Het word niet vanzelf langer houdbaar als je er een pasta van maakt volgens mij. Je zal ook iets moeten toevoegen dat conserveert, zoals zout, suiker, olie of azijn. Dat heeft dan ook invloed op de smaak. Waar gebruik je de gember in het algemeen voor?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:01 schreef PluisigNijntje het volgende:
Ben nog wel benieuwd naar die pasta.
Die bovenste foto lag vandaag bij de biologische markt bij een broodjeszaak. Kraampje zag er zo goed uit dat ik n broodje pulled pork met cole slaw heb gehaald, yum!quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:52 schreef RobinOok het volgende:
Van die lapjes of een hele schouder?
[ link | afbeelding ]
Pork Shoulder
[ link | afbeelding ]
Varkensschouder
Leg het in siroop, schillen, stukjes snijden, en in een potje met zware suikersiroop (60%) leggen in de koelkast. Het zoeter worden is voor de meeste gember gerechten geen probleem, en bonus, zelfgemaakte gembeersiroopquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:00 schreef PluisigNijntje het volgende:
Piet, ik heb laatst weer eens verse gemberwortel gekocht. Ik gebruik het alleen niet zoveel en meestal moet ik een deel weggooien. In de vriezer werd het zacht. Heb je tips hoe ik er misschien een houdbare pasta van kan maken oid?
Laos of galanga?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mijn gember en hoe heet dat oranje ding dat op gember lijkt doen het prima in een zakje in de vriezer.
Pardon? De foto lag bij een broodjeszaak?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:31 schreef rhubarb het volgende:
[..]
Die bovenste foto lag vandaag bij de biologische markt bij een broodjeszaak. Kraampje zag er zo goed uit dat ik n broodje pulled pork met cole slaw heb gehaald, yum!![]()
Nee. Eerst de knollen schillen. Als je ze wil gebruiken, kan je ze gewoon bevroren raspen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:47 schreef PluisigNijntje het volgende:
Tsja bij mij niet.. Misschien inpakken in alu folie?
LOL!quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:54 schreef Flurry het volgende:
De mijne wordt zacht bij het ontdooien, maar da's juist ideaal: dan wacht je even tot alleen de buitenkant ontdooit is en dan schraap je zo de schil eraf
Haha ja mooi stuk buikspek uit de slowcooker. Ik zal geen tweede fotorechtendiscussie op laten waaienquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:46 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Pardon? De foto lag bij een broodjeszaak?
Je bedoelt een vergelijkbaar stuk varkensvlees?
Schoon maken in plakjes snijden en invriezen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:00 schreef PluisigNijntje het volgende:
Piet, ik heb laatst weer eens verse gemberwortel gekocht. Ik gebruik het alleen niet zoveel en meestal moet ik een deel weggooien. In de vriezer werd het zacht. Heb je tips hoe ik er misschien een houdbare pasta van kan maken oid?
Drogen uit, verliezen aromaquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 22:22 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Schoon maken in plakjes snijden en invriezen.
Dan wat je nodig hebt uit de vriezer halen en niet geheel ontdooien, en in kleinere stukjes snijden.
Zoietsquote:Op zaterdag 31 augustus 2013 16:05 schreef ErkendFokker het volgende:
Heb jij nog een idee voor een recept van een lekkere chocoladetaart met chocolademousse? Het liefst een koude taart aangezien mijn oven niet zo heel goed is (bodempje bakken zou nog wel moeten kunnen maar grotere baksels gaan altijd mis)
Of bedoel je arretjescake/koude hond?quote:Op donderdag 27 juni 2013 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
200 gram Suiker
8 Eieren
50 gram cacao
150 gram Maizena
zakje bakpoeder (optie)
snufje zout
Vanillearoma of extract
Paar druppels citroensap
Eieren moet op kamertemperatuur zijn
Scheid de eieren, roer het eigeel met de suiker tot deze is opgelost.
Meng je meel met het bakpoeder
Zeef hier beetje bij beetje de maizena in tot het dikvloeibaar is, niet meer
Sla de eiwitten heel erg stijf met een kneepje citroen (Het zuur zorgt er voor dat het beter opslaat)
Envelopeer beetje bij beetje het eiwit door de suiker-eigeel massa. Niet roeren, maar met een silicoonspatel omslaan, als je roert gaat de lucht eruit
Als je al het eiwit er door hebt zeef er dan beetje bij beetje de resterende cacaomaizena door terwijl je dit omslaat.
Je hebt nu een hele luchtige massa
Stort dit voorzichtig in een 28 cm springvorm die bekleed is met bakpapier
ca 30-40 minuten bakken in een bij 200 graden voorverwarmde oven, het liefst met een bakblik met wat water er op onderin, zodat je stoom krijgt.
eerste 25 minuten niet openen, daarna kan je eens proberen met een sateprikker of hij gaar is. Als je denkt dat ie gaar is nog 5 minuten laten staan.
.
Dit mengsel wordt erg luchtig, je zal waarschijnlijk een kop er op krijgen.
Af laten koelen en met een lang mes er 3 dunne plakken van snijden.
Deze plakken besprenkelen met grand marnier
Smelt 150 gram bittere chocolade au bain marie in een rvs schaal, zorg dat het smelt maar niet te heet wordt
Sla 350 cc slagroom stijf in een rvs schaal
Als de chocolade gesmolten is, voeg een flinke eetlepel slagroom toe en envelopeer het er door, zodat het dunner wordt, meng het chocolademengsel met de rest van de slagroom door het met een siliconenspatel om te slaan, maar niet roeren, het moet luchtig blijven.
Bestrijk een plak van de taart met dit chocomengsel, leg er een tweede op en herhaal, leg de derde erop en herhaal, smeer ook de zijkanten in.
Laat dit opstijven in de koelkast.
Deze chocoladetaart heeft het voordeel dat hij niet machtig is, en niet mierzoet is.
Ja nouja, wou een koude taart maken omdat mijn oven zo kut is.. chocolademousse en biscuit bodem maar daar moet nog meer bijquote:Op zaterdag 31 augustus 2013 16:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoiets
[..]
Of bedoel je arretjescake/koude hond?
Koop het kant en klaar gebakken kapsel, besprenkel met grand marnier en volg verder het bovenstaande recept,quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 17:32 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Ja nouja, wou een koude taart maken omdat mijn oven zo kut is.. chocolademousse en biscuit bodem maar daar moet nog meer bij
Klinkt goed :p roombotercake, hotelcake of chocoladecake (lichte of zware)quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Koop het kant en klaar gebakken kapsel, besprenkel met grand marnier en volg verder het bovenstaande recept,
Desnoods koop je een cake, doe je hetzelfde mee.
Dan meer chocolade door je mousse die je er tussen doet, en je kan hem ook overdekken met couverture, omdat je geen punten snijdt maar plakkenquote:Op zaterdag 31 augustus 2013 17:41 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Klinkt goed :p roombotercake, hotelcake of chocoladecake (lichte of zware)
Je hebt je eigen vraag al beantwoord hč?quote:Op zondag 1 september 2013 16:38 schreef EnemyRock het volgende:
Is er een verschil tussen een potje ketoembar en verse koriander? De smaak van verse koriander staat mij namelijk heel erg tegen terwijl ik ketoembar erg lekker vind en vaak in de keuken gebruik.
Je kan hiervan een heerlijke frittatta makenquote:Op maandag 2 september 2013 14:24 schreef PluisigNijntje het volgende:
Piet, nog bedankt voor je antwoord over de gember trouwens.
Ik wil vanavond restjes opmaken. Ik heb over: gekookte aardappelen in de schil, paprika's, courgette, uien, spekjes en nog wat sla.
Ik zat eraan te denken een of ander gerecht te maken van de aardappels en groenten, daarbij sla en kippenpoten.
Alleen laat mijn inspiratie wat betreft technieken en kruiden me een beetje in de steek..
Nog tips?
Sorry, kom net van de tandarts, ff geen inspiratiequote:Op maandag 2 september 2013 14:31 schreef PluisigNijntje het volgende:
Haha, volgens mij raadde Piet mij dat de vorige keer dat ik aardappels en spekjes over had ook al aan. Ook gemaakt toen, inderdaad lekker maar ik zoek nu liever iets anders..
Klinkt okay, tip, scheid de eieren en sla het eiwit heel stijf. Meng je vulling en voeg dan het eiwit toe, schep het eiwit eronder. Dan wordt je vulling luchtigerquote:Op maandag 2 september 2013 16:55 schreef PluisigNijntje het volgende:
Het wordt een clafoutis/ gratin van alle groente + een prei, met liefdevol gemarineerde kippenpoten
kurkuma smaakt bitter. Wat wil je geel maken?quote:Op woensdag 4 september 2013 14:00 schreef rhubarb het volgende:
Piet, voor een gerecht heb ik gele kleurstof nodig. Kan ik daar kurkuma voor gebruiken of heeft dat teveel smaak van zich zelf? Als curcumine nodig is, waar kan ik dit dan halen? Of is een gele kleurstofstift voor cupcakes van dr oetker ook geschikt? (het is niet voor taart bedoeld)
Kaasblokje gemaakt van risotto en oude kaas gehard in een rubberen matje in de magnetron.quote:Op woensdag 4 september 2013 14:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
kurkuma smaakt bitter. Wat wil je geel maken?
Voedingskleurstoffen zijn vrijwel smaakneutraal.
Saffraan geeft een hele mooie gele kleur en een hele mooie smaak.
Safraan met een klein beetje zout in een vijzel heel fijn wrijven en dan je vloeistof voor de risotto gebruiken om het op te lossen. Daarna de risotto koken met deze vloeistof. Risotto kleurt prachtig met saffraan en de smaak past mooi bij dit gerecht.quote:Op woensdag 4 september 2013 14:04 schreef rhubarb het volgende:
[..]
Kaasblokje gemaakt van risotto en oude kaas gehard in een rubberen matje in de magnetron.
Sowieso is saffaan en rijst een goddelijke combi.quote:
Waarschijnlijk omdat ze dat niet zijnquote:Op woensdag 4 september 2013 17:19 schreef rhubarb het volgende:
Waarom zijn voorgekookte krieltjes volgens de verpakking "niet geschikt om in te vriezen"?
Heb je wel eens echte saffraanrijst gegeten?quote:Op woensdag 4 september 2013 20:37 schreef krakkemieke het volgende:
Omdat soort van rauwe aardappels niet goed in te vriezen zijn.
En nasi koening is echt wel lekker! (met kurkuma ja)
Ik ben erg nieuwsgierig naar jou leberkase recept, dat wil ik graag een keer makenquote:Op donderdag 5 september 2013 15:25 schreef Pietverdriet het volgende:
Ik ga een Leberkase bakken, daarbij puree en zuurkool met spek.
Zal het morgen ff postenquote:Op donderdag 5 september 2013 20:37 schreef Soury het volgende:
[..]
Ik ben erg nieuwsgierig naar jou leberkase recept, dat wil ik graag een keer maken
Dankquote:
Ik heb deze vakantie paella met saffraan gegeten, ik vond het heerlijk.quote:Op woensdag 4 september 2013 21:43 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Heb je wel eens echte saffraanrijst gegeten?
Maak er alsnog soep mee, met diepvries asperges, of chique chileensequote:Op vrijdag 6 september 2013 22:04 schreef Aventura het volgende:
Kwam bij het ordenen van mijn vriezer nog een bak aspergekookvocht tegen. Kan ik daar nog wat mee? Was ooit mijn plan om er soep van te maken, met wat verse asperges erbij dus, maar ben het helemaal vergeten...
Geen haast ik heb vandaag al genoeg gedaan voor morgen.quote:
Jum! Ben ik inmiddels ook bekend door geworden in de buurtquote:Op vrijdag 6 september 2013 22:24 schreef Soury het volgende:
[..]
Geen haast ik heb vandaag al genoeg gedaan voor morgen.
Moinks ballen gemaakt voor de bbq
Nee ik maak de saus zelfquote:Op vrijdag 6 september 2013 23:17 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Jum! Ben ik inmiddels ook bekend door geworden in de buurt
Ook met Noskos BBQ saus?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Iedereen is een kutlultrut
Muizen? Kleine harige opdonders met een kaas fixatie., en Lucie Ball die gillend op een tafel staat in een oudbollige tv serie. En een vaste PI is KUT !!!! NIET doen
Mijn recept (nou ja mijn) staat erquote:Op vrijdag 6 september 2013 23:20 schreef SiGNe het volgende:
[..]
Wat voor saus maak je erbij?
įltijd interesse voor sausjes
Ik had het er later bij gezet, klinkt niet lekker het is super lekker. Morgen gaan ze met saus op de bbqquote:Op vrijdag 6 september 2013 23:25 schreef SiGNe het volgende:
Ah, niet gezien door de spoiltag, sorry![]()
Klinkt erg lekker![]()
400 g Rundvlees, bv ribquote:Op donderdag 5 september 2013 20:37 schreef Soury het volgende:
[..]
Ik ben erg nieuwsgierig naar jou leberkase recept, dat wil ik graag een keer maken
Bij gebrek aan gehaktmolen voor de eerste maling, snij het met een mes. In de keukenmachine het vlees niet fijnmaken zonder ijs. Dan gaat het helemaal lukkenquote:
Ik heb een keukenmachine die ijs aan kanquote:Op zondag 8 september 2013 16:57 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Bij gebrek aan gehaktmolen voor de eerste maling, snij het met een mes. In de keukenmachine het vlees niet fijnmaken zonder ijs. Dan gaat het helemaal lukken
Dat is het tweede recept in mijn post. Kwam uit de kerst Allerhande waar Jamie aan meewerkte.quote:Op zondag 8 september 2013 20:57 schreef Bleie het volgende:
Ik heb een recept van Jamie Oliver waarin hij de pompoen in achten snijdt, en die inwrijft met een mix van korianderzaad, oregano, venkelzaad, rode peper, knoflook, zout en peper, met wat olijfolie. Dat een half uurtje in de oven, op 200 gr. Superlekker.
Oeps, had je links niet aangeklikt. En ik heb t uit een van zn boeken (naked chef)quote:Op zondag 8 september 2013 21:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Dat is het tweede recept in mijn post. Kwam uit de kerst Allerhande waar Jamie aan meewerkte.
Ik weet even niet hoe ik van die leuke linkjes die er niet als linkjes uitzien maak op de tablet. Te veel moeite ookquote:Op zondag 8 september 2013 21:20 schreef Bleie het volgende:
[..]
Oeps, had je links niet aangeklikt. En ik heb t uit een van zn boeken (naked chef)
Als alternatief zou ik eerder Maizena dan patentbloem gebruiken, want geen gluten. Maar je zou ook aan bonenmeel kunnen denken. gemalen (gedroogde) witte bonen. Wordt veel gebruikt in de industrie omdat amandelen duur zijn. Denk alleen dat je dat zelf moet malen. De smaak krijg je met beide niet in de buurt van amandelen trouwens.quote:Op maandag 9 september 2013 07:34 schreef Gwywen het volgende:
Ik heb een receptenboek gekregen over taartjes en andere zoetigheden, bij ongeveer de helft staat amandelmeel als ingrediėnt maar wegens allergie kan ik dat niet gebruiken.
Is er een alternatief? Gewone patentbloem?
Ik gebruik maizena in heel veel baksels, zoals taarten en cake.quote:Op maandag 9 september 2013 07:45 schreef Gwywen het volgende:
Maizena, daar zou ik nou nooit opgekomen zijn, bedankt, ga ik uitproberen.
En dat is dus omdat daar geen gluten in zit, begrijp ik?quote:Op maandag 9 september 2013 07:46 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Ik gebruik maizena in heel veel baksels, zoals taarten en cake.
Lossere structuur, geen broodstructuur, maar zacht en splijtbaar met een vorkjequote:Op maandag 9 september 2013 08:17 schreef Gwywen het volgende:
[..]
En dat is dus omdat daar geen gluten in zit, begrijp ik?
Wat doet dat dan precies? Wordt het daar zachter van?
Klinkt super!quote:Op maandag 9 september 2013 09:17 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Lossere structuur, geen broodstructuur, maar zacht en splijtbaar met een vorkje
Ja, dat is idd precies bedoeling.quote:Op maandag 9 september 2013 10:21 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Klinkt super!![]()
Zo steek je nog eens wat op.
Nu ik toch in dit topic ben, schiet me ineens te binnen dat ik bij een bramentaartje laatst de roomboter tot 'beurre noisette' moest laten smelten.
Ik heb het heel zachtjes opgezet tot het zich splitste in een heldere vloeistof en een soort bruine korreltjes op de bodem, is dat de bedoeling? Het rook inderdaad een beetje apart, noot-achtig.
Neem een (ouwe) vork en prik die in een paprika, neem een gasbrander en steek die aan. Brand daarmee de paprika af, de huid wordt zwart. Niet schrikken.quote:Op maandag 9 september 2013 11:58 schreef essnhills het volgende:
Net in het pizza-topic de tip gekregen om eens geroosterde paprika's te pureren als alternatief sausje voor op de pizza (ik kan niet tegen tomaat). Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Een hele paprika in de oven doen op 180 zodat ik daarna het velletje er af trek en in de blender kan gooien? Of moet ik het gewoon in reepjes in de pan roosteren en dan met velletje in de blender? Iemand tips?
Van Batak heb je potten met gegrillde rode paprika's.quote:Op maandag 9 september 2013 12:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Of, als je heel lui bent, haal een grote pot milde Ayvar bij de turkse slager. Is een soort "sambal" maar dan geheel niet scherp gemaakt van paprika en aubergine.
Er is ook een pittige variant, er lekker op gegrilled vlees.
Klopt, had ik geeneens aan gedacht, en die zijn eigenlijk veel lekkerder dan die blokkige paprika's uit het westland.quote:Op maandag 9 september 2013 12:15 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Van Batak heb je potten met gegrillde rode paprika's.
Klopt, maar zoveel heb je ook niet nodig, een kwart sinaasappel is voldoende om scheurbuik te genezen.quote:Op maandag 9 september 2013 12:23 schreef Lienekien het volgende:
Ik vraag me wel eens af wat de voedingswaarde nog is van die uit een pot. Verse paprika's zijn behoorlijk rijk aan vitamine c.
Oven kan prima, braad hem eerst even aan in een koekenpan, en dan 2-3 uur bij 120 graden.quote:Op maandag 9 september 2013 19:52 schreef Skaai het volgende:
Hallo! Ik heb een varkensfiletrollade (750 gram) liggen en nou kwam ik een recept tegen met appel en kaneel en kruidnagel. Nou geeft het recept aan dat ik 'm op de barbecue moet bereiden (zo'n 1,5 uur en dan telkens omdraaien) maar ik heb geen tuin noch barbecue.
Ik kan hem toch ook gewoon in de oven mikken? En hoe lang en hoe heet denk je dat het dan moet?
Heb vanavond pompoensoep gemaakt die door kan gaan voor een ragout.quote:Op zondag 8 september 2013 19:48 schreef utrecht1970 het volgende:
Ik heb een flespompoen gekocht waar ik een hoofdgerecht mee wil maken geen soep, suggesties? Overigens geen idee hoe je het bereidt
Heb geen goede ervaringen met staartstuk, hoor verhalen dat je het als steak kan eten, maar een paar keer taaie boel gehad en er uiteindelijk een (zeer smakelijk) stoofgerecht mee gemaakt.quote:Op dinsdag 10 september 2013 20:39 schreef Sorella het volgende:
Piet, ik heb een (picanha) staartstuk van 1 kilo in de vriezer liggen en nu kom ik alleen recepten voor op de bbq tegen of als steaks. Ik wil hem in de oven bereiden.
Vetlaag insnijden en dan aanbraden met peper en zout of meteen in de oven gooien op weet ik veel hoeveel graden en tijd ?
Nee, niet met die vetlaagquote:Op dinsdag 10 september 2013 22:15 schreef Sorella het volgende:
Het is de bedoeling om hem als 1 geheel te braden en dan aan tafel aan te snijden.
3 uur op 75 wordt het dan niet te droog ?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |