abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 2 september 2013 @ 14:33:49 #101
411108 Incognitoman
Ik hou ook van jou.
pi_130741642
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:19 schreef UltraR het volgende:

[..]

Het heelal is helemaal niet heel klein...
Niet dat ik mijn gelijk wil krijgen, maar het is een vorm van perspectief zoals ik anderen al verteld heb en waar ik persoonlijk van overtuigd ben.

In Jip-en-Janneketaal: Voor een mier is de aarde zijn universum, voor de mens is dat het heelal, voor een organisme (verder dan wij) is dat alles wat mensen ''nog'' niet kunnen bevatten. Het is dus plausibel om aan te nemen dat er meer bestaat dan het heelal wat wij kennen a.k.a. een multi-versum.
pi_130741707
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:33 schreef Incognitoman het volgende:

[..]

Niet dat ik mijn gelijk wil krijgen, maar het is een vorm van perspectief zoals ik anderen al verteld heb en waar ik persoonlijk van overtuigd ben.

In Jip-en-Janneketaal: Voor een mier is de aarde zijn universum, voor de mens is dat het heelal, voor een organisme (verder dan wij) is dat alles wat mensen ''nog'' niet kunnen bevatten. Het is dus plausibel om aan te nemen dat er meer bestaat dan het heelal wat wij kennen a.k.a. een multi-versum.
I know, maar dat maakt dit heelal nog niet klein. In de multiverse theorie heb je dan een heleboel gigantische universums.

Pas als je zoiets als in het einde van Men in Black zou hebben zou je kunnen zeggen dat het heelal klein is, maar nog altijd niet voor ons.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  maandag 2 september 2013 @ 14:36:49 #103
411108 Incognitoman
Ik hou ook van jou.
pi_130741709
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:30 schreef LelijKnap het volgende:
En toch stel je dat het universum klein is. Enerzijds duid je aan dat mensen weinig (kunnen) weten en anderzijds stel je dat het univerum klein is. Twee beweringen die juist duiden een enorm gebrek aan relativiteit/perspectief-afhankelijkheid.
En dat is precies wat ik ermee wou aanduiden, ik ben ook maar een mens uiteraard. Bedankt voor de scherpe opmerking.
  maandag 2 september 2013 @ 14:39:27 #104
411108 Incognitoman
Ik hou ook van jou.
pi_130741777
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:36 schreef UltraR het volgende:

[..]

I know, maar dat maakt dit heelal nog niet klein. In de multiverse theorie heb je dan een heleboel gigantische universums.
Nou, misschien heb je een punt. Maar kan jij mij vertellen wat ''groot'' is dan?
pi_130741783
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:36 schreef Incognitoman het volgende:
En dat is precies wat ik ermee wou aanduiden, ik ben ook maar een mens uiteraard. Bedankt voor de scherpe opmerking.
Ik ook, en toch weet ik alles.... :7

Nee, maar geen probleem.
pi_130741838
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:39 schreef Incognitoman het volgende:
Nou, misschien heb je een punt. Maar kan jij mij vertellen wat ''groot'' is dan?
Groot en klein zijn hetzelfde. Allebei waar en niet-waar. Het bevattingsvermogen (of de vaardigheid) van de mens echter kan wél groot genoeg zijn om het universum te bevatten. Maar dat zullen we (waarschijnlijk) nooit weten. En dus kan het wel aannemelijk zijn dat ons vermogen té klein is.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 14:42:55 ]
  maandag 2 september 2013 @ 14:44:22 #107
411108 Incognitoman
Ik hou ook van jou.
pi_130741915
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:41 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Groot en klein zijn hetzelfde. Allebei waar en niet-waar. Het bevattingsvermogen van de mens echter kan wél groot genoeg zijn om het universum te bevatten. Maar dat zullen we (waarschijnlijk) nooit weten.
Dus met andere woorden: afstanden bestaan eigenlijk niet? *warp-theorie Het is de ruimtetijd die buigt om het object, het object zelf beweegt niet. *mindfuck
pi_130741990
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:44 schreef Incognitoman het volgende:
Dus met andere woorden: afstanden bestaan eigenlijk niet? *warp-theorie Het is de ruimtetijd die buigt om het object, het object zelf beweegt niet. *mindfuck
Haha, zo zou je mijn post kunnen omgooien in een wetenschappelijke theorie, inderdaad. Maar ik doelde slechts op de subjectiviteit van bepalingen als 'groot' en 'klein'. Wat jij in eerste instantie ook trachtte te doen.

''Te klein'' is overigens anders dan ''klein'' als term op zichzelf. Omdat ''te klein'' gemeten kan (lees: moet) worden aan iets anders. Zo kan het feitelijk juist zijn dat iets te klein is (b.v. een kind dat te klein is OM ergens bij te kunnen, of dat het vermogen v.d. mens te klein is OM iets te kunnen begrijpen), maar stellen dat iets 'an sich' klein is, is een ander verhaal, namelijk omdat je dan een absolute aanduiding tracht te geven. In dat opzicht kan iets (het universum) ook te groot zijn OM te kunnen bevatten. Zegt niets over of het universum daadwerkelijk groot is...

[ Bericht 28% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 14:52:12 ]
pi_130742015
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:39 schreef Incognitoman het volgende:

[..]

http://scaleofuniverse.com/

Het is uiteraard relatief. Maar toch kan je stellen dat een neutrino klein is, omdat er, voor zover bekend, simpelweg niets kleiners bestaat.

In verhouding daarmee zou ik toch wel willen stellen dat het universum groot is. Sterker nog, dat een mens al groot is. Maar de mens is dan weer heel klein in vergelijking met het universum. In die gedachtengang, die jij dus volgt, zou je dus ook kunnen stellen dat het universum maar klein is in het geheel van het multiversum. Maar daar ben ik het dus niet mee eens, omdat A: het multiversum een onbewezen theorie is en het universum dus het grootste is dat ons bekend is en B: alles wat we hebben het menselijk perspectief is.
Dus vanuit een neutroon gezien is een atoom groot. Vanuit de mens gezien is een atoom klein. En mij lijkt het volkomen logisch om dingen vanuit de mens te bekijken.
Religion taking credit for morality and ethics is like Justin Bieber taking credit for the creation of music.
  maandag 2 september 2013 @ 14:53:50 #110
411108 Incognitoman
Ik hou ook van jou.
pi_130742173
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:47 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Haha, zo zou je mijn post kunnen omgooien in een wetenschappelijke theorie, inderdaad. Maar ik doelde slechts op de subjectiviteit van bepalingen als 'groot' en 'klein'. Wat jij in eerste instantie ook trachtte te doen.
Aha, als je het over subjectiviteit hebt dan klopt er sowieso niks aan dit hele verhaal. Over welke post heb je het? Het idee om met een wetenschappelijke theorie te komen lijkt me wel interessant.
  maandag 2 september 2013 @ 15:01:10 #111
411108 Incognitoman
Ik hou ook van jou.
pi_130742384
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 14:48 schreef UltraR het volgende:

[..]

http://scaleofuniverse.com/

Het is uiteraard relatief. Maar toch kan je stellen dat een neutrino klein is, omdat er, voor zover bekend, simpelweg niets kleiners bestaat.

In verhouding daarmee zou ik toch wel willen stellen dat het universum groot is. Sterker nog, dat een mens al groot is. Maar de mens is dan weer heel klein in vergelijking met het universum. In die gedachtengang, die jij dus volgt, zou je dus ook kunnen stellen dat het universum maar klein is in het geheel van het multiversum. Maar daar ben ik het dus niet mee eens, omdat A: het multiversum een onbewezen theorie is en het universum dus het grootste is dat ons bekend is en B: alles wat we hebben het menselijk perspectief is.
Dus vanuit een neutroon gezien is een atoom groot. Vanuit de mens gezien is een atoom klein. En mij lijkt het volkomen logisch om dingen vanuit de mens te bekijken.
Je verhaal is kristalhelder. Dat is wat ik doe, kijken en denken vanuit de mens, en ieder mens heeft een unieke gedachtegang, dat is het mooie aan mens zijn. We doen in principe allebei hetzelfde. Je zou dus kunnen stellen dat onze meningen gedeeltelijk waar/onwaar zijn.
pi_130837746
Mooie citaten zeg...
pi_130878494
Attention is the rarest and purest form of generosity - Simone Weil
What separates us is also our link - Simone Weil

[ Bericht 28% gewijzigd door deelnemer op 07-09-2013 14:44:21 ]
The view from nowhere.
pi_132171989
"Anything that we scientists can do to weaken the hold of religion, should be done and may, in fact, in the end, be our greatest contribution to civilization."
-Steven Weinberg

(schaamteloze bump)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_132211622
If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble,
you wouldn't sit for a month.

Theodore Roosevelt

Character is like a tree and reputation like a shadow. The shadow is what we think of it; the tree is the real thing.

Abraham Lincoln

Our greatest happiness does not depend on the condition of life in which chance has placed us, but is always the result of a good conscience, good health, occupation, and freedom in all just pursuits.

Thomas Jefferson
pi_132218701
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 21:55 schreef Molurus het volgende:
"Anything that we scientists can do to weaken the hold of religion, should be done and may, in fact, in the end, be our greatest contribution to civilization."
-Steven Weinberg

(schaamteloze bump)
Schaamteloze quote ook. :P

"But the real question is, has Nemo found himself?"

-Nishlo (http://nishlo.tumblr.com/)
pi_132219428
quote:
0s.gif Op maandag 14 oktober 2013 21:55 schreef Molurus het volgende:
-Steven Weinberg
Wetenschappers moeten zich gewoon niet bezig houden met theologische aangelegenheden. Sowieso lijkt mij dat wetenschap bedrijven vanuit een anti-religieuze bias niet bevorderlijk voor de wetenschap zelf zal zijn.

-Ik
  woensdag 16 oktober 2013 @ 11:11:28 #118
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_132219861
Freedom of speech does not equal freedom from criticism
- random mensen op het internet
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_132220152
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 10:53 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Wetenschappers moeten zich gewoon niet bezig houden met theologische aangelegenheden. Sowieso lijkt mij dat wetenschap bedrijven vanuit een anti-religieuze bias niet bevorderlijk voor de wetenschap zelf zal zijn.
Waarom niet? 'Wat is religie?', 'Wat is menselijk welzijn?' en 'welke invloed hebben wetenschap en religie op menselijk welzijn?' zijn vragen die gewoon door de wetenschap kunnen worden gesteld *en* beantwoord.

Dus ik zou niet weten waarom de wetenschap zich niet met religie zou mogen of zelfs moeten bezighouden.

Steven Weinberg aan het woord hierover:

pi_132220774
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 11:22 schreef Molurus het volgende:
Waarom niet? 'Wat is religie?', 'Wat is menselijk welzijn?' en 'welke invloed hebben wetenschap en religie op menselijk welzijn?' zijn vragen die gewoon door de wetenschap kunnen worden gesteld *en* beantwoord.
Goed, dat kan en mag natuurlijk wel. Maar dat (die vragen stellen en onderzoeken) is dan ook wat anders dan wetenschap bedrijven vanuit het oogpunt ''de hold'' te doorbreken, vooral als die vragen gaan over (de invloed van religie). Dan zit je namelijk zeker met bias.
Alhoewel ik mij afvraag hoe een wetenschapper de vraag ''wat religie is'' moet beantwoorden.

Wetenschap kan zich met religieuze zaken bezig houden in de zin dat ze zouden kunnen proberen bepaalde religieuze claims te toetsen, maar wat je veelal ziet -en wat mij tegenstaat- is dat wetenschappers te vaak met zaken (theologische en metafysische) bemoeien en denken waarheidsclaims te kunnen poneren vanuit hun eigen specifieke onderzoeksgebied. En niet met succes.
pi_132221821
quote:
0s.gif Op woensdag 16 oktober 2013 11:42 schreef LelijKnap het volgende:

[..]

Wetenschap kan zich met religieuze zaken bezig houden in de zin dat ze zouden kunnen proberen bepaalde religieuze claims te toetsen, maar wat je veelal ziet -en wat mij tegenstaat- is dat wetenschappers te vaak met zaken (theologische en metafysische) bemoeien en denken waarheidsclaims te kunnen poneren vanuit hun eigen specifieke onderzoeksgebied. En niet met succes.
Dat doen theologen en ander gelovig volk toch net zo goed?

Gewoon schouders ophalen en beseffen dat alles relatief is.
Conscience do cost.
pi_132222120
Misschien beter hier verder:

F&L / Wetenschap vs. geloof #4

:)
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:34:15 #123
414411 teveelgedachten
ontlading van gedachten
pi_132335730
Watch your thoughts; they become words. Watch your words; they become actions. Watch your actions; they become habit. Watch your habits; they become character. Watch your character; it becomes your destiny.”

Lao Tzu

Let op je gedachten, ze worden je woorden. let op je woorden, ze worden je daden. let op je daden, ze worden je gewoontes. let op je gewoontes, ze worden je karakter. let op je karakter het word je lot!

Denk er vaak aan ik vind het echt bijzonder.
  zaterdag 19 oktober 2013 @ 20:39:31 #124
414411 teveelgedachten
ontlading van gedachten
pi_132336028
"Vriendelijk omgaan met mensen is de helft van het verstand, een goede vraag is de helft van de kennis en een goede denkwijze is de helft van het leven!"
[Umar ibn al-Khattab]
pi_132339986
• Hoe fragieler het idee hoe angstaanjagender zijn verdedigers.
Nabil Fayyad (Syrische schrijver)

• De beste manier om je vrijheid te verliezen is door deze onverantwoord te uit te oefenen.

• Nothing is for free especially freedom

• Je verdiend het respect dat je geeft.

• Better to be trusted then to be liked.

• Niemand kan je zelfrespect nemen je kunt het alleen weggeven

• Met verwijten bereik je niets met verantwoordelijkheid bereik je alles
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')