Niet dat ik mijn gelijk wil krijgen, maar het is een vorm van perspectief zoals ik anderen al verteld heb en waar ik persoonlijk van overtuigd ben.quote:Op maandag 2 september 2013 14:19 schreef UltraR het volgende:
[..]
Het heelal is helemaal niet heel klein...
I know, maar dat maakt dit heelal nog niet klein. In de multiverse theorie heb je dan een heleboel gigantische universums.quote:Op maandag 2 september 2013 14:33 schreef Incognitoman het volgende:
[..]
Niet dat ik mijn gelijk wil krijgen, maar het is een vorm van perspectief zoals ik anderen al verteld heb en waar ik persoonlijk van overtuigd ben.
In Jip-en-Janneketaal: Voor een mier is de aarde zijn universum, voor de mens is dat het heelal, voor een organisme (verder dan wij) is dat alles wat mensen ''nog'' niet kunnen bevatten. Het is dus plausibel om aan te nemen dat er meer bestaat dan het heelal wat wij kennen a.k.a. een multi-versum.
En dat is precies wat ik ermee wou aanduiden, ik ben ook maar een mens uiteraard. Bedankt voor de scherpe opmerking.quote:Op maandag 2 september 2013 14:30 schreef LelijKnap het volgende:
En toch stel je dat het universum klein is. Enerzijds duid je aan dat mensen weinig (kunnen) weten en anderzijds stel je dat het univerum klein is. Twee beweringen die juist duiden een enorm gebrek aan relativiteit/perspectief-afhankelijkheid.
Nou, misschien heb je een punt. Maar kan jij mij vertellen wat ''groot'' is dan?quote:Op maandag 2 september 2013 14:36 schreef UltraR het volgende:
[..]
I know, maar dat maakt dit heelal nog niet klein. In de multiverse theorie heb je dan een heleboel gigantische universums.
Ik ook, en toch weet ik alles....quote:Op maandag 2 september 2013 14:36 schreef Incognitoman het volgende:
En dat is precies wat ik ermee wou aanduiden, ik ben ook maar een mens uiteraard. Bedankt voor de scherpe opmerking.
Groot en klein zijn hetzelfde. Allebei waar en niet-waar. Het bevattingsvermogen (of de vaardigheid) van de mens echter kan wél groot genoeg zijn om het universum te bevatten. Maar dat zullen we (waarschijnlijk) nooit weten. En dus kan het wel aannemelijk zijn dat ons vermogen té klein is.quote:Op maandag 2 september 2013 14:39 schreef Incognitoman het volgende:
Nou, misschien heb je een punt. Maar kan jij mij vertellen wat ''groot'' is dan?
Dus met andere woorden: afstanden bestaan eigenlijk niet? *warp-theorie Het is de ruimtetijd die buigt om het object, het object zelf beweegt niet. *mindfuckquote:Op maandag 2 september 2013 14:41 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Groot en klein zijn hetzelfde. Allebei waar en niet-waar. Het bevattingsvermogen van de mens echter kan wél groot genoeg zijn om het universum te bevatten. Maar dat zullen we (waarschijnlijk) nooit weten.
Haha, zo zou je mijn post kunnen omgooien in een wetenschappelijke theorie, inderdaad. Maar ik doelde slechts op de subjectiviteit van bepalingen als 'groot' en 'klein'. Wat jij in eerste instantie ook trachtte te doen.quote:Op maandag 2 september 2013 14:44 schreef Incognitoman het volgende:
Dus met andere woorden: afstanden bestaan eigenlijk niet? *warp-theorie Het is de ruimtetijd die buigt om het object, het object zelf beweegt niet. *mindfuck
http://scaleofuniverse.com/quote:Op maandag 2 september 2013 14:39 schreef Incognitoman het volgende:
[..]
Nou, misschien heb je een punt. Maar kan jij mij vertellen wat ''groot'' is dan?
Aha, als je het over subjectiviteit hebt dan klopt er sowieso niks aan dit hele verhaal. Over welke post heb je het? Het idee om met een wetenschappelijke theorie te komen lijkt me wel interessant.quote:Op maandag 2 september 2013 14:47 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Haha, zo zou je mijn post kunnen omgooien in een wetenschappelijke theorie, inderdaad. Maar ik doelde slechts op de subjectiviteit van bepalingen als 'groot' en 'klein'. Wat jij in eerste instantie ook trachtte te doen.
Je verhaal is kristalhelder. Dat is wat ik doe, kijken en denken vanuit de mens, en ieder mens heeft een unieke gedachtegang, dat is het mooie aan mens zijn. We doen in principe allebei hetzelfde. Je zou dus kunnen stellen dat onze meningen gedeeltelijk waar/onwaar zijn.quote:Op maandag 2 september 2013 14:48 schreef UltraR het volgende:
[..]
http://scaleofuniverse.com/
Het is uiteraard relatief. Maar toch kan je stellen dat een neutrino klein is, omdat er, voor zover bekend, simpelweg niets kleiners bestaat.
In verhouding daarmee zou ik toch wel willen stellen dat het universum groot is. Sterker nog, dat een mens al groot is. Maar de mens is dan weer heel klein in vergelijking met het universum. In die gedachtengang, die jij dus volgt, zou je dus ook kunnen stellen dat het universum maar klein is in het geheel van het multiversum. Maar daar ben ik het dus niet mee eens, omdat A: het multiversum een onbewezen theorie is en het universum dus het grootste is dat ons bekend is en B: alles wat we hebben het menselijk perspectief is.
Dus vanuit een neutroon gezien is een atoom groot. Vanuit de mens gezien is een atoom klein. En mij lijkt het volkomen logisch om dingen vanuit de mens te bekijken.
Schaamteloze quote ook.quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:55 schreef Molurus het volgende:
"Anything that we scientists can do to weaken the hold of religion, should be done and may, in fact, in the end, be our greatest contribution to civilization."
-Steven Weinberg
(schaamteloze bump)
Wetenschappers moeten zich gewoon niet bezig houden met theologische aangelegenheden. Sowieso lijkt mij dat wetenschap bedrijven vanuit een anti-religieuze bias niet bevorderlijk voor de wetenschap zelf zal zijn.quote:Op maandag 14 oktober 2013 21:55 schreef Molurus het volgende:
"Anything that we scientists can do to weaken the hold of religion, should be done and may, in fact, in the end, be our greatest contribution to civilization."
-Steven Weinberg
Waarom niet? 'Wat is religie?', 'Wat is menselijk welzijn?' en 'welke invloed hebben wetenschap en religie op menselijk welzijn?' zijn vragen die gewoon door de wetenschap kunnen worden gesteld *en* beantwoord.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 10:53 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Wetenschappers moeten zich gewoon niet bezig houden met theologische aangelegenheden. Sowieso lijkt mij dat wetenschap bedrijven vanuit een anti-religieuze bias niet bevorderlijk voor de wetenschap zelf zal zijn.
Goed, dat kan en mag natuurlijk wel. Maar dat (die vragen stellen en onderzoeken) is dan ook wat anders dan wetenschap bedrijven vanuit het oogpunt ''de hold'' te doorbreken, vooral als die vragen gaan over (de invloed van religie). Dan zit je namelijk zeker met bias.quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:22 schreef Molurus het volgende:
Waarom niet? 'Wat is religie?', 'Wat is menselijk welzijn?' en 'welke invloed hebben wetenschap en religie op menselijk welzijn?' zijn vragen die gewoon door de wetenschap kunnen worden gesteld *en* beantwoord.
Dat doen theologen en ander gelovig volk toch net zo goed?quote:Op woensdag 16 oktober 2013 11:42 schreef LelijKnap het volgende:
[..]
Wetenschap kan zich met religieuze zaken bezig houden in de zin dat ze zouden kunnen proberen bepaalde religieuze claims te toetsen, maar wat je veelal ziet -en wat mij tegenstaat- is dat wetenschappers te vaak met zaken (theologische en metafysische) bemoeien en denken waarheidsclaims te kunnen poneren vanuit hun eigen specifieke onderzoeksgebied. En niet met succes.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |