abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131050484
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 september 2013 22:20 schreef Omentuva het volgende:
Mag ik Baba even bedanken voor een heel erg leuk lijstje met tips en trucs? Bookmarked. :)
Ja, dat! Fijn om te lezen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_131050761
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 22:31 schreef Fairybell het volgende:
Ik lees hier net een lijstje met verschillende typen mensen, kan iemand die voor mij maken met typen leerlingen en hoe je die aanpakt?
Ik vraag me af of het nuttig is om zo tegen leerlingen aan te kijken. Niemand is een type en niet meer dan dat. Bovendien denk ik dat er één aanpak is die bij iedereen werkt: respectvolle omgang. Ik heb dit boek gelezen toen mijn eerste kind net geboren was:



De technieken die daarin staan kun je op iedereen toepassen: je kinderen, je partner, je collega's, je leerlingen. Het zijn niet zozeer technieken, maar het is meer een bepaalde manier van tegen mensen aankijken: respecteer de ander als een autonoom individu. Laat je niet misleiden door de titel van het boek, want het is niet alleen toegankelijk maar ook interessant en geeft je bovendien veel praktische tips.

Ik heb me voor mijn onderzoek beziggehouden met motivatietheorieën en een van de dingen die uit onderzoeken steevast naar voren komt, is dat over het algemeen de motivatie van leerlingen na de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs afneemt (dus de motivatie om te leren en in het bijzonder om te lezen en schrijven). Een theorie is dat dat komt doordat er een grotere nadruk komt te liggen op prestaties en cijfers. Dat zijn vormen van extrinsieke motivatie, dat wil zeggen motieven die van buitenaf opgelegd worden. Het idee is dat leerlingen die meer autonomie krijgen ook meer motivatie van binnenuit voelen om dingen voor school te doen. Datzelfde is ook gevonden in gezinnen: ouders die autonomie ondersteunen, hebben over het algemeen minder conflicten met hun kinderen, ook in de puberteit. Ik merk exact hetzelfde in de dagelijkse opvoedpraktijk.

Voor wie meer wil weten: dit is een interessant artikel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_131057617
Natuurlijk is respect belangrijk! Ik bedoelde het ook niet zo dat ik iemand alleen als een type zag. Maar je hebt altijd wel de verlegen, stille leerling, de kletskous, degene die altijd verveeld uit het raam kijkt, de pestkop, enzovoort.
pi_131058944
Fairybell, ik heb minder ervaring dan anderen in dit topic, maar ik heb al wel geleerd dat de wisselwerking tussen leerling en docent het belangrijkst is. Dat betekent ook dat je met de ene stille leerling anders omgaat dan met de andere. Het zijn immers verschillende mensen, met wie jij ook een verschillende relatie hebt. Met sommige leerlingen heb je meteen een klik, met sommige moet je wat meer moeite doen om elkaar te bereiken. Sommige leerlingen zijn alleen in jouw klas stil, andere zijn stil omdat ze een rustig karakter hebben of omdat hun thuissituatie in meer of mindere mate moeilijk of anders is.

Ik begrijp heel goed dat je grip wil krijgen op wat je straks te wachten staat. Dat wilde ik ook. Maar zoals eerder is gezegd: veel dingen moet je in de praktijk ervaren. Wat mij in de tussentijd erg hielp (met grip krijgen en met een gevoel krijgen van wat het vak inhoudt) is naar onderwijsdocumentaires kijken. Ik ben VMBO is een goede serie van de publieke omroep, waarin leerlingen ook zelf aan het woord komen.
pi_131060171
In het vorige topic had ik een vraag gesteld over lesgeven aan vmbo-tl. Gelukkig viel het heel erg mee, ik ben er open in gestapt en ook vmbo-leerlingen blijken soms net mensen te zijn. ;)

Ik sprak pas geleden een andere docent over het verloop op scholen. Op zijn school was elk jaar een groot verloop, ongeveer 20% van de docenten stopt daar elk jaar. Er zijn dus ook elk jaar 20% nieuwe docenten op die school. Hij vond het een extreem hoog aantal, maar kon er niet goed de vinger op leggen wat de oorzaak was. Kennen jullie dit van jullie eigen scholen? Is 20% verloop elk jaar veel of weinig in jullie ogen?
pi_131063672
Het verloop in het onderwijs is redelijk groot. Daar staat tegenover dat je ook een behoorlijk percentage docenten hebt die al dertig jaar op dezelfde school werken. Dat laatste vind ik ook niet heel wenselijk eigenlijk.

Vandaag liet ik leerlingen de kieskompas en de stemwijzer doen. Om een beetje te kijken hoe het werkt, wat eruit komt en wat je er nu eigenlijk aan hebt. Leerling roept op een gegeven moment gefrustreerd door het lokaal: "Godverdomme, er komt elke keer ChristenUnie uit!"
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_131063675
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 15:19 schreef Netelig het volgende:
In het vorige topic had ik een vraag gesteld over lesgeven aan vmbo-tl. Gelukkig viel het heel erg mee, ik ben er open in gestapt en ook vmbo-leerlingen blijken soms net mensen te zijn. ;)

Ik sprak pas geleden een andere docent over het verloop op scholen. Op zijn school was elk jaar een groot verloop, ongeveer 20% van de docenten stopt daar elk jaar. Er zijn dus ook elk jaar 20% nieuwe docenten op die school. Hij vond het een extreem hoog aantal, maar kon er niet goed de vinger op leggen wat de oorzaak was. Kennen jullie dit van jullie eigen scholen? Is 20% verloop elk jaar veel of weinig in jullie ogen?
Ik vind het veel, maar aan de andere kant: bij ons is er afgelopen jaar wat verloop geweest, dan heb ik het over een docente die elders is gaan werken omdat ze het niet naar haar zin had op onze school en één dio die ermee gestopt is omdat het niet beviel. Daarnaast een pensioen. De school groeit dus er komt meer nieuws bij dan er weggaat. Op een team van 80 man is dat in totaal al snel een man of 12 die komen of gaan. Dat is ook al 15 procent!
Kwak
  woensdag 11 september 2013 @ 17:11:25 #58
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_131064349
quote:
10s.gif Op woensdag 11 september 2013 16:50 schreef mane het volgende:
"Godverdomme, er komt elke keer ChristenUnie uit!"
Haha. Ik zou daar wel een mooie opmerking over plaatsen om die leerling toch even terecht te wijzen.

Bijv: "Nou Pietje, ik zou dat vloeken dan maar gauw afleren, want met dat taalgebruik kom je er bij onze lieve heer niet in, en bij jouw favoriete partij houden ze er ook niet van".
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  woensdag 11 september 2013 @ 18:28:07 #59
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131066536
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 13:50 schreef Fairybell het volgende:
Maar je hebt altijd wel de verlegen, stille leerling, de kletskous, degene die altijd verveeld uit het raam kijkt, de pestkop, enzovoort.
Tja, en aan de buitenkant kun je nooit zien wat er aan de binnenkant afspeelt. Even een voorbeeldje, in de categorie "de pestkop" - vorige week meegemaakt. Een leerling, die door 95 procent van zijn docenten als grote lastpak wordt gezien, vertelt mij dat hij "soms boos wordt". Ik vraag door en bleek dat hij zich heel erg zorgen maakte over zijn moeder (kanker). Hij sliep hier slecht door en zijn zorgen werden vertaald in boos, irritant gedrag. Dus terwijl dat jochie op school van zijn docenten strafwerk op strafwerk kreeg omdat hij soms snel boos werd, was hij alleen maar bezig met zijn moeder thuis. En zo zijn er meer. Kom je alleen maar achter als je werkt aan een goeie band met je leerlingen.
.
pi_131067572
Hebben de meeste pesters niet problemen thuis? Op de 1% die gewoon psychopaat is na?
pi_131068326
Ik ben dit jaar wat meer aan het verdiepen in gedrag door mijn minor psychologie. Gedrag komt uit meerdere factoren; biologisch, psychologisch en sociaal. Het kan dus veel verschillende oorzaken hebben denk ik ;)
Maar pesten vind ik sowieso interessant, ga ik dit jaar ook een onderzoek over doen.
pi_131070538
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 18:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Tja, en aan de buitenkant kun je nooit zien wat er aan de binnenkant afspeelt. Even een voorbeeldje, in de categorie "de pestkop" - vorige week meegemaakt. Een leerling, die door 95 procent van zijn docenten als grote lastpak wordt gezien, vertelt mij dat hij "soms boos wordt". Ik vraag door en bleek dat hij zich heel erg zorgen maakte over zijn moeder (kanker). Hij sliep hier slecht door en zijn zorgen werden vertaald in boos, irritant gedrag. Dus terwijl dat jochie op school van zijn docenten strafwerk op strafwerk kreeg omdat hij soms snel boos werd, was hij alleen maar bezig met zijn moeder thuis. En zo zijn er meer. Kom je alleen maar achter als je werkt aan een goeie band met je leerlingen.
Zoiets zou eigenlijk toch bij alle betrokken leerkrachten bekend moeten zijn?

En ik heb een poosje terug van alles gelezen over pesten (vast naar aanleiding van die zelfmoorden). Staat me bij dat het vooral effectief was om de 'meelopers' aan te pakken. De pestkoppen verliezen daarmee degene bij wie ze status hebben, en dat schijnt dan weer te helpen om het pesten op te lossen. Of zo. Ik heb het niet meer helemaal paraat.
pi_131070706
Kort door de bocht: meteen een tik uitdelen als je gepest wordt.
pi_131070803
quote:
6s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:09 schreef Sloggi het volgende:
Kort door de bocht: meteen een tik uitdelen als je gepest wordt.
ja, laten we lekker fysiek geweld gaan promoten!

:')
Kwak
pi_131070827
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:11 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ja, laten we lekker fysiek geweld gaan promoten!

:')
Het mag niet, het helpt wel.
pi_131070962
quote:
14s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:12 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het mag niet, het helpt wel.
Toen mijn broertje en keer uithaalde naar een pestkop hielp dat anders niks. Het tegenovergestelde.

Weerbaar leren opstellen: ja. Slaan: nee.

Ik vind dat je nooit moet slaan. Punt.
Kwak
pi_131071076
quote:
13s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:14 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Weerbaar leren opstellen: ja. Slaan: nee.
Bij jongens wil dat nog wel eens op hetzelfde neerkomen.

quote:
Ik vind dat je nooit moet slaan. Punt.
Nooit?
  woensdag 11 september 2013 @ 20:17:11 #68
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131071078
quote:
13s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:14 schreef kwakz0r het volgende:
Ik vind dat je nooit moet slaan. Punt.
^O^
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131071166
Feminisering van het onderwijs en zo.
  woensdag 11 september 2013 @ 20:49:42 #70
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_131072460
Die tips in de fipo _O_
Kan me herinneren van de havo dat de meeste dingen echt goed werkten :D

Over 2/3 weken begin ik aan mijn stage in groep 5/6 (doe de PABO). Heel anders maar een aantal van deze tips zullen daar ook van pas komen :)
pi_131073035
Toen ik gepest werd, was dat door een jongen die een kop groter was. Een tik uitdelen had dan niets geholpen. Zo simpel is het dus echt niet!
pi_131074086
quote:
6s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:18 schreef Sloggi het volgende:
Feminisering van het onderwijs en zo.
Haha. Zit wat in.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_131074749
quote:
13s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:14 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Toen mijn broertje en keer uithaalde naar een pestkop hielp dat anders niks. Het tegenovergestelde.

Weerbaar leren opstellen: ja. Slaan: nee.

Ik vind dat je nooit moet slaan. Punt.
Als je verbaal niet zo sterk bent, is het fysiek uiten van je grenzen wel degelijk een middel. Je moet toch wat. En soms kan het wel degelijk helpen. Ik zou het niet direct helemaal afkeuren. Wel alternatieve manieren bespreken.

Dat doet me denken aan de conflicten die ik vroeger had met mijn oudere zus. Ik was haar verbaal de baas waardoor zij mij vaak uit onmacht begon te slaan. En wie kreeg dan van mijn moeder op z'n kop. Mijn zus dus. Terwijl ik toch bepaald niet onschuldig was. De frustratie van mijn zus was begrijpelijk en zij moest daar ook een uitweg voor vinden.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 11 september 2013 @ 22:05:18 #74
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131076786
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:05 schreef Bleie het volgende:

Zoiets zou eigenlijk toch bij alle betrokken leerkrachten bekend moeten zijn?
Hij had het nog nooit aan iemand van school verteld.
.
pi_131079179
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 22:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Hij had het nog nooit aan iemand van school verteld.
Maak je het dan bekend aan andere leraren? Of denk je "de leerling heeft alleen mij het toevertrouwd en dat vertrouwen wil ik niet beschamen"?
  woensdag 11 september 2013 @ 22:53:15 #76
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131079696
Ik heb gezegd dat ik het zeer verstandig vond als hij dit aan de teamleider ging vertellen (contact met mentor is niet zo goed). Dat begreep hij en leek hem ook beter. Ik heb daarna gezegd dat ik aan de teamleider zou vragen of hij langs geweest was. Dat bleek naderhand zo te zijn.

Je moet nooit geheimhouding aan een leerling beloven. Dat mag toch wel duidelijk zijn.
.
  woensdag 11 september 2013 @ 23:15:03 #77
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_131080718
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Je moet nooit geheimhouding aan een leerling beloven. Dat mag toch wel duidelijk zijn.
Dit, en ze het ook niet laten opeisen. In bepaalde gevallen heeft een school een meldplicht.
Net als 'hier mag u mijn ouders niet over inlichten hoor!'. Soms hoeft informatie niet direct naar ouders, maar in andere gevallen heb je eenvoudigweg een plicht om ouders te informeren.
pi_131081638
quote:
10s.gif Op woensdag 11 september 2013 16:50 schreef mane het volgende:
Vandaag liet ik leerlingen de kieskompas en de stemwijzer doen. Om een beetje te kijken hoe het werkt, wat eruit komt en wat je er nu eigenlijk aan hebt. Leerling roept op een gegeven moment gefrustreerd door het lokaal: "Godverdomme, er komt elke keer ChristenUnie uit!"
Gaat het jou dan voornamelijk om het inzicht dat die Kieskompas/Kieswijzer (in veel gevallen) niet al te betrouwbaar is en om welke redenen dat zo is? Dit in de bredere context van het goed leren redeneren.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_131085166
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 23:41 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Gaat het jou dan voornamelijk om het inzicht dat die Kieskompas/Kieswijzer (in veel gevallen) niet al te betrouwbaar is en om welke redenen dat zo is? Dit in de bredere context van het goed leren redeneren.
Ik leg mijn leerlingen op dit gebied niet bepaalde inzichten op en ik leid ze ook niet naar bepaalde conclusies.

Ik laat het ze maken, ik stel er vragen bij, ik laat ze erover nadenken, in de les vertel ik verschillende theorieen over hoe je politieke stromingen en partijen kunt indelen en vervolgens laat ik ze er onder elkaar over discussieren. Ik wil ze vooral laten kennismaken met deze manieren van met politiek omgaan en ze op dat gebied basiskennis bijbrengen en ik stimuleer dat ze voor zichzelf bepalen wat ze hiermee willen en wat ze ervan vinden.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_131085184
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 22:53 schreef Baba-O-Riley het volgende:
Ik heb gezegd dat ik het zeer verstandig vond als hij dit aan de teamleider ging vertellen (contact met mentor is niet zo goed). Dat begreep hij en leek hem ook beter. Ik heb daarna gezegd dat ik aan de teamleider zou vragen of hij langs geweest was. Dat bleek naderhand zo te zijn.

Je moet nooit geheimhouding aan een leerling beloven. Dat mag toch wel duidelijk zijn.
Ik heb ook wel zulke dingen aan de hand gehad en in dat soort gevallen vind ik het altijd vreemd dat de ouders het niet aan school hebben doorgegeven. Ik snap best dat ze andere zaken aan hun hoofd hebben hoor, maar dit lijkt me toch belangrijk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_131087151
quote:
2s.gif Op donderdag 12 september 2013 07:19 schreef mane het volgende:

[..]

Ik heb ook wel zulke dingen aan de hand gehad en in dat soort gevallen vind ik het altijd vreemd dat de ouders het niet aan school hebben doorgegeven. Ik snap best dat ze andere zaken aan hun hoofd hebben hoor, maar dit lijkt me toch belangrijk.
Dit. Ik snap wel dat het voor een kind heel moeilijk is om zoiets te vertellen - zeker als je niet zo'n goede band hebt met je mentor, die daar toch de eerst aangewezen persoon voor is. Maar ouders moeten m.i. dit soort grote dingen (net als een scheiding bijv.) toch even doorgeven aan de school.
pi_131105492
Ik heb vandaag mijn eerste stagedag gehad! Ik vond het super. En ik ben ontzettend moe.

Volgende week mag ik al zelf een les geven. :o
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_131105685
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb vandaag mijn eerste stagedag gehad! Ik vond het super. En ik ben ontzettend moe.

Volgende week mag ik al zelf een les geven. :o
Gaaf Claudia!
Kwak
  donderdag 12 september 2013 @ 20:34:46 #84
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131105762
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 20:27 schreef Claudia_x het volgende:
Ik heb vandaag mijn eerste stagedag gehad! Ik vond het super. En ik ben ontzettend moe.
Leuk om te lezen! En kan me goed voorstellen dat je moe bent. Zoveel nieuwe indrukken en nieuw gezichten, dat hakt er inderdaad wel even in! ;)
.
pi_131106240
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 20:34 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Leuk om te lezen! En kan me goed voorstellen dat je moe bent. Zoveel nieuwe indrukken en nieuw gezichten, dat hakt er inderdaad wel even in! ;)
Nou, poeh! M'n hoofd zit boordevol. Het hielp ook niet mee dat m'n kinderen al vanaf vier uur 's nachts zaten te spoken. Als je voor jezelf werkt, kun je dan een dagje rustig aan doen, maar in het onderwijs gaat alles gewoon door.

Ik blijf het bijzonder vinden om te zien hoe open en ontvankelijk leerlingen zijn. Ze hebben me vandaag voor de eerste keer gezien en ik ben al meteen "juffie" en "komt u gauw weer?" en "hoe heet uw man?". Maar ik heb ook al voorbodes gezien van lastige situaties. De docent die me begeleidt is ontzettend geroutineerd, gaat heel gestructureerd te werk en houdt de leerlingen strak maar is duidelijk ook dol op hen. Dat gaat me natuurlijk nooit zo goed lukken en ik ben benieuwd hoe de klas daarop gaat reageren (en hoe ik daar weer op reageer).
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_131106605
Leuk Claudia! En t klinkt als een begeleider waar je veel van kunt leren, dat is fijn, heb ik indertijd gemist (hoewel dat zeker ook voor een deel aan mezelf lag). Waar loop je stage? En welke groep?
pi_131106906
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 20:52 schreef Bleie het volgende:
Leuk Claudia! En t klinkt als een begeleider waar je veel van kunt leren, dat is fijn, heb ik indertijd gemist (hoewel dat zeker ook voor een deel aan mezelf lag). Waar loop je stage? En welke groep?
Ik zeg liever niet precies welke school, maar het is een school net ten noorden van Amsterdam. En het gaat om een groep 7. De klas is heel gemengd en de kinderen hebben uiteenlopende achtergronden, soms heel schrijnend zelfs. Het is precies de doelgroep waarmee ik later zou willen werken. De leerkracht zei dat hij dat nog steeds een van de grootste uitdagingen vindt, om de enorme verschillen in het tempo waarmee leerlingen werken te ondervangen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_131107275
Snap ik, dat je de school niet wilt noemen. Spannend zo'n gemengde klas. Ik vind t ook super bij ons, al die verschillende achtergronden. Als zijn de intellectuele verschillen natuurlijk wel kleiner, want ze hebben t allemaal tot t hbo geschopt. Maar toch is er best verschil tussen de havo'ers en de mbo'ers.
pi_131107829
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 21:06 schreef Bleie het volgende:
Snap ik, dat je de school niet wilt noemen. Spannend zo'n gemengde klas. Ik vind t ook super bij ons, al die verschillende achtergronden. Als zijn de intellectuele verschillen natuurlijk wel kleiner, want ze hebben t allemaal tot t hbo geschopt. Maar toch is er best verschil tussen de havo'ers en de mbo'ers.
Ja, kan ik me voorstellen. In het voortgezet onderwijs heb je die verschillen natuurlijk ook nog wel en in het basisonderwijs hoeven ze niet groot te zijn; sommige scholen trekken een vrij homogene groep leerlingen aan.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_131109214
Ja, maar dan nog heb je in t bo eigenlijk wel alles van toekomstige vmbo-b'ers tot gymnasiasten, en dat is gewoon toch een groot verschil.
pi_131127158
Leuk, Claudia. Het mooie van lesgeven op een basisschool lijkt me dat je een vaste groep hebt, en dat je die kinderen dus door en door leert kennen.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_131127353
quote:
0s.gif Op donderdag 12 september 2013 20:44 schreef Claudia_x het volgende:

Ik blijf het bijzonder vinden om te zien hoe open en ontvankelijk leerlingen zijn. Ze hebben me vandaag voor de eerste keer gezien en ik ben al meteen "juffie" en "komt u gauw weer?" en "hoe heet uw man?". Maar ik heb ook al voorbodes gezien van lastige situaties. De docent die me begeleidt is ontzettend geroutineerd, gaat heel gestructureerd te werk en houdt de leerlingen strak maar is duidelijk ook dol op hen. Dat gaat me natuurlijk nooit zo goed lukken en ik ben benieuwd hoe de klas daarop gaat reageren (en hoe ik daar weer op reageer).
De begeleider klinkt fijn. Als hij/zij ook uitstraalt dat jij er helemaal bij hoort, en de kinderen je nu zo benaderen dan kun je denk ik wel een potje breken. Je hoort en leest altijd veel zogenaamde horrorverhalen over hoe je als beginnend docent het heel zwaar kunt hebben met een klas, maar andersom heb ik me ook vaak verbaasd over hoe 'vergevingsgezind' kinderen/leerlingen zijn. Soms vind ik dat ik enorm heb lopen klungelen, maar dan blijven zij lief en aardig en meewerkend.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_131127519
Ik heb nu een groep in klas 5 die ik laat op donderdagmiddag een blokuur heb. Vaak zijn dat toch lessen waarbij je de leerlingen flink moet motiveren. Maar die groep die ik nu heb, werkt zo ongekend goed. Ik hoef ze nooit aan te sporen. Ze zeuren nooit, gaan aan de slag, denken mee, luisteren (ook naar elkaar), hebben hun huiswerk allemaal op orde. Het is echt ongelooflijk.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_131133427
Mijn V5 maakte me vandaag weer zo heerlijk aan het lachen O+ het zijn er 32 en ze zijn best druk ook nog, maar ik geniet echt van die klas!

[ Bericht 45% gewijzigd door kwakz0r op 13-09-2013 17:10:30 ]
Kwak
pi_131137450
Mij lukte het vandaag echt weer voor geen meter. Vier leerlingen eruit gezet, eentje smeet met de deur, er werd gescholden, de overige 10 helemaal in een deuk.

Ouders gebeld, helaas die van de twee ergste niet thuis. Bewust deze stage gekozen op deze moeilijke vmbo school zodat ik flink groei in orde houden en klassenmanagement, maar nu is het voor mij als LIO helemaal kut.
Dit, dus.
pi_131150268
Ik breek even in hier, omdat ik weet dat hier een aantal Engels docenten meeposten.

Dit schooljaar ben ik begonnen aan een lerarenopleiding Engels en ik ben hier zeer enthousiast over. Ik kan (tot nu toe) alles prima bijhouden en vind alles erg interessant.
Helaas wordt iedereen wel een beetje 'bang' gemaakt, veel leraren die zeggen dat er maar weinig studenten overblijven in het 2e jaar etc. etc.

In januari krijg ik mijn CPE, deze moet ik halen (wel recht op herkansing van elk onderdeel). Op zich ben ik wel zeker van mijn zaak, maar ik heb nog wel eens moeite met Use of English.

Mijn vraag is nu hoe ik me hier het beste op kan voorbereiden. De bekende sites als Flo-joe weet ik nu wel, ik ben opzoek naar onbekende tips! (en misschien wat geruststelling, haha)
  zaterdag 14 september 2013 @ 01:46:37 #97
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131152911
quote:
1s.gif Op vrijdag 13 september 2013 19:08 schreef Buitendam het volgende:
Mij lukte het vandaag echt weer voor geen meter. Vier leerlingen eruit gezet, eentje smeet met de deur, er werd gescholden, de overige 10 helemaal in een deuk.
Dan is nu vooral zaak om te gaan werken aan de klassensfeer en een band op te bouwen met je klassen, denk ik. Vooral op vmbo extreem belangrijk. In gesprek gaan met die vier, zorgen dat daar de angel uitgetrokken wordt, anders blijft dat doorsudderen.
.
pi_131154438
Persoonlijk vond ik dat ook altijd genieten geblazen als leerling; gefrustreerde docenten. Als stagiair moet ik ook best gniffelen om de economiedocent die plots tegen twee leerlingen uit VWO6 zei dat ze een stel 'koekebakkers' waren (vanwege voor de zoveelste maal vergeten van het werkboek).

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2013 07:34:40 ]
pi_131154445
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 september 2013 07:09 schreef Friek_ het volgende:
Persoonlijk vond ik dat ook altijd genieten geblazen als leerling; gefrustreerde docenten. Als stagiair moet ik ook best gniffelen om de economiedocent die plots tegen twee leerlingen uit VWO6 zei dat ze een stel 'koekebakkers' waren (vanwege voor het zoveelste maal vergeten van het werkboek).
Het ligt er wel heel erg aan hoe dat laatste gezegd/geinterpreteerd wordt hoor...

Ik neem aan dat het hier bloedserieus was, en dan is het niet zo handig.
pi_131154467
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 07:12 schreef YourAsset het volgende:

[..]

Het ligt er wel heel erg aan hoe dat laatste gezegd/geinterpreteerd wordt hoor...

Ik neem aan dat het hier bloedserieus was, en dan is het niet zo handig.
Ach ja, pedagogisch natuurlijk niet correct, want frustratie uiten of afreageren is altijd verkeerd. Maar valt eigenlijk in het niet vergeleken bij een universitair vakdidacticus die tegenover een publiek van leraren in opleiding (o.a. maatschappijleer en Nederlands) stelde dat het C&M-profiel afgeschaft diende te worden. Dat is natuurlijk nog beter: de helft van het publiek dat je wil opleiden maar intellectueel beledigen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')