quote:Op zondag 25 mei 2014 00:48 schreef Bosscielny het volgende:
Ik denk dat ik heel filosofisch ben.
Citaat: Begripvol
Dat de armoede en ontevredenheid in Nederland toenemen, komt niet door empathie maar door afgunst.quote:Op zondag 25 mei 2014 09:58 schreef Jigzoz het volgende:
Ik praat alleen met mezelf.
Ik denk aan mezelf als ik masturbeer.
Een boterham met LSD is een prima ontbijt.
De zuster van een baksteen heeft een voorhoofd met een anus.quote:Op zondag 25 mei 2014 13:32 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Dat de armoede en ontevredenheid in Nederland toenemen, komt niet door empathie maar door afgunst.
Vind ik zelf ook een mooie. Maar zijn onze gedachtes niet afkomstig van ons ego? En zorgt het ego er niet voor dat ons ware ik minder zichtbaar wordt? Dat het als het ware steeds minder 'bestaat', als het ego groeit? Kan je dan nog wel spreken van 'ik' denk? (Dus 'ik' besta)quote:
Het ego ontstaat uit het denken, want het is het denken dat het ego vormgeeft.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:13 schreef Amaris-Airlie het volgende:
[..]
Vind ik zelf ook een mooie. Maar zijn onze gedachtes niet afkomstig van ons ego? En zorgt het ego er niet voor dat ons ware ik minder zichtbaar wordt? Dat het als het ware steeds minder 'bestaat', als het ego groeit? Kan je dan nog wel spreken van 'ik' denk? (Dus 'ik' besta)
Of is het juist: Mijn ego denkt, dus mijn ego bestaat?
Kan het mis hebben hoor.
Hoe weet je zeker dat als je denkt dat je niets voorstelt, het je ego 'verlaagt'? Je DENKT het, en je zegt zelf dat het ego ontstaat uit het denken. Dan wordt het toch juist meer?quote:Op zondag 25 mei 2014 22:48 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Het ego ontstaat uit het denken, want het is het denken dat het ego vormgeeft.
Als je denkt dat je niks voorstelt, dan breng je je ego omlaag.
Als je denkt dat je een waardig mens bent, dan breng je je ego omhoog.
En dan de volgende vraag:
Is de geest nuchter als het lichaam dronken is?
Ik zal dit aan de hand van een voorbeeld verduidelijken.quote:Op zondag 25 mei 2014 22:58 schreef Amaris-Airlie het volgende:
[..]
Hoe weet je zeker dat als je denkt dat je niets voorstelt, het je ego 'verlaagt'? Je DENKT het, en je zegt zelf dat het ego ontstaat uit het denken. Dan wordt het toch juist meer?
Ikzelf koppel ego aan het negatieve, dus gedachten als: 'Ik stel niks voor' zijn sowieso afkomstig van je ego. Ego's houden van negativiteit, denk ik dan zo.
Dus snap niet hoe zo'n gedachte je ego kan verlagen. Kan je het wat meer uitleggen?
Dus op dezelfde manier als hoe je je ego laat ontstaan, kan je je ego een halt toeroepen?quote:Op zondag 25 mei 2014 23:15 schreef Begripvol het volgende:
[..]
Ik zal dit aan de hand van een voorbeeld verduidelijken.
Als iemand veel macht heeft, dan zal hij vanuit zijn ego handelen, omdat hij denkt dat hij alles kan en mag omdat hij machtig is.
Maar als deze zelfde persoon in een toestand verkeert waarbij zijn macht niets voorstelt, dan zal hij vanuit zijn denken zijn ego een halt toeroepen om zijn gedrag hier overeenkomstig aan te passen.
Maar je zou wel eens gelijk kunnen hebben, want het ego kan wel degelijk het denken beïnvloeden, zoals alcohol het denken beïnvloedt.
Doordat het ego het denken kan beïnvloeden, zou je ook niet in staat kunnen zijn om in redelijkheid te handelen. Dit zie je ook vaak gebeuren bij mensen die macht hebben: het ego regeert het denken.
Doet me op een of andere manier aan Hamlet denkenquote:Op dinsdag 27 mei 2014 19:00 schreef shadow0412 het volgende:
Socrates tegen Alcibiades: "Het leven is als een wandeling langs de rand van een ravijn. Elke dag komen we een stap dichterbij. En niemand weet wat er beneden te vinden is."
Vertel!quote:Op dinsdag 27 mei 2014 21:38 schreef Mumit het volgende:
[..]
Doet me op een of andere manier aan Hamlet denken
nice!quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:13 schreef Mumit het volgende:
'Niemand weet wat er beneden de ravijn te vinden is' doelt ongeveer op hetzelfde als "for in that sleep of death what dreams may come, when we have shuffled off this mortal coil" . De onzekerheid over de verre toekomst, voor zover ik de teksten begrepen heb.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |