O ja, ik keek naar biologisch vlees online en kwam op een site met een filmpje van de varkens. De biggetjes spurtten rond alsof het puppy's waren! En met opzet door de struiken, want over de open ruimte is natuurlijk geen uitdaging. Beetje hoogteverschil in de wei maakte het leven ook leuker voor de kleintjes voor wie een kleine verhoging al kniehoog was.quote:Op maandag 11 juni 2018 15:22 schreef Charlie_Brown het volgende:
Kijk voor gelukkige varkens een naar de facebookpagina van Akkervarkens in Valthermond.
Daar zijn trouwens maar weinig roze kale varkens. Wel heel veel mooie gezonde vrolijke varkens met oren en staarten zoals ze horen👍
quote:Op vrijdag 22 juni 2018 21:02 schreef Miss_Isis het volgende:
Afgelopen woensdag hadden we weer wat nieuw leven op de beestenboerderij, er zijn 10 kuikentjes uitgekomen![]()
copy/paste van mijn Facebook, maar ik dacht ik wil het hier ook even delen![]()
En toen was er dus woensdag één eenzaam eitje helemaal koud en alleen achter gebleven nadat moederkip met 10 verse kuikentjes van haar nest was gestapt. Bij nadere inspectie bleek dat er een gaatje in zat, en dat het snaveltje wat door dat gaatje te zien was nog bewoog. Tja, weggooien of aan de varkens voeren is dan geen optie meer natuurlijk.
[ afbeelding ]
Dus uitbroeden die handel, goed warm houden, beetje vochtig maken, nog meer warm houden, en omdat het niet opschiet en je met een dreinende peuter zit toch maar voorzichtig het gaatje verder open pellen. Gaat nooit goed, moet je nooit doen, maar nood (en gebrek aan tijd/geduld) breekt wet.
[ afbeelding ]
En toen kwam er dus, met de nodige hulp, een vies, slijmerig, nat en bloederig kuikentje uit de eierdop rollen. Hoera! Behalve dat bloed dan, dat was niet helemaal de bedoeling. De dooierzak was nog niet helemaal opgenomen en het navelstrengetje was afgescheurd, waardoor het naveltje bloedde. Dat krijg je er van als je ze uit het ei probeert te pellen. Maar goed, op hoop van zegen het bloed zoveel mogelijk stelpen, en het kleffe hoopje kip op een paar tissues onder een warmte plaatje. En dan een paar uur later zit daar warempel een mooi klein pluizig en piepend kuikentje! Inmiddels zijn we twee dagen verder en zit Eitje (zoals ik hem/haar genoemd heb) al weer 36 uur bij zijn/haar moeder en de andere kuikens. Het piept, het loopt, het eet... Het lijkt goed te komen. Toch fijn, zo'n happy end
[ afbeelding ]
Het laatste kuikentje heeft een vachtje als een katje.quote:Op vrijdag 22 juni 2018 21:02 schreef Miss_Isis het volgende: Afgelopen woensdag hadden we weer wat nieuw leven op de beestenboerderij, er zijn 10 kuikentjes uitgekomen
![]()
[...]
En toen kwam er dus, met de nodige hulp, een vies, slijmerig, nat en bloederig kuikentje uit de eierdop rollen. Hoera! Behalve dat bloed dan, dat was niet helemaal de bedoeling. De dooierzak was nog niet helemaal opgenomen en het navelstrengetje was afgescheurd, waardoor het naveltje bloedde. Dat krijg je er van als je ze uit het ei probeert te pellen. Maar goed, op hoop van zegen het bloed zoveel mogelijk stelpen, en het kleffe hoopje kip op een paar tissues onder een warmte plaatje. En dan een paar uur later zit daar warempel een mooi klein pluizig en piepend kuikentje! Inmiddels zijn we twee dagen verder en zit Eitje (zoals ik hem/haar genoemd heb) al weer 36 uur bij zijn/haar moeder en de andere kuikens. Het piept, het loopt, het eet... Het lijkt goed te komen. Toch fijn, zo'n happy end
[ afbeelding ]
Oh inderdaad! Ik zie ze ook niet meer, wat gek! Ik heb de foto's via mijn Facebook gelinkt, normaal was dat geen probleem. Geen idee hoe dit komt, misschien te lang geleden..?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |