abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_134793798
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 december 2013 10:01 schreef rootus het volgende:

[..]

We zien de wereld zoals wij zijn.
Mooie uitspraak ook. :Y

quote:
Jij mag daar dus helemaal zelf een antwoord op geven.
Wat je van mijn antwoordt ook denkt: Het is een eerlijk antwoord en ik vind het een goed antwoord.
Inderdaad. :)
pi_135225794
Er heeft altijd een citaat van F. M. Dostoyevsky aan de muur gehangen in de slaapkamer van mijn opa en oma.

De citatie gaat als volgt :

"In onze wereld wordt teugelloosheid vereenzelvigd met VRIJHEID terwijl werkelijke vrijheid slechts door de overwinning van zichzelf en zijn eigen wil bereikt wordt"

Nooit begrepen noch gevraagd naar de betekenis. Tijdens het opruimen van oude spullen van mijn opa kwam ik deze weer tegen. Mischien kan iemand me op weg helpen door zijn/haar interpretatie te geven?
pi_135226551
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 11:18 schreef Skillsy het volgende:
Er heeft altijd een citaat van F. M. Dostoyevsky aan de muur gehangen in de slaapkamer van mijn opa en oma.

"In onze wereld wordt teugelloosheid vereenzelvigd met VRIJHEID terwijl werkelijke vrijheid slechts door de overwinning van zichzelf en zijn eigen wil bereikt wordt"

Nooit begrepen noch gevraagd naar de betekenis. Tijdens het opruimen van oude spullen van mijn opa kwam ik deze weer tegen. Mischien kan iemand me op weg helpen door zijn/haar interpretatie te geven?
Ik ken de spreuk niet, maar ik wil best een poging doen:

"vrijheid is niet niet gedwongen worden door je omgeving maar niet gedwongen worden door je eigen wil".

Als die interpretatie juist is dan lijkt die uitspraak een aantal niet voor de hand liggende premissen te bevatten. Zoals de gedachte dat je eigen wil geheel gescheiden is van je omgeving. Als je het mij vraagt lopen die twee naadloos in elkaar over.

Bovendien zie ik niet precies wat 'vrijheid van je eigen wil' anders is dan totale willekeur. :)
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 8 januari 2014 @ 11:50:01 #154
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_135226827
quote:

Idd. Pas als je je primaire emotionele driften overwint, heb je rationele controle over je acties. Pas dan kun je plannen maken en je aan die plannen houden, je gedragen zoals je vindt dat je je moet gedragen, etc. Zonder dat ben je als een hond of een puber: vooral beheerst door je diepere emotionele impulsen.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_135239266
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 11:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

"vrijheid is niet niet gedwongen worden door je omgeving maar niet gedwongen worden door je eigen wil".

Als die interpretatie juist is dan lijkt die uitspraak een aantal niet voor de hand liggende premissen te bevatten. Zoals de gedachte dat je eigen wil geheel gescheiden is van je omgeving. Als je het mij vraagt lopen die twee naadloos in elkaar over.

Bovendien zie ik niet precies wat 'vrijheid van je eigen wil' anders is dan totale willekeur. :)
Nu maak je het nog moeilijker voor me Molurus ;)

quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 11:50 schreef Perrin het volgende:

[..]

Idd. Pas als je je primaire emotionele driften overwint, heb je rationele controle over je acties. Pas dan kun je plannen maken en je aan die plannen houden, je gedragen zoals je vindt dat je je moet gedragen, etc. Zonder dat ben je als een hond of een puber: vooral beheerst door je diepere emotionele impulsen.
Oké, dat begrijp ik wel. Heb het zelf geen bijzondere uitspraak gevonden maar omdat ik deze ineens weer zag opduiken wilde ik weten wat hij bedoeld. Mijn opa had het in ieder geval belangrijk genoeg gevonden om het een plaatsje aan de muur te hangen :P
pi_135249023
  woensdag 8 januari 2014 @ 22:08:15 #157
419250 Spongeboss
Middelpunt van de wereld.
pi_135253138
Love is essential. Sex, a mere accident.

Pessoa
Het leven is een vijand die je niet met een uppercut kan slaan.
Kapotte topics van een kapotte jongen - Spongeboss
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
pi_135254369
quote:
Because in our culture we overvalue the intellect, we imagine that to become enlightened demands extraordinary intelligence. In fact, many kinds of cleverness are just further obscurations. There is a Tibetan saying: “If you are too clever, you could miss the point entirely.”
Patrul Rinpoche said: “The logical mind seems interesting, but it is the seed of delusion.” People can become obsessed with their own theories and miss the point of everything. In Tibet we say: “Theories are like patches on a coat, one day they just wear off.”

- Sogyal Rinpoche
pi_135256462
http://www.highexistence.(...)at-will-empower-you/

En dan de eerste blauwe tekst van Nietzsche.
  donderdag 9 januari 2014 @ 11:09:57 #160
419250 Spongeboss
pi_135266482
quote:

Wil er even aan toevoegen dat Dostoyevsky een zwaar gelovige mens was.

Wat ik denk is dus dat het een gelovige draai zal hebben. Met het teugelloosheid wordt misschien bedoelt, het zondigen het vrij zijn, het doen wat je wilt. Leven in decadentie.
quote:
10s.gif Op woensdag 8 januari 2014 17:31 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Nu maak je het nog moeilijker voor me Molurus ;)

[..]

Oké, dat begrijp ik wel. Heb het zelf geen bijzondere uitspraak gevonden maar omdat ik deze ineens weer zag opduiken wilde ik weten wat hij bedoeld. Mijn opa had het in ieder geval belangrijk genoeg gevonden om het een plaatsje aan de muur te hangen :P
Wil even erop inspringen dat deze heer die het citaat geschreven heeft een erg gelovig man was. Wellicht als je het leest onder loep van geloof het weer een hele andere kijk krijgt. Daar ik niet veel verstand heb van het Russische geloof want dat was weer anders dan dat de katholieke of protestanten het hebben. Ik wil enkel dat erbij toevoegen.

Het boek Job kan je bijvoorbeeld lezen door een religieuze bril of door een filosofische bril. Met de filosofische bril is het boek veel interessanter dan mensen eigenlijk denken.
Het belangrijkste wordt onderdrukt als in de kelder van Fritzl, de duivel woont naast de deur, geloof me, dat is het stigma van mensen.
pi_135273674
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 20:52 schreef Molurus het volgende:
[ afbeelding ]
Deze is echt gaaf. Props.

Maybe this planet, is another's planet hell. - Aldous Huxley
That all men are equal is a proposition to which, at ordinary times, no sane human being has ever given his assent.
pi_135291902
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 11:09 schreef Spongeboss het volgende:

[..]

Wil er even aan toevoegen dat Dostoyevsky een zwaar gelovige mens was.

Wat ik denk is dus dat het een gelovige draai zal hebben. Met het teugelloosheid wordt misschien bedoelt, het zondigen het vrij zijn, het doen wat je wilt. Leven in decadentie.

Wellicht als je het leest onder loep van geloof het weer een hele andere kijk krijgt. Daar ik niet veel verstand heb van het Russische geloof want dat was weer anders dan dat de katholieke of protestanten het hebben. Ik wil enkel dat erbij toevoegen.
Ik las inderdaad op Wikipedia dat hij zeer gelovig was. Mijn opa en oma hebben vele citaten van hem. En ik herken zijn foto ( die hing ook bij mijn grootouders aan de muur) Waarschijnlijk door mijn oma die van Russische orgine is meekregen. Het heeft voor mij vooral sentimitele waarde, niet dat ik met hem eens ben.

quote:
Het boek Job kan je bijvoorbeeld lezen door een religieuze bril of door een filosofische bril. Met de filosofische bril is het boek veel interessanter dan mensen eigenlijk denken.
Bedoel je Job uit de Tanakh??
  donderdag 9 januari 2014 @ 21:41:14 #163
419250 Spongeboss
pi_135292800
quote:
0s.gif Op donderdag 9 januari 2014 21:26 schreef Skillsy het volgende:

[..]

Ik las inderdaad op Wikipedia dat hij zeer gelovig was. Mijn opa en oma hebben vele citaten van hem. En ik herken zijn foto ( die hing ook bij mijn grootouders aan de muur) Waarschijnlijk door mijn oma die van Russische orgine is meekregen. Het heeft voor mij vooral sentimitele waarde, niet dat ik met hem eens ben.

[..]

Bedoel je Job uit de Tanakh??
'
Aah kijk eens aan van Russische origine, interessante cultuur dat Rusland. Maar klopt de sentimentele waarde aan zoiets is belangrijker.

Wat betreft Job bedoel ik bijbel oud testament.
pi_135347222
Het leven kan alleen achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd..
Soren Kierkegaard
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  dinsdag 20 mei 2014 @ 23:09:06 #165
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140188591
"The saddest aspect of life right now is that science gathers knowledge faster than society gathers wisdom." - Isaac Asimov
  dinsdag 20 mei 2014 @ 23:53:01 #166
427319 Amaris-Airlie
Because I'm happy?
pi_140190615
‘Ik kan hem zoeken als hij er niet is, maar hem niet ophangen als hij er niet is.
Men zou kunnen willen zeggen: “Dan moet hij er toch ook zijn als ik hem zoek.”
- Dan moet hij er ook zijn als ik hem niet vind, en ook als hij helemaal niet bestaat.’

- Ludwig Wittgenstein
Kon ik het geluk maar schilderen
pi_140195449
quote:
0s.gif Op woensdag 8 januari 2014 11:41 schreef Molurus het volgende:

[..]

Wat mij betreft heeft dat niets met willekeur te maken.
Hij zegt; dat degene die al zijn eigen lusten en behoeften (waarschijnlijk zonder morele overweging) achterna jaagt niet werkelijk vrij is, maar degene die deze lusten beheerst en daarmee dus zijn eigen wil stuurt (waarschijnlijk ook ten behoeve van maatschappelijke regels en morele kwesties, oftewel ten behoeve van anderen) echt vrij is. De laatste heeft een keuze, de eerste laat zich leiden door een keuze die voor hem gemaakt is.
pi_140195524
quote:
0s.gif Op vrijdag 29 november 2013 14:42 schreef rootus het volgende:

[..]

Voordat je deze vraag stelde was het een domme vraag.
Nadat je hem stelt promoveer je de vraag naar een gewone vraag of een slimme vraag.

Elke vraag die gesteld wordt is dus niet dom.
Er zijn alleen domme antwoorden en "ik weet het niet" reken ik daar zeer zeker niet toe.
Het betekent dat vragen stellen per definitie niet dom is. Het niet stellen van vragen is dom. Daar doelt deze citaat op.
pi_140261045
quote:
0s.gif Op vrijdag 5 juli 2013 00:29 schreef Skillsy het volgende:
"Een koude wc-bril is balen, maar een warme wc-bril is gewoon eng"
Behalve als je een moderne wc hebt die zichzelf automatisch reinigt.
'Hij die een slaaf bezit, is zelf ook een slaaf!'
pi_140261875
Ik heb gemerkt dat het veelal religieuze mannen zijn die vrouwen afzeiken.
Komt dat doordat zij verborgen homofiele eigenschappen bezitten waardoor zij hun agressie botvieren op deze argeloze vrouwen?
pi_140262310
Kinderen leven in een fantasierijke wereld.
Was ik maar een kind, dan was mijn wereld nu rijk en fantastisch.
Citaat: Begripvol
pi_140263015
Het gaat bij mij niet om wat de roker doet met zichzelf, maar om wat hij doet met anderen.
Hij kiest ervoor om zichzelf te schaden en ondertussen brengt hij op een vriendelijke manier sluipende, kankerverwekkende schade toe aan anderen.
pi_140263519
Ik ben het eens met jou als je tegen mij zegt: “Ik hou van jou”.
Maar ik ben het niet eens met jou als je mij vraagt: “Hou je van mij?”
pi_140264372
Het leven gaat mij ongemerkt voorbij.
Had ik geleefd, dan had mijn leven stilgestaan.
pi_140264740
quote:
0s.gif Op donderdag 22 mei 2014 23:20 schreef Begripvol het volgende:
Het gaat bij mij niet om wat de roker doet met zichzelf, maar om wat hij doet met anderen.
Hij kiest ervoor om zichzelf te schaden en ondertussen brengt hij op een vriendelijke manier sluipende, kankerverwekkende schade toe aan anderen.
:')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')