Eens is.quote:
quote:
quote:Op zaterdag 22 juni 2013 19:16 schreef Miss_Isis het volgende:
Nijnenpics!
Gisteravond met gevaar voor eigen leven enkels genomen, dus ze zijn op deze foto's precies een week oud. En het bleken er bij nader inzien toch 6 te zijn in plaats van 5 zoals ik eerder dacht
Zoekplaatje, hoeveel nijntjes zie je hier?
[ link | afbeelding ]
Boze Jut die me héél goed in de gaten hield:
[ link | afbeelding ]
Het zijn er dus echt 6! Eén is wel duidelijk de kleinste, het is nog even afwachten of die het ook redt (bijvoeren o.i.d. is bij zulke jonge konijntjes bijna nooit een goed idee, als ze dat al overleven krijgen ze heel vaak iets later alsnog darmproblemen).
[ link | afbeelding ]
En eentje in de hand, ze zijn nu zo'n beetje één handje vol
[ link | afbeelding ]
Hoe schattig!quote:Op zaterdag 22 juni 2013 19:16 schreef Miss_Isis het volgende:
Nijnenpics!
Gisteravond met gevaar voor eigen leven enkels genomen, dus ze zijn op deze foto's precies een week oud. En het bleken er bij nader inzien toch 6 te zijn in plaats van 5 zoals ik eerder dacht
Zoekplaatje, hoeveel nijntjes zie je hier?
[ link | afbeelding ]
Boze Jut die me héél goed in de gaten hield:
[ link | afbeelding ]
Het zijn er dus echt 6! Eén is wel duidelijk de kleinste, het is nog even afwachten of die het ook redt (bijvoeren o.i.d. is bij zulke jonge konijntjes bijna nooit een goed idee, als ze dat al overleven krijgen ze heel vaak iets later alsnog darmproblemen).
[ link | afbeelding ]
En eentje in de hand, ze zijn nu zo'n beetje één handje vol
[ link | afbeelding ]
quote:Op maandag 24 juni 2013 10:41 schreef Miss_Isis het volgende:
Helaas niet zulk leuk nieuws vandaag...
Toen ik vanochtend bij de konijnen was en even het nest checkte rook ik meteen dat er iets mis was (zieke dieren hebben vaak een vreemd geurtje over zich, en in een nest met meerdere dieren ruik je dat vrij duidelijk). Ik zag dat één konijntje uit het nest gekropen was en stilletjes in een hoekje zat, en toen ik hem oppakte rook en zag ik dat hij erg ziek was. Het was ook duidelijk te voelen, hij was wat koud en slap en erg stilletjes. Drie andere konijntjes lagen nog wel levendig en warm en met mollige buikjes in het nest, maar de twee kleinsten was ik kwijt. Ik voelde de bui inmiddels al hangen en nadat ik het nest helemaal door gevoeld had vond ik ze, ze waren al overleden en waren helemaal in een hoekje van het nest gedrukt.
De twee dode konijntjes heb ik toen opgeruimd, en het ene zieke konijntje heb ik na een onderzoekje zelf maar geholpen het tijdige voor het eeuwige te verwisselen. Het kleine meisje in mij bedenkt direct allerlei constructies met een antibioticaatje-pijnstillertje van de DA, kruikjes, warmtelampen, flesjes, pleegzorg door een van de honden, etc. etc. maar ik weet inmiddels wel wanneer er nog iets te redden valt en wanneer niet meer. In dit geval was er helaas geen redden meer aan, en nu was het eind in ieder geval relatief snel en pijnloos. Toch is het altijd weer vervelend om ziekte te ontdekken bij (één van de) dieren en al helemaal om dan zoiets te moeten doen, geen fijn begin van je dag.
Wat ze precies hadden weet ik niet en of de overige konijntjes het gaan overleven durf ik ook niet te zeggen. Het zal waarschijnlijk een bacteriële infectie van het één of ander zijn. Het zieke konijntje had een beetje opgedroogd snot rond zijn neusje, maar het kan niet de ziekte Snot zijn geweest want daar zijn ze nog te jong voor. Jut en Jul lijken ook nog even gezond als anders. Hopelijk redden de andere drie kleintjes het, anders zou het wel erg triest zijn voor Jut die zo goed haar best doet ze te beschermen.
Dat is helaas minder nieuws. Hopelijk redden de anderen het wel inderdaad!quote:Op maandag 24 juni 2013 10:41 schreef Miss_Isis het volgende:
Helaas niet zulk leuk nieuws vandaag...
Toen ik vanochtend bij de konijnen was en even het nest checkte rook ik meteen dat er iets mis was (zieke dieren hebben vaak een vreemd geurtje over zich, en in een nest met meerdere dieren ruik je dat vrij duidelijk). Ik zag dat één konijntje uit het nest gekropen was en stilletjes in een hoekje zat, en toen ik hem oppakte rook en zag ik dat hij erg ziek was. Het was ook duidelijk te voelen, hij was wat koud en slap en erg stilletjes. Drie andere konijntjes lagen nog wel levendig en warm en met mollige buikjes in het nest, maar de twee kleinsten was ik kwijt. Ik voelde de bui inmiddels al hangen en nadat ik het nest helemaal door gevoeld had vond ik ze, ze waren al overleden en waren helemaal in een hoekje van het nest gedrukt.
De twee dode konijntjes heb ik toen opgeruimd, en het ene zieke konijntje heb ik na een onderzoekje zelf maar geholpen het tijdige voor het eeuwige te verwisselen. Het kleine meisje in mij bedenkt direct allerlei constructies met een antibioticaatje-pijnstillertje van de DA, kruikjes, warmtelampen, flesjes, pleegzorg door een van de honden, etc. etc. maar ik weet inmiddels wel wanneer er nog iets te redden valt en wanneer niet meer. In dit geval was er helaas geen redden meer aan, en nu was het eind in ieder geval relatief snel en pijnloos. Toch is het altijd weer vervelend om ziekte te ontdekken bij (één van de) dieren en al helemaal om dan zoiets te moeten doen, geen fijn begin van je dag.
Wat ze precies hadden weet ik niet en of de overige konijntjes het gaan overleven durf ik ook niet te zeggen. Het zal waarschijnlijk een bacteriële infectie van het één of ander zijn. Het zieke konijntje had een beetje opgedroogd snot rond zijn neusje, maar het kan niet de ziekte Snot zijn geweest want daar zijn ze nog te jong voor. Jut en Jul lijken ook nog even gezond als anders. Hopelijk redden de andere drie kleintjes het, anders zou het wel erg triest zijn voor Jut die zo goed haar best doet ze te beschermen.
Het is vaak geweldig, maar echt niet altijd helaas... Er is letterlijk altijd wel iets aan de hand.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 11:03 schreef Schunckelstar het volgende:
wat geweldig![]()
ik wil nu ook een prive-dierentuin
Ik duim gewoon doorquote:Op dinsdag 25 juni 2013 19:19 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Het is vaak geweldig, maar echt niet altijd helaas... Er is letterlijk altijd wel iets aan de hand.
Vandaag leefden de drie overgebleven jonge konijntjes nog. Bij eentje heb ik nog zo mijn twijfels of die het gaat redden, hij is een stukje kleiner dan de andere twee en had vrij veel snot aan het neusje. De andere twee lijken beter te pas, grote stevige nijntjes die druk aan het wriemelen waren in mijn hand toen ik ze oppakte om te checken.
En omdat er dus altijd wel wat is, Kip1 zat vanavond wat stilletjes en toen ik haar ging bekijken zag ik waarom... Waarschijnlijk heeft ze ruzie gemaakt met een andere kip die terug gepikt heeft of misschien is ze gestoken door een insect o.i.d., want haar ene oogje was opgezwollen en zat dicht. Nu maar weer hopen dat dat snel opknapt.
Het is maar goed dat de meeste dieren zo'n groot zichzelf herstellend vermogen hebben, anders hadden we gewoon een paar liter antibiotica op voorraad moeten hebben.
quote:Op dinsdag 25 juni 2013 19:19 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Het is vaak geweldig, maar echt niet altijd helaas... Er is letterlijk altijd wel iets aan de hand.
Vandaag leefden de drie overgebleven jonge konijntjes nog. Bij eentje heb ik nog zo mijn twijfels of die het gaat redden, hij is een stukje kleiner dan de andere twee en had vrij veel snot aan het neusje. De andere twee lijken beter te pas, grote stevige nijntjes die druk aan het wriemelen waren in mijn hand toen ik ze oppakte om te checken.
En omdat er dus altijd wel wat is, Kip1 zat vanavond wat stilletjes en toen ik haar ging bekijken zag ik waarom... Waarschijnlijk heeft ze ruzie gemaakt met een andere kip die terug gepikt heeft of misschien is ze gestoken door een insect o.i.d., want haar ene oogje was opgezwollen en zat dicht. Nu maar weer hopen dat dat snel opknapt.
Het is maar goed dat de meeste dieren zo'n groot zichzelf herstellend vermogen hebben, anders hadden we gewoon een paar liter antibiotica op voorraad moeten hebben.
En ik doe meequote:
Wat een fijn nieuwsquote:Op maandag 1 juli 2013 15:07 schreef Miss_Isis het volgende:
Bedankt voor het duimen
Inmiddels een paar dagen verder, en er zijn nu nog twee stevige, gezond ogende konijntjes over. Ze hebben hun oogjes open, wandelen al door hun deel van het nesthok en reageren alert als ik de klep van het nesthok open doe. Voor zover ik nu kan inschatten zullen deze twee het wel gaan redden. Ze zijn goed gegroeid, lekker mollig en over een weekje zullen ze al zo'n beetje mee gaan eten met Jut en Jul. Naarmate ze groter groeien worden ze ook steeds sterker, dus ik heb goede hoop dat ze het samen wel gaan redden![]()
Ze zullen wel alleen met z'n tweetjes blijven; van Jul verwachten we geen jonkies meer. Grijsje is inmiddels al een maand weg, dus blijkbaar heeft ze ook de tweede dekking niet opgenomen. Schijnbaar waren wij niet de enigen met konijnenproblemen, volgens de eigenaar van Grijsje is dit jaar het aanbod van jonge (ras)konijnen erg laag.
De biggen groeien ook hard, en Hinkie doet het heel goed. Ze hinkt helemaal niet meer en je kan niet aan haar zien dat er iets aan de hand was. Hopelijk blijft dat zo en groeit het nageltje goed terug. Ze zijn vandaag 7 weken en binnenkort moeten ze van Flappie worden gescheiden en kunnen ze gaan verhuizen.
En Kip1 is inmiddels ook weer hersteld, ze wandelt als vanouds met 11 kuikens in haar kielzog door de tuin de andere kippen schrik aan te jagen. De zes kleinere kuikentjes die door Kip2 in de steek zijn gelaten doen het ook allemaal nog goed, ze zijn uitgevlogen en lopen dus overal en nergens in de wei, tussen de biggetjes en in de tuin (niet bij Kip1 in de buurt, dat leerden ze vrij snel).
We hebben nog twee kippen (Kip3 en Ondernemende Kip) die op een paar eitjes zitten te broeden; ik verwacht dat Kip3 een stuk of 5 kuikentjes zal krijgen en Ondernemende Kip (zo genoemd omdat ze regelmatig de bijkeuken binnen loopt, zich laatst door het hondenluikje de gang in probeerde te werpen, en zich uiteindelijk in de schuur verstopt heeft en daar ineens heel stilletjes zat te broeden) een dag of wat later misschien één of twee. Voor haar zullen we dan of wat extra plofkuikentjes er bij kopen, of we doen weer een pleegzorgconstructie'tje en schuiven alle kuikentjes samen onder bij de meest geschikte kloek. Maar dat zien we dan wel, dat is eind volgende week pas aan de orde.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
quote:Op maandag 1 juli 2013 21:04 schreef Miss_Isis het volgende:
Morgen een wat uitgebreidere post met wat foto's van vandaag, hier alvast een klein voorproefje
Kind met konijn, vanmiddag even gemaakt (het idee was leuk, maar kind en konijn wilden helaas niet zo nodig meewerken, dus dit is het beste wat ik er van kon maken)
*Proest*SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wel een lief nijntje, dat wel!"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
quote:Op maandag 1 juli 2013 21:04 schreef Miss_Isis het volgende:
Morgen een wat uitgebreidere post met wat foto's van vandaag, hier alvast een klein voorproefje
Kind met konijn, vanmiddag even gemaakt (het idee was leuk, maar kind en konijn wilden helaas niet zo nodig meewerken, dus dit is het beste wat ik er van kon maken)
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.LOL.. Maar noch jouw lieve kleine schat noch dat prachtige kleine konijntje snappen er iets van
![]()
Hond op de achtergrond daarentegen
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
Dat dus.quote:Op dinsdag 2 juli 2013 13:25 schreef Disana het volgende:
Het is altijd weer een plezier als er updates met foto's zijn
Stiekem zal er ook wel een heleboel werk achter zitten schat ik zoquote:Op dinsdag 2 juli 2013 21:39 schreef BlueEyes het volgende:
Leuk leuk leuk! Het boerinnetje komt zo in me naar boven als ik dat zie. Dat wil ik ook!!
Maarjah, vroeger altijd braaf roepen ik word boerin, en uiteindelijk dat niet worden en in een rijtjeswoning met een vriend die 2 poezen genoeg vindt, zit dat er niet in!
Dus smul ik zo wel beetje mee van jouw verhaaltjes en foto's!
Wat knap van d'r! Proficiat!quote:Op donderdag 11 juli 2013 12:34 schreef Miss_Isis het volgende:
Thanks voor de leuke reacties allen!
Afgelopen weekend hebben we de biggen en Flappie gescheiden. Het was ook wel de hoogste tijd want als Flappie ze voedde werd ze letterlijk bedolven onder 10 tamelijk forse biggen en zag je haar nauwelijks meer liggenDe biggen vonden het niet zo tof, maar Flappie leek wel opgelucht dat ze eindelijk een weitje voor zichzelf had en rustig haar ding kon doen. Ze moet nu nodig weer een beetje aansterken want ze is behoorlijk afgevallen, ze eet nu veel vers gras en krijgt extra voer.
En gisteren zijn de eerste 4 biggen verhuisd. Ze zijn naar een gezin met jonge kinderen gegaan dat zelf graag varkens wil gaan houden; ze hebben 2 borgjes en 2 geltjes gekocht. Zelf houden we Hinkie (voor de slacht eind dit jaar) en een ander geltje, Droppie (zij blijft een tijdje bij ons). Er zijn nog 4 borgjes over om verkocht te worden, 2 worden er binnenkort opgehaald en voor de 2 anderen zoeken we nog een bestemming.
Met de twee jonge konijntjes gaat het heel goed, ze racen door de stal, zijn heel nieuwsgierig, laten zich makkelijk aaien en oppakken en ontwikkelen zich gewoon in alle opzichten goed. Eentje had er zelfs al een uitweg gevonden vanuit de konijnenstal naar de varkensstal, maar gelukkig kwam ik daar op tijd achter om er iets aan te doen. De biggetjes zijn best lief, maar erg nieuwsgierig en ondernemend; een jong konijntje is geen partij voor wilde biggenspelletjes. En ik heb geen zin om een kapot gespeeld konijntje in de biggenstal te vinden de volgende ochtend.
De kippen gaan ook als een speer, Kip3 heeft 6 kuikentjes uitgebroed waarvan er 5 in leven zijn gebleven. Nummer 6 vond ik dood op het nest nadat Kip3 er vanaf was gegaan, geen idee wat daar mee aan de hand was want het kuiken zag er gewoon goed uit (nouja, afgezien van het feit dat het dood was dus). Ondernemende Kip heeft nog 4 eieren die ergens morgen of zaterdag uit zouden moeten komen. En de volgende twee broedse hennen hebben zich al weer aangekondigd, het lijkt maar niet op te houden! Komend weekend gaan we daar maar even een oplossing voor zoeken.
En nog één nieuwtje; onze knappe labrador Nori heeft afgelopen weekend voor het eerst mee gedaan met een diplomadag van de KNJV (=jachtvereniging) en heeft, amper 1,5 jaar oud, in één klap haar B diploma gehaald (diploma's gaan van C naar B naar A)! Mijn man doet jachttraining met haar en nu heeft ze dus een officiële diploma. Hij verwachtte dat ze misschien C zou halen, maar ze haalde direct haar B en we zijn erg trots. Als ze straks iets ouder is en ze wordt aan alle kanten goed gekeurd is het onze bedoeling om met haar een nestje te fokken. En een jachtdiploma is daarvoor al een echt pluspunt
[ link | afbeelding ]
(op de diploma staat als naam Chacha, dat is Noortje's stamboomnaam)
quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 14:28 schreef Miss_Isis het volgende:
Eén keer vonden we hem terug in de varkensstal, bovenop een slaperige big
Helaas, geen foto... We gingen meteen in de achtervolging (zonder effect, want konijn vluchtte dus langs ons heen naar buiten) en daarna heeft-ie het niet nog een keer gedaan.quote:Op vrijdag 9 augustus 2013 14:48 schreef computergirl het volgende:
[..]foto? Lijkt me een briljant gezicht
Thanks!quote:Op woensdag 21 augustus 2013 16:13 schreef Nanuke het volgende:
Ik heb in de afgelopen 3 dagen genoten van deze topics.Ik zie hier ook wel een toekomstdroom in, al moet ik zeggen dat het dan wel verre (lees: min 5 jaar) toekomstmuziek is. Wat lijkt het me heerlijk om zo te kunnen leven en te mogen genieten van de veelzijdigheid van het leven met zoveel dieren om je heen.
![]()
Mag ik vragen waar in Twente je precies woont? Zelf kom ik ook uit die omgeving en het lijkt me hartstikke leuk om een keer te komen kijken.
Krijg je van mij ook ooit eens een PMquote:Op woensdag 21 augustus 2013 21:01 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Thanks!
En je mag vragen waar ik woon, maar ik geef wel antwoord via PB. Ik hecht nog wel een beetje aan mijn illusie van anonimiteit
Klopt, maar geen idee wat het zou kosten bij een slachthuis. Wij maken sowieso nooit gebruik van slachthuizen; onze varkens worden geslacht door de zelf-slachtende slager in ons dorp (heel kleinschalig en vlakbij, veel minder stressvol voor de dieren) en konijnen en kippen slachten we gewoon zelf. Dat is ook niet verboden o.i.d., zolang je het maar zo diervriendelijk mogelijk doet.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 00:04 schreef Miepzzz het volgende:
Miss_Isis, ik las dat je wel eens konijnen liet slachten. Nu is mijn vraag wat kost dat gemiddeld bij een slachthuis? Ik kan er helemaal niets over vinden op internet.
Gezellig!quote:Op woensdag 28 augustus 2013 07:57 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Krijg je van mij ook ooit eens een PM
Als je het slachten skipt dan kom ik wel langsquote:Op woensdag 28 augustus 2013 13:44 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Klopt, maar geen idee wat het zou kosten bij een slachthuis. Wij maken sowieso nooit gebruik van slachthuizen; onze varkens worden geslacht door de zelf-slachtende slager in ons dorp (heel kleinschalig en vlakbij, veel minder stressvol voor de dieren) en konijnen en kippen slachten we gewoon zelf. Dat is ook niet verboden o.i.d., zolang je het maar zo diervriendelijk mogelijk doet.
Als je het niet zelf kunt of wilt zou je misschien eens contact op kunnen nemen met je plaatselijke zelf-slachtende slager of poelier o.i.d. Of anders misschien de jachtvereniging, die zullen vast ook wel weten hoe je een konijn slacht.
[..]
Gezellig!
Misschien moeten we maar eens per maand open huis houden of zo. Kunnen belangstellenden gezellig diertjes komen knuffelen en daarna cursussen volgen 'hoe slacht ik een kip' of 'hoe slacht ik een konijn' en zo
Vooruit dan maarquote:Op woensdag 28 augustus 2013 17:36 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Als je het slachten skipt dan kom ik wel langs
Vooral als ik zo'n lief konijntje net nog vast heb gehad
Het was inderdaad al weer even geleden! Voornamelijk omdat de herfst- en winterupdates eigenlijk zelden leuk en schattig zijn, maar meer in de categorie modderig en dood passen... Er is wel een hoop gebeurd de afgelopen maanden, maar helaas niet heel veel leuk update materiaal. Bij deze een overzichtje van de afgelopen maanden:quote:Op zondag 19 januari 2014 20:34 schreef livalo het volgende:
Wat een tijd geleden dat er in dit topic is gepost. Hoe staat het er tegenwoordig mee? Gaat alles zijn gangetje en kunnen we weer schattige foto's verwachten?
Interessante update!quote:Op maandag 20 januari 2014 12:37 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Honden:
Rani had last van gezwelletjes aan haar 'lady parts'. Ze is hier voor geopereerd en tegelijkertijd gecastreerd (baarmoeder en eierstokken zijn verwijderd) omdat ze die toch niet meer nodig had en ze baarmoederontsteking zou kunnen krijgen. Na de operatie was ze wel even zielig en ziekjes, ze kreeg ook koorts, maar na een extra bezoekje aan de DA was ze er gelukkig snel weer helemaal boven op. Je kan nu amper meer zien dat ze geopereerd is, en aan haar gedrag merk je het gelukkig al helemaal niet. Ze is weer helemaal de oude.
Haha, bedankt. En de eitjes smaken heerlijk, het bloederige-eieren gebeuren is gelukkig al een heel stuk minderquote:Op maandag 20 januari 2014 14:23 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Interessante update!![]()
Goed dat Rani geholpen is aan haar lady-parts en haar voortplantingsorganen.![]()
Wat zielig voor de cavia's.... En waarom geef je je biggen namen? Is het dan niet extra moeilijk om hun te laten slachten?
Hoe smaken de eitjes nu?
Alvast gefeliciteerdquote:Op maandag 20 januari 2014 16:29 schreef Miss_Isis het volgende:
edit: ik krijg net bericht dat Flappie vandaag is gedekt door de beer! Als alles goed is gegaan verwachten we dan 14 mei weer biggetjes
Bedankt voor de felicitatie, hopelijk heeft ze opgenomen. Dan hoeven we in ieder geval niet over 2,5 week weer dat hele end te rijdenquote:Op dinsdag 21 januari 2014 09:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Alvast gefeliciteerd![]()
Ik heb persoonlijk liever eigen opeetbiggen die alle ruimte en aandacht krijgen dat een kilo-knaller![]()
Mensen realiseren vaak niet waar hun vlees vandaan komt...
Verkopen jullie trouwens een deel van het vlees of is het 100% voor eigen consumptie?![]()
Ik ook! Eigenlijk zou het het mooist zijn als ik dat kleine opdondertje met een paar grote hennen apart kon zetten, zodat ik zeker weet dat hij juist dié bevrucht, maar dat kan helaas niet... We hebben geen geschikte plek om ze in te houden, ze kunnen overal makkelijk uit ontsnappen. Tenzij ik ze in een kooi zou stoppen of zo maar dat is ook weer niet de bedoelingquote:Op donderdag 23 januari 2014 12:28 schreef Zo-is-dat het volgende:
Ahw... kleine ukjes! Leuk zeg, ben benieuwd wat de nieuwe hanen voor elkaar gaan krijgen!
I second that!quote:Op maandag 27 januari 2014 21:12 schreef Holyme het volgende:
Ik blijf dit zo'n leuk en interessant topic vinden om te lezen
quote:Op maandag 5 mei 2014 16:07 schreef Miss_Isis het volgende:
Het is mei, alle vogeltjes leggen hun ei, dus tijd voor een update!
heel veel schattige foto's
Met de honden gaat het ook prima, Rani en Puck doen lekker hun ding en Nori is nog aan de AB voor haar blaasontsteking maar heeft atm weinig tot geen symptomen en lijkt wel happy. Vanavond heeft Nori weer ringtraining, woensdag jachttraining en 1 juni een show. We hebben toevallig vandaag gebeld met 2 potentieel geschikte dekreuen (nouja, met hun baasjes dusquote:
Voor Nimrod?quote:Op maandag 5 mei 2014 16:34 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Met de honden gaat het ook prima, Rani en Puck doen lekker hun ding en Nori is nog aan de AB voor haar blaasontsteking maar heeft atm weinig tot geen symptomen en lijkt wel happy. Vanavond heeft Nori weer ringtraining,
Spannendquote:woensdag jachttraining en 1 juni een show.
We hebben toevallig vandaag gebeld met 2 potentieel geschikte dekreuen (nouja, met hun baasjes dus) en ik ga straks nog wat informatie doorsturen. Nori is in februari getest en heeft HD-A (Norbergwaarde 40), is ED vrij, en is vrij van alle oogaandoeningen die zijn getest. Hopelijk als ze in september weer loops wordt en in goede conditie is kunnen we haar dan laten dekken
quote:Met de poezen, konijnen en cavia's gaat het verder trouwens ook prima, maar die waren vanochtend niet aanwezig/niet zo fotogeniek dus vandaar dat ze niet op de foto staan
Nee de jachttraining is voor de NIMROD hè, ringtraining is voor Cruftsquote:Op maandag 5 mei 2014 21:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Voor Nimrod?
[..]
Spannend
[..]
Oh, ik las de jachttrainingquote:Op dinsdag 6 mei 2014 14:48 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Nee de jachttraining is voor de NIMROD hè, ringtraining is voor Crufts
Haha, precies, we gaan er gewoon voorquote:Op dinsdag 6 mei 2014 19:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Oh, ik las de jachttraining![]()
De ringtraining hebben jullie toch niet nodig? Crufts 2015 BIS met 2 vingers in de neus lijkt mij![]()
Zelf ga ik voor the agility finals op Crufts
Mental image van DA die door een tunneltje kruiptquote:Op dinsdag 6 mei 2014 19:22 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Zelf ga ik voor the agility finals op Crufts
Is er ook een onderdeel voor mensen?quote:Op dinsdag 6 mei 2014 20:04 schreef Holyme het volgende:
[..]
Mental image van DA die door een tunneltje kruipt
Dat noemen ze bootcamp!quote:Op dinsdag 6 mei 2014 23:45 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Is er ook een onderdeel voor mensen?Dan doe ik mee
![]()
Nee, ik ben bang dat ik de zwakste schakel ben voor Crufts.Aan de hond zou het niet liggen.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
quote:Op donderdag 8 mei 2014 15:58 schreef Miss_Isis het volgende:
Klein update'je;
ik heb bericht gehad dat Droppie inmiddels gedekt is, dus als ze opneemt hebben we het laatste weekend van augustus waarschijnlijk weer biggetjes!
En, nieuws waar ik eigenlijk nog blijer over ben... We hadden twee reuen-eigenaars benaderd voor Nori. Eentje laat de reu pas volgend jaar weer dekken ivm persoonlijke omstandigheden, maar de eigenaar van de andere dekreu die we op het oog hadden vindt het een goede match, en we gaan binnenkort een afspraak maken om eens in levende lijve kennis te maken met de reu![]()
Als alles goed gaat en het klikt een beetje tussen ons, Nori, de reu en zijn baasjes dan wordt ze in september door deze knappe kerel gedekt:Hele knappeSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Is het meer een showtype?
Is hij bruin of ligt het aan de foto (of mijn ogen)?
Weet je welke genotype Nori is? Of wordt het een verrassing qua kleur pups?
Ja, het is een showtype (meerdere keren U gehaald), maar hij heeft wel jachtervaring (B-diploma's). Net als Nori, die komt ook gewoon uit een showlijn en heeft toch jachtervaring. We gaan voor een mooi nestje dual-purpose labradorsquote:Op donderdag 8 mei 2014 16:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Hele knappeIs het meer een showtype?
Is hij bruin of ligt het aan de foto (of mijn ogen)?
Weet je welke genotype Nori is? Of wordt het een verrassing qua kleur pups?
quote:Op donderdag 8 mei 2014 17:07 schreef Candaasje het volgende:
Leuke update!![]()
Kom net dit filmpje tegen, ook iets voor jouw geiten TS?![]()
Leuk, wat heb je zoal?quote:Op vrijdag 9 mei 2014 18:11 schreef Pluimvee het volgende:
Leuke dieren heb je!
Ik heb zelf ook redelijk wat dieren en ik woon ook in Twente:)
Zware bevalling op til dus? Hopelijk gaat alles goed straksquote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:13 schreef Miss_Isis het volgende:
Nog geen biggetjes, Flappie neemt haar tijd. Ze lijkt het wel zwaar te hebben gezien haar gezucht en gesteun; ik heb de indruk dat ze zich behoorlijk ongemakkelijk voelt. Ze heeft inmiddels wel wat stro bij elkaar geraapt en een soort nest gemaakt, en om de zoveel tijd gaat ze andersom liggen.
Eten wil ze niet, ik heb haar vanochtend maar een kop lauwe thee met 3 opgeloste dextro-energy tabletjes naar binnen gegoten zodat ze toch wat binnen krijgt. Hopelijk zet het allemaal snel door want dit is voor haar duidelijk niet prettig.
Ja, daar lijkt het wel op. Technisch gezien is ze morgen pas echt uitgeteld, en de bevalling is ook nog niet echt begonnen want ze heeft nog geen slijm oid verloren, maar ze ligt er al wel bij alsof ze aan het bevallen is. Van wat ik mij herinner had ze het de vorige keer minder zwaar. Maar goed, dat is al een jaar geleden (vandaag zelfs precies één jaar geleden) en toen had ik zelf net een baby dus lette ik er ook wat minder strak op.quote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:23 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Zware bevalling op til dus? Hopelijk gaat alles goed straks
Misschien zijn het nu meer biggetjes dan de vorige keer? Of misschien zag je het de vorige keer niet inderdaad vanwege je eigen bevalling. Hoe dan ook, nieuw leven op de boerderij is altijd leukquote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:26 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ja, daar lijkt het wel op. Technisch gezien is ze morgen pas echt uitgeteld, en de bevalling is ook nog niet echt begonnen want ze heeft nog geen slijm oid verloren, maar ze ligt er al wel bij alsof ze aan het bevallen is. Van wat ik mij herinner had ze het de vorige keer minder zwaar. Maar goed, dat is al een jaar geleden (vandaag zelfs precies één jaar geleden) en toen had ik zelf net een baby dus lette ik er ook wat minder strak op.
Het zouden volgens de scanner ongeveer evenveel biggetjes moeten zijn (10 stuks) maar volgens mij is ze wel dikker dan vorig jaar, dus misschien zijn het er wel meer. En nieuw leven is inderdaad altijd leuk, maar vooral als alles goed gaat en voorspoedig verlooptquote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:28 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Misschien zijn het nu meer biggetjes dan de vorige keer? Of misschien zag je het de vorige keer niet inderdaad vanwege je eigen bevalling. Hoe dan ook, nieuw leven op de boerderij is altijd leuk
Laten we het hopen van nietquote:Op dinsdag 13 mei 2014 14:33 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Het zouden volgens de scanner ongeveer evenveel biggetjes moeten zijn (10 stuks) maar volgens mij is ze wel dikker dan vorig jaar, dus misschien zijn het er wel meer. En nieuw leven is inderdaad altijd leuk, maar vooral als alles goed gaat en voorspoedig verloopt![]()
We hebben de laatste rekening van de DA (voor de hond) nog niet eens binnen, hopelijk hoeft hij hier niet ook nog aan te pas te komen
Nou, Flappie is nu 2 jaar, maar deze biggetjes zullen wel altijd ietsje kleiner blijven omdat hun vader (een Berkshire) ook wat kleiner is dan Flappie (kruising bonte Bentheimer/Duke of Berkshire). Onze Pim (Duke of Berkshire) was trouwens zelfs nog groter dan Flappie nu is.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 09:00 schreef computergirl het volgende:
In hoeveel tijd wordt zo'n klein frummeltje nou formaat van moeders?
Mooie foto's! En goed te horen dat alles toch nog goed is verlopenquote:Op zaterdag 17 mei 2014 07:44 schreef Miss_Isis het volgende:
Zeker een opluchting, ik ben echt heel blij dat het toch nog vanzelf op gang is gekomen én ook nog eens allemaal goed is gegaan. Nu breekt de volgende periode van stress aan, elke keer als je de schuur binnenkomt dwangmatig tot 12 tellen en je hart vasthouden elke keer dat het varken opstaat of gaat verliggen![]()
Foto's!
Zo lagen ze er vanochtend bij toen ik ging kijken:
[ link | afbeelding ]
Iets dichter bij:
[ link | afbeelding ]
En toen Flappie even op stond om te ontbijten met een lekker hapje placenta (eerste stressmomentje van de ochtend al in de pocket dus)
[ link | afbeelding ]
Betere foto's volgen binnenkort nog wel, dit was even snel met de telefoon van mijn man genomen.
Die is helaas vanochtend geplet door Flappie. Ik stond er toevallig bij en zag iets onder haar buik uitsteken, en dat was nr. 12 dus...quote:
Je hebt DMquote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:57 schreef Aptoide het volgende:
Ik loop al samen met een vriend lang met het idee om een halve varken te kopen voor in de vriezer...
Zou jij een prijs indicatie kunnen geven wat dat moet gaan kosten?
Aww, zelfs de meest geharde persoon moet toch een beetje smelten zoquote:Op zaterdag 17 mei 2014 13:56 schreef Miss_Isis het volgende:
Omdat ze zo schattig zijn, nog maar een foto van het elftal. Genomen door het raam van de schuur, want mijn huidige tactiek is om ze maar zo veel mogelijk met rust te laten (ook beter voor mijn eigen gemoedsrust, want elke draai die Flappie maakt als ik er bij sta kost mij een paar grijze haren):
[ link | afbeelding ]
En nog twee kippenfoto's. Dit waren de jongste kuikentjes, 6 stuks, nu inmiddels al weer oud genoeg om buiten rond te lopen met hun moeder:
[ link | afbeelding ]
En dit zijn de nieuwste kuikentjes. Pas uitgekomen, in totaal 10 stuks nu en in ieder geval nog één ei waar een levend kuiken in zit (dat hopelijk nog de tijd gaat krijgen uit te komen, voordat de kloek van het nest opstaat):
[ link | afbeelding ]
Ik kan de dm niet lezen op mijn telefoon, kan je het via pm doen?quote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:06 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Je hebt DM
Ik moet er wel bij zeggen als aanvulling, wij zijn niet het goedkoopste adres voor een half/heel varken. Je kunt vaak ook wel bij een slager een gewoon half varken kopen voor een lagere prijs; al is dat dan wel een varken uit de professionele houderij. Omdat wij het allemaal zo kleinschalig doen kost het (op)fokken van een paar biggen ons (veel) meer geld dan een echte varkensboer, dus vandaar de hogere kosten
Ah, ga ik doenquote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:22 schreef Aptoide het volgende:
[..]
Ik kan de dm niet lezen op mijn telefoon, kan je het via pm doen?
Ik betaal graag wat extra zodat ik weet wat de afkomst is, en ze een goed leven hebben gehad!
Haha, ja toch he? Het is ook gewoon heel schattig. Ik ken ook eigenlijk niemand die het niet op z'n minst een klein beetje lief en/of vertederend vindt, dat jonge spul. Ik wordt er ook altijd vrolijk van als ik er naar kijkquote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:17 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Aww, zelfs de meest geharde persoon moet toch een beetje smelten zo
Dat zeker. Zodra je nieuwe nijn-foto's hebt, smelt hier allesquote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:23 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Haha, ja toch he? Het is ook gewoon heel schattig. Ik ken ook eigenlijk niemand die het niet op z'n minst een klein beetje lief en/of vertederend vindt, dat jonge spul. Ik wordt er ook altijd vrolijk van als ik er naar kijk
Ja ik zal ze binnenkort weer eens op de foto zetten! Maar dit jaar geen jonge nijntjes hoor, alleen die grote lummels. Misschien volgend jaar weer kleintjes.quote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:28 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Dat zeker. Zodra je nieuwe nijn-foto's hebt, smelt hier alles
Dat is ook leuk (ben vooral konijnfan)quote:Op zaterdag 17 mei 2014 14:32 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ja ik zal ze binnenkort weer eens op de foto zetten! Maar dit jaar geen jonge nijntjes hoor, alleen die grote lummels. Misschien volgend jaar weer kleintjes.
Ik hoop nog wel op jonge geitjes dit jaar (ergens in juli hoop ik), die vind ik zelf altijd ook wel heel snoezig
Ik zit ook best vaak in de stress hoor, en inderdaad steeds tot 11 tellenquote:Op zondag 18 mei 2014 23:02 schreef livalo het volgende:
Biggetjes!. En wat fijn dat het er nog steeds flink wat zijn. Zou zelf continu in de stress zijn elk moment dat ik naar de stal liep, rn daarna angstvallig snel tellen! Dus die grijze haren snap ik
. Fijnfijn al dat leven bij jullie. Kan als allergisch persoon echt genieten van dit topic en alle diertjes. Fijn dus al die updates
.
Ja, we zijn hier one big (quote:
Ik heb Annie bijgeknipt omdat ze normaal gesproken vrij lange veertjes aan die toefjes heeft, en die komen soms in/tegen haar ogen aan en belemmeren haar zicht een beetje naar de zijkant en achterkant. Ze schudde daarom heel vaak met haar kop om die veertjes weg te schudden, maar vanwege de manier dat haar toefjes zijn geplaatst vallen ze steeds terug naar voren.quote:Op maandag 19 mei 2014 09:35 schreef Isegrim het volgende:
Die kip.
Wat is de reden voor het bijknippen?
Met ons elftal gaat het (bijna boven verwachting) goed. Er is één biggetje die wat minder melk lijkt te krijgen (een kleintje dat als er gedronken wordt steeds erg zijn best moet doen om een tepel te bemachtigen) maar ik zie ze regelmatig allemaal tevreden slapen dus ik ga er maar van uit dat ze toch genoeg hebben; anders zouden ze wel onrustiger zijn denk ik. Flappie ligt er verder heel tevreden bij eigenlijk, haar eetlust is weer terug, ze geeft melk, ze toont geen pijn of ongemak, ook niet als de biggen drinken, dus ik denk dat het tot nu toe heel goed gaatquote:Op maandag 19 mei 2014 09:39 schreef Holyme het volgende:
Wat een hoeveelheid biggetjes!Hoe gaat het nu met ze, nog steeds 11? En hoe is het met Flappie's uier?
Jep, Araucana's zijn hele leuke kippen maar die toefjes hoeven van mij niet zo, als een dier last van z'n uiterlijk heeft vind ik dat altijd zo sneu. Ik wil die kippen vooral hebben vanwege hun groene eieren. Die toefjes zijn meer een noodzakelijk kwaadquote:Op maandag 19 mei 2014 14:43 schreef Isegrim het volgende:
Wat maf, die toefjes.Kende dit ras niet. Kan me helemaal voorstellen dat die gruwelijk in de weg kunnen zitten.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 13% gewijzigd door Miss_Isis op 27-05-2014 20:36:19 ]"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
quote:Op dinsdag 27 mei 2014 20:18 schreef Miss_Isis het volgende:
en een bonusfoto, de schapen krijgen een hapje te eten van hun jongste fan:Leuke update weer!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Lieve foto van hun jongste fan, leuk opgroeien zo, midden in een soort kinderboerderij.
![]()
Wat leuk zeg! Kunnen jullie over 5 jaar bij ons wel een paar kipjes of varkens komen halenquote:Op woensdag 28 mei 2014 09:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dit soort topics hebben er mede voor gezorgd dat mijn lief en ik afgelopen weekend een 5 jaren plan hebben gemaakt om ook een ander huis met redelijk wat grond, een moestuin, kas en beestjes te kopen. Ik kan niet wachten!
En ja, dat is inderdaad mijn eigen kuikentje (of biggetje, als je haar ziet etenquote:Op woensdag 28 mei 2014 12:51 schreef Dandilion het volgende:
wow is dat jou eigen kuikentje?? leuk zeg!
Afgesproken! Ik hoop ooit nog eens voor tips bij je aan te kunnen kloppen. Een plan is leuk maar nu moet het nog uitgevoerd wordenquote:Op woensdag 28 mei 2014 14:46 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Wat leuk zeg! Kunnen jullie over 5 jaar bij ons wel een paar kipjes of varkens komen halenEn een moestuin zou ik ook wel graag willen, maar wegens gebrek aan geschikte ruimte en groene vingers en een overschot aan wroetende varkens, vernielzuchtige geiten en gravende, vraatzuchtige kippen denk ik niet dat dat er hier ooit echt van gaat komen
Je mag altijd vragen als je iets wilt weten hoor! En 4 ton, da's een boel geld maar dat valt nog relatief mee inderdaadquote:Op woensdag 28 mei 2014 15:09 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Afgesproken! Ik hoop ooit nog eens voor tips bij je aan te kunnen kloppen. Een plan is leuk maar nu moet het nog uitgevoerd wordenWe dachten altijd dat we buiten de randstad of zelfs in Polen ofzo moesten gaan wonen voor een betaalbaar huis met een slaapkmer of 3-4 en een redelijk stuk grond (en zo min mogelijk geluiden van andere mensen). En dat is lastig omdat we een bedrijf hebben. Nu blijkt dat je voor max 4 ton een prima huis met alles wat we willen op 15 min rijden van werk en familie kunt kopen.
Wij willen lang niet zo veel beesten als jullie hoor. 5 kippen en per jaar 2 biggen. De theorie wat betreft de biggen is dat we tussen slacht en aanschaf mooi op vakantie kunnenMaar heel lang hebben we er nog niet over nagedacht. En ik moet zeggen dat ik jullie konijnenfokprogramma ook wel aansprekend vind. Ik ben niet zo van konijnen op zich maar als ze lekker zijn kunnen we daar wel wat mee denk ik.
De moestuin zal het belangrijkste worden, daar wordt het huis ook echt op uitgekozen. Ik moestuinier wel een beetje nu en ik vind het hartstikke leuk. Alleen mijn 10m2 is heel snel vol! als er ook nog een tafel, stoelen en grote bbq bij moet. Maar ik kan toch zo'n 15 soorten groente, fruit en kruiden kwijt dus ik kan vast oefenen.
Ze komen ook wel eens in huis hoor, de bijkeuken zit vast aan het huis en bij slecht weer zijn er altijd wel een paar slimme kippen die daar hun toevlucht proberen te zoekenquote:Op woensdag 28 mei 2014 15:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh ja, vraagje. Gaat er nou nooit eens iemand per ongeluk op een kuiken staan bij jullie? Die beesten komen volgens mij overal behalve in huis, zo lijkt het voor mij in ieder geval
quote:
Voor de liefhebbersquote:Op donderdag 29 mei 2014 00:02 schreef valentijn101 het volgende:
Foto van papierdooskip en kattenbakkip?
Spannendquote:Op vrijdag 27 juni 2014 12:39 schreef Miss_Isis het volgende:
Poos verder, een boel te vertellen, maar nu even snel..
Josefien is aan het bevallen, maar helaas schiet het niet op. Het is haar tweede keer, vorige keer beviel ze midden in de nacht zonder problemen van 3 geitjes. Nu ligt ze sinds vanochtend onrustig in de wei (in het meest zanderige stuk ook nog, bah...) en het gaat me niet voorspoedig genoeg.
Om 10u was de waterblaas er duidelijk uit, net om 12.30 was ze druk aan het persen maar bij voelen bleek dat het geitje met de kop voor ligt. Niet de bedoeling, want de voorpootjes horen eerst te komen met daarna de kop. Heb de dierenarts gebeld (hij was ook al weer even niet geweest...) en hopelijk is hij er zsm. Ik voel me niet ervaren genoeg om zelf het geitje terug te duwen en de pootjes naar voren te trekken, ben bang dat ik iets breek en meer kwaad dan goed doe. Hopelijk is hij er snel, want ik maak me best zorgen...
Ja best welquote:
Oh ja, en dat gebeurde dus nooit, maar ik ben de afgelopen 2 weken wel gewoon 2 keer op een kuiken gaan staanquote:Op woensdag 28 mei 2014 15:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh ja, vraagje. Gaat er nou nooit eens iemand per ongeluk op een kuiken staan bij jullie? Die beesten komen volgens mij overal behalve in huis, zo lijkt het voor mij in ieder geval
Ik heb een zwak voor alles wat Josefien heet. Het werd mij vroeger verboden om Jozef te spelen in het kerstspel. Toen ik een paar dagen na kerst voor mijn verjaardag een pop kreeg mocht die ook al geen Jozef hetenquote:Op vrijdag 27 juni 2014 13:29 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Ja best welNou kunnen geiten zich wel behoorlijk aanstellen, een paar regendruppels en ze kunnen al een krijsen alsof ze gevild worden (laat staan als je ze een oormerk in doet...), maar dit was wel duidelijk echt pijnlijk voor d'r
![]()
En sinds mijn eigen bevalling kan ik me nog beter inleven met dit soort momenten dus ik zat er met samengeknepen benen naast![]()
Zo eerst even wat eten (nog niet aan toegekomen vandaag) en dan maar eens kijken of er nog een geitje3 in aantocht is
quote:Op vrijdag 27 juni 2014 13:32 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Oh ja, en dat gebeurde dus nooit, maar ik ben de afgelopen 2 weken wel gewoon 2 keer op een kuiken gaan staan
Geen hele kleintjes hoor, maar van die puberkuikens die me voor de voeten liepen en toen ik even niet keek had ik dus een kuikenteentje onder m'n klomp...Gelukkig niets gebroken en met een paar meelwormpjes voor de slachtoffers was het leed weer geleden, maar wel even schrikken voor beide partijen
Hehe, Jozeftrauma... Als er een nr 3 komt en het is een bokje noem ik hem Jozef voor jequote:Op vrijdag 27 juni 2014 13:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
Ik heb een zwak voor alles wat Josefien heet. Het werd mij vroeger verboden om Jozef te spelen in het kerstspel. Toen ik een paar dagen na kerst voor mijn verjaardag een pop kreeg mocht die ook al geen Jozef hetenomdat het een meisje was dus dat werd Jozefien.
[..]Ik heb je kuikenklompkarma gejinxt!
Ik ben eigenlijk best een watje hoorquote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:01 schreef BlueEyes het volgende:
Sjonge, alsof je je zou vervelen zo vandaag.
Fijn dat de DA er snel was!
En dat de geitjes nu goed gaan incl Josefien.
En die puberkuikens![]()
Zal je net zien, en dan lekker soft goedmaken met een meelworm
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat waren de varkens.
Voor de liefhebber(s) nog een konijnenplaatje, de konijnen doen het goed, kans is groot dat er één van de drie geslacht gaat worden, maar vooralsnog gaan de overige 2 een mooie toekomst tegemoet. We willen alle wei omheinen met extra stevige hekken, en de konijnen zouden dan (hopelijk) gewoon los kunnen lopen. Maar dat plan staat nog een beetje in de kinderschoenen, we willen wel zeker weten dat ze dan niet per ongeluk toch ergens ontsnappen of andere risico's lopen.
Links Jul, midden onder Jut, rechts het kleine konijntje van vorig jaar (ze is aan het verharen, vandaar die plukjes in haar vacht)
Dan de schapen.
Het plan was om de schapen gewoon rustig oud te laten worden hier, we wilden er niet mee fokken omdat Willow te oud is voor nog een worp en Vita te oud om nog voor het eerst gedekt te worden, en daarom waren ze ook niet geschikt om nog te verkopen.
Maar toen kreeg ik eergisteren totaal onverwacht een telefoontje van iemand die toevallig een paar van schapen van ons ras zocht. Ze zouden in de wei komen te staan bij een oude dame van 80 wiens schapenweitje al weer een poos leeg stond, en eigenlijk alleen dienst doen als grasmaaier en weivulling omdat die dame dat zo gezellig vind. In het kader van ruimtebesparing zou dat ons op zich wel goed uitkomen, en het klinkt heel goed waar ze terecht zouden komen. De dame wil er niet mee fokken en de schapen hoeven niets te doen alleen rondlopen en gras eten.
Dus maandag komt die mevrouw op bezoek om kennis te maken met ons en met de schapen, en als het klikt en ik er een goed gevoel bij heb gaan ze n.a.w. verhuizen. We willen het dan zo regelen dat we ze als het ware uitlenen aan die dame en dat ze bij ons terug komen mocht zij er niet meer voor kunnen of willen zorgen.
De kippen:
Nog een project, het bouwen van een kippenren voor de halfvolwassen kuikens. We willen een grote ren maken (7x21 m) waar ze in kunnen zodat we ze niet meer overal voor en onder de voeten hebben lopen. Tevens makkelijk voor het afmesten, de haantjes hebben we dan allemaal bij elkaar en zijn makkelijker te vangen. De volwassen hennen mogen wel vrij rond blijven lopen. In de toekomst willen we ook nog zo'n ren maar dan wat groter bouwen voor de kloeken met kuikentjes, zodat we die ook bij elkaar hebben. De kippenpopulatie groeit gestaagd door, maar het moet wel wat gestructureerder worden als het aan mij ligt.
Andere dieren:
Allemaal prima! Niets over te melden, honden doen het goed, poezen doen het goed, cavia's doen het goed. Binnenkort (midden juli) gaat Nori kennis maken met de reu die we voor haar hebben uitgezocht, en hopelijk wordt ze in september gedekt. Tzt komt daar wel een eigen topic voor
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Haha, ik miste het tijdens mijn studie in ons appartementje 2 hoog in de stad ook veel teveel, daarom zitten manlief en ik nu weer hier tussen de beestenquote:Op dinsdag 1 juli 2014 20:26 schreef Loxodonta het volgende:
Heel leuk om te lezen dit! Ben aardig jaloers terwijl ik op mijn studentenkamer 2 hoog zit.
Eigenwijze kippiesquote:Op woensdag 2 juli 2014 14:35 schreef Miss_Isis het volgende:
en 3 die zich samen verstopt hadden en met z'n allen misschien een stuk of 20 eieren hebben
Heb foto's gemaakt met de telefoon van mijn man, maar heb ze nog niet online kunnen zetten. Komt nog!quote:Op woensdag 9 juli 2014 11:59 schreef Kirb het volgende:
Leuk om weer updates te lezen! Komen er nog meer foto's van de geitjes?![]()
Hoeveel kippen hebben jullie nu?
Voornamelijk anders; oude kippen (hanen of hennen maakt niet uit) hebben veel meer smaak, maar zijn ook taaier. Ze hebben ook veel langer rondgelopen en zo dus meer spieren gebruikt. Daarom noemt men het dan soepkip, omdat je er lekkere soep van kunt maken (dat gaart lang door zodat het vlees niet taai meer is, en de extra smaak geeft lekkere bouillon). Je kunt er ook goed ragout van maken, of een stoofgerecht zoals coq au vin. Eigenlijk alles wel wat in de categorie 'slow cooking' valt, zodat het lang door kan garenquote:Op woensdag 9 juli 2014 14:36 schreef Lucky_Strike het volgende:
Smaakt een oude hen nou slechter dan een haan die geslacht werd zodra hij ging knokken?
Leuke update weerquote:
Thanksquote:Op maandag 21 juli 2014 15:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Leuke update weer![]()
Ok, misschien minder leuk voor Droppie, maar zij had geen betere vetmestplekje kunnen wensen![]()
Leuke reu voor NoriLekker enthousiast, zo te zien
Is het nog een jonge reu?
Ik denk dat ze de bast afvreten en dan kan de sapstroom niet meer naar boven. Ergo: dode boom.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 09:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe zorgen geiten ervoor dat je bomen doorgaan?
Kuikentjes
Nou, wat Cat zegt dus...quote:Op dinsdag 22 juli 2014 09:50 schreef Lucky_Strike het volgende:
Hoe zorgen geiten ervoor dat je bomen doorgaan?
Kuikentjes
Betonijzer netten aanschaffen.. Die krijgen ze echt niet kapot (en kunnen makkelijk een halve meter de grond in)quote:Op donderdag 24 juli 2014 14:18 schreef Miss_Isis het volgende:
Thanks allemaal
[..]
Nou, wat Cat zegt dus...Ze vreten de bast van de bomen af en dan gaan de bomen dood. Bomen waarvan de meesten er toch al een jaar of 20 stonden, maar de laatste 2/3/4 jaar kapot gevreten zijn. En tja, geiten.... als je de bomen beschermt met gaas/plastic/whatever zien ze dat enkel als een uitdaging
![]()
Klopt, die optie had ik zelf ook bedachtquote:Op donderdag 24 juli 2014 14:58 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
[..]
Betonijzer netten aanschaffen.. Die krijgen ze echt niet kapot (en kunnen makkelijk een halve meter de grond in)
Die heb je dus gewoon gekid guinea pig-napped na de vakantie?quote:Op maandag 18 augustus 2014 14:46 schreef Miss_Isis het volgende:
Om te beginnen hebben we een nieuwe cavia gekregen. Een kennis had er een aantal over, en ik heb er daar eentje van gekregen voor bij m'n verzameling
Haha, nee Chocolaatje heb ik gewoon echt gekregen van iemand die er meerdere had waar hij af wilde (de incest-cavia, weet je nog? Eventuele jonkies heten straks Tommen, Myrcella en Joffry?quote:Op maandag 18 augustus 2014 17:11 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Die heb je dus gewoon gekid guinea pig-napped na de vakantie?![]()
Fijn dat Choko bij jullie mocht blijven
quote:Op maandag 18 augustus 2014 18:29 schreef Miss_Isis het volgende:
[..]
Haha, nee Chocolaatje heb ik gewoon echt gekregen van iemand die er meerdere had waar hij af wilde (de incest-cavia, weet je nog? Eventuele jonkies heten straks Tommen, Myrcella en Joffry?)
![]()
Tja, dan zou je d'r naam moeten veranderen. En d'r haar in een andere kleur verven en zo.quote:De Logeercaaf die hier de vakantie doorbracht wilde ik wel cavia-nappen maar dat mocht nietIk overwoog nog om te zeggen dat Logeercaaf om het leven was gekomen zodat ik haar stiekem kon houden (soort witness protection program zeg maar
)
quote:maar daar ging mijn moeder (wiens cliënt het was die Logeercaaf hier kwam brengen) niet mee akkoord helaas... Dat zou hun vertrouwensband geen goed doen schijnbaar.
Ik overwoog ook nog even om de eigenaar een college 'hoe verzorg ik cavia's en konijnen' te laten bijwonen met na afloop een verplicht tentamen
quote:voordat hij Logeercaaf en Logeernijn weer mee mocht nemen maar ook dat mocht al niet. Dus helaas zijn Logeercaaf en Logeernijn weer terug naar hun sneue leventje als kinderspeelgoed in eenzame opsluiting in een kooitje van minder dan een halve vierkante meter
Weer zo'n eigenwijs kippie!quote:Op maandag 18 augustus 2014 14:46 schreef Miss_Isis het volgende:
Er zit er nog één te broeden op 1 ei en eentje (die zich tactisch had verstopt...) zit al een poosje (geen idee hoe lang) op 5 eieren te broeden.
Gaat goed! Al vallen er momenteel wel wat van de jongere kuikens ten prooi aan *insert willekeurig roofdier* helaasquote:Op vrijdag 3 oktober 2014 17:51 schreef mrien het volgende:
Ik vind dit zo'n leuk topic! Hoe gaat het met alle kipjes en beestenboel?
Wij willen ook graag wat beestjes en zitten nog over de invulling ervan na te denkeneen groot weiland is in ieder geval present
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En nog een extra foto.. We vonden deze herfst verrassend weinig walnoten onder onze bomen. Als we al wat vonden dan waren het voornamelijk halve doppen. Uiteindelijk betrapte ik de dader op heterdaad (zoekplaatje):SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Een paar dagen later bleken het er zelfs twee te zijn. Geen wonder dat we bijna geen noot over hebben gehouden.
Oh, en tot slot nog de hond. Nori was gedekt in september en we hoopten erg op pups, maar helaas is ze leeg gebleven en bleek ze blaasgruis en een blaasontsteking te hebbenInmiddels gaat het prima met haar (al is ze wel wat dikker geworden van het dieetvoer en glanst haar vacht wat minder), ze lijkt minder vaak te plassen en te likken aan haar ladyparts dus dat is goed nieuws. Ze heeft ook wat meer behoefte aan beweging, dus ze gaat regelmatig een stuk mee naast de fiets en op donderdag gaat ze samen met mijn man en Puck naar de agility (totdat de jachttraining weer begint in april).
Helaas dus geen pups deze ronde maar we proberen het bij de volgende loopsheid opnieuw (tzt kick ik het topic daarover wel weer omhoog). Over een paar weken als het dieetvoer op is krijgt Nori weer een echo van haar blaas om te zien of het gruis nu weg is. We willen dan ook haar urine laten onderzoeken om te zien of er nog een ontsteking zit en of ze misschien nog medicatie moet hebben. Hopelijk gaat ze helemaal schoon en ontstekings- en gruisvrij het nieuwe jaar in, en wordt 2015 dan toch het jaar van ons eerste nestje pups."If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Hehe, dat waren ze al, we wonen hier heul gezellig met z'n allen in één (mijn ouderlijk)huisquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 11:42 schreef Resistor het volgende:
Dus je ouders gaan nu ook deel uitmaken van de beestenboerderij?
* Resistor hard weg rent
Leuk!quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 15:43 schreef Lucky_Strike het volgende:
Leuke update Isis![]()
Ik heb wat vraagjes over het houden van varkens en kippen in voorbereiding op onze toekomstplannen. Wij willen 2 varkens en 10 kippen (om en nabij) gaan houden. We hebben alleen maar ervaring met een huiskat dus het wordt een compleet nieuwe ervaring. We willen in eerste instantie oefenen op huis-, tuin- en keukenvarianten kip en varken. Misschien redden we ze uit de bio-industrie. Het is de bedoeling om ze in het voorjaar te kopen en medio november te laten slachten, en dat ieder jaar te herhalen.
Wat hebben we nodig voor die beesten? Ruimte, maar hoeveel? Ik wil denk ik geen binnenhok voor de varkens wil, een afdakje of iets dergelijks buiten moet genoeg zijn toch? Hoe vaak moet je wisselen van stukje grond omdat de beesten de boel teveel hebben toegetakeld en gras enzo weer moet aangroeien? Wat eten ze en wat kost dat (ze krijgen sowieso etensresten en moestuinresten natuurlijk)? Welke veeartskosten hebben we sowieso in die paar maanden? En volgens mij vergeet ik nog wat vragen.
Lang verhaal kort: wat hebben varkens en kippen zoal nodig? De kosten zijn overigens niet zo heel boeiend, ik vind de praktische zaken interessanter omdat we daar rekening mee moeten houden bij de aankoop van een huis en grond.
Een reactie heeft geen haast hoor, ik weet dat je het druk hebt
De kippen zijn voor het vlees. Zij gaan ook geslacht worden in het najaar. Ze zijn dan natuurlijk niet zo oud dus ik ga er niet vanuit dat de hennen al eieren leggen. En als ze dat wel doen, worden zij als laatste geslachtquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:10 schreef Miss_Isis het volgende:
Qua ruimte: hoe meer hoe beter natuurlijk. Was je van plan om kippen te hebben voor de eieren of voor het vlees? Of een combinatie? En wou je de kippen dan ook slachten in het najaar of alleen de varkens?
Ik dacht zelf aan bio-industrie vleeskippen. Maar dan koop je natuurlijk alleen hanen. En dat is misschien ook wel een te grote gok. Zodra ze gaan vechten en kraaien gaan ze op het hakblok (zeg ik nu heel stoerquote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:10 schreef Miss_Isis het volgende:
Wat betreft kippen: als je eieren wilt, kun je geen vleeskippen kopen, want die bereiken meestal niet de leeftijd dat ze echt aan de leg gaan. En als je vlees wilt, kun je beter geen bioindustrie-legkippen kopen (al zit daar natuurlijk wel wat vlees aan, maar niet echt veel of zo, en niet echt een filetje dat je lekker in de pan kan bakken. Meer geschikt om een paar uur lang te stoven.). Dus voor kippen zou je moeten kijken naar een dubbel-nut ras, of twee verschillende soorten houden (vlees en leg), of kiezen voor één van de twee. Er zijn gelukkig heel veel leuke kippenrassen die niet per se heel duur zijn en waar goed aan te komen is, dus de keuze is reuze
Minimaal 20 meter met bomen en natuurlijk een hok zijn genoteerd! Ik heb na onze vakantie in Limburg onlangs bedacht dat ik fruitbomen toch wel erg leuk vind. Misschien kan ik mijn kippenwens met mijn fruitwens combineren. Maar goed, we zien wel of dat praktisch is. Een stukje land voor de kipjes inrichten waar al wat bomen staan is vast praktischer.quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:10 schreef Miss_Isis het volgende:
Wat betreft ruimte voor kippen: kippen zijn oorspronkelijk bosdieren, dus begroeiing vinden ze erg fijn. Een afgezet stuk met (fruit)bomen is ideaal. Bedenk wel dat hoe kleiner het stuk, hoe effectiever ze alle groen waar ze bij kunnen op zullen eten (behalve brandnetels ). Ook daarom is het wel mooi om wat bomen te hebben in de ren, want anders wordt het echt een dooie bedoeling met alleen maar stof en zand (of modder). De afmeting zou ik echt liefst zo groot mogelijk aanhouden, maar een minimum zou wat mij betreft voor 10 kippen voor permanente bewoning toch wel iets van 20m2 meter of zo zijn. Maar dat is niet heel erg veel, meer is altijd beter. Ik zou me zelf prettiger voelen als ze toch op z'n minst een stuk van rond de 50m2 zouden hebben. Een hok hebben ze ook nodig om in op stok te gaan en (in geval van legkippen) in te leggen. Hokken heb je in allerlei soorten maten, wij hebben zelf een omgebouwd blokhutje/tuinhuisje voor de kippen.
Een fatsoenlijk hok krijgen ze zeker wel. Maar ik was niet van plan om ruimte aan een binnenverblijf te besteden, dat is ook een van de redenen dat de beesten in het najaar geslacht gaan worden. Ik hoop een zo groot mogelijk kavel te kopen waarop ik alles kan doen wat ik wil. Maar de realiteit is waarschijnlijk niet zo. Ik hoop op 1000 m2 maar het zou best kleiner kunnen worden. En ik wil varkens, kippen, huis, schuur, moestuin, kas, veranda, terrasje, klein opblaaszwembad. En ons bedrijf/kantoor moet idealiter ook op het terrein gebouwd worden in een ruimte waar we misschien een paar man personeel kwijt kunnen. Dit wordt een hele uitdaging maar goed, dat komt allemaal tzt wel in mijn eigen topic aan bod. Maar ik gok dat de varkens geen 250 vierkante meter gaan krijgen...quote:Op vrijdag 21 augustus 2015 17:10 schreef Miss_Isis het volgende:
Voor varkens: een buitenhok kan prima, maar echt alleen een afdakje is wat karig. Zeker als je biggen uit de bioindustrie zou halen die een staltemperatuur van een graad of 20 gewend zijn en nog nooit buiten zijn geweest. In het voorjaar kan het soms zelfs nog vriezen 's nachts, dus dan is het wel prettig als ze lekker in het stro kunnen in een hokje. Voor twee mestvarkens die zo rond de 100 kg zullen wegen als je gaat slachten, is het vooral belangrijk dat een hokje stevig is. Hoe kleiner hun weilandje, hoe meer afleiding ze gaan zoeken in vernielen van zaken, zoals hun hokje. Wij gebruiken (tweedehands) tuinhuisjes, van die blokhut-dingen als kippenhok; en de varkens hebben ook een tijdje daar in geslapen. Zoiets zou je aan kunnen denken, maar wat kleiner (en lager) kan ook prima, dat houdt de warmte ook goed vast. Maar dan moet je wel zelf iets gaan bouwen denk ik. Wat betreft afmetingen voor een hokje zou ik zeggen ongeveer 1,5-2 x 2 m, daar kunnen ze wel in liggen. Hou er rekening mee dat je er zelf ook bij moet kunnen om af en toe viezigheid uit te harken/scheppen en nieuw stro er in te doen. Al houden de meeste biggen het vanzelf redelijk schoon gelukkig
Ruimte om te lopen voor biggen: wij hanteren straks een stuk van... nou... ongeveer 10 x 20-25 of zo..? Ik ben echt slecht in het schatten van afmetingen, sorryHoe dan ook, zo'n stukje hebben ze in een paar maand helemaal naar z'n grootje geholpen. Dus aangezien we daar een jaar erna weer biggen in willen, moeten we het om (laten) ploegen en opnieuw inzaaien zodra de biggen geslacht zijn, zodat het een beetje bij kan komen tot het volgende voorjaar. Als je de ruimte zou hebben om twee zulke stukken te hebben is dat handiger, want dan kun je makkelijker afwisselen. Maar dat is niet essentieel. Wel fijn voor biggen: een modderpoel, en een verhard of in ieder geval droog stuk waar ze kunnen eten. En het hokje moet ook droog zijn natuurlijk. Wij liggen hier vrij laag, dus als het geregend heeft en de grond is omgeploegd dan is alles meteen één grote modderzooi waar biggen tot aan hun buik in wegzakken. Dat vinden ze niet zo prettig, en een verhard stuk om droog te kunnen staan is dan wel zo handig. Mede daarom is het wel fijn om ze in november te kunnen laten slachten, als het echt slecht (koud) weer wordt en de modder half bevroren is en zo zijn ze er niet meer.
Als je vleeskippen uit de bioindustrie wilt dan zijn dat automatisch 'plofkippen'. Die kun je normaal alleen als heel klein kuikentje kopen, vers uit het ei, bij de broederij (dat deden/doen wij ook soms als we een hen hebben met weinig eigen kuikentjes). Als je ze pas als ouder kuiken wilt hebben dan zou je ze moeten kopen van een kippenmestbedrijf, en daar gaan ze met 6 weken al als plofkip naar de slacht. Als je die dan met 6 weken wilt kopen en zo 'redden' van de slacht dan zijn ze dusdanig vetgemest en gegroeid dat je daar geen leuke gezellige scharrelkippen meer van kan maken. Sowieso zijn die dan ook helemaal niets gewend in de zin van buitenlucht, temperatuur onder de 20 graden of zand of gras (pluspunt: ze zullen dus ook niet je gras opeten en kapot krabben, aangezien ze gras niet als voedsel herkennen en waarschijnlijk bijna niet op hun poten kunnen of willen staanquote:Op zondag 23 augustus 2015 10:48 schreef Lucky_Strike het volgende:
[..]
De kippen zijn voor het vlees. Zij gaan ook geslacht worden in het najaar. Ze zijn dan natuurlijk niet zo oud dus ik ga er niet vanuit dat de hennen al eieren leggen. En als ze dat wel doen, worden zij als laatste geslacht
[..]
Ik dacht zelf aan bio-industrie vleeskippen. Maar dan koop je natuurlijk alleen hanen. En dat is misschien ook wel een te grote gok. Zodra ze gaan vechten en kraaien gaan ze op het hakblok (zeg ik nu heel stoer) maar na hoeveel maanden doen die beesten dat? Plofbeesten misschien weer eerder dan een ander ras? Het klinkt leuk, kippen redden van een miserabel leven maar het moet ook voor ons wel wat opleveren natuurlijk
Normale kippen is waarschijnlijk een beter idee.
En ik geloof niet dat ik zin heb op met warmtelampen enzo in de weer te gaan voor echt kleine kuikens. Het moet ook weer niet te ingewikkeld worden. Misschien dat ik daar over een paar jaar, als we een beetje gesettled zijn anders over denk.
Wij hebben het wel zo gedaan, fruitbomen aangeplant in de kippenren. Werkt goed, alleen moeten de boompjes niet tè laag zijn, want dan plukken de kippen er de onderste blaadjes van af. En onze kippen zijn gekortwiekt, als ze nog zouden kunnen vliegen dan plukken ze de hele boom kaalquote:[..]
Minimaal 20 meter met bomen en natuurlijk een hok zijn genoteerd! Ik heb na onze vakantie in Limburg onlangs bedacht dat ik fruitbomen toch wel erg leuk vind. Misschien kan ik mijn kippenwens met mijn fruitwens combineren. Maar goed, we zien wel of dat praktisch is. Een stukje land voor de kipjes inrichten waar al wat bomen staan is vast praktischer.
Je moet natuurlijk altijd kijken wat haalbaar isquote:[..]
Een fatsoenlijk hok krijgen ze zeker wel. Maar ik was niet van plan om ruimte aan een binnenverblijf te besteden, dat is ook een van de redenen dat de beesten in het najaar geslacht gaan worden. Ik hoop een zo groot mogelijk kavel te kopen waarop ik alles kan doen wat ik wil. Maar de realiteit is waarschijnlijk niet zo. Ik hoop op 1000 m2 maar het zou best kleiner kunnen worden. En ik wil varkens, kippen, huis, schuur, moestuin, kas, veranda, terrasje, klein opblaaszwembad. En ons bedrijf/kantoor moet idealiter ook op het terrein gebouwd worden in een ruimte waar we misschien een paar man personeel kwijt kunnen. Dit wordt een hele uitdaging maar goed, dat komt allemaal tzt wel in mijn eigen topic aan bod. Maar ik gok dat de varkens geen 250 vierkante meter gaan krijgen...
Nog een opmerking: lang niet alle professionele (bioindustrie-)boeren willen überhaupt verkopen aan 'gewone mensen'. Maar je kan ook wel biggen op MP vinden vaak, en het voordeel daarvan is dat die vaak al wat gewend zijn aan buitenlucht en zo. Als je goed zoekt vindt je wel iets wat niet te duur is. Of je koopt bij een biologische boer, dat hebben wij gedaan en zijn we voornemens om volgend jaar weer te doen. Wel even navragen dan of de biggen al buiten of in een open stal zijn geweest of dat ze alleen nog maar de kraamstal gewend zijn. Het is denk ik verstandiger biggen te kiezen die al gespeend zijn, dan heb je minder risico dat ze door de stress aan de diarree gaan.quote:Goede tip trouwens over bio-industrievarkens die warmte gewend zijn. Zo handig dat jij het wiel al uitgevonden hebt! Droog stuk en modderpoel zijn ook genoteerd.
Nee, varkens eten geen poepquote:En hoe houden varkens dan zelf hun hok schoon? Eten ze hun eigen poep ofzo? Waar laat je trouwens het mestafval enzo eigenlijk? Kippenstront kan op de composthoop volgens mij. Maar ik heb geen idee wat men doet met een mesthoop ofzo.
En hoe erg stinken kippen en varkens eigenlijk? Ruik je dat 15 meter verderop?
Ik kan niet wachten tot ik al je tips in de praktijk kan brengen, heel erg bedankt!
Oh, en nog een ding om rekening mee te houden: als je varkens (of geiten of schapen) wilt houden moet je eerst een UBN aanvragen bij de overheid. Dat is een nummer waar je gegevens aan gekoppeld worden, vanwege de registratie van de dieren. Er mogen geen 'wilde' varkens (of geiten of schapen) in NL zijn, ze moeten allemaal ergens geregistreerd staan. Zelfs als je er maar 1 of 2 hebt.quote:Op zondag 23 augustus 2015 20:59 schreef Lucky_Strike het volgende:
Ah, weer genoeg stof tot nadenkenIk ga met al het bovenstaande rekening houden als we naar huizen gaan kijken.
Bedankt! En toevallig zijn er inmiddels inderdaad weer wat updatesquote:Op woensdag 8 juni 2016 15:00 schreef deerntie het volgende:
Ik vind dit altijd zo'n feel good topic he! Zijn er dit jaar nog updates op de boerderij?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hoop dat dit zo werkt, eerste poging ooit om dit mobiel voor elkaar te krijgen!
Ehhh, werkt dus kennelijk niet zoals ik hoopteIk moet alleen zo weg om met Cookie te trainen dus hoop dat iemand anders hier wat aan weet te fixen... Anders morgen poging 2.
[ Bericht 10% gewijzigd door Miss_Isis op 09-06-2016 12:29:02 ]"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.