Want?quote:Op zondag 14 juli 2013 21:28 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Vraag 1: getrouwd in gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden?
Dat kan nogal een verschil maken, hè.quote:
quote:Op zondag 14 juli 2013 21:30 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dat kan nogal een verschil maken, hè.
Maakt toch niet uit dan? Ik ben geen scheidingsexpert of zo, maar dat kot is toch sowieso van allebei?quote:We hebben sinds twee jaar een koopwoning, de hypotheek staat op beide namen.
In gemeenschap van goederen én NHG.quote:Op zondag 14 juli 2013 21:28 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Vraag 1: getrouwd in gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden?
Is het huis gekocht met NHG?
Volgens mij zit er verschil in.. Als de hypotheek op zijn naam zou staan heb ik er toch niks mee nodig? Of juist wel omdat we in gvg getrouwd zijn?quote:Op zondag 14 juli 2013 21:30 schreef hugecooll het volgende:
[..]
[..]
Maakt toch niet uit dan? Ik ben geen scheidingsexpert of zo, maar dat kot is toch sowieso van allebei?
Ik bedoelde meer dat de vraag mij overbodig leek omdat je al zei dat ie op beide namen staat, maar dat kan ik natuurlijk mishebbenquote:Op zondag 14 juli 2013 21:37 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Volgens mij zit er verschil in.. Als de hypotheek op zijn naam zou staan heb ik er toch niks mee nodig? Of juist wel omdat we in gvg getrouwd zijn?
Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent dan is het huis sowieso van jullie samen, ook al had hij het al, en had hij de hypotheek al op zijn naam, voor jullie trouwden of elkaar zelfs maar kenden.quote:Op zondag 14 juli 2013 21:37 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Volgens mij zit er verschil in.. Als de hypotheek op zijn naam zou staan heb ik er toch niks mee nodig? Of juist wel omdat we in gvg getrouwd zijn?
Mja dan kan het verschil zijn dat hij bijvoorbeeld 80% eigenaar is en zij 20% ipv 50/50quote:Op zondag 14 juli 2013 21:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent dan is het huis sowieso van jullie samen, ook al had hij het al, en had hij de hypotheek al op zijn naam, voor jullie trouwden of elkaar zelfs maar kenden.
Als er overwaarde is dan moet hij jou uitkopen.quote:Op zondag 14 juli 2013 21:36 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
In gemeenschap van goederen én NHG.
Maar mijn man wil het huis écht heel graag houden, dus ik moet weten wat ik ''meekrijg'' van de hypotheek. Moet ik hem betalen of hij mij? Lijkt me niet, want er is geen overwaarde dus ik kan niet worden uitgekocht.
Duidelijk. Is het verplicht trouwens? We hebben net afgesproken dat geen van ons beiden schulden wil en dus de overwaarde/onderwaarde niet willen betalen.quote:Op zondag 14 juli 2013 21:42 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Als er overwaarde is dan moet hij jou uitkopen.
Als er onderwaarde is dan moet jij de helft daarvan aan hem vergoeden.
Als geen van beiden van toepassing is dan kan het met gesloten beurzen.
Dit dus.quote:Op zondag 14 juli 2013 21:39 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent dan is het huis sowieso van jullie samen, ook al had hij het al, en had hij de hypotheek al op zijn naam, voor jullie trouwden of elkaar zelfs maar kenden.
Ja, zover waren we al.. Maar nu is het geval dat ik geen overwaarde wil hebben, en mijn man niet de onderwaarde. Mag dat zomaar? Of is dat verplicht?quote:Op zondag 14 juli 2013 21:45 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dit dus.
TS, als je ex in het huis wil blijven wonen, dan zal hij je wel degelijk moeten uitkopen, en wel voor een bedrag ter grootte van de helft van de getaxeerde waarde minus de helft van de uitstaande "restschuld" (het verschil tussen de uitstaande hypotheek en de getaxeerde waarde van het huis).
Dus is het nog maar de vraag of je ex überhaupt in dat huis kan blijven wonen, want hij zal waarschijnlijk een nieuwe hypotheek moeten afsluiten voor het gedeelte dat hij jou moet uitkopen. Gezien de 'welwillendheid' van banken op dit moment om überhaupt leningen te verstrekken zou dit nog wel eens een probleem kunnen zijn... ga in ieder geval zo snel mogelijk met de hypotheekboer om de tafel zitten om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Iemand anders garant laten staan lijkt me ook nogal lastig, in deze tijd.
Mocht het zover komen dat jullie toch het huis moeten verkopen dan gaat het hier om een gedwongen verkoop en kun je gebruik maken van de NHG.
Tenminste, zo werkt het volgens mij... correct me if wrong, enzovoorts.
Niet zomaar, het (de taxatie dus) moet wel enigszins realistisch zijn, anders ziet de belastingdienst het als schenking en wordt dat bedrag belast.quote:Op zondag 14 juli 2013 21:44 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Duidelijk. Is het verplicht trouwens? We hebben net afgesproken dat geen van ons beiden schulden wil en dus de overwaarde/onderwaarde niet willen betalen.
Kan dat zomaar?
Wat is realistisch?quote:Op zondag 14 juli 2013 21:48 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Niet zomaar, het (de taxatie dus) moet wel enigszins realistisch zijn, anders ziet de belastingdienst het als schenking en wordt dat bedrag belast.
Voor de duidelijkheid (al neem ik aan dat je dat al wist): gaat om het verschil tussen openstaande hypotheek en waarde huis.
Dat vraag ik mij af. Wettelijk gezien zijn jullie ieder voor de helft van zowel de bezittingen als de schulden 'eigenaar'. Wat zeggen jullie advocaten, of heb je die nog niet?quote:Op zondag 14 juli 2013 21:47 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Ja, zover waren we al.. Maar nu is het geval dat ik geen overwaarde wil hebben, en mijn man niet de onderwaarde. Mag dat zomaar? Of is dat verplicht?
Vervelende situatie maar ik vraag me af of dit zo werkt. Veel zal afhangen van het feit of je ex überhaupt die hypotheek verhoogd krijgt. Mocht dat al niet lukken (en die kans is helaas aanwezig, nu), dan komt eea toch uiteindelijk neer op een gedwongen verkoop...quote:Overwaarde is er waarschijnlijk niet, anders moet mijn man de hypotheek verhogen om mij dat te betalen. Bij onderwaarde kan ik per direct de schuldsanering inDus we hebben afgesproken dat we beide niet willen betalen.
Realistisch is een taxatie door een makelaar. Die zijn altijd wel wat te beïnvloeden, maar niet overdrijven dus.quote:Op zondag 14 juli 2013 21:50 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Wat is realistisch?
Huis is bijv 160.000 waard, maar met een hypotheek van 180.000. Dan is die 20.000 verschil te groot om te weigeren?
Hypotheek hoeft niet verhoogd te worden. Alleen moet mijn naam er af. Ik ga er vanuit dat er onderwaarde is, onze WOZ-waarde was al niet al te best dit jaar..quote:Op zondag 14 juli 2013 21:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij af. Wettelijk gezien zijn jullie ieder voor de helft van zowel de bezittingen als de schulden 'eigenaar'. Wat zeggen jullie advocaten, of heb je die nog niet?
[..]
Vervelende situatie maar ik vraag me af of dit zo werkt. Veel zal afhangen van het feit of je ex überhaupt die hypotheek verhoogd krijgt. Mocht dat al niet lukken (en die kans is helaas aanwezig, nu), dan komt eea toch uiteindelijk neer op een gedwongen verkoop...
De bank moet dan opnieuw akkoord gaan. En wat al een paar keer is genoemd, dat kon wel eens moeilijk worden.quote:Op zondag 14 juli 2013 21:53 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Hypotheek hoeft niet verhoogd te worden. Alleen moet mijn naam er af. Ik ga er vanuit dat er onderwaarde is, onze WOZ-waarde was al niet al te best dit jaar..
Nu willen we ervoor zorgen dat ik die helft van de onderwaarde niet hoef te betalen.
Auw..quote:Op zondag 14 juli 2013 21:55 schreef Lienekien het volgende:
[..]
De bank moet dan opnieuw akkoord gaan. En wat al een paar keer is genoemd, dat kon wel eens moeilijk worden.
Oké dat zijn wel dingen om rekening mee te houden. Pfoei er komt opeens veel meer bij kijken zo! Morgen onze hypotheekbemiddelaar van 2jr terug maar eens bellen.quote:Op zondag 14 juli 2013 21:55 schreef Sometimes het volgende:
Even uit ervaring trouwens: wij hebben het inderdaad met gesloten beurzen gedaan. Was toen ook nog redelijk realistisch (nu, 3 jaar verder, een heel stuk minder).
Er komt wel een en ander bij kijken. De hypotheekverstrekker is kritisch op salaris en eventuele (partner)alimentatie telt daarin mee in negatieve zin. Daarnaast zijn er kosten aan de omzetting verbonden (voor de hypotheekverstrekker en voor de notaris met toebehoren als kadaster en zo).
Nee, maar dat vinden we ook niet nodig. Ieder neemt z'n eigen bezittingen mee.quote:Op zondag 14 juli 2013 21:55 schreef hugecooll het volgende:
Heb je bezittingen ter waarde van jouw deel van de onderwaarde?
Correctiequote:Op zondag 14 juli 2013 21:53 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Hypotheek hoeft niet verhoogd te worden. Alleen moet mijn naam er af. Ik ga er vanuit dat er onderwaarde is, onze WOZ-waarde was al niet al te best dit jaar..
Nu wil ik ervoor zorgen dat ik die helft van de onderwaarde niet hoef te betalen.
Zie mijn toevoeging in de edit.quote:Op zondag 14 juli 2013 21:57 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Auw..
[..]
Oké dat zijn wel dingen om rekening mee te houden. Pfoei er komt opeens veel meer bij kijken zo! Morgen onze hypotheekbemiddelaar van 2jr terug maar eens bellen.
Je zult toch een lijst moeten maken, met schattingen van de waarde van de bezittingen en de gelijkheid van de verdeling.quote:[..]
Nee, maar dat vinden we ook niet nodig. Ieder neemt z'n eigen bezittingen mee.
Echt, we gaan echt als vrienden uitelkaar. Daarom willen we elkaar ook ontzien op financieel vlak, we willen beide geen schulden én we willen beide dat HIJ in het huis kan blijven wonen.
Dat hoeft niet waar te zijn.quote:
Waarom zou je in godsnaam de schuld van je ex op je nemen?quote:Op zondag 14 juli 2013 22:01 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Dat hoeft niet waar te zijn.
Niet iedereen wil een vechtscheiding.
Om elkaar een fatsoenlijk herstart te gunnen?quote:Op zondag 14 juli 2013 22:05 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Waarom zou je in godsnaam de schuld van je ex op je nemen?
Voor haar? Hij met een dubbele schuld?quote:Op zondag 14 juli 2013 22:07 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Om elkaar een fatsoenlijk herstart te gunnen?
Als je hem met jouw onderwaarde opscheept dan zit hij toch met de schulden?quote:Op zondag 14 juli 2013 21:57 schreef Poesopstokje het volgende:
Nee, maar dat vinden we ook niet nodig. Ieder neemt z'n eigen bezittingen mee.
Echt, we gaan echt als vrienden uitelkaar. Daarom willen we elkaar ook ontzien op financieel vlak, we willen beide geen schulden én we willen beide dat HIJ in het huis kan blijven wonen.
Ik kan niet voor TS spreken of echt in haar situatie kijken, dus laat ik het vanuit mezelf doen.quote:Op zondag 14 juli 2013 22:10 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Voor haar? Hij met een dubbele schuld?![]()
Nu ook, aangezien hij kostwinner is en de hypotheek betaald.quote:Op zondag 14 juli 2013 22:13 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Als je hem met jouw onderwaarde opscheept dan zit hij toch met de schulden?
Is wel makkelijk achteraf praten als je onderwaarde verwachtquote:Op zondag 14 juli 2013 22:16 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Nu ook, aangezien hij kostwinner is en de hypotheek betaald.
Voor de rest; wat Sometimes zegt. We willen beide zonder schulden verder. Hij hoeft bij wijze van geen 5000,- aan mij te betalen (én de hypotheek verhogen=extra lasten) en ik hoef geen 5000,- aan hem te betalen (oftewel; schuldsanering.)
Zo gaat hij verder waar hij gebleven was en ik ga zonder schulden weg.
Ja dat is lullig inderdaad. Maar mijn man gunt mij die nieuwe start, en dat is belangrijker toch?quote:Op zondag 14 juli 2013 22:17 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Is wel makkelijk achteraf praten als je onderwaarde verwacht
Voor jou wel jaquote:Op zondag 14 juli 2013 22:18 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Ja dat is lullig inderdaad. Maar mijn man gunt mij die nieuwe start, en dat is belangrijker toch?
Daarom vraag ik mij ook ten zeerste af of deze "constructie" het daglicht wel kan verdragen, en of niet één van beide partijen straks met een kater achterblijft. Wat de vriendschap ook niet ten goede zal komen.quote:Op zondag 14 juli 2013 22:17 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Is wel makkelijk achteraf praten als je onderwaarde verwacht
Vandaar de ''hulpvraag'' hier. De hypotheekbemiddelaar weet zulke dingen wel, maar het is toch beter om alvast wat voorbereid te zijn.quote:Op zondag 14 juli 2013 22:18 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Daarom vraag ik mij ook ten zeerste af of deze "constructie" het daglicht wel kan verdragen, en of niet één van beide partijen straks met een kater achterblijft. Wat de vriendschap ook niet ten goede zal komen.
Daarom stelde ik ook al voor om een deel van de inboedel dat gelijk staat haar deel van de onderwaarde achter te laten. Ik snap best dat ze het welquote:Op zondag 14 juli 2013 22:18 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Daarom vraag ik mij ook ten zeerste af of deze "constructie" het daglicht wel kan verdragen, en of niet één van beide partijen straks met een kater achterblijft. Wat de vriendschap ook niet ten goede zal komen.
Ik vraag me af of je ook zo zou redeneren als er 50000 euro overwaarde was.....quote:Op zondag 14 juli 2013 22:16 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Nu ook, aangezien hij kostwinner is en de hypotheek betaald.
Voor de rest; wat Sometimes zegt. We willen beide zonder schulden verder. Hij hoeft bij wijze van geen 5000,- aan mij te betalen (én de hypotheek verhogen=extra lasten) en ik hoef geen 5000,- aan hem te betalen (oftewel; schuldsanering.)
Zo gaat hij verder waar hij gebleven was en ik ga zonder schulden weg.
De huizenmarkt is in elkaar gestort, en verbouwingen voegen doorgaans maar zeer weinig toe aan de taxatiewaarde. Dus dat van die mogelijke overwaarde, dat betwijfel ik.quote:Op zondag 14 juli 2013 22:19 schreef Poesopstokje het volgende:
En bij overwaarde accepteer ik zíjn geld niet. En je weet het maar nooit, kan ook zomaar overwaarde op zitten. We hebben de boel hier wel verbouwd, dus wie weet.
Ja hoor, ik ben niet zo geldbelust. Ik trek zometeen in in een huurwoning, dus dat geld heb ik ook niet nodig. Ik vind het belangrijker dat onze zoon straks een goed (t)huis heeft bij z'n vader!quote:Op zondag 14 juli 2013 22:20 schreef ColtZ40 het volgende:
[..]
Ik vraag me af of je ook zo zou redeneren als er 50000 euro overwaarde was.....
Jullie hebben samen het huis gekocht dus samen de lusten of de lasten dragen lijkt mij niet meer dan normaal. En met 10000 schuld kom je niet in de schuldsanering. Gewoon 60 maanden 200 euro aflossen.
Ja doen wequote:Op zondag 14 juli 2013 22:20 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
De huizenmarkt is in elkaar gestort, en verbouwingen voegen doorgaans maar zeer weinig toe aan de taxatiewaarde. Dus dat van die mogelijke overwaarde, dat betwijfel ik.
Laat nou sowieso éérst een taxatie verrichten.
Oké dat wist ik ook niet.quote:Op zondag 14 juli 2013 22:27 schreef Leandra het volgende:
Ik weet niet hoe erg jullie op het feitelijke scheiden zitten te wachten, maar de wetgever verplicht gehuwden tegenwoordig niet meer om in één huis te wonen, dus als je beiden een jaar of wat geduld hebt dan zou je kunnen overwegen voorlopig alleen maar van tafel en bed te scheiden en de feitelijke uitvoering van de scheiding te laten wachten tot de huizenmarkt weer wat aangetrokken is, en het huis iig niet meer onderwater staat.
Maar goed, dat moet je allebei ook willen en dan moeten er geen verse verkeringen in beeld zijn, want dan gaat het uiteindelijk toch spaak lopen.
Trustenquote:Op zondag 14 juli 2013 22:31 schreef Poesopstokje het volgende:
Iedereen bedankt voor de antwoorden/adviezen/tips! Ik ga nu op bed, morgen reageer ik op jullie berichten.
Hoe kan ze er nou gunstig uitspringen als er onderwaarde is?quote:Op zondag 14 juli 2013 22:13 schreef HetKlusKonijn het volgende:
TS, dus jij wil je ex het héle huis laten behouden 'voor niks', vanwege die onderwaarde? Terwijl jij wel degelijk voor de helft eigenaar bent, en jou dus de helft van de getaxeerde waarde toekomt? Tenzij die helft van de onderwaarde (jouw gedeelte van de schuld) groter is dan de helft van de getaxeerde waarde van het huis, doe je jezelf dus ernstig tekort bij deze "constructie".
Hoezeer je ook "vrienden" wil blijven, ik vraag me toch echt af of het niet een beter idee is om er toch een advocaat/mediator bij te halen, als de zaak inderdaad zo in elkaar steekt als ik denk.
Niet dus, dat beweer ik toch ook helemaal niet?quote:Op zondag 14 juli 2013 22:32 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe kan ze er nou gunstig uitspringen als er onderwaarde is?
Lees je eigen tekst nog eens.quote:Op zondag 14 juli 2013 22:34 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Niet dus, dat beweer ik toch ook helemaal niet?
Dan gaat het uitstellen van de scheiding wat lastiger worden denk ikquote:Op zondag 14 juli 2013 22:30 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Oké dat wist ik ook niet.
Niet boos worden (het blijft Fok...) maar ik heb straks een bijstanduitkering nodig. Momenteel niet in staat om te werken, dus ik ben even afhankelijk van de staat. Lijkt me niet dat ik daar echt op heb als ik nog getrouwd ben
Echt niet hoor.quote:
Er is toch onderwaarde? Wat is er dan de relevantie van dat ze recht heeft op de helft van de getaxeerde waarde?!quote:
Ik snap er ook niks van hoorquote:Op zondag 14 juli 2013 22:45 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Er is toch onderwaarde? Wat is er dan de relevantie van dat ze recht heeft op de helft van de getaxeerde waarde?!
Het hele principe van onderwaarde is dat de waarde van het pand waar de hypotheek op rust lager is dan de hoogte van de hypotheek.quote:Op zondag 14 juli 2013 22:13 schreef HetKlusKonijn het volgende:
TS, dus jij wil je ex het héle huis laten behouden 'voor niks', vanwege die onderwaarde? Terwijl jij wel degelijk voor de helft eigenaar bent, en jou dus de helft van de getaxeerde waarde toekomt? Tenzij die helft van de onderwaarde (jouw gedeelte van de schuld) groter is dan de helft van de getaxeerde waarde van het huis, doe je jezelf dus ernstig tekort bij deze "constructie".
Hoezeer je ook "vrienden" wil blijven, ik vraag me toch echt af of het niet een beter idee is om er toch een advocaat/mediator bij te halen, als de zaak inderdaad zo in elkaar steekt als ik denk.
Je hebt gelijk. Ik drukte me ook behoorlijk stuntelig uit in die post, besef ik nu...quote:Op zondag 14 juli 2013 22:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het hele principe van onderwaarde is dat de waarde van het pand waar de hypotheek op rust lager is dan de hoogte van de hypotheek.
Dus als TS zegt dat er sprake is van onderwaarde, dan kun je er per definitie van uitgaan dat de helft van de schuld een hoger bedrag is dan de helft van de waarde.
Geen probleemquote:Op zondag 14 juli 2013 22:59 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Je hebt gelijk. Ik drukte me ook behoorlijk stuntelig uit in die post, besef ik nu...
Nigga whut? Bij onderwaarde is er een schuld hè. Die zij dan niet hoeft te betalen omdat hij dat niet nodig vindt. Daar was ze naar op zoek. In welke wereld is dat jezelf te kort doen als TS zijnde?quote:Op zondag 14 juli 2013 22:13 schreef HetKlusKonijn het volgende:
doe je jezelf dus ernstig tekort bij deze "constructie".
Weet je ook wat daar allemaal bij kwam kijken? Of was het zo'n spelletje wat hierboven ook staat beschreven; ''Jij het spaargeld, ik geen schulden''quote:Op maandag 15 juli 2013 15:14 schreef Anus_Cocainus het volgende:
Vrienden van mij hebben net exact hetzelfde gedaan. Hij mocht kosteloos het huis verlaten, het verlies nam zij voor d'r rekening (omdat het huis nu minder waard is). Het is maar net wat je afspreekt toch?
Hij wilde weg, dus hij heeft alleen z'n stereo en bank meegenomen. (In overleg natuurlijk, anders moest hij echt een compleet nieuwe inboedel kopen)quote:Op maandag 15 juli 2013 15:22 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Weet je ook wat daar allemaal bij kwam kijken? Of was het zo'n spelletje wat hierboven ook staat beschreven; ''Jij het spaargeld, ik geen schulden''
Bedankt voor je heldere uitleg. Hier kunnen we mee verder (en met de rest van de antwoorden van andere usersquote:Op maandag 15 juli 2013 19:15 schreef Sandersson het volgende:
Nb. de bank verlangt wel een convenant waarin je dergelijke afspraken opneemt om uberhaupt de mogelijkheden te gaan bekijken of een der partijen de bewoning voort kan zetten en de ander kan doen laten ontslaan uit de hoofdelijke aansprakelijkheid.
Dat antwoord had je in post 8 ook alquote:Op maandag 15 juli 2013 19:39 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Bedankt voor je heldere uitleg. Hier kunnen we mee verder (en met de rest van de antwoorden van andere users)
Spaargeld is er niet trouwens, werd hier enkel als voorbeeld aangedaan![]()
Jongens, bedankt!
Daarom zei ik ook:quote:Op maandag 15 juli 2013 20:34 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
Ik begrijp niet hoe je "beide zonder schulden" verder kunt gaan door je man de onderwaarde volledig op zich te laten nemen. Aangezien je zegt dat er geen spaargeld is heeft je man dan toch gewoon een schuld? Een hypotheekschuld is immers ook een schuld en er is sprake van onderwaarde.
quote:
Lekker makkelijk om de schuld van het stukgelopen huwelijk bij TS te leggen.quote:Op maandag 15 juli 2013 20:26 schreef vosss het volgende:
Samen een huis kopen, trouwen, je huwelijk verkloten en er dan zonder schuld vanaf proberen te komen terwijl jullie huis finaal onder water staat.
Je bent een fraaie jij
Ze willen er allebei zonder schuld vanaf komen en gewoon doorgaan met hun leven.quote:Op maandag 15 juli 2013 22:59 schreef Leandra het volgende:
[..]
Lekker makkelijk om de schuld van het stukgelopen huwelijk bij TS te leggen.
Vooralsnog spreekt TS helemaal niet over een schuldvraag, en gezien ze er kennelijk beiden op uit zijn de boel zo netjes mogelijk te regelen zou het zomaar kunnen zijn dat de echtelieden elkaar ook niet allerlei verwijten maken, wie ben jij dan dat je dat wel moet doen?
Naja schuld, schuld. Zolang hij in dat huis blijft wonen, maakt dat niet uit hèquote:Op maandag 15 juli 2013 23:06 schreef vosss het volgende:
[..]
Ze willen er allebei zonder schuld vanaf komen en gewoon doorgaan met hun leven.
Allemaal leuk en aardig, maar in de situatie die TS schetst en waar ze klaarblijkelijk op hoopt, blijft haar ex dus wel zitten met een flinke schuld waarschijnlijk.
Op dat moment ga je uit elkaar. Wat de woning dan waard is telt. Niet wat hij mogelijk over 5 of 10 jaar waard is.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:07 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Naja schuld, schuld. Zolang hij in dat huis blijft wonen, maakt dat niet uit hè
Ja, maar degene die eruit gaat moet de helft van die onderwaarde direct ophoesten. Degene die blijft zitten kan het in theorie nog omzetten in winst.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:09 schreef vosss het volgende:
[..]
Op dat moment ga je uit elkaar. Wat de woning dan waard is telt. Niet wat hij mogelijk over 5 of 10 jaar waard is.
Dat, helaas had mijn lief dat andersom te pakken, die heeft in 2006 z'n ex moeten uitkopen, ik denk niet dat ik het verlies in cijfers hoef uit te drukken.....quote:Op maandag 15 juli 2013 23:10 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja, maar degene die eruit gaat moet de helft van die onderwaarde direct ophoesten. Degene die blijft zitten kan het in theorie nog omzetten in winst.
En dus neem je je verlies en vertrek je met opgeheven hoofd.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:10 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ja, maar degene die eruit gaat moet de helft van die onderwaarde direct ophoesten. Degene die blijft zitten kan het in theorie nog omzetten in winst.
En dan komt TS met kind in de bijstand en kan gelijk in de schuldsanering omdat de onderwaarde aan de ex vergoed moet worden, terwijl de ex wellicht prima in staat is de hypotheek te blijven betalen?quote:Op maandag 15 juli 2013 23:15 schreef vosss het volgende:
[..]
En dus neem je je verlies en vertrek je met opgeheven hoofd.
Ja klopt, maar dat is nog steeds geen reden om TS de schuld te geven van het falen van het huwelijk, of van het feit dat zij en haar toekomstige ex het niet nodig vinden dat zij in de bijstand ook nog eens in de schuldsanering komt.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:19 schreef vosss het volgende:
De ex wellicht prima in staat op de hypotheek te blijven betalen????
Die moet uberhaupt eerst maar eens kijken of hij de hele mik wel op zijn naam gezet kan krijgen!!!
Eigenlijk is dit rampscenario voor TS nou precies wat ik bedoelde met mijn eerdere warrige post...quote:Op maandag 15 juli 2013 23:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
En dan komt TS met kind in de bijstand en kan gelijk in de schuldsanering omdat de onderwaarde aan de ex vergoed moet worden, terwijl de ex wellicht prima in staat is de hypotheek te blijven betalen?
Heeft dat werkelijk nut als ze dat zelf niet nodig vinden?
JIj bent wel van de doemscenario's he?quote:Op maandag 15 juli 2013 23:24 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Eigenlijk is dit rampscenario voor TS nou precies wat ik bedoelde met mijn eerdere warrige post...
Nah, valt wel mee hoor, maar het kan nooit kwaad om je in een dergelijke situatie ook het worst case scenario goed voor ogen te houden.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:26 schreef hugecooll het volgende:
[..]
JIj bent wel van de doemscenario's he?
Ik vind het prachtig hoe jij in vrijwel ieder topic wel een worst case scenario kan bedenken en er ook nog eens (indirect) mee te maken hebt gehadquote:Op maandag 15 juli 2013 23:27 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Nah, valt wel mee hoor, maar het kan nooit kwaad om je in een dergelijke situatie ook het worst case scenario goed voor ogen te houden.
(ik heb teveel klantjes in de schuldhulpverlening vanwege echtscheidingen nu)
Ik zou zeggen:quote:Op zondag 14 juli 2013 21:50 schreef Poesopstokje het volgende:
[..]
Wat is realistisch?
Huis is bijv 160.000 waard, maar met een hypotheek van 180.000. Dan is die 20.000 verschil te groot om te weigeren?
Niets weerhoudt de vertrekkende partner toch om ook te investeren in onroerend goed in een poging daarmee winst te maken?quote:Op maandag 15 juli 2013 23:10 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Verklaar je naderquote:Op maandag 15 juli 2013 23:30 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Niets weerhoudt de vertrekkende partner toch om ook te investeren in onroerend goed in een poging daarmee winst te maken?
Je zegt dat degene die blijft zitten (en volledig eigendom wordt van het huis) mogelijk in de toekomst winst kan genereren met dat bezit. Dat is waar, maar die mogelijkheid tot winst is niet gekoppeld aan dát specifieke huis. Dat kan je met elk huis doen, en dus kan de vertrekkende partner dat ook doen als die dat zo graag wil.quote:
Het gebrek aan vermogen en het onvermogen een hypotheek te krijgen weerhoudt de vertrekkende partner in dit geval in onroerend goed te investeren.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:30 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Niets weerhoudt de vertrekkende partner toch om ook te investeren in onroerend goed in een poging daarmee winst te maken?
Is toch gewoon een domme opmerking?quote:Op maandag 15 juli 2013 23:34 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Je zegt dat degene die blijft zitten (en volledig eigendom wordt van het huis) mogelijk in de toekomst winst kan genereren met dat bezit. Dat is waar, maar die mogelijkheid tot winst is niet gekoppeld aan dát specifieke huis. Dat kan je met elk huis doen, en dus kan de vertrekkende partner dat ook doen als die dat zo graag wil.
Er is dus niet sprake van een bevoordeling van de zittenblijvende partij omdat die mogelijk een toekomstige winst kan maken.
Noem een gebrek aan eigen vermogen maar niets.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:30 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Investeren kan natuurlijk in alle maten. Maar ook al was dat onmogelijk: dan is het al helemaal geen reden om aanspraak te maken op die mogelijke toekomstige winst als je die zelf helemaal niet had kunnen genereren.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gebrek aan vermogen en het onvermogen een hypotheek te krijgen weerhoudt de vertrekkende partner in dit geval in onroerend goed te investeren.
De zittenblijvende partij heeft ook een gebrek aan vermogen: immers een hogere schuld dan bezittingen en geen spaargeld.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:37 schreef Light het volgende:
[..]
Noem een gebrek aan eigen vermogen maar niets.
Die heeft dat onroerend goed toch al...quote:Op maandag 15 juli 2013 23:38 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
De zittenblijvende partij heeft ook een gebrek aan vermogen: immers een hogere schuld dan bezittingen en geen spaargeld.
Belastingvrij schenken of ontvangen mag ook niet zomaar volgens mij.quote:Op maandag 15 juli 2013 09:51 schreef Poesopstokje het volgende:
Dit klinkt niet zo best trouwens![]()
Als ik het goed begrijp (niet lees, want lezen kan ik wel) is het belastingtechnisch niet mogelijk dat ik de onderwaarde afsla? En de overwaarde niet accepteer?
Als die kerel het accepteert en genoeg geld heeft waarom zou hij dat zijn ex niet gunnen dan als het zou mogen?quote:
Je kunt het nog anders bekijken. Het huidige verlies kan ook een nóg erger verlies worden als de waarde verder daalt en dan zou je kunnen zeggen dat TS geluk heeft dat ze er nog op tijd uit is gegaan. Dus de ex van TS heeft geen echt voordeel dat hij 100% eigenaar wordt.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:34 schreef Gebraden_Wombat het volgende:
[..]
Je zegt dat degene die blijft zitten (en volledig eigendom wordt van het huis) mogelijk in de toekomst winst kan genereren met dat bezit. Dat is waar, maar die mogelijkheid tot winst is niet gekoppeld aan dát specifieke huis.
Als TS zou ik echt blij zijn met zo'n partner die zichzelf diep in de shit wil werken in de toekomst. Ik zou zeggen trouw met hem maar das niet zo goed afgelopen vorige keerquote:Op maandag 15 juli 2013 23:44 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Als die kerel het accepteert en genoeg geld heeft waarom zou hij dat zijn ex niet gunnen dan als het zou mogen?
Correct.quote:Op maandag 15 juli 2013 23:40 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Belastingvrij schenken of ontvangen mag ook niet zomaar volgens mij.
Als er een onderwaarde is en jij stapt uit de hypotheek zonder hem de helft van het verschil te betalen is dat wettelijk gezien volgens mij gewoon een schenking van hem.
100% voordeel ten opzichte van zijn vertrekkende ex, aangezien zij gaat hurenquote:Op maandag 15 juli 2013 23:48 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Je kunt het nog anders bekijken. Het huidige verlies kan ook een nóg erger verlies worden als de waarde verder daalt en dan zou je kunnen zeggen dat TS geluk heeft dat ze er nog op tijd uit is gegaan. Dus de ex van TS heeft geen echt voordeel dat hij 100% eigenaar wordt.
Ja ze controleren, geen idee hoe groot de pakkans is. Zwager had ermee te maken iig.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 00:14 schreef Anus_Cocainus het volgende:
[..]
Controleren ze hier op? Wat is de pakkans?
En wie is dan de pineut? Persoon die blijft wonen in het koophuis of de persoon die vertrekt zonder het verlies te delen?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 00:17 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ja ze controleren, geen idee hoe groot de pakkans is. Zwager had ermee te maken iig.
Er komt een aanslag voor de partner die de schenking doet in ogen van de belastingdienst. In dit geval TS haar ex dus.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 00:18 schreef Anus_Cocainus het volgende:
[..]
En wie is dan de pineut? Persoon die blijft wonen in het koophuis of de persoon die vertrekt zonder het verlies te delen?
Ach ik werk hier. Misschien verklaart dat wat? De cliënten die daar dagelijks in wanhoop binnenlopen?quote:Op maandag 15 juli 2013 23:28 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Ik vind het prachtig hoe jij in vrijwel ieder topic wel een worst case scenario kan bedenken en er ook nog eens (indirect) mee te maken hebt gehad
hoop openstaande vacaturesquote:Op dinsdag 16 juli 2013 01:15 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ach ik werk hier. Misschien verklaart dat wat? De cliënten die daar dagelijks in wanhoop binnenlopen?
99% VRIJWILLIGERSWERK. Voor de kat z'n jeweetwel, dus.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 01:47 schreef marcosta het volgende:
[..]
hoop openstaande vacatures
Kan mooi naar WGR / Werkzoekend #85
oepsquote:Op dinsdag 16 juli 2013 02:01 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
99% VRIJWILLIGERSWERK. Voor de kat z'n jeweetwel, dus.
No prob. We zoeken inderdaad wat goeie ICT-ers, dat klopt, want het is best wel een bende nu. .quote:Op dinsdag 16 juli 2013 02:02 schreef marcosta het volgende:
[..]
oeps
ik zat alleen naar de ict vacatures te kijken in mijn geval.
En die waren toevallig net wel betaald
Lol ik ben toevallig wel een ICT'R maar dan 1 die geen andere baan zoekt .quote:Op dinsdag 16 juli 2013 02:04 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
No prob. We zoeken inderdaad wat goeie ICT-ers, dat klopt, want het is best wel een bende nu. .
Ze gaat de bijstand in. Dan kan je dat wel afspreken maar de uitkeringsinstantie komt het bedrag voor de partneralimentatie dan alsnog opeisen bij hem.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 00:28 schreef Leandra het volgende:
En wat als je afziet van partneralimentatie in ruil voor het overnemen van de schuld?
Dat komt er inderdaad ook nog bij kijken wanneer er bijstand wordt aangevraagd.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 07:10 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ze gaat de bijstand in. Dan kan je dat wel afspreken maar de uitkeringsinstantie komt het bedrag voor de partneralimentatie dan alsnog opeisen bij hem.
Sorry, ik ben te duurquote:Op dinsdag 16 juli 2013 02:04 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
No prob. We zoeken inderdaad wat goeie ICT-ers, dat klopt, want het is best wel een bende nu. .
Dat is waar, wellicht is het dan wel handig om een openstaande schuld aan hem te hebben....quote:Op dinsdag 16 juli 2013 07:10 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Ze gaat de bijstand in. Dan kan je dat wel afspreken maar de uitkeringsinstantie komt het bedrag voor de partneralimentatie dan alsnog opeisen bij hem.
Ben je omgebouwd?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 10:48 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Moet je nagaan hoe goed ik kan multitasken.
Dat telt dubbel.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 11:05 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Ik kan wel ouwehoeren als een oud wijf, telt dat ook?
En TS moet inkomstenbelasting betalen, want zij krijgt een geschenk.quote:Op dinsdag 16 juli 2013 00:20 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Er komt een aanslag voor de partner die de schenking doet in ogen van de belastingdienst. In dit geval TS haar ex dus.
Heb je deze ondertussen al wel doorgelezen?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 14:27 schreef Poesopstokje het volgende:
Oké even weer bij gelezen.
Hoop dingen waar ik zo 123 niet uitkom, het beste is toch om gewoon met de hypotheekbemiddelaar om tafel te gaan zitten. Hoor hier veel verschillende verhalen, en ik wil geen valse hoop voor mezelf creëren
quote:
Dat heb ik over het hoofd gezien volgens mijquote:Op dinsdag 16 juli 2013 14:31 schreef hugecooll het volgende:
[..]
Heb je deze ondertussen al wel doorgelezen?
[..]
Dat wil ik ook niet!quote:Op vrijdag 19 juli 2013 13:58 schreef BB-Pieter het volgende:
Wat je ook gaat doen, ik adviseer je wel om ook echt de scheiding door te zetten/ los van elkaar te komen financieel. 2 jaar wachten om alsnog je huis te verkopen geeft heel veel stress, heb ik van heel dichtbij meegemaakt.
Succes i.i.g.
Want over een schenking betaal je inkomstenbelasting?quote:Op dinsdag 16 juli 2013 12:51 schreef Ixnay het volgende:
[..]
En TS moet inkomstenbelasting betalen, want zij krijgt een geschenk.
Probleem is dat de schenking direct NA de ontbinding van het huwelijk plaatsvindt, ervoor kan niet.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 15:25 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er moet hoogstens schenkbelasting betaald worden, en binnen een huwelijk in gemeenschap van goederen is dat bijzonder weinig.
en wat als de hypotheek al voor 20% afgelost is?quote:Op zondag 14 juli 2013 21:42 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Als er overwaarde is dan moet hij jou uitkopen.
Als er onderwaarde is dan moet jij de helft daarvan aan hem vergoeden.
Als geen van beiden van toepassing is dan kan het met gesloten beurzen.
Gaat om openstaande hypotheek versus de waarde van het huis.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:07 schreef Nobody2.0 het volgende:
[..]
en wat als de hypotheek al voor 20% afgelost is?
dan kan ze daar toch 10% van krijgen?
Dat kan, maar is niet eerlijk. We doen het sowieso gelijk om (als het kan..)quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:07 schreef Nobody2.0 het volgende:
[..]
en wat als de hypotheek al voor 20% afgelost is?
dan kan ze daar toch 10% van krijgen?
quote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:41 schreef Sometimes het volgende:
[..]
Gaat om openstaande hypotheek versus de waarde van het huis.
Dat afgeloste deel zit daar dus al in verwerkt.
Strak plan. Vriend van me wacht al bijna 2 jaarquote:Op zondag 14 juli 2013 22:27 schreef Leandra het volgende:
Ik weet niet hoe erg jullie op het feitelijke scheiden zitten te wachten, maar de wetgever verplicht gehuwden tegenwoordig niet meer om in één huis te wonen, dus als je beiden een jaar of wat geduld hebt dan zou je kunnen overwegen voorlopig alleen maar van tafel en bed te scheiden en de feitelijke uitvoering van de scheiding te laten wachten tot de huizenmarkt weer wat aangetrokken is, en het huis iig niet meer onderwater staat.
Maar goed, dat moet je allebei ook willen en dan moeten er geen verse verkeringen in beeld zijn, want dan gaat het uiteindelijk toch spaak lopen.
Ja, het is geen oplossing die heel handig is, maar als het het enige alternatief is voor het huis met verlies verkopen (omdat de partner van TS bijvoorbeeld in z'n eentje geen hypotheek kan krijgen), en je gaat nog fatsoenlijk met elkaar om, dan zou je het kunnen overwegen.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 23:49 schreef PLAE@ het volgende:
[..]
Strak plan. Vriend van me wacht al bijna 2 jaar
Ja, het is sowieso geen handige oplossing als de aanstaande ex van TS de hypotheek wel volledig op zijn naam kan krijgen.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 23:58 schreef PLAE@ het volgende:
Stel je gaat wachten en de prijzen zakken nog 1,5 jaar en je huis is laten we zeggen 20.000 minder waard geworden in die tijd en je zit nu al 30.000 onder je aankoopwaarde. Dan ben je van 15.000 restschuld pp naar 25.000 restschuld pp gegaan. En hoe lang duurt het dan voordat je op een aanvaardbaar niveau zit? Het is niet zo dat de voorspellingen NU zijn dat we niet nog een jaar of 2 blijven dalen. Het is heeeeel vervelend, dat begrijp ik (en moeilijk). Maar wachten is ook link.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |