Oh sorry, je gaat in op wat ik daarboven schreef.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:15 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Kees, simpel; je bent joods als je een joodse moeder hebt of orthodox joods bent uitgekomen. Deal daar maar mee of je wil of niet, ben zona.
Maar het ging toch niet om land?quote:
OK. Dus jij geeft aan de tora een andere interpretatie dan Skillsy? Welke is dan waar?quote:[..]
Ik geloof dat niet, zoals ik al zei voor een Jood ben je echt beter in Israël. Het is het enige land waar het woord jood geen scheldwoord is en het is relatief veilig. G'd houdt van Israël
Ja, maar over welke cultuur heb je het dan?quote:[..]
Er is inderdaad wat racisme bij sommigen, dat vind ik jammer. Een arabische jood kan zeker mixen met een russische hoor, dat gebeurt sowieso, alleen heb je er wel racisten tussen... vind ik jammer, het volk van Israël moet één worden. United we stand, divided we fall![]()
Dat heeft echt niets te maken met racisme omdat je iemand met een andere geloofsovertuiging afwijst. Ik kan gewoon niet met een moslima, christen of andere trouwen want zij hebben een andere cultuur. Mijn kinderen gaan later naar de synagoge, ik denk dat een moslima of christen vrouw verwacht dat ze naar de moskee of kerk gaan. Daar begint probleem 1 al als je met iemand trouwt uit een andere cultuur
Ja , de Tora studie gaat door en is het belangrijkstequote:Op woensdag 10 juli 2013 01:19 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik ken al de onderscheiden niet. Ik ben katholiek opgevoed en de katholieke kerk vertegenwoordigde het ware geloof. Allerlei onderscheiden protestantse geloven vond ik al ingewikkeld en de joodse variaties gaan mij helemaal boven de pet.
Maar er zijn dus joden in Israek die denken dat ze de staat beter dienen door tora-studie dan door vechten?
Pff..quote:Overigens: de Talmoed is dus geschreven nadat de joden verdreven waren door de Romeinen?
Dat is de reden waarom ze vrij kregen om het leger te dienen... nu met de demografische veranderingen werd er een veel te grote groep bijgesteld en hoeven de beste 1800 studenten niet naar het leger, de andere welquote:Op woensdag 10 juli 2013 01:19 schreef Kees22 het volgende:
Maar er zijn dus joden in Israek die denken dat ze de staat beter dienen door tora-studie dan door vechten?
Wie een beetje de arabieren kent, weet dat ze nooit een joodse staat zouden geaccepteerd hebbenquote:Speculaas. Zowel aan Arabische als aan joodse kant waren de meningen verdeeld.
Ik snap je Pff...quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:42 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ja , de Tora studie gaat door en is het belangrijkste
[..]
Pff..
Al aan het begin in de vijfde eeuw voor de gangbare jaartelling kwam het idee dat de Toratekst moesten worden uitgelegd
Sinds die tijd ( Ezra en Nechemia) ,en mischien zelfs voor die tijd, vonden joden het nodig de Tora niet alleen in zijn oorspronkelijke taal, hjet Hebreeuws, te 'horen' maar hem ook te horen in een targoem (een vertaling) De rabbijnen die als eersten de Tora verklaarden noemden dit proces van analyse midrasj wat 'onderzoeken' betekent
Tijden veranderen en hierop in te spelen hebben joden een werkwijze ontwikkeld om de Tora te verklaren die tot op heden in praktijk wordt gebracht. Ze maakten een start met deze traditie door de creatie van twee vormen van midrasj : Midrasj Agada (literaire/morele verklaringen) en Midrasj Halacha ( Juridische verklaringen)
In de loop der tijd werden vele van deze verklaringen verzameld , gerangschrikt en uitgebreid tot de Misjna en de Gemara, die damre de Talmoed vormen. Ook werden speciale verzamelingen Midrsjim en vele targoenim bewaard dooor de geleerden
De voltooing van de Talmoed was in de zesde eeuw van de gangbare jaartelling , maar hierna bleven de rabbijnen doorgaan met het ontwikkelen van nieuwe verklaringen op de Tora. Op die manier speelden ze in op de omstandigheden van joden in de hele wereld.
Speculaas in het kwadraat.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:47 schreef vladesk het volgende:
[..]
Wie een beetje de arabieren kent, weet dat ze nooit een joodse staat zouden geaccepteerd hebben
Het conflict gaat inderdaad niet om land maar om ideologiequote:
Voor hem zijn versie wellicht, voor mij de mijne. Ik hoop alleen dat Skillsy zijn joodse broeders en de joodse staat steunt in plaats van het zionisme te vervloekenquote:OK. Dus jij geeft aan de tora een andere interpretatie dan Skillsy? Welke is dan waar?
De Joodse cultuur? Ik betreur het als joden mixen want dat is genocide op jodenquote:Ja, maar over welke cultuur heb je het dan?
Maar je wilt je land verdedigen? Daar geef je zelfs je leven voor? En toch gaat het niet over land? Ik snap er niks van.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:52 schreef vladesk het volgende:
[..]
Het conflict gaat inderdaad niet om land maar om ideologie
Cultuur en genocide?quote:[..]
Voor hem zijn versie wellicht, voor mij de mijne. Ik hoop alleen dat Skillsy zijn joodse broeders en de joodse staat steunt in plaats van het zionisme te vervloeken
[..]
[..]
De Joodse cultuur? Ik betreur het als joden mixen want dat is genocide op joden
Ik kan het moeilijk uitleggen, maar het conflict naar niet over land maar wel over 2 ideologieënquote:Op woensdag 10 juli 2013 01:59 schreef Kees22 het volgende:
Maar je wilt je land verdedigen? Daar geef je zelfs je leven voor? En toch gaat het niet over land? Ik snap er niks van.
Hoe gaat een jood en moslim hun kinderen dan opvoeden? je kan je kinderen niet joods moslims opvoeden hoorquote:Cultuur en genocide?
De joden in Israel brengen/brachten allerlei culturen mee. Uit Arabische landen, uit West-Europa en uit Oost-Europa. En dan nog ook met hun verschillen.
Als een Marokkaanse jood trouwt met een Russische, gaan hun culturen meer mixen dan als een Marokkaanse jood trouwt met een Marokkaanse moslim.
Genocide betekent volkenmoord.
Dat is niet hetzelfde als het veranderen van een cultuur.
We moeten wel paar dingen gescheiden houden. Ik steun Israel (het volk) maar niet een seculiere staat. Dus ik zal altijd joden steunen maar nooit een leger in gaan en wapens pakken. Maar ik zal dus ook nooit naar Israel vertrekken omdat we in ballingschap leven.quote:Voor hem zijn versie wellicht, voor mij de mijne. Ik hoop alleen dat Skillsy zijn joodse broeders en de joodse staat steunt in plaats van het zionisme te vervloeken.
Toch zeg je best te willen trouwen met een niet-jodinquote:De Joodse cultuur? Ik betreur het als joden mixen want dat is genocide op joden
Jij bent ontkerkelijkt door de externe omstandigheden en de maatschappij.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:08 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik passeer twee zinvolle reacties, die misschien verloren gaan, jammer genoeg.
Wat bedoel je met "Ik ben joods"?
Ik ben geboren in een dorp in Nederland waar iedereen katholiek was, en ik ben katholiek gedoopt. Ben ik dan katholiek?
Ik was erg vroom, in mijn jeugd. Heb genoten van Gregoriaans en devoot opgekeken naar het kruisbeeld (met [corpus] Christus dit i.t.t. de protestantse kruizen).
Maar toen ik begin na te denken in mijn puberteit, kwam ik tot andere conclusies.
Samengevat: ik vind geen reden om datgene wat je vroeger geloofde of wat je ouders geloofden zonder argument voort te zetten.
Volgens internationaal recht niet.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:25 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Tja, dat is dus geen eigen grond. Volgens menselijke, aardse maatstaven.
Vladesk heeft in veel dingen ongelijk, maar wel dat er aan Arabisch-nationalistische zijde (niet per se islamitisch, zo zijn de Israëlische Arabische moslims van Abu Gosh loyale onderdanen van Israël; Abu Gosh ligt ten noordwesten van Jeruzalem) altijd een bepaalde stromingen was die geen enkele joodse soevereiniteit over Dar-al-Isla'am zou erkennen.quote:Speculaas. Zowel aan Arabische als aan joodse kant waren de meningen verdeeld.
Sterven voor Israël is al sinds 1973 geen verdedigingshandeling meer.quote:
Israëli's komen naar Berlijn (toch erg veel moslims, teveel voor mij eigenlijk), omdat ze zich daar veiliger voelen. In Duitsland. Ook in München komen jaarlijks duizenden Israëli's wonen. In de stad van "die Bewegung" (NSDAP).quote:Ik geloof dat niet, zoals ik al zei voor een Jood ben je echt beter in Israël. Het is het enige land waar het woord jood geen scheldwoord is en het is relatief veilig. G'd houdt van Israël
Misschien worden jouw kinderen wel katholieken als zij de waarheid van Yeshua HaMoschiach omarmen en zich bevrijden uit angst, nationalisme, isolatie en wanhoop over uitblijven van een messias.quote:Er is inderdaad wat racisme bij sommigen, dat vind ik jammer. Een arabische jood kan zeker mixen met een russische hoor, dat gebeurt sowieso, alleen heb je er wel racisten tussen... vind ik jammer, het volk van Israël moet één worden. United we stand, divided we fall![]()
Dat heeft echt niets te maken met racisme omdat je iemand met een andere geloofsovertuiging afwijst. Ik kan gewoon niet met een moslima, christen of andere trouwen want zij hebben een andere cultuur. Mijn kinderen gaan later naar de synagoge, ik denk dat een moslima of christen vrouw verwacht dat ze naar de moskee of kerk gaan. Daar begint probleem 1 al als je met iemand trouwt uit een andere cultuur
als iemand zich bekeert tot het jodendom is dat voor mij ook gewoon een jodinquote:Toch zeg je best te willen trouwen met een niet-jodin
Meedere keren in de Tora en Talmoed wordt dat ernstig afgeraden.
En hoe kan zo iemand dan rechtmatig aanspraak maken op een grondgebied (Heilig Land) waar geen enkele van haar (zijn) voorvaderen woonden?quote:Op woensdag 10 juli 2013 11:11 schreef vladesk het volgende:
[..]
als iemand zich bekeert tot het jodendom is dat voor mij ook gewoon een jodin
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |