Nou nee. Ik weet niet waarom Obama het graf van Theodor Herzl bezocht. Het zal wel niet zijn om er op te spugen.quote:Op maandag 8 juli 2013 16:38 schreef vladesk het volgende:
[..]
Het Westen steunt het zionisme wel. Zo ging Obama laatst nog het graf van de grondlegger van het zionisme bezoeken, Theodor Herzl. Zoiets doe je niet als je het zionisme niet steunt
Je vergeet de joden.quote:In elk land worden vluchtelingen opgenomen in de maatschappij, op één groep ter wereld na in de hele geschiedenis van deze aardbol: de 'Palestijnen'
Het is niet omdat de joden vervolgd zijn door de Nazi's dat de Palestijnen daar het slachtoffer van moeten zijn.quote:Het is niet omdat de 'palestijnen' gehaat worden door de arabieren dat Israël daar het slachtoffer van moet zijn
In de jaren '30 toch niet. Twee keer niet.quote:[..]
Wat de grenzen van Israël ook gingen zijn, het zou toch altijd op een oorlog uitdraaien

Jawel, ik geloof wel dat ze de tora bestuderen. Maar volgens mij bestaat de bijbel uit het oude čn het nieuwe testament. En dat orthodoxen het nieuwe testament bestuderen komt mij ongeloofwaardig voor.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:10 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Wat is er niet betrouwbaar aan het nieuws dat vrome joden de Tora bestuderen??????? Geloof je dat niet???Mannen bestuderen de Tora ,de vrouwen werken.
Volgens de joodse traditie is het leren van de Tora van allergrootste belang!!
Na duizenden jaren leren men nog steeds de Tora en gaat het avontuur door. Het ontcijferen van de Tora is tot hoge kunst verheven binnen het jodendom
Zoals Ben Bag Bag schreef:
"Bestudeer de Tora en enog eens en nog eens, want alles wat je wilt weten kun je erin vinden"
Tse oelemad!

Kloptquote:Op woensdag 10 juli 2013 00:21 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jawel, ik geloof wel dat ze de tora bestuderen. Maar volgens mij bestaat de bijbel uit het oude čn het nieuwe testament. En dat orthodoxen het nieuwe testament bestuderen komt mij ongeloofwaardig voor.
Ik verwacht van de NOS dat die het verschil tussen tora, oude testament, bijbel en qoran wel weet.
Ik kan geen Hebreeuws /Aramees of Ivriet. Overigens willen meeste satmar joden niet eens Ivriet spreken.quote:Kun je je groet ook vertalen? Ik ken geen Hebreeuws of Ivriet.

Er was een gebruiker die les gaf in het Hebreeuws. En hij had ook wel weet van de Tora. Ik moet even zoeken, misschien heb je er wat aan. Haushofer was zijn naam.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:35 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Klopt
[..]
Ik kan geen Hebreeuws /Aramees of Ivriet. Overigens willen meeste satmar joden niet eens Ivriet spreken.
Ik ga wel de taal leren maar moet hiervoor naar Amsterdam en zie dat niet zo zitten.Verder moet ik ook nog Hongaars bijspijkeren (haal alles door elkaar)
Ik heb als kind geen joodse opvoeding gehad. Begint nu pas op gang te komen.
Groet is gewoon Sjalom

Ik wil sterven voor de staat Israël . Voor mij is het leven in Israël ofwel nietsquote:Op dinsdag 9 juli 2013 00:33 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Ik zie geen reden voor wat voor Arabieren dan ook om alles op alles te zetten om Israel te laten verdwijnen. Tot nadeel van de Palestijnen, die aan hun lot overgelaten worden.
Dus heeft Israel vrij spel om het land in te pikken.
En wat denk je te bereiken met sterven voor de staat Israel? Wat is jouw voordeel daarbij?
Willen sterven voor een staat?
Ik ben een religieus zionist. De Joodse staat is verboden, maar ik ben er zeker van dat G’d liever zijn volk heeft in een verboden joodse staat, dan uitgemoord te worden elders op de wereldquote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:44 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Jaja, jij bent bereid om je leven te geven voor de staat israel. Krijg je dan ook 72 maagden?
Wat ik nog steeds niet begrijp: je erkent dat jouw god/jouw heilige boek het stichten van een staat verbiedt voor de Messias gekomen is. Je bent geen christen, want voor christenen is de messias al gekomen en dan had je dat argument wel gebruikt. Dus de staat Israel is volgens jouw heilige boek illegaal en een schoffering van gods wil. En jouw god staat er om bekend dat hij behoorlijk streng kan zijn als iemand hem schoffeert.
Toch denk je er mee weg te komen, want die staat is volgens jou noodzakelijk en god beschermt hem. Maar weer niet genoeg, want je denkt een bijdrage te kunnen leveren aan de bescherming van die staat. Wat mij ook geen compliment voor god lijkt.
Dus je erkent jouw god te schofferen en rekent tegelijk op zijn bescherming.
Je geeft je baas een grote bek en rekent op loonsverhoging?
Dat snap ik dus niet.
De Joodse cultuur. Als Joden gaan beginnen mixen, is dat een genocide op de jodenquote:Op dinsdag 9 juli 2013 23:53 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Cultuur? Welke cultuur?
In 2005 was eenderde van de joodse Israeli's eerste generatie allochtoon, eenderde tweede generatie allochtoon en eenderde geboren in het gebied dat nu tot de staat Israel hoort, dus in Palestina. Slechts een procent of 20 westers.
Dus welke cultuur moet er behouden worden? Dat bedoel ik niet cynisch of als dooddoener, maar gewoon als vraag.

F&L / Klassiek Hebreeuws voor dummiesquote:Op woensdag 10 juli 2013 00:35 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Klopt
[..]
Ik kan geen Hebreeuws /Aramees of Ivriet. Overigens willen meeste satmar joden niet eens Ivriet spreken.
Ik ga wel de taal leren maar moet hiervoor naar Amsterdam en zie dat niet zo zitten.Verder moet ik ook nog Hongaars bijspijkeren (haal alles door elkaar)
Ik heb als kind geen joodse opvoeding gehad. Begint nu pas op gang te komen.
Groet is gewoon Sjalom

Heb je over orthodoxe joden over het algemeen of de vrome joden in Israel? Buiten israel hebben de orthodoxe niet zoveel met Israel ,zeker niet de satmar beweging.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:27 schreef Kees22 het volgende:
En nu ik je toch spreek: de orthodoxen claimen dat ze meer bijdragen aan het voortbestaan van Israel dan een leger. Wat is hun bijdrage?
Over Sedom en Amorra nu in dit topic te gaan spreken lijkt me niet verstandig want dan schrijf ik hele topics vol, en daar heb jij niks aanquote:Moet ik dat zien als de discussie over Sodom en Gomorra: "Als er nog 10 rechtvaardigen zijn, spaart U de steden dan?" Moeten ze god vermurwen?
Orthodoze joden houden zich aan de religie, dus wachten in ballingschap vanwege onze zonden.dus dienen we geduldig te wachten ,en voor diegene die daar wonen, moet gehoorzaam zijn aan de bevolking aldaar. Wat de zionisten dus niet doen. Zij bespoedigen dus niet de Messias tot grote ergernis van de vrome joden (Tikkoen Olam)quote:Zijn ze een tegenwicht tegen het doden van vijanden? Immers: wie een leven redt, redt de mensheid.

Bouwen op je eigen grond kan nooit illegaal zijn. Ik begrijp niet wat het Westen daarmee te maken heeftquote:Op woensdag 10 juli 2013 00:18 schreef Kees22 het volgende:Nou nee. Ik weet niet waarom Obama het graf van Theodor Herzl bezocht. Het zal wel niet zijn om er op te spugen.
Maar het is bekend dat hij Netanyahu een glibberige leugenaar vindt en dat de VSvA het UN-besef delen dat de nederzettingen in bezet gebied illegaal zijn.
Het westen is, om redenen die mij een groot raadsel is, te laf om Israel de wacht aan te zeggen.
Hmm, eerst zei jij ofwel was het Peunage dat Joden bewezen hebben dat ze overal kunnen wonen. Nu zeg je dat joden altijd vluchtelingen zijn geweest, waar ze ook leefden. Behoorlijk tegenstrijdigquote:Je vergeet de joden.
Israël is géén compensatie voor de holocaust. De eerste zionisme beweging ontstond al eind de 19de eeuw, toch nog veraf van de holocaustquote:Het is niet omdat de joden vervolgd zijn door de Nazi's dat de Palestijnen daar het slachtoffer van moeten zijn.
Het voorstel van de Commissie-Peel werd door de Arabieren, met uitzondering van koning Abdoellah I van Jordanië, grotendeels afgewezen. Aan Joodse zijde waren de meningen verdeeld. De Britse regering zette het plan niet door. In 1939 kwam de Britse regering met een nieuw voorstel: het MacDonald White Paper.quote:In de jaren '30 toch niet. Twee keer niet.
Verder speculeer je nogal vaak. Dat is zwak, want over wat had kunnen zijn kan niemand iets zinnigs zeggen.

Ik ben joodsquote:Op woensdag 10 juli 2013 00:49 schreef Kees22 het volgende:
[..]
F&L / Klassiek Hebreeuws voor dummies
Je kunt nu blijkbaar kiezen voor een opvoeding en dus voor een religie of levensovertuiging. Waarom dan voor de joodse? En waarom dan voor die specifieke joodse?

hoe oud ben je nu?quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:53 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik ben joods
Mijn vader wilde me wel joods opvoeden maar ben als klein kind in een instelling gestopt, hierdoor veel misgelopen
Nu ben ik 2 jaar uit die instelling en ja dan kies ik voor het traditionele jodendom.Maar ook dit zal moeilijk gaan ( moet verhuizen en dat kan ik juist niet)

Dat klinkt naar jihad!quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:44 schreef vladesk het volgende:
[..]
Ik wil sterven voor de staat Israël . Voor mij is het leven in Israël ofwel niets
De joodse staat is verboden. Punt. Denk je dat jouw god niet beseft dat zijn volk elders uitgemoord kan worden? (Door spreiding van zijn volk over alle werelddelen wordt de volledige vernietiging lastiger, om maar eens een idee te opperen. Vereniging van zijn volk op één plaats zou heel goed een idee van shatain kunnen zijn.) Morgen beginnen de Arabische landen geen oorlog tegen Israel.quote:[..]
Ik ben een religieus zionist. De Joodse staat is verboden, maar ik ben er zeker van dat G’d liever zijn volk heeft in een verboden joodse staat, dan uitgemoord te worden elders op de wereld
G’d beschermt de staat, maar dat betekent niet dat als er morgen een oorlog uitbreekt dat Israël geen leger nodig heeft, als morgen de arabische landen opnieuw een oorlog beginnen tegen Israël moet er een leger klaar staan. En dat leger, dat beschermt G’d.
Tja, en dat doen de diverse joden dus niet. Gezien de wrijvingen tussen joden van diverse herkomst. Gaat een Arabische jood mixen met een Russische?quote:[..]
De Joodse cultuur. Als Joden gaan beginnen mixen, is dat een genocide op de joden
Ik ben niet racistisch want mij maakt het niet uit welk kleurtje of afkomst mijn vrouw zou hebben, zolang ze maar dezelfde waarden en normen deelt als mij ik

Ik passeer twee zinvolle reacties, die misschien verloren gaan, jammer genoeg.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:53 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik ben joods
Mijn vader wilde me wel joods opvoeden maar ben als klein kind in een instelling gestopt, hierdoor veel misgelopen
Nu ben ik 2 jaar uit die instelling en ja dan kies ik voor het traditionele jodendom.Maar ook dit zal moeilijk gaan ( moet verhuizen en dat kan ik juist niet)

Ik wil gewoon mijn land verdedigenquote:
Ik geloof dat niet, zoals ik al zei voor een Jood ben je echt beter in Israël. Het is het enige land waar het woord jood geen scheldwoord is en het is relatief veilig. G'd houdt van Israëlquote:De joodse staat is verboden. Punt. Denk je dat jouw god niet beseft dat zijn volk elders uitgemoord kan worden? (Door spreiding van zijn volk over alle werelddelen wordt de volledige vernietiging lastiger, om maar eens een idee te opperen. Vereniging van zijn volk op één plaats zou heel goed een idee van shatain kunnen zijn.) Morgen beginnen de Arabische landen geen oorlog tegen Israel.
Denk je niet dat jouw god een goede reden heeft om de stichting van een joodse staat zonder messias te verbieden?
Er is inderdaad wat racisme bij sommigen, dat vind ik jammer. Een arabische jood kan zeker mixen met een russische hoor, dat gebeurt sowieso, alleen heb je er wel racisten tussen... vind ik jammer, het volk van Israël moet één worden. United we stand, divided we fallquote:Tja, en dat doen de diverse joden dus niet. Gezien de wrijvingen tussen joden van diverse herkomst. Gaat een Arabische jood mixen met een Russische?
Tja, hoe heet dat dan als je niet een ander ras maar een ander(e) volk/cultuur/soort per definitie afwijst? Heten wij niet-joden niet allemaal goyim? Is dat geen racisme?

Ik ken al de onderscheiden niet. Ik ben katholiek opgevoed en de katholieke kerk vertegenwoordigde het ware geloof. Allerlei onderscheiden protestantse geloven vond ik al ingewikkeld en de joodse variaties gaan mij helemaal boven de pet.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:50 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Heb je over orthodoxe joden over het algemeen of de vrome joden in Israel? Buiten israel hebben de orthodoxe niet zoveel met Israel ,zeker niet de satmar beweging.
Andere groepen zijn wel betrokken denk ik, niet zionistisch maar bijv geld sturen.
Antizionisten in Israel doen niks in dat land. Ze vinden dat bidden en de Tora bestuderen G'ds plan is dan wapens pakken. Ze zien het zionisme ook het ergste kwaad in de wereld voor de joden.
[..]
Over Sedom en Amorra nu in dit topic te gaan spreken lijkt me niet verstandig want dan schrijf ik hele topics vol, en daar heb jij niks aan
[..]
Orthodoze joden houden zich aan de religie, dus wachten in ballingschap vanwege onze zonden.dus dienen we geduldig te wachten ,en voor diegene die daar wonen, moet gehoorzaam zijn aan de bevolking aldaar. Wat de zionisten dus niet doen. Zij bespoedigen dus niet de Messias tot grote ergernis van de vrome joden (Tikkoen Olam)
Zij hebben het recht in eigen handen genomen.
Het is ook moeilijk voor joden, maar het is duidelijk wat de joodse religie zegt en zijn leer. De Talmoed is ook volledig in ballingschap geschreven en die verbied het ten zeerste.
We gaan wel zien, maar dat Israel (de staat dan) zich nu gedraagt is niet G'ds wil. Neuh geloof dat zeker niet.

Tja, dat is dus geen eigen grond. Volgens menselijke, aardse maatstaven.quote:Op woensdag 10 juli 2013 00:53 schreef vladesk het volgende:
[..]
Bouwen op je eigen grond kan nooit illegaal zijn. Ik begrijp niet wat het Westen daarmee te maken heeft
Dat was ik.quote:[..]
Hmm, eerst zei jij ofwel was het Peunage dat Joden bewezen hebben dat ze overal kunnen wonen. Nu zeg je dat joden altijd vluchtelingen zijn geweest, waar ze ook leefden. Behoorlijk tegenstrijdig
Speculaas. Zowel aan Arabische als aan joodse kant waren de meningen verdeeld.quote:[..]
Israël is géén compensatie voor de holocaust. De eerste zionisme beweging ontstond al eind de 19de eeuw, toch nog veraf van de holocaust
[..]
Het voorstel van de Commissie-Peel werd door de Arabieren, met uitzondering van koning Abdoellah I van Jordanië, grotendeels afgewezen. Aan Joodse zijde waren de meningen verdeeld. De Britse regering zette het plan niet door. In 1939 kwam de Britse regering met een nieuw voorstel: het MacDonald White Paper.
Ga geen leugens verspreiden aub. Zelfs al was de Joodse staat maar één vierkante meter, dan nog zouden de arabieren er een oorlog om gestart hebben

Maakt mij niet uit hoor. Weet ik wel.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:15 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Kees, simpel; je bent joods als je een joodse moeder hebt of orthodox joods bent uitgekomen. Deal daar maar mee of je wil of niet, ben zona.

Er zijn nog wel andere mogelijkheden, maar doe geen moeite verder Kees22 zal alles wat je zegt tegen je proberen te gebruiken, hij heeft enorme vooroordelen, antisemitische vooroordelen, en zal telkens daar op zeer slinkse wijze proberen op af te sturen.quote:Op woensdag 10 juli 2013 01:15 schreef Pinkelotjeblauw het volgende:
Kees, simpel; je bent joods als je een joodse moeder hebt of orthodox joods bent uitgekomen. Deal daar maar mee of je wil of niet, =

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |