abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 juni 2013 @ 16:09:36 #1
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_128119928
quote:
Mazelenuitbraak gestegen naar 107 gevallen

Het aantal geregistreerde gevallen van mazelen in Nederland is tot donderdag gestegen naar 107. Dat meldde het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). Een week geleden waren er 67 gevallen geregistreerd.

Het daadwerkelijke aantal zieken ligt waarschijnlijk nog veel hoger, omdat lang niet alle patiënten naar de huisarts stappen.

Het gaat vooral om kinderen van 4 tot 12 jaar op reformatorische scholen in het Land van Heusden en Altena, de Bommelerwaard en de Alblasserwaard.

Het is volgens het RIVM waarschijnlijk dat de ziekte zich de komende tijd verder gaat verspreiden, omdat lang niet alle kinderen in deze regio's zijn ingeënt.
Vorig topic:
NWS / Mazelenuitbraak in Nederlandse 'bijbelgordel'
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_128120505
Mensen die hun kinderen niet laten inenten vanwege zo'n sprookjesboek :') ;(
I'm a peace-loving decoy, ready for retaliation
  PR/Manusje van alles zaterdag 22 juni 2013 @ 17:35:36 #3
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_128122491
Lololoool
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  vrijdag 28 juni 2013 @ 21:34:01 #4
38496 Perrin
pi_128373952
quote:
Mazelen-patiënt in het ziekenhuis

In het Land van Heusden en Altena in Brabant is iemand met mazelen in het ziekenhuis opgenomen. Er is sprake van ernstige complicaties. Voor zover bekend is dit het eerste slachtoffer van de huidige uitbraak van de mazelen dat in het ziekenhuis belandt.

De GGD zegt niets over de aard van de complicaties en ook niet of het om een kind gaat.

Zeker 161 mensen hebben de mazelen. Dat is een stijging van ruim vijftig geregistreerde gevallen in vergelijking met vorige week, zegt Roel Coetinho van het Centrum Infectieziektebestrijding van het RIVM.

Volgens Coutinho ligt het werkelijke aantal gevallen veel hoger. ''We krijgen signalen van GGD's en scholen dat het op behoorlijk grote schaal aan het circuleren is.'' Bij een vorige epidemie bleek het werkelijke aantal patiënten tien keer zo groot te zijn.

Piek volgt nog
Coutinho verwacht de piek pas over een paar maanden. Hij durft geen uitspraken te doen over hoeveel mensen dan de mazelen hebben.

''De besmetting blijft vrijwel beperkt tot kinderen die om religieuze redenen niet gevaccineerd zijn'', legt Coutinho uit. ''En dan met name de kinderen van 4 tot 12 jaar.'' Mogelijk verloopt de verspreiding van de mazelen de komende tijd minder snel door de schoolvakanties, wanneer kinderen minder met elkaar in contact komen.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 08:15:28 #5
38496 Perrin
pi_128385496
quote:
'Vijf kinderen doodziek door mazelen'

Vijf kinderen die besmet zijn met de mazelen zijn doodziek opgenomen in het ziekenhuis. In totaal zijn bij tien kinderen complicaties vastgesteld. Dat meldt het RIVM, het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu, zo schrijft het AD zaterdag. .

Twee kinderen zijn opgenomen met een hersenvliesontsteking, twee met een longontsteking. Van één patiënt is nog onduidelijk wat de complicaties zijn. Vrijdag was al bekend dat een patiënt met mazelen uit het Land van Heusden en Altena in Brabant in het ziekenhuis was opgenomen met ernstige complicaties.
pi_128385522
Religie :')
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_128385951
Maar waarom brengen ze hun kinderen dan wél naar het ziekenhuis? Alles is toch Gods wil? Slecht geweten?
know'm sayin?
word? word.
pi_128386079
Echt, als je op andere sites ook de argumenten ziet voorbij komen:
'aan het inenten zijn ondertussen al veel meer kinderen heel ziek geworden en overleden'
'van inenten krijgt je kind autisme'

:')
  zaterdag 29 juni 2013 @ 09:42:23 #9
38496 Perrin
pi_128386109
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 09:39 schreef nummer_zoveel het volgende:
Echt, als je op andere sites ook de argumenten ziet voorbij komen:
'aan het inenten zijn ondertussen al veel meer kinderen heel ziek geworden en overleden'
'van inenten krijgt je kind autisme'

Tja, slimme mensen laten hun kinderen inenten. Domme mensen zeggen domme dingen.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 10:15:36 #10
338340 88-4
Last van de tijd
pi_128386561
quote:
Mazelen: Bidden...of toch maar inenten?
Bewaar

Door: redactie
29-6-13 - 09:31 bron: Algemeen Dagblad
’Heere, ik ga nu even op Uw stoel zitten’
© Hollandse Hoogte/ANP.

Vijf kleine kinderen met mazelen zijn met ernstige complicaties opgenomen in het ziekenhuis. Inmiddels zijn 161 kinderen officieel besmet, maar het werkelijke aantal ligt veel hoger. Streng gereformeerden bidden om het onheil te weren. Sommigen twijfelen of ze nu toch een prik moeten halen. Dat meldt het Algemeen Dagblad.

Bij de GGD Rivierenland in Tiel vaccineren artsen dezer dagen gereformeerden die dat bij een vorige uitbraak nog niet wilden. Ze komen uit omliggende dorpen en gaan het liefst ongezien via de achterdeur naar binnen. Want senang voelen ze zich niet bij hun nieuwe kijk op vaccineren.

'Bidden het krachtigste wapen'
Scriba (secretaris van een protestantse kerk, red.) Antony Zondag van de Oud Gereformeerde Gemeente in Geldermalsen zegt dat iedere ouder zelf de beslissing moet nemen of er wel of niet ingeënt wordt. Hij is niet veranderd. 'Je moet niet spelen met de voorzienigheid.' Zondag, die zijn woning niet heeft verzekerd tegen brand en ander onheil, heeft acht volwassen kinderen en twintig kleinkinderen.' Natuurlijk was ik bang voor mijn kinderen als er mazelen heersten of polio. Dan ging ik bidden. Dat is het krachtigste wapen', zegt hij tegen het Algemeen Dagblad.

Zijn kinderen werden niet geënt. En zijn kleinkinderen nu ook niet. 'Daar zou ik ook niet mee verblijd zijn als ze dat zouden doen.'

Het verschuift in de gereformeerde kerk
In het naburige Waardenburg, een Betuws dorpje met twee gereformeerde en twee hervormde kerken, zijn al enkele mazelenpatiënten. Een 56-jarige vrouw die niet met haar naam in de krant wil, heeft haar vijf kinderen nooit laten prikken tegen de mazelen of welke andere ziekte dan ook. Bij een gevaarlijke besmettelijke ziekte deed ook zij wat haar is geleerd: bidden.

Ze vertrouwt op de voorzienigheid. Een autogordel draagt ze alleen omdat hij verplicht is. Toch verschuift het in de gereformeerde kerk, denkt ze. 'Als ik nu als jonge moeder voor de vraag zou staan wel of niet inenten, zou ik het misschien wel doen. Ik weet het niet', zegt ze tegen het Algemeen Dagblad.

In het najaar wordt zij voor de eerste keer oma. Als haar dochter en schoonzoon besluiten om de kleine wel in te laten enten, heeft ze daar alle begrip voor. 'Dat moeten ze als jonge ouders helemaal zelf weten.'

Aantal besmettingen loopt op
Het aantal besmettingen met mazelen loopt zienderogen op. Vorige week 107, nu 161 kinderen. Bijna allemaal tussen de 0 en 12 jaar. Dat zijn de zieke kinderen die de huisarts heeft gezien.

Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) verwacht dat de piek van de huidige uitbraak pas over enkele maanden komt. De vorige mazelen-epidemie (in 1999/2000) duurde bijna een jaar. Destijds raakten 3000 mensen besmet, van wie er 150 in het ziekenhuis belandden. Drie overleden aan complicaties.

Tegenstrijdige geluiden kerken
De Nederlandse Patiënten Vereniging heeft 3 maanden geleden een brochure uitgebracht waarin de worsteling van de gelovigen, wel of niet vaccineren, aan de hand van de verhalen van drie dominees wordt geïllustreerd. Een voorstander, een tegenstander en iemand die op de wip zit, komen aan het woord.

Dominee Reinier van Kooten van de Hersteld Hervormde Gemeente in Apeldoorn noemt de principiële afwijzing 'een misverstand'. Hij ziet de verandering in de kerken. 'In de afgescheiden kerken werd het vanaf de spreekstoel verkondigd dat het een zonde was, dat je niet op God vertrouwde. Maar zodra het kritiek wordt, gaan mensen denken: wordt dit wel van me gevraagd? Het is een zegen dat de brochure van de NPV er nu is. Voorheen werd wat de dominee zei als waarheid gezien - in de hervormde kerk wat minder natuurlijk, maar bij de anderen is wat de dominee zegt rücksichtslos als feit gezien. En daar hield men zich aan. De wereld ligt nu meer open. Men denkt wat zelfstandiger. Vooral als er een epidemie is, zoals nu, worden mensen gedwongen om persoonlijk na te denken.'

Tegenover de goedkeurende woorden van dominee Van Kooten staat de strenge veroordeling van predikant Weststrate van de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Terneuzen. 'Vaccineren is vooruitlopen op de Heere en is ook het verzoeken van de Heere. Je zegt: 'Heere, ik ga nu even op Uw stoel zitten, want er komen zo veel gevaren op me af of kunnen ooit op me afkomen, dat ik nu alvast mezelf maar ziekteverwekkers toe laat dienen',' zegt hij in de NPV-brochure.

'Werk van satan'
Scriba Zondag wil het nog scherper stellen. Hij noemt de aandacht voor de mazelen en ook dit artikel 'het werk van satan'. 'Altijd wordt geprobeerd om de christenen weg te krijgen. Het zal satan niet lukken. Gaat u schrijven over abortus, verslaafden en moorden.'
Godgeklaagd dit...
De tijd dringt, het einde nadert. De dagen tikken weg.
En dan... verschijnt hij.
Hij kijkt je recht aan en lacht.
Die lach is het laatste wat je hoort.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 10:49:02 #11
405257 Fred0w
Life is Music
pi_128387059
Diit heeft ook helemaal niets met religie te maken.
pi_128389988
Die laatste man aan het woord :P

Dit slaat toch nergens op eigenlijk, het frappante vind ik dat je dit eigenlijk nauwelijks ziet bij Katholieken. Ik hoop dat er veel verstandige mensen zijn die hun kinderen we inenten.
pi_128390496
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 13:14 schreef Jano9 het volgende:

Dit slaat toch nergens op eigenlijk, het frappante vind ik dat je dit eigenlijk nauwelijks ziet bij Katholieken. Ik hoop dat er veel verstandige mensen zijn die hun kinderen we inenten.
Die kennen hun Bijbel dan ook beter:

quote:
[5] Vervolgens nam de duivel hem mee naar de heilige stad en zette hem op het hoogste punt van de tempel. [6] Hij zei tegen hem: ‘Als u de Zoon van God bent, spring dan naar beneden. Want er staat geschreven: “Zijn engelen zal hij opdracht geven om u op hun handen te dragen, zodat u uw voet niet zult stoten aan een steen.”’ [7] Jezus antwoordde: ‘Er staat ook geschreven: “Stel de Heer, uw God, niet op de proef.”’
Mattheüs 4:5-7
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
  zaterdag 29 juni 2013 @ 15:47:25 #14
123170 alors
zlata1234
pi_128393639
quote:

Je ziet het ook nauwelijks bij protestanten. Het is echt iets van gereformeerden in kleine gemeenschappen waarin er grote controle is op elkaar en het bijna een wedstrijdje vroom zijn is.

Genoeg christenen die de wetenschap als gunst van God zien en juist vinden dat het heel kwalijk is om daar geen gebruik van te maken.
know'm sayin?
word? word.
pi_128393765
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 15:47 schreef alors het volgende:

[..]

Je ziet het ook nauwelijks bij protestanten. Het is echt iets van gereformeerden in kleine gemeenschappen waarin er grote controle is op elkaar en het bijna een wedstrijdje vroom zijn is.

Genoeg christenen die de wetenschap als gunst van God zien en juist vinden dat het heel kwalijk is om daar geen gebruik van te maken.
En dan is het nog maar een zeer selecte groep onder de gereformeerden die inentingen afwijzen.
"Bijna niemand durft de islam te bekritiseren en te bespotten zoals dat met het christendom werd en wordt gedaan, terwijl daar gezien het totalitaire en onderdrukkende karakter van de islam toch alle reden toe is." ~ H.Heeresma
pi_128393842
Punt is dat ook anderen in gevaar komen.
Baby's zijn na 6 maanden vatbaar maar worden een stuk later ingeënt.
pi_128397539
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 15:56 schreef De_Guidance het volgende:
Punt is dat ook anderen in gevaar komen.
Baby's zijn na 6 maanden vatbaar maar worden een stuk later ingeënt.
Zulke ouders spelen inderdaad niet alleen met het leven van hun kinderen, maar ook met die van andermans kinderen. Leg dat maar eens als "gewetensbezwaarde" uit aan je niet- of niet-strenggelovige buren als ze een baby moeten begraven als gevolg van de mazelen.

"Ja, sorry van uw kind, maar van onze kerk mochten we onze kinderen niet inenten."

Wel goed dat er inzake dit onderwerp ook binnen de orthodoxe kringen nu verdeling is.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 17:59:57 #18
207372 bastibro
I`ll get there
pi_128398099
Als zo`n kind komt te sterven is het op zijn minst doodslag lijkt me.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 18:02:01 #19
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_128398159
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 08:20 schreef superniger het volgende:
Religie :')
Principes ^O^
pi_128398172
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:59 schreef bastibro het volgende:
minimaal moord
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  zaterdag 29 juni 2013 @ 18:02:32 #21
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_128398173
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:59 schreef bastibro het volgende:
pi_128398231
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 18:02 schreef xzaz het volgende:

[..]

Principes ^O^
En daarvoor de volksgezondheid in gevaar brengen, 14.gif.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 18:05:05 #23
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_128398250
quote:
9s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 18:04 schreef Specularium het volgende:

[..]

En daarvoor de volksgezondheid in gevaar brengen, [ afbeelding ].
Als jij zo gelooft in dat spuitje is er toch niks aan de hand :{w
  zaterdag 29 juni 2013 @ 19:56:57 #24
123170 alors
zlata1234
pi_128400862
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 18:05 schreef xzaz het volgende:

[..]

Als jij zo gelooft in dat spuitje is er toch niks aan de hand :{w
Wel als zijn baby van een paar maanden besmet wordt door anderen.
know'm sayin?
word? word.
pi_128406078
Het is gewoon gods wil dat hun kinderen een grotere kans hebben om dood te gaan.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 22:55:57 #26
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_128406252
Jammer dat dit soort mensen nooit eens consequent is, waarom niet je kind laten inenten maar er wel mee naar het ziekenhuis gaan zodra het een hersenvliesontsteking heeft?
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  zaterdag 29 juni 2013 @ 22:58:18 #27
208890 June.
Seriously?
pi_128406352
En vervolgens het kind wel naar het ziekenhuis brengen, want alleen bidden is dan ineens niet meer voldoende..
Shine bright like a diamond.
pi_128406531
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 22:58 schreef June. het volgende:
En vervolgens het kind wel naar het ziekenhuis brengen, want alleen bidden is dan ineens niet meer voldoende..
Ja precies, dat vind ik zo bizar. Ze slikken bijvoorbeeld ook wel statines. Althans, ik kon het ze zonder problemen voorschrijven.
pi_128414945
quote:
1s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 23:02 schreef dotKoen het volgende:

[..]

Ja precies, dat vind ik zo bizar. Ze slikken bijvoorbeeld ook wel statines. Althans, ik kon het ze zonder problemen voorschrijven.
En ze hebben vast wel paracetamol/ibuprofen in huis, en hoestsiroop, en een verbandtrommel, etc. :')

Dan mogen ze weer wel op de stoel van de HEERE zitten, als ze hoofdpijn hebben, als ze hoesten, als ze een wond hebben opgelopen. :?
  zondag 30 juni 2013 @ 12:16:12 #30
123341 penny-wise
Cliniclown-aspirant
pi_128416349
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 16:27 schreef Herpderphawk het volgende:
Mensen die hun kinderen niet laten inenten vanwege zo'n sprookjesboek :') ;(
Fijn ook dat die kinderen zelf er niks over te vertellen hebben....
}:|
  zondag 30 juni 2013 @ 14:12:18 #31
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_128419185
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 12:16 schreef penny-wise het volgende:

[..]

Fijn ook dat die kinderen zelf er niks over te vertellen hebben....
}:|
Die kinderen zijn helaas al vanaf hun jongste jaren gebrainwashed met het sprookjesboek... :{

In bepaalde gevallen is het gelukt om ouders tijdelijk uit de ouderlijke macht te zetten als het leven van een kind in gevaar is (bloedtransfusies bij Jehova's) maar 'mazelen' is natuurlijk alleen in uitzonderingsgevallen levensbedreigend dus dat gaat hier helaas niet lukken.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
  zondag 30 juni 2013 @ 14:13:28 #32
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_128419225
quote:
15s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 22:55 schreef MichaelScott het volgende:
Jammer dat dit soort mensen nooit eens consequent is, waarom niet je kind laten inenten maar er wel mee naar het ziekenhuis gaan zodra het een hersenvliesontsteking heeft?
De combinatie "religie" en "logisch nadenken" is een zeer moeizame.
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_128420726
Krijgen we ipv nieuwsberichten dat dikke mensen meer ziekenkostenpremie zouden moeten betalen nu berichten dat rellioten ook meer premie zouden moeten betalen ivm. hogere kosten risico?
60 HRC
pi_128421447
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 14:57 schreef HardMetal het volgende:
Krijgen we ipv nieuwsberichten dat dikke mensen meer ziekenkostenpremie zouden moeten betalen nu berichten dat rellioten ook meer premie zouden moeten betalen ivm. hogere kosten risico?
Nee, want ze betalen geen zorgpremie. Zij hebben een andere regeling, aangezien ze meer gelijk zijn dan anderen.
  maandag 1 juli 2013 @ 11:28:32 #35
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128452332
Ik word ook een beetje moe van die conspiracy gekken die allerlei ziektes proberen te linken aan de vaccinaties. Je hebt van die complete extremistische Facebook-groepjes waar ze elkaar afraden in te enten, met dit soort epidemiën tot gevolg. En dat zijn nog niet eens reli-idioten.

Ik snap het ook niet. Hele volksstammen zijn groot geworden met DTP vaccinaties, ik vind de paranoïa erover ook nogal overtrokken. Ik heb mezelf laatst nog in laten enten tegen hepatitis A en ik krijg daar een heel veilig gevoel van. Als je complottheoriën gaat bedenken over vaccinaties, heb je teveel tijd om handen.

[ Bericht 2% gewijzigd door SEMTEX op 02-07-2013 08:39:44 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
pi_128454534
Als de kinderen van relimensen mazelen hebben, gaan ze dan wel naar de dokter? Worden ze niet beter met een gebed?

Of na een ongeluk, voor een bevalling, ziekte?

Hoe hebben ze ooit zo lang overleefd? Evolutie en shit. Of telt hun religie opeens niet meer als ze zelf ziek worden?
  maandag 1 juli 2013 @ 14:21:31 #37
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_128459179
Bij die gezinnen werkt evolutie in iets aangepaste vorm: er wordt in dermate grote aantallen doorgefokt dat het met geen besmettelijk virus in toom te houden is...
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_128459319
quote:

Dat komt omdat katholieken wel van hun kinderen houden.
  maandag 1 juli 2013 @ 14:36:05 #39
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128459719
quote:
0s.gif Op maandag 1 juli 2013 12:31 schreef athlonkmf het volgende:
Als de kinderen van relimensen mazelen hebben, gaan ze dan wel naar de dokter? Worden ze niet beter met een gebed?

Of na een ongeluk, voor een bevalling, ziekte?

Hoe hebben ze ooit zo lang overleefd? Evolutie en shit. Of telt hun religie opeens niet meer als ze zelf ziek worden?
Ik weet van jehova's dat ze ook donorbloed en volgens mij ook donor organen niet accepteren om dezelfde reden. Dus als die een ernstig ongeluk krijgen, dan laten ze ze vermoedelijk doodbloeden :{
Wiki-artikel
quote:
"In overeenstemming met de heilige Geest hebben wij namelijk besloten u geen andere verplichtingen op te leggen dan wat strikt noodzakelijk is: onthoud u van offervlees dat bij de afgodendienst is gebruikt, van bloed, van vlees waar nog bloed in zit, en van ontucht. Als u zich hier aan houdt, doet u wat juist is. Het ga u goed."
:o

Zo te lezen doen Jehova's dat omdat ze anders uitgesloten worden door de 'gemeente'. Dat is best heftig als dat je enige familie en leven is geworden. Qua overtuigingen lijken ze af en toe best wel op de Scientology kerk :+

[ Bericht 7% gewijzigd door SEMTEX op 02-07-2013 08:40:51 ]
Kierkegaard: Life Can Only Be Understood Backwards, But It Must Be Lived Forwards
  maandag 1 juli 2013 @ 14:40:27 #40
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_128459900
quote:
1s.gif Op zondag 30 juni 2013 15:19 schreef Ferdo het volgende:

[..]

Nee, want ze betalen geen zorgpremie. Zij hebben een andere regeling, aangezien ze meer gelijk zijn dan anderen.
Ja, in plaats daarvan betalen ze een vervangende belasting, net zo veel als een zorgverzekering zou kosten, en daarnaast ook nog hun zorgkosten (want ze zijn niet verzekerd).
  dinsdag 2 juli 2013 @ 08:25:08 #41
38496 Perrin
pi_128488734
quote:
'Wel of niet vaccineren is niet alleen aan de ouders'

In de 'Biblebelt' is na veertien jaar een nieuwe mazelenepidemie uitgebroken. Ten minste 160 kinderen zijn besmet, waarvan er vijf zijn opgenomen in het ziekenhuis. Ruim twaalfduizend ouders in de regio hebben een oproep gekregen kinderen van 6 tot 14 maanden alsnog te vaccineren. Het is echter de vraag of zij hieraan wel gehoor zullen geven, nadat ze eerder uit religieuze overtuiging ervoor hebben gekozen hun kind niet in te enten.

De nieuwe mazelenepidemie toont aan dat individuele godsdienstvrijheid op gespannen voet staat met de publieke verantwoordelijkheid voor goede gezondheidszorg. Hoe lager de vaccinatiegraad, hoe meer risico alle inwoners in de omgeving lopen te worden besmet. De beslissing wel of niet te vaccineren is derhalve geen louter individuele keuze en mag daarom niet zonder meer worden geaccepteerd met een beroep op de godsdienstvrijheid.
pi_128488865
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 08:25 schreef Perrin het volgende:

[..]

Dit is wel een hele lastige discussie. Mensen dwingen hun kinderen in te laten enten gaat ook wel heel ver... Hoezeer ik de hypocriete gereformeerden in deze ook veracht overigens.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 08:41:57 #43
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128488928
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 08:35 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dit is wel een hele lastige discussie. Mensen dwingen hun kinderen in te laten enten gaat ook wel heel ver... Hoezeer ik de hypocriete gereformeerden in deze ook veracht overigens.
Precies. Wat is dan het volgende? Want ik las elders dat er ook al bepaalde mensen uit de ouderlijke macht zijn ontzet vanwege het weigeren van donorbloed voor hun kinderen?
pi_128488990
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 08:41 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Precies. Wat is dan het volgende? Want ik las elders dat er ook al bepaalde mensen uit de ouderlijke macht zijn ontzet vanwege het weigeren van donorbloed voor hun kinderen?
Het is ook wel lastig, een kind dat ziek is behandeling weigeren is nog weer anders (en erger wat mij betreft) dan preventie door vaccinatie weigeren.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 10:04:16 #45
38496 Perrin
pi_128490481
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 08:35 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is het zeker, maar wel eentje die het waard is gevoerd te worden. Dat volwassenen weigeren zichzelf (preventief) te laten behandelen is hun eigen keuze. Maar het betreft hier kinderen die sowieso nog geen beslissingsvrijheid hebben.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 10:19:02 #46
238326 Worteltjestaart
pi_128490849
Er kan natuurlijk een grond gevonden worden om vaccinaties te verplichten: namelijk op grond van kindermishandeling (als je het achterwege laat).
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
pi_128491062
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 10:19 schreef Worteltjestaart het volgende:
Er kan natuurlijk een grond gevonden worden om vaccinaties te verplichten: namelijk op grond van kindermishandeling (als je het achterwege laat).
Dat is wel een erg hellend vlak...
pi_128491307
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 10:26 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Drogreden.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 10:36:45 #49
326858 Toekito
Fietst zich de pleuris
pi_128491375
Die man op tv gisteren bij Knevel en vd Brink heeft me niet weten te overtuigen. Dus mijn mening blijft: verplicht inenten.
PS4-tag: TJDoornbos// Origin: Toek85
Sporten voor Sophia
pi_128491447
quote:
6s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 10:34 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Drogreden.
Mogelijk, ik vind het een lastige discussie en zou het ouders niet willen verplichten.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 11:20:56 #51
238326 Worteltjestaart
pi_128492604
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 10:26 schreef 99.999 het volgende:
Eens. Je raakt dan in een fundamenteel principe.
Wat ik vooral wil zeggen, is dat er op zich een wettelijk afdekbare reden zou kunnen zijn om vaccineren te verplichten.

Of je het moet willen, is de vraag.
Ik ben absoluut vóór vaccineren. En eigenlijk zou ik het, gezien het feit dat het belang breder is dan dat van het individu, bijna verplicht willen kunnen stellen.
Maar ik twijfel wel of het ethisch is aangezien je een belangrijke vrijheid afneemt. Moet je dat willen?
pi_128494427
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 11:20 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Eens. Je raakt dan in een fundamenteel principe.
Wat ik vooral wil zeggen, is dat er op zich een wettelijk afdekbare reden zou kunnen zijn om vaccineren te verplichten.

Of je het moet willen, is de vraag.
Ik ben absoluut vóór vaccineren. En eigenlijk zou ik het, gezien het feit dat het belang breder is dan dat van het individu, bijna verplicht willen kunnen stellen.
Maar ik twijfel wel of het ethisch is aangezien je een belangrijke vrijheid afneemt. Moet je dat willen?
Mwah, we verplichten ouders bijvoorbeeld ook om hun kind in de auto op een bepaalde manier vast te riemen, of om te voldoen aan een bepaalde zorgplicht wanneer vaststaat dat jij de ouder ben van het kind. Als er nou een redelijk argument tegenover stond, maar nee, het is puur een vage deductie uit een boek van meer dan duizend jaar oud....
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:24:46 #53
238326 Worteltjestaart
pi_128494794
Vage deductie, ja.
Maar mensen zijn vrij om daar in te geloven, hoe onzinnig, onlogisch en inconsequent dat ook is.

De grote vraag is waar vrijheid ophoudt en verplichting kan worden ingesteld.
pi_128495090
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 10:36 schreef Toekito het volgende:
Die man op tv gisteren bij Knevel en vd Brink heeft me niet weten te overtuigen. Dus mijn mening blijft: verplicht inenten.
Die meneer op TV is verder niet zo belangrijk en we hebben het hier over de mazelen....een doodnormale kinderziekte. Ben jij er ook voor dat iedereen verplicht moet worden ingeënt tegen de griep?

Ik heb het idee dat veel mensen vooral ageren tegen de religieuze achtergrond van het verhaal, want bij de grote griepuitbraken heb ik niemand gehoord over verplicht inenten, maar als het op de biblebelt gebeurt, dan staat de kudde weer klaar om te vertellen wat anderen moeten doen.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 12:33:38 #55
3542 Gia
User under construction
pi_128495098
Over het algemeen ga je van de mazelen niet dood, hooguit van de complicaties die kunnen optreden. Maar dat kan ook bij longontsteking en/of griep.

Vroeger kregen bijna alle kinderen de mazelen. Heb zelf bmr gehad, ziektes, niet de enting, want dat bestond toen nog niet.

Iedereen valt nu over deze ouders die de enting niet willen, terwijl er bij veel mensen jaarlijks de twijfel is over wel of niet de griepprik. Ook daar vallen jaarlijks doden bij.

Toen mijn kinderen op de basisschool zaten, waren er twee gevallen van hersenvliesontsteking. Iedereen kon toen zijn/haar kind laten enten, maar niet iedereen deed dat.
Nu zit het in het inentingsprogramma, en zijn er nog steeds mensen die het niet willen.
pi_128496359
http://www.refdag.nl/acht(...)ders_alleen_1_751249
quote:
Op de opiniepagina van deze krant signaleert Cisca Buis dat vaccinatie tegen mazelen heeft geleid tot een afname van de beschermende immuniteit die moeders aan hun kinderen meegeven. Deze is gedaald van 12 tot 15 maanden in het prevaccinatietijdperk naar 5,5 maanden nu bij ongevaccineerden en 3,3 maanden bij baby’s van gevaccineerde moeders. „Een alarmerende trend”, aldus Buis, die hoofdredacteur is van het kwartaalblad van de Nederlandse Vereniging Kritisch Prikken (NVKP). „Pasgeboren baby’s aan wie het vaccin nog niet mag worden toegediend, worden daarmee dus steeds kwetsbaarder.”
Het vaccinatieprogramma heeft als nadeel voor mensen die niet vaccineren dat ze steeds minder met de betreffende ziekteverwekkers in aanraking komen, en dat die daardoor steeds gevaarlijker worden voor hun kinderen en henzelf.
Zie ook http://www.ntvg.nl/public(...)d-tegen-bmr/volledig
pi_128496502
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 13:08 schreef poemojn het volgende:

[..]

Het vaccinatieprogramma heeft als nadeel voor mensen die niet vaccineren dat ze steeds minder met de betreffende ziekteverwekkers in aanraking komen, en dat die daardoor steeds gevaarlijker worden voor hun kinderen en henzelf.
Des te meer reden om wel te verplichten in te enten want dan wordt de kans dat men met een kleine baby in aanraking komt met mazelen veel kleiner.
pi_128496673
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 13:08 schreef poemojn het volgende:

[..]

ik ben geen statisticus maar dit lijkt mij een wat magere studie voor vergaande conclusies.
pi_128496789
Geen conclusie maar een bekend fenomeen :D
  dinsdag 2 juli 2013 @ 13:32:01 #60
238326 Worteltjestaart
pi_128497168
quote:
Pasgeborenen worden steeds kwetsbaarder. Met dien verstande dat als ze in de eerste 6 maanden geen mazelen krijgen, de kans dat ze het daarna wel krijgen als ze meedoen aan het Rijksvaccinatieprogramma, nihil is.

quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:33 schreef Gia het volgende:
Over het algemeen ga je van de mazelen niet dood, hooguit van de complicaties die kunnen optreden. Maar dat kan ook bij longontsteking en/of griep.

Vroeger kregen bijna alle kinderen de mazelen. Heb zelf bmr gehad, ziektes, niet de enting, want dat bestond toen nog niet.
Ah ja, het 'het is niet zo erg'-argument.
Dat klinkt nogal vreemd uit de mond van iemand die volmondig toegeeft met alcohol op achter het stuur te zitten omdat ze van mening is dat dat nauwelijks risico met zich meebrengt.

Daarnaast, get your facts straight.

We hebben het dus over honderdduizenden gevallen per jaar die zijn voorkomen. Dan kan de mortaliteit in geval van een gezonde bevolking weliswaar maar 0.3% zijn, maar bij 300.000 gevallen zijn dat nog steeds 900 sterfgevallen die te voorkomen zijn.
In ontwikkelingslanden waar zaken als ondervoeding en dergelijke bij kinderen eerder regel dan uitzondering is, is de sterfte door een mazeleninfectie >25% (!!).
Lijkt me ruim voldoende motivatie om te proberen die ziekte wereldwijd uit te bannen.

Bron

quote:
Toen mijn kinderen op de basisschool zaten, waren er twee gevallen van hersenvliesontsteking. Iedereen kon toen zijn/haar kind laten enten, maar niet iedereen deed dat.
Nu zit het in het inentingsprogramma, en zijn er nog steeds mensen die het niet willen.
Waarom deed niet iedereen dat?
Om dezelfde reden als de inenting tegen BMK? Lekker hypen?
  † In Memoriam † dinsdag 2 juli 2013 @ 13:43:49 #61
341203 3-voud
50 shades of fuck you todo
pi_128497543
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 12:24 schreef Worteltjestaart het volgende:
Vage deductie, ja.
Maar mensen zijn vrij om daar in te geloven, hoe onzinnig, onlogisch en inconsequent dat ook is.

De grote vraag is waar vrijheid ophoudt en verplichting kan worden ingesteld.
Antwoord is heel simpel:

Nederland heeft de plicht de kinderen te beschermen waar ouders falen.
Dit is er zo eentje...
Op vrijdag 6 januari 2012 23:32 schreef remlof het volgende:
7 mei ga ik op Pim Fortuyn z'n graf pissen *G*
pi_128498235
Gewoon allemaal verplichten, dan krijg je ook geen gezeik van massa uitbraken. Het wordt tijd dat geloofswaanzin met harde hand wordt aangepakt. Als jij gelooft dat Elvis voor je deur staat en je achtervolgt ben je gek, maar als je hetzelfde denkt over een onzichtbare man in de wolken dan moet je opeens gerespecteerd worden? Dacht het niet.
"Fools that will laugh on earth, most weep in hell.”
pi_128498268
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 13:32 schreef Worteltjestaart het volgende:

Daarnaast, get your facts straight.

We hebben het dus over honderdduizenden gevallen per jaar die zijn voorkomen. Dan kan de mortaliteit in geval van een gezonde bevolking weliswaar maar 0.3% zijn, maar bij 300.000 gevallen zijn dat nog steeds 900 sterfgevallen die te voorkomen zijn.

De feiten zijn dat er in de afgelopen 15 jaar in totaal 4 mensen zijn overleden aan de mazelen en dat waren alle 4 ook nog eens mensen die al verzwakt waren.

Nou snap ik dat het indrukwekkend klinkt als je begint over 900 sterfgevallen die te voorkomen zijn, maar dat soort angststatistieken komen dus niet overeen met de werkelijkheid.

Als we naar de hoeveelheid mensen kijken in dezelfde periode die aan de gevolgen van griep zijn overleden, dan zijn dat er honderden. Niet statistisch of mogelijk, maar daadwerkelijk en een verplichte griepprik is nooit een onderwerp van discussie geweest.

Kortom: Selectieve verontwaardiging, vanwege het feit dat het op de biblebelt gebeurt.
pi_128498285
Vaccinaties beschermen wel minder goed en minder lang dan natuurlijk opgebouwde immuniteit, en doordat je bevolking erdoor steeds afhankelijker wordt van het goed uitvoeren van het vaccinatieprogramma ben je ook extra kwetsbaar wanneer dat door omstandigheden een tijdlang niet zou kunnen (natuurramp, oorlog, geldtekort overheid, enz). Het helpt, maar niet perfect.
Bovendien verplaatst het de kwetsbaarheid voor ziektes als de bof naar een periode waarin je kwetsbaarder bent voor de bijwerkingen van de kindertijd naar nu bijv. de studententijd. Dat betekent dat er steeds vroeger en steeds langduriger gevaccineerd moet worden.
pi_128498385
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 14:03 schreef Kingstown het volgende:
Kortom: Selectieve verontwaardiging, vanwege het feit dat het op de biblebelt gebeurt.
ook omdat het een risico oplevert voor anderen. De enige twee kinderen met mazelen die ik ken zijn nog te jong om te vaccineren, en wel gevaccineerd maar toch ziek geworden.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:08:57 #66
108582 Daywalk3r
Eigenlijk Dayrunner.
pi_128498440
Elk mensenleven wordt neutraal begonnen
en dan wordt door de ouders het geloof opgedrongen.
Zonder dat een kind er ooit om vraagt,
splitsen idioten het geloof in je maag.
Ze zeggen dat het hoort bij je educatie,
maar het geeft alleen waanzin en frustratie.
Just remember, you can't climb the ladder of success with your hands in your pockets. ~Arnold Swarzenegger
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:12:17 #67
238326 Worteltjestaart
pi_128498549
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 14:03 schreef Kingstown het volgende:
De feiten zijn dat er in de afgelopen 15 jaar in totaal 4 mensen zijn overleden aan de mazelen en dat waren alle 4 ook nog eens mensen die al verzwakt waren.
En hoe komt het denk je, dat er nu maar enkele doden per jaar te betreuren zijn in de ontwikkelde landen, tegen duizenden per jaar vroeger?
Vast niet omdat de lucht opeens schoner geworden is.

quote:
Nou snap ik dat het indrukwekkend klinkt als je begint over 900 sterfgevallen die te voorkomen zijn, maar dat soort angststatistieken komen dus niet overeen met de werkelijkheid.
Ja, dat is de werkelijkheid.
Het toont aan hoe effectief het mazelenvaccin heeft bijgedragen aan het terugdringen van (voornamelijk kinder-)sterfte. Door te zeggen dat het krijgen van mazelen helemaal niet zo erg is, ontken je daarmee direct dat die honderden sterfgevallen uit het verleden er toe doen.

De ontwikkeling en introductie van het mazelenvaccin heeft waarschijnlijk méér onnodige doden voorkomen dan welke vaccinatie of preventieve aanpak ook.

quote:
Als we naar de hoeveelheid mensen kijken in dezelfde periode die aan de gevolgen van griep zijn overleden, dan zijn dat er honderden. Niet statistisch of mogelijk, maar daadwerkelijk en een verplichte griepprik is nooit een onderwerp van discussie geweest.
Dat je mazelen en griep direct vergelijkt, toont aan dat je te weinig weet van de achtergrond. Mazelen is het gevolg van een 'statische' infectie, dwz het virus muteert niet.
Influenzaviri muteren continu, wat het onmogelijk of in elk geval vele malen lastiger maakt een universeel vaccin te maken.

quote:
Selectieve verontwaardiging?
Ik zou het eerder selectieve onwetendheid van jouw kant noemen.
  † In Memoriam † dinsdag 2 juli 2013 @ 14:16:59 #68
341203 3-voud
pi_128498727
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 14:02 schreef SputnikSweetheart het volgende:
Gewoon allemaal verplichten, dan krijg je ook geen gezeik van massa uitbraken. Het wordt tijd dat geloofswaanzin met harde hand wordt aangepakt. Als jij gelooft dat Elvis voor je deur staat en je achtervolgt ben je gek, maar als je hetzelfde denkt over een onzichtbare man in de wolken dan moet je opeens gerespecteerd worden? Dacht het niet.
Tolerantie is afhankelijk van de massa.
Ben je eenling met een vaag geloof, wordt je opgenomen. Heb je 1 miljard medevolgers, krijg je acceptatie subsidie en belastingvrijstelling.

Maarrrrr.... en dat is gelukkig... de mens is het topje van de beschaving. Dat wel.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:18:30 #69
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128498793
Als je naar Azië reist, is een enenting tegen de Mazelen trouwens ook weer aan te raden indien je die daarvoor nog niet gehad hebt.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:42:04 #70
3542 Gia
User under construction
pi_128499614
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 13:32 schreef Worteltjestaart het volgende:
Waarom deed niet iedereen dat?
Om dezelfde reden als de inenting tegen BMK? Lekker hypen?
Dus jij wil ook de griepprik verplichten voor ouderen en risicogroepen?

En wat is BMK?
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:49:33 #71
238326 Worteltjestaart
pi_128499888
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 14:42 schreef Gia het volgende:
Als je goed leest, vraag ik me af of verplichten niet een te grote inbreuk is op de vrijheid van mensen om zelf te beschikken.
Maar, in principe, als de griepprik eenzelfde effectiviteit op de beoogde doelgroep heeft als het mazelenvaccin heeft, zie ik niet in waarom je de vaccinaties anders zou behandelen.

Maar nogmaals: je kunt de gewone griep niet vergelijken met mazelen. Het is dus namelijk ook nog eens zo dat het mazelenvirus niet muteert en het griepvirus wel. Dat kan betekenen dat, door te vaccineren tegen een influenzavirus, je daarmee virulentie-verhogende mutaties in de hand werkt.
In andere woorden: anders dan bij mazelen, waarvan het virus niet over tijd verandert, kan bestrijding van het griepvirus door vaccinaties juist veel agressievere virussen voortbrengen.

Kwestie van evolutie.

quote:
En wat is BMK?
Baarmoederhalskanker.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:50:14 #72
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128499919
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 14:42 schreef Gia het volgende:

[..]

En wat is BMK?
Bedoelt-ie niet BMR? (Bof/mazelen/rode hond?)
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:52:06 #73
238326 Worteltjestaart
pi_128499977
quote:
5s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 14:50 schreef SEMTEX het volgende:
Bedoelt-ie niet BMR? (Bof/mazelen/rode hond?)
Zie hierboven ;)
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:53:03 #74
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128500028
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 14:52 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Zie hierboven ;)
Bedoel je dan niet HPV?
  dinsdag 2 juli 2013 @ 14:56:11 #75
238326 Worteltjestaart
pi_128500153
Ja, correct gesproken is de vaccinatie tegen een bepaald HPV, maar wordt dus gedaan om baarmoederhalskanker te helpen terug te dringen.

Je spreekt immers ook van een vaccinatie tegen mazelen (gevolg) en niet tegen het morbillivirus (oorzaak; ik moest zelfs even opzoeken hoe die virusfamilie heet).
  dinsdag 2 juli 2013 @ 15:02:52 #76
37295 Luigi
mario pls
pi_128500439
Hoe atheististisch ik ook ben, het druist ook tegen mijn gevoel voor vrijheid in om mensen te verplichten... als ik dat gewoon niet in MIJN lijf wil hebben... je lijf is je eigen bezit en dat vind ik ook een groot, groot goed.

Lastig punt.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 15:14:19 #77
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128500858
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:02 schreef Luigi het volgende:
Hoe atheististisch ik ook ben, het druist ook tegen mijn gevoel voor vrijheid in om mensen te verplichten... als ik dat gewoon niet in MIJN lijf wil hebben... je lijf is je eigen bezit en dat vind ik ook een groot, groot goed.

Lastig punt.
Dat was ook in de jaren '80 ook een behoorlijk issue bij HIV-geïnfecteerden en de benadering van die geïnfecteerden. Als je echter besmettelijk bent/kunt zijn, gaat het niet meer alleen om jouw lijf.

Net zo min mag een ebolalijder lekker in de openbare ruimte rondlopen, hoesten en zijn bloed rondspetteren om dezelfde reden :P
  dinsdag 2 juli 2013 @ 15:17:06 #78
37295 Luigi
mario pls
pi_128500965
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:14 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Dat was ook in de jaren '80 ook een behoorlijk issue bij HIV-geïnfecteerden en de benadering van die geïnfecteerden. Als je echter besmettelijk bent/kunt zijn, gaat het niet meer alleen om jouw lijf.

Net zo min mag een ebolalijder lekker in de openbare ruimte rondlopen, hoesten en zijn bloed rondspetteren om dezelfde reden :P
Nouja, mogen, mogen. Is er echt een wet die je als ebolalijder verbiedt om in de openbare ruimte rond te lopen? Vooropgesteld dat je nog kunt lopen dus ;).

Ik vind het nogal wat hoor, om mensen te verplichten zich iets in hun lijf te laten spuiten.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 15:22:13 #79
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128501169
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:17 schreef Luigi het volgende:

Ik vind het nogal wat hoor, om mensen te verplichten zich iets in hun lijf te laten spuiten.
Dat kun je ook alleen verplichten bij grote, ernstige epidemiën, denk ik. En vooralsnog is niet half Nederland ziek door de mazelen.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 15:26:25 #80
37295 Luigi
mario pls
pi_128501341
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:22 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

Dat kun je ook alleen verplichten bij grote, ernstige epidemiën, denk ik. En vooralsnog is niet half Nederland ziek door de mazelen.
Daarom idd in dit geval niet verplichten wmb. Hoe vervelend dat in individuele gevallen ook kan zijn.
pi_128501389
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:17 schreef Luigi het volgende:

[..]

Nouja, mogen, mogen. Is er echt een wet die je als ebolalijder verbiedt om in de openbare ruimte rond te lopen? Vooropgesteld dat je nog kunt lopen dus ;).

Haha, ja die wet is er zeker. (even uit mijn hoofd) De wet publieke gezondheid stelt dat bij enkele besmettelijke ziektes het hoofd van de veiligheidsregio zieken in quarantaine moet/kan zetten.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 15:28:30 #82
37295 Luigi
mario pls
pi_128501420
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:27 schreef Fides het volgende:

[..]

Haha, ja die wet is er zeker. (even uit mijn hoofd) De wet publieke gezondheid stelt dat bij enkele besmettelijke ziektes het hoofd van de veiligheidsregio zieken in quarantaine moet/kan zetten.
Dacht het al wel hoor ;). Duidelijk, thanks!
pi_128501430
quote:
2s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:22 schreef SEMTEX het volgende:

[..]

quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:27 schreef Fides het volgende:

[..]

Dwangbehandeling (in het kader van infectieziektes) is momenteel onmogelijk. Alleen gedwongen quarantaine en gedwongen diagnostisch onderzoek is mogelijk onder de Wpg. Dan gaat het vooral om ziekten zoals virale hemorragische koorts (Ebola en zulks), pokken, polio, pest en rabies.
  † In Memoriam † dinsdag 2 juli 2013 @ 15:33:02 #84
341203 3-voud
pi_128501613
quote:
7s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:02 schreef Luigi het volgende:

Lastig punt.
Neuh. Ook hier: erg simpel.
Het gaat om de kids. Die kunnen helaas geen heldere beslissingen nemen, omdat gemis wereldwijsheid. Dan moeten anderen het doen voor ze. In dit geval geen ouderen die in sprookjes geloven. Die onzin zet je gewoon buitenspel.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 15:33:24 #85
238326 Worteltjestaart
pi_128501634
quote:
Schippers vindt niet inenten 'onverantwoord'
Ouders die hun kinderen niet laten inenten tegen de mazelen, zouden daar nog eens goed over moeten nadenken, meent minister Edith Schippers (Volksgezondheid).

De minister zei dinsdag dat zij dit persoonlijk onverantwoord vindt, maar ze voelt niets voor verplicht vaccineren. ''We leven in een vrij land en ouders kunnen dit doen bij de gratie van andere ouders die wel laten inenten.''

Schippers: ''Niet laten inenten is zeker onverstandig. Mazelen is geen onschuldige ziekte''.

De bewindsvrouw hoopt dat er in de zogeheten 'biblebelt' tussen de Veluwe en Zeeland en ook in de grachtengordel met aanhangers van antroposofie, nog eens goed wordt nagedacht over de vraag om wel of niet in te enten.

"Er zijn groepen die zeggen: inenten is gif spuiten en dat moet je niet doen. Dat is een weinig wetenschappelijke manier van benaderen, maar deze mensen zijn vaak moeilijk te overtuigen, zeker door iemand die liberaal is. Maar ik denk: het feit dat er vaccinaties zijn zou ook iets kunnen zijn dat door god gegeven is."

Extra vaccinatie
Vorige week maandag liet het Rijksinstituut voor Zorg en Milieu (RIVM) weten dat kinderen die een verhoogd risico lopen om met mazelen besmet te raken, een extra vaccinatie kunnen krijgen.

Twee groepen kinderen komen in aanmerking voor de prik. Het gaat om kinderen van 6 tot 14 maanden oud die wonen in gemeenten waar minder dan 90 procent van de kinderen is ingeënt tegen de ziekte. Kinderen van een half tot 19 jaar oud die behoren tot de reformatorische gezindte, krijgen ongeacht hun woonplaats een uitnodiging.

De PvdA heeft er bij Schippers op aangedrongen om meer kinderen in de biblebelt in te enten tegen de mazelen. De regeringspartij maakt zich zorgen over het toenemende aantal besmettingen.

Uitbraak
Het gebied kampt sinds eind vorige maand met een uitbraak van mazelen. Afgelopen donderdag was van 161 mensen bekend dat zij op dit moment de mazelen hebben. Vijf kinderen zijn opgenomen in het ziekenhuis.

Waarschijnlijk ligt het daadwerkelijke aantal besmettingen nog veel hoger, omdat niet iedereen naar de huisarts gaat.

De vorige uitbraak van mazelen was in 1999-2000. Die kostte aan drie mensen het leven
Hier.
pi_128502088
Lijkt me een prima reactie van Schippers. Verplichte vaccinatie is nu eenmaal erg ingewikkeld. Beter zou zijn om te voorkomen dat bevindelijk gereformeerden zich niet zo enorm kunnen segregeren zodat ze (en de rest van Nederland) door herd immunity worden beschermd, maar ja, zie dat maar eens voor elkaar te krijgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door dotKoen op 02-07-2013 15:51:43 ]
  dinsdag 2 juli 2013 @ 15:53:32 #87
238326 Worteltjestaart
pi_128502307
Dat druist weer in tegen andere vrijheden :)
pi_128502375
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:53 schreef Worteltjestaart het volgende:
Dat druist weer in tegen andere vrijheden :)
Nou ja, ligt eraan hoe je het doet. Als je geen bouwvergunning afgeeft voor enorme refokerken (maar alleen voor kleintjes, verspreid over het land) en geen grote nieuwbouwprojecten start in gemeentes met veel bevindelijk gereformeerden, dan schiet het wellicht al een beetje op.

Een huisvestingsverbod voor nieuwe gereformeerden in Staphorst lijkt me inderdaad wat lastig ;)
pi_128502440
Dit (nu 1500, wordt 2000 zitplaatsen) schiet niet op.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 15:59:44 #90
37295 Luigi
mario pls
pi_128502514
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 15:57 schreef dotKoen het volgende:
[ afbeelding ] Dit (nu 1500, wordt 2000 zitplaatsen) schiet niet op.
Jeumig.

En maar huilen als er een moskee wordt gebouwd...
  dinsdag 2 juli 2013 @ 16:07:03 #91
238326 Worteltjestaart
pi_128502782
Ik vind het veel hypocrieter dat er zoveel miljoenen aan een nieuw kerkgebouw wordt gespendeerd dan aan waar gelovigen het monopolie op menen te hebben, namelijk humaan zijn...
Als dat geld nou gespendeerd zou worden in het verbeteren van onderwijs in Afrika bijvoorbeeld...
pi_128502804
Overigens weet ik niet of de gebruikers van die kerk (de gereformeerde gemeente Scherpenzeel) ook de smaak gereformeerden zijn die hun kinderen vaccinaties onthouden, weet nooit precies hoe al die stromingen werken.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 16:18:13 #93
38496 Perrin
pi_128503173
Aan iedereen hierboven: het gaat hier meestal om kinderen, niet om volwassenen.

Ook bij de kinderen die momenteel wél een inenting krijgen, gebeurt dit onder dwang. Namelijk dwang van hun ouders.

De discussie over al dan niet dwang toepassen bij een inenting is dus niet helemaal zinnig..
pi_128503356
Je noemt dat alleen geen dwang omdat deze kinderen geen wilsbekwaamheid hebben. Het gaat er dus om of de ouders gedwongen worden.
pi_128504524
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 16:07 schreef dotKoen het volgende:
Overigens weet ik niet of de gebruikers van die kerk (de gereformeerde gemeente Scherpenzeel) ook de smaak gereformeerden zijn die hun kinderen vaccinaties onthouden, weet nooit precies hoe al die stromingen werken.
ja, Gereformeerde Gemeenten vaak wel, maar dan weer wel de zwaardere gereformeerde gemeenten. Dat verschilt regionaal.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 17:23:51 #96
3542 Gia
User under construction
pi_128505281
quote:
0s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 16:07 schreef Worteltjestaart het volgende:
Ik vind het veel hypocrieter dat er zoveel miljoenen aan een nieuw kerkgebouw wordt gespendeerd dan aan waar gelovigen het monopolie op menen te hebben, namelijk humaan zijn...
Als dat geld nou gespendeerd zou worden in het verbeteren van onderwijs in Afrika bijvoorbeeld...
Weliswaar een andere discussie, maar zaten die mensen daar wel te wachten op de zogenaamde beschaving? Oftewel, ook daar dringen we mensen iets op zonder te vragen of ze dat wel wilden.
  dinsdag 2 juli 2013 @ 20:34:15 #97
238326 Worteltjestaart
pi_128511818
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 17:23 schreef Gia het volgende:

[..]

Weliswaar een andere discussie, maar zaten die mensen daar wel te wachten op de zogenaamde beschaving? Oftewel, ook daar dringen we mensen iets op zonder te vragen of ze dat wel wilden.
Nou ja, dat is een punt ja.
Laten we het dan gooien op de vraag waarom die miljoenen niet naar de voedselbank in Nederlandse achterstandswijken gaan dan.
  woensdag 3 juli 2013 @ 00:58:58 #98
3542 Gia
User under construction
pi_128523856
quote:
1s.gif Op dinsdag 2 juli 2013 20:34 schreef Worteltjestaart het volgende:

[..]

Nou ja, dat is een punt ja.
Laten we het dan gooien op de vraag waarom die miljoenen niet naar de voedselbank in Nederlandse achterstandswijken gaan dan.
Het is allemaal een kwestie van zogenaamde vooruitgang.
Vroegah kregen kinderen de mazelen en bouwden daardoor antistoffen op tegen de ziekte. Tegenwoordig spuiten we onze kinderen vol met medicijnen, bang gemaakt voor de, eventuele, complicaties van de betreffende ziekte.

Je kunt daar je vraagtekens bij zetten, of dat wel allemaal zo goed is.
Je kunt het weigeren, als je er je bedenkingen bij hebt.
Allemaal prima, behalve wanneer je vanwege je geloof weigert.

Voorlichting, prima, maar verplichten vind ik niet kunnen.
  woensdag 3 juli 2013 @ 07:10:38 #99
208890 June.
Seriously?
pi_128526068
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2013 00:58 schreef Gia het volgende:

[..]

Vroegah kregen kinderen de mazelen en bouwden daardoor antistoffen op tegen de ziekte. Tegenwoordig spuiten we onze kinderen vol met medicijnen, bang gemaakt voor de, eventuele, complicaties van de betreffende ziekte.

Ja, en door vaccinatie krijg je ook antistoffen. Het verschil maakt dus niet uit. Die eventuele complicaties komen nu minder voor omdat veel mensen wel gevaccineerd zijn.
Shine bright like a diamond.
  woensdag 3 juli 2013 @ 07:30:17 #100
238326 Worteltjestaart
pi_128526160
quote:
1s.gif Op woensdag 3 juli 2013 00:58 schreef Gia het volgende:
Zogenaamd?
Jij vindt het voorkomen van honderdduizenden of mogelijk miljoenen dode kinderen sinds introductie van het vaccin een zogenaamde vooruitgang?

quote:
Lees je dit topic wel? 8)7
In ontwikkelde landen is sterfte door eventueel vrij spel van mazelen laag (ca. 0.3%) maar kan oplopen tot 25% als je kijkt naar ontwikkelingslanden met veel ondervoeding. Zijn dat eventuele complicaties?

quote:
Allemaal prima, behalve wanneer je vanwege je geloof weigert.
Nee hoor.
Het maakt niks uit waarom je weigert, wat mij betreft.
De antroposofische Amsterdamse grachtengordelyuppen die weigeren hun Storm, Vlinder, Faye of weetikweel in te enten omdat het 'een gevoelig sterrenkind is', heb ik evenmin begrip voor.

Zeer specifieke gevallen daargelaten, vind ik het op niet-wetenschappelijke gronden weigeren van een vaccinatie niet prima.

quote:
Voorlichting, prima, maar verplichten vind ik niet kunnen.
Jammer genoeg heeft voorlichting geen zin, en jij bent het lichtend voorbeeld: ondanks de wetenschappelijke juiste en onderbouwde feiten over mazelen en het vaccin, vind jij vaccinatie eigenlijk maar onnodig. Jij trekt je dus niets aan van voorlichting.
pi_128526364
Gia, voor dat we kinderen gingen inenten stierven veel kinderen aan kinderziekten. Of ze hielden er blijvende handicaps aan over, zoals bv bij polio. Inenten is wel degelijk een vooruitgang!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')