abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140265287
Voor een arme is het afschuwelijk om uit de mond van een rijke te horen dat geld onbelangrijk is.
Citaat: Wubbo Ockels
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_140265729
Ik klaag over het verleden.
Ik kan niet wachten om over het heden te klagen.
Citaat: Begripvol
pi_140333047
Ik doe een ode aan mijn Meesters, want onder hun leiding ben ik in staat het volgende te zeggen:

Hoe zou ik die weet en die slechts het goede denk en doe een bedreiging vormen voor hen die net als ik in vrijheid zijn geboren?
pi_140333200
Ik denk dat ik heel filosofisch ben.
  zondag 25 mei 2014 @ 00:50:56 #180
361899 thom_05
Ondertitel
pi_140333266
Geef je moeder de schuld voor alles. Ze is tenslotte diegene die schuldig is aan je creatie.
A society of sheep must in time beget a government of wolves.
- Henry de Jouvenel
  zondag 25 mei 2014 @ 09:41:52 #181
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_140337283
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2014 00:48 schreef Bosscielny het volgende:
Ik denk dat ik heel filosofisch ben.
8-)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_140337465
Ik praat alleen met mezelf.

Ik denk aan mezelf als ik masturbeer.

Een boterham met LSD is een prima ontbijt.
pi_140342350
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 09:58 schreef Jigzoz het volgende:
Ik praat alleen met mezelf.

Ik denk aan mezelf als ik masturbeer.

Een boterham met LSD is een prima ontbijt.
Dat de armoede en ontevredenheid in Nederland toenemen, komt niet door empathie maar door afgunst.

[ Bericht 0% gewijzigd door Begripvol op 25-05-2014 13:40:19 ]
pi_140347770
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 13:32 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Dat de armoede en ontevredenheid in Nederland toenemen, komt niet door empathie maar door afgunst.
De zuster van een baksteen heeft een voorhoofd met een anus.
pi_140356575
"Cogito ergo sum/. Ik denk, dus ik besta"

Descartes. 1637. In 'discours de la méthode'

"Als ik iets denk of waarneem, dan staat mijn eigen bestaan alvast buiten alle twijfel" is een andere manier om het te zeggen.
  zondag 25 mei 2014 @ 22:13:41 #186
427319 Amaris-Airlie
Because I'm happy?
pi_140363269
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 20:23 schreef Mumit het volgende:
"Cogito ergo sum/. Ik denk, dus ik besta"
Vind ik zelf ook een mooie. Maar zijn onze gedachtes niet afkomstig van ons ego? En zorgt het ego er niet voor dat ons ware ik minder zichtbaar wordt? Dat het als het ware steeds minder 'bestaat', als het ego groeit? Kan je dan nog wel spreken van 'ik' denk? (Dus 'ik' besta)

Of is het juist: Mijn ego denkt, dus mijn ego bestaat?

Kan het mis hebben hoor.
Kon ik het geluk maar schilderen
pi_140365847
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2014 22:13 schreef Amaris-Airlie het volgende:

[..]

Vind ik zelf ook een mooie. Maar zijn onze gedachtes niet afkomstig van ons ego? En zorgt het ego er niet voor dat ons ware ik minder zichtbaar wordt? Dat het als het ware steeds minder 'bestaat', als het ego groeit? Kan je dan nog wel spreken van 'ik' denk? (Dus 'ik' besta)

Of is het juist: Mijn ego denkt, dus mijn ego bestaat?

Kan het mis hebben hoor.
Het ego ontstaat uit het denken, want het is het denken dat het ego vormgeeft.
Als je denkt dat je niks voorstelt, dan breng je je ego omlaag.
Als je denkt dat je een waardig mens bent, dan breng je je ego omhoog.

En dan de volgende vraag:

Is de geest nuchter als het lichaam dronken is?

Dus als je dronken bent, ben je ook niet in staat goed na te denken en ook niet in staat om dingen op 'waarheid' te relativeren.

[ Bericht 5% gewijzigd door Begripvol op 25-05-2014 22:59:58 ]
  zondag 25 mei 2014 @ 22:58:18 #188
427319 Amaris-Airlie
Because I'm happy?
pi_140366510
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 22:48 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Het ego ontstaat uit het denken, want het is het denken dat het ego vormgeeft.
Als je denkt dat je niks voorstelt, dan breng je je ego omlaag.
Als je denkt dat je een waardig mens bent, dan breng je je ego omhoog.

En dan de volgende vraag:

Is de geest nuchter als het lichaam dronken is?
Hoe weet je zeker dat als je denkt dat je niets voorstelt, het je ego 'verlaagt'? Je DENKT het, en je zegt zelf dat het ego ontstaat uit het denken. Dan wordt het toch juist meer?

Ikzelf koppel ego aan het negatieve, dus gedachten als: 'Ik stel niks voor' zijn sowieso afkomstig van je ego. Ego's houden van negativiteit, denk ik dan zo.

Dus snap niet hoe zo'n gedachte je ego kan verlagen. Kan je het wat meer uitleggen?
pi_140367523
quote:
1s.gif Op zondag 25 mei 2014 22:58 schreef Amaris-Airlie het volgende:

[..]

Hoe weet je zeker dat als je denkt dat je niets voorstelt, het je ego 'verlaagt'? Je DENKT het, en je zegt zelf dat het ego ontstaat uit het denken. Dan wordt het toch juist meer?

Ikzelf koppel ego aan het negatieve, dus gedachten als: 'Ik stel niks voor' zijn sowieso afkomstig van je ego. Ego's houden van negativiteit, denk ik dan zo.

Dus snap niet hoe zo'n gedachte je ego kan verlagen. Kan je het wat meer uitleggen?
Ik zal dit aan de hand van een voorbeeld verduidelijken.
Als iemand veel macht heeft, dan zal hij vanuit zijn ego handelen, omdat hij denkt dat hij alles kan en mag omdat hij machtig is.
Maar als deze zelfde persoon in een toestand verkeert waarbij zijn macht niets voorstelt, dan zal hij vanuit zijn denken zijn ego een halt toeroepen om zijn gedrag hier overeenkomstig aan te passen.

Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben, want het ego kan wel degelijk het denken beïnvloeden, zoals alcohol het denken beïnvloedt.
Doordat het ego het denken kan beïnvloeden, zou je ook niet in staat kunnen zijn om in redelijkheid te handelen. Dit zie je ook vaak gebeuren bij mensen die macht hebben: het ego regeert het denken.

[ Bericht 12% gewijzigd door Begripvol op 25-05-2014 23:29:28 ]
  zondag 25 mei 2014 @ 23:35:19 #190
427319 Amaris-Airlie
Because I'm happy?
pi_140368409
quote:
0s.gif Op zondag 25 mei 2014 23:15 schreef Begripvol het volgende:

[..]

Ik zal dit aan de hand van een voorbeeld verduidelijken.
Als iemand veel macht heeft, dan zal hij vanuit zijn ego handelen, omdat hij denkt dat hij alles kan en mag omdat hij machtig is.
Maar als deze zelfde persoon in een toestand verkeert waarbij zijn macht niets voorstelt, dan zal hij vanuit zijn denken zijn ego een halt toeroepen om zijn gedrag hier overeenkomstig aan te passen.

Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben, want het ego kan wel degelijk het denken beïnvloeden, zoals alcohol het denken beïnvloedt.
Doordat het ego het denken kan beïnvloeden, zou je ook niet in staat kunnen zijn om in redelijkheid te handelen. Dit zie je ook vaak gebeuren bij mensen die macht hebben: het ego regeert het denken.

Dus op dezelfde manier als hoe je je ego laat ontstaan, kan je je ego een halt toeroepen?

'Het ego regeert het denken', zeg je, of is het juist: Het ego is het denken?
pi_140437144
Socrates tegen Alcibiades: "Het leven is als een wandeling langs de rand van een ravijn. Elke dag komen we een stap dichterbij. En niemand weet wat er beneden te vinden is."
pi_140445255
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 19:00 schreef shadow0412 het volgende:
Socrates tegen Alcibiades: "Het leven is als een wandeling langs de rand van een ravijn. Elke dag komen we een stap dichterbij. En niemand weet wat er beneden te vinden is."
Doet me op een of andere manier aan Hamlet denken
pi_140459134
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 21:38 schreef Mumit het volgende:

[..]

Doet me op een of andere manier aan Hamlet denken
Vertel!
Hamlet is geniaal:)
pi_140474060
'Niemand weet wat er beneden de ravijn te vinden is' doelt ongeveer op hetzelfde als "for in that sleep of death what dreams may come, when we have shuffled off this mortal coil" . De onzekerheid over de verre toekomst, voor zover ik de teksten begrepen heb.
pi_140474860
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 17:13 schreef Mumit het volgende:
'Niemand weet wat er beneden de ravijn te vinden is' doelt ongeveer op hetzelfde als "for in that sleep of death what dreams may come, when we have shuffled off this mortal coil" . De onzekerheid over de verre toekomst, voor zover ik de teksten begrepen heb.
nice!
pi_140490670
Nog een mooie, maar we gaan er geen politieke comments op plaatsen stel ik voor

"Alles moet z'n bestaan rechtvaardigen voor de Zetel der rede, of dat bestaan opgeven." Friedrich Engels, duits filosoof en socioloog
pi_140492346
De toekomst ligt achter ons en het verleden ligt voor ons.
  donderdag 29 mei 2014 @ 16:14:16 #198
339669 JerryWesterby
Keep rocking in the free world
pi_140509544
Een mooi citaat van Ken Wilber uit 'A Brief History of Everything'. (het bevat weer een citaat van Shakespeare, maar dat hoef ik natuurlijk niet te vertellen). Vooral de laatste alinea is zo waar...:

'Are the mystics and sages insane? Because they all tell variations on the same story, don’t they? The story of awakening one morning and discovering you are one with the All, in a timeless and eternal and infinite fashion.

Yes, maybe they are crazy, these divine fools. Maybe they are mumbling idiots in the face of the Abyss. Maybe they need a nice, understanding therapist. Yes, I’m sure that would help.

But then, I wonder. Maybe the evolutionary sequence really is from matter to body to mind to soul to spirit, each transcending and including, each with a greater depth and greater consciousness and wider embrace. And in the highest reaches of evolution, maybe, just maybe, an individual’s consciousness does indeed touch infinity — a total embrace of the entire Kosmos — a Kosmic consciousness that is Spirit awakened to its own true nature.

It’s at least plausible. And tell me: is that story, sung by mystics and sages the world over, any crazier than the scientific materialism story, which is that the entire sequence is a tale told by an idiot, full of sound and fury, signifying absolutely nothing? Listen very carefully: just which of those two stories actually sounds totally insane?
The 'physical world' is a postulated explanatory framework which abstracts certain properties (physical properties) from our experience and thinks of them as objectively existing.
pi_140525252
'Wanneer een beschaving vervalt tot ik-zucht waarbij onherroepelijk de ene mens de slaaf wordt van de ander en waarin op den duur de mens onderworpen wordt aan één of andere theorie of ideologie, dan is dat niet meer een echte beschaving maar een gevangenis'.
pi_140525583
'Er zijn veel bezwaren aan te voeren, wanneer een taal moeilijk toegankelijk wordt.

Zodra medische doelmatigheid in gewone taal wordt beschreven, blijkt onmiddellijk dat de meest effectieve diagnosen en behandelingen het verstand van de leek niet te boven gaan.

Bovendien krijgen de uitspraken van artsen mede door die vaktaal extra waarde'.
(Illich)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')