abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 27 juni 2013 @ 20:15:20 #176
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_128334812
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 20:04 schreef man1986 het volgende:

[..]

God heeft Zichzelf niets gegeven. Hij is eeuwig en volmaakt. Iets dat volmaakt is kan niet veranderen, want dat zou betekenen dat het niet volmaakt is.

[..]
Een almachtige entiteit is niet volmaakt of onvolmaakt, aangezien hij zelf mag bepalen wanneer iets goed is en wanneer slecht. En die handeling zou van zichzelf al compleet onzinnig zijn. Je kunt niet volmaakt zijn wanneer het onmogelijk is om iets fout te doen en je kunt niet onvolmaakt zijn wanneer het onmogelijk is om iets goed te doen.

quote:
Waarheid spreekt zichzelf niet tegen.
Dat wat zichzelf tegenspreekt is niet de waarheid.
Waarom zou een god waarheden hebben? Almacht brengt geen waarheden.
Searchers after horror haunt strange, far places.
pi_128335112
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 20:15 schreef Interloper het volgende:

[..]

Een almachtige entiteit is niet volmaakt of onvolmaakt, aangezien hij zelf mag bepalen wanneer iets goed is en wanneer slecht. En die handeling zou van zichzelf al compleet onzinnig zijn. Je kunt niet volmaakt zijn wanneer het onmogelijk is om iets fout te doen en je kunt niet onvolmaakt zijn wanneer het onmogelijk is om iets goed te doen.
Een volmaakte cirkel kan per definitie geen vierkant zijn. Maar dat betekent dus niet dat volmaakte cirkels niet kunnen bestaan.

De mens heeft de vrije wil om voor het goede of slechte te kiezen.
Maar God is niet afhankelijk aan een externe bron om Goed te zijn.
De mens daarentegen heeft wel een externe bron nodig en dat is God zelf.

quote:
[..]

Waarom zou een god waarheden hebben? Almacht brengt geen waarheden.
Almacht brengt kennis van waarheid.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
pi_128335557
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 20:22 schreef man1986 het volgende:

[..]

Een volmaakte cirkel kan per definitie geen vierkant zijn.
Hoe tweedimensionaal gedacht..
En zelfs in 2d kan een volmaakte cirkel best een vierkant bevatten.
  donderdag 27 juni 2013 @ 20:40:01 #179
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_128335824
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 20:22 schreef man1986 het volgende:

[..]

Een volmaakte cirkel kan per definitie geen vierkant zijn. Maar dat betekent dus niet dat volmaakte cirkels niet kunnen bestaan.

De mens heeft de vrije wil om voor het goede of slechte te kiezen.
Maar God is niet afhankelijk aan een externe bron om Goed te zijn.
De mens daarentegen heeft wel een externe bron nodig en dat is God zelf.

[..]
Maar een volmaakte cirkel bestaat alleen voor schepsels die:

1. geen invloed hebben op de definitie van cirkel.
2. het vermogen hebben om per ongeluk een niet-volmaakte cirkel te tekenen.

Enja, een almachtige schepper is inderdaad onafhankelijk. En dus bestaan goed en slecht niet. Want slecht ten opzichte van wat? Want goed ten opzichte van wat?

En een mens heeft natuurlijk geen dingen "nodig". Een god die net doet alsof dat wel zo is, is gewoon toneel aan het spelen voor zichzelf.

quote:
Almacht brengt kennis van waarheid.
Almacht maakt waarheid een onzinnig concept.
pi_128336082
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 20:40 schreef Interloper het volgende:

[..]

Maar een volmaakte cirkel bestaat alleen voor schepsels die:

1. geen invloed hebben op de definitie van cirkel.
2. het vermogen hebben om per ongeluk een niet-volmaakte cirkel te tekenen.
Een cirkel is afhankelijk aan de waarde van Pi.

quote:
Enja, een almachtige schepper is inderdaad onafhankelijk. En dus bestaan goed en slecht niet. Want slecht ten opzichte van wat? Want goed ten opzichte van wat?
Slecht ten opzichte van God.

quote:
En een mens heeft natuurlijk geen dingen "nodig". Een god die net doet alsof dat wel zo is, is gewoon toneel aan het spelen voor zichzelf.
Een mens heeft geen dingen nodig? Geen voedsel, geen water?
Wist ik niet.

quote:
[..]

Almacht maakt waarheid een onzinnig concept.
En een thermometer maakt temperatuur een onzinnig concept.
Dat dat niet klopt moge duidelijk zijn.
"When people stop believing in God, they don't believe in nothing -- they believe in anything." - GK Chesterton
  donderdag 27 juni 2013 @ 21:06:04 #181
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_128336989
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 20:46 schreef man1986 het volgende:

[..]

Een cirkel is afhankelijk aan de waarde van Pi.
Dat is alleen relevant voor niet-goden. Een god kan ook een cirkel maken die afhangt van de waarde van gebonden kippensoep. Hij kan ook een cirkel maken die nergens van af hoeft te hangen.

quote:
Slecht ten opzichte van God.
Wanneer is iets slecht ten opzichte van een god? Hoeveel zelfopgelegde hinder kan hij in vredesnaam ondervinden van zijn eigen arbitraire creaties?

quote:
Een mens heeft geen dingen nodig? Geen voedsel, geen water?
Wist ik niet.
We hebben het over de hypothetische aanwezigheid van een almachtige entiteit. Dus wat is er dan precies nodig voor wat?

quote:
En een thermometer maakt temperatuur een onzinnig concept.
Dat dat niet klopt moge duidelijk zijn.
Leg eens uit waar de zogenaamde schepper zijn waarheden vandaan zou moeten halen? En waarom die waarheden niet net zo betekenisloos en potentieel veranderlijk zijn als al zijn andere creaties?

Je vergelijking met een thermometer is ridicuul.
pi_128338472
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 21:06 schreef Interloper het volgende:

[..]

Dat is alleen relevant voor niet-goden. Een god kan ook een cirkel maken die afhangt van de waarde van gebonden kippensoep. Hij kan ook een cirkel maken die nergens van af hoeft te hangen.
Daar geloof ik niet in.

quote:
[..]

Wanneer is iets slecht ten opzichte van een god? Hoeveel zelfopgelegde hinder kan hij in vredesnaam ondervinden van zijn eigen arbitraire creaties?
Geen hinder, want het zijn geen 'arbitraire creaties'.

quote:
[..]

We hebben het over de hypothetische aanwezigheid van een almachtige entiteit. Dus wat is er dan precies nodig voor wat?
De schepping is afhankelijk van de Schepper, maar niet andersom.

quote:
[..]

Leg eens uit waar de zogenaamde schepper zijn waarheden vandaan zou moeten halen? En waarom die waarheden niet net zo betekenisloos en potentieel veranderlijk zijn als al zijn andere creaties?
Waar haalt God de waarheden vandaan?

Jij haalt de Euthyphro dilemma aan.
Deze kent zijn eigen problematiek en andere mogelijke scenario's zijn sindsdien gepresenteerd.

quote:
Je vergelijking met een thermometer is ridicuul.
Gods alwetendheid doet geen afbreuk aan 'waarheid' als categorie.
De thermometer doet ook geen afbreuk aan 'temperatuur' als categorie.
  donderdag 27 juni 2013 @ 21:39:00 #183
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128338692
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 21:35 schreef man1986 het volgende:

Betekent dat dat die Schepper geen motief heeft om die schepping te scheppen? Als hij niet afhankelijk is van die schepping, waarom zou hij?
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_128339802
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 21:39 schreef Molurus het volgende:

[..]

Betekent dat dat die Schepper geen motief heeft om die schepping te scheppen? Als hij niet afhankelijk is van die schepping, waarom zou hij?
Omdat God ervoor heeft gekozen.
Net zoals jij ervoor hebt gekozen om de bovenstaande reactie te plaatsen ;)
  donderdag 27 juni 2013 @ 22:06:05 #185
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128340010
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:01 schreef man1986 het volgende:

[..]

Omdat God ervoor heeft gekozen.
Ik vroeg naar net motief. "Hij heeft ervoor gekozen omdat hij ervoor koos" lijkt me een wat vreemde uitleg.

quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:01 schreef man1986 het volgende:

Net zoals jij ervoor hebt gekozen om de bovenstaande reactie te plaatsen ;)
Mijn plezier aan deze discussie is deels afhankelijk van mijn bijdragen. Je zult mij niet zeggen dat ik niet in die zin afhankelijk ben van mijn bijdragen.
  donderdag 27 juni 2013 @ 22:14:03 #186
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_128340398
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 21:35 schreef man1986 het volgende:

[..]

Daar geloof ik niet in.
Waarom geringschat je je eigen god?

Kijk, ik mag dan een atheist zijn, maar ik zou een godheid in ieder geval niet wegzetten als een emotioneel afhankelijke narcist met matige super powers.

quote:
Geen hinder, want het zijn geen 'arbitraire creaties'.
Alles wat de almachtige originator doet is per definitie arbitrair.

quote:
Nee, maar dat vroeg ik dan ook niet.

quote:
Waar haalt God de waarheden vandaan?

Jij haalt de Euthyphro dilemma aan.
Deze kent zijn eigen problematiek en andere mogelijke scenario's zijn sindsdien gepresenteerd.
Ja, de problemen van dat dilemma vormen dus de basis voor mijn argumentatie. Een god die gebonden is aan objectieve, intrinsieke moraliteit is niet almachtig. Maar een almachtige schepper die moraliteit zelf verzonnen heeft, is echt heel vreemd bezig geweest. Vooral omdat het niet verzinnen van moraliteit geen inherente negatieve consequenties heeft. Laat staan consequenties waar de god in kwestie helemaal niets tegen zou kunnen doen.

quote:
Gods alwetendheid doet geen afbreuk aan 'waarheid' als categorie.
De thermometer doet ook geen afbreuk aan 'temperatuur' als categorie.
Jawel, de presentie van almacht devalueert letterlijk alle creaties. De pretentie van een zogenaamde 'waarheid' is daarom niets meer dan dat, pretentie. Je kunt je afvragen waarom een schepper dergelijk gedrag zou vertonen. En voor wie of wat?

Het is onmogelijk om objectief te bepalen dat A de waarheid is, als zowel A als B door god gedefinieerd worden. En dus ook moeiteloos van plaats kunnen wisselen. Of allebei vervangen worden door weer iets anders.
pi_128340508
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vroeg naar net motief. "Hij heeft ervoor gekozen omdat hij ervoor koos" lijkt me een wat vreemde uitleg.
De Bijbel heeft het erover dat de schepping gemaakt is om glorie te geven aan God.

quote:
[..]

Mijn plezier aan deze discussie is deels afhankelijk van mijn bijdragen. Je zult mij niet zeggen dat ik niet in die zin afhankelijk ben van mijn bijdragen.
Maar jouw bestaan is niet afhankelijk van jouw plezier of jouw bijdragen aan deze discussie.
Met andere woorden, als jij wel of geen plezier beleeft aan jouw bijdragen in deze topic, dan is dat geen argument tegen jouw onafhankelijkheid.
  donderdag 27 juni 2013 @ 22:33:12 #188
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128341331
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:16 schreef man1986 het volgende:

[..]

De Bijbel heeft het erover dat de schepping gemaakt is om glorie te geven aan God.
Dat impliceert dat God voor zijn eigen glorie afhankelijk van die schepping is. :D

quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:16 schreef man1986 het volgende:

[..]

Maar jouw bestaan is niet afhankelijk van jouw plezier of jouw bijdragen aan deze discussie.
Met andere woorden, als jij wel of geen plezier beleeft aan jouw bijdragen in deze topic, dan is dat geen argument tegen jouw onafhankelijkheid.
Een deel van mij is afhankelijk van mijn bijdragen aan deze discussie. Namelijk het plezier dat ik daarin heb. Geheel analoog aan de glorie van jouw God.
pi_128341354
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:14 schreef Interloper het volgende:

[..]

Waarom geringschat je je eigen god?

Kijk, ik mag dan een atheist zijn, maar ik zou een godheid in ieder geval niet wegzetten als een emotioneel afhankelijke narcist met matige super powers.
Dat is niet de God waar ik in geloof.
Een straw man God dus.

quote:
[..]

Alles wat de almachtige originator doet is per definitie arbitrair.
Hangt af welke God we het over hebben.

quote:
[..]

Nee, maar dat vroeg ik dan ook niet.
God heeft geen schepping nodig.

quote:
[..]

Ja, de problemen van dat dilemma vormen dus de basis voor mijn argumentatie. Een god die gebonden is aan objectieve, intrinsieke moraliteit is niet almachtig. Maar een almachtige schepper die moraliteit zelf verzonnen heeft, is echt heel vreemd bezig geweest. Vooral omdat het niet verzinnen van moraliteit geen inherente negatieve consequenties heeft. Laat staan consequenties waar de god in kwestie helemaal niets tegen zou kunnen doen.
Ik vind de twee gepresenteerde opties van het Euthyphro dilemma niet toereikend voor de Bijbelse God.

quote:
[..]

Jawel, de presentie van almacht devalueert letterlijk alle creaties. De pretentie van een zogenaamde 'waarheid' is daarom niets meer dan dat, pretentie. Je kunt je afvragen waarom een schepper dergelijk gedrag zou vertonen. En voor wie of wat?

Het is onmogelijk om objectief te bepalen dat A de waarheid is, als zowel A als B door god gedefinieerd worden. En dus ook moeiteloos van plaats kunnen wisselen. Of allebei vervangen worden door weer iets anders.
Indien God de waarheid willekeurig definieert, dan is de waarheid inderdaad arbitrair.
Maar dat is niet de God van de Bijbel. Gods Karakter is de Waarheid en het Goede.
pi_128341872
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:33 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat impliceert dat God voor zijn eigen glorie afhankelijk van die schepping is. :D
Tenzij Hij zonder een schepping geen glorie zou hebben.
Maar is dat dan werkelijk het geval?

quote:
[..]

Een deel van mij is afhankelijk van mijn bijdragen aan deze discussie. Namelijk het plezier dat ik daarin heb. Geheel analoog aan de glorie van jouw God.
Aangezien er dingen zijn die wel buiten jou om bestaan, is jouw analogie niet geheel op dezelfde hoogte met de glorie van God.
  donderdag 27 juni 2013 @ 22:49:20 #191
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128342103
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:44 schreef man1986 het volgende:

[..]

Tenzij Hij zonder een schepping geen glorie zou hebben.
Maar is dat dan werkelijk het geval?
Als dat niet tenminste deels het geval is klopt de uitleg van de Bijbel niet. You can't have it both ways.
pi_128342343
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:49 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als dat niet tenminste deels het geval is klopt de uitleg van de Bijbel niet. You can't have it both ways.
Zijn deze mogelijkheden dan werkelijk mutually exclusive?
  donderdag 27 juni 2013 @ 22:57:02 #193
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_128342508
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:54 schreef man1986 het volgende:

[..]

Zijn deze mogelijkheden dan werkelijk mutually exclusive?
Ja. Of Gods glorie is (deels) afhankelijk van zijn schepping, of niet. Die twee mogelijkheden zijn uitputtend en sluiten elkaar uit.
  donderdag 27 juni 2013 @ 22:58:12 #194
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_128342560
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:33 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dat is niet de God waar ik in geloof.
Een straw man God dus.
Daar komt het anders wel op neer. Jouw versie van god is kinderachtig, hypocriet, nooddruftig, wreed, stug, conservatief, eenkennig, obsessief, moralistisch en.......zwaar underpowered. Klinkt mij net even te projectief menselijk in de oren om geloofwaardig te zijn.

quote:
Hangt af welke God we het over hebben.
Nou ja, jij hebt het al de hele tijd over je eigen god en je eigen overtuigingen. Daar ga ik even in mee.

[..]

quote:
God heeft geen schepping nodig.
Nee, precies. Dus waarom dan scheppen?

[..]

quote:
Ik vind de twee gepresenteerde opties van het Euthyphro dilemma niet toereikend voor de Bijbelse God.
"Vinden" heeft er weinig mee te maken. Een schepper is almachtig of hij is het niet. Beide mogelijkheden roepen een heleboel vragen op.

[..]

quote:
Indien God de waarheid willekeurig definieert, dan is de waarheid inderdaad arbitrair.
Maar dat is niet de God van de Bijbel. Gods Karakter is de Waarheid en het Goede.
Maar wanneer is een verzinsel dan NIET arbitrair, als je de almachtige schepper bent?
pi_128343022
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:57 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ja. Of Gods glorie is (deels) afhankelijk van zijn schepping, of niet. Die twee mogelijkheden zijn uitputtend en sluiten elkaar uit.
De schepping geeft glorie aan God. Maar dat betekent niet dat Gods glorie afhankelijk is van zijn schepping.

Zie het zo:
De schilderij van een bloem geeft glorie aan de schoonheid van een bloem.
Maar de schoonheid van de bloem is niet afhankelijk van de schilderij van een bloem.

Straks raken we nog wel verdwaalt in analogieėn.
pi_128343220
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 22:58 schreef Interloper het volgende:

knip
God verzint geen waarheid, Hij is de waarheid.
Dat is de Bijbelse God.
  donderdag 27 juni 2013 @ 23:14:27 #197
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_128343419
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 23:10 schreef man1986 het volgende:

[..]

God verzint geen waarheid, Hij is de waarheid.
Dat is de Bijbelse God.
Het is echt EXTREEM ongeloofwaardig dat een dergelijke entiteit een specifieke "waarheid" belichaamt. Zo ongeloofwaardig, dat ik het hele idee rustig af kan doen als pure kolder.
pi_128343483
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 23:14 schreef Interloper het volgende:

[..]

Het is echt EXTREEM ongeloofwaardig dat een dergelijke entiteit een specifieke "waarheid" belichaamt. Zo ongeloofwaardig, dat ik het hele idee rustig af kan doen als pure kolder.
Dat weet je dus niet zeker.
  donderdag 27 juni 2013 @ 23:18:12 #199
213215 Interloper
Verdomd gezellig hiero
pi_128343631
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 23:15 schreef man1986 het volgende:

[..]

Dat weet je dus niet zeker.
Ik zou het denk ik 'aan hysterische kolder grenzende onwaarschijnlijkheid' noemen.
pi_128343897
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 23:18 schreef Interloper het volgende:

[..]

Ik zou het denk ik 'aan hysterische kolder grenzende onwaarschijnlijkheid' noemen.
Jij weet het dus niet zeker. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')