abonnement Unibet Coolblue
pi_131050484
quote:
6s.gif Op dinsdag 10 september 2013 22:20 schreef Omentuva het volgende:
Mag ik Baba even bedanken voor een heel erg leuk lijstje met tips en trucs? Bookmarked. :)
Ja, dat! Fijn om te lezen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_131050761
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 september 2013 22:31 schreef Fairybell het volgende:
Ik lees hier net een lijstje met verschillende typen mensen, kan iemand die voor mij maken met typen leerlingen en hoe je die aanpakt?
Ik vraag me af of het nuttig is om zo tegen leerlingen aan te kijken. Niemand is een type en niet meer dan dat. Bovendien denk ik dat er één aanpak is die bij iedereen werkt: respectvolle omgang. Ik heb dit boek gelezen toen mijn eerste kind net geboren was:



De technieken die daarin staan kun je op iedereen toepassen: je kinderen, je partner, je collega's, je leerlingen. Het zijn niet zozeer technieken, maar het is meer een bepaalde manier van tegen mensen aankijken: respecteer de ander als een autonoom individu. Laat je niet misleiden door de titel van het boek, want het is niet alleen toegankelijk maar ook interessant en geeft je bovendien veel praktische tips.

Ik heb me voor mijn onderzoek beziggehouden met motivatietheorieën en een van de dingen die uit onderzoeken steevast naar voren komt, is dat over het algemeen de motivatie van leerlingen na de overgang van basisschool naar voortgezet onderwijs afneemt (dus de motivatie om te leren en in het bijzonder om te lezen en schrijven). Een theorie is dat dat komt doordat er een grotere nadruk komt te liggen op prestaties en cijfers. Dat zijn vormen van extrinsieke motivatie, dat wil zeggen motieven die van buitenaf opgelegd worden. Het idee is dat leerlingen die meer autonomie krijgen ook meer motivatie van binnenuit voelen om dingen voor school te doen. Datzelfde is ook gevonden in gezinnen: ouders die autonomie ondersteunen, hebben over het algemeen minder conflicten met hun kinderen, ook in de puberteit. Ik merk exact hetzelfde in de dagelijkse opvoedpraktijk.

Voor wie meer wil weten: dit is een interessant artikel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_131057617
Natuurlijk is respect belangrijk! Ik bedoelde het ook niet zo dat ik iemand alleen als een type zag. Maar je hebt altijd wel de verlegen, stille leerling, de kletskous, degene die altijd verveeld uit het raam kijkt, de pestkop, enzovoort.
pi_131058944
Fairybell, ik heb minder ervaring dan anderen in dit topic, maar ik heb al wel geleerd dat de wisselwerking tussen leerling en docent het belangrijkst is. Dat betekent ook dat je met de ene stille leerling anders omgaat dan met de andere. Het zijn immers verschillende mensen, met wie jij ook een verschillende relatie hebt. Met sommige leerlingen heb je meteen een klik, met sommige moet je wat meer moeite doen om elkaar te bereiken. Sommige leerlingen zijn alleen in jouw klas stil, andere zijn stil omdat ze een rustig karakter hebben of omdat hun thuissituatie in meer of mindere mate moeilijk of anders is.

Ik begrijp heel goed dat je grip wil krijgen op wat je straks te wachten staat. Dat wilde ik ook. Maar zoals eerder is gezegd: veel dingen moet je in de praktijk ervaren. Wat mij in de tussentijd erg hielp (met grip krijgen en met een gevoel krijgen van wat het vak inhoudt) is naar onderwijsdocumentaires kijken. Ik ben VMBO is een goede serie van de publieke omroep, waarin leerlingen ook zelf aan het woord komen.
pi_131060171
In het vorige topic had ik een vraag gesteld over lesgeven aan vmbo-tl. Gelukkig viel het heel erg mee, ik ben er open in gestapt en ook vmbo-leerlingen blijken soms net mensen te zijn. ;)

Ik sprak pas geleden een andere docent over het verloop op scholen. Op zijn school was elk jaar een groot verloop, ongeveer 20% van de docenten stopt daar elk jaar. Er zijn dus ook elk jaar 20% nieuwe docenten op die school. Hij vond het een extreem hoog aantal, maar kon er niet goed de vinger op leggen wat de oorzaak was. Kennen jullie dit van jullie eigen scholen? Is 20% verloop elk jaar veel of weinig in jullie ogen?
pi_131063672
Het verloop in het onderwijs is redelijk groot. Daar staat tegenover dat je ook een behoorlijk percentage docenten hebt die al dertig jaar op dezelfde school werken. Dat laatste vind ik ook niet heel wenselijk eigenlijk.

Vandaag liet ik leerlingen de kieskompas en de stemwijzer doen. Om een beetje te kijken hoe het werkt, wat eruit komt en wat je er nu eigenlijk aan hebt. Leerling roept op een gegeven moment gefrustreerd door het lokaal: "Godverdomme, er komt elke keer ChristenUnie uit!"
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_131063675
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 15:19 schreef Netelig het volgende:
In het vorige topic had ik een vraag gesteld over lesgeven aan vmbo-tl. Gelukkig viel het heel erg mee, ik ben er open in gestapt en ook vmbo-leerlingen blijken soms net mensen te zijn. ;)

Ik sprak pas geleden een andere docent over het verloop op scholen. Op zijn school was elk jaar een groot verloop, ongeveer 20% van de docenten stopt daar elk jaar. Er zijn dus ook elk jaar 20% nieuwe docenten op die school. Hij vond het een extreem hoog aantal, maar kon er niet goed de vinger op leggen wat de oorzaak was. Kennen jullie dit van jullie eigen scholen? Is 20% verloop elk jaar veel of weinig in jullie ogen?
Ik vind het veel, maar aan de andere kant: bij ons is er afgelopen jaar wat verloop geweest, dan heb ik het over een docente die elders is gaan werken omdat ze het niet naar haar zin had op onze school en één dio die ermee gestopt is omdat het niet beviel. Daarnaast een pensioen. De school groeit dus er komt meer nieuws bij dan er weggaat. Op een team van 80 man is dat in totaal al snel een man of 12 die komen of gaan. Dat is ook al 15 procent!
Kwak
  woensdag 11 september 2013 @ 17:11:25 #58
367642 Jackie-Treehorn
treats objects like women
pi_131064349
quote:
10s.gif Op woensdag 11 september 2013 16:50 schreef mane het volgende:
"Godverdomme, er komt elke keer ChristenUnie uit!"
Haha. Ik zou daar wel een mooie opmerking over plaatsen om die leerling toch even terecht te wijzen.

Bijv: "Nou Pietje, ik zou dat vloeken dan maar gauw afleren, want met dat taalgebruik kom je er bij onze lieve heer niet in, en bij jouw favoriete partij houden ze er ook niet van".
Refill?
-Does the Pope shit in the woods?
  woensdag 11 september 2013 @ 18:28:07 #59
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131066536
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 13:50 schreef Fairybell het volgende:
Maar je hebt altijd wel de verlegen, stille leerling, de kletskous, degene die altijd verveeld uit het raam kijkt, de pestkop, enzovoort.
Tja, en aan de buitenkant kun je nooit zien wat er aan de binnenkant afspeelt. Even een voorbeeldje, in de categorie "de pestkop" - vorige week meegemaakt. Een leerling, die door 95 procent van zijn docenten als grote lastpak wordt gezien, vertelt mij dat hij "soms boos wordt". Ik vraag door en bleek dat hij zich heel erg zorgen maakte over zijn moeder (kanker). Hij sliep hier slecht door en zijn zorgen werden vertaald in boos, irritant gedrag. Dus terwijl dat jochie op school van zijn docenten strafwerk op strafwerk kreeg omdat hij soms snel boos werd, was hij alleen maar bezig met zijn moeder thuis. En zo zijn er meer. Kom je alleen maar achter als je werkt aan een goeie band met je leerlingen.
.
pi_131067572
Hebben de meeste pesters niet problemen thuis? Op de 1% die gewoon psychopaat is na?
pi_131068326
Ik ben dit jaar wat meer aan het verdiepen in gedrag door mijn minor psychologie. Gedrag komt uit meerdere factoren; biologisch, psychologisch en sociaal. Het kan dus veel verschillende oorzaken hebben denk ik ;)
Maar pesten vind ik sowieso interessant, ga ik dit jaar ook een onderzoek over doen.
pi_131070538
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 18:28 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Tja, en aan de buitenkant kun je nooit zien wat er aan de binnenkant afspeelt. Even een voorbeeldje, in de categorie "de pestkop" - vorige week meegemaakt. Een leerling, die door 95 procent van zijn docenten als grote lastpak wordt gezien, vertelt mij dat hij "soms boos wordt". Ik vraag door en bleek dat hij zich heel erg zorgen maakte over zijn moeder (kanker). Hij sliep hier slecht door en zijn zorgen werden vertaald in boos, irritant gedrag. Dus terwijl dat jochie op school van zijn docenten strafwerk op strafwerk kreeg omdat hij soms snel boos werd, was hij alleen maar bezig met zijn moeder thuis. En zo zijn er meer. Kom je alleen maar achter als je werkt aan een goeie band met je leerlingen.
Zoiets zou eigenlijk toch bij alle betrokken leerkrachten bekend moeten zijn?

En ik heb een poosje terug van alles gelezen over pesten (vast naar aanleiding van die zelfmoorden). Staat me bij dat het vooral effectief was om de 'meelopers' aan te pakken. De pestkoppen verliezen daarmee degene bij wie ze status hebben, en dat schijnt dan weer te helpen om het pesten op te lossen. Of zo. Ik heb het niet meer helemaal paraat.
pi_131070706
Kort door de bocht: meteen een tik uitdelen als je gepest wordt.
pi_131070803
quote:
6s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:09 schreef Sloggi het volgende:
Kort door de bocht: meteen een tik uitdelen als je gepest wordt.
ja, laten we lekker fysiek geweld gaan promoten!

:')
Kwak
pi_131070827
quote:
1s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:11 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

ja, laten we lekker fysiek geweld gaan promoten!

:')
Het mag niet, het helpt wel.
pi_131070962
quote:
14s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:12 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Het mag niet, het helpt wel.
Toen mijn broertje en keer uithaalde naar een pestkop hielp dat anders niks. Het tegenovergestelde.

Weerbaar leren opstellen: ja. Slaan: nee.

Ik vind dat je nooit moet slaan. Punt.
Kwak
pi_131071076
quote:
13s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:14 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Weerbaar leren opstellen: ja. Slaan: nee.
Bij jongens wil dat nog wel eens op hetzelfde neerkomen.

quote:
Ik vind dat je nooit moet slaan. Punt.
Nooit?
  woensdag 11 september 2013 @ 20:17:11 #68
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131071078
quote:
13s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:14 schreef kwakz0r het volgende:
Ik vind dat je nooit moet slaan. Punt.
^O^
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131071166
Feminisering van het onderwijs en zo.
  woensdag 11 september 2013 @ 20:49:42 #70
346653 Ceviche
Human wreckage that you love
pi_131072460
Die tips in de fipo _O_
Kan me herinneren van de havo dat de meeste dingen echt goed werkten :D

Over 2/3 weken begin ik aan mijn stage in groep 5/6 (doe de PABO). Heel anders maar een aantal van deze tips zullen daar ook van pas komen :)
pi_131073035
Toen ik gepest werd, was dat door een jongen die een kop groter was. Een tik uitdelen had dan niets geholpen. Zo simpel is het dus echt niet!
pi_131074086
quote:
6s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:18 schreef Sloggi het volgende:
Feminisering van het onderwijs en zo.
Haha. Zit wat in.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_131074749
quote:
13s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:14 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Toen mijn broertje en keer uithaalde naar een pestkop hielp dat anders niks. Het tegenovergestelde.

Weerbaar leren opstellen: ja. Slaan: nee.

Ik vind dat je nooit moet slaan. Punt.
Als je verbaal niet zo sterk bent, is het fysiek uiten van je grenzen wel degelijk een middel. Je moet toch wat. En soms kan het wel degelijk helpen. Ik zou het niet direct helemaal afkeuren. Wel alternatieve manieren bespreken.

Dat doet me denken aan de conflicten die ik vroeger had met mijn oudere zus. Ik was haar verbaal de baas waardoor zij mij vaak uit onmacht begon te slaan. En wie kreeg dan van mijn moeder op z'n kop. Mijn zus dus. Terwijl ik toch bepaald niet onschuldig was. De frustratie van mijn zus was begrijpelijk en zij moest daar ook een uitweg voor vinden.
The real is always way ahead of what we can imagine.
  woensdag 11 september 2013 @ 22:05:18 #74
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131076786
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 20:05 schreef Bleie het volgende:

Zoiets zou eigenlijk toch bij alle betrokken leerkrachten bekend moeten zijn?
Hij had het nog nooit aan iemand van school verteld.
.
pi_131079179
quote:
0s.gif Op woensdag 11 september 2013 22:05 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

Hij had het nog nooit aan iemand van school verteld.
Maak je het dan bekend aan andere leraren? Of denk je "de leerling heeft alleen mij het toevertrouwd en dat vertrouwen wil ik niet beschamen"?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')