Jij bent een persoonlijke opvatting van Jigzoz. Als hij 's nachts ligt te slapen, dan besta jij dus niet.quote:
Waarin Kyle ontdekt dat de tandefee nep is, en daarna gaat afvragen of Adonai wel bestaat en dan ineens : besta ik wel ...en dan verdwijnt hijquote:
Als je denkt dat je denkt wel. De vraag is: bestaat de rest ook, of is dat slechts je eigen fantasie?quote:
Ja , ik weet nietquote:Op dinsdag 25 juni 2013 19:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je denkt dat je denkt wel. De vraag is: bestaat de rest ook, of is dat slechts je eigen fantasie?
Hilarischquote:
Charlie! [the banana king!]quote:
Ik hoop niet deze kant op:quote:Op dinsdag 25 juni 2013 18:31 schreef ems. het volgende:
Waarom je nou weer een heel andere weg inslaat met licht en donker ontgaat me totaal. Maak er dan gewoon een eigen punt van maar als reactie daarop slaat het nergens op.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
Gelijk ? Mogelijk. Mogelijk ook niet.quote:Op maandag 24 juni 2013 21:43 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Heb jij dan gelijk omdat ik het goede bewijs nog niet kan geven?
Mijn bureaublad is geordend. Is het argument van Natural-Cool nu wel geldig?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 19:37 schreef Grouch het volgende:
Als jij het "feit" uit je oorspronkelijke stelling niet kan aantonen is je argument dus ongeldig.
Als jij god bent en het bureau je universum is - in zekere zinquote:Op dinsdag 25 juni 2013 19:42 schreef man1986 het volgende:
[..]
Mijn bureaublad is geordend. Is het argument van Natural-Cool nu wel geldig?
Dus het universum is niet geordend en jij kan het niet aantonen.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 19:48 schreef Grouch het volgende:
[..]
Als jij god bent en het bureau je universum is - in zekere zin
Maar goed. Ik neem aan dat je het met mij eens bent. Want anders toont "het feit dat Jezus een kannibalistische kleuterneuker was" natuurlijk aan dat alle Christenen viespeukjes zijn.
Niet dat ik dat feit kan aantonen - maarja; dat hoeft dan blijkbaar ook niet
Je kunt ook aantonen dat het universum een walnoot is door naar je bureaublad te verwijzen.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus het universum is niet geordend en jij kan het niet aantonen.
Ik kan wel aantonen dat het universum geordend is door naar mijn bureaublad te verwijzen.
Mijn bureaublad bestaat niet...?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:20 schreef ems. het volgende:
Je kan ook heel simpel aantonen dat goed of kwaad niet bestaat. Waarom dat niet doen met je bureaublad?
Nu ben ik je helemaal kwijt.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:22 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Je kunt ook aantonen dat het universum een walnoot is door naar je bureaublad te verwijzen.
Dat ik je redenatie niet volg.quote:
Dat het universum een walnoot is door naar mijn bureaublad te verwijzen.quote:
Ah, ja. A=B=C als bureaublad=ordening=walnoot. Da's alles.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:30 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat het universum een walnoot is door naar mijn bureaublad te verwijzen.
Ik kan aantonen dat naar het beste begrip van de mensheid het universum niet geordend is.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
En volgens dezelfde logica was Jezus een kleuterneuker.quote:Ik kan wel aantonen dat het universum geordend is door naar mijn bureaublad te verwijzen.
Ik probeer uit alle macht de logische structuur in dit argument te ontdekken... maar helaas. Deze vergelijking raakt echt kant noch wal. En geheel onafhankelijk daarvan kan de conclusie die jij eruit wilt trekken daar niet uit worden getrokken.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:18 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik kan wel aantonen dat het universum geordend is door naar mijn bureaublad te verwijzen.
De realiteit bestaat en we kunnen er iets van leren. Zonder deze aanname kunnen we wetenschap niet bedrijven. Hoe heeft wetenschap volgens jouw aangetoond dat er geen orde is in het universum?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:38 schreef Grouch het volgende:
[..]
Ik kan aantonen dat naar het beste begrip van de mensheid het universum niet geordend is.
Is dat definitief ? Nee. Maar ik gebruik het dan ook niet als argument
Jij bent hier degene met zulke taalgebruik.quote:[..]
En volgens dezelfde logica was Jezus een kleuterneuker.
Zullen we dat kinderachtige spelletje achterwege laten ?
Ik kan dat verklaren aan de hand van orde in het universum.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:39 schreef Jigzoz het volgende:
Maar zo niet, dan niet natuurlijk, en dat lijkt mij persoonlijk waarschijnlijker. Aan de andere kant... Bewijs maar dat het niet zo is. Volgens de gemiddelde Amerikaan is dit waarschijnlijk ook niet waar en je ziet wat er de afgelopen tien jaar met de Amerikaanse huizenprijs is gebeurd. Dat kan natuurlijk geen toeval zijn. Hoe verklaar je bovendien dat zowel een walnoot als een bureaublad relatief hard is terwijl vla dat niet is?
Nee man. Andersom juist.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:44 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik kan dat verklaren aan de hand van orde in het universum.
Want zonder orde in het universum zou een bureaublad en een walnoot zacht zijn en een vla steenhard.
Dus alles is zoals het is omdat er geen orde bestaat?quote:
Nee, vla is zacht en een walnoot is hard. Daarom dus.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:47 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dus alles is zoals het is omdat er geen orde bestaat?
Ik zeg juist dat alles is zoals het is omdat er wel sprake is van orde.
Het antropisch principe toegepast op vla?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:52 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nee, vla is zacht en een walnoot is hard. Daarom dus.
Jij gelooft in lekker? Wil je soms zeggen dat Jezus een grote grap was?!quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:55 schreef man1986 het volgende:
[..]
Het antropisch principe toegepast op vla?
Lekker.
Leg uit.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:55 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Jij gelooft in lekker? Wil je soms zeggen dat Jezus een grote grap was?!
Ik vind vla lekker, maar wat heeft dat te maken met wat jij probeert te zeggen?quote:
Ja, dat verwerpt jouw hele godshypothese.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 20:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik vind vla lekker, maar wat heeft dat te maken met wat jij probeert te zeggen?
Vla is lekker, dus God bestaat niet?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Ja, dat verwerpt jouw hele godshypothese.
Wat volg je er precies niet aan?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
Vla is lekker, dus God bestaat niet?
Ik vraag me af wat er in jouw vla zit, want ik volg deze redenatie niet.
Ik volg de logica niet van A. vla is lekker naar B. God bestaat niet.quote:
En welk deel snap je dan niet?quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik volg de logica niet van A. vla is lekker naar B. God bestaat niet.
Laat ik het dan omdraaien.quote:
Kijk, nu praten we. Vla is wel lekker, dus god bestaat niet. Even een quoteje:quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:06 schreef man1986 het volgende:
[..]
Laat ik het dan omdraaien.
Vla is niet lekker, dus God bestaat.
Dus we zijn het eens: god bestaat niet. Verder nog vragen?quote:
Neenee.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:06 schreef man1986 het volgende:
[..]
Laat ik het dan omdraaien.
Vla is niet lekker, dus God bestaat.
Ik vind dat helemaal geen onlogische gedachte, eerlijk gezegd.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:08 schreef Grouch het volgende:
[..]
Neenee.
Vla is niet lekker, dus Thor houdt van Pindakaas. Wel op blijven letten.
Let's agree to disagree.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:22 schreef man1986 het volgende:
De conclusie 'God bestaat niet' uit 'vla is lekker' is niet valide.
http://en.wikipedia.org/wiki/Validity.
quote:
god is strijdig, dus bestaat hij niet.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 21:22 schreef man1986 het volgende:
De conclusie 'God bestaat niet' uit 'vla is lekker' is niet valide.
http://en.wikipedia.org/wiki/Validity.
Tevreden atheisten bestaan niet, dus jij bestaat nietquote:Op dinsdag 25 juni 2013 23:54 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
[..]
god is strijdig, dus bestaat hij niet.
Het universum, de wereld en onze realiteit is opgebouwd uit hetzelfde materiaal waar aantoonbaar een georganiseerde orde in zit. De fundamentele basiswaarden zijn zodanig fijn afgestemd dat chaos niet kan bestaan, zelfs niet in de QM modellen.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 19:37 schreef Grouch het volgende:
Gelijk ? Mogelijk. Mogelijk ook niet.
Maar dat maakt niet uit
Jouw argument is dat "het feit dat het universum geordend is een bewijs is dat er een god moet zijn".
Het tegenargument is dat het universum helemaal niet geordend lijkt en er geen enkele reden is om aan te nemen dat dit wel zo is.
Als jij het "feit" uit je oorspronkelijke stelling niet kan aantonen is je argument dus ongeldig.
quote:Op dinsdag 25 juni 2013 10:22 schreef kleinduimpje3 het volgende:
God heeft dan ook niets kwaads geschapen, maar het kwaad is het gevolg van het gebruik van de vrije wil door sommige van zijn schepselen.
God is het absoluut goede,
niet te verwarren met het relatief menselijke goede dat de tegenpool van het relatief kwaad is, en dat ontbonden werd door de val in een lagere bewustzijnsstaat, wat gesymboliseerd werd door het eten van de boom der kennis van goed en kwaad
Ik ben atheļst en ik ben tevreden, dus god bestaat niet. Jij bent ontevreden en dat is logisch, want je gelooft in dingen die niet bestaan.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 23:58 schreef man1986 het volgende:
[..]
Tevreden atheisten bestaan niet, dus jij bestaat niet![]()
Net zo min als er goed en kwaad bestaat. Licht en donker zijn in dit geval een beoordeling van waarneming. Er zijn ook verschillende soorten licht. Het meeste ' licht ' kan het menselijk oog zelfs niet waarnemen.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 16:49 schreef man1986 het volgende:
Er bestaat ook niet zoiets als 'donker en licht'?
Welk licht? Ook blinden kunnen jouw reactie hier lezen zonder licht.quote:Zonder licht zou ik jullie reacties niet kunnen lezen, dus licht bestaat neem ik aan.
Dus god is verantwoordelijk voor miljoenen mislukte sterrenstelsels, planeten die net te warm zijn voor levensvormen en dan weer veel te koud, voor een triljoen-triljoen sterren, voor het uitsterven van 99,9% van alle soorten dier dat ooit op de aarde geleefd heeft en dit moest allemaal zo zijn omdat? Hier spreekt totaal geen orde uit.quote:Op woensdag 26 juni 2013 02:17 schreef Natural-Cool het volgende:
[..]
Het universum, de wereld en onze realiteit is opgebouwd uit hetzelfde materiaal waar aantoonbaar een georganiseerde orde in zit. De fundamentele basiswaarden zijn zodanig fijn afgestemd dat chaos niet kan bestaan, zelfs niet in de QM modellen.
Alles is zoals het MOET zijn en verloopt zoals het DIENT te verlopen in het universum, net zoals het leven dat op onze aarde moet voort bloeien.
[..]
Waarschijnlijk komt het hier vandaan: http://urbanlegends.about.com/od/religion/a/einstein_god.htmquote:Op woensdag 26 juni 2013 07:27 schreef ATON het volgende:
[..]
Net zo min als er goed en kwaad bestaat. Licht en donker zijn in dit geval een beoordeling van waarneming. Er zijn ook verschillende soorten licht. Het meeste ' licht ' kan het menselijk oog zelfs niet waarnemen.
[..]
Welk licht? Ook blinden kunnen jouw reactie hier lezen zonder licht.
Goed en kwaad bestaat enkel ten opzichte van iets. Orde en wanorde bestaat ook ten opzichte van iets. Licht en donker bestaat enkel voor de waardeschaal voor wat het menselijk oog kan waarnemen. Er zijn ook gradaties licht en donker. Het kan best zijn dat er licht is, maar jij hardnekkig je ogen blijft sluiten. Voor jouw waarnemen is er dan geen licht.
Het kan best zijn dat er God is, maar jij hardnekkig je ogen blijft sluiten.quote:Op woensdag 26 juni 2013 07:27 schreef ATON het volgende:
Het kan best zijn dat er licht is, maar jij hardnekkig je ogen blijft sluiten.
De oerknal was bijzonder fine tuned. Was de snelheid van de initiėle expansie van het universum anders geweest dan wat het nu was, dan was leven nu niet mogelijk geweest.quote:Op woensdag 26 juni 2013 13:36 schreef Jigzoz het volgende:
De oerknal lijkt me ook niet bepaald een bijzonder ordelijk verlopen proces te zijn geweest. Ik zie ook weinig orde in de kraters op de maan, of in zonnevlammen.
Kan dit niet openen. Kun je dit even nakijken ? Thanks.quote:Op woensdag 26 juni 2013 13:29 schreef Uitstekelbaars het volgende:
[..]
Waarschijnlijk komt het hier vandaan: urbanlegends.about.com/od/religion/a/einstein_god.htm
Allang onderuit gehaald.
Nog niet, maar ik ben benieuwd wat daar gezegd wordt. Ik zal het straks doornemen.quote:Op woensdag 26 juni 2013 14:58 schreef ATON het volgende:
[..]
En hebt ge nu met je ogen open mijn link betreft de joodse genealogie al gelezen ?
Gedaanquote:Op woensdag 26 juni 2013 14:56 schreef ATON het volgende:
[..]
Kan dit niet openen. Kun je dit even nakijken ? Thanks.
Je besef en je begrip is doordrongen van onbegrijpelijke tegenstellingen. De waarnemingen van toenemende complexiteit en van schijnbaar betekenisloze processen is niet het resultaat van één of andere wanorde.quote:Op woensdag 26 juni 2013 11:20 schreef Cara het volgende:
Dus god is verantwoordelijk voor miljoenen mislukte sterrenstelsels, planeten die net te warm zijn voor levensvormen en dan weer veel te koud, voor een triljoen-triljoen sterren, voor het uitsterven van 99,9% van alle soorten dier dat ooit op de aarde geleefd heeft en dit moest allemaal zo zijn omdat? Hier spreekt totaal geen orde uit
http://nl.wikipedia.org/wiki/Biodiversiteitquote:Hoe groot de aardse biodiversiteit is, blijkt uit het feit dat het aantal beschreven levensvormen ongeveer 4 miljoen bedraagt. En aangezien de mens nog lang niet alle gebieden op aarde goed bestudeerd heeft, zullen er waarschijnlijk nog veel meer zijn. Biologen schatten de totale hoeveelheid verschillende levensvormen op ongeveer 40 miljoen soorten.
Gelezen.quote:Op woensdag 26 juni 2013 14:58 schreef ATON het volgende:
[..]
En hebt ge nu met je ogen open mijn link betreft de joodse genealogie al gelezen ?
Ik voel sympathie voor de orthodoxe joden.quote:
Als er een almachtige god bestaat, dan maakt het niet uit wat er wel of niet gebeurt. Het product van gods "verlangen" is hoe dan ook haalbaar, ongeacht initiele expansiesnelheid. Ik bedoel, welke natuurwet kan god voorschrijven om aan bepaalde voorwaarden te moet voldoen alvorens hij kan krijgen wat hij wil?quote:Op woensdag 26 juni 2013 13:58 schreef man1986 het volgende:
[..]
[..]
De oerknal was bijzonder fine tuned. Was de snelheid van de initiėle expansie van het universum anders geweest dan wat het nu was, dan was leven nu niet mogelijk geweest.
God kan het logisch onmogelijke niet verwezenlijken.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:12 schreef Interloper het volgende:
[..]
Als er een almachtige god bestaat, dan maakt het niet uit wat er wel of niet gebeurt. Het product van gods "verlangen" is hoe dan ook haalbaar, ongeacht initiele expansiesnelheid. Ik bedoel, welke natuurwet kan god voorschrijven om aan bepaalde voorwaarden te moet voldoen alvorens hij kan krijgen wat hij wil?
Dit is ook gelijk een sterk argument tegen het bestaan van een god.
Welke natuurwet schrijft dat voor? En als god de schepper van alles is, waar komt een dergelijke limitatie dan vandaan?quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:14 schreef man1986 het volgende:
[..]
God kan het logisch onmogelijke niet verwezenlijken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Daarnaast is het kwaadaardig van god ( de god van de bijbel dan hč ) om op te roepen om dieren en kinderen te vermoorden. Ik heb geen goddelijk moreel kompas. Maar het laten lijden van de dieren en kinderen van de mensen met wiens leefstijl je het niet eens bent noem ik fout.
Dat kwade laat ik even voor wat het is. Ik weet dat gelovigen vinden dat god alles mag doen omdat hij nou eenmaal god is. En daardoor is alles wat hij doet per definitie goed. Prima. Maar ik wou nog even inzoomen op het 'goede' deel. Nu ik erover nadenk volgt god niet bepaald de richtlijnen ( voor zover ik ze begrepen heb dan ) van Jezus ( dus van zichzelf of van zijn zoon, whatever ). Want voor wie is God goed? Voor degenen die hem volgen en gehoorzamen. En de rest? Die kan stikken. Dit komt op mij heel erg dictatoriaal over. Een dictator is ook goed voor degenen die hem steunen en in hem geloven. Maar kenmerkt goedheid zich niet in een belangrijk deel door onbaatzuchtigheid? George Bush zei: je bent met ons of je bent tegen ons. Klinkt bekend in deze context.
Maar Jezus zei: Maar tot u, die Mij hoort, zeg Ik: hebt uw vijanden lief, doet wel degenen, die u haten; zegent wie u vervloeken; bidt voor wie u smadelijk behandelen."
Ik vind het vreemd dat god in het oude testament vooral bezig is met legers tellen en oorlog voeren en stammen vernietigen en mensen bedreigen met afschuwelijke en ronduit zieke dingen. En alleen de mensen die zich aan hem onderwerpen en zijn regels volgen worden beloond.
http://dailyverses.net/nl/beloning
"The Dark Lord will rise again, Crouch! Throw us into Azkaban; we will wait! He will rise again and will come for us, he will reward us beyond any of his other supporters! We alone were faithful! We alone tried to find him!"
http://harrypotter.wikia.com/wiki/Death_Eaters"Vorig jaar had ik 40 miljoen dollar, dit jaar 42 miljoen, maar ik ben niet gelukkiger geworden. Geld maakt inderdaad niet gelukkig." Arnold Schwarzenegger
Nou ik ook, maar daarom heb je nog geen gelijk met je eerdere bewering, is het niet ?quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:05 schreef man1986 het volgende:
[..]
Ik voel sympathie voor de orthodoxe joden.
Wij hebben het juist aan Gods Karakter te danken dat logische onmogelijkheden niet mogelijk zijn.quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:17 schreef Interloper het volgende:
[..]
Welke natuurwet schrijft dat voor? En als god de schepper van alles is, waar komt een dergelijke limitatie dan vandaan?
Waarom zou god zichzelf een arbitrair karakter geven? En waarom kan dat karakter niet veranderlijk zijn?quote:Op donderdag 27 juni 2013 19:59 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wij hebben het juist aan Gods Karakter te danken dat logische onmogelijkheden niet mogelijk zijn.
God heeft Zichzelf niets gegeven. Hij is eeuwig en volmaakt. Iets dat volmaakt is kan niet veranderen, want dat zou betekenen dat het niet volmaakt is.quote:Op donderdag 27 juni 2013 20:01 schreef Interloper het volgende:
[..]
Waarom zou god zichzelf een arbitrair karakter geven? En waarom kan dat karakter niet veranderlijk zijn?
Waarheid spreekt zichzelf niet tegen.quote:En waarom is het belangrijk dat logische onmogelijkheden niet mogelijk zijn? Welk arbitrair doel dient hij daar dan mee?
Een almachtige entiteit is niet volmaakt of onvolmaakt, aangezien hij zelf mag bepalen wanneer iets goed is en wanneer slecht. En die handeling zou van zichzelf al compleet onzinnig zijn. Je kunt niet volmaakt zijn wanneer het onmogelijk is om iets fout te doen en je kunt niet onvolmaakt zijn wanneer het onmogelijk is om iets goed te doen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 20:04 schreef man1986 het volgende:
[..]
God heeft Zichzelf niets gegeven. Hij is eeuwig en volmaakt. Iets dat volmaakt is kan niet veranderen, want dat zou betekenen dat het niet volmaakt is.
[..]
Waarom zou een god waarheden hebben? Almacht brengt geen waarheden.quote:Waarheid spreekt zichzelf niet tegen.
Dat wat zichzelf tegenspreekt is niet de waarheid.
Een volmaakte cirkel kan per definitie geen vierkant zijn. Maar dat betekent dus niet dat volmaakte cirkels niet kunnen bestaan.quote:Op donderdag 27 juni 2013 20:15 schreef Interloper het volgende:
[..]
Een almachtige entiteit is niet volmaakt of onvolmaakt, aangezien hij zelf mag bepalen wanneer iets goed is en wanneer slecht. En die handeling zou van zichzelf al compleet onzinnig zijn. Je kunt niet volmaakt zijn wanneer het onmogelijk is om iets fout te doen en je kunt niet onvolmaakt zijn wanneer het onmogelijk is om iets goed te doen.
Almacht brengt kennis van waarheid.quote:[..]
Waarom zou een god waarheden hebben? Almacht brengt geen waarheden.
Hoe tweedimensionaal gedacht..quote:Op donderdag 27 juni 2013 20:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een volmaakte cirkel kan per definitie geen vierkant zijn.
Maar een volmaakte cirkel bestaat alleen voor schepsels die:quote:Op donderdag 27 juni 2013 20:22 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een volmaakte cirkel kan per definitie geen vierkant zijn. Maar dat betekent dus niet dat volmaakte cirkels niet kunnen bestaan.
De mens heeft de vrije wil om voor het goede of slechte te kiezen.
Maar God is niet afhankelijk aan een externe bron om Goed te zijn.
De mens daarentegen heeft wel een externe bron nodig en dat is God zelf.
[..]
Almacht maakt waarheid een onzinnig concept.quote:Almacht brengt kennis van waarheid.
Een cirkel is afhankelijk aan de waarde van Pi.quote:Op donderdag 27 juni 2013 20:40 schreef Interloper het volgende:
[..]
Maar een volmaakte cirkel bestaat alleen voor schepsels die:
1. geen invloed hebben op de definitie van cirkel.
2. het vermogen hebben om per ongeluk een niet-volmaakte cirkel te tekenen.
Slecht ten opzichte van God.quote:Enja, een almachtige schepper is inderdaad onafhankelijk. En dus bestaan goed en slecht niet. Want slecht ten opzichte van wat? Want goed ten opzichte van wat?
Een mens heeft geen dingen nodig? Geen voedsel, geen water?quote:En een mens heeft natuurlijk geen dingen "nodig". Een god die net doet alsof dat wel zo is, is gewoon toneel aan het spelen voor zichzelf.
En een thermometer maakt temperatuur een onzinnig concept.quote:[..]
Almacht maakt waarheid een onzinnig concept.
Dat is alleen relevant voor niet-goden. Een god kan ook een cirkel maken die afhangt van de waarde van gebonden kippensoep. Hij kan ook een cirkel maken die nergens van af hoeft te hangen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 20:46 schreef man1986 het volgende:
[..]
Een cirkel is afhankelijk aan de waarde van Pi.
Wanneer is iets slecht ten opzichte van een god? Hoeveel zelfopgelegde hinder kan hij in vredesnaam ondervinden van zijn eigen arbitraire creaties?quote:Slecht ten opzichte van God.
We hebben het over de hypothetische aanwezigheid van een almachtige entiteit. Dus wat is er dan precies nodig voor wat?quote:Een mens heeft geen dingen nodig? Geen voedsel, geen water?
Wist ik niet.
Leg eens uit waar de zogenaamde schepper zijn waarheden vandaan zou moeten halen? En waarom die waarheden niet net zo betekenisloos en potentieel veranderlijk zijn als al zijn andere creaties?quote:En een thermometer maakt temperatuur een onzinnig concept.
Dat dat niet klopt moge duidelijk zijn.
Daar geloof ik niet in.quote:Op donderdag 27 juni 2013 21:06 schreef Interloper het volgende:
[..]
Dat is alleen relevant voor niet-goden. Een god kan ook een cirkel maken die afhangt van de waarde van gebonden kippensoep. Hij kan ook een cirkel maken die nergens van af hoeft te hangen.
Geen hinder, want het zijn geen 'arbitraire creaties'.quote:[..]
Wanneer is iets slecht ten opzichte van een god? Hoeveel zelfopgelegde hinder kan hij in vredesnaam ondervinden van zijn eigen arbitraire creaties?
De schepping is afhankelijk van de Schepper, maar niet andersom.quote:[..]
We hebben het over de hypothetische aanwezigheid van een almachtige entiteit. Dus wat is er dan precies nodig voor wat?
Waar haalt God de waarheden vandaan?quote:[..]
Leg eens uit waar de zogenaamde schepper zijn waarheden vandaan zou moeten halen? En waarom die waarheden niet net zo betekenisloos en potentieel veranderlijk zijn als al zijn andere creaties?
Gods alwetendheid doet geen afbreuk aan 'waarheid' als categorie.quote:Je vergelijking met een thermometer is ridicuul.
Betekent dat dat die Schepper geen motief heeft om die schepping te scheppen? Als hij niet afhankelijk is van die schepping, waarom zou hij?quote:Op donderdag 27 juni 2013 21:35 schreef man1986 het volgende:
De schepping is afhankelijk van de Schepper, maar niet andersom.
Omdat God ervoor heeft gekozen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 21:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Betekent dat dat die Schepper geen motief heeft om die schepping te scheppen? Als hij niet afhankelijk is van die schepping, waarom zou hij?
Ik vroeg naar net motief. "Hij heeft ervoor gekozen omdat hij ervoor koos" lijkt me een wat vreemde uitleg.quote:
Mijn plezier aan deze discussie is deels afhankelijk van mijn bijdragen. Je zult mij niet zeggen dat ik niet in die zin afhankelijk ben van mijn bijdragen.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:01 schreef man1986 het volgende:
Net zoals jij ervoor hebt gekozen om de bovenstaande reactie te plaatsen
Waarom geringschat je je eigen god?quote:
Alles wat de almachtige originator doet is per definitie arbitrair.quote:Geen hinder, want het zijn geen 'arbitraire creaties'.
Nee, maar dat vroeg ik dan ook niet.quote:De schepping is afhankelijk van de Schepper, maar niet andersom.
Ja, de problemen van dat dilemma vormen dus de basis voor mijn argumentatie. Een god die gebonden is aan objectieve, intrinsieke moraliteit is niet almachtig. Maar een almachtige schepper die moraliteit zelf verzonnen heeft, is echt heel vreemd bezig geweest. Vooral omdat het niet verzinnen van moraliteit geen inherente negatieve consequenties heeft. Laat staan consequenties waar de god in kwestie helemaal niets tegen zou kunnen doen.quote:Waar haalt God de waarheden vandaan?
Jij haalt de Euthyphro dilemma aan.
Deze kent zijn eigen problematiek en andere mogelijke scenario's zijn sindsdien gepresenteerd.
Jawel, de presentie van almacht devalueert letterlijk alle creaties. De pretentie van een zogenaamde 'waarheid' is daarom niets meer dan dat, pretentie. Je kunt je afvragen waarom een schepper dergelijk gedrag zou vertonen. En voor wie of wat?quote:Gods alwetendheid doet geen afbreuk aan 'waarheid' als categorie.
De thermometer doet ook geen afbreuk aan 'temperatuur' als categorie.
De Bijbel heeft het erover dat de schepping gemaakt is om glorie te geven aan God.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik vroeg naar net motief. "Hij heeft ervoor gekozen omdat hij ervoor koos" lijkt me een wat vreemde uitleg.
Maar jouw bestaan is niet afhankelijk van jouw plezier of jouw bijdragen aan deze discussie.quote:[..]
Mijn plezier aan deze discussie is deels afhankelijk van mijn bijdragen. Je zult mij niet zeggen dat ik niet in die zin afhankelijk ben van mijn bijdragen.
Dat impliceert dat God voor zijn eigen glorie afhankelijk van die schepping is.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:16 schreef man1986 het volgende:
[..]
De Bijbel heeft het erover dat de schepping gemaakt is om glorie te geven aan God.
Een deel van mij is afhankelijk van mijn bijdragen aan deze discussie. Namelijk het plezier dat ik daarin heb. Geheel analoog aan de glorie van jouw God.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:16 schreef man1986 het volgende:
[..]
Maar jouw bestaan is niet afhankelijk van jouw plezier of jouw bijdragen aan deze discussie.
Met andere woorden, als jij wel of geen plezier beleeft aan jouw bijdragen in deze topic, dan is dat geen argument tegen jouw onafhankelijkheid.
Dat is niet de God waar ik in geloof.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:14 schreef Interloper het volgende:
[..]
Waarom geringschat je je eigen god?
Kijk, ik mag dan een atheist zijn, maar ik zou een godheid in ieder geval niet wegzetten als een emotioneel afhankelijke narcist met matige super powers.
Hangt af welke God we het over hebben.quote:[..]
Alles wat de almachtige originator doet is per definitie arbitrair.
God heeft geen schepping nodig.quote:[..]
Nee, maar dat vroeg ik dan ook niet.
Ik vind de twee gepresenteerde opties van het Euthyphro dilemma niet toereikend voor de Bijbelse God.quote:[..]
Ja, de problemen van dat dilemma vormen dus de basis voor mijn argumentatie. Een god die gebonden is aan objectieve, intrinsieke moraliteit is niet almachtig. Maar een almachtige schepper die moraliteit zelf verzonnen heeft, is echt heel vreemd bezig geweest. Vooral omdat het niet verzinnen van moraliteit geen inherente negatieve consequenties heeft. Laat staan consequenties waar de god in kwestie helemaal niets tegen zou kunnen doen.
Indien God de waarheid willekeurig definieert, dan is de waarheid inderdaad arbitrair.quote:[..]
Jawel, de presentie van almacht devalueert letterlijk alle creaties. De pretentie van een zogenaamde 'waarheid' is daarom niets meer dan dat, pretentie. Je kunt je afvragen waarom een schepper dergelijk gedrag zou vertonen. En voor wie of wat?
Het is onmogelijk om objectief te bepalen dat A de waarheid is, als zowel A als B door god gedefinieerd worden. En dus ook moeiteloos van plaats kunnen wisselen. Of allebei vervangen worden door weer iets anders.
Tenzij Hij zonder een schepping geen glorie zou hebben.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat impliceert dat God voor zijn eigen glorie afhankelijk van die schepping is.
Aangezien er dingen zijn die wel buiten jou om bestaan, is jouw analogie niet geheel op dezelfde hoogte met de glorie van God.quote:[..]
Een deel van mij is afhankelijk van mijn bijdragen aan deze discussie. Namelijk het plezier dat ik daarin heb. Geheel analoog aan de glorie van jouw God.
Als dat niet tenminste deels het geval is klopt de uitleg van de Bijbel niet. You can't have it both ways.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:44 schreef man1986 het volgende:
[..]
Tenzij Hij zonder een schepping geen glorie zou hebben.
Maar is dat dan werkelijk het geval?
Zijn deze mogelijkheden dan werkelijk mutually exclusive?quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als dat niet tenminste deels het geval is klopt de uitleg van de Bijbel niet. You can't have it both ways.
Ja. Of Gods glorie is (deels) afhankelijk van zijn schepping, of niet. Die twee mogelijkheden zijn uitputtend en sluiten elkaar uit.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:54 schreef man1986 het volgende:
[..]
Zijn deze mogelijkheden dan werkelijk mutually exclusive?
Daar komt het anders wel op neer. Jouw versie van god is kinderachtig, hypocriet, nooddruftig, wreed, stug, conservatief, eenkennig, obsessief, moralistisch en.......zwaar underpowered. Klinkt mij net even te projectief menselijk in de oren om geloofwaardig te zijn.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:33 schreef man1986 het volgende:
[..]
Dat is niet de God waar ik in geloof.
Een straw man God dus.
Nou ja, jij hebt het al de hele tijd over je eigen god en je eigen overtuigingen. Daar ga ik even in mee.quote:Hangt af welke God we het over hebben.
Nee, precies. Dus waarom dan scheppen?quote:God heeft geen schepping nodig.
"Vinden" heeft er weinig mee te maken. Een schepper is almachtig of hij is het niet. Beide mogelijkheden roepen een heleboel vragen op.quote:Ik vind de twee gepresenteerde opties van het Euthyphro dilemma niet toereikend voor de Bijbelse God.
Maar wanneer is een verzinsel dan NIET arbitrair, als je de almachtige schepper bent?quote:Indien God de waarheid willekeurig definieert, dan is de waarheid inderdaad arbitrair.
Maar dat is niet de God van de Bijbel. Gods Karakter is de Waarheid en het Goede.
De schepping geeft glorie aan God. Maar dat betekent niet dat Gods glorie afhankelijk is van zijn schepping.quote:Op donderdag 27 juni 2013 22:57 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ja. Of Gods glorie is (deels) afhankelijk van zijn schepping, of niet. Die twee mogelijkheden zijn uitputtend en sluiten elkaar uit.
God verzint geen waarheid, Hij is de waarheid.quote:
Het is echt EXTREEM ongeloofwaardig dat een dergelijke entiteit een specifieke "waarheid" belichaamt. Zo ongeloofwaardig, dat ik het hele idee rustig af kan doen als pure kolder.quote:Op donderdag 27 juni 2013 23:10 schreef man1986 het volgende:
[..]
God verzint geen waarheid, Hij is de waarheid.
Dat is de Bijbelse God.
Dat weet je dus niet zeker.quote:Op donderdag 27 juni 2013 23:14 schreef Interloper het volgende:
[..]
Het is echt EXTREEM ongeloofwaardig dat een dergelijke entiteit een specifieke "waarheid" belichaamt. Zo ongeloofwaardig, dat ik het hele idee rustig af kan doen als pure kolder.
Ik zou het denk ik 'aan hysterische kolder grenzende onwaarschijnlijkheid' noemen.quote:
Jij weet het dus niet zeker.quote:Op donderdag 27 juni 2013 23:18 schreef Interloper het volgende:
[..]
Ik zou het denk ik 'aan hysterische kolder grenzende onwaarschijnlijkheid' noemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |