abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 september 2013 @ 14:33:49 #101
411108 Incognitoman
Ik hou ook van jou.
pi_130741642
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:19 schreef UltraR het volgende:

[..]

Het heelal is helemaal niet heel klein...
Niet dat ik mijn gelijk wil krijgen, maar het is een vorm van perspectief zoals ik anderen al verteld heb en waar ik persoonlijk van overtuigd ben.

In Jip-en-Janneketaal: Voor een mier is de aarde zijn universum, voor de mens is dat het heelal, voor een organisme (verder dan wij) is dat alles wat mensen ''nog'' niet kunnen bevatten. Het is dus plausibel om aan te nemen dat er meer bestaat dan het heelal wat wij kennen a.k.a. een multi-versum.
pi_130741707
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:33 schreef Incognitoman het volgende:

[..]

Niet dat ik mijn gelijk wil krijgen, maar het is een vorm van perspectief zoals ik anderen al verteld heb en waar ik persoonlijk van overtuigd ben.

In Jip-en-Janneketaal: Voor een mier is de aarde zijn universum, voor de mens is dat het heelal, voor een organisme (verder dan wij) is dat alles wat mensen ''nog'' niet kunnen bevatten. Het is dus plausibel om aan te nemen dat er meer bestaat dan het heelal wat wij kennen a.k.a. een multi-versum.
I know, maar dat maakt dit heelal nog niet klein. In de multiverse theorie heb je dan een heleboel gigantische universums.

Pas als je zoiets als in het einde van Men in Black zou hebben zou je kunnen zeggen dat het heelal klein is, maar nog altijd niet voor ons.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  maandag 2 september 2013 @ 14:36:49 #103
411108 Incognitoman
Ik hou ook van jou.
pi_130741709
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:30 schreef LelijKnap het volgende:
En toch stel je dat het universum klein is. Enerzijds duid je aan dat mensen weinig (kunnen) weten en anderzijds stel je dat het univerum klein is. Twee beweringen die juist duiden een enorm gebrek aan relativiteit/perspectief-afhankelijkheid.
En dat is precies wat ik ermee wou aanduiden, ik ben ook maar een mens uiteraard. Bedankt voor de scherpe opmerking.
  maandag 2 september 2013 @ 14:39:27 #104
411108 Incognitoman
Ik hou ook van jou.
pi_130741777
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:36 schreef UltraR het volgende:

[..]

I know, maar dat maakt dit heelal nog niet klein. In de multiverse theorie heb je dan een heleboel gigantische universums.
Nou, misschien heb je een punt. Maar kan jij mij vertellen wat ''groot'' is dan?
pi_130741783
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:36 schreef Incognitoman het volgende:
En dat is precies wat ik ermee wou aanduiden, ik ben ook maar een mens uiteraard. Bedankt voor de scherpe opmerking.
Ik ook, en toch weet ik alles.... :7

Nee, maar geen probleem.
pi_130741838
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:39 schreef Incognitoman het volgende:
Nou, misschien heb je een punt. Maar kan jij mij vertellen wat ''groot'' is dan?
Groot en klein zijn hetzelfde. Allebei waar en niet-waar. Het bevattingsvermogen (of de vaardigheid) van de mens echter kan wél groot genoeg zijn om het universum te bevatten. Maar dat zullen we (waarschijnlijk) nooit weten. En dus kan het wel aannemelijk zijn dat ons vermogen té klein is.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 14:42:55 ]
  maandag 2 september 2013 @ 14:44:22 #107
411108 Incognitoman
Ik hou ook van jou.
pi_130741915
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:41 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Groot en klein zijn hetzelfde. Allebei waar en niet-waar. Het bevattingsvermogen van de mens echter kan wél groot genoeg zijn om het universum te bevatten. Maar dat zullen we (waarschijnlijk) nooit weten.
Dus met andere woorden: afstanden bestaan eigenlijk niet? *warp-theorie Het is de ruimtetijd die buigt om het object, het object zelf beweegt niet. *mindfuck
pi_130741990
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:44 schreef Incognitoman het volgende:
Dus met andere woorden: afstanden bestaan eigenlijk niet? *warp-theorie Het is de ruimtetijd die buigt om het object, het object zelf beweegt niet. *mindfuck
Haha, zo zou je mijn post kunnen omgooien in een wetenschappelijke theorie, inderdaad. Maar ik doelde slechts op de subjectiviteit van bepalingen als 'groot' en 'klein'. Wat jij in eerste instantie ook trachtte te doen.

''Te klein'' is overigens anders dan ''klein'' als term op zichzelf. Omdat ''te klein'' gemeten kan (lees: moet) worden aan iets anders. Zo kan het feitelijk juist zijn dat iets te klein is (b.v. een kind dat te klein is OM ergens bij te kunnen, of dat het vermogen v.d. mens te klein is OM iets te kunnen begrijpen), maar stellen dat iets 'an sich' klein is, is een ander verhaal, namelijk omdat je dan een absolute aanduiding tracht te geven. In dat opzicht kan iets (het universum) ook te groot zijn OM te kunnen bevatten. Zegt niets over of het universum daadwerkelijk groot is...

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 14:52:12 ]
pi_130742015
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:39 schreef Incognitoman het volgende:

[..]

http://scaleofuniverse.com/

Het is uiteraard relatief. Maar toch kan je stellen dat een neutrino klein is, omdat er, voor zover bekend, simpelweg niets kleiners bestaat.

In verhouding daarmee zou ik toch wel willen stellen dat het universum groot is. Sterker nog, dat een mens al groot is. Maar de mens is dan weer heel klein in vergelijking met het universum. In die gedachtengang, die jij dus volgt, zou je dus ook kunnen stellen dat het universum maar klein is in het geheel van het multiversum. Maar daar ben ik het dus niet mee eens, omdat A: het multiversum een onbewezen theorie is en het universum dus het grootste is dat ons bekend is en B: alles wat we hebben het menselijk perspectief is.
Dus vanuit een neutroon gezien is een atoom groot. Vanuit de mens gezien is een atoom klein. En mij lijkt het volkomen logisch om dingen vanuit de mens te bekijken.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  maandag 2 september 2013 @ 14:53:50 #110
411108 Incognitoman
Ik hou ook van jou.
pi_130742173
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:47 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Haha, zo zou je mijn post kunnen omgooien in een wetenschappelijke theorie, inderdaad. Maar ik doelde slechts op de subjectiviteit van bepalingen als 'groot' en 'klein'. Wat jij in eerste instantie ook trachtte te doen.
Aha, als je het over subjectiviteit hebt dan klopt er sowieso niks aan dit hele verhaal. Over welke post heb je het? Het idee om met een wetenschappelijke theorie te komen lijkt me wel interessant.
  maandag 2 september 2013 @ 15:01:10 #111
411108 Incognitoman
Ik hou ook van jou.
pi_130742384
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:48 schreef UltraR het volgende:

[..]

http://scaleofuniverse.com/

Het is uiteraard relatief. Maar toch kan je stellen dat een neutrino klein is, omdat er, voor zover bekend, simpelweg niets kleiners bestaat.

In verhouding daarmee zou ik toch wel willen stellen dat het universum groot is. Sterker nog, dat een mens al groot is. Maar de mens is dan weer heel klein in vergelijking met het universum. In die gedachtengang, die jij dus volgt, zou je dus ook kunnen stellen dat het universum maar klein is in het geheel van het multiversum. Maar daar ben ik het dus niet mee eens, omdat A: het multiversum een onbewezen theorie is en het universum dus het grootste is dat ons bekend is en B: alles wat we hebben het menselijk perspectief is.
Dus vanuit een neutroon gezien is een atoom groot. Vanuit de mens gezien is een atoom klein. En mij lijkt het volkomen logisch om dingen vanuit de mens te bekijken.
Je verhaal is kristalhelder. Dat is wat ik doe, kijken en denken vanuit de mens, en ieder mens heeft een unieke gedachtegang, dat is het mooie aan mens zijn. We doen in principe allebei hetzelfde. Je zou dus kunnen stellen dat onze meningen gedeeltelijk waar/onwaar zijn.
pi_130837746
Mooie citaten zeg...
pi_130878494
Attention is the rarest and purest form of generosity - Simone Weil
What separates us is also our link - Simone Weil

[ Bericht 28% gewijzigd door deelnemer op 07-09-2013 14:44:21 ]
The view from nowhere.
pi_132171989
"Anything that we scientists can do to weaken the hold of religion, should be done and may, in fact, in the end, be our greatest contribution to civilization."
-Steven Weinberg

(schaamteloze bump)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_132211622
If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble,
you wouldn't sit for a month.

Theodore Roosevelt

Character is like a tree and reputation like a shadow. The shadow is what we think of it; the tree is the real thing.

Abraham Lincoln

Our greatest happiness does not depend on the condition of life in which chance has placed us, but is always the result of a good conscience, good health, occupation, and freedom in all just pursuits.

Thomas Jefferson
pi_132218701
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 21:55 schreef Molurus het volgende:
"Anything that we scientists can do to weaken the hold of religion, should be done and may, in fact, in the end, be our greatest contribution to civilization."
-Steven Weinberg

(schaamteloze bump)
Schaamteloze quote ook. :P

"But the real question is, has Nemo found himself?"

-Nishlo (http://nishlo.tumblr.com/)
pi_132219428
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 21:55 schreef Molurus het volgende:
-Steven Weinberg
Wetenschappers moeten zich gewoon niet bezig houden met theologische aangelegenheden. Sowieso lijkt mij dat wetenschap bedrijven vanuit een anti-religieuze bias niet bevorderlijk voor de wetenschap zelf zal zijn.

-Ik
  woensdag 16 oktober 2013 @ 11:11:28 #118
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132219861
Freedom of speech does not equal freedom from criticism
- random mensen op het internet
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_132220152
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 10:53 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Wetenschappers moeten zich gewoon niet bezig houden met theologische aangelegenheden. Sowieso lijkt mij dat wetenschap bedrijven vanuit een anti-religieuze bias niet bevorderlijk voor de wetenschap zelf zal zijn.
Waarom niet? 'Wat is religie?', 'Wat is menselijk welzijn?' en 'welke invloed hebben wetenschap en religie op menselijk welzijn?' zijn vragen die gewoon door de wetenschap kunnen worden gesteld *en* beantwoord.

Dus ik zou niet weten waarom de wetenschap zich niet met religie zou mogen of zelfs moeten bezighouden.

Steven Weinberg aan het woord hierover:

pi_132220774
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 11:22 schreef Molurus het volgende:
Waarom niet? 'Wat is religie?', 'Wat is menselijk welzijn?' en 'welke invloed hebben wetenschap en religie op menselijk welzijn?' zijn vragen die gewoon door de wetenschap kunnen worden gesteld *en* beantwoord.
Goed, dat kan en mag natuurlijk wel. Maar dat (die vragen stellen en onderzoeken) is dan ook wat anders dan wetenschap bedrijven vanuit het oogpunt ''de hold'' te doorbreken, vooral als die vragen gaan over (de invloed van religie). Dan zit je namelijk zeker met bias.
Alhoewel ik mij afvraag hoe een wetenschapper de vraag ''wat religie is'' moet beantwoorden.

Wetenschap kan zich met religieuze zaken bezig houden in de zin dat ze zouden kunnen proberen bepaalde religieuze claims te toetsen, maar wat je veelal ziet -en wat mij tegenstaat- is dat wetenschappers te vaak met zaken (theologische en metafysische) bemoeien en denken waarheidsclaims te kunnen poneren vanuit hun eigen specifieke onderzoeksgebied. En niet met succes.
pi_132221821
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 11:42 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Wetenschap kan zich met religieuze zaken bezig houden in de zin dat ze zouden kunnen proberen bepaalde religieuze claims te toetsen, maar wat je veelal ziet -en wat mij tegenstaat- is dat wetenschappers te vaak met zaken (theologische en metafysische) bemoeien en denken waarheidsclaims te kunnen poneren vanuit hun eigen specifieke onderzoeksgebied. En niet met succes.
Dat doen theologen en ander gelovig volk toch net zo goed?

Gewoon schouders ophalen en beseffen dat alles relatief is.
Conscience do cost.
pi_132222120
Misschien beter hier verder:

F&L / Wetenschap vs. geloof #4

:)
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:34:15 #123
414411 teveelgedachten
ontlading van gedachten
pi_132335730
Watch your thoughts; they become words. Watch your words; they become actions. Watch your actions; they become habit. Watch your habits; they become character. Watch your character; it becomes your destiny.”

Lao Tzu

Let op je gedachten, ze worden je woorden. let op je woorden, ze worden je daden. let op je daden, ze worden je gewoontes. let op je gewoontes, ze worden je karakter. let op je karakter het word je lot!

Denk er vaak aan ik vind het echt bijzonder.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:39:31 #124
414411 teveelgedachten
ontlading van gedachten
pi_132336028
"Vriendelijk omgaan met mensen is de helft van het verstand, een goede vraag is de helft van de kennis en een goede denkwijze is de helft van het leven!"
[Umar ibn al-Khattab]
pi_132339986
• Hoe fragieler het idee hoe angstaanjagender zijn verdedigers.
Nabil Fayyad (Syrische schrijver)

• De beste manier om je vrijheid te verliezen is door deze onverantwoord te uit te oefenen.

• Nothing is for free especially freedom

• Je verdiend het respect dat je geeft.

• Better to be trusted then to be liked.

• Niemand kan je zelfrespect nemen je kunt het alleen weggeven

• Met verwijten bereik je niets met verantwoordelijkheid bereik je alles
pi_132340039
Er bestaat maar 1 domme vraag en dat is de vraag die niet wordt gesteld.
pi_132438178
Veel mooie quotes in dit topic! Ik heb er zelf zoveel in mijn boekje geschreven; kan ik ze eindelijk allemaal delen. :D

quote:
"You will receive anything you need when you stop asking for what you do not need." - Sri Nisargadatta Maharaj

"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail better." - Samuel Beckett

"If you don't build your own dream, someone else will hire you to build theirs." - Tony Gaskins

"I failed my way to success." - Thomas Edison <-- meningen over verdeeld

"Everything will be ok in the end. It it's not ok, it's not the end." - Unknown

"Watch your thoughts; they become words. Watch your words; they become actions. Watch your actions; they become habits. Watch your habits; they become character. Watch your character; it becomes your destiny." - Lao Tzu

"If you end up with a boring, miserable life because you listened to your mom, dad, your teacher, your priest, or some guy on television telling you how to do shit, then you deserve it." - Frank Zappa

"What you do today is important because you are exchanging a day of your life for it." - Unknown

"Don't be pushed by your problems. Be led by your dreams." - Ralph Waldo

"Think before you speak. T - is it True? H - is it Helpful? I - is it Inspiring? N - is it Necessary? K - is it Kind?" - Unknown

"Success is not final, failure is not fatal; it is courage to continue that counts." - Winston Churchill

"The problem with humans is that we take life too seriously." - Unknown

"Today is the first day of your life." - Unknown'

"The two most important days in your life are the day you were born and the day you find out why." - Mark Twain

"Be the change you want to see in the world." - Mahatma Gandhi

"Impossible is a word to be found only in the dictionary of fools." - Napoleon Bonaparte

"You can have whatever you are willing to struggle for." - Unknown

"Shoot for the moon, even when you miss, you'll land among the stars." - W. Clement Stone

"The day you stop dreaming is the day you die." - Unknown

"It's never too late to be who you might have been." - George Eliot

"You are today where your thoughts have brought you; you will be tomorrow where your thoughts take you." - James Allen

"Whatever the mind can conceive and believe, it can achieve." - Napoleon Hill

"A goal is a dream with a deadline." - Napoleon Hill

"Did I ever tell you the definition of insanity? Insanity is doing the same thing over and over again and expecting shit to change." - Vaas (Far Cry 3)

"If you're good at something, never do it for free." - Joker (Batman)

"Don't follow any advice, no matter how good, until you feel as deeply in your spirit as you think in your mind that the counsel is wise." - Nelson Mandela

"Change before you have to." - Jack Welch

"If you can't do great things, do small things in a great way." - Napoleon Hill

"The starting point of all achievement is DESIRE. Keep this in mind. Weak desire brings weak results, just as small fire makes a small amount of heat." - Napoleon Hill

"To get what you want, help other get what they want first." - Zig Zaglar

"Wie alles kent behalve zichzelf, kent niets." - Jezus (niet de Christelijke)

"If you always put limits on yourself and the tings you can do, physical or anything, you might as well be dead. It will spread into your work, your morality, your entire being. There are no limits, only plateaus. But then you must go beyond them. It it kills you, it kills you." - Bruce Lee

"Leap into the boundless and make it your home." - Zhuangz

"Wie de mensen kent, heeft verstand; wie zichzelf kent is verlicht." - Lao Tzu

"Ik weende omdat ik geen schoenen had, totdat ik zag dat iemand geen voeten had." - Onbekend

"Wie iets wil doen, vindt een middel; wie iets niet wil doen, vindt een excuus." - Onbekend

"De wereld heeft genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht." - Mahatma Gandhi

"Wacht niet tot later; als later iets eerder komt, ben je te laat." - Onbekend

"The loudest one in the room, is the weakest one in the room." Frank Lucas (American Gangster)

[ Bericht 0% gewijzigd door Yuri_Boyka op 22-10-2013 17:16:41 ]
If not now, then when.
  dinsdag 22 oktober 2013 @ 17:49:25 #128
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_132439640
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:12 schreef rootus het volgende:
If there are no stupid questions, then what kind of questions do stupid people ask? Do they get smart just in time to ask questions?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_132442817
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 17:49 schreef GrumpyFish het volgende:
If there are no stupid questions, then what kind of questions do stupid people ask? Do they get smart just in time to ask questions?
When you are smart enough you can learn from stupid people who ask questions.
pi_133273064
"religion is like a blind man looking in a black room for a black cat that isn't there, and finding it!" - Oscar Wilde

:+
pi_133273116
Jaja maar ga jij dan die kosmologische argumentatie nog onder handen nemen? (vrije wil topic dacht ik)
pi_133273223
quote:
0s.gif Op donderdag 14 november 2013 23:59 schreef LelijKnap het volgende:
Jaja maar ga jij dan die kosmologische argumentatie nog onder handen nemen? (vrije wil topic dacht ik)
Heb ik iets gemist? Sowieso druk gehad, heb hier en daar nog wat terug te lezen.
pi_133273340
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 november 2013 00:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Heb ik iets gemist? Sowieso druk gehad, heb hier en daar nog wat terug te lezen.
Dacht ik al maar ik zit mobiel dus kan t r niet bij pakken nu. Komt nog wel.
pi_133336592
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 22:12 schreef rootus het volgende:
Welke is dat dan?
pi_133742845
Een compliment aan een ander is een compliment aan jezelf.
Islam en islamofobie voeden elkaar.
wil je het vertrouwen van de aanwezigen ben dan loyaal aan de afwezigen.
pi_133742961
quote:
10s.gif Op zondag 17 november 2013 09:10 schreef Gray het volgende:

[..]

Welke is dat dan?
Voordat je deze vraag stelde was het een domme vraag.
Nadat je hem stelt promoveer je de vraag naar een gewone vraag of een slimme vraag.

Elke vraag die gesteld wordt is dus niet dom.
Er zijn alleen domme antwoorden en "ik weet het niet" reken ik daar zeer zeker niet toe.
pi_133743199
Wees filosoof, maar, te midden van al je filosofie, blijf mens. - Humes

en natuurlijk mijn signature.
Religion is the impotence of the human mind to deal with occurrences it cannot understand. - Karl Marx
pi_133743487
quote:
0s.gif Op donderdag 11 juli 2013 17:51 schreef hoatzin het volgende:
Wat is onzin? Die opmerking van Mohamed? Dat ben ik met je eens. Dit topic gaat over quotes en dit is een quote van hem. Vrouwen die hun man bedriegen? Met wie bedriegen ze hem dan? Als er bedrogen wordt, dan zijn dat meestal mannen. Dat weet iedereen. In het westen niet zo zeer maar zeker in Islamitische landen.

En uiteraard is hier wèl plaats voor discussie. Kom op zeg. Daar is dit medium voor.
Ik snap dat het pijn doet dat in de Koran ook goede dingen staan.
Die staan ook in de bijbel en de tora en zelfs mensen als Stalin, Hitler en Mao hebben dingen gezegd die ok waren.

Voor jou heb ik dan ook nog een quote:
Oordeel niet meer geef het goede voorbeeld.
pi_133744229
nog een van Hitler:
Wer erinnert sich schon an die Armenier.

Een van Mohamed waarvan de tranen je in de ogen springen:
Een vrouw is een defect
Eentiende kan ze goedmaken door te trouwen en negentiende door te sterven.

Deze zou eigenlijk als laatste moeten:
Geen enkel filosofische citaat kan op tegen een boer na een goed glas bier.
pi_133954221
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 14:42 schreef rootus het volgende:

[..]

Nadat je hem stelt promoveer je de vraag naar een gewone vraag of een slimme vraag.

Er zijn alleen domme antwoorden en "ik weet het niet" reken ik daar zeer zeker niet toe.
Is jouw reactie nou een dom of slim antwoord?
pi_134011028
To love oneself is the beginning of a lifelong romance. Oscar Wilde
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_134011050
Ieder nadeel hep se voordeel (Cruyf)
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_134011124
"I plan to live forever, or die trying." -Groucho Marx.
Durf kritiek te geven en te discusseren, maar doe het altijd met respect.
pi_134037175
quote:
0s.gif Op donderdag 4 juli 2013 22:56 schreef Meki het volgende:
Zoals de wijze man ooit zei: laat me je vrienden zien en ik vertel je hoe je bent.

Raakvlakken anyone? ;)
Lambo of Rekt
pi_134037202

If you love something, let it go... if it comes back to you its yours... if it doesnt... it never was. - DMX
Lambo of Rekt
pi_134038096
Alles dat werkelijk groots en inspirerend is, is gecreëerd door een individu dat kon werken in vrijheid.
Albert Einstein
Daar waar de nood het hoogst is, treft men een camera
pi_134138448
A wise man proportions his belief to the evidence.

David Hume
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
pi_134141809
Behind every great man stands a woman. And behind that woman stands his wife.

-Groucho Marx.
Durf kritiek te geven en te discusseren, maar doe het altijd met respect.
pi_134142506
Even los van waar dit topic overgaat meld ik dat ik n.a.v. dit subforum iemand een tweetal boeken cadeau heb gedaan en wel:

Nu maar afwachten of ze in de smaak vallen.
pi_134777321
quote:
10s.gif Op donderdag 5 december 2013 19:25 schreef Gray het volgende:

[..]

Is jouw reactie nou een dom of slim antwoord?
We zien de wereld zoals wij zijn.

Jij mag daar dus helemaal zelf een antwoord op geven.
Wat je van mijn antwoordt ook denkt: Het is een eerlijk antwoord en ik vind het een goed antwoord.

[ Bericht 2% gewijzigd door rootus op 28-12-2013 10:54:22 ]
pi_134793798
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 10:01 schreef rootus het volgende:

[..]

We zien de wereld zoals wij zijn.
Mooie uitspraak ook. :Y

quote:
Jij mag daar dus helemaal zelf een antwoord op geven.
Wat je van mijn antwoordt ook denkt: Het is een eerlijk antwoord en ik vind het een goed antwoord.
Inderdaad. :)
pi_135225794
Er heeft altijd een citaat van F. M. Dostoyevsky aan de muur gehangen in de slaapkamer van mijn opa en oma.

De citatie gaat als volgt :

"In onze wereld wordt teugelloosheid vereenzelvigd met VRIJHEID terwijl werkelijke vrijheid slechts door de overwinning van zichzelf en zijn eigen wil bereikt wordt"

Nooit begrepen noch gevraagd naar de betekenis. Tijdens het opruimen van oude spullen van mijn opa kwam ik deze weer tegen. Mischien kan iemand me op weg helpen door zijn/haar interpretatie te geven?
pi_135226551
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 11:18 schreef Skillsy het volgende:
Er heeft altijd een citaat van F. M. Dostoyevsky aan de muur gehangen in de slaapkamer van mijn opa en oma.

"In onze wereld wordt teugelloosheid vereenzelvigd met VRIJHEID terwijl werkelijke vrijheid slechts door de overwinning van zichzelf en zijn eigen wil bereikt wordt"

Nooit begrepen noch gevraagd naar de betekenis. Tijdens het opruimen van oude spullen van mijn opa kwam ik deze weer tegen. Mischien kan iemand me op weg helpen door zijn/haar interpretatie te geven?
Ik ken de spreuk niet, maar ik wil best een poging doen:

"vrijheid is niet niet gedwongen worden door je omgeving maar niet gedwongen worden door je eigen wil".

Als die interpretatie juist is dan lijkt die uitspraak een aantal niet voor de hand liggende premissen te bevatten. Zoals de gedachte dat je eigen wil geheel gescheiden is van je omgeving. Als je het mij vraagt lopen die twee naadloos in elkaar over.

Bovendien zie ik niet precies wat 'vrijheid van je eigen wil' anders is dan totale willekeur. :)
  woensdag 8 januari 2014 @ 11:50:01 #154
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_135226827
quote:

Idd. Pas als je je primaire emotionele driften overwint, heb je rationele controle over je acties. Pas dan kun je plannen maken en je aan die plannen houden, je gedragen zoals je vindt dat je je moet gedragen, etc. Zonder dat ben je als een hond of een puber: vooral beheerst door je diepere emotionele impulsen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_135239266
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 11:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

"vrijheid is niet niet gedwongen worden door je omgeving maar niet gedwongen worden door je eigen wil".

Als die interpretatie juist is dan lijkt die uitspraak een aantal niet voor de hand liggende premissen te bevatten. Zoals de gedachte dat je eigen wil geheel gescheiden is van je omgeving. Als je het mij vraagt lopen die twee naadloos in elkaar over.

Bovendien zie ik niet precies wat 'vrijheid van je eigen wil' anders is dan totale willekeur. :)
Nu maak je het nog moeilijker voor me Molurus ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 11:50 schreef Perrin het volgende:

[..]

Idd. Pas als je je primaire emotionele driften overwint, heb je rationele controle over je acties. Pas dan kun je plannen maken en je aan die plannen houden, je gedragen zoals je vindt dat je je moet gedragen, etc. Zonder dat ben je als een hond of een puber: vooral beheerst door je diepere emotionele impulsen.
Oké, dat begrijp ik wel. Heb het zelf geen bijzondere uitspraak gevonden maar omdat ik deze ineens weer zag opduiken wilde ik weten wat hij bedoeld. Mijn opa had het in ieder geval belangrijk genoeg gevonden om het een plaatsje aan de muur te hangen :P
pi_135249023
  woensdag 8 januari 2014 @ 22:08:15 #157
419250 Spongeboss
Middelpunt van de wereld.
pi_135253138
Love is essential. Sex, a mere accident.

Pessoa
Het leven is een vijand die je niet met een uppercut kan slaan.
Kapotte topics van een kapotte jongen - Spongeboss
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
pi_135254369
quote:
Because in our culture we overvalue the intellect, we imagine that to become enlightened demands extraordinary intelligence. In fact, many kinds of cleverness are just further obscurations. There is a Tibetan saying: “If you are too clever, you could miss the point entirely.”
Patrul Rinpoche said: “The logical mind seems interesting, but it is the seed of delusion.” People can become obsessed with their own theories and miss the point of everything. In Tibet we say: “Theories are like patches on a coat, one day they just wear off.”

- Sogyal Rinpoche
pi_135256462
http://www.highexistence.(...)at-will-empower-you/

En dan de eerste blauwe tekst van Nietzsche.
  donderdag 9 januari 2014 @ 11:09:57 #160
419250 Spongeboss
pi_135266482
quote:

Wil er even aan toevoegen dat Dostoyevsky een zwaar gelovige mens was.

Wat ik denk is dus dat het een gelovige draai zal hebben. Met het teugelloosheid wordt misschien bedoelt, het zondigen het vrij zijn, het doen wat je wilt. Leven in decadentie.
quote:
10s.gif Op woensdag 8 januari 2014 17:31 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Nu maak je het nog moeilijker voor me Molurus ;)

[..]

Oké, dat begrijp ik wel. Heb het zelf geen bijzondere uitspraak gevonden maar omdat ik deze ineens weer zag opduiken wilde ik weten wat hij bedoeld. Mijn opa had het in ieder geval belangrijk genoeg gevonden om het een plaatsje aan de muur te hangen :P
Wil even erop inspringen dat deze heer die het citaat geschreven heeft een erg gelovig man was. Wellicht als je het leest onder loep van geloof het weer een hele andere kijk krijgt. Daar ik niet veel verstand heb van het Russische geloof want dat was weer anders dan dat de katholieke of protestanten het hebben. Ik wil enkel dat erbij toevoegen.

Het boek Job kan je bijvoorbeeld lezen door een religieuze bril of door een filosofische bril. Met de filosofische bril is het boek veel interessanter dan mensen eigenlijk denken.
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
pi_135273674
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:52 schreef Molurus het volgende:
[ afbeelding ]
Deze is echt gaaf. Props.

Maybe this planet, is another's planet hell. - Aldous Huxley
That all men are equal is a proposition to which, at ordinary times, no sane human being has ever given his assent.
pi_135291902
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 11:09 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Wil er even aan toevoegen dat Dostoyevsky een zwaar gelovige mens was.

Wat ik denk is dus dat het een gelovige draai zal hebben. Met het teugelloosheid wordt misschien bedoelt, het zondigen het vrij zijn, het doen wat je wilt. Leven in decadentie.

Wellicht als je het leest onder loep van geloof het weer een hele andere kijk krijgt. Daar ik niet veel verstand heb van het Russische geloof want dat was weer anders dan dat de katholieke of protestanten het hebben. Ik wil enkel dat erbij toevoegen.
Ik las inderdaad op Wikipedia dat hij zeer gelovig was. Mijn opa en oma hebben vele citaten van hem. En ik herken zijn foto ( die hing ook bij mijn grootouders aan de muur) Waarschijnlijk door mijn oma die van Russische orgine is meekregen. Het heeft voor mij vooral sentimitele waarde, niet dat ik met hem eens ben.

quote:
Het boek Job kan je bijvoorbeeld lezen door een religieuze bril of door een filosofische bril. Met de filosofische bril is het boek veel interessanter dan mensen eigenlijk denken.
Bedoel je Job uit de Tanakh??
  donderdag 9 januari 2014 @ 21:41:14 #163
419250 Spongeboss
pi_135292800
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:26 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ik las inderdaad op Wikipedia dat hij zeer gelovig was. Mijn opa en oma hebben vele citaten van hem. En ik herken zijn foto ( die hing ook bij mijn grootouders aan de muur) Waarschijnlijk door mijn oma die van Russische orgine is meekregen. Het heeft voor mij vooral sentimitele waarde, niet dat ik met hem eens ben.

[..]

Bedoel je Job uit de Tanakh??
'
Aah kijk eens aan van Russische origine, interessante cultuur dat Rusland. Maar klopt de sentimentele waarde aan zoiets is belangrijker.

Wat betreft Job bedoel ik bijbel oud testament.
pi_135347222
Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd..
Soren Kierkegaard
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  dinsdag 20 mei 2014 @ 23:09:06 #165
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140188591
"The saddest aspect of life right now is that science gathers knowledge faster than society gathers wisdom." - Isaac Asimov
  dinsdag 20 mei 2014 @ 23:53:01 #166
427319 Amaris-Airlie
Because I'm happy?
pi_140190615
‘Ik kan hem zoeken als hij er niet is, maar hem niet ophangen als hij er niet is.
Men zou kunnen willen zeggen: “Dan moet hij er toch ook zijn als ik hem zoek.”
- Dan moet hij er ook zijn als ik hem niet vind, en ook als hij helemaal niet bestaat.’

- Ludwig Wittgenstein
Kon ik het geluk maar schilderen
pi_140195449
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 11:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat mij betreft heeft dat niets met willekeur te maken.
Hij zegt; dat degene die al zijn eigen lusten en behoeften (waarschijnlijk zonder morele overweging) achterna jaagt niet werkelijk vrij is, maar degene die deze lusten beheerst en daarmee dus zijn eigen wil stuurt (waarschijnlijk ook ten behoeve van maatschappelijke regels en morele kwesties, oftewel ten behoeve van anderen) echt vrij is. De laatste heeft een keuze, de eerste laat zich leiden door een keuze die voor hem gemaakt is.
pi_140195524
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 14:42 schreef rootus het volgende:

[..]

Het betekent dat vragen stellen per definitie niet dom is. Het niet stellen van vragen is dom. Daar doelt deze citaat op.
pi_140261045
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 00:29 schreef Skillsy het volgende:
"Een koude wc-bril is balen, maar een warme wc-bril is gewoon eng"
Behalve als je een moderne wc hebt die zichzelf automatisch reinigt.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_140261875
Ik heb gemerkt dat het veelal religieuze mannen zijn die vrouwen afzeiken.
Komt dat doordat zij verborgen homofiele eigenschappen bezitten waardoor zij hun agressie botvieren op deze argeloze vrouwen?
pi_140262310
Kinderen leven in een fantasierijke wereld.
Was ik maar een kind, dan was mijn wereld nu rijk en fantastisch.
Citaat: Begripvol
pi_140263015
Het gaat bij mij niet om wat de roker doet met zichzelf, maar om wat hij doet met anderen.
Hij kiest ervoor om zichzelf te schaden en ondertussen brengt hij op een vriendelijke manier sluipende, kankerverwekkende schade toe aan anderen.
pi_140263519
Ik ben het eens met jou als je tegen mij zegt: “Ik hou van jou”.
Maar ik ben het niet eens met jou als je mij vraagt: “Hou je van mij?”
pi_140264372
Het leven gaat mij ongemerkt voorbij.
Had ik geleefd, dan had mijn leven stilgestaan.
pi_140264740
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 23:20 schreef Begripvol het volgende:
Het gaat bij mij niet om wat de roker doet met zichzelf, maar om wat hij doet met anderen.
Hij kiest ervoor om zichzelf te schaden en ondertussen brengt hij op een vriendelijke manier sluipende, kankerverwekkende schade toe aan anderen.
:')
pi_140265287
Voor een arme is het afschuwelijk om uit de mond van een rijke te horen dat geld onbelangrijk is.
Citaat: Wubbo Ockels
pi_140265729
Ik klaag over het verleden.
Ik kan niet wachten om over het heden te klagen.
pi_140333047
Ik doe een ode aan mijn Meesters, want onder hun leiding ben ik in staat het volgende te zeggen:

Hoe zou ik die weet en die slechts het goede denk en doe een bedreiging vormen voor hen die net als ik in vrijheid zijn geboren?
pi_140333200
Ik denk dat ik heel filosofisch ben.
  zondag 25 mei 2014 @ 00:50:56 #180
361899 thom_05
Ondertitel
pi_140333266
Geef je moeder de schuld voor alles. Ze is tenslotte diegene die schuldig is aan je creatie.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
  zondag 25 mei 2014 @ 09:41:52 #181
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_140337283
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2014 00:48 schreef Bosscielny het volgende:
Ik denk dat ik heel filosofisch ben.
8-)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_140337465
Ik praat alleen met mezelf.

Ik denk aan mezelf als ik masturbeer.

Een boterham met LSD is een prima ontbijt.
pi_140342350
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 09:58 schreef Jigzoz het volgende:
Ik praat alleen met mezelf.

Ik denk aan mezelf als ik masturbeer.

Een boterham met LSD is een prima ontbijt.
Dat de armoede en ontevredenheid in Nederland toenemen, komt niet door empathie maar door afgunst.

[ Bericht 0% gewijzigd door Begripvol op 25-05-2014 13:40:19 ]
pi_140347770
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 13:32 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Dat de armoede en ontevredenheid in Nederland toenemen, komt niet door empathie maar door afgunst.
De zuster van een baksteen heeft een voorhoofd met een anus.
pi_140356575
"Cogito ergo sum/. Ik denk, dus ik besta"

Descartes. 1637. In 'discours de la méthode'

"Als ik iets denk of waarneem, dan staat mijn eigen bestaan alvast buiten alle twijfel" is een andere manier om het te zeggen.
  zondag 25 mei 2014 @ 22:13:41 #186
427319 Amaris-Airlie
Because I'm happy?
pi_140363269
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 20:23 schreef Mumit het volgende:
"Cogito ergo sum/. Ik denk, dus ik besta"
Vind ik zelf ook een mooie. Maar zijn onze gedachtes niet afkomstig van ons ego? En zorgt het ego er niet voor dat ons ware ik minder zichtbaar wordt? Dat het als het ware steeds minder 'bestaat', als het ego groeit? Kan je dan nog wel spreken van 'ik' denk? (Dus 'ik' besta)

Of is het juist: Mijn ego denkt, dus mijn ego bestaat?

Kan het mis hebben hoor.
pi_140365847
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2014 22:13 schreef Amaris-Airlie het volgende:

[..]

Vind ik zelf ook een mooie. Maar zijn onze gedachtes niet afkomstig van ons ego? En zorgt het ego er niet voor dat ons ware ik minder zichtbaar wordt? Dat het als het ware steeds minder 'bestaat', als het ego groeit? Kan je dan nog wel spreken van 'ik' denk? (Dus 'ik' besta)

Of is het juist: Mijn ego denkt, dus mijn ego bestaat?

Kan het mis hebben hoor.
Het ego ontstaat uit het denken, want het is het denken dat het ego vormgeeft.
Als je denkt dat je niks voorstelt, dan breng je je ego omlaag.
Als je denkt dat je een waardig mens bent, dan breng je je ego omhoog.

En dan de volgende vraag:

Is de geest nuchter als het lichaam dronken is?

Dus als je dronken bent, ben je ook niet in staat goed na te denken en ook niet in staat om dingen op 'waarheid' te relativeren.

[ Bericht 5% gewijzigd door Begripvol op 25-05-2014 22:59:58 ]
  zondag 25 mei 2014 @ 22:58:18 #188
427319 Amaris-Airlie
Because I'm happy?
pi_140366510
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 22:48 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Het ego ontstaat uit het denken, want het is het denken dat het ego vormgeeft.
Als je denkt dat je niks voorstelt, dan breng je je ego omlaag.
Als je denkt dat je een waardig mens bent, dan breng je je ego omhoog.

En dan de volgende vraag:

Is de geest nuchter als het lichaam dronken is?
Hoe weet je zeker dat als je denkt dat je niets voorstelt, het je ego 'verlaagt'? Je DENKT het, en je zegt zelf dat het ego ontstaat uit het denken. Dan wordt het toch juist meer?

Ikzelf koppel ego aan het negatieve, dus gedachten als: 'Ik stel niks voor' zijn sowieso afkomstig van je ego. Ego's houden van negativiteit, denk ik dan zo.

Dus snap niet hoe zo'n gedachte je ego kan verlagen. Kan je het wat meer uitleggen?
pi_140367523
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2014 22:58 schreef Amaris-Airlie het volgende:

[..]

Hoe weet je zeker dat als je denkt dat je niets voorstelt, het je ego 'verlaagt'? Je DENKT het, en je zegt zelf dat het ego ontstaat uit het denken. Dan wordt het toch juist meer?

Ikzelf koppel ego aan het negatieve, dus gedachten als: 'Ik stel niks voor' zijn sowieso afkomstig van je ego. Ego's houden van negativiteit, denk ik dan zo.

Dus snap niet hoe zo'n gedachte je ego kan verlagen. Kan je het wat meer uitleggen?
Ik zal dit aan de hand van een voorbeeld verduidelijken.
Als iemand veel macht heeft, dan zal hij vanuit zijn ego handelen, omdat hij denkt dat hij alles kan en mag omdat hij machtig is.
Maar als deze zelfde persoon in een toestand verkeert waarbij zijn macht niets voorstelt, dan zal hij vanuit zijn denken zijn ego een halt toeroepen om zijn gedrag hier overeenkomstig aan te passen.

Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben, want het ego kan wel degelijk het denken beïnvloeden, zoals alcohol het denken beïnvloedt.
Doordat het ego het denken kan beïnvloeden, zou je ook niet in staat kunnen zijn om in redelijkheid te handelen. Dit zie je ook vaak gebeuren bij mensen die macht hebben: het ego regeert het denken.

[ Bericht 12% gewijzigd door Begripvol op 25-05-2014 23:29:28 ]
  zondag 25 mei 2014 @ 23:35:19 #190
427319 Amaris-Airlie
Because I'm happy?
pi_140368409
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 23:15 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Ik zal dit aan de hand van een voorbeeld verduidelijken.
Als iemand veel macht heeft, dan zal hij vanuit zijn ego handelen, omdat hij denkt dat hij alles kan en mag omdat hij machtig is.
Maar als deze zelfde persoon in een toestand verkeert waarbij zijn macht niets voorstelt, dan zal hij vanuit zijn denken zijn ego een halt toeroepen om zijn gedrag hier overeenkomstig aan te passen.

Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben, want het ego kan wel degelijk het denken beïnvloeden, zoals alcohol het denken beïnvloedt.
Doordat het ego het denken kan beïnvloeden, zou je ook niet in staat kunnen zijn om in redelijkheid te handelen. Dit zie je ook vaak gebeuren bij mensen die macht hebben: het ego regeert het denken.

Dus op dezelfde manier als hoe je je ego laat ontstaan, kan je je ego een halt toeroepen?

'Het ego regeert het denken', zeg je, of is het juist: Het ego is het denken?
pi_140437144
Socrates tegen Alcibiades: "Het leven is als een wandeling langs de rand van een ravijn. Elke dag komen we een stap dichterbij. En niemand weet wat er beneden te vinden is."
pi_140445255
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 19:00 schreef shadow0412 het volgende:
Socrates tegen Alcibiades: "Het leven is als een wandeling langs de rand van een ravijn. Elke dag komen we een stap dichterbij. En niemand weet wat er beneden te vinden is."
Doet me op een of andere manier aan Hamlet denken
pi_140459134
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 21:38 schreef Mumit het volgende:

[..]

Doet me op een of andere manier aan Hamlet denken
Vertel!
Hamlet is geniaal:)
pi_140474060
'Niemand weet wat er beneden de ravijn te vinden is' doelt ongeveer op hetzelfde als "for in that sleep of death what dreams may come, when we have shuffled off this mortal coil" . De onzekerheid over de verre toekomst, voor zover ik de teksten begrepen heb.
pi_140474860
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 17:13 schreef Mumit het volgende:
'Niemand weet wat er beneden de ravijn te vinden is' doelt ongeveer op hetzelfde als "for in that sleep of death what dreams may come, when we have shuffled off this mortal coil" . De onzekerheid over de verre toekomst, voor zover ik de teksten begrepen heb.
nice!
pi_140490670
Nog een mooie, maar we gaan er geen politieke comments op plaatsen stel ik voor

"Alles moet z'n bestaan rechtvaardigen voor de Zetel der rede, of dat bestaan opgeven." Friedrich Engels, duits filosoof en socioloog
pi_140492346
De toekomst ligt achter ons en het verleden ligt voor ons.
  donderdag 29 mei 2014 @ 16:14:16 #198
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_140509544
Een mooi citaat van Ken Wilber uit 'A Brief History of Everything'. (het bevat weer een citaat van Shakespeare, maar dat hoef ik natuurlijk niet te vertellen). Vooral de laatste alinea is zo waar...:

'Are the mystics and sages insane? Because they all tell variations on the same story, don’t they? The story of awakening one morning and discovering you are one with the All, in a timeless and eternal and infinite fashion.

Yes, maybe they are crazy, these divine fools. Maybe they are mumbling idiots in the face of the Abyss. Maybe they need a nice, understanding therapist. Yes, I’m sure that would help.

But then, I wonder. Maybe the evolutionary sequence really is from matter to body to mind to soul to spirit, each transcending and including, each with a greater depth and greater consciousness and wider embrace. And in the highest reaches of evolution, maybe, just maybe, an individual’s consciousness does indeed touch infinity — a total embrace of the entire Kosmos — a Kosmic consciousness that is Spirit awakened to its own true nature.

It’s at least plausible. And tell me: is that story, sung by mystics and sages the world over, any crazier than the scientific materialism story, which is that the entire sequence is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying absolutely nothing? Listen very carefully: just which of those two stories actually sounds totally insane?
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_140525252
'Wanneer een beschaving vervalt tot ik-zucht waarbij onherroepelijk de ene mens de slaaf wordt van de ander en waarin op den duur de mens onderworpen wordt aan één of andere theorie of ideologie, dan is dat niet meer een echte beschaving maar een gevangenis'.
pi_140525583
'Er zijn veel bezwaren aan te voeren, wanneer een taal moeilijk toegankelijk wordt.

Zodra medische doelmatigheid in gewone taal wordt beschreven, blijkt onmiddellijk dat de meest effectieve diagnosen en behandelingen het verstand van de leek niet te boven gaan.

Bovendien krijgen de uitspraken van artsen mede door die vaktaal extra waarde'.
(Illich)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')