abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_128949603
Mijn man en ik gaan scheiden. We hebben sinds twee jaar een koopwoning, de hypotheek staat op beide namen.
Als het goed is blijft mijn man er wonen en neemt dan de hypotheek over.

Hoe zit dat nou? Wij hebben geen overwaarde dus ik word niet uitgekocht. Maar hoe komt het dan? Betaal ik de helft van de schuld?

Op internet kom ik er niet helemaal uit. Uiteraard gaan we binnenkort naar onze hypotheekbemiddelaar, maar ik wil alvast een beetje voorbereid zijn.

Nog iets;

Stel mijn man kan de hypotheek niet zelfstandig op naam krijgen, is het dan een mogelijkheid dat iemand anders garant/borg voor hem staat? Dit kon namelijk wel toen we de hypotheek aangingen, maar was niet nodig ivm mijn inkomsten toen.
  zondag 14 juli 2013 @ 21:28:16 #2
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_128949712
Vraag 1: getrouwd in gemeenschap van goederen of onder huwelijkse voorwaarden?
Is het huis gekocht met NHG?
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zondag 14 juli 2013 @ 21:29:36 #3
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_128949776
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:28 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Want?
  zondag 14 juli 2013 @ 21:30:15 #4
323439 HetKlusKonijn
pi_128949799
quote:
6s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:29 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Want?
Dat kan nogal een verschil maken, hè. ;)
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
  zondag 14 juli 2013 @ 21:30:42 #5
179075 hugecooll
pi_128949827
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:30 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Dat kan nogal een verschil maken, hè. ;)
quote:
We hebben sinds twee jaar een koopwoning, de hypotheek staat op beide namen.
Maakt toch niet uit dan? Ik ben geen scheidingsexpert of zo, maar dat kot is toch sowieso van allebei?
pi_128950194
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:28 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Is het huis gekocht met NHG?
In gemeenschap van goederen én NHG.
Maar mijn man wil het huis écht heel graag houden, dus ik moet weten wat ik ''meekrijg'' van de hypotheek. Moet ik hem betalen of hij mij? Lijkt me niet, want er is geen overwaarde dus ik kan niet worden uitgekocht.
pi_128950233
quote:
6s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:30 schreef hugecooll het volgende:

[..]

[..]

Maakt toch niet uit dan? Ik ben geen scheidingsexpert of zo, maar dat kot is toch sowieso van allebei?
Volgens mij zit er verschil in.. Als de hypotheek op zijn naam zou staan heb ik er toch niks mee nodig? Of juist wel omdat we in gvg getrouwd zijn?
  zondag 14 juli 2013 @ 21:39:07 #8
179075 hugecooll
pi_128950331
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:37 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Volgens mij zit er verschil in.. Als de hypotheek op zijn naam zou staan heb ik er toch niks mee nodig? Of juist wel omdat we in gvg getrouwd zijn?
Ik bedoelde meer dat de vraag mij overbodig leek omdat je al zei dat ie op beide namen staat, maar dat kan ik natuurlijk mishebben :P
Anyway:
http://www.eigenhuis.nl/d(...)ancieel/uitkopen.pdf
http://www.eigenhuis.nl/d(...)-elkaar-verkopen.pdf
  zondag 14 juli 2013 @ 21:39:23 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128950350
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:37 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent dan is het huis sowieso van jullie samen, ook al had hij het al, en had hij de hypotheek al op zijn naam, voor jullie trouwden of elkaar zelfs maar kenden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 14 juli 2013 @ 21:40:53 #10
179075 hugecooll
pi_128950444
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

Als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent dan is het huis sowieso van jullie samen, ook al had hij het al, en had hij de hypotheek al op zijn naam, voor jullie trouwden of elkaar zelfs maar kenden.
Mja dan kan het verschil zijn dat hij bijvoorbeeld 80% eigenaar is en zij 20% ipv 50/50
(bij geen gemeenschap van goederen :P)
5 edits later :')
  zondag 14 juli 2013 @ 21:42:58 #11
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_128950554
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:36 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

In gemeenschap van goederen én NHG.
Maar mijn man wil het huis écht heel graag houden, dus ik moet weten wat ik ''meekrijg'' van de hypotheek. Moet ik hem betalen of hij mij? Lijkt me niet, want er is geen overwaarde dus ik kan niet worden uitgekocht.
Als er overwaarde is dan moet hij jou uitkopen.
Als er onderwaarde is dan moet jij de helft daarvan aan hem vergoeden.
Als geen van beiden van toepassing is dan kan het met gesloten beurzen.
I removed all the bad food from my house.
It was delicious.
pi_128950648
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:42 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Als er overwaarde is dan moet hij jou uitkopen.
Als er onderwaarde is dan moet jij de helft daarvan aan hem vergoeden.
Als geen van beiden van toepassing is dan kan het met gesloten beurzen.
Duidelijk. Is het verplicht trouwens? We hebben net afgesproken dat geen van ons beiden schulden wil en dus de overwaarde/onderwaarde niet willen betalen.
Kan dat zomaar?
  zondag 14 juli 2013 @ 21:45:30 #13
323439 HetKlusKonijn
pi_128950719
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:39 schreef Leandra het volgende:

[..]

Dit dus.
TS, als je ex in het huis wil blijven wonen, dan zal hij je wel degelijk moeten uitkopen, en wel voor een bedrag ter grootte van de helft van de getaxeerde waarde minus de helft van de uitstaande "restschuld" (het verschil tussen de uitstaande hypotheek en de getaxeerde waarde van het huis).

Dus is het nog maar de vraag of je ex überhaupt in dat huis kan blijven wonen, want hij zal waarschijnlijk een nieuwe hypotheek moeten afsluiten voor het gedeelte dat hij jou moet uitkopen. Gezien de 'welwillendheid' van banken op dit moment om überhaupt leningen te verstrekken zou dit nog wel eens een probleem kunnen zijn... ga in ieder geval zo snel mogelijk met de hypotheekboer om de tafel zitten om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Iemand anders garant laten staan lijkt me ook nogal lastig, in deze tijd.

Mocht het zover komen dat jullie toch het huis moeten verkopen dan gaat het hier om een gedwongen verkoop en kun je gebruik maken van de NHG.

Tenminste, zo werkt het volgens mij... correct me if wrong, enzovoorts. ;)
pi_128950813
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:45 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Dit dus.
TS, als je ex in het huis wil blijven wonen, dan zal hij je wel degelijk moeten uitkopen, en wel voor een bedrag ter grootte van de helft van de getaxeerde waarde minus de helft van de uitstaande "restschuld" (het verschil tussen de uitstaande hypotheek en de getaxeerde waarde van het huis).

Dus is het nog maar de vraag of je ex überhaupt in dat huis kan blijven wonen, want hij zal waarschijnlijk een nieuwe hypotheek moeten afsluiten voor het gedeelte dat hij jou moet uitkopen. Gezien de 'welwillendheid' van banken op dit moment om überhaupt leningen te verstrekken zou dit nog wel eens een probleem kunnen zijn... ga in ieder geval zo snel mogelijk met de hypotheekboer om de tafel zitten om te kijken wat de mogelijkheden zijn. Iemand anders garant laten staan lijkt me ook nogal lastig, in deze tijd.

Mocht het zover komen dat jullie toch het huis moeten verkopen dan gaat het hier om een gedwongen verkoop en kun je gebruik maken van de NHG.

Tenminste, zo werkt het volgens mij... correct me if wrong, enzovoorts. ;)
Ja, zover waren we al.. Maar nu is het geval dat ik geen overwaarde wil hebben, en mijn man niet de onderwaarde. Mag dat zomaar? Of is dat verplicht?

Overwaarde is er waarschijnlijk niet, anders moet mijn man de hypotheek verhogen om mij dat te betalen. Bij onderwaarde kan ik per direct de schuldsanering in :') Dus we hebben afgesproken dat we beide niet willen betalen.
  zondag 14 juli 2013 @ 21:48:15 #15
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_128950878
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:44 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Duidelijk. Is het verplicht trouwens? We hebben net afgesproken dat geen van ons beiden schulden wil en dus de overwaarde/onderwaarde niet willen betalen.
Kan dat zomaar?
Niet zomaar, het (de taxatie dus) moet wel enigszins realistisch zijn, anders ziet de belastingdienst het als schenking en wordt dat bedrag belast.

Voor de duidelijkheid (al neem ik aan dat je dat al wist): gaat om het verschil tussen openstaande hypotheek en waarde huis.
It was delicious.
  zondag 14 juli 2013 @ 21:50:08 #16
179075 hugecooll
pi_128950976
Is het eigenlijk toegestaan dat één persoon het huis (met onderwaarde) neemt en dan, als dat mogelijk is, de helft van de onderwaarde als 'extra' uit de inboedel houdt?
pi_128950995
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:48 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Niet zomaar, het (de taxatie dus) moet wel enigszins realistisch zijn, anders ziet de belastingdienst het als schenking en wordt dat bedrag belast.

Voor de duidelijkheid (al neem ik aan dat je dat al wist): gaat om het verschil tussen openstaande hypotheek en waarde huis.
Wat is realistisch?
Huis is bijv 160.000 waard, maar met een hypotheek van 180.000. Dan is die 20.000 verschil te groot om te weigeren?
  zondag 14 juli 2013 @ 21:51:06 #18
323439 HetKlusKonijn
pi_128951022
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:47 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Ja, zover waren we al.. Maar nu is het geval dat ik geen overwaarde wil hebben, en mijn man niet de onderwaarde. Mag dat zomaar? Of is dat verplicht?
Dat vraag ik mij af. Wettelijk gezien zijn jullie ieder voor de helft van zowel de bezittingen als de schulden 'eigenaar'. Wat zeggen jullie advocaten, of heb je die nog niet?

quote:
Overwaarde is er waarschijnlijk niet, anders moet mijn man de hypotheek verhogen om mij dat te betalen. Bij onderwaarde kan ik per direct de schuldsanering in :') Dus we hebben afgesproken dat we beide niet willen betalen.
Vervelende situatie maar ik vraag me af of dit zo werkt. Veel zal afhangen van het feit of je ex überhaupt die hypotheek verhoogd krijgt. Mocht dat al niet lukken (en die kans is helaas aanwezig, nu), dan komt eea toch uiteindelijk neer op een gedwongen verkoop... :{
  zondag 14 juli 2013 @ 21:52:01 #19
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_128951074
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:50 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Wat is realistisch?
Huis is bijv 160.000 waard, maar met een hypotheek van 180.000. Dan is die 20.000 verschil te groot om te weigeren?
Realistisch is een taxatie door een makelaar. Die zijn altijd wel wat te beïnvloeden, maar niet overdrijven dus.
It was delicious.
pi_128951157
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:51 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Dat vraag ik mij af. Wettelijk gezien zijn jullie ieder voor de helft van zowel de bezittingen als de schulden 'eigenaar'. Wat zeggen jullie advocaten, of heb je die nog niet?

[..]

Vervelende situatie maar ik vraag me af of dit zo werkt. Veel zal afhangen van het feit of je ex überhaupt die hypotheek verhoogd krijgt. Mocht dat al niet lukken (en die kans is helaas aanwezig, nu), dan komt eea toch uiteindelijk neer op een gedwongen verkoop... :{
Hypotheek hoeft niet verhoogd te worden. Alleen moet mijn naam er af. Ik ga er vanuit dat er onderwaarde is, onze WOZ-waarde was al niet al te best dit jaar..
Nu willen we ervoor zorgen dat ik die helft van de onderwaarde niet hoef te betalen.
pi_128951205
Oh en we nemen geen advocaten. We zijn het in principe overal over eens, dus die zijn niet nodig. Ja eentje om de boel af te wikkelen, maar het voorwerk doen we zelf.
  zondag 14 juli 2013 @ 21:55:16 #22
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_128951264
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:53 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Hypotheek hoeft niet verhoogd te worden. Alleen moet mijn naam er af. Ik ga er vanuit dat er onderwaarde is, onze WOZ-waarde was al niet al te best dit jaar..
Nu willen we ervoor zorgen dat ik die helft van de onderwaarde niet hoef te betalen.
De bank moet dan opnieuw akkoord gaan. En wat al een paar keer is genoemd, dat kon wel eens moeilijk worden.
The love you take is equal to the love you make.
  zondag 14 juli 2013 @ 21:55:29 #23
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_128951274
Even uit ervaring trouwens: wij hebben het inderdaad met gesloten beurzen gedaan. Was toen ook nog redelijk realistisch (nu, 3 jaar verder, een heel stuk minder).

Er komt wel een en ander bij kijken. De hypotheekverstrekker is kritisch op salaris en eventuele (partner)alimentatie telt daarin mee in negatieve zin. Daarnaast zijn er kosten aan de omzetting verbonden (voor de hypotheekverstrekker en voor de notaris met toebehoren als kadaster en zo).

Edit/toevoeging: laat ik de kosten van de tussenpersoon niet vergeten...
It was delicious.
  zondag 14 juli 2013 @ 21:55:34 #24
179075 hugecooll
pi_128951277
Heb je bezittingen ter waarde van jouw deel van de onderwaarde?
pi_128951417
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:55 schreef Lienekien het volgende:

[..]

De bank moet dan opnieuw akkoord gaan. En wat al een paar keer is genoemd, dat kon wel eens moeilijk worden.
Auw.. :'(
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:55 schreef Sometimes het volgende:
Even uit ervaring trouwens: wij hebben het inderdaad met gesloten beurzen gedaan. Was toen ook nog redelijk realistisch (nu, 3 jaar verder, een heel stuk minder).

Er komt wel een en ander bij kijken. De hypotheekverstrekker is kritisch op salaris en eventuele (partner)alimentatie telt daarin mee in negatieve zin. Daarnaast zijn er kosten aan de omzetting verbonden (voor de hypotheekverstrekker en voor de notaris met toebehoren als kadaster en zo).
Oké dat zijn wel dingen om rekening mee te houden. Pfoei er komt opeens veel meer bij kijken zo! Morgen onze hypotheekbemiddelaar van 2jr terug maar eens bellen.
quote:
6s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:55 schreef hugecooll het volgende:
Heb je bezittingen ter waarde van jouw deel van de onderwaarde?
Nee, maar dat vinden we ook niet nodig. Ieder neemt z'n eigen bezittingen mee.
Echt, we gaan echt als vrienden uitelkaar. Daarom willen we elkaar ook ontzien op financieel vlak, we willen beide geen schulden én we willen beide dat HIJ in het huis kan blijven wonen.
pi_128951471
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:53 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Nu wil ik ervoor zorgen dat ik die helft van de onderwaarde niet hoef te betalen.
Correctie
  zondag 14 juli 2013 @ 22:00:14 #27
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_128951568
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:57 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Auw.. :'(

[..]

Oké dat zijn wel dingen om rekening mee te houden. Pfoei er komt opeens veel meer bij kijken zo! Morgen onze hypotheekbemiddelaar van 2jr terug maar eens bellen.
Zie mijn toevoeging in de edit.
quote:
[..]

Echt, we gaan echt als vrienden uitelkaar. Daarom willen we elkaar ook ontzien op financieel vlak, we willen beide geen schulden én we willen beide dat HIJ in het huis kan blijven wonen.
Je zult toch een lijst moeten maken, met schattingen van de waarde van de bezittingen en de gelijkheid van de verdeling.
It was delicious.
  zondag 14 juli 2013 @ 22:01:38 #28
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_128951659
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:58 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Correctie
Dat hoeft niet waar te zijn.

Niet iedereen wil een vechtscheiding.
It was delicious.
pi_128951921
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:01 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Dat hoeft niet waar te zijn.

Niet iedereen wil een vechtscheiding.
Waarom zou je in godsnaam de schuld van je ex op je nemen?
  zondag 14 juli 2013 @ 22:07:42 #30
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_128952065
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:05 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Waarom zou je in godsnaam de schuld van je ex op je nemen?
Om elkaar een fatsoenlijk herstart te gunnen?
It was delicious.
pi_128952207
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:07 schreef Sometimes het volgende:

[..]

Om elkaar een fatsoenlijk herstart te gunnen?
Voor haar? Hij met een dubbele schuld? :?
  zondag 14 juli 2013 @ 22:13:10 #32
323439 HetKlusKonijn
pi_128952329
TS, dus jij wil je ex het héle huis laten behouden 'voor niks', vanwege die onderwaarde? Terwijl jij wel degelijk voor de helft eigenaar bent, en jou dus de helft van de getaxeerde waarde toekomt? Tenzij die helft van de onderwaarde (jouw gedeelte van de schuld) groter is dan de helft van de getaxeerde waarde van het huis, doe je jezelf dus ernstig tekort bij deze "constructie".

Hoezeer je ook "vrienden" wil blijven, ik vraag me toch echt af of het niet een beter idee is om er toch een advocaat/mediator bij te halen, als de zaak inderdaad zo in elkaar steekt als ik denk.
pi_128952338
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 21:57 schreef Poesopstokje het volgende:
Als je hem met jouw onderwaarde opscheept dan zit hij toch met de schulden?
  zondag 14 juli 2013 @ 22:14:19 #34
146393 Sometimes
Panta Rhei
pi_128952385
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:10 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Voor haar? Hij met een dubbele schuld? :?
Ik kan niet voor TS spreken of echt in haar situatie kijken, dus laat ik het vanuit mezelf doen.

Bij ons waren er kinderen in het spel en het is domweg onhandig om 1 van de 2 dan diep in de schulden te laten komen, daar zijn de kinderen ook de dupe van.
Daarnaast verandert er niets aan het huis en de hypotheek (taxatie is een momentopname) op het moment dat 1 van de 2 er blijft wonen. Bij verkoop (en schuldverdeling) en aankoop van een ander huis kan de kostenpost voor degene die het huis had willen houden wel eens ongunstiger uitvallen dan bij de hier geprefereerde oplossing.
It was delicious.
pi_128952491
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:13 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Als je hem met jouw onderwaarde opscheept dan zit hij toch met de schulden?
Nu ook, aangezien hij kostwinner is en de hypotheek betaald.

Voor de rest; wat Sometimes zegt. We willen beide zonder schulden verder. Hij hoeft bij wijze van geen 5000,- aan mij te betalen (én de hypotheek verhogen=extra lasten) en ik hoef geen 5000,- aan hem te betalen (oftewel; schuldsanering.)

Zo gaat hij verder waar hij gebleven was en ik ga zonder schulden weg.
  zondag 14 juli 2013 @ 22:17:39 #36
179075 hugecooll
pi_128952554
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:16 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Voor de rest; wat Sometimes zegt. We willen beide zonder schulden verder. Hij hoeft bij wijze van geen 5000,- aan mij te betalen (én de hypotheek verhogen=extra lasten) en ik hoef geen 5000,- aan hem te betalen (oftewel; schuldsanering.)

Is wel makkelijk achteraf praten als je onderwaarde verwacht :P
pi_128952589
quote:
6s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:17 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Ja dat is lullig inderdaad. Maar mijn man gunt mij die nieuwe start, en dat is belangrijker toch?
  zondag 14 juli 2013 @ 22:18:48 #38
179075 hugecooll
pi_128952611
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:18 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Ja dat is lullig inderdaad. Maar mijn man gunt mij die nieuwe start, en dat is belangrijker toch?
Voor jou wel ja :P
  zondag 14 juli 2013 @ 22:18:58 #39
323439 HetKlusKonijn
pi_128952616
quote:
6s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:17 schreef hugecooll het volgende:

[..]

Daarom vraag ik mij ook ten zeerste af of deze "constructie" het daglicht wel kan verdragen, en of niet één van beide partijen straks met een kater achterblijft. Wat de vriendschap ook niet ten goede zal komen.
pi_128952619
En bij overwaarde accepteer ik zíjn geld niet. En je weet het maar nooit, kan ook zomaar overwaarde op zitten. We hebben de boel hier wel verbouwd, dus wie weet.
pi_128952647
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:18 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Daarom vraag ik mij ook ten zeerste af of deze "constructie" het daglicht wel kan verdragen, en of niet één van beide partijen straks met een kater achterblijft. Wat de vriendschap ook niet ten goede zal komen.
Vandaar de ''hulpvraag'' hier. De hypotheekbemiddelaar weet zulke dingen wel, maar het is toch beter om alvast wat voorbereid te zijn.
  zondag 14 juli 2013 @ 22:19:53 #42
179075 hugecooll
pi_128952652
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:18 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

Daarom stelde ik ook al voor om een deel van de inboedel dat gelijk staat haar deel van de onderwaarde achter te laten. Ik snap best dat ze het wel :) vindt om de onderwaarde bij hem achter te laten. Zou ik overigens niet aan meewerken.
pi_128952662
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:16 schreef Poesopstokje het volgende:

[..]

Ik vraag me af of je ook zo zou redeneren als er 50000 euro overwaarde was.....

Jullie hebben samen het huis gekocht dus samen de lusten of de lasten dragen lijkt mij niet meer dan normaal. En met 10000 schuld kom je niet in de schuldsanering. Gewoon 60 maanden 200 euro aflossen. ;)
  zondag 14 juli 2013 @ 22:20:08 #44
323439 HetKlusKonijn
pi_128952664
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:19 schreef Poesopstokje het volgende:
En bij overwaarde accepteer ik zíjn geld niet. En je weet het maar nooit, kan ook zomaar overwaarde op zitten. We hebben de boel hier wel verbouwd, dus wie weet.
De huizenmarkt is in elkaar gestort, en verbouwingen voegen doorgaans maar zeer weinig toe aan de taxatiewaarde. Dus dat van die mogelijke overwaarde, dat betwijfel ik.

Laat nou sowieso éérst een taxatie verrichten, dan weet je min-of-meer waar je aan toe bent.
pi_128952723
quote:
1s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:20 schreef ColtZ40 het volgende:

[..]

Ik vraag me af of je ook zo zou redeneren als er 50000 euro overwaarde was.....

Jullie hebben samen het huis gekocht dus samen de lusten of de lasten dragen lijkt mij niet meer dan normaal. En met 10000 schuld kom je niet in de schuldsanering. Gewoon 60 maanden 200 euro aflossen. ;)
Ja hoor, ik ben niet zo geldbelust. Ik trek zometeen in in een huurwoning, dus dat geld heb ik ook niet nodig. Ik vind het belangrijker dat onze zoon straks een goed (t)huis heeft bij z'n vader!

quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:20 schreef HetKlusKonijn het volgende:

[..]

De huizenmarkt is in elkaar gestort, en verbouwingen voegen doorgaans maar zeer weinig toe aan de taxatiewaarde. Dus dat van die mogelijke overwaarde, dat betwijfel ik.

Laat nou sowieso éérst een taxatie verrichten.
Ja doen we :)
  zondag 14 juli 2013 @ 22:27:08 #46
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_128952931
Ik weet niet hoe erg jullie op het feitelijke scheiden zitten te wachten, maar de wetgever verplicht gehuwden tegenwoordig niet meer om in één huis te wonen, dus als je beiden een jaar of wat geduld hebt dan zou je kunnen overwegen voorlopig alleen maar van tafel en bed te scheiden en de feitelijke uitvoering van de scheiding te laten wachten tot de huizenmarkt weer wat aangetrokken is, en het huis iig niet meer onderwater staat.

Maar goed, dat moet je allebei ook willen en dan moeten er geen verse verkeringen in beeld zijn, want dan gaat het uiteindelijk toch spaak lopen.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_128953079
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:27 schreef Leandra het volgende:
Ik weet niet hoe erg jullie op het feitelijke scheiden zitten te wachten, maar de wetgever verplicht gehuwden tegenwoordig niet meer om in één huis te wonen, dus als je beiden een jaar of wat geduld hebt dan zou je kunnen overwegen voorlopig alleen maar van tafel en bed te scheiden en de feitelijke uitvoering van de scheiding te laten wachten tot de huizenmarkt weer wat aangetrokken is, en het huis iig niet meer onderwater staat.

Maar goed, dat moet je allebei ook willen en dan moeten er geen verse verkeringen in beeld zijn, want dan gaat het uiteindelijk toch spaak lopen.
Oké dat wist ik ook niet.
Niet boos worden (het blijft Fok...) maar ik heb straks een bijstanduitkering nodig. Momenteel niet in staat om te werken, dus ik ben even afhankelijk van de staat. Lijkt me niet dat ik daar echt op heb als ik nog getrouwd ben ;)
pi_128953108
Iedereen bedankt voor de antwoorden/adviezen/tips! Ik ga nu op bed, morgen reageer ik op jullie berichten. :)
  zondag 14 juli 2013 @ 22:31:58 #49
179075 hugecooll
pi_128953130
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:31 schreef Poesopstokje het volgende:
Iedereen bedankt voor de antwoorden/adviezen/tips! Ik ga nu op bed, morgen reageer ik op jullie berichten. :)
Trusten :W
  zondag 14 juli 2013 @ 22:32:07 #50
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_128953136
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 22:13 schreef HetKlusKonijn het volgende:
TS, dus jij wil je ex het héle huis laten behouden 'voor niks', vanwege die onderwaarde? Terwijl jij wel degelijk voor de helft eigenaar bent, en jou dus de helft van de getaxeerde waarde toekomt? Tenzij die helft van de onderwaarde (jouw gedeelte van de schuld) groter is dan de helft van de getaxeerde waarde van het huis, doe je jezelf dus ernstig tekort bij deze "constructie".

Hoezeer je ook "vrienden" wil blijven, ik vraag me toch echt af of het niet een beter idee is om er toch een advocaat/mediator bij te halen, als de zaak inderdaad zo in elkaar steekt als ik denk.
Hoe kan ze er nou gunstig uitspringen als er onderwaarde is?
The love you take is equal to the love you make.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')