abonnement Unibet Coolblue
  maandag 19 mei 2014 @ 14:43:44 #151
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_140129728
Wat maf, die toefjes. :D Kende dit ras niet. Kan me helemaal voorstellen dat die gruwelijk in de weg kunnen zitten. :P
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_140130012
quote:
0s.gif Op maandag 19 mei 2014 14:43 schreef Isegrim het volgende:
Wat maf, die toefjes. :D Kende dit ras niet. Kan me helemaal voorstellen dat die gruwelijk in de weg kunnen zitten. :P
Jep, Araucana's zijn hele leuke kippen maar die toefjes hoeven van mij niet zo, als een dier last van z'n uiterlijk heeft vind ik dat altijd zo sneu. Ik wil die kippen vooral hebben vanwege hun groene eieren. Die toefjes zijn meer een noodzakelijk kwaad :P Ik fok er ook niet bewust op verder, het was best een verrassing dat dat ene kuikentje er twee blijkt te hebben.

Echte fokkers die Araucana's fokken voor de show moeten schijnbaar heel hard hun best doen om kuikens met twee goede toefjes te krijgen, het vererft nog al onvoorspelbaar namelijk.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 19 mei 2014 @ 21:38:42 #153
269689 crew  Viv
pi_140147280
Ohh dat kleine kuikentje met de toefjes! O+ De biggetjes zijn ook schattig. *;
pi_140440770
Weekje verder, en het gaat hier goed :)

De biggetjes zijn er nog alle 11 (9 geltjes en 2 beertjes) en ondanks een paar oorlogswonden (er is er één met een grote schram op haar wang en één met een kras bij haar oog door onderlinge knokpartijtjes, en één met een beurs pootje omdat Flappie er per ongeluk op stond) doen ze het goed. Ze groeien allemaal, ze zijn super levendig en ondeugend, spelen graag buiten en zijn in z'n algemeenheid gewoon lekker vrolijk en gezond.

De kuikentjes doen het ook heel goed. De kip die in de oudpapierdoos zat te broeden heeft 10 kuikens uitgebroed, en is 2 dagen later met kuikens en al verhuisd naar een kennis die graag een paar nieuwe kipjes wilde. De haantjes krijgen we t.z.t. retour. We hebben verder weer 4 nieuwe kuikentjes in de schuur, en nog twee kippen die zitten te broeden; één op 10 eieren in de kattenbak in de bijkeuken (gelukkig zelden gebruikt door de poezen :') ) en één met 3 eieren achter in de schuur.

De andere dieren doen het ook goed, vooral geit Josefien lijkt met de dag dikker te worden. Ik hoop/verwacht dat ze ergens midden/eind juli twee of drie kleine geitjes gaat krijgen. Dora is ook wat aan de mollige kant, maar ik ben er eigenlijk niet zo zeker van dat zij ook drachtig is :P

Plaatje(s) bij het praatje:




en een bonusfoto, de schapen krijgen een hapje te eten van hun jongste fan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 13% gewijzigd door Miss_Isis op 27-05-2014 20:36:19 ]
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 dinsdag 27 mei 2014 @ 21:35:02 #155
269689 crew  Viv
pi_140445042
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 mei 2014 20:18 schreef Miss_Isis het volgende:
en een bonusfoto, de schapen krijgen een hapje te eten van hun jongste fan:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Leuke update weer! :) Lieve foto van hun jongste fan, leuk opgroeien zo, midden in een soort kinderboerderij. O+
  dinsdag 27 mei 2014 @ 22:34:09 #156
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_140448272
Prachtige update! En wat een boek jong grut 😃
pi_140457887
Oh wat een mooie update! :D
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 28 mei 2014 @ 09:44:57 #158
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140459433
Dit soort topics hebben er mede voor gezorgd dat mijn lief en ik afgelopen weekend een 5 jaren plan hebben gemaakt om ook een ander huis met redelijk wat grond, een moestuin, kas en beestjes te kopen. Ik kan niet wachten!
Spoilers!
pi_140465101
wow is dat jou eigen kuikentje?? leuk zeg!
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_140468710
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 09:44 schreef Lucky_Strike het volgende:
Dit soort topics hebben er mede voor gezorgd dat mijn lief en ik afgelopen weekend een 5 jaren plan hebben gemaakt om ook een ander huis met redelijk wat grond, een moestuin, kas en beestjes te kopen. Ik kan niet wachten!
Wat leuk zeg! Kunnen jullie over 5 jaar bij ons wel een paar kipjes of varkens komen halen ;) En een moestuin zou ik ook wel graag willen, maar wegens gebrek aan geschikte ruimte en groene vingers en een overschot aan wroetende varkens, vernielzuchtige geiten en gravende, vraatzuchtige kippen denk ik niet dat dat er hier ooit echt van gaat komen :')

quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 12:51 schreef Dandilion het volgende:
wow is dat jou eigen kuikentje?? leuk zeg!
En ja, dat is inderdaad mijn eigen kuikentje (of biggetje, als je haar ziet eten :P ). Ze vindt de dieren op haar privé-kinderboerderij ;) erg leuk, vooral Nori vindt ze geweldig. Nori heeft zelfs een eigen woord (Noh-noh), een echte uitzonderingspositie want alle andere dieren van poes tot kuiken tot de paarden van de buren heten Taaja (geïnspireerd door poes Taya).

Op de foto mocht ze even mee de wei in om eieren uit te halen, en om de schapen een beetje voer te geven. Ze is gelukkig echt niet bang voor de dieren, als het aan haar ligt wandelt ze ook vrolijk tussen de biggetjes door om ze te pakken. Maar dat doen we maar niet, want Flappie wordt bijzonder moorddadig als ze één van haar biggetjes hoort piepen :X Een paar dagen gelden stormde Flappie al brullend bijna dwars door het gaas heen om mij te grazen te nemen, omdat ik een biggetje op had gepakt dat onder het gaas door was gekropen. Ik was echt heel blij dat het gaas stevig genoeg was want anders had ik hier nu niet zo vrolijk gezeten :X
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 28 mei 2014 @ 15:09:54 #161
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140469440
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 14:46 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Wat leuk zeg! Kunnen jullie over 5 jaar bij ons wel een paar kipjes of varkens komen halen ;) En een moestuin zou ik ook wel graag willen, maar wegens gebrek aan geschikte ruimte en groene vingers en een overschot aan wroetende varkens, vernielzuchtige geiten en gravende, vraatzuchtige kippen denk ik niet dat dat er hier ooit echt van gaat komen :')
Afgesproken! Ik hoop ooit nog eens voor tips bij je aan te kunnen kloppen. Een plan is leuk maar nu moet het nog uitgevoerd worden :Y We dachten altijd dat we buiten de randstad of zelfs in Polen ofzo moesten gaan wonen voor een betaalbaar huis met een slaapkmer of 3-4 en een redelijk stuk grond (en zo min mogelijk geluiden van andere mensen). En dat is lastig omdat we een bedrijf hebben. Nu blijkt dat je voor max 4 ton een prima huis met alles wat we willen op 15 min rijden van werk en familie kunt kopen.

Wij willen lang niet zo veel beesten als jullie hoor. 5 kippen en per jaar 2 biggen. De theorie wat betreft de biggen is dat we tussen slacht en aanschaf mooi op vakantie kunnen ;) Maar heel lang hebben we er nog niet over nagedacht. En ik moet zeggen dat ik jullie konijnenfokprogramma ook wel aansprekend vind. Ik ben niet zo van konijnen op zich maar als ze lekker zijn kunnen we daar wel wat mee denk ik.

De moestuin zal het belangrijkste worden, daar wordt het huis ook echt op uitgekozen. Ik moestuinier wel een beetje nu en ik vind het hartstikke leuk. Alleen mijn 10m2 is heel snel vol! als er ook nog een tafel, stoelen en grote bbq bij moet. Maar ik kan toch zo'n 15 soorten groente, fruit en kruiden kwijt dus ik kan vast oefenen.
Spoilers!
  woensdag 28 mei 2014 @ 15:11:10 #162
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_140469481
Oh ja, vraagje. Gaat er nou nooit eens iemand per ongeluk op een kuiken staan bij jullie? Die beesten komen volgens mij overal behalve in huis, zo lijkt het voor mij in ieder geval ;)
Spoilers!
pi_140470790
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:09 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Afgesproken! Ik hoop ooit nog eens voor tips bij je aan te kunnen kloppen. Een plan is leuk maar nu moet het nog uitgevoerd worden :Y We dachten altijd dat we buiten de randstad of zelfs in Polen ofzo moesten gaan wonen voor een betaalbaar huis met een slaapkmer of 3-4 en een redelijk stuk grond (en zo min mogelijk geluiden van andere mensen). En dat is lastig omdat we een bedrijf hebben. Nu blijkt dat je voor max 4 ton een prima huis met alles wat we willen op 15 min rijden van werk en familie kunt kopen.

Wij willen lang niet zo veel beesten als jullie hoor. 5 kippen en per jaar 2 biggen. De theorie wat betreft de biggen is dat we tussen slacht en aanschaf mooi op vakantie kunnen ;) Maar heel lang hebben we er nog niet over nagedacht. En ik moet zeggen dat ik jullie konijnenfokprogramma ook wel aansprekend vind. Ik ben niet zo van konijnen op zich maar als ze lekker zijn kunnen we daar wel wat mee denk ik.

De moestuin zal het belangrijkste worden, daar wordt het huis ook echt op uitgekozen. Ik moestuinier wel een beetje nu en ik vind het hartstikke leuk. Alleen mijn 10m2 is heel snel vol! als er ook nog een tafel, stoelen en grote bbq bij moet. Maar ik kan toch zo'n 15 soorten groente, fruit en kruiden kwijt dus ik kan vast oefenen.
Je mag altijd vragen als je iets wilt weten hoor! En 4 ton, da's een boel geld maar dat valt nog relatief mee inderdaad :Y Zeker als het ook nog eens op een fijne locatie is.

Kippen zijn sowieso super handig, ik zou ze iedereen aanraden. Ze vreten alles (ok, dat kan ook een nadeel zijn als ze in je moestuin komen :') ) en je krijgt er lekkere eitjes voor terug. En als je wat fokt ook nog eens vlees! Ideale beesten :Y En biggen zijn ook leuk (en lekker) natuurlijk.

En een moestuin vindt ik altijd prachtig bij andere mensen, vindt het ook super om bv Maartens moestuin te kijken op tv en te zien hoe andere mensen dat allemaal doen. Maar ik kan er zelf gewoon niks mee; slechte rug, geen groene vingers en teveel beesten die de boel opvreten :') In de ideale wereld had ik heel veel ruimte en geld en een heel groot hek om een grote moestuin heen, met een tuinman om de boel bij te houden :P Gelukkig heeft mijn schoonmoeder een moestuin dus zo af en toe kunnen we daar een beetje van mee profiteren.

quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh ja, vraagje. Gaat er nou nooit eens iemand per ongeluk op een kuiken staan bij jullie? Die beesten komen volgens mij overal behalve in huis, zo lijkt het voor mij in ieder geval ;)
Ze komen ook wel eens in huis hoor, de bijkeuken zit vast aan het huis en bij slecht weer zijn er altijd wel een paar slimme kippen die daar hun toevlucht proberen te zoeken :+ En de papierdoos-kip en kattenbak-kip zaten en zitten daar dus ook gewoon hun eieren uit te broeden. Op dit moment hebben we er gewoon wat (te) veel, en dan zitten ze inderdaad overal :P Als ik buiten kom wordt ik dan ook aan alle kanten bestormd door hoopvolle en hongerige kippen en kuikens.

Maar als antwoord op je vraag: nee, ik ben er nog nooit op één gaan staan. Ze zijn slim genoeg om net buiten bereik van mensenhanden en voeten te blijven ;) En als ze nog echt heel klein en niet zo snel zijn blijven ze redelijk in de buurt van hun nest en let ik ook wel op waar ik loop :P
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 28 mei 2014 @ 22:18:15 #164
269689 crew  Viv
pi_140487796
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:48 schreef Miss_Isis het volgende:
papierdoos-kip en kattenbak-kip
O+
pi_140493044
Foto van papierdooskip en kattenbakkip?
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
pi_140499204
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 22:18 schreef ViviRAWRS het volgende:

[..]

O+
quote:
1s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:02 schreef valentijn101 het volgende:
Foto van papierdooskip en kattenbakkip?
Voor de liefhebbers :+

De papierdoos (post-papierdooskip, die is immers al verhuisd):


En even geleden met papierdooskip en papierdooskuiks:


De kattenbak:


En nogmaals, met kattenbak-kip (kattenbak-kuiks verwacht ik pas rond 10 juni, maar dan zijn we net op vakantie dus geen foto's :P ):


Zoals jullie kunnen zien ben ik wel zo'n softie dat ik dan een pluk hooi en zo neer leg voor de kip, zodat ze een lekker nestje kan maken als ze een onhandige plek uit heeft gekozen :')
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_140505211
Zo'n softie zou ik ook zijn! O+
pi_141612881
Poos verder, een boel te vertellen, maar nu even snel..

Josefien is aan het bevallen, maar helaas schiet het niet op. Het is haar tweede keer, vorige keer beviel ze midden in de nacht zonder problemen van 3 geitjes. Nu ligt ze sinds vanochtend onrustig in de wei (in het meest zanderige stuk ook nog, bah...) en het gaat me niet voorspoedig genoeg.

Om 10u was de waterblaas er duidelijk uit, net om 12.30 was ze druk aan het persen maar bij voelen bleek dat het geitje met de kop voor ligt. Niet de bedoeling, want de voorpootjes horen eerst te komen met daarna de kop. Heb de dierenarts gebeld (hij was ook al weer even niet geweest...) en hopelijk is hij er zsm. Ik voel me niet ervaren genoeg om zelf het geitje terug te duwen en de pootjes naar voren te trekken, ben bang dat ik iets breek en meer kwaad dan goed doe. Hopelijk is hij er snel, want ik maak me best zorgen...
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_141612949
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 12:39 schreef Miss_Isis het volgende:
Poos verder, een boel te vertellen, maar nu even snel..

Josefien is aan het bevallen, maar helaas schiet het niet op. Het is haar tweede keer, vorige keer beviel ze midden in de nacht zonder problemen van 3 geitjes. Nu ligt ze sinds vanochtend onrustig in de wei (in het meest zanderige stuk ook nog, bah...) en het gaat me niet voorspoedig genoeg.

Om 10u was de waterblaas er duidelijk uit, net om 12.30 was ze druk aan het persen maar bij voelen bleek dat het geitje met de kop voor ligt. Niet de bedoeling, want de voorpootjes horen eerst te komen met daarna de kop. Heb de dierenarts gebeld (hij was ook al weer even niet geweest...) en hopelijk is hij er zsm. Ik voel me niet ervaren genoeg om zelf het geitje terug te duwen en de pootjes naar voren te trekken, ben bang dat ik iets breek en meer kwaad dan goed doe. Hopelijk is hij er snel, want ik maak me best zorgen...
Spannend :o

Hopelijk slaagt de bevalling wel en komt alles goed :)
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
pi_141613608
Yes, goed nieuws!

Dokter (jr) was er super snel en net op tijd, het geitje was met de kop en (toch nog) één pootje al naar buiten, en met medisch verantwoord grof geweld trok Dr. jr. geitje1 de wereld in. Terugduwen en/of het andere pootje er bij trekken was geen mogelijkheid meer, geitje was ook al behoorlijk paars, dus dan maar alles of niets. En gelukkig werkte het, geitje1 kwam paars en wel met tong buiten de bek bungelend maar mét alle 4 haar pootjes ter wereld.

Daarna voelde hij nog even naar het verwachtte geitje2, en toen hij er toch was trok hij die er ook maar vast uit (dus als jullie daarnet wat gehoord hebben, dat was dus Josefien ;( ). Of er nog een geitje (of bokje)3 is blijft nog even een verrassing, dat kon Dr. jr. aan de buitenkant niet voelen en ik wilde het Josefien niet aandoen om Dr. jr. nog een keer tot aan zijn elleboog naar binnen te sturen.

Maar goed, tot nu toe is de score 2 enigszins buiten adem maar levende kleine bonte geitjes! Yay!

Binnenkort foto's en een update over alle andere dieren, want ook daar is het nodige over te vertellen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  vrijdag 27 juni 2014 @ 13:14:45 #171
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141613851
Arme Josefien :X
Spoilers!
pi_141614374
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 13:14 schreef Lucky_Strike het volgende:
Arme Josefien :X
Ja best wel :X Nou kunnen geiten zich wel behoorlijk aanstellen, een paar regendruppels en ze kunnen al een krijsen alsof ze gevild worden (laat staan als je ze een oormerk in doet...), maar dit was wel duidelijk echt pijnlijk voor d'r ;(

En sinds mijn eigen bevalling kan ik me nog beter inleven met dit soort momenten dus ik zat er met samengeknepen benen naast :')

Zo eerst even wat eten (nog niet aan toegekomen vandaag) en dan maar eens kijken of er nog een geitje3 in aantocht is O+
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_141614443
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:11 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh ja, vraagje. Gaat er nou nooit eens iemand per ongeluk op een kuiken staan bij jullie? Die beesten komen volgens mij overal behalve in huis, zo lijkt het voor mij in ieder geval ;)
Oh ja, en dat gebeurde dus nooit, maar ik ben de afgelopen 2 weken wel gewoon 2 keer op een kuiken gaan staan :')

Geen hele kleintjes hoor, maar van die puberkuikens die me voor de voeten liepen en toen ik even niet keek had ik dus een kuikenteentje onder m'n klomp... :X Gelukkig niets gebroken en met een paar meelwormpjes voor de slachtoffers was het leed weer geleden, maar wel even schrikken voor beide partijen :P
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  vrijdag 27 juni 2014 @ 13:43:18 #174
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141614842
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 13:29 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Ja best wel :X Nou kunnen geiten zich wel behoorlijk aanstellen, een paar regendruppels en ze kunnen al een krijsen alsof ze gevild worden (laat staan als je ze een oormerk in doet...), maar dit was wel duidelijk echt pijnlijk voor d'r ;(

En sinds mijn eigen bevalling kan ik me nog beter inleven met dit soort momenten dus ik zat er met samengeknepen benen naast :')

Zo eerst even wat eten (nog niet aan toegekomen vandaag) en dan maar eens kijken of er nog een geitje3 in aantocht is O+
Ik heb een zwak voor alles wat Josefien heet. Het werd mij vroeger verboden om Jozef te spelen in het kerstspel. Toen ik een paar dagen na kerst voor mijn verjaardag een pop kreeg mocht die ook al geen Jozef heten :( omdat het een meisje was dus dat werd Jozefien.
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 13:32 schreef Miss_Isis het volgende:

[..]

Oh ja, en dat gebeurde dus nooit, maar ik ben de afgelopen 2 weken wel gewoon 2 keer op een kuiken gaan staan :')

Geen hele kleintjes hoor, maar van die puberkuikens die me voor de voeten liepen en toen ik even niet keek had ik dus een kuikenteentje onder m'n klomp... :X Gelukkig niets gebroken en met een paar meelwormpjes voor de slachtoffers was het leed weer geleden, maar wel even schrikken voor beide partijen :P
:o Ik heb je kuikenklompkarma gejinxt!
:@
Spoilers!
pi_141615159
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 13:43 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik heb een zwak voor alles wat Josefien heet. Het werd mij vroeger verboden om Jozef te spelen in het kerstspel. Toen ik een paar dagen na kerst voor mijn verjaardag een pop kreeg mocht die ook al geen Jozef heten :( omdat het een meisje was dus dat werd Jozefien.

[..]

:o Ik heb je kuikenklompkarma gejinxt!
:@
Hehe, Jozeftrauma... Als er een nr 3 komt en het is een bokje noem ik hem Jozef voor je ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_141615193
Kan me voorstellen dat het een behoorlijk spannend avontuur is, en vooral voor Josefien. Nu nog wachten op de 3e!
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  vrijdag 27 juni 2014 @ 14:14:01 #177
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_141616003
*O* voor de dierenarts! En *O* *O* voor jozefien!
pi_141616609
Net weer even gekeken en moeders voorzien van een nieuwe emmer water (waarvan ze zo een liter wegklokte) en een bakje voer (wat ook binnen 2 tellen leeg was). Geitjes 1&2 zijn goed opgedroogd, hebben allebei al gedronken (er was ook ruim melk toen ik checkte) en Josefien stond al weer om ze een beetje schoon te likken en wat hooi te eten. Helemaal goed dus!

Ik denk dat het bij twee blijft, anders hadden we al wel tekenen gezien denk ik. En dat is ook goed, twee is het optimale aantal; dat kan ze zelf goed grootbrengen zonder dat het haar teveel energie kost. Zo te zien zijn het twee meisjesgeitjes, en we hebben ze Sproet en Spikkel genoemd (nee, niet heel origineel, maar ach :+ ). Foto's komen zo meteen, met updates over het andere grut.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  vrijdag 27 juni 2014 @ 14:40:43 #179
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_141616952
Ondanks dat ik een Jozef way cool had gevonden ben ik blij voor Josefien. Twee kinders lijkt me wel genoeg inderdaad.
Spoilers!
pi_141617570
Sjonge, alsof je je zou vervelen zo vandaag.
Fijn dat de DA er snel was!
En dat de geitjes nu goed gaan incl Josefien.

En die puberkuikens :')
Zal je net zien, en dan lekker soft goedmaken met een meelworm :D
pi_141620167
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 15:01 schreef BlueEyes het volgende:
Sjonge, alsof je je zou vervelen zo vandaag.
Fijn dat de DA er snel was!
En dat de geitjes nu goed gaan incl Josefien.

En die puberkuikens :')
Zal je net zien, en dan lekker soft goedmaken met een meelworm :D
Ik ben eigenlijk best een watje hoor :@

Foto's duren nog wat langer, net halsoverkop naar buiten omdat het begon te regenen, en kleine geitjes mogen niet nat worden natuurlijk. Dus beestjes in hun kladje gegrepen (schreeuwen! :X ) en gauw naar het hokje in de wei verhuisd, met een bezorgde Josefien er achteraan. Toen ook de varkens maar naar binnen gedaan, want overal rond rennende biggen die ook een hekel hebben aan nat worden (en ze konden niet in de wei, want we hadden ze er uit gedaan toen Josefien aan het bevallen was). Nouja, enige hectiek dus wel. Nu even kijken of mijn eigen guppie me de tijd gunt om de foto's te verkleinen en uploaden.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_141621911
OK, foto tijd!

Fotoverslag van de bevalling van Josefientje:

Dit was toen er nog niets aan de hand was, met bolle geitjesbuik:


En hier nadat Dr. Jr. net het eerste geitje er uit had getrokken, geitje ligt nog enigszins op apegeitegapen:


Hier is geitje2 er net uit:


Even schoon likken (links is Sproetje en rechts is Spikkel):


Een poosje later waren ze beide netjes opgedroogd, kip Annie loopt er achter als lid van de opruimbrigade (ja, kippen eten dus echt alles...)


En nog wat later, helemaal opgedroogd en Josefien eet ondertussen een welverdiend bakje voer:


Hadden we ook nog de grote zus die hopelijk zelf over een maandje of zo ook twee geitjes krijgt:


En de trotse vader van het spul, Jopie, die wegens toch-best-lief nog steeds de wei onveilig maakt, we zijn er nog niet aan toe gekomen hem door te sturen naar een volgend adres:


Tot zover de geiten :)

Dan de varkens. We hebben hier in huis intern overleg gehad, en we zijn tot de conclusie gekomen dat we gaan stoppen met het fokken van varkens. We hebben eigenlijk toch echt te weinig ruimte om alle dieren voldoende grond en gras te geven, een toom biggen ploegt namelijk ontzettend veel grond om en maakt er een behoorlijke bende van. Daarnaast hebben we nog wat herinrichtings- en verbouwingsplannen en willen we toch ooit wel een moestuin aanleggen. Kortom, minder ruimte voor de dieren, en niet (meer) voldoende voor zoveel varkens.

Droppie is leeg gebleven na de dekking, dus die gaat als eerste naar de slager komende maandag. Voor Flappie zoeken we een goed huis, die is ook al wat te oud om nog te slachten. Van de biggen houden we er 2 of 3 om in december of januari te laten slachten, en dan kopen we in het voorjaar wee twee nieuwe om af te mesten en in de winter van 2015 te slachten. Ik vind het wel heel jammer, biggetjes zijn geweldig, maar het is wel verstandiger zo.

Plaatjes bij het praatje:

Monsterbiggen in de wei:


Flappie geniet van een lekker modderbad:


Clubje hooligansbiggen waren weer eens ontsnapt om stiekem kippenvoer te vreten:



Bonusfoto, kleine varkenshoedster:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat waren de varkens.

Voor de liefhebber(s) nog een konijnenplaatje, de konijnen doen het goed, kans is groot dat er één van de drie geslacht gaat worden, maar vooralsnog gaan de overige 2 een mooie toekomst tegemoet. We willen alle wei omheinen met extra stevige hekken, en de konijnen zouden dan (hopelijk) gewoon los kunnen lopen. Maar dat plan staat nog een beetje in de kinderschoenen, we willen wel zeker weten dat ze dan niet per ongeluk toch ergens ontsnappen of andere risico's lopen.

Links Jul, midden onder Jut, rechts het kleine konijntje van vorig jaar (ze is aan het verharen, vandaar die plukjes in haar vacht)

Dan de schapen.

Het plan was om de schapen gewoon rustig oud te laten worden hier, we wilden er niet mee fokken omdat Willow te oud is voor nog een worp en Vita te oud om nog voor het eerst gedekt te worden, en daarom waren ze ook niet geschikt om nog te verkopen.

Maar toen kreeg ik eergisteren totaal onverwacht een telefoontje van iemand die toevallig een paar van schapen van ons ras zocht. Ze zouden in de wei komen te staan bij een oude dame van 80 wiens schapenweitje al weer een poos leeg stond, en eigenlijk alleen dienst doen als grasmaaier en weivulling omdat die dame dat zo gezellig vind. In het kader van ruimtebesparing zou dat ons op zich wel goed uitkomen, en het klinkt heel goed waar ze terecht zouden komen. De dame wil er niet mee fokken en de schapen hoeven niets te doen alleen rondlopen en gras eten.

Dus maandag komt die mevrouw op bezoek om kennis te maken met ons en met de schapen, en als het klikt en ik er een goed gevoel bij heb gaan ze n.a.w. verhuizen. We willen het dan zo regelen dat we ze als het ware uitlenen aan die dame en dat ze bij ons terug komen mocht zij er niet meer voor kunnen of willen zorgen.

De kippen:

Nog een project, het bouwen van een kippenren voor de halfvolwassen kuikens. We willen een grote ren maken (7x21 m) waar ze in kunnen zodat we ze niet meer overal voor en onder de voeten hebben lopen. Tevens makkelijk voor het afmesten, de haantjes hebben we dan allemaal bij elkaar en zijn makkelijker te vangen. De volwassen hennen mogen wel vrij rond blijven lopen. In de toekomst willen we ook nog zo'n ren maar dan wat groter bouwen voor de kloeken met kuikentjes, zodat we die ook bij elkaar hebben. De kippenpopulatie groeit gestaagd door, maar het moet wel wat gestructureerder worden als het aan mij ligt.

Andere dieren:

Allemaal prima! Niets over te melden, honden doen het goed, poezen doen het goed, cavia's doen het goed. Binnenkort (midden juli) gaat Nori kennis maken met de reu die we voor haar hebben uitgezocht, en hopelijk wordt ze in september gedekt. Tzt komt daar wel een eigen topic voor :P
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_141623545
Lief die geitjes en de biggen ook al zo schattig.

Echt om op te vreten ;-)
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 vrijdag 27 juni 2014 @ 22:32:14 #184
269689 crew  Viv
pi_141631454
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 17:35 schreef Miss_Isis het volgende:
[...]
_O_ Leuke update! Mini geitjes O+ kip Annie O+ alles O+
pi_141643458
Daarnet ome DA nog even op bezoek gehad voor Josefientje, ze leek niet zo lekker te pas en was nog niet helemaal zichzelf. Ze had verhoging (39.4, zou onder de 39 moeten zijn) en leek wat viezige afscheiding te hebben, dus ze heeft antibiotica gehad (Dr. Jr. had haar dat eigenlijk gisteren al preventief willen geven, maar ik wilde het eerst even aankijken of het ook zonder kon. Dus nu betalen we dubbel :') ). Gelukkig waren er geen tekenen van een dood lam of achtergebleven placenta waar wij een beetje bang voor waren. We hebben nog een spuitje met voor 2x AB liggen, dat moet ze morgen en overmorgen. Daarnaast houden we haar temperatuur in de gaten.

Sproet en Spikkel doen het verder heel erg goed, ze zijn verhuisd naar een eigen hokje in de kleine wei met hun moeder en kunnen daar rustig liggen en een beetje rondlopen zonder lastig gevallen te worden door opdringerige biggen. En Josefien kan rustig bijkomen van alles zonder dat ze zich druk hoeft te maken om andere dieren bij haar kleintjes, of een opdringerige Jopie die haar probeert te bespringen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_141781199
Heel leuk om te lezen dit! Ben aardig jaloers terwijl ik op mijn studentenkamer 2 hoog zit. ;)
pi_141815924
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 juli 2014 20:26 schreef Loxodonta het volgende:
Heel leuk om te lezen dit! Ben aardig jaloers terwijl ik op mijn studentenkamer 2 hoog zit. ;)
Haha, ik miste het tijdens mijn studie in ons appartementje 2 hoog in de stad ook veel teveel, daarom zitten manlief en ik nu weer hier tussen de beesten ;)

Updatetje:

Josefientje is helemaal hersteld, Sproet en Spikkel zijn het toonbeeld van gezonde kleine geitjes, en op geitengebied gaat alles voorspoedig.

Op varkensgebied op zich ook, Droppie is maandag naar de slager gebracht, dus we hebben nu alleen nog Flappie en de 11 biggen. De twee beertjes zijn vandaag door Dr. Jr. en met enige hulp van zijn collega (laten we hem Dr. VanDenOudenstempel noemen :P ) van hun balletjes ontdaan. Dat ging niet helemaal zo soepel als de vorige keer, aangezien één van de biggen slechts één ingedaalde bal had. De andere bal moest door Dr. VanDenOudenstempel uit het lieskanaal gepeuterd worden. Dat biggetje loopt dus nu wat minder vrolijk rond met twee extra gaatjes in z'n lijf. Maar al met al zijn ze toch verbazend snel hersteld na zo'n ingreep, ze lopen nu al weer buiten bij hun moeder en zusjes in de wei en morgen merk je als het goed is al niets meer aan ze. Volgende week komen er mensen kijken die de twee borgjes willen hebben en waarschijnlijk ook nog twee geltjes.

Voor de schapen is afgelopen maandag ook bezoek geweest. Hoewel het niet mijn bedoeling was ze weg te doen werd ik vorige week geheel onverwacht gebeld door iemand die op zoek was naar een paar van ons soort schapen, en via via ons nummer had gekregen. Na een goed gesprek hadden we afgesproken dat die man zou komen kijken samen met de oude dame bij wie de schapen zouden moeten komen te wonen, om kennis te maken. Dat is dus afgelopen maandag gebeurd.

De vrouw die ze graag wilde hebben vond ze erg leuk en mooi; ze had al ruim 45 jaar schapen en een weiland met veel gras en een mooi schuilhok. Ze was ondanks haar leeftijd heel kwiek, ook heel vriendelijk en goed ingelezen, en we hebben afgesproken dat zij onze schapen mag hebben zo lang ze wil. We gaan ze zelf brengen zodra haar wei nog een keer gemaaid is (om ze niet direct in te dik gras te zetten, daar kunnen ze ziek van worden) zodat we ook zelf kunnen zien hoe ze terecht komen. We mochten daarnaast ook gerust langs komen om ze te bezoeken als we daar behoefte aan hebben, en de afspraak is dat als de dame niet meer voor ze kan of wil zorgen de schapen weer bij ons terug komen. Een hele mooie regeling dus, waarschijnlijk gaan ze ergens volgende week verhuizen.

Dan nog de kippenpopulatie, die groeit gestaagd door, dankzij meer broedse hennen dit jaar dan we ooit hebben gehad. Op dit moment zitten er nog 4 hennen te broeden. Eentje met maar 2 eieren (bewust zo weinig, omdat ik niet zou weten waar ik met nóg meer kuikens heen zou moeten :') ) en 3 die zich samen verstopt hadden en met z'n allen misschien een stuk of 20 eieren hebben (hoeveel precies weet ik niet, omdat ze zich tijdens onze vakantie verstopt hadden en ik er pas na ruim een week achter kwam). Al die eieren komen waarschijnlijk eind van deze week uit. Dan moeten we nog maar eens goed nadenken over waar we ze moeten laten, want uiteraard is de geplande kuikenren nog lang niet klaar. En het aparte weitje met kloeken en kuikens dat we uit nood hadden ingericht zit al veel te vol. Dus dat wordt nog even puzzelen :')
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 woensdag 2 juli 2014 @ 20:22:07 #188
269689 crew  Viv
pi_141827065
quote:
0s.gif Op woensdag 2 juli 2014 14:35 schreef Miss_Isis het volgende:
en 3 die zich samen verstopt hadden en met z'n allen misschien een stuk of 20 eieren hebben
Eigenwijze kippies _O_
pi_141902162
De eigenwijze kippies hebben inmiddels een stuk of 10 kuikens samen, met nog een heleboel eieren te gaan komende nacht. Dus dat tikt weer lekker aan ^O^

Helaas hebben we wel 2 van de oudere kuikens af moeten maken wegens ziekte. Beide uit het eerste nest, geboren rond Pasen. Ik vrees een beetje voor de andere kuikens, als het iets besmettelijks is lopen die natuurlijk ook risico ;( Aangezien antibiotica voor ons geen optie is voor de kippen moeten we maar vertrouwen op hun natuurlijke weerstand en hopen dat het overwaait.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_142006750
Er zijn in totaal maar liefst 23 kuikens uitgekomen bij de drie verstopte kippen, inmiddels zijn ze alle 23 met hun 3 moeders naar buiten verhuisd in een overdekt weitje (ala improvisé, zoals alles hier, maar goed :') ). Daar hebben ze de ruimte en kunnen ze redelijk veilig groter groeien. Verder geen zieke kuikens/kippen meer gezien, hopelijk blijft dat zo!

Ondertussen wordt er nog steeds druk gewerkt aan het grote sluit-de-kuikens-op project, maar vanwege (veel) te weinig tijd loopt dat nog niet zo hard. Wie weet is het volgens jaar op tijd af. We werken aan een mooie grote permanente ren voor de kleinste kuikentjes met kloeken, en een andere voor de grotere opfokkuikens, zodat alles hopelijk ooit wat minder houtje-touwtje wordt hier :')
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_142086856
Leuk om weer updates te lezen! Komen er nog meer foto's van de geitjes? O+

Hoeveel kippen hebben jullie nu? :D
[i]And those who were seen dancing were thought to be insane by those who could not hear the music.[/i]
I loved to discover how unique and strange humanity is. How we are all, deep down, nerdy weirdos.
pi_142092351
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 11:59 schreef Kirb het volgende:
Leuk om weer updates te lezen! Komen er nog meer foto's van de geitjes? O+

Hoeveel kippen hebben jullie nu? :D
Heb foto's gemaakt met de telefoon van mijn man, maar heb ze nog niet online kunnen zetten. Komt nog!

Wat betreft de kippen, ik heb eigenlijk geen idee hoeveel het er nu precies zijn :@ In ieder geval 2 volwassen hanen, 1 nog broedende kip en 7 kippen met kuikens op dit moment. En dus 23 ieniemini-kuikentjes, 10 iets grotere en dan nog een stuk of 15(~20?) nog grotere kuikens. En ik gok dat er dan nog een stuk of 15 hennen rondlopen die al weer klaar zijn met hun kuikentjes of niet broeds zijn geweest, en we hebben laatst ook nog een aantal oude hennen geslacht. Nou ja, het zijn er best veel dus :@
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 9 juli 2014 @ 14:36:09 #193
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_142092574
Smaakt een oude hen nou slechter dan een haan die geslacht werd zodra hij ging knokken?
Spoilers!
pi_142093595
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 14:36 schreef Lucky_Strike het volgende:
Smaakt een oude hen nou slechter dan een haan die geslacht werd zodra hij ging knokken?
Voornamelijk anders; oude kippen (hanen of hennen maakt niet uit) hebben veel meer smaak, maar zijn ook taaier. Ze hebben ook veel langer rondgelopen en zo dus meer spieren gebruikt. Daarom noemt men het dan soepkip, omdat je er lekkere soep van kunt maken (dat gaart lang door zodat het vlees niet taai meer is, en de extra smaak geeft lekkere bouillon). Je kunt er ook goed ragout van maken, of een stoofgerecht zoals coq au vin. Eigenlijk alles wel wat in de categorie 'slow cooking' valt, zodat het lang door kan garen :)

Als je kip uit de oven wilt eten of een pootje of filetje gebakken o.i.d. dan is het lekkerder om een jonge kip (hen/haan) te hebben, omdat het vlees dan nog niet zo taai is. Daarom zijn de kipfilets/poten uit de winkel van plofkuikens van maar een week of 6 oud zo zacht/mals (maar ook met minder smaak). Soepkip die je in de winkel kunt kopen is vaak een ex-legkip van 1 jaar oud, dus dat heeft meer smaak. Onze oude hennen van een jaar of 3/4/5 zijn dus eigenlijk ultra-soepkippen 8-)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 9 juli 2014 @ 15:50:24 #195
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_142096167
Thanks voor de info ^O^
Spoilers!
pi_142554010
Zo, weer een paar weken verder en weer een update!

Inmiddels is onze veestapel wat geslonken; Droppie is naar de slager gegaan en de schapen zijn verhuisd (ze wonen nu bij een oudere dame, in een mooi groot weiland met schuilhok voor hen alleen, met uitzicht op de Sallandse Heuvelrug). Komende woensdag verhuizen er 4 biggen en Flappie wordt als het goed is komende donderdag opgehaald. Zij gaat naar een zorgboerderij in Friesland waar ze gezelschap krijgt van de cliënten daar, een aantal minivarkentjes en de nodige andere dieren. Gelukkig hebben we nog wel wat beesten over, anders zou het hier nog stil worden!

De geitjes Sproet en Spikkel groeien heel erg hard, ze spelen graag en crossen de hele wei rond. We hebben een behoorlijke lading dode bomen (dankjewel, geitjes...) gekapt in hun weitje en de stammen liggen er nog (totdat de buurman ze komt halen om er hindernissen voor hun paarden van te bouwen) dus de geitjes vermaken zich daar wel mee:







Ze worden echt snel groot, ze hebben zelfs al een beetje interesse in het voer van Josefien en klimmen steeds in haar voerbak:





Nog een foto'tje van de biggen met hun grote zus Droppie, voordat ze naar de slager ging:


En de kippen, hier een paar foto's van de eigenwijze kippies die zich in de schuur verstopt hadden; 3 kloeken met heul veul kuikentjes:


En even later toen ze allemaal naar buiten werden verhuisd:




Een paar dagen later (in de regen helaas) lijken ze al weer veel ouder (met op de achtergrond als je heel goed kijkt twee kleine gevlekte geitenkontjes :') ):


En de wat oudere kuikens groeien ondertussen hard, dit is het kleine bruine kuikentje met toefjes aan de oren, inmiddels al een echte kleuterkip (en ik denk/vrees een haantje):


En last but not least, er wordt nog steeds gewerkt aan het beoogde nestje puppys dit najaar/winter van onze Nori. Gisteren zijn we afgereisd naar het verre noorden om kennis te maken met de toekomstige vader van het nestje. Het bleek een hele leuke, vriendelijke reu te zijn en Nori vond hem ook best leuk dus dat zat wel goed.

Hij vond Nori ook geweldig interessant:


Maar daar was Nori niet zo van gediend, ze snauwde hem tamelijk resoluut van zich af toen hij zich iets te opdringerig gedroeg:


Maar daarna waren ze gelukkig wel vriendjes O+


Dit voorspelt veel goeds voor als we rond september voor het echie gaan :Y
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 21 juli 2014 @ 15:01:18 #197
406821 verified  DigitaleDierenArts
Powered by Beaphar
pi_142554324
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 juni 2014 17:35 schreef Miss_Isis het volgende:
OK, foto tijd!

knip
Leuke update weer ^O^
Ok, misschien minder leuk voor Droppie, maar zij had geen betere vetmestplekje kunnen wensen ;)
Leuke reu voor Nori :Y Lekker enthousiast, zo te zien ;) Is het nog een jonge reu?
pi_142554553
quote:
0s.gif Op maandag 21 juli 2014 15:01 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Leuke update weer ^O^
Ok, misschien minder leuk voor Droppie, maar zij had geen betere vetmestplekje kunnen wensen ;)
Leuke reu voor Nori :Y Lekker enthousiast, zo te zien ;) Is het nog een jonge reu?
Thanks :)

De reu is niet zo heel jong, hij is van dec. 2009 (Nori van jan. 2012) Maar inderdaad wel enthousiast :P Hij heeft ook nog niet zo veel nesten verwekt (3 maar geloof ik, pluspunt wat mij betreft!) dus misschien daarom ;)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_142558560
Nori is een echte dame :D

Leuke foto's weer!
"They are rage. Brutal, without mercy. But you.... You will be worse. Rip and tear, until it is done!"
"Omae wa mou shindeiru."
"All we know is... he's called The Stig!"
  Manager PR/Moderator/Beste crewlid 2022 maandag 21 juli 2014 @ 23:01:32 #200
269689 crew  Viv
pi_142577774
Ohh die kuikentjes, bleven ze maar altijd zulke lieve kleine pluizige bolletjes. O+
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')