abonnement Unibet Coolblue
pi_131209900
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 19:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben voldoende geïnformeerd, ik drukte het wat kort door de bocht uit. Ik nam topografie slechts als voorbeeld (die moest ik wel degelijke leren in de zogenaamde bovenbouw toen ik het vak nog volgde als onderdeel van een groter geheel). Onze norm voor aardig wat verschilt waarschijnlijk sterk, dat zal bijdragen aan een miscommunicatie. Bottomline, ook een bètavariant waarin geen of veel minder sociale geografie voorkomt en veel meer geologie (op een hoger niveau) voorkomt gericht op leerlingen die wiskunde B volgen zou leuk zijn als alternatief voor de bètatalenten.

[..]

Ik had eventjes bewust geen vakken genoemd aangezien dat allicht polemiseert maar nu je er op ingaat wil ik ze wel even alsnog noemen, wat mij betreft zou voor het NT-profiel een of meer van de volgende vakken geschrapt mogen worden: CKV/KCV, LO, ANW (beter meer wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie geïsoleerd dan dit nieuwe mengseltje) en maatschappijleer. Voor wie mij van een bias verdenkt, ik ben een cultuurliefhebber, ik sport graag en ik ben lid van een politieke partij.
Het is allemaal op de een of andere manier nuttig maar er moet nu eenmaal worden gekozen.
Zoek maar eens wat op over Bildung. Als het aan jou zou liggen zouden we wel heel erg beperkt ontwikkelde kinderen afleveren.
pi_131210485
quote:
14s.gif Op zondag 15 september 2013 12:38 schreef Buitendam het volgende:
Ik ben voornamelijk bezig met politieagent spelen
Ik kon een gniffel niet onderdrukken. :') (Nomen est omen, kinda/sorta?) Sorry!

On-topic: Als jij inderdaad het verzoek krijgt om jezelf door een bushokje te tyfen (al dan niet in die bewoordingen) vraag ik me toch af of er geen sprake is van een negatieve spiraal - jij bent waarschijnlijk niet gecharmeerd van die reactie op jouw poging om eens niet als politieagent voor de klas te staan, maar zij zijn niet gecharmeerd van jouw poging om het ijs te breken, waardoor je gedwongen teruggaat naar de politieagentmode, wat ze ook niet leuk vinden en wat tot meer problemen leidt.

Ik las dat je begeleider je tips gaf - heeft hij/zij ook al een les van jou in die klas meegemaakt? Niet dat dat altijd werkt, want 'vreemde ogen' enzovoort. Did not for me.

quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 19:52 schreef -J-D- het volgende:

[..]

Hoe je het ook bekijkt, als het gaat over boeken gaat, is de term 'gratis' hier niet op z'n plek.
Marketing is de helft van het werk, en je kan complete lessenseries vullen over taalgebruik in advertenties. :+

Wat zijn de plannen nu overigens weer met de schoolboeken? Van het 'gratis' idee af en naar een maximumprijs per jaar ofzo? Zal er vast goed ingaan bij ouders dat ze nu opeens moeten betalen voor de schoolboeken, ondanks dat het waarschijnlijk een terugkeer naar de status quo ante is. :')
"Friendship is like wetting your pants. Everyone can see it, but only you can feel its warmth."
  zondag 15 september 2013 @ 20:35:15 #153
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131210573
quote:
3s.gif Op zondag 15 september 2013 20:33 schreef Omentuva het volgende:
On-topic: Als jij inderdaad het verzoek krijgt om jezelf door een bushokje te tyfen (al dan niet in die bewoordingen) vraag ik me toch af of er geen sprake is van een negatieve spiraal - jij bent waarschijnlijk niet gecharmeerd van die reactie op jouw poging om eens niet als politieagent voor de klas te staan, maar zij zijn niet gecharmeerd van jouw poging om het ijs te breken, waardoor je gedwongen teruggaat naar de politieagentmode, wat ze ook niet leuk vinden en wat tot meer problemen leidt.
Denk inderdaad ook dat dit het geval is
.
  zondag 15 september 2013 @ 20:55:24 #154
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_131211820
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 19:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Om het kostenplaatje rond te krijgen zou je wiskunde C en eventueel ook wiskunde A kunnen schrappen,
En dan? De niet-bèta-vwo'er gewoon helemaal geen wiskunde meer geven, of ze verplicht laten zakken op wiskunde B?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_131212190
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 20:55 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En dan? De niet-bèta-vwo'er gewoon helemaal geen wiskunde meer geven, of ze verplicht laten zakken op wiskunde B?
De niet-alfa-vwo'er moet ook allemaal literair geneuzel doen, dus wat Bram voorstelt lijkt me een stuk eerlijker dan het huidige systeem. Je hoeft niet bepaald een Einstein te zijn om wiskunde B op vwo-niveau aan te kunnen.
pi_131212697
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 21:01 schreef thabit het volgende:

[..]

De niet-alfa-vwo'er moet ook allemaal literair geneuzel doen, dus wat Bram voorstelt lijkt me een stuk eerlijker dan het huidige systeem. Je hoeft niet bepaald een Einstein te zijn om wiskunde B op vwo-niveau aan te kunnen.
met het verschil dat iedereen toch weet/beweert dat literair geneuzel geen intelligentie of talent vereist. in tegenstelling tot bèta-vakken, toch? zou dus ook geen probleem/zakfactor kunnen zijn voor al die intelligente bètajongens en meisjes :+

ik zou het toch zo fijn vinden als iedereen kinderen en hun keuzes en talenten gewoon in hun waarde liet. vroegah kon je óók een pretpakket kiezen, er is echt niks veranderd. mijn eindexamenpakket werd ook als pretpakket gezien. ik vond het gewoon interessant en heb hele hoge cijfers gehaald. anderen kunnen wel op vwo niveau met de talen uit de voeten en niet op bèta-gebied. zijn dat dan ineens geen vwo'ers meer? een belachelijke redenering vind ik dat. die gaan immers op het wo ook een studie doen in het verlengde van hun talenten, en daarmee voldoet hún voorbereidend-wo toch aan waar het voor bedoeld is? wat je écht moet voorkomen is kinderen die "natuurkunde kiezen omdat ze geen geschiedenis kunnen". Dan is er iets mis met de determinatie bij natuurkunde in de derde, en op alegeheel niveau vanaf de brugklas
Kwak
pi_131212920
quote:
10s.gif Op zondag 15 september 2013 21:09 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

met het verschil dat iedereen toch weet/beweert dat literair geneuzel geen intelligentie of talent vereist. in tegenstelling tot bèta-vakken, toch? zou dus ook geen probleem/zakfactor kunnen zijn voor al die intelligente bètajongens en meisjes :+

ik zou het toch zo fijn vinden als iedereen kinderen en hun keuzes en talenten gewoon in hun waarde liet. vroegah kon je óók een pretpakket kiezen, er is echt niks veranderd. mijn eindexamenpakket werd ook als pretpakket gezien. ik vond het gewoon interessant en heb hele hoge cijfers gehaald. anderen kunnen wel op vwo niveau met de talen uit de voeten en niet op bèta-gebied. zijn dat dan ineens geen vwo'ers meer? een belachelijke redenering vind ik dat. die gaan immers op het wo ook een studie doen in het verlengde van hun talenten, en daarmee voldoet hún voorbereidend-wo toch aan waar het voor bedoeld is? wat je écht moet voorkomen is kinderen die "natuurkunde kiezen omdat ze geen geschiedenis kunnen". Dan is er iets mis met de determinatie bij natuurkunde in de derde, en op alegeheel niveau vanaf de brugklas
^O^ ^O^ ^O^ ^O^

Heel erg dit!
pi_131213170
quote:
10s.gif Op zondag 15 september 2013 21:09 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

met het verschil dat iedereen toch weet/beweert dat literair geneuzel geen intelligentie of talent vereist. in tegenstelling tot bèta-vakken, toch? zou dus ook geen probleem/zakfactor kunnen zijn voor al die intelligente bètajongens en meisjes :+
Jij beweert dat misschien, maar ik heb zelf juist het idee dat de alfavakken op het vwo op een véél hoger niveau worden onderwezen dan de bètavakken. De verhoudingen liggen wat dat betreft volkomen scheef; dat zou wel wat meer naar elkaar toegetrokken mogen worden.
pi_131213647
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 21:17 schreef thabit het volgende:

[..]

Jij beweert dat misschien, maar ik heb zelf juist het idee dat de alfavakken op het vwo op een véél hoger niveau worden onderwezen dan de bètavakken. De verhoudingen liggen wat dat betreft volkomen scheef; dat zou wel wat meer naar elkaar toegetrokken mogen worden.
ik had het niet direct tegen jou, meer tegen bram eigenlijk... zelf zou ik dit nooit beweren overigens. Ik zie genoeg kinderen struikelen op mijn vak (Engels).
Kwak
pi_131213731
quote:
10s.gif Op zondag 15 september 2013 21:09 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

met het verschil dat iedereen toch weet/beweert dat literair geneuzel geen intelligentie of talent vereist. in tegenstelling tot bèta-vakken, toch? zou dus ook geen probleem/zakfactor kunnen zijn voor al die intelligente bètajongens en meisjes :+

ik zou het toch zo fijn vinden als iedereen kinderen en hun keuzes en talenten gewoon in hun waarde liet. vroegah kon je óók een pretpakket kiezen, er is echt niks veranderd. mijn eindexamenpakket werd ook als pretpakket gezien. ik vond het gewoon interessant en heb hele hoge cijfers gehaald. anderen kunnen wel op vwo niveau met de talen uit de voeten en niet op bèta-gebied. zijn dat dan ineens geen vwo'ers meer? een belachelijke redenering vind ik dat. die gaan immers op het wo ook een studie doen in het verlengde van hun talenten, en daarmee voldoet hún voorbereidend-wo toch aan waar het voor bedoeld is? wat je écht moet voorkomen is kinderen die "natuurkunde kiezen omdat ze geen geschiedenis kunnen". Dan is er iets mis met de determinatie bij natuurkunde in de derde, en op alegeheel niveau vanaf de brugklas
Niks mis met C&M, het probleem is alleen dat daar te veel 'net nietjes' zitten. Ik heb het eerder het afvoerputje van het vwo genoemd. Dat zou moeten veranderen vind ik, want C&M kan een prachtig pakket zijn.
pi_131214059
quote:
7s.gif Op zondag 15 september 2013 21:24 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Niks mis met C&M, het probleem is alleen dat daar te veel 'net nietjes' zitten. Ik heb het eerder het afvoerputje van het vwo genoemd. Dat zou moeten veranderen vind ik, want C&M kan een prachtig pakket zijn.
dat bedoel ik ook met beter determineren. bij mij gaan de alarmbellen af als een zwakke leerling zegt dat ze moeite hebben met de talen en de gamma-vakken omdat ze moeite hebben met "begrijpend lezen". vaak is het dan een algeheel begripsprobleem/niveauprobleem. sommige van die kinderen redden het nog naar de vierde op hard werken en uit hun hoofd leren, wat soms bij de beta-vakken nog beter lukt - dan kiezen ze dus een ng/nt profiel en gaat het helemaal mis - of het lukt nog net met de talen en ze kiezen een cm profiel en dan gaat het in de vijfde vaak alsnog mis... de net-nietjes ja.

ik denk dat de taak is om dat op tijd te onderkennen. goed determineren in de onderbouw, meer bovenbouwdocenten die derde klassen lesgeven voor betere aansluiting en een beter beeld van het niveau...
Kwak
pi_131214722
quote:
3s.gif Op zondag 15 september 2013 20:33 schreef Omentuva het volgende:

On-topic: Als jij inderdaad het verzoek krijgt om jezelf door een bushokje te tyfen (al dan niet in die bewoordingen) vraag ik me toch af of er geen sprake is van een negatieve spiraal - jij bent waarschijnlijk niet gecharmeerd van die reactie op jouw poging om eens niet als politieagent voor de klas te staan, maar zij zijn niet gecharmeerd van jouw poging om het ijs te breken, waardoor je gedwongen teruggaat naar de politieagentmode, wat ze ook niet leuk vinden en wat tot meer problemen leidt.
Dat is het ook. De sfeer in de klas is echt 0. Zowel de leerlingen als ikzelf gaan echt met lood in de schoenen naar dat lokaal en mijn begeleider meldde me al dat dit op sommige momenten ook mijn uitstraling is. Ik probeer veel te lezen over klassenmanagement en orde houden in het lokaal, maar tot nu toe zonder succes. Ik vind het ook vreemd dat ik dit probleem nooit eerder heb gehad tijdens stages. Daar kon ik met het tonen van oprechte interesse probleemloos mijn stages afronden. Het is zo zuur dat ik tijdens mijn laatste jaar al direct in het begin tegen de lamp loop.
Dit, dus.
pi_131215662
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 21:27 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

dat bedoel ik ook met beter determineren. bij mij gaan de alarmbellen af als een zwakke leerling zegt dat ze moeite hebben met de talen en de gamma-vakken omdat ze moeite hebben met "begrijpend lezen". vaak is het dan een algeheel begripsprobleem/niveauprobleem. sommige van die kinderen redden het nog naar de vierde op hard werken en uit hun hoofd leren, wat soms bij de beta-vakken nog beter lukt - dan kiezen ze dus een ng/nt profiel en gaat het helemaal mis - of het lukt nog net met de talen en ze kiezen een cm profiel en dan gaat het in de vijfde vaak alsnog mis... de net-nietjes ja.

ik denk dat de taak is om dat op tijd te onderkennen. goed determineren in de onderbouw, meer bovenbouwdocenten die derde klassen lesgeven voor betere aansluiting en een beter beeld van het niveau...
Dat ben ik met je eens, en ik vind het ook goed dat er strengere eisen worden gesteld wat betreft de kernvakken. Maar een vak als tekenen op het vwo mag wel eens heroverwogen worden vind ik. Niet dat het niet meer moet worden gegeven, maar - ervan uitgaande dat het curriculum min of meer hetzelfde is gebleven de afgelopen tien jaar - het zou inhoudelijk een stuk zwaarder mogen worden. Kunstgeschiedenis als onderdeel van het eindexamen bijvoorbeeld.
pi_131216809
quote:
7s.gif Op zondag 15 september 2013 21:46 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, en ik vind het ook goed dat er strengere eisen worden gesteld wat betreft de kernvakken. Maar een vak als tekenen op het vwo mag wel eens heroverwogen worden vind ik. Niet dat het niet meer moet worden gegeven, maar - ervan uitgaande dat het curriculum min of meer hetzelfde is gebleven de afgelopen tien jaar - het zou inhoudelijk een stuk zwaarder mogen worden. Kunstgeschiedenis als onderdeel van het eindexamen bijvoorbeeld.
Kunstgeschiedenis ís onderdeel van het eindexamen. Dus ik weet niet hoe je aan het idee komt dat het dat niet is?

Tekenen is volgens mij een behoorlijk theoretisch vak (en handvaaridgheid ook) wat leerlingen ook nogal eens tegenvalt.
Kwak
pi_131217096
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 21:59 schreef kwakz0r het volgende:

[..]

Kunstgeschiedenis ís onderdeel van het eindexamen. Dus ik weet niet hoe je aan het idee komt dat het dat niet is?

Tekenen is volgens mij een behoorlijk theoretisch vak (en handvaaridgheid ook) wat leerlingen ook nogal eens tegenvalt.
Ik bedoel het centraal examen, dat is nu niet zo geloof ik. Misschien zou je tekenen op het vwo zelfs helemaal kunnen vervangen voor kunstgeschiedenis in de bovenbouw. Het is maar een idee.
  zondag 15 september 2013 @ 22:04:27 #166
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_131217298
quote:
14s.gif Op zondag 15 september 2013 21:34 schreef Buitendam het volgende:
Dat is het ook. De sfeer in de klas is echt 0. Zowel de leerlingen als ikzelf gaan echt met lood in de schoenen naar dat lokaal en mijn begeleider meldde me al dat dit op sommige momenten ook mijn uitstraling is.
En als je eens het gesprek met de klas aan gaat? Zo van: "Meiden, dit gaat niet echt lekker, dat merken jullie ook wel. Wat kunnen wij er aan doen om de sfeer in de klas te verbeteren?". Eens kijken wat dat voor suggesties oplevert. Of je laat het ze opschrijven, als je je niet zeker voelt om het gesprek aan te gaan.
.
pi_131221567
quote:
7s.gif Op zondag 15 september 2013 22:02 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Ik bedoel het centraal examen, dat is nu niet zo geloof ik. Misschien zou je tekenen op het vwo zelfs helemaal kunnen vervangen voor kunstgeschiedenis in de bovenbouw. Het is maar een idee.
Jawel hoor, er is een cpe tekenen en een ce kunstgeschiedenis/tehatex (afh van vmbo of havo vwo) dat je allebei moet doen.

En waarom de praktijk eruit halen? Ook daar zit veel theorie achter, reflectie, proces en verantwoording. Ik vind beeldend uiten net zo waardevol als een ander theorievak.
Kwak
pi_131227562
quote:
7s.gif Op zondag 15 september 2013 21:46 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat ben ik met je eens, en ik vind het ook goed dat er strengere eisen worden gesteld wat betreft de kernvakken. Maar een vak als tekenen op het vwo mag wel eens heroverwogen worden vind ik. Niet dat het niet meer moet worden gegeven, maar - ervan uitgaande dat het curriculum min of meer hetzelfde is gebleven de afgelopen tien jaar - het zou inhoudelijk een stuk zwaarder mogen worden. Kunstgeschiedenis als onderdeel van het eindexamen bijvoorbeeld.
Op het C&M kan men al filosofie als cultuurvak kiezen in plaats van muziek, tekenen, drama of dans (CKV-3), mits de school het aanbiedt. Plus kunstgeschiedenis (CKV-2) is al een examenvak.
  maandag 16 september 2013 @ 08:39:23 #169
66825 Reya
Fier Wallon
pi_131227898
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 21:01 schreef thabit het volgende:

[..]

De niet-alfa-vwo'er moet ook allemaal literair geneuzel doen, dus wat Bram voorstelt lijkt me een stuk eerlijker dan het huidige systeem. Je hoeft niet bepaald een Einstein te zijn om wiskunde B op vwo-niveau aan te kunnen.
Het is erg gesteld met het wiskundig vermogen van veel leerlingen die net vanaf het ASO/VWO komen, maar mijn hart gaat niet meteen sneller kloppen bij het geforceerd opleggen van wiskunde B. op die manier gaan veel leerlingen wiskunde enkel maar diepgrondig haten.
pi_131227901
Overigens wordt er op mijn stageschool het vak Trivium gegeven. Zoals de historici al wellicht vermoeden betreft dit de drie basisvakken (grammatica, logica, retorica) van de zeven vrije kunsten (artes liberales). Binnenkort mag ik lessen logica en retorica geven aan atheneum 3. Echt een prachtig vak en enorm veel zin in.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2013 08:40:33 ]
pi_131243869
quote:
2s.gif Op maandag 16 september 2013 08:11 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Op het C&M kan men al filosofie als cultuurvak kiezen in plaats van muziek, tekenen, drama of dans (CKV-3), mits de school het aanbiedt. Plus kunstgeschiedenis (CKV-2) is al een examenvak.
Dat kan natuurlijk lang niet op elke school.

Ik vraag me af wat een vak als muziek, drama of dans toevoegt op het vwo. Het gaat hier om een voorbereiding op het wetenschappelijk onderwijs, wat is de meerwaarde van die vakken in dat licht? Filosofie als verplicht vak in het profieldeel lijkt me wel een interessant idee.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 16-09-2013 17:10:00 ]
pi_131244583
quote:
0s.gif Op zondag 15 september 2013 22:04 schreef Baba-O-Riley het volgende:

[..]

En als je eens het gesprek met de klas aan gaat? Zo van: "Meiden, dit gaat niet echt lekker, dat merken jullie ook wel. Wat kunnen wij er aan doen om de sfeer in de klas te verbeteren?". Eens kijken wat dat voor suggesties oplevert. Of je laat het ze opschrijven, als je je niet zeker voelt om het gesprek aan te gaan.
Ik weet het eigenlijk niet. Ik twijfel nu heel erg wat nou de beste aanpak is, nadat ik afgelopen vrijdag een aantal ouders heb gebeld om hen te informeren over de verwijderingen. Hopelijk heeft dat enig positief effect op ze.
Dit, dus.
pi_131246437
quote:
7s.gif Op maandag 16 september 2013 17:09 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Dat kan natuurlijk lang niet op elke school.

Ik vraag me af wat een vak als muziek, drama of dans toevoegt op het vwo. Het gaat hier om een voorbereiding op het wetenschappelijk onderwijs, wat is de meerwaarde van die vakken in dat licht? Filosofie als verplicht vak in het profieldeel lijkt me wel een interessant idee.
Muziek- en theaterwetenschap zijn ook twee studies in het wetenschappelijk onderwijs.
pi_131269507
Hebben jullie eigenlijk ook ambities om in het schoolbestuur te gaan zitten? Het lesgeven is wel erg uitdagend moet ik bekennen, maar persoonlijk zie ik het wel zitten om over een x aantal jaren bijvoorbeeld afdelingsleider te worden.

Dat gezegd hebbende, heb zelf op het moment ook een interessante klas. Het is niet zo erg dat ze me ongezien de tyfus wensen, maar de sfeer is niet echt je van het. Zoiets nog niet eerder meegemaakt moet ik bekennen. Ik ga er mee om door mij zakelijk op te stellen. Wanneer zij afstand wensen (in groepsverband, persoonlijke aandacht geef ik uiteraard wel indien nodig) dan krijgen zij dat. Uiteindelijk zit ik er om hen Engels aan te leren en niet als leider van de jeugdsoos. Ik denk dat de inkeer komt wanneer zij hun eerste cijfers terugkrijgen. Deze zullen een stuk lager zijn dan gemiddeld wegens hun (ogenschijnlijke) desinteresse. Dan komt er wat opstand enz want de leraar is zo slecht, want kijk naar onze cijfers, en dat daarna de meeste leerlingen weer wat bijtrekken. Want "lastig" of niet, ik denk dat de meeste leerlingen wel gewoon goede cijfers willen halen.

Straks weer lekker mijn 4 havoklas, ik weet dat je eigenlijk geen favorieten mag hebben, maar dit zijn toch echt mijn favorietjes :D Hoop dan ook dat ze het goed gaan doen komend jaar en de sfeer zo blijft.
pi_131270014
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 september 2013 08:43 schreef Wizzor het volgende:
Hebben jullie eigenlijk ook ambities om in het schoolbestuur te gaan zitten? Het lesgeven is wel erg uitdagend moet ik bekennen, maar persoonlijk zie ik het wel zitten om over een x aantal jaren bijvoorbeeld afdelingsleider te worden.


Persoonlijk lijkt me dat lijkt me afschuwelijk. Ik ambieer dat soort dingen totaal niet en sta het liefste voor de klas. Als ik het werk van ons MT zie, dan staat dat mijlenver af van wat ik leuk vind. Laat mij maar gewoon lesboer zijn, ook voor de komende 30 jaar. Zou ik niet erg vinden.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')