abonnement Unibet Coolblue
pi_128972292


Officiële landstaal: Spaans
Hoofdstad: Madrid
Volkslied: Marcha Real
Munteenheid: euro (EUR)

Regeringsvorm: Constitutionele Monarchie
Koning: Juan Carlos I
Premier: Mariano Rajoy

Oppervlakte: 504.645 km² (1.04% water)
Inwoners: 47.265.321 (93,66 per km²) (2012)

Grens lengte: 2.032 km
Kust lengte: 7.921 km
Wegen: 681.298 km (2008)
Snelweg: 14.325 km (2008)
Spoor: 15.461 km (2010)
Vliegvelden: 152 (2012)

Spanje bestaat uit 17 autonome regio's en 2 autonome steden die weer
onderverdeeld zijn in 50 provincies, verder zijn er in totaal 8.117 gemeentes.


bron: Wikipedia (es) / Wikipedia (nl) / Instituto Nacional de Estadística / CIA - The World Factbook

Voor alle mensen die in Spanje wonen, hebben gewoond, of graag in Spanje komen ..
Hier kun je je meningen delen of andere Spaanse fokkers vinden bij jou uit de buurt ..

Sluiting Nederlandse Consulaten in Spanje:
• 1 november 2007: Ibiza
• 1 november 2007: Las Palmas de Gran Canaria
• 1 april 2008: Almeria
• 1 oktober 2008: Alicante
• 1 mei 2009: Ferrol
• 1 september 2009: Santander
• 1 september 2010: Mahon
• 1 september 2010: Algeciras
• 1 december 2010: Cádiz
• 1 juli 2013: Algeciras
bron: Spaans Verkeersbureau & Ambassade in Madrid

Deel 1: KAA / Spanje
Deel 2: KAA / Spanje#2 (Waar Madrid toch best druk is ;))
Deel 3: KAA / Spanje / España / Espanya - Deel 3
Deel 4: KAA / Spanje / España - Deel 4
Deel 5: KAA / Spanje / España - Deel 5
Deel 6: KAA / Spanje / España - Deel 6
Deel 7: KAA / Spanje / España - Deel 7
Deel 8: KAA / Spanje / España - Deel 8

Voor het starten van een nieuw deel: knip en plak deze tekst.

[ Bericht 6% gewijzigd door static op 15-07-2013 17:42:46 ]
pi_128972384
De spar is gewoon een dure,weinig klantvriendelijke campingwinkel :`)
Ik woon naast eentje, veel eigen merk producten zijn duurder dan de A merken en niet te vreten, service is slecht en veel producten hebben ze niet.
Hier staan elke dag mensen in de rij shit terug te brengen omdat het niet te vreten is :`)
pi_128972965
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 15:37 schreef tijdelijk_hier het volgende:
De spar is gewoon een dure,weinig klantvriendelijke campingwinkel :`)
Ik woon naast eentje, veel eigen merk producten zijn duurder dan de A merken en niet te vreten, service is slecht en veel producten hebben ze niet.
Hier staan elke dag mensen in de rij shit terug te brengen omdat het niet te vreten is :`)
Nou, wees gerust, ik heb hier nog nooit een Spar gezien.
pi_128973024
Gelukkig is de service in Spanje een stuk beter :')
pi_128973047
De klant is hier tenslotte de vijand. :P
pi_128973154
Ja, en voor boodschappen doen mag je wel wat tijd uittrekken, want je staat al snel een kwartier aan de kassa :P Wat een tempo :')

In de Top Gear van gisteravond wel leuke special in Spanje met mega nieuwbouw ghost towns, wegen die nergens naar leiden en een volledig verlaten vliegveld.
pi_128973233
quote:
10s.gif Op maandag 15 juli 2013 15:58 schreef VacaLoca het volgende:
Gelukkig is de service in Spanje een stuk beter :')
Daar zullen ze tenminste een beetje productkennis hebben.
Ik vroeg hier een keer in de spar waar de tofu lag, dit kreeg ik als antwoord"tofu? Kun je dat eten? Is het een soort zeep ofzo?" :`)
En ik spreek toch geen spaans, dus als ze onbeleefd zijn heb ik het niet eens door _O-
pi_128973237
Mercadona _O_
Abracadabra, tapate guarra!
pi_128973277
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:03 schreef VacaLoca het volgende:
Ja, en voor boodschappen doen mag je wel wat tijd uittrekken, want je staat al snel een kwartier aan de kassa :P Wat een tempo :')

In de Top Gear van gisteravond wel leuke special in Spanje met mega nieuwbouw ghost towns, wegen die nergens naar leiden en een volledig verlaten vliegveld.
Heb ik ook gezien, lijkt me zo vet om een paar van die spookdorpjes op te zoeken daar :D
pi_128973317
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:05 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Mercadona _O_
Kut parkeren alleen in Benalmadena
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 15 juli 2013 @ 16:21:02 #11
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_128973787
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Kut parkeren alleen in Benalmadena
Bij mijn lokale Mercadona ook, maar het is wel m'n favoriete supermarktketen.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_128973824
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:05 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Daar zullen ze tenminste een beetje productkennis hebben.
Ja, zou je denken? :')
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:05 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Mercadona _O_
Inderdaad 1 van de betere supermarkten, maar Albert Heijn is nog steeds een verademing vergeleken met elke Spaanse supermarkt. :P Vooral qua versproducten is het een beetje kut hier vind ik, maargoed, ik kan er prima mee leven.
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Kut parkeren alleen in Benalmadena
Tja, welke supermarkt heeft geen parkeergarage die omlaag loopt tegelijkertijd met een 90 graden bocht waar alleen een Fiat Panda door past? :')
  maandag 15 juli 2013 @ 16:25:14 #13
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_128973954
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:21 schreef illusions het volgende:

[..]

Ja, zou je denken? :')

[..]

Inderdaad 1 van de betere supermarkten, maar Albert Heijn is nog steeds een verademing vergeleken met elke Spaanse supermarkt. :P Vooral qua versproducten is het een beetje kut hier vind ik, maargoed, ik kan er prima mee leven.

[..]

Tja, welke supermarkt heeft geen parkeergarage die omlaag loopt tegelijkertijd met een 90 graden bocht waar alleen een Fiat Panda door past? :')
De supermarkten die helemaal geen parkeergarage hebben uitgezonderd? Anders weet ik er nog wel een paar :)
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_128973988
Wel een goede reden om een wagen te kopen die niet al te groot is, Peugeot 206 of zo
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_128974395
Mercadona heeft ook altijd zo'n naar geurtje. :') Elke vestiging heeft het wel, snap nog steeds niet waar dat vandaan komt. Verder steken ze wel met kop en schouders uit boven hun concurrenten MaxiDia, Masymas, etc.

Carrefour is wat uitgebreider, maar dat is ook gelijk de reden dat ik er niet kom. Vind het helemaal niks als het allemaal een marathon van elkaar verwijderd staat. :P
pi_128974666
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:21 schreef illusions het volgende:

[..]

Ja, zou je denken? :')

[..]

Inderdaad 1 van de betere supermarkten, maar Albert Heijn is nog steeds een verademing vergeleken met elke Spaanse supermarkt. :P Vooral qua versproducten is het een beetje kut hier vind ik, maargoed, ik kan er prima mee leven.

[..]

Tja, welke supermarkt heeft geen parkeergarage die omlaag loopt tegelijkertijd met een 90 graden bocht waar alleen een Fiat Panda door past? :')
Een van de redenen dat ik naar spanje wil is het lekkere eten, voor versproducten moet je gewoon op de marktzijn lijkt me?
Aldi zit ook in spanje zag ik, zelfs daar hebben ze al veel beter brood dan hier in de supermarkt.
Volgens mij is boodschappen doen nergens leuk, maar zo erg als jullie het laten lijken zal het niet zijn lijkt me :`)
pi_128974762
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:48 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Een van de redenen dat ik naar spanje wil is het lekkere eten, voor versproducten moet je gewoon op de marktzijn lijkt me?
Aldi zit ook in spanje zag ik, zelfs daar hebben ze al veel beter brood dan hier in de supermarkt.
Volgens mij is boodschappen doen nergens leuk, maar zo erg als jullie het laten lijken zal het niet zijn lijkt me :`)
Brood koop je in ieder geval niet in een Spaanse supermarkt, tenzij je het over stokbrood hebt.
  maandag 15 juli 2013 @ 18:10:08 #18
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_128976928
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:03 schreef VacaLoca het volgende:
Ja, en voor boodschappen doen mag je wel wat tijd uittrekken, want je staat al snel een kwartier aan de kassa :P Wat een tempo :')

In de Top Gear van gisteravond wel leuke special in Spanje met mega nieuwbouw ghost towns, wegen die nergens naar leiden en een volledig verlaten vliegveld.
Dit hoor ik wel vaker van buitenlanders. Zelf bijna nooit last van gehad. Misschien ga ik gewoon naar een goede supermarkt.

Ook ik ga trouwens vrijwel alleen naar Mercadona.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  maandag 15 juli 2013 @ 18:11:08 #19
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_128976961
quote:
1s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:48 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Een van de redenen dat ik naar spanje wil is het lekkere eten, voor versproducten moet je gewoon op de marktzijn lijkt me?
Aldi zit ook in spanje zag ik, zelfs daar hebben ze al veel beter brood dan hier in de supermarkt.
Volgens mij is boodschappen doen nergens leuk, maar zo erg als jullie het laten lijken zal het niet zijn lijkt me :`)
Lidl zit hier ook.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  maandag 15 juli 2013 @ 20:34:23 #20
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_128981579
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:05 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Mercadona _O_
Ze hebben er eindelijk een op Ibiza en er zullen er meer volgen *O* *O*
En nu ook een tweede lidl *O*
Eroski had hier jaren lang geen concurentie ,een karretje hier koste zo´n 35% duurder als een karretje met dezelfde producten in Alicante 8)7 .
Eindelijk zijn de prijzen hier een beetje aan het zakken _O_ _O_
  maandag 15 juli 2013 @ 20:40:30 #21
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_128981922
Ik zou zeggen het hangt er maar weer vanaf waar je woont en wat er voorradig.. Als je 30 km naar de Mercadona of de Hipercor of zo zou moeten rijden terwijl het bij je om de hoek 15% duurder is... Waar ben je dan achteraf duurder uit ...
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  maandag 15 juli 2013 @ 22:17:19 #22
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_128986251
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:50 schreef illusions het volgende:

[..]

Brood koop je in ieder geval niet in een Spaanse supermarkt, tenzij je het over stokbrood hebt.
Voor simpele bammetjes pak ik het voorverpakte fabrieksbrood van Mercadona's eigen merk. Meer vanwege de houdbaarheid dan voor de smaak, maar dat is met het juiste beleg goed genoeg te maskeren.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  dinsdag 16 juli 2013 @ 08:12:23 #23
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_128995995
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 16:21 schreef illusions het volgende:

Inderdaad 1 van de betere supermarkten, maar Albert Heijn is nog steeds een verademing vergeleken met elke Spaanse supermarkt. :P Vooral qua versproducten is het een beetje kut hier vind ik, maargoed, ik kan er prima mee leven.

Waar woon jij in hemelsnaam????? Hoe kan je überhauopt stellen dat een Albert Heijn beter is dan welke Spaanse supermarkt dan ook? Jij bent zeker van de kant en klaar zooi?
Siesta & Fiesta!
pi_128996435
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:17 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Voor simpele bammetjes pak ik het voorverpakte fabrieksbrood van Mercadona's eigen merk. Meer vanwege de houdbaarheid dan voor de smaak, maar dat is met het juiste beleg goed genoeg te maskeren.
Pan Bimbo :r . Het Nederlandse brood was toch een van de dingen die ik het meest mistte toen ik in Spanje woonde.
Abracadabra, tapate guarra!
pi_128997314
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 08:12 schreef Bramito het volgende:

[..]

Waar woon jij in hemelsnaam????? Hoe kan je überhauopt stellen dat een Albert Heijn beter is dan welke Spaanse supermarkt dan ook? Jij bent zeker van de kant en klaar zooi?
Dat leek mij dus ook al.
Als er iets is waar nederlanders niks van weten is het lekker eten,kan me dus niet voorstellen dat je hier beter eten haalt dan daar :`)
pi_128999514
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 08:12 schreef Bramito het volgende:

[..]

Waar woon jij in hemelsnaam????? Hoe kan je überhauopt stellen dat een Albert Heijn beter is dan welke Spaanse supermarkt dan ook? Jij bent zeker van de kant en klaar zooi?
Ik vind de Mercadona wel aardig, maar hoe uitgebreid het assortiment is vind ik wel meevallen. Bij de AH ofzo heb je veel meer keuze in alle soorten producten maar vooral in vers brood en zuivel, hier valt dat toch echt tegen. Vlees e.d. kan je bij beiden wel goed voor terecht, maar dat haal ik toch bij de slager.

quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 09:45 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Dat leek mij dus ook al.
Als er iets is waar nederlanders niks van weten is het lekker eten,kan me dus niet voorstellen dat je hier beter eten haalt dan daar :`)
Hoe kom je daarop? Nederlanders eten juist enorm gevarieerd met internationale gerechten van over heel de wereld. Tuurlijk kan je hier lekker eten, maar dat is te danken aan goede restaurants en heeft helemaal geen moer met de supermarkt te maken.
pi_129000606
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:23 schreef illusions het volgende:

[..]

Ik vind de Mercadona wel aardig, maar hoe uitgebreid het assortiment is vind ik wel meevallen. Bij de AH ofzo heb je veel meer keuze in alle soorten producten maar vooral in vers brood en zuivel, hier valt dat toch echt tegen. Vlees e.d. kan je bij beiden wel goed voor terecht, maar dat haal ik toch bij de slager.

[..]

Hoe kom je daarop? Nederlanders eten juist enorm gevarieerd met internationale gerechten van over heel de wereld. Tuurlijk kan je hier lekker eten, maar dat is te danken aan goede restaurants en heeft helemaal geen moer met de supermarkt te maken.
Dat zeg ik, alle gerechten en lekkere groenten en fruit komen hier uit het buitenland :`)
30 jaar geleden vrat men hier alleen nog maar aardappelen groente en vlees, dat gevarieerde eten is nog redelijk nieuw.
Op het platteland eten ze nog steeds minstens 4 dagen in de week aardappelen hier.

In spanje groeit tenminste nog wat meer dan dat onkruid dat we hier vreten :`)
  dinsdag 16 juli 2013 @ 12:07:04 #28
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_129000890
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:23 schreef illusions het volgende:

[..]

Ik vind de Mercadona wel aardig, maar hoe uitgebreid het assortiment is vind ik wel meevallen. Bij de AH ofzo heb je veel meer keuze in alle soorten producten maar vooral in vers brood en zuivel, hier valt dat toch echt tegen. Vlees e.d. kan je bij beiden wel goed voor terecht, maar dat haal ik toch bij de slager.

[..]

Hoe kom je daarop? Nederlanders eten juist enorm gevarieerd met internationale gerechten van over heel de wereld. Tuurlijk kan je hier lekker eten, maar dat is te danken aan goede restaurants en heeft helemaal geen moer met de supermarkt te maken.
Mercadona gaat voor een beperkt assortiment met vooral eigen merk al dan niet geproduceerd door A merken, vandaar dat het assortiment wat minder is. Ze hebben wel een uitgebreide visafdeling, zoals veel Spaanse supermarkten en ook een cosmetica afdeling. Je hebt vast gemerkt dat zuivel en brood niet zo belangrijk zijn in het Spaanse dieet, de keuze is dan vanzelf minder in de supermarkt. Mijn mening is dat je voor vlees en vis sowieso veel beter terecht kan bij een Spaanse supermarkt. Ze hebben veel meer variatie, lam, konijn, kalkoen, orgaanvlees altijd standaard in het assortiment bijvoorbeeld, om van de vleeswaren maar niet te spreken.

Dat je hier lekker kan eten ligt aan de culinaire traditie van het land, en dat zie je in de supermarkt.
Siesta & Fiesta!
pi_129000891
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 11:57 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Dat zeg ik, alle gerechten en lekkere groenten en fruit komen hier uit het buitenland :`)
30 jaar geleden vrat men hier alleen nog maar aardappelen groente en vlees, dat gevarieerde eten is nog redelijk nieuw.
Op het platteland eten ze nog steeds minstens 4 dagen in de week aardappelen hier.

In spanje groeit tenminste nog wat meer dan dat onkruid dat we hier vreten :`)
Ja ok, heb je gelijk in, maar hier moet je daar ook voor naar een internationaal restaurant hoor, anders krijg je gewoon Spaans te vreten, en dat wil je ook niet de hele week. :P
  dinsdag 16 juli 2013 @ 13:25:25 #30
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_129003543
Verse zuivel producten ,die mis ik toch wel hier in Spanje .
Als er vrienden/familie langs komen dan nemen ze altijd wel 2 pakken vla mee .
Ook een gemis voor mij hier is de Chinees ,die zijn echt K*T hier ,en heb er veel getest .
Voor de rest mis ik vrij weinig uit nl
pi_129003768
Jammer dat zuiver en brood daar niet echt in het dieet zitten.
hoe ontbijten ze daar dan? Met fruit ofzo?
  dinsdag 16 juli 2013 @ 13:40:50 #32
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_129004191
Vooral zoet (chocolade-broodjes,magdelenas ... ) en cornflakes ,of een geroosterd sneetje bimbo(tostada)
Met een cafe con leche
pi_129004536
Ah, dat is beter dan een broodje kaas :9
pi_129005166
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 13:49 schreef tijdelijk_hier het volgende:
Ah, dat is beter dan een broodje kaas :9
Het ontbijt in Spanje is niet echt gezond. Verlangde zelf naar een bruine boterham met Nederlandse kaas in plaats van die cornflakes met van die vieze houdbare melk.
Abracadabra, tapate guarra!
pi_129005336
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 14:03 schreef BoxeurDesRues het volgende:

[..]

Het ontbijt in Spanje is niet echt gezond. Verlangde zelf naar een bruine boterham met Nederlandse kaas in plaats van die cornflakes met van die vieze houdbare melk.
Gewoon zelf je brood bakken mss.
Ik heb maar een mini-oven in m'n flatje daar dus voor mij is dat helaas geen optie.
Maar ik mag wel wat aankomen dus lekkere zoetigheden als ontbijt staat mij wel aan :9
Hoewel zuivel en brood wel een belangrijk deel van je dieet zijn ga je niet dood zonder ofzo.
Geloof zelfs dat spanjaarden gezonder zijn en ouder worden dan de meeste europeanen door hun dieet en klimaat
  dinsdag 16 juli 2013 @ 14:20:20 #36
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_129005792
geroosterd brood met olijfolie en tomaat!
Siesta & Fiesta!
pi_129006283
Is goeie olijfolie daar een beetje betaalbaar?
Ik weet dat ze het overal doorheen en op gooien maar hier in nederland betaal je voor een goede olijfolie zeker 10+ euro per fles
  dinsdag 16 juli 2013 @ 14:53:20 #38
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_129006861
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 14:20 schreef Bramito het volgende:
geroosterd brood met olijfolie en tomaat!
In Madrid geloof ik niet te krijgen ,hier doen ze op alle bocadillos tomaat(gemalen/gehakte) in Catalonie ook .
Maar in Madrid een keer gevraagd bij een bar maar dat is daar not done . Hier moet je zeggen zonder tomaat.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 14:55:31 #39
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_129006925
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 14:53 schreef SanAnt het volgende:

[..]

In Madrid geloof ik niet te krijgen ,hier doen ze op alle bocadillos tomaat(gemalen/gehakte) in Catalonie ook .
Maar in Madrid een keer gevraagd bij een bar maar dat is daar not done . Hier moet je zeggen zonder tomaat.
Niet gemalen of gehakt, maar over het brood geschraapt. In ieder geval als het goed gedaan is. Pa amb tomàquet :)
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  dinsdag 16 juli 2013 @ 14:57:56 #40
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_129007013
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 14:55 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Niet gemalen of gehakt, maar over het brood geschraapt. In ieder geval als het goed gedaan is. Pa amb tomàquet :)
Zo doen ze het hier bij de bakker/supermarkjes ja ,maar in de gemiddelde bar hier gewoon met de keukenmachine
  dinsdag 16 juli 2013 @ 15:00:50 #41
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_129007116
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 14:57 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Zo doen ze het hier bij de bakker/supermarkjes ja ,maar in de gemiddelde bar hier gewoon met de keukenmachine
In een van de restaurantjes hier krijg je gewoon een schaaltje met tomaten en teentjes knoflook. Het brood komt een paar minuten later. Pa amb tomàquet IKEA style. Tenminste, het is de bedoeling dat je aan het eind nog wat tomaat en knoflook overhoudt ;)
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  dinsdag 16 juli 2013 @ 15:49:56 #42
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_129008859
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 14:53 schreef SanAnt het volgende:

[..]

In Madrid geloof ik niet te krijgen ,hier doen ze op alle bocadillos tomaat(gemalen/gehakte) in Catalonie ook .
Maar in Madrid een keer gevraagd bij een bar maar dat is daar not done . Hier moet je zeggen zonder tomaat.
In madrid overal te krijgen, ik heb het jaren ontbeten in de bar naast m'n werk.
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 16 juli 2013 @ 16:16:26 #43
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_129009794
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 15:49 schreef Bramito het volgende:

[..]

In madrid overal te krijgen, ik heb het jaren ontbeten in de bar naast m'n werk.
Op het vliegveld op zeker niet ,daar bestelde ik een broodje kaas met tomate ,doen ze niet aan 8)7 .
Ook in een bar ergens in Madrid een broodje lomo con queso :Y con tomate :N
  dinsdag 16 juli 2013 @ 16:17:29 #44
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_129009838
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 14:35 schreef tijdelijk_hier het volgende:
Is goeie olijfolie daar een beetje betaalbaar?
Ik weet dat ze het overal doorheen en op gooien maar hier in nederland betaal je voor een goede olijfolie zeker 10+ euro per fles
Heel betaalbaar ja, het land staat immers vol met olijfbomen.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  dinsdag 16 juli 2013 @ 16:18:39 #45
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_129009872
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 13:25 schreef SanAnt het volgende:
Verse zuivel producten ,die mis ik toch wel hier in Spanje .
Als er vrienden/familie langs komen dan nemen ze altijd wel 2 pakken vla mee .
Ook een gemis voor mij hier is de Chinees ,die zijn echt K*T hier ,en heb er veel getest .
Voor de rest mis ik vrij weinig uit nl
Tja in Nederland zijn we natuurlijk gewend aan Chinees-Indisch. Hier is het alleen Chinees. Ik kom er ook niet graag hoor, al is het maar vanwege het ongemakkelijke gevoel dat ik altijd krijg met de service in die restaurants.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_129009876
Ik heb een maat wonen in Madrid, een echte Madrileen die geen Freixenet wilde kopen met oud en nieuw omdat het uit Catalunya komt. :o
Abracadabra, tapate guarra!
  dinsdag 16 juli 2013 @ 19:28:13 #47
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_129016727
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 16:18 schreef BoxeurDesRues het volgende:
Ik heb een maat wonen in Madrid, een echte Madrileen die geen Freixenet wilde kopen met oud en nieuw omdat het uit Catalunya komt. :o
Dus hij koopt Franse Champagne voor 3-10 x de prijs van een Cava? Cava mont helaas idd vnl uit Catalunya..
Maandje terug een doos Cava Brut Nature gekocht ... E 3.80 de fles en een prima afdronk
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_129017084
Voor 4 euro een goede fles champagne? :o
  dinsdag 16 juli 2013 @ 19:50:49 #49
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_129017575
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:37 schreef tijdelijk_hier het volgende:
Voor 4 euro een goede fles champagne? :o
Nog ff gecheckt .. 3.90 de fles en geen Champagne, want dat maken ze alleen in Frankrijk. Maar wel lekkere Cava (Methode Champagnoise).. Bezorgkosten zijn helaas ongeveer de helft ... Maar lokaal in Spanje zal dat mogelijk iets minder zijn
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_129017901
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:50 schreef chufi het volgende:

[..]

Nog ff gecheckt .. 3.90 de fles en geen Champagne, want dat maken ze alleen in Frankrijk. Maar wel lekkere Cava (Methode Champagnoise).. Bezorgkosten zijn helaas ongeveer de helft ... Maar lokaal in Spanje zal dat mogelijk iets minder zijn
Ik ben nooit echt zo'n prosecco fan, maar cava is beter blijkbaar?
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:07:06 #51
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_129018099
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 20:00 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Ik ben nooit echt zo'n prosecco fan, maar cava is beter blijkbaar?
Soms beter dan Champagne... :)
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_129025538
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 20:07 schreef chufi het volgende:

[..]

Soms beter dan Champagne... :)
Ah ik ga ook naar spanje om sommige verslavingen/gewoontes af te leren maar als het een goeie champagne vervanger is wil ik wel een kistje bestellen.
Champagne _O_
  woensdag 17 juli 2013 @ 09:08:24 #53
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_129034767
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 16:16 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Op het vliegveld op zeker niet ,daar bestelde ik een broodje kaas met tomate ,doen ze niet aan 8)7 .
Ook in een bar ergens in Madrid een broodje lomo con queso :Y con tomate :N
Ik heb het over geroosterd brood met olijfolie en tomaat als ontbijt. Dat krijg je echt overal. Tomaat op een bocadillo is weer wat anders, maar daar had ik het niet over.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 17 juli 2013 @ 09:08:55 #54
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_129034774
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:40 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Ah ik ga ook naar spanje om sommige verslavingen/gewoontes af te leren maar als het een goeie champagne vervanger is wil ik wel een kistje bestellen.
Champagne _O_
Waarom een kistje bestellen als je het gewoon in de supermarkt kan kopen?
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  woensdag 17 juli 2013 @ 09:12:46 #55
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_129034840
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 19:28 schreef chufi het volgende:

[..]

Dus hij koopt Franse Champagne voor 3-10 x de prijs van een Cava? Cava mont helaas idd vnl uit Catalunya..
Maandje terug een doos Cava Brut Nature gekocht ... E 3.80 de fles en een prima afdronk
Hij draagt bij aan de explosieve groei van de Cava Aragonés! Sinds ze met de actie "Cava Catalan no gracias" begonnen, is de Cava Aragonés niet aan te slepen. Dat maakt de Catalanen verder niet uit, want die exporteren het gewoon.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 17 juli 2013 @ 10:31:06 #56
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_129036296
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 09:12 schreef Bramito het volgende:

[..]

Hij draagt bij aan de explosieve groei van de Cava Aragonés! Sinds ze met de actie "Cava Catalan no gracias" begonnen, is de Cava Aragonés niet aan te slepen. Dat maakt de Catalanen verder niet uit, want die exporteren het gewoon.
Leuk, dat anti-Catalaanse sentiment...
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_129039201
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 09:08 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Waarom een kistje bestellen als je het gewoon in de supermarkt kan kopen?
Ah,dacht dat het mss alleen bij speciaalzaken was ofzo :P
pi_129039643
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:12 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Ah,dacht dat het mss alleen bij speciaalzaken was ofzo :P
Nee hoor, dat heb je wel gewoon in de supermarkt. :D De lekkerste wijntjes en cava's zitten vaak rond de 4 a 5 euro, duurder heeft vaak gewoon averechts effect - en goedkoper heb je ze ook, al voor 1 euro. Wodka kost je trouwens maar 3.99¤, Knebep FTW.
  woensdag 17 juli 2013 @ 12:49:24 #59
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_129040451
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:24 schreef illusions het volgende:

[..]

Nee hoor, dat heb je wel gewoon in de supermarkt. :D De lekkerste wijntjes en cava's zitten vaak rond de 4 a 5 euro, duurder heeft vaak gewoon averechts effect - en goedkoper heb je ze ook, al voor 1 euro. Wodka kost je trouwens maar 3.99¤, Knebep FTW.
Best vreemd, om je wodka jenever te noemen 8-)
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_129040605
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:24 schreef illusions het volgende:

[..]

Nee hoor, dat heb je wel gewoon in de supermarkt. :D De lekkerste wijntjes en cava's zitten vaak rond de 4 a 5 euro, duurder heeft vaak gewoon averechts effect - en goedkoper heb je ze ook, al voor 1 euro. Wodka kost je trouwens maar 3.99¤, Knebep FTW.
Zag op de site van de aldi dat je daar ook voor een euro of 5 gewoon een fles whisky kan kopen daar :9
  woensdag 17 juli 2013 @ 13:04:36 #61
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_129040868
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 09:08 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ik heb het over geroosterd brood met olijfolie en tomaat als ontbijt. Dat krijg je echt overal. Tomaat op een bocadillo is weer wat anders, maar daar had ik het niet over.
Klopt heb jij weer gelijk in we hadden het over tostada :D
Ik had het meer over mijn onbijt(om 10 uur) wat eigenlijk geen ontbijt meer is maar almuerzo .
Blijf het wel vreemd vinden dat ze er in Madrid geen tomate op doen .
pi_129041011
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:49 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Best vreemd, om je wodka jenever te noemen 8-)
:?
quote:
14s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:55 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Zag op de site van de aldi dat je daar ook voor een euro of 5 gewoon een fles whisky kan kopen daar :9
Je kan alle drank wel goedkoop krijgen, maar met dranken zoals whisky zou ik het toch niet doen. Wodka kan prima, maar moet je ook niet té goedkoop halen. Als je zo'n plastic fles wodka voor 1.50 haalt van Aguilar (Spaanse goedkope bocht) heb je echt iets ranzigs, smaakt niet eens naar wodka.
  woensdag 17 juli 2013 @ 13:14:10 #63
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_129041172
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 09:08 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ik heb het over geroosterd brood met olijfolie en tomaat als ontbijt. Dat krijg je echt overal. Tomaat op een bocadillo is weer wat anders, maar daar had ik het niet over.
Tostadas zijn dat. Elke morgen met een koffie americano :9
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  woensdag 17 juli 2013 @ 14:26:23 #64
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_129043863
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 10:31 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Leuk, dat anti-Catalaanse sentiment...
Tsja, dat blijf je houden, dit soort dingen komen altijd van twee kanten. Ikzelf heb er niks mee. Hier in Aragon is het sowieso niet echt een issue.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 17 juli 2013 @ 14:29:33 #65
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_129044000
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:24 schreef illusions het volgende:

[..]

Nee hoor, dat heb je wel gewoon in de supermarkt. :D De lekkerste wijntjes en cava's zitten vaak rond de 4 a 5 euro, duurder heeft vaak gewoon averechts effect - en goedkoper heb je ze ook, al voor 1 euro. Wodka kost je trouwens maar 3.99¤, Knebep FTW.
WTF?
Siesta & Fiesta!
pi_129044197
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:29 schreef Bramito het volgende:

[..]

WTF?
Duidelijk. :')
  woensdag 17 juli 2013 @ 15:29:32 #67
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_129046303
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 13:09 schreef illusions het volgende:

[..]

:? [ afbeelding ]

[..]

[knip]
die 'b' is een Cyrillische v, en die 'p' is een Cyrillische r. De 'k' is meer een kh-klank, dus kom je voor de uitspraak op khnever uit.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_129046349
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:29 schreef Curchulain het volgende:

[..]

die 'b' is een Cyrillische v, en die 'p' is een Cyrillische r. De 'k' is meer een kh-klank, dus kom je voor de uitspraak op khnever uit.
A-haaaa. Ja, ondanks de vele Russen hier is m'n Russisch toch niet zo sterk, zeker in schrift niet. ;)
  woensdag 17 juli 2013 @ 15:30:48 #69
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_129046365
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 14:36 schreef illusions het volgende:

[..]

Duidelijk. :')
Moet ik dit echt uitleggen?
Siesta & Fiesta!
pi_129046390
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:30 schreef Bramito het volgende:

[..]

Moet ik dit echt uitleggen?
Nee hoor, mij maakt 't niet uit. :+
  woensdag 17 juli 2013 @ 15:32:48 #71
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_129046445
Dan laten we je gewoon in de waan.
Siesta & Fiesta!
pi_129046488
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:32 schreef Bramito het volgende:
Dan laten we je gewoon in de waan.
^O^
pi_129046511
Hebben er mensen in dit topic ervaring met zonder enige kennis van de Spaanse taal toch naar Spanje te gaan? Ik wil misschien na m'n afstuderen een jaar in Barcelona gaan wonen om hier de Spaanse taal te leren en gewoon een jaar relaxed te werken in een kroegje.
pi_129046607
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:30 schreef Bramito het volgende:

[..]

Moet ik dit echt uitleggen?
Doe eens :Y
Ik heb een paar redelijk rijke familieleden en als die bij het eten een dure wijn opentrekken dan vind ik de goedkope wijnen die ik normaal lekker vind opeens azijn :`)

Snap dat je bij sommige middeklasse wijen vooral voor het etiket betaalt maar de duurdere zijn toch echt wel :9~
pi_129046639
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:36 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Doe eens :Y
Ik heb een paar redelijk rijke familieleden en als die bij het eten een dure wijn opentrekken dan vind ik de goedkope wijnen die ik normaal lekker vind opeens azijn :`)

Snap dat je bij sommige middeklasse wijen vooral voor het etiket betaalt maar de duurdere zijn toch echt wel :9~
Dit dus.
pi_129046667
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:34 schreef Stienn het volgende:
Hebben er mensen in dit topic ervaring met zonder enige kennis van de Spaanse taal toch naar Spanje te gaan? Ik wil misschien na m'n afstuderen een jaar in Barcelona gaan wonen om hier de Spaanse taal te leren en gewoon een jaar relaxed te werken in een kroegje.
Ik ga het doen binnenkort, ken mss 3 zinnetjes spaans :`)
pi_129046995
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:38 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Ik ga het doen binnenkort, ken mss 3 zinnetjes spaans :`)
Nice!! Wat heb je er allemaal voor geregeld?
  woensdag 17 juli 2013 @ 15:49:13 #78
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_129047050
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 12:24 schreef illusions het volgende:

[..]

De lekkerste wijntjes en cava's zitten vaak rond de 4 a 5 euro, duurder heeft vaak gewoon averechts effect
Jij zegt hier dat het na de 5 euro slechter wordt. Dit kan je toch echt niet menen?! Een cava wordt vanaf 5 Euro net drinkbaar. Rode wijn is goed te doen rond die prijs, en ook goedkoper, maar als ik 8, 10 of 12 Euro uitgeef wordt het alleen maar beter. Wit is onder de 5 Euro in Spanje doorgaans niet echt lekker. Soms heb je geluk, maar meestal niet.
Siesta & Fiesta!
pi_129047072
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:47 schreef Stienn het volgende:

[..]

Nice!! Wat heb je er allemaal voor geregeld?
Een flatje en een hoop rust :7
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:13:31 #80
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_129048092
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:34 schreef Stienn het volgende:
Hebben er mensen in dit topic ervaring met zonder enige kennis van de Spaanse taal toch naar Spanje te gaan? Ik wil misschien na m'n afstuderen een jaar in Barcelona gaan wonen om hier de Spaanse taal te leren en gewoon een jaar relaxed te werken in een kroegje.
Is geen goede stad om spaans te leren omdat de taal daar catalaans is ;)
Ik ben ook zonder enige kennis van de spaanse taal hier gaan wonen zelfs zonder ook maar wat plannen. (verliefd op een spaanse O+ en ben maar gebleven )
En nu 9 jaar later zit ik er nog :)
pi_129048166
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cava

Een "echte" cava is dus te herkennen aan de ster onder de kurk, zijn dat dan de duurdere merken of kan een 5-8 euro fles hetzelfde keurmerk hebben?
pi_129048203
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:13 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Is geen goede stad om spaans te leren omdat de taal daar catalaans is ;)
Ik ben ook zonder enige kennis van de spaanse taal hier gaan wonen zelfs zonder ook maar wat plannen. (verliefd op een spaanse O+ en ben maar gebleven )
En nu 9 jaar later zit ik er nog :)
Waar woon jij dan?
Ook in het zuiden?
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:17:05 #83
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_129048228
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:16 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Waar woon jij dan?
Ook in het zuiden?
Ibiza
pi_129048344
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:17 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Ibiza
Een van de weinige plekken waar de economie nog goed is dus _O-
Is het niet heel duur wonen/leven daar?
pi_129048378
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:49 schreef Bramito het volgende:

[..]

Jij zegt hier dat het na de 5 euro slechter wordt. Dit kan je toch echt niet menen?! Een cava wordt vanaf 5 Euro net drinkbaar. Rode wijn is goed te doen rond die prijs, en ook goedkoper, maar als ik 8, 10 of 12 Euro uitgeef wordt het alleen maar beter. Wit is onder de 5 Euro in Spanje doorgaans niet echt lekker. Soms heb je geluk, maar meestal niet.
Ik heb het dan over rode wijn want ik drink de rest niet, maar baserend op mijn ervaring heb ik voor 5 euro vaak een lekkerder flesje als voor 15 euro. Die pakken van een euro zal ik ook heus niet aanraken, snap wel dat het er niet beterder op wordt.
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:34 schreef Stienn het volgende:
Hebben er mensen in dit topic ervaring met zonder enige kennis van de Spaanse taal toch naar Spanje te gaan? Ik wil misschien na m'n afstuderen een jaar in Barcelona gaan wonen om hier de Spaanse taal te leren en gewoon een jaar relaxed te werken in een kroegje.
Ik kon ook geen woord Spaans toen ik hier kwam. Toen ik er eenmaal was bleek dat in het Costa Blanca gebied ook helemaal niet nodig te zijn. :+ Nu 5 jaar later ben ik de taal wel aardig machtig, maar het heeft dus ook weinig zin om Spaans te leren vóór je vertrekt, want het verschilt per streek echt enorm - sommige accenten zijn haast niet te verstaan als het Spaans wat veel mensen kennen.

Brengt me op het volgende punt wat iemand anders ook al heeft genoemd, in Barcelona spreken ze Catalaans en zijn ze daar vooral heel trots op. Ze kunnen wel Spaans (Castellano), maar Catalaans is de hoofdtaal en dat maakt het geen ideale locatie om Castellano te leren. Valencia wat meer, dat is 2-talig: Valenciano (bijna precies hetzelfde als Catalaans) en Castellano. Wil je echt Spaans leren, ga je in Madrid zitten.
pi_129048403
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:19 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Een van de weinige plekken waar de economie nog goed is dus _O-
Is het niet heel duur wonen/leven daar?
Niet als je er woont, dan heb je allerlei voordelen. Zo is het pontje naar bijv. Denia ook een stuk goedkoper als local.
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:28:14 #87
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_129048696
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:21 schreef illusions het volgende:

[..]

Niet als je er woont, dan heb je allerlei voordelen. Zo is het pontje naar bijv. Denia ook een stuk goedkoper als local.
Vliegtuigje is ook 50% goedkoper ;)
Voor de rest wel wat duurder dan het vaste land , boodschappen zo´n 25 a 30 % duurder .
En de huizen zijn hier ook een stuk duurder .
Maar ik heb geluk : ik heb werk ^O^
pi_129048756
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:20 schreef illusions het volgende:

[..]

Ik heb het dan over rode wijn want ik drink de rest niet, maar baserend op mijn ervaring heb ik voor 5 euro vaak een lekkerder flesje als voor 15 euro. Die pakken van een euro zal ik ook heus niet aanraken, snap wel dat het er niet beterder op wordt.

[..]

Ik kon ook geen woord Spaans toen ik hier kwam. Toen ik er eenmaal was bleek dat in het Costa Blanca gebied ook helemaal niet nodig te zijn. :+ Nu 5 jaar later ben ik de taal wel aardig machtig, maar het heeft dus ook weinig zin om Spaans te leren vóór je vertrekt, want het verschilt per streek echt enorm - sommige accenten zijn haast niet te verstaan als het Spaans wat veel mensen kennen.

Brengt me op het volgende punt wat iemand anders ook al heeft genoemd, in Barcelona spreken ze Catalaans en zijn ze daar vooral heel trots op. Ze kunnen wel Spaans (Castellano), maar Catalaans is de hoofdtaal en dat maakt het geen ideale locatie om Castellano te leren. Valencia wat meer, dat is 2-talig: Valenciano (bijna precies hetzelfde als Catalaans) en Castellano. Wil je echt Spaans leren, ga je in Madrid zitten.
Ik heb hier een thuisstudie spaans van beginners tot gevorderden liggen maar dat weegt zoveel dat ik het liever hier leer dan daar ivm kosten van bagage op het vliegveld.
Heb het ook op cd en een vertaalcomputertje(ergens :`) ) die kunnen wel mee op het vliegtuig, ik heb er ook wel vertrouwen in dat de taal geen problemen gaat. Opleveren gezien het enorme aantal buitenlanders daar
pi_129048864
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:29 schreef tijdelijk_hier het volgende:
Ik heb hier een thuisstudie spaans van beginners tot gevorderden liggen maar dat weegt zoveel dat ik het liever hier leer dan daar ivm kosten van bagage op het vliegveld.
Als je Spaans wilt leren doe je er goed aan om bij de Nederlanders uit de buurt te blijven. Als je veel naar Spaanse kroegen gaat dan leer je het vrij rap, als je erbij drinkt gaat het nog sneller.
pi_129049363
Haha ja. Toen ik taalschool deed in Spanje kwam het tijdens de lessen moeilijk m'n strot uit, maar 's nachts in de kroeg rolde het zo van m'n tong :D
pi_129049468
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:28 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Vliegtuigje is ook 50% goedkoper ;)
Voor de rest wel wat duurder dan het vaste land , boodschappen zo´n 25 a 30 % duurder .
En de huizen zijn hier ook een stuk duurder .
Maar ik heb geluk : ik heb werk ^O^
Maar dan zouden jouw boodschappen dus bijna 50% duurder zijn dan hier in nederland
Ik had namelijk begrepen dat je boodschappen sws al 20-30% duurder zijn dan in nederland

Was jij die gozer die voor EA games werkte?
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:46:05 #92
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_129049586
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:15 schreef tijdelijk_hier het volgende:
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Cava

Een "echte" cava is dus te herkennen aan de ster onder de kurk, zijn dat dan de duurdere merken of kan een 5-8 euro fles hetzelfde keurmerk hebben?
Nou die ster is me nooit opgevallen, maar neem Freixenet Cordon Negro, de meest verkochte Cava als ik mij niet vergis. Die kost tussen de 6 en 8 Euro, en ik vind hem harstikke lekker.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:47:18 #93
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_129049672
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:20 schreef illusions het volgende:

[..]

Ik heb het dan over rode wijn want ik drink de rest niet, maar baserend op mijn ervaring heb ik voor 5 euro vaak een lekkerder flesje als voor 15 euro. Die pakken van een euro zal ik ook heus niet aanraken, snap wel dat het er niet beterder op wordt.

[..]

Smaken verschillen nou eenmaal.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:47:23 #94
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_129049679
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:43 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Maar dan zouden jouw boodschappen dus bijna 50% duurder zijn dan hier in nederland
Ik had namelijk begrepen dat je boodschappen sws al 20-30% duurder zijn dan in nederland

Was jij die gozer die voor EA games werkte?
Toen ik hier ging wonen waren de boodschappen ongeveer gelijk met Nl , hoe het nu zit weet ik niet , ik kom bijna nooit bij de ah :)
Nee die gozer ben ik niet
pi_129049751
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:31 schreef illusions het volgende:

[..]

Als je Spaans wilt leren doe je er goed aan om bij de Nederlanders uit de buurt te blijven. Als je veel naar Spaanse kroegen gaat dan leer je het vrij rap, als je erbij drinkt gaat het nog sneller.
Hehe, ik probeer de kroegen en restaurantjes een beetje te vermijden ivm m'n budget.
Hoewel uit eten daar wel goedkoper is dan hier heb ik het idee :?

Heb m'n huur namelijk een paar maanden vooruit betaald zodat ik daar m'n geld dat ik heb bij aankomst goedkan besteden, en veel uitgaan hoort daar niet bij :P
Hoewel netwerken daar wel heel belangrijk is begreep ik
pi_129049856
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:47 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Toen ik hier ging wonen waren de boodschappen ongeveer gelijk met Nl , hoe het nu zit weet ik niet , ik kom bijna nooit bij de ah :)
Nee die gozer ben ik niet
Wat voor een werk doe je dan?
Want werk vinden is daar nogal een crime :`)
  woensdag 17 juli 2013 @ 16:52:03 #97
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_129049945
In de winter airco´s installeren ,en van mei tot oktober werk ik in een hotel (receptie)
pi_129051274
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:48 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Hehe, ik probeer de kroegen en restaurantjes een beetje te vermijden ivm m'n budget.
Hoewel uit eten daar wel goedkoper is dan hier heb ik het idee :?

Heb m'n huur namelijk een paar maanden vooruit betaald zodat ik daar m'n geld dat ik heb bij aankomst goedkan besteden, en veel uitgaan hoort daar niet bij :P
Hoewel netwerken daar wel heel belangrijk is begreep ik
Een caña kost gemiddeld 1.30, maar nog zat plekken waar je zelfs een caña én een tapa hebt voor 1 euro. Uit eten is ook goedkoper ja, voor een tientje per persoon kan je goed eten - veel restaurants hebben dagmenu's: voorafje, hoofdgerecht, dessert en halve fles wijn voor een euro of 10. Ook veel rib- en wokrestaurants waar je onbeperkt kan schranzen voor datzelfde geld.

En toeristische discotheken zijn ook nog niet echt duur te noemen, buiten grote steden als Madrid en Valencia om krijg je je mixdrankje nog wel voor 5 euro.

Uitgaan is dus niet zo duur, uiteraard is thuis blijven goedkoper maar daar kom je niet voor lijkt me.

In dit gebied is uitgaan ook zo'n beetje het enige wat er te doen is. Tuurlijk heb je bezienswaardigheden maar als je hier al even woont dan wordt de vraag "wat gaan we doen?" 's avonds altijd beantwoordt met eten of drinken: kroeg, restaurant, discotheek of chiringuito. Uiteraard kun je overdag wel lekker strandhangen, surfen, kitesurfen, etc.

Edit: Tapa en bier voor 1 euro is aan te raden. Hele avond zuipen en eten voor bijna nop. :+
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:29:49 #99
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_129051816
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:34 schreef Stienn het volgende:
Hebben er mensen in dit topic ervaring met zonder enige kennis van de Spaanse taal toch naar Spanje te gaan? Ik wil misschien na m'n afstuderen een jaar in Barcelona gaan wonen om hier de Spaanse taal te leren en gewoon een jaar relaxed te werken in een kroegje.
Yep, zonder enige kennis van de taal naar Barcelona gegaan. En in mijn optiek is Catalonië een van de makkelijkste regio's om Spaans te leren. Het accent is hier makkelijk. Maar je moet wel uitkijken dat je geen Catalaans en Spaans gaat mengen.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_129051926
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:29 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Yep, zonder enige kennis van de taal naar Barcelona gegaan. En in mijn optiek is Catalonië een van de makkelijkste regio's om Spaans te leren. Het accent is hier makkelijk. Maar je moet wel uitkijken dat je geen Catalaans en Spaans gaat mengen.
Hoe ervaar je dat dan? Catalonië geloof ik nog wel, maar Barcelona? Moeilijk om inderdaad de twee talen uit elkaar te houden omdat het toch wel op elkaar lijkt.

Grappig is dat als je Spaans en Catalaans (Valenciaans in mijn geval) een beetje verstaat, dat je Roemeens ineens ook verstaat. :+
  woensdag 17 juli 2013 @ 17:33:42 #101
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_129052001
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:31 schreef illusions het volgende:

[..]

Hoe ervaar je dat dan? Catalonië geloof ik nog wel, maar Barcelona? Moeilijk om inderdaad de twee talen uit elkaar te houden omdat het toch wel op elkaar lijkt.

Grappig is dat als je Spaans en Catalaans (Valenciaans in mijn geval) een beetje verstaat, dat je Roemeens ineens ook verstaat. :+
Catalaans lijkt nog meer op Frans dan op Spaans, en het gesproken is makkelijk uit elkaar te houden omdat de klank van Catalaans gemiddeld genomen nog erger is dan Duits.

Wanneer een Catalaan castellano spreekt, dan wordt zo goed als alles uitgesproken. Een beetje ter compensatie van de Catalaanse uitspraakregels, en ook in schril contrast met hoe men in het zuiden en in Madrid spreekt. Dat maakt het makkelijk. Hoewel in Barcelona wel makkelijker dan elders :)
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_129052137
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 16:52 schreef SanAnt het volgende:
In de winter airco´s installeren ,en van mei tot oktober werk ik in een hotel (receptie)
En daar kun je gewoon hele jaar van leven?
Zijn gewone "arbeider" baantjes, leek me dat je om op ibiza te wonen toch zeker een goede baan in marketing of de zorg ofzo nodig zou hebben
pi_129052397
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:18 schreef illusions het volgende:

[..]

Een caña kost gemiddeld 1.30, maar nog zat plekken waar je zelfs een caña én een tapa hebt voor 1 euro. Uit eten is ook goedkoper ja, voor een tientje per persoon kan je goed eten - veel restaurants hebben dagmenu's: voorafje, hoofdgerecht, dessert en halve fles wijn voor een euro of 10. Ook veel rib- en wokrestaurants waar je onbeperkt kan schranzen voor datzelfde geld.

En toeristische discotheken zijn ook nog niet echt duur te noemen, buiten grote steden als Madrid en Valencia om krijg je je mixdrankje nog wel voor 5 euro.

Uitgaan is dus niet zo duur, uiteraard is thuis blijven goedkoper maar daar kom je niet voor lijkt me.

In dit gebied is uitgaan ook zo'n beetje het enige wat er te doen is. Tuurlijk heb je bezienswaardigheden maar als je hier al even woont dan wordt de vraag "wat gaan we doen?" 's avonds altijd beantwoordt met eten of drinken: kroeg, restaurant, discotheek of chiringuito. Uiteraard kun je overdag wel lekker strandhangen, surfen, kitesurfen, etc.

Edit: Tapa en bier voor 1 euro is aan te raden. Hele avond zuipen en eten voor bijna nop. :+
Een caña is een drankje neem ik aan?
Koken is een hobby van me dus het koken doe ik liever zelf om geld uit te sparen om dan weer lekker goedkoop de kroeg in te gaan :7

Als je daar lekker goedkoop kan kroegtijgeren is dat ideaal voor mij :D
pi_129052461
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:43 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Een caña is een drankje neem ik aan?
Koken is een hobby van me dus het koken doe ik liever zelf om geld uit te sparen om dan weer lekker goedkoop de kroeg in te gaan :7

Als je daar lekker goedkoop kan kroegtijgeren is dat ideaal voor mij :D
Uitgaan is cheap ja, en een caña is een normaal biertje.
pi_129054044
Hallo,

Zijn er hier mensen die in de omgeving van Barcelona wonen? Wij (m'n Spaanse vriend en ik) wonen op dit moment in Frankrijk, maar mijn vriend wil graag terug naar z'n regio en dat gevoel wordt versterkt nu het een goed moment is om te investeren in een woning in Spanje. Hij werkt voor zichzelf en zijn werk is stabiel, maar ik moet wel gewoon op zoek naar een andere baan.

Heeft er hier iemand ervaring met het zoeken van een baan als Nederlandstalige in de omgeving van Barcelona in deze tijden van crisis en hoge werkloosheid? Naast Nederlands praat ik vloeiend Frans en goed Engels en verder redelijk Catalaans en een beetje Spaans (waar ik de komende tijd hard aan ga werken omdat ik mijn kansen op een baan anders redelijk kansloos acht). Ik heb al wel een beetje op Infojobs gekeken en daar staat wel wat, maar veel is het niet en het aanbod is natuurlijk ook veel hoger dan de vraag.
  donderdag 18 juli 2013 @ 03:03:52 #106
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_129071579
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 17:37 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

En daar kun je gewoon hele jaar van leven?
Zijn gewone "arbeider" baantjes, leek me dat je om op ibiza te wonen toch zeker een goede baan in marketing of de zorg ofzo nodig zou hebben
Dus iedereen op ibiza zou of in de marketing of in de zorg moeten werken??
Wie werkt er dan in de supermark maakt hotel kamers schoon of werkt als vuilnisman of loodgieter ,moeten die elke dag ingevlogen worden ofzo ?

Je hebt hier natuurlijk extreem rijke mensen die wonen in villas van 40 miljoen euro´s maar ook gewoon
flatjes van 200.000 euro .
En hier liggen de salarisen volgens mij wel wat hoger dan op het vaste land .
Als ik voor mijn werk (airco´s) op het vaste land of het Caribisch gebied moet werken kom ik echt met een leuk salaris thuis .
pi_129074741
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 03:03 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Dus iedereen op ibiza zou of in de marketing of in de zorg moeten werken??
Wie werkt er dan in de supermark maakt hotel kamers schoon of werkt als vuilnisman of loodgieter ,moeten die elke dag ingevlogen worden ofzo ?

Je hebt hier natuurlijk extreem rijke mensen die wonen in villas van 40 miljoen euro´s maar ook gewoon
flatjes van 200.000 euro .
En hier liggen de salarisen volgens mij wel wat hoger dan op het vaste land .
Als ik voor mijn werk (airco´s) op het vaste land of het Caribisch gebied moet werken kom ik echt met een leuk salaris thuis .
k zeg heus niet dat je een slechte baan hebt ofzo hoor :`)
Ken ibiza alleen "party-eiland" waar alle kakkers heengaan op vakantie en alle rijke mensen in die villa's zaten.
Dus vandaar mijn verbazing :P
  donderdag 18 juli 2013 @ 11:55:16 #108
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_129077633
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2013 10:15 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

k zeg heus niet dat je een slechte baan hebt ofzo hoor :`)
Ken ibiza alleen "party-eiland" waar alle kakkers heengaan op vakantie en alle rijke mensen in die villa's zaten.
Dus vandaar mijn verbazing :P
Het is een beetje naïef...
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  donderdag 18 juli 2013 @ 12:02:19 #109
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_129077839
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2013 10:15 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

k zeg heus niet dat je een slechte baan hebt ofzo hoor :`)
Ken ibiza alleen "party-eiland" waar alle kakkers heengaan op vakantie en alle rijke mensen in die villa's zaten.
Dus vandaar mijn verbazing :P
Ik vraag mij toch af wat jij van plan bent te gaan doen..
Ik denk dat ze jou binnen een paar maandjes wel weer in Nl zien ,als je een paar maandjes van je spaargeld kunt overleven ,en dan???
pi_129080777
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 12:02 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Ik vraag mij toch af wat jij van plan bent te gaan doen..
Ik denk dat ze jou binnen een paar maandjes wel weer in Nl zien ,als je een paar maandjes van je spaargeld kunt overleven ,en dan???
Ik denk dat ik daar een tattoozaakje begin, of iets in de zorg maar dan moet ik de taal wel beetje fatsoenlijk spreken :P
En misschien ben ik ook wel in een paar maanden terug, zoals ik al zei is het een gok die ik neem.
pi_129083051
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:37 schreef Lorelay het volgende:
Hallo,

Zijn er hier mensen die in de omgeving van Barcelona wonen? Wij (m'n Spaanse vriend en ik) wonen op dit moment in Frankrijk, maar mijn vriend wil graag terug naar z'n regio en dat gevoel wordt versterkt nu het een goed moment is om te investeren in een woning in Spanje. Hij werkt voor zichzelf en zijn werk is stabiel, maar ik moet wel gewoon op zoek naar een andere baan.

Heeft er hier iemand ervaring met het zoeken van een baan als Nederlandstalige in de omgeving van Barcelona in deze tijden van crisis en hoge werkloosheid? Naast Nederlands praat ik vloeiend Frans en goed Engels en verder redelijk Catalaans en een beetje Spaans (waar ik de komende tijd hard aan ga werken omdat ik mijn kansen op een baan anders redelijk kansloos acht). Ik heb al wel een beetje op Infojobs gekeken en daar staat wel wat, maar veel is het niet en het aanbod is natuurlijk ook veel hoger dan de vraag.
Lijkt me misschien ook wel handig om erbij te vermelden wat voor opleidingen je allemaal achter de rug hebt.

Zo heeft mijn broer net een baan gekregen in Barcelona, maar niet iedereen heeft een natuurkunde PhD...
Op dinsdag 23 november 2010 02:22 schreef Braddie het volgende:
Haal van internet af man.
pi_129083372
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2013 13:19 schreef tijdelijk_hier het volgende:

[..]

Ik denk dat ik daar een tattoozaakje begin, of iets in de zorg maar dan moet ik de taal wel beetje fatsoenlijk spreken :P
En misschien ben ik ook wel in een paar maanden terug, zoals ik al zei is het een gok die ik neem.
In de zorg, wat bedoel je daarmee, een baan bij het ziekenhuis zoeken?

Een tattooshop lijkt me best moeilijk opzetten hier zonder kennis van Spaanse taal en rechtswegen. Er komt een hoop kijken bij een bedrijf opzetten, en het is hier een stuk omslachtiger als in Nederland. Je hebt voor alles vergunningen nodig en die duren ook erg lang, vooral omtrent hygiëne.

Een openingsvergunning kan je ook soms 2 jaar op wachten, maar je mag dan gelukkig al wel aan de slag voordat je 'm hebt.
pi_129084381
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 14:25 schreef illusions het volgende:

[..]

In de zorg, wat bedoel je daarmee, een baan bij het ziekenhuis zoeken?

Een tattooshop lijkt me best moeilijk opzetten hier zonder kennis van Spaanse taal en rechtswegen. Er komt een hoop kijken bij een bedrijf opzetten, en het is hier een stuk omslachtiger als in Nederland. Je hebt voor alles vergunningen nodig en die duren ook erg lang, vooral omtrent hygiëne.

Een openingsvergunning kan je ook soms 2 jaar op wachten, maar je mag dan gelukkig al wel aan de slag voordat je 'm hebt.
Ik heb ook contact met een bedrijf dat helpt bij het opzetten van een zaak in spanje.
En heb een bachelor in psychologie maar daar heb ik vrij weinig aan als ik geen spaans spreek gok ik :`)
  donderdag 18 juli 2013 @ 15:03:07 #114
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_129084843
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 18:37 schreef Lorelay het volgende:
Hallo,

Zijn er hier mensen die in de omgeving van Barcelona wonen? Wij (m'n Spaanse vriend en ik) wonen op dit moment in Frankrijk, maar mijn vriend wil graag terug naar z'n regio en dat gevoel wordt versterkt nu het een goed moment is om te investeren in een woning in Spanje. Hij werkt voor zichzelf en zijn werk is stabiel, maar ik moet wel gewoon op zoek naar een andere baan.

Heeft er hier iemand ervaring met het zoeken van een baan als Nederlandstalige in de omgeving van Barcelona in deze tijden van crisis en hoge werkloosheid? Naast Nederlands praat ik vloeiend Frans en goed Engels en verder redelijk Catalaans en een beetje Spaans (waar ik de komende tijd hard aan ga werken omdat ik mijn kansen op een baan anders redelijk kansloos acht). Ik heb al wel een beetje op Infojobs gekeken en daar staat wel wat, maar veel is het niet en het aanbod is natuurlijk ook veel hoger dan de vraag.
Hoi, misschien kan ik iets helpen, ik heb recent een baan gevonden in Spanje en heb daarvoor maanden van alles geprobeerd.
1. Mik op iets wat Spanjaarden zelf niet zo goed kunnen. Dan kom je dus al snel bij talen uit. Met Engels, Frans en Nederlands zijn er wel dingen te vinden, waarvan vooral veel in verkoop volgens mij.
2. Kijk op http://www.thinkspain.com/services/joboffers/ Daar staan banen waar (vooral) Engels wordt gevraagd, soms in combinatie met andere talen. Frans wordt veel genoemd.
3. Ik vraag me af of je in Barcelona niet meer hebt aan vloeiend Catalaans dan aan beter Spaans, maar dat zal je vriend beter weten.

Wat is je achtergrond? Dat kan ook uitmaken wat betreft tips.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_129085214
quote:
7s.gif Op donderdag 18 juli 2013 15:03 schreef ErikT het volgende:

[..]

Hoi, misschien kan ik iets helpen, ik heb recent een baan gevonden in Spanje en heb daarvoor maanden van alles geprobeerd.
1. Mik op iets wat Spanjaarden zelf niet zo goed kunnen. Dan kom je dus al snel bij talen uit. Met Engels, Frans en Nederlands zijn er wel dingen te vinden, waarvan vooral veel in verkoop volgens mij.
2. Kijk op http://www.thinkspain.com/services/joboffers/ Daar staan banen waar (vooral) Engels wordt gevraagd, soms in combinatie met andere talen. Frans wordt veel genoemd.
3. Ik vraag me af of je in Barcelona niet meer hebt aan vloeiend Catalaans dan aan beter Spaans, maar dat zal je vriend beter weten.

Wat is je achtergrond? Dat kan ook uitmaken wat betreft tips.
Wat heb je voor baan gevonden en in welke stad?
Abracadabra, tapate guarra!
  donderdag 18 juli 2013 @ 15:27:24 #116
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_129085881
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 15:12 schreef BoxeurDesRues het volgende:

[..]

Wat heb je voor baan gevonden en in welke stad?
Leraar op een internationale school. In Valencia.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  donderdag 18 juli 2013 @ 16:38:21 #117
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_129089418
quote:
12s.gif Op donderdag 18 juli 2013 14:16 schreef wimjongil het volgende:

[..]

Lijkt me misschien ook wel handig om erbij te vermelden wat voor opleidingen je allemaal achter de rug hebt.

Zo heeft mijn broer net een baan gekregen in Barcelona, maar niet iedereen heeft een natuurkunde PhD...
Ook met een doctoraat is het een lucky als je iets vindt. Die 30% bezuinigingen in onderzoek vanuit Madrid (en geen idee hoeveel nog van de Generalitat) zijn ook hier hard aangekomen hoor.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_129092164
quote:
7s.gif Op donderdag 18 juli 2013 15:03 schreef ErikT het volgende:

[..]

Hoi, misschien kan ik iets helpen, ik heb recent een baan gevonden in Spanje en heb daarvoor maanden van alles geprobeerd.
1. Mik op iets wat Spanjaarden zelf niet zo goed kunnen. Dan kom je dus al snel bij talen uit. Met Engels, Frans en Nederlands zijn er wel dingen te vinden, waarvan vooral veel in verkoop volgens mij.
2. Kijk op http://www.thinkspain.com/services/joboffers/ Daar staan banen waar (vooral) Engels wordt gevraagd, soms in combinatie met andere talen. Frans wordt veel genoemd.
3. Ik vraag me af of je in Barcelona niet meer hebt aan vloeiend Catalaans dan aan beter Spaans, maar dat zal je vriend beter weten.

Wat is je achtergrond? Dat kan ook uitmaken wat betreft tips.
Bedankt voor je reactie, ik zal die site eens bekijken. Ik heb een master Frans en werk nu in de verkoop. Dat is niet iets waar ik per se mee door wil gaan, maar denk dat ik daar uiteindelijk wel op uit zal komen. Maar de concurrentie zal waarschijnlijk groot zijn.

Voor mij zou het handiger zijn om mijn Catalaans te verbeteren, maar ik zie juist vaak bij die vacatures op infojobs staan dat je redelijk Spaans moet spreken, over Catalaans wordt niets vermeld (het zal waarschijnlijk wel goodwill kweken, maar daarmee kom ik er niet).
  donderdag 18 juli 2013 @ 17:34:42 #119
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_129092268
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 17:31 schreef Lorelay het volgende:

[..]

Bedankt voor je reactie, ik zal die site eens bekijken. Ik heb een master Frans en werk nu in de verkoop. Dat is niet iets waar ik per se mee door wil gaan, maar denk dat ik daar uiteindelijk wel op uit zal komen. Maar de concurrentie zal waarschijnlijk groot zijn.

Voor mij zou het handiger zijn om mijn Catalaans te verbeteren, maar ik zie juist vaak bij die vacatures op infojobs staan dat je redelijk Spaans moet spreken, over Catalaans wordt niets vermeld (het zal waarschijnlijk wel goodwill kweken, maar daarmee kom ik er niet).
Leg nadruk op je talenkennis. Enkel je Engels is waarschijnlijk al beter dan dat van je concurrerende sollicitanten. En dan spreek je ook nog eens Frans en Nederlands. Ik geef je wel een aardige kans.
Met een master Frans kan je misschien ook in het onderwijs uit de voeten. Er zijn heel veel talenscholen in Spanje, en hoewel Engels en Duits het populairst zijn, wordt Frans ook overal aangeboden. Misschien heeft het daarvoor zin een lesbevoegdheid of iets dergelijks te halen.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
pi_129104097
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 17:34 schreef ErikT het volgende:

[..]

Leg nadruk op je talenkennis. Enkel je Engels is waarschijnlijk al beter dan dat van je concurrerende sollicitanten. En dan spreek je ook nog eens Frans en Nederlands. Ik geef je wel een aardige kans.
Met een master Frans kan je misschien ook in het onderwijs uit de voeten. Er zijn heel veel talenscholen in Spanje, en hoewel Engels en Duits het populairst zijn, wordt Frans ook overal aangeboden. Misschien heeft het daarvoor zin een lesbevoegdheid of iets dergelijks te halen.
Bedankt, zal zeker nadruk op mijn taalkennis leggen en hopelijk vind ik dan iets. :) Fijn om ook eens de mening van iemand ter plaatse te krijgen, veel mensen zijn zo negatief over Spanje (niet helemaal onterecht natuurlijk), maar ik probeer toch hoop te houden dat ik wel iets vind. We zullen zien :).
  donderdag 18 juli 2013 @ 23:14:39 #121
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_129105189
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 15:27 schreef ErikT het volgende:

[..]

Leraar op een internationale school. In Valencia.
Hoe lang zit je daar al? Kom er regelmatig en in september weer
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  vrijdag 19 juli 2013 @ 12:32:35 #122
44470 ErikT
Lekker PSV!
pi_129117679
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 23:14 schreef chufi het volgende:

[..]

Hoe lang zit je daar al? Kom er regelmatig en in september weer
Vanaf september.
Yeah, well, that's just, like, your opinion, man.
3 weken sterren kijken in augustus: www.iayc.org
  vrijdag 19 juli 2013 @ 12:39:14 #123
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_129117888
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 12:32 schreef ErikT het volgende:

[..]

Vanaf september.
Wie weet komen we elkaar nog tegen :)
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zondag 21 juli 2013 @ 03:32:02 #124
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_129179039
En een oldie .... over recycling O-)

Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zaterdag 25 januari 2014 @ 20:15:32 #125
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_135937003
Wat rustig is het hier. Zijn jullie allemaal weer terug naar Nederland gegaan?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  zaterdag 25 januari 2014 @ 23:16:48 #126
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_135945209
Nee, ik ben niet weg te branden....
Siesta & Fiesta!
  zondag 26 januari 2014 @ 01:54:50 #127
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_135949843
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 23:16 schreef Bramito het volgende:
Nee, ik ben niet weg te branden....
Mooi zo :)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  zondag 26 januari 2014 @ 02:05:15 #128
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_135950043
Iemand nog een leuke job, regio Valencia.. Of iets met talen of ICT of een combo. ...
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zondag 26 januari 2014 @ 22:05:26 #129
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_135983349
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 20:15 schreef Strani het volgende:
Wat rustig is het hier. Zijn jullie allemaal weer terug naar Nederland gegaan?
Nee ik zit goed hier
Ik blijf lekker op Ibiza . :D
pi_136358147
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:50 schreef Lorelay het volgende:

[..]

Bedankt, zal zeker nadruk op mijn taalkennis leggen en hopelijk vind ik dan iets. :) Fijn om ook eens de mening van iemand ter plaatse te krijgen, veel mensen zijn zo negatief over Spanje (niet helemaal onterecht natuurlijk), maar ik probeer toch hoop te houden dat ik wel iets vind. We zullen zien :).
Beetje late reactie, maar waarom denk je dat het advies komt van mensen niet ter plaatse? Juist de mensen die hier wonen, kunnen je goed op de gevaren wijzen en situaties die je kunt tegenkomen, dat komt dan misschien negatief over, maar dat is dan waarschijnlijk het contrast tussen daadwerkelijk advies en het idee van iemand met een roze bril op.

Komt erop neer dat de economie gewoon zwaar kut gaat hier, en dat werkloosheid op een all-time-high ligt. De meeste banen worden vergeven aan kennissen en familie van mensen die ergens al werken.
  woensdag 5 februari 2014 @ 19:08:19 #131
107792 Hexley
the Platypus
pi_136372227
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2014 20:15 schreef Strani het volgende:
Wat rustig is het hier. Zijn jullie allemaal weer terug naar Nederland gegaan?
Ikke wel ja, zie nu ook weer bijna elke dag een "echte" molen,... w/ :P
  woensdag 5 februari 2014 @ 19:10:50 #132
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_136372396
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 19:08 schreef Hexley het volgende:

[..]

Ikke wel ja, zie nu ook weer bijna elke dag een "echte" molen,... w/ :P

Haha, en wat heeft je doen besluiten terug te gaan, of was dat het plan?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  woensdag 5 februari 2014 @ 19:36:13 #133
107792 Hexley
the Platypus
pi_136373720
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 19:10 schreef Strani het volgende:

[..]

Haha, en wat heeft je doen besluiten terug te gaan, of was dat het plan?
In een notendop is de reden van vertrek een familieconflictje,..
De makkelijkste weg is dan gewoon vertrekken.

[ Bericht 5% gewijzigd door Hexley op 05-02-2014 19:42:53 ]
  woensdag 5 februari 2014 @ 20:14:42 #134
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_136375866
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 19:36 schreef Hexley het volgende:

[..]

In een notendop is de reden van vertrek een familieconflictje,..
De makkelijkste weg is dan gewoon vertrekken.
Ah, duidelijk. Wel jammer natuurlijk.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  woensdag 5 februari 2014 @ 21:27:00 #135
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_136380013
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:13 schreef illusions het volgende:

[..]

Komt erop neer dat de economie gewoon zwaar kut gaat hier, en dat werkloosheid op een all-time-high ligt. De meeste banen worden vergeven aan kennissen en familie van mensen die ergens al werken.
Hier groeit de econonie al weer sinds mei vorig jaar ,Ibiza en Formentera gaan goed ,las vandaag in de krant dat de werkeloosheid ook weer met 4% is afgenomen hier. (januarie2013/januarie2014)
pi_136394956
quote:
2s.gif Op woensdag 5 februari 2014 21:27 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Hier groeit de econonie al weer sinds mei vorig jaar ,Ibiza en Formentera gaan goed ,las vandaag in de krant dat de werkeloosheid ook weer met 4% is afgenomen hier. (januarie2013/januarie2014)
De economie groeit elk jaar in mei, en na de zomer slinkt het weer. Hier in de Costa Blanca is het helaas nog steeds één grote puinhoop qua werk. Ach, het boeit mij persoonlijk niet zo, werk voor mezelf dus de arbeidsmarkt is niet echt van invloed op me, maar lijkt me wel lastig als je van baantje naar baantje moet voor een kutfooi, en dat zonder uitzicht op zekerheid.
pi_139018767
quote:
0s.gif Op woensdag 5 februari 2014 12:13 schreef illusions het volgende:

[..]

Beetje late reactie, maar waarom denk je dat het advies komt van mensen niet ter plaatse? Juist de mensen die hier wonen, kunnen je goed op de gevaren wijzen en situaties die je kunt tegenkomen, dat komt dan misschien negatief over, maar dat is dan waarschijnlijk het contrast tussen daadwerkelijk advies en het idee van iemand met een roze bril op.

Komt erop neer dat de economie gewoon zwaar kut gaat hier, en dat werkloosheid op een all-time-high ligt. De meeste banen worden vergeven aan kennissen en familie van mensen die ergens al werken.
Ook een late reactie van mij. Ben inmiddels in Spanje en heb wonder boven wonder binnen twee weken al werk gevonden. Niet fulltime, maar heb steeds meer uren (heb besloten als zzp'er te gaan werken).
  zaterdag 19 april 2014 @ 00:21:39 #138
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_139033431
Wat doe je dan?
Siesta & Fiesta!
pi_139039558
Ik geef les aan bedrijven en particulieren (verschillende talen). Aan de eerste uren ben ik via via gekomen, daarna heb ik beetje bij beetje steeds meer klanten gevonden.
  zondag 20 april 2014 @ 17:48:21 #140
426467 Raykebranko
Pluk de dag!
pi_139077871
Ik woon inmiddels al een dikke 8 jaar hier op Mallorca en werk in het onroerend goed. Ben begonnen bij een grote internationale makelaar waar ik 5,5 jaar gewerkt heb en inmiddels heb ik sinds September 2011 al 2 eigen kantoren. Ik weet niet hoe het op het vasteland is, maar als je hier goed Engels en Duits spreekt heb, dan heb je goede kansen op een baan. De Mallorquinen spreken zelf bijna alleen maar Spaans en Catalan en die hebben dus minder kansen, maar de buitenlanders hier vinden altijd wel een baan door hun talen. Vooral in de makelaardij is er veel vraag naar medewerkers, dus als je goede verkoopkwaliteiten hebt, zit je altijd goed. Mij krijgen ze hier niet meer weg, heb het hier goed naar mijn zin. :-)
  dinsdag 22 april 2014 @ 16:45:06 #141
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_139149817
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 11:42 schreef Lorelay het volgende:
Ik geef les aan bedrijven en particulieren (verschillende talen). Aan de eerste uren ben ik via via gekomen, daarna heb ik beetje bij beetje steeds meer klanten gevonden.
Goed nieuws dat je zo kan werken. Ten eerste voor jou persoonlijk en ten tweede betekent het dat bedrijven weer geld aan zoiets uitgeven. Voor de crisis was dit echt big business, de laatste jaren w3as er geen droog brood in te verdienen. Volhouden! Als je goed bent, lult zich dit razendsnel rond. Spanjaarden zijn echt gevoelig voor mond op mond reclame.
Siesta & Fiesta!
pi_139157407
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 april 2014 11:42 schreef Lorelay het volgende:
Ik geef les aan bedrijven en particulieren (verschillende talen). Aan de eerste uren ben ik via via gekomen, daarna heb ik beetje bij beetje steeds meer klanten gevonden.
Wat kan je zo'n beetje verdienen met 25 uur per week?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_139160050
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 16:45 schreef Bramito het volgende:

[..]

Goed nieuws dat je zo kan werken. Ten eerste voor jou persoonlijk en ten tweede betekent het dat bedrijven weer geld aan zoiets uitgeven. Voor de crisis was dit echt big business, de laatste jaren w3as er geen droog brood in te verdienen. Volhouden! Als je goed bent, lult zich dit razendsnel rond. Spanjaarden zijn echt gevoelig voor mond op mond reclame.
Dank je! :) Ik heb het idee dat het momenteel echt big business is hier, vooral wat betreft Engels (en in mindere mate Duits en Frans). Veel mensen willen een andere taal leren, omdat ze bijv. in Duitsland/Engeland etc. gaan werken. Dus dat is eigenlijk min of meer een resultaat van de crisis. Ik heb geluk dat ik hier mensen ken die zelf lesgeven, en zo ben ik aan mijn eerste lessen gekomen (zij konden die lessen niet doen, dus mocht ik ze overnemen). En nu vind ik bijna elke week een nieuwe klant. Heb zelfs al een aanvraag voor komend schooljaar. :)

quote:
0s.gif Op dinsdag 22 april 2014 20:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Wat kan je zo'n beetje verdienen met 25 uur per week?
Het ligt er heel erg aan voor wie je werkt. Als je bijvoorbeeld via een taalschool werkt, krijg je minder betaald dan als je aan particulieren lesgeeft. De prijs van privélessen en groepen verschilt ook. Ik verdien nu tussen 12-24 euro per uur.

Het enige nadeel is dat ik persoonlijk best wat reistijd kwijt ben van een klant naar een ander, dus die tijd verdien je eigenlijk niets. Heb nu nog niet de mogelijkheid om lessen bij mij thuis te geven, maar ga dat toch overwegen op het moment dat we grotere woonruimte hebben gevonden.
pi_139170306
Hoeveel uur per week haal je ongeveer?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_139176688
Ik zit nu zo rond de 16 uur per week.
pi_139177109
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 12:14 schreef Lorelay het volgende:
Ik zit nu zo rond de 16 uur per week.
Met 18 euro per uur en zonder kosten dus rond de 1200 euro.

Dat is in Spanje in elk geval vrij redelijk, weinig buitenlanders die dat in Spanje verdienen :)

Hoeveel is het max aantal uur dat je denkt dat je kan halen?

Neem aan in december, juni, juli en augustus nauwelijks werk?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 23 april 2014 @ 16:09:10 #147
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_139183690
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 12:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Met 18 euro per uur en zonder kosten dus rond de 1200 euro.

Dat is in Spanje in elk geval vrij redelijk, weinig buitenlanders die dat in Spanje verdienen :)

Hoeveel is het max aantal uur dat je denkt dat je kan halen?

Neem aan in december, juni, juli en augustus nauwelijks werk?
Reistijd = kosten.
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
pi_139183741
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 16:09 schreef Curchulain het volgende:

[..]

Reistijd = kosten.
Als het binnen loop of fietst afstand is niet, maar dat kost nogal wat planning
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_139235273
quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 12:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Met 18 euro per uur en zonder kosten dus rond de 1200 euro.

Dat is in Spanje in elk geval vrij redelijk, weinig buitenlanders die dat in Spanje verdienen :)

Hoeveel is het max aantal uur dat je denkt dat je kan halen?

Neem aan in december, juni, juli en augustus nauwelijks werk?
Zit helaas niet aan de 18 euro gemiddeld, maar als ik daar over een paar maanden aanzit zou het mooi zijn. Max aantal uur dat ik kan halen is heel afhankelijk van het type les en de locatie. Denk dat ik met 25 uur de dagen redelijk gevuld heb, kan natuurlijk altijd meer maar goed dan kan ik op zich al best wel rondkomen.

Weinig lessen in de zomer inderdaad, maar vaak bieden taalscholen intensieve cursussen aan, dus ik ga kijken of ik daar misschien werk kan vinden. Verder willen veel mensen geen les tijdens de vakanties (zoals Semana Santa), dus dat is ook wel balen qua inkomsten.

quote:
0s.gif Op woensdag 23 april 2014 16:10 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Als het binnen loop of fietst afstand is niet, maar dat kost nogal wat planning
Fietsen doe ik hier jammer genoeg niet, dat vind ik te gevaarlijk. :P Meestal neem ik de trein, soms de auto (afhankelijk van parkeergelegenheden in de buurt etc.)
pi_139235772
Waar woon je?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_139242737
Provincie Barcelona (maar niet in BCN zelf).
  vrijdag 25 april 2014 @ 09:57:21 #152
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_139243662
Geef bijles aan groepjes van 4 kinderen voor een tientje per uur.
Siesta & Fiesta!
pi_139245068
4 x 10?

Welke vakken?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  vrijdag 25 april 2014 @ 15:04:03 #154
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_139251677
4 x 10 ja.
Talen, evt natuurwetenschappen. Doet een bekende van mij ook. Kan ie prima van leven.
Siesta & Fiesta!
pi_139251912
Doe je goed
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  vrijdag 25 april 2014 @ 21:13:40 #156
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_139262124
Ik niet, ik heb gewoon een baan.
Siesta & Fiesta!
pi_140247837
Iemand wel eens vals geld gekregen?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 22 mei 2014 @ 19:17:26 #158
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_140251667
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 17:23 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Iemand wel eens vals geld gekregen?
Niet dat ik het weet :+
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_140257533
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 19:17 schreef chufi het volgende:

[..]

Niet dat ik het weet :+
Ik wel helaas, 20 euro.

Voel me vooral dom dat ik het niet gecontroleerd heb. Moest onverwachts een paar taxi's nemen, meestal betaal ik wel met redelijk kleine briefjes
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 22 mei 2014 @ 22:07:47 #160
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_140258889
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 21:42 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Ik wel helaas, 20 euro.

Voel me vooral dom dat ik het niet gecontroleerd heb. Moest onverwachts een paar taxi's nemen, meestal betaal ik wel met redelijk kleine briefjes
Is het nu weer een hype in Spanje en de taxi-chauffeur controleert ?
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_140259688
Geen idee. Ik ga in elk geval de volgende keer niet met met 50 euro betalen
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_140267531
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:50 schreef Lorelay het volgende:

[..]

Bedankt, zal zeker nadruk op mijn taalkennis leggen en hopelijk vind ik dan iets. :) Fijn om ook eens de mening van iemand ter plaatse te krijgen, veel mensen zijn zo negatief over Spanje (niet helemaal onterecht natuurlijk), maar ik probeer toch hoop te houden dat ik wel iets vind. We zullen zien :).
Ik wil ook nog graag naar Spanje, ondanks negatieve reacties.
Worry is a misuse of imagination
  maandag 26 mei 2014 @ 16:13:28 #163
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_140388963
Worden de WK wedstrijden op een publieke Spaanse zender uitgezonden? TVE bijvoorbeeld?
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  maandag 26 mei 2014 @ 17:10:01 #164
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_140391129
Telecinco zendt 25 wedstrijden uit, waaronder alle wedstrijden van Spanje.
Siesta & Fiesta!
  maandag 26 mei 2014 @ 17:11:37 #165
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_140391175
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 17:10 schreef Bramito het volgende:
Telecinco zendt 25 wedstrijden uit, waaronder alle wedstrijden van Spanje.
Okay, dus niet specifiek alle groepswedstrijden van oranje.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  maandag 26 mei 2014 @ 17:16:04 #166
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_140391331
Dat sowieso niet, ze zenden nl. specifiek alle wedstrijden van Spanje uit.

Jueves 12/06 22:00 Brasil-Croacia TELECINCO (Partido Inaugural)
Viernes 13/06 21:00 España-Holanda TELECINCO
Sábado 14/06 00:00 Inglaterra-Italia CUATRO
Domingo 15/06 00:00 Argentina-Bosnia TELECINCO
Lunes 16/06 18:00 Alemania-Portugal CUATRO
Martes 17/06 21:00 Brasil-México TELECINCO
Miércoles 18/06 21:00 España-Chile TELECINCO
Jueves 19/06 21:00 Uruguay-Inglaterra TELECINCO
Viernes 20/06 21:00 Suiza-Francia Por Confirmar
Sábado 21/06 21:00 Alemania-Ghana TELECINCO
Domingo 22/06 00:00 Estados Unidos-Portugal Por confirmar
Lunes 23/06 18:00 Australia-España TELECINCO
Martes 24/06 18:00 Italia-Uruguay Por confirmar
Miércoles 25/06 18:00 Nigeria-Argentina Por confirmar
Jueves 26/06 18:00 Portugal-Ghana Por confirmar
Siesta & Fiesta!
pi_140391560
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 mei 2014 01:14 schreef Probability het volgende:

[..]

Ik wil ook nog graag naar Spanje, ondanks negatieve reacties.
Het is ook niet allemaal slecht, maar een baan vinden is gewoon enorm moeilijk.
  maandag 26 mei 2014 @ 17:31:59 #168
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_140391813
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 17:16 schreef Bramito het volgende:
Dat sowieso niet, ze zenden nl. specifiek alle wedstrijden van Spanje uit.

Jueves 12/06 22:00 Brasil-Croacia TELECINCO (Partido Inaugural)
Viernes 13/06 21:00 España-Holanda TELECINCO
Sábado 14/06 00:00 Inglaterra-Italia CUATRO
Domingo 15/06 00:00 Argentina-Bosnia TELECINCO
Lunes 16/06 18:00 Alemania-Portugal CUATRO
Martes 17/06 21:00 Brasil-México TELECINCO
Miércoles 18/06 21:00 España-Chile TELECINCO
Jueves 19/06 21:00 Uruguay-Inglaterra TELECINCO
Viernes 20/06 21:00 Suiza-Francia Por Confirmar
Sábado 21/06 21:00 Alemania-Ghana TELECINCO
Domingo 22/06 00:00 Estados Unidos-Portugal Por confirmar
Lunes 23/06 18:00 Australia-España TELECINCO
Martes 24/06 18:00 Italia-Uruguay Por confirmar
Miércoles 25/06 18:00 Nigeria-Argentina Por confirmar
Jueves 26/06 18:00 Portugal-Ghana Por confirmar
Helder, maar een sportcafe opzoeken dan.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  maandag 26 mei 2014 @ 17:32:23 #169
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_140391825
waar zit je?
Siesta & Fiesta!
  maandag 26 mei 2014 @ 18:43:52 #170
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_140394045
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 17:32 schreef Bramito het volgende:
waar zit je?
Murcia
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  maandag 26 mei 2014 @ 20:06:10 #171
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_140397530
Moet geen probleem zijn toch?
Siesta & Fiesta!
  maandag 26 mei 2014 @ 20:20:26 #172
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_140398216
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 20:06 schreef Bramito het volgende:
Moet geen probleem zijn toch?
Nee, denk het niet. Heb geen betaalzenders, dus de wedstrijden die ik wil zien zijn vast te zien in sportcafe's. Ik vroeg me alleen af of alles net als in NL op de publieke zenders uitgezonden wordt.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_140417185
quote:
0s.gif Op maandag 26 mei 2014 20:20 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Nee, denk het niet. Heb geen betaalzenders, dus de wedstrijden die ik wil zien zijn vast te zien in sportcafe's. Ik vroeg me alleen af of alles net als in NL op de publieke zenders uitgezonden wordt.
Volgens mij wordt in Nederland ook niet alles op publieke zenders uitgezonden, hier hebben ze in de cafe's ook gewoon een speciale zender nodig naast de normale zenders die in het standaardpakket zitten. Overigens ga je geen sportcafé nodig hebben, het is het WK dus waarschijnlijk in zo'n beetje elk café op de TV, en in Murcia moet het zeker geen probleem zijn om een Nederlandse kroeg te vinden als je het commentaar graag in het Nederlands hoort - het zal moeilijker zijn om het te ontwijken.
  dinsdag 27 mei 2014 @ 13:04:49 #174
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_140423092
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 10:11 schreef illusions het volgende:

[..]

Volgens mij wordt in Nederland ook niet alles op publieke zenders uitgezonden, hier hebben ze in de cafe's ook gewoon een speciale zender nodig naast de normale zenders die in het standaardpakket zitten. Overigens ga je geen sportcafé nodig hebben, het is het WK dus waarschijnlijk in zo'n beetje elk café op de TV, en in Murcia moet het zeker geen probleem zijn om een Nederlandse kroeg te vinden als je het commentaar graag in het Nederlands hoort - het zal moeilijker zijn om het te ontwijken.
Okay dan, gaat helemaal goedkomen.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_140424117
quote:
14s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 13:04 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Okay dan, gaat helemaal goedkomen.
Denk het wel, bij mij (dorpje vlakbij Benidorm) is het net koninginnedag elke dag dat Nederland speelt. Constant oranje fakkels aan en echt een zee van in het oranje geklede mensen. :')
  woensdag 28 mei 2014 @ 04:14:59 #176
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_140457087
Oei ,hier op Ibiza is maandag een nederland vermoord .
KLIK
En het vervolg
pi_140491509
Kan je bij www.agenciatributaria.es een verkeersboete opzoeken?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_140491676
quote:
13s.gif Op woensdag 28 mei 2014 04:14 schreef SanAnt het volgende:
Oei ,hier op Ibiza is maandag een nederland vermoord .
KLIK
En het vervolg
Zitten kampers nu ook al op ibiza?

quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 13:36 schreef illusions het volgende:

[..]

Denk het wel, bij mij (dorpje vlakbij Benidorm) is het net koninginnedag elke dag dat Nederland speelt. Constant oranje fakkels aan en echt een zee van in het oranje geklede mensen. :')
Leuke mensen ook, je kan beter gewoon in een leuke kroeg gaan kijken
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 29 mei 2014 @ 08:09:19 #179
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_140498810
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 23:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Kan je bij www.agenciatributaria.es een verkeersboete opzoeken?
Ik denk dat je beter bij dgt.es kan proberen.
Siesta & Fiesta!
pi_140500778
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 23:35 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Leuke mensen ook, je kan beter gewoon in een leuke kroeg gaan kijken
Want "leuk" is een vaststaand feit wat hetzelfde is voor iedereen. :')
pi_140565350
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 10:58 schreef illusions het volgende:

[..]

Want "leuk" is een vaststaand feit wat hetzelfde is voor iedereen. :')
Kampers vinden het er wel leuk inderdaad
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 9 juni 2014 @ 17:28:59 #182
422585 Belfort
I bet it is
pi_140876405
Ik zit er al een tijd over na te denken om naar Spanje te verhuizen. Ik spreek Spaans en ben getrouwd met een Spaanse. Iemand tips over het vinden van een baan?
Huh? Cause I can't keep track of your professions honey! Last month you were a wine connoisseur, and now you're an aspiring landscape architect, Isn't that right?
pi_140876490
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 17:28 schreef Belfort het volgende:
Ik zit er al een tijd over na te denken om naar Spanje te verhuizen. Ik spreek Spaans en ben getrouwd met een Spaanse. Iemand tips over het vinden van een baan?
Veel bidden
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_140876531
Maar goed zonder info kan je natuurlijk ook niet een fatsoenlijk antwoord krijgen, wat wil je, waar, wat kan je, etc
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  maandag 9 juni 2014 @ 17:57:31 #185
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_140877378
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 17:30 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Veel bidden
Opus Dei als je je geld wilt afstaan ... :7
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  dinsdag 10 juni 2014 @ 14:31:26 #186
422585 Belfort
I bet it is
pi_140915039
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 17:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Maar goed zonder info kan je natuurlijk ook niet een fatsoenlijk antwoord krijgen, wat wil je, waar, wat kan je, etc
Dat had ik kunnen verwachten. Ik heb al iets achter de hand!
Huh? Cause I can't keep track of your professions honey! Last month you were a wine connoisseur, and now you're an aspiring landscape architect, Isn't that right?
  dinsdag 10 juni 2014 @ 14:47:35 #187
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_140915506
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 17:28 schreef Belfort het volgende:
Ik zit er al een tijd over na te denken om naar Spanje te verhuizen. Ik spreek Spaans en ben getrouwd met een Spaanse. Iemand tips over het vinden van een baan?
Zoek een nederlands bedrijf...
pi_140917228
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 14:31 schreef Belfort het volgende:

[..]

Dat had ik kunnen verwachten. Ik heb al iets achter de hand!
Dan is het toch al opgelost?
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_140917241
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 14:47 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Zoek een nederlands bedrijf...
Die zijn er inderdaad heel veel in Spanje
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  dinsdag 10 juni 2014 @ 18:09:24 #190
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_140921942
quote:
0s.gif Op maandag 9 juni 2014 17:28 schreef Belfort het volgende:
Ik zit er al een tijd over na te denken om naar Spanje te verhuizen. Ik spreek Spaans en ben getrouwd met een Spaanse. Iemand tips over het vinden van een baan?
Vraag het aan je schoonfamilie ,die zal je denk ik aanraden om lekker in NL te blijven...
pi_140930116
Even snel een vraage; Wanneer gebruik je 'Tuve' en wanneer 'Tenia'. Zal vast iets over het hoofd gezien hebben maar iemand zal het hier wel weten.
pi_140947606
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 21:18 schreef XSbig het volgende:
Even snel een vraage; Wanneer gebruik je 'Tuve' en wanneer 'Tenia'. Zal vast iets over het hoofd gezien hebben maar iemand zal het hier wel weten.
Het is "estuve", dat gebruik je als je ergens geweest bent ("yo estuve por ahi" = "ik was daar"). Het woord "tenia" is de verleden tijd van "hebben" ("no tenia cobertura" = "ik had geen bereik").
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 juni 2014 15:42 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Die zijn er inderdaad heel veel in Spanje
Onterecht sarcasme? Het stikt hier van de Nederlandse bedrijven, en doorgaans nemen die nog wél mensen aan, en dan is personeel wat vloeiend Spaans spreekt erg welkom, want dat spreken de meesten niet. Desondanks is het vrij moeilijk om hier een baan te vinden.

Sowieso eerst inschrijven als werkzoekende, ondanks dat het je vrijwel zeker geen baan gaat opleveren, kunnen bedrijven bepaalde voordelen krijgen bij het inhuren van mensen, maar dit geldt alleen ingeschreven werkzoekenden. Als ik bijv. iemand aanneem van onder de 30, betaal ik onder bepaalde voorwaarden een half jaar geen premies, en dat scheelt me dan een paar honderd per maand per persoon.
pi_140947952
Hoe zijn jullie in Spanje verzeild geraakt?
pi_140948878
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 11:01 schreef illusions het volgende:

[..]

Het is "estuve", dat gebruik je als je ergens geweest bent ("yo estuve por ahi" = "ik was daar"). Het woord "tenia" is de verleden tijd van "hebben" ("no tenia cobertura" = "ik had geen bereik").
Nee, nee, nee. :N

Als je het niet goed kan, geef dan ook geen antwoord. Het is overigens ook niet "estuve por ahi", maar dat terzijde.

"Tuve" en "tenía" zijn allebei verleden tijden van 'tener', hebben (net als "estuve" en "estaba" dat van 'estar' zijn), alleen gebruik je ze allebei anders. Respectievelijk heten de tijden pretérito simple en pretérito imperfecto. De eerste gebruik je op bepaalde momenten in een verhaal of zin, en de tweede gebruik je voor beschrijvingen waarvan de tijdsduur onbelangrijk is, bijvoorbeeld: "El hombre que tenía (imperfecto) el coche tuvo (simple) un accidente."

[ Bericht 29% gewijzigd door Rosario op 11-06-2014 11:52:36 ]
pi_140949151
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juni 2014 11:41 schreef Rosario het volgende:

[..]

Nee, nee, nee. :N
Behulpzaam. ^O^
pi_140949245
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 11:49 schreef illusions het volgende:

[..]

Behulpzaam. ^O^
Geëdit. :7
pi_140954562
quote:
1s.gif Op woensdag 11 juni 2014 11:41 schreef Rosario het volgende:

[..]

Nee, nee, nee. :N

Als je het niet goed kan, geef dan ook geen antwoord. Het is overigens ook niet "estuve por ahi", maar dat terzijde.

"Tuve" en "tenía" zijn allebei verleden tijden van 'tener', hebben (net als "estuve" en "estaba" dat van 'estar' zijn), alleen gebruik je ze allebei anders. Respectievelijk heten de tijden pretérito simple en pretérito imperfecto. De eerste gebruik je op bepaalde momenten in een verhaal of zin, en de tweede gebruik je voor beschrijvingen waarvan de tijdsduur onbelangrijk is, bijvoorbeeld: "El hombre que tenía (imperfecto) el coche tuvo (simple) un accidente."
Ah dankje, snap het. Spaans is een leuke taal om te leren maar wat hebben ze veel soorten 'tijden''.
pi_140955108
quote:
0s.gif Op woensdag 11 juni 2014 14:42 schreef XSbig het volgende:

[..]

Ah dankje, snap het. Spaans is een leuke taal om te leren maar wat hebben ze veel soorten 'tijden''.
Ja, is erg lastig, ik doe het vaak nog steeds verkeerd als ik spreek. Schriftelijk is het al wat makkelijker.

Kijk ook eens hier, daar wordt het nog wat uitgebreider uitgelegd. Veel lezen verder, dan krijg je het wat sneller door.
  donderdag 12 juni 2014 @ 03:49:48 #199
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_140979578
quote:
7s.gif Op woensdag 11 juni 2014 14:59 schreef Rosario het volgende:

[..]

Ja, is erg lastig, ik doe het vaak nog steeds verkeerd als ik spreek. Schriftelijk is het al wat makkelijker.

Kijk ook eens hier, daar wordt het nog wat uitgebreider uitgelegd. Veel lezen verder, dan krijg je het wat sneller door.
Op die webpagina gekeken en het eerste wat mij opvalt is "aprender español" ¿moet dit niet zijn castellano ?
pi_140979915
Castellano is eigenlijk alleen voor Spanjaarden die denken dat ze cool zijn, de rest van de spaanstalige wereld gebruikt Espanol
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_140979916
Ik zou je overigens niet te veel aantrekken en gewoon woordjes leren, de rest komt wel als je genoeg praat
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 12 juni 2014 @ 06:10:48 #202
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_140979918
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 06:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Castellano is eigenlijk alleen voor Spanjaarden die denken dat ze cool zijn, de rest van de spaanstalige wereld gebruikt Espanol
Mijn kinderen krijgen anders op het rapport een cijfer voor castellano niet voor español .
pi_140979924
quote:
2s.gif Op donderdag 12 juni 2014 06:10 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Mijn kinderen krijgen anders op het rapport een cijfer voor castellano niet voor español .
Het is castellano maar het is zoiets als Gillipollas want het slaat op diegene die het gebruikt
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_140987462
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 06:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Castellano is eigenlijk alleen voor Spanjaarden die denken dat ze cool zijn, de rest van de spaanstalige wereld gebruikt Espanol
Ik neem aan dat je zelf ook wel weet waarom het in Spanje Castellano wordt genoemd. Gewoon een politiek correcte term. Zo staat het ook in de grondwet van '78.
pi_140987923
Dat het politiek correct is wil nog niet zeggen dat het in latijns amerika boeit
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_140989517
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 13:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat het politiek correct is wil nog niet zeggen dat het in latijns amerika boeit
Dacht ik ook niet, maar Wikipedia heeft onderstaand kaartje. Vreemd, want hoor het in Argentinië inderdaad bijna nooit 'Castellano' genoemd worden.

pi_141361685
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 14:05 schreef Rosario het volgende:

[..]

Dacht ik ook niet, maar Wikipedia heeft onderstaand kaartje. Vreemd, want hoor het in Argentinië inderdaad bijna nooit 'Castellano' genoemd worden.

[ afbeelding ]
Ik ken anders zat Argentijnen die dat juist wel zeggen en was verbaasd dat er hier gezegd werd dat iedereen español zegt, dat hoor ik juist zelden.
For most of history, Anonymous was a woman.
  zaterdag 21 juni 2014 @ 16:58:57 #208
399552 DUTCHKO
Globetrotter
pi_141373799
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 14:05 schreef Rosario het volgende:

[..]

Dacht ik ook niet, maar Wikipedia heeft onderstaand kaartje. Vreemd, want hoor het in Argentinië inderdaad bijna nooit 'Castellano' genoemd worden.

[ afbeelding ]
Is deze term afkomstig vanuit het oude Castilië, bakermat (met Aragon) van het huidige Spanje?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Castili%C3%AB
pi_141377372
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 16:58 schreef DUTCHKO het volgende:

[..]

Is deze term afkomstig vanuit het oude Castilië, bakermat (met Aragon) van het huidige Spanje?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Castili%C3%AB
Jazeker. Het dialect/de taal die daar werd gesproken werd langzamerhand standaard 'Spaans'. (Dacht ik tenminste, historici mogen het nuanceren :P)
  zaterdag 21 juni 2014 @ 19:06:38 #210
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_141377646
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 18:59 schreef Rosario het volgende:

[..]

Jazeker. Het dialect/de taal die daar werd gesproken werd langzamerhand standaard 'Spaans'. (Dacht ik tenminste, historici mogen het nuanceren :P)
Net zoiets idd als het ABN dat ze dan ergens in Midden Nederland zou moeten spreken ...
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_141383023
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 02:35 schreef -Buttercup het volgende:

[..]

Ik ken anders zat Argentijnen die dat juist wel zeggen en was verbaasd dat er hier gezegd werd dat iedereen español zegt, dat hoor ik juist zelden.
Die moeten dan hoognodig weer naar Argentinie om te leren praten
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_141383334
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Die moeten dan hoognodig weer naar Argentinie om te leren praten
Dat was toch echt gewoon in Argentinië zelf.
For most of history, Anonymous was a woman.
pi_141384516
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:07 schreef -Buttercup het volgende:

[..]

Dat was toch echt gewoon in Argentinië zelf.
Raar, ik heb het in 10 jaar tijd nooit gehoord
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_141450765
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 juni 2014 21:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Raar, ik heb het in 10 jaar tijd nooit gehoord
Tjaa. Ik heb tijdens mijn studie ook geleerd dat daar beide termen gebruikt werden en in mijn ervaring is dat ook zo. Het is dus maar net wie je treft dan denk ik?
For most of history, Anonymous was a woman.
pi_141546293
Nog een vraag. Er zit volgens mij niet echt een duidelijk verschil in 'verse' en 'mirar'. Toch?
pi_141563235
quote:
0s.gif Op woensdag 25 juni 2014 20:23 schreef XSbig het volgende:
Nog een vraag. Er zit volgens mij niet echt een duidelijk verschil in 'verse' en 'mirar'. Toch?
'Verse' is wederkerend en heeft een andere betekenis dan alleen 'ver', bijv. elkaar weer zien, iets vinden, bevinden enz. Het heeft geen eenduidige vertaling. Het verschil tussen 'ver' en 'mirar' is het verschil tussen 'zien' en 'kijken'.
For most of history, Anonymous was a woman.
  zondag 20 juli 2014 @ 04:05:51 #217
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_142504295
Gewoon ff iets tussendoor


De toetsenist ken ik van voor die tijd 8-)
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zondag 20 juli 2014 @ 04:20:50 #218
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_142504413
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_142809154
Nederlanders wonend in Barcelona? Dan komt dit je vast bekend voor :)
http://bloedsuikerboek.nl/blog/wi-fi/
  dinsdag 29 juli 2014 @ 01:02:55 #220
370568 ManageTheAnger
It is, as it is.
pi_142837244
quote:
7s.gif Op woensdag 11 juni 2014 14:59 schreef Rosario het volgende:

[..]

Ja, is erg lastig, ik doe het vaak nog steeds verkeerd als ik spreek. Schriftelijk is het al wat makkelijker.

Kijk ook eens hier, daar wordt het nog wat uitgebreider uitgelegd. Veel lezen verder, dan krijg je het wat sneller door.
Dank voor deze site _O_

Heb zelf Spaans op school gehad en gebruik nu de app Duolingo (een enorme aanrader voor degene die snel en gemakkelijk een basis willen leggen)

Deze site helpt mij met wat theorie!!
YouTube
Holding on to anger is like grasping a hot coal with the intent of throwing it at someone else; you are the one who gets burned.
  zaterdag 9 augustus 2014 @ 00:59:26 #221
181124 chufi
Hace frio o no?
  maandag 11 augustus 2014 @ 13:37:43 #222
107792 Hexley
the Platypus
pi_143299595
Tja als je het met alle geweld in een Simca wilt doen, heb je aan het zoeken wel een aardig voorspel. :)
  zaterdag 18 oktober 2014 @ 02:20:56 #223
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_145659796
KIck culo !! Joer

80's Uit La edad de oro 1980 :)
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_148754158
Kan ondertussen redelijk zelf Spaans praten, alleen verstaan gaat nog wel lastig. Iemand die tips heeft om dit te verbeteren?
  zaterdag 17 januari 2015 @ 04:13:47 #225
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_148768938
Tis hier wel weer erg rustig het laatste jaar..

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 18:11 schreef XSbig het volgende:
Kan ondertussen redelijk zelf Spaans praten, alleen verstaan gaat nog wel lastig. Iemand die tips heeft om dit te verbeteren?
Neem een Spaanse vriendin die geduld heeft... Veel oefenen, kijk bv wat Spaanse TV series online... bv rtve.es
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zondag 18 januari 2015 @ 23:31:38 #226
54575 Curchulain
Et tel était son nom...
pi_148826050
quote:
0s.gif Op maandag 28 juli 2014 12:53 schreef sld321 het volgende:
Nederlanders wonend in Barcelona? Dan komt dit je vast bekend voor :)
http://bloedsuikerboek.nl/blog/wi-fi/
Nee niet echt...
"In my lifetime, we've gone from Eisenhower to George W. Bush. We've gone from John F. Kennedy to Al Gore. If this is evolution, I believe that in 12 years, we'll be voting for plants." - Lewis Black
  maandag 19 januari 2015 @ 15:03:13 #227
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_148841111
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 januari 2015 04:13 schreef chufi het volgende:
Tis hier wel weer erg rustig het laatste jaar..

[..]

Volgens mij zijn er niet zoveel Spanjefokkers over.
Siesta & Fiesta!
  maandag 19 januari 2015 @ 15:07:22 #228
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_148841270
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 15:03 schreef Bramito het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er niet zoveel Spanjefokkers over.
Tis hier wel rustig geworden idd.. EN ik woon nog steeds niet in Spanje..
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  maandag 19 januari 2015 @ 15:09:23 #229
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_148841351
Geen nieuws is goed nieuws, zeg ik dan maar......
Siesta & Fiesta!
pi_148846456
Ikke, over een paar dagen 1.5 jaar alweer.

Eergisteren naar Tenerife geweest, dit land heeft zoveel prachtige dingen te bieden.
  maandag 19 januari 2015 @ 17:25:03 #231
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_148846872
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 januari 2015 18:11 schreef XSbig het volgende:
Kan ondertussen redelijk zelf Spaans praten, alleen verstaan gaat nog wel lastig. Iemand die tips heeft om dit te verbeteren?
Ik neem aan dat je het ook redelijk kan lezen. Kijk dan Spaanse films/series met Spaanse ondertitels.
Siesta & Fiesta!
pi_148848161
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 17:25 schreef Bramito het volgende:

[..]

Ik neem aan dat je het ook redelijk kan lezen. Kijk dan Spaanse films/series met Spaanse ondertitels.
Lezen vind ik misschien nog wel makkelijker als spreken.

Maar een goed idee thanks iig!
  dinsdag 20 januari 2015 @ 09:38:55 #233
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_148866351
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 18:02 schreef XSbig het volgende:

[..]

Lezen vind ik misschien nog wel makkelijker als spreken.

Maar een goed idee thanks iig!
Ik vind dat dit echt werkt. Als je leest wat je hoort ga je het vanzelf herkennen als je het alleen maar hoort.
Siesta & Fiesta!
pi_150140375
Binnenkort ga ik voor een onbepaalde tijd naar Barcelona (doel is 6 maanden, misschien langer, misschien korter). Ik ga daar een kamer huren en een coworking space, als ZZP'er. Afgelopen zomer heb ik dit voor twee maanden gedaan. Was redelijk impulsief en was niet echt voorbereid. Nu wil ik langer dus.

Aangezien ik NL'er ben en ZZP'er, lijkt het me ingewikkeld om te switchen naar de Spaanse regels met belasting etc. Mijn klanten zijn voor 90% Nederlands. Verder behoud ik m'n woning/adres in NL gewoon aan.

Kan ik zonder me ergens in te schrijven dit avontuur aangaan en gewoon NL'er blijven, ookal blijf ik b.v. 8 maanden? Het lijkt mij dat, aangezien ik mijn adres in NL behoud, niemand daar last van krijgt, toch?

En natuurlijk, mocht ik daar zo gelukkig zijn, ga ik me t.z.t. absoluut verdiepen in het inschrijven. Ik houd eerst liever alles even wat minder definitief.
pi_150142433
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 11:46 schreef schermafbeelding het volgende:

Kan ik zonder me ergens in te schrijven dit avontuur aangaan en gewoon NL'er blijven, ookal blijf ik b.v. 8 maanden? Het lijkt mij dat, aangezien ik mijn adres in NL behoud, niemand daar last van krijgt, toch?

En natuurlijk, mocht ik daar zo gelukkig zijn, g
Kamers worden in Barcelona vaak zonder contract verhuurd, of met een provisorisch contract (dus wel op papier wegens borg en zo, maar niet aangemeld bij de gemeente) en zijn ruim in de aanbod.

Overigens je borg krijg je meestal niet terug, je maakt het de laatste maand met de huur 'op'.

Laat maar weten als je wat meer wil weten.
pi_150143625
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 13:20 schreef Koewam het volgende:

[..]

Kamers worden in Barcelona vaak zonder contract verhuurd, of met een provisorisch contract (dus wel op papier wegens borg en zo, maar niet aangemeld bij de gemeente) en zijn ruim in de aanbod.

Overigens je borg krijg je meestal niet terug, je maakt het de laatste maand met de huur 'op'.

Laat maar weten als je wat meer wil weten.
Ja dat vermoeden had ik al. Ik ben van plan om op idealista.com een kamer te zoeken, nadat ik een paar weken via AirBNB een kamer huur. Dat van die maand borg is handig om te weten, thanks.

Mocht ik b.v. particulier een kamer huren zonder me officieel in te schrijven bij de gemeente, hoef ik me voorlopig geen zorgen te maken over waar ik officieel woon en belasting betaal (toch?)
pi_150153695
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 14:05 schreef schermafbeelding het volgende:

[..]

Ja dat vermoeden had ik al. Ik ben van plan om op idealista.com een kamer te zoeken, nadat ik een paar weken via AirBNB een kamer huur. Dat van die maand borg is handig om te weten, thanks.

Mocht ik b.v. particulier een kamer huren zonder me officieel in te schrijven bij de gemeente, hoef ik me voorlopig geen zorgen te maken over waar ik officieel woon en belasting betaal (toch?)
Geen idee of het legaal is, maar volgens mij wordt er niet of heel weinig op gecontroleerd. Meestal als er iets van aansprakelijkheid is, dan is het de eigenaar van het pand.
Als ZZPer in NL mag je gaan en staan waar je wilt. Ik ken ZZPers die lekker een half jaar naar Bali gaan.

Kzou me lekker gewoon ontspannen en niet al te druk maken over dit soort dingen. Het systeem is er voor jou, jij bent er niet voor het systeem...
pi_150174947
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 19:44 schreef Koewam het volgende:

[..]

Geen idee of het legaal is, maar volgens mij wordt er niet of heel weinig op gecontroleerd. Meestal als er iets van aansprakelijkheid is, dan is het de eigenaar van het pand.
Als ZZPer in NL mag je gaan en staan waar je wilt. Ik ken ZZPers die lekker een half jaar naar Bali gaan.

Kzou me lekker gewoon ontspannen en niet al te druk maken over dit soort dingen. Het systeem is er voor jou, jij bent er niet voor het systeem...
Dankjewel :)

Free man ;)
pi_150849813
Hey!

Wanneer je naar Spanje gaat zou ik eerst een cursus Spaans nemen in Spanje, ik heb het zelf ook gedaan via forum.fok.nl en dit heeft mij zo ontzettend veel geholpen!

[ Bericht 25% gewijzigd door static op 20-03-2015 15:24:34 ]
  vrijdag 20 maart 2015 @ 15:15:02 #240
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_150850468
Of je spamt effe ergens anders...
Siesta & Fiesta!
pi_150850772
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 15:15 schreef Bramito het volgende:
Of je spamt effe ergens anders...
Haha weet niet waar jij spam vandaan haalt, als je deze tip niet wil aanvaren hoef je ook geen reactie te geven? :Y
  vrijdag 20 maart 2015 @ 15:27:54 #242
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_150850861
quote:
99s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 14:57 schreef braboroos het volgende:
Hey!

Wanneer je naar Spanje gaat zou ik eerst een cursus Spaans nemen in Spanje, ik heb het zelf ook gedaan via forum.fok.nl en dit heeft mij zo ontzettend veel geholpen!
Static held!
Siesta & Fiesta!
pi_150850886
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 15:27 schreef Bramito het volgende:

[..]

Static held!
ff in het Nederlands? :O
  vrijdag 20 maart 2015 @ 15:30:41 #244
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_150850950
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 15:28 schreef braboroos het volgende:

[..]

ff in het Nederlands? :O
:*
Siesta & Fiesta!
  Admin vrijdag 20 maart 2015 @ 17:42:16 #245
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_150854396
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 maart 2015 15:27 schreef Bramito het volgende:

[..]

Static held!
héroe estática
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 20 maart 2015 @ 17:51:13 #246
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_151041962
quote:
0s.gif Op maandag 19 januari 2015 15:03 schreef Bramito het volgende:

[..]

Volgens mij zijn er niet zoveel Spanjefokkers over.
Presente! ;)

Stiekem toch wel dus, maar ik heb nergens geen tijd meer voor lately. Ik ben zowaar aan het studeren geslagen en dat is best hectisch (logisch, na zeven jaar niet studeren). Ik moet ook steeds heen en weer pendelen tussen San Sebastián en Bilbao nu, maar goed ... je moet er wat voor over hebben

quote:
0s.gif Op zaterdag 28 februari 2015 11:46 schreef schermafbeelding het volgende:
Binnenkort ga ik voor een onbepaalde tijd naar Barcelona (doel is 6 maanden, misschien langer, misschien korter). Ik ga daar een kamer huren en een coworking space, als ZZP'er. Afgelopen zomer heb ik dit voor twee maanden gedaan. Was redelijk impulsief en was niet echt voorbereid. Nu wil ik langer dus.

Aangezien ik NL'er ben en ZZP'er, lijkt het me ingewikkeld om te switchen naar de Spaanse regels met belasting etc. Mijn klanten zijn voor 90% Nederlands. Verder behoud ik m'n woning/adres in NL gewoon aan.

Kan ik zonder me ergens in te schrijven dit avontuur aangaan en gewoon NL'er blijven, ookal blijf ik b.v. 8 maanden? Het lijkt mij dat, aangezien ik mijn adres in NL behoud, niemand daar last van krijgt, toch?

En natuurlijk, mocht ik daar zo gelukkig zijn, ga ik me t.z.t. absoluut verdiepen in het inschrijven. Ik houd eerst liever alles even wat minder definitief.
Ik weet niet of dit nog op tijd komt of van dienst kan zijn, maar als je meer dan zes maanden verblijft in Spanje moet je officieel ook hier declareren. Je zou jezelf autónomo kunnen maken (ZZPer), wat misschien belastingtechnisch ook nog beter kan zijn. Dat zou je met een accountant kunnen berekenen misschien. Informeer eens bij de Diputació in Barcelona, misschien kunnen die je verder helpen.

Ik weet niet of de controle hier strikt op is trouwens, maar volgens de regeltjes is het volgens mij zo.
  † In Memoriam † vrijdag 27 maart 2015 @ 14:48:42 #248
294940 badtripbob
GeK, no?
pi_151093201
https://m.facebook.com/events/1544001885864028?ref=bookmark

Heel tof festival in Duitsland. Eastertek *O* Duurt een heel weekend!
Mensen die vanuit Spanje daarheen willen rijden dat ik mee kan rijden?
Benzinekosten delen.

Ik woon in Formentera del segura, Alicante.

Ergens afspreken waar ik opgehaald kan worden kan ook.

:D
  vrijdag 27 maart 2015 @ 15:43:09 #249
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_151094952
¡Hola Gente!

Ik denk erover om binnenkort eens een weekendje naar Spanje te vliegen. Beetje cheapass ticket, Hosteltje, dat werk zeg maar. Meestal pak ik een hotel maar aangezien ik alleen ga lijkt een hostel mij gezelliger om nog wat mensen te ontmoeten en samen een biertje te drinken of beetje cultureel te doen ;)

Zit te denken aan Madrid, wonen er nog mensen in Madrid die hier posten? Aanraders? Wedstrijdje Real - Atlético bijvoorbeeld :P Andere stad is ook prima trouwens

Oh ja ook om m'n Spaans weer eens te gebruiken en wat af te stoffen :D
  zondag 21 juni 2015 @ 02:05:55 #250
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_153708562
ff een kickje hier om het topic een beetje live te houden

Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zondag 21 juni 2015 @ 03:10:30 #251
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_153709362
Hier dan een live concert van El Barrio !!
Ik zit trouwens nog steeds in Spanje en zal er ook blijven :W
  zondag 21 juni 2015 @ 03:31:16 #252
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_153709512
quote:
2s.gif Op zondag 21 juni 2015 03:10 schreef SanAnt het volgende:
Hier dan een live concert van El Barrio !!
Ik zit trouwens nog steeds in Spanje en zal er ook blijven :W
Het is je gegund.
En wij dansen hier verder in de buurt ... 8-) *O* *O* *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  zondag 21 juni 2015 @ 07:47:15 #253
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_153709992
quote:
2s.gif Op zondag 21 juni 2015 03:10 schreef SanAnt het volgende:
Hier dan een live concert van El Barrio !!
Ik zit trouwens nog steeds in Spanje en zal er ook blijven :W
Ik ben ook niet weg te branden!
Siesta & Fiesta!
pi_153714802
Branden klopt wel redelijk :')

Maandje in de buurt van Malaga nu
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zondag 21 juni 2015 @ 16:38:48 #255
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_153720715
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 02:05 schreef chufi het volgende:
ff een kickje hier om het topic een beetje live te houden

Ik kan me ook wel weer eens melden hier.

Ik woon sinds 1998 in Spanje (heb in de tussentijd ook vrij veel tijd doorgebracht in Colombia. Ik woon in het binnenland van de provincie Alicante.

Ik heb hier over het algemeen altijd prima gewoond, hoewel ik de winters altijd zwaar heb gevonden (Spaanse huizen en winter, niet altijd een goede combinatie). M'n vrouw en ik zijn van plan later dit jaar naar de kust te verhuizen, voor een wat internationalere leefomgeving.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  Moderator zondag 21 juni 2015 @ 16:45:14 #256
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_153720887
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 16:38 schreef Strani het volgende:

[..]

Ik kan me ook wel weer eens melden hier.

Ik woon sinds 1998 in Spanje (heb in de tussentijd ook vrij veel tijd doorgebracht in Colombia. Ik woon in het binnenland van de provincie Alicante.

Ik heb hier over het algemeen altijd prima gewoond, hoewel ik de winters altijd zwaar heb gevonden (Spaanse huizen en winter, niet altijd een goede combinatie). M'n vrouw en ik zijn van plan later dit jaar naar de kust te verhuizen, voor een wat internationalere leefomgeving.
Winters stellen er toch niet zoveel voor? :D

Mijn schoonmoeder woont een uur van Alicante, we zijn er nu diverse zomers maar ook winters geweest. Kouder dan een graad of 12 hebben we het geloof ik nooit gehad :)
3 - 26 maart Thailand | 5 - 8 juli Dublin
  zondag 21 juni 2015 @ 17:19:24 #257
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_153721814
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 16:45 schreef MaJo het volgende:

[..]

Winters stellen er toch niet zoveel voor? :D

Mijn schoonmoeder woont een uur van Alicante, we zijn er nu diverse zomers maar ook winters geweest. Kouder dan een graad of 12 hebben we het geloof ik nooit gehad :)
Aan de kust wordt het minder koud dan in het binnenland. Hier halen we af en toe het vriespunt en kan het ook sneeuwen. Het grootste probleem is vooral dat Spaanse huizen meer tegen de hitte zijn gebouwd dan tegen de kou. Slechte (geen) isolatie, geen centrale verwarming waardoor veel huizen in slechts één kamer worden verwarmd door iets als een gaskacheltje. Ik heb al van veel andere buitenlanders gehoord dat ze het nooit zo koud hebben gehad als in Spanje :)

Dit is trouwens ook een reden waarom we naar de kust willen verhuizen :)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  zondag 21 juni 2015 @ 17:28:41 #258
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_153722070
De winters in de Spaanse binnenlanden zijn veel kouder dan hier in Nederland... Het heeft een landklimaat en de binnenlanden liggen al op hoogte -10 in de winter is geen uitzondering en de kans daar op een witte kerst is vele male groter dan in NL...
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_153722291
quote:
0s.gif Op zondag 21 juni 2015 16:45 schreef MaJo het volgende:

[..]

Winters stellen er toch niet zoveel voor? :D

Mijn schoonmoeder woont een uur van Alicante, we zijn er nu diverse zomers maar ook winters geweest. Kouder dan een graad of 12 hebben we het geloof ik nooit gehad :)
zonder verwarming is 12º behoorlijk koud en de trap naar buitenom is ook niet alles.
  maandag 22 juni 2015 @ 15:09:56 #260
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_153747130
In het noorden hebben we wel gewoon redelijk geïsoleerde huizen met CV hoor. In Zaragoza is het in de winter koud met temepraturen tot het vriespunt en 's nachts ook wel eronder dat is dus niet heel extreem. We hebben echter hier een ijskoude wind wat het echt heel koud maakt.

Nu op dit moment hebben we 35 graden officieel gemeten. In de zon is het dus niet echt te harden.
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 23 juni 2015 @ 02:53:54 #261
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_153766163
Bajo Aragon is ook niet een normale regio... Soms kun je je daar in een Amerikaanse western wanen..
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  dinsdag 23 juni 2015 @ 17:00:08 #262
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_153779195
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 02:53 schreef chufi het volgende:
Bajo Aragon is ook niet een normale regio... Soms kun je je daar in een Amerikaanse western wanen..
Inclusief tumbleweed :')
Siesta & Fiesta!
  dinsdag 23 juni 2015 @ 17:01:25 #263
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_153779234
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 02:53 schreef chufi het volgende:
Bajo Aragon is ook niet een normale regio... Soms kun je je daar in een Amerikaanse western wanen..
Die spaghettiwesterns zoals The Good the Bad and the ugly zijn dan ook ergens bij Almeria opgenomen geloof ik
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  dinsdag 23 juni 2015 @ 17:16:55 #264
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_153779876
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:01 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Die spaghettiwesterns zoals The Good the Bad and the ugly zijn dan ook ergens bij Almeria opgenomen geloof ik
Ja klopt... Daar is het ook heel droog
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  dinsdag 23 juni 2015 @ 17:17:25 #265
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_153779892
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juni 2015 17:01 schreef ShevaJB het volgende:

Klopt.
Siesta & Fiesta!
  woensdag 8 juli 2015 @ 00:19:07 #266
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_154159530
Kick!!
Gezocht: Goedkope huurflat in Madrid, voor mn dochter die er een baan gevonden heeft...
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  woensdag 8 juli 2015 @ 11:53:45 #267
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_154165955
AEMET_Aragon twitterde op dinsdag 07-07-2015 om 22:06:18 Termómetro de máxima de la OMA del aeropuerto de ZGZ hoy San Fermín, 7/7/15 constatando la efeméride 44,5° C http://t.co/9HjNdqiOaM reageer retweet
:')
Siesta & Fiesta!
pi_154168724
Het is gewoon heet.......
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
pi_154172530
:W Ik ook nog steeds in Spanje
  donderdag 9 juli 2015 @ 16:31:17 #270
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_154200307
Maximum temperatuur hier eergisteren was 42.8, het hoogste in mijn 17 jaar hier. En bij jullie?
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_154200648
30 graden vannacht in de slaapkamer en ik was de hele nacht wakker ;( :Z
  donderdag 9 juli 2015 @ 16:57:15 #272
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_154200913
Volgende week zit ik bij mn dochter in Valencia... Volgens mij had ze airco....
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  donderdag 9 juli 2015 @ 17:36:01 #273
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_154201636
Maar niet meer? Dat is kut.
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_154201655
Ik gebruik geen airco eigenlijk, maar vannacht was het zo heet dat het vrij kut was

40 graden aan de kust :')
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  donderdag 9 juli 2015 @ 17:38:47 #275
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_154201672
quote:
0s.gif Op donderdag 9 juli 2015 17:36 schreef static het volgende:
Maar niet meer? Dat is kut.
Ze is nog niet verhuisd dus waarschijnlijk nog wel... :+
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  vrijdag 10 juli 2015 @ 01:02:18 #276
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_154212638
quote:
0s.gif Op woensdag 8 juli 2015 00:19 schreef chufi het volgende:
Kick!!
Gezocht: Goedkope huurflat in Madrid, voor mn dochter die er een baan gevonden heeft...
Hoeveel slaapkamers ???
Vriend van mij uit Madrid komt zondag ,zal eens vragen of hij wat weet .
  vrijdag 10 juli 2015 @ 01:04:11 #277
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_154212658
Hier op Ibiza ook Pffffffffffffffffff heet ,maar gelukkig hebben we Airco (super uitvinding ^O^ *O* )
  vrijdag 10 juli 2015 @ 01:12:31 #278
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_154212720
quote:
2s.gif Op vrijdag 10 juli 2015 01:02 schreef SanAnt het volgende:

[..]

Hoeveel slaapkamers ???
Vriend van mij uit Madrid komt zondag ,zal eens vragen of hij wat weet .
Minimaal 1 natuurlijk, maar voor zover ik weet is ze nog single.. Maar het eventueel delen van een flat is, om te beginnen, ook prima.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_154532589
Hier ook nog steeds snikheet (Altea, Alicante). Overdag is het op mijn dakterras gewoon dik boven de 60 graden, in de zon uiteraard. Schaduwtemperatuur meestal zo rond de 38 a 40 graden. De zee verkoelt nog een beetje, en zwembaden absoluut niet - water van 35 graden, gewoon net een warm bad.

Hou niet zo van airco, maar dit is het eerste jaar dat het echt niet te houden is zonder airco, dus alles potdicht en de airco op 18 graden staan - maar dat betekent niet dat het kouder wordt dan een graad of 25 binnen, maar dat is goed te doen.

Denk dat dit het heetste jaar is wat ik heb meegemaakt, woon hier sinds 2009.
pi_154532770
Het is ook gewoon keiheet
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 22 juli 2015 @ 06:40:31 #281
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_154532781
Ik hoorde gisteren dat het het warmste jaar ooit is... Zet airco weer aan op 8 hoog in Valencia...
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_154546918
Té warm vandaag. Ik ben vrij en lig de hele dag óf op de bank óf in ons zwembad :D
pi_154551773
39 graden op 500 meter van de zee -O-
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  woensdag 22 juli 2015 @ 20:50:59 #284
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_154552011
Vanmiddag zag ik 41 staan... Gelukkig is het nu een stuk afgekoeld na een dikke onweersbui
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
pi_154552191
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 20:50 schreef chufi het volgende:
Vanmiddag zag ik 41 staan... Gelukkig is het nu een stuk afgekoeld na een dikke onweersbui
Hier heeft het al een maand niet geregend :')
"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
  zondag 26 juli 2015 @ 03:48:31 #286
436165 Inolvidable
Onvergetelijk
pi_154639409
In september voor een half jaar naar Murcia dus ik ga dit topic even volgen. :)
Op donderdag 9 juli 2015 14:53 schreef Yvie_lu: Gelukkig. Paniek om niks :)
Op donderdag 9 juli 2015 14:57 schreef HeatWave: Deze post is universeel toepasbaar bij haar B-).
Op woensdag 8 juli 2015 15:09 schreef El_Thijs:"Inolvidable. Staat voor duidelijkheid en directheid."
pi_154695948
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 20:50 schreef chufi het volgende:
Vanmiddag zag ik 41 staan... Gelukkig is het nu een stuk afgekoeld na een dikke onweersbui
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 20:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:

[..]

Hier heeft het al een maand niet geregend :')
Hier heeft het al maaaanden niet geregend. :') Kan me de laatste keer niet eens herinneren. We hebben hier een microclimaat, dus we zien weleens donkere wolken, maar die komen dan vrijwel nooit over de omringende bergen heen.
  Moderator donderdag 13 augustus 2015 @ 15:28:50 #288
1424 crew  Jimbo
Gråtrunka
pi_155180224
wegdrijvven :r
Op donderdag 20 augustus 2020 17:36 schreef Notorious_Roy het volgende:
Naast alle onzin die je uitkraamt heb je af en toe ook gewoon heel verstandige posts.
Op dinsdag 10 augustus 2021 16:32 schreef yvonne het volgende:
@:Jimbo voor mod, yeah *O*
  donderdag 13 augustus 2015 @ 15:43:42 #289
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_155180606
quote:
0s.gif Op woensdag 22 juli 2015 03:24 schreef illusions het volgende:
Hier ook nog steeds snikheet (Altea, Alicante). Overdag is het op mijn dakterras gewoon dik boven de 60 graden, in de zon uiteraard. Schaduwtemperatuur meestal zo rond de 38 a 40 graden. De zee verkoelt nog een beetje, en zwembaden absoluut niet - water van 35 graden, gewoon net een warm bad.

Hou niet zo van airco, maar dit is het eerste jaar dat het echt niet te houden is zonder airco, dus alles potdicht en de airco op 18 graden staan - maar dat betekent niet dat het kouder wordt dan een graad of 25 binnen, maar dat is goed te doen.

Denk dat dit het heetste jaar is wat ik heb meegemaakt, woon hier sinds 2009.
Ik ben van plan later dit jaar naar Albir te verhuizen (woon nu in het binnenland), dus we worden wellicht 'buren' :)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 04:07:28 #290
296378 SanAnt
Monica_l_Sigaar
pi_155201175
Zaterdag gaat hier de temperatuur met 7 graden naar beneden en we krijgen eindelijk wat regen *O* *O* *O* *O* *O* *O*
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 08:16:39 #291
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_155201725
quote:
0s.gif Op zondag 26 juli 2015 03:48 schreef Inolvidable het volgende:
In september voor een half jaar naar Murcia dus ik ga dit topic even volgen. :)
Leuk! Murcia is erg mooi, ik kom er graag. Binnenkort vlieg ik er zelf ook weer naartoe voor een tweetal weken.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_155202749
quote:
0s.gif Op donderdag 13 augustus 2015 15:43 schreef Strani het volgende:

[..]

Ik ben van plan later dit jaar naar Albir te verhuizen (woon nu in het binnenland), dus we worden wellicht 'buren' :)
Cool, daar kom ik dagelijks. Als je nog tips wilt betreft de omgeving ofzo, schiet maar raak.
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:31:52 #293
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_155222944
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 09:27 schreef illusions het volgende:

[..]

Cool, daar kom ik dagelijks. Als je nog tips wilt betreft de omgeving ofzo, schiet maar raak.
Prima, dank je :) Zodra ik wat bedenk hoor je het van me.
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 21:50:44 #294
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_155223697
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 21:31 schreef Strani het volgende:

[..]

Prima, dank je :) Zodra ik wat bedenk hoor je het van me.
Je woont daar toch al op een steenworp afstand :+
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:57:41 #295
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_155226112
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 21:50 schreef chufi het volgende:

[..]

Je woont daar toch al op een steenworp afstand :+
Ruim een uurtje met de auto toch nog, het is een groot land :-)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 23:01:39 #296
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_155226255
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 22:57 schreef Strani het volgende:

[..]

Ruim een uurtje met de auto toch nog, het is een groot land :-)
Die klote Aitana ligt er tussen
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
  vrijdag 14 augustus 2015 @ 23:02:32 #297
181667 Strani
Wie dit leest is gek
pi_155226287
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 23:01 schreef chufi het volgende:

[..]

Die klote Aitana ligt er tussen
Precies ja, ik kijk vanuit m'n dorp inderdaad op de Aitana :)
Op 02-02-2020 20:20:20 schreef Strani iets
#Hashtag4sale
pi_155284145
En welk dorp is dat dan, Sella of Relleu ofzo? Vind de Aitana prachtig, heb 'm weleens beklommen - zo ook Puig Campana, Sierra Helada en de Peñon de Ifach. :) Safari Aitana is ook leuk trouwens.
pi_155337933
Hoi allemaal,

Ik wil volgend jaar graag een masteropleiding in het buitenland gaan doen na mijn hbo bachelor verpleegkunde en ik heb een leuke gezien aan de Universitat Autonoma de Barcelona, waarvoor ik hoop te worden aangenomen. Nou is mijn vraag, zijn er meerdere die ervaringen hebben met het studeren in Barcelona, het vinden van een kamer, het leren van de staal (Spaans of Catalaans?) etc etc.. alle tips en ideeën zijn welkom!
pi_155355521
quote:
0s.gif Op vrijdag 14 augustus 2015 08:16 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Leuk! Murcia is erg mooi, ik kom er graag. Binnenkort vlieg ik er zelf ook weer naartoe voor een tweetal weken.
Ik ben heel benieuwd, ben er nog nooit geweest. Over 10 daagjes vertrek ik. :D
Op donderdag 9 juli 2015 14:53 schreef Yvie_lu: Gelukkig. Paniek om niks :)
Op donderdag 9 juli 2015 14:57 schreef HeatWave: Deze post is universeel toepasbaar bij haar B-).
Op woensdag 8 juli 2015 15:09 schreef El_Thijs:"Inolvidable. Staat voor duidelijkheid en directheid."
  vrijdag 21 augustus 2015 @ 22:00:27 #301
181124 chufi
Hace frio o no?
pi_155420335
Op naar deel 10 dan maar
Cuando haya sol, hay Chufi
Musica Español
Come On
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')