Want?quote:
quote:Op dinsdag 27 juli 2021 07:10 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Ik was vooral blij toen alles achter de rug was. Nieuwbouw is leuk, maar op een gegeven moment was ik er wel klaar mee, er ging een hoop tijd in zitten.Ik was ook wel blij dat het klaar was, maar dat was vooral omdat we tussendoor heel klein woonden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het proces zelf vond ik geweldig, maar ik was ook elke dag met een thermos koffie op de bouw, en als ze met veel waren haalde ik die om 12 uur weer op om nog een pot koffie te brengen.
Korte lijntjes op die manier, als er vragen waren hoefden ze dat niet via de aannemer te spelen maar wisten ze dat ik er om 09.30 met koffie zou zijn, en anders belden ze wel of ik even naar de bouw kon komen.
Nare aannemer achteraf. Belachelijk traineren en treiteren van dingen. Lang verhaal. Maar heeft mn acceptatievermogen enorm op de proef gesteld. Ben ook zeker een paar keer uitgevallen. En dat als nuchtere Groningerquote:
Klinkt bekend. Schoonfamilie heeft zoiets ook gehad. Uiteindelijk is het dak gestut met I-balken omdat de draagmuren te licht waren en zitten de dakvensters op de verkeerde plaats, door tekening omgedraaid.quote:Op dinsdag 27 juli 2021 10:49 schreef Rene het volgende:
[..]
Nare aannemer achteraf. Belachelijk traineren en treiteren van dingen. Lang verhaal. Maar heeft mn acceptatievermogen enorm op de proef gesteld. Ben ook zeker een paar keer uitgevallen. En dat als nuchtere Groninger!
Och, huis dat 2 meter tever naar voren geplaatst is. Huilende gemeente. Ramen op verkeerde hoogte. Dingennnnnquote:Op dinsdag 27 juli 2021 15:42 schreef blomke het volgende:
[..]
Klinkt bekend. Schoonfamilie heeft zoiets ook gehad. Uiteindelijk is het dak gestut met I-balken omdat de draagmuren te licht waren en zitten de dakvensters op de verkeerde plaats, door tekening omgedraaid.
quote:Op donderdag 25 juli 2013 08:17 schreef Leandra het volgende:
Maar ik kom er over 4 jaar op terug, het koopcontract is getekend, de overdracht is over 2 weken.
Kijken we over 4 jaar wat het huis dan waard is.
quote:Op maandag 24 juli 2017 19:10 schreef Leandra het volgende:
En daar zijn we dan, 4 jaar later.
Toen; Gekocht voor 325.000, tijdje later wat aanpassingen gedaan die zo'n 30.000 gekost hebben.
Nu: Als ik het voor 400.000 te koop zet kan ik direct verhuisdozen bestellen en biedt men waarschijnlijk tegen elkaar op over de vraagprijs heen, maar ik wil hier niet weg, net de meeste mensen die hier wonen, want er komt maar zelden iets te koop, maar als er iets te koop komt dan is het zo weg.
Al met al; in 4 jaar tijd minimaal 45.000 waardestijging, daar waar je nog stelde dat de huizenprijzen anno 2017 zeker lager zouden zijn dan in 2013.
En wederom een update....quote:Op zondag 25 juli 2021 17:13 schreef Leandra het volgende:
2013:
2017:
Schopje en update... we zijn weer 4 jaar verder.
Stand van zaken: Huis dat we (tegen het advies van de experts hier) in 2013 voor 325K kochten, waar we nog zo'n 30K tegenaan gooiden aan energiebesparende maatregelen verkocht.
Eind november 2019 besloten we voor een kavel te gaan om zelf een huis op te laten bouwen, ik heb contact gezocht met iemand waarvan ik wist dat die in onze wijk een woning zocht en we waren er vrij snel uit, we hebben het huis verkocht voor 495K
Overdracht was eind april 2020. We zijn tussendoor in een huurappartement gaan wonen, op loopafstand van de bouwkavel.
Daar begon in november 2020 de bouw van ons nieuwe huis en is dat vorige maand opgeleverd en zijn we verhuisd.
Dit was een kwestie van heel veel mazzel met de markt en de huidige rentepercentages, een flinke dosis eigenwijsheid omdat ik in 2013 stug volhield dat ik een volledig annuïtaire hypotheek wilde en vanaf 2015 ook nog eens extra ging aflossen en een snufje lef, want met veilig blijven zitten waar je zit kom je niet ergens anders.
Mocht het toch tegenvallen die woz waarde, kan je altijd nog in bezwaar gaan.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
[..]
[..]
En wederom een update....
Eerste rente-opslag is inmiddels verdwenen, ik verwacht dat de volgende (en laatste) er volgend jaar na de aanslag gemeentelijke belastingen van af kan omdat we dan op een LTV van minder dan 50% van de WOZ zitten.
De WOZ en de waarde volgens Funda zijn overigens 2 totaal verschillende verhalen, maar ik verwacht dat de WOZ wel bijtrekt, want de enige vergelijkbare woning in de wijk is in 2024 verkocht, en nieuwbouwwoningen die vergelijkbaar zouden kunnen zijn zitten ook allemaal ruim boven de WOZ, en dan moet er nog een keuken in en verder bewoonbaar gemaakt worden.
Volgens Funda is het huis nu een ¤ 287.568 tot ¤ 469.568 meer waard dan wat we aan de grond en bouw (inclusief alles) hebben uitgegeven, als we uitgaan van het gemiddelde dan hebben we het over ¤ 378.568....
Ja, we wonen nog steeds heel plezierig, er zijn weinig dingen die ik anders gedaan zou hebben met de kennis van nu, behalve het "kleinigheidje" dat ik het huis een kwartslag gedraaid zou hebben laten bouwen, want waar men in 2020-2021 nog volle bak zonnepanelen op zuid wilde leggen weet ik nu dat ik beter een groot oost- en westdakvlak had kunnen hebben in plaats van een groot noord- en zuiddakvlak.... maar ja, kleine geitjes hou je toch
Oh ja, en ondanks leuk huis, prima locatie, enz. enz. toch soms stiekem naar kavels aan het kijken, want ik vond het bouwen van een huis wel zo leuk dat ik het nog wel een keer zou willen doen
Tot over 4 jaar weer!
Whahahahal, om dat tientje per maand op de hypotheek te besparen?quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mocht het toch tegenvallen die woz waarde, kan je altijd nog in bezwaar gaan.
Welnee, je hebt gewoon een slechte keuze gemaakt door in 2013 een huis te kopen. Anders had je nu 80.000 euro meer gehad.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
[..]
[..]
Eerste rente-opslag is inmiddels verdwenen, ik verwacht dat de volgende (en laatste) er volgend jaar na de aanslag gemeentelijke belastingen van af kan omdat we dan op een LTV van minder dan 50% van de WOZ zitten.
De WOZ en de waarde volgens Funda zijn overigens 2 totaal verschillende verhalen, maar ik verwacht dat de WOZ wel bijtrekt, want de enige vergelijkbare woning in de wijk is in 2024 verkocht, en nieuwbouwwoningen die vergelijkbaar zouden kunnen zijn zitten ook allemaal ruim boven de WOZ, en dan moet er nog een keuken in en verder bewoonbaar gemaakt worden.
Volgens Funda is het huis nu een ¤ 287.568 tot ¤ 469.568 meer waard dan wat we aan de grond en bouw (inclusief alles) hebben uitgegeven, als we uitgaan van het gemiddelde dan hebben we het over ¤ 378.568....
Ja, we wonen nog steeds heel plezierig, er zijn weinig dingen die ik anders gedaan zou hebben met de kennis van nu, behalve het "kleinigheidje" dat ik het huis een kwartslag gedraaid zou hebben laten bouwen, want waar men in 2020-2021 nog volle bak zonnepanelen op zuid wilde leggen weet ik nu dat ik beter een groot oost- en westdakvlak had kunnen hebben in plaats van een groot noord- en zuiddakvlak.... maar ja, kleine geitjes hou je toch
Oh ja, en ondanks leuk huis, prima locatie, enz. enz. toch soms stiekem naar kavels aan het kijken, want ik vond het bouwen van een huis wel zo leuk dat ik het nog wel een keer zou willen doen
Tot over 4 jaar weer!
Ja iddquote:Op woensdag 30 juli 2025 22:10 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Welnee, je hebt gewoon een slechte keuze gemaakt door in 2013 een huis te kopen. Anders had je nu 80.000 euro meer gehad.
Ofzo
Herkenbaar, ik wil ook weer een nieuw huis bouwenquote:Op woensdag 30 juli 2025 21:09 schreef Leandra het volgende:
[..]
[..]
[..]
Tot over 4 jaar weer!
In het Gooi?quote:Op woensdag 30 juli 2025 23:22 schreef Sport_Life het volgende:
Vergelijkbare woningen gaan inmiddels voor 1.3-1.4m , belachelijk veel geld, zou het liefste een goedkoper huis bouwen buiten Utrecht en een deel van de overwaarde beleggen.
Ik ben juist tot de conclusie gekomen dat het volgende huis instapklaar moet zijn en dat er hoogstens wat cosmetische wijzigingen nodig zijn. Vond een nieuwbouwhuis vooral gedoe.quote:Op woensdag 30 juli 2025 23:22 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Herkenbaar, ik wil ook weer een nieuw huis bouwen. Alleen mijn vrouw niet
.
Vergelijkbare woningen gaan inmiddels voor 1.3-1.4m , belachelijk veel geld, zou het liefste een goedkoper huis bouwen buiten Utrecht en een deel van de overwaarde beleggen.
Je maakt me nieuwsgierig....quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 09:25 schreef JopieKlaassen het volgende:
En ik zou achteraf een aantal dingen anders doen, maar ja eerste huis en dan maak je fouten. Gelukkig geen grote fouten die het woongenot echt aantasten, maar wel dingen die je achteraf niet lekker kunt fixen
Dan moet je denken aan een muurtje iets opschuiven anders zodat de badkamer iets groter is en qua indeling iets handiger wordt.quote:
Kan me wel wat ergers voorstellen (lees: onze woning/tuin).quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 12:31 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Dan moet je denken aan een muurtje iets opschuiven anders zodat de badkamer iets groter is en qua indeling iets handiger wordt.
En ik ben ook niet zo tevreden over het type tegel in de achtertuin. Nou is dat relatief eenvoudig te verhelpen, maar wel met een prijskaartje.
Oh, ik heb ook nog wel andere wensen, maar daarvoor moeten we verhuizen.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 13:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan me wel wat ergers voorstellen (lees: onze woning/tuin).
Ik zit in mijn derde huis en zou al dingen anders doenquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 09:25 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik ben juist tot de conclusie gekomen dat het volgende huis instapklaar moet zijn en dat er hoogstens wat cosmetische wijzigingen nodig zijn. Vond een nieuwbouwhuis vooral gedoe.
En ik zou achteraf een aantal dingen anders doen, maar ja eerste huis en dan maak je fouten. Gelukkig geen grote fouten die het woongenot echt aantasten, maar wel dingen die je achteraf niet lekker kunt fixen
Of gewoon zorgen dat je levensfase niet veranderdquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 19:57 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Ik zit in mijn derde huis en zou al dingen anders doen. Je blijft dat altijd wel houden. De perfecte woning bestaat ook niet omdat naarmate je in een andere levensfase komt je eisen ook veranderen. Single > Dinky > jonge kinderen > met tieners > weer samen > oud
Instapklaar ben ik juist geen voorstander van , nieuwbouw of juist alles oud zodat alles vervangen kan worden.
We worden toch (bijna) allemaal oudquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 20:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Of gewoon zorgen dat je levensfase niet veranderd
Ja maar dat is maar 1 keerquote:Op vrijdag 1 augustus 2025 20:12 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
We worden toch (bijna) allemaal oud.
Zo kochten wij ons huis ook, vooral omdat we geen kluswonders zijn, maar na een tijdje krijg je vanzelf gebreken of dingen die je anders wilt hebben.quote:Op vrijdag 1 augustus 2025 09:25 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Ik ben juist tot de conclusie gekomen dat het volgende huis instapklaar moet zijn en dat er hoogstens wat cosmetische wijzigingen nodig zijn. Vond een nieuwbouwhuis vooral gedoe.
Zou gewoon lekker in Drachten blijvenquote:Op zaterdag 9 augustus 2025 20:05 schreef Dr88 het volgende:
2016 een huis gebouwd. We wonen er nog steeds. Wel 2 jaar geleden een verbouwing gedaan van zolder. Dakkapel en gasloos gemaakt.
Toch begint het soms weer te kriebelen over een paar jaar toch maar weer even kijken
Mijn ervaring is dat WOZ in Nederland over het algemeen een stuk lager is dan de woningwaardes, geen idee waarom dat is, in Amsterdam is het denk ik gemiddeld ongeveer een kwart lager.quote:Op woensdag 30 juli 2025 21:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Mocht het toch tegenvallen die woz waarde, kan je altijd nog in bezwaar gaan.
Bergen NH?quote:Op maandag 11 augustus 2025 05:24 schreef raptorix het volgende:
Mocht iemand trouwens nog WOZ data willen hebben voor een gebied laat het maar weten, ik heb een database met alle WOZ waardes in Nederland gemaakt
Dat zeker.. Maar van 2/1 kap naar vrijstaand lijkt ons wel wat.quote:Op zondag 10 augustus 2025 22:04 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Zou gewoon lekker in Drachten blijven
Vrijstaand is zo'n ongekende luxe, als je die mogelijkheid hebt; zeker doen.quote:Op maandag 11 augustus 2025 09:15 schreef Dr88 het volgende:
[..]
Dat zeker.. Maar van 2/1 kap naar vrijstaand lijkt ons wel wat.
Zeker doen z.s.m.!quote:Op maandag 11 augustus 2025 09:15 schreef Dr88 het volgende:
Dat zeker.. Maar van 2/1 kap naar vrijstaand lijkt ons wel wat.
Mijn dochter (5) toen we door de wijk liepen: pap, waarom zitten die huizen aan elkaar vast ?quote:Op maandag 11 augustus 2025 10:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Zeker doen z.s.m.!
Geen gelazer met buren over gezamenlijke delen van het huis, en neem gelijk flink wat ruimte erom heen zodat je kunt aan- en bijbouwen dat "het een lieve lust is".
Jouw antwoord lijkt me nog spannender.quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:47 schreef Sport_Life het volgende:
Mijn dochter (5) toen we door de wijk liepen: pap, waarom zitten die huizen aan elkaar vast ?
Wat zou jij zeggenquote:Op maandag 11 augustus 2025 14:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Jouw antwoord lijkt me nog spannender.
Eeeeh .... die mensen in die huizen hebben het erg koud in de winter en kruipen daarom dicht tegen elkaar aan.quote:
Toen ons huis net klaar was beweerde mijn kleinzoon (toen bijna 3) dat hun huis veel groter was dan ons huis.quote:Op maandag 11 augustus 2025 13:47 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Mijn dochter (5) toen we door de wijk liepen: pap, waarom zitten die huizen aan elkaar vast ?
Wel verwend hoor
Duidelijk maken dat ze het heel goed hebben. Ik fiets bewust wel eens door de meest kansloze wijken met m’n kinderen om ze te laten zien dat genoeg mensen het met minder moeten doen. En dat sommige kinderen bijv nooit op vakantie kunnen.quote:
Wij mochten nooit spelen met kinderen uit dat soort buurten.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 22:17 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Duidelijk maken dat ze het heel goed hebben. Ik fiets bewust wel eens door de meest kansloze wijken met m’n kinderen om ze te laten zien dat genoeg mensen het met minder moeten doen. En dat sommige kinderen bijv nooit op vakantie kunnen.
Dit wordt geen stemmentrekker.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 23:10 schreef Black_Baron het volgende:
GL-PvdA gaat de HRA afschaffen. Want je hebt er genoeg aan verdiend. Allemaal rijke stinkerds jullie.
Groetjes van de pvda
https://x.com/NPORadio1/s(...)jjkor0YbWNbrhYQ&s=19
Even gekeken: "gewoon afbouwen, want de woningen zijn zoveel waard" en "geld dat vrijkomt, weer investeren in de betaalbare woningbouw". Dat de kopers een hypotheek hebben en kunnen betalen dankzij de HRA, is blijkbaar geen issue voor deze DeHoop (spel ik dat goed?).quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 10:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit wordt geen stemmentrekker.
DeHoop (spel ik dat goed?) heeft het over betaalbare woningen, maar inderdaad gewoon geld van ene naar de andere groep overhevelen (nivelleren). Iets wat allang gebeurt in de woningbouw: bij nieuwbouwprojecten betalen de kopers van de dure woningen flink mee aan de grond voor de goedkopere koop- en sociale huurwoningen. Eigenlijk niks nieuws onder de zon, alleen in dit geval wordt de woningbezitter extra genaaid.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:46 schreef capricia het volgende:
Maar hoezo worden er dan opeens meer sociale woningen gebouwd wat nu niet zou kunnen? Ik behrijp die gevolgtrekking van de PvdA niet.
Dat gebeurt ook niet, dit is een gedachtespinsel van een conservatieve partij die volstrekt losstaat van de realiteit.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:52 schreef capricia het volgende:
Ik zie gewoon niet in hoe die woningen dan opeens wel massaal gebouwd kunnen worden en nu niet.
Gaat ook niet gebeuren. Er is een tekort aan woningen en nieuwbouw stokt door allerlei procedures maar ook omdat het zo duur is geworden om te bouwen en ook om grond te verwerven van o.a. gemeentes. Die vragen zo ¤30k aan anterieure bijdrage per appartement.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:52 schreef capricia het volgende:
Ik zie gewoon niet in hoe die woningen dan opeens wel massaal gebouwd kunnen worden en nu niet.
quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:55 schreef icecreamfarmer_NL het volgende: Die vragen zo ¤30k aan anterieure bijdrage per appartement.
Prima idee, wij hebben er effectief toch niets meer aan en dan zakken de huizenprijzen hopelijk.quote:Op donderdag 14 augustus 2025 23:10 schreef Black_Baron het volgende:
GL-PvdA gaat de HRA afschaffen. Want je hebt er genoeg aan verdiend. Allemaal rijke stinkerds jullie.
Groetjes van de pvda
https://x.com/NPORadio1/s(...)jjkor0YbWNbrhYQ&s=19
Niets? Op 5 ton met 3.8% is het toch bijna 500 per maandquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:32 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Prima idee, wij hebben er effectief toch niets meer aan en dan zakken de huizenprijzen hopelijk.
En als de huizen niet significant beter bereikbaar worden, is het dan gewoon een verkapte lastenstijging?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:32 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Prima idee, wij hebben er effectief toch niets meer aan en dan zakken de huizenprijzen hopelijk.
Wie zegt dat ik een hypotheek van 5 ton heb?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Niets? Op 5 ton met 3.8% is het toch bijna 500 per maand
Oh dachte wij, als in de samenleving en de mensen met hypotheken.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:06 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Wie zegt dat ik een hypotheek van 5 ton heb?
Tot op zekere hoogte wel, maar met de huidige rentestanden kunnen de huizenprijzen zonder hra niet blijven zoals ze nu zijn, want dan kunnen mensen het simpelweg niet meer betalen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:49 schreef capricia het volgende:
[..]
En als de huizen niet significant beter bereikbaar worden, is het dan gewoon een verkapte lastenstijging?
Het is alleen niet zo dat er dan opeens magisch meer huizen bijkomen. Het huis wat je als starter kunt bespringen zal hetzelfde blijven.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:08 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte wel, maar met de huidige rentestanden kunnen de huizenprijzen zonder hra niet blijven zoals ze nu zijn, want dan kunnen mensen het simpelweg niet meer betalen.
Als er geen geld is om huizen te bouwen, dan kun je geen huizen bouwen. Als er wel geld is om huizen te bouwen, dan kun je wel huizen bouwen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 11:46 schreef capricia het volgende:
Maar hoezo worden er dan opeens meer sociale woningen gebouwd wat nu niet zou kunnen? Ik behrijp die gevolgtrekking van de PvdA niet.
Dus je denkt dat er gewoon geen geld was om de afgelopen jaren huizen te bouwen, en dat dat de reden is dat er te weinig woningen zijn?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:17 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Als er geen geld is om huizen te bouwen, dan kun je geen huizen bouwen. Als er wel geld is om huizen te bouwen, dan kun je wel huizen bouwen.
Ja, dat is het.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 12:49 schreef capricia het volgende:
[..]
En als de huizen niet significant beter bereikbaar worden, is het dan gewoon een verkapte lastenstijging?
De huizenprijzen stijgen nog steeds door HRA?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:08 schreef JopieKlaassen het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte wel, maar met de huidige rentestanden kunnen de huizenprijzen zonder hra niet blijven zoals ze nu zijn, want dan kunnen mensen het simpelweg niet meer betalen.
Te veel mensen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:10 schreef capricia het volgende:
Want het probleem is te weinig woningen. En dat los je niet op door woningbezit extra te gaan belasten.
Inzetten op remigratie zou ook een onderdeel van de oplossing kunnen zijn ja.quote:
Tamelijk simpel beredeneerd.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:17 schreef Hallojo het volgende:
[..]
Als er geen geld is om huizen te bouwen, dan kun je geen huizen bouwen. Als er wel geld is om huizen te bouwen, dan kun je wel huizen bouwen.
Ik kan hier wel op reageren, maar .......quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Inzetten op remigratie zou ook een onderdeel van de oplossing kunnen zijn ja.
Gaat ook dit topic te buiten.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik kan hier wel op reageren, maar .......
Nee idd, dom, dom, dom.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 10:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit wordt geen stemmentrekker.
Ja, de starters nog een keer naaien, net zoals in 2013...quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:10 schreef capricia het volgende:
Het lijkt me wel weer dat er dan over onderhandeld en gepolderd wordt in een mogelijke coalitie. En dat er dan iets uitkomt als dat het alleen voor nieuwe hypotheken geldt ofzo.
Waardoor alles nog meer op slot komt.
Want het probleem is te weinig woningen. En dat los je niet op door woningbezit extra te gaan belasten.
Zal mij niets verbazen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, de starters nog een keer naaien, net zoals in 2013...
Niet direct, maar het geeft mensen wel meer leencapaciteit wat direct gevolg heeft voor de vraag in bepaalde prijsklassen.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:26 schreef blomke het volgende:
[..]
De huizenprijzen stijgen nog steeds door HRA?
Niet?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:07 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Oh dachte wij, als in de samenleving en de mensen met hypotheken.
De huizenprijzen gaan er overigens niet significant van dalen.
Ja eens, voor het maatschappelijk belang ben ik dan ook tegen een harde afschaffing van de hra. Zoiets moet je geleidelijk doen. Mijn reactie was puur gericht op mijn eigen situatiequote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Zal mij niets verbazen.
Want gezinnen die net een huis gekocht hebben voor 5 ton ofzo, zomaar 500 euro in de maand afpakken, gaat heel veel ellende opleveren. Lijkt me ook bizar slecht voor de economie.
Plus dat een nieuwbouw tussenwoning inmiddels gewoon 5 ton kost idd.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Zal mij niets verbazen.
Want gezinnen die net een huis gekocht hebben voor 5 ton ofzo, zomaar 500 euro in de maand afpakken, gaat heel veel ellende opleveren. Lijkt me ook bizar slecht voor de economie.
In mijn straat in Eindhoven koop je een tussenwoning voor 350K. Dat is echt geen rug aan rug. Er zijn echt nog wel woningen te vinden, je bent alleen waarschijnlijk met 20 tot 30 anderen in het biedingsproces.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat een nieuwbouw tussenwoning inmiddels gewoon 5 ton kost idd.
En dan bedoel ik een gezinswoning, geen rug aan rug tussenwoning waar je net met 2 man kunt wonen.
Als je zomaar de HRA afschaft, gaat die nieuwbouw toch helemaal op zijn gat?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:10 schreef Leandra het volgende:
[..]
Plus dat een nieuwbouw tussenwoning inmiddels gewoon 5 ton kost idd.
En dan bedoel ik een gezinswoning, geen rug aan rug tussenwoning waar je net met 2 man kunt wonen.
Zonder HRA zullen er een stuk minder gegadigden zijn.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:35 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
In mijn straat in Eindhoven koop je een tussenwoning voor 350K. Dat is echt geen rug aan rug. Er zijn echt nog wel woningen te vinden, je bent alleen waarschijnlijk met 20 tot 30 anderen in het biedingsproces.
Het is niet te verkopen/verkroppen: een harde afschaffing. Volgens mij gaat de BD dan ook onderuit bij de rechter, zoals bij het fictieve rendement. Geleidelijke afschaffing prima, maar dat is nu al: na 30 jaar nul.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:44 schreef JopieKlaassen het volgende:
Ja eens, voor het maatschappelijk belang ben ik dan ook tegen een harde afschaffing van de hra. Zoiets moet je geleidelijk doen. Mijn reactie was puur gericht op mijn eigen situatie
Het kost coöperaties daadwerkelijk geld (60+ cent per euro) om een woning te bouwen zeg maar. Het is verlies lijdend.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:18 schreef capricia het volgende:
[..]
Dus je denkt dat er gewoon geen geld was om de afgelopen jaren huizen te bouwen, en dat dat de reden is dat er te weinig woningen zijn?
Alleen hebben we dan wat arbeidskrachten te weinig in onze slachterijen. Ons land crasht zonder de Europese arbeiders.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:28 schreef capricia het volgende:
[..]
Inzetten op remigratie zou ook een onderdeel van de oplossing kunnen zijn ja.
Direct afschaffen wat je telkens roept ben ik echt fel op tegen. Net als de huurverhoging stop. Spookrijdende politiek maakt ons land onbetrouwbaar. Die beperkte hra op aflossingsvrije hypotheken is vanzelf over. Het heeft weinig nut om dat nog harder te doen. Draagt niets bij.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee idd, dom, dom, dom.
In plaats daarvan moeten ze het per direct afschaffen voor aflossingsvrije hypotheken en voor het deel boven de NHG-grens.
Dan pak je inderdaad degenen die al jaren het meeste geld aan HRA ontvangen hebben en hou je de betaalbare woningen nog steeds beschikbaar voor de groep die die het hardst nodig heeft.
Welnee, de NHG grens wordt ieder jaar verhoogd. Die is nu 477000 bij energiebesparende maatregelen. Wie flinke overwaarde heeft zal onder de NHG grens zitten qua hypotheek, en dus erboven qua woningwaarde.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 13:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
In plaats daarvan moeten ze het per direct afschaffen voor aflossingsvrije hypotheken en voor het deel boven de NHG-grens.
Dan pak je inderdaad degenen die al jaren het meeste geld aan HRA ontvangen hebben en hou je de betaalbare woningen nog steeds beschikbaar voor de groep die die het hardst nodig heeft.
Het gaat toch om de aftrekbaarheid van de hypotheek? Dat is het enige dat telt, dat het deel dat aftrekbaar is onder de NHG-grens valt en in 30 jaar annuïtair of lineair afgelost wordt.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 19:34 schreef poemojn het volgende:
[..]
Welnee, de NHG grens wordt ieder jaar verhoogd. Die is nu 477000 bij energiebesparende maatregelen. Wie flinke overwaarde heeft zal onder de NHG grens zitten qua hypotheek, en dus erboven qua woningwaarde.
En ik vraag me af of de belastingdienst dat aankan.
Ik benoem bewust nieuwbouw, dat er goedkopere doorwaaiwoningen zijn weet ikquote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:35 schreef SEMTEX het volgende:
[..]
In mijn straat in Eindhoven koop je een tussenwoning voor 350K. Dat is echt geen rug aan rug. Er zijn echt nog wel woningen te vinden, je bent alleen waarschijnlijk met 20 tot 30 anderen in het biedingsproces.
je wilt het alleen voor nieuwe hypotheken?quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 20:50 schreef Leandra het volgende:
[..]
Het gaat toch om de aftrekbaarheid van de hypotheek? Dat is het enige dat telt, dat het deel dat aftrekbaar is onder de NHG-grens valt en in 30 jaar annuïtair of lineair afgelost wordt.
Als je een beetje handig bent neem je dan 1 hypotheekdeel ter hoogte van de NHG (van dat moment), en een of meerdere hypotheekdelen voor de rest van het bedrag.
Dat de hypotheek veel minder is dan de WOZ is niks nieuws voor de BD.
in onze regio ca 130 m2 voor ca 375000 von.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 20:52 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik benoem bewust nieuwbouw, dat er goedkopere doorwaaiwoningen zijn weet ik
Nee, voor alle hypotheken, niet in 30 jaar annuïtair of lineair aflossen? Geen HRA.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 21:56 schreef poemojn het volgende:
[..]
je wilt het alleen voor nieuwe hypotheken?
Mensen kopen op de maximale leencapaciteit. Als die max door een fiscale regeling op 6 ton ligt, dan gaan die huizen weg voor 6 ton. Als de max door een fiscale verandering op 5 ton ligt dan gaan ze weg voor 5 ton.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 14:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je zomaar de HRA afschaft, gaat die nieuwbouw toch helemaal op zijn gat?
ah, de 'waar gehakt wordt vallen spaanders' methodequote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nee, voor alle hypotheken, niet in 30 jaar annuïtair of lineair aflossen? Geen HRA.
En alleen nog maar HRA voor het deel tot de NHG-grens.
Ik hoef de villa van een ander niet te sponsoren, en andersom.
als ze goedkoper weggaan kan er in elk geval geen 30% sociale huur gebouwd worden, laat staan de 40% die Habtamu de Hoop wil(dus Pvda/GL). Nog meer verlies lijden zal voor veel corporaties en gemeenten niet mogelijk zijn.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:17 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Mensen kopen op de maximale leencapaciteit. Als die max door een fiscale regeling op 6 ton ligt, dan gaan die huizen weg voor 6 ton. Als de max door een fiscale verandering op 5 ton ligt dan gaan ze weg voor 5 ton.
We zijn in deze hele ellende gekomen door de illusie dat we huizenbezitters helpen door het ze fiscaal / financieel makkelijker te maken.
Gezinnen die in de problemen komen omdat hun aflossingsvrije hypotheek niet meer aftrekbaar is?quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 00:22 schreef poemojn het volgende:
[..]
ah, de 'waar gehakt wordt vallen spaanders' methode![]()
Los van de gezinnen die in de problemen komen twijfel ik of de belastingdienst dit zo snel kan. Ook of ze de regeling voor einde HRA 2031 kunnen verwerken is onzeker.
Klopt, dat is een idee dat stamt uit de jaren '50 van de vorige eeuw en het effect (prijsopdrijvend) heeft zich versterkt doorgezet in de 21-ste eeuw. Het is z'n doel al decennia ver voorbij geschoten. Kenmerkend voor de politieke onmacht & irrealiteit. Zoals we dat waarschijnlijk over 50 jaar zeggen van alles subsidies e.d.quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 23:17 schreef Lichtloper het volgende:
We zijn in deze hele ellende gekomen door de illusie dat we huizenbezitters helpen door het ze fiscaal / financieel makkelijker te maken.
Die hele administratie is er niet bij de BD; je wordt als belastingbetaler geacht zelf de correcte data en waarden op te geven.quote:Op zaterdag 16 augustus 2025 00:22 schreef poemojn het volgende:
Ook of ze de regeling voor einde HRA 2031 kunnen verwerken is onzeker.
Dat is nogal uitzonderlijk:quote:Op vrijdag 15 augustus 2025 21:58 schreef poemojn het volgende:
[..]
in onze regio ca 130 m2 voor ca 375000 von.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |