Nou, 264 dagen later en maar weer een update!
Er is een heleboel verandert in de tussentijd hier in en om huis sinds de laatste update. Om te beginnen is de schuur gesloopt om er voor in de plaats een huis te kunnen bouwen voor mijn ouders. Omdat we door de sloop en verbouwing (nieuwbouw, eigenlijk) minder ruimte hebben, moesten er de nodige reorganisaties doorgevoerd worden buiten op dier-gebied. Daarom zijn de biggen geslacht, de konijnen zijn weg (één was toevallig overleden door natuurlijke oorzaken, de ander hebben we toen verhuisd naar 'Vriesland') en alle kippen zijn gevangen, gekortwiekt en verdeeld over twee kippenrennen achter in de wei.
We hebben nu buiten alleen nog de vier geitjes, de kippen (een stuk of 30 met twee hanen, in twee verschillende tomen) en de caafs (drie stuks). In huis hebben we de drie poezen en de drie honden, plus een nieuwe puppy

Nori heeft namelijk in mei haar langverwachte nestje gekregen, en daar hebben we een teefje van gehouden. Maar al met al dus erg weinig dieren voor ons doen...
We zijn op dit moment nog druk bezig met bouwen, en ook de herindeling van de buitenruimte is nog lang niet af. De kippenrennen moeten nog anders (eigenlijk moet er nog één bij; de ren waar nu 20 kippen in zitten was oorspronkelijk bedoeld voor hennen met kuikens en niet voor permanente bewoning, omdat het op die plek in de herfst en winter altijd super modderig is). Ook de grote wei moet anders worden ingedeeld; de geitjes hebben nu een klein deel, en de rest is momenteel niet in gebruik. Daar moeten nog grote hekken omheen, een stuk kippenren komen en er moet een stukje van worden afgezet zodat hopelijk volgend voorjaar er weer twee nieuwe biggen kunnen komen. Zelf biggetjes fokken gaat niet meer vanwege te weinig geschikte ruimte, maar een stukje wei met modderpoel en een klein hok waar ze in kunnen opgroeien tot de slacht gaat wel lukken. We zijn inmiddels ook zo gehecht geraakt aan het idee van ons eigen varkensvlees dat we niet meer zonder willen. Helaas gaat het allemaal behoorlijk langzaam door een chronisch tekort aan tijd en geld

dus het zal nog wel even duren voor we eindelijk klaar zijn. Als 'klaar' al iets is wat bereikbaar is, op een plek als deze...
Hoe dan ook, over een paar maand is het nieuwe huis klaar, en volgend jaar om deze tijd zal de situatie vast weer heel anders zijn!
Foto's van hoe het nu is heb ik natuurlijk ook, vanochtend gemaakt.
Poezen, poes Mika:
![DSC_5125_zpsi5nibpno.jpg]()
poes Taya:
![DSC_5122_zpsbw5zgami.jpg]()
poes Savannah:
![DSC_5121_zpsh5iwcotk.jpg]()
Alle hondjes op de foto; schnauzer Rani, havanezer Puckje, en labradors Nori en Cookie. Cookie is inmiddels ruim 13 weken oud en groeit als kool! Ik ga elke zondag met haar naar jachttraining, en tussendoor oefenen we thuis. Ze doet het al heel goed vind ik

![DSC_5111_zpsseqt59du.jpg]()
De caafs (vlnr, Jo, Hanna en Chocolaatje) aan een portie doorgeschoten sla uit de groentebak.
![DSC_5097_zps5ow5uqsz.jpg]()
Geitjes Josefien en Dora met jongedames Sproet en Spikkel (op de kop in de voerbak)
![DSC_5081_zpshkq5dh7y.jpg]()
Geitje Spikkel wilde wel even geaaid, zusje Sproet was nog aan het eten en had geen zin.
![DSC_5102_zpsiynmnlnb.jpg]()
Geit Dora
![DSC_5101_zpserp6dfje.jpg]()
Kippen in ren 1, met blauwe haan
![DSC_5093_zpsqu7ijbwx.jpg]()
![DSC_5092_zpshgcftdmx.jpg]()
Deze ren is erg 'open' zonder struiken of bomen (alle bomen die hier ooit stonden zijn dood gegaan en hebben we omgezaagd) en als het heeft geregend is het er erg modderig. We hebben laagstam fruit aangeplant, maar dat duurt nog even voor dat een beetje effect heeft. Deze ren vind ik eigenlijk ook niet zo heel geschikt voor permanente bewoning, maar voor nu moeten ze het er maar mee doen.
Kippenren 2, veel beter begroeid (al is het vooral brandnetel

) en lekker beschut voor de kippen die hier zitten.
![DSC_5075_zpsz2opkhqn.jpg]()
![DSC_5080_zpsuoupzdxf.jpg]()
En zo ziet de schuur er nu uit.. met daar achter het vroegere weitje van de geiten (en helemaal achterin kippenren 1). Nog een boel te doen dus!
![DSC_5087_zpsucknpctv.jpg]()
![DSC_5086_zpsouw5a2eq.jpg]()
Oh, en we hebben nog een broedende kip. Deze heeft dit voorjaar al kuikentjes gehad, maar ze liep toen vrij door de grote wei en toen bleef er helaas maar 1 kuiken over (nu veilig in kippenren 1). Nu heeft ze weer 9 of 10 eieren, en hopelijk ook een flink aantal kuikentjes die we lang genoeg veilig kunnen houden. Dinsdag verwacht ik de eersten

"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken
F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!