Mooie uitspraak ook.quote:Op zaterdag 28 december 2013 10:01 schreef rootus het volgende:
[..]
We zien de wereld zoals wij zijn.
Inderdaad.quote:Jij mag daar dus helemaal zelf een antwoord op geven.
Wat je van mijn antwoordt ook denkt: Het is een eerlijk antwoord en ik vind het een goed antwoord.
Ik ken de spreuk niet, maar ik wil best een poging doen:quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:18 schreef Skillsy het volgende:
Er heeft altijd een citaat van F. M. Dostoyevsky aan de muur gehangen in de slaapkamer van mijn opa en oma.
De citatie gaat als volgt :
"In onze wereld wordt teugelloosheid vereenzelvigd met VRIJHEID terwijl werkelijke vrijheid slechts door de overwinning van zichzelf en zijn eigen wil bereikt wordt"
Nooit begrepen noch gevraagd naar de betekenis. Tijdens het opruimen van oude spullen van mijn opa kwam ik deze weer tegen. Mischien kan iemand me op weg helpen door zijn/haar interpretatie te geven?
Idd. Pas als je je primaire emotionele driften overwint, heb je rationele controle over je acties. Pas dan kun je plannen maken en je aan die plannen houden, je gedragen zoals je vindt dat je je moet gedragen, etc. Zonder dat ben je als een hond of een puber: vooral beheerst door je diepere emotionele impulsen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:18 schreef Skillsy het volgende:
Er heeft altijd een citaat van F. M. Dostoyevsky aan de muur gehangen in de slaapkamer van mijn opa en oma.
"In onze wereld wordt teugelloosheid vereenzelvigd met VRIJHEID terwijl werkelijke vrijheid slechts door de overwinning van zichzelf en zijn eigen wil bereikt wordt"
Nooit begrepen noch gevraagd naar de betekenis. Tijdens het opruimen van oude spullen van mijn opa kwam ik deze weer tegen. Mischien kan iemand me op weg helpen door zijn/haar interpretatie te geven?
Nu maak je het nog moeilijker voor me Molurusquote:Op woensdag 8 januari 2014 11:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ken de spreuk niet, maar ik wil best een poging doen:
"vrijheid is niet niet gedwongen worden door je omgeving maar niet gedwongen worden door je eigen wil".
Als die interpretatie juist is dan lijkt die uitspraak een aantal niet voor de hand liggende premissen te bevatten. Zoals de gedachte dat je eigen wil geheel gescheiden is van je omgeving. Als je het mij vraagt lopen die twee naadloos in elkaar over.
Bovendien zie ik niet precies wat 'vrijheid van je eigen wil' anders is dan totale willekeur.
Oké, dat begrijp ik wel. Heb het zelf geen bijzondere uitspraak gevonden maar omdat ik deze ineens weer zag opduiken wilde ik weten wat hij bedoeld. Mijn opa had het in ieder geval belangrijk genoeg gevonden om het een plaatsje aan de muur te hangenquote:Op woensdag 8 januari 2014 11:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Idd. Pas als je je primaire emotionele driften overwint, heb je rationele controle over je acties. Pas dan kun je plannen maken en je aan die plannen houden, je gedragen zoals je vindt dat je je moet gedragen, etc. Zonder dat ben je als een hond of een puber: vooral beheerst door je diepere emotionele impulsen.
quote:Because in our culture we overvalue the intellect, we imagine that to become enlightened demands extraordinary intelligence. In fact, many kinds of cleverness are just further obscurations. There is a Tibetan saying: “If you are too clever, you could miss the point entirely.”
Patrul Rinpoche said: “The logical mind seems interesting, but it is the seed of delusion.” People can become obsessed with their own theories and miss the point of everything. In Tibet we say: “Theories are like patches on a coat, one day they just wear off.”
- Sogyal Rinpoche
Wil er even aan toevoegen dat Dostoyevsky een zwaar gelovige mens was.quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:18 schreef Skillsy het volgende:
Wil even erop inspringen dat deze heer die het citaat geschreven heeft een erg gelovig man was. Wellicht als je het leest onder loep van geloof het weer een hele andere kijk krijgt. Daar ik niet veel verstand heb van het Russische geloof want dat was weer anders dan dat de katholieke of protestanten het hebben. Ik wil enkel dat erbij toevoegen.quote:Op woensdag 8 januari 2014 17:31 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Nu maak je het nog moeilijker voor me Molurus
[..]
Oké, dat begrijp ik wel. Heb het zelf geen bijzondere uitspraak gevonden maar omdat ik deze ineens weer zag opduiken wilde ik weten wat hij bedoeld. Mijn opa had het in ieder geval belangrijk genoeg gevonden om het een plaatsje aan de muur te hangen
Deze is echt gaaf. Props.quote:
Ik las inderdaad op Wikipedia dat hij zeer gelovig was. Mijn opa en oma hebben vele citaten van hem. En ik herken zijn foto ( die hing ook bij mijn grootouders aan de muur) Waarschijnlijk door mijn oma die van Russische orgine is meekregen. Het heeft voor mij vooral sentimitele waarde, niet dat ik met hem eens ben.quote:Op donderdag 9 januari 2014 11:09 schreef Spongeboss het volgende:
[..]
Wil er even aan toevoegen dat Dostoyevsky een zwaar gelovige mens was.
Wat ik denk is dus dat het een gelovige draai zal hebben. Met het teugelloosheid wordt misschien bedoelt, het zondigen het vrij zijn, het doen wat je wilt. Leven in decadentie.
Wellicht als je het leest onder loep van geloof het weer een hele andere kijk krijgt. Daar ik niet veel verstand heb van het Russische geloof want dat was weer anders dan dat de katholieke of protestanten het hebben. Ik wil enkel dat erbij toevoegen.
Bedoel je Job uit de Tanakh??quote:Het boek Job kan je bijvoorbeeld lezen door een religieuze bril of door een filosofische bril. Met de filosofische bril is het boek veel interessanter dan mensen eigenlijk denken.
'quote:Op donderdag 9 januari 2014 21:26 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik las inderdaad op Wikipedia dat hij zeer gelovig was. Mijn opa en oma hebben vele citaten van hem. En ik herken zijn foto ( die hing ook bij mijn grootouders aan de muur) Waarschijnlijk door mijn oma die van Russische orgine is meekregen. Het heeft voor mij vooral sentimitele waarde, niet dat ik met hem eens ben.
[..]
Bedoel je Job uit de Tanakh??
Wat mij betreft heeft dat niets met willekeur te maken.quote:Op woensdag 8 januari 2014 11:41 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik ken de spreuk niet, maar ik wil best een poging doen:
"vrijheid is niet niet gedwongen worden door je omgeving maar niet gedwongen worden door je eigen wil".
Als die interpretatie juist is dan lijkt die uitspraak een aantal niet voor de hand liggende premissen te bevatten. Zoals de gedachte dat je eigen wil geheel gescheiden is van je omgeving. Als je het mij vraagt lopen die twee naadloos in elkaar over.
Bovendien zie ik niet precies wat 'vrijheid van je eigen wil' anders is dan totale willekeur.
Het betekent dat vragen stellen per definitie niet dom is. Het niet stellen van vragen is dom. Daar doelt deze citaat op.quote:Op vrijdag 29 november 2013 14:42 schreef rootus het volgende:
[..]
Voordat je deze vraag stelde was het een domme vraag.
Nadat je hem stelt promoveer je de vraag naar een gewone vraag of een slimme vraag.
Elke vraag die gesteld wordt is dus niet dom.
Er zijn alleen domme antwoorden en "ik weet het niet" reken ik daar zeer zeker niet toe.
Behalve als je een moderne wc hebt die zichzelf automatisch reinigt.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 00:29 schreef Skillsy het volgende:
"Een koude wc-bril is balen, maar een warme wc-bril is gewoon eng"
quote:Op donderdag 22 mei 2014 23:20 schreef Begripvol het volgende:
Het gaat bij mij niet om wat de roker doet met zichzelf, maar om wat hij doet met anderen.
Hij kiest ervoor om zichzelf te schaden en ondertussen brengt hij op een vriendelijke manier sluipende, kankerverwekkende schade toe aan anderen.
Citaat: Begripvol
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |