abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 5 september 2013 @ 10:27:39 #1
55709 Stereotomy
Mens sana in corpore sano
pi_130841205

"Keep your purpose in mind, simply go to the gym and do your workout. Do it well and don't worry what other people are doing. Confidence will grow as you achieve." - Arnold Schwarzenegger

SPOILER: Algemeen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Trainingsmethoden
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER: Oefeningen
SPOILER: Voeding
SPOILER: Rust
SPOILER: Supplementatie
SPOILER: Vitamines en mineralen
SPOILER: Steroiden
SPOILER: Handige en informatieve linkjes
SPOILER: Blessures
SPOILER: FAQ
SPOILER: Ter afsluiting nog een aantal foto's van de top 3 van de Mr. Olympia 2012
* Deze openingspost is ooit gestart door Mr.J op GoT. Na 2 jaar in deze vorm te zijn gebruikt heeft LedZep deze uitgebreid en waar nodig verbeterd. :), na nog eens 2 jaar heeft CarbonC een kleine revisie/uitbreiding/update doorgevoerd. In 2011 heeft Yuri_Boyka de OP onderverdeeld in spoilers.

De OP staat hier
Confidence through competence
  donderdag 5 september 2013 @ 10:34:27 #2
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_130841363
Ik ga die hooi groep maar eens proberen. En elke keer setje mixed grip oefenen
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
  donderdag 5 september 2013 @ 10:40:45 #3
55709 Stereotomy
pi_130841509
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 20:09 schreef Asgard het volgende:

[..]

Gezond dieet (voor de gemiddelde Nederlander en niet een gemiddelde BB'er) is dus inderdaad wat je diëtist of huisarts je zou aanraden (gebalanceerd dieet; voldoende groenten en fruit, niet teveel vettige producten). Hiermee probeer ik niet te zeggen dat vet eten slecht is, maar het probleem met vettige producten is dat ze dus veel kcal bevatten en voor de BB'er die alles afweegt en voedingswaarden boven z'n bed heeft hangen dit kan werken, maar voor de gemiddelde miep het te ver gaat. Je probeert dus te voorkomen dat ze ongemerkt (iemand roept dat het niet uitmaakt hoeveel vet je eet en hop daar gaat weer een Snickers bar á 305 kcal met 0 hongerstillend vermogen) teveel kcal innemen.
Als er een ding is wat ik van voeding geleerd heb, is dat het krampachtig vermijden van vet omdat het toevallig 9 kcal/gram bevat vs. 4 kcal/gram voor koolhydraten een drogreden is, dat voor problemen zorgt bij veel mensen.

Energiemanagement is hongermanagement. Verschillende voedingsmiddelen hebben een verschillend verzadigingsgevoel. Wat je de afgelopen decennia hebt gezien, is dat iedereen 'low-fat' producten is gaan eten die tsjokvol carbs zitten en totaal niet verzadigen. Het resultaat is dat iedereen méér kcal is gaan eten netto, en dat het obesiteitsprobleem groter is dan ooit!

Sommige wetenschappers halen dit weer aan om koolhydraten de schuldige te laten maken. Zij missen het punt. De 'hoofd'schuldige is niet teveel vet of teveel koolhydraten, maar TEVEEL ENERGIE. Ik zeg niet het 100% totaal gelijk is qua effect, maar het valt in het niet als je kijkt naar de invloed van een energieoverschot of -tekort!

Daarom ook hier weer, ik kan het niet genoeg herhalen: of je boven of onder onderhoud eet en een laag bf% hebt is *veel meer* van belang dan of je een dieet met 60% vet of 60% koolhydraten eet, als je praat over een goede cardiovasculaire gezondheid.

quote:
Na een avond vasten (12 uur) namen we 's ochtends met z'n allen een ontbijt (a= vasten, b= 2 boterhammen met plakjes kipfilet, c= boterham met chocopasta, croissant en koffie met suiker). Ik heb geen idee meer wat het verschil was tussen vasten en de andere twee, maar tussen ontbijten b en c zag je duidelijke verschillen in pieken. Met name VLDL en LDL, HDL zakte iets af maar veel was het niet.
Het was gewoon een keuzeblokje dus veel stelde het niet voor (n=12) maar we zagen duidelijke verschillen.
Da's een leuk testje :) Maar dit is de acute reactie van je cholesterolspiegel op verschillende ontbijten, die zowel een andere macroverhouding als een andere energiehoeveelheid hebben. Je roept op basis hiervan dat macroverhoudingen een invloed hebben op acute verandering in cholesterolniveau. Twee dingen:

1) je verandert (meer dan) twee variabelen, macroverhouding en kcalhoeveelheid. Het is dus niet te zeggen welke variabele in welke mate verantwoordelijk is voor de veranderingen. Ik probeer de hele tijd te zeggen dat hoewel conventional wisdom de hele tijd naar vet of carbs loopt te wijzen (macroverhouding) dat de kcalhoeveelheid van een veel groter belang is voor de veranderingen.

2) Dit is de acute verandering na een maaltijd. Is leuk als experimentje, maar de meeste mensen buiten wetenschappers om zijn geinteresseerd in chronische veranderingen op basis van een levensstijl.

Dus nogmaals: macroverhoudingen hebben zeker een invloed op chronische cholesterolspiegels, maar dit valt (afaik) qua grootte in het niet bij zaken als:

- hoeveel visceraal vet draag je momenteel in je buik
- heb je de afgelopen tijd boven of onderhoud gegeten
- heb je de afgelopen tijd regelmatig aeroob bewogen.

Het hele probleem van voedingsonderzoeken is dat er zoveel variabelen zijn, die synergistisch werken, maar niet allemaal tegelijk te controleren zijn. Daarnaast: werkt iets als je je dieet isocalorisch verandert omdat je iets nieuws eet, of omdat je iets anders NIET MEER eet?

Anyway, erg leuk allemaal.

[ Bericht 2% gewijzigd door Stereotomy op 05-09-2013 10:46:42 ]
  donderdag 5 september 2013 @ 10:54:16 #4
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_130841927
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 10:34 schreef stinkie het volgende:
Ik ga die hooi groep maar eens proberen. En elke keer setje mixed grip oefenen
Hooien word je wel sterk van ja.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
  donderdag 5 september 2013 @ 12:07:11 #5
19297 stinkie
Homo Tampeloeris Collosalus
pi_130843905
quote:
14s.gif Op donderdag 5 september 2013 10:54 schreef fathank het volgende:

[..]

Hooien word je wel sterk van ja.
:')

Kut autocorrect
Dat wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat een ander aan, voor hij het ziet
pi_130844154
Houdt hier iemand een stopweek met creatine?
Ik zelf gebruik nu 4 weken, dan een week niet. Veel gasten in de gym gaan gewoon non-stop door, wat is aan te raden?
  donderdag 5 september 2013 @ 12:18:07 #7
157922 fathank
pi_130844188
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:16 schreef ukker het volgende:
Ik zelf gebruik nu 4 weken, dan een week niet. Veel gasten in de gym gaan gewoon non-stop door, wat is aan te raden?
Creatine kan non-stop.
  donderdag 5 september 2013 @ 12:18:43 #8
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_130844211
quote:
Examine.com voor al uw vragen.
Op vrijdag 27 januari 2017 17:02 schreef fathank het volgende:
Verbo is terug?
Hier moet ik gepost hebben.
pi_130844555
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:18 schreef Verbosity het volgende:

[..]

Examine.com voor al uw vragen.
http://examine.com/faq/do-you-need-to-cycle-creatine.html

Lekker beargumenteerd ook. :D
BEASTMODE
  donderdag 5 september 2013 @ 12:32:46 #10
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_130844562
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:49 schreef Asgard het volgende:

[..]

Huh? Wat? Leg eens uit? Hoezo heeft voeding geen effect op je cholesterolspiegels?
Stereo heeft deze vraag al beantwoord, maar wat ik bedoelde is dat de soort voeding niet het belangrijkste is dat invloed heeft op je cholesterolspiegels/-verhoudingen. Vandaar de woorden 'meestal' en 'weinig'. Vetpercentage, beweging etc. zijn belangrijker.

Je hebt gelijk dat je nuance in die post wilde aanbrengen. Stereo gaf al aan dat overgewicht (wat door voeding ontstaat natuurlijk) invloed heeft op je spiegels/ratio's (dus dat komt wel door je voeding, waardoor mijn bewering eigenlijk al ontkracht wordt). Wat ik vooral bedoelde is dat het geen donder uitmaakt als je eieren eet en daardoor veel cholesterol binnenkrijgt, want het ging over eieren. Daardoor krijg je niet direct slechtere cholesterolspiegels. Cholesterol consumeren =/= slechte cholesterolspiegels. En verzadigd vet consumeren =/= slechtere cholesterolspiegels.

Sommige studies waarbij 6 eieren per dag werden geconsumeerd hebben aangetoond dat het geen invloed had op cholesterolspiegels en sommige studies hebben aangetoond dat er wel invloed is op het totaal cholesterol, maar dat HDL ook mee stijgt en de ratio dus goed blijft. Ik heb zelf geen studie kunnen vinden die het tegenovergestelde aantoont, als iemand er één kent hoor ik het graag.

En als iemand waarde aan anekdotes met n=1 hecht, ik eet elke dag 6 of meer eieren, maar mijn ratio's zijn prima in orde.

[ Bericht 1% gewijzigd door Levolution op 05-09-2013 12:39:49 ]
This isn't even my final form.
  donderdag 5 september 2013 @ 12:33:20 #11
157922 fathank
pi_130844575
Crea mono van B&F is trouwens in de aanbieding 9,90eu voor 500 gram. Toch weer 5 euro verdiend :9. dat zijn weer 10 bakken kwark.
  donderdag 5 september 2013 @ 12:38:03 #12
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_130844685
quote:
14s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:33 schreef fathank het volgende:
Crea mono van B&F is trouwens in de aanbieding 9,90eu voor 500 gram. Toch weer 5 euro verdiend :9. dat zijn weer 10 bakken kwark.
Ik twijfel of ik het bij moet kopen. Ik heb het gevoel dat ik een non-responder ben. :')
Maar dan nog, creatine had toch meer positieve effecten op je gezondheid?
pi_130844927
quote:
Ik had onlangs dezelfde vraag en CarbonC zei dat je gewoon door kan gaan met nemen.
Het is de pil niet he.
fan van Putin, Baudet, Jorge Lorenzo en Assad
  donderdag 5 september 2013 @ 12:52:39 #14
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_130844989
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:38 schreef Levolution het volgende:

[..]

Ik twijfel of ik het bij moet kopen. Ik heb het gevoel dat ik een non-responder ben. :')
Ik heb ook niet het idee dat het echt een verschil voor me maakt. Ik ben voor nu dan ook voor een paar weken gestopt. Eens kijken of ik een verschil merk als ik over een paar weken weer begin.
  donderdag 5 september 2013 @ 12:56:57 #15
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_130845086
quote:
7s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:52 schreef Snakey het volgende:

[..]

Ik heb ook niet het idee dat het echt een verschil voor me maakt. Ik ben voor nu dan ook voor een paar weken gestopt. Eens kijken of ik een verschil merk als ik over een paar weken weer begin.
Wij hebben geen boost nodig, onze lichamen zijn vanzelf al efficiënte til-op-en-leg-neer machines.
  donderdag 5 september 2013 @ 13:04:05 #16
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_130845282
quote:
10s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:56 schreef Levolution het volgende:

[..]

Wij hebben geen boost nodig, onze lichamen zijn vanzelf al efficiënte til-op-en-leg-neer machines.
Kuch.. inderdaad. 8-)
  donderdag 5 september 2013 @ 13:04:45 #17
77130 star_gazer
Aussie Aussie Aussie, Oy oy oy
pi_130845301
quote:
ik gebruik mijn deload week gelijk als detox week. Alle supps behalve whey een weekje op pauze. Creatine supplementatie heb je m.i. Niet nodig als je op 50% traint :)
"End this war against drugs. Legalise the drug against wars."
-
[b]Op donderdag 28 september 2006 09:12 schreef Rio het volgende:[/b]
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  donderdag 5 september 2013 @ 13:07:41 #18
77130 star_gazer
pi_130845402
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:50 schreef Beach het volgende:

[..]

Ik had onlangs dezelfde vraag en CarbonC zei dat je gewoon door kan gaan met nemen.
Het is de pil niet he.
zou wat zijn :')

"Sorry schat, rubbertje vandaag, zit in mijn creatine stopweek"
-
Uiteindelijk is dit een star_gazer-krijgt-een-keiharde-lul-van-zichzelf-omdat-hij-zichzelf-verheven-voelt topic.
  donderdag 5 september 2013 @ 13:10:04 #19
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_130845480
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:38 schreef Levolution het volgende:

[..]

Je kan niet zelf bepalen of je (non) responder bent, omdat het effect te klein is om op te merken.
Verbo is terug?
  donderdag 5 september 2013 @ 13:11:17 #20
77130 star_gazer
pi_130845518
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 12:32 schreef Levolution het volgende:

En als iemand waarde aan anekdotes met n=1 hecht, ik eet elke dag 6 of meer eieren, maar mijn ratio's zijn prima in orde.
maak dat n=2. Ik eet er 4 en mijn cholesterol was "uitstekend".
-
  donderdag 5 september 2013 @ 13:12:58 #21
157922 fathank
pi_130845567
Fuck it, ik ben m'n fuckarounditis ook weer zat. Ben vorige week vrijdag weer begonnen na 3 weken vakantie, daarvoor al een paar maanden wat aan lopen kloten in de gym. Mezelf neit echt uitgedaagd en ook niet bepaald op m'n voeding gelet. Tijd om mezelf eens onder m'n reet te trappen en weer serieus aan de gang te gaan en weer progressie te maken. Een paar kg lean mass erbij is de bedoeling, alsmede ook wat meer op flexibiliteit/atletisch vermogen. Ik wil in het najaar iets van een survival-run ofzo gaan doen. Daar wil ik mezelf voor gaan klaar stomen.

Kortom: Mensen nog tips voor youtube-channels ofzo hiervoor? Dus geen dedicated bodybuilding shizzle maar meer dingen voor krachttraining als ondersteuning voor andere sporten. Explosiviteit, flexibiliteit etc etc.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is :')
  donderdag 5 september 2013 @ 13:30:11 #22
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_130846003
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2013 13:10 schreef Verbosity het volgende:

[..]

Je kan niet zelf bepalen of je (non) responder bent, omdat het effect te klein is om op te merken.
Dat is ook weer zo. Ik ben ook zo'n 500kcal meer gaan eten dus dan is een minimaal effect al helemaal niet meer te traceren omdat ik al op al m'n lifts sterker wordt.
  donderdag 5 september 2013 @ 14:22:13 #23
395013 Verbosity
Dies diem docet.
pi_130847353
quote:
14s.gif Op donderdag 5 september 2013 13:12 schreef fathank het volgende:
Fuck it, ik ben m'n fuckarounditis ook weer zat. Ben vorige week vrijdag weer begonnen na 3 weken vakantie, daarvoor al een paar maanden wat aan lopen kloten in de gym. Mezelf neit echt uitgedaagd en ook niet bepaald op m'n voeding gelet. Tijd om mezelf eens onder m'n reet te trappen en weer serieus aan de gang te gaan en weer progressie te maken. Een paar kg lean mass erbij is de bedoeling, alsmede ook wat meer op flexibiliteit/atletisch vermogen. Ik wil in het najaar iets van een survival-run ofzo gaan doen. Daar wil ik mezelf voor gaan klaar stomen.

Kortom: Mensen nog tips voor youtube-channels ofzo hiervoor? Dus geen dedicated bodybuilding shizzle maar meer dingen voor krachttraining als ondersteuning voor andere sporten. Explosiviteit, flexibiliteit etc etc.

Zoek meer op olympische lifts en probeer explosieve oefeningen. Mocht je ver zijn met pull ups kan je proberen explosiviteit toe te voegen en voor een muscle up gaan.

Maar de OL lifts eisen behoorlijk wat flexibiliteit. Daarom besteden ze vaak uitleg hieraan (internet/boeken).
Verbo is terug?
pi_130847408
Laatst werd ik gevraagd om even te spotten bij BP. Gast drukte 200kg :D
Niet goed voor mijn ego als ik aan het vechten ben om maar de 100kg te halen.

Tijdje oververmoeid/overwerkt geweest, maar wel blijven trainen alleen niet omhoog gegaan in gewicht en dus ook nul progressie geboekt. Wel clean blijven eten. Nu wat meer uitgerust en ben mijn gewichten weer omhoog aan het gooien. Ging eigenlijk makkelijker dan ik dacht. Net 10kg bij mijn squat gegooid en 3x8 met gemak. Volgende keer nog maar 10 erbij naar 120kg.

Ook heerlijk om weer spierpijn te hebben. Niet dat dat veel zegt, maar psychologisch voor mij het gevoel dat ik lekker diep ben gegaan en goed heb getraind.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  donderdag 5 september 2013 @ 14:26:05 #25
157922 fathank
pi_130847475
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:23 schreef ssebass het volgende:
Laatst werd ik gevraagd om even te spotten bij BP. Gast drukte 200kg :D
Niet goed voor mijn ego als ik aan het vechten ben om maar de 100kg te halen.

Tijdje oververmoeid/overwerkt geweest, maar wel blijven trainen alleen niet omhoog gegaan in gewicht en dus ook nul progressie geboekt. Wel clean blijven eten. Nu wat meer uitgerust en ben mijn gewichten weer omhoog aan het gooien. Ging eigenlijk makkelijker dan ik dacht. Net 10kg bij mijn squat gegooid en 3x8 met gemak. Volgende keer nog maar 10 erbij naar 120kg.
Spotten bij 200 kg bench press zou ik me ook behoorlijk onzeker over voelen :').

quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:22 schreef Verbosity het volgende:

[..]

Zoek meer op olympische lifts en probeer explosieve oefeningen. Mocht je ver zijn met pull ups kan je proberen explosiviteit toe te voegen en voor een muscle up gaan.

Maar de OL lifts eisen behoorlijk wat flexibiliteit. Daarom besteden ze vaak uitleg hieraan (internet/boeken).
Ik ga me als het niet zo lekker weer is eens een avondje research inplannen. Onder werktijd is niet echt ideaal :P.
pi_130847542
quote:
10s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:26 schreef fathank het volgende:

[..]

Spotten bij 200 kg bench press zou ik me ook behoorlijk onzeker over voelen :').

[..]

Ik ga me als het niet zo lekker weer is eens een avondje research inplannen. Onder werktijd is niet echt ideaal :P.
Ja ik dacht als hij volledig doorzakt dan heeft ie een groot probleem. Ik curl niet even 200kg terug op het rek. Is ook geen plateau achter waar je op kunt staan dus moet echt uit je armen...
  donderdag 5 september 2013 @ 14:36:57 #27
69994 seto
-|||--------|||-
pi_130847817
Je hoeft ook niet het hele gewicht op te tillen natuurlijk.
Op dinsdag 3 december 2013 21:29 schreef JackieBrown het volgende:
Seto is zo ene baas he
pi_130847973
quote:
3s.gif Op donderdag 5 september 2013 14:36 schreef seto het volgende:
Je hoeft ook niet het hele gewicht op te tillen natuurlijk.
Nee anders was ik dat ook niet gaan doen. Wel eens gehad dat een gast zonder spotter duidelijk een veel te zwaar gewicht had. Hij tilde hem uit het rek en meteen vol op zijn keel. Die kon ik dus wel volledig van zijn nek af gaan tillen.
pi_130848044
quote:

Goedzo man! _O_
  donderdag 5 september 2013 @ 15:16:29 #30
391621 Hiatus
ho's favorite most hated.
pi_130849243
Voel me net Atlas de manier waarop ik me rug getrained heb gister.
  donderdag 5 september 2013 @ 15:25:14 #31
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_130849538
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:16 schreef Hiatus het volgende:
Voel me net Atlas de manier waarop ik me rug getrained heb gister.
lol
lats DOMS soms?

werelds, ik had het van de week lol })
  donderdag 5 september 2013 @ 15:33:51 #32
391621 Hiatus
ho's favorite most hated.
pi_130849857
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 15:25 schreef RaymondK het volgende:

[..]

lol
lats DOMS soms?

werelds, ik had het van de week lol })
(Nog) geen DOMS, maar me rug is gewoon echt fucking moe. Gister met iemand samen getrained, hoog volume en bijna elke set tot failure.
pi_130852515
Weet iemand voedsel in de paleosfeer dat calorie voor calorie ongeveer even goedkoop is als brood?
pi_130853398
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 00:16 schreef Sapstengel het volgende:

[..]

Geen ervaring mee, maar ik vind weightgainers altijd maar overpriced spul.

42gr protein, 160gr carbs, 10 gr vet per serving. Dat is vrijwel dezelfde macro's als 0.5 liter halfvolle melk met een schep whey en ca. 200 gram vermalen havermout. (1100kcal, 65 eiwit, 150 carbs, 23 vet)

Met 20 servings per zak à 39.90 betaal je 2 euro per shake.

Een halve liter melk is 30 cent, 200gr havermout is 15 cent, schep whey is 35 cent. Dan ben je voor 80 cent klaar, bijna 1/3e van de prijs.
En als je de glutamine, de BCAA's en de andere aminozuren die erin zitten meetelt?

pi_130854441
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2013 10:40 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Als er een ding is wat ik van voeding geleerd heb, is dat het krampachtig vermijden van vet omdat het toevallig 9 kcal/gram bevat vs. 4 kcal/gram voor koolhydraten een drogreden is, dat voor problemen zorgt bij veel mensen.

Energiemanagement is hongermanagement. Verschillende voedingsmiddelen hebben een verschillend verzadigingsgevoel. Wat je de afgelopen decennia hebt gezien, is dat iedereen 'low-fat' producten is gaan eten die tsjokvol carbs zitten en totaal niet verzadigen. Het resultaat is dat iedereen méér kcal is gaan eten netto, en dat het obesiteitsprobleem groter is dan ooit!

Sommige wetenschappers halen dit weer aan om koolhydraten de schuldige te laten maken. Zij missen het punt. De 'hoofd'schuldige is niet teveel vet of teveel koolhydraten, maar TEVEEL ENERGIE. Ik zeg niet het 100% totaal gelijk is qua effect, maar het valt in het niet als je kijkt naar de invloed van een energieoverschot of -tekort!

Daarom ook hier weer, ik kan het niet genoeg herhalen: of je boven of onder onderhoud eet en een laag bf% hebt is *veel meer* van belang dan of je een dieet met 60% vet of 60% koolhydraten eet, als je praat over een goede cardiovasculaire gezondheid.

[..]

Da's een leuk testje :) Maar dit is de acute reactie van je cholesterolspiegel op verschillende ontbijten, die zowel een andere macroverhouding als een andere energiehoeveelheid hebben. Je roept op basis hiervan dat macroverhoudingen een invloed hebben op acute verandering in cholesterolniveau. Twee dingen:

1) je verandert (meer dan) twee variabelen, macroverhouding en kcalhoeveelheid. Het is dus niet te zeggen welke variabele in welke mate verantwoordelijk is voor de veranderingen. Ik probeer de hele tijd te zeggen dat hoewel conventional wisdom de hele tijd naar vet of carbs loopt te wijzen (macroverhouding) dat de kcalhoeveelheid van een veel groter belang is voor de veranderingen.

2) Dit is de acute verandering na een maaltijd. Is leuk als experimentje, maar de meeste mensen buiten wetenschappers om zijn geinteresseerd in chronische veranderingen op basis van een levensstijl.

Dus nogmaals: macroverhoudingen hebben zeker een invloed op chronische cholesterolspiegels, maar dit valt (afaik) qua grootte in het niet bij zaken als:

- hoeveel visceraal vet draag je momenteel in je buik
- heb je de afgelopen tijd boven of onderhoud gegeten
- heb je de afgelopen tijd regelmatig aeroob bewogen.

Het hele probleem van voedingsonderzoeken is dat er zoveel variabelen zijn, die synergistisch werken, maar niet allemaal tegelijk te controleren zijn. Daarnaast: werkt iets als je je dieet isocalorisch verandert omdat je iets nieuws eet, of omdat je iets anders NIET MEER eet?

Anyway, erg leuk allemaal.
Ja tuurlijk, maar dat is toch ook wat ik zeg. Je moet niet aan extremen vasthouden maar naar het midden bewegen. Dus niet zeggen dat vet of koolhydraten eten per definitie slecht is, maar ook niet zeggen dat het niets uitmaakt wat je eet.
Dat er nu meer dan ooit obese mensen zijn is waar, maar ik denk niet dat dit komt omdat al die mensen allemaal aan de koolhydraten zitten omdat ze vet vermijden hoor. Dat is meer secundair aan het al bestaande probleem waar vervolgens oplossingen voor bedacht zijn (onderbuik, geen wetenschappelijke onderbouwing hiervoor ;). )

Hehehe, jep is niet echt een wetenschappelijk testje hoor.
Maar genoeg onderzoeken waaruit blijkt dat dieet aanpassing (kcal def of gevarieerder dieet) de voornaamste mechanisme is om hypercholesterolemie te behandelen, vaak zijn dit gevallen waarbij het besef van voeding 0 is en alles dat verkeerd kan gaan ook daadwerkelijk verkeerd gaat. In de klinische praktijk maakt het imho niks uit hoe je ervoor zorgt dat iemand van een 4000 kcal patat en chips dieet naar een lagere kcal dieet gaat, als het maar gebeurt.
  donderdag 5 september 2013 @ 18:37:45 #36
346625 DeMessias
I am the one who knocks
pi_130855132
Ik ben pas herbegonnen met training. SS van Rippetoe. Is het verstandig om extra oefeningen toe te voegen?
  donderdag 5 september 2013 @ 18:41:19 #37
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_130855232
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:37 schreef DeMessias het volgende:
Ik ben pas herbegonnen met training. SS van Rippetoe. Is het verstandig om extra oefeningen toe te voegen?
Chins en dips kunnen wel, maar als je teveel gaat toevoegen tast je de essentie van een dergelijk schema aan.

Vooralsnog zou ik me gewoon op SS richten zoals het aanbevolen wordt, je pakt daar toch al je hele lichaam mee. Mochten je armen achterblijven kun je nog altijd chins en dips toevoegen.

Aan welke oefeningen dacht je zelf?
  donderdag 5 september 2013 @ 18:42:08 #38
346625 DeMessias
I am the one who knocks
pi_130855259
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:41 schreef Levolution het volgende:

[..]

Chins en dips kunnen wel, maar als je teveel gaat toevoegen tast je de essentie van een dergelijk schema aan.

Vooralsnog zou ik me gewoon op SS richten zoals het aanbevolen wordt, je pakt daar toch al je hele lichaam mee. Mochten je armen achterblijven kun je nog altijd chins en dips toevoegen.

Aan welke oefeningen dacht je zelf?
Aan chins en dips :)
  donderdag 5 september 2013 @ 18:57:26 #39
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_130855712
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:42 schreef DeMessias het volgende:

[..]

Aan chins en dips :)
Ik zou het pas toevoegen als je wat verder bent. Je doet immers SS om snel op kracht te komen en het aanpassen van het schema interfereert daarmee. Volgens mij is dat ook wat Rippetoe zegt.
  donderdag 5 september 2013 @ 19:29:00 #40
55709 Stereotomy
pi_130856872
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2013 13:11 schreef star_gazer het volgende:

[..]

maak dat n=2. Ik eet er 4 en mijn cholesterol was "uitstekend".
Ik eet bijna elke dag een of twee eieren en mijn cholesterolspiegel was ook uitstekend bij mijn laatste meting.

Of, zoals mijn huisarts het bracht: 'Beter dan die van mij en ik ben zelfs vegetariër!'.

Een vegetarier met een uitpuilende buik, ja....
  donderdag 5 september 2013 @ 19:30:22 #41
254206 Levolution
-|||----------|||-
pi_130856926
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 19:29 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Ik eet bijna elke dag een of twee eieren en mijn cholesterolspiegel was ook uitstekend bij mijn laatste meting.

Of, zoals mijn huisarts het bracht: 'Beter dan die van mij en ik ben zelfs vegetariër!'.

Van die mensen die zeggen dat je maar 1 ei per week mag eten. :') _O-
Maar goed, hun verlies. Eieren zijn misschien wel mijn lievelingseten. Later neem ik sowieso kippen.
  donderdag 5 september 2013 @ 19:34:28 #42
55709 Stereotomy
pi_130857084
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:10 schreef Asgard het volgende:

Dat er nu meer dan ooit obese mensen zijn is waar, maar ik denk niet dat dit komt omdat al die mensen allemaal aan de koolhydraten zitten omdat ze vet vermijden hoor.
Nee, lees alsjeblieft GOED wat ik bedoel, want dit is precies waarom er heel veel zinloze discussies zijn op internet over voeding die compleet het punt missen.

Er zijn zoveel obese mensen omdat --> veel mensen boven hun normale-bf%-onderhoudsniveau aan kcals eten <--

Het ligt niet aan vet. Het ligt niet aan koolhydraten. Het ligt aan dat mensen makkelijk en goedkoop toegang hebben tot voedsel die hun triggert om te blijven eten! Waarom eet je wel een Dame Blanche na een grote avondmaaltijd maar kun je geen gekookte aardappel meer op, ook al is de laatste minder kcal?

Kijk je dan naar WELKE fabrieksproducten mensen blijven aansporen om te eten, dan zijn het vaak de geraffineerde koolhydraten. Dus wit, gerafinneerd tarwebloem, en uiteraard (tafel)suiker en glucose-fructose siroop. Dit zijn makkelijke ingredienten voor de Unilevers om producten mee te bouwen. Denk ook aan traditioneel 'vette' producten als een kroket of frikandel: als je geen tarwebloem had om het korstje van de kroket te maken, of de consistentie van een frikandel, hoeveel blijft er nog van het lekkere over?

Hieruit concluderen sommige wetenschappers (zoals Gary Taubes) dat koolhydraten evil zijn, of dat tarwe inherent slecht is (Paleotards en William Davis, auteur van 'Wheat Belly')

Ze missen compleet het punt. Wellicht met opzet, omdat ze beide erg rijk zijn geworden met hun boekverkopen.
pi_130859002
quote:
1s.gif Op donderdag 5 september 2013 19:34 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Nee, lees alsjeblieft GOED wat ik bedoel, want dit is precies waarom er heel veel zinloze discussies zijn op internet over voeding die compleet het punt missen.

Er zijn zoveel obese mensen omdat --> veel mensen boven hun normale-bf%-onderhoudsniveau aan kcals eten <--

Het ligt niet aan vet. Het ligt niet aan koolhydraten. Het ligt aan dat mensen makkelijk en goedkoop toegang hebben tot voedsel die hun triggert om te blijven eten! Waarom eet je wel een Dame Blanche na een grote avondmaaltijd maar kun je geen gekookte aardappel meer op, ook al is de laatste minder kcal?

Kijk je dan naar WELKE fabrieksproducten mensen blijven aansporen om te eten, dan zijn het vaak de geraffineerde koolhydraten. Dus wit, gerafinneerd tarwebloem, en uiteraard (tafel)suiker en glucose-fructose siroop. Dit zijn makkelijke ingredienten voor de Unilevers om producten mee te bouwen. Denk ook aan traditioneel 'vette' producten als een kroket of frikandel: als je geen tarwebloem had om het korstje van de kroket te maken, of de consistentie van een frikandel, hoeveel blijft er nog van het lekkere over?

Hieruit concluderen sommige wetenschappers (zoals Gary Taubes) dat koolhydraten evil zijn, of dat tarwe inherent slecht is (Paleotards en William Davis, auteur van 'Wheat Belly')

Ze missen compleet het punt. Wellicht met opzet, omdat ze beide erg rijk zijn geworden met hun boekverkopen.
Je kan ook zelf ff goed lezen wat ik bedoel dude. Ik zeg niets anders dan jij.
Die quote van mij waarop je reageert was een reactie van mij op dit van jouw:

quote:
Wat je de afgelopen decennia hebt gezien, is dat iedereen 'low-fat' producten is gaan eten die tsjokvol carbs zitten en totaal niet verzadigen. Het resultaat is dat iedereen méér kcal is gaan eten netto, en dat het obesiteitsprobleem groter is dan ooit!
Ik zeg toch nergens dat het komt doordat iemand meer of minder vet eet. -O-
Dat overgewicht komt door een kcal in > kcal out hoef je mij echt niet uit te leggen, hoe goed het ook bedoeld is, dat weet ik heus wel.
  donderdag 5 september 2013 @ 21:50:15 #44
55709 Stereotomy
pi_130863605
Okee :)
  vrijdag 6 september 2013 @ 01:33:49 #45
77130 star_gazer
pi_130871788
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 19:29 schreef Stereotomy het volgende:

[..]

Bier is vegetarisch ^O^

Mensen eten trouwens meer eieren dan ze denken. Ei zit in heel veel producten verwerkt om te voorkomen dat het uit elkaar valt. Zo gooi ik altijd een ei door m'n gehaktballen :P
-
pi_130874495
quote:

http://www.allthingsgym.com/
A revolution is a fundamental change in power or organizational structures that takes place in a relatively short period of time.
  vrijdag 6 september 2013 @ 09:43:28 #47
187069 slacker_nl
Sicko pur sang
pi_130874594
quote:

Ik doe juist BB shit om kracht te ontwikkelen die me dan verder moet helpen bij dat soort survivalruns. Explosiviteit moet je wel trainen in aparte trainingen. Je moet eens googlen op speed & agility training. Dan kan je samen met powerlift/bb-schema's voor KT best veel aan gaan hebben.
In theory there is no difference between theory and practice. In practice there is.
  vrijdag 6 september 2013 @ 09:51:50 #48
157922 fathank
pi_130874775
Thanks voor de tips :)

Brotip: Hulshof Groninger Boerenmetworst. 481 kcal per 100 gram. 27 gram eiwitten, 41 gram vet 1gram koolhydraten
  FOK!fotograaf vrijdag 6 september 2013 @ 09:56:08 #49
159915 -Menn0-
MNO
pi_130874874
Maandag weer een judo training mee gedaan. Loop sindsdien met m'n knie op slot, knakken als ik opsta en het voelt allemaal niet goed. Zegt iemand net "dat zijn allemaal symotomen van gescheurde meniscus".

;(
,,/
pi_130880619
Wat is volgens jullie chiller als trainingsband, een smalle of zo'n brede?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')