abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:46:06 #61
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_130517872
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:41 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Dat ze maar liefst zes mannen hebben gevraagd om alsjeblieft lijsttrekker te worden, zegt wat mij betreft toch wel iets.
Dat is op zich niet abnormaal wanneer je geen lijsttrekker hebt. Want als het even kan wil je meedoen. Maar als ze echt een bezwaar zouden hebben gehad tegen deze mevrouw dan zouden ze wel van deelname afgezien hebben. Want zo'n ramp is het nou ook weet niet.

Volgens mij heeft deze mevrouw gewoon haar kans gezien en die gegrepen. Ik heb het idee dat ze er behoorlijk zin in heeft.

quote:
En het zou niet de eerste keer zijn als het echt tot een splitsing kwam. De kerkelijke geschiedenis staat er bol van.
Idd, ik ben dus reuze benieuwd naar hoe dit gaat aflopen.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 16:46:52 #62
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_130517905
quote:

En het zou niet de eerste keer zijn als het echt tot een splitsing kwam. De kerkelijke geschiedenis staat er bol van.
Daarentegen houdt de SGP het toch al sinds 1918 uit zonder splitsingen. Ook kerkscheuringen leidden in het verleden niet tot afsplitsingen van de SGP. Er zijn meer onderwerpen waarover binnen de partij van mening verschild wordt. Vaccineren en verzekeren bijvoorbeeld.
pi_130521085
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 15:12 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Een belangrijk element in religie is hypocrisie. Je kunt elke Bijbel- (of koran-) tekst interpreteren en uitleggen op een manier die jou het beste zint. En omgekeerd dus ook: negeren wat jou wat minder goed uitkomt. De Bijbel exact naleven is sowieso schier onmogelijk, want het boek staat vol tegenstrijdigheden, aangezien de mensen die het allemaal opschreven kennelijk nog niet de intelligentie hadden die hedendaagse schrijvers van fictie wél bezitten.

Staat er letterlijk in de Bijbel dat vrouwen niet in de politiek mogen? Of is dat iets wat de SGP-broeders ergens zo menen te lezen? Ik denk dat laatste, want anders zouden partijen als CU en CDA in hun Bijbel precies dezelfde passage moeten tegenkomen en daar naar handelen.

Religieuze willekeur dus. En dat mag in dit land. Want we hebben - onder het mom van religieuze vrijheid - afgesproken dat gelovigen anderen naar hartenlust mogen discrimineren; bijvoorbeeld ook vrouwen. Leer mij religie kennen... :')
Wees blij dat religieuze boeken door het gros niet letterlijk wordt geïnterpreteerd. Maakt dat gelovigen hypocriet? Wellicht. Is dat heel erg? Neuh.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
pi_130521198
quote:

[..]

Dat ze maar liefst zes mannen hebben gevraagd om alsjeblieft lijsttrekker te worden, zegt wat mij betreft toch wel iets.
ja, dat zegt dat zij nummer 7 is. Een heel mooi bijbels getal. Optelsom van getal van God, 3, en getal van de mens, 4, en daarmee het getal van de volheid.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:12:33 #65
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_130522631
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 16:43 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Waarom zijn er dan 6 mannen aangezocht? Als het bestuur zo blij was met deze vrouwelijke kandidaat hadden ze het daar gewoon bij kunnen laten.

Het bestuur kan natuurlijk moeilijk in de publiciteit brengen dat ze die vrouw niet zien zitten. Wat moet je als er verder niemand is en zij wordt de kandidaat? De stemverhouding 23 voor, 14 tegen maakt duidelijk dat er nog best wat weerstand was binnen de kiesvereniging.
Voor een partij die zich met ronkende retoriek voorstaat op rotsvaste (bijbelse) principes, vind ik een stemverhouding van 62% voor en 38% tegen toch niet heel slecht.
Dat is zo ongeveer wat het vermaledijde referendum over Europa ook heeft opgeleverd.

Tot zover de onderbuik van de SGP. De principiële afkeer van vrouwelijke bestuurders is maar schone schijn van een uitstervende geloofselite.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_130522675
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 18:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Wees blij dat religieuze boeken door het gros niet letterlijk wordt geïnterpreteerd. Maakt dat gelovigen hypocriet? Wellicht. Is dat heel erg? Neuh.
Nee, want we zijn allemaal hypocriet?
I´m back.
pi_130522924
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:13 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nee, want we zijn allemaal hypocriet?
Het lijkt erop dat Elfletterig de voorkeur geeft aan een niet-hypocriete gelovige die zijn of haar religieuze boek tot op de letter volgt. Wordt iemand daar vrolijk van? Lijkt me niet.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  Eindredactie Games dinsdag 27 augustus 2013 @ 19:27:33 #68
104357 crew  2dope
Siempre Peligroso
pi_130523105
Pittige tante hoor.

Wel een beetje sneu hoe ze zelf min of meer benadrukt dat "als echt niemand anders wil" zij het maar moet doen.
Op donderdag 3 maart 2011 19:12 schreef zeross het volgende:
Een Headmax PMX60 Sennheiser Koptelefoon, nieuw in de verpakking, slechts enkele keren gebruikt.
pi_130523353
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:22 schreef KoosVogels het volgende:

[..]

Het lijkt erop dat Elfletterig de voorkeur geeft aan een niet-hypocriete gelovige die zijn of haar religieuze boek tot op de letter volgt. Wordt iemand daar vrolijk van? Lijkt me niet.
Nou, ik denk dat Elfje ook wel weet dat hypocrisie iedereen aan klijft in meer of mindere mate, maar dat gelovigen er een handje van hebben te impliceren dat ze dat niet zijn, maar dat juist daardoor de hypocrisie van hen des te schrijnender wordt...
I´m back.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 20:51:04 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_130527015
quote:

[..]

Waarom zijn er dan 6 mannen aangezocht? Als het bestuur zo blij was met deze vrouwelijke kandidaat hadden ze het daar gewoon bij kunnen laten.
Omdat het bestuur daar de kandidatuur van deze vrouw niet aan zag komen?

Lilan kwam pas toen die 6 mannen aangaven er geen zin in te hebben.

quote:
Het bestuur kan natuurlijk moeilijk in de publiciteit brengen dat ze die vrouw niet zien zitten.
Het bestuur landelijk en het bestuur van Staphorst hebben er blijkbaar geen probleem mee om dat te vermelden.

quote:
Wat moet je als er verder niemand is en zij wordt de kandidaat?
Haar wegstemmen en niet mee doen met de verkiezingen. Ze zullen daar echt niet bang zijn dat Vlissingen vergaat als de SGP zijn zetelje in de raad niet krijgt.

Tenzij ze een vrouw in meederheid ook een optie vinden.

quote:
De stemverhouding 23 voor, 14 tegen maakt duidelijk dat er nog best wat weerstand was binnen de kiesvereniging.
Waarom is het glas half leeg bij jou?

Blijkbaar is er gestemd naar overtuiging. En vind meer dan de helft van de SGP-leden in die afdeling het allemaal wel best.

[ Bericht 5% gewijzigd door Hexagon op 27-08-2013 21:28:18 ]
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:19:17 #71
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_130528635
quote:
7s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:27 schreef 2dope het volgende:
Pittige tante hoor.

Wel een beetje sneu hoe ze zelf min of meer benadrukt dat "als echt niemand anders wil" zij het maar moet doen.
Ach, dat is tactiek. Ze kan beter niet te gretig overkomen.
pi_130528880
quote:
Het bestuur kan natuurlijk moeilijk in de publiciteit brengen dat ze die vrouw niet zien zitten.
Ach, flikker toch op. Je zoekt gewoon weer een stok om gelovigen te slaan en vult de hiaten in je verhaal met allerhande verzinsels.
pi_130529397
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 19:33 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Nou, ik denk dat Elfje ook wel weet dat hypocrisie iedereen aan klijft in meer of mindere mate, maar dat gelovigen er een handje van hebben te impliceren dat ze dat niet zijn, maar dat juist daardoor de hypocrisie van hen des te schrijnender wordt...
De mensen die beweren niet hypocriet te zijn, zijn over het algemeen juist net even wat hypocrieter dan het gemiddelde. Ik geloof echter niet zoals Elfletterig dat gelovigen hypocrieter zijn dan niet-gelovigen.
  dinsdag 27 augustus 2013 @ 21:44:02 #74
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_130529947
http://m.trouw.nl/tr/m/nl(...)avigationItemId=4464

Daar gaan ze al!

En ze durft Radio 538 al toe te spreken. :D
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_130535763
Wat zal zij met haar gezin hard aan vakantie toe zijn straks :)
pi_130539166
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 21:23 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Ach, flikker toch op. Je zoekt gewoon weer een stok om gelovigen te slaan en vult de hiaten in je verhaal met allerhande verzinsels.
Waarom dat agressieve toontje? Het zou toch raar zijn als het bestuur op voorhand al het vertrouwen opzegt in de enige kandidaat [i]puur omdat[i] ze vrouw is? Dan gooi je als partij toch je eigen ruiten in? Als je aan verkiezingen meedoet, wil je stemmen halen. En die haal je niet door openlijk, op voorhand, je lijsttrekker af te vallen.
pi_130540404
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 00:40 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Waarom dat agressieve toontje? Het zou toch raar zijn als het bestuur op voorhand al het vertrouwen opzegt in de enige kandidaat [i]puur omdat[i] ze vrouw is? Dan gooi je als partij toch je eigen ruiten in? Als je aan verkiezingen meedoet, wil je stemmen halen. En die haal je niet door openlijk, op voorhand, je lijsttrekker af te vallen.
Er was geen sprake van een vorm van wantrouwen, integendeel. Lokaal kan ze op veel steun rekenen, meer dan verwacht was zelfs. Dat geldt eveneens voor de besturen die hiermee gemoeid gingen.
pi_130540570
quote:
1s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 01:20 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Er was geen sprake van een vorm van wantrouwen, integendeel. Lokaal kan ze op veel steun rekenen, meer dan verwacht was zelfs. Dat geldt eveneens voor de besturen die hiermee gemoeid gingen.
Je snapt mijn punt niet. Ik sluit namelijk helemaal niet uit dat het lokale bestuur haar daadwerkelijk en oprecht steunt; dat zou best kunnen. Ik probeer slechts aan te geven dat men haar ook op deze manier openlijk zou steunen als ze het niet zo zagen zitten. Je gaat als bestuur toch niet openlijk je eigen kandidaten afbranden?

Alhoewel... GroenLinks presteerde het vorig jaar op landelijk niveau. Fascinerend was dat.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 08:49:05 #79
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_130543270
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 01:28 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Je snapt mijn punt niet. Ik sluit namelijk helemaal niet uit dat het lokale bestuur haar daadwerkelijk en oprecht steunt; dat zou best kunnen. Ik probeer slechts aan te geven dat men haar ook op deze manier openlijk zou steunen als ze het niet zo zagen zitten. Je gaat als bestuur toch niet openlijk je eigen kandidaten afbranden?

Alhoewel... GroenLinks presteerde het vorig jaar op landelijk niveau. Fascinerend was dat.
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 00:40 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Nog een keertje. Als het lokale bestuur niet met een vrouw de verkiezingen in had gewild dan hadden ze dat gewoon niet gedaan. Dan had de afdeling gewoon niet aan de verkiezingen meegedaan en had niemand ooit van Lilian Janse gehoord.

Het domste wat je als bestuur kan doen is iemand lijsttrekker maken als je er bij voorbaat al geen vertrouwen in hebt.
pi_130545348
quote:
10s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 09:38 schreef k_man het volgende:

Ik vroeg me namelijk even af of het geen geregisseerde benoeming zou zijn. Dat van bovenaf bepaald is dat deze ene keer een vrouw lijsttrekker wordt, als excuustruus, zodat vervolgens altijd tegen de criticasters gezegd kan worden dat ze wel degelijk vrouwen toelaten.
Dan ken jij de SGP niet. Bij de SGP doen ze niet aan compromissen of strategische spelletjes. Ze zijn zo principieel als het maar kan. Dit pragmatisme is al teveel voor ze.

Ik verwacht dat deze ontwikkeling de partij behoorlijk wat stemmen gaat opleveren. Ik ken mensen in mijn omgeving die graag christelijk-rechts willen stemmen, maar geen SGP vanwege het vrouwenstandpunt. Daarom stemmen deze mensen dan toch maar weer CU, maar vinden die eigenlijk te links (en te weinig uitgesproken christelijk). Maar afhankelijk van de ontwikkelingen komende maanden zou dit de CU wel eens stemmen kunnen kosten.
Aan de andere kant heb je misschien ook wel trouwe SGP-stemmers die zich nu niet meer in hun partij herkennen en nu helemaal geen stem meer gaan uitbrengen. Heeft de partij nog mazzel dat ze dit van buitenaf is opgelegd en dat leden het niet hun bestuur kunnen verwijten dat ze akkoord gaat met vrouwen op leidinggevende posities. Maar ik verwacht zo dat er maar weinig SGP'ers stoppen met stemmen. Daarvoor voelen ze hun vaderlandse plicht te sterk. En de SGP is dan toch de minst kwade keuze.

(Ik ken de SGP-kringen een beetje en heb ooit een interview gelezen met een man die typisch zwaar-gereformeerd was. Ongeveer het zwaarste van het zwaarste. Is één van de weinige Nederlanders die zijn kinderen thuisonderwijs geeft omdat hij bezwaren had tegen de levensbeschouwelijke richting van de basisscholen in zijn buurt. Zelfs de reformatorische basisschool was al te licht in zijn ogen. Dit soort mensen verwacht ik dat de SGP gaat verliezen).
Somebody that I used to know
pi_130545455
Toch vind ik Van der Staaij een stuk politieker dan Van der Vlies was. Maar vergeleken met andere politieke partijen valt het inderdaad erg mee. :)
  woensdag 28 augustus 2013 @ 11:40:26 #82
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_130547264
Ik heb ook het idee dat sinds Staaij de leiding heeft de SGP ook een soort hip vintage imago heeft gekregen onder conservatieve kiezers zonder gereformeerde inslag.
  woensdag 28 augustus 2013 @ 12:04:00 #83
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_130548084
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 11:40 schreef Hexagon het volgende:
Ik heb ook het idee dat sinds Staaij de leiding heeft de SGP ook een soort hip vintage imago heeft gekregen onder conservatieve kiezers zonder gereformeerde inslag.
Ik denk dat dat al iets langer aan de gang is, namelijk sinds de SGP afgestapt is van het standpunt dat men helemaal niks met televisie te maken wil hebben. Van der Vlies verscheen de laatste jaren van zijn partijleiderschap ook al op de tv. Daarnaast zal misschien ook de ruk naar links van de CU meegeholpen hebben. In het verleden had met name het GPV een vergelijkbare groep kiezers, die door Jongeling en later Schutte op die partij stemden.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 11:26:52 #84
393211 Ambicioso
Bzzt electricity
pi_130589076
Ik vind het sowieso raar dat zij een partij wil vertegenwoordigen die mensen (haar 'soort' zelfs) discrimineert.
pi_130592233
quote:
7s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 11:26 schreef Ambicioso het volgende:
Ik vind het sowieso raar dat zij een partij wil vertegenwoordigen die mensen (haar 'soort' zelfs) discrimineert.
Zo ziet ze dat zelf natuurlijk niet. Het is voor hen een natuurlijke onderdanige rol.
  donderdag 29 augustus 2013 @ 13:32:54 #86
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_130592850
De kans dat ze een zetel haalt is trouwens aannemelijk. Al sinds de jaren '70 werkte klein-christelijk in Vlissingen samen in de Rechts Protestantse Christelijke Unie (briljante naam trouwens). De ChristenUnie is daar een aantal jaar geleden uit gestapt. De CU behield bij de laatste verkiezingen net aan 1 zetel, de RPCU (in wezen dus de SGP) had 48 stemmen minder dan de CU, en verloor de enige zetel.
pi_130598866
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 13:32 schreef freako het volgende:
De kans dat ze een zetel haalt is trouwens aannemelijk. Al sinds de jaren '70 werkte klein-christelijk in Vlissingen samen in de Rechts Protestantse Christelijke Unie (briljante naam trouwens). De ChristenUnie is daar een aantal jaar geleden uit gestapt. De CU behield bij de laatste verkiezingen net aan 1 zetel, de RPCU (in wezen dus de SGP) had 48 stemmen minder dan de CU, en verloor de enige zetel.
Bovendien heeft ze het soort publiciteit gehad waar de gemiddelde kandidaat voor een gemeenteraad enkel maar van kan dromen.
pi_130603363
quote:
2s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 13:17 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Zo ziet ze dat zelf natuurlijk niet. Het is voor hen een natuurlijke onderdanige rol.
Het is geen onderdanige rol. De onderlinge relatie tussen man/vrouw is binnen de SGP er één op basis van gelijkwaardigheid geen gelijkheid.
pi_130603574
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 18:17 schreef nikk het volgende:

[..]

Het is geen onderdanige rol. De onderlinge relatie tussen man/vrouw is binnen de SGP er één op basis van gelijkwaardigheid geen gelijkheid.
Dat is ook een kwestie van interpretatie van woorden.

Uit een eigen folder van de sgp.

quote:
De vrouw late zich leren in stilheid, zo schrijft Paulus aan Timothéüs, in alle onderdanigheid (1 Timothéüs 2:13). Ze mag niet heersen over de man.Waarom niet? Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva. Gods Woord leert dus de gelijkwaardigheid van man en vrouw én de ondergeschiktheid van de vrouw aan de man. De vrouw is niet geschapen om de man te leiden, maar om te helpen. Maar dit helpen is volstrekt niet iets vernederends. Het is juist een eer.
Wellicht ook wel interessant voor anderen. Een beschouwing over de rol van de vrouw vanuit SGP oogpunt

http://www.sgp.nl/Media/v(...)hiep%20Hij%20hen.pdf

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 29-08-2013 18:22:57 ]
pi_130604188
quote:
1s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 18:22 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is ook een kwestie van interpretatie van woorden.

Dat is het ook. Maar de situatie binnen de SGP is er ook één van interpretaties. Het is allemaal niet zwart/wit. Althans niet sinds de jaren '90 in ieder geval.
pi_130607557
quote:
0s.gif Op donderdag 29 augustus 2013 18:17 schreef nikk het volgende:

[..]

_O-
pi_130610666
Daar lees je ook dat besturen niet hetzelfde is als regeren :)
  dinsdag 24 september 2013 @ 15:12:41 #93
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131514331
In de Haarlemmermeer is een dame geweigerd

quote:
http://politiek.theposton(...)ijst-haarlemmermeer/
24-jarig aspirant-raadslid 'teleurgesteld' over weigering

Esther Grisnich, een 24-jarige studente International Administration, is gisteravond niet op de SGP-lijst in de Haarlemmermeer geplaatst. Grisnich, die wilde meedingen naar een plekje op de kandidatenlijst voor de gemeenteraadsverkiezingen, werd tot haar verbazing niet gekozen. ‘Ik ben hier teleurgesteld over. Dit is niet eens een persoonlijk verlies, maar vooral heel jammer voor de partij’, zegt ze tegen ThePostOnline.

Grisnich is de tweede vrouw in de geschiedenis van de conservatief-christelijke partij die zich beschikbaar wilde stellen als volksvertegenwoordiger. Eerder plaatste Lilian Janse zich op de kandidatenlijst in Vlissingen, nadat er zich geen enkele man had aangediend.

Nederig blijvenGrisnich werd eerder deze maand gevraagd te overwegen zich te kandideren, nadat ze in een radiouitzending van BNN had aangegeven wel interesse te hebben in plek in de gemeenteraad mits ze gevraagd zou worden. ‘Ik zou het zelf nooit hebben voorgesteld gezien de gemoederen ten aanzien het vrouwenstandpunt in de partij. Je moet nederig zijn hè.’

Niettemin wilde de studente toch een gooi doen, nadat ze positieve signalen kreeg van enkele bestuursleden binnen het district Haarlemmermeer. ‘Ze polsten me over een mogelijke kandidatuur’, zegt ze.

HoofddorpToen Grisnich de kandidatenlijst gisteravond tijdens een bijeenkomst in Hoofddorp onder ogen kreeg, constateerde de bijna afgestudeerde studente dat er wederom alleen mannen op de lijst figureerden. ‘Mijn kandidatuur zou een mooie kroon hebben betekend op de nieuwe richting die de partij was ingeslagen’, zegt ze.

De Staatskundige Gereformeerde Partij verbood vrouwen lange tijd een vertegenwoordigende rol te vervullen in de partijgelederen, maar moest dit programmapunt opgeven, nadat de Hoge Raad bepaalde dat deze clausule in strijd was met enkele beginselen in de grondwet.

De BanierDe partij schrapte de clausule, zij het niet van harte. In een recent interview met De Banier, het partijblad van de SGP, zegt partijvoorzitter H.F. Van Leeuwen dat hij van partijleden loyale uitvoering verwacht ten aanzien van het strikte vrouwenstandpunt zoals die nog altijd staat beschreven in het beginselprogramma. Van Leeuwen ageerde in het vraaggesprek in verdekte termen tegen Janse’s kandidaatstelling in Vlissingen.

‘De kiesvereniging in Vlissingen heeft een besluit genomen dat formeel past in het reglement. Tegelijkertijd kan niet worden ontkend dat het niet spoort met de tekst van het beginselprogramma. Het hoofdbestuur blijft zich inzetten voor inhoudelijk draagvlak voor het beginselprogramma’, waarschuwde Van Leeuwen potentieel geïnteresseerde dames.

‘Pijnlijk’Grisnich is verbaasd dat ze gisteravond geen verklaring heeft gekregen waarom ze is gepasseerd. ‘Het kan niet zo zijn dat alle mannen beter zijn dan ik. Dat is arrogant’, stelt ze. ‘De SGP levert honderden raadsleden. Daar zou er toch echt wel eentje geschikt zijn van het vrouwelijke geslacht?’

Aanvankelijk had Grisnich goede hoop op een plekje op de kandidatenlijst, ondanks dat ze besefte dat haar kandidatuur ‘pijnlijk’ zou zijn voor de ‘conservatieve krachten’ binnen de SGP. In de Haarlemmermeer zijn de Staatkundige Gereformeerden een lijstverbinding aangegaan met de ChristenUnie, een partij waar wèl vrouwen actief mogen zijn. ‘Toen ik gisteravond aankwam, zag ik dat de lijst – gek genoeg – al was vastgesteld. Kennelijk was ik al afgevallen’, zegt ze
Aan de andere kant denk ik dat iemand die zich op Twitter als "conservatief liberaal" neerzet wellicht niet om de reden dat ze vrouw is geweigerd wordt. Lijkt me iemand die er om het vintage imago bij zit.
https://twitter.com/esthergrisnich
  dinsdag 24 september 2013 @ 15:17:26 #94
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_131514509
Beetje flauw om haar te vragen zich kandidaat te stellen als je weet dat de afdeling nog niet klaar is voor zo'n enorme stap....
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 24 september 2013 @ 15:20:24 #95
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131514624
Ach je weet niet wie haar gevraagd heeft natuurlijk
  dinsdag 24 september 2013 @ 15:31:20 #96
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_131515068
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 15:20 schreef Hexagon het volgende:
Ach je weet niet wie haar gevraagd heeft natuurlijk
quote:
Niettemin wilde de studente toch een gooi doen, nadat ze positieve signalen kreeg van enkele bestuursleden binnen het district Haarlemmermeer. ‘Ze polsten me over een mogelijke kandidatuur’, zegt ze.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  dinsdag 24 september 2013 @ 20:11:16 #97
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_131525326
Ik weet niet precies hoe het bij de SGP werkt. Maar vaak zijn bestuursleden niet degenen in de kandidatencommissie.

Daarbij vraag ik me dus af wat iemand die zich conservatief liberaal noemt, bij de SGP te zoeken heeft. Dan lijkt het me meer een soort pose. Het zal me niet verbazen als een kandidatencommissie daar zijn vraagtekens bij heeft.
  dinsdag 24 september 2013 @ 20:41:58 #98
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_131526649
Een beetje het failliet van de democratie als je je al niet eens mag organiseren op de wijze die je wilt. De SGP heeft niet geprobeerd om vrouwen bij de PvdA te verbieden. Het enige positieve aan dit verhaal is dat de controlefreakjes van de SGP mogen ervaren hoe het is om eens door een andere controlefreak gedwongen te worden tot acties waar je niet achter staat.
pi_132374455
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 september 2013 20:41 schreef Brum_brum het volgende:
Een beetje het failliet van de democratie als je je al niet eens mag organiseren op de wijze die je wilt. De SGP heeft niet geprobeerd om vrouwen bij de PvdA te verbieden. Het enige positieve aan dit verhaal is dat de controlefreakjes van de SGP mogen ervaren hoe het is om eens door een andere controlefreak gedwongen te worden tot acties waar je niet achter staat.
Ik weet dat de laatste post eind september was, maar ik vond dit toch wel een heel interessante opmerking. Is het een goede zaak of toch niet dat de SGP nu een vrouwelijke lijsttrekker heeft? Mag je van zo'n een partij als het ware eisen dat ze dit toestaan, gezien mannen en vrouwen hier toch wel gelijke rechten hebben, of gaat dit eigenlijk rechtstreeks in tegen de vrijheid van geloof/religie?
  zondag 20 oktober 2013 @ 21:46:51 #100
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_132375227
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 21:33 schreef Anthr0p0s het volgende:

[..]

Ik weet dat de laatste post eind september was, maar ik vond dit toch wel een heel interessante opmerking. Is het een goede zaak of toch niet dat de SGP nu een vrouwelijke lijsttrekker heeft? Mag je van zo'n een partij als het ware eisen dat ze dit toestaan, gezien mannen en vrouwen hier toch wel gelijke rechten hebben, of gaat dit eigenlijk rechtstreeks in tegen de vrijheid van geloof/religie?
Ik vind het geen goede zaak dat ze een vrouw als lijsttrekker moeten toelaten. Als je het er niet mee eens bent dat ze geen vrouwen toelaten dan stem je lekker niet op de SGP. Ik ben ook een voorstander van dat bijvoorbeeld winkeliers bordjes mogen plaatsen met de mededeling dat negers/joden/blanken/whatevah niet meer naar binnen mogen. Ik acht mijzelf en een groot genoeg deel van de rest van de samenleving capabel genoeg om bij die lul ook niet meer naar binnen te gaan. Dat scheelt weer een lading ex PvdA subsidie baantjes, geeft mensen de vrijheid om met de mensen om te gaan die ze zelf kiezen hoe bekrompen ook en en dwingt mensen zelf eens na te denken waar ze hun shit kopen.
  zondag 20 oktober 2013 @ 22:00:50 #101
348078 Veldkamp
Gerechtigheid en vrede
pi_132376044
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 21:46 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Ik vind het geen goede zaak dat ze een vrouw als lijsttrekker moeten toelaten. Als je het er niet mee eens bent dat ze geen vrouwen toelaten dan stem je lekker niet op de SGP. Ik ben ook een voorstander van dat bijvoorbeeld winkeliers bordjes mogen plaatsen met de mededeling dat negers/joden/blanken/whatevah niet meer naar binnen mogen. Ik acht mijzelf en een groot genoeg deel van de rest van de samenleving capabel genoeg om bij die lul ook niet meer naar binnen te gaan. Dat scheelt weer een lading ex PvdA subsidie baantjes, geeft mensen de vrijheid om met de mensen om te gaan die ze zelf kiezen hoe bekrompen ook en en dwingt mensen zelf eens na te denken waar ze hun shit kopen.
Amerikaanse vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vereniging en vrijheid van beschikking op eigen eigendom dus?

Ben het eigenlijk wel met je eens. Maar het moet niet te overdreven worden natuurlijk.
  zondag 20 oktober 2013 @ 23:01:20 #102
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_132378854
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 22:00 schreef Veldkamp het volgende:

[..]

Amerikaanse vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vereniging en vrijheid van beschikking op eigen eigendom dus?

Ben het eigenlijk wel met je eens. Maar het moet niet te overdreven worden natuurlijk.
Wat is het ergste dat kan gebeuren als het ''overdreven'' word?
pi_132468119
quote:
0s.gif Op zondag 20 oktober 2013 21:46 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp zeg je dat je het met het standpunt zelf (geen vrouwen in vertegenwoordigende politieke functies) niet eens bent, maar dat de SGP vrij is het te uiten en in de praktijk te brengen? En hoe daar mee omgegaan wordt is ieders eigen verantwoordelijkheid, niet iets waar overheidsinstanties zich in moeten mengen?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 11:48:34 #104
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_132468301
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:43 schreef Anthr0p0s het volgende:

[..]

Dus als ik het goed begrijp zeg je dat je het met het standpunt zelf (geen vrouwen in vertegenwoordigende politieke functies) niet eens bent, maar dat de SGP vrij is het te uiten en in de praktijk te brengen? En hoe daar mee omgegaan wordt is ieders eigen verantwoordelijkheid, niet iets waar overheidsinstanties zich in moeten mengen?
Ja.
pi_132472684
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 11:48 schreef Brum_brum het volgende:

[..]

Ja.
Ok, da’s duidelijk. :D Maar kun je van iedereen die eigen verantwoordelijkheid verwachten? Wat als dat niet gebeurt, actieve discriminatie juist toeneemt en gediscrimineerde groepen (in dit geval dus vrouwen) daar problemen van gaan ondervinden? Denk je dat er helemaal geen grenzen (wettelijk of anderzijds) gesteld moeten worden?
  woensdag 23 oktober 2013 @ 16:36:05 #106
382016 Brum_brum
Brum brum bruuuum
pi_132478753
quote:
0s.gif Op woensdag 23 oktober 2013 13:56 schreef Anthr0p0s het volgende:

[..]

Ok, da’s duidelijk. :D Maar kun je van iedereen die eigen verantwoordelijkheid verwachten? Wat als dat niet gebeurt, actieve discriminatie juist toeneemt en gediscrimineerde groepen (in dit geval dus vrouwen) daar problemen van gaan ondervinden? Denk je dat er helemaal geen grenzen (wettelijk of anderzijds) gesteld moeten worden?
Die eigen verantwoordelijkheid kun je niet van iedereen verwachten. Ik ben overigens geen voorstander van discriminatie van de overheid. Daar moet je namelijk aan meewerken. Maar verenigingen, politieke partijen en commerciële instellingen zijn volledig vrijwillig allemaal. Vrouwen zijn in Nederland een meerderheid dus ze moeten vast zelf iets op poten kunnen stellen als ze gediscrimineerd worden. En gezien het feit dat rond de helft van de mensen op partijen stemt die anti discriminatie zeggen te zijn durf ik het wel aan dat andere minderheden niet massaal gestopt gaan worden in de winkel.
pi_132548226
Ik zie je punt. Maar ook een meerderheid kan een zwakkere sociale positie ten opzichte van andere groepen hebben, waardoor het niet altijd even makkelijk is om iets op te zetten om discriminatie tegen te gaan. Maakt dat het niet riskant voor de positie van die groep om maar te kijken en afwachten of het goed gaat in het aanzicht van actieve discriminatie?

Denkt trouwens verder niemand anders (behalve Brum_brum en Veldkamp) hier iets over? Ik had Brum_brum dan wel als enige geciteerd, maar jullie hoeven niet verlegen te zijn hoor. ;)
  vrijdag 25 oktober 2013 @ 14:30:44 #108
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_132548370
Ik ben het volledig (zoals vaker) eens met Brum_brum.
pi_137953824
Update: Ze is verkozen!

quote:
SGP-vrouw komt in raad Vlissingen
Voor het eerst in de geschiedenis van de SGP heeft de partij een vrouwelijke volksvertegenwoordiger. De Provinciale Zeeuwse Courant meldt dat Lilian Janse in Vlissingen voldoende stemmen heeft gekregen voor een zetel. De SGP had in de stad geen zetel.

"Ik ben heel blij. Droom gaat in vervulling", citeert de PZC Janse. De partij sloot tot voor kort uit dat vrouwen volksvertegenwoordiger worden, maar na een uitspraak van het Europees Hof voor de Rechten van de Mens mogen vrouwen zich sinds 2010 kandidaat stellen.

Op Radio 1 zei Janse: "Ik ben altijd mezelf gebleven, een nuchtere Vlissingse." Janse werd in augustus door de kiesvereniging geaccepteerd als lijsttrekker. Ze had zich beschikbaar gesteld nadat zes mannen nee hadden gezegd op de vraag of ze de lijst wilden aanvoeren.
Bron: http://nos.nl/artikel/625(...)raad-vlissingen.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')