abonnement Unibet Coolblue
pi_131209900
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 19:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben voldoende geïnformeerd, ik drukte het wat kort door de bocht uit. Ik nam topografie slechts als voorbeeld (die moest ik wel degelijke leren in de zogenaamde bovenbouw toen ik het vak nog volgde als onderdeel van een groter geheel). Onze norm voor aardig wat verschilt waarschijnlijk sterk, dat zal bijdragen aan een miscommunicatie. Bottomline, ook een bètavariant waarin geen of veel minder sociale geografie voorkomt en veel meer geologie (op een hoger niveau) voorkomt gericht op leerlingen die wiskunde B volgen zou leuk zijn als alternatief voor de bètatalenten.

[..]

Ik had eventjes bewust geen vakken genoemd aangezien dat allicht polemiseert maar nu je er op ingaat wil ik ze wel even alsnog noemen, wat mij betreft zou voor het NT-profiel een of meer van de volgende vakken geschrapt mogen worden: CKV/KCV, LO, ANW (beter meer wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie geïsoleerd dan dit nieuwe mengseltje) en maatschappijleer. Voor wie mij van een bias verdenkt, ik ben een cultuurliefhebber, ik sport graag en ik ben lid van een politieke partij.
Het is allemaal op de een of andere manier nuttig maar er moet nu eenmaal worden gekozen.
Zoek maar eens wat op over Bildung. Als het aan jou zou liggen zouden we wel heel erg beperkt ontwikkelde kinderen afleveren.
pi_131210485
quote:
14s.gif Op zondag 15 september 2013 12:38 schreef Buitendam het volgende:
Ik ben voornamelijk bezig met politieagent spelen
Ik kon een gniffel niet onderdrukken. :') (Nomen est omen, kinda/sorta?) Sorry!

On-topic: Als jij inderdaad het verzoek krijgt om jezelf door een bushokje te tyfen (al dan niet in die bewoordingen) vraag ik me toch af of er geen sprake is van een negatieve spiraal - jij bent waarschijnlijk niet gecharmeerd van die reactie op jouw poging om eens niet als politieagent voor de klas te staan, maar zij zijn niet gecharmeerd van jouw poging om het ijs te breken, waardoor je gedwongen teruggaat naar de politieagentmode, wat ze ook niet leuk vinden en wat tot meer problemen leidt.

Ik las dat je begeleider je tips gaf - heeft hij/zij ook al een les van jou in die klas meegemaakt? Niet dat dat altijd werkt, want 'vreemde ogen' enzovoort. Did not for me.

quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 19:52 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Hoe je het ook bekijkt, als het gaat over boeken gaat, is de term 'gratis' hier niet op z'n plek.
Marketing is de helft van het werk, en je kan complete lessenseries vullen over taalgebruik in advertenties. :+

Wat zijn de plannen nu overigens weer met de schoolboeken? Van het 'gratis' idee af en naar een maximumprijs per jaar ofzo? Zal er vast goed ingaan bij ouders dat ze nu opeens moeten betalen voor de schoolboeken, ondanks dat het waarschijnlijk een terugkeer naar de status quo ante is. :')
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  zondag 15 september 2013 @ 20:35:15 #153
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131210573
quote:
3s.gif Op zondag 15 september 2013 20:33 schreef Omentuva het volgende:
On-topic: Als jij inderdaad het verzoek krijgt om jezelf door een bushokje te tyfen (al dan niet in die bewoordingen) vraag ik me toch af of er geen sprake is van een negatieve spiraal - jij bent waarschijnlijk niet gecharmeerd van die reactie op jouw poging om eens niet als politieagent voor de klas te staan, maar zij zijn niet gecharmeerd van jouw poging om het ijs te breken, waardoor je gedwongen teruggaat naar de politieagentmode, wat ze ook niet leuk vinden en wat tot meer problemen leidt.
Denk inderdaad ook dat dit het geval is
.
  zondag 15 september 2013 @ 20:55:24 #154
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131211820
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 19:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Om het kostenplaatje rond te krijgen zou je wiskunde C en eventueel ook wiskunde A kunnen schrappen,
En dan? De niet-bèta-vwo'er gewoon helemaal geen wiskunde meer geven, of ze verplicht laten zakken op wiskunde B?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131212190
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 20:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En dan? De niet-bèta-vwo'er gewoon helemaal geen wiskunde meer geven, of ze verplicht laten zakken op wiskunde B?
De niet-alfa-vwo'er moet ook allemaal literair geneuzel doen, dus wat Bram voorstelt lijkt me een stuk eerlijker dan het huidige systeem. Je hoeft niet bepaald een Einstein te zijn om wiskunde B op vwo-niveau aan te kunnen.
pi_131212697
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 21:01 schreef thabit het volgende:

[..]

De niet-alfa-vwo'er moet ook allemaal literair geneuzel doen, dus wat Bram voorstelt lijkt me een stuk eerlijker dan het huidige systeem. Je hoeft niet bepaald een Einstein te zijn om wiskunde B op vwo-niveau aan te kunnen.
met het verschil dat iedereen toch weet/beweert dat literair geneuzel geen intelligentie of talent vereist. in tegenstelling tot bèta-vakken, toch? zou dus ook geen probleem/zakfactor kunnen zijn voor al die intelligente bètajongens en meisjes :+

ik zou het toch zo fijn vinden als iedereen kinderen en hun keuzes en talenten gewoon in hun waarde liet. vroegah kon je óók een pretpakket kiezen, er is echt niks veranderd. mijn eindexamenpakket werd ook als pretpakket gezien. ik vond het gewoon interessant en heb hele hoge cijfers gehaald. anderen kunnen wel op vwo niveau met de talen uit de voeten en niet op bèta-gebied. zijn dat dan ineens geen vwo'ers meer? een belachelijke redenering vind ik dat. die gaan immers op het wo ook een studie doen in het verlengde van hun talenten, en daarmee voldoet hún voorbereidend-wo toch aan waar het voor bedoeld is? wat je écht moet voorkomen is kinderen die "natuurkunde kiezen omdat ze geen geschiedenis kunnen". Dan is er iets mis met de determinatie bij natuurkunde in de derde, en op alegeheel niveau vanaf de brugklas
Kwak
pi_131212920
quote:
10s.gif Op zondag 15 september 2013 21:09 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

met het verschil dat iedereen toch weet/beweert dat literair geneuzel geen intelligentie of talent vereist. in tegenstelling tot bèta-vakken, toch? zou dus ook geen probleem/zakfactor kunnen zijn voor al die intelligente bètajongens en meisjes :+

ik zou het toch zo fijn vinden als iedereen kinderen en hun keuzes en talenten gewoon in hun waarde liet. vroegah kon je óók een pretpakket kiezen, er is echt niks veranderd. mijn eindexamenpakket werd ook als pretpakket gezien. ik vond het gewoon interessant en heb hele hoge cijfers gehaald. anderen kunnen wel op vwo niveau met de talen uit de voeten en niet op bèta-gebied. zijn dat dan ineens geen vwo'ers meer? een belachelijke redenering vind ik dat. die gaan immers op het wo ook een studie doen in het verlengde van hun talenten, en daarmee voldoet hún voorbereidend-wo toch aan waar het voor bedoeld is? wat je écht moet voorkomen is kinderen die "natuurkunde kiezen omdat ze geen geschiedenis kunnen". Dan is er iets mis met de determinatie bij natuurkunde in de derde, en op alegeheel niveau vanaf de brugklas
^O^ ^O^ ^O^ ^O^

Heel erg dit!
pi_131213170
quote:
10s.gif Op zondag 15 september 2013 21:09 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

met het verschil dat iedereen toch weet/beweert dat literair geneuzel geen intelligentie of talent vereist. in tegenstelling tot bèta-vakken, toch? zou dus ook geen probleem/zakfactor kunnen zijn voor al die intelligente bètajongens en meisjes :+
Jij beweert dat misschien, maar ik heb zelf juist het idee dat de alfavakken op het vwo op een véél hoger niveau worden onderwezen dan de bètavakken. De verhoudingen liggen wat dat betreft volkomen scheef; dat zou wel wat meer naar elkaar toegetrokken mogen worden.
pi_131213647
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 21:17 schreef thabit het volgende:

[..]

Jij beweert dat misschien, maar ik heb zelf juist het idee dat de alfavakken op het vwo op een véél hoger niveau worden onderwezen dan de bètavakken. De verhoudingen liggen wat dat betreft volkomen scheef; dat zou wel wat meer naar elkaar toegetrokken mogen worden.
ik had het niet direct tegen jou, meer tegen bram eigenlijk... zelf zou ik dit nooit beweren overigens. Ik zie genoeg kinderen struikelen op mijn vak (Engels).
Kwak
pi_131213731
quote:
10s.gif Op zondag 15 september 2013 21:09 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

met het verschil dat iedereen toch weet/beweert dat literair geneuzel geen intelligentie of talent vereist. in tegenstelling tot bèta-vakken, toch? zou dus ook geen probleem/zakfactor kunnen zijn voor al die intelligente bètajongens en meisjes :+

ik zou het toch zo fijn vinden als iedereen kinderen en hun keuzes en talenten gewoon in hun waarde liet. vroegah kon je óók een pretpakket kiezen, er is echt niks veranderd. mijn eindexamenpakket werd ook als pretpakket gezien. ik vond het gewoon interessant en heb hele hoge cijfers gehaald. anderen kunnen wel op vwo niveau met de talen uit de voeten en niet op bèta-gebied. zijn dat dan ineens geen vwo'ers meer? een belachelijke redenering vind ik dat. die gaan immers op het wo ook een studie doen in het verlengde van hun talenten, en daarmee voldoet hún voorbereidend-wo toch aan waar het voor bedoeld is? wat je écht moet voorkomen is kinderen die "natuurkunde kiezen omdat ze geen geschiedenis kunnen". Dan is er iets mis met de determinatie bij natuurkunde in de derde, en op alegeheel niveau vanaf de brugklas
Niks mis met C&M, het probleem is alleen dat daar te veel 'net nietjes' zitten. Ik heb het eerder het afvoerputje van het vwo genoemd. Dat zou moeten veranderen vind ik, want C&M kan een prachtig pakket zijn.
pi_131214059
quote:
7s.gif Op zondag 15 september 2013 21:24 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Niks mis met C&M, het probleem is alleen dat daar te veel 'net nietjes' zitten. Ik heb het eerder het afvoerputje van het vwo genoemd. Dat zou moeten veranderen vind ik, want C&M kan een prachtig pakket zijn.
dat bedoel ik ook met beter determineren. bij mij gaan de alarmbellen af als een zwakke leerling zegt dat ze moeite hebben met de talen en de gamma-vakken omdat ze moeite hebben met "begrijpend lezen". vaak is het dan een algeheel begripsprobleem/niveauprobleem. sommige van die kinderen redden het nog naar de vierde op hard werken en uit hun hoofd leren, wat soms bij de beta-vakken nog beter lukt - dan kiezen ze dus een ng/nt profiel en gaat het helemaal mis - of het lukt nog net met de talen en ze kiezen een cm profiel en dan gaat het in de vijfde vaak alsnog mis... de net-nietjes ja.

ik denk dat de taak is om dat op tijd te onderkennen. goed determineren in de onderbouw, meer bovenbouwdocenten die derde klassen lesgeven voor betere aansluiting en een beter beeld van het niveau...
Kwak
pi_131214722
quote:
3s.gif Op zondag 15 september 2013 20:33 schreef Omentuva het volgende:

On-topic: Als jij inderdaad het verzoek krijgt om jezelf door een bushokje te tyfen (al dan niet in die bewoordingen) vraag ik me toch af of er geen sprake is van een negatieve spiraal - jij bent waarschijnlijk niet gecharmeerd van die reactie op jouw poging om eens niet als politieagent voor de klas te staan, maar zij zijn niet gecharmeerd van jouw poging om het ijs te breken, waardoor je gedwongen teruggaat naar de politieagentmode, wat ze ook niet leuk vinden en wat tot meer problemen leidt.
Dat is het ook. De sfeer in de klas is echt 0. Zowel de leerlingen als ikzelf gaan echt met lood in de schoenen naar dat lokaal en mijn begeleider meldde me al dat dit op sommige momenten ook mijn uitstraling is. Ik probeer veel te lezen over klassenmanagement en orde houden in het lokaal, maar tot nu toe zonder succes. Ik vind het ook vreemd dat ik dit probleem nooit eerder heb gehad tijdens stages. Daar kon ik met het tonen van oprechte interesse probleemloos mijn stages afronden. Het is zo zuur dat ik tijdens mijn laatste jaar al direct in het begin tegen de lamp loop.
Dit, dus.
pi_131215662
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 21:27 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

dat bedoel ik ook met beter determineren. bij mij gaan de alarmbellen af als een zwakke leerling zegt dat ze moeite hebben met de talen en de gamma-vakken omdat ze moeite hebben met "begrijpend lezen". vaak is het dan een algeheel begripsprobleem/niveauprobleem. sommige van die kinderen redden het nog naar de vierde op hard werken en uit hun hoofd leren, wat soms bij de beta-vakken nog beter lukt - dan kiezen ze dus een ng/nt profiel en gaat het helemaal mis - of het lukt nog net met de talen en ze kiezen een cm profiel en dan gaat het in de vijfde vaak alsnog mis... de net-nietjes ja.

ik denk dat de taak is om dat op tijd te onderkennen. goed determineren in de onderbouw, meer bovenbouwdocenten die derde klassen lesgeven voor betere aansluiting en een beter beeld van het niveau...
Dat ben ik met je eens, en ik vind het ook goed dat er strengere eisen worden gesteld wat betreft de kernvakken. Maar een vak als tekenen op het vwo mag wel eens heroverwogen worden vind ik. Niet dat het niet meer moet worden gegeven, maar - ervan uitgaande dat het curriculum min of meer hetzelfde is gebleven de afgelopen tien jaar - het zou inhoudelijk een stuk zwaarder mogen worden. Kunstgeschiedenis als onderdeel van het eindexamen bijvoorbeeld.
pi_131216809
quote:
7s.gif Op zondag 15 september 2013 21:46 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, en ik vind het ook goed dat er strengere eisen worden gesteld wat betreft de kernvakken. Maar een vak als tekenen op het vwo mag wel eens heroverwogen worden vind ik. Niet dat het niet meer moet worden gegeven, maar - ervan uitgaande dat het curriculum min of meer hetzelfde is gebleven de afgelopen tien jaar - het zou inhoudelijk een stuk zwaarder mogen worden. Kunstgeschiedenis als onderdeel van het eindexamen bijvoorbeeld.
Kunstgeschiedenis ís onderdeel van het eindexamen. Dus ik weet niet hoe je aan het idee komt dat het dat niet is?

Tekenen is volgens mij een behoorlijk theoretisch vak (en handvaaridgheid ook) wat leerlingen ook nogal eens tegenvalt.
Kwak
pi_131217096
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 21:59 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Kunstgeschiedenis ís onderdeel van het eindexamen. Dus ik weet niet hoe je aan het idee komt dat het dat niet is?

Tekenen is volgens mij een behoorlijk theoretisch vak (en handvaaridgheid ook) wat leerlingen ook nogal eens tegenvalt.
Ik bedoel het centraal examen, dat is nu niet zo geloof ik. Misschien zou je tekenen op het vwo zelfs helemaal kunnen vervangen voor kunstgeschiedenis in de bovenbouw. Het is maar een idee.
  zondag 15 september 2013 @ 22:04:27 #166
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131217298
quote:
14s.gif Op zondag 15 september 2013 21:34 schreef Buitendam het volgende:
Dat is het ook. De sfeer in de klas is echt 0. Zowel de leerlingen als ikzelf gaan echt met lood in de schoenen naar dat lokaal en mijn begeleider meldde me al dat dit op sommige momenten ook mijn uitstraling is.
En als je eens het gesprek met de klas aan gaat? Zo van: "Meiden, dit gaat niet echt lekker, dat merken jullie ook wel. Wat kunnen wij er aan doen om de sfeer in de klas te verbeteren?". Eens kijken wat dat voor suggesties oplevert. Of je laat het ze opschrijven, als je je niet zeker voelt om het gesprek aan te gaan.
.
pi_131221567
quote:
7s.gif Op zondag 15 september 2013 22:02 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik bedoel het centraal examen, dat is nu niet zo geloof ik. Misschien zou je tekenen op het vwo zelfs helemaal kunnen vervangen voor kunstgeschiedenis in de bovenbouw. Het is maar een idee.
Jawel hoor, er is een cpe tekenen en een ce kunstgeschiedenis/tehatex (afh van vmbo of havo vwo) dat je allebei moet doen.

En waarom de praktijk eruit halen? Ook daar zit veel theorie achter, reflectie, proces en verantwoording. Ik vind beeldend uiten net zo waardevol als een ander theorievak.
Kwak
pi_131227562
quote:
7s.gif Op zondag 15 september 2013 21:46 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, en ik vind het ook goed dat er strengere eisen worden gesteld wat betreft de kernvakken. Maar een vak als tekenen op het vwo mag wel eens heroverwogen worden vind ik. Niet dat het niet meer moet worden gegeven, maar - ervan uitgaande dat het curriculum min of meer hetzelfde is gebleven de afgelopen tien jaar - het zou inhoudelijk een stuk zwaarder mogen worden. Kunstgeschiedenis als onderdeel van het eindexamen bijvoorbeeld.
Op het C&M kan men al filosofie als cultuurvak kiezen in plaats van muziek, tekenen, drama of dans (CKV-3), mits de school het aanbiedt. Plus kunstgeschiedenis (CKV-2) is al een examenvak.
  maandag 16 september 2013 @ 08:39:23 #169
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131227898
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 21:01 schreef thabit het volgende:

[..]

De niet-alfa-vwo'er moet ook allemaal literair geneuzel doen, dus wat Bram voorstelt lijkt me een stuk eerlijker dan het huidige systeem. Je hoeft niet bepaald een Einstein te zijn om wiskunde B op vwo-niveau aan te kunnen.
Het is erg gesteld met het wiskundig vermogen van veel leerlingen die net vanaf het ASO/VWO komen, maar mijn hart gaat niet meteen sneller kloppen bij het geforceerd opleggen van wiskunde B. op die manier gaan veel leerlingen wiskunde enkel maar diepgrondig haten.
pi_131227901
Overigens wordt er op mijn stageschool het vak Trivium gegeven. Zoals de historici al wellicht vermoeden betreft dit de drie basisvakken (grammatica, logica, retorica) van de zeven vrije kunsten (artes liberales). Binnenkort mag ik lessen logica en retorica geven aan atheneum 3. Echt een prachtig vak en enorm veel zin in.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2013 08:40:33 ]
pi_131243869
quote:
2s.gif Op maandag 16 september 2013 08:11 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Op het C&M kan men al filosofie als cultuurvak kiezen in plaats van muziek, tekenen, drama of dans (CKV-3), mits de school het aanbiedt. Plus kunstgeschiedenis (CKV-2) is al een examenvak.
Dat kan natuurlijk lang niet op elke school.

Ik vraag me af wat een vak als muziek, drama of dans toevoegt op het vwo. Het gaat hier om een voorbereiding op het wetenschappelijk onderwijs, wat is de meerwaarde van die vakken in dat licht? Filosofie als verplicht vak in het profieldeel lijkt me wel een interessant idee.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2013 17:10:00 ]
pi_131244583
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 22:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

En als je eens het gesprek met de klas aan gaat? Zo van: "Meiden, dit gaat niet echt lekker, dat merken jullie ook wel. Wat kunnen wij er aan doen om de sfeer in de klas te verbeteren?". Eens kijken wat dat voor suggesties oplevert. Of je laat het ze opschrijven, als je je niet zeker voelt om het gesprek aan te gaan.
Ik weet het eigenlijk niet. Ik twijfel nu heel erg wat nou de beste aanpak is, nadat ik afgelopen vrijdag een aantal ouders heb gebeld om hen te informeren over de verwijderingen. Hopelijk heeft dat enig positief effect op ze.
Dit, dus.
pi_131246437
quote:
7s.gif Op maandag 16 september 2013 17:09 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk lang niet op elke school.

Ik vraag me af wat een vak als muziek, drama of dans toevoegt op het vwo. Het gaat hier om een voorbereiding op het wetenschappelijk onderwijs, wat is de meerwaarde van die vakken in dat licht? Filosofie als verplicht vak in het profieldeel lijkt me wel een interessant idee.
Muziek- en theaterwetenschap zijn ook twee studies in het wetenschappelijk onderwijs.
pi_131269507
Hebben jullie eigenlijk ook ambities om in het schoolbestuur te gaan zitten? Het lesgeven is wel erg uitdagend moet ik bekennen, maar persoonlijk zie ik het wel zitten om over een x aantal jaren bijvoorbeeld afdelingsleider te worden.

Dat gezegd hebbende, heb zelf op het moment ook een interessante klas. Het is niet zo erg dat ze me ongezien de tyfus wensen, maar de sfeer is niet echt je van het. Zoiets nog niet eerder meegemaakt moet ik bekennen. Ik ga er mee om door mij zakelijk op te stellen. Wanneer zij afstand wensen (in groepsverband, persoonlijke aandacht geef ik uiteraard wel indien nodig) dan krijgen zij dat. Uiteindelijk zit ik er om hen Engels aan te leren en niet als leider van de jeugdsoos. Ik denk dat de inkeer komt wanneer zij hun eerste cijfers terugkrijgen. Deze zullen een stuk lager zijn dan gemiddeld wegens hun (ogenschijnlijke) desinteresse. Dan komt er wat opstand enz want de leraar is zo slecht, want kijk naar onze cijfers, en dat daarna de meeste leerlingen weer wat bijtrekken. Want "lastig" of niet, ik denk dat de meeste leerlingen wel gewoon goede cijfers willen halen.

Straks weer lekker mijn 4 havoklas, ik weet dat je eigenlijk geen favorieten mag hebben, maar dit zijn toch echt mijn favorietjes :D Hoop dan ook dat ze het goed gaan doen komend jaar en de sfeer zo blijft.
pi_131270014
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:43 schreef Wizzor het volgende:
Hebben jullie eigenlijk ook ambities om in het schoolbestuur te gaan zitten? Het lesgeven is wel erg uitdagend moet ik bekennen, maar persoonlijk zie ik het wel zitten om over een x aantal jaren bijvoorbeeld afdelingsleider te worden.


Persoonlijk lijkt me dat lijkt me afschuwelijk. Ik ambieer dat soort dingen totaal niet en sta het liefste voor de klas. Als ik het werk van ons MT zie, dan staat dat mijlenver af van wat ik leuk vind. Laat mij maar gewoon lesboer zijn, ook voor de komende 30 jaar. Zou ik niet erg vinden.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_131271415
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:43 schreef Wizzor het volgende:
Hebben jullie eigenlijk ook ambities om in het schoolbestuur te gaan zitten? Het lesgeven is wel erg uitdagend moet ik bekennen, maar persoonlijk zie ik het wel zitten om over een x aantal jaren bijvoorbeeld afdelingsleider te worden.

Dat gezegd hebbende, heb zelf op het moment ook een interessante klas. Het is niet zo erg dat ze me ongezien de tyfus wensen, maar de sfeer is niet echt je van het. Zoiets nog niet eerder meegemaakt moet ik bekennen. Ik ga er mee om door mij zakelijk op te stellen. Wanneer zij afstand wensen (in groepsverband, persoonlijke aandacht geef ik uiteraard wel indien nodig) dan krijgen zij dat. Uiteindelijk zit ik er om hen Engels aan te leren en niet als leider van de jeugdsoos. Ik denk dat de inkeer komt wanneer zij hun eerste cijfers terugkrijgen. Deze zullen een stuk lager zijn dan gemiddeld wegens hun (ogenschijnlijke) desinteresse. Dan komt er wat opstand enz want de leraar is zo slecht, want kijk naar onze cijfers, en dat daarna de meeste leerlingen weer wat bijtrekken. Want "lastig" of niet, ik denk dat de meeste leerlingen wel gewoon goede cijfers willen halen.

Straks weer lekker mijn 4 havoklas, ik weet dat je eigenlijk geen favorieten mag hebben, maar dit zijn toch echt mijn favorietjes :D Hoop dan ook dat ze het goed gaan doen komend jaar en de sfeer zo blijft.
niet zozeer de schoolleiding, ik ben geen managerstype denk ik, en er komt toch wel veel management bij kijken. sectievoorzitter word ik volgend jaar, maar dat zit dichter op mijn vak.

beleid vind ik erg interessant, dus meer de bestuurskant dan de leiding lijkt me wel leuk, of bij de overheid als de economie weer een beetje aantrekt, bij het ministerie ofzo. dat soort dingen heb ik altijd al leuk gevonden :Y

maar wie weet ben ik over tien jaar toch ineens teamleider hoor :P
Kwak
pi_131271486
overigens, ik weet niet wat me overkomt. ik heb nu in mijn vierde jaar voor het eerst dat er geen enkele klas is waar ik tegen opzie vanuit regie-oogpunt. ik kan er nog niet aan wennen dat ik mijn spierballen niet echt hoef te laten zien :@ ik zou er vast van moeten genieten, maar ik vind sommige klassen ronduit saai -O- _O- had ik echt nooit verwacht van mezelf, dat ik dat stoeien en de kleine overwinninkjes zoveel voldoening zou vinden geven....

edit: ik heb ook geluk hoor, met écht leuke klassen. 5V en 6V zijn hilarisch. 4V moet me nog een beetje beter leren kennen dan worden ze ook wel iets losser denk ik, 3V is best druk maar ook nog wat afstandelijk en afwachtend, mijn mentorklas is top (4H) en 5H gaat vol voor het examen... en mijn brugklasje, tsja, die zijn lief maar ook oersaai en nog zo klein en onwetend...

zo leuk, gisteren kwamen twee jongens uit mijn 3v van vorig jaar (1 heb ik nu in 4V de andere zit bij mijn collega) even langs in hun tussenuur. ik hoorde ze op de gang "kom we gaan gewoon naar binnen" O+ ze verveelden zich en kwamen even kletsen. Even hun verhaal doen over het begin van de vierde, en hoe anders alles is. Echt heel onverwacht want ik had vorig jaar helemaal geen speciaal contact met deze jongens ofzo. maar het was echt heel leuk dat ze even kwamen kletsen, :D

[ Bericht 24% gewijzigd door kwakz0r op 17-09-2013 10:34:31 ]
Kwak
pi_131272780
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:43 schreef Wizzor het volgende:

Dat gezegd hebbende, heb zelf op het moment ook een interessante klas. Het is niet zo erg dat ze me ongezien de tyfus wensen, maar de sfeer is niet echt je van het. Zoiets nog niet eerder meegemaakt moet ik bekennen. Ik ga er mee om door mij zakelijk op te stellen. Wanneer zij afstand wensen (in groepsverband, persoonlijke aandacht geef ik uiteraard wel indien nodig) dan krijgen zij dat. Uiteindelijk zit ik er om hen Engels aan te leren en niet als leider van de jeugdsoos. Ik denk dat de inkeer komt wanneer zij hun eerste cijfers terugkrijgen. Deze zullen een stuk lager zijn dan gemiddeld wegens hun (ogenschijnlijke) desinteresse. Dan komt er wat opstand enz want de leraar is zo slecht, want kijk naar onze cijfers, en dat daarna de meeste leerlingen weer wat bijtrekken. Want "lastig" of niet, ik denk dat de meeste leerlingen wel gewoon goede cijfers willen halen.
Die houding hebben ze niet in de klas, hoor. Ze wensen me niet letterlijk de tyfus, maar een collega hoorde er eentje over de gang tieren toen ik haar eruit zette. Ik denk alleen wel dat als ik het niet snel oplos met deze klas ze dit gedrag ook in het lokaal gaan vertonen.
Dit, dus.
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:11:16 #179
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131297511
http://static2.volkskrant(...)wijsakkoord_2621.pdf

Geen idee of ie bij jullie al bekend was, maar in de link zit de tekst van het (niet door de aob ondertekende) onderwijsakkoord. Zelden zo'n partij wollig gelul in één document gezien.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131298621
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:11 schreef Janneke141 het volgende:
http://static2.volkskrant(...)wijsakkoord_2621.pdf

Geen idee of ie bij jullie al bekend was, maar in de link zit de tekst van het (niet door de aob ondertekende) onderwijsakkoord. Zelden zo'n partij wollig gelul in één document gezien.
wat ik er zo scannend uithaal: leraren ervaren teveel werkdruk. om het opstapelen van nieuwe beleidsvoornemens te voorkomen, storten we nu eerst wat beleid uit over de school (statutair vastgelegde rechten en plichten, herzien en herijken van de kerndoelen)... daarna ben ik gestopt, had geen zin meer om verder te lezen...
Kwak
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:29:17 #181
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131298745
"Bij mooie woorden en papieren ambities mag het niet blijven".. GAAAAP :')
.
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:30:05 #182
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131298790
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:29 schreef Baba-O-Riley het volgende:
"Bij mooie woorden en papieren ambities mag het niet blijven".. GAAAAP :')
Het hele stuk is niks anders dan papieren ambities. "Alle partijen beloven zich in te zetten om" en dat keer 28.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131300004
Ik denk dat het niet zo handig is geweest om het zo juichend te presenteren zoals het CNVO een paar weken geleden deed: koopkrachtverbetering! Weg nullijn! 3000 extra banen! Werkdrukverlaging!

Nu kan het alleen maar tegenvallen: oeps, de koopkrachtverbetering bestaat er slechts in dat je wat minder kwijt bent aan pensioenpremie - maar ook minder pensioen opbouwt. Oeps, de nullijn in 2014 al weg is slechts omdat de beloofde koopkrachtverbetering van 2015 nu over twee jaar wordt uitgesmeerd. Oeps, geen concrete werkdrukverlagende maatregelen, slechts het zoveelste onderzoek ernaar. Oeps, dat alles wordt betaald door iedereen zonder grijs haar een vermoedelijk veel soberder seniorenregeling te geven dan hun grijze collega's. Oeps, op deze manier krijg je niet voldoende hogeropgeleiden voor de klas, als je dan toch het aantal masters fors wilt verhogen zul je een ubermakkelijk te halen master moeten instellen.

Veel (beter gezegd: vrijwel alles) is nog niet concreet gemaakt en dus bestaat de mogelijkheid dat er wel degelijk positieve punten tussen zitten. Als we het onderwijsakkoord neutraal gepresenteerd hadden gekregen waren we misschien best blij geweest met die sprankjes hoop of met bovengenoemde kruimels. Maar na de halleluja's van een paar weken terug, en die van het kabinet nu ("we investeren in onderwijs!"), valt het op het eerste gezicht nogal tegen. Maar goed, wie weet bakken ze er nog wat prachtigs van wanneer e.e.a. wel concreet wordt ingevuld. Een mens mag dromen.

Overigens, wat pas echt leuk leesvoer is is de OCW-begroting voor 2014 en dan meer specifiek de genoemde doelen, in de trant van: "in 2017 scoren leerlingen gemiddeld 2 punten hoger op de CITOtoets" en "in 2016 halen leerlingen gemiddeld 0,2 punt hoger voor hun examen Engels". Wie bekend is met de elasticiteit van de N-term weet dat dat laatste doel zeker behaald zal worden, en bij de CITOtoets valt er vast ook een mouw aan te passen. Ik vraag me af of iemand op dat ministerie dit serieus meent/neemt.
  dinsdag 17 september 2013 @ 22:59:32 #184
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131300056
Ze maken zichzelf belachelijk met al die loze beloftes die iedereen tegen die tijd toch alweer vergeten is.
.
pi_131304609
Jammer is wel dat het groot verspreid in het nieuws is hoe geweldig leraren het nu hebben, want donder, wat gaan we erop vooruit als ik anderen mag geloven.
pi_131304699
Dat is waar, ik ben actief bij een club die 'de beste leraar voor de klas' tot doel heeft en gelooft dat daar o.a. concurrerende arbeidsvoorwaarden voor nodig zijn. Die hoeft bij het grote publiek nu niet aan te komen met "lerarensalarissen moeten omhoog" of "werkdruk moet omlaag". Maar ach, dat hoefden we de afgelopen jaren toch al niet :) De nadruk zal gelegd moeten blijven worden op het kwaliteitsaspect ("zonder concurrerende arbeidsvoorwaarden loopt uw kind een steeds grotere kans geen goede wiskundedocent te hebben", "zonder lagere werkdruk onvoldoende aandacht/begeleiding voor uw kind"). Want dat het eigen kind matig onderwijs krijgt voor al het belastinggeld dat we aan OCW betalen, daar heeft de gemiddelde Nederlander wel een boodschap aan.
pi_131316822
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 07:14 schreef Wizzor het volgende:
Jammer is wel dat het groot verspreid in het nieuws is hoe geweldig leraren het nu hebben, want donder, wat gaan we erop vooruit als ik anderen mag geloven.
Je moet ook niet op NuJij komen tenzij je van zelfkastijding houdt. Mon dieu dat is erg.

NOA is een hap gebakken lucht. Niet verwonderlijk, gezien het gebrek aan enige visie bij OCW. Wat ik erg vind is het feit dat het negatieve (bapo afschaffen, regels uitstorten over de scholen) al besloten is, terwijl de reacties daarop kennelijk nog moeten worden geformuleerd. Er is nog geen seniorenregeling na de bapo, er staat slechts een onderzoek naar de werkdruk, yadayada.

Het kan natuurlijk zijn dat de versie die de AOB gisteren online heeft gezet (ik had die gelezen) een niet-finale versie is. Dat werd her en der ook geïnsinueerd. Waarom ze een potentiële ondertekenaar niet het goede ding zouden geven is mij een raadsel, though, dus ik ga er van uit dat het bekend is en dat we de zoveelste ronde 'pappen en nathouden' / 'we hieven het glas, we deden een plas en alles bleef zoals het was' ingaan. Jammer, maar wie had er iets anders verwacht?
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_131319495
Het ergste vind ik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kwak
pi_131338993
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 17:40 schreef kwakz0r het volgende:
Het ergste vind ik
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Alleen kun je dan toch juist je mening uiten, voor een groter publiek? Zou het wel wat vinden in ieder geval om zo te kunnen ventileren :p

Krijgen jullie ook ruimte om te professionaliseren, buiten de beurzen van het ministerie om? Een kennis die werkt op een internationale school die krijgt hier een stuk meer ruimte voor dan mijn rsg'tje. Wel logisch natuurlijk, gezien ze veel meer inkomsten kunnen genereren, maar acties vanuit het MT om werknemers op cursussen te sturen zou ik ook wel waarderen. Zit daar nog veel verschil in tussen de openbare scholen?
pi_131352287
quote:
0s.gif Op woensdag 18 september 2013 07:33 schreef ShadyLane het volgende:
Dat is waar, ik ben actief bij een club die 'de beste leraar voor de klas' tot doel heeft en gelooft dat daar o.a. concurrerende arbeidsvoorwaarden voor nodig zijn. Die hoeft bij het grote publiek nu niet aan te komen met "lerarensalarissen moeten omhoog" of "werkdruk moet omlaag". Maar ach, dat hoefden we de afgelopen jaren toch al niet :) De nadruk zal gelegd moeten blijven worden op het kwaliteitsaspect ("zonder concurrerende arbeidsvoorwaarden loopt uw kind een steeds grotere kans geen goede wiskundedocent te hebben", "zonder lagere werkdruk onvoldoende aandacht/begeleiding voor uw kind"). Want dat het eigen kind matig onderwijs krijgt voor al het belastinggeld dat we aan OCW betalen, daar heeft de gemiddelde Nederlander wel een boodschap aan.
Vind de modale Nederlandse ouder het erg als het VWO-niveau hierdoor lager is?

quote:
1s.gif Op dinsdag 17 september 2013 22:57 schreef ShadyLane het volgende:
Overigens, wat pas echt leuk leesvoer is is de OCW-begroting voor 2014 en dan meer specifiek de genoemde doelen, in de trant van: "in 2017 scoren leerlingen gemiddeld 2 punten hoger op de CITOtoets" en "in 2016 halen leerlingen gemiddeld 0,2 punt hoger voor hun examen Engels". Wie bekend is met de elasticiteit van de N-term weet dat dat laatste doel zeker behaald zal worden, en bij de CITOtoets valt er vast ook een mouw aan te passen. Ik vraag me af of iemand op dat ministerie dit serieus meent/neemt.
Een paar jaar geleden liet een insider weten dat de vragen van de CITO-toets over een lange periode steeds wat gemakkelijker zijn gemaakt om dezelfde score te behouden. Nogal vreemd, nietwaar? Het ijken van het gemiddelde cijfer en de standaardverdeling in plaats van het ijken van het niveau.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131352326
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 16:50 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Vind de modale Nederlandse ouder het erg als het VWO-niveau hierdoor lager is?
Alleen als ze hun grammatica niet beheersen.
Ja doei.
pi_131352484
quote:
12s.gif Op donderdag 19 september 2013 16:50 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

Alleen als ze hun grammatica niet beheersen.
Crap. Ik twijfelde eventjes of dat die 'inversieregel' voor de hij/zij vorm ook geldt. Niet dus. Had ik het nog maar even opgezocht.
http://levenslangleren.be(...)ervoegen_de_dt_regel
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131352648
Je moet de werkwoorden wel blijven smurfen natuurlijk, anders wort het nooid wat.
pi_131355279
'Leraar wint zeker drie procent aan koopkracht'

Gezocht, per direct: Persoon met kennis van het economische begrip koopkracht. Solliciteer nu bij CNV onderwijs en de Nederlandse kranten.
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
pi_131355510
Als je klaar bent met je lerarenopleiding, ga je dan aan de slag bij de school waar je stage hebt gelopen? Als ik google op 'docent 'vul in' vacature' kom ik niet echt heel ver (mijn google skills zijn wss niet zo heel goed).

Ik heb zelf op het vmbo gezeten en er was een bio docent die het niet allemaal onder controle had, mijn klas dus, maar ik vond het wel een aardige man en lesgeven kon die wel. Hoe zorg je voor dat gezag? En kan het echt dat als je zwak ingesteld bent je de klas de regie geeft?
pi_131355569
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 18:34 schreef DefinitionX het volgende:
Als je klaar bent met je lerarenopleiding, ga je dan aan de slag bij de school waar je stage hebt gelopen?
Nee, dan word je zeer waarschijnlijk werkloos.

[ Bericht 9% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2013 18:36:22 ]
  donderdag 19 september 2013 @ 18:48:12 #197
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131355987
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 18:34 schreef DefinitionX het volgende:
Ik heb zelf op het vmbo gezeten en er was een bio docent die het niet allemaal onder controle had, mijn klas dus, maar ik vond het wel een aardige man en lesgeven kon die wel. Hoe zorg je voor dat gezag? En kan het echt dat als je zwak ingesteld bent je de klas de regie geeft?
"Hoe zorg je voor gezag". Daar hebben we het in deze topicreeks al heel vaak over gehad. Ik ben van mening dat je respect ("gezag" vind ik meteen zo negatief klinken, alsof je in het leger zit!) krijgt, wanneer de leerlingen zien dat je plezier in je vak hebt, je góed bent in je vak én werkt aan een persoonlijke band met je leerlingen. Docenten die de klas zien als "de vijand" zullen het moeilijk hebben. Alleen maar hameren op negatieve dingen werkt ook averechts.

Mja.. er zijn al hele boekenkasten over volgeschreven.
.
pi_131356986
quote:
6s.gif Op donderdag 19 september 2013 18:35 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Nee, dan word je zeer waarschijnlijk werkloos.
Wat bedoel je hiermee?

Vind je dan binnen 3 maanden na afstuderen een baan?
pi_131357464
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 19:18 schreef DefinitionX het volgende:

[..]

Wat bedoel je hiermee?

Vind je dan binnen 3 maanden na afstuderen een baan?
De korte versie:

Tekortvakken: ja. Overige vakken: nee.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 19-09-2013 19:33:32 ]
pi_131359773
quote:
0s.gif Op donderdag 19 september 2013 08:13 schreef Wizzor het volgende:

[..]

Alleen kun je dan toch juist je mening uiten, voor een groter publiek? Zou het wel wat vinden in ieder geval om zo te kunnen ventileren :p

Krijgen jullie ook ruimte om te professionaliseren, buiten de beurzen van het ministerie om? Een kennis die werkt op een internationale school die krijgt hier een stuk meer ruimte voor dan mijn rsg'tje. Wel logisch natuurlijk, gezien ze veel meer inkomsten kunnen genereren, maar acties vanuit het MT om werknemers op cursussen te sturen zou ik ook wel waarderen. Zit daar nog veel verschil in tussen de openbare scholen?
Ze hebben ook kritische vragen gesteld, de leerlingen ook. heeft de media alleen weinig mee gedaan...

wij krijgen niet veel ruimte om te professionaliseren vind ik zelf. openbare school overigens, maar eentje die in een bezuinigingstraject zit.
Kwak
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')