abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131364278
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 20:24 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ze hebben ook kritische vragen gesteld, de leerlingen ook. heeft de media alleen weinig mee gedaan...

En je had iets anders verwacht? Wees eerlijk. :+
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_131366099
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 20:24 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ze hebben ook kritische vragen gesteld, de leerlingen ook. heeft de media alleen weinig mee gedaan...
In de Telegraaf ( :') ) stond gisteren een redelijk kritisch stukje.
pi_131366467
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 21:49 schreef Omentuva het volgende:

[..]

En je had iets anders verwacht? Wees eerlijk. :+
Nee dat zeg ik toch nergens :? Daarom hoefde ik er ook niet echt bij te zijn. Er waren in het lokaal wel mensen die de tijd namen om te luisteren dus het was prettig dat er wel kritische collega's en leerlingen zaten :Y
Kwak
pi_131397940
Hoe leren ze je tijdens de lerarenopleiding om voor de klas les te geven? Ik neem aan dat er best wel studenten tussen zitten die nerveus zijn. Word je daarbij gesteund en dat je genoeg ruimte krijgt om te oefenen?
pi_131402091
Ik ben net aan een lerarenopleiding begonnen.

Je krijgt onder andere het vak "Directe instructie". Bij dit vak leer je hoe je lessen moet voorbereiden, en oefen je ook om voor de klas (delen van), je lesplan uit te voeren. (Even kort gezegd)
Ook bij andere vakken oefen je in het lesgeven. Zo moeten wij bij bepaalde vakken zelf de colleges voorbereiden en ook echt zelf geven. Ook moet bij bepaalde vakken presentaties geven over bepaalde onderwerpen. Allemaal voor je eigen klas.
Best spannend in het begin, maar je mag hierbij gewoon fouten maken en je krijgt er feedback op. Allemaal in een veilige sfeer.

In het 1e jaar ga je ook al stage lopen, en ook dan kun je oefenen in het lesgeven, onder begeleiding van een vakdocent.
pi_131402368
Het zal ook per school verschillen hoe je begeleid wordt in het lesgeven zelf. Ik heb zo'n vak bijvoorbeeld niet apart gehad, maar er is wel eens aandacht aan besteed. Bij ons op de HU komt het aan bod bij de studie en stage begeleiding, maar elke docent geeft daar zijn eigen invulling aan.
De meeste dingen leer je echt tijdens je stages. Gelukkig begin je daar gelijk het eerste jaar al mee :)
pi_131405387
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 22:19 schreef DefinitionX het volgende:
Hoe leren ze je tijdens de lerarenopleiding om voor de klas les te geven? Ik neem aan dat er best wel studenten tussen zitten die nerveus zijn. Word je daarbij gesteund en dat je genoeg ruimte krijgt om te oefenen?
Ik krijg via de universiteit één dag in de week mijn colleges over didactiek, wat opgedeeld is in algemene didactiek, vakdidactiek en een integratievak. Bij algemene didactiek ga je in op standaardzaken als directe instructie, lesvoorbereiding, werkvormen; bij vakdidactiek bespreekt men hoe het vak is vormgegeven in het voortgezet onderwijs en bij het integratievak doet men alle overige zaken die wel belangrijk zijn, maar nergens in gecategoriseerd kunnen worden. Daar kijkt men naar wat politieke partijen over onderwijs zeggen, vraagt men door waar onderwijs nu ècht over gaat, onderwijsvisie, vakvisie, maar ook stemgebruik en retorica.

De rest van de dagen loop ik stage op een middelbare school waar ik zowel in de onderbouw als bovenbouw lessen geef. Het begint met het simpelweg observeren en meelopen met klassen, maar loopt al snel genoeg over in lesgeven op verschillende niveau's. Nervositeit heb ik geen last van, maar dat komt voornamelijk doordat ik de leerlingen niet zie als mijn vijand of als personen die me omver willen lopen. Integendeel, leerlingen zijn juist vaak doodnormale pubers die heus wel met je meewerken wanneer je als docent op de 'juiste knoppen' drukt. Welke knoppen dat precies zijn, ben ik nu langzaam maar zeker aan het uitvogelen. :P Waar ik me als beginneling vooral over verwonder, is de complexiteit van het lesgeven zelf. Daar spelen zóveel factoren een rol: timemanagement, klassenmanagement, structuur in lesgeven, elke leerling activeren i.p.v. één-op-één lesgeven, denken aan vorm van vraagstelling ter controle van begrip, doorvragen wanneer leerlingen menen het te snappen en ga zo maar door. En op één of andere manier hangt dat complex van factoren weer samen in één geheel. Gelukkig heb ik twee steengoede begeleiders die heel dat proces grondig met me doornemen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2013 12:38:36 ]
pi_131408327
Ik kom eens meedoen hier, 1e-jaars in de opleiding voor docent Geschiedenis.

Net begonnen, dus ik ben een beetje een noobje.
pi_131408412
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 september 2013 06:52 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ik krijg via de universiteit één dag in de week mijn colleges over didactiek, wat opgedeeld is in algemene didactiek, vakdidactiek en een integratievak. Bij algemene didactiek ga je in op standaardzaken als directe instructie, lesvoorbereiding, werkvormen; bij vakdidactiek bespreekt men hoe het vak is vormgegeven in het voortgezet onderwijs en bij het integratievak doet men alle overige zaken die wel belangrijk zijn, maar nergens in gecategoriseerd kunnen worden. Daar kijkt men naar wat politieke partijen over onderwijs zeggen, vraagt men door waar onderwijs nu ècht over gaat, onderwijsvisie, vakvisie, maar ook stemgebruik en retorica.

De rest van de dagen loop ik stage op een middelbare school waar ik zowel in de onderbouw als bovenbouw lessen geef. Het begint met het simpelweg observeren en meelopen met klassen, maar loopt al snel genoeg over in lesgeven op verschillende niveau's. Nervositeit heb ik geen last van, maar dat komt voornamelijk doordat ik de leerlingen niet zie als mijn vijand of als personen die me omver willen lopen. Integendeel, leerlingen zijn juist vaak doodnormale pubers die heus wel met je meewerken wanneer je als docent op de 'juiste knoppen' drukt. Welke knoppen dat precies zijn, ben ik nu langzaam maar zeker aan het uitvogelen. :P Waar ik me als beginneling vooral over verwonder is de complexiteit van het lesgeven zelf. Daar spelen zóveel factoren een rol: timemanagement, klassenmanagement, structuur in lesgeven, elke leerling activeren i.p.v. één-op-één lesgeven, denken aan vorm van vraagstelling ter controle van begrip, doorvragen wanneer leerlingen menen het te snappen en ga zo maar door. En op één of andere manier hangt dat complex van factoren weer samen in één geheel. Gelukkig heb ik twee steengoede begeleiders die heel dat proces grondig met me doornemen.
Volgens mij is dat ook de reden dat je in het begin (de eerste paar jaar) vaak zo ontstellend moe bent van het werk...
Kwak
pi_131408612
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 22:19 schreef DefinitionX het volgende:
Hoe leren ze je tijdens de lerarenopleiding om voor de klas les te geven? Ik neem aan dat er best wel studenten tussen zitten die nerveus zijn. Word je daarbij gesteund en dat je genoeg ruimte krijgt om te oefenen?
Bij mijn opleiding is de helft vakinhoudelijk en de helft onderwijskunde en didactiek. Onderwijskunde gaat over het onderwijssysteem in Nederland, randzaken zoals contact met ouders en verschillende andere onderdelen die niet met het vak of de didactiek van het vak te maken hebben.

Didactiek gaat bij ons specifiek over de didactiek van Geschiedenis, hieronder vallen onderdelen als lesgeven, lesopbouw, planning, wat te doen bij lastige leerlingen en dat soort zaken.

Vakinhoudelijk spreekt voor zich.
pi_131409071
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 12:15 schreef AlDieWillenteKaaprenVaren het volgende:

[..]

Bij mijn opleiding is de helft vakinhoudelijk en de helft onderwijskunde en didactiek. Onderwijskunde gaat over het onderwijssysteem in Nederland, randzaken zoals contact met ouders en verschillende andere onderdelen die niet met het vak of de didactiek van het vak te maken hebben.

Didactiek gaat bij ons specifiek over de didactiek van Geschiedenis, hieronder vallen onderdelen als lesgeven, lesopbouw, planning, wat te doen bij lastige leerlingen en dat soort zaken.

Vakinhoudelijk spreekt voor zich.
Hoeveel studiepunten aan echt geschiedenisonderwijs krijg jij eigenlijk tijdens je hele opleiding?
pi_131409242
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 september 2013 12:35 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Hoeveel studiepunten aan echt geschiedenisonderwijs krijg jij eigenlijk tijdens je hele opleiding?
Heb het even niet bij de hand, maar als ik het mij goed herinner krijg ik de eerste twee periodes voor de helft vakinhoud en voor de helft Didactiek/OWK.

Vakinhoud is deze periode de tijdvakken Oudheid en Vroegmoderne tijd, volgende periode volgens mij Middeleeuwen en Moderne tijd.

Daarna de laatste twee periodes van het jaar voor de helft stage, een kwart vakinhoud en een kwart didactiek (sluit aan bij de eerder genoemde stage).

Dus ik denk dat van de punten in het eerste jaar uiteindelijk een derde op didactiek/OWK te verdienen valt, een derde op inhoud en een derde op de stage.

Pin mij er niet op vast, maar ik geloof dat dat het ongeveer was. Nog wat losse puntjes op SLB maar da's verwaarloosbaar.

Andere jaren hebben ook didactiek OWK, maar ik geloof meer inhoud.
pi_131409347
Iets meer dan twintig studiepunten vakinhoud in het eerste jaar dus als ik het goed lees?

Zou je de studielast qua vakinhoud voor de gehele opleiding eens op willen tellen? Ik ben wel benieuwd, met name in het licht van de discussie over eerste- en tweedegraads docenten.

[ Bericht 16% gewijzigd door #ANONIEM op 21-09-2013 12:50:16 ]
pi_131409713
quote:
7s.gif Op zaterdag 21 september 2013 12:49 schreef Sloggi het volgende:
Iets meer dan twintig studiepunten vakinhoud in het eerste jaar dus als ik het goed lees?

Zou je de studielast qua vakinhoud voor de gehele opleiding eens op willen tellen? Ik ben wel benieuwd, met name in het licht van de discussie over eerste- en tweedegraads docenten.
Herstel:
1e jaar:

28 EC vakinhoud
28 EC beroepsvoorbereiding: theorie (didactiek en OWK dus) en stage
4 EC studieloopbaanbegeleiding

Op de andere jaren moet ik je het antwoord even schuldig blijven, kom er z.s.m. even op terug.
  zondag 22 september 2013 @ 15:11:22 #215
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131442963
Komende week weer de hele week met 3VMBO naar de Ardennen. Gezellig! Zo kun je pas echt een goeie band opbouwen met je leerlingen, iets waar je nog tot het eindexamen profijt van kunt hebben.
.
pi_131443569
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 15:11 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Komende week weer de hele week met 3VMBO naar de Ardennen. Gezellig! Zo kun je pas echt een goeie band opbouwen met je leerlingen, iets waar je nog tot het eindexamen profijt van kunt hebben.
:Y ik merk nu in klas 4 en 5 ook echt dat ik met bijna al die leerlingen in 3H 3 dagen naar Parijs ben geweest, en met andere leerlingen dat we samen in de musical hebben gespeeld. Dat soort dingen maakt het ook leuk vind ik. Oók als je er geen taakuren voor krijgt.
Kwak
  zondag 22 september 2013 @ 15:35:37 #217
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131443792
Dat zijn de krenten in de pap, ja :)
.
pi_131444300
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 15:28 schreef kwakz0r het volgende:
Dat soort dingen maakt het ook leuk vind ik. Oók als je er geen taakuren voor krijgt.
Ook als je er niet voor wordt betaald zijn ze leuk, inderdaad, maar dat neemt niet weg dat er natuurlijk wel gewoon betaald moet worden. Een kapper die meestal de vraag krijgt om slechts wat bij te punten en er dus groot plezier aan beleeft als er af en toe een klant om een spannender kapsel vraagt, zal die laatste gewoon laten betalen. Idem voor een advocaat die na een rits routinezaken zijn tanden mag zetten in een interessante case.
pi_131444518
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 15:51 schreef ShadyLane het volgende:

[..]

Ook als je er niet voor wordt betaald zijn ze leuk, inderdaad, maar dat neemt niet weg dat er natuurlijk wel gewoon betaald moet worden. In andere beroepen is het immers ook niet zo dat je betaald wordt voor de gewone werkzaamheden en de leukere/interessantere kanten ervan er gratis bij doet.
tsja, ik word gewoon betaald voor mijn werk, en dat dit soort dingen dan buiten de taakuren vallen zal mij persoonlijk echt worst wezen, ik denk namelijk dat ik eerlijk gezegd ook niet alle voorbereidingstijd die er in de voor- en nawerkfactor zit exact zo gebruik.

voor zo lang ik niet buitensporig belast word zie ik dit gewoon als "mijn werk", en dat er een urenadministratie achter zit, nou ja, dat is dan maar zo.

is makkelijk gezegd hoor, ik kom namelijk makkelijk aan mijn uren ivm profielwerkstukken, een uur lesgeven in de staart en 29 bovenbouwmentorleerlingen. als ik te weinig uren zou hebben en stomme extra taken zoals begeleid huiswerkuurtje etc. zou moeten doen, maar dan wel buiten mijn geregistreerde uren om dit soort leuke dingen... dan zou ik er ook misschien wel een probleem van maken.
Kwak
pi_131444947
Op de school waar ik werkte namen veel leraren heel veel taken onbetaald op zich onder morele druk ("anders hebben we voor die klas geen mentor". "We weten dat velen van jullie al vol zitten, maar alle profielwerkstukduo's hebben toch een begeleider nodig. Daarom hebben we de groepjes zo eerlijk mogelijk over jullie verdeeld"). Officieel stonden er wel uren voor zulke taken, maar iemand wiens taakruimte al vol zat kreeg de uren die hij er overheen ging niet gecompenseerd in tijd of geld. Je kon ze ook niet meenemen naar een volgend jaar.

Dat leidde tot afgeraffelde lesvoorbereidingen/nakijkwerk en in het ergste geval tot burnouts. Leraren die probeerden hun grenzen aan te geven en vroegen om compensatie voor een bepaalde taak, kregen te horen dat er geen geld voor was, en de vraag waarom ze zo nodig compensatie wilden "want je vindt het toch leuk?".

Dan heb je als school dus gewoon je zaken niet op orde. En die leraar die vrolijk zegt: "ach, ik doe het graag" houdt dit mee in stand.

Daarom ben ik allergisch voor de suggestie dat de leuke kanten van een baan niet betaald hoeven worden. Het kan zorgen voor een cultuur waarin van mensen steeds meer wordt gevraagd, het normaal wordt gevonden om die dingen te vragen onder morele druk, en collega's onder de druk bezwijken.
pi_131445089
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 16:09 schreef ShadyLane het volgende:
Op de school waar ik werkte namen veel leraren heel veel taken onbetaald op zich onder morele druk ("anders hebben we voor die klas geen mentor". "We weten dat velen van jullie al vol zitten, maar alle profielwerkstukduo's hebben toch een begeleider nodig. Daarom hebben we de groepjes zo eerlijk mogelijk over jullie verdeeld"). Officieel stonden er wel uren voor zulke taken, maar iemand wiens taakruimte al vol zat kreeg de uren die hij er overheen ging niet gecompenseerd in tijd of geld. Je kon ze ook niet meenemen naar een volgend jaar.

Dat leidde tot afgeraffelde lesvoorbereidingen/nakijkwerk en in het ergste geval tot burnouts. Leraren die probeerden hun grenzen aan te geven en vroegen om compensatie voor een bepaalde taak, kregen te horen dat er geen geld voor was, en de vraag waarom ze zo nodig compensatie wilden "want je vindt het toch leuk?".

Dan heb je als school dus gewoon je zaken niet op orde. En die leraar die vrolijk zegt: "ach, ik doe het graag" houdt dit mee in stand.

Daarom ben ik allergisch voor de suggestie dat de leuke kanten van een baan niet betaald hoeven worden. Het kan zorgen voor een cultuur waarin van mensen steeds meer wordt gevraagd, het normaal wordt gevonden om die dingen te vragen onder morele druk, en collega's onder de druk bezwijken.
Maar hoe kun je dit voorkomen dan? Een aantal onbetaalde overuren die niet geholpen kunnen worden vind ik niet erg, maar tientallen uren gaat te ver.
pi_131445266
Ja, dat zeiden die collega's ook, maar dan kwam er dus de druk van "maar dan heeft die klas geen mentor". En dan deden velen het toch maar weer.

Het is gevaarlijk omdat het in principe eindeloos uitgebreid kan worden. Want lesgeven vind je toch ook leuk? En mentor zijn vind je toch ook leuk? En profielwerkstukken begeleiden toch ook?
pi_131445543
En wat ik er ook gevaarlijk aan vind is dat het kan zorgen voor een onprofessionele cultuur waarin mensen niet aangesproken worden op de kwaliteit van hun werk. Op het moment dat je van iemand die al over zijn uren heen zit vraagt om ook dat mentoraat er nog bij te nemen, of hij biedthetzelf aan, en hij levert vervolgens prutswerk af, hetzij in dat mentoraat, hetzij in andere taken, zal men vaak een drempel voelen om hem erop aan te spreken (want tja, we weten allemaal dat hij wel erg veel op z'n bordje heeft) en zelfs als hij er wel op aangesproken wordt, kan hij eenvoudig terugkaatsen: "ja luister eens, ik help jullie uit de brand door er vanalles gratis en voor niks bij te doen, ga je me nu kwalijk nemen dat het soms wat kunst- en vliegwerk is? Ik doe m'n best hoor, gratis en voor niks voor jullie."

En de leerlingen zijn de dupe.
pi_131445798
Maar wat als je gewoon weigert? Ontslaan ze je dan ofzo?
pi_131446298
Nee ik denk dat je een sterke case hebt als je je poot stijf houdt maar in de praktijk doen maar heel weinigen dat. Het is echt een jezelf wegcijfercultuur i.p.v. een professionele cultuur.

Maar goed, hier spreekt iemand die om die reden het bedrijfsleven prefereert. Veel leraren zullen hier wsch minder stellig in zijn dan ik, zie bijv. de reactie van kwakzor.
  zondag 22 september 2013 @ 16:54:51 #226
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131446634
Uiteindelijk denk je als leraar altijd in het belang van je leerlingen. Maar ik ben het met je eens dat voor niets de zon op gaat. Er zullen altijd taken zijn die 'gewoon moeten gebeuren' en waar je geen uren voor krijgt, zoals het voorbereiden van een of andere informatieavond, het surveilleren op een schoolfeest of het doen van de boodschappen voor een brugklaskamp. Daarvoor geldt: eerlijk verdelen. Maar taken die de school normaalgesproken wel in je takenplaatje zet, zoals mentoraten, werkgroepen en begeleidingsfuncties, horen gewoon betaald te worden. Degene die de ruimte toevallig nog wel had krijgt er namelijk wel geld voor, en daarnaast is ook de door ShadyLane genoemde verantwoording van belang.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131446803
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 16:45 schreef ShadyLane het volgende:
Nee ik denk dat je een sterke case hebt als je je poot stijf houdt maar in de praktijk doen maar heel weinigen dat. Het is echt een jezelf wegcijfercultuur i.p.v. een professionele cultuur.
Nou, als ik 1.0 fte hebt en ze vragen: wil je voor niets 10 uur extra per week werken voor 3 maanden. Dan zeg ik: nee, dat wil ik niet.

Ik ben iemand die moeilijk dingen weigert, maar in zo'n situatie zou ik me niet bepaalde gelukkig voelen.
pi_131449476
Wel interessante punten die ShadyLane aansnijdt. Zeker voor mij als aankomend docent zaken om rekening mee te houden. Ik las net ook alweer een artikel in het onderwijsblad van AOb dat ging over burn-outs en dat de verklaring hiervoor te vinden was in het feit dat docenten geen 'nee' durven te zeggen. En daar wordt natuurlijk keihard economisch op ingespeeld.
pi_131450188
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 18:01 schreef Friek_ het volgende:
Wel interessante punten die ShadyLane aansnijdt. Zeker voor mij als aankomend docent zaken om rekening mee te houden. Ik las net ook alweer een artikel in het onderwijsblad van AOb dat ging over burn-outs en dat de verklaring hiervoor te vinden was in het feit dat docenten geen 'nee' durven te zeggen. En daar wordt natuurlijk keihard economisch op ingespeeld.
Ik zou geen 'nee' durven te zeggen als ze me zouden ontslaan, maar als ik daar niet voor hoef te vrezen dan zou ik zeker nee zeggen.

Ik bedoel, als jij burned out bent, hoe wil je dan fatsoenlijk les geven?
pi_131450705
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 16:09 schreef ShadyLane het volgende:
Op de school waar ik werkte namen veel leraren heel veel taken onbetaald op zich onder morele druk ("anders hebben we voor die klas geen mentor". "We weten dat velen van jullie al vol zitten, maar alle profielwerkstukduo's hebben toch een begeleider nodig. Daarom hebben we de groepjes zo eerlijk mogelijk over jullie verdeeld"). Officieel stonden er wel uren voor zulke taken, maar iemand wiens taakruimte al vol zat kreeg de uren die hij er overheen ging niet gecompenseerd in tijd of geld. Je kon ze ook niet meenemen naar een volgend jaar.

Dat leidde tot afgeraffelde lesvoorbereidingen/nakijkwerk en in het ergste geval tot burnouts. Leraren die probeerden hun grenzen aan te geven en vroegen om compensatie voor een bepaalde taak, kregen te horen dat er geen geld voor was, en de vraag waarom ze zo nodig compensatie wilden "want je vindt het toch leuk?".

Dan heb je als school dus gewoon je zaken niet op orde. En die leraar die vrolijk zegt: "ach, ik doe het graag" houdt dit mee in stand.

Daarom ben ik allergisch voor de suggestie dat de leuke kanten van een baan niet betaald hoeven worden. Het kan zorgen voor een cultuur waarin van mensen steeds meer wordt gevraagd, het normaal wordt gevonden om die dingen te vragen onder morele druk, en collega's onder de druk bezwijken.
Het verschil is misschien dat ik mijn overuren/bovenuurse taken gewoon betaald krijg.

Een vanuit de schoolleiding zijn ze ook duidelijk: ik krijg geen uren meer voor elo taken, dus ik moet er ook geen tijd meer in steken.

Het enige wat ik doe buiten taakuren is begeleiding van excursies/reisjes. Daar ga ik echt niet mee stoppen omdat ik dan misschien een collega benadeel...
Kwak
pi_131451016
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 16:17 schreef ShadyLane het volgende:
Ja, dat zeiden die collega's ook, maar dan kwam er dus de druk van "maar dan heeft die klas geen mentor". En dan deden velen het toch maar weer.

Het is gevaarlijk omdat het in principe eindeloos uitgebreid kan worden. Want lesgeven vind je toch ook leuk? En mentor zijn vind je toch ook leuk? En profielwerkstukken begeleiden toch ook?
In een notendop precies hoe ik de docenten in het onderwijs ervaar. We zeggen te makkelijk ja of klagen onderling over een taak, maar leggen het probleem alleen bij onszelf neer door de taak te accepteren. Op die manier houden we de foute cultuur in stand.
Weiger een extra taak als je al vol (genoeg) zit, laat je niet meenemen in hun chantage, tenzij je al jaren gedroomd hebt van die taak en je die uren terugziet op je takenplaatje.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_131453533
Je krijgt zo ook het imago van 'eeuwige klagers naar wier gejammer niet geluisterd hoeft te worden". Want hoe serieus wil je dat mensen je nemen als leraren enerzijds aangeven: "te grote klassen, te veel zorgleerlingen, te weinig tijd om elke leerling goede begeleiding te bieden, te weinig lesvoorbereidingstijd, boehoe dit gaat echt niet zo, het onderwijs en de leerlingen lijden eronder" en anderzijds laten zien kennelijk nog best ruimte over te hebben om de toneelclub te begeleiden en het zeilkamp te organiseren?
pi_131457540
Krijgen docenten die 0.4fte werken (geen andere keuze), bijstand van de overheid o.i.d.?
pi_131457796
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:11 schreef DefinitionX het volgende:
Krijgen docenten die 0.4fte werken (geen andere keuze), bijstand van de overheid o.i.d.?
Dat is een onduidelijke vraag. Het hangt voor 100% af waarom iemand geen andere keuze heeft dan 0,4 fte te werken.
Zelfs als ik de reden weet, ben ik geen expert om daar een antwoord op te geven.
I asked God for a bike, but I know God doesn't work that way.
So I stole a bike and asked for forgiveness.
pi_131457849
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 21:16 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Dat is een onduidelijke vraag. Het hangt voor 100% af waarom iemand geen andere keuze heeft dan 0,4 fte werken.
Bijvoorbeeld als er geen andere vacatures zijn?
pi_131457906
Morgen trouwens gesprek bij de hogeschool voor lerarenopleiding engels. :)

Hoop dat ik mag beginnen. Is een overstap vanuit een andere opleiding.
pi_131460409
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 21:17 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Bijvoorbeeld als er geen andere vacatures zijn?
Nee, dat krijgen andere mensen immers ook niet als ze maar voor 2 dagen per week een baan kunnen vinden. Toch?
Kwak
pi_131460458
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 16:45 schreef ShadyLane het volgende:
Nee ik denk dat je een sterke case hebt als je je poot stijf houdt maar in de praktijk doen maar heel weinigen dat. Het is echt een jezelf wegcijfercultuur i.p.v. een professionele cultuur.

Maar goed, hier spreekt iemand die om die reden het bedrijfsleven prefereert. Veel leraren zullen hier wsch minder stellig in zijn dan ik, zie bijv. de reactie van kwakzor.
Ik ben het met mijn beperkte ervaring helemaal met je eens hoor.
pi_131460786
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 16:45 schreef ShadyLane het volgende:
Nee ik denk dat je een sterke case hebt als je je poot stijf houdt maar in de praktijk doen maar heel weinigen dat. Het is echt een jezelf wegcijfercultuur i.p.v. een professionele cultuur.

Maar goed, hier spreekt iemand die om die reden het bedrijfsleven prefereert. Veel leraren zullen hier wsch minder stellig in zijn dan ik, zie bijv. de reactie van kwakzor.
Ik kan ook best stellig zijn over iets wat ik niet wil hoor, zoals ik al zei worden mijn overuren gewoon uitgekeerd, en die ik bepaalde dingen ook niet omdat er geen uren voor staan. Ik weet dat collega's ook best stellig zijn in dingen, maar ik kies wel voor mezelf uit waarin ik wel dingen "voor niks" doe. Een 24 uurs reis naar Londen ipv een werkdag vind ik dan niet zo'n probleem. Het ligt er dus maar net aan.
Kwak
  zondag 22 september 2013 @ 22:11:12 #240
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131460881
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 22:01 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Nee, dat krijgen andere mensen immers ook niet als ze maar voor 2 dagen per week een baan kunnen vinden. Toch?
Als je inkomen uit werk zo laag is dat je daarmee onder het sociaal minimum komt kun je wel degelijk een aanvulling krijgen vanuit de sociale dienst onder de gebruikelijke voorwaarden.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131461010
quote:
0s.gif Op zondag 22 september 2013 22:11 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je inkomen uit werk zo laag is dat je daarmee onder het sociaal minimum komt kun je wel degelijk een aanvulling krijgen vanuit de sociale dienst onder de gebruikelijke voorwaarden.
Ah, wist ik ook niet. Maar boven het minimumloon kom je al best snel uit volgens mij. (0,4*2500 bruto is al 1000 bruto per maand, volgens mij kom je van al niet meer in aanmerking)

Zit je dan ook met de sollicitatie plicht etc?
Kwak
  zondag 22 september 2013 @ 22:16:41 #242
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131461153
quote:
1s.gif Op zondag 22 september 2013 22:14 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Ah, wist ik ook niet. Maar boven het minimumloon kom je al best snel uit volgens mij. (0,4*2500 bruto is al 1000 bruto per maand, volgens mij kom je van al niet meer in aanmerking)

Zit je dan ook met de sollicitatie plicht etc?
Ach, het is op zich wel logisch. Iemand in de bijstand zal natuurlijk nooit gaan werken voor 2 of 3 dagen in de week als ie daarmee de helft van zijn inkomen zou kwijtraken. Maar je hebt (uiteraard) wel sollicitatieplicht. En je zult met die 1000 bruto p.m. of al over die grens zitten, of er zo kort op dat die paar tientjes niet compenseren voor alle sollicitatiepapierwinkel en ambtenaren die jou willen reïntegreren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131461941
Dikke kans dat je met 0.4 FTE al boven bijstandsniveau voor een alleenstaande zit. Of misschien er net onder, maar dan is het vaak niet de moeite waard om die luttele euro's erbij te halen (wat Janneke dus ook zei), tenzij dingen zoals kwijtschelding gemeentelijke belastingen, toeslagen e.d. afhankelijk zijn van het in de bijstand zitten.

Alleenstaande ouder of samenwonend zijn weer hele andere situaties, natuurlijk.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_131462408
Dan neem je er toch een krantenwijk bij.
pi_131468091
Ik ben benieuwd hoeveel talent het onderwijs verliest doordat je als startende leraar (en misshien zelfs als ervaren leraar?) nauwelijks een 1,0 FTE-contract kan krijgen, laat staan jaar in jaar uit. Hoeveel getalenteerde alleenstaanden en mannen verliest het onderwijs hierdoor?
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131468767
quote:
0s.gif Op maandag 23 september 2013 02:04 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Ik ben benieuwd hoeveel talent het onderwijs verliest doordat je als startende leraar (en misshien zelfs als ervaren leraar?) nauwelijks een 1,0 FTE-contract kan krijgen, laat staan jaar in jaar uit. Hoeveel getalenteerde alleenstaanden en mannen verliest het onderwijs hierdoor?
44.
pi_131468791
quote:
6s.gif Op maandag 23 september 2013 07:10 schreef Sloggi het volgende:

[..]

44.
Helegaar niet, het zijn er 39.

Ben zelf overigens aan het proberen om "gratis" een toneelgroep op te zetten op onze school. Ik wil proberen om op woensdagmiddag met leerlingen uit zoveel mogelijk jaarlagen te oefenen met een toneelstuk en rond de meivakantie het op te gaan voeren. Hoop dat ik genoeg leerlingen (en hopelijk docenten) enthousiast kan maken hiervoor. Hoop wel dat het gaat lukken.
pi_131468792
quote:
6s.gif Op maandag 23 september 2013 07:10 schreef Sloggi het volgende:

[..]

44.
42, het antwoord is altijd 42.
pi_131484583
quote:
12s.gif Op maandag 23 september 2013 07:15 schreef Bleie het volgende:

[..]

42, het antwoord is altijd 42.
Lang geleden dat ik hem heb gelezen.
pi_131485721
Dat het de derde persoon pas is die die grap maakt doet mijn vertrouwen in de mensheid een tikje dalen. :')

Wel een interessante vraag die ik eruit kan herleiden: Hoe lastig is het om een fatsoenlijke baan (laten we zeggen 0.7 FTE en hoger) te krijgen? Hoe zit dat bij jullie scholen? Zijn het allemaal 0,3-0,4 FTE banen die moeten worden gevuld of is het eerder 0.8-1 FTE?
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')