
pi_131364278
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 20:24 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ze hebben ook kritische vragen gesteld, de leerlingen ook. heeft de media alleen weinig mee gedaan...

En je had iets anders verwacht? Wees eerlijk. :+
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_131366099
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 20:24 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ze hebben ook kritische vragen gesteld, de leerlingen ook. heeft de media alleen weinig mee gedaan...
In de Telegraaf ( :') ) stond gisteren een redelijk kritisch stukje.
pi_131366467
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 21:49 schreef Omentuva het volgende:

[..]

En je had iets anders verwacht? Wees eerlijk. :+
Nee dat zeg ik toch nergens :? Daarom hoefde ik er ook niet echt bij te zijn. Er waren in het lokaal wel mensen die de tijd namen om te luisteren dus het was prettig dat er wel kritische collega's en leerlingen zaten :Y
Kwak
pi_131397940
Hoe leren ze je tijdens de lerarenopleiding om voor de klas les te geven? Ik neem aan dat er best wel studenten tussen zitten die nerveus zijn. Word je daarbij gesteund en dat je genoeg ruimte krijgt om te oefenen?
pi_131402091
Ik ben net aan een lerarenopleiding begonnen.

Je krijgt onder andere het vak "Directe instructie". Bij dit vak leer je hoe je lessen moet voorbereiden, en oefen je ook om voor de klas (delen van), je lesplan uit te voeren. (Even kort gezegd)
Ook bij andere vakken oefen je in het lesgeven. Zo moeten wij bij bepaalde vakken zelf de colleges voorbereiden en ook echt zelf geven. Ook moet bij bepaalde vakken presentaties geven over bepaalde onderwerpen. Allemaal voor je eigen klas.
Best spannend in het begin, maar je mag hierbij gewoon fouten maken en je krijgt er feedback op. Allemaal in een veilige sfeer.

In het 1e jaar ga je ook al stage lopen, en ook dan kun je oefenen in het lesgeven, onder begeleiding van een vakdocent.
pi_131402368
Het zal ook per school verschillen hoe je begeleid wordt in het lesgeven zelf. Ik heb zo'n vak bijvoorbeeld niet apart gehad, maar er is wel eens aandacht aan besteed. Bij ons op de HU komt het aan bod bij de studie en stage begeleiding, maar elke docent geeft daar zijn eigen invulling aan.
De meeste dingen leer je echt tijdens je stages. Gelukkig begin je daar gelijk het eerste jaar al mee :)
pi_131405387
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 22:19 schreef DefinitionX het volgende:
Hoe leren ze je tijdens de lerarenopleiding om voor de klas les te geven? Ik neem aan dat er best wel studenten tussen zitten die nerveus zijn. Word je daarbij gesteund en dat je genoeg ruimte krijgt om te oefenen?
Ik krijg via de universiteit één dag in de week mijn colleges over didactiek, wat opgedeeld is in algemene didactiek, vakdidactiek en een integratievak. Bij algemene didactiek ga je in op standaardzaken als directe instructie, lesvoorbereiding, werkvormen; bij vakdidactiek bespreekt men hoe het vak is vormgegeven in het voortgezet onderwijs en bij het integratievak doet men alle overige zaken die wel belangrijk zijn, maar nergens in gecategoriseerd kunnen worden. Daar kijkt men naar wat politieke partijen over onderwijs zeggen, vraagt men door waar onderwijs nu ècht over gaat, onderwijsvisie, vakvisie, maar ook stemgebruik en retorica.

De rest van de dagen loop ik stage op een middelbare school waar ik zowel in de onderbouw als bovenbouw lessen geef. Het begint met het simpelweg observeren en meelopen met klassen, maar loopt al snel genoeg over in lesgeven op verschillende niveau's. Nervositeit heb ik geen last van, maar dat komt voornamelijk doordat ik de leerlingen niet zie als mijn vijand of als personen die me omver willen lopen. Integendeel, leerlingen zijn juist vaak doodnormale pubers die heus wel met je meewerken wanneer je als docent op de 'juiste knoppen' drukt. Welke knoppen dat precies zijn, ben ik nu langzaam maar zeker aan het uitvogelen. :P Waar ik me als beginneling vooral over verwonder, is de complexiteit van het lesgeven zelf. Daar spelen zóveel factoren een rol: timemanagement, klassenmanagement, structuur in lesgeven, elke leerling activeren i.p.v. één-op-één lesgeven, denken aan vorm van vraagstelling ter controle van begrip, doorvragen wanneer leerlingen menen het te snappen en ga zo maar door. En op één of andere manier hangt dat complex van factoren weer samen in één geheel. Gelukkig heb ik twee steengoede begeleiders die heel dat proces grondig met me doornemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2013 12:38:36 ]
pi_131408327
Ik kom eens meedoen hier, 1e-jaars in de opleiding voor docent Geschiedenis.

Net begonnen, dus ik ben een beetje een noobje.
pi_131408412
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2013 06:52 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik krijg via de universiteit één dag in de week mijn colleges over didactiek, wat opgedeeld is in algemene didactiek, vakdidactiek en een integratievak. Bij algemene didactiek ga je in op standaardzaken als directe instructie, lesvoorbereiding, werkvormen; bij vakdidactiek bespreekt men hoe het vak is vormgegeven in het voortgezet onderwijs en bij het integratievak doet men alle overige zaken die wel belangrijk zijn, maar nergens in gecategoriseerd kunnen worden. Daar kijkt men naar wat politieke partijen over onderwijs zeggen, vraagt men door waar onderwijs nu ècht over gaat, onderwijsvisie, vakvisie, maar ook stemgebruik en retorica.

De rest van de dagen loop ik stage op een middelbare school waar ik zowel in de onderbouw als bovenbouw lessen geef. Het begint met het simpelweg observeren en meelopen met klassen, maar loopt al snel genoeg over in lesgeven op verschillende niveau's. Nervositeit heb ik geen last van, maar dat komt voornamelijk doordat ik de leerlingen niet zie als mijn vijand of als personen die me omver willen lopen. Integendeel, leerlingen zijn juist vaak doodnormale pubers die heus wel met je meewerken wanneer je als docent op de 'juiste knoppen' drukt. Welke knoppen dat precies zijn, ben ik nu langzaam maar zeker aan het uitvogelen. :P Waar ik me als beginneling vooral over verwonder is de complexiteit van het lesgeven zelf. Daar spelen zóveel factoren een rol: timemanagement, klassenmanagement, structuur in lesgeven, elke leerling activeren i.p.v. één-op-één lesgeven, denken aan vorm van vraagstelling ter controle van begrip, doorvragen wanneer leerlingen menen het te snappen en ga zo maar door. En op één of andere manier hangt dat complex van factoren weer samen in één geheel. Gelukkig heb ik twee steengoede begeleiders die heel dat proces grondig met me doornemen.
Volgens mij is dat ook de reden dat je in het begin (de eerste paar jaar) vaak zo ontstellend moe bent van het werk...
Kwak
pi_131408612
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 22:19 schreef DefinitionX het volgende:
Hoe leren ze je tijdens de lerarenopleiding om voor de klas les te geven? Ik neem aan dat er best wel studenten tussen zitten die nerveus zijn. Word je daarbij gesteund en dat je genoeg ruimte krijgt om te oefenen?
Bij mijn opleiding is de helft vakinhoudelijk en de helft onderwijskunde en didactiek. Onderwijskunde gaat over het onderwijssysteem in Nederland, randzaken zoals contact met ouders en verschillende andere onderdelen die niet met het vak of de didactiek van het vak te maken hebben.

Didactiek gaat bij ons specifiek over de didactiek van Geschiedenis, hieronder vallen onderdelen als lesgeven, lesopbouw, planning, wat te doen bij lastige leerlingen en dat soort zaken.

Vakinhoudelijk spreekt voor zich.
pi_131409071
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 12:15 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Bij mijn opleiding is de helft vakinhoudelijk en de helft onderwijskunde en didactiek. Onderwijskunde gaat over het onderwijssysteem in Nederland, randzaken zoals contact met ouders en verschillende andere onderdelen die niet met het vak of de didactiek van het vak te maken hebben.

Didactiek gaat bij ons specifiek over de didactiek van Geschiedenis, hieronder vallen onderdelen als lesgeven, lesopbouw, planning, wat te doen bij lastige leerlingen en dat soort zaken.

Vakinhoudelijk spreekt voor zich.
Hoeveel studiepunten aan echt geschiedenisonderwijs krijg jij eigenlijk tijdens je hele opleiding?
pi_131409242
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 september 2013 12:35 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Hoeveel studiepunten aan echt geschiedenisonderwijs krijg jij eigenlijk tijdens je hele opleiding?
Heb het even niet bij de hand, maar als ik het mij goed herinner krijg ik de eerste twee periodes voor de helft vakinhoud en voor de helft Didactiek/OWK.

Vakinhoud is deze periode de tijdvakken Oudheid en Vroegmoderne tijd, volgende periode volgens mij Middeleeuwen en Moderne tijd.

Daarna de laatste twee periodes van het jaar voor de helft stage, een kwart vakinhoud en een kwart didactiek (sluit aan bij de eerder genoemde stage).

Dus ik denk dat van de punten in het eerste jaar uiteindelijk een derde op didactiek/OWK te verdienen valt, een derde op inhoud en een derde op de stage.

Pin mij er niet op vast, maar ik geloof dat dat het ongeveer was. Nog wat losse puntjes op SLB maar da's verwaarloosbaar.

Andere jaren hebben ook didactiek OWK, maar ik geloof meer inhoud.
pi_131409347
Iets meer dan twintig studiepunten vakinhoud in het eerste jaar dus als ik het goed lees?

Zou je de studielast qua vakinhoud voor de gehele opleiding eens op willen tellen? Ik ben wel benieuwd, met name in het licht van de discussie over eerste- en tweedegraads docenten.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2013 12:50:16 ]
pi_131409713
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 september 2013 12:49 schreef Sloggi het volgende:
Iets meer dan twintig studiepunten vakinhoud in het eerste jaar dus als ik het goed lees?

Zou je de studielast qua vakinhoud voor de gehele opleiding eens op willen tellen? Ik ben wel benieuwd, met name in het licht van de discussie over eerste- en tweedegraads docenten.
Herstel:
1e jaar:

28 EC vakinhoud
28 EC beroepsvoorbereiding: theorie (didactiek en OWK dus) en stage
4 EC studieloopbaanbegeleiding

Op de andere jaren moet ik je het antwoord even schuldig blijven, kom er z.s.m. even op terug.
  zondag 22 september 2013 @ 15:11:22 #215
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131442963
Komende week weer de hele week met 3VMBO naar de Ardennen. Gezellig! Zo kun je pas echt een goeie band opbouwen met je leerlingen, iets waar je nog tot het eindexamen profijt van kunt hebben.
.
pi_131443569
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 15:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Komende week weer de hele week met 3VMBO naar de Ardennen. Gezellig! Zo kun je pas echt een goeie band opbouwen met je leerlingen, iets waar je nog tot het eindexamen profijt van kunt hebben.
:Y ik merk nu in klas 4 en 5 ook echt dat ik met bijna al die leerlingen in 3H 3 dagen naar Parijs ben geweest, en met andere leerlingen dat we samen in de musical hebben gespeeld. Dat soort dingen maakt het ook leuk vind ik. Oók als je er geen taakuren voor krijgt.
Kwak
  zondag 22 september 2013 @ 15:35:37 #217
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131443792
Dat zijn de krenten in de pap, ja :)
.
pi_131444300
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 15:28 schreef kwakz0r het volgende:
Dat soort dingen maakt het ook leuk vind ik. Oók als je er geen taakuren voor krijgt.
Ook als je er niet voor wordt betaald zijn ze leuk, inderdaad, maar dat neemt niet weg dat er natuurlijk wel gewoon betaald moet worden. Een kapper die meestal de vraag krijgt om slechts wat bij te punten en er dus groot plezier aan beleeft als er af en toe een klant om een spannender kapsel vraagt, zal die laatste gewoon laten betalen. Idem voor een advocaat die na een rits routinezaken zijn tanden mag zetten in een interessante case.
pi_131444518
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 15:51 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Ook als je er niet voor wordt betaald zijn ze leuk, inderdaad, maar dat neemt niet weg dat er natuurlijk wel gewoon betaald moet worden. In andere beroepen is het immers ook niet zo dat je betaald wordt voor de gewone werkzaamheden en de leukere/interessantere kanten ervan er gratis bij doet.
tsja, ik word gewoon betaald voor mijn werk, en dat dit soort dingen dan buiten de taakuren vallen zal mij persoonlijk echt worst wezen, ik denk namelijk dat ik eerlijk gezegd ook niet alle voorbereidingstijd die er in de voor- en nawerkfactor zit exact zo gebruik.

voor zo lang ik niet buitensporig belast word zie ik dit gewoon als "mijn werk", en dat er een urenadministratie achter zit, nou ja, dat is dan maar zo.

is makkelijk gezegd hoor, ik kom namelijk makkelijk aan mijn uren ivm profielwerkstukken, een uur lesgeven in de staart en 29 bovenbouwmentorleerlingen. als ik te weinig uren zou hebben en stomme extra taken zoals begeleid huiswerkuurtje etc. zou moeten doen, maar dan wel buiten mijn geregistreerde uren om dit soort leuke dingen... dan zou ik er ook misschien wel een probleem van maken.
Kwak
pi_131444947
Op de school waar ik werkte namen veel leraren heel veel taken onbetaald op zich onder morele druk ("anders hebben we voor die klas geen mentor". "We weten dat velen van jullie al vol zitten, maar alle profielwerkstukduo's hebben toch een begeleider nodig. Daarom hebben we de groepjes zo eerlijk mogelijk over jullie verdeeld"). Officieel stonden er wel uren voor zulke taken, maar iemand wiens taakruimte al vol zat kreeg de uren die hij er overheen ging niet gecompenseerd in tijd of geld. Je kon ze ook niet meenemen naar een volgend jaar.

Dat leidde tot afgeraffelde lesvoorbereidingen/nakijkwerk en in het ergste geval tot burnouts. Leraren die probeerden hun grenzen aan te geven en vroegen om compensatie voor een bepaalde taak, kregen te horen dat er geen geld voor was, en de vraag waarom ze zo nodig compensatie wilden "want je vindt het toch leuk?".

Dan heb je als school dus gewoon je zaken niet op orde. En die leraar die vrolijk zegt: "ach, ik doe het graag" houdt dit mee in stand.

Daarom ben ik allergisch voor de suggestie dat de leuke kanten van een baan niet betaald hoeven worden. Het kan zorgen voor een cultuur waarin van mensen steeds meer wordt gevraagd, het normaal wordt gevonden om die dingen te vragen onder morele druk, en collega's onder de druk bezwijken.
pi_131445089
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 16:09 schreef ShadyLane het volgende:
Op de school waar ik werkte namen veel leraren heel veel taken onbetaald op zich onder morele druk ("anders hebben we voor die klas geen mentor". "We weten dat velen van jullie al vol zitten, maar alle profielwerkstukduo's hebben toch een begeleider nodig. Daarom hebben we de groepjes zo eerlijk mogelijk over jullie verdeeld"). Officieel stonden er wel uren voor zulke taken, maar iemand wiens taakruimte al vol zat kreeg de uren die hij er overheen ging niet gecompenseerd in tijd of geld. Je kon ze ook niet meenemen naar een volgend jaar.

Dat leidde tot afgeraffelde lesvoorbereidingen/nakijkwerk en in het ergste geval tot burnouts. Leraren die probeerden hun grenzen aan te geven en vroegen om compensatie voor een bepaalde taak, kregen te horen dat er geen geld voor was, en de vraag waarom ze zo nodig compensatie wilden "want je vindt het toch leuk?".

Dan heb je als school dus gewoon je zaken niet op orde. En die leraar die vrolijk zegt: "ach, ik doe het graag" houdt dit mee in stand.

Daarom ben ik allergisch voor de suggestie dat de leuke kanten van een baan niet betaald hoeven worden. Het kan zorgen voor een cultuur waarin van mensen steeds meer wordt gevraagd, het normaal wordt gevonden om die dingen te vragen onder morele druk, en collega's onder de druk bezwijken.
Maar hoe kun je dit voorkomen dan? Een aantal onbetaalde overuren die niet geholpen kunnen worden vind ik niet erg, maar tientallen uren gaat te ver.
pi_131445266
Ja, dat zeiden die collega's ook, maar dan kwam er dus de druk van "maar dan heeft die klas geen mentor". En dan deden velen het toch maar weer.

Het is gevaarlijk omdat het in principe eindeloos uitgebreid kan worden. Want lesgeven vind je toch ook leuk? En mentor zijn vind je toch ook leuk? En profielwerkstukken begeleiden toch ook?
pi_131445543
En wat ik er ook gevaarlijk aan vind is dat het kan zorgen voor een onprofessionele cultuur waarin mensen niet aangesproken worden op de kwaliteit van hun werk. Op het moment dat je van iemand die al over zijn uren heen zit vraagt om ook dat mentoraat er nog bij te nemen, of hij biedthetzelf aan, en hij levert vervolgens prutswerk af, hetzij in dat mentoraat, hetzij in andere taken, zal men vaak een drempel voelen om hem erop aan te spreken (want tja, we weten allemaal dat hij wel erg veel op z'n bordje heeft) en zelfs als hij er wel op aangesproken wordt, kan hij eenvoudig terugkaatsen: "ja luister eens, ik help jullie uit de brand door er vanalles gratis en voor niks bij te doen, ga je me nu kwalijk nemen dat het soms wat kunst- en vliegwerk is? Ik doe m'n best hoor, gratis en voor niks voor jullie."

En de leerlingen zijn de dupe.
pi_131445798
Maar wat als je gewoon weigert? Ontslaan ze je dan ofzo?
pi_131446298
Nee ik denk dat je een sterke case hebt als je je poot stijf houdt maar in de praktijk doen maar heel weinigen dat. Het is echt een jezelf wegcijfercultuur i.p.v. een professionele cultuur.

Maar goed, hier spreekt iemand die om die reden het bedrijfsleven prefereert. Veel leraren zullen hier wsch minder stellig in zijn dan ik, zie bijv. de reactie van kwakzor.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')