Waarom zit je zo vol angst? Je maakt je druk om niks, in mijn optiek. Laat het gewoon op je af komen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:02 schreef Fairybell het volgende:
Reactie op laatste post:
Gelukkig, dat vind ik een geruststelling. Die vriendin van me had de pech dat ze een begeleider had die haar weinig tips gaf. Als iets mis ging dan zei hij altijd maar van "ik weet het ook niet'. Ik ben bang dat ik ook zo'n begeleider tref, straks. Zeker als je geen ervaring hebt is het moeilijk om te bedenken waarom iets fout gaat, helemaal omdat je de boeken niet uit je hoofd kent.
ik weet nog wel hoe eng ik het vond de eerste keer, en vooral van te voren. toen kon ook iedereen zeggen dat ik het op me af moest laten komen maar ik probeerde me ook zo goed mogelijk in te dekken van te vorenquote:Op dinsdag 10 september 2013 21:10 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Waarom zit je zo vol angst? Je maakt je druk om niks, in mijn optiek. Laat het gewoon op je af komen.
Lekkere begeleiderquote:Op dinsdag 10 september 2013 21:02 schreef Fairybell het volgende:
Reactie op laatste post:
Gelukkig, dat vind ik een geruststelling. Die vriendin van me had de pech dat ze een begeleider had die haar weinig tips gaf. Als iets mis ging dan zei hij altijd maar van "ik weet het ook niet'. Ik ben bang dat ik ook zo'n begeleider tref, straks. Zeker als je geen ervaring hebt is het moeilijk om te bedenken waarom iets fout gaat, helemaal omdat je de boeken niet uit je hoofd kent.
Precies, met goochelen en spelen kom je vaak zoveel verder dan boos worden!quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
KLAS STOPT NIET MET KLETSEN
- Ga rustig voor de klas zitten, achter je bureau, en ga lezen, of een puzzel in vullen.
Ik geef altijd een paar positieve punten, plus een aantal "aandachtspunten".quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:39 schreef Fairybell het volgende:
J-D, wat doe jij met je stagiaires als de lessen niet goed gaan? Bespreek je alles tot in de puntjes?
Eerst proberen de bal bij hem/haar neer te leggen en vragen te stellen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:39 schreef Fairybell het volgende:
J-D, wat doe jij met je stagiaires als de lessen niet goed gaan? Bespreek je alles tot in de puntjes?
En soms, als een stagiair er helemaal doorheen zit en op het punt staat om het bijltje erbij neer te gooien, alleen de tops.quote:
Een klas keert zich niet tegen jou, dat is les 1.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:34 schreef Fairybell het volgende:
En met praten over hoe je je voelt bedoel ik vooral dat je ook bespreekt hoe het is als een klas zich opeens tegen je keert, en meer van zulks. Want ik weet gewoon dat ik het moeilijk ga hebben daarmee.
quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:
[..]
En soms, als een stagiair er helemaal doorheen zit en op het punt staat om het bijltje erbij neer te gooien, alleen de tops.
In 4H heb ik vorig jaar op een gegeven moment afgesproken met de teamleider dat ik begin van de les het hw controleerde. mensen met iets niet in orde zette ik achterin de klas (boeken of hw niet in orde). de deal was: ik hoor je de hele les NIET. geen vragen, geen aandacht, geen storende dingen - anders naar de teamleider. de kinderen die hun spullen wel in orde hadden kon ik toen een goede les mee draaien.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:27 schreef merry77 het volgende:
Goede start tips!
Had dit jaar een 3 havo sportklas (altijd al drukker) en die waren vanaf moment 1 niet stil te krijgen. Kwam niet eens door mijn introductie of even de namen van de plattegrond opschrijven.
Ongetwijfeld fout, maar ik heb er 5 de paragraaf laten overschrijven en 2 uitgestuurd (na 5x strafwerk uitdelen gingen die nog steeds door). Volgende les flink aantal niet gemaakt en heb ik op de gang gezet om het strafwerk daar te maken. 3 nog steeds niet gemaakt en heb ik direct die dag de ouders van gebeld.
Deze klas is bij een aantal andere docenten ook druk. Met die hitte donderdag vielen ze bij mij mee, bij andere strenge docent niet. Afgelopen maandag was weer vanouds, 6 die door blijven praten en dus ook weer strafwerk. Ze weten nu wel dat ze het gelijk aan het begin van de les moeten inleveren.
Voorlopig blijf ik dit maar even volhouden, maar af en toe vraag ik me af hoe ik zo'n klas stil krijg.
Een andere 3havo die de eerste les ook drukker was hielp het geven van strafwerk aan 2 lln erg goed, die klas is nu vrij rustig. Nog een 3havo klas die ik heb met veel meiden heerst een prettige sfeer en heb kan ik voorlopig met wat mondelinge waarschuwingen prima mee door.
Ben nog niet aan de 5 jaar van onderwijs, dus ik sta altijd open voor ideeen.
Ja, deed ik ook. Zeker als zo iemand zich helemaal uit de naad gewerkt had voor de klas, maar 't nét even niet wilde lukken.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:42 schreef TheSilentEnigma het volgende:
En soms, als een stagiair er helemaal doorheen zit en op het punt staat om het bijltje erbij neer te gooien, alleen de tops.
Precies, of bij stagiairs die nog niet genoeg zelfvertrouwen hebben en alleen de negatieve kanten van een les kunnen benoemen. Die kunnen echt opbloeien van positieve feedback. De tips zijn dan even niet zo interessant, die komen een volgende keer wel weer.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:45 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Ja, deed ik ook. Zeker als zo iemand zich helemaal uit de naad gewerkt had voor de klas, maar 't nét even niet wilde lukken.
Bijzonder. Bij ons heeft de sectievoorzitter niets te maken met stagiaires. Dat gaat bij ons via het servicebureau. Maar goed, elke school kan dat anders invullen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:49 schreef kwakz0r het volgende:
Ben benieuwd, ik heb vandaag de vraag gekregen of ik vanaf volgend jaar sectievoorzitter wil worden. Dan zal ik ook vaker met stagiairs etc. te maken krijgen denk ik...
In onze sectie zou ik bedanken voor de eer.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:57 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Bijzonder. Bij ons heeft de sectievoorzitter niets te maken met stagiaires. Dat gaat bij ons via het servicebureau. Maar goed, elke school kan dat anders invullen.
Sectievoorzitter is wel een leuke, uitdagende taak, vind ik.
Wij zijn een opleidingsschool en de sectieleider inventariseert doorgaans of er interesse is/plek is in de sectie. Vaak is zij ook de vakcoach voor een stagiair of docent in opleiding.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:57 schreef -J-D- het volgende:
[..]
Bijzonder. Bij ons heeft de sectievoorzitter niets te maken met stagiaires. Dat gaat bij ons via het servicebureau. Maar goed, elke school kan dat anders invullen.
Sectievoorzitter is wel een leuke, uitdagende taak, vind ik.
Er was verder ook niemand die het wilde, waarom wil jij het niet?quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In onze sectie zou ik bedanken voor de eer.
Omdat er twee 55+'ers in het bovenbouwteam zitten die er vooral op uit zijn om elkaar vliegen af te vangen en het beter te weten, en het verder niet de moeite doen om te luisteren naar anderen. Geen zin om daar tussenin te gaan zitten.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:05 schreef kwakz0r het volgende:
Er was verder ook niemand die het wilde, waarom wil jij het niet?
Het is precies zoals anderen ook schrijven: dat moet je proberen los te laten. Hoge eisen aan jezelf stellen, is heel goed. Maar je kunt niet meteen een perfecte docent zijn. Je zult vlieguren moeten maken. Mijn eerste twee jaar voor de klas voelde als een achtbaan: de ene keer kwam ik bij wijze van spreken juichend een les uit omdat het zo goed gegaan was, de andere keer zwaar gefrustreerd omdat het helemaal niet gegaan was zoals ik wilde. Relativeren, en tegelijk ook nadenken over hoe het anders kan.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:22 schreef Fairybell het volgende:
YourAsset, ik ben iemand die heel perfectionistisch is en hoge eisen aan haarzelf stelt. Ik wil geen fouten maken.
Haha. Ja, ik zit ook in een uitdagende sectie, zullen we maar zeggen. Maar aan de zijlijn staan en toekijken, vond ik nog vervelender dan aan het roer gaan staan.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat er twee 55+'ers in het bovenbouwteam zitten die er vooral op uit zijn om elkaar vliegen af te vangen en het beter te weten, en het verder niet de moeite doen om te luisteren naar anderen. Geen zin om daar tussenin te gaan zitten.
Ah, snap ik. Aan de andere kant, zijn er naast die twee nog anderen in de sectie die wel oren hebben naar wat je wilt met de sectie? Dan kun je ook denken: laat die twee maar hun eigen plan trekken, dan doen we in elk geval met een deel van de mensen iets goeds/anders... maar wel frustrerend ja...quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat er twee 55+'ers in het bovenbouwteam zitten die er vooral op uit zijn om elkaar vliegen af te vangen en het beter te weten, en het verder niet de moeite doen om te luisteren naar anderen. Geen zin om daar tussenin te gaan zitten.
sjeses mane, wat zitten we op één lijn vanavondquote:Op dinsdag 10 september 2013 22:10 schreef mane het volgende:
[..]
Haha. Ja, ik zit ook in een uitdagende sectie, zullen we maar zeggen. Maar aan de zijlijn staan en toekijken, vond ik nog vervelender dan aan het roer gaan staan.
Doen we ook, met de mensen van het vmbo-team hebben we de zaken prima voor elkaar, hebben een mooie taakverdeling en zijn druk bezig met het verfijnen van leerlijnen een maatwerkprogramma's. Maar sectiebreed zie ik dat nog echt niet gebeuren.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:10 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ah, snap ik. Aan de andere kant, zijn er naast die twee nog anderen in de sectie die wel oren hebben naar wat je wilt met de sectie? Dan kun je ook denken: laat die twee maar hun eigen plan trekken, dan doen we in elk geval met een deel van de mensen iets goeds/anders... maar wel frustrerend ja...
Bij ons is er wel sectiebreed beleid, maar het zijn wel altijd dezelfde mensen die zuchten en steunen. Alleen zorgt onze huidige sectievoorzitter er voor dat we gewoon wel alle beleid implementeren in het sectieplan, waardoor de mensen die zich daar niet aan houden in principe daar ook gewoon op aan te spreken zijn. Vind ik wel prettig.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:12 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Doen we ook, met de mensen van het vmbo-team hebben we de zaken prima voor elkaar, hebben een mooie taakverdeling en zijn druk bezig met het verfijnen van leerlijnen een maatwerkprogramma's. Maar sectiebreed zie ik dat nog echt niet gebeuren.
Ja, gezellig he.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:11 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
sjeses mane, wat zitten we op één lijn vanavond![]()
jaja, alles voor 1 november (proefschrift deze maand, ICLON deze maand ook als het lukt met uitloop naar november...)quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:18 schreef mane het volgende:
[..]
Ja, gezellig he.
Maar leuk: sectievoorzitter. Moet je doen. Wel eerst even zelf ICLON afronden..
Hmm, die is best goed verzonnen. Ga ik ook eens proberen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:02 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Heb je nu tot aan het einde van het blok alle spullen netjes bij je, heb je een 10 op je lijst er bij". (Die telt dan als een SO'tje, 1 x). Wel goed bijhouden dan! Vooral eerste en tweedeklassers vinden dit geweldig.
quote:Op dinsdag 10 september 2013 21:29 schreef Fairybell het volgende:
Ik ga trouwens de opleiding op de VU doen, die vriendin deed het op de ILO en daar schijnen ze heel afstandelijk te zijn. Ze heeft niet het idee dat ze daar echt gehoord werd zegt ze. Volgens mij bieden ze wel een vak aan waar je kan praten over hoe je je voelt, maar dat is niet verplicht. Weet iemand hoe dat op de VU is?
Ja, precies. En dat maakt het ook heel spannend, want je gaat elke dag met een besef naar school dat er dingen kunnen gebeuren waarvan je nu nog niet weet hoe je ermee omgaat. Ik heb een jaar of vier in het voortgezet onderwijs gewerkt en ben dat gevoel nooit kwijtgeraakt, maar ik hield me dan ook voor een groot deel bezig met brandjes blussen (het opvangen van leerlingen die eruit gestuurd waren of op een andere manier een conflict hadden met een docent).quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:08 schreef mane het volgende:
[..]
Het is precies zoals anderen ook schrijven: dat moet je proberen los te laten. Hoge eisen aan jezelf stellen, is heel goed. Maar je kunt niet meteen een perfecte docent zijn. Je zult vlieguren moeten maken.
Klinkt goed! Al klinkt het ook meteen alsof je jezelf weer heel veel op de hals haalt. Het zit gewoon in je, hè?quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:19 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
jaja, alles voor 1 november (proefschrift deze maand, ICLON deze maand ook als het lukt met uitloop naar november...)
Ja, dat! Fijn om te lezen.quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:20 schreef Omentuva het volgende:
Mag ik Baba even bedanken voor een heel erg leuk lijstje met tips en trucs? Bookmarked.
Ik vraag me af of het nuttig is om zo tegen leerlingen aan te kijken. Niemand is een type en niet meer dan dat. Bovendien denk ik dat er één aanpak is die bij iedereen werkt: respectvolle omgang. Ik heb dit boek gelezen toen mijn eerste kind net geboren was:quote:Op dinsdag 10 september 2013 22:31 schreef Fairybell het volgende:
Ik lees hier net een lijstje met verschillende typen mensen, kan iemand die voor mij maken met typen leerlingen en hoe je die aanpakt?
Ik vind het veel, maar aan de andere kant: bij ons is er afgelopen jaar wat verloop geweest, dan heb ik het over een docente die elders is gaan werken omdat ze het niet naar haar zin had op onze school en één dio die ermee gestopt is omdat het niet beviel. Daarnaast een pensioen. De school groeit dus er komt meer nieuws bij dan er weggaat. Op een team van 80 man is dat in totaal al snel een man of 12 die komen of gaan. Dat is ook al 15 procent!quote:Op woensdag 11 september 2013 15:19 schreef Netelig het volgende:
In het vorige topic had ik een vraag gesteld over lesgeven aan vmbo-tl. Gelukkig viel het heel erg mee, ik ben er open in gestapt en ook vmbo-leerlingen blijken soms net mensen te zijn.![]()
Ik sprak pas geleden een andere docent over het verloop op scholen. Op zijn school was elk jaar een groot verloop, ongeveer 20% van de docenten stopt daar elk jaar. Er zijn dus ook elk jaar 20% nieuwe docenten op die school. Hij vond het een extreem hoog aantal, maar kon er niet goed de vinger op leggen wat de oorzaak was. Kennen jullie dit van jullie eigen scholen? Is 20% verloop elk jaar veel of weinig in jullie ogen?
Haha. Ik zou daar wel een mooie opmerking over plaatsen om die leerling toch even terecht te wijzen.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:50 schreef mane het volgende:
"Godverdomme, er komt elke keer ChristenUnie uit!"
Tja, en aan de buitenkant kun je nooit zien wat er aan de binnenkant afspeelt. Even een voorbeeldje, in de categorie "de pestkop" - vorige week meegemaakt. Een leerling, die door 95 procent van zijn docenten als grote lastpak wordt gezien, vertelt mij dat hij "soms boos wordt". Ik vraag door en bleek dat hij zich heel erg zorgen maakte over zijn moeder (kanker). Hij sliep hier slecht door en zijn zorgen werden vertaald in boos, irritant gedrag. Dus terwijl dat jochie op school van zijn docenten strafwerk op strafwerk kreeg omdat hij soms snel boos werd, was hij alleen maar bezig met zijn moeder thuis. En zo zijn er meer. Kom je alleen maar achter als je werkt aan een goeie band met je leerlingen.quote:Op woensdag 11 september 2013 13:50 schreef Fairybell het volgende:
Maar je hebt altijd wel de verlegen, stille leerling, de kletskous, degene die altijd verveeld uit het raam kijkt, de pestkop, enzovoort.
Zoiets zou eigenlijk toch bij alle betrokken leerkrachten bekend moeten zijn?quote:Op woensdag 11 september 2013 18:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Tja, en aan de buitenkant kun je nooit zien wat er aan de binnenkant afspeelt. Even een voorbeeldje, in de categorie "de pestkop" - vorige week meegemaakt. Een leerling, die door 95 procent van zijn docenten als grote lastpak wordt gezien, vertelt mij dat hij "soms boos wordt". Ik vraag door en bleek dat hij zich heel erg zorgen maakte over zijn moeder (kanker). Hij sliep hier slecht door en zijn zorgen werden vertaald in boos, irritant gedrag. Dus terwijl dat jochie op school van zijn docenten strafwerk op strafwerk kreeg omdat hij soms snel boos werd, was hij alleen maar bezig met zijn moeder thuis. En zo zijn er meer. Kom je alleen maar achter als je werkt aan een goeie band met je leerlingen.
ja, laten we lekker fysiek geweld gaan promoten!quote:Op woensdag 11 september 2013 20:09 schreef Sloggi het volgende:
Kort door de bocht: meteen een tik uitdelen als je gepest wordt.
Het mag niet, het helpt wel.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:11 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
ja, laten we lekker fysiek geweld gaan promoten!
Toen mijn broertje en keer uithaalde naar een pestkop hielp dat anders niks. Het tegenovergestelde.quote:
Bij jongens wil dat nog wel eens op hetzelfde neerkomen.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:14 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Weerbaar leren opstellen: ja. Slaan: nee.
Nooit?quote:Ik vind dat je nooit moet slaan. Punt.
quote:Op woensdag 11 september 2013 20:14 schreef kwakz0r het volgende:
Ik vind dat je nooit moet slaan. Punt.
Haha. Zit wat in.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:18 schreef Sloggi het volgende:
Feminisering van het onderwijs en zo.
Als je verbaal niet zo sterk bent, is het fysiek uiten van je grenzen wel degelijk een middel. Je moet toch wat. En soms kan het wel degelijk helpen. Ik zou het niet direct helemaal afkeuren. Wel alternatieve manieren bespreken.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:14 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Toen mijn broertje en keer uithaalde naar een pestkop hielp dat anders niks. Het tegenovergestelde.
Weerbaar leren opstellen: ja. Slaan: nee.
Ik vind dat je nooit moet slaan. Punt.
Hij had het nog nooit aan iemand van school verteld.quote:Op woensdag 11 september 2013 20:05 schreef Bleie het volgende:
Zoiets zou eigenlijk toch bij alle betrokken leerkrachten bekend moeten zijn?
Maak je het dan bekend aan andere leraren? Of denk je "de leerling heeft alleen mij het toevertrouwd en dat vertrouwen wil ik niet beschamen"?quote:Op woensdag 11 september 2013 22:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Hij had het nog nooit aan iemand van school verteld.
Dit, en ze het ook niet laten opeisen. In bepaalde gevallen heeft een school een meldplicht.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je moet nooit geheimhouding aan een leerling beloven. Dat mag toch wel duidelijk zijn.
Gaat het jou dan voornamelijk om het inzicht dat die Kieskompas/Kieswijzer (in veel gevallen) niet al te betrouwbaar is en om welke redenen dat zo is? Dit in de bredere context van het goed leren redeneren.quote:Op woensdag 11 september 2013 16:50 schreef mane het volgende:
Vandaag liet ik leerlingen de kieskompas en de stemwijzer doen. Om een beetje te kijken hoe het werkt, wat eruit komt en wat je er nu eigenlijk aan hebt. Leerling roept op een gegeven moment gefrustreerd door het lokaal: "Godverdomme, er komt elke keer ChristenUnie uit!"
Ik leg mijn leerlingen op dit gebied niet bepaalde inzichten op en ik leid ze ook niet naar bepaalde conclusies.quote:Op woensdag 11 september 2013 23:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gaat het jou dan voornamelijk om het inzicht dat die Kieskompas/Kieswijzer (in veel gevallen) niet al te betrouwbaar is en om welke redenen dat zo is? Dit in de bredere context van het goed leren redeneren.
Ik heb ook wel zulke dingen aan de hand gehad en in dat soort gevallen vind ik het altijd vreemd dat de ouders het niet aan school hebben doorgegeven. Ik snap best dat ze andere zaken aan hun hoofd hebben hoor, maar dit lijkt me toch belangrijk.quote:Op woensdag 11 september 2013 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb gezegd dat ik het zeer verstandig vond als hij dit aan de teamleider ging vertellen (contact met mentor is niet zo goed). Dat begreep hij en leek hem ook beter. Ik heb daarna gezegd dat ik aan de teamleider zou vragen of hij langs geweest was. Dat bleek naderhand zo te zijn.
Je moet nooit geheimhouding aan een leerling beloven. Dat mag toch wel duidelijk zijn.
Dit. Ik snap wel dat het voor een kind heel moeilijk is om zoiets te vertellen - zeker als je niet zo'n goede band hebt met je mentor, die daar toch de eerst aangewezen persoon voor is. Maar ouders moeten m.i. dit soort grote dingen (net als een scheiding bijv.) toch even doorgeven aan de school.quote:Op donderdag 12 september 2013 07:19 schreef mane het volgende:
[..]
Ik heb ook wel zulke dingen aan de hand gehad en in dat soort gevallen vind ik het altijd vreemd dat de ouders het niet aan school hebben doorgegeven. Ik snap best dat ze andere zaken aan hun hoofd hebben hoor, maar dit lijkt me toch belangrijk.
Gaaf Claudia!quote:Op donderdag 12 september 2013 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb vandaag mijn eerste stagedag gehad! Ik vond het super. En ik ben ontzettend moe.
Volgende week mag ik al zelf een les geven.
Leuk om te lezen! En kan me goed voorstellen dat je moe bent. Zoveel nieuwe indrukken en nieuw gezichten, dat hakt er inderdaad wel even in!quote:Op donderdag 12 september 2013 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb vandaag mijn eerste stagedag gehad! Ik vond het super. En ik ben ontzettend moe.
Nou, poeh! M'n hoofd zit boordevol. Het hielp ook niet mee dat m'n kinderen al vanaf vier uur 's nachts zaten te spoken. Als je voor jezelf werkt, kun je dan een dagje rustig aan doen, maar in het onderwijs gaat alles gewoon door.quote:Op donderdag 12 september 2013 20:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Leuk om te lezen! En kan me goed voorstellen dat je moe bent. Zoveel nieuwe indrukken en nieuw gezichten, dat hakt er inderdaad wel even in!
Ik zeg liever niet precies welke school, maar het is een school net ten noorden van Amsterdam. En het gaat om een groep 7. De klas is heel gemengd en de kinderen hebben uiteenlopende achtergronden, soms heel schrijnend zelfs. Het is precies de doelgroep waarmee ik later zou willen werken. De leerkracht zei dat hij dat nog steeds een van de grootste uitdagingen vindt, om de enorme verschillen in het tempo waarmee leerlingen werken te ondervangen.quote:Op donderdag 12 september 2013 20:52 schreef Bleie het volgende:
Leuk Claudia! En t klinkt als een begeleider waar je veel van kunt leren, dat is fijn, heb ik indertijd gemist (hoewel dat zeker ook voor een deel aan mezelf lag). Waar loop je stage? En welke groep?
Ja, kan ik me voorstellen. In het voortgezet onderwijs heb je die verschillen natuurlijk ook nog wel en in het basisonderwijs hoeven ze niet groot te zijn; sommige scholen trekken een vrij homogene groep leerlingen aan.quote:Op donderdag 12 september 2013 21:06 schreef Bleie het volgende:
Snap ik, dat je de school niet wilt noemen. Spannend zo'n gemengde klas. Ik vind t ook super bij ons, al die verschillende achtergronden. Als zijn de intellectuele verschillen natuurlijk wel kleiner, want ze hebben t allemaal tot t hbo geschopt. Maar toch is er best verschil tussen de havo'ers en de mbo'ers.
De begeleider klinkt fijn. Als hij/zij ook uitstraalt dat jij er helemaal bij hoort, en de kinderen je nu zo benaderen dan kun je denk ik wel een potje breken. Je hoort en leest altijd veel zogenaamde horrorverhalen over hoe je als beginnend docent het heel zwaar kunt hebben met een klas, maar andersom heb ik me ook vaak verbaasd over hoe 'vergevingsgezind' kinderen/leerlingen zijn. Soms vind ik dat ik enorm heb lopen klungelen, maar dan blijven zij lief en aardig en meewerkend.quote:Op donderdag 12 september 2013 20:44 schreef Claudia_x het volgende:
Ik blijf het bijzonder vinden om te zien hoe open en ontvankelijk leerlingen zijn. Ze hebben me vandaag voor de eerste keer gezien en ik ben al meteen "juffie" en "komt u gauw weer?" en "hoe heet uw man?". Maar ik heb ook al voorbodes gezien van lastige situaties. De docent die me begeleidt is ontzettend geroutineerd, gaat heel gestructureerd te werk en houdt de leerlingen strak maar is duidelijk ook dol op hen. Dat gaat me natuurlijk nooit zo goed lukken en ik ben benieuwd hoe de klas daarop gaat reageren (en hoe ik daar weer op reageer).
Dan is nu vooral zaak om te gaan werken aan de klassensfeer en een band op te bouwen met je klassen, denk ik. Vooral op vmbo extreem belangrijk. In gesprek gaan met die vier, zorgen dat daar de angel uitgetrokken wordt, anders blijft dat doorsudderen.quote:Op vrijdag 13 september 2013 19:08 schreef Buitendam het volgende:
Mij lukte het vandaag echt weer voor geen meter. Vier leerlingen eruit gezet, eentje smeet met de deur, er werd gescholden, de overige 10 helemaal in een deuk.
Het ligt er wel heel erg aan hoe dat laatste gezegd/geinterpreteerd wordt hoor...quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:09 schreef Friek_ het volgende:
Persoonlijk vond ik dat ook altijd genieten geblazen als leerling; gefrustreerde docenten. Als stagiair moet ik ook best gniffelen om de economiedocent die plots tegen twee leerlingen uit VWO6 zei dat ze een stel 'koekebakkers' waren (vanwege voor het zoveelste maal vergeten van het werkboek).
Ach ja, pedagogisch natuurlijk niet correct, want frustratie uiten of afreageren is altijd verkeerd. Maar valt eigenlijk in het niet vergeleken bij een universitair vakdidacticus die tegenover een publiek van leraren in opleiding (o.a. maatschappijleer en Nederlands) stelde dat het C&M-profiel afgeschaft diende te worden. Dat is natuurlijk nog beter: de helft van het publiek dat je wil opleiden maar intellectueel beledigen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:12 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Het ligt er wel heel erg aan hoe dat laatste gezegd/geinterpreteerd wordt hoor...
Ik neem aan dat het hier bloedserieus was, en dan is het niet zo handig.
Sorry, ik heb niet echt tips, heb cpe nooit hoeven doen want via de studie Engels in Leiden op Iclon beland. Heb wel een vriendin op de tweedegraads opleiding maar die had haar cpe al gehaald voor ze aan haar studie psychologie begon.quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:06 schreef Submarines het volgende:
Ik breek even in hier, omdat ik weet dat hier een aantal Engels docenten meeposten.
Dit schooljaar ben ik begonnen aan een lerarenopleiding Engels en ik ben hier zeer enthousiast over. Ik kan (tot nu toe) alles prima bijhouden en vind alles erg interessant.
Helaas wordt iedereen wel een beetje 'bang' gemaakt, veel leraren die zeggen dat er maar weinig studenten overblijven in het 2e jaar etc. etc.
In januari krijg ik mijn CPE, deze moet ik halen (wel recht op herkansing van elk onderdeel). Op zich ben ik wel zeker van mijn zaak, maar ik heb nog wel eens moeite met Use of English.
Mijn vraag is nu hoe ik me hier het beste op kan voorbereiden. De bekende sites als Flo-joe weet ik nu wel, ik ben opzoek naar onbekende tips! (en misschien wat geruststelling, haha)
Krijg je niet eerst CAE? Of is dat tegenwoordig al iets wat je op de middelbare school krijgt? Mocht je geen CAE krijgen, kun je wel het boek Ready for CAE eens bekijken. Daar staan ook heel handige oefeningen in (ook voor andere dingen voor het CPE). Use of English kun je verder met heel veel oefenen wel halen. Dat was bij ons in ieder geval de mantra: oefenen. Dan kom je er vanzelf achter wat de pitfalls zijn en met welke elementen van UoE jij moeite hebt. Echt veel tips heb ik verder ook niet.quote:Op zaterdag 14 september 2013 00:06 schreef Submarines het volgende:
Ik breek even in hier, omdat ik weet dat hier een aantal Engels docenten meeposten.
Dit schooljaar ben ik begonnen aan een lerarenopleiding Engels en ik ben hier zeer enthousiast over. Ik kan (tot nu toe) alles prima bijhouden en vind alles erg interessant.
Helaas wordt iedereen wel een beetje 'bang' gemaakt, veel leraren die zeggen dat er maar weinig studenten overblijven in het 2e jaar etc. etc.
In januari krijg ik mijn CPE, deze moet ik halen (wel recht op herkansing van elk onderdeel). Op zich ben ik wel zeker van mijn zaak, maar ik heb nog wel eens moeite met Use of English.
Mijn vraag is nu hoe ik me hier het beste op kan voorbereiden. De bekende sites als Flo-joe weet ik nu wel, ik ben opzoek naar onbekende tips! (en misschien wat geruststelling, haha)
Alsjeblieft zeg... als je een onnozel woord als "koekebakker" als leerling serieus neemt, dan heb je wel issues met jezelf hoor. Leerlingen weten heus wel wanneer iets als grapje wordt gemaakt of niet. Als mijn leerlingen alles serieus zouden nemen wat ik zei, dan had ik wel een paar afdelingen van een psychiatrisch centrum vol zitten hoor.quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:12 schreef YourAsset het volgende:
Het ligt er wel heel erg aan hoe dat laatste gezegd/geinterpreteerd wordt hoor...
Ik neem aan dat het hier bloedserieus was, en dan is het niet zo handig.
Wat is er mis met de stelling dat het programma C&M afgeschaft moet worden op basis van economische redenen?quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:28 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ach ja, pedagogisch natuurlijk niet correct, want frustratie uiten of afreageren is altijd verkeerd. Maar valt eigenlijk in het niet vergeleken bij een universitair vakdidacticus die tegenover een publiek van leraren in opleiding (o.a. maatschappijleer en Nederlands) stelde dat het C&M-profiel afgeschaft diende te worden. Dat is natuurlijk nog beter: de helft van het publiek dat je wil opleiden maar intellectueel beledigen.
Ik snap wel dat mensen dat vinden. C&M zou een profiel moeten zijn voor leerlingen die geïnteresseerd zijn in de kunsten in de breedste zin van het woord. In de praktijk is het min of meer het afvoerputje van het voortgezet onderwijs. Leerlingen die eigenlijk te dom zijn voor het niveau waarop ze zitten halen toch een diploma door een gemakkelijk pakket samen te stellen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:28 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ach ja, pedagogisch natuurlijk niet correct, want frustratie uiten of afreageren is altijd verkeerd. Maar valt eigenlijk in het niet vergeleken bij een universitair vakdidacticus die tegenover een publiek van leraren in opleiding (o.a. maatschappijleer en Nederlands) stelde dat het C&M-profiel afgeschaft diende te worden. Dat is natuurlijk nog beter: de helft van het publiek dat je wil opleiden maar intellectueel beledigen.
Wie zegt dat dat de basis van de stelling was?quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:32 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Wat is er mis met de stelling dat het programma C&M afgeschaft moet worden op basis van economische redenen?
Je mag het van mij best hebben als mening als privépersoon. Het is echter zo handig om dergelijke meningen te verkondigen als vakdidacticus (met mogelijk tig personen voor je die een C&M-profiel hebben gekozen op het VWO). Verder is het inhoudelijk gezien natuurlijk een complete economisering van het onderwijs; een dergelijke manier van redenen schept nogal een precedent om alle economisch niet direct nuttige vakken af te schaffen. Of je dat moet willen, is nogal de vraag.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:32 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Wat is er mis met de stelling dat het programma C&M afgeschaft moet worden op basis van economische redenen?
Je kunt het er niet mee eens zijn, zeker als je geen econoom bent, maar ik vind het zeker niet te ver gaan. Je reageert een beetje alsof je op je teentjes getrapt bent. Overigens betekent het afschaffen van het profiel c&m niet dat die vakken afgeschaft hoeven te worden. Ik zou het geen probleem vinden om c&m af te schaffen (en in het verlengde daarvan: wiskunde c).quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:44 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Je mag het van mij best hebben als mening als privépersoon. Het is echter zo handig om dergelijke meningen te verkondigen als vakdidacticus (met mogelijk tig personen voor je die een C&M-profiel hebben gekozen op het VWO). Verder is het inhoudelijk gezien natuurlijk een complete economisering van het onderwijs; een dergelijke manier van redenen schept nogal een precedent om alle economisch niet direct nuttige vakken af te schaffen. Of je dat moet willen, is nogal de vraag.
Probeer eens iets te onderbouwen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:46 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Je kunt het er niet mee eens zijn, zeker als je geen econoom bent, maar ik vind het zeker niet te ver gaan. Je reageert een beetje alsof je op je teentjes getrapt bent. Overigens betekent het afschaffen van het profiel c&m niet dat die vakken afgeschaft hoeven te worden. Ik zou het geen probleem vinden om c&m af te schaffen (en in het verlengde daarvan: wiskunde c).
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zou de Vlaamse opzet iets zijn? Zij hebben een groter aantal keuzes (meer diversificatie, ook naar boven toe) en dat lijkt daar toch goed te werken.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
In die context is daar toch niets mis mee?quote:Op zaterdag 14 september 2013 07:09 schreef Friek_ het volgende:
Persoonlijk vond ik dat ook altijd genieten geblazen als leerling; gefrustreerde docenten. Als stagiair moet ik ook best gniffelen om de economiedocent die plots tegen twee leerlingen uit VWO6 zei dat ze een stel 'koekebakkers' waren (vanwege voor de zoveelste maal vergeten van het werkboek).
C&M-profiel trekt toch vooral mensen die de andere profielen niet aankunnen en eigenlijk niet sterk genoeg zijn in wiskunde? Vandaar mijn stelling.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:49 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Probeer eens iets te onderbouwen.
Money, money, money.... dat is toch wel duidelijk.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:55 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In die context is daar toch niets mis mee?
Je kan je wel afvragen waarom er met werkboekjes wordt gewerkt voor het vak economie, dat ging bij mij op school (Heertje) prima zonder werkboekjes.
Daar vreesde ik voor. En nu die boeken toch 'gratis' zijn...quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:57 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Money, money, money.... dat is toch wel duidelijk.
Want wiskunde is zaligmakend? C&M is inhoudelijk geen perfect maar ook geen slecht profiel. Probleem is alleen dat er verhoudingsgewijs te veel zwakke leerlingen in zitten, en daar moet wat aan gedaan worden. Exameneisen moeten over de gehele linie omhoog, maar je kan je bijvoorbeeld afvragen of tekenen in de huidige vorm wel in het eindexamen thuishoort. Ik zou de kunsthistorische component graag flink verzwaard zien worden.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:56 schreef YourAsset het volgende:
[..]
C&M-profiel trekt toch vooral mensen die de andere profielen niet aankunnen en eigenlijk niet sterk genoeg zijn in wiskunde? Vandaar mijn stelling.
Dat was ik niet.quote:Overigens stel jij dat het belachelijk is om als vakdidacticus voor te stellen dat c&m afgeschaft kan worden, maar waarom is dat dan? Verder dan twijfels hebben bij een economische redenering kom jij ook niet.
Nogmaals: mensen mogen van mij als privépersoon de meest vergaande zaken geloven (dat bijvoorbeeld slechts N&T mag bestaan), maar in positie als docent (in dit geval vakdidacticus) is het op z'n zachtst gezegd frappant om je publiek af te branden. Als ik zometeen lesgeef aan C&M-profielen moet ik ook niet gaan verkondigen dat deze leerlingen er eigenlijk niet behoorden te zijn (want ze zijn gewoon te dom voor hun niveau of niet economisch nuttig). Verder zou ik überhaupt af willen van de profielen, aangezien ze veel te beperkend kunnen werken op zulke jonge leeftijd.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:46 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Je kunt het er niet mee eens zijn, zeker als je geen econoom bent, maar ik vind het zeker niet te ver gaan. Je reageert een beetje alsof je op je teentjes getrapt bent.
Of is het andersom?quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:57 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Overigens ben ik het wel met je eens dat de NT leerlingen over het algemeen de slimste kinderen van de klas zijn.
Ze zouden ook andere taalvakken (plusvakken) kunnen aanbieden voor dit profiel net als dat andere wiskunde wordt aangeboden voor de T-profielen (optioneel bij het EM-profiel). Dus meer literatuur, poëzie, grammatica, lessen in stijl, schrijven (fictie en nonfictie), misschien wat taalwetenschap, verplicht 4 vreemde talen, ...quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:41 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Ik snap wel dat mensen dat vinden. C&M zou een profiel moeten zijn voor leerlingen die geïnteresseerd zijn in de kunsten in de breedste zin van het woord. In de praktijk is het min of meer het afvoerputje van het voortgezet onderwijs. Leerlingen die eigenlijk te dom zijn voor het niveau waarop ze zitten halen toch een diploma door een gemakkelijk pakket samen te stellen.
Nu we toch dromen, ik zou graag willen dat wiskunde D wordt afgeschaft en dat in plaats daarvan een nieuw wiskundevak zou worden ingevoerd wat B++ is, het liefst 2 nieuwe wiskundevakken als er voldoende leerlingen zijn en je de leerlingen voldoende kan motiveren om die uitdaging aan te gaan.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:46 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Je kunt het er niet mee eens zijn, zeker als je geen econoom bent, maar ik vind het zeker niet te ver gaan. Je reageert een beetje alsof je op je teentjes getrapt bent. Overigens betekent het afschaffen van het profiel c&m niet dat die vakken afgeschaft hoeven te worden. Ik zou het geen probleem vinden om c&m af te schaffen (en in het verlengde daarvan: wiskunde c).
quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Je zou eerder verwachten dat het EM-profiel onder vuur zou zijn komen te liggen aangezien is gebleken dat de mensen die een van de T-profielen volgen beter presteren bij de economische opleidingen.EM is niet alleen voor economische opleidingen. Moet er niet aan denken om nu een T-profiel te doen terwijl ik later niets technisch ga doen. Slecht idee dus gr gr EM-leerling.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zou de Vlaamse opzet iets zijn? Zij hebben een groter aantal keuzes (meer diversificatie, ook naar boven toe) en dat lijkt daar toch goed te werken.Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
en in plaats van welke vakken wil je 8 uur per week wiskunde erin proppen?quote:Op zaterdag 14 september 2013 19:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nu we toch dromen, ik zou graag willen dat wiskunde D wordt afgeschaft en dat in plaats daarvan een nieuw wiskundevak zou worden ingevoerd wat B++ is, het liefst 2 nieuwe wiskundevakken als er voldoende leerlingen zijn en je de leerlingen voldoende kan motiveren om die uitdaging aan te gaan.
Dus in plaats van 1 middelmatig vak en een supplementair vak (dat is het) een vervangend vak en het liefst 2 zo dat er nog wat meer gedifferentiëerd kan worden. Dit geïnspireerd door het Vlaamse ASO wat ook minstens 3 niveaus van wiskunde aanbiedt: 4 lesuur, 6 lesuur en 8 lesuur per week. Wij hebben nu in feite 2 niveaus: A en C + B en D.
Nogmaals, we hebben die 8 lesuur al, het probleem is dat een groot deel hiervan de begaafdere leerlingen samen met zwakkere leerlingen een wiskundevak moeten volgen wat een middelmatig niveau heeft. Maak van 1 vak wiskundevak (B) plus 1 supplementair vak (D) 1 groter vak (B++) en dit op 2 niveaus. Probleem opgelost.quote:Op zaterdag 14 september 2013 20:39 schreef Faux. het volgende:
[..]
en in plaats van welke vakken wil je 8 uur per week wiskunde erin proppen?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. maar dat was dus niet aan de orde.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
quote:Op zaterdag 14 september 2013 20:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nogmaals, we hebben die 8 lesuur al, het probleem is dat een groot deel hiervan de begaafdere leerlingen samen met zwakkere leerlingen een wiskundevak moeten volgen wat een middelmatig niveau heeft. Maak van 1 vak wiskundevak (B) plus 1 supplementair vak (D) 1 groter vak (B++) en dit op 2 niveaus. Probleem opgelost.
Ik vind trouwens dat er best wel het een en ander geschrapt kan wordengeschiedenis afschaffen is dom. Ik snap dat je wilt dat ze wiskundefabrieken worden die alleen sommen en formules kunnen uitpoepen, maar algemene ontwikkeling is ook belangrijk. Aardrijkskunde samenvoegen met een ander vak (ANW? Maatschappijleer?) lijkt me wel handig. Maar niet wéér een vak met bèta-dingen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. maar dat was dus niet aan de orde.Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
Je leest niet goed hoorquote:Op zaterdag 14 september 2013 21:10 schreef Faux. het volgende:
[..]
geschiedenis afschaffen is dom. Ik snap dat je wilt dat ze wiskundefabrieken worden die alleen sommen en formules kunnen uitpoepen, maar algemene ontwikkeling is ook belangrijk. Aardrijkskunde samenvoegen met een ander vak (ANW? Maatschappijleer?) lijkt me wel handig. Maar niet wéér een vak met bèta-dingen.
zou goed kunnen.quote:
quote:
ik las je spoiler verkeerd, excuusquote:Op zaterdag 14 september 2013 21:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]Waar heb ik gepleit voor het afschaffen van geschiedenis?
Ik heb juist expliciet aangegeven dat wat mij betreft niet geschiedenis zou worden geslachtofferd en dat het voor mijn voorstel niet eens nodig is om ergens in te snijden aangezien 1 vak (B) en 1 supplementair vak (D) worden vervangen door 1 vak (B++). Vraag aan eender welke wiskundeleraar of dat hij het er mee eens is dat D supplementair is op B.
Het enige probleem (ik speel maar even advocaat van de duivel) zou dan zijn dat je een groter aantal docenturen nodig hebt als school. Dat zou eventueel opgelost kunnen worden door C af te schaffen. Sterker nog, hoogleraren die statistiek doceren aan psychologiestudenten (de meeste psychologiestudenten hebben A gevolgd) hebben er zelfs in de krant voor gepleit om A af te schaffen aangezien zij constateerden dat de schade die werd aangericht bij deze studenten groter is dan het voordeel dat ze er al iets van af wisten. Helaas heb ik de link naar dit krantenaritkel niet bewaard, anders zou ik die wel geven. Het is naar Nederlandse maatstaven een A-krant (Trouw, Telegraaf, Volksrkrant, NRC) waarin dat artikel verscheen, dat herinner ik me wel nog.
Use of English is inderdaad gebasserd op grammatica en idioom. Toch bedankt voor de boekentip, ziet er goed uit en ga ik zeker overwegen om aan te schaffen!quote:Op zaterdag 14 september 2013 09:55 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Sorry, ik heb niet echt tips, heb cpe nooit hoeven doen want via de studie Engels in Leiden op Iclon beland. Heb wel een vriendin op de tweedegraads opleiding maar die had haar cpe al gehaald voor ze aan haar studie psychologie begon.
Wat gaat use of English over? Grammatica en idioom? Je kunt oefenen met de boeken van Murphy (advanced English grammar), dat is een goeie.
Nee, we krijgen echt CPE, volgens mij is CAE inderdaad voor middelbare scholieren die tweetalig onderwijs volgen.quote:Op zaterdag 14 september 2013 11:02 schreef Chloroform het volgende:
[..]
Krijg je niet eerst CAE? Of is dat tegenwoordig al iets wat je op de middelbare school krijgt? Mocht je geen CAE krijgen, kun je wel het boek Ready for CAE eens bekijken. Daar staan ook heel handige oefeningen in (ook voor andere dingen voor het CPE). Use of English kun je verder met heel veel oefenen wel halen. Dat was bij ons in ieder geval de mantra: oefenen. Dan kom je er vanzelf achter wat de pitfalls zijn en met welke elementen van UoE jij moeite hebt. Echt veel tips heb ik verder ook niet.
Over dat 'bang maken': dat moet je meer als motivatie zien. Ik begon het eerste jaar met ongeveer 160 anderen, na een paar maanden waren dat er 120, het tweede jaar waren er zo'n 70 over en nu gaan er zo'n 30 afstuderen. Er komt nog heel veel op je pad, ook tijdens je stages straks. Als jij er zeker van bent dat dit is wat je wilt, dan lukt het wel. Het is niet onmogelijk namelijk, ook al kunnen de cijfers wat afschrikken.
Ik heb ook een idioom boek van cambridge university press, ook fijn! Volgens mij heeft een collega van mij afgelopen semester pas use of English gehaald. In haar tiende jaar ( ze heeft er altijd naast gewerkt). Niet om te zeggen dat het zo moeilijk is, maar meer dat ik me afvraag of je het persé nu in één keer moet halen?quote:Op zaterdag 14 september 2013 21:36 schreef Submarines het volgende:
[..]
Use of English is inderdaad gebasserd op grammatica en idioom. Toch bedankt voor de boekentip, ziet er goed uit en ga ik zeker overwegen om aan te schaffen!
[..]
Nee, we krijgen echt CPE, volgens mij is CAE inderdaad voor middelbare scholieren die tweetalig onderwijs volgen.
Het lastige van dit onderdeel vind ik gewoon dat er zo weinig tips lijken te zijn, veel verder dan herhalen en veel lezen kom eigenlijk niet.
Maar ook dit boek zal ik in overweging nemen, al ben ik bang dat dit niveau net een stapje te laag is. Het Use of Enlgish onderdeel op CAE niveau gaat me namelijk goed af omdat de woorden die gevraagd worden vaak wat makkelijker zijn. Het is net dat stapje omhoog wat verbeterd moet worden.
Ik sprak vorige week een tweedejaars studente. Zij begonnen vorig jaar met 150 studenten en er zijn er nu nog maar 35 over! Dat schrikt dan best wel af. Vooral omdat ik het zo graag wil (al vaak voor de klas gestaan op MBO stages).
Tja, tien jaar geleden was het waarschijnlijk niet de regel dat je eerst het hele examen moest halen alvorens je verder mocht met de studie. Net als de Pabo Wiscat en Nedcat, eigenlijk. Ik heb nu gewoon de keus niet om het later nog eens te proberen. Het moet gewoon in het eerste jaar gelukt zijn.quote:Op zaterdag 14 september 2013 21:53 schreef kwakz0r het volgende:
[..]
Ik heb ook een idioom boek van cambridge university press, ook fijn! Volgens mij heeft een collega van mij afgelopen semester pas use of English gehaald. In haar tiende jaar ( ze heeft er altijd naast gewerkt). Niet om te zeggen dat het zo moeilijk is, maar meer dat ik me afvraag of je het persé nu in één keer moet halen?
Ik heb inderdaad 2 klasgenoten die van plan zijn naar de uni te gaan na het eerste jaar. Maar dat zijn er 2 op 28. Als we van het gemiddelde uitgaan blijven er ongeveer 5 studenten per klas over van het eerste jaar. Dus 21 studenten gaan echt totaal iets anders doen. Vind het toch wel verbazingwekkend veel.quote:Op zaterdag 14 september 2013 22:45 schreef Omentuva het volgende:
Nu is het even terug dat ik in het eerste jaar van de uni zat, maar ik kan me herinneren dat er wel een aantal HBO-P instromers waren. Mogelijk dat die ook nog zorgen voor 'afstroom' (of 'opstroom') ?
Wel hard overigens, om CPE op eerstejaars hbo-studenten te dumpen. Haalt iig de mindere goden eruit, dat geef ik wel toe. 't is wel drie volle niveaus hoger dan het eindniveau voor 5H, uit mijn hoofd.
Voor collocations (kinda sorta idioom) gebruikten wij English Collocations in Use van McCarthy en O'Dell. Kan ook behulpzaam zijn. Uit dezelfde serie is English Grammar in Use, wat ook erg behulpzaam kan zijn.
Ik zou een één geven, gesprek met alle betrokkenen over plagiaat, ook die van de tabel, en het werkstuk over laten doen. Wel voor een nieuw cijfer. Evt met een maximum cijfer dat lager ligt. Het gaat bij middelbare scholieren vind ik meer om de les en het besef dat plagiaat niet kan dan om een echte straf ervoor.quote:Op zondag 15 september 2013 01:33 schreef merry77 het volgende:
wat zouden jullie doen?
Ik heb twee groepjes van 2 personen die een identiek verslag hebben ingeleverd. Plagiaat dus.
Ik was eigenlijk van plan beide een 1 te geven. 1e vanwege gewoon de digitale file te laten kopieren. en 2e vanwege het inleveren van dat gekopieerde verslag. Verder mentor en ouders op de hoogte te stellen. Als ze dit bij mij doen, dan doen ze dit ook bij andere vakken.
Ik heb wel een vermoeden welke het origineel is. In dat origineel zit dan ook weer een tabel van iemand anders gebruikt (zonder dat te melden).
Bij ieder werkstuk geef ik een instructie over plagiaat. Zeker bij het eerste werkstuk dat men bij mij maakt. Plagiaat is bij mij dus een 1. Als je dit niet hebt gedaan, hebben de leerlingen wellicht een andere inschatting gemaakt van het risico dat ze namen. Hoe dan ook, als je een werkstuk helemaal kopieert en inlevert, dan weet je zeker dat je fout zit in mijn optiek hoor.quote:Op zondag 15 september 2013 01:33 schreef merry77 het volgende:
wat zouden jullie doen?
Ik heb twee groepjes van 2 personen die een identiek verslag hebben ingeleverd. Plagiaat dus.
Ik was eigenlijk van plan beide een 1 te geven. 1e vanwege gewoon de digitale file te laten kopieren. en 2e vanwege het inleveren van dat gekopieerde verslag. Verder mentor en ouders op de hoogte te stellen. Als ze dit bij mij doen, dan doen ze dit ook bij andere vakken.
Ik heb wel een vermoeden welke het origineel is. In dat origineel zit dan ook weer een tabel van iemand anders gebruikt (zonder dat te melden).
quote:Op zaterdag 14 september 2013 20:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vind trouwens dat er best wel het een en ander geschrapt kan wordenAardrijkskunde heeft niks met topografie te maken in de bovenbouw en er komt gewoon aardig wat geologie aan bod, ook in de onderbouw. Wees beter geïnformeerd voor je zoiets stelt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. maar dat was dus niet aan de orde.
In de bovenbouw is er niet zoveel ruimte om dingen te schrappen, want daar heb je helemaal niet zo veel discutabele vakken. Ik kan eigenlijk alleen maatschappijleer bedenken wat deels overbodig is en deels bij andere vakken hoort.
[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-09-2013 11:27:06 ]
Ach ja, Bram_van_Loon leeft in z'n eigen wereldje en wil in elk topic graag posten om het posten. Niet te veel van aantrekken.quote:Op zondag 15 september 2013 11:23 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Wees beter geïnformeerd voor je zoiets stelt.
quote:Op zondag 15 september 2013 09:14 schreef YourAsset het volgende:
[..]
Bij ieder werkstuk geef ik een instructie over plagiaat. Zeker bij het eerste werkstuk dat men bij mij maakt. Plagiaat is bij mij dus een 1. Als je dit niet hebt gedaan, hebben de leerlingen wellicht een andere inschatting gemaakt van het risico dat ze namen. Hoe dan ook, als je een werkstuk helemaal kopieert en inlevert, dan weet je zeker dat je fout zit in mijn optiek hoor.
Want anders wat? Mag je de opleiding niet afmaken? Dan kun je toch naar een andere hogeschool?quote:Op zaterdag 14 september 2013 23:10 schreef Submarines het volgende:
Ik probeer maar zoveel mogelijk alles in het Engels te doen, ik heb nog tot 21 januari de tijd om me voor te bereiden... Het is alleen zo rot dat het zo'n vervelende druk op je schouders achterlaat: je moet dit examen halen want anders....
Ik krijg veel gemixte adviezen en tips. Het is een behoorlijk pittige vmbo school waar ze over het algemeen uitgaan van een strakke discipline. Ik probeer me zo veel mogelijk op de literatuur te richten die over orde gaan en daar lees ik veelal de tips die ik ook van collega's en begeleider krijg. Strak houden die teugels, orde bewaken, consequent handelen en laten merken wie de regie in handen heeft.quote:Op zaterdag 14 september 2013 01:46 schreef Baba-O-Riley het volgende:
[..]
Dan is nu vooral zaak om te gaan werken aan de klassensfeer en een band op te bouwen met je klassen, denk ik. Vooral op vmbo extreem belangrijk. In gesprek gaan met die vier, zorgen dat daar de angel uitgetrokken wordt, anders blijft dat doorsudderen.
Zo, dat klinkt heavy! Heb je ze al eens gevraagd waarom ze zo haatdragend zijn? Wat hun probleem precies met het vak is? Ligt ook wellicht aan de methode. Ik heb ook een methode waar ik niet tevreden over ben, dus ik haal er uit wat ik nodig vind en de rest vul ik aan met aansprekend lesmateriaal waardoor de leerlingen tenminste wel plezier in het vak krijgen. Wat de hekel op het persoonlijk gebied betreft, vind ik het wel een lastige.quote:Op zondag 15 september 2013 12:38 schreef Buitendam het volgende:
Dat opbouwen van die band lijkt me ook een bruikbare tip, maar ik zit een beetje met de vraag 'Hoe dan?' Ik heb nu al gemerkt dat de leerlingen een ontzettende grote hekel aan zowel mij als het vak hebben, ze gaan echt met tegenzin mijn lokaal in.
Dit zal waarschijnlijk een van de redenen zijn, maar gezien de situatie - als ik het zo lees - lijkt dit voor nu even de beste oplossing.quote:Ik ben voornamelijk bezig met politieagent spelen
Zoiets moet natuurlijk groeien en gaat niet van de ene op de andere dag. Zeker niet nu we pas in het schooljaar zitten. Ligt ook een beetje aan je persoonlijkheid. De leerlingen zien nu je politieagent-kant en de strenge docent. (Zou ook een beetje vreemd zijn als je aangehouden wordt door een agent, die - tijdens het bonnetje uitschrijven - opeens vraagt: `En, wat vond u van Ajax gisteravond?'. Dan heb je ook een WTF-moment). Normaliter, als ze meer van je persoonlijkheid ervaren en de druk is een beetje van de ketel, zou het beter moeten gaan, is mijn ervaring.quote:Als ik nu aan het begin van de les vraag naar sportuitslagen of leuke anekdotes van het weekend ik een opgetrokken wenkbrauw krijg
denk ik: er zit iets goed fout met die leerlingen...quote:en het vriendelijk verzoek om op te tyfen.
Ik ben voldoende geïnformeerd, ik drukte het wat kort door de bocht uit. Ik nam topografie slechts als voorbeeld (die moest ik wel degelijke leren in de zogenaamde bovenbouw toen ik het vak nog volgde als onderdeel van een groter geheel). Onze norm voor aardig wat verschilt waarschijnlijk sterk, dat zal bijdragen aan een miscommunicatie. Bottomline, ook een bètavariant waarin geen of veel minder sociale geografie voorkomt en veel meer geologie (op een hoger niveau) voorkomt gericht op leerlingen die wiskunde B volgen zou leuk zijn als alternatief voor de bètatalenten.quote:Op zondag 15 september 2013 11:23 schreef Sloggi het volgende:
[..]
Aardrijkskunde heeft niks met topografie te maken in de bovenbouw en er komt gewoon aardig wat geologie aan bod, ook in de onderbouw. Wees beter geïnformeerd voor je zoiets stelt.
Ik had eventjes bewust geen vakken genoemd aangezien dat allicht polemiseert maar nu je er op ingaat wil ik ze wel even alsnog noemen, wat mij betreft zou voor het NT-profiel een of meer van de volgende vakken geschrapt mogen worden: CKV/KCV, LO, ANW (beter meer wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie geïsoleerd dan dit nieuwe mengseltje) en maatschappijleer. Voor wie mij van een bias verdenkt, ik ben een cultuurliefhebber, ik sport graag en ik ben lid van een politieke partij.quote:In de bovenbouw is er niet zoveel ruimte om dingen te schrappen, want daar heb je helemaal niet zo veel discutabele vakken. Ik kan eigenlijk alleen maatschappijleer bedenken wat deels overbodig is en deels bij andere vakken hoort.
Weer aan het trollen Friek? Speel gewoon op de bal in plaats van op de man te trappen kindje. Zat mensen zijn het hier met mij eens voor het geval jij het nog niet hebt opgemerkt. Ik heb de Yvonne-award gekregen voor het SES-subforum, een award gewonnen voor het politieke subforum en 2de geworden voor de beste bijdrages in het politieke subforum. Het is niet in mijn aard om dit soort dingen op te halen maar als jij er als een kindje voor kiest om bij gebrek aan argumenten of ten gevolge van frustraties zo te reageren dan haal ik het wel aan om te laten zien hoe jij uit jouw nek kletst. Voor de anderen: ik had Friek gisteren een DM verstuurd, blijkbaar viel die wat verkeerd bij hem en heeft hij nu de behoefte om zich even af te reageren.quote:Op zondag 15 september 2013 11:52 schreef Friek_ het volgende:
[..]
Ach ja, Bram_van_Loon leeft in z'n eigen wereldje en wil in elk topic graag posten om het posten. Niet te veel van aantrekken.
Kinderachtig Friek.quote:"stelde dat het C&M-profiel afgeschaft diende te worden. Dat is natuurlijk nog beter: de helft van het publiek dat je wil opleiden maar intellectueel beledigen. "
Ach, je moet als je op dat niveau werkt de waarheid kunnen hebben. ;-)
Er is ook een aantal maal aangegeven dat jouw stijl van posten/discussiëren niet altijd gewaardeerd wordt. Dat vergeet je nu even te noemen.quote:Op zondag 15 september 2013 19:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zat mensen zijn het hier met mij eens voor het geval jij het nog niet hebt opgemerkt.
Wie de schoolboeken betaalt, maakt voor de school weinig uit als het gaat om keuzes maken wat er wel in het pakket zit en wat niet.quote:Op zaterdag 14 september 2013 18:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar vreesde ik voor. En nu die boeken toch 'gratis' zijn...
Zoek maar eens wat op over Bildung. Als het aan jou zou liggen zouden we wel heel erg beperkt ontwikkelde kinderen afleveren.quote:Op zondag 15 september 2013 19:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben voldoende geïnformeerd, ik drukte het wat kort door de bocht uit. Ik nam topografie slechts als voorbeeld (die moest ik wel degelijke leren in de zogenaamde bovenbouw toen ik het vak nog volgde als onderdeel van een groter geheel). Onze norm voor aardig wat verschilt waarschijnlijk sterk, dat zal bijdragen aan een miscommunicatie. Bottomline, ook een bètavariant waarin geen of veel minder sociale geografie voorkomt en veel meer geologie (op een hoger niveau) voorkomt gericht op leerlingen die wiskunde B volgen zou leuk zijn als alternatief voor de bètatalenten.
[..]
Ik had eventjes bewust geen vakken genoemd aangezien dat allicht polemiseert maar nu je er op ingaat wil ik ze wel even alsnog noemen, wat mij betreft zou voor het NT-profiel een of meer van de volgende vakken geschrapt mogen worden: CKV/KCV, LO, ANW (beter meer wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie geïsoleerd dan dit nieuwe mengseltje) en maatschappijleer. Voor wie mij van een bias verdenkt, ik ben een cultuurliefhebber, ik sport graag en ik ben lid van een politieke partij.
Het is allemaal op de een of andere manier nuttig maar er moet nu eenmaal worden gekozen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |