http://nos.nl/artikel/526(...)in-leger-israel.htmlquote:Het Israëlische kabinet heeft een wetsvoorstel aangenomen dat het grootste deel van de studenten van de rabbijnenscholen onder de dienstplicht brengt. Jaarlijks wordt alleen nog een uitzondering gemaakt voor 1800 "uitblinkende bijbelstudenten".
Zo'n 6200 anderen moeten wel in dienst. Ultraorthodoxe Joden zijn woedend. "Dit grenst aan geloofsvervolging en wreedheid", zei een parlementslid van een ultraorthodoxe partij.
Het wetsvoorstel breekt met een traditie die vanaf de oprichting van de staat Israël in 1948 bestaat. Die houdt in dat studenten van de rabbijnenopleidingen niet in het leger hoeven, zodat ze zich volledig kunnen wijden aan het bestuderen van de bijbel.
Overgangsperiode
De uitzonderingspositie van de ultraorthodoxe joden speelde een belangrijke rol bij de verkiezingen in januari. Twee partijen die campagne voerden vóór afschaffing van dit privilege wonnen er veel stemmen mee. Na de verkiezingen keerden de ultraorthodoxe partijen niet terug in het kabinet.
Om de pijn te verzachten, geldt een overgangsperiode van vier jaar. Daarin worden ultraorthodoxe studenten alleen aangemoedigd om dienst te nemen.
Nice girls.quote:
Heeft niets met racisme maar met behoud van cultuur te maken, ze zeggen toch als hij/zij tot het jodendom bekeert dat het dan wel zou kunnen?quote:Op maandag 8 juli 2013 11:15 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Nice girls.Maar ik zal nooit tot rabbijns geloof overgaan. Helaas. En ja, ik zou een Arabische trouwen, of een Jodin als mijn kinderen geen moslims noch joden hoeven worden.
Maar toch veel latent racisme helaas. Zelfs onder hen. Bij setters en extreemrechts nog erger....
Over de demografische bedreiging:
Joodse geboortes zijn nu veelal haredim. Geen zionisten veelal.
En Arabische Palestijnse geboortecijfers blijven hoger relatief, nog te zwijgen over de bezette Palestijnse gebieden of de staat Palestina.
Meer Israëlische Arabieren en meer ultraorthodoxe joden zullen een grote druk op het Israëlische staatsbeleid en leger zetten.
Vandaar Liebermans Sovjet-achtige plan voor deportaties van nietjoden.
Veel seculiere Israëli's en zelfs orthodoxen emigreren overigens. Tienduizenden naar Duitsland uitgerekend.
Ik zou ook wel zo'n mooie Israëlische meid hebben willen trouwen, als zij maar katholiek zou worden en mijn waarden zou delen.quote:Op maandag 8 juli 2013 11:20 schreef vladesk het volgende:
[..]
Heeft niets met racisme maar met behoud van cultuur te maken, ze zeggen toch als hij/zij tot het jodendom bekeert dat het dan wel zou kunnen?
Misschien gaan er wel joden weg uit Israël, maar er komen er meer naar Israël. Israël heeft een positieve immigratiestroom
Deze statistieken zijn onvolkomen. Statistieken kunnen vervalst zijn, naar gelang politiek doel.quote:Op maandag 8 juli 2013 10:42 schreef vladesk het volgende:
[..]
Births by mother
Year Jewish Muslim Christian Druze Total
1996 83,710 30,802 2,678 2,682 121,333
2000 91,936 35,740 2,789 2,708 136,390
2005 100,657 34,217 2,487 2,533 143,913
2006 104,513 34,337 2,500 2,601 148,170
2007 107,986 34,572 2,521 2,510 151,679
2008 112,803 34,860 2,511 2,534 156,923
2009 116,599 35,253 2,514 2,517 161,042
2010 120,673 36,221 2,511 2,535 166,255
2011 121,617 35,098 2,596 2,467 166,091
2012 125,173 35,743 2,611 2,356 170,246
Hoe verklaar je dit dan? volgens deze tabel komt er geen drastische veranderende demografie... nu zijn er ook al zo'n 20-25% arabieren en volgens deze cijfers zal dat gewoon zo blijven
Als Joodse Nederlander wil jij je het recht aanmatigen om de autochtone Palestijnse bevolking grotendeels te deporteren vanuit een gebied waar jij en je voorouders nooit gesloten en continüe hebben gewoond?quote:Op maandag 8 juli 2013 02:01 schreef vladesk het volgende:
[..]
Niet elke moslim is een collaborateur hoor, er zijn genoeg moslims die het leger dienen. Maar je hebt wel gelijk dat sommigen/velen een bedreiging vormen, daarom zouden anti Israëlische arabieren uitgewezen moeten worden.
Orthodoxen hebben inderdaad een groter kindercijfer, maar dat hoeft in principe geen probleem te zijn. Toevallig gisteren is goedgekeurd dat orthodoxen vanaf 2017 verplicht het leger moeten dienen, dus we zullen zien wat dat geeft. Er is in Jeruzalem een anti Israël beweging van ultraorthodoxen (een klein deel ervan) maar ik denk niet dat ze Israël zullen verraden. Dat zou in hun eigen nadeel zijn. Trouwens, ze zetelen niet voor niets al decennialang mee in de Israëlische regering
De Samson-optie.quote:Op maandag 8 juli 2013 02:54 schreef Mylene het volgende:
Israël blaast zich liever als kernmacht op dan dat de buurland zullen winnen.
Neen, dat weet ik ook wel. De Israëlische Arabieren willen niet terug in geïsoleerde of afhankelijk gehouden armere staten zonder het hoge niveau van voorzieningen door Israël zeer lang kenmerkte. Toch brokkelt ook de Israëlische verzorgingsstaat af langzaamaan. Zeker de Israëlische Druzen willen niet terug bij een nieuwe staat Palestina, omdat zij door Druzen elders (Jordanië, Libanon, Syrië) en door de Arabische wereld als collaborateurs met het Zionisme worden gezien.quote:Op maandag 8 juli 2013 10:38 schreef Karrs het volgende:
[..]
En denk jij dat de Arabieren die nu in Israël wonen, terug willen naar de 'oude situatie'?
Jullie moeten toch eens van dat idee af dat Israël ten onder zal gaan. Wen er nou maar aan dat Israël bestaat; dit gaat gewoon zo blijven.
Hij is een troll die vladesk.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:11 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Als Joodse Nederlander wil jij je het recht aanmatigen om de autochtone Palestijnse bevolking grotendeels te deporteren vanuit een gebied waar jij en je voorouders nooit gesloten en continüe hebben gewoond?![]()
![]()
![]()
Zelf zegt hij het leger in te gaan MAAR niet om te DODEN , maar even verderop wil hij andere landen bombarderen.quote:En dat is nu exact de reden waarom ik anti zionistische joden haat. Ze laten hun broeders in de streeks in de strijd om het Heilige Land.
De haat en nijd tussen (en tegenover) zionisten en anti-zionisten is allang bekend. Het is wel eenzijdig om het zionisme als volledige identificatie van "jodendom" te beschouwen. Of Israël gelijk te stellen aan het joodse volk.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:52 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Hij is een troll die vladesk.
Een pure zionist (heb mijn twijfels of hij religieuze jood is zoals hij zelf zegt als ik kijk naar zijn post geschiedenis en hoe hij reageerd
Overigens haat hij joden (zie quote):
Laten we niet gaan schelden.quote:Zelf zegt hij het leger in te gaan MAAR niet om te DODEN , maar even verderop wil hij andere landen bombarderen.
Of hij is een troll of een (gore) zionist die vrome joden haat (lees vroom : zijn religieuze joden)
Indien dat laatste dan begin ik steeds meer het gevoel te krijgen dat Kees bij het rechte eind heeft.
Tragisch dat dit soort 'ontjoodse' joden Israel gaan sturen (gay parades ed) en hun intense haat jegens orthodoxe joden en Arabieren, niet alleen joden overal te wereld gevaar aandoet maar ook nog het joodse religie MISBRUIKT om hun doel te bereiken.
Dat sommigen de puurheid van het Jodendom willen waarborgen heeft toch wel een ironisch tintje. Nog niet zo lang geleden wilden een andere etnische groep om diezelfde reden de Joden uitmoorden.quote:
Tegelijkertijd moeten wij constateren dat enorm veel Joden vlak na de Tweede Wereldoorlog totaal wilden assimileren.quote:Op maandag 8 juli 2013 15:16 schreef Dvm86 het volgende:
[..]
Dat sommigen de puurheid van het Jodendom willen waarborgen heeft toch wel een ironisch tintje. Nog niet zo lang geleden wilden een andere etnische groep om diezelfde reden de Joden uitmoorden.
Niet alle ultra orthodoxen zijn tegen Israël hoor, je hebt verschillende stromingen.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:07 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Deze statistieken zijn onvolkomen. Statistieken kunnen vervalst zijn, naar gelang politiek doel.
Bovendien is het stijgende joodse geboortecijfer één op één te wijten aan de toename van de ultraorthodoxe joodse populatie binnen Israël. Deze bevolkingsgroep staat niet voor zionisme, dat zij grotendeels een seculiere en goddeloze ideologie van nationalisme achten. Niet alleen Satmar, ook vele andere grote of kleine splintergroeperingen en rebbes.
De enorme toename van de Palestijnse populatie op de Westelijke Jordaanoever (zonder toekomstige verdrijvingen, uithongering of oorlogsdoden) is ook onafwendbaar.
Binnenkort ben ik wel Israëlisch staatsburger dus dan heb ik wel het recht om daarover mee te beslissen. Iemand die anti Israël is, hoort niet in Israël te wonen.quote:Op maandag 8 juli 2013 14:11 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Als Joodse Nederlander wil jij je het recht aanmatigen om de autochtone Palestijnse bevolking grotendeels te deporteren vanuit een gebied waar jij en je voorouders nooit gesloten en continüe hebben gewoond?![]()
![]()
![]()
Ultraorthodoxe haredische joden zullen niet in het leger zelf gaan dienen. Er zijn ook orthodoxe joden die wel gewoon de staat Israël gehoorzamen, maar toch niet zoals de Zionistische idealisten die zonder nadenken hele Palestijnse dorpen verdreven en opbliezen in 1948.
De psychische druk en de ideologische houding is veranderd, ook bij de liberale Israëlische seculiere jeugdige dienstplichtigen. Velen roken hun trauma's met wiet weg of met drugs in India of als backpacker in Thailand.
Nogmaals, het kan echt niemand een ruk schelen wat de regels van het zionisme of de Jodendom zijn. Dat is niet de geldende wet.quote:Op maandag 8 juli 2013 01:21 schreef vladesk het volgende:
[..]
Dus jij verwacht dat Israël 6 miljoen Palestijnen terug binnen laat? Nou, dan gaat het nog lang oorlog blijven
Dit gaat trouwens tegen de regels van het zionisme "een meerderheid te zijn in onze eigen staat"
Zelfs al wordt dit internationaal zo beslist - wat gelukkig niet gaat gebeuren - dan heb ik nog liever dat Israël vecht tot de laatste man dan dat we 6 miljoen arabieren terug binnen laten
Het doet er toe dat ze toen ook niet op eigen houtje een land hebben gesticht, terwijl de tegenpartij het er nog niet mee eens was. Zo is het wel met Israël gegaan.quote:Op maandag 8 juli 2013 01:18 schreef vladesk het volgende:
[..]
Wat doet het plan er toe? De arabieren waren niet akkoord dus zelfs al werd een israelische staat gesticht met de grenzen van '37 was er alsnog oorlog
Dude, de grootste groep Haredim woont niet eens in Israel!!quote:Op maandag 8 juli 2013 15:33 schreef vladesk het volgende:
[..]
Niet alle ultra orthodoxen zijn tegen Israël hoor, je hebt verschillende stromingen.
Verder begrijp ik niet wat ze in Israël zouden doen als ze tegen het zionisme zijn
Euh, de huidige generatie ultra orthodoxen is niet alleen van de joden die al in Israël aanwezig waren hoor, de meesten zijn in het begin van de 20ste eeuw net zoals de andere zionisten gewoon naar daar getrokken om te ontsnappen aan het antisemitisme uit Europa. + na '48 zijn er ook nog groepen naar Israël getrokken toen ze uit de arabische landen werden gestamptquote:Op maandag 8 juli 2013 16:16 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Dude, de grootste groep Haredim woont niet eens in Israel!!
En de orthodoxe joden die er wonen zitten er al honderden jaren al voor de eerste Alia ( zoals oa de Neturei Karta ) waar jij mij mee vergis. Mijn vader komt uit Amerika van Hongaarse ouders en ze zijn van de satmar stroming en dat is NIET de Neturei Karta!!!. Veel mensen denken dat die twee hetzelfde zijn maar dat is niet.
Ikzelf ben liberaal opgevoed door mijn moeder in Nederland (anders zat ik niet op FOK! Hehe)
Waar ik mee zit is dat je voor doet als religieuze jood en dit misbruikt om je messias ( seculiere staat) goed te keuren.En als er joden zijn die er niet mee eens zijn gaat haten. Antisemiet ben je dan
Het joodse religie is er 1 van vrede , niet van militairen en atoombom. Bidden is beter dan de wapens te pakken.
En moslims zijn geen afgodendienaars
Het gehele Tora ademt over liefde voor de mens, maar daar is in Israel niks van te vinden.
Verder moet je doen wat je wil doen. Ik ben er niet op tegen, heb genoeg vrienden en familie leden wonen.
En dat gejank over de Holocaust moet maar eens afgelopen zijn, telkens weer die kaart. En voor je begint te zeiken : ja mijn familie is uitgemoord door de nazi's maar nooit zal ik DAT gebruiken om te kunnen rechtvaardigen wat Israel nu doet.
Het Westen steunt het zionisme wel. Zo ging Obama laatst nog het graf van de grondlegger van het zionisme bezoeken, Theodor Herzl. Zoiets doe je niet als je het zionisme niet steuntquote:Op maandag 8 juli 2013 16:07 schreef Peunage het volgende:
[..]
Nogmaals, het kan echt niemand een ruk schelen wat de regels van het zionisme of de Jodendom zijn. Dat is niet de geldende wet.
Maar kijk hoe hypocriet jij en andere zionisten wel niet zijn. Het is wel ok dat mensen na honderden jaren weggeweest te zijn weer 'terug' gaan(mensen die al tientallen generaties niet in dat gebied zijn geweest), zelfs mensen die net bekeerd zijn en geen enkele relatie hebben met het land. Maar je gaat liever dood dan dat je mensen die 60 jaar geleden ergens nog woonden terug te laten keren naar hun huizen. Hypocriet en niet eens de discussie waard.
Wat de grenzen van Israël ook gingen zijn, het zou toch altijd op een oorlog uitdraaienquote:Het doet er toe dat ze toen ook niet op eigen houtje een land hebben gesticht, terwijl de tegenpartij het er nog niet mee eens was. Zo is het wel met Israël gegaan.
Nog erger!quote:Ik beschouw mezelf als een religieuze zionist
Wat is dit nou weer voor bullshit? Leuk dat Obama een dode zionist bezoekt, maar dat betekent nog niet dat zionistische wetten iemand iets boeien of dat jij in een discussie kunt roepen 'ja, maar zionistische/joodse wetten zeggen zus en zo'. Het maakt echt niemand uit wat die wetten precies zeggen, want niet iedereen erkent ze.quote:Op maandag 8 juli 2013 16:38 schreef vladesk het volgende:
[..]
Het Westen steunt het zionisme wel. Zo ging Obama laatst nog het graf van de grondlegger van het zionisme bezoeken, Theodor Herzl. Zoiets doe je niet als je het zionisme niet steunt
In elk land worden vluchtelingen opgenomen in de maatschappij, op één groep ter wereld na in de hele geschiedenis van deze aardbol: de 'Palestijnen'
Het is niet omdat de 'palestijnen' gehaat worden door de arabieren dat Israël daar het slachtoffer van moet zijn
Aanname. Maar als het toch oorlog worden dan ga je je natuurlijk meteen als beesten gedragen en zomaar beginnen met jezelf land toe-eigenen? Het hoefde helemaal niet tot oorlog uit te draaien, maar wel als je grijpgrage handjes hebt.quote:Wat de grenzen van Israël ook gingen zijn, het zou toch altijd op een oorlog uitdraaien
Als Obama de grondlegger van het zionisme bezoekt, is dat een politiek signaal dat hij achter het zionisme staat lijkt me... Israël erkent de zionistische wetten en zolang Israël deze erkent zal er geen enkele 'vluchteling' terug komen. Dat kunnen wij niet accepteren. Er zitten al meer dan genoeg trojaanse paarden in Israël, het wordt tijd dat daar eens met de grove borstel wordt doorgegaanquote:Op maandag 8 juli 2013 17:34 schreef Peunage het volgende:Wat is dit nou weer voor bullshit? Leuk dat Obama een dode zionist bezoekt, maar dat betekent nog niet dat zionistische wetten iemand iets boeien of dat jij in een discussie kunt roepen 'ja, maar zionistische/joodse wetten zeggen zus en zo'. Het maakt echt niemand uit wat die wetten precies zeggen, want niet iedereen erkent ze.
Maar zie je niet hoe hard je hier wel niet faalt? Je hebt het over Palestijnse vluchtelingen en springt ineens over dat Israël hier het slachtoffer is. Hoe zijn die Palestijnen toch vluchteling geworden?![]()
Ben je zo laag gezonken dat je het niet eens meer gaat hebben over hoe die mensen allemaal vluchteling zijn geworden en schuift de verantwoordelijkheid op andere landen?
En nee, nergens worden zomaar even 6 miljoen vluchtelingen in de maatschappij 'opgenomen'. Dat ze er als vluchtelingen mogen verblijven oké, maar niemand die even 6 miljoen man paspoorten gaat geven.
Het feit dat je het een "aanname" noemt, bewijst jouw subjectiviteit en ondermijnt jouw geloofwaardigheidquote:Aanname. Maar als het toch oorlog worden dan ga je je natuurlijk meteen als beesten gedragen en zomaar beginnen met jezelf land toe-eigenen? Het hoefde helemaal niet tot oorlog uit te draaien, maar wel als je grijpgrage handjes hebt.
Ik zie geen reden voor wat voor Arabieren dan ook om alles op alles te zetten om Israel te laten verdwijnen. Tot nadeel van de Palestijnen, die aan hun lot overgelaten worden.quote:Op maandag 8 juli 2013 02:03 schreef vladesk het volgende:
[..]
Alleen hadden de kruisvaarders geen nucleaire wapens natuurlijk
Nuja, als de arabieren echt willen zullen ze er uiteindelijk wel in slagen, maar dan weten ze ook dat het één groot slagveld zal worden (aan beide zijden)
Het is te zien wat ze er voor over hebben natuurlijk voor de verdwijning van de staat Israël
Ik ben in ieder geval bereid te sterven voor de staat Israël
Jezus is de zoon van god, die een nieuwe interpretatie van de oude wetten bracht. En interpretatie die de joden verwierpen tot en met het laten kruisigen van hem.quote:Op maandag 8 juli 2013 02:25 schreef vladesk het volgende:
[..]
Jezus is een Jood, die gaat zijn eigen volk niet uitroeien
Ik las ergens dat alleen het Jordaanse leger, getraind door de Britten, partij was in de oorlog van 1948 en zelfs gebied wist te veroveren.quote:Op maandag 8 juli 2013 09:09 schreef Karrs het volgende:
[..]
*Grinnik* Ik kan niet wachten op de dag dat er weer eens kolonnes brandende Arabische tanks in de woestijn staan.
Want dat is wel wat er gaat gebeuren, denk ik, als ze 't op dit moment, of in de nabije toekomst, weer proberen. Als Arabische landen een leger willen vormen die net zo effectief is als Israëls (of een ander typisch Westers) leger, dan is daar een zodanige cultuurverandering voor nodig dat de noodzaak om Israël weg te vagen, dan waarschijnlijk ook verdwenen is. Oftewel, tegen die tijd hoeft 't niet meer.
Ik heb 't vanuit mijn interessegebied (krijgshistorie) altijd interessant gevonden waarom Arabische landen geen vuist hebben kunnen maken tegen de 'rest van de wereld' de afgelopen driehonderd jaar. Grotendeels kwam dat doordat de Islamitische wereld de industriële en strategische veranderingen niet hebben kunnen bijbenen, omdat de cultuur daar niet geschikt voor bleek te zijn. Tegenwoordig nog steeds. Je ziet Arabische legers met moderne wapens, moderne tenues, moderne pantserwagens en met (op 't oog) indrukwekkende parades etcetera, maar verder totaal ineffectief. Een krijgsmacht werkt pas goed op het moment dat alle onderdelen correct met elkaar samenwerken. En dat zit er bij Arabische legers niet in. Je zag het in de eerste- en tweede wereldoorlog, je zag het (vooral) in de Arabisch-Israëlische oorlogen, je ziet het nu weer met het Libische en Syrische leger die een 'paar' slechtbewapende opstandelingen er niet onder weten te krijgen. Ze krijgen 't kunstje van moderne oorlogsvoering gewoon niet onder de knie.
Er zijn veel oorzaken aan te wijzen, maar de meeste schrijvers zijn het er wel over eens dat de militaire hierarchie die de Westerse legers zo effectief maakt, maar matig werkt bij Arabische legers. Of dat komt door de islamitische cultuur en levenswijze, mag bediscussieerd worden, maar ik heb het idee dat de commandostructuren voornamelijk slecht werken omdat Arabieren (en andere Islamitische volkeren) zich maar moeilijk door een ander iets laten vertellen.
Arabische landen verwesteren echter in rap tempo (zie de Lente en vooral de gebeurtenissen in Egypte de afgelopen tijd), dat brengt ongetwijfeld een culturele omslag met zich mee. Kijk maar eens hoe de volkeren nu willen vechten voor hun vrijheid, wat een betrekkelijk betekenisloze uitdrukking was in Islamitische landen. Dus kan het goed zijn dat tegen de tijd dat ze zijn 'bijgebeend', ze Israël gewoon kunnen accepteren als buurman en als handelspartner, net als wij in het westen dat doen.
Jouw bronnen kennen we inderdaad nu welquote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:49 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik las ergens dat alleen het Jordaanse leger, getraind door de Britten, partij was in de oorlog van 1948 en zelfs gebied wist te veroveren.
En dat laten vertellen door meerderen? Ik begreep dat dat in het Israelische leger ook een probleem is en dat soldaten orders gewoon aan hun laars lappen. Maar dat heb ik van horen zeggen.
De vraag is trouwens ook, wanneer Israel de buren gewoon kan accepteren als buren. Tot op dit moment lijken velen nog te denken dat de buren een bedreiging zijn.
En verder: ik heb je nog niet mijn respect betuigd voor het bijstellen van je standpunt, zoals je dat eerder beschreef. Hulde daarvoor!
Hij hoeft het niet letterlijk te zeggen om het zo over te laten komen. Ik snap ook wel dat het stuk vooral gericht is op Israel, maar daarmee kraakt hij gelijk zijn eigen punt af, door telkens op Israel te reageren dat het ook voor hem een soort obsessie wordt.quote:Op maandag 1 juli 2013 13:57 schreef Peunage het volgende:
[..]
Waar zegt hij dat Chinezen 'onze vijand' zijn dan? Ik heb het stukje gelezen, maar hij zegt gewoon dat China de grote concurrent van Amerika is geworden. Waar Amerika al een 'rugzakje' heeft, mbt inmening in het Midden-Oosten heeft China dat niet en zijn ze niet zo hypocriet. Niets meer en niets minder.
Ik betwijfel of je meer Arabieren kent, maar vertel eens een verhaaltje over een Islamitische Arabier die Israel steunt, zelden een tegengekomen eigenlijk.quote:Op zondag 23 juni 2013 16:34 schreef Peunage het volgende:
[..]
Ik ken Arabieren die vóór Israël(voornamelijk omdat ze niet zo van Palestijnen houden) zijn, ik ken Arabieren die tégen zijn, ik ken Arabieren wie het niks kan schelen, etc. Ik ken dan ook veel meer Arabieren dan jou denk ik, dus dat telt ook mee. Overigens zijn alle Christelijke Arabieren die ik ken tégen Israël. Toevallig een kapper waar ik heen ga is een Christelijke Palestijn.
Je ontkent dus dat Joden als minderwaardig werden gezien binnen het Ottomaanse Rijk?quote:Welke vervolgingen bedoel jij? En wat is die onderdanige positie precies? Dat ze Jizya moesten betalen bijvoorbeeld?
Ten eerste werd dat alleen aan de staat betaald, en de laatste staat was de Ottomaanse. Verder werd de Jizya gewoon als belasting geïnd, en het valt in het niet als je het vergelijkt met wat moslims betaalden aan belastingen.
Nou dacht ik dat de NOS serieus en betrouwbaar nieuws bracht. Maar dat ultra-orthodoxe joden de bijbel bestuderen, geloof ik toch niet.quote:Op maandag 8 juli 2013 10:45 schreef Kesefkesef het volgende:
Al Arabiya - Al Jazeera Arabic - Al Jazeera English - BBC Arabic - CBS News - CNN - Euronews - Haaretz - Israel National News - Jerusalem Post - Ma'an News - Sky News - Ynetnews
Ook ultraorthodoxen in leger Israël
[..]
http://nos.nl/artikel/526(...)in-leger-israel.html
Je bent geobsedeerd en het ergste is dat je het wellicht zelf niet doorhebt.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou dacht ik dat de NOS serieus en betrouwbaar nieuws bracht. Maar dat ultra-orthodoxe joden de bijbel bestuderen, geloof ik toch niet.
Jaja, jij bent bereid om je leven te geven voor de staat israel. Krijg je dan ook 72 maagden?quote:Op maandag 8 juli 2013 15:51 schreef vladesk het volgende:
De anti zionistische arabieren in Israël zijn echt zo dom. Ze willen het leger niet dienen en haten de staat, en dan zijn ze verbaast dat ze als tweederangsburgers gezien worden![]()
![]()
Voor mij is iedereen volwaardig Israëlisch staatsburger: jood christen druze moslim atheïst, zolang hij maar de joodse staat steunt
quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:30 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je bent geobsedeerd en het ergste is dat je het wellicht zelf niet doorhebt.
Dat zijn de gevaarlijksten, lui zonder ziekte-inzicht.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:30 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je bent geobsedeerd en het ergste is dat je het wellicht zelf niet doorhebt.
Cultuur? Welke cultuur?quote:Op maandag 8 juli 2013 11:20 schreef vladesk het volgende:
[..]
Heeft niets met racisme maar met behoud van cultuur te maken, ze zeggen toch als hij/zij tot het jodendom bekeert dat het dan wel zou kunnen?
Misschien gaan er wel joden weg uit Israël, maar er komen er meer naar Israël. Israël heeft een positieve immigratiestroom
Je vraagt je af hoe ze zichzelf zo voor de gek kunnen houden maar anderen schijnbaar ook nog.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:49 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
[..]
[..]
Dat zijn de gevaarlijksten, lui zonder ziekte-inzicht.
Ach, als ik op tijd mijn pilletje slik, heb ik nergens last van.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:49 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
[..]
[..]
Dat zijn de gevaarlijksten, lui zonder ziekte-inzicht.
Een, onterechte en ook incorrecte, vraag die al vaker is beantwoord maar als iemand zich zo vrij voelt om Kees22 voor de zoveelste keer van een antwoord te voorzien ga je gang.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:53 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Cultuur? Welke cultuur?
In 2005 was eenderde van de joodse Israeli's eerste generatie allochtoon, eenderde tweede generatie allochtoon en eenderde geboren in het gebied dat nu tot de staat Israel hoort, dus in Palestina. Slechts een procent of 20 westers.
Dus welke cultuur moet er behouden worden? Dat bedoel ik niet cynisch of als dooddoener, maar gewoon als vraag.
Wat is er niet betrouwbaar aan het nieuws dat vrome joden de Tora bestuderen??????? Geloof je dat niet???Mannen bestuderen de Tora ,de vrouwen werken.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:29 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Nou dacht ik dat de NOS serieus en betrouwbaar nieuws bracht. Maar dat ultra-orthodoxe joden de bijbel bestuderen, geloof ik toch niet.
Nou nee. Ik weet niet waarom Obama het graf van Theodor Herzl bezocht. Het zal wel niet zijn om er op te spugen.quote:Op maandag 8 juli 2013 16:38 schreef vladesk het volgende:
[..]
Het Westen steunt het zionisme wel. Zo ging Obama laatst nog het graf van de grondlegger van het zionisme bezoeken, Theodor Herzl. Zoiets doe je niet als je het zionisme niet steunt
Je vergeet de joden.quote:In elk land worden vluchtelingen opgenomen in de maatschappij, op één groep ter wereld na in de hele geschiedenis van deze aardbol: de 'Palestijnen'
Het is niet omdat de joden vervolgd zijn door de Nazi's dat de Palestijnen daar het slachtoffer van moeten zijn.quote:Het is niet omdat de 'palestijnen' gehaat worden door de arabieren dat Israël daar het slachtoffer van moet zijn
In de jaren '30 toch niet. Twee keer niet.quote:[..]
Wat de grenzen van Israël ook gingen zijn, het zou toch altijd op een oorlog uitdraaien
Jawel, ik geloof wel dat ze de tora bestuderen. Maar volgens mij bestaat de bijbel uit het oude èn het nieuwe testament. En dat orthodoxen het nieuwe testament bestuderen komt mij ongeloofwaardig voor.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:10 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Wat is er niet betrouwbaar aan het nieuws dat vrome joden de Tora bestuderen??????? Geloof je dat niet???Mannen bestuderen de Tora ,de vrouwen werken.
Volgens de joodse traditie is het leren van de Tora van allergrootste belang!!
Na duizenden jaren leren men nog steeds de Tora en gaat het avontuur door. Het ontcijferen van de Tora is tot hoge kunst verheven binnen het jodendom
Zoals Ben Bag Bag schreef:
"Bestudeer de Tora en enog eens en nog eens, want alles wat je wilt weten kun je erin vinden"
Tse oelemad!
Kloptquote:Op woensdag 10 juli 2013 00:21 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jawel, ik geloof wel dat ze de tora bestuderen. Maar volgens mij bestaat de bijbel uit het oude èn het nieuwe testament. En dat orthodoxen het nieuwe testament bestuderen komt mij ongeloofwaardig voor.
Ik verwacht van de NOS dat die het verschil tussen tora, oude testament, bijbel en qoran wel weet.
Ik kan geen Hebreeuws /Aramees of Ivriet. Overigens willen meeste satmar joden niet eens Ivriet spreken.quote:Kun je je groet ook vertalen? Ik ken geen Hebreeuws of Ivriet.
Er was een gebruiker die les gaf in het Hebreeuws. En hij had ook wel weet van de Tora. Ik moet even zoeken, misschien heb je er wat aan. Haushofer was zijn naam.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:35 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Klopt
[..]
Ik kan geen Hebreeuws /Aramees of Ivriet. Overigens willen meeste satmar joden niet eens Ivriet spreken.
Ik ga wel de taal leren maar moet hiervoor naar Amsterdam en zie dat niet zo zitten.Verder moet ik ook nog Hongaars bijspijkeren (haal alles door elkaar)
Ik heb als kind geen joodse opvoeding gehad. Begint nu pas op gang te komen.
Groet is gewoon Sjalom
Ik wil sterven voor de staat Israël . Voor mij is het leven in Israël ofwel nietsquote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik zie geen reden voor wat voor Arabieren dan ook om alles op alles te zetten om Israel te laten verdwijnen. Tot nadeel van de Palestijnen, die aan hun lot overgelaten worden.
Dus heeft Israel vrij spel om het land in te pikken.
En wat denk je te bereiken met sterven voor de staat Israel? Wat is jouw voordeel daarbij?
Willen sterven voor een staat?
Ik ben een religieus zionist. De Joodse staat is verboden, maar ik ben er zeker van dat G’d liever zijn volk heeft in een verboden joodse staat, dan uitgemoord te worden elders op de wereldquote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jaja, jij bent bereid om je leven te geven voor de staat israel. Krijg je dan ook 72 maagden?
Wat ik nog steeds niet begrijp: je erkent dat jouw god/jouw heilige boek het stichten van een staat verbiedt voor de Messias gekomen is. Je bent geen christen, want voor christenen is de messias al gekomen en dan had je dat argument wel gebruikt. Dus de staat Israel is volgens jouw heilige boek illegaal en een schoffering van gods wil. En jouw god staat er om bekend dat hij behoorlijk streng kan zijn als iemand hem schoffeert.
Toch denk je er mee weg te komen, want die staat is volgens jou noodzakelijk en god beschermt hem. Maar weer niet genoeg, want je denkt een bijdrage te kunnen leveren aan de bescherming van die staat. Wat mij ook geen compliment voor god lijkt.
Dus je erkent jouw god te schofferen en rekent tegelijk op zijn bescherming.
Je geeft je baas een grote bek en rekent op loonsverhoging?
Dat snap ik dus niet.
De Joodse cultuur. Als Joden gaan beginnen mixen, is dat een genocide op de jodenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:53 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Cultuur? Welke cultuur?
In 2005 was eenderde van de joodse Israeli's eerste generatie allochtoon, eenderde tweede generatie allochtoon en eenderde geboren in het gebied dat nu tot de staat Israel hoort, dus in Palestina. Slechts een procent of 20 westers.
Dus welke cultuur moet er behouden worden? Dat bedoel ik niet cynisch of als dooddoener, maar gewoon als vraag.
F&L / Klassiek Hebreeuws voor dummiesquote:Op woensdag 10 juli 2013 00:35 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Klopt
[..]
Ik kan geen Hebreeuws /Aramees of Ivriet. Overigens willen meeste satmar joden niet eens Ivriet spreken.
Ik ga wel de taal leren maar moet hiervoor naar Amsterdam en zie dat niet zo zitten.Verder moet ik ook nog Hongaars bijspijkeren (haal alles door elkaar)
Ik heb als kind geen joodse opvoeding gehad. Begint nu pas op gang te komen.
Groet is gewoon Sjalom
Heb je over orthodoxe joden over het algemeen of de vrome joden in Israel? Buiten israel hebben de orthodoxe niet zoveel met Israel ,zeker niet de satmar beweging.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:27 schreef Kees22 het volgende:
En nu ik je toch spreek: de orthodoxen claimen dat ze meer bijdragen aan het voortbestaan van Israel dan een leger. Wat is hun bijdrage?
Over Sedom en Amorra nu in dit topic te gaan spreken lijkt me niet verstandig want dan schrijf ik hele topics vol, en daar heb jij niks aanquote:Moet ik dat zien als de discussie over Sodom en Gomorra: "Als er nog 10 rechtvaardigen zijn, spaart U de steden dan?" Moeten ze god vermurwen?
Orthodoze joden houden zich aan de religie, dus wachten in ballingschap vanwege onze zonden.dus dienen we geduldig te wachten ,en voor diegene die daar wonen, moet gehoorzaam zijn aan de bevolking aldaar. Wat de zionisten dus niet doen. Zij bespoedigen dus niet de Messias tot grote ergernis van de vrome joden (Tikkoen Olam)quote:Zijn ze een tegenwicht tegen het doden van vijanden? Immers: wie een leven redt, redt de mensheid.
Bouwen op je eigen grond kan nooit illegaal zijn. Ik begrijp niet wat het Westen daarmee te maken heeftquote:Op woensdag 10 juli 2013 00:18 schreef Kees22 het volgende:Nou nee. Ik weet niet waarom Obama het graf van Theodor Herzl bezocht. Het zal wel niet zijn om er op te spugen.
Maar het is bekend dat hij Netanyahu een glibberige leugenaar vindt en dat de VSvA het UN-besef delen dat de nederzettingen in bezet gebied illegaal zijn.
Het westen is, om redenen die mij een groot raadsel is, te laf om Israel de wacht aan te zeggen.
Hmm, eerst zei jij ofwel was het Peunage dat Joden bewezen hebben dat ze overal kunnen wonen. Nu zeg je dat joden altijd vluchtelingen zijn geweest, waar ze ook leefden. Behoorlijk tegenstrijdigquote:Je vergeet de joden.
Israël is géén compensatie voor de holocaust. De eerste zionisme beweging ontstond al eind de 19de eeuw, toch nog veraf van de holocaustquote:Het is niet omdat de joden vervolgd zijn door de Nazi's dat de Palestijnen daar het slachtoffer van moeten zijn.
Het voorstel van de Commissie-Peel werd door de Arabieren, met uitzondering van koning Abdoellah I van Jordanië, grotendeels afgewezen. Aan Joodse zijde waren de meningen verdeeld. De Britse regering zette het plan niet door. In 1939 kwam de Britse regering met een nieuw voorstel: het MacDonald White Paper.quote:In de jaren '30 toch niet. Twee keer niet.
Verder speculeer je nogal vaak. Dat is zwak, want over wat had kunnen zijn kan niemand iets zinnigs zeggen.
Ik ben joodsquote:Op woensdag 10 juli 2013 00:49 schreef Kees22 het volgende:
[..]
F&L / Klassiek Hebreeuws voor dummies
Je kunt nu blijkbaar kiezen voor een opvoeding en dus voor een religie of levensovertuiging. Waarom dan voor de joodse? En waarom dan voor die specifieke joodse?
hoe oud ben je nu?quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:53 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik ben joods
Mijn vader wilde me wel joods opvoeden maar ben als klein kind in een instelling gestopt, hierdoor veel misgelopen
Nu ben ik 2 jaar uit die instelling en ja dan kies ik voor het traditionele jodendom.Maar ook dit zal moeilijk gaan ( moet verhuizen en dat kan ik juist niet)
Dat klinkt naar jihad!quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:44 schreef vladesk het volgende:
[..]
Ik wil sterven voor de staat Israël . Voor mij is het leven in Israël ofwel niets
De joodse staat is verboden. Punt. Denk je dat jouw god niet beseft dat zijn volk elders uitgemoord kan worden? (Door spreiding van zijn volk over alle werelddelen wordt de volledige vernietiging lastiger, om maar eens een idee te opperen. Vereniging van zijn volk op één plaats zou heel goed een idee van shatain kunnen zijn.) Morgen beginnen de Arabische landen geen oorlog tegen Israel.quote:[..]
Ik ben een religieus zionist. De Joodse staat is verboden, maar ik ben er zeker van dat G’d liever zijn volk heeft in een verboden joodse staat, dan uitgemoord te worden elders op de wereld
G’d beschermt de staat, maar dat betekent niet dat als er morgen een oorlog uitbreekt dat Israël geen leger nodig heeft, als morgen de arabische landen opnieuw een oorlog beginnen tegen Israël moet er een leger klaar staan. En dat leger, dat beschermt G’d.
Tja, en dat doen de diverse joden dus niet. Gezien de wrijvingen tussen joden van diverse herkomst. Gaat een Arabische jood mixen met een Russische?quote:[..]
De Joodse cultuur. Als Joden gaan beginnen mixen, is dat een genocide op de joden
Ik ben niet racistisch want mij maakt het niet uit welk kleurtje of afkomst mijn vrouw zou hebben, zolang ze maar dezelfde waarden en normen deelt als mij ik
Ik passeer twee zinvolle reacties, die misschien verloren gaan, jammer genoeg.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:53 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik ben joods
Mijn vader wilde me wel joods opvoeden maar ben als klein kind in een instelling gestopt, hierdoor veel misgelopen
Nu ben ik 2 jaar uit die instelling en ja dan kies ik voor het traditionele jodendom.Maar ook dit zal moeilijk gaan ( moet verhuizen en dat kan ik juist niet)
Ik wil gewoon mijn land verdedigenquote:
Ik geloof dat niet, zoals ik al zei voor een Jood ben je echt beter in Israël. Het is het enige land waar het woord jood geen scheldwoord is en het is relatief veilig. G'd houdt van Israëlquote:De joodse staat is verboden. Punt. Denk je dat jouw god niet beseft dat zijn volk elders uitgemoord kan worden? (Door spreiding van zijn volk over alle werelddelen wordt de volledige vernietiging lastiger, om maar eens een idee te opperen. Vereniging van zijn volk op één plaats zou heel goed een idee van shatain kunnen zijn.) Morgen beginnen de Arabische landen geen oorlog tegen Israel.
Denk je niet dat jouw god een goede reden heeft om de stichting van een joodse staat zonder messias te verbieden?
Er is inderdaad wat racisme bij sommigen, dat vind ik jammer. Een arabische jood kan zeker mixen met een russische hoor, dat gebeurt sowieso, alleen heb je er wel racisten tussen... vind ik jammer, het volk van Israël moet één worden. United we stand, divided we fallquote:Tja, en dat doen de diverse joden dus niet. Gezien de wrijvingen tussen joden van diverse herkomst. Gaat een Arabische jood mixen met een Russische?
Tja, hoe heet dat dan als je niet een ander ras maar een ander(e) volk/cultuur/soort per definitie afwijst? Heten wij niet-joden niet allemaal goyim? Is dat geen racisme?
Ik ken al de onderscheiden niet. Ik ben katholiek opgevoed en de katholieke kerk vertegenwoordigde het ware geloof. Allerlei onderscheiden protestantse geloven vond ik al ingewikkeld en de joodse variaties gaan mij helemaal boven de pet.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:50 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Heb je over orthodoxe joden over het algemeen of de vrome joden in Israel? Buiten israel hebben de orthodoxe niet zoveel met Israel ,zeker niet de satmar beweging.
Andere groepen zijn wel betrokken denk ik, niet zionistisch maar bijv geld sturen.
Antizionisten in Israel doen niks in dat land. Ze vinden dat bidden en de Tora bestuderen G'ds plan is dan wapens pakken. Ze zien het zionisme ook het ergste kwaad in de wereld voor de joden.
[..]
Over Sedom en Amorra nu in dit topic te gaan spreken lijkt me niet verstandig want dan schrijf ik hele topics vol, en daar heb jij niks aan
[..]
Orthodoze joden houden zich aan de religie, dus wachten in ballingschap vanwege onze zonden.dus dienen we geduldig te wachten ,en voor diegene die daar wonen, moet gehoorzaam zijn aan de bevolking aldaar. Wat de zionisten dus niet doen. Zij bespoedigen dus niet de Messias tot grote ergernis van de vrome joden (Tikkoen Olam)
Zij hebben het recht in eigen handen genomen.
Het is ook moeilijk voor joden, maar het is duidelijk wat de joodse religie zegt en zijn leer. De Talmoed is ook volledig in ballingschap geschreven en die verbied het ten zeerste.
We gaan wel zien, maar dat Israel (de staat dan) zich nu gedraagt is niet G'ds wil. Neuh geloof dat zeker niet.
Tja, dat is dus geen eigen grond. Volgens menselijke, aardse maatstaven.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:53 schreef vladesk het volgende:
[..]
Bouwen op je eigen grond kan nooit illegaal zijn. Ik begrijp niet wat het Westen daarmee te maken heeft
Dat was ik.quote:[..]
Hmm, eerst zei jij ofwel was het Peunage dat Joden bewezen hebben dat ze overal kunnen wonen. Nu zeg je dat joden altijd vluchtelingen zijn geweest, waar ze ook leefden. Behoorlijk tegenstrijdig
Speculaas. Zowel aan Arabische als aan joodse kant waren de meningen verdeeld.quote:[..]
Israël is géén compensatie voor de holocaust. De eerste zionisme beweging ontstond al eind de 19de eeuw, toch nog veraf van de holocaust
[..]
Het voorstel van de Commissie-Peel werd door de Arabieren, met uitzondering van koning Abdoellah I van Jordanië, grotendeels afgewezen. Aan Joodse zijde waren de meningen verdeeld. De Britse regering zette het plan niet door. In 1939 kwam de Britse regering met een nieuw voorstel: het MacDonald White Paper.
Ga geen leugens verspreiden aub. Zelfs al was de Joodse staat maar één vierkante meter, dan nog zouden de arabieren er een oorlog om gestart hebben
Maakt mij niet uit hoor. Weet ik wel.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:15 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Kees, simpel; je bent joods als je een joodse moeder hebt of orthodox joods bent uitgekomen. Deal daar maar mee of je wil of niet, ben zona.
Er zijn nog wel andere mogelijkheden, maar doe geen moeite verder Kees22 zal alles wat je zegt tegen je proberen te gebruiken, hij heeft enorme vooroordelen, antisemitische vooroordelen, en zal telkens daar op zeer slinkse wijze proberen op af te sturen.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:15 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Kees, simpel; je bent joods als je een joodse moeder hebt of orthodox joods bent uitgekomen. Deal daar maar mee of je wil of niet, =
Oh sorry, je gaat in op wat ik daarboven schreef.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:15 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Kees, simpel; je bent joods als je een joodse moeder hebt of orthodox joods bent uitgekomen. Deal daar maar mee of je wil of niet, ben zona.
Maar het ging toch niet om land?quote:
OK. Dus jij geeft aan de tora een andere interpretatie dan Skillsy? Welke is dan waar?quote:[..]
Ik geloof dat niet, zoals ik al zei voor een Jood ben je echt beter in Israël. Het is het enige land waar het woord jood geen scheldwoord is en het is relatief veilig. G'd houdt van Israël
Ja, maar over welke cultuur heb je het dan?quote:[..]
Er is inderdaad wat racisme bij sommigen, dat vind ik jammer. Een arabische jood kan zeker mixen met een russische hoor, dat gebeurt sowieso, alleen heb je er wel racisten tussen... vind ik jammer, het volk van Israël moet één worden. United we stand, divided we fall![]()
Dat heeft echt niets te maken met racisme omdat je iemand met een andere geloofsovertuiging afwijst. Ik kan gewoon niet met een moslima, christen of andere trouwen want zij hebben een andere cultuur. Mijn kinderen gaan later naar de synagoge, ik denk dat een moslima of christen vrouw verwacht dat ze naar de moskee of kerk gaan. Daar begint probleem 1 al als je met iemand trouwt uit een andere cultuur
Ja , de Tora studie gaat door en is het belangrijkstequote:Op woensdag 10 juli 2013 01:19 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik ken al de onderscheiden niet. Ik ben katholiek opgevoed en de katholieke kerk vertegenwoordigde het ware geloof. Allerlei onderscheiden protestantse geloven vond ik al ingewikkeld en de joodse variaties gaan mij helemaal boven de pet.
Maar er zijn dus joden in Israek die denken dat ze de staat beter dienen door tora-studie dan door vechten?
Pff..quote:Overigens: de Talmoed is dus geschreven nadat de joden verdreven waren door de Romeinen?
Dat is de reden waarom ze vrij kregen om het leger te dienen... nu met de demografische veranderingen werd er een veel te grote groep bijgesteld en hoeven de beste 1800 studenten niet naar het leger, de andere welquote:Op woensdag 10 juli 2013 01:19 schreef Kees22 het volgende:
Maar er zijn dus joden in Israek die denken dat ze de staat beter dienen door tora-studie dan door vechten?
Wie een beetje de arabieren kent, weet dat ze nooit een joodse staat zouden geaccepteerd hebbenquote:Speculaas. Zowel aan Arabische als aan joodse kant waren de meningen verdeeld.
Ik snap je Pff...quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:42 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ja , de Tora studie gaat door en is het belangrijkste
[..]
Pff..
Al aan het begin in de vijfde eeuw voor de gangbare jaartelling kwam het idee dat de Toratekst moesten worden uitgelegd
Sinds die tijd ( Ezra en Nechemia) ,en mischien zelfs voor die tijd, vonden joden het nodig de Tora niet alleen in zijn oorspronkelijke taal, hjet Hebreeuws, te 'horen' maar hem ook te horen in een targoem (een vertaling) De rabbijnen die als eersten de Tora verklaarden noemden dit proces van analyse midrasj wat 'onderzoeken' betekent
Tijden veranderen en hierop in te spelen hebben joden een werkwijze ontwikkeld om de Tora te verklaren die tot op heden in praktijk wordt gebracht. Ze maakten een start met deze traditie door de creatie van twee vormen van midrasj : Midrasj Agada (literaire/morele verklaringen) en Midrasj Halacha ( Juridische verklaringen)
In de loop der tijd werden vele van deze verklaringen verzameld , gerangschrikt en uitgebreid tot de Misjna en de Gemara, die damre de Talmoed vormen. Ook werden speciale verzamelingen Midrsjim en vele targoenim bewaard dooor de geleerden
De voltooing van de Talmoed was in de zesde eeuw van de gangbare jaartelling , maar hierna bleven de rabbijnen doorgaan met het ontwikkelen van nieuwe verklaringen op de Tora. Op die manier speelden ze in op de omstandigheden van joden in de hele wereld.
Speculaas in het kwadraat.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:47 schreef vladesk het volgende:
[..]
Wie een beetje de arabieren kent, weet dat ze nooit een joodse staat zouden geaccepteerd hebben
Het conflict gaat inderdaad niet om land maar om ideologiequote:
Voor hem zijn versie wellicht, voor mij de mijne. Ik hoop alleen dat Skillsy zijn joodse broeders en de joodse staat steunt in plaats van het zionisme te vervloekenquote:OK. Dus jij geeft aan de tora een andere interpretatie dan Skillsy? Welke is dan waar?
De Joodse cultuur? Ik betreur het als joden mixen want dat is genocide op jodenquote:Ja, maar over welke cultuur heb je het dan?
Maar je wilt je land verdedigen? Daar geef je zelfs je leven voor? En toch gaat het niet over land? Ik snap er niks van.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:52 schreef vladesk het volgende:
[..]
Het conflict gaat inderdaad niet om land maar om ideologie
Cultuur en genocide?quote:[..]
Voor hem zijn versie wellicht, voor mij de mijne. Ik hoop alleen dat Skillsy zijn joodse broeders en de joodse staat steunt in plaats van het zionisme te vervloeken
[..]
[..]
De Joodse cultuur? Ik betreur het als joden mixen want dat is genocide op joden
Ik kan het moeilijk uitleggen, maar het conflict naar niet over land maar wel over 2 ideologieënquote:Op woensdag 10 juli 2013 01:59 schreef Kees22 het volgende:
Maar je wilt je land verdedigen? Daar geef je zelfs je leven voor? En toch gaat het niet over land? Ik snap er niks van.
Hoe gaat een jood en moslim hun kinderen dan opvoeden? je kan je kinderen niet joods moslims opvoeden hoorquote:Cultuur en genocide?
De joden in Israel brengen/brachten allerlei culturen mee. Uit Arabische landen, uit West-Europa en uit Oost-Europa. En dan nog ook met hun verschillen.
Als een Marokkaanse jood trouwt met een Russische, gaan hun culturen meer mixen dan als een Marokkaanse jood trouwt met een Marokkaanse moslim.
Genocide betekent volkenmoord.
Dat is niet hetzelfde als het veranderen van een cultuur.
We moeten wel paar dingen gescheiden houden. Ik steun Israel (het volk) maar niet een seculiere staat. Dus ik zal altijd joden steunen maar nooit een leger in gaan en wapens pakken. Maar ik zal dus ook nooit naar Israel vertrekken omdat we in ballingschap leven.quote:Voor hem zijn versie wellicht, voor mij de mijne. Ik hoop alleen dat Skillsy zijn joodse broeders en de joodse staat steunt in plaats van het zionisme te vervloeken.
Toch zeg je best te willen trouwen met een niet-jodinquote:De Joodse cultuur? Ik betreur het als joden mixen want dat is genocide op joden
Jij bent ontkerkelijkt door de externe omstandigheden en de maatschappij.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:08 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik passeer twee zinvolle reacties, die misschien verloren gaan, jammer genoeg.
Wat bedoel je met "Ik ben joods"?
Ik ben geboren in een dorp in Nederland waar iedereen katholiek was, en ik ben katholiek gedoopt. Ben ik dan katholiek?
Ik was erg vroom, in mijn jeugd. Heb genoten van Gregoriaans en devoot opgekeken naar het kruisbeeld (met [corpus] Christus dit i.t.t. de protestantse kruizen).
Maar toen ik begin na te denken in mijn puberteit, kwam ik tot andere conclusies.
Samengevat: ik vind geen reden om datgene wat je vroeger geloofde of wat je ouders geloofden zonder argument voort te zetten.
Volgens internationaal recht niet.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Tja, dat is dus geen eigen grond. Volgens menselijke, aardse maatstaven.
Vladesk heeft in veel dingen ongelijk, maar wel dat er aan Arabisch-nationalistische zijde (niet per se islamitisch, zo zijn de Israëlische Arabische moslims van Abu Gosh loyale onderdanen van Israël; Abu Gosh ligt ten noordwesten van Jeruzalem) altijd een bepaalde stromingen was die geen enkele joodse soevereiniteit over Dar-al-Isla'am zou erkennen.quote:Speculaas. Zowel aan Arabische als aan joodse kant waren de meningen verdeeld.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |