abonnement Unibet Coolblue
pi_185959637
quote:
0s.gif Op zondag 31 maart 2019 21:43 schreef Jimbo het volgende:

[..]

Ik ben nog steeds 12 van geest (stuk ouder qua lichaam ;( Ik ben een bebaarde hipster met een knot ;( )
Hahaha dat meen je! O+

Ik heb ook weleens een knot. Geen baard! :P
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_189664628
Goedemorgen, ik had al een nieuw topic gemaakt, maar hier blijken de experts te zitten, dus zal mijn bericht hier ook nogmaals posten.

Begin 2020 ben ik van plan om te emigreren naar Spanje. Graag zou ik van mensen die hier ervaring mee hebben willen vragen, wat is het belangrijkste dat ik hiervoor moet doen?

Ik heb al op verschillende sites veel informatie gekregen uiteraard, maar zou graag wat ervaringsdeskundigen willen vragen hoe e.e.a. in zijn werk gaat. Het allerbelangrijkste is het aanvragen van het NIE nummer geloof ik?

Ben van plan om te gaan samenwonen met mijn vriendin. Zij heeft daar al een appartement, gehuurd. In Barcelona. Dus over woonruimte hoef ik me niet druk te maken. Zijn er naast het aanvragen van het NIE, nog andere dingen belangrijk die ik moet regelen alvorens ik verhuis?
  dinsdag 29 oktober 2019 @ 15:51:55 #103
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_189685149
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 11:17 schreef Boltspark het volgende:
Goedemorgen, ik had al een nieuw topic gemaakt, maar hier blijken de experts te zitten, dus zal mijn bericht hier ook nogmaals posten.

Begin 2020 ben ik van plan om te emigreren naar Spanje. Graag zou ik van mensen die hier ervaring mee hebben willen vragen, wat is het belangrijkste dat ik hiervoor moet doen?

Ik heb al op verschillende sites veel informatie gekregen uiteraard, maar zou graag wat ervaringsdeskundigen willen vragen hoe e.e.a. in zijn werk gaat. Het allerbelangrijkste is het aanvragen van het NIE nummer geloof ik?

Ben van plan om te gaan samenwonen met mijn vriendin. Zij heeft daar al een appartement, gehuurd. In Barcelona. Dus over woonruimte hoef ik me niet druk te maken. Zijn er naast het aanvragen van het NIE, nog andere dingen belangrijk die ik moet regelen alvorens ik verhuis?
Je hebt een NIE nodig voor zo'n beetje alle dingen die je moet regelen. Ik heb begrepen dat je een NIE bij de ambassade kan aanvragen. Bel die dus eerst eens.

Verder is het handig als je even vertelt wat je plannen zijn.

Kijk eens hier:
http://www.exteriores.gob(...)ros/Paginas/NIE.aspx
Siesta & Fiesta!
pi_189716166
quote:
0s.gif Op maandag 28 oktober 2019 11:17 schreef Boltspark het volgende:
Goedemorgen, ik had al een nieuw topic gemaakt, maar hier blijken de experts te zitten, dus zal mijn bericht hier ook nogmaals posten.

Begin 2020 ben ik van plan om te emigreren naar Spanje. Graag zou ik van mensen die hier ervaring mee hebben willen vragen, wat is het belangrijkste dat ik hiervoor moet doen?

Ik heb al op verschillende sites veel informatie gekregen uiteraard, maar zou graag wat ervaringsdeskundigen willen vragen hoe e.e.a. in zijn werk gaat. Het allerbelangrijkste is het aanvragen van het NIE nummer geloof ik?

Ben van plan om te gaan samenwonen met mijn vriendin. Zij heeft daar al een appartement, gehuurd. In Barcelona. Dus over woonruimte hoef ik me niet druk te maken. Zijn er naast het aanvragen van het NIE, nog andere dingen belangrijk die ik moet regelen alvorens ik verhuis?
Officieel moet je je rijbewijs om laten zetten in een Spaanse als je er meer dan 183 dagen per jaar woont, maar ik heb pas een Spaanse gehaald toen mijn NL rijbewijs verliep. In de praktijk is er niks aan de hand als je met je NL rijbewijs rijdt.

NIE nummer is belangrijk ja, weet niet hoe dat in Barcelona zit maar in grote steden wil er nog wel eens een rij van een dag staan, in dat geval heb je diensten die voor je in de rij staan, en je bellen wanneer ze bijna vooraan staan zodat je niet vanaf 6 uur 's ochtends zit te wachten op een stempeltje.

Inschrijven bij ayuntamiento is niet verplicht, maar soms vragen instanties een "volante de empadronamiento", dat is een inschrijvingsbewijs. Kwestie van naar de ayuntamiento gaan met je huurcontract en je inschrijven.

Kortom, eigenlijk hoef je behalve je NIE halen helemaal niks te doen. :P

Paspoortzaken is tegenwoordig alleen nog in Madrid eigenlijk, en administratieve zaken regel je via een gestor, een soort boekhouder-light / manusje van alles. Zat gestors die Engels spreken in grote steden.
pi_189717547
quote:
0s.gif Op donderdag 31 oktober 2019 16:28 schreef illusions het volgende:

[..]

Officieel moet je je rijbewijs om laten zetten in een Spaanse als je er meer dan 183 dagen per jaar woont, maar ik heb pas een Spaanse gehaald toen mijn NL rijbewijs verliep. In de praktijk is er niks aan de hand als je met je NL rijbewijs rijdt.

NIE nummer is belangrijk ja, weet niet hoe dat in Barcelona zit maar in grote steden wil er nog wel eens een rij van een dag staan, in dat geval heb je diensten die voor je in de rij staan, en je bellen wanneer ze bijna vooraan staan zodat je niet vanaf 6 uur 's ochtends zit te wachten op een stempeltje.

Inschrijven bij ayuntamiento is niet verplicht, maar soms vragen instanties een "volante de empadronamiento", dat is een inschrijvingsbewijs. Kwestie van naar de ayuntamiento gaan met je huurcontract en je inschrijven.

Kortom, eigenlijk hoef je behalve je NIE halen helemaal niks te doen. :P

Paspoortzaken is tegenwoordig alleen nog in Madrid eigenlijk, en administratieve zaken regel je via een gestor, een soort boekhouder-light / manusje van alles. Zat gestors die Engels spreken in grote steden.
Het meeste heeft illusions al gezegd eigenlijk. De NIE is het allerbelangrijkste, je kan het beste een afspraak maken en wachttijden zijn soms lang. Je zou nu bijv. alvast een afspraak kunnen maken. Als je niet in Barcelona zelf terecht kan, kan je ook naar een van de omliggende steden gaan. Zelfs met een afspraak moest ik trouwens op de dag zelf ellenlang wachten maar goed.

De inschrijving bij de gemeente heb je ook vaak nodig, dus dat zou ik zeker doen.

Verder worden dit soort vragen vaak gesteld in de Facebook groep van Nederlanders in Barcelona, daar vind je ook veel tips.
pi_189717680
Oh ja, residencia heb je ook nog. Je residencia kaartje is tegenwoordig een vodje ter grootte van een pasje, aan 1 kant een soort plastic laag erover en aan de andere kant papier. Als je dat ding in je portemonnee bewaart dan is hij binnen een jaar niet meer leesbaar, en je mag hem ook niet plastificeren. Goed bewaren dus.

Maargoed, residencia is niet verplicht en vrij nutteloos om te hebben, is iets anders dan inschrijving bij de gemeente. Je haalt die bij de "oficina de extranjeros", en ik heb 'm eigenlijk alleen nodig gehad om een S.L. (B.V.) op te richten.

Veel gestors zeggen wel dat je hem nodig hebt, maar het is meer een soort werkverschaffing.

NIE aanvragen doe je trouwens bij Policia Nacional.

[ Bericht 4% gewijzigd door illusions op 31-10-2019 18:31:10 ]
pi_189802685
Hey,

Ik heb een baan gekregen in Spanje (Barcelona) maar de opzegtermijn is mij niet duidelijk. In het contract staat het volgende:

Either party may terminate this agreement by giving written notice subject to the statutory period of notice.

Weet iemand hoelang deze periode is in Spanje, verschilt dit per sector?
pi_189829450
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:34 schreef snakeman123 het volgende:
Hey,

Ik heb een baan gekregen in Spanje (Barcelona) maar de opzegtermijn is mij niet duidelijk. In het contract staat het volgende:

Either party may terminate this agreement by giving written notice subject to the statutory period of notice.

Weet iemand hoelang deze periode is in Spanje, verschilt dit per sector?
Voor zover ik weet is de opzegtermijn 15 dagen, ik weet echter niet of dit per sector verschilt.
  donderdag 7 november 2019 @ 12:54:17 #109
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_189831157
quote:
11s.gif Op dinsdag 5 november 2019 20:34 schreef snakeman123 het volgende:
Hey,

Ik heb een baan gekregen in Spanje (Barcelona) maar de opzegtermijn is mij niet duidelijk. In het contract staat het volgende:

Either party may terminate this agreement by giving written notice subject to the statutory period of notice.

Weet iemand hoelang deze periode is in Spanje, verschilt dit per sector?
15 dagen als niet anders aangegeven in CAO, contract oid. Ik heb nog nooit gehoord dat het niet 15 dagen was.
Siesta & Fiesta!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')