abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_127441539
Wielrennen: Alleen voor echte Bazen
En hieronder getoonde bazinnen



Wil je beginnen met wielrennen, een racefiets kopen of iets wat hier mee te maken heeft stel dan gerust in dit topic je vraag. Er zal altijd wel iemand te vinden zijn die je dan verder kan helpen.

Link vorige topics:
SPT / Racefiets kopen
SPT / Racefiets kopen #2 / Beginnen met wielrennen
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen # 3
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #4
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #5 met nieuwe oudjes
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #6 beginnen verder
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #7 Hopen op beter weer!
SPT / Racefiets kopen / Beginnen met wielrennen #8 Hopen op beter weer!

Hieronder alvast een paar tips (met dank aan fietsforum):

Tips voor je begint:

-Laat je niet misleiden door het uiterlijk van een fiets, dit wilt totaal niks zeggen over de kwaliteit van de fiets.

-Bestel een racefiets niet via internet als je geen verstand van fietsen hebt.
De prijzen zijn vaak lager via internet, maar daar krijg je geen service voor terug. Als je een fiets bij een fietsenmaker koopt en er is iets mis dan kan je altijd nog terug om hun erna te laten kijken. Ook kunnen zij bij de aanschaf de fiets precies op maat instellen.

-Doe eerst goed wat research(bijv op internet) voordat je gaat kijken naar een fiets. Dit voorkomt een impulsaankoop.

-Koop een racefiets bij een specialist, of in ieder geval in een fietsenwinkel waar ze redelijk wat racefietsen verkopen. Dit voorkomt dat je in een verkooppraatje trapt van een verkoper en achteraf met een slechte fiets zit opgescheept.

-Het kan voorkomen dat de fietsenwinkel de fiets die jij op het oog hebt niet op voorraad heeft en moet bestellen. Probeer dan eerst een andere winkel in de buurt te zoeken die de bepaalde fiets wel heeft staan zodat je weet hoe deze er in het echt uitziet. Zo kan je later niet voor verassingen komen te staan.

-Het is belangrijk dat je weet waarvoor je de fiets gaat gebruiken.
Wil je er wedstrijden mee gaan rijden of alleen voor recreatief gebruik?
Want als je op een hoog niveau fietst dan hoort daar ook een betere fiets bij dan
dat je af en toe een rondje gaat fietsen.

-Het allerbelangrijkste blijft natuurlijk je budget, je kan wel een peperdure fiets gezien hebben maar als je daar het geld niet voor hebt dan houdt het gewoon simpelweg op. Dus stel jezelf de vraag: hoeveel geld wil ik hier aan besteden?

-Als je net begint met fietsen koop dan niet een te dure fiets, want voor
je het weet ben je zo uitgekeken op het wielrennen en staat er een dure fiets in de schuur te vergaan. En als je de fietsenwinkel uitrijdt is de fiets gelijk al een stuk in waarde gedaald.

-Wees niet bang en stel al je vragen aan de verkoper (of hier)!

Handige site voor onderhoud aan de fiets:

http://racefietsonderhoud.wielrennenmaastricht.nl/

Fietskleding:

Een paar sites voor fietskleding

www.cyclewear.eu
www.futurumshop.nl
www.salden.nl
www.bike2build.nl
www.bike-components.de
www.gustavsport.nl

Sites voor fietsroutes / bijhouden hiervan:

www.bikely.com (routes maken middels googlemaps)
www.endomondo.com
www.mapmyride.com
http://sportstracker.nokia.com/nts/main/index.do

Los!
  woensdag 5 juni 2013 @ 14:42:00 #2
62913 Blik
The one and Only!
pi_127441614
Zie je, je kunt het wel ;)
  woensdag 5 juni 2013 @ 14:51:10 #3
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127441910
Waarom gaat het nu ineens over hardlopen vs. fietsen?

Is fietsen idd zo slecht voor je rug? Heeft dat niet met een correcte afstelling te maken? En kun je hier niet wat aan doen door je rug sterker te maken?

edit:


Zorg voor een goede afstelling van de fiets. Met name de zadel-hoogte en de stuur-zadel-afstand zijn van belang.
Zorg voor een goede conditie van je rompspieren door een goede en regelmatige training van de rompspieren (core-stability).
Zorg voor een goede arbeids-rust verhouding. Het maken van een goede en realistische trainings- en wedstrijdplanning en het bijhouden van logboek zijn hiervoor van belang. Uiteraard kan een (wielren-)trainer hierin een belangrijke ondersteuning bieden.

http://www.sportzorg.nl/s(...)n-en-wielrennen.html

Idd afstelling en core stability dus. Zelfde verhaal als met hardlopen: blessures zijn vaak wel te voorkomen als je je aan de spelregels houdt ;)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  woensdag 5 juni 2013 @ 17:33:47 #4
545 dop
:copyright: dop
pi_127448352
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 14:51 schreef _Dido_ het volgende:
Waarom gaat het nu ineens over hardlopen vs. fietsen?

Is fietsen idd zo slecht voor je rug? Heeft dat niet met een correcte afstelling te maken? En kun je hier niet wat aan doen door je rug sterker te maken?

je had het antwoord al gevonden , fietsen is minder blessure gevoelig als hardlopen of voetbal, om maar wat te noemen , maar zoals bij elke sport moet je wel naar je lichaam luisteren.
bij bijna alle aanhoudende rugklachten is het de core stability die verbetert moet worden.
fietsen is beslist niet slecht voor je rug , maar overbelasting en een verkeerde houding wel.
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 6 juni 2013 @ 15:04:52 #5
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127483115
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr

Is dit wat?

Op welke afmontage moet ik letten? (shimano 105 is goed, toch?). En is > 20 versnellingen noodzakelijk voor een beginner of kan ik ook naar minder versnellingen kijken?

Is het trouwens aan te raden naar een fiets specifiek voor dames te kijken (moeilijk te vinden!) of kan ik ook naar herenfietsen kijken en bijvoorbeeld het zadel vervangen oid?
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  donderdag 6 juni 2013 @ 17:24:05 #6
545 dop
:copyright: dop
pi_127487621
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 15:04 schreef _Dido_ het volgende:
http://www.marktplaats.nl(...)0c1b&previousPage=lr

Is dit wat?

Op welke afmontage moet ik letten? (shimano 105 is goed, toch?). En is > 20 versnellingen noodzakelijk voor een beginner of kan ik ook naar minder versnellingen kijken?

Is het trouwens aan te raden naar een fiets specifiek voor dames te kijken (moeilijk te vinden!) of kan ik ook naar herenfietsen kijken en bijvoorbeeld het zadel vervangen oid?
105 of tiagra is prima 20 is niet noodzakelijk ik rij zelf 9speed (18 versnelingen)
je kan ook heren fietsen kijken

de fiets uit de link is bagger , heel veel werk aan om daar nog wat van te maken
ik zie roest en versleten te oude onderdelen
opknappen kost een veelvoud van de vraagprijs
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  donderdag 6 juni 2013 @ 18:46:46 #7
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127489734
Verder nog dingen waar ik op moet letten? Wil binnenkort gewoon even bij een fietsenzaak gaan kijken in de buurt, daar heb ik meer vertrouwen in dan in een fiets van MP. Of ik moet even op een ander forum kijken natuurlijk :)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  donderdag 6 juni 2013 @ 19:16:27 #8
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127490595
Wellicht dat ik eens bij Vos ga kijken in Amsterdam.
Ze hebben ook nieuwe fietsen, voor niet schreeuwend veel geld. Zijn die bovenste twee wat? Ik zie niets over de afmontage staan.

http://www.vosfietsen.nl/(...)icle&id=48&Itemid=71

Edit: lama :+ rondje Google wijst uit dat je die zaak moet mijden als je niet precies weet wat je wilt.

Pff, valt niet mee dit. Hardlopen is eenvoudiger :+

[ Bericht 33% gewijzigd door _Dido_ op 06-06-2013 20:16:08 ]
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127496513
quote:
1s.gif Op donderdag 6 juni 2013 19:16 schreef _Dido_ het volgende:
Wellicht dat ik eens bij Vos ga kijken in Amsterdam.
Ze hebben ook nieuwe fietsen, voor niet schreeuwend veel geld. Zijn die bovenste twee wat? Ik zie niets over de afmontage staan.

http://www.vosfietsen.nl/(...)icle&id=48&Itemid=71

Edit: lama :+ rondje Google wijst uit dat je die zaak moet mijden als je niet precies weet wat je wilt.

Pff, valt niet mee dit. Hardlopen is eenvoudiger :+
Volgens mij kun je beter voor 100e minder een degelijke 2e hands kopen dan een nieuwe van 300 euro, kan nooit goed zijn. Je kunt ook een rondje fietszaken afgaan voor 2e hands (tot 300 euro). Heb ik ook gedaan en bij de eerste fietsenzaak was het meteen raak! :D.

Ik ga dit weekend mijn 2e "grote" rondje fietsen. Afgelopen zondag een klein rondje gedaan, volgens mij iets te laag zadel want ik kon 2 dagen niet meer op mijn linkerbeen staan, als ik mijn been strek dan krijg ik van die enorme pijnsteken uit de spier onder de knie. Iemand bekend mee? Dus ik zet het zadel iets hoger (weer zoals hij eerder ook stond) en hoop dat het dan beter gaat.

[ Bericht 7% gewijzigd door Sport_Life op 06-06-2013 21:31:06 ]
  donderdag 6 juni 2013 @ 22:04:27 #10
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127499283
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 21:19 schreef Sport_Life het volgende:

[..]

Volgens mij kun je beter voor 100e minder een degelijke 2e hands kopen dan een nieuwe van 300 euro, kan nooit goed zijn. Je kunt ook een rondje fietszaken afgaan voor 2e hands (tot 300 euro). Heb ik ook gedaan en bij de eerste fietsenzaak was het meteen raak! :D.

Ik ga dit weekend mijn 2e "grote" rondje fietsen. Afgelopen zondag een klein rondje gedaan, volgens mij iets te laag zadel want ik kon 2 dagen niet meer op mijn linkerbeen staan, als ik mijn been strek dan krijg ik van die enorme pijnsteken uit de spier onder de knie. Iemand bekend mee? Dus ik zet het zadel iets hoger (weer zoals hij eerder ook stond) en hoop dat het dan beter gaat.
ja maar ik weet niet welke winkels allemaal racefietsen hebben en of ze occasions hebben, dat is een beetje lastig :P denk dat ik maar een lijstje moet maken van winkels in de buurt en dan een rondje doen idd.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127503863
quote:
0s.gif Op woensdag 5 juni 2013 17:33 schreef dop het volgende:

[..]

je had het antwoord al gevonden , fietsen is minder blessure gevoelig als hardlopen of voetbal, om maar wat te noemen , maar zoals bij elke sport moet je wel naar je lichaam luisteren.
bij bijna alle aanhoudende rugklachten is het de core stability die verbetert moet worden.
fietsen is beslist niet slecht voor je rug , maar overbelasting en een verkeerde houding wel.
Punt is dat we teveel zitten en dat normaal sporten vaak een moment is wanneer we wel zitten. Bij fietsen is dat dus niet zo.

Elke activiteit heeft zijn nadeel. Kans op blessures bij fietsen is erg laag. Tov hardlopen is het veel en veel beter voor beginners, mensen die af willen vallen, mensen die een heel grote aerobische motor willen opbouwen.

Ergste scenario is een sterke zwemmer of fietser die ineens, met zijn hele goede conditie, gaat hardlopen. Pezen en banden zijn niets gewend en ineens gaat deze persoon met een flink tempo lopen.


Koop een fiets van aluminium met tiagra montage. Sora is het goedkoopste en 105 is al een stapje duurder. Dus voor velen is tiagra de middenweg.
Welk merk is lastig te zeggen maar vaak is de winkel, en de service die die winkel lever, belangrijker dan welk merk het is.
Als je ervaring hebt met racefietsen kun je testrijden en dan beslissen.
Er zijn veel A-merken met levenslange garantie op de frames. Dus dat is indirect een garantie op een bepaald niveau van kwaliteit.
Er zijn minder bekende merken. Soms zijn deze fietsen net zo goed maar goedkoper omdat ze mider marketing-overhead hebben(reclame en sponsoren van een wielerteam enzo).

Belangrijk is ook dat je een professional de fiets goed af laat stellen.

Kijk eens naar Giant Defy 2, Cannondale CAAD 8, Specialized Secteur. De hele dure fietsen zijn niet zo heel veel beter dan dit soort fietsen.

Als zo een fiets op dit moment te duur is dan zul je maar iets moeten gokken op een tweedehands. Bij zo een fiets niet teveel betalen en in het achterhoofd dat als je blijft fietsen en/of meer geld kunt uitegen je alsnog een nieuwe goede fiets gaat aanschaffen.

[ Bericht 12% gewijzigd door Pandarus op 06-06-2013 23:57:46 ]
  vrijdag 7 juni 2013 @ 06:44:55 #12
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127508489
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 23:32 schreef Pandarus het volgende:

[..]

Punt is dat we teveel zitten en dat normaal sporten vaak een moment is wanneer we wel zitten. Bij fietsen is dat dus niet zo.

Elke activiteit heeft zijn nadeel. Kans op blessures bij fietsen is erg laag. Tov hardlopen is het veel en veel beter voor beginners, mensen die af willen vallen, mensen die een heel grote aerobische motor willen opbouwen.

Ergste scenario is een sterke zwemmer of fietser die ineens, met zijn hele goede conditie, gaat hardlopen. Pezen en banden zijn niets gewend en ineens gaat deze persoon met een flink tempo lopen.


Koop een fiets van aluminium met tiagra montage. Sora is het goedkoopste en 105 is al een stapje duurder. Dus voor velen is tiagra de middenweg.
Welk merk is lastig te zeggen maar vaak is de winkel, en de service die die winkel lever, belangrijker dan welk merk het is.
Als je ervaring hebt met racefietsen kun je testrijden en dan beslissen.
Er zijn veel A-merken met levenslange garantie op de frames. Dus dat is indirect een garantie op een bepaald niveau van kwaliteit.
Er zijn minder bekende merken. Soms zijn deze fietsen net zo goed maar goedkoper omdat ze mider marketing-overhead hebben(reclame en sponsoren van een wielerteam enzo).

Belangrijk is ook dat je een professional de fiets goed af laat stellen.

Kijk eens naar Giant Defy 2, Cannondale CAAD 8, Specialized Secteur. De hele dure fietsen zijn niet zo heel veel beter dan dit soort fietsen.

Als zo een fiets op dit moment te duur is dan zul je maar iets moeten gokken op een tweedehands. Bij zo een fiets niet teveel betalen en in het achterhoofd dat als je blijft fietsen en/of meer geld kunt uitegen je alsnog een nieuwe goede fiets gaat aanschaffen.
dank je, hier heb ik wat aan! Had idd al gezien dat 105 nog best prijzig is.

Ik heb nu iig alle fietsenmakers met racefietsen, vnl. specialisten gebookmarked. Binnenkort een rondje doen :) misschien moet ik iets minder zeuren over de specs en me gewoon bedenken dat ik een fiets zoek om te proberen of het iets voor me is, niets meer dat.

Kun je ook wat goede, minder bekende merken noemen? :)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 08:35:34 #13
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_127509276
Persoonlijk zou ik toch voor een 105 gaan kijken hoor.
Cube en Bulls zijn ook merken met een goede prijs/kwaliteits verhouding. Heb zelf een Cube mountainbike met een volledige XT groep en die bevalt mij uitstekend. Kijk ook eens naar een Bulls Harrier (eventueel een ouder modeljaar).
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 08:40:33 #14
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127509352
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 08:35 schreef StateOfMind het volgende:
Persoonlijk zou ik toch voor een 105 gaan kijken hoor.
Cube en Bulls zijn ook merken met een goede prijs/kwaliteits verhouding. Heb zelf een Cube mountainbike met een volledige XT groep en die bevalt mij uitstekend. Kijk ook eens naar een Bulls Harrier (eventueel een ouder modeljaar).
Waarin merk je dan het verschil tussen tiagra en 105.

Bulls harrier ligt buiten mijn budget, ook overjarige modellen. Tenzij ik een tweedehands vind, maar die ben ik nog niet tegengekomen op Marktplaats.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127509500
Zal ik gewoon een tijdrijfiets kopen? Marginal gains nietwaar? :+
Wǒ shì dá hóng, of the Eggman, of the Walrus
pi_127509538
Ik zou idd ook beginnen met 105, echt heerlijke startersgroep waarmee je sowieso wel lekker door kan.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_127509828
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 08:51 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ik zou idd ook beginnen met 105, echt heerlijke startersgroep waarmee je sowieso wel lekker door kan.
Wat is nou precies het verschil tussen een 105 en een tiagra zoals er op deze fiets zit waar ik naar aan het kijken ben:

http://www.koga.com/koga/#5?bike=true&mdlid=1224&gender=H

Wat betekent het precies, en wat verschilt het dan vooral voor een beginner als ik ?
pi_127509882
Men roept altijd wel "JA pak die groep want beter" Maar vergeet daarbij vaak de leeftijd. Ik heb liever 10-speed tiagra 4600 uit 2011 dan 9-speed 105-5500 uit 2001.

Al is het maar dat 10 speed cassettes wat makkelijker te vinden zijn (in verschillende vertandingen)
pi_127509999
Ligt er ook een beetje aan welke groepen uit welke jaartallen neemt. Denk wel dat de Tiagra groep van 2012 wel vergelijkbaar is met 105 uit 2010.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:20:08 #20
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127510053
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:07 schreef So_Surreal het volgende:

[..]

Wat is nou precies het verschil tussen een 105 en een tiagra zoals er op deze fiets zit waar ik naar aan het kijken ben:

http://www.koga.com/koga/#5?bike=true&mdlid=1224&gender=H

Wat betekent het precies, en wat verschilt het dan vooral voor een beginner als ik ?
Ben ik ook benieuwd naar. Wat merk je er in de praktijk van?

Zie op MP wel tweedehands Bulls Harriers voor oké prijsjes. Maar wel ver weg :(. Ik ga me gewoon eerst laten opmeten. Heb wel m'n binnenbeenlengte al en kom op een framemaat van 53 uit. Hoeveel kan ik hiervan afwijken? :)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127510078
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:20 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Ben ik ook benieuwd naar. Wat merk je er in de praktijk van?

Zie op MP wel tweedehands Bulls Harriers voor oké prijsjes. Maar wel ver weg :(. Ik ga me gewoon eerst laten opmeten. Heb wel m'n binnenbeenlengte al en kom op een framemaat van 53 uit. Hoeveel kan ik hiervan afwijken? :)
Hier vind ik wel wat informatie over beide systemen:

http://www.shimano-benelu(...)cts/road/tiagra.html

http://www.shimano-benelu(...)s/road/105_5700.html

Volgens mij is het zo dat die 105 wat soepeler schakelt dan die Tiagra.

Edit: hier nog een uitleg over alle versnellingen:
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/aankooptips_2/versnellingen
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:30:45 #22
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127510252
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:21 schreef So_Surreal het volgende:

[..]

Hier vind ik wel wat informatie over beide systemen:

http://www.shimano-benelu(...)cts/road/tiagra.html

http://www.shimano-benelu(...)s/road/105_5700.html

Volgens mij is het zo dat die 105 wat soepeler schakelt dan die Tiagra.

Edit: hier nog een uitleg over alle versnellingen:
http://www.12gobiking.nl/racefietsen/aankooptips_2/versnellingen
Handige link, die laatste ^O^. Nu nog even kijken wat dat triple precies is, is voor in de bergen handig toch? Ik ben de komende jaren niet van plan om de bergen in te gaan, dus dat zou meer iets zijn voor een eventuele vervolgfiets :)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127510396
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:30 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Handige link, die laatste ^O^. Nu nog even kijken wat dat triple precies is, is voor in de bergen handig toch? Ik ben de komende jaren niet van plan om de bergen in te gaan, dus dat zou meer iets zijn voor een eventuele vervolgfiets :)
Dat vertelde die verkoper mij wel gisteren ja, maar ik ben pas sinds gisteravond aan het rondkijken, dus weet er nog niet veel van :D
pi_127510494
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:10 schreef muzas het volgende:
Men roept altijd wel "JA pak die groep want beter" Maar vergeet daarbij vaak de leeftijd. Ik heb liever 10-speed tiagra 4600 uit 2011 dan 9-speed 105-5500 uit 2001.

Al is het maar dat 10 speed cassettes wat makkelijker te vinden zijn (in verschillende vertandingen)
Daarentegen is 9 speed wel goedkoper.
Nooit problemen gehad om de juiste 9-speed cassette te vinden.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:41:01 #25
171727 StateOfMind
Ancient Astronaut
pi_127510518
quote:
99s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:36 schreef So_Surreal het volgende:

[..]

Dat vertelde die verkoper mij wel gisteren ja, maar ik ben pas sinds gisteravond aan het rondkijken, dus weet er nog niet veel van :D
Ik zou eerst zelf zoveel mogelijk informatie verzamelen en je goed inlezen en je zo min mogelijk op verkopers vertrouwen.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_127510724
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:30 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Handige link, die laatste ^O^. Nu nog even kijken wat dat triple precies is, is voor in de bergen handig toch? Ik ben de komende jaren niet van plan om de bergen in te gaan, dus dat zou meer iets zijn voor een eventuele vervolgfiets :)
Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette. ;)

Een triple blad voren zegt eigenlijk helemaal niets over het goed zijn voor bergen. :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:48:39 #27
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127510741
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:41 schreef StateOfMind het volgende:

[..]

Ik zou eerst zelf zoveel mogelijk informatie verzamelen en je goed inlezen en je zo min mogelijk op verkopers vertrouwen.
Al snap ik weinig van conversaties op fora _O-. Ik snap nu wat afmontage is, dat is al heel wat :P.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127510822
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:48 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette. ;)

Een triple blad voren zegt eigenlijk helemaal niets over het goed zijn voor bergen. :)
Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
pi_127510849
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
Schijnt best populair te zijn onder de triplerijders Juist omdat je dan kleine verschillen tussen de verschillende tanden hebt, en je dus wat makkelijker je verzet kan finetunen. Gaf voor mij de doorslag om voor triple te kiezen.
pi_127510858
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
De fiets die so_surreal zich heeft uitgezocht daar zit dat op. ;)
pi_127511886
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:51 schreef ThePlaneteer het volgende:

[..]

Maar lijkt me vrij sterk dat er zulke triples rondrijden.
Mijn fiets had standaard deze configuratie. Heb er voor de Alpe d'HuZes een 28 cassette achterop gelegd, zonder een centje pijn (nou ja...) boven gekomen.
pi_127513301
Jullie hebben gelijk ja, mag wat beter lezen :p.
"Ik heb nog met hem gekoerst"
  vrijdag 7 juni 2013 @ 11:33:36 #34
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127513907
Wel makkelijker zoeken op Marktplaats als je alleen op 105 zoekt. Zit je qua afmontage meteen goed :). Echt zin om een fietsje te kopen, maar ik moet nog even afwachten of ik een vast contract krijg volgende week. Weet bijna zeker van wel, maar ik ga natuurlijk geen dure aanschaf doen als ik straks zonder werk zit :P.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127514079
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:33 schreef _Dido_ het volgende:
Wel makkelijker zoeken op Marktplaats als je alleen op 105 zoekt. Zit je qua afmontage meteen goed :). Echt zin om een fietsje te kopen, maar ik moet nog even afwachten of ik een vast contract krijg volgende week. Weet bijna zeker van wel, maar ik ga natuurlijk geen dure aanschaf doen als ik straks zonder werk zit :P.
http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3073#tab-reiter2

Nieuw, niet duur en met 105 afmontage. :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 11:40:03 #36
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127514139
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:38 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

http://www.canyon.com/_en/roadbikes/bike.html?b=3073#tab-reiter2

Nieuw, niet duur en met 105 afmontage. :)
Valt wel een beetje buiten budget :P Liefst een tweedehands tot 300 euro. Heb wel Bulls met 105-afmontage gezien in die categorie op Marktplaats. Hoop dat een rondje fietsenwinkels iets oplevert... Maar misschien ga ik idd ook wel voor nieuw. Bevalt het niet, dan verkoop ik hem vast gauw weer.
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
pi_127514210
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:40 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Valt wel een beetje buiten budget :P Liefst een tweedehands tot 300 euro. Heb wel Bulls met 105-afmontage gezien in die categorie op Marktplaats. Hoop dat een rondje fietsenwinkels iets oplevert... Maar misschien ga ik idd ook wel voor nieuw. Bevalt het niet, dan verkoop ik hem vast gauw weer.
Een nieuwe kopen om te proberen kost je zo'n 35% van de aanschafprijs na 1 meter. Zeer onverstandig..
pi_127514212
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:40 schreef _Dido_ het volgende:

[..]

Valt wel een beetje buiten budget :P Liefst een tweedehands tot 300 euro. Heb wel Bulls met 105-afmontage gezien in die categorie op Marktplaats. Hoop dat een rondje fietsenwinkels iets oplevert... Maar misschien ga ik idd ook wel voor nieuw. Bevalt het niet, dan verkoop ik hem vast gauw weer.
FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer). :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 11:51:47 #39
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127514477
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:42 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer). :)
^O^ Thanks :) Computer kan wel even wachten, m'n fietsshirtje voldoet eerst vast ook wel, maar helm is wel belangrijk idd! Qua pedalen denk ik dat ik wel gewoon met sportschoenen wil fietsen, in het begin, kan ze later altijd nog vervangen. Overigens wil ik hem niet gebruiken om op te racen, maar gewoon in een fatsoenlijk tempo lange tochten maken :)
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 12:03:20 #40
401956 _Dido_
Remember me!
pi_127514821
Nu ik hier toch ben: nog tips voor goeie rijwielhandelaren met tweedehands racefietsen in de regio Gooi/Utrecht/Amsterdam? :) Zolang er een treinstation is, zodat ik ermee in de trein kan is het goed ;).
To see a world in a grain of sand
And a heaven in a wild flower,
Hold infinity in the palm of your hand
And eternity in an hour.
  vrijdag 7 juni 2013 @ 13:13:35 #41
545 dop
:copyright: dop
pi_127516944
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 12:03 schreef _Dido_ het volgende:
Nu ik hier toch ben: nog tips voor goeie rijwielhandelaren met tweedehands racefietsen in de regio Gooi/Utrecht/Amsterdam? :) Zolang er een treinstation is, zodat ik ermee in de trein kan is het goed ;).
zoek hier eens: http://www.fietsenwijk.nl/fietsen/gebruiktefietsen/zoeken/

kom je in elk geval bij fietsenmakers uit die tweedehands racefietsen hebben
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_127521195
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.

53-39 of 52-38 zijn standard.

Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
Als je in Nederland behoorlijk snel of vaak in groepjes rijdt gebruik je een 34 eigenlijk niet veel, behalve voor tegen de wind in. Het is namelijk best wel klein.
Als je toch niet zo heel hard gaat is 34 nog best goed te doen.
Zeker als je achter een 11 tandwiel hebt.
Dat de 50 geen 52 is is zelden een probleem.

Een triple heeft een extra 30 tandwiel voor. Dus vaak 50/39/30.
Het 30 tandwiel zullen de meeste mensen in Nederland niet gebruiken. Maar het is ideaal voor 6 keep de Alp d'Huez op klimmen(zag op tv bijna iedereen in een te grote versnelling rijden) of fietsvakanties in Zwitserland. Dus uren aan rustig aan doen in de bergen. Voor de paar kleine heuveltjes in Nederland, waar je ook nog vaak tegenopsprint omdat het maar voor 5 minuten is, gebruik je eigenlijk de 30 nooit.

Maar het ligt er ook aan hoeveel watt/kg je trapt. Iemand die heel dik is, zwaar aan bodybuilding doet, hele slechte conditie heeft, 65+ is, etc.

Heb zelf een 50/39/30 en gebruik bijna altijd de 39. Fiets lekker solo rond met 27 tot 32 km/h en de heuveltjes op met 20-26. De 30 heb ik niet nodig. De 50 gebruik ik voor met de wind mee 40 km/h en hoger.
Nu doe ik zelden een uur een all out effort dus voor mij is 39 het ideale voortandwiel.
Verder fiets ik bijna altijd solo. Als je in een groepje fietst ga je al snel wat km/h harder en heb je ook een groter verzet nodig.
Dan volstaat de 39 met achter de 25 vaak nog. Maar als je voor een compact hebt moet je vaak wel naar je 50.

Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).

En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.

[ Bericht 2% gewijzigd door Pandarus op 07-06-2013 15:25:16 ]
  vrijdag 7 juni 2013 @ 16:30:52 #43
545 dop
:copyright: dop
pi_127524710
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.

53-39 of 52-38 zijn standard.

Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
Als je in Nederland behoorlijk snel of vaak in groepjes rijdt gebruik je een 34 eigenlijk niet veel, behalve voor tegen de wind in. Het is namelijk best wel klein.
Als je toch niet zo heel hard gaat is 34 nog best goed te doen.
Zeker als je achter een 11 tandwiel hebt.
Dat de 50 geen 52 is is zelden een probleem.

Een triple heeft een extra 30 tandwiel voor. Dus vaak 50/39/30.
Het 30 tandwiel zullen de meeste mensen in Nederland niet gebruiken. Maar het is ideaal voor 6 keep de Alp d'Huez op klimmen(zag op tv bijna iedereen in een te grote versnelling rijden) of fietsvakanties in Zwitserland. Dus uren aan rustig aan doen in de bergen. Voor de paar kleine heuveltjes in Nederland, waar je ook nog vaak tegenopsprint omdat het maar voor 5 minuten is, gebruik je eigenlijk de 30 nooit.

Maar het ligt er ook aan hoeveel watt/kg je trapt. Iemand die heel dik is, zwaar aan bodybuilding doet, hele slechte conditie heeft, 65+ is, etc.

Heb zelf een 50/39/30 en gebruik bijna altijd de 39. Fiets lekker solo rond met 27 tot 32 km/h en de heuveltjes op met 20-26. De 30 heb ik niet nodig. De 50 gebruik ik voor met de wind mee 40 km/h en hoger.
Nu doe ik zelden een uur een all out effort dus voor mij is 39 het ideale voortandwiel.
Verder fiets ik bijna altijd solo. Als je in een groepje fietst ga je al snel wat km/h harder en heb je ook een groter verzet nodig.
Dan volstaat de 39 met achter de 25 vaak nog. Maar als je voor een compact hebt moet je vaak wel naar je 50.

Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).

En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
je gaat wat beetje kort door de bocht , je kunt kettingbladen makkelijk vervangen en zelf keuzes maken
vrouwen (sorry dames) fietsen andere gemiddeldes als mannen , en zullen dus ook iets lichter moeten kiezen. een cyclocross crackstel kan ook een mooie keuze zijn (46 36)
als je een tweedehands fiets koopt zou ik het doen met wat er op zit en pas later tand en kettingwielen aanpassen aan je wensen
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_127526806
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.

53-39 of 52-38 zijn standard.

Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
Als je in Nederland behoorlijk snel of vaak in groepjes rijdt gebruik je een 34 eigenlijk niet veel, behalve voor tegen de wind in. Het is namelijk best wel klein.
Als je toch niet zo heel hard gaat is 34 nog best goed te doen.
Zeker als je achter een 11 tandwiel hebt.
Dat de 50 geen 52 is is zelden een probleem.

Een triple heeft een extra 30 tandwiel voor. Dus vaak 50/39/30.
Het 30 tandwiel zullen de meeste mensen in Nederland niet gebruiken. Maar het is ideaal voor 6 keep de Alp d'Huez op klimmen(zag op tv bijna iedereen in een te grote versnelling rijden) of fietsvakanties in Zwitserland. Dus uren aan rustig aan doen in de bergen. Voor de paar kleine heuveltjes in Nederland, waar je ook nog vaak tegenopsprint omdat het maar voor 5 minuten is, gebruik je eigenlijk de 30 nooit.

Maar het ligt er ook aan hoeveel watt/kg je trapt. Iemand die heel dik is, zwaar aan bodybuilding doet, hele slechte conditie heeft, 65+ is, etc.

Heb zelf een 50/39/30 en gebruik bijna altijd de 39. Fiets lekker solo rond met 27 tot 32 km/h en de heuveltjes op met 20-26. De 30 heb ik niet nodig. De 50 gebruik ik voor met de wind mee 40 km/h en hoger.
Nu doe ik zelden een uur een all out effort dus voor mij is 39 het ideale voortandwiel.
Verder fiets ik bijna altijd solo. Als je in een groepje fietst ga je al snel wat km/h harder en heb je ook een groter verzet nodig.
Dan volstaat de 39 met achter de 25 vaak nog. Maar als je voor een compact hebt moet je vaak wel naar je 50.

Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).

En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
Zoals je zelf al zegt, in het vlakke Nederland is de 39 de beste keuze, hierdoor kun je dus altijd lekker rond draaien zonder steeds voren hoeven te wisselen. Bij een compact 50/34 is dat veel vaker.

Compact pak je als je gemiddelde tegen de 34 km/h ligt, iedereen die dat niet haalt doet er verstandig aan om een triple te nemen met 5X/39/30 en achter adviseer ik meestal 11-28. Daarmee kom je zowel op het vlakke Nederland uit, het iets minder vlakke Limburg, de heuveltjes in de Ardennen en Schwarzwald en ook de bergen in de Alpen.

Daarnaast staat op een triple de ketting minder scheef wat dus ook minder slijtage met zich mee brengt. :)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 17:55:09 #45
545 dop
:copyright: dop
pi_127527855
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 17:25 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]
Compact pak je als je gemiddelde tegen de 34 km/h ligt, iedereen die dat niet haalt doet er v

Daarnaast staat op een triple de ketting minder scheef wat dus ook minder slijtage met zich mee brengt. :)
waar haal je dat gemiddelde van 34 vandaan ? dan rijden dus alleen de profs en semi profs met compact ??

bekijk deze eens

als je heel netjes schakelt kan het zijn dat je op een tripel beter uitkomt, maar doe je dat niet dan staat de ketting juist extra scheef op een tripel.

[ Bericht 7% gewijzigd door dop op 07-06-2013 18:04:00 ]
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
  vrijdag 7 juni 2013 @ 19:09:01 #46
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127530150
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 17:25 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Zoals je zelf al zegt, in het vlakke Nederland is de 39 de beste keuze, hierdoor kun je dus altijd lekker rond draaien zonder steeds voren hoeven te wisselen. Bij een compact 50/34 is dat veel vaker.

Compact pak je als je gemiddelde tegen de 34 km/h ligt, iedereen die dat niet haalt doet er verstandig aan om een triple te nemen met 5X/39/30 en achter adviseer ik meestal 11-28. Daarmee kom je zowel op het vlakke Nederland uit, het iets minder vlakke Limburg, de heuveltjes in de Ardennen en Schwarzwald en ook de bergen in de Alpen.

Daarnaast staat op een triple de ketting minder scheef wat dus ook minder slijtage met zich mee brengt. :)
Dus iedereen die onder de 34 gemiddeld rijdt, moet maar op een triplo rijden? Wat een onzin zeg. Ik rij veel 50 x 19/18/17, maar heb nog nooit een gemiddelde van boven de 34 gehaald. Ja, misschien eerste uren van een vlakke toertocht en dan in de groep draften, maar boven de 100 km ben ik nog nooit boven de 31 gemiddeld thuis gekomen. Jij zal het allemaal wel veel sneller doen. Maar weet wel dat 34 gemiddeld al behoorlijk hard is voor een prof op duurtraining. En beloften en hele goede junioren doen hun duurtraining met iets van 28 gemiddeld. Snelheid halen ze alleen achter de brommer. Dus niet te veel dingen door elkaar halen svp en mensen niet op het verkeerde been zetten. (30x30 is precies hetzelfde als 34x34 begrijp je?)
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_127531732
Zal wel domme vraag zijn, maar hoe meet ik die tandwielen? Heb voor "triple" en achter "8 speed".

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 11:42 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

FW's hebben normaal wel genoeg 2e hands fietsen staan van rond die prijs. Ik weet niet of je al "gekleed" bent, maar reken op een 300 euro extra (kleren, helm, pedalen, schoenen, computer). :)
Voor een beginner? Voor kleding gebruik ik hardloopkleding, schoenen gebruik ik sneakers (veters afgeknipt...), fietscomputer (20e) heb ik bij de fiets gekregen (wel gevraagd zat er niet standaard bij natuurlijk) en een helm heb ik wel nog gekocht. En nog een ophangbeugel om de fiets in mijn appartement verticaal langs de muur op te hangen :P. Vriendin niet zo blij mee maar ach alles went.
Was alles bij elkaar zo'n 50e extra kwijt.
pi_127535231
Normaal heb je voor 2 tandwiellen, een 52 en een 39. Een compact is een voortandwiel voor in de bergen, dus kleinere tandwielen voor een makkelijker verzet. Dus 34 en 50.
Triple wil zeggen dat je voor 3 tandwielen hebt. Dus een 30 voor de oma-versnellingen.

8-speed wil zeggen dat je achter 8 tandwielen hebt.


Een 52 of 53 voor heb je niets aan. Een 50 zullen de meeste mensen maar weinig gebruiken. Dus veel mensen zullen bij een compact altijd in het 'klimtandwiel' zitten. Vraag is of dat handig is.

Dus het lijkt me dat voor de meesten het fijner is om een 39 op het vlakke te gebruiken (ipv de pros een 50 of 52). En in de bergen (dus niet een Nederlands heuveltje) een 30(ipv de pros een 34).

Voor Nederlandse heuveltjes of wind tegen in is een 34 wel lekker. En die 50 is lekker als je de wind mee hebt. Een 52 heb je niet nodig en een 30 heb je alleen buiten Nederland nodig.

Verder heb je altijd wel genoeg bereik qua hoog en laag verzet. Vraag is wat ideaal is.
pi_127536254
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:16 schreef ThePlaneteer het volgende:
Ligt er ook een beetje aan welke groepen uit welke jaartallen neemt. Denk wel dat de Tiagra groep van 2012 wel vergelijkbaar is met 105 uit 2010.
Ik niet. 105 was in 2010 hetzelfde als nu. De 10 speed 105 groep (vanaf 2006) is al geweldig, functioneel en qua duurzaamheid weinig minder dan de huidige groepen. Genoeg fietsen te vinden met die groep voor een bescheiden budget (tot 400¤), alleen is de timing wat ongelukkig. Iedereen wil opeens fietsen nu het zomer is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 09:48 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Als je op een triple een 11-25 cassette gooit, dan ben je in de bergen slechter af als een compact met 12-30 cassette. ;)

Een triple blad voren zegt eigenlijk helemaal niets over het goed zijn voor bergen. :)
Jawel, want je hoeft alleen maar de juiste cassette te kiezen en je bent klaar voor de bergen. Een 12-30 Tiagra cassette kost 21¤. Dus dat is geen reden om een compact aan te bevelen als een of andere fiets met triple toevallig een 11-25 cassette heeft.
pi_127536404
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 21:39 schreef eentwee het volgende:

[..]

Ik niet. 105 was in 2010 hetzelfde als nu. De 10 speed 105 groep (vanaf 2006) is al geweldig, functioneel en qua duurzaamheid weinig minder dan de huidige groepen. Genoeg fietsen te vinden met die groep voor een bescheiden budget (tot 400¤), alleen is de timing wat ongelukkig. Iedereen wil opeens fietsen nu het zomer is.

[..]

Jawel, want je hoeft alleen maar de juiste cassette te kiezen en je bent klaar voor de bergen. Een 12-30 Tiagra cassette kost 21¤. Dus dat is geen reden om een compact aan te bevelen als een of andere fiets met triple toevallig een 11-25 cassette heeft.
Dus de cassette zegt meer dan hetgene wat voor ligt. Precies wat ik zeg. ;)
pi_127536495
Je hoeft eigenlijk alleen met een compact te rijden als je bang bent voor lul te staan met een triple. Of als je je druk maakt om de Q-factor.
pi_127536568
@RB66 Nee want er zijn genoeg mensen voor wie 34/30 te zwaar is. En 30/30 of 28/30 is dan een stuk lichter. Met een triple heb je meer flexibiliteit en als je eenmaal een compact hebt kun je weinig anders dan naar boven stoempen.
pi_127536647
Ik zag op tv met Alpe d'HuZes bijna iedereen omhoog gaan met een te groot verzet. Weet niet hoeveel van hen een 34x28 aan het rondtrappen waren dat voor hen te groot was.

Maar dat kun je dan weer compenseren met een 32 achter. Maar wie heeft dat?
pi_127536745
Jep, veelal een compactje aangesmeerd gekregen want "hetzelfde bereik als met een triple!". Er doen natuurlijk ook veel mensen aan mee die weinig getraind hebben of fysiek beperkt zijn.
pi_127536752
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 21:45 schreef eentwee het volgende:
@RB66 Nee want er zijn genoeg mensen voor wie 34/30 te zwaar is. En 30/30 of 28/30 is dan een stuk lichter. Met een triple heb je meer flexibiliteit en als je eenmaal een compact hebt kun je weinig anders dan naar boven stoempen.
Klopt. Maar ik wil gewoon stellen dat een triple niet zonder meer het beste is voor de bergen. Dat is veel meer afhankelijk van je cassette. :)
pi_127536942
Een triple is wel het beste voor de bergen maar het kan zijn dat je nog je cassette moet aanpassen ;) Ok, we begrijpen elkaar wel ;)
pi_127536944
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 21:49 schreef eentwee het volgende:
Jep, veelal een compactje aangesmeerd gekregen want "hetzelfde bereik als met een triple!". Er doen natuurlijk ook veel mensen aan mee die weinig getraind hebben of fysiek beperkt zijn.
Is waar, het is ook heel zwaar. Zeker als je meerdere keren omhoog moet. Maar hoeveel vermogen je ook trapt, je trapt beter met een hogere cadens. Kwestie van schakelen totdat je laag genoeg zit.
pi_127537162
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 21:47 schreef Pandarus het volgende:
Ik zag op tv met Alpe d'HuZes bijna iedereen omhoog gaan met een te groot verzet. Weet niet hoeveel van hen een 34x28 aan het rondtrappen waren dat voor hen te groot was.

Maar dat kun je dan weer compenseren met een 32 achter. Maar wie heeft dat?
Ik denk dat zeker 95% van wat ik heb zien fietsen bij AD6 met een triple reed. Heb wel een hoop mensen met een 25 cassette in de problemen gezien...
pi_127537265
30/25 is ook helemaal niet zo licht. 30/30 scheelt 20%. 20% in cadans (bij dezelfde snelheid) of snelheid (bij dezelfde cadans) is echt veel.
pi_127537446
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 15:11 schreef Pandarus het volgende:
Qua tandwielen, een 52 buitenblad is echt iets dat je alleen tijdens het sprinten, meetrappen tijdens het afdalen en sterke wind mee gebruikt. Het is iets dat erg handig is als je een prof bent en in een massasprint zit. Een 50 buitenblad is vaak handiger.

53-39 of 52-38 zijn standard.
(...)
Als je in bergachtig gebeid woont zou je normaal altijd voor een compact moeten gaan.
Dat is 50-34.
(...)
Bijna niemand zal dus een 52 of 53 nodig hebben of lekker vinden. Vraag is dan dus of 50/34 of 50/39(/30).
(...)
En voor de mensen die in Limburg wonen is het natuurlijk ook anders.
Toen mijn oude semi-racefiets nog goed was, zat ik vrijwel altijd op het buitenblad van 52. Samen met de zithoek van dal model en het race-stuur met stadsremmen (dus niet diep bukken of ver reiken), is dat voor mij met mijn beperkingen ideaal. En natuurlijk het lichtgewicht. Dat was niet voor racen en ook niet voor echt lange afstanden, maar voor een plezierig doorrijden over afstanden van 30 tot 60 km. Alleen in een goede groep kon ik verder en harder.

Ik heb me ooit lelijk verkeken op een fietstocht door Zuid-Holland. Door de platte polder, dacht ik, totdat ik daar dus dijk op dijk af moest.

Nu het grote voorblad versleten is, zit ik op 42. Dat betekent dat er meer en kleinere rondjes getrapt moeten worden. Dat vormt een probleem. Niet altijd, maar vaak wel. Moet nu ook veel vaker schakelen. Zag dat daarvan de tandjes ook al aardig afgesleten zijn, dus op termijn het gigantische probleem een nieuwe fiets te moeten kopen, terwijl er waarschijnlijk geen geschikte modellen meer zijn. Waarschijnlijk wel de randonneur, maar die kost zo'n ¤ 2.000 en valt buiten het budget. Ik vraag me dus af wat een randonneuse is en of die nog net binnen het budget gewrongen kunnen worden. Het zou de opvolger van de vroegere semi-racefiets kunnen zijn.

Het is deze fiets, maar dan damesmodel = mixteframe:


op http://www.leonpoels.nl/fietsen/fietsen/batavus.html
pi_127537491
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 21:59 schreef eentwee het volgende:
30/25 is ook helemaal niet zo licht. 30/30 scheelt 20%. 20% in cadans (bij dezelfde snelheid) of snelheid (bij dezelfde cadans) is echt veel.
Ja, dat waren dus waarschijnlijk mensen die zo'n standaard fiets met triple aangesmeerd hebben gekregen "want dat is goed voor in de bergen"

Ik ben met een 30/25 de mur van Huy opgefietst, maar op de Alpe was ik toch wel blij met mijn 28 tandjes...
pi_127537801
Ik geloof dat ik steeds tevredener wordt met mijn keuze voor een 50/39/30 met 12-28.

Kan dat hier op het vlakke dan eventueel aanpassen met een 11-25.

Niet dat ik snel in de alpen zal fietsen. Maar ben wel zwaar en slecht getrained :P En wil volgend jaar toch wel bijv. de AGR en wellicht la chouffe classic doen.
pi_127538327
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:09 schreef muzas het volgende:
Ik geloof dat ik steeds tevredener wordt met mijn keuze voor een 50/39/30 met 12-28.

Kan dat hier op het vlakke dan eventueel aanpassen met een 11-25.

Niet dat ik snel in de alpen zal fietsen. Maar ben wel zwaar en slecht getrained :P En wil volgend jaar toch wel bijv. de AGR en wellicht la chouffe classic doen.
Dan denk ik dat je inderdaad een goede keuze hebt gemaakt. Op de Keutenberg kun je een 30-28 ook wel gebruiken, en op het vlakke rijd je tot een km of 35 prima op een 39 middenblad.
pi_127539276
Ja zo had ik het uiteindelijk toch ook bedacht. Hier op die vlakke polderwegen rijd ik eigenlijk 95% van de tijd op de 39... (heb nu een fitnessfiets eveneens triple, giant is onderweg :P) Met sterke meewind of in een groepje gaat ie op de 50. Maar zodra het heuvel op gaat heb ik toch iets anders nodig dan die 39.

Oftewel. 30 voor klimmen, 39 voor plat, 50 voor als 't snel kan/gaat. Eigenlijk ideaal. Ook als ik ooit ergens kom te fietsen waar ik het neit goed ken... en halverwege zou denken had ik nu maar de 39 of 34 gemonteerd.

Moest me alleen even over het esthetische zetten :P
pi_127539819
quote:
1s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:03 schreef cafca het volgende:

[..]

Ja, dat waren dus waarschijnlijk mensen die zo'n standaard fiets met triple aangesmeerd hebben gekregen "want dat is goed voor in de bergen"

Ik ben met een 30/25 de mur van Huy opgefietst, maar op de Alpe was ik toch wel blij met mijn 28 tandjes...
De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.
pi_127540703
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:39 schreef eentwee het volgende:

[..]

De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.
Ze zullen een algemeen standaardverhaal afsteken.

Daarnaast kan ik niet fietsen op de maat die bij mijn lengte (1m60) hoort, krijg daar scheurende bovenbenen van. Tijdens een vakantie in Zwitserland mocht ik de fiets van de vrouw des huizes lenen, kijk maar in de schuur. Kon hem niet vinden. Ze liep verbaasd mee en wees hem aan. Ik zag alleen maar kinderfietsjes. Ze was stomverbaasd dat ze zelf ook beter fietste toen ik het zadel zo hoog mogelijk gezet had.

Maar jullie rijden wel volgens de tabelmaat, dus op een of andere manier schijnt dat wel te werken bij een deel van de fietsers.
pi_127540763
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:02 schreef Teslynd het volgende:

Toen mijn oude semi-racefiets nog goed was, zat ik vrijwel altijd op het buitenblad van 52.
Wat voor cadens trap je dan? Want met een 52 en een niet al te groot achtertandwiel met 90 rpm ga je behoorlijk hard. Zo 40 km/h denk ik.
pi_127543030
Nou, het was even op toeren komen en dan lekker rustig rondjes draaien, dus met vrijwel onbelaste spieren. Ik ben onhandig met schakelen en start dus wel zwaar. Achterbladen zijn 14-28.

Ik ga echt niet hard, dat is ook niet de opzet. 25km/uur is wel mijn hoogste prestatie geweest.
pi_127543890
Dan moet je met een 52 toch flink langzaam rondtrappen om toch maar op 25 km/h uit te komen. Maar je moet natuurlijk zelf weten wat je fijn vindt. Mijn verhaal ging een beetje uit van mensen die liever sneller rondtrappen, wat ook aangeraden wordt. Zeker als het zwaar wordt.
pi_127544150
Ik heb te weinig spierkracht en doe dus niet aan zo snel mogelijk vooruitkomen of zo hard mogelijk trappen. Met deze fiets doet het mechaniek het werk voor je, als je eenmaal op toeren bent. Is dus wel voor langere afstanden buiten de stad, want stoppen/opstappen is weer belastend.

Met eenzelfde fiets heb ik nog in Zwitserland rondgetoerd, maar dat was niet op steile wegen. Daar voel je wel meteen dat een korte fiets het daar beter doet.
pi_127545424
Juist met een groot verzet trap je meer op spierkracht.
pi_127545594
Deze fiets niet. Alleen bij het starten en dan draaien de pedalen rustig rond. Wel viel het me gelijk op dat je meer met de grote spieren fietst.
Mogelijk dat het daardoor niet aanvoelt als zwaar fietsen.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 08:25:20 #73
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127548699
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 00:37 schreef Teslynd het volgende:
Deze fiets niet. Alleen bij het starten en dan draaien de pedalen rustig rond. Wel viel het me gelijk op dat je meer met de grote spieren fietst.
Mogelijk dat het daardoor niet aanvoelt als zwaar fietsen.
Huh? :P Op jouw fiets trap je minder met spierkracht, dus meer op souplesse, op een groter verzet? Cool, doe mij ook zo een!
pi_127548759
Vreemd verhaal inderdaad. Maar op die fiets lijkt me ook dat een 48 buitenblad ligt, geen 52. Scheelt ook al weer wat. :)
pi_127548805
Nou jah, kan ook wel.. Ken het verloop van die 14-28 cassette niet, maar stel dat ie er ook een 24 in heeft zitten, rijd je met een cadans van 90, op de 52-24 ongeveer 25 km/h.

Maar dan had je wellicht beter voor kunnen schakelen :P
  zaterdag 8 juni 2013 @ 08:47:19 #76
401891 iScream.
Cold as ice!
pi_127548833
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 08:42 schreef muzas het volgende:
Nou jah, kan ook wel.. Ken het verloop van die 14-28 cassette niet, maar stel dat ie er ook een 24 in heeft zitten, rijd je met een cadans van 90, op de 52-24 ongeveer 25 km/h.

Maar dan had je wellicht beter voor kunnen schakelen :P
Hoef je in ieder geval geen bel te kopen, krrrrrrrr :D
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:26:35 #77
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127549949
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:39 schreef eentwee het volgende:

[..]

De eenduidige conclusie moet dan ook zijn dat de meeste fietsenmakers je maar wat aansmeren. Treurig maar waar. Ik ken er maar weinig die geen onzin verkondigen.
Ze verkopen nu eenmaal het liefst wat ze op voorraad hebben. Ik heb over fietsen nog nooit grotere onzin gehoord dan van FM's. En eigenlijk kom ik ook nooit bij die bruto prijzen verkopers. Daarvoor zijn webshops natuurlijk een zegen. Al maken die zich soms ook belachelijk wanneer ze een setje Racing 1 staan aan te bieden voor 1049 euro terwijl die elders op het net open en bloot voor 649 wordt aangeboden, en dat bij meerdere shops.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
  zaterdag 8 juni 2013 @ 10:32:06 #78
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127550015
quote:
0s.gif Op vrijdag 7 juni 2013 22:09 schreef muzas het volgende:
Ik geloof dat ik steeds tevredener wordt met mijn keuze voor een 50/39/30 met 12-28.

Kan dat hier op het vlakke dan eventueel aanpassen met een 11-25.

Niet dat ik snel in de alpen zal fietsen. Maar ben wel zwaar en slecht getrained :P En wil volgend jaar toch wel bijv. de AGR en wellicht la chouffe classic doen.
Voor het vlakke is het veel belangrijker om te zien bij welke cassette tandwielen en middenblad voor, je een zo recht mogelijke ketting lijn hebt. Dat bepaalt voor mij veel meer welke cassette ik hier op het vlakke wil monteren. Zo hou ik niet van een cassette waar geen kransje 18 in zit want ik vind het verschil tussen een 19 en een 17 net te groot om lekker door te kunnen blijven trappen. En dat zowel op het buiten als binnenblad.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_127550083
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 10:32 schreef buzz1291 het volgende:

[..]

Voor het vlakke is het veel belangrijker om te zien bij welke cassette tandwielen en middenblad voor, je een zo recht mogelijke ketting lijn hebt. Dat bepaalt voor mij veel meer welke cassette ik hier op het vlakke wil monteren. Zo hou ik niet van een cassette waar geen kransje 18 in zit want ik vind het verschil tussen een 19 en een 17 net te groot om lekker door te kunnen blijven trappen. En dat zowel op het buiten als binnenblad.
Ben ik wel met je eens idd. Heb nu een 12-27 en nu ligt de ketting netjes recht als ik de 39 gebruik. Herken het gat tussen 19 en 17 wel ja. Vandaar ook het 'eventueel' in mijn eerdere post. Eerst maar eens kijken hoe het werkt met de cassette die er bij zit.
pi_127552296
Kan iemand mij aan een grote wielerzaak helpen, het liefst in de buurt van Twente?

Buiten de regio zit ik aan Vos bij Amsterdam te denken, maar daar lees ik nou niet de beste ervaringen over..

Iemand een suggestie?
pi_127557786
net weer even bij wat fietsenboeren rondgekeken en dat shimano en koga spul is me toch ff te duur, Nu zag ik ook een aantal keer het merk sensa voorbijkomen en dat zag er wel goed uit. Is dat een beetje bekend/goed/betrouwbaar?
There are only 151 Pokémon.
pi_127557902
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 08:42 schreef muzas het volgende:
Nou jah, kan ook wel.. Ken het verloop van die 14-28 cassette niet, maar stel dat ie er ook een 24 in heeft zitten, rijd je met een cadans van 90, op de 52-24 ongeveer 25 km/h.

Maar dan had je wellicht beter voor kunnen schakelen :P
Wat is een cadans?
pi_127557930
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:38 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Wat is een cadans?
Omwenteling van je trapas per minuut. :)
pi_127558018
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:39 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Omwenteling van je trapas per minuut. :)
Dank je. Toen ik die fiets kocht, was er net veel informatie over. Waarschijnlijk om meer mensen op de fiets te krijgen. Tegenwoordig is er natuurlijk nog veel meer informatie, maar te veel te gelijk en door elkaar. En de oude info ben ik kwijt. Nu valt me in, dat randonneurs toen zo duur waren doordat ze van carbon waren en dat was toen bijzonder.

En wat is voorschakelen precies?
pi_127558088
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:42 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Dank je. Toen ik die fiets kocht, was er net veel informatie over. Waarschijnlijk om meer mensen op de fiets te krijgen. Tegenwoordig is er natuurlijk nog veel meer informatie, maar te veel te gelijk en door elkaar. En de oude info ben ik kwijt. Nu valt me in, dat randonneurs toen zo duur waren doordat ze van carbon waren en dat was toen bijzonder.

En wat is voorschakelen precies?
Het wisselen van tandwiel op trapas. :)

Schakelen op je tandwielen aan de voorkant dus.
pi_127558149
Dat was mijn eerste gedachte, maar toen viel me de mogelijkheid van gefaseerd schakelen in.
Nee, vanwege rug- en beenproblemen bevalt fietsen op dat blad van 52 tandjes het beste.

Een paar jaar geleden bleken die van 42-52 weer terug te zijn. Voor welke fietsen was dat dan?
pi_127558349
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 16:47 schreef Teslynd het volgende:
Dat was mijn eerste gedachte, maar toen viel me de mogelijkheid van gefaseerd schakelen in.
Nee, vanwege rug- en beenproblemen bevalt fietsen op dat blad van 52 tandjes het beste.

Een paar jaar geleden bleken die van 42-52 weer terug te zijn. Voor welke fietsen was dat dan?
Dat maak je jezelf alleen maar wijs. Doordat je maar een lage cadans hebt, staat je ketting ook superscheef waarschijnlijk. Je kunt beter voor op het kleinere tandwiel rijden en achter ook wat kleiner. Dan kun je met dezelfde cadans fietsen waarschijnlijk. En je ketting staat minder scheef en slijt daardoor minder. :)

Nu rijd je gewoon voor heel groot en achteren heel groot. Dat is gewoon een slechte rijstijl en totaal niet relevant voor rug en been problemen.
pi_127558501
Met het kleine voorblad moet je zelf je bovenbenen optillen. Daar ligt voor mij het probleem: heel vaak moeten optillen. Dan ben ik snel verzuurd.
pi_127558602
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:01 schreef Teslynd het volgende:
Met het kleine voorblad moet je zelf je bovenbenen optillen. Daar ligt voor mij het probleem: heel vaak moeten optillen. Dan ben ik snel verzuurd.
Onzin. Een cadans van 60 met een snelheid van 25 km/h kun je op zowel het grote als kleine blad rijden voor. Alleen een kwestie van het goede tandwiel achter kiezen.

Je maakt geen omwenteling meer, dus ook echt geen extra kracht met optillen benodigd. Dit zit echt tussen je oren en is gewoon pure nonsens. :)

Zoek maar eens uit wat je precies voor tandwielen hebt voren en achter, dan kun je het via ritzelrechner uitrekenen, of je zet het hier neer en dan reken ik het wel uit voor je.
pi_127558774
Ik heb alleen de voorbladen nageteld. De achterste lukt niet, ben ik ook nooit aan begonnen.
Maar natuurlijk verzin ik het niet dat ik gelijk verzuurd ben, dat is gewoon een defect van me en daardoor heb ik weinig aan de gewone verkoopverhalen. Bij ervaringsverhalen kan ik een betere inschatting maken.
pi_127558965
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:11 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb alleen de voorbladen nageteld. De achterste lukt niet, ben ik ook nooit aan begonnen.
Maar natuurlijk verzin ik het niet dat ik gelijk verzuurd ben, dat is gewoon een defect van me en daardoor heb ik weinig aan de gewone verkoopverhalen. Bij ervaringsverhalen kan ik een betere inschatting maken.
Toch is het onmogelijk dat als je in de praktijk evenveel energie moet verbruiken je op de ene manier sneller verzuurt raakt dan op de andere manier. Dan is het echt een psychisch probleem en geen fysiek probleem.

Nogmaals, zie dat je weet wat voor tandwielen je hebt en het is perfect uit te rekenen.

52x22 is hetzelfde als 39x17 namelijk.
pi_127559405
quote:
1s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:19 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Toch is het onmogelijk dat als je in de praktijk evenveel energie moet verbruiken je op de ene manier sneller verzuurt raakt dan op de andere manier. Dan is het echt een psychisch probleem en geen fysiek probleem.

Nogmaals, zie dat je weet wat voor tandwielen je hebt en het is perfect uit te rekenen.

52x22 is hetzelfde als 39x17 namelijk.
Het gaat niet om de energie maar om de beweging.
pi_127559455
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:38 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Het gaat niet om de energie maar om de beweging.
Welke beweging? Die 60 omwentelingen per minuut? Dat kost evenveel energie bij 25 km/h als je dezelfde tandwielverhouding hebt. En dat kan zowel met het grote als kleine tandwiel voren...
pi_127559477
Nee, wat ik al meerdere malen zei: je moet bij het lichte trappen je bovenbenen meer opheffen. Daarvan krijg ik dan al snel krampbenen. Op het grote voorblad heb ik daar geen last van.
pi_127559510
Ter vergelijking: zwemmen kon ik pas sinds de extra verwarmde zwembaduren. Hoe het moest had ik al veel eerder geleerd maar nooit kunnen toepassen. In feite kan ik dus niet zwemmen.
pi_127559536
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:42 schreef Teslynd het volgende:
Nee, wat ik al meerdere malen zei: je moet bij het lichte trappen je bovenbenen meer opheffen. Daarvan krijg ik dan al snel krampbenen. Op het grote voorblad heb ik daar geen last van.
Nogmaals, dat is onzin. Als je evenveel omwentelingen moet maken om dezelfde snelheid te hanteren, dan maakt het niet uit welk tandwiel dat je voren gebruikt. Het gaat om de verhouding van voren met achter. Er dan helemaal geen sprake van "lichter" trappen. En als je dat gevoel wel hebt, dan is dat psychisch.
pi_127559552
Nou ja, als jij dat wil blijven denken. In elk geval bedankt voor je uitleg.
pi_127559588
Een voorbeeld:

http://www.gear-calculato(...)S&TF=70&UF=2099&SL=2

Als je goed kijkt, dan zie je dat bij een cadans van 70 en een snelheid van 25 km/h ik 3 versnellingen kan kiezen: de 52x19, de 39x14 of de 30x11. Allemaal moet je dan precies dezelfde kracht zetten voor precies dezelfde snelheid met precies dezelfde cadans. Geen enkele versnelling trapt zwaarder of lichter omdat de verhouding hetzelfde is (2.75 ongeveer).

39x14 is dan het beste aangezien de ketting het minst scheef ligt dan.
  zaterdag 8 juni 2013 @ 17:53:57 #99
267333 buzz1291
Never a dull moment
pi_127559711
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 17:45 schreef RealBizkit666 het volgende:

[..]

Nogmaals, dat is onzin. Als je evenveel omwentelingen moet maken om dezelfde snelheid te hanteren, dan maakt het niet uit welk tandwiel dat je voren gebruikt. Het gaat om de verhouding van voren met achter. Er dan helemaal geen sprake van "lichter" trappen. En als je dat gevoel wel hebt, dan is dat psychisch.
Er zijn mensen die het nooit zullen snappen. Hetzelfde als ze lopen te gillen dat ze een triplo mottuh omdat dat lichter fietst. Dan vraag je wat rij je dan achter, en dan zeggen ze 30. Als je dan voorrekent dat 34x34 echt hetzelfde is als 30x30, geloven ze je niet. Wanneer je er dan bij vertelt dat ze ook een andere linker shifter en voorderrie nodig hebben, begint er iets te dagen. In hun portemonnee dan waarschijnlijk.
2015: BUD - SAW - AUH - BKK - CNX - UTH - SIN - KUL - SGN - DAD - HUI - HAN - HKG . . . . . .
pi_127561112
Snap het niet.

Hoe hoger het verzet, hoe harder je op de trappers moet drukken. Hoe meer spierkracht er nodig is. Hoe hoger de cadens hoe meer je de inspanning van de spieren uitspreidt over meer tijd. Als je heel zwaart trapt heb je kortere krachtexplosies.
Met een hogere cadens vaker per minuut een kleinere krachtsinspanning.

Verder kun je inderdaad met verschillende tandwielen hetzelfde of bijna hetzelfde verzet draaien. Dat maakt qua cadens en snelheid niets uit, maar bij een van de twee zal de ketting veel beter liggen.

Verder is er met een ratio 1:1 natuurlijk niets te rekenen.

Dus ja, als je weet dat je 25 km/h gaat en het zijn normale omstandigheden dan kun je met zo een calculator zien welke versnellingen handig zijn. En ook voor amateurs is het beter om normaal met een hogere candens te fietsen. Je hoeft echt niet per se tegen de 100 rpm aan te fietsen. Maar 80 is wel handig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')