Mooi zo.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:27 schreef justanick het volgende:
InHolland doet hier via het AD aan damage control. De studenten hebben gelijk; de scriptie-eisen zijn momenteel bizar bij InHolland, op alle vlakken.
Maar eerst waren ze ook bizar slecht en hoorden we de studenten niet dat ze met hun kopieen gewoon konden slagen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:27 schreef justanick het volgende:
InHolland doet hier via het AD aan damage control. De studenten hebben gelijk; de scriptie-eisen zijn momenteel bizar bij InHolland, op alle vlakken.
De meeste andere HBO-opleidingen hebben de eisen ook wel aangescherpt, maar die verwachten gewoon van de studenten dat ze een degelijk en onderbouwd onderzoek uitvoeren als scriptie. Wat ook logisch is.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:30 schreef Automatique het volgende:
[..]
Mooi zo.
Nu de rest van de HBO's nog.
Klopt, maar ze slaan nu de andere kant op door.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Maar eerst waren ze ook bizar slecht en hoorden we de studenten niet dat ze met hun kopieen gewoon konden slagen.
Oh, de studenten moeten nu dus daadwerkelijk iets heel goeds schrijven? Schande inderdaad.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:32 schreef justanick het volgende:
[..]
Klopt, maar ze slaan nu de andere kant op door.
Een paar jaar geleden kon iedereen daar slagen. Ik heb letterlijk studenten een 8 zien krijgen met een scriptie die een 4 verdiende. Nu doen ze exact het tegenovergestelde.
Terecht. Als je een nutteloze mennudzjment-opleiding kiest in plaats van een echte opleiding, verdien je het ook gewoon om genaaid te worden...quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:27 schreef justanick het volgende:
Wat begrijp je niet aan de opmerking die ik maakte?quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:36 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Oh, de studenten moeten nu dus daadwerkelijk iets heel goeds schrijven? Schande inderdaad.
Ik begrijp het volledig. Er worden nu eindelijk eisen gesteld die al veel eerder gesteld hadden moeten worden, de studenten vinden dit echter te hoge eisen omdat ze de capaciteiten niet hebben om er aan te voldoen en hangen daarom nu de huilie uit. Blijkbaar is het niet onmogelijk want er slagen wel degelijk mensen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:37 schreef justanick het volgende:
[..]
Wat begrijp je niet aan de opmerking die ik maakte?
Het zou me niet verbazen als veel mensen die op de middelbare school net met de hakken over de sloot geslaagd waren een makkelijke route wilde om aan een hoger onderwijs papiertje te komen en daarom voor deze opleiding kozen. En nu is het van supergemakkelijk opeens omgeschakeld naar bovengemiddeld moeilijkquote:Op donderdag 18 juli 2013 11:39 schreef CherryOnTop het volgende:
Ik begrijp het volledig. Er worden nu eindelijk eisen gesteld die al veel eerder gesteld hadden moeten worden, de studenten vinden dit echter te hoge eisen omdat ze de capaciteiten niet hebben om er aan te voldoen en hangen daarom nu de huilie uit.
Ik verhaal: vroeger gaven ze scripties die een 4 waard waren een 8, nu doen ze het tegenovergestelde.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:39 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ik begrijp het volledig. Er worden nu eindelijk eisen gesteld die al veel eerder gesteld hadden moeten worden, de studenten vinden dit echter te hoge eisen omdat ze de capaciteiten niet hebben om er aan te voldoen en hangen daarom nu de huilie uit. Blijkbaar is het niet onmogelijk want er slagen wel degelijk mensen.
Daar heeft die opleiding natuurlijk helemaal geen belang bij. Ik denk echt dat de studenten dachten er te gemakkelijk vanaf te komen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:49 schreef justanick het volgende:
[..]
Ik verhaal: vroeger gaven ze scripties die een 4 waard waren een 8, nu doen ze het tegenovergestelde.
Waarschijnlijk zullen ze op basis van hun menudzjment-papiertje ergens in het middenkader instromen en mensen, die daadwerkelijk capabel zijn, het bloed onder de nagels vandaan gaan halen met hun incompetentie en stelselmatig falen...quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:52 schreef Perrin het volgende:
Tweehonderd(!) studenten media en entertainment management?! Wat voor werk denken ze daar later mee te gaan doen?
Manager bij john de mol of zo te worden.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:52 schreef Perrin het volgende:
Tweehonderd(!) studenten media en entertainment management?! Wat voor werk denken ze daar later mee te gaan doen?
Ja, en wat vind je nou zelf beter? Dat eerste of dat tweede?quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:49 schreef justanick het volgende:
[..]
Ik verhaal: vroeger gaven ze scripties die een 4 waard waren een 8, nu doen ze het tegenovergestelde.
Qua belang van de opleiding vergis je je.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:52 schreef Disana het volgende:
[..]
Daar heeft die opleiding natuurlijk helemaal geen belang bij. Ik denk echt dat de studenten dachten er te gemakkelijk vanaf te komen.
Een handjevol zal zo'n soort plekje vinden idd, maar de overige 190?!quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:58 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Manager bij john de mol of zo te worden.
Maar alleen al het idee dat de meeste hoogopgeleiden naar management functies zouden kunnen doorstromen is al te dom voor woorden Alle organisaties zijn piramides alleen op de top zitten wat managers.
Nou dat lijkt me toch wel als er vrijwel niemand slaagt omdat het niveau HBO ontstijgt.quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:58 schreef justanick het volgende:
[..]
Qua belang van de opleiding vergis je je.
Opleidingen krijgen een accreditatiecommissie langs. Die beoordeeld of de opleiding van HBO-niveau is. Die commissie kijkt vooral naar het niveau van de scripties. Als je bijna niemand af laat studeren heb je ook weinig risico dat je opleiding wordt afgeschoten op het niveau van de scripties.
Waarom is dat een relevante vraag?quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:58 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ja, en wat vind je nou zelf beter? Dat eerste of dat tweede?
Maar wat studenten bij InHolland zelf een 8 vinden is waarschijnlijk inderdaad eerder een 4 waard dan een 8 volgens de regels.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:00 schreef justanick het volgende:
[..]
Waarom is dat een relevante vraag?
Een scriptie die een 8 verdient hoort gewoon een 8 te krijgen. En een scriptie die een 4 verdient hoort gewoon een 4 te krijgen. Lijkt mij logisch.
Waar staat menudzjment voor?quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:56 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Waarschijnlijk zullen ze op basis van hun menudzjment-papiertje
Ik heb het er niet over wat studenten zelf vinden. Ik heb het over normale, realistische eisen die bij fatsoenlijke HBO-opleidingen worden gesteld.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:01 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Maar wat studenten bij InHolland zelf een 8 vinden is waarschijnlijk inderdaad eerder een 4 waard dan een 8 volgens de regels.
Laat je niet misleiden door de woordvoerder van InHolland. Dat ze taalbeheersing als argument gebruiken is puur damage control. Om o.a. mensen zoals jij om de tuin te leiden dat er niets aan de hand is daar.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:01 schreef Elfletterig het volgende:
Het is wat hè? HBO-eisen laten gelden voor een HBO-opleiding...
Het is natuurlijk ook van de gekke dat je een management-opleiding op HBO-niveau doet en dat men dan eisen gaat stellen aan onbelangrijke zaken als taalbeheersing.![]()
Nog even en je moet ook nog aantoonbaar over vakkennis en vaardigheden beschikken.
O de eisen die op papier staan voor het kunnen behalen van een hbo diploma zijn dus eigenlijk niet realistisch? En waarom dan niet?quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:04 schreef justanick het volgende:
[..]
Ik heb het er niet over wat studenten zelf vinden. Ik heb het over normale, realistische eisen die bij fatsoenlijke HBO-opleidingen worden gesteld.
Waar zeg ik dat de eisen voor het behalen van 'een' HBO-opleiding niet realistisch zijn?quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:05 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
O de eisen die op papier staan voor het kunnen behalen van een hbo diploma zijn dus eigenlijk niet realistisch? En waarom dan niet?
Omdat je gewichtige zaken in het ABN tegenwoordig nu eenmaal in het Engels hoort te zeggen...quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:03 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Hij vindt het volgens mij hip om 'management' zo te schrijven, al zou ik niet weten waarom.
Zijn ze doorgeslagen, of zijn zij de enige die de bestaande regels daadwerkelijk hanteren?quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:10 schreef justanick het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat de eisen voor het behalen van 'een' HBO-opleiding niet realistisch zijn?
Ik zeg alleen dat ze bij InHolland zijn doorgeslagen.
Jij bent de klokkenluiderquote:Op donderdag 18 juli 2013 12:05 schreef justanick het volgende:
[..]
Laat je niet misleiden door de woordvoerder van InHolland. Dat ze taalbeheersing als argument gebruiken is puur damage control. Om o.a. mensen zoals jij om de tuin te leiden dat er niets aan de hand is daar.
Ze zijn doorgeslagen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:11 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Zijn ze doorgeslagen, of zijn zij de enige die de bestaande regels daadwerkelijk hanteren?
Ik vraag me trouwens af hoe nu zoveel kunnen zakken, dat zegt ook wel wat over de kwaliteiten van de docenten lijkt me zo..quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:14 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Of een één van de figuren die een 4 heeft gekregen terwijl hij het zelf een 8 waard vond
Klopt waarschijnlijk. Slecht onderwijs, slechte studenten en dan wel degelijke eisen stellen aan het eindwerk is nu eenmaal iets wat niet zo realistisch is.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:15 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Ik vraag me trouwens af hoe nu zoveel kunnen zakken, dat zegt ook wel wat over de kwaliteiten van de docenten lijkt me zo..
Ben blij dat er zoveel mensen zijn die die keuze maken, betekent meer kans op werk voor mensen met een nuttige opleidingquote:Op donderdag 18 juli 2013 12:18 schreef Elfletterig het volgende:
Ik snap sowieso niet het nut van HBO-opleidingen Media & Entertainment Management, maar volgens mij is dat geen bijster originele opmerking...
quote:
Kennis van en ervaring met het beoordelingssysteem van scripties op HBO-niveau. Ik weet vrij nauwkeurig hoe diverse opleidingen hun scripties beoordelen. InHolland valt al een tijdje op.quote:
Ik ben niet blij dat zo veel mensen die keuze maken. Want de belastingbetaler betaalt een fors deel van de rekening. Als samenleving investeren wij miljarden in onderwijs. En een deel van dat geld wordt dan uitgegeven aan studenten die zo'n flutopleiding volgen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:20 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ben blij dat er zoveel mensen zijn die die keuze maken, betekent meer kans op werk voor mensen met een nuttige opleiding
Geef eens wat voorbeelden van regels bij InHolland en regels bij andere hbo instellingen, die aangeven waarom InHolland is 'doorgeslagen'.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:22 schreef justanick het volgende:
[..]
Kennis van en ervaring met het beoordelingssysteem van scripties op HBO-niveau. Ik weet vrij nauwkeurig hoe diverse opleidingen hun scripties beoordelen. InHolland valt al een tijdje op.
Ik sta dan ook in het geheel niet te kijken van deze berichtgeving.
Van de site van inHolland:quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:18 schreef Elfletterig het volgende:
Ik snap sowieso niet het nut van HBO-opleidingen Media & Entertainment Management, maar volgens mij is dat geen bijster originele opmerking...
Leuk idee, maar je maakt in mijn ogen 1 enorme denkfout. Mensen die op dit moment niet voor een technische opleiding kiezen, bijvoorbeeld omdat het hen aan de motivatie of benodigde capaciteiten ontbreekt, zullen dit wellicht wel gaan doen als dat financieel aantrekkelijker is dan de studie die op dit moment hun voorkeur heeft. Het gevolg is dat er grote hoeveelheden belastinggeld worden verspild aan het opleiden van studenten waarvan je bij voorbaat al kunt aanvoelen dat ze die opleiding niet zullen afronden.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:23 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik ben niet blij dat zo veel mensen die keuze maken. Want de belastingbetaler betaalt een fors deel van de rekening. Als samenleving investeren wij miljarden in onderwijs. En een deel van dat geld wordt dan uitgegeven aan studenten die zo'n flutopleiding volgen.
Het is dringend noodzakelijk om opleidingen gericht te gaan beprijzen. Sommige opleidingen moeten peperduur worden, anderen spotgoedkoop, gratis of ja... zelfs met geld toe! Zeker bij de technische opleidingen kan ik me zoiets voorstellen. Laat studenten Media & Entertainment Management maar bijdragen aan de bekostiging van technische opleidingen.
Wat?quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:26 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Van de site van inHolland:
Ben je creatief, actief en onderneem je graag zelfstandig activiteiten? Heb je het eindexamenfeest op school georganiseerd? Beheer jij altijd de 'pot' als je samen met je vrienden een dagje op stap gaat? En weet jij altijd precies waar iets te beleven valt? Dan is de hbo-opleiding Media en Entertainment Management (MEM) echt iets voor jou.
Dat zijn de afstudeereisen zeker
Dat klinkt totaal flut. Een pretopleiding.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:26 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Van de site van inHolland:
Ben je creatief, actief en onderneem je graag zelfstandig activiteiten? Heb je het eindexamenfeest op school georganiseerd? Beheer jij altijd de 'pot' als je samen met je vrienden een dagje op stap gaat? En weet jij altijd precies waar iets te beleven valt? Dan is de hbo-opleiding Media en Entertainment Management (MEM) echt iets voor jou.
Dat zijn de afstudeereisen zeker
Verwacht je nu serieus van mij dat ik voorbeelden ga geven die tot personen zijn te herleiden?quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:24 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Geef eens wat voorbeelden van regels bij InHolland en regels bij andere hbo instellingen, die aangeven waarom InHolland is 'doorgeslagen'.
Hoe kan iets afgekeurd worden op taalfouten als er geen taalfouten te vinden zijn danquote:Op donderdag 18 juli 2013 12:31 schreef justanick het volgende:
[..]
Verwacht je nu serieus van mij dat ik voorbeelden ga geven die tot personen zijn te herleiden?
Ik heb inmiddels door dat het er bij jou niet in wil, maar er is de afgelopen jaren (terecht!) stevig ingegrepen in HBO-land, door de overheid (accreditatiecommissie). De meeste opleidingen hebben hun scriptie-eisen flink aangescherpt en daarover zul je mij niet horen klagen. In sommige gevallen was het gewoon echt heel hard nodig, in andere gevallen gewoon nuttig.
Maar er is een fundamenteel verschil tussen aanscherpen en scriptievoorstellen afwijzen omdat er te veel taalfouten in staan, terwijl die taalfouten werkelijk niet te bespeuren zijn in het voorstel in kwestie. Dat laatste gebeurt momenteel bij InHolland. Letterlijk.
Dat is mij ook een raadsel.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:33 schreef Smack10 het volgende:
[..]
Hoe kan iets afgekeurd worden op taalfouten als er geen taalfouten te vinden zijn dan?
Nee, we verwachten niet van je dat je met voorbeelden komt die tot personen zijn te herleiden, maar we verwachten wel dat je met argumenten komt om je stellingen te onderbouwen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:31 schreef justanick het volgende:
[..]
Verwacht je nu serieus van mij dat ik voorbeelden ga geven die tot personen zijn te herleiden?
Waar lees je dat? Ik vraag om voorbeelden van regels, om te kunnen zien of InHolland inderdaad 'doorslaat' of dat de regels normaal zijn en andere hbo instellingen gewoon te makkelijk zijn.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:31 schreef justanick het volgende:
[..]
Nee hoor, maar als iemand hier vanalles aan het beweren is in de vorm van feitelijkheden wil ik graag weten waar die op gebaseerd worden.quote:Ik heb inmiddels door dat het er bij jou niet in wil
Nou, mooi. Daar ben ik het ook mee eens.quote:, maar er is de afgelopen jaren (terecht!) stevig ingegrepen in HBO-land, door de overheid (accreditatiecommissie). De meeste opleidingen hebben hun scriptie-eisen flink aangescherpt en daarover zul je mij niet horen klagen. In sommige gevallen was het gewoon echt heel hard nodig, in andere gevallen gewoon nuttig.
En wat gebeurt er wanneer de examencommissie hierover aangeschreven wordt door die tientallen, zo niet honderden, studenten?quote:Maar er is een fundamenteel verschil tussen aanscherpen en scriptievoorstellen afwijzen omdat er te veel taalfouten in staan, terwijl die taalfouten werkelijk niet te bespeuren zijn in het voorstel in kwestie. Dat laatste gebeurt momenteel bij InHolland. Letterlijk.
We hebben het over 99% van de studenten die zakken.quote:
Dit is in de media terecht gekomen. Wat kun je daar uit herleiden?quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:36 schreef CherryOnTop het volgende:
En wat gebeurt er wanneer de examencommissie hierover aangeschreven wordt door die tientallen, zo niet honderden, studenten?
Daar kun je helemaal niks uit herleiden. Of geloof jij klakkeloos alles dat in de media geschreven/gezegd wordt?quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:42 schreef justanick het volgende:
[..]
Dit is in de media terecht gekomen. Wat kun je daar uit herleiden?
Jammer, dit beheer wordt mij niet toevertrouwd. Deze opleiding is derhalve niet voor mij.quote:Beheer jij altijd de 'pot' als je samen met je vrienden een dagje op stap gaat?
Ik niet. Ik zie andere users in dit topic daarintegen het verhaal van de woordvoerder vrij klakkeloos overnemen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:44 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Daar kun je helemaal niks uit herleiden. Of geloof jij klakkeloos alles dat in de media geschreven/gezegd wordt?
Regels zijn er niet. Er zijn wel beoordelingscriteria.quote:Maar nogmaals: je hebt zoveel ervaring met scripties op verschillende hbo instellingen zeg je, waarom is het zo moeilijk om dan even een paar regels op te noemen?
Dat zijn toch normale criteria? Zijn deze van InHolland of van een andere hbo instelling?quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:50 schreef justanick het volgende:
[..]
Ik niet. Ik zie andere users in dit topic daarintegen het verhaal van de woordvoerder vrij klakkeloos overnemen.
[..]
Regels zijn er niet. Er zijn wel beoordelingscriteria.
Denk daarbij aan zaken als:
* Is de probleemanalyse goed? Is het probleem helder? Zijn de mogelijke oorzaken goed en deugdelijk omschreven?
* Is de literatuurlijst van afdoende niveau?
* Is het onderzoek deugdelijk opgezet? Beschrijft de student welke waarborgen er zijn voor de validiteit van het onderzoek? Past de gekozen methodiek bij het probleem?
* Is er een afdoende theoretisch kader?
Enzovoorts.
Ja, maar studenten zijn zelf verantwoordelijk voor hun keuze. Ik vind het alleen erg dat de belastingbetaler zo'n opleiding moet subsidieren.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:29 schreef Disana het volgende:
[..]
Dat klinkt totaal flut. Een pretopleiding.
Of ze nemen gewoon een realistisch aantal studenten aan en geen honderden.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:53 schreef Homey het volgende:
[..]
Ja, maar studenten zijn zelf verantwoordelijk voor hun keuze. Ik vind het alleen erg dat de belastingbetaler zo'n opleiding moet subsidieren.
Dit is een willekeurig voorbeeld van de normale criteria. Dit moet je kunnen doen bij bijv een Fontys of een HvA. Het ligt er overigens ook aan hoe ze geïnterpreteerd worden. Het is en blijft altijd een beetje subjectief hoe een scriptie wordt beoordeeld, want 100% objectief kan niet.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:51 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Dat zijn toch normale criteria? Zijn deze van InHolland of van een andere hbo instelling?
Strenger dan 'je er aan houden' kan toch niet? Je kunt hoogstens minder streng zijn.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:57 schreef justanick het volgende:
[..]
Dit is een willekeurig voorbeeld van de normale criteria. Dit moet je kunnen doen bij bijv een Fontys of een HvA. Het ligt er overigens ook aan hoe ze geïnterpreteerd worden. Het is en blijft altijd een beetje subjectief hoe een scriptie wordt beoordeeld, want 100% objectief kan niet.
En in die interpretatie zit het hem momenteel. Bij MEM van InHolland zijn ze daar ineens zeer streng in geworden.
Stel: Student A schrijft een scriptie. Daarbij kan er wat kritiek worden geleverd op de onderzoeksmethodiek (en ter informatie: dat kan altijd, geen enkele onderzoeksmethodiek is 100% waterdicht). De kritiek is verder van het normale niveau. Dat wil zeggen dat de student gewoon het normale heeft gedaan om de onderzoeksmethode zo goed mogelijk in elkaar te zetten, maar er mogelijk wel een bias in de onderzoeksresultaten zit.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:59 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Strenger dan 'je er aan houden' kan toch niet? Je kunt hoogstens minder streng zijn.
Heeft die student de bias zelf herkend en aangegeven ? Een ruime voldoende.quote:Op donderdag 18 juli 2013 13:04 schreef justanick het volgende:
[..]
Stel: Student A schrijft een scriptie. Daarbij kan er wat kritiek worden geleverd op de onderzoeksmethodiek (en ter informatie: dat kan altijd, geen enkele onderzoeksmethodiek is 100% waterdicht). De kritiek is verder van het normale niveau. Dat wil zeggen dat de student gewoon het normale heeft gedaan om de onderzoeksmethode zo goed mogelijk in elkaar te zetten, maar er mogelijk wel een bias in de onderzoeksresultaten zit.
Welk cijfer hang je daar aan?
Dit is een willekeurig voorbeeld om aan te geven dat 'je er aan houden' te rechtlijnig en zwart/wit is voor het beoordelen van scripties.
Incl. bias zou het een voldoende kunnen zijn, zolang de student dat zelf ook maar in de gaten heeft want anders is het dikke onvoldoende wat mij betreft. Maar alleen dat bepaalt het cijfer natuurlijk niet.quote:Op donderdag 18 juli 2013 13:04 schreef justanick het volgende:
[..]
Stel: Student A schrijft een scriptie. Daarbij kan er wat kritiek worden geleverd op de onderzoeksmethodiek (en ter informatie: dat kan altijd, geen enkele onderzoeksmethodiek is 100% waterdicht). De kritiek is verder van het normale niveau. Dat wil zeggen dat de student gewoon het normale heeft gedaan om de onderzoeksmethode zo goed mogelijk in elkaar te zetten, maar er mogelijk wel een bias in de onderzoeksresultaten zit.
Dit is een willekeurig voorbeeld om aan te geven dat 'je er aan houden' te rechtlijnig en zwart/wit is voor het beoordelen van scripties.
Inderdaad, alleen dat bepaalt het cijfer natuurlijk niet. Je kijkt veel verder. En het niet onderkennen van een geringe bias hoeft natuurlijk niet tot een onvoldoende de leiden. Er zitten talloze gevalletjes van een bias in een onderzoek en sommigen zijn dermate dat alleen experts die zullen onderkennen. Het lijkt mij dat je zelf ook inziet dat een bias die alleen een expert spot niet tot een onvoldoende kan leiden.quote:Op donderdag 18 juli 2013 13:07 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Incl. bias zou het een voldoende kunnen zijn, zolang de student dat zelf ook maar in de gaten heeft want anders is het dikke onvoldoende wat mij betreft. Maar alleen dat bepaalt het cijfer natuurlijk niet.
Minder studenten --> minder collegegeld + minder studenten die afstuderen --> minder geld voor de onderwijsinstelling (omdat die per afgestudeerde student geld krijgen) --> minder geld voor bestuurders + minder geld voor vastgoed etc.quote:Op donderdag 18 juli 2013 12:53 schreef Disana het volgende:
[..]
Of ze nemen gewoon een realistisch aantal studenten aan en geen honderden.
Sorry maar als je de bias in nota bene je eigen onderzoek (!) niet ziet dan verdien je m.i. echt geen voldoende. Je weet als het goed is exact wat je hebt gedaan, wat je niet hebt gedaan, en waarom, dan moet je ook alles dat leidt tot een verminderde validiteit kunnen herkennen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 13:11 schreef justanick het volgende:
[..]
Er zitten talloze gevalletjes van een bias in een onderzoek en sommigen zijn dermate dat alleen experts die zullen onderkennen. Het lijkt mij dat je zelf ook inziet dat een bias die alleen een expert spot niet tot een onvoldoende kan leiden.
Waarom niet ? Het is zo'n beetje doodzonde nummer 2 in een serieus onderzoek - wat men na meerdere jaren studie toch zou moeten weten.quote:Op donderdag 18 juli 2013 13:11 schreef justanick het volgende:
[..]
Inderdaad, alleen dat bepaalt het cijfer natuurlijk niet. Je kijkt veel verder. En het niet onderkennen van een geringe bias hoeft natuurlijk niet tot een onvoldoende de leiden.
Voordat studenten aan de scriptie moeten beginnen moeten ze toch ook een proposal maken + onderzoeksopzet?quote:Op donderdag 18 juli 2013 13:04 schreef justanick het volgende:
[..]
Dus je bent serieus van mening dat het niet onderkennen van een kleine bias in je onderzoek gelijk tot een onvoldoende zou moeten leiden?quote:Op donderdag 18 juli 2013 13:16 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Sorry maar als je de bias in nota bene je eigen onderzoek (!) niet ziet dan verdien je m.i. echt geen voldoende. Je weet als het goed is exact wat je hebt gedaan, wat je niet hebt gedaan, en waarom, dan moet je ook alles dat leidt tot een verminderde validiteit kunnen herkennen.
Als je dit bedoelt met overdrijven bij InHolland, dan ben ik het niet met je eens dat ze doorslaan. Dit is gewoon iets dat een criterium zou moeten zijn - de foutjes in je eigen onderzoek kunnen herkennen.
Ja, ik heb 3 scripties geschreven. En ik heb het niet over alle mogelijk bronnen van een bias opsommen, maar je weet als je het onderzoek zélf hebt uitgevoerd toch zeker of er sprake is van bias (in wat voor mate dan ook) of nietquote:Op donderdag 18 juli 2013 13:19 schreef justanick het volgende:
[..]
Dus je bent serieus van mening dat het niet onderkennen van een kleine bias in je onderzoek gelijk tot een onvoldoende zou moeten leiden?
Heb je zelf wel eens een onderzoek gedaan? Het is praktisch onmogelijk om alle mogelijke bronnen van een bias uitputtend op te sommen. Zelfs ervaren wetenschappers lukt dat lang niet altijd.
Om te voorkomen dat er ooit weer zoveel misère over de opleiding zou worden uitgestort, besloot hij dat afstudeerscripties bij de MEM niet twee maar drie beoordelingen moesten krijgen. Middels een zogenoemde review door een speciaal in het leven geroepen commissie.quote:
Je zit hier inderdaad meer richting WO-niveau. Er zit ook een fundamenteel verschil tussen een HBO-opleiding en een WO-opleiding. HBO is uitvoerend, WO is onderzoekend. Ander niveau, andere denkwijze, andere manier van opleiden.quote:Op donderdag 18 juli 2013 13:24 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Ja, ik heb 3 scripties geschreven. En ik heb het niet over alle mogelijk bronnen van een bias opsommen, maar je weet als je het onderzoek zélf hebt uitgevoerd toch zeker of er sprake is van bias (in wat voor mate dan ook) of nietIk kan zo alle foutjes in m'n eigen onderzoeken opnoemen, als je ze niet eens kunt herkennen kun je ze namelijk ook niet verbeteren om het onderzoek zo goed mogelijk dicht te timmeren. Maar misschien is dat wel het verschil tussen hbo en wo, geen idee.
quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:30 schreef CherryOnTop het volgende:
Ik zou ook zeuren als ik voor InHolland had gekozen omdat elke idioot daar kan slagen en ik nu de regels worden toegepast ineens te dom blijk voor een hbo opleiding.
watquote:Op donderdag 18 juli 2013 13:30 schreef justanick het volgende:
[..]
Je zit hier inderdaad meer richting WO-niveau. Er zit ook een fundamenteel verschil tussen een HBO-opleiding en een WO-opleiding. HBO is uitvoerend, WO is onderzoekend. Ander niveau, andere denkwijze, andere manier van opleiden.
De eisen die je aan een WO-scriptie kunt stellen zijn dan ook fundamenteel anders. Van een WO-student mag je eisen dat hij/zij een grondig literatuuronderzoek uitvoert (wetenschappelijke literatuur) en een onderzoek doet van een aanmerkelijk hoger niveau. HBO-studenten doen vooral (markt)onderzoek. Dat is wat anders dan een wetenschappelijk onderzoek.
Bij een WO'er mag je (gezien de opleiding) dan ook verwachten dat alle major bronnen van een bias opgesomd zijn, plus in ieder geval een deel van de minor bronnen (allemaal is praktisch onmogelijk). Een HBO'er is daar helemaal niet voor opgeleid.
Dan lijkt het mij wat vreemd om van een HBO'er te verwachten dat die de minor oorzaken van een bias ook op kan sommen.
Jij bent degene die net heeft gesteld dat HBO onderzoeken volstrekt waardeloos zijn, of iig een niveau hebben dat lager ligt dan een onderzoek gedaan in de bovenbouw van het VWO.quote:
Volstrekt waardeloos is een wel erg 'creatieve' interpretatie.quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:30 schreef Grouch het volgende:
[..]
Jij bent degene die net heeft gesteld dat HBO onderzoeken volstrekt waardeloos zijn, of iig een niveau hebben dat lager ligt dan een onderzoek gedaan in de bovenbouw van het VWO. . In een land waarbij de overheid HBO en WO titels gelijk wil trekken best wel een schokkende uitspraak. Ik kan mij voorstellen dat hij er een beetje emotioneel van wordt.
Dat vraag ik mij ook af.quote:
Zoals jij het formuleert komt het neer op "op het WO leer je te onderzoeken hoe dingen echt zijn, op het HBO leer je hoe je dingen presenteert zodat de uitkomst je opdrachtgever bevalt".quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:36 schreef justanick het volgende:
[..]
Volstrekt waardeloos is een wel erg 'creatieve' interpretatie.
HBO en WO zijn gewoon andere typen opleidingen. HBO is toegepast. WO is theoretisch, wetenschappelijk. Fundamenteel verschil. Het 'gelijk trekken' van titels staat verder niet gelijk aan het egaliseren van het niveau. HBO ligt qua niveau duidelijk onder WO, dat weet toch iedereen?
Op het gebied van bias niet benoemen ? Nee. In 5 VWO krijg je daar gewoon (zware) puntenaftrek voor.quote:Verder overschat je de bovenbouw van het VWO ernstig.
quote:Op donderdag 18 juli 2013 13:30 schreef justanick het volgende:
[..]
Je zit hier inderdaad meer richting WO-niveau. Er zit ook een fundamenteel verschil tussen een HBO-opleiding en een WO-opleiding. HBO is uitvoerend, WO is onderzoekend. Ander niveau, andere denkwijze, andere manier van opleiden.
De eisen die je aan een WO-scriptie kunt stellen zijn dan ook fundamenteel anders. Van een WO-student mag je eisen dat hij/zij een grondig literatuuronderzoek uitvoert (wetenschappelijke literatuur) en een onderzoek doet van een aanmerkelijk hoger niveau. HBO-studenten doen vooral (markt)onderzoek. Dat is wat anders dan een wetenschappelijk onderzoek.
Bij een WO'er mag je (gezien de opleiding) dan ook verwachten dat alle major bronnen van een bias opgesomd zijn, plus in ieder geval een deel van de minor bronnen (allemaal is praktisch onmogelijk). Een HBO'er is daar helemaal niet voor opgeleid.
Dan lijkt het mij wat vreemd om van een HBO'er te verwachten dat die de minor oorzaken van een bias ook op kan sommen.
Je plaatst sarcastische smileys, maar hebt geen stelling of argumenten.quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:37 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
mbo mentaliteit, iets willen ontkrachten voordat ik een stelling gevormd heb
Wat is er specifiek schokkend aan dan? Wist je niet dat er een (fors) verschil zit tussen het niveau op een HBO-opleiding en het niveau op een WO-opleiding?quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:39 schreef Grouch het volgende:
[..]
Zoals jij het formuleert komt het neer op "op het WO leer je te onderzoeken hoe dingen echt zijn, op het HBO leer je hoe je dingen presenteert zodat de uitkomst je opdrachtgever bevalt".
Je hebt gelijk; dat is niet geheel waardeloos. Sterker nog; ik gok dat het meer geld oplevert.
Maar het blijft schokkend.
Je hebt mijn opmerkingen geloof ik niet helemaal begrepen. Er zit een verschil tussen iets wat een grote bias kan veroorzaken en iets wat een kleine bias kan veroorzaken. Zelfs de gemiddelde publicatie in een journal geeft vaak geen volledig uitputtend overzicht van ALLE mogelijke biasjes in het onderzoek.quote:Op het gebied van bias niet benoemen ? Nee. In 5 VWO krijg je daar gewoon (zware) puntenaftrek voor.
HBO is een hoger niveau, dus de sanctie zou ook hoger moeten zijn.
Ook voor jou geldt: je hebt de strekking van de post niet begrepen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:47 schreef Den_Haag het volgende:
[..]![]()
Daar wordt een HBO'er zeker wel voor opgeleid. In mijn tijd iig. ik moest zelfs de bias in de rapporten van mijn voorganger achterhalen omdat ik op zijn onderzoek verder ging.
Bij HBO-niveau hoor ook een kritische geest.
Iedereen die het niet met je eens is "heeft het niet begrepen" volgens jou.quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:55 schreef justanick het volgende:
[..]
Ook voor jou geldt: je hebt de strekking van de post niet begrepen.
Goed inhoudelijk argument. Heb je duidelijk lang over nagedacht. Complimenten.quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:58 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Iedereen die het niet met je eens is "heeft het niet begrepen" volgens jou.
Ook gewoon gelijk na deze postquote:Op donderdag 18 juli 2013 17:03 schreef justanick het volgende:
[..]
Goed inhoudelijk argument. Heb je duidelijk lang over nagedacht. Complimenten.
quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:55 schreef justanick het volgende:
[..]
Ook voor jou geldt: je hebt de strekking van de post niet begrepen.
Ook voor jou complimenten voor deze ongehoord inhoudelijke bijdrage.quote:Op donderdag 18 juli 2013 17:14 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ook gewoon gelijk na deze post
[..]
Ik zou ook je taalvaardigheid kunnen afkraken, maar daar krijg ik vast geen complimenten voorquote:Op donderdag 18 juli 2013 17:16 schreef justanick het volgende:
[..]
Ook voor jou complimenten voor deze ongehoord inhoudelijke bijdrage.
Nee, want hij vindt zelf dat hij er een 8 voor hoort te krijgen terwijl het eigenlijk een 4 waard is. Maar als je dat zegt "begrijp je zijn post niet".quote:Op donderdag 18 juli 2013 17:18 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik zou ook je taalvaardigheid kunnen afkraken, maar daar krijg ik vast geen complimenten voor
Ik denk dat het een queeste is om jou nog te bewegen inhoudelijk te reageren, of niet?quote:Op donderdag 18 juli 2013 17:20 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Nee, want hij vindt zelf dat hij er een 8 voor hoort te krijgen terwijl het eigenlijk een 4 waard is. Maar als je dat zegt "begrijp je zijn post niet".
Geen sarcasme, was het maar een grapquote:Op donderdag 18 juli 2013 16:48 schreef justanick het volgende:
[..]
Je plaatst sarcastische smileys, maar hebt geen stelling of argumenten.
[..]
Wat is er specifiek schokkend aan dan? Wist je niet dat er een (fors) verschil zit tussen het niveau op een HBO-opleiding en het niveau op een WO-opleiding?
[..]
Je hebt mijn opmerkingen geloof ik niet helemaal begrepen. Er zit een verschil tussen iets wat een grote bias kan veroorzaken en iets wat een kleine bias kan veroorzaken. Zelfs de gemiddelde publicatie in een journal geeft vaak geen volledig uitputtend overzicht van ALLE mogelijke biasjes in het onderzoek.
Ik kan er niets aan doen dat het onderwijs slechter is geworden.quote:Op donderdag 18 juli 2013 17:30 schreef Life2.0 het volgende:
[..]
Geen sarcasme, was het maar een grap
Correct.quote:Op donderdag 18 juli 2013 13:30 schreef justanick het volgende:
[..]
Incorrect. Ook hbo'ers dienen wetenschappelijke literatuur te lezen en te onderzoeken. Op basis daarvan wordt immers bijvoorbeeld het theoretisch kader gevormd.quote:De eisen die je aan een WO-scriptie kunt stellen zijn dan ook fundamenteel anders. Van een WO-student mag je eisen dat hij/zij een grondig literatuuronderzoek uitvoert (wetenschappelijke literatuur) en een onderzoek doet van een aanmerkelijk hoger niveau. HBO-studenten doen vooral (markt)onderzoek. Dat is wat anders dan een wetenschappelijk onderzoek.
Het theoretisch kader wordt in de gemiddelde hbo scriptie niet op basis van wetenschappelijke literatuur gevormd. De studenten hebben ook geen idee hoe dat zou moeten. Dat wordt ze gewoon niet aangeleerd.quote:Op donderdag 18 juli 2013 18:44 schreef Xa1pt het volgende:
Incorrect. Ook hbo'ers dienen wetenschappelijke literatuur te lezen en te onderzoeken. Op basis daarvan wordt immers bijvoorbeeld het theoretisch kader gevormd.
Dan werd het ook wel eens tijd dat het niveau wat opgeschroefd werd, niet? Alleen zouden de lessen dan natuurlijk ook aan moeten sluiten bij de strengere criteria m.b.t. afstuderen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 18:58 schreef justanick het volgende:
[..]
Het theoretisch kader wordt in de gemiddelde hbo scriptie niet op basis van wetenschappelijke literatuur gevormd. De studenten hebben ook geen idee hoe dat zou moeten. Dat wordt ze gewoon niet aangeleerd.
As far as I know is dat wel een criterium en zou dat wel moeten. Dat niet iedere instelling dat criterium handhaaft is een ander verhaal.quote:Op donderdag 18 juli 2013 18:58 schreef justanick het volgende:
[..]
Het theoretisch kader wordt in de gemiddelde hbo scriptie niet op basis van wetenschappelijke literatuur gevormd. De studenten hebben ook geen idee hoe dat zou moeten. Dat wordt ze gewoon niet aangeleerd.
En dat is dus ook het probleem vaak: als hbo'er word je meer geleerd om te etiketteren, dan om zakelijk te kunnen redeneren. Ik heb in mijn hele studie een paar uur discursieve vaardigheden gehad, wat je daar op zou moeten voorbereiden...quote:Op donderdag 18 juli 2013 19:01 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Dan werd het ook wel eens tijd dat het niveau wat opgeschroefd werd, niet? Alleen zouden de lessen dan natuurlijk ook aan moeten sluiten bij de strengere criteria m.b.t. afstuderen.
Je legt nu (ineens) de vinger op de zere plek bij InHolland. Kwaliteit van de lessen ondergemiddeld, afstudeereisen bovengemiddeld.quote:Op donderdag 18 juli 2013 19:01 schreef CherryOnTop het volgende:
[..]
Dan werd het ook wel eens tijd dat het niveau wat opgeschroefd werd, niet? Alleen zouden de lessen dan natuurlijk ook aan moeten sluiten bij de strengere criteria m.b.t. afstuderen.
Ik ken er geen 1 die dit serieus handhaaft.quote:Op donderdag 18 juli 2013 19:04 schreef Xa1pt het volgende:
[..]
As far as I know is dat wel een criterium en zou dat wel moeten. Dat niet iedere instelling dat criterium handhaaft is een ander verhaal.
Dan vraag je je toch af hoe het met de kwaliteiten van de docent zitquote:Op donderdag 18 juli 2013 21:00 schreef Papierversnipperaar het volgende:
Hele Duitse klas gezakt voor eindexamen Duits
Ik heb je in al die posts nog niet een keer zien uitleggen - hoewel je het steeds weer beweert - waarom inholland nu bovengemiddelde eisen stelt. Zo te lezen stellen ze voor het eerst eindelijk eens fatsoenlijke eisen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 19:15 schreef justanick het volgende:
[..]
Je legt nu (ineens) de vinger op de zere plek bij InHolland. Kwaliteit van de lessen ondergemiddeld, afstudeereisen bovengemiddeld.
Overigens ontken ik nergens dat het niveau niet wat hoger mag. Tot nu toe heb ik in dit topic vooral uitgelegd wat de eisen zijn en wat je van de huidige groep hbo studenten mag verwachten. Jij vond het vooral nodig om die studenten aan te vallen (zonder inzicht te hebben in de situatie), terwijl dat in dit geval echt uitzonderlijk onterecht is.
Ik heb al aangegeven dat het beoordelen van een scriptie niet zwart/wit is. Wat InHolland momenteel doet, is zeer streng zijn in hoe ze eea beoordelen. Veel strenger dan andere opleidingen en strenger dan je objectief zou mogen verwachten. Simpeler dan dat kan ik het niet stellen. Veel concreter overigens ook niet, want dan moet ik voorbeelden gaan geven die zijn te herleiden. Behalve dan dat ik scriptievoorstellen afgewezen heb zien worden op onbenullige details. Ik ben overigens niet de enige die dit is opgevallen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 21:20 schreef kwiwi het volgende:
[..]
Ik heb je in al die posts nog niet een keer zien uitleggen - hoewel je het steeds weer beweert - waarom inholland nu bovengemiddelde eisen stelt. Zo te lezen stellen ze voor het eerst eindelijk eens fatsoenlijke eisen.
En de studenten mogen ook best aangevallen worden, of is een beetje initiatief om jezelf wat bij te leren dat je op school niet krijgt teveel gevraagd? Kom nou.
Als ze nooit hierover hebben geklaagd maar het allemaal wel prima vonden zolang ze hun diploma cadeau kregen bij drie pakken wasmiddel is het inderdaad hun eigen schuld.quote:Op donderdag 18 juli 2013 23:38 schreef justanick het volgende:
[..]
En de studenten zijn er de schuld van dat ze slecht zijn opgeleid?
1) Wie zegt dat ze dat niet hebben gedaan? (ze zijn het nu sowieso aan het doen, zelfs via de media, wat aangeeft dat ze reeds bij InHolland zelf hebben geklaagd)quote:Op donderdag 18 juli 2013 23:43 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
Als ze nooit hierover hebben geklaagd maar het allemaal wel prima vonden zolang ze hun diploma cadeau kregen bij drie pakken wasmiddel is het inderdaad hun eigen schuld.
1) Volgens mij is alle negatieve berichtgeving over InHolland niet geïnitieerd door studenten die klaagden over het lage niveau, maar als ik ernaast zit laat ik me graag door je overtuigen (dan wel graag voor de verandering voorzien van feitelijke argumenten ter ondersteuning).quote:Op vrijdag 19 juli 2013 00:00 schreef justanick het volgende:
[..]
1) Wie zegt dat ze dat niet hebben gedaan? (ze zijn het nu sowieso aan het doen, zelfs via de media, wat aangeeft dat ze reeds bij InHolland zelf hebben geklaagd)
2) Als je klaagt, moet a) de klacht serieus worden genomen en b) het euvel worden verholpen. Dat laatste kost veel tijd.
3) Het is vrij onrealistisch om van een student te verwachten dat hij/zij in jaren 1 en 2 al weet welk niveau hij/zij in jaar 4 moet hebben. Het is voor studenten dus moeilijk om te klagen over onderwijs van een te laag niveau, omdat ze niet weten wat het hbo niveau ongeveer is.
En dan vinden ze het raar dat de banen niet voor het oprapen liggen.quote:Daarbij wordt gekeken naar inhoud en vorm, maar ook naar spelling en bronvermelding.
De beeldvorming in de media staat natuurlijk los van de opmerkingen die wellicht intern zijn gemaakt. Daar weet je helemaal niets over en daar kun je dus ook geen uitlatingen over doen.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 00:06 schreef Kansenjongere het volgende:
[..]
1) Volgens mij is alle negatieve berichtgeving over InHolland niet geïnitieerd door studenten die klaagden over het lage niveau, maar als ik ernaast zit laat ik me graag door je overtuigen (dan wel graag voor de verandering voorzien van feitelijke argumenten ter ondersteuning).
2) Als je klaagt en de klacht wordt niet serieus genomen, dan zijn er hele eenvoudige manieren om de instantie over wie je klaagt onder druk te zetten, namelijk contact opnemen met de media.
3) Ik was in de veronderstelling dat de H in HBO voor Hoger stond. Ik begrijp uit jouw reacties dat ik dat met een enorme berg zout moet nemen. Dat maakt het natuurlijk wel des te triester dat de bachelortitel die op het HBO wordt behaald op papier dezelfde waarde heeft als die van het WO.
Over kwaliteitsbewaking gesproken...quote:Op donderdag 18 juli 2013 11:31 schreef Filatelistfetisjist het volgende:
Goed dat ze aan kwaliteitsbewaking doen aan het eind van het proces, maar als het onderwijs zelf ook niet verbeterd krijg je dit natuurlijk.
Dit topic is 5 pagina's verder en je voelt nog de behoefte om deze spelfout onder de aandacht te brengen?quote:
Je snapt de strekking niet van de commentaren van de anderen. Het HBO lag tot 12 jaar geleden (lang leve basisvorming en HAVO/VWO nieuwe stijlquote:Op vrijdag 19 juli 2013 09:14 schreef justanick het volgende:
[..]
De beeldvorming in de media staat natuurlijk los van de opmerkingen die wellicht intern zijn gemaakt. Daar weet je helemaal niets over en daar kun je dus ook geen uitlatingen over doen.
Dat het niveau van onderwijs (over de gehele linie) discutabel geacht mag worden is bekend. Dat niveau mag absoluut omhoog. Desalniettemin vind ik het vreemd dat diverse deelnemers aan de circle jerk in dit topic van mening zijn dat eisen die gesteld worden aan wo'ers ook vrijwel integraal moeten worden opgelegd aan hbo'ers, terwijl het niveau op het hbo altijd al onder dat van het wo heeft gelegen. En het fundamenteel andere opleidingen zijn. En aangezien die studenten helemaal niet worden opgeleid voor de eisen die sommige users hier op tafel leggen, is het vreemd dat ze dat niveau dan wel van die studenten verwachten.
Overigens ligt het niet alleen aan de hbo opleidingen. Het niveau op de middelbare school is gedaald, evenals op mbo opleidingen. Gevolg is dat hogescholen en universiteiten eerst bezig zijn om de studenten op een redelijk basisniveau te krijgen voordat ze verder kunnen.
Daar staat tegenover dat de wereld aan het veranderen is. Dus is ook de opleiding die studenten nodig hebben anders geworden. Niet alles was vroeger beter.
Ik heb die strekking een beetje gemist. Ik zie teveel users bezig met een circle jerk hoe intelligent ze zelf wel niet zijn en hoe dom die studenten van tegenwoordig wel niet zijn.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 14:45 schreef Den_Haag het volgende:
[..]
Je snapt de strekking niet van de commentaren van de anderen. Het HBO lag tot 12 jaar geleden (lang leve basisvorming en HAVO/VWO nieuwe stijl) dicht tegen WO aan. WO bedachten een theoretische kader en HBO'ers vertaalden de verschillende theoretische kaders tot een experiment of proefopstelling waarmee ze onderzoek deden.
Wat er nu van het HBO over is gebleven is een diploma veter strikken op LBO niveau.
Verandering is nodig in het onderwijs maar alle aanpassingen van de afgelopen 10 jaar hebben het alleen maar slechter gemaakt. Goede mensen met capaciteiten kun je eerst wel selecteren op hun studie maar tegenwoordig zegt het niks meer. De grootste leeghoofden hebben nog een studie afgerond, die ze vroeger zeker niet gehaald zouden hebben.
Is het erg dat we dus terug gaan naar het oude niveau. Zeker niet. Veel professoren en hoogleraren pleiten daar ook al jaren voor.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |