Oortjes zijn lastig. Maak ze idd dunner,quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 20:18 schreef Flurry het volgende:
Ik heb nu 3 keer orecchiette pasta gemaakt met steeds hetzelfde resultaat: oneetbare pasta die van binnen rauw blijft, hoe lang je het ook kookt. Zelfs wanneer de buitenkant al helemaal glazig en papperig wordt. Ik gebruik Soubry griesmeel van harde tarwe:
[ afbeelding ]
Heb zowel deeg met ei als met water geprobeerd, kort (uurtje) en lang (meerdere dagen) drogen voor het koken, maar dat lijkt geen verschil te maken. Ik maak de oortjes vrij dun volgens mij, maar door de vorm zijn ze nog steeds dikker dan "gewone" pasta.
Moet ik toch proberen om ze nog dunner te maken, of zit het geheim ergens anders?
Nee, alles wat uit de pastamachine komt is prima (maar inderdaad dunner). Ik wilde ook eens "met de hand" pasta maken, maar dat blijkt lastiger dan verwachtquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 20:22 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Oortjes zijn lastig. Maak ze idd dunner,
Heb je het ook met spaghetti?
Als die italiaanse mama's het maken lijkt het zo gemakkelijk, niet?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 20:24 schreef Flurry het volgende:
[..]
Nee, alles wat uit de pastamachine komt is prima (maar inderdaad dunner). Ik wilde ook eens "met de hand" pasta maken, maar dat blijkt lastiger dan verwacht
Yepquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:35 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Als die italiaanse mama's het maken lijkt het zo gemakkelijk, niet?
Gros van de recepten op interwebz en ook in kookboeken zijn overgetypt, en meestal niet door diegene wiens naam er onder staat (of op de cover) uitgeprobeerd. Meeste die beroemde tv kok kookboeken komen bij redacties vandaan en een Jamie verschijnt alleen op de fotoshoot.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 08:01 schreef Flurry het volgende:
[..]
Yep
Wat me ook stoort is dat er tal van recepten en instructies op internet staan, maar niemand heeft het over het belang van het maken van dunne oortjes of dat ze daar problemen mee hebben. Het is net alsof ik de enige ben
Het word niet vanzelf langer houdbaar als je er een pasta van maakt volgens mij. Je zal ook iets moeten toevoegen dat conserveert, zoals zout, suiker, olie of azijn. Dat heeft dan ook invloed op de smaak. Waar gebruik je de gember in het algemeen voor?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:01 schreef PluisigNijntje het volgende:
Ben nog wel benieuwd naar die pasta.
Die bovenste foto lag vandaag bij de biologische markt bij een broodjeszaak. Kraampje zag er zo goed uit dat ik n broodje pulled pork met cole slaw heb gehaald, yum!quote:Op zondag 25 augustus 2013 14:52 schreef RobinOok het volgende:
Van die lapjes of een hele schouder?
[ link | afbeelding ]
Pork Shoulder
[ link | afbeelding ]
Varkensschouder
Leg het in siroop, schillen, stukjes snijden, en in een potje met zware suikersiroop (60%) leggen in de koelkast. Het zoeter worden is voor de meeste gember gerechten geen probleem, en bonus, zelfgemaakte gembeersiroopquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:00 schreef PluisigNijntje het volgende:
Piet, ik heb laatst weer eens verse gemberwortel gekocht. Ik gebruik het alleen niet zoveel en meestal moet ik een deel weggooien. In de vriezer werd het zacht. Heb je tips hoe ik er misschien een houdbare pasta van kan maken oid?
Laos of galanga?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:55 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mijn gember en hoe heet dat oranje ding dat op gember lijkt doen het prima in een zakje in de vriezer.
Pardon? De foto lag bij een broodjeszaak?quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 15:31 schreef rhubarb het volgende:
[..]
Die bovenste foto lag vandaag bij de biologische markt bij een broodjeszaak. Kraampje zag er zo goed uit dat ik n broodje pulled pork met cole slaw heb gehaald, yum!![]()
Nee. Eerst de knollen schillen. Als je ze wil gebruiken, kan je ze gewoon bevroren raspen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:47 schreef PluisigNijntje het volgende:
Tsja bij mij niet.. Misschien inpakken in alu folie?
LOL!quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:54 schreef Flurry het volgende:
De mijne wordt zacht bij het ontdooien, maar da's juist ideaal: dan wacht je even tot alleen de buitenkant ontdooit is en dan schraap je zo de schil eraf
Haha ja mooi stuk buikspek uit de slowcooker. Ik zal geen tweede fotorechtendiscussie op laten waaienquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:46 schreef RobinOok het volgende:
[..]
Pardon? De foto lag bij een broodjeszaak?
Je bedoelt een vergelijkbaar stuk varkensvlees?
Schoon maken in plakjes snijden en invriezen.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 14:00 schreef PluisigNijntje het volgende:
Piet, ik heb laatst weer eens verse gemberwortel gekocht. Ik gebruik het alleen niet zoveel en meestal moet ik een deel weggooien. In de vriezer werd het zacht. Heb je tips hoe ik er misschien een houdbare pasta van kan maken oid?
Drogen uit, verliezen aromaquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 22:22 schreef Curiosity het volgende:
[..]
Schoon maken in plakjes snijden en invriezen.
Dan wat je nodig hebt uit de vriezer halen en niet geheel ontdooien, en in kleinere stukjes snijden.
Zoietsquote:Op zaterdag 31 augustus 2013 16:05 schreef ErkendFokker het volgende:
Heb jij nog een idee voor een recept van een lekkere chocoladetaart met chocolademousse? Het liefst een koude taart aangezien mijn oven niet zo heel goed is (bodempje bakken zou nog wel moeten kunnen maar grotere baksels gaan altijd mis)
Of bedoel je arretjescake/koude hond?quote:Op donderdag 27 juni 2013 20:17 schreef Pietverdriet het volgende:
200 gram Suiker
8 Eieren
50 gram cacao
150 gram Maizena
zakje bakpoeder (optie)
snufje zout
Vanillearoma of extract
Paar druppels citroensap
Eieren moet op kamertemperatuur zijn
Scheid de eieren, roer het eigeel met de suiker tot deze is opgelost.
Meng je meel met het bakpoeder
Zeef hier beetje bij beetje de maizena in tot het dikvloeibaar is, niet meer
Sla de eiwitten heel erg stijf met een kneepje citroen (Het zuur zorgt er voor dat het beter opslaat)
Envelopeer beetje bij beetje het eiwit door de suiker-eigeel massa. Niet roeren, maar met een silicoonspatel omslaan, als je roert gaat de lucht eruit
Als je al het eiwit er door hebt zeef er dan beetje bij beetje de resterende cacaomaizena door terwijl je dit omslaat.
Je hebt nu een hele luchtige massa
Stort dit voorzichtig in een 28 cm springvorm die bekleed is met bakpapier
ca 30-40 minuten bakken in een bij 200 graden voorverwarmde oven, het liefst met een bakblik met wat water er op onderin, zodat je stoom krijgt.
eerste 25 minuten niet openen, daarna kan je eens proberen met een sateprikker of hij gaar is. Als je denkt dat ie gaar is nog 5 minuten laten staan.
.
Dit mengsel wordt erg luchtig, je zal waarschijnlijk een kop er op krijgen.
Af laten koelen en met een lang mes er 3 dunne plakken van snijden.
Deze plakken besprenkelen met grand marnier
Smelt 150 gram bittere chocolade au bain marie in een rvs schaal, zorg dat het smelt maar niet te heet wordt
Sla 350 cc slagroom stijf in een rvs schaal
Als de chocolade gesmolten is, voeg een flinke eetlepel slagroom toe en envelopeer het er door, zodat het dunner wordt, meng het chocolademengsel met de rest van de slagroom door het met een siliconenspatel om te slaan, maar niet roeren, het moet luchtig blijven.
Bestrijk een plak van de taart met dit chocomengsel, leg er een tweede op en herhaal, leg de derde erop en herhaal, smeer ook de zijkanten in.
Laat dit opstijven in de koelkast.
Deze chocoladetaart heeft het voordeel dat hij niet machtig is, en niet mierzoet is.
Ja nouja, wou een koude taart maken omdat mijn oven zo kut is.. chocolademousse en biscuit bodem maar daar moet nog meer bijquote:Op zaterdag 31 augustus 2013 16:44 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Zoiets
[..]
Of bedoel je arretjescake/koude hond?
Koop het kant en klaar gebakken kapsel, besprenkel met grand marnier en volg verder het bovenstaande recept,quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 17:32 schreef ErkendFokker het volgende:
[..]
Ja nouja, wou een koude taart maken omdat mijn oven zo kut is.. chocolademousse en biscuit bodem maar daar moet nog meer bij
Klinkt goed :p roombotercake, hotelcake of chocoladecake (lichte of zware)quote:Op zaterdag 31 augustus 2013 17:36 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Koop het kant en klaar gebakken kapsel, besprenkel met grand marnier en volg verder het bovenstaande recept,
Desnoods koop je een cake, doe je hetzelfde mee.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |