Mijn kinderen krijgen anders op het rapport een cijfer voor castellano niet voor espaņol .quote:Op donderdag 12 juni 2014 06:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Castellano is eigenlijk alleen voor Spanjaarden die denken dat ze cool zijn, de rest van de spaanstalige wereld gebruikt Espanol
Het is castellano maar het is zoiets als Gillipollas want het slaat op diegene die het gebruiktquote:Op donderdag 12 juni 2014 06:10 schreef SanAnt het volgende:
[..]
Mijn kinderen krijgen anders op het rapport een cijfer voor castellano niet voor espaņol .
Ik neem aan dat je zelf ook wel weet waarom het in Spanje Castellano wordt genoemd. Gewoon een politiek correcte term. Zo staat het ook in de grondwet van '78.quote:Op donderdag 12 juni 2014 06:07 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Castellano is eigenlijk alleen voor Spanjaarden die denken dat ze cool zijn, de rest van de spaanstalige wereld gebruikt Espanol
Dacht ik ook niet, maar Wikipedia heeft onderstaand kaartje. Vreemd, want hoor het in Argentinië inderdaad bijna nooit 'Castellano' genoemd worden.quote:Op donderdag 12 juni 2014 13:22 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
Dat het politiek correct is wil nog niet zeggen dat het in latijns amerika boeit
Ik ken anders zat Argentijnen die dat juist wel zeggen en was verbaasd dat er hier gezegd werd dat iedereen espaņol zegt, dat hoor ik juist zelden.quote:Op donderdag 12 juni 2014 14:05 schreef Rosario het volgende:
[..]
Dacht ik ook niet, maar Wikipedia heeft onderstaand kaartje. Vreemd, want hoor het in Argentinië inderdaad bijna nooit 'Castellano' genoemd worden.
[ afbeelding ]
Is deze term afkomstig vanuit het oude Castilië, bakermat (met Aragon) van het huidige Spanje?quote:Op donderdag 12 juni 2014 14:05 schreef Rosario het volgende:
[..]
Dacht ik ook niet, maar Wikipedia heeft onderstaand kaartje. Vreemd, want hoor het in Argentinië inderdaad bijna nooit 'Castellano' genoemd worden.
[ afbeelding ]
Jazeker. Het dialect/de taal die daar werd gesproken werd langzamerhand standaard 'Spaans'. (Dacht ik tenminste, historici mogen het nuancerenquote:Op zaterdag 21 juni 2014 16:58 schreef DUTCHKO het volgende:
[..]
Is deze term afkomstig vanuit het oude Castilië, bakermat (met Aragon) van het huidige Spanje?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Castili%C3%AB
Net zoiets idd als het ABN dat ze dan ergens in Midden Nederland zou moeten spreken ...quote:Op zaterdag 21 juni 2014 18:59 schreef Rosario het volgende:
[..]
Jazeker. Het dialect/de taal die daar werd gesproken werd langzamerhand standaard 'Spaans'. (Dacht ik tenminste, historici mogen het nuanceren)
Die moeten dan hoognodig weer naar Argentinie om te leren pratenquote:Op zaterdag 21 juni 2014 02:35 schreef -Buttercup het volgende:
[..]
Ik ken anders zat Argentijnen die dat juist wel zeggen en was verbaasd dat er hier gezegd werd dat iedereen espaņol zegt, dat hoor ik juist zelden.
Dat was toch echt gewoon in Argentinië zelf.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 21:01 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Die moeten dan hoognodig weer naar Argentinie om te leren praten
Raar, ik heb het in 10 jaar tijd nooit gehoordquote:Op zaterdag 21 juni 2014 21:07 schreef -Buttercup het volgende:
[..]
Dat was toch echt gewoon in Argentinië zelf.
Tjaa. Ik heb tijdens mijn studie ook geleerd dat daar beide termen gebruikt werden en in mijn ervaring is dat ook zo. Het is dus maar net wie je treft dan denk ik?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 21:32 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Raar, ik heb het in 10 jaar tijd nooit gehoord
'Verse' is wederkerend en heeft een andere betekenis dan alleen 'ver', bijv. elkaar weer zien, iets vinden, bevinden enz. Het heeft geen eenduidige vertaling. Het verschil tussen 'ver' en 'mirar' is het verschil tussen 'zien' en 'kijken'.quote:Op woensdag 25 juni 2014 20:23 schreef XSbig het volgende:
Nog een vraag. Er zit volgens mij niet echt een duidelijk verschil in 'verse' en 'mirar'. Toch?
Dank voor deze sitequote:Op woensdag 11 juni 2014 14:59 schreef Rosario het volgende:
[..]
Ja, is erg lastig, ik doe het vaak nog steeds verkeerd als ik spreek. Schriftelijk is het al wat makkelijker.
Kijk ook eens hier, daar wordt het nog wat uitgebreider uitgelegd. Veel lezen verder, dan krijg je het wat sneller door.
Neem een Spaanse vriendin die geduld heeft... Veel oefenen, kijk bv wat Spaanse TV series online... bv rtve.esquote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:11 schreef XSbig het volgende:
Kan ondertussen redelijk zelf Spaans praten, alleen verstaan gaat nog wel lastig. Iemand die tips heeft om dit te verbeteren?
Nee niet echt...quote:Op maandag 28 juli 2014 12:53 schreef sld321 het volgende:
Nederlanders wonend in Barcelona? Dan komt dit je vast bekend voor
http://bloedsuikerboek.nl/blog/wi-fi/
Volgens mij zijn er niet zoveel Spanjefokkers over.quote:Op zaterdag 17 januari 2015 04:13 schreef chufi het volgende:
Tis hier wel weer erg rustig het laatste jaar..
[..]
Tis hier wel rustig geworden idd.. EN ik woon nog steeds niet in Spanje..quote:Op maandag 19 januari 2015 15:03 schreef Bramito het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er niet zoveel Spanjefokkers over.
Ik neem aan dat je het ook redelijk kan lezen. Kijk dan Spaanse films/series met Spaanse ondertitels.quote:Op vrijdag 16 januari 2015 18:11 schreef XSbig het volgende:
Kan ondertussen redelijk zelf Spaans praten, alleen verstaan gaat nog wel lastig. Iemand die tips heeft om dit te verbeteren?
Lezen vind ik misschien nog wel makkelijker als spreken.quote:Op maandag 19 januari 2015 17:25 schreef Bramito het volgende:
[..]
Ik neem aan dat je het ook redelijk kan lezen. Kijk dan Spaanse films/series met Spaanse ondertitels.
Ik vind dat dit echt werkt. Als je leest wat je hoort ga je het vanzelf herkennen als je het alleen maar hoort.quote:Op maandag 19 januari 2015 18:02 schreef XSbig het volgende:
[..]
Lezen vind ik misschien nog wel makkelijker als spreken.
Maar een goed idee thanks iig!
Kamers worden in Barcelona vaak zonder contract verhuurd, of met een provisorisch contract (dus wel op papier wegens borg en zo, maar niet aangemeld bij de gemeente) en zijn ruim in de aanbod.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 11:46 schreef schermafbeelding het volgende:
Kan ik zonder me ergens in te schrijven dit avontuur aangaan en gewoon NL'er blijven, ookal blijf ik b.v. 8 maanden? Het lijkt mij dat, aangezien ik mijn adres in NL behoud, niemand daar last van krijgt, toch?
En natuurlijk, mocht ik daar zo gelukkig zijn, g
Ja dat vermoeden had ik al. Ik ben van plan om op idealista.com een kamer te zoeken, nadat ik een paar weken via AirBNB een kamer huur. Dat van die maand borg is handig om te weten, thanks.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 13:20 schreef Koewam het volgende:
[..]
Kamers worden in Barcelona vaak zonder contract verhuurd, of met een provisorisch contract (dus wel op papier wegens borg en zo, maar niet aangemeld bij de gemeente) en zijn ruim in de aanbod.
Overigens je borg krijg je meestal niet terug, je maakt het de laatste maand met de huur 'op'.
Laat maar weten als je wat meer wil weten.
Geen idee of het legaal is, maar volgens mij wordt er niet of heel weinig op gecontroleerd. Meestal als er iets van aansprakelijkheid is, dan is het de eigenaar van het pand.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 14:05 schreef schermafbeelding het volgende:
[..]
Ja dat vermoeden had ik al. Ik ben van plan om op idealista.com een kamer te zoeken, nadat ik een paar weken via AirBNB een kamer huur. Dat van die maand borg is handig om te weten, thanks.
Mocht ik b.v. particulier een kamer huren zonder me officieel in te schrijven bij de gemeente, hoef ik me voorlopig geen zorgen te maken over waar ik officieel woon en belasting betaal (toch?)
Dankjewelquote:Op zaterdag 28 februari 2015 19:44 schreef Koewam het volgende:
[..]
Geen idee of het legaal is, maar volgens mij wordt er niet of heel weinig op gecontroleerd. Meestal als er iets van aansprakelijkheid is, dan is het de eigenaar van het pand.
Als ZZPer in NL mag je gaan en staan waar je wilt. Ik ken ZZPers die lekker een half jaar naar Bali gaan.
Kzou me lekker gewoon ontspannen en niet al te druk maken over dit soort dingen. Het systeem is er voor jou, jij bent er niet voor het systeem...
Haha weet niet waar jij spam vandaan haalt, als je deze tip niet wil aanvaren hoef je ook geen reactie te geven?quote:
Static held!quote:Op vrijdag 20 maart 2015 14:57 schreef braboroos het volgende:
Hey!
Wanneer je naar Spanje gaat zou ik eerst een cursus Spaans nemen in Spanje, ik heb het zelf ook gedaan via forum.fok.nl en dit heeft mij zo ontzettend veel geholpen!
héroe estáticaquote:
Presente!quote:Op maandag 19 januari 2015 15:03 schreef Bramito het volgende:
[..]
Volgens mij zijn er niet zoveel Spanjefokkers over.
Ik weet niet of dit nog op tijd komt of van dienst kan zijn, maar als je meer dan zes maanden verblijft in Spanje moet je officieel ook hier declareren. Je zou jezelf autónomo kunnen maken (ZZPer), wat misschien belastingtechnisch ook nog beter kan zijn. Dat zou je met een accountant kunnen berekenen misschien. Informeer eens bij de Diputació in Barcelona, misschien kunnen die je verder helpen.quote:Op zaterdag 28 februari 2015 11:46 schreef schermafbeelding het volgende:
Binnenkort ga ik voor een onbepaalde tijd naar Barcelona (doel is 6 maanden, misschien langer, misschien korter). Ik ga daar een kamer huren en een coworking space, als ZZP'er. Afgelopen zomer heb ik dit voor twee maanden gedaan. Was redelijk impulsief en was niet echt voorbereid. Nu wil ik langer dus.
Aangezien ik NL'er ben en ZZP'er, lijkt het me ingewikkeld om te switchen naar de Spaanse regels met belasting etc. Mijn klanten zijn voor 90% Nederlands. Verder behoud ik m'n woning/adres in NL gewoon aan.
Kan ik zonder me ergens in te schrijven dit avontuur aangaan en gewoon NL'er blijven, ookal blijf ik b.v. 8 maanden? Het lijkt mij dat, aangezien ik mijn adres in NL behoud, niemand daar last van krijgt, toch?
En natuurlijk, mocht ik daar zo gelukkig zijn, ga ik me t.z.t. absoluut verdiepen in het inschrijven. Ik houd eerst liever alles even wat minder definitief.
Het is je gegund.quote:Op zondag 21 juni 2015 03:10 schreef SanAnt het volgende:
Hier dan een live concert van El Barrio !!
Ik zit trouwens nog steeds in Spanje en zal er ook blijven
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik ben ook niet weg te branden!quote:Op zondag 21 juni 2015 03:10 schreef SanAnt het volgende:
Hier dan een live concert van El Barrio !!
Ik zit trouwens nog steeds in Spanje en zal er ook blijven
Ik kan me ook wel weer eens melden hier.quote:Op zondag 21 juni 2015 02:05 schreef chufi het volgende:
ff een kickje hier om het topic een beetje live te houden
Winters stellen er toch niet zoveel voor?quote:Op zondag 21 juni 2015 16:38 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik kan me ook wel weer eens melden hier.
Ik woon sinds 1998 in Spanje (heb in de tussentijd ook vrij veel tijd doorgebracht in Colombia. Ik woon in het binnenland van de provincie Alicante.
Ik heb hier over het algemeen altijd prima gewoond, hoewel ik de winters altijd zwaar heb gevonden (Spaanse huizen en winter, niet altijd een goede combinatie). M'n vrouw en ik zijn van plan later dit jaar naar de kust te verhuizen, voor een wat internationalere leefomgeving.
Aan de kust wordt het minder koud dan in het binnenland. Hier halen we af en toe het vriespunt en kan het ook sneeuwen. Het grootste probleem is vooral dat Spaanse huizen meer tegen de hitte zijn gebouwd dan tegen de kou. Slechte (geen) isolatie, geen centrale verwarming waardoor veel huizen in slechts één kamer worden verwarmd door iets als een gaskacheltje. Ik heb al van veel andere buitenlanders gehoord dat ze het nooit zo koud hebben gehad als in Spanjequote:Op zondag 21 juni 2015 16:45 schreef MaJo het volgende:
[..]
Winters stellen er toch niet zoveel voor?
Mijn schoonmoeder woont een uur van Alicante, we zijn er nu diverse zomers maar ook winters geweest. Kouder dan een graad of 12 hebben we het geloof ik nooit gehad
zonder verwarming is 12š behoorlijk koud en de trap naar buitenom is ook niet alles.quote:Op zondag 21 juni 2015 16:45 schreef MaJo het volgende:
[..]
Winters stellen er toch niet zoveel voor?
Mijn schoonmoeder woont een uur van Alicante, we zijn er nu diverse zomers maar ook winters geweest. Kouder dan een graad of 12 hebben we het geloof ik nooit gehad![]()
Inclusief tumbleweedquote:Op dinsdag 23 juni 2015 02:53 schreef chufi het volgende:
Bajo Aragon is ook niet een normale regio... Soms kun je je daar in een Amerikaanse western wanen..
Die spaghettiwesterns zoals The Good the Bad and the ugly zijn dan ook ergens bij Almeria opgenomen geloof ikquote:Op dinsdag 23 juni 2015 02:53 schreef chufi het volgende:
Bajo Aragon is ook niet een normale regio... Soms kun je je daar in een Amerikaanse western wanen..
Ja klopt... Daar is het ook heel droogquote:Op dinsdag 23 juni 2015 17:01 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Die spaghettiwesterns zoals The Good the Bad and the ugly zijn dan ook ergens bij Almeria opgenomen geloof ik
twitter:AEMET_Aragon twitterde op dinsdag 07-07-2015 om 22:06:18Termómetro de máxima de la OMA del aeropuerto de ZGZ hoy San Fermín, 7/7/15 constatando la efeméride 44,5° C http://t.co/9HjNdqiOaM reageer retweet
Hoeveel slaapkamers ???quote:Op woensdag 8 juli 2015 00:19 schreef chufi het volgende:
Kick!!
Gezocht: Goedkope huurflat in Madrid, voor mn dochter die er een baan gevonden heeft...
Minimaal 1 natuurlijk, maar voor zover ik weet is ze nog single.. Maar het eventueel delen van een flat is, om te beginnen, ook prima.quote:Op vrijdag 10 juli 2015 01:02 schreef SanAnt het volgende:
[..]
Hoeveel slaapkamers ???
Vriend van mij uit Madrid komt zondag ,zal eens vragen of hij wat weet .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hier heeft het al een maand niet geregendquote:Op woensdag 22 juli 2015 20:50 schreef chufi het volgende:
Vanmiddag zag ik 41 staan... Gelukkig is het nu een stuk afgekoeld na een dikke onweersbui
quote:Op woensdag 22 juli 2015 20:50 schreef chufi het volgende:
Vanmiddag zag ik 41 staan... Gelukkig is het nu een stuk afgekoeld na een dikke onweersbui
Hier heeft het al maaaanden niet geregend.quote:Op woensdag 22 juli 2015 20:56 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Hier heeft het al een maand niet geregend
Ik ben van plan later dit jaar naar Albir te verhuizen (woon nu in het binnenland), dus we worden wellicht 'buren'quote:Op woensdag 22 juli 2015 03:24 schreef illusions het volgende:
Hier ook nog steeds snikheet (Altea, Alicante). Overdag is het op mijn dakterras gewoon dik boven de 60 graden, in de zon uiteraard. Schaduwtemperatuur meestal zo rond de 38 a 40 graden. De zee verkoelt nog een beetje, en zwembaden absoluut niet - water van 35 graden, gewoon net een warm bad.
Hou niet zo van airco, maar dit is het eerste jaar dat het echt niet te houden is zonder airco, dus alles potdicht en de airco op 18 graden staan - maar dat betekent niet dat het kouder wordt dan een graad of 25 binnen, maar dat is goed te doen.
Denk dat dit het heetste jaar is wat ik heb meegemaakt, woon hier sinds 2009.
Leuk! Murcia is erg mooi, ik kom er graag. Binnenkort vlieg ik er zelf ook weer naartoe voor een tweetal weken.quote:Op zondag 26 juli 2015 03:48 schreef Inolvidable het volgende:
In september voor een half jaar naar Murcia dus ik ga dit topic even volgen.
Cool, daar kom ik dagelijks. Als je nog tips wilt betreft de omgeving ofzo, schiet maar raak.quote:Op donderdag 13 augustus 2015 15:43 schreef Strani het volgende:
[..]
Ik ben van plan later dit jaar naar Albir te verhuizen (woon nu in het binnenland), dus we worden wellicht 'buren'
Prima, dank jequote:Op vrijdag 14 augustus 2015 09:27 schreef illusions het volgende:
[..]
Cool, daar kom ik dagelijks. Als je nog tips wilt betreft de omgeving ofzo, schiet maar raak.
Je woont daar toch al op een steenworp afstandquote:Op vrijdag 14 augustus 2015 21:31 schreef Strani het volgende:
[..]
Prima, dank jeZodra ik wat bedenk hoor je het van me.
Ruim een uurtje met de auto toch nog, het is een groot land :-)quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 21:50 schreef chufi het volgende:
[..]
Je woont daar toch al op een steenworp afstand
Die klote Aitana ligt er tussenquote:Op vrijdag 14 augustus 2015 22:57 schreef Strani het volgende:
[..]
Ruim een uurtje met de auto toch nog, het is een groot land :-)
Ik ben heel benieuwd, ben er nog nooit geweest. Over 10 daagjes vertrek ik.quote:Op vrijdag 14 augustus 2015 08:16 schreef ShevaJB het volgende:
[..]
Leuk! Murcia is erg mooi, ik kom er graag. Binnenkort vlieg ik er zelf ook weer naartoe voor een tweetal weken.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |