En je had iets anders verwacht? Wees eerlijk.quote:Op donderdag 19 september 2013 20:24 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ze hebben ook kritische vragen gesteld, de leerlingen ook. heeft de media alleen weinig mee gedaan...
In de Telegraaf ( ) stond gisteren een redelijk kritisch stukje.quote:Op donderdag 19 september 2013 20:24 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ze hebben ook kritische vragen gesteld, de leerlingen ook. heeft de media alleen weinig mee gedaan...
Nee dat zeg ik toch nergens Daarom hoefde ik er ook niet echt bij te zijn. Er waren in het lokaal wel mensen die de tijd namen om te luisteren dus het was prettig dat er wel kritische collega's en leerlingen zatenquote:Op donderdag 19 september 2013 21:49 schreef Omentuva het volgende:
[..]
En je had iets anders verwacht? Wees eerlijk.
Ik krijg via de universiteit één dag in de week mijn colleges over didactiek, wat opgedeeld is in algemene didactiek, vakdidactiek en een integratievak. Bij algemene didactiek ga je in op standaardzaken als directe instructie, lesvoorbereiding, werkvormen; bij vakdidactiek bespreekt men hoe het vak is vormgegeven in het voortgezet onderwijs en bij het integratievak doet men alle overige zaken die wel belangrijk zijn, maar nergens in gecategoriseerd kunnen worden. Daar kijkt men naar wat politieke partijen over onderwijs zeggen, vraagt men door waar onderwijs nu ècht over gaat, onderwijsvisie, vakvisie, maar ook stemgebruik en retorica.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:19 schreef DefinitionX het volgende:
Hoe leren ze je tijdens de lerarenopleiding om voor de klas les te geven? Ik neem aan dat er best wel studenten tussen zitten die nerveus zijn. Word je daarbij gesteund en dat je genoeg ruimte krijgt om te oefenen?
Volgens mij is dat ook de reden dat je in het begin (de eerste paar jaar) vaak zo ontstellend moe bent van het werk...quote:Op zaterdag 21 september 2013 06:52 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ik krijg via de universiteit één dag in de week mijn colleges over didactiek, wat opgedeeld is in algemene didactiek, vakdidactiek en een integratievak. Bij algemene didactiek ga je in op standaardzaken als directe instructie, lesvoorbereiding, werkvormen; bij vakdidactiek bespreekt men hoe het vak is vormgegeven in het voortgezet onderwijs en bij het integratievak doet men alle overige zaken die wel belangrijk zijn, maar nergens in gecategoriseerd kunnen worden. Daar kijkt men naar wat politieke partijen over onderwijs zeggen, vraagt men door waar onderwijs nu ècht over gaat, onderwijsvisie, vakvisie, maar ook stemgebruik en retorica.
De rest van de dagen loop ik stage op een middelbare school waar ik zowel in de onderbouw als bovenbouw lessen geef. Het begint met het simpelweg observeren en meelopen met klassen, maar loopt al snel genoeg over in lesgeven op verschillende niveau's. Nervositeit heb ik geen last van, maar dat komt voornamelijk doordat ik de leerlingen niet zie als mijn vijand of als personen die me omver willen lopen. Integendeel, leerlingen zijn juist vaak doodnormale pubers die heus wel met je meewerken wanneer je als docent op de 'juiste knoppen' drukt. Welke knoppen dat precies zijn, ben ik nu langzaam maar zeker aan het uitvogelen. Waar ik me als beginneling vooral over verwonder is de complexiteit van het lesgeven zelf. Daar spelen zóveel factoren een rol: timemanagement, klassenmanagement, structuur in lesgeven, elke leerling activeren i.p.v. één-op-één lesgeven, denken aan vorm van vraagstelling ter controle van begrip, doorvragen wanneer leerlingen menen het te snappen en ga zo maar door. En op één of andere manier hangt dat complex van factoren weer samen in één geheel. Gelukkig heb ik twee steengoede begeleiders die heel dat proces grondig met me doornemen.
Bij mijn opleiding is de helft vakinhoudelijk en de helft onderwijskunde en didactiek. Onderwijskunde gaat over het onderwijssysteem in Nederland, randzaken zoals contact met ouders en verschillende andere onderdelen die niet met het vak of de didactiek van het vak te maken hebben.quote:Op vrijdag 20 september 2013 22:19 schreef DefinitionX het volgende:
Hoe leren ze je tijdens de lerarenopleiding om voor de klas les te geven? Ik neem aan dat er best wel studenten tussen zitten die nerveus zijn. Word je daarbij gesteund en dat je genoeg ruimte krijgt om te oefenen?
Hoeveel studiepunten aan echt geschiedenisonderwijs krijg jij eigenlijk tijdens je hele opleiding?quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:15 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:
[..]
Bij mijn opleiding is de helft vakinhoudelijk en de helft onderwijskunde en didactiek. Onderwijskunde gaat over het onderwijssysteem in Nederland, randzaken zoals contact met ouders en verschillende andere onderdelen die niet met het vak of de didactiek van het vak te maken hebben.
Didactiek gaat bij ons specifiek over de didactiek van Geschiedenis, hieronder vallen onderdelen als lesgeven, lesopbouw, planning, wat te doen bij lastige leerlingen en dat soort zaken.
Vakinhoudelijk spreekt voor zich.
Heb het even niet bij de hand, maar als ik het mij goed herinner krijg ik de eerste twee periodes voor de helft vakinhoud en voor de helft Didactiek/OWK.quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:35 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Hoeveel studiepunten aan echt geschiedenisonderwijs krijg jij eigenlijk tijdens je hele opleiding?
Herstel:quote:Op zaterdag 21 september 2013 12:49 schreef Sloggi het volgende:
Iets meer dan twintig studiepunten vakinhoud in het eerste jaar dus als ik het goed lees?
Zou je de studielast qua vakinhoud voor de gehele opleiding eens op willen tellen? Ik ben wel benieuwd, met name in het licht van de discussie over eerste- en tweedegraads docenten.
ik merk nu in klas 4 en 5 ook echt dat ik met bijna al die leerlingen in 3H 3 dagen naar Parijs ben geweest, en met andere leerlingen dat we samen in de musical hebben gespeeld. Dat soort dingen maakt het ook leuk vind ik. Oók als je er geen taakuren voor krijgt.quote:Op zondag 22 september 2013 15:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Komende week weer de hele week met 3VMBO naar de Ardennen. Gezellig! Zo kun je pas echt een goeie band opbouwen met je leerlingen, iets waar je nog tot het eindexamen profijt van kunt hebben.
Ook als je er niet voor wordt betaald zijn ze leuk, inderdaad, maar dat neemt niet weg dat er natuurlijk wel gewoon betaald moet worden. Een kapper die meestal de vraag krijgt om slechts wat bij te punten en er dus groot plezier aan beleeft als er af en toe een klant om een spannender kapsel vraagt, zal die laatste gewoon laten betalen. Idem voor een advocaat die na een rits routinezaken zijn tanden mag zetten in een interessante case.quote:Op zondag 22 september 2013 15:28 schreef kwakz0r het volgende:
Dat soort dingen maakt het ook leuk vind ik. Oók als je er geen taakuren voor krijgt.
tsja, ik word gewoon betaald voor mijn werk, en dat dit soort dingen dan buiten de taakuren vallen zal mij persoonlijk echt worst wezen, ik denk namelijk dat ik eerlijk gezegd ook niet alle voorbereidingstijd die er in de voor- en nawerkfactor zit exact zo gebruik.quote:Op zondag 22 september 2013 15:51 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Ook als je er niet voor wordt betaald zijn ze leuk, inderdaad, maar dat neemt niet weg dat er natuurlijk wel gewoon betaald moet worden. In andere beroepen is het immers ook niet zo dat je betaald wordt voor de gewone werkzaamheden en de leukere/interessantere kanten ervan er gratis bij doet.
Maar hoe kun je dit voorkomen dan? Een aantal onbetaalde overuren die niet geholpen kunnen worden vind ik niet erg, maar tientallen uren gaat te ver.quote:Op zondag 22 september 2013 16:09 schreef ShadyLane het volgende:
Op de school waar ik werkte namen veel leraren heel veel taken onbetaald op zich onder morele druk ("anders hebben we voor die klas geen mentor". "We weten dat velen van jullie al vol zitten, maar alle profielwerkstukduo's hebben toch een begeleider nodig. Daarom hebben we de groepjes zo eerlijk mogelijk over jullie verdeeld"). Officieel stonden er wel uren voor zulke taken, maar iemand wiens taakruimte al vol zat kreeg de uren die hij er overheen ging niet gecompenseerd in tijd of geld. Je kon ze ook niet meenemen naar een volgend jaar.
Dat leidde tot afgeraffelde lesvoorbereidingen/nakijkwerk en in het ergste geval tot burnouts. Leraren die probeerden hun grenzen aan te geven en vroegen om compensatie voor een bepaalde taak, kregen te horen dat er geen geld voor was, en de vraag waarom ze zo nodig compensatie wilden "want je vindt het toch leuk?".
Dan heb je als school dus gewoon je zaken niet op orde. En die leraar die vrolijk zegt: "ach, ik doe het graag" houdt dit mee in stand.
Daarom ben ik allergisch voor de suggestie dat de leuke kanten van een baan niet betaald hoeven worden. Het kan zorgen voor een cultuur waarin van mensen steeds meer wordt gevraagd, het normaal wordt gevonden om die dingen te vragen onder morele druk, en collega's onder de druk bezwijken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |