quote:SGP krijgt eerste vrouwelijke lijsttrekker - partijbestuur niet blij
De SGP krijgt voor het eerst een vrouwelijke lijsttrekker. Lilian Janse gaat volgend jaar bij de gemeenteraadsverkiezingen de lijst aanvoeren voor de SGP in Vlissingen. Dat hebben de leden van de Vlissingse afdeling van de streng gereformeerde partij vandaag besloten.
Janse bedankt op Twitter voor de steun:twitter:LilianJanseSGP twitterde op maandag 26-08-2013 om 21:26:32Ik ben lijsttrekker voor de SGP in Vlissingen. Dank u allen voor de steun! reageer retweet
Janse was de enige kandidaat voor het lijsttrekkerschap. Eerder hadden zes mannen voor de eer bedankt. Van de 37 leden van de gereformeerde partij die vandaag bijeen kwamen, stemden 23 voor de veertigjarige Zeeuwse. Het bestuur van de Vlissingse afdeling had haar kandidatuur al eerder gesteund.twitter:LilianJanseSGP twitterde op maandag 26-08-2013 om 16:08:23Iemand moet de eerste zijn. Dan doe ik het wel. #sgp #vlissingen reageer retweet
Het is voor het eerst dat een vrouw een politieke functie bekleedt namens de SGP. Tot voor kort was dat onmogelijk, maar na jarenlange juridische procedures zag de partij zich dit voorjaar gedwongen het omstreden vrouwenstandpunt aan te passen. Het beginselprogramma van de partij werd toen echter niet aangepast. In artikel tien van die beginselen staat dus nog steeds dat het "zitting nemen in politieke organen" in strijd is met de roeping van de vrouw. Volgens de partij zijn vrouwen dus politiek ongeschikt, maar op papier mogen ze wel met de partij meedoen.
De SGP is momenteel overigens niet vertegenwoordigd in de Vlissingse gemeenteraad.
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)elijke-lijsttrekker/quote:Update 22.30 uur: SGP niet blij
Het partijbestuur van de SGP is niet blij met het lijsttrekkerschap van Jansen, meldt persbureau Novum. Partijvoorzitter Maarten van Leeuwen wijst erop dat de "juridische beletselen" weliswaar zijn weggenomen, maar dat het beginselprogramma ongewijzigd is gebleven. Volgens hem spoort het feit dat een vrouw politiek actief wordt namens de streng gereformeerde partij dan ook "niet met de tekst van het beginselprogramma".
"Het hoofdbestuur blijft zich inzetten voor inhoudelijk draagvlak voor het beginselprogramma", laat hij weten. "Wij hechten namelijk veel waarde aan de innerlijke overtuiging van onze leden."
En gelijk heeft ze.quote:Tegenstanders beroepen zich op de Bijbel en zeggen dat dit soort zaken helemaal niet democratisch besloten kunnen worden.
„Dan hadden zij ook tegen de koningin moeten zijn. Decennialang zijn de opeenvolgende koninginnen op handen gedragen door de SGP, terwijl dat een veel zwaardere functie is dan het lijsttrekkerschap.
In Israël ten tijde van het Oude Testament werd niet democratisch over leiders gedacht, dat klopt. Israël was een theocratie. Maar wij zijn niet het Israël van het Westen, zoals soms wordt gezegd. Wij hebben vrouwen in de regering, in het onderwijs, in de rechtspraak: daarvan heeft ook de SGP nooit gezegd dat het teruggedraaid moet worden.”
Als ze voor genoeg nazaten zorgen worden ze niet kleiner, altijd 2 zetels.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 07:35 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik vind het jammer dat deze partij (al dan niet gedwongen) hervormt. Ze kunnen beter oude standpunten behouden en dan steeds kleiner worden en uiteindelijk verdwijnen.
Zou je denken? Ik geloof er helemaal niets van. Het gaat hier om een religieuze stroming die zich laat vertegenwoordigen door een politieke partij en natuurlijk gelden ook voor die politieke partij de regels zoals die in Nederland zijn vastgelegd en daar past de uitsluiting van vrouwen niet bij. Maar de overtuiging van de stroming an sich is niet veranderd en zal ook niet snel veranderen. De partijleden komen in het algemeen uit deze stroming en niet van daarbuiten en zij, zowel de mannen als de vrouwen, geven zich vrijwillig over aan het gedachtegoed van deze stroming die onder meer in zich herbergt dat vrouwen niet in de politiek thuishoren. Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat het vrouwen niet verboden meer is om deel te nemen aan de politieke partij de SGP, maar dat ze er niet zijn (nou ja één uitzondering nu even) vanwege het gedachtegoed van deze partij vind ik ook prima.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 07:22 schreef Hexagon het volgende:
Maar ik denk dat hierme het eerste schaap over de dam is. Want reken erop dat er nu meer vrouwen gaan komen die een plek op de lijst willen claimen.
Mwa, ik denk dat wanneer men eenmaal gewend is daan het idee dat de weerstand snel zal afkalven.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:30 schreef Jian het volgende:
[..]
Zou je denken? Ik geloof er helemaal niets van. Het gaat hier om een religieuze stroming die zich laat vertegenwoordigen door een politieke partij en natuurlijk gelden ook voor die politieke partij de regels zoals die in Nederland zijn vastgelegd en daar past de uitsluiting van vrouwen niet bij. Maar de overtuiging van de stroming an sich is niet veranderd en zal ook niet snel veranderen. De partijleden komen in het algemeen uit deze stroming en niet van daarbuiten en zij, zowel de mannen als de vrouwen, geven zich vrijwillig over aan het gedachtegoed van deze stroming die onder meer in zich herbergt dat vrouwen niet in de politiek thuishoren. Persoonlijk vind ik het een goede zaak dat vrouwen niet verboden meer is om deel te nemen aan de politieke partij de SGP, maar dat ze er niet zijn (nou ja één uitzondering nu even) vanwege het gedachtegoed van de ze partij vind ik ook prima.
En dan kunnen ze de bijbel gaan herschrijven...quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:40 schreef Hexagon het volgende:
Het partijbestuur is natuurlijk doodsbang dat het niet bij Lilian gaat blijven en dat het voor een hoop heibel in de tent gaat zorgen.
Het gaat om een religieuze overtuiging hè, de bedoeling van God! Een streng gelovige en dat zijn SGP-ers over het algemeen, zal daar niet zo snel vanaf stappen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Mwa, ik denk dat wanneer men eenmaal gewend is daan het idee dat de weerstand snel zal afkalven.
Ja, daar heb je gelijk in natuurlijk. Dient wel bij opgemerkt te worden dat er geen andere kandidaten waren en dat de ledenraad in Vlissingen er toch wellicht, om wat voor reden dan ook, een iets soepelere benadering op na houdt dan de landelijke organisatie, ik zeg wellicht.quote:De ledenvergadering in Vlissingen had haar ook kunnen wegstemmen. Dat deden ze niet. Dus er is blijkbaar toch een behoorlijke grope in die partij die er eigenlijk weinig tot geen problemen mee heeft.
Nou.... ik houd een dergelijk scenario zeker ook niet voor onmogelijk!quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:38 schreef k_man het volgende:
Oh, grappig dat het partijbestuur er niet blij mee is.
Ik vroeg me namelijk even af of het geen geregisseerde benoeming zou zijn. Dat van bovenaf bepaald is dat deze ene keer een vrouw lijsttrekker wordt, als excuustruus, zodat vervolgens altijd tegen de criticasters gezegd kan worden dat ze wel degelijk vrouwen toelaten.
Op zich is de angst van het bestuur begrijpelijk omdat dit de partij wel eens zou kunnen splijten. Want nu is het geen papieren discussie meer.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:41 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
En dan kunnen ze de bijbel gaan herschrijven...
Ja, dat zit er in dat ze idd kunnen "scheuren" nu, en dat heeft weer gevolgen voor hun kerken ook...quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Op zich is de angst van het bestuur begrijpelijk omdat dit de partij wel eens zou kunnen splijten. Want nu is het geen papieren discussie meer.
Als ze zo principieel overtuigt waren geweest dan hadden ze wel afgezien van verkiezingsdeelname.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:43 schreef Jian het volgende:
[..]
Het gaat om een religieuze overtuiging hè, de bedoeling van God! Een streng gelovige en dat zijn SGP-ers over het algemeen, zal daar niet zo snel vanaf stappen.
[..]
Ja, daar heb je gelijk in natuurlijk. Dient wel bij opgemerkt te worden dat er geen andere kandidaten waren en dat de ledenraad in Vlissingen er toch wellicht, om wat voor reden dan ook, een iets soepelere benadering op na houdt dan de landelijke organisatie, ik zeg wellicht.
Niet snel inderdaad, maar overtuigingen en dogma's binnen die contreien zijn wel degelijk aan verandering onderhevig. Waar het 30 jaar geleden nog een taboe was om auto te rijden op zondag, doet nu vrijwel iedereen dat. Hetzelfde geldt voor de wijze waarop men tegen homofilie benadert, het kijken van films, part-time werkende vrouwen en het verzekeren van je auto om maar een aantal zijstraten te noemen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:43 schreef Jian het volgende:
[..]
Het gaat om een religieuze overtuiging hè, de bedoeling van God! Een streng gelovige en dat zijn SGP-ers over het algemeen, zal daar niet zo snel vanaf stappen.
Bij de stijlen zal er niet zoveel verandering zijn opgetreden, schat ik in, behalve misschien het rijbewijs voor vrouwen...quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Niet snel inderdaad, maar overtuigingen en dogma's binnen die contreien zijn wel degelijk aan verandering onderhevig. Waar het 30 jaar geleden nog een taboe was om auto te rijden op zondag, doet nu vrijwel iedereen dat. Hetzelfde geldt voor de wijze waarop men tegen homofilie benadert, het kijken van films, part-time werkende vrouwen en het verzekeren van je auto om maar een aantal zijstraten te noemen.
Jij bent tamelijk wereldvreemd op het gebied van religie, heb ik het idee.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 04:04 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
[..]
Bron: http://www.nrc.nl/nieuws/(...)elijke-lijsttrekker/
Ik heb bar weinig met SGP, maar ik hoop dat deze vrouw in Vlissingen verkozen wordt. Het is namelijk hoog tijd dat de SGP dit primitieve standpunt laat varen. Hoe kan het dat ze in de Bijbel lezen dat vrouwen niet in de politiek mogen, terwijl de ChristenUnie, het CDA en tal van andere christelijke partijen dat niet in hun Bijbel lezen?
Ze maken minder ongelukken dan mannen, heb ik ooit een keer gelezen, alleen het parkeren blijft nog steeds een beetje een aandachtspunt...quote:
Je zult vanaf a.s. week niet ineens vrouwelijke predikanten vinden bij de (oud) gereformeerde gemeenten, nee.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:54 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Bij de stijlen zal er niet zoveel verandering zijn opgetreden, schat ik in, behalve misschien het rijbewijs voor vrouwen...
Of dat ze een refo-parade gaan houden in sexy ondergoed in de grachten van Amsterdam...quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:00 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Je zult vanaf a.s. week niet ineens vrouwelijke predikanten vinden bij de (oud) gereformeerde gemeenten, nee.
quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als ze zo principieel overtuigt waren geweest dan hadden ze wel afgezien van verkiezingsdeelname.
En hoe streng gelovig z ook zijn. Ok daarbinnen bestaan verschillende stromingen en meningsverschillen. En ik denk dat hier binnen de SGP een zeer onprettige breuklijn is gevonden.
Jawel hoor, eens, ... in zoverre dat ik denk dat bepaalde dogma's wel degelijk aan verandering onderhevig kunnen zijn, echter hoe strenger de leer en hoe groter de overtuiging, des te moeilijker de verandering. En SGP-ers zijn natuurlijk zeer streng in de leer, waarbij ik moet bekennen dat ik de verschillende stromingen en meningen en de omvang daarvan, binnen die partij niet echt ken. Mijn inschatting is echter dat er niet veel ruimte zal zijn en dat deze vrouw niet het begin is van "de SGP lente"quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:52 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Niet snel inderdaad, maar overtuigingen en dogma's binnen die contreien zijn wel degelijk aan verandering onderhevig. Waar het 30 jaar geleden nog een taboe was om auto te rijden op zondag, doet nu vrijwel iedereen dat. Hetzelfde geldt voor de wijze waarop men tegen homofilie benadert, het kijken van films, part-time werkende vrouwen en het verzekeren van je auto om maar een aantal zijstraten te noemen.
Behalve op zondag...quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:03 schreef Hexagon het volgende:
Het schijnt ook dat de toegang tot internet een vervagend effect begint te krijgen in de bible belt.
Een van de beste wapens tegen fanatisme heet: "Informatie!"
Omdat ze zo voorzichtig rijden dat de rest er achterop knalt.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:56 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ze maken minder ongelukken dan mannen, heb ik ooit een keer gelezen
Nou nog een 40" 'computerscherm' en ze zijn geïntegreerd in de 21ste eeuw.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:05 schreef poemojn het volgende:
Er verandert wel meer. Tien jaar geleden was een kerkdienst over de radio geen echte kerkdienst, nu maken ze in hun blad Terdege zelf reclame voor kerkdiensten via internet.
En als ze geen tv hebben kijken ze wel tv via hun pc. Nieuws, Van der Staaij bij knevel, de prinsesjes enz. Het RD plaatst ook geregeld filmpjes bij de artikelen op de website.
De SGP is natuurlijk ook een verzameling van vele stroompjes binnen de bible belt. Waarbij er waarschijnlijk ook een heel aantal zijn die nooit tegen vrouwen in de politiek waren. Nu denk ik dat die voorstanders er vanwege de lieve vrede en de weinige belangstelling van vrouwen, er nooit echt een issue van hebben gemaakt.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:03 schreef Jian het volgende:
[..]
[..]
Jawel hoor, eens, ... in zoverre dat ik denk dat bepaalde dogma's wel degelijk aan verandering onderhevig kunnen zijn, echter hoe strenger de leer en hoe groter de overtuiging, des te moeilijker de verandering. En SGP-ers zijn natuurlijk zeer streng in de leer, waarbij ik moet bekennen dat ik de verschillende stromingen en meningen en de omvang daarvan, binnen die partij niet echt ken. Mijn inschatting is echter dat er niet veel ruimte zal zijn en dat deze vrouw niet het begin is van "de SGP lente"
Nee, ik denk ook niet dat dat van belang is, en ik denk ook niet dat het veel gaat gebeuren.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:10 schreef Jian het volgende:
Even los van de discussie of dit nu het begin is van een omslag, de volgende vraag; Is het, nu het statuut va de SGP naar wettelijke norm is aangepast en vrouwen zich dus verkiesbaar mogen stellen, ook daadwerkelijk van belang dat vrouwen dat doen, c.q. verkozen worden binnen de SGP? Persoonlijk vind ik dat namelijk helemaal niet!
Nou ik heb het idee dat de SGP hier dus tot op het bot over verdeeld is en het partijbestuur dat heel erg onderschat heeft.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, ik denk ook niet dat dat van belang is, en ik denk ook niet dat het veel gaat gebeuren.
Persoonlijk denk ik dan, waarom zou je als vrouw met politieke ambities, deel uit willen gaan maken van een partij met dergelijke vrouwonvriendelijke standpunten. Indien je dat soort ambities en vooruitstrevendheid als religieuze/gelovige vrouw bezit, dan ligt het toch veel meer in de lijn der verwachting dat je, je wendt tot een CU of desnoods CDA?!quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De SGP is natuurlijk ook een verzameling van vele stroompjes binnen de bible belt. Waarbij er waarschijnlijk ook een heel aantal zijn die nooit tegen vrouwen in de politiek waren. Nu denk ik dat die voorstanders er vanwege de lieve vrede en de weinige belangstelling van vrouwen, er nooit echt een issue van hebben gemaakt.
Nu door druk van buitenaf de weg vrij is gemaakt voor vrouwen en er daadwerkelijk een vrouw van haar recht gebruik wil maken komen die breuklijnen ineens aan de oppervlakte. Want nu gaat het om mensen en niet op hypothethische gevallen op papier.
Ik verwacht dus dar door de stap van Lilian nu meer vrouwen in het voor-kamp de stap wel willen gaan wagen. En dat kan nog wel eens voor pijnlijke botsingen gaan zorgen.
Jij woont volgens mij ergens in het hart van de "SGP-gronden" dus je zou toch een aardige inschatting moeten kunnen makenquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, ik denk ook niet dat dat van belang is, en ik denk ook niet dat het veel gaat gebeuren.
Er kunnen heel veel redenen zijn om bij een bepaalde partij te willen behoren. Op een of andere manier wil die Lilan ook per se voor de SGP politica worden.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:18 schreef Jian het volgende:
[..]
Persoonlijk denk ik dan, waarom zou je als vrouw met politieke ambities, deel uit willen gaan maken van een partij met dergelijke vrouwonvriendelijke standpunten. Indien je dat soort ambities en vooruitstrevendheid als religieuze/gelovige vrouw bezit, dan ligt het toch veel meer in de lijn der verwachting dat je, je wendt tot een CU of desnoods CDA?!
(ik schat dus, zonder het zeker te weten, die verdeeldheid binnen de SGP, een stuk minder groot in dan jij)
Ja, 50% SGP hier in het dorpquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:22 schreef Jian het volgende:
[..]
Jij woont volgens mij ergens in het hart van de "SGP-gronden" dus je zou toch een aardige inschatting moeten kunnen maken
En dat is dus ook het gevaar voor de SGP als geheel. Dat de modernere afdelingen in botsing gaan komen met de ouderwetsere afdelingen. Zeker als het gaat om bijvoorbeeld de landelijke functies.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, 50% SGP hier in het dorp
Maar ik had een ander element over het hoofd gezien.... hier in het epicentrum is het misschien wel zo dat de dames dat niet snel zullen doen, maar op andere plekken is men misschien al wat losser, ik zie Lillian Janse ook echt niet als een typisch SGP'er, en zou haar op CU geschat hebben.
Oké, jongeren kijken daar dus met wat meer ruimte tegenaan, dat was een beetje te verwachten, ook al vind ik tweederde best veel in die geledingen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:36 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Er kunnen heel veel redenen zijn om bij een bepaalde partij te willen behoren. Op een of andere manier wil die Lilan ook per se voor de SGP politica worden.
In deze linkjes lees je ook dat de opvattingen binnen de SGP daarover uiteen lopen
http://www.hetgoedeleven.(...)/190894/Default.aspx
http://www.refdag.nl/nieu(...)p_sgp_lijst_1_764104
Je kunt het niet altijd met alle standpunten eens zijn.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:47 schreef Jian het volgende:
[..]
Oké, jongeren kijken daar dus met wat meer ruimte tegenaan, dat was een beetje te verwachten, ook al vind ik tweederde best veel in die geledingen.
Voor wat betreft die vrouw zelf,... haar uitspraak; "Ik ben me ervan bewust dat het tegen de standpunten van de SGP is" blijft bij mij toch de vraag oproepen, waarom wil jij daar dan deel van uitmaken? Ik bedoel je gaat toch ook niet bij de PVV omdat je niets tegen de Koran hebt en vind dat er meer moskeeën in Nederland moeten komen?!
Dat is waar natuurlijk, maar in dit geval ben ik toch wel heel nieuwsgierig waarom zo'n vrouw dan niet voor een CU kiest. Ik bedoel eigenlijk min of meer ook te zeggen, hebben we hier niet te maken met de prioriteit "rechten van de vrouw" i.p.v. verbondenheid met de standpunten van de SGP ...... ?!quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:51 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Je kunt het niet altijd met alle standpunten eens zijn.
Ik ben niet zo van D66, maar hun standpunt over het referendum kan ik juist zo waarderenquote:Ik ben lid van D66 maar ik ben het niet eens over het referendum.
Een belangrijk element in religie is hypocrisie. Je kunt elke Bijbel- (of koran-) tekst interpreteren en uitleggen op een manier die jou het beste zint. En omgekeerd dus ook: negeren wat jou wat minder goed uitkomt. De Bijbel exact naleven is sowieso schier onmogelijk, want het boek staat vol tegenstrijdigheden, aangezien de mensen die het allemaal opschreven kennelijk nog niet de intelligentie hadden die hedendaagse schrijvers van fictie wél bezitten.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:56 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Jij bent tamelijk wereldvreemd op het gebied van religie, heb ik het idee.
Dat geloof je werkelijk? Voor de bühne gooit een krant als het RD de website op zondag dicht. Achter de schermen gaat het heel anders. Een journalist van Tubantia onderzocht ooit het tv-kijkgedrag op zondag in Rijssen; een plaats met veel streng-gelovigen. Wat bleek? Ook op zondag stond de tv massaal aan. Hij schreef daar een artikel over, de krant kreeg tal van boze christen-reacties en de journalist werd uiteindelijk ontslagen. Zo hypocriet zijn ze in dat soort plaatsen.quote:
Let wel: ook deze vrouw kent 'haar plaats'. Het is niet zo dat ze zichzelf met overtuiging heeft gekandideerd. Nee, eerst is er wanhopig naar mannelijke kandidaten gezocht. Eerst moesten maar liefst zes mannelijke kandidaten één voor één niet thuis geven, pas daarna heeft deze vrouw zichzelf naar voren geschoven uit een soort wanhoop.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:13 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De SGP is natuurlijk ook een verzameling van vele stroompjes binnen de bible belt. Waarbij er waarschijnlijk ook een heel aantal zijn die nooit tegen vrouwen in de politiek waren. Nu denk ik dat die voorstanders er vanwege de lieve vrede en de weinige belangstelling van vrouwen, er nooit echt een issue van hebben gemaakt.
Nu door druk van buitenaf de weg vrij is gemaakt voor vrouwen en er daadwerkelijk een vrouw van haar recht gebruik wil maken komen die breuklijnen ineens aan de oppervlakte. Want nu gaat het om mensen en niet op hypothethische gevallen op papier.
Ik verwacht dus dar door de stap van Lilian nu meer vrouwen in het voor-kamp de stap wel willen gaan wagen. En dat kan nog wel eens voor pijnlijke botsingen gaan zorgen.
Er zullen allicht wel refo's zijn die op zondag tv kijken of de pc aan hebben staan, maar bij het merendeel staat er geen tv in de huiskamer, zelfs niet in huis, en blijft de pc uit.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:22 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat geloof je werkelijk? Voor de bühne gooit een krant als het RD de website op zondag dicht. Achter de schermen gaat het heel anders. Een journalist van Tubantia onderzocht ooit het tv-kijkgedrag op zondag in Rijssen; een plaats met veel streng-gelovigen. Wat bleek? Ook op zondag stond de tv massaal aan. Hij schreef daar een artikel over, de krant kreeg tal van boze christen-reacties en de journalist werd uiteindelijk ontslagen. Zo hypocriet zijn ze in dat soort plaatsen.
Juist daarmee hebben ze hun bestaansrecht verloren, net als de 'vrijheidspartijen' niets met vrijheid te maken hebben, en iedereen weet datquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 07:35 schreef Tja..1986 het volgende:
Ik vind het jammer dat deze partij (al dan niet gedwongen) hervormt. Ze kunnen beter oude standpunten behouden en dan steeds kleiner worden en uiteindelijk verdwijnen.
Nu fantaseer je er weer e.e.a. bij. Voor zover je het artikel hebt gelezen, daar wordt juist wel in vermeld dat ze zich eerder kandidaat heeft gesteld en ze daarin lokaal wel degelijk bijval kreeg.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:31 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Let wel: ook deze vrouw kent 'haar plaats'. Het is niet zo dat ze zichzelf met overtuiging heeft gekandideerd. Nee, eerst is er wanhopig naar mannelijke kandidaten gezocht. Eerst moesten maar liefst zes mannelijke kandidaten één voor één niet thuis geven, pas daarna heeft deze vrouw zichzelf naar voren geschoven uit een soort wanhoop.
Vlissingen is een plaats waar de SGP klein is en waar men kennelijk moeilijk aan kandidaten kan komen. In de bekende SGP-bolwerken ligt dat heel anders. Daar staan de mannelijke kandidaten bij bosjes in de rij. Vrouwen maken daar geen schijn van kans.
Toch is er wanhopig naar mannelijke kandidaten gezocht (liefst zes mannen zijn aangezocht) en kreeg ze - naast 23 stemmen voor - toch ook nog 14 stemmen tegen. Ondanks dat ze de enige kandidaat was.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:15 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Nu fantaseer je er weer e.e.a. bij. Voor zover je het artikel hebt gelezen, daar wordt juist wel in vermeld dat ze zich eerder kandidaat heeft gesteld en ze daarin lokaal wel degelijk bijval kreeg.
Ach wat is wanhoop. De wereld vergaat niet als de SGP niet in de gemeenteraad van Vlissingen zit. Deze vrouw wil volgen mij gewoon heel graag en zag haar kans.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:31 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Let wel: ook deze vrouw kent 'haar plaats'. Het is niet zo dat ze zichzelf met overtuiging heeft gekandideerd. Nee, eerst is er wanhopig naar mannelijke kandidaten gezocht. Eerst moesten maar liefst zes mannelijke kandidaten één voor één niet thuis geven, pas daarna heeft deze vrouw zichzelf naar voren geschoven uit een soort wanhoop.
Ach het zal in hardcore gemeenten als Staphorst en Urk voorlopig wel niet gebeuren. Maar wellicht wel in iets gematigdere gebieden op semi-verkiesbare plekken. Daarbij heeft Lilian een soort precedent geschapen. "Want in Vlissingen doen ze het ook"quote:Vlissingen is een plaats waar de SGP klein is en waar men kennelijk moeilijk aan kandidaten kan komen. In de bekende SGP-bolwerken ligt dat heel anders. Daar staan de mannelijke kandidaten bij bosjes in de rij. Vrouwen maken daar geen schijn van kans.
Er was zelfs (eerder al) steun vanuit het bestuur, dus dat er wanhopig naar anderen is gezocht en dit de laatste mogelijkheid was zijn toch echt jouw verzinsels.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:17 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Toch is er wanhopig naar mannelijke kandidaten gezocht (liefst zes mannen zijn aangezocht) en kreeg ze - naast 23 stemmen voor - toch ook nog 14 stemmen tegen. Ondanks dat ze de enige kandidaat was.
Ze hebben toch wel eens voor hetere vuren gestaan? Kan me niet meer zo voor de geest halen welke.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ach wat is wanhoop. De wereld vergaat niet als de SGP niet in de gemeenteraad van Vlissingen zit. Deze vrouw wil volgen mij gewoon heel graag en zag haar kans.
[..]
Ach het zal in hardcore gemeenten als Staphorst en Urk voorlopig wel niet gebeuren. Maar wellicht wel in iets gematigdere gebieden op semi-verkiesbare plekken. Daarbij heeft Lilian een soort precedent geschapen. "Want in Vlissingen doen ze het ook"
Het gevaar is dan dus wel dat deze ontwikkeling de partij gaat splijten.
Dat waren vooral dreigingen van buitenaf neem ik aan?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:22 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ze hebben toch wel eens voor hetere vuren gestaan?
De SGP-kiesverenigingen zijn volgens mij van oudsher veel autonomer dan lokale afdelingen van andere partijen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 10:46 schreef Hexagon het volgende:
[..]
En dat is dus ook het gevaar voor de SGP als geheel. Dat de modernere afdelingen in botsing gaan komen met de ouderwetsere afdelingen. Zeker als het gaat om bijvoorbeeld de landelijke functies.
In Staphorst zijn ze er duidelijk nog niet aan toe
http://www.a28fm.nl/vrouw(...)lijst-sgp-staphorst/
Dat ze maar liefst zes mannen hebben gevraagd om alsjeblieft lijsttrekker te worden, zegt wat mij betreft toch wel iets.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:18 schreef Hexagon het volgende:
Ach wat is wanhoop. De wereld vergaat niet als de SGP niet in de gemeenteraad van Vlissingen zit. Deze vrouw wil volgen mij gewoon heel graag en zag haar kans.
En het zou niet de eerste keer zijn als het echt tot een splitsing kwam. De kerkelijke geschiedenis staat er bol van.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:18 schreef Hexagon het volgende:
Ach het zal in hardcore gemeenten als Staphorst en Urk voorlopig wel niet gebeuren. Maar wellicht wel in iets gematigdere gebieden op semi-verkiesbare plekken. Daarbij heeft Lilian een soort precedent geschapen. "Want in Vlissingen doen ze het ook"
Het gevaar is dan dus wel dat deze ontwikkeling de partij gaat splijten.
Waarom zijn er dan 6 mannen aangezocht? Als het bestuur zo blij was met deze vrouwelijke kandidaat hadden ze het daar gewoon bij kunnen laten.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:21 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er was zelfs (eerder al) steun vanuit het bestuur, dus dat er wanhopig naar anderen is gezocht en dit de laatste mogelijkheid was zijn toch echt jouw verzinsels.
Dat is op zich niet abnormaal wanneer je geen lijsttrekker hebt. Want als het even kan wil je meedoen. Maar als ze echt een bezwaar zouden hebben gehad tegen deze mevrouw dan zouden ze wel van deelname afgezien hebben. Want zo'n ramp is het nou ook weet niet.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat ze maar liefst zes mannen hebben gevraagd om alsjeblieft lijsttrekker te worden, zegt wat mij betreft toch wel iets.
Idd, ik ben dus reuze benieuwd naar hoe dit gaat aflopen.quote:En het zou niet de eerste keer zijn als het echt tot een splitsing kwam. De kerkelijke geschiedenis staat er bol van.
Daarentegen houdt de SGP het toch al sinds 1918 uit zonder splitsingen. Ook kerkscheuringen leidden in het verleden niet tot afsplitsingen van de SGP. Er zijn meer onderwerpen waarover binnen de partij van mening verschild wordt. Vaccineren en verzekeren bijvoorbeeld.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:41 schreef Elfletterig het volgende:
En het zou niet de eerste keer zijn als het echt tot een splitsing kwam. De kerkelijke geschiedenis staat er bol van.
Wees blij dat religieuze boeken door het gros niet letterlijk wordt geïnterpreteerd. Maakt dat gelovigen hypocriet? Wellicht. Is dat heel erg? Neuh.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 15:12 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Een belangrijk element in religie is hypocrisie. Je kunt elke Bijbel- (of koran-) tekst interpreteren en uitleggen op een manier die jou het beste zint. En omgekeerd dus ook: negeren wat jou wat minder goed uitkomt. De Bijbel exact naleven is sowieso schier onmogelijk, want het boek staat vol tegenstrijdigheden, aangezien de mensen die het allemaal opschreven kennelijk nog niet de intelligentie hadden die hedendaagse schrijvers van fictie wél bezitten.
Staat er letterlijk in de Bijbel dat vrouwen niet in de politiek mogen? Of is dat iets wat de SGP-broeders ergens zo menen te lezen? Ik denk dat laatste, want anders zouden partijen als CU en CDA in hun Bijbel precies dezelfde passage moeten tegenkomen en daar naar handelen.
Religieuze willekeur dus. En dat mag in dit land. Want we hebben - onder het mom van religieuze vrijheid - afgesproken dat gelovigen anderen naar hartenlust mogen discrimineren; bijvoorbeeld ook vrouwen. Leer mij religie kennen...
ja, dat zegt dat zij nummer 7 is. Een heel mooi bijbels getal. Optelsom van getal van God, 3, en getal van de mens, 4, en daarmee het getal van de volheid.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:41 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat ze maar liefst zes mannen hebben gevraagd om alsjeblieft lijsttrekker te worden, zegt wat mij betreft toch wel iets.
Voor een partij die zich met ronkende retoriek voorstaat op rotsvaste (bijbelse) principes, vind ik een stemverhouding van 62% voor en 38% tegen toch niet heel slecht.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:43 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom zijn er dan 6 mannen aangezocht? Als het bestuur zo blij was met deze vrouwelijke kandidaat hadden ze het daar gewoon bij kunnen laten.
Het bestuur kan natuurlijk moeilijk in de publiciteit brengen dat ze die vrouw niet zien zitten. Wat moet je als er verder niemand is en zij wordt de kandidaat? De stemverhouding 23 voor, 14 tegen maakt duidelijk dat er nog best wat weerstand was binnen de kiesvereniging.
Nee, want we zijn allemaal hypocriet?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Wees blij dat religieuze boeken door het gros niet letterlijk wordt geïnterpreteerd. Maakt dat gelovigen hypocriet? Wellicht. Is dat heel erg? Neuh.
Het lijkt erop dat Elfletterig de voorkeur geeft aan een niet-hypocriete gelovige die zijn of haar religieuze boek tot op de letter volgt. Wordt iemand daar vrolijk van? Lijkt me niet.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 19:13 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nee, want we zijn allemaal hypocriet?
Nou, ik denk dat Elfje ook wel weet dat hypocrisie iedereen aan klijft in meer of mindere mate, maar dat gelovigen er een handje van hebben te impliceren dat ze dat niet zijn, maar dat juist daardoor de hypocrisie van hen des te schrijnender wordt...quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 19:22 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat Elfletterig de voorkeur geeft aan een niet-hypocriete gelovige die zijn of haar religieuze boek tot op de letter volgt. Wordt iemand daar vrolijk van? Lijkt me niet.
Omdat het bestuur daar de kandidatuur van deze vrouw niet aan zag komen?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:43 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom zijn er dan 6 mannen aangezocht? Als het bestuur zo blij was met deze vrouwelijke kandidaat hadden ze het daar gewoon bij kunnen laten.
Het bestuur landelijk en het bestuur van Staphorst hebben er blijkbaar geen probleem mee om dat te vermelden.quote:Het bestuur kan natuurlijk moeilijk in de publiciteit brengen dat ze die vrouw niet zien zitten.
Haar wegstemmen en niet mee doen met de verkiezingen. Ze zullen daar echt niet bang zijn dat Vlissingen vergaat als de SGP zijn zetelje in de raad niet krijgt.quote:Wat moet je als er verder niemand is en zij wordt de kandidaat?
Waarom is het glas half leeg bij jou?quote:De stemverhouding 23 voor, 14 tegen maakt duidelijk dat er nog best wat weerstand was binnen de kiesvereniging.
Ach, dat is tactiek. Ze kan beter niet te gretig overkomen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 19:27 schreef 2dope het volgende:
Pittige tante hoor.
Wel een beetje sneu hoe ze zelf min of meer benadrukt dat "als echt niemand anders wil" zij het maar moet doen.
Ach, flikker toch op. Je zoekt gewoon weer een stok om gelovigen te slaan en vult de hiaten in je verhaal met allerhande verzinsels.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 16:43 schreef Elfletterig het volgende:
Het bestuur kan natuurlijk moeilijk in de publiciteit brengen dat ze die vrouw niet zien zitten.
De mensen die beweren niet hypocriet te zijn, zijn over het algemeen juist net even wat hypocrieter dan het gemiddelde. Ik geloof echter niet zoals Elfletterig dat gelovigen hypocrieter zijn dan niet-gelovigen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 19:33 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Nou, ik denk dat Elfje ook wel weet dat hypocrisie iedereen aan klijft in meer of mindere mate, maar dat gelovigen er een handje van hebben te impliceren dat ze dat niet zijn, maar dat juist daardoor de hypocrisie van hen des te schrijnender wordt...
Waarom dat agressieve toontje? Het zou toch raar zijn als het bestuur op voorhand al het vertrouwen opzegt in de enige kandidaat [i]puur omdat[i] ze vrouw is? Dan gooi je als partij toch je eigen ruiten in? Als je aan verkiezingen meedoet, wil je stemmen halen. En die haal je niet door openlijk, op voorhand, je lijsttrekker af te vallen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 21:23 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Ach, flikker toch op. Je zoekt gewoon weer een stok om gelovigen te slaan en vult de hiaten in je verhaal met allerhande verzinsels.
Er was geen sprake van een vorm van wantrouwen, integendeel. Lokaal kan ze op veel steun rekenen, meer dan verwacht was zelfs. Dat geldt eveneens voor de besturen die hiermee gemoeid gingen.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 00:40 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom dat agressieve toontje? Het zou toch raar zijn als het bestuur op voorhand al het vertrouwen opzegt in de enige kandidaat [i]puur omdat[i] ze vrouw is? Dan gooi je als partij toch je eigen ruiten in? Als je aan verkiezingen meedoet, wil je stemmen halen. En die haal je niet door openlijk, op voorhand, je lijsttrekker af te vallen.
Je snapt mijn punt niet. Ik sluit namelijk helemaal niet uit dat het lokale bestuur haar daadwerkelijk en oprecht steunt; dat zou best kunnen. Ik probeer slechts aan te geven dat men haar ook op deze manier openlijk zou steunen als ze het niet zo zagen zitten. Je gaat als bestuur toch niet openlijk je eigen kandidaten afbranden?quote:Op woensdag 28 augustus 2013 01:20 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
Er was geen sprake van een vorm van wantrouwen, integendeel. Lokaal kan ze op veel steun rekenen, meer dan verwacht was zelfs. Dat geldt eveneens voor de besturen die hiermee gemoeid gingen.
quote:Op woensdag 28 augustus 2013 01:28 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Je snapt mijn punt niet. Ik sluit namelijk helemaal niet uit dat het lokale bestuur haar daadwerkelijk en oprecht steunt; dat zou best kunnen. Ik probeer slechts aan te geven dat men haar ook op deze manier openlijk zou steunen als ze het niet zo zagen zitten. Je gaat als bestuur toch niet openlijk je eigen kandidaten afbranden?
Alhoewel... GroenLinks presteerde het vorig jaar op landelijk niveau. Fascinerend was dat.
Nog een keertje. Als het lokale bestuur niet met een vrouw de verkiezingen in had gewild dan hadden ze dat gewoon niet gedaan. Dan had de afdeling gewoon niet aan de verkiezingen meegedaan en had niemand ooit van Lilian Janse gehoord.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 00:40 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom dat agressieve toontje? Het zou toch raar zijn als het bestuur op voorhand al het vertrouwen opzegt in de enige kandidaat [i]puur omdat[i] ze vrouw is? Dan gooi je als partij toch je eigen ruiten in? Als je aan verkiezingen meedoet, wil je stemmen halen. En die haal je niet door openlijk, op voorhand, je lijsttrekker af te vallen.
Dan ken jij de SGP niet. Bij de SGP doen ze niet aan compromissen of strategische spelletjes. Ze zijn zo principieel als het maar kan. Dit pragmatisme is al teveel voor ze.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 09:38 schreef k_man het volgende:
Ik vroeg me namelijk even af of het geen geregisseerde benoeming zou zijn. Dat van bovenaf bepaald is dat deze ene keer een vrouw lijsttrekker wordt, als excuustruus, zodat vervolgens altijd tegen de criticasters gezegd kan worden dat ze wel degelijk vrouwen toelaten.
Ik denk dat dat al iets langer aan de gang is, namelijk sinds de SGP afgestapt is van het standpunt dat men helemaal niks met televisie te maken wil hebben. Van der Vlies verscheen de laatste jaren van zijn partijleiderschap ook al op de tv. Daarnaast zal misschien ook de ruk naar links van de CU meegeholpen hebben. In het verleden had met name het GPV een vergelijkbare groep kiezers, die door Jongeling en later Schutte op die partij stemden.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 11:40 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb ook het idee dat sinds Staaij de leiding heeft de SGP ook een soort hip vintage imago heeft gekregen onder conservatieve kiezers zonder gereformeerde inslag.
Zo ziet ze dat zelf natuurlijk niet. Het is voor hen een natuurlijke onderdanige rol.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 11:26 schreef Ambicioso het volgende:
Ik vind het sowieso raar dat zij een partij wil vertegenwoordigen die mensen (haar 'soort' zelfs) discrimineert.
Bovendien heeft ze het soort publiciteit gehad waar de gemiddelde kandidaat voor een gemeenteraad enkel maar van kan dromen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 13:32 schreef freako het volgende:
De kans dat ze een zetel haalt is trouwens aannemelijk. Al sinds de jaren '70 werkte klein-christelijk in Vlissingen samen in de Rechts Protestantse Christelijke Unie (briljante naam trouwens). De ChristenUnie is daar een aantal jaar geleden uit gestapt. De CU behield bij de laatste verkiezingen net aan 1 zetel, de RPCU (in wezen dus de SGP) had 48 stemmen minder dan de CU, en verloor de enige zetel.
Het is geen onderdanige rol. De onderlinge relatie tussen man/vrouw is binnen de SGP er één op basis van gelijkwaardigheid geen gelijkheid.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 13:17 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zo ziet ze dat zelf natuurlijk niet. Het is voor hen een natuurlijke onderdanige rol.
Dat is ook een kwestie van interpretatie van woorden.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 18:17 schreef nikk het volgende:
[..]
Het is geen onderdanige rol. De onderlinge relatie tussen man/vrouw is binnen de SGP er één op basis van gelijkwaardigheid geen gelijkheid.
Wellicht ook wel interessant voor anderen. Een beschouwing over de rol van de vrouw vanuit SGP oogpuntquote:De vrouw late zich leren in stilheid, zo schrijft Paulus aan Timothéüs, in alle onderdanigheid (1 Timothéüs 2:13). Ze mag niet heersen over de man.Waarom niet? Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. Gods Woord leert dus de gelijkwaardigheid van man en vrouw én de ondergeschiktheid van de vrouw aan de man. De vrouw is niet geschapen om de man te leiden, maar om te helpen. Maar dit helpen is volstrekt niet iets vernederends. Het is juist een eer.
Dat is het ook. Maar de situatie binnen de SGP is er ook één van interpretaties. Het is allemaal niet zwart/wit. Althans niet sinds de jaren '90 in ieder geval.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 18:22 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is ook een kwestie van interpretatie van woorden.
quote:Op donderdag 29 augustus 2013 18:17 schreef nikk het volgende:
[..]
Het is geen onderdanige rol. De onderlinge relatie tussen man/vrouw is binnen de SGP er één op basis van gelijkwaardigheid geen gelijkheid.
Aan de andere kant denk ik dat iemand die zich op Twitter als "conservatief liberaal" neerzet wellicht niet om de reden dat ze vrouw is geweigerd wordt. Lijkt me iemand die er om het vintage imago bij zit.quote:http://politiek.theposton(...)ijst-haarlemmermeer/
24-jarig aspirant-raadslid 'teleurgesteld' over weigering
Esther Grisnich, een 24-jarige studente International Administration, is gisteravond niet op de SGP-lijst in de Haarlemmermeer geplaatst. Grisnich, die wilde meedingen naar een plekje op de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen, werd tot haar verbazing niet gekozen. ‘Ik ben hier teleurgesteld over. Dit is niet eens een persoonlijk verlies, maar vooral heel jammer voor de partij’, zegt ze tegen ThePostOnline.
Grisnich is de tweede vrouw in de geschiedenis van de conservatief-christelijke partij die zich beschikbaar wilde stellen als volksvertegenwoordiger. Eerder plaatste Lilian Janse zich op de kandidatenlijst in Vlissingen, nadat er zich geen enkele man had aangediend.
Nederig blijvenGrisnich werd eerder deze maand gevraagd te overwegen zich te kandideren, nadat ze in een radiouitzending van BNN had aangegeven wel interesse te hebben in plek in de gemeenteraad mits ze gevraagd zou worden. ‘Ik zou het zelf nooit hebben voorgesteld gezien de gemoederen ten aanzien het vrouwenstandpunt in de partij. Je moet nederig zijn hè.’
Niettemin wilde de studente toch een gooi doen, nadat ze positieve signalen kreeg van enkele bestuursleden binnen het district Haarlemmermeer. ‘Ze polsten me over een mogelijke kandidatuur’, zegt ze.
HoofddorpToen Grisnich de kandidatenlijst gisteravond tijdens een bijeenkomst in Hoofddorp onder ogen kreeg, constateerde de bijna afgestudeerde studente dat er wederom alleen mannen op de lijst figureerden. ‘Mijn kandidatuur zou een mooie kroon hebben betekend op de nieuwe richting die de partij was ingeslagen’, zegt ze.
De Staatskundige Gereformeerde Partij verbood vrouwen lange tijd een vertegenwoordigende rol te vervullen in de partijgelederen, maar moest dit programmapunt opgeven, nadat de Hoge Raad bepaalde dat deze clausule in strijd was met enkele beginselen in de grondwet.
De BanierDe partij schrapte de clausule, zij het niet van harte. In een recent interview met De Banier, het partijblad van de SGP, zegt partijvoorzitter H.F. Van Leeuwen dat hij van partijleden loyale uitvoering verwacht ten aanzien van het strikte vrouwenstandpunt zoals die nog altijd staat beschreven in het beginselprogramma. Van Leeuwen ageerde in het vraaggesprek in verdekte termen tegen Janse’s kandidaatstelling in Vlissingen.
‘De kiesvereniging in Vlissingen heeft een besluit genomen dat formeel past in het reglement. Tegelijkertijd kan niet worden ontkend dat het niet spoort met de tekst van het beginselprogramma. Het hoofdbestuur blijft zich inzetten voor inhoudelijk draagvlak voor het beginselprogramma’, waarschuwde Van Leeuwen potentieel geïnteresseerde dames.
‘Pijnlijk’Grisnich is verbaasd dat ze gisteravond geen verklaring heeft gekregen waarom ze is gepasseerd. ‘Het kan niet zo zijn dat alle mannen beter zijn dan ik. Dat is arrogant’, stelt ze. ‘De SGP levert honderden raadsleden. Daar zou er toch echt wel eentje geschikt zijn van het vrouwelijke geslacht?’
Aanvankelijk had Grisnich goede hoop op een plekje op de kandidatenlijst, ondanks dat ze besefte dat haar kandidatuur ‘pijnlijk’ zou zijn voor de ‘conservatieve krachten’ binnen de SGP. In de Haarlemmermeer zijn de Staatkundige Gereformeerden een lijstverbinding aangegaan met de ChristenUnie, een partij waar wèl vrouwen actief mogen zijn. ‘Toen ik gisteravond aankwam, zag ik dat de lijst – gek genoeg – al was vastgesteld. Kennelijk was ik al afgevallen’, zegt ze
quote:Op dinsdag 24 september 2013 15:20 schreef Hexagon het volgende:
Ach je weet niet wie haar gevraagd heeft natuurlijk
quote:Niettemin wilde de studente toch een gooi doen, nadat ze positieve signalen kreeg van enkele bestuursleden binnen het district Haarlemmermeer. ‘Ze polsten me over een mogelijke kandidatuur’, zegt ze.
Ik weet dat de laatste post eind september was, maar ik vond dit toch wel een heel interessante opmerking. Is het een goede zaak of toch niet dat de SGP nu een vrouwelijke lijsttrekker heeft? Mag je van zo'n een partij als het ware eisen dat ze dit toestaan, gezien mannen en vrouwen hier toch wel gelijke rechten hebben, of gaat dit eigenlijk rechtstreeks in tegen de vrijheid van geloof/religie?quote:Op dinsdag 24 september 2013 20:41 schreef Brum_brum het volgende:
Een beetje het failliet van de democratie als je je al niet eens mag organiseren op de wijze die je wilt. De SGP heeft niet geprobeerd om vrouwen bij de PvdA te verbieden. Het enige positieve aan dit verhaal is dat de controlefreakjes van de SGP mogen ervaren hoe het is om eens door een andere controlefreak gedwongen te worden tot acties waar je niet achter staat.
Ik vind het geen goede zaak dat ze een vrouw als lijsttrekker moeten toelaten. Als je het er niet mee eens bent dat ze geen vrouwen toelaten dan stem je lekker niet op de SGP. Ik ben ook een voorstander van dat bijvoorbeeld winkeliers bordjes mogen plaatsen met de mededeling dat negers/joden/blanken/whatevah niet meer naar binnen mogen. Ik acht mijzelf en een groot genoeg deel van de rest van de samenleving capabel genoeg om bij die lul ook niet meer naar binnen te gaan. Dat scheelt weer een lading ex PvdA subsidie baantjes, geeft mensen de vrijheid om met de mensen om te gaan die ze zelf kiezen hoe bekrompen ook en en dwingt mensen zelf eens na te denken waar ze hun shit kopen.quote:Op zondag 20 oktober 2013 21:33 schreef Anthr0p0s het volgende:
[..]
Ik weet dat de laatste post eind september was, maar ik vond dit toch wel een heel interessante opmerking. Is het een goede zaak of toch niet dat de SGP nu een vrouwelijke lijsttrekker heeft? Mag je van zo'n een partij als het ware eisen dat ze dit toestaan, gezien mannen en vrouwen hier toch wel gelijke rechten hebben, of gaat dit eigenlijk rechtstreeks in tegen de vrijheid van geloof/religie?
Amerikaanse vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vereniging en vrijheid van beschikking op eigen eigendom dus?quote:Op zondag 20 oktober 2013 21:46 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik vind het geen goede zaak dat ze een vrouw als lijsttrekker moeten toelaten. Als je het er niet mee eens bent dat ze geen vrouwen toelaten dan stem je lekker niet op de SGP. Ik ben ook een voorstander van dat bijvoorbeeld winkeliers bordjes mogen plaatsen met de mededeling dat negers/joden/blanken/whatevah niet meer naar binnen mogen. Ik acht mijzelf en een groot genoeg deel van de rest van de samenleving capabel genoeg om bij die lul ook niet meer naar binnen te gaan. Dat scheelt weer een lading ex PvdA subsidie baantjes, geeft mensen de vrijheid om met de mensen om te gaan die ze zelf kiezen hoe bekrompen ook en en dwingt mensen zelf eens na te denken waar ze hun shit kopen.
Wat is het ergste dat kan gebeuren als het ''overdreven'' word?quote:Op zondag 20 oktober 2013 22:00 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Amerikaanse vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vereniging en vrijheid van beschikking op eigen eigendom dus?
Ben het eigenlijk wel met je eens. Maar het moet niet te overdreven worden natuurlijk.
Dus als ik het goed begrijp zeg je dat je het met het standpunt zelf (geen vrouwen in vertegenwoordigende politieke functies) niet eens bent, maar dat de SGP vrij is het te uiten en in de praktijk te brengen? En hoe daar mee omgegaan wordt is ieders eigen verantwoordelijkheid, niet iets waar overheidsinstanties zich in moeten mengen?quote:Op zondag 20 oktober 2013 21:46 schreef Brum_brum het volgende:
[..]
Ik vind het geen goede zaak dat ze een vrouw als lijsttrekker moeten toelaten. Als je het er niet mee eens bent dat ze geen vrouwen toelaten dan stem je lekker niet op de SGP. Ik ben ook een voorstander van dat bijvoorbeeld winkeliers bordjes mogen plaatsen met de mededeling dat negers/joden/blanken/whatevah niet meer naar binnen mogen. Ik acht mijzelf en een groot genoeg deel van de rest van de samenleving capabel genoeg om bij die lul ook niet meer naar binnen te gaan. Dat scheelt weer een lading ex PvdA subsidie baantjes, geeft mensen de vrijheid om met de mensen om te gaan die ze zelf kiezen hoe bekrompen ook en en dwingt mensen zelf eens na te denken waar ze hun shit kopen.
Ja.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 11:43 schreef Anthr0p0s het volgende:
[..]
Dus als ik het goed begrijp zeg je dat je het met het standpunt zelf (geen vrouwen in vertegenwoordigende politieke functies) niet eens bent, maar dat de SGP vrij is het te uiten en in de praktijk te brengen? En hoe daar mee omgegaan wordt is ieders eigen verantwoordelijkheid, niet iets waar overheidsinstanties zich in moeten mengen?
Ok, da’s duidelijk.quote:
Die eigen verantwoordelijkheid kun je niet van iedereen verwachten. Ik ben overigens geen voorstander van discriminatie van de overheid. Daar moet je namelijk aan meewerken. Maar verenigingen, politieke partijen en commerciële instellingen zijn volledig vrijwillig allemaal. Vrouwen zijn in Nederland een meerderheid dus ze moeten vast zelf iets op poten kunnen stellen als ze gediscrimineerd worden. En gezien het feit dat rond de helft van de mensen op partijen stemt die anti discriminatie zeggen te zijn durf ik het wel aan dat andere minderheden niet massaal gestopt gaan worden in de winkel.quote:Op woensdag 23 oktober 2013 13:56 schreef Anthr0p0s het volgende:
[..]
Ok, da’s duidelijk.Maar kun je van iedereen die eigen verantwoordelijkheid verwachten? Wat als dat niet gebeurt, actieve discriminatie juist toeneemt en gediscrimineerde groepen (in dit geval dus vrouwen) daar problemen van gaan ondervinden? Denk je dat er helemaal geen grenzen (wettelijk of anderzijds) gesteld moeten worden?
Bron: http://nos.nl/artikel/625(...)raad-vlissingen.htmlquote:SGP-vrouw komt in raad Vlissingen
Voor het eerst in de geschiedenis van de SGP heeft de partij een vrouwelijke volksvertegenwoordiger. De Provinciale Zeeuwse Courant meldt dat Lilian Janse in Vlissingen voldoende stemmen heeft gekregen voor een zetel. De SGP had in de stad geen zetel.
"Ik ben heel blij. Droom gaat in vervulling", citeert de PZC Janse. De partij sloot tot voor kort uit dat vrouwen volksvertegenwoordiger worden, maar na een uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens mogen vrouwen zich sinds 2010 kandidaat stellen.
Op Radio 1 zei Janse: "Ik ben altijd mezelf gebleven, een nuchtere Vlissingse." Janse werd in augustus door de kiesvereniging geaccepteerd als lijsttrekker. Ze had zich beschikbaar gesteld nadat zes mannen nee hadden gezegd op de vraag of ze de lijst wilden aanvoeren.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |