abonnement Unibet Coolblue
  zondag 2 juni 2013 @ 09:42:36 #1
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127314900
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertijn)
Diana's mooie moestuin
pi_127315077
Dit ga ik volgen!

Onlangs een paar selders gekocht en de onderste 5 cm een week in een kommetje met water gezet, daarna in een beetje grond + compost. Groeit als kool :). De stengels worden wel nooit zo dik als die in de winkel, maar de smaak is véél sterker.
pi_127316739
De zon komt net op tijd voor onze courgette en pompoen. Die waren aan het wegkwijnen.

Tot nu toe al geoogst:
Sla
Rucola
Spinazie
Radijsjes
Asperges
Raapstelen

O+

De bleekseldery die ik thuis aan het voorkweken ben, laat nu de eerste blaadjes zien. :)
  zondag 2 juni 2013 @ 12:17:48 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127317216
Ik wil ook wat groente in mijn tuin maar geen aparte moestuin. Wat groeit makkelijk tussen andere planten?
Resistance is futile.
  zondag 2 juni 2013 @ 12:29:35 #5
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127317458
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:17 schreef Seven. het volgende:
Ik wil ook wat groente in mijn tuin maar geen aparte moestuin. Wat groeit makkelijk tussen andere planten?
Vrijwel alles. Heb je al eerdere ervaring met moestuinieren?
  zondag 2 juni 2013 @ 12:30:17 #6
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127317470
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:29 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Vrijwel alles. Heb je al eerdere ervaring met moestuinieren?
Nee, alleen mijn bieslook is redelijk succesvol. :P
Resistance is futile.
  zondag 2 juni 2013 @ 12:32:43 #7
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127317526
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:30 schreef Seven. het volgende:

[..]

Nee, alleen mijn bieslook is redelijk succesvol. :P
Dan zou ik beginnen met wat slaplantjes te kopen en op te kweken. Boontjes zijn ook wel makkelijk te doen; stok in de grond, boontjes ernaast en wachten maar.
En andere kruiden die je vaak gebruikt natuurlijk.
pi_127317555
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:17 schreef Seven. het volgende:
Ik wil ook wat groente in mijn tuin maar geen aparte moestuin. Wat groeit makkelijk tussen andere planten?
Radijsjes en spinazie groeien heel gemakkelijk. Gewoon wat zaadjes halen en een rijtje uitstrooien.
Je kunt ook plantjes halen (bijvoorbeeld een koolplantje, sla of tomaat) en die gewoon tussen je andere planten zetten. :)

Edit: wat Erasmo zegt :P
  zondag 2 juni 2013 @ 12:34:59 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127317568
Zaden doen het zelden goed in mijn tuin, ik zal eens wat plantjes aanschaffen dan.
Resistance is futile.
  zondag 2 juni 2013 @ 12:36:13 #10
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127317598
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:34 schreef Seven. het volgende:
Zaden doen het zelden goed in mijn tuin, ik zal eens wat plantjes aanschaffen dan.
Een heleboel dingen kun je beter binnen voorplanten, dan heb je meer controle over de omstandigheden.
pi_127317646
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:34 schreef Seven. het volgende:
Zaden doen het zelden goed in mijn tuin, ik zal eens wat plantjes aanschaffen dan.
Ligt er wel een beetje aan wat voor grond je in je tuin hebt liggen.
Als die heel arm is, kun je voor de gedeeltes waar je wat groente zet, wat nieuwe grond neerleggen.
  zondag 2 juni 2013 @ 12:45:22 #12
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127317810
Koolsoorten doen het vaak ook heel leuk "tussen de overige planten".

Hier hangt nu het hele moestuingedeelte vol met aluminium slingers en slierten om de vreet-vogels te verjagen. Geen gezicht maar het moet maar.

Ook hier willen de pompoen en courgette liever terug de grond in kruipen als groeien, ik hoop dat het zonnetje wat gisteravond pas laat doorbrak ze de komende dagen gaat helpen.
De spinazie raced wel de grond uit buiten, en in de kas groeit alles als de spreekwoordelijke "kool" ;).

Misschien moet ik daar al zonweringsdoek voor gaan halen.....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 2 juni 2013 @ 12:49:10 #13
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127317912
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:38 schreef YogaLove het volgende:

[..]

Ligt er wel een beetje aan wat voor grond je in je tuin hebt liggen.
Als die heel arm is, kun je voor de gedeeltes waar je wat groente zet, wat nieuwe grond neerleggen.
Wat compost door de grond scheppen.
pi_127317934
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:17 schreef Seven. het volgende:
Ik wil ook wat groente in mijn tuin maar geen aparte moestuin. Wat groeit makkelijk tussen andere planten?
Wel geen groente maar ook goed bruikbaar in thee of bij desserts: munt. Ik heb zo'n bio-muntplant uit de winkel in de grond gestopt nadat 'ie vrijwel volledig kaalgeplukt was. Is beginnen schieten, heeft de winter overleefd en is nu (1 jaar later) een mooie bos munt geworden. Het belangrijkste bij die planten is dat de wortelstok (ondergrondse 'stengel') intact blijft. Dan groeit dat vanzelf. Misschien zelfs te goed.
  zondag 2 juni 2013 @ 12:51:55 #15
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127317991
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:50 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Misschien zelfs te goed.
Uhuh....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_127318028
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:51 schreef fietsie het volgende:

[..]

Uhuh....
'T is ook wel relatief makkelijk in te perken. Steek gewoon de wortelstok door en trek eventueel wat uit en je bent klaar. Of je plant 't in een pot met wat aarde en eventueel wat compost.
  zondag 2 juni 2013 @ 19:30:56 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127329930
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:50 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Wel geen groente maar ook goed bruikbaar in thee of bij desserts: munt. Ik heb zo'n bio-muntplant uit de winkel in de grond gestopt nadat 'ie vrijwel volledig kaalgeplukt was. Is beginnen schieten, heeft de winter overleefd en is nu (1 jaar later) een mooie bos munt geworden. Het belangrijkste bij die planten is dat de wortelstok (ondergrondse 'stengel') intact blijft. Dan groeit dat vanzelf. Misschien zelfs te goed.
Yupyup, munt heb ik en die laat ik lekker woekeren omdat ik het buiten lekker ook een leuke plant vindt. Ik heb het vorig jaar wel tot de grond toe af moeten knippen wegens muntroest. Munt houdt van vocht dus vorig jaar deed 'ie het beter dan nu.
Resistance is futile.
  zondag 2 juni 2013 @ 19:32:24 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127329973
Ik zie hier courgette en pompoen voorbij komen, gebruik ik allebei en ik bedenk me net dat we 2m2 over hebben nu we besloten hebben om dat niet te betegelen. Is het makkelijk buiten te zaaien? Of ben ik er al te laat mee dit jaar?
Resistance is futile.
pi_127332468
Je kant het bij de tuincentra als kiemplantje kopen.
pi_127333231
Mijn hele bieslook vol luis :(
Hele plant weggesmeten en lucifers in alle overgebleven potten gestopt. Nog meer tips?
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
  zondag 2 juni 2013 @ 22:24:26 #21
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127338632
Ik heb de boosdoener betrapt! Het is een merel!!!

Domme ding plukt blaadjes van mijn net gepote plantjes (lavendel, munt enz enz) en vliegt ermee naar zijn nestje onder de dakpannen....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 2 juni 2013 @ 22:35:59 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127339265
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:24 schreef fietsie het volgende:
Ik heb de boosdoener betrapt! Het is een merel!!!

Domme ding plukt blaadjes van mijn net gepote plantjes (lavendel, munt enz enz) en vliegt ermee naar zijn nestje onder de dakpannen....
Beter alternatief aanbieden: veel vogels zijn gek ophondenhaar.
Resistance is futile.
  maandag 3 juni 2013 @ 10:26:33 #23
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127350611
quote:
2s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:35 schreef Seven. het volgende:

[..]

Beter alternatief aanbieden: veel vogels zijn gek ophondenhaar.
Maar ik niet op de (geur van) honden...
En dan druk ik het zeer netjes en sociaal correct uit...

Denk dat ik maar wat stro ga neerleggen, kijken of ze dat wellicht ook interessant vinden.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  maandag 3 juni 2013 @ 10:39:32 #24
35189 Troel
scherp en bot
pi_127350938
En anders gewoon draadjes. Bolletje wol, draadjes van knippen en dat in zo'n mezenbolhouder doen ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_127350959
Ik heb laatst ook ergens gelezen dat ze draadjes wol gebruiken. Als je dat in huis hebt, kun je dat misschien proberen. Stukjes van 5 cm ofzo. :)
pi_127350978
quote:
7s.gif Op maandag 3 juni 2013 10:39 schreef Troel het volgende:
En anders gewoon draadjes. Bolletje wol, draadjes van knippen en dat in zo'n mezenbolhouder doen ;)
gmta :D
  maandag 3 juni 2013 @ 10:42:10 #27
35189 Troel
scherp en bot
pi_127351002
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 3 juni 2013 @ 11:04:36 #28
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127351555
quote:
OMG. Hmz, ik zie mijn dochtertje (3) al concurreren met die vogel....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_127353886
Wij zijn vorig weekend verhuisd, naar een appartementje met een kleine tuin. Nu wil ik een stuk daarvan gebruiken als groente tuin. Ik heb geen ervaring, whatsoever. Wat kan ik zo laat in het jaar nog zaaien qua kruiden/groente? Dingen als courgette, paprika, sla, spinazie, kan dat nog? En basilikum, munt, rozmarijn, tijm?

De tuin ligt op het oosten, maar omdat we in Zweden wonen komt de zon al erg vroeg op, en heeft hij nu van zo'n uur of 3 's nachts tot een uur of 11 de zon...

Ben benieuwd wat jullie adviseren!
pi_127354212
Daglicht bepaalt de groei.
In NL kan je volop kiemplantjes kopen. Dat is erg handig voor beginners. Ook kruiden in beginfase. Of kruidenpotten in de supermarkten, maar die zijn hydroponisch gekweekt = in waterbakken. De meeste mensen houden die niet goed leven in potjes aarde.
  maandag 3 juni 2013 @ 12:29:52 #31
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127354429
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:14 schreef Jagärtrut het volgende:
Wij zijn vorig weekend verhuisd, naar een appartementje met een kleine tuin. Nu wil ik een stuk daarvan gebruiken als groente tuin. Ik heb geen ervaring, whatsoever. Wat kan ik zo laat in het jaar nog zaaien qua kruiden/groente? Dingen als courgette, paprika, sla, spinazie, kan dat nog? En basilikum, munt, rozmarijn, tijm?

De tuin ligt op het oosten, maar omdat we in Zweden wonen komt de zon al erg vroeg op, en heeft hij nu van zo'n uur of 3 's nachts tot een uur of 11 de zon...

Ben benieuwd wat jullie adviseren!
Ik zou persoonlijk even rondneuzen in de grote warenhuizen / tuincentra naar voorgekweekt spul.
Moet eerlijk zeggen dat ik tijdens mijn vakanties in Zweden vooral naar de gereedschap-aspecten heb gekeken in die zaken, en me niet zo heb verdiept in plantjes...

Courgette, tomaat e.d. staat hier nog maar net buiten, kou enzo he, terwijl het in grote delen van Zweden natuurlijk al heerlijk weer is geweest ;)

Als je voorgekweekt kunt vinden dan kun je die in de volle grond zetten, als je nu gaat zaaien zou ik iets versieren met glas / plastic om er een beetje tempo in te krijgen.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_127355277
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:29 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik zou persoonlijk even rondneuzen in de grote warenhuizen / tuincentra naar voorgekweekt spul.
Moet eerlijk zeggen dat ik tijdens mijn vakanties in Zweden vooral naar de gereedschap-aspecten heb gekeken in die zaken, en me niet zo heb verdiept in plantjes...

Courgette, tomaat e.d. staat hier nog maar net buiten, kou enzo he, terwijl het in grote delen van Zweden natuurlijk al heerlijk weer is geweest ;)

Als je voorgekweekt kunt vinden dan kun je die in de volle grond zetten, als je nu gaat zaaien zou ik iets versieren met glas / plastic om er een beetje tempo in te krijgen.
ja, voorgekweekt is wel te vinden. dan is het geen probleem dat ik relatief laat in het seizoen ben?

En het is hier inderdaad lekker weer geweest, we hebben de 25 graden al aangetikt!
  maandag 3 juni 2013 @ 12:56:22 #33
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127355411
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:52 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ja, voorgekweekt is wel te vinden. dan is het geen probleem dat ik relatief laat in het seizoen ben?

En het is hier inderdaad lekker weer geweest, we hebben de 25 graden al aangetikt!
Ik zou persoonlijk de gok wagen, je hebt het niet over enorme bedragen en met een paar weekjes dat weer wat jullie al gehad hebben en goed mest/water geven groeit het als een gekke...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_127355587
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:56 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik zou persoonlijk de gok wagen, je hebt het niet over enorme bedragen en met een paar weekjes dat weer wat jullie al gehad hebben en goed mest/water geven groeit het als een gekke...
cool! Ik zie nu dat ik ook zaken online kan bestellen. Nu bestellen, dan hopelijk van de week aan de slag, na het werk. Eerst de toplaag aarde eruit denk ik, en dan nieuwe grond erin en planten maar.
  maandag 3 juni 2013 @ 13:02:23 #35
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127355635
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:01 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

cool! Ik zie nu dat ik ook zaken online kan bestellen. Nu bestellen, dan hopelijk van de week aan de slag, na het werk. Eerst de toplaag aarde eruit denk ik, en dan nieuwe grond erin en planten maar.
En dan kunnen we 2e helft van de zomer komen proeven van de verse groenteschotel? :) :) :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_127355716
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:02 schreef fietsie het volgende:

[..]

En dan kunnen we 2e helft van de zomer komen proeven van de verse groenteschotel? :) :) :)
:) wellicht!
pi_127399185
Hallo!

Ik ben lsi, en ik ga in het nieuwe jaar tuinarchitectuur studeren. Ik ben zelf helemaal al bezig met tuinieren - al mijn hele leven -, en ik ben er dol op. Mijn moeder en mijn vader zijn bezeten tuinierders met een grote lap grond met allerlei moestuintjes - van boomgaarden tot de ordinaire huis, tuin en keuken moestuintjes.

Zelf volg ik al een tijdje het nieuwe fenomeen vertical gardening. Ik kwam er een dag geleden achter dat vertical gardening trouwens ook ideaal is voor herb gardening, binnen én buiten.

Ik had wat foto's opgerakeld, en die wilde ik wel met jullie delen! Misschien hebben jullie er wat aan. :)

Example:

Deze staat in de keuken, zodat je altijd verse kruiden in hand bereik hebt! Superleuk, al vind ik het zelf! :P Doet het natuurlijk ook gewoon goed buiten!
pi_127499343
Leuk idee Isi!

Iets heeft mijn allereerste echte aardbei opgegeten :(



Verder zijn al mijn komkommers mors dood. Heb nu nog aardbeien, tomaten en een paar watermeloenen staan. Heb nieuwe komkommers en wat meer watermeloenen gezaaid maar ik denk dat het wat te laat ervoor is.
pi_127501174
quote:
17s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:05 schreef Audreyoot het volgende:
Leuk idee Isi!

Iets heeft mijn allereerste echte aardbei opgegeten :(

[ afbeelding ]

Verder zijn al mijn komkommers mors dood. Heb nu nog aardbeien, tomaten en een paar watermeloenen staan. Heb nieuwe komkommers en wat meer watermeloenen gezaaid maar ik denk dat het wat te laat ervoor is.
Aardbeien? Nu al? :o
Iemand had geen geduld meer zo te zien.
Bij ons staan de bloemen er nog volop op..

Wij hebben onlangs nog komkommer gezaaid (in potjes) omdat die andere door het slechte weer dood waren gegaan. Ik denk dat het nog wel kan.
Watermeloen is een beetje moeilijk, ik heb de ervaring dat het heeeeeeeel lang duurt voor ze ontkiemen, de mijne staan nog steeds binnen op de vensterbank en zien er nog niet sterk uit. Die groeien echt heel langzaam..
pi_127508599
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:34 schreef YogaLove het volgende:

[..]

Aardbeien? Nu al? :o
Iemand had geen geduld meer zo te zien.
Bij ons staan de bloemen er nog volop op..

Wij hebben onlangs nog komkommer gezaaid (in potjes) omdat die andere door het slechte weer dood waren gegaan. Ik denk dat het nog wel kan.
Watermeloen is een beetje moeilijk, ik heb de ervaring dat het heeeeeeeel lang duurt voor ze ontkiemen, de mijne staan nog steeds binnen op de vensterbank en zien er nog niet sterk uit. Die groeien echt heel langzaam..
Ja het verbaasde mij ook maar het was volgens mij een uitzonderingsaardbei want de rest staat nog in de bloemen. Watermeloentjes staan buiten in de kas maar ze zijn zo gevoelig, gaat niet echt hard
  vrijdag 7 juni 2013 @ 07:15:56 #41
35189 Troel
scherp en bot
pi_127508613
Hier lijkt de komkommer ook redelijk dood
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 7 juni 2013 @ 07:52:18 #42
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_127508800
Ik zou een komkommer plantje kopen, flinke voorsprong.
De mijne leeft nog maar staat dan ook in een bak omringd door muren. De komkommer bij mijn oma in de volle grond heeft ook en flinke tik gehad van de kou, vanavond kijken hoe het daar met mijn pompoenen en courgettes gaat. Ik verwacht dat ze heel blij zijn met het mooie weer!
pi_127508852
Ja de courgettes en pompoenen staan er nu helemaal gelukkig bij! :)
Dat had geen paar dagen meer moeten duren...
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:55:07 #44
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127510914
Mijn komkommer in de kas doet het prima, alleen onderin wat gele bladeren en de eerste 2 kwamkwammertjes zijn ook geel...

De aardbeien gaan als een trein (in de kas opgekweekt, nu 3 weken buiten). Eerste aardbeien al gegeten.

De courgettes en pompoenen zijn net als bij anderen een ramp, groeien voor geen meter, 1 kaalgevreten, ze hebben er gewoon geen zin in....

Spinazie en raapstelen op de volle grond komen nu op als een gekke, en ook de radijzen doen het daar aardig.... Vanavond mijn bleekselderij plantjes ruilen voor een grote rabarber ;)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 7 juni 2013 @ 10:08:21 #45
35189 Troel
scherp en bot
pi_127511289
Ik zag ineens dit:



Terwijl ik vond dat ze het slecht deden :P Het warme weer doet wonderen :P

Schril contrast met dat dode staakje ernaast trouwens :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_127528822
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 13:31 schreef lsi het volgende:
Hallo!

Ik ben lsi, en ik ga in het nieuwe jaar tuinarchitectuur studeren. Ik ben zelf helemaal al bezig met tuinieren - al mijn hele leven -, en ik ben er dol op. Mijn moeder en mijn vader zijn bezeten tuinierders met een grote lap grond met allerlei moestuintjes - van boomgaarden tot de ordinaire huis, tuin en keuken moestuintjes.

Zelf volg ik al een tijdje het nieuwe fenomeen vertical gardening. Ik kwam er een dag geleden achter dat vertical gardening trouwens ook ideaal is voor herb gardening, binnen én buiten.

Ik had wat foto's opgerakeld, en die wilde ik wel met jullie delen! Misschien hebben jullie er wat aan. :)

Example:
[ afbeelding ]
Deze staat in de keuken, zodat je altijd verse kruiden in hand bereik hebt! Superleuk, al vind ik het zelf! :P Doet het natuurlijk ook gewoon goed buiten!
Mij lukt het vrijwel niet met kruiden in huis.
pi_127533456
Ik heb hard gewerkt vandaag:



Op dit stuk was het onkruid net zo hoog als aan de zijkanten. Alles eruit getrokken, de grootste wortels verwijderd en omgespit. Nu zitten er in de badwater kruiden en een aardbeienplant, en aan de andere kant zou sla op moeten komen...
pi_127548882
Op donderdag 6 juni 2013 22:05 schreef Audreyoot het volgende:[/b]
Leuk idee Isi!

Iets heeft mijn allereerste echte aardbei opgegeten :(

[ afbeelding ]

Verder zijn al mijn komkommers mors dood. Heb nu nog aardbeien, tomaten en een paar watermeloenen staan. Heb nieuwe komkommers en wat meer watermeloenen gezaaid maar ik denk dat het wat te laat ervoor is.
[/quote]

Same here. Er zat één grote, rode, sappige aardbei aan m'n plantje. En ik had bedacht dat ie nog één dagje moest rijpen. :(

  zaterdag 8 juni 2013 @ 20:16:09 #49
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_127563186
Ik zie ineens overal in de struiken en langs de rivier watplantjes opkomen :D



En in de eigen tuin

Baby watermeloen! O+



En een mini komkommertje O+

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 9 juni 2013 @ 11:28:51 #50
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127576443
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 20:16 schreef Dven het volgende:
Ik zie ineens overal in de struiken en langs de rivier watplantjes opkomen :D

[ afbeelding ]

En in de eigen tuin

Baby watermeloen! O+

[ afbeelding ]

En een mini komkommertje O+

[ afbeelding ]
Mooie foto's!
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_127635679
Yo!
Pompoen en courgette staan nu allemaal in de tuin!
En ook een paar meloenplanten (die al groot genoeg waren).

De paksoi en spinazie zijn al aan het doorschieten..
En de eerste bloemen zijn eindelijk gesignaleerd! O+
  woensdag 12 juni 2013 @ 21:05:15 #52
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_127724237



Baby mandarijntjes :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_127726805
Wat gaaf! :D
pi_127757833
Wat fijn die regen!!! *O* *O* *O*

Oja bijna vergeten, vandaag de eerste aardbeien geplukt! O+
pi_127757914
Zag vanmiddag dat de eerste aardbei een blosje heeft.
pi_127760969
dat is snel!

zo ver zijn ze bij mij nog niet.

Gelukkig komen er nu voorgezaaid wat zaden boerenkool op. Dat wilde in de kas maar niet lukken.
Was al bang dat de zaden te oud zijn verpakking geeft 2012 aan, maar heb ze altijd koel en droog bewaard).
Prei zaden lijken wel niet meer goed te zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 17:58 schreef YogaLove het volgende:
Wat fijn die regen!!! *O* *O* *O*

Oja bijna vergeten, vandaag de eerste aardbeien geplukt! O+
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_127854410
HELP!!! :'( :'( :'(

Knolvoet aan onze zaailingen -O- -O- -O-

We hebben bij het zaaien (in rijtjes in de volle grond) al kalk gestrooid en nu bij het uitplanten zagen we knolvoet aan de wortels.
De paksoi is al eerder in de tuin uitgeplant, niet op gelet, dus we hebben het misschien al zelf verspreid.
Ook de palmkool en koolrabi plantjes die we dus wilden uitplanten zitten onder..
We balen enorm..

Heeft iemand een gouden tip? Ervaringen?

;(
  zondag 16 juni 2013 @ 10:57:38 #58
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127854625
Een ruimere vruchtwisseling aanhouden, voor de rest valt er niks aan te doen.
pi_127854740
Op dat perceel hebben nog nooit kolen gestaan, maar ik lees nu dat ook rucola, raapstelen, radijs tot de kruisbloemigen behoren en een 'waardplant' zijn voor de schimmel.

We hebben overal verspreid rucola, staan (heeft zichzelf vermeerderd). Ook staan er veel raapstelen en radijsjes.

Er zijn dus veel meer planten bij betrokken dan dat we tot nu toe wisten. -O-

Dat wordt dus een nieuwe - zeer strakke- planning maken.

Daar gaat onze prachtige afwisselende tuin.. :{
  FOK!fotograaf zondag 16 juni 2013 @ 20:56:36 #60
148247 taxibabe
pi_127875017
Hoi!

Wij hebben een tomatenplant in de tuin staan. Nu groeit dat ding hartstikke goed (ik had al gelezen dat we moeten 'dieven', dus dat doe ik ook netjes), maar hij wil niet gaan bloeien.

Wat doen we verkeerd? Ik snap er niks van.
  zondag 16 juni 2013 @ 21:56:32 #61
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127879084
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:56 schreef taxibabe het volgende:
Hoi!

Wij hebben een tomatenplant in de tuin staan. Nu groeit dat ding hartstikke goed (ik had al gelezen dat we moeten 'dieven', dus dat doe ik ook netjes), maar hij wil niet gaan bloeien.

Wat doen we verkeerd? Ik snap er niks van.
Wachten. Bloemen komen vanzelf, buiten is het tot nu toe nog veeeeel te koud geweest voor tomaat om tot bloeien te komen.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 16 juni 2013 @ 22:45:33 #62
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_127882425
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:56 schreef taxibabe het volgende:
Hoi!

Wij hebben een tomatenplant in de tuin staan. Nu groeit dat ding hartstikke goed (ik had al gelezen dat we moeten 'dieven', dus dat doe ik ook netjes), maar hij wil niet gaan bloeien.

Wat doen we verkeerd? Ik snap er niks van.
Bij mijn tomatenplanten zie ik ook nog geen bloemen hoor. Die moeten vast nog komen :Y
  FOK!fotograaf zondag 16 juni 2013 @ 23:03:21 #63
148247 taxibabe
pi_127883561
oow k, ik maakte me een beetje zorgen, omdat de aardbeitjes al beginnen te kleuren en de komkommer doet het ook super..

Dan zal ik nog maar wat meer geduld hebben.. :P
pi_127891301
Mijn komkommer gaat juist niet zo hard, terwijl de cherrytomaat al behoorlijke tomaatjes heeft en de gewone 3 of 4 stelen bloemen.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_128116508
Alles groeit als kool.

De tomaten hebben knoppen, ook al zijn sommige plantjes nog maar klein. De komkommer gaat prima. De sla valt niet tegen te eten, dus iedereen die langs komt gaat weg met sla.
De bietjes staan er prachtig bij en de worteltjes ook.
De aardappels zijn al voor de laatste keer aangeaard. Hopelijk wordt het wat. De krulandijvie gaat niet zo geweldig helaas.
De bessenstruiken bloeien of hebben (groene) vruchten. De aardbeien planten zitten ook heel wat aan, alleen zijn ze nog wat groen.
De kruiden doen het ook leuk, behalve de thijm. Daar ligt de kat bijna elke dag wel in met haar achterwerk. Waarom weet ik niet...
  zaterdag 22 juni 2013 @ 16:06:56 #66
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_128119859
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 13:58 schreef Angelfrouk het volgende:
De sla valt niet tegen te eten, dus iedereen die langs komt gaat weg met sla.
Dat is bij ook een beetje het "probleem", inschatten hoeveel je nodig gaat hebben. Ik heb bijvoorbeeld zes kapucijnerplanten maar geen idee hoeveel daar straks aan gaat komen, kun je daar met zijn tweeen van eten? Sla (rucola) haal ik vrijwel dagelijks een flinke lunch vanaf en nog groeit het harder aan dan ik het opeet. En als alle tomaten, paprika's en pepers straks tegelijkertijd volgroeid zijn kan ik wel een pastasaus- en sambalfabriek beginnen. :')
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  zaterdag 22 juni 2013 @ 16:54:07 #67
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128121253
Hier even een update; de meeste dingen groeien nu als een gek ;)









De helft van 3 grote rijen spinazie:



[ Bericht 11% gewijzigd door fietsie op 22-06-2013 18:22:13 ]
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_128125921
quote:
Dat is bij ook een beetje het "probleem", inschatten hoeveel je nodig gaat hebben. Ik heb bijvoorbeeld zes kapucijnerplanten maar geen idee hoeveel daar straks aan gaat komen, kun je daar met zijn tweeen van eten? Sla (rucola) haal ik vrijwel dagelijks een flinke lunch vanaf en nog groeit het harder aan dan ik het opeet. En als alle tomaten, paprika's en pepers straks tegelijkertijd volgroeid zijn kan ik wel een pastasaus- en sambalfabriek beginnen. :')
6 kapucijnerplanten zijn er vrij weinig. 1 maaltje? Niet alle peulen rijpen tegelijk.
Wij hadden verleden jaar een goede tomatenoogst en maakten zelf pastasaus. Daar eten we nu nog van ^O^
pi_128125940
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 16:54 schreef fietsie het volgende:
Hier even een update; de meeste dingen groeien nu als een gek ;)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De helft van 3 grote rijen spinazie:

[ afbeelding ]
Jouw tuin ziet er mooi verzorgd uit, complimenten :Y
pi_128142417
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 16:06 schreef lizardtattoo het volgende:

[..]

Dat is bij ook een beetje het "probleem", inschatten hoeveel je nodig gaat hebben. Ik heb bijvoorbeeld zes kapucijnerplanten maar geen idee hoeveel daar straks aan gaat komen, kun je daar met zijn tweeen van eten? Sla (rucola) haal ik vrijwel dagelijks een flinke lunch vanaf en nog groeit het harder aan dan ik het opeet. En als alle tomaten, paprika's en pepers straks tegelijkertijd volgroeid zijn kan ik wel een pastasaus- en sambalfabriek beginnen. :')
Ja, Ik heb dus te veel. Nou ja, leuke lering voor volgend jaar.
pi_128143272
Het ziet er goed uit in jouw tuin fietsie! O+

Ik heb gister de thuis voorgekweekte bleekselderij in de tuin gezet, het regent nu al de hele ochtend, dus ik denk dat het wel goed gaat komen.

We hebben een overvloed aan sla ook (natuurlijk veel te enthousiast geplant toen het eindelijk kon), aardbeien doen het - in tegenstelling tot vorig jaar - nu super! En ook hebben we een enorme berg peultjes geplukt al. Die groeien hard!

De paksoi en spinazie is nu doorgeschoten, die gaan we later nog zaaien, net als andyvie en radicchio.

@ Angelfrouk: het is niet echt het juiste moment voor andyvie. Misschien ligt het daar aan.
En tym lijkt misschien op kattenkruid, dat je kat erin gaat rollen. Het ruikt wel heerlijk. O+
pi_128143306
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 10:18 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Ja, Ik heb dus te veel. Nou ja, leuke lering voor volgend jaar.
en volgend jaar is het ineens anders omdat het weer anders is. Het ene jaar geven 6 planten heel veel en het volgende bijna niets. Dat is het leuke van tuinieren.
pi_128143381
Oh, en de bonen doen het super goed!
  zondag 23 juni 2013 @ 21:22:12 #74
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128166913
quote:
17s.gif Op zondag 23 juni 2013 11:19 schreef YogaLove het volgende:
Het ziet er goed uit in jouw tuin fietsie! O+

Ik heb gister de thuis voorgekweekte bleekselderij in de tuin gezet, het regent nu al de hele ochtend, dus ik denk dat het wel goed gaat komen.

Thanks!

Ik heb hier ook nog laaaaaaaaadingen voorgekweekte bleekselder plantjes, die moeten de grond maar in. Gister en vandaag is alle spinazie opgegaan, en bijna alle raapstelen.
Dus ik mag weer zaaien en poten ;)

Helaas weet ik niet meer welke voorgetrokken plantjes palmkool zijn, en welke koolrabi. En helaas zijn ze nu nog identiek...
.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_128172416
Wat een mooie tuintjes ^-^
Ik heb aardbeien staan, en wel 2 soorten, in 2 verschillende potten (volgend jaar volle grond).
Nu ben ik alleen wel ff mooi vergeten welke nu de seizoens waren, en welke de doordragers. Kan ik dat nu nog ergens aan zien, behalve tot aan het einde van het seizoen?

Want nu begin ik ook al uitlopers te krijgen die zich in de grond vast aan het zetten zijn :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_128257108
Help! een of andere kat heeft mijn vierkantemetertuintje op 3 hoog ontdekt en loopt er nu steeds in te schijten. Wat kan ik doen om dat beestje uit mijn bak te houden? ;(
  dinsdag 25 juni 2013 @ 22:07:55 #77
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128257329
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 22:03 schreef VGA4xZoom het volgende:
Help! een of andere kat heeft mijn vierkantemetertuintje op 3 hoog ontdekt en loopt er nu steeds in te schijten. Wat kan ik doen om dat beestje uit mijn bak te houden? ;(
Klaarzitten met een emmer water en hem die laten koppen is mijn favoriete manier.
(Niet de emmer dus, maar het water).

Poesje loopt er geen schade van op, maar over het algemeen hebben ze na een keer of 2 wel een redelijke hekel aan de plek waar het gebeurt.
En anders van die stinkende groene "kat weg" biokorrels....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_128259349
Of koffiedrab op je tuintje strooien of peper. :P
pi_128278072
Dank voor jullie tips :)
Ik heb nu weer een ander probleem met de fauna in mijn moestuintje; vogels die mijn tomaten opeten. :{
  woensdag 26 juni 2013 @ 14:04:10 #80
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128279080
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 22:41 schreef YogaLove het volgende:
Of koffiedrab op je tuintje strooien of peper. :P
Koffiedrab is sowieso een goede meststof voor bepaalde planten.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:43 schreef VGA4xZoom het volgende:
Dank voor jullie tips :)
Ik heb nu weer een ander probleem met de fauna in mijn moestuintje; vogels die mijn tomaten opeten. :{
CD of wat alufolie in de planten ophangen helpt vaak wel.

Er zijn vorig jaar wat wortels stiekem achtergebleven in de grond, die zijn nu doorgeschoten en anderhalf meter hoog :P
  donderdag 27 juni 2013 @ 13:27:07 #81
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_128319499
Ik wil ook wat in de tuin gaan planten. Alleen vroeg ik mij af wat nu nog geplant kan worden en leuk is om mee te beginnen? :@
  donderdag 27 juni 2013 @ 13:45:56 #82
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_128320242
Je kan bij de lokale supermarkt / Boerenbond / Intratuin eens kijken voor voorgekweekte plantjes. C1000 heeft op dit moment bijvoorbeeld tomaten, komkommers en paprika's. Bij de Intratuin hebben ze een hele afdeling, "kindereettuintjes" of iets dergelijks, makkelijk te onderhouden spul dat relatief snel iets eetbaars oplevert, aardbeien, sla etc.
Nu nog zaaien is denk ik te laat tenzij je specifiek herfstvarianten pakt.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_128324668
Ja je kan nog late teelt zaaien, bijvoorbeeld paksoi of andyvie, spinazie, sla kan ook nog.
Als je snel bent, kun je nog wat bonen zaaien.
Op zich hebben we nog niet echt veel mooi weer gehad dus wij schuiven alles een beetje op :+
  donderdag 27 juni 2013 @ 18:02:28 #84
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_128329722
Hello there, you nice, green and pinkhearted piece of delicious fruit

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_128330852
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 18:02 schreef Dven het volgende:
Hello there, you nice, green and pinkhearted piece of delicious fruit

[ afbeelding ]
Hello there :9~

Hoe is het met de verhuizing en zijn de meloenen dan al rijp?
  donderdag 27 juni 2013 @ 23:17:52 #86
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_128343614
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 18:31 schreef YogaLove het volgende:

[..]

Hello there :9~

Hoe is het met de verhuizing en zijn de meloenen dan al rijp?
Verhuizing is aanstaande, hopen dat de meloenen het overleven. Ga ze niet achterlaten voor een ander in ieder geval :P
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_128359395




Even twee fotootjes van hoe het er hier voor staat.

Er zitten knoppen in de tomaten, komkommers en de boontjes. De sla groeit de tuin uit. De aardbeien wachten op een beetje zon, net als de rode bessen, taybessen, zwarte bessen, frambozen en braam (ja, 1 braam).
pi_128389251
Zijn er hier mensen die verstand hebben van het snoeien van perzikbomen? En dit een beetje simpel kunnen uitleggen :P

Wij hebben een perzikboom geplant, maar deze begint aan de top nu enorme uitschieters te krijgen, wat kunnen we hier wanneer het beste mee doen?


We willen de boom vooral in de breedte laten groeien en niet zozeer omhoog.
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
pi_128395951
Ik heb begrepen dat snoeien van fruitbomen een delicate kwestie is ivm kans op schimmel. Het zou in oktober/november moeten en niet meer afhalen dan strikt noodzakelijk.

Zelf probeer ik de niet te temmen groeidrang van de magnolia ineffectief te krijgen door knoppen los te rollen. Geen idee of dat voor fruitbomen een optie is. Misschien is elk wondje een risico.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 18:43:10 #90
35189 Troel
scherp en bot
pi_128399149




Zo ziet het er hier uit :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128399215
Courgettes worden opgevreten door de slakken :(
  zaterdag 29 juni 2013 @ 20:15:08 #92
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128401239
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 18:43 schreef Troel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo ziet het er hier uit :)
Kanonne Troel, heb je er gloeilampen bovengehangen ofzo?? Wow!

MIjn courgetteplantjes zijn nog 10x10cm in oppervlak....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 30 juni 2013 @ 07:04:51 #93
35189 Troel
scherp en bot
pi_128413370
Nee :D
Ik heb er wel een tijdje zo'n plastic kas overheen gehad he ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128416687
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:07 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb begrepen dat snoeien van fruitbomen een delicate kwestie is ivm kans op schimmel. Het zou in oktober/november moeten en niet meer afhalen dan strikt noodzakelijk.

Zelf probeer ik de niet te temmen groeidrang van de magnolia ineffectief te krijgen door knoppen los te rollen. Geen idee of dat voor fruitbomen een optie is. Misschien is elk wondje een risico.
Tja, ik lees dus verschillende verhalen op internet en de beschrijvingen zijn niet allemaal even duidelijk :P
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
  zondag 30 juni 2013 @ 14:45:21 #95
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_128420370


Groeit als kool :~
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_128438492
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 12:34 schreef Rockfire het volgende:

[..]

Tja, ik lees dus verschillende verhalen op internet en de beschrijvingen zijn niet allemaal even duidelijk :P
Kan je niet proberen om de jonge twijgen opzij te geleiden? Er zijn bomen die in een soort parasolframe geleid worden. Dat is dan voor de siertuin, maar met de moestuin moet dat natuurlijk ook kunnen. Bij lage appels en peren gebeurt dat ook. Die staan dan op een rij met de takken zijwaarts langs metalen draden opgebonden.
  maandag 1 juli 2013 @ 07:41:33 #97
35189 Troel
scherp en bot
pi_128448615
Alles wat jong is kan toch nog in een eigen vorm gegoten worden?

Ik kwam er gisteren achter dat een van mijn bonen de verkeerde staak wilde pakken :D Die heb ik ook maar eventjes de andere kant op laten gaan ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 6 juli 2013 @ 13:23:44 #98
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_128655353
Mag ik even vertellen hoe gelukkig ik ben met mijn volkstuintje.?

Sinds april dit jaar heb ik dus een volkstuintje en alhoewel niet alles zo geweldig gaat en ook nog een behoorlijk slecht voorjaar gehad hebben. Eet ik me te barsten uit eigen tuin.
Na de spinazie, was het de beurt aan de sla en zomer worteltjes, nu inmiddels de andijvie en de bietjes.Aardbeien , al weken heb ik verse aardbeien. Die op brood en door de vla/yoghurt gaan, kan langzaam geen aardbei meer zien, maar gelukkig zijn mijn kruisbessen bijna plukrijp.
De oogst van mijn rode bessen struikje viel nogal tegen, hoop dat tie volgend jaar wat meer te bieden heeft.
En zo heb ik nog veel meer plezier, bosuitjes, kruiden zoals bieslook,peterselie salie basilicum

Wat mij ook echt opviel was hoe mooi alles is/was. (de sla, de andijvie de bosuitjes, bieten zo groot als tennisballen )In vergelijk met wat er in de supermarkt ligt.(en wat het kost)

Ik lees en kijk hier geregeld mee, en moet zeggen dat de foto's echt wel mooi zijn. ^O^

*)
There is only one religion
  zaterdag 6 juli 2013 @ 13:32:02 #99
35189 Troel
scherp en bot
pi_128655504
Mijn bonen groeien tot over mijn stokken :')
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 7 juli 2013 @ 21:13:07 #100
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_128698842
hier ook bakken en bakken met aarbeien!! het gaat maar door! de aalbessen waren oom een groot succes en vreemd genoeg laten de vogels de bessen redelijk met rust dit jaar. de kardoen is al ruim 23 meter hoog en ook de artisjokken staan er weer mooi bij! :-)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
pi_128701198
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 21:13 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
hier ook bakken en bakken met aarbeien!! het gaat maar door! de aalbessen waren oom een groot succes en vreemd genoeg laten de vogels de bessen redelijk met rust dit jaar. de kardoen is al ruim 23 meter hoog en ook de artisjokken staan er weer mooi bij! :-)
23meter?
  zondag 7 juli 2013 @ 23:44:28 #102
144926 Outpost76
Possie is goed
pi_128705852
zondag 24 juli 2011 18:23 schreef charmed_angel het volgende:
Outpost je bent een held _O_
  maandag 8 juli 2013 @ 06:15:12 #103
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_128710330
quote:
0s.gif Op zondag 7 juli 2013 22:07 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

23meter?
2 meter, was een typo :-)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
  maandag 8 juli 2013 @ 14:30:21 #104
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128720882
De framboos blijft maar opbrengst genereren :9
De bessen zijn verwerkt tot jam, en vandaag of morgen gaan de vroege aardappels eruit.
  woensdag 10 juli 2013 @ 09:33:12 #105
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_128787031
Omdat ik pas sinds dit jaar ontdekt heb hoe lekker de moerbeien in mijn tuin zijn, ben ik nu enthousiast geworden en wil ik meer O+
Ik heb o.a. tomatenplantjes gekregen en wil ook nog blauwe bessen, frambozen, aardbeien en ik heb ook notenboompjes gezien.

weten jullie eigenlijk of de grote tuinketens (Intratuin, Boerenbond, Groenrijk, etc) ook fruit- en notenboompjes verkopen?

Tomatenplantjes:

Links is bijenvoer (reddebijen.nl )

[ Bericht 19% gewijzigd door SEMTEX op 10-07-2013 09:38:45 ]
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  woensdag 10 juli 2013 @ 10:37:19 #106
35189 Troel
scherp en bot
pi_128788659


Deze haalde ik vandaag uit mijn tuintje!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128790096
Gisteren, Tuinbonen, Sla en Rode bessen, Aardappelen, Gourgettes uit de tuin gehaald.
De Komkommer moet nog op gang komen, Bonen nog even een paar rijen bijgezet, waarschijnlijk zijn de eerste bonen die ik gezet had precies goed als ik op vakantie ben :P
Ik had ook een soort sterke rettich staan maar die was mij toch iets te sterk, nu ook nog snel een nieuwe rij gezet hiervan.
Prei heb ik er vorige week ingezet.
Gisteren ook de eerste zomerwortelen eruit gehaald.
Moet zeggen dat ik wel hele mooie fotos voorbij zie komen.
Ik zal ook eens wat fotos maken.
  † In Memoriam † woensdag 10 juli 2013 @ 11:28:03 #108
37843 lady-wrb
kortaf
pi_128790111
quote:
5s.gif Op woensdag 10 juli 2013 09:33 schreef SEMTEX het volgende:
Omdat ik pas sinds dit jaar ontdekt heb hoe lekker de moerbeien in mijn tuin zijn, ben ik nu enthousiast geworden en wil ik meer O+
Ik heb o.a. tomatenplantjes gekregen en wil ook nog blauwe bessen, frambozen, aardbeien en ik heb ook notenboompjes gezien.

weten jullie eigenlijk of de grote tuinketens (Intratuin, Boerenbond, Groenrijk, etc) ook fruit- en notenboompjes verkopen?

Tomatenplantjes:
[ afbeelding ]
Links is bijenvoer (reddebijen.nl )
ik heb bij ranzijn wel hazelnotenboompjes gezien
pi_128804548
Tot mijn schrik zag ik gisteravond ineens dat er mogelijk aardappelziekte in een aantal van onze aardappelplanten was geslagen. Die dus gerooid. Waren vroege aardappels, opbrengst is best al goed qua grootte en hoeveelheid aardappels. Hopelijk kan de rest lekker doorgroeien zonder problemen.
pi_128833901
Ik heb genoeg sla voor een heel weeshuis... De buren eten al weken mee. Iedereen die hier komt gaat weg met sla.
Alle tomaten staan gigantisch in bloei. Dat wordt een berg tomaten (en die lust ik niet eens...).
De komkommer bloeit geweldig, de kruiden doen het prachtig. De taybes, framboos, rode bes en zwarte bes geven ook vruchten. De aardbeien ook, maar daar zit nog wel eens een rotte tussen. De meeste zijn goed en vaak bijna groter dan mijn hand.
De eerste boontjes zitten ook aan de planten en ik heb al wat worteltjes gezien die een kopje boven de grond uitsteken.
De aardappels staan nu zo'n anderhalve meter hoog, als het niet meer is. Ook de andijvie doet het nu prima en de witlof wordt ook steeds groter.
Het enige wat maar niet lukt is de reuze pompoen. Dat is maar een ieniemienie plantje.
De paprika's heb ik al een tijdje niet gezien, die staan ergens tussen het onkruid langs de schutting... :@
  donderdag 11 juli 2013 @ 22:56:14 #111
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128853617
Ik heb geloofik een stevig bemestingsprobleem; alles doet het wel, maar het groeit niet echt en het wordt gelig, niet donkergroen.



Ik heb al bemest met koemestkorrels, maar dat lijkt niet veel uit te maken. Welke soort kunstmest zouden jullie aanbevelen? Gewoon voor "gazon en tuin" of een specifieke mix?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_128855811
vloeibare. dingen als koemestkorrels worden niet direct opgenomen
pi_128861457
Ik heb doperwtjes kunnen oogsten :o Echt totaal onverwacht, want ik heb 0 tijd gehad en de boel maar de boel gelaten (op water geven na). Echt tof _O_

Zijn er nog dingen die je op dit moment kan zaaien? :@
pi_128861496
quote:
10s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:56 schreef fietsie het volgende:
Ik heb geloofik een stevig bemestingsprobleem; alles doet het wel, maar het groeit niet echt en het wordt gelig, niet donkergroen.

[ afbeelding ]

Ik heb al bemest met koemestkorrels, maar dat lijkt niet veel uit te maken. Welke soort kunstmest zouden jullie aanbevelen? Gewoon voor "gazon en tuin" of een specifieke mix?
GEEN kunstmest :P .
Wij gebruiken "organische mest voor groente en kruiden" van DCM.
http://www.dcm-info.nl/ho(...)groenten-en-kruiden/

Wel oppassen voor verbranding.
pi_128861517
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 09:00 schreef Puala het volgende:
Ik heb doperwtjes kunnen oogsten :o Echt totaal onverwacht, want ik heb 0 tijd gehad en de boel maar de boel gelaten (op water geven na). Echt tof _O_

Zijn er nog dingen die je op dit moment kan zaaien? :@
Zo uit het blote hoofd: Sla, andijvie, spinazie, paksoi, radijs, radicchio. En kruiden kunnen altijd.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 09:19:54 #116
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128861778
En kool voor aanstaande winter.

quote:
10s.gif Op donderdag 11 juli 2013 22:56 schreef fietsie het volgende:
Ik heb geloofik een stevig bemestingsprobleem; alles doet het wel, maar het groeit niet echt en het wordt gelig, niet donkergroen.

[ afbeelding ]

Ik heb al bemest met koemestkorrels, maar dat lijkt niet veel uit te maken. Welke soort kunstmest zouden jullie aanbevelen? Gewoon voor "gazon en tuin" of een specifieke mix?
Je foto doet het niet hier.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 10:10:19 #117
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128862816
quote:
Je foto doet het niet hier.
Heee da's gek. Hij is gehost bij mijnalbum.nl dus ik heb er verder geen invloed op....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 10:24:05 #118
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128863119
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 09:00 schreef Puala het volgende:
Ik heb doperwtjes kunnen oogsten :o Echt totaal onverwacht, want ik heb 0 tijd gehad en de boel maar de boel gelaten (op water geven na). Echt tof _O_

Zijn er nog dingen die je op dit moment kan zaaien? :@
Ik heb laatst nog spinazie gezaaid, kwam prima op :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 12 juli 2013 @ 11:00:27 #119
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128864025
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 10:10 schreef fietsie het volgende:

[..]

Heee da's gek. Hij is gehost bij mijnalbum.nl dus ik heb er verder geen invloed op....
Nu doet ie het opeens wel :')

Ik denk dat brandnetelgier in deze situatie uitkomst biedt.
pi_128874722
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 11:00 schreef Erasmo het volgende:

[..]

brandnetelgier
Oh sh.t ja die staat bij ons ook nog ergens te stinken. Die moet bij de tomaten binnenkort :|W
  vrijdag 12 juli 2013 @ 16:23:39 #121
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128876068
Het mag dan wel als de neten stinken maar het werkt wel supergoed.
  vrijdag 12 juli 2013 @ 20:18:38 #122
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128884930
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 11:00 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Nu doet ie het opeens wel :')

Ik denk dat brandnetelgier in deze situatie uitkomst biedt.
Hmz, moet ik nodig op zoek naar brandnetels ;)
Ik heb een doos Biologische meststof gekregen van mijn eega. Verpakking lezend is het beendermeel, vismeel en gemalen veren...
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_128886843
quote:
10s.gif Op vrijdag 12 juli 2013 20:18 schreef fietsie het volgende:

[..]

Hmz, moet ik nodig op zoek naar brandnetels ;)
Ik heb een doos Biologische meststof gekregen van mijn eega. Verpakking lezend is het beendermeel, vismeel en gemalen veren...
_O-
Op mijn verpakking ook, bloedmeel, hoefmeel, haarmeel etc etc :')
pi_128929170
Vraagje:

Ik heb nu voor de tweede keer basilicum gezaaid (binnen op de vensterbank) en er kwamen allebei de keren (groene?) luizen in, de bladeren plakken en zien er erg vies uit.

Iemand een tip hoe ik het wel kan kweken? :*
  zondag 14 juli 2013 @ 12:12:22 #125
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128929658
Ik koop gewoon altijd zo'n pot uit de supermarkt, kost een euro en je kan er de hele zomer mee door.
pi_128930520
Gisteren in Duitsland bij Kaufland kruidenplantjes voor 99ct; Chocolademunt, Marokkaanse Munt, Thaise Munt, citroenmelisse, aardbeienmunt :?
Ook de laatste aardappels gerooid, best goede oogst en ernstige ziekte volgens mij voorkomen.
pi_128932800
quote:
0s.gif Op zondag 14 juli 2013 12:12 schreef Erasmo het volgende:
Ik koop gewoon altijd zo'n pot uit de supermarkt, kost een euro en je kan er de hele zomer mee door.
Ja eigenlijk is dat ook net zo makkelijk.

Hoe komt die luis er eigenlijk in binnen?

Wij hebben ook ananasmunt, appelmunt. Ik proef niet echt verschil.
  zondag 14 juli 2013 @ 17:50:37 #128
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128941829
Paar maanden geleden 1 aardappel in een paar autobanden gedaan met halfklare compost en voor de rest niks meer aan gedaan, het resultaat:

  maandag 15 juli 2013 @ 22:45:26 #129
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_128987582
Ziet er goed uit, geniet er van. Aardappelen uit eigen tuin zijn heerlijk.. Heb ook van t weekend de eerste aardappelen eruit gehaald.

Ik heb afgelopen winter op de helft van m'n tuin compost gedaan. Mijn aardappelen'veldje' ligt voor de helft op het gebied mét compost en voor de helft op het gebied zonder compost en het verschil is echt merkbaar. De planten zijn gewoon een stuk groter op het stuk met compost en er zitten meer aardappelen per plant in de grond.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  maandag 15 juli 2013 @ 22:50:40 #130
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128987834
Lekker dat ze zijn :9 Ik vind het wel handig kweken in die banden, je hebt er geen omkijken naar en als je gaat oogsten hoef je alleen maar de toren om te gooien.

Over compost gesproken, er heeft zich een mierennest gevestigd in mijn compostbak, kan dat kwaad?
pi_128995862
quote:
0s.gif Op maandag 15 juli 2013 22:50 schreef Erasmo het volgende:
Lekker dat ze zijn :9 Ik vind het wel handig kweken in die banden, je hebt er geen omkijken naar en als je gaat oogsten hoef je alleen maar de toren om te gooien.

Over compost gesproken, er heeft zich een mierennest gevestigd in mijn compostbak, kan dat kwaad?
Het is vooral heel erg onhandig. Bij het verstoren van het nest gaan de mieren bijten. En dat is echt niet fijn.
Meestal schep ik de eieren en de mieren eruit en breng ze naar een plek waar ze geen last geven.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:20:58 #132
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_129018529
Ik heb er op zich geen last van maar wat ik me afvraag is of ze het compostproces verstoren.
pi_129072993
LOL...

Ik dacht toch echt dat ik 1 rode bes en 1 zwarte bes had. Foutje... Het zijn twee zwarte bessen.
En de gele framboos blijkt een rode framboos te zijn. Toch stiefmama nog eens lief aankijken voor een gele framboos en een rode bes voor volgend jaar.
pi_129122065
Waah!
Tegelijkertijd een overvloed hebben aan peultjes, courgettes én boontjes. *O*
En de druiven en tomaten zijn ook bijna rijp. :D
  maandag 22 juli 2013 @ 16:49:50 #135
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_129224594
Vandaag eens een beginnetje gemaakt voor een echte verzameling fruit,groente en kruiden voor in de tuin:


(herfstframboos en basilicum)


Oost Indische kers en knoflook


Stevia en aardbeienplantjes & blauwe bessen
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  dinsdag 23 juli 2013 @ 21:03:01 #136
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_129266714
Het mag wel weer eens gaan regenen, de regenton is hier al veels te lang leeg..
  dinsdag 23 juli 2013 @ 23:06:20 #137
277627 Seven.
We are Borg.
pi_129272185
Pompoen anyone? Ik heb er 3 en ze gaan hard!
Resistance is futile.
  woensdag 24 juli 2013 @ 00:11:45 #138
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_129274991
quote:
14s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 23:06 schreef Seven. het volgende:
Pompoen anyone? Ik heb er 3 en ze gaan hard!
Hier ook. Rare planten altijd. De eerste 4-6 weken als ze zijn gekiemd lijken ze niet te groeien. Tot ze opeens de geest hebben gevonden en enorm hard groeien en hun 'tentakels' met centimeters per dag zich door te tuin verspreiden.

Het heeft hier vanavond een uur 2 lang enorm hard geregend. Heerlijk!. Eindelijk even niet meer op en neer rennen met gieters.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_129282005

komkommer


tomaat

Ze zijn nog klein, maar ze zijn er :)
  woensdag 24 juli 2013 @ 22:00:33 #140
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_129307495
Leuk Angelfrouk, eigen kweek ;)

Hier even een foto update van de situatie vanavond:



De biologische meststof heeft blijkbaar gewerkt, het schiet de grond uit nu. Helaas is de paksoi doorgeschoten ipv kropjes te worden.



Swiss Chard, boerenkool (beetje vroeg), 2 soorten courgette en een pompoen (links).




Krankzinnige hoeveelheden cherrytomaatjes en bloempjes in de plant.



Komkommers. Al 2 geoogst en op het moment ploppen ze als gekken tevoorschijn.
Gaat een ongelofelijke hoeveelheid water die kas in de afgelopen dagen.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 24 juli 2013 @ 23:06:52 #141
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_129310959
Nu al rode tomaten :o Hier is nog geen speurtje oranje te bekennen ;(
pi_129311164
Ik wil eigenlijk een klein kasje of iets gaan maken.
Hebben jullie er ervaring in, of tips?

(I know, google knows everything... Maar toch)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  woensdag 24 juli 2013 @ 23:23:30 #143
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_129311898
Hoe groot is klein?
  woensdag 24 juli 2013 @ 23:24:56 #144
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_129311967
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:06 schreef Erasmo het volgende:
Nu al rode tomaten :o Hier is nog geen speurtje oranje te bekennen ;(
8 - 10 per dag al.... en ook de eerste vleestomaat hebben we al gegeten.

Maar dit is in een kas he, met 2x per dag water, bijvoeden, en snachts dicht. Dus lekker temperatuurtje voor de tomatinos.
Wel heb ik het dak wit gemaakt om zonnebrand te voorkomen.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 24 juli 2013 @ 23:33:43 #145
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_129312421
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:10 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Ik wil eigenlijk een klein kasje of iets gaan maken.
Hebben jullie er ervaring in, of tips?

(I know, google knows everything... Maar toch)
Goed kijken naar de plek die je over hebt in de tuin, op zoek gaan naar iemand die zijn kas niet meer gebruikt, overnemen voor een zacht prijsje ;)

Zorgen voor een goede stabiele fundering, en zorg dat je er rondom bij kunt (glas vervangen bij breuk e.d.)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_129319424
quote:
0s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:23 schreef Erasmo het volgende:
Hoe groot is klein?
2x2x2 (b/d/h) of 3x3x2 (b/d/h) meter oid.. Veel groter wordt lastig :P

quote:
10s.gif Op woensdag 24 juli 2013 23:33 schreef fietsie het volgende:

[..]

Goed kijken naar de plek die je over hebt in de tuin, op zoek gaan naar iemand die zijn kas niet meer gebruikt, overnemen voor een zacht prijsje ;)

Zorgen voor een goede stabiele fundering, en zorg dat je er rondom bij kunt (glas vervangen bij breuk e.d.)
Hmm dat laatste is iets waar ik niet over nagedacht heb.
Dat is een goeie tip.

Het is ook niet zo dat er binnen 3 maanden iets moet staan, maar zachtjes aan wil ik daar toch eens naar kijken :D
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_129336907
gisteren 1 maaltje boontjes van 3 planten afgehaald. Erg armetierig. Beter dan vorig jaar toen had ik helemaal geen bonen. Worteltjes en broccoli zijn niet opgekomen (wellicht zaad te oud).
Vandaag andijvie eten, die gaan beter.
Wel dit jaar veel lekkere aardbeien. Al met al niet weer een jaar om erg blij van te worden. Kan beter.

De prei moet nog even en ik moet zeer binnenkort nog wat spruitplanten en boerenkool uitplanten, maar het weer zit nog niet mee.
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_129337539


[ Bericht 60% gewijzigd door YogaLove op 25-07-2013 21:25:55 ]
  donderdag 25 juli 2013 @ 20:53:06 #149
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_129343621
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 07:35 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

2x2x2 (b/d/h) of 3x3x2 (b/d/h) meter oid.. Veel groter wordt lastig :P

[..]

Hmm dat laatste is iets waar ik niet over nagedacht heb.
Dat is een goeie tip.

Ik heb aan 1 kant een schutting met de buurvrouw staan, daar komt toch geen zonlicht. Aan die kant heb ik het glas vervangen door houten panelen, waar gereedschap aanhangt en de plant-rekken voor staan. Werkt prima.

En natuurlijk had ik meer diffuus licht binnen gekregen als daar glas had gezeten, maar op deze manier kan ik efficient gebruik maken van de minimale ruimte binnen
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 27 juli 2013 @ 10:03:21 #150
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_129397334
Pffff de komkommers zijn zo groot en zwaar geworden dat de stellage die de plant droeg is ingestort...

Zometeen maar eens even op mijn gemak kijken of er schade aan de plant is, en of ik iets nieuws en stevigers kan bouwen.
Er hangen er inmiddels 8 aan die aan het volgroeien zijn.....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_129397485
Kom je terug van vakantie, is je moestuin zo'n beetje ontploft :T:


Ik had niet verwacht dat het het eerste jaar meteen allemaal zo goed zou gaan in een nieuwbouw-tuin. Volgend jaar de boel toch maar wat meer ruimte geven :P
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
  zaterdag 27 juli 2013 @ 10:11:55 #152
35189 Troel
scherp en bot
pi_129397487
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 17:29 schreef merry77 het volgende:
gisteren 1 maaltje boontjes van 3 planten afgehaald. Erg armetierig. Beter dan vorig jaar toen had ik helemaal geen bonen. Worteltjes en broccoli zijn niet opgekomen (wellicht zaad te oud).
Vandaag andijvie eten, die gaan beter.
Wel dit jaar veel lekkere aardbeien. Al met al niet weer een jaar om erg blij van te worden. Kan beter.

De prei moet nog even en ik moet zeer binnenkort nog wat spruitplanten en boerenkool uitplanten, maar het weer zit nog niet mee.
Ik heb tot nu toe ruim 500 gram eraf gehaald!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 27 juli 2013 @ 10:16:25 #153
35189 Troel
scherp en bot
pi_129397553
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 10:11 schreef Rockfire het volgende:
Kom je terug van vakantie, is je moestuin zo'n beetje ontploft :T:
[ afbeelding ]

Ik had niet verwacht dat het het eerste jaar meteen allemaal zo goed zou gaan in een nieuwbouw-tuin. Volgend jaar de boel toch maar wat meer ruimte geven :P
Ik kwam terug in een half dode tuin omdat de watergever niet was geweest :X
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_129397576
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 10:16 schreef Troel het volgende:

[..]

Ik kwam terug in een half dode tuin omdat de watergever niet was geweest :X
Oei dat is minder -O- Gelukkig hebben wij een hele aardig buurvrouw die het maar wat leuk vond om onze mooie tuin bij te houden. Zelf heeft ze alleen maar gras, omdat dat praktischer is met een hond en kinderen die de boel waarschijnlijk alleen maar zouden vertrappen.
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
  zaterdag 27 juli 2013 @ 10:19:51 #155
35189 Troel
scherp en bot
pi_129397605
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 10:18 schreef Rockfire het volgende:

[..]

Oei dat is minder -O- Gelukkig hebben wij een hele aardig buurvrouw die het maar wat leuk vond om onze mooie tuin bij te houden. Zelf heeft ze alleen maar gras, omdat dat praktischer is met een hond en kinderen die de boel waarschijnlijk alleen maar zouden vertrappen.
Mjah, dit kwam door omstandigheden, maar als ik het geweten had, had ik de buren nog kunnen vragen. Heb een gedeelte echt gewoon uit de tuin kunnen halen, een aantal dingen weten te redden.

Ach en je hebt ineens zulke courgettes (die niet te vreten zijn, klein zijn ze lekkerder, 1200 gram per stuk :') )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_129397607
quote:
10s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 10:03 schreef fietsie het volgende:
Pffff de komkommers zijn zo groot en zwaar geworden dat de stellage die de plant droeg is ingestort...

Zometeen maar eens even op mijn gemak kijken of er schade aan de plant is, en of ik iets nieuws en stevigers kan bouwen.
Er hangen er inmiddels 8 aan die aan het volgroeien zijn.....
Onze komkommerplanten gaan nagenoeg allemaal dood. :{
pi_129397629
Soep maken van die courgettes! O+

Onze tuin gaat zometeen een bak regen krijgen. Dat werd ook hoog tijd. Alles staat er ontzettend droog bij.
  zaterdag 27 juli 2013 @ 10:24:00 #158
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129397687
Mijn hele tuin is gesloopt door de aangereden straathond die ik opgevangen heb. Echt een waardeloos jaar.

Maar goed, volgend jaar een veel grotere tuin, betere voorbereiding, geen muren die instorten en geen straathonden die opvang nodig hebben dus ik kijk nu al weer uit naar het volgende jaar :D

Enige positieve wat er van dit jaar nog over is, is dat ik een avocado heb laten ontspruiten en dat ik binnenkort vast een hoop zonnebloempitten heb :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_129410608
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 10:24 schreef Dven het volgende:
Mijn hele tuin is gesloopt door de aangereden straathond die ik opgevangen heb. Echt een waardeloos jaar.

Maar goed, volgend jaar een veel grotere tuin, betere voorbereiding, geen muren die instorten en geen straathonden die opvang nodig hebben dus ik kijk nu al weer uit naar het volgende jaar :D

Enige positieve wat er van dit jaar nog over is, is dat ik een avocado heb laten ontspruiten en dat ik binnenkort vast een hoop zonnebloempitten heb :')
Zonde van je tuin!
Heb je je watermeloenen nog?
Bij mij verschrompelen de bloemetjes (en vruchtbeginselen) omdat er blijkbaar een bevruchting via een bloem van een andere meloenplant moet plaatsvinden.
Hoe is dat bij jou gegaan?
Zo wordt het hier nooit wat want ik heb hier 1 plant. ;(
  zaterdag 27 juli 2013 @ 19:26:44 #160
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_129411573
Na een extreem valse start in de winter ben ik dit jaar vergeten :') Alle zaadjes liggen nog in de la en de hydroponic-bak ligt nog stof te happen... :{ :X Dan maar weer aan de gang om een nectarineboom te kweken (iemand tips daarvoor?)
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_129412865
Ik dacht dit jaar is iets te proberen door planten op te kweken in een zo klein mogelijk potje(formaat zoals je bijvoorbeeld soms sla in de winkel kan kopen).
Het probleem is echter dat het niet echt werkt... Alleen mijn tomaten,pepers en paprika groeien tot dusver. Sla daar komen zo'n drie blaadjes in en dan stop het met groeien eveneens met kool en komkommers/courgettes die gaan gewoon dood na een bepaald stadium. Zou het kunnen dat de grond te nat of te voedzaam is of toch te weinig licht? (het staat in standaard bemeste potgrond).
Alles staat overigens op de raambank/balkon.
pi_129412942
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 20:21 schreef Straatklinker het volgende:
Ik dacht dit jaar is iets te proberen door planten op te kweken in een zo klein mogelijk potje(formaat zoals je bijvoorbeeld soms sla in de winkel kan kopen).
Het probleem is echter dat het niet echt werkt... Alleen mijn tomaten,pepers en paprika groeien tot dusver. Sla daar komen zo'n drie blaadjes in en dan stop het met groeien eveneens met kool en komkommers/courgettes die gaan gewoon dood na een bepaald stadium. Zou het kunnen dat de grond te nat of te voedzaam is of toch te weinig licht? (het staat in standaard bemeste potgrond).
Alles staat overigens op de raambank/balkon.
Ik denk eerder te weinig plek voor de wortels.
pi_129413069
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 20:24 schreef YogaLove het volgende:

[..]

Ik denk eerder te weinig plek voor de wortels.
Op deze manier:
http://us.123rf.com/400wm(...)white-background.jpg

http://imageshack.us/m/51/3041/sl552203.jpg (copy/paste deze link)

dus aan te weinig plek zou het niet moeten liggen lijkt me. Met tomaten lukt het overigens vrij goed heb ik het idee.
  zaterdag 27 juli 2013 @ 23:14:21 #164
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_129418002
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 20:29 schreef Straatklinker het volgende:

[..]

Op deze manier:
http://us.123rf.com/400wm(...)white-background.jpg

http://imageshack.us/m/51/3041/sl552203.jpg (copy/paste deze link)

dus aan te weinig plek zou het niet moeten liggen lijkt me. Met tomaten lukt het overigens vrij goed heb ik het idee.
Zet ze in een cm of 3 met water. Dan zal het wel lukken denk ik :)

Edit: zorg ook voor voldoende voedingsstoffen
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
  zondag 28 juli 2013 @ 08:35:31 #165
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129426639
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 juli 2013 18:40 schreef YogaLove het volgende:

[..]

Zonde van je tuin!
Heb je je watermeloenen nog?
Bij mij verschrompelen de bloemetjes (en vruchtbeginselen) omdat er blijkbaar een bevruchting via een bloem van een andere meloenplant moet plaatsvinden.
Hoe is dat bij jou gegaan?
Zo wordt het hier nooit wat want ik heb hier 1 plant. ;(
De watermeloenen zijn opgegeten door de hond die ik opgevangen heb dus ook die zijn er niet meer :'( Geen idee hoe het bij mij is gegaan. Gewoon veel planten bij elkaar op het begin en veel water geven, de rest ging vanzelf :+ Met één plant lijkt dat inderdaad wat lastiger te worden :P
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 28 juli 2013 @ 08:39:53 #166
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_129426655
Dat watergeven kwam gisteren wel goed :P
  zondag 28 juli 2013 @ 09:10:29 #167
277627 Seven.
We are Borg.
pi_129426828
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 08:35 schreef Dven het volgende:

[..]

De watermeloenen zijn opgegeten door de hond die ik opgevangen heb dus ook die zijn er niet meer :'( Geen idee hoe het bij mij is gegaan. Gewoon veel planten bij elkaar op het begin en veel water geven, de rest ging vanzelf :+ Met één plant lijkt dat inderdaad wat lastiger te worden :P
Is hij daarom weer teruggegaan? :P
Resistance is futile.
  zondag 28 juli 2013 @ 09:11:56 #168
277627 Seven.
We are Borg.
pi_129426841
Ik heb sla in de volle grond geprobeerd, niks opgekomen. Maar de pompoen is going stong, volgend jaar courgette proberen.
Resistance is futile.
  zondag 28 juli 2013 @ 09:13:05 #169
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129426846
quote:
10s.gif Op zondag 28 juli 2013 09:10 schreef Seven. het volgende:

[..]

Is hij daarom weer teruggegaan? :P
Onder andere :+

Ik heb momenteel de tijd niet om hem te socialiseren en dergelijke. (ex) vriendin zegt dat ze het niet kan waardoor er niets gebeurde, hond er niet vrolijker op werd en ik zeker ook niet als elke keer er weer iets in de tuin geslopen werd of er weer ergens in huis gezeken werd.

Ik wil me niet ergeren aan een hond terwijl het probleem eigenlijk niet bij hem ligt. Dus dan maar terug :)
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 28 juli 2013 @ 09:14:13 #170
277627 Seven.
We are Borg.
pi_129426853
quote:
0s.gif Op zondag 28 juli 2013 09:13 schreef Dven het volgende:

[..]

Onder andere :+

Ik heb momenteel de tijd niet om hem te socialiseren en dergelijke. (ex) vriendin zegt dat ze het niet kan waardoor er niets gebeurde, hond er niet vrolijker op werd en ik zeker ook niet als elke keer er weer iets in de tuin geslopen werd of er weer ergens in huis gezeken werd.

Ik wil me niet ergeren aan een hond terwijl het probleem eigenlijk niet bij hem ligt. Dus dan maar terug :)
Snap ik, en je hebt Mishka al.. Verdomd lastig om 2 puppies in het gareel te houden.
Resistance is futile.
  zondag 28 juli 2013 @ 09:23:19 #171
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129426918
quote:
2s.gif Op zondag 28 juli 2013 09:14 schreef Seven. het volgende:

[..]

Snap ik, en je hebt Mishka al.. Verdomd lastig om 2 puppies in het gareel te houden.
Als ik er de tijd voor heb geen probleem.. Helaas was het mij op dat moment niet mogelijk. Ik ga straks ook twee weken naar Zweden dus dan kan ik het ook niet.. En aangezien de andere persoon er geen tijd in wil steken.. Is het het beste als hij gewoon weer lekker terug gaat naar z'n oude stek. Hij werd sowieso gemist door z'n vriendinnetje :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  maandag 29 juli 2013 @ 01:02:24 #172
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_129456223
Het noodweer gisternacht heeft mijn tuin destroyed , mijn suikermais wat het zo mooi deed is omgewaait en mijn tomaten liggen nu op een hoopje zelfs de prei staat scheef en mijn tuinbonen liggen plat :'(
Gelukkig hebben een aantal dingen het ook overleeft, maar erg vrolijk werd ik vandaag niet van die aanblik van een verwaaide zwaar getijsterde moestuin. ;(
There is only one religion
  maandag 29 juli 2013 @ 01:05:27 #173
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_129456300
quote:
2s.gif Op zondag 28 juli 2013 09:11 schreef Seven. het volgende:
Ik heb sla in de volle grond geprobeerd, niks opgekomen. Maar de pompoen is going stong, volgend jaar courgette proberen.
Plant niet te veel courgette, die dingen zijn behoorlijk productief, 20 tot 30 cougettes van 1 plant schijnt niet uitzonderlijk te zijn, Van mijn courgette heb ik er al twee gehaald en er komen er nog heel wat aan zag ik.
There is only one religion
pi_129459598
quote:
11s.gif Op maandag 29 juli 2013 01:02 schreef Dance99Vv het volgende:
Het noodweer gisternacht heeft mijn tuin destroyed , mijn suikermais wat het zo mooi deed is omgewaait en mijn tomaten liggen nu op een hoopje zelfs de prei staat scheef en mijn tuinbonen liggen plat :'(
Gelukkig hebben een aantal dingen het ook overleeft, maar erg vrolijk werd ik vandaag niet van die aanblik van een verwaaide zwaar getijsterde moestuin. ;(
:'( jeetje dat is balen.
Waren de tuinbonen nog niet groot genoeg toevallig?
Bij ons is er een mega zonnebloem omgewaaid en wat komkommerkruid afgebroken. Schade vooral aan de bloemen verder en niet aan de groente gelukkig.
  maandag 29 juli 2013 @ 07:44:10 #175
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129459630


In ieder geval weer iets dat groeit in m'n tuin :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_129459705
Avocado? Heb een paar keer geprobeerd maar ik krijg ze niet ontkiemd.
  maandag 29 juli 2013 @ 08:08:00 #177
35189 Troel
scherp en bot
pi_129459790
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 01:05 schreef Dance99Vv het volgende:

[..]

Plant niet te veel courgette, die dingen zijn behoorlijk productief, 20 tot 30 cougettes van 1 plant schijnt niet uitzonderlijk te zijn, Van mijn courgette heb ik er al twee gehaald en er komen er nog heel wat aan zag ik.
Ik had er vier en heb er nu eentje uitgehaald. Maar heb inderdaad al kilo's ervan af kunnen halen (en dan tel ik die gigajoekels van de vakantie even niet mee :P )
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 29 juli 2013 @ 08:09:49 #178
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_129459809
quote:
0s.gif Op maandag 29 juli 2013 07:57 schreef UncleSam het volgende:
Avocado? Heb een paar keer geprobeerd maar ik krijg ze niet ontkiemd.
Avocado ja. Gaat erg traag. Staat al een maand met gemiddeld zo'n 30 graden in de tuin en de barsten kwamen snel maar voor het eindelijk echt wilde ontkiemen..

Nu gaat het wel rap!
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_129515742
Hier gaat de moestuin best goed eigenlijk. Heb al kruisbessen, snijbiet, peentjes, spinazie, rabarber en bietjes geoogst. En eh, koolrabi. Maar daar ben ik wat slordig geweest met inzaaien denk ik :D getuige deze dwarse koolrabi op het terras (doorsnede 1,5 cm nu).

pi_129718184
Afgelopen week aan het aardappel rooien geweest. 1.6 KG uit zo'n zak. Niet slecht, getuige mijn stiefmama die er maar 900 gram uit haalde.
  maandag 5 augustus 2013 @ 16:53:36 #181
35189 Troel
scherp en bot
pi_129720023
Ik heb vandaag een komkommer gezien en hij smaakte erg goed!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_129976512
Tomaten in overvloed, en ook de courgettes en de boontjes doen het super!!

De bleekselderij in de moestuin is na het planten daar nauwelijks gegroeid ;( , terwijl die plantjes die ik thuis in een balkonbak heb gedaan, super groot zijn ondertussen.

Helaas heb ik wel een ziekte in mijn balkonplanten (tripsen?).
Alle bladeren worden grauw en worden weggevreten.
De bleekselderij en meloenplant zijn aangetast.
Iemand tips of het nog te redden is? :{
  zaterdag 17 augustus 2013 @ 22:29:38 #183
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_130179142
Een paar tomatenplanten hebben toch weer die stomme schimmel opgelopen :(
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_130182437
Hoi :) Klein beetje de geest te pakken gekregen op een piepklein balkonnetje. Het begon met een aantal bakken kruiden, maar inmiddels ook pluksla, rucola, veldsla en winterandijvie. Alles in het kader van "niet geschoten is altijd mis". Ben benieuwd of en wat het gaat doen :D
"We need to learn to set our course by the stars, not by the light of every passing ship." - Omar N. Bradley
  dinsdag 20 augustus 2013 @ 13:15:57 #185
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_130271423
Tussenstand hier:

De aardbei is inmiddels op :P Bieslook gebruik ik erg vaak in de salades die ik maak, vanavond wil ik daar eens een Oost Indisch kersje aan toevoegen. De moerbeitjes hebben ons begin deze zomer behoorlijk blij gemaakt :) (net als de merels in de tuin). De moerbeiboom stond hier al toen ik hier kwam wonen: welkome verrassing.

De bieslook, munt en basilicum zijn die van de appie. Er is al 1 bosje bieslook gestorven, de munt doet het erg goed (lekker in de mohito :9 ).

De tomaatjes groeien als een tierelier, want staan in dezelfde rijke turfgrond als de (herfst) frambozen en blauwe bessen, omdat de blauwe bessen deze nodig heeft. Die doen echter vooralsnog weinig.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_130275001
Omdat ik zo snugger was geweest om te besluiten dat de tomaten geen stokken nodig hadden, lagen die dus door de hele tuin verspreid.
Tuin was één grote bende en compleet overwoekerd door tomatenplanten.
Ik heb nu alle takken waar geen tomaten aan zaten verwijderd in de hoop de tomaten die er zijn (véél!) meer zon en lucht te geven. Het lijkt nog een rampgebied, maar ik doe mijn best.
Volgend jaar toch maar stokken plaatsen...
  woensdag 21 augustus 2013 @ 13:50:31 #187
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_130311247
Dit zakje gescoord bij de Action ( :') ) voor 80 cent. Ik dacht: voor 80 cent is het niet erg als dit faalt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toch hoorde ik al iemand die zei dat vooral de boontjes en spinazie bij deze flink de grond uitschieten :D
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  woensdag 21 augustus 2013 @ 13:52:42 #188
277627 Seven.
We are Borg.
pi_130311327
Hoi. Hoeveel pompoenen mag ik verwachten van 1 plant? Ik heb d'r 3 en ze gaan nog steeds als een gek.
Resistance is futile.
  woensdag 21 augustus 2013 @ 13:55:10 #189
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_130311414
:W

Onze tuin is net opgeleverd en wil van een hoekje een groentetuin maken, is er nog iets simpels dat nu nog de grond in kan en wat nog wat oplevert dit jaar :P

/einde domme vraag :@
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  woensdag 21 augustus 2013 @ 14:27:15 #190
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_130312409
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 13:55 schreef Klonk het volgende:
:W

Onze tuin is net opgeleverd en wil van een hoekje een groentetuin maken, is er nog iets simpels dat nu nog de grond in kan en wat nog wat oplevert dit jaar :P

/einde domme vraag :@
Ik heb vorige maand een bakje cherrytomatenplantjes gehad, die doen 't nu nog. Ook de herfstframboos en aardbei zijn nog flink aan het groeien momenteel. En met kruiden zou je ook al kunnen beginnen :)
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_130435333
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 augustus 2013 13:15 schreef SEMTEX het volgende:
Tussenstand hier:
[ afbeelding ]
De aardbei is inmiddels op :P Bieslook gebruik ik erg vaak in de salades die ik maak, vanavond wil ik daar eens een Oost Indisch kersje aan toevoegen. De moerbeitjes hebben ons begin deze zomer behoorlijk blij gemaakt :) (net als de merels in de tuin). De moerbeiboom stond hier al toen ik hier kwam wonen: welkome verrassing.

De bieslook, munt en basilicum zijn die van de appie. Er is al 1 bosje bieslook gestorven, de munt doet het erg goed (lekker in de mohito :9 ).

De tomaatjes groeien als een tierelier, want staan in dezelfde rijke turfgrond als de (herfst) frambozen en blauwe bessen, omdat de blauwe bessen deze nodig heeft. Die doen echter vooralsnog weinig.
Mooi foto-overzicht!
En die moerbei.. (jaloers!).

Wat van de Oostindische kerst doe je door de salade?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 25 augustus 2013 @ 09:16:46 #192
35189 Troel
scherp en bot
pi_130435388
Mijn witte kool is redelijk snel afgevoerd naar een groenbak, zaten helemaal vol met nog niet nader benoemde beestjes :P

Ik ben mijn courgettes inmiddels zat, kan geen courgette meer zien en begin zowaar te hopen dat ze "op" zijn.

De stokslaboon begint aan zijn tweede bloei en de tomaatjes gaan ook zeer goed.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_130436086
quote:
14s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:09 schreef sigme het volgende:

[..]

Mooi foto-overzicht!
En die moerbei.. (jaloers!).

Wat van de Oostindische kerst doe je door de salade?
je kunt de hele bloem eten, lekker pittig. O+
Ook het groene blad is eetbaar maar ik weet niet hoe dat smaakt.
  zondag 25 augustus 2013 @ 10:40:46 #194
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_130436634
quote:
14s.gif Op zondag 25 augustus 2013 09:09 schreef sigme het volgende:

[..]

Mooi foto-overzicht!
En die moerbei.. (jaloers!).

Wat van de Oostindische kerst doe je door de salade?
De bloem :) Smaakt een beetje pittig, waterkersachtig.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_130452123
Ik vind Oostindische kers niet zo erg lekker (blad, bloem). De kersjes dan weer wel, als ze zijn ingelegd (zoals kappertjes, en daar smaken ze dan ook ongeveer naar).

Ik heb vandaag een waanzinnige lading sleedoornpruimen gepit. Ik zal het straks wegen, ik schat een kilo of 7. Ze zijn niet lekker om zo te eten (net-niet-pruimen), maar wel erg lekker voor jam.
En ook nog een grote lading wel lekkere pruimen (reine claude de oulins), kilo of 15?
En een mand appels: Drentse bellefleur.

Voor het avondeten een spitskooltje en wortels.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 25 augustus 2013 @ 21:06:05 #196
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_130456952
Volgens mij ontdekte ik trouwens een soort groene kleine rupsjes bij mijn broccoli :(
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_130458139
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 21:06 schreef SEMTEX het volgende:
Volgens mij ontdekte ik trouwens een soort groene kleine rupsjes bij mijn broccoli :(
Koolvlinderrupsen :Y.

Je had je kolen in een kolenhok kunnen zetten met fijn gaas - als je de vlinders buiten houdt krijg je geen rupsen.

Als je ze per ongeluk meekookt worden ze wil en zijn ze een stuk makkelijker te zien :+.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_130458576
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 21:28 schreef sigme het volgende:
als je de vlinders buiten houdt krijg je geen rupsen.
niet altijd
vlinders kunnen hun eieren ook laten vallen in de vlucht. dan blijven ze hangen boven je planten en laten dan de eieren vallen. daar helpt gaas niet tegen.

[ Bericht 1% gewijzigd door loecje op 26-08-2013 22:02:06 ]
  zondag 25 augustus 2013 @ 22:42:59 #199
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_130461926
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 21:28 schreef sigme het volgende:

[..]

Koolvlinderrupsen :Y.

Je had je kolen in een kolenhok kunnen zetten met fijn gaas - als je de vlinders buiten houdt krijg je geen rupsen.

Als je ze per ongeluk meekookt worden ze wil en zijn ze een stuk makkelijker te zien :+.
Ze zijn sowieso wel goed te zien, vond ik. Het waren er ook maar 2. Ik denk dat ik ze verplaats naar mijn vlinderstruik. Ik las ergens dat je ze kunt bestrijden met gif, maar dat doe ik liever niet.
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_130478686
quote:
0s.gif Op zondag 25 augustus 2013 21:06 schreef SEMTEX het volgende:
Volgens mij ontdekte ik trouwens een soort groene kleine rupsjes bij mijn broccoli :(
Ik heb er heel veel gehad bij mijn bloemkolen. Werd er gek van. De laatste 2 weken valt het mee. Niet veel meer gezien, hoewel de laatste 2 dagen wel een aantal vlinders.
pi_130622654
O moerbeien! Wat een goed idee!
Ik heb een pruimenboom die ontzettend vol hangt, maar ze zijn nog niet helemaal rijp. En ik heb ook al heeeeel veel japanse wijnbessen geoogst deze zomer. En ook de regenboogsnijbiet doet het erg goed.
Verder ben ik van plan om citroenmelisse gelei te maken, want dat groeit allemaal veel te hard. En siroop van mijn citroenthijm, zodat ik daar amandelcakejes mee kan maken. Ik heb ook al lievevrouwebedstro gelei gemaakt en die was heel lekker! En rozensiroop en jam ook. Alleen kwam ik daar een beetje laat achter en nu wil ik nog honderd potten maken, maar er zijn bijna geen rozen meer.
En ik denk dat ik de rest van mijn kruiden maar gewoon ga drogen. Ik heb ook een gigantische chia plant waar ik niet zoveel mee doe, dus die moet ik ook maar drogen en dan geef ik het aan mijn moeder, als chiablad thee.

O en ik kijk echt uit naar mijn gekleurde bieten. Ik vind ze nog iets te klein, maar ik ben zo benieuwd. Ik kom in de winkels namelijk alleen maar chioggia's tegen en heb bijvoorbeeld nog nooit een gele biet gegeten.

Verder heb ik dit jaar jostabessen, snijbonen, wortels, erwten, radijsjes (mix), rode rettich, rucola, tomaten, bladmosterd, roodsteel spinazie en broccoletto geoogst. De gele frambozen moeten nog rijp worden en misschien krijg ik ook nog wel een gojibes! Er zat in ieder geval een bloemetje aan. Maar bij mijn meloenpeer vielen de bloemen er gewoon af en toen gebeurde er niets meer. Geen idee wat daar het probleem was. Oja en ik heb twee rode kool planten die eigenlijk vorig jaar niet zoveel deed, maar nu maken ze opeens een krop!

Ik kijk er nu al naar uit om van de winter, als alles zo donker, kaal en deprimerend is, een hele tuinplanning te maken en te bedenken wat ik allemaal waar ga zetten.
pi_130624399
^ jouw tuin en wat er in groeit klinkt geweldig!!!! O+
pi_130625675
Ja ik vind het ook heel leuk. Soms ga ik onder mijn pruimenboom in de zon liggen en dan ben ik heel gelukkig.
Maar dit is voor het eerst dat ik een tuin heb, dus het is nog wel allemaal heel experimenteel, maar dat maakt het ook wel leuk, want het maakt niet zoveel uit als dingen mislukken. Blijkbaar heb ik ook goede grond want alles groeit keihard. Enige probleem is dat het huis zo oud is dat er geen kranen zitten waar ik een tuinslag op kan krijgen, dus als het warm is loop ik eindeloos heen en weer. Maar ach.
  zondag 1 september 2013 @ 12:09:10 #204
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_130698438
Ik had het de afgelopen 3 dagen vrij druk met schilderwerk in kinderkamertje, dus effies niet in de moestuin geweest. Vanmorgen een inhaalslag gedaan....



De pompoen is inmiddels 15 meter breed, en heeft 6 pompoenen groter dan 30cm eraan. (En ik had er al 4 van meer dan 40cm vanaf gehaald).
Blijkbaar is de mest-beurt na mijn initiele groeiproblemen (zie eerder postings hier) beetje te goed geweest....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  donderdag 5 september 2013 @ 14:41:21 #205
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_130847955
Holy shit :o
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
  donderdag 5 september 2013 @ 14:45:20 #206
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_130848073
quote:
2s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 13:50 schreef SEMTEX het volgende:
Dit zakje gescoord bij de Action ( :') ) voor 80 cent. Ik dacht: voor 80 cent is het niet erg als dit faalt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Toch hoorde ik al iemand die zei dat vooral de boontjes en spinazie bij deze flink de grond uitschieten :D
Lol, alle Action-zaadjes zijn uitgekomen, wie weet eet ik er nog van deze herfst :+

In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_131157315
Vraagje:

Ik had 5 verschillende kleuren paprika's gezaaid. Van elke kleur 2 zaadjes. Daarvan zijn 4 plantjes opgekomen. Nu hebben alle planten groene paprika's. Verkleuren die dingen later nog?
pi_131157749
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 11:18 schreef Angelfrouk het volgende:
Vraagje:

Ik had 5 verschillende kleuren paprika's gezaaid. Van elke kleur 2 zaadjes. Daarvan zijn 4 plantjes opgekomen. Nu hebben alle planten groene paprika's. Verkleuren die dingen later nog?
l

Ja!
  zaterdag 14 september 2013 @ 11:42:32 #209
277627 Seven.
We are Borg.
pi_131157877
quote:
10s.gif Op zondag 1 september 2013 12:09 schreef fietsie het volgende:
Ik had het de afgelopen 3 dagen vrij druk met schilderwerk in kinderkamertje, dus effies niet in de moestuin geweest. Vanmorgen een inhaalslag gedaan....

[ afbeelding ]

De pompoen is inmiddels 15 meter breed, en heeft 6 pompoenen groter dan 30cm eraan. (En ik had er al 4 van meer dan 40cm vanaf gehaald).
Blijkbaar is de mest-beurt na mijn initiele groeiproblemen (zie eerder postings hier) beetje te goed geweest....
Ik heb iets van 12 pompoenen op 3 planten en de groei lijkt ineens te stagneren. Bijmesten dus?
Resistance is futile.
pi_131158116
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 september 2013 11:37 schreef Zo-is-dat het volgende:

[..]

l

Ja!
Dan laat ik ze nog maar even hangen.
pi_131158639
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 september 2013 11:42 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik heb iets van 12 pompoenen op 3 planten en de groei lijkt ineens te stagneren. Bijmesten dus?
Het is niet echt groeizaamweer meer misschien :{
pi_131158789
quote:
2s.gif Op zaterdag 14 september 2013 11:42 schreef Seven. het volgende:

[..]

Ik heb iets van 12 pompoenen op 3 planten en de groei lijkt ineens te stagneren. Bijmesten dus?
Je zou ook even bij de wortels van de plant kunnen kijken hoe vochtig de grond is.
Ik heb zelf de hele zomer door de grond eromheen nat gehouden

(Makkelijk, mijn kleine zwemt in leidingwater, en om de 2 dagen gooide ik het badje leeg om schoon water zonder toevoegingen er weer in te doen. Dus ging het oude water met emmers de tuin in...)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_131158835
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 september 2013 11:18 schreef Angelfrouk het volgende:
Vraagje:

Ik had 5 verschillende kleuren paprika's gezaaid. Van elke kleur 2 zaadjes. Daarvan zijn 4 plantjes opgekomen. Nu hebben alle planten groene paprika's. Verkleuren die dingen later nog?
Ja met zon, warmte en beetje vochtigheid zouden ze moeten kleuren zodra ze rijp zijn.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zaterdag 14 september 2013 @ 15:45:14 #214
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_131165038
Vandaag op het chilifestival een stuk of tien bijzondere soorten peperzaadjes gekocht, daar volgend jaar maar eens mee experimenteren. De huidige planten doen het in ieder geval goed, tientallen groene pepers wachten op een beetje zon om mooi te verkleuren.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_131310854
Zijn hier eigenlijk mensen die binnen een moestuin houden en belichten met LED-lampen? Nu met de komende winter had ik graag eens geprobeerd om op zolder potten met kruiden te zetten die normaal kapotvriezen buiten. Het is er warm genoeg (volledig geïsoleerd), maar wel donker (slechts enkele kleine raampjes).

Ik dacht dat 't misschien een idee was om de fotoperiode te overbruggen met blauwe en rode LED's?
  † In Memoriam † vrijdag 20 september 2013 @ 18:06:10 #216
37843 lady-wrb
kortaf
pi_131387631
wanneer kunnen peren geplukt worden?
pi_131387709
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 18:06 schreef lady-wrb het volgende:
wanneer kunnen peren geplukt worden?
nu. Anders probeer je een paar om te kijken hoe hard ze zijn.
  † In Memoriam † vrijdag 20 september 2013 @ 18:12:59 #218
37843 lady-wrb
kortaf
pi_131387768
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 18:10 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

nu. Anders probeer je een paar om te kijken hoe hard ze zijn.
kneiterhard nog :@
ik dacht ook dat ze er nu onderhand afmoesten.
maar dan laat ik ze nog maar even hangen.
of rijpen ze op de schaal alsnog, denk je?
pi_131387944
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 18:12 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

kneiterhard nog :@
ik dacht ook dat ze er nu onderhand afmoesten.
maar dan laat ik ze nog maar even hangen.
of rijpen ze op de schaal alsnog, denk je?
Zijn het stoof- of handperen, en weet je welk ras?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † vrijdag 20 september 2013 @ 18:21:29 #220
37843 lady-wrb
kortaf
pi_131387957
volgens mij conference en doyenne du comice (twee aan een boom)
pi_131388007
http://nl.wikipedia.org/wiki/Conference_(peer)
quote:
De pluk valt vanaf de tweede week van september. Vlak voor de pluk kunnen de vruchten al van de boom vallen.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Doyenn%C3%A9_du_Comice
quote:
De pluktijd valt in de tweede en derde week van september.
Hmm. Mijn advies zou zijn ze ongeveer nu te plukken :D.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † vrijdag 20 september 2013 @ 19:34:18 #222
37843 lady-wrb
kortaf
pi_131389942
zeker weten? het was toch lang koud, zou het daarom niet langer aan de boom moeten hangen?

en ik heb nog een vraagje :@ de appels aan mijn appelboom hebben bijna allemaal een gaatje.
wat is dat en hoe kan ik het voorkomen? het hart van de appel is nu zwart, de rest is gewoon goed.
als je het wegsnijdt is het dan eetbaar?
pi_131391570
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 19:34 schreef lady-wrb het volgende:
zeker weten? het was toch lang koud, zou het daarom niet langer aan de boom moeten hangen?

en ik heb nog een vraagje :@ de appels aan mijn appelboom hebben bijna allemaal een gaatje.
wat is dat en hoe kan ik het voorkomen? het hart van de appel is nu zwart, de rest is gewoon goed.
als je het wegsnijdt is het dan eetbaar?
wormpjes?
  † In Memoriam † vrijdag 20 september 2013 @ 21:04:16 #224
37843 lady-wrb
kortaf
pi_131393931
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 20:17 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

wormpjes?
niet gezien :N gewoon zwart vanbinnen. ik zal een keer een foto maken.
pi_131405798
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 september 2013 19:34 schreef lady-wrb het volgende:
zeker weten? het was toch lang koud, zou het daarom niet langer aan de boom moeten hangen?
Lang koud? Het was hier een prima zomer. Het begin van de lente was lang koud, maar dat lijkt me geen reden om de peren in de herfst te laten hangen.

Heb je er al eentje geplukt en geproefd of wacht je tot het internet de juiste oogstdatum uitrekent :D?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zaterdag 21 september 2013 @ 10:09:57 #226
37843 lady-wrb
kortaf
pi_131406523
quote:
5s.gif Op zaterdag 21 september 2013 08:54 schreef sigme het volgende:

[..]

Heb je er al eentje geplukt en geproefd of wacht je tot het internet de juiste oogstdatum uitrekent :D?
jazeker. knars knars knars. niet echt mijn ding, ik ben geen konijn :N
maar ik kijk elke dag of ze iets minder lichtgevend groen worden :@
pi_131418749
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 10:09 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

jazeker. knars knars knars. niet echt mijn ding, ik ben geen konijn :N
maar ik kijk elke dag of ze iets minder lichtgevend groen worden :@
Haha :D.
Nou, dan zou ik de aangeraden pluktijd negeren en ze nog even laten hangen. Je zou er een paar kunnen plukken en binnen leggen - peren rijen na. Je kan de rijping wat versnellen door ze naast rijpe bananen te leggen.

Heb je veel?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  † In Memoriam † zaterdag 21 september 2013 @ 20:15:17 #228
37843 lady-wrb
kortaf
pi_131420485
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 september 2013 19:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Haha :D.
Nou, dan zou ik de aangeraden pluktijd negeren en ze nog even laten hangen. Je zou er een paar kunnen plukken en binnen leggen - peren rijen na. Je kan de rijping wat versnellen door ze naast rijpe bananen te leggen.

Heb je veel?
valt wel mee. een boom vol. ik deel altijd uit aan de buren.
  Licht Ontvlambaar zaterdag 21 september 2013 @ 21:36:10 #229
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_131423688
Zoveel bramen dat ik ze gewoon niet geplukt krijgt... Door de regen niet elke dag in de achtertuin en ze rijpen gewoon door, best jammer :P

Hoe kom ik trouwens van perenpest af?
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_131425312
Wij plukken altijd appels & peren aan het eind van de 1e week van oktober, dan is mijn tante jarig.
En zo lang ik het me kan herinneren wordt er in het weekend net ervoor, of erna, geplukt.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 22 september 2013 @ 23:11:56 #231
277627 Seven.
We are Borg.
pi_131464189
Een van mijn pompoenen (de grootste, verdomme!) lag onder mijn vlinderstruik en een rups heeft er korte metten mee gemaakt, allemaal gaten. :o

Kutbeest.

Nou ja, het was in ieder geval een goeie test, deze was nog niet rijp. Ook nog niet echt donker oranje, maar wel al echt van die strepen op de steel. Ik heb echt geen flauw benul wanneer ze dan wel rijp zijn. De aangevreten pompoen heb ik uiteraard weggehaald. De rest netjes laten zitten maar die zijn allemaal nog geel. Vorige week heb ik veel blad weggehaald en er lijkt nu iets meer groei in te zitten. Misschien nog meer blad weghalen. Hoeveel blad heeft zo'n plant nodig?

Oh, nog een vraagje, want ik snap geen bal van het proces. Maar als ik dus goed begrijp he, dan worden sommige bloemen bestoven door de bijtjes en dan groeit daar een leuke pompoen uit. Maar niet alle bloemen worden bestoven en dus komt het doorgaans neer op 3-4 pompoenen per zaadje.

De mijne zijn trouwens in mei buiten de grond in gegaan, dat kan er ook mee te maken hebben en aangezien ik een noob ben, heb ik ook de wortels niet richting de grond geholpen dus die kans heb ik gemist.

Ik heb momenteel 3 pompoenen die redelijk groot zijn maar allemaal nog geel en groeistagnatie al lijkt dat iets te beteren sinds de bladeren er grotendeels af zijn. En dan nog een stuk of 6 minipompoentjes die al sinds eind augustus ienieminie zijn. Ik las op internet dat eind augustus nog genoeg tijd was om te rijpen maar ik zie dat echt niet zo snel gebeuren.

Bijmesten heb ik nog niet gedaan, is het daar al te laat voor?
Resistance is futile.
pi_131578449
Vandaag weer 3 prachtige komkommers geoogst. De paprika's beginnen iets te verkleuren. Voornamelijk paars.
Hopelijk kunnen ze nog even blijven hangen voor er nachtvorst komt...

Heb een buttload aan tomaten, daar zal ik binnenkort maar eens tomatensoep van maken.
pi_131579153
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 23:11 schreef Seven. het volgende:
Een van mijn pompoenen (de grootste, verdomme!) lag onder mijn vlinderstruik en een rups heeft er korte metten mee gemaakt, allemaal gaten. :o

Kutbeest.

Nou ja, het was in ieder geval een goeie test, deze was nog niet rijp. Ook nog niet echt donker oranje, maar wel al echt van die strepen op de steel. Ik heb echt geen flauw benul wanneer ze dan wel rijp zijn. De aangevreten pompoen heb ik uiteraard weggehaald. De rest netjes laten zitten maar die zijn allemaal nog geel. Vorige week heb ik veel blad weggehaald en er lijkt nu iets meer groei in te zitten. Misschien nog meer blad weghalen. Hoeveel blad heeft zo'n plant nodig?

Oh, nog een vraagje, want ik snap geen bal van het proces. Maar als ik dus goed begrijp he, dan worden sommige bloemen bestoven door de bijtjes en dan groeit daar een leuke pompoen uit. Maar niet alle bloemen worden bestoven en dus komt het doorgaans neer op 3-4 pompoenen per zaadje.

De mijne zijn trouwens in mei buiten de grond in gegaan, dat kan er ook mee te maken hebben en aangezien ik een noob ben, heb ik ook de wortels niet richting de grond geholpen dus die kans heb ik gemist.

Ik heb momenteel 3 pompoenen die redelijk groot zijn maar allemaal nog geel en groeistagnatie al lijkt dat iets te beteren sinds de bladeren er grotendeels af zijn. En dan nog een stuk of 6 minipompoentjes die al sinds eind augustus ienieminie zijn. Ik las op internet dat eind augustus nog genoeg tijd was om te rijpen maar ik zie dat echt niet zo snel gebeuren.

Bijmesten heb ik nog niet gedaan, is het daar al te laat voor?
De pompoenen zijn rijp wanneer de stokjes (of hoe heten die dingen waar ze mee aan de plant zitten) houterig zijn geworden. Sommigen blijven gewoon klein. Wij hebben formaatje tennisbal en formaat voetbal aan de plant zitten.
pi_131750754
quote:
2s.gif Op zondag 22 september 2013 23:11 schreef Seven. het volgende:

Oh, nog een vraagje, want ik snap geen bal van het proces. Maar als ik dus goed begrijp he, dan worden sommige bloemen bestoven door de bijtjes en dan groeit daar een leuke pompoen uit. Maar niet alle bloemen worden bestoven en dus komt het doorgaans neer op 3-4 pompoenen per zaadje.
(...)
Er zitten mannelijke en vrouwelijke bloemen aan. Je kan zelf met een penseeltje in de weer. Eerst het mannelijke stuifmeel oppikken met een penseeltje en dan de damesbloemen bepotelen.
pi_132201321
Fotodump

Vandaag de laatste versen gegeten (er zit nog wel wat in de diepvries)


Hiervan vorige week de laatste gegeten, er bleek er nog 1 verstopt te staan :D







En dat alles gaat in de voorraadkast:
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:40:18 #236
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_132202195
Waar heb jij je tuin ergens? Dat je nog bonen hebt deze tijd van het jaar en dat het zo'n mooi weer op de foto's is.
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_132202402
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 20:40 schreef T_Killer het volgende:
Waar heb jij je tuin ergens? Dat je nog bonen hebt deze tijd van het jaar en dat het zo'n mooi weer op de foto's is.
Foto's zijn van vorige week :).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 20:51:35 #238
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_132202857
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 20:43 schreef sigme het volgende:

[..]

Foto's zijn van vorige week :).
Valsspeler 8-)
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
  dinsdag 15 oktober 2013 @ 21:22:38 #239
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_132204809
Staan daar nou bonen uit 1918 op de plank? :D

Ik kon niet wachten tot het voorjaar en ben begonnen met een experiment om deze winter pepers binnen te kweken.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_132210880
quote:
17s.gif Op dinsdag 15 oktober 2013 20:24 schreef sigme het volgende:
Fotodump

Vandaag de laatste versen gegeten (er zit nog wel wat in de diepvries)
[ afbeelding ]

Hiervan vorige week de laatste gegeten, er bleek er nog 1 verstopt te staan :D
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

En dat alles gaat in de voorraadkast:
[ afbeelding ]
O+
Wauw prachtig!
Wij hadden een heeeeeeel slecht bonenjaar.
pi_132320032
Zijn er nog (winter)groente die ik kan gaan kweken of ben ik daar al te laat mee?
Lees dat je voor de meeste soorten in september moet beginnen.

http://www.tuinadvies.nl/groenten_zaaikalender.htm

Alleen bloemkool en rabarber huh.
pi_132320622
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 11:46 schreef Kadooosh het volgende:
Zijn er nog (winter)groente die ik kan gaan kweken of ben ik daar al te laat mee?
Lees dat je voor de meeste soorten in september moet beginnen.

http://www.tuinadvies.nl/groenten_zaaikalender.htm

Alleen bloemkool en rabarber huh.

Wij zaaien veldsla en winterpostelein.
pi_132320708
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 12:10 schreef YogaLove het volgende:

[..]

Wij zaaien veldsla en winterpostelein.
Ohh postelein is lekkerr zal daar is naar kijken.
pi_132320870
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 12:14 schreef Kadooosh het volgende:

[..]

Ohh postelein is lekkerr zal daar is naar kijken.
Dat groeit nu heel goed. Ik heb afgelopen weekend ook nog gezaaid in een balkonbak en het is al flink aan t groeien.

In onze tuin is de veldsla die vorig jaar niet wilde groeien (en die we hebben laten doorschieten) nu uit zichzelf uitgezaaid en volop op aan het komen! *O*
pi_132320915
je zou ook kunnen kijken naar plantjes ipv zelf zaaien. dat scheelt weer een paar weken.
pi_132467077
quote:
0s.gif Op zaterdag 19 oktober 2013 12:26 schreef loecje het volgende:
je zou ook kunnen kijken naar plantjes ipv zelf zaaien. dat scheelt weer een paar weken.
Zijn er nog plantjes de je nu kunt planten?
pi_132468166
Alles waaarvoor je nu net telaat bent met zaaien.
Ik ben niet zo thuis in de wintergroenten. Dan kom ik liever niet buiten.
pi_134306132
Kick!

Na een jaar op de wachtlijst te hebben gestaan, mogen we gaan kiezen tussen 5 moestuinen die in januari vrijkomen *O*

Het wordt waarschijnlijk 200m2 met een schuurtje O+ 't is ongeveer 5 minuten lopen van ons huis.. Ideaal!

We zijn enorme n00bs nog, dus ik ga me maar eens goed inlezen. In elk geval komt er een deel voor onze dochters (1,5 en 3,5) met oa een mud pie kitchen en makkelijk te verbouwen groentjes ofzo. Er komt een deel bloemen en een deel groenten. Komend jaar is bij toeval een van de meest hectische qua studies, werk en zulks :') dus we gaan het eerst low profile aanpakken. Met makkelijke dingen.

Zondag gaan we kijken en definitief kiezen! Ik stuiter! :D
pi_134308881
Op loopafstand is inderdaad ideaal. Ik heb buren gehad me volkstuin. Die gingen dan in overall gepakt en gezakt op de fiets. Daar had ik toen werktijd absoluut geen puf voor, terwijl het tuinieren me wel fijn leek.
pi_134310103
Soms is met de fiets gaan handiger. de oogst moet ook mee naar huis...
pi_134318938
quote:
0s.gif Op zondag 15 december 2013 21:02 schreef BananenTosti het volgende:
Kick!

Na een jaar op de wachtlijst te hebben gestaan, mogen we gaan kiezen tussen 5 moestuinen die in januari vrijkomen *O*

Het wordt waarschijnlijk 200m2 met een schuurtje O+ 't is ongeveer 5 minuten lopen van ons huis.. Ideaal!

We zijn enorme n00bs nog, dus ik ga me maar eens goed inlezen. In elk geval komt er een deel voor onze dochters (1,5 en 3,5) met oa een mud pie kitchen en makkelijk te verbouwen groentjes ofzo. Er komt een deel bloemen en een deel groenten. Komend jaar is bij toeval een van de meest hectische qua studies, werk en zulks :') dus we gaan het eerst low profile aanpakken. Met makkelijke dingen.

Zondag gaan we kijken en definitief kiezen! Ik stuiter! :D
Ik proef hier enthousiasme! *O*
Ik kan ook niet wachten tot volgend seizoen, we zijn volop plannen aan het maken!'zin in!!

Let bij het kiezen op de zon/schaduw die in de tuin valt! :)

Onze tuin is nog geen 5 minuten fietsen. Ideaal! :)
pi_134319243
We hebben een mooie fietskar die vol kan met oogst :D

En ja enorm enthousiast! Het lijkt me zo leuk ook met de dames! De oudste wilde nu ineens al wel groente eten want dat gaan we straks ook zelf maken :') ik hou van die logica!

Vrijdag vast kijken, en dan zondag bijeenkomst en definitief kiezen. In principe wordt het omgeploegd kaal opgeleverd.
  maandag 16 december 2013 @ 10:35:09 #253
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_134320533
Als je volgend jaar in je drukste jaar zit qua werk/studie, kun je ook ervoor kiezen om een groot gedeelte met groenbemesters oid vol te zetten. Dat komt de grond ten goede als je het het jaar daarop groter aan wilt pakken.

Ik had mezelf voorgenomen om volgend seizoen geen groentetuin bij te houden, ivm plannen om te verhuizen...maar heb toch weer wat paprikas in een bakje op de vensterbank staan :')
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_134320901
Goeie tip! Dat is wel een goed idee :)
  maandag 16 december 2013 @ 11:18:06 #255
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_134321648
Paprika's en tomaten staan hier ook al klaar om te ontkiemen.

Voor de rand van de border staan hier nu ook 3 leibomen in de planning(kweepeer, perzik en pruim).
pi_134324524
Wacht wat?!

Tomaten en paprika's????

Nu al?! :D
  maandag 16 december 2013 @ 12:53:19 #257
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_134324647
Voor die 20 cm zijn ben je wel een tijdje verder hoor, maar zo hebben ze een flinke voorsprong als ze naar buiten gaan.
pi_134324734
Leuk! Ga ik ook doen! :)
  maandag 16 december 2013 @ 13:03:00 #259
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_134324960
Ik doe het alleen bij paprika's, watn die groeien zo tergend langzaam. Afgelopen jaren heb ik steeds planten bij de boerenbond moeten halen omdat die al groot zijn en bloeien als je ze koopt. Mijn zelf gezaaide paprika's waren steeds enorm klein.
Dit jaar begin ik lekker vroeg met zaaien van paprika's, zodat ze al groot zijn als ze naar buiten kunnen. Hopelijk lukt het dit jaar dus wel.

Vraagje: laten jullie de paprika's na het kiemen continu op een warme plek staan? Niet bang dat ze gaan doorschieten?
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_134326040
Hoe heet het als je plantjes van te voren binnen al laat groeien?
  maandag 16 december 2013 @ 18:20:58 #261
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_134336493
Ik heb hier ook al een paar peperplantjes op de vensterbank, half oktober in een plastic zakje laten kiemen en nu zijn ze een paar centimeter hoog. Niet ieder ras blijkt even geschikt, van de twaalf rassen (keer twee zaadjes elk) heb ik nog zestien plantjes over. Plus een paar "gewone" Spaanse pepers van zaadjes uit supermarktpepers. In januari laat ik nog een rijtje voorkiemen dan kunnen in maart de eerste plantjes buiten (onder glas, en 's nachts gaan ze weer binnen natuurlijk). Hopelijk dit jaar genoeg om sambal te maken.

Evaluatie van afgelopen jaar:
- Pepers goed geslaagd, heb alleen nog meer planten nodig zodat er heel veel tegelijk rijp zijn.
- Tomaten gingen aanvankelijk goed tot in augustus de aardappelziekte wederom toesloeg (derde achtereenvolgende jaar). Ga daar maar mee stoppen denk ik, blijkbaar zit het hier in de lucht of in de grond (Zuid-Oost Brabant dus wel veel aardappelboeren hier). Zelfs zogenaamd resistente rassen worden bruin en vies na een beetje regen.
- Capucijners prima gelukt alleen wat weinig, volgend jaar minimaal het driedubbele zaaien.
- Sla in diverse soorten prima gelukt, beetje veel voor twee personen, wel voor herhaling vatbaar. Heb er een hoop laten doorschieten voor de insecten (en zaad).
- Bloemkool- en broccolistruiken kwamen goed op maar de opbrengst bleef veel te klein, bloemkool werd niet groter dan een tennisbal (en langer wachten met oogsten werkt ook niet, dan wordt de bloemkool geel en gaan de bolletjes alleen maar verder uit elkaar groeien in plaats van groter worden). Wel laten doorschieten en de plaatselijke koolvlinderpopulatie met een factor 10000 laten toenemen (zaten echt honderden rupsen op, best leuk om ze te zien eten). Gaan we dus niet nogmaals zaaien (zo vaak eten we dat nou ook weer niet).
- Paprika groeide goed (stonden tussen de pepers) maar de vruchten bleven veel te klein, niet groter dan pruimen. Misschien nog eens proberen met wat meer mest.
- Courgette prima gelukt, wel wat klein maar goed van smaak.
- Aubergine was te laat in het seizoen, hij heeft nog wel gebloeid en ik zag een vruchtbeginsel maar toen werd het al snel te koud en stierf de plant af.
- Aardbeien werden steeds halfrijp opgegeten door de koolmezen dus daar heb ik niet veel van kunnen genieten (hangmandjes). Misschien eens een net overheen gooien.
- Aalbessen voor het tweede jaar niet meer dan twee trosjes gezien, misschien snoei ik verkeerd?
- Bramen idem, heb er misschien drie gezien, wel redelijk wat bloemen.
- Bosbessen helemaal niet, moet zo'n struikje een paar jaar oud zijn voor hij vruchtdraagt?
- Diverse kruiden prima gelukt (ook deze laten doorschieten voor de insecten, schijnt dat vooral bijen gek zijn op tijm?)

Hoop op een korte, zachte winter en een vroeg begin van de lente zodat we snel weer aan de slag kunnen :)
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_134416339
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 13:29 schreef UncleSam het volgende:
Hoe heet het als je plantjes van te voren binnen al laat groeien?
Voorkweken. :Y
A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools.
~Douglas Adams~
pi_134527114
Wij zijn gisteren en vandaag wezen kijken en hebben de keus gemaakt! Het is een fantastisch stuk grondwat grotendeels ingericht is met mini haagjes.. Geef ons de kans om lekker relaxed te kunnen starten!

Er staat een pruimenboom op (Opal) een handpeer (conference) en een stoofpeer (saint remy) en er overhelt een enorm stuk appelboom van de buren.

Ook staat er naast de schuur een enorm kippenhok O+ komend jaar hebben we echt geen tijd voor kippen maar als alles wat staat dan komen ze er zeker :D ik ga me maar eens vast inlezen. De buren hebben kipjes zagen we vandaag, dat biedt perspectief qua vakantieopvang!

We willen het hele achterste deel gaan zaaien en het voorste deel bij de schuur in eerste instantie gras inzaaien. En dan langzaam stuk voor stuk opbouwen. Gek dat ik van zoiets kneuterigs (gevoelsmatig dan he ;)) enorm ga stuiteren :D wij alle 4 overigens!

Meneer wil heel graag iets met bijen gaan doen. Een bijenkas op eigen tuin mag niet maar er zit een imker op de vereniging die altijjd hulp kan gebruiken. Is qua tijdsinspanning ook wel leuk om op te pakken en heel interessant (en echte honing :9 )

Wat foto's! Ws wat groot, excuus ik krijg ze niet op thumbnail via ipad..















Enorme mogelijkheden in elk geval :D

[ Bericht 2% gewijzigd door BananenTosti op 21-12-2013 16:54:16 ]
pi_134527240
ziet er goed uit. Gefeliciteerd met je tuin!
pi_134915984
Plannen zijn gemaakt, zaden zijn besteld! Laat de lente maar komen!! *O*

*)
  dinsdag 31 december 2013 @ 10:55:03 #266
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_134916138
Tomaten zijn al in het kiemkasje gezaaid hier :P

Ik weet nog niet hoe mijn jaarplanning eruit ziet dus ik kan mijn tuin er ook niet op afstemmen :P Er komen waarschijnlijk ook 3 kleine fruitboompjes in die ik zelf tegen de muur wil leiden.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 21:52:47 #267
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_135209723
Beste wensen nog hier allemaal!

Oranje snackpaprika, rode paprika en rode peperzaden staan nu te ontkiemen in de vensterbank.
Groene munt gaat binnenkort ook ontkiemen, eerst even een mooie bak uitzoeken hiervoor.

Kan tomaat ( cherry ) ook al binnen voorgekweekt worden? Of hier nog mee wachten?

In vroege voorjaar( feb / maart ) gaan ze hierin


[ Bericht 24% gewijzigd door RoodWitBlauw op 07-01-2014 22:31:20 ]
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
  dinsdag 7 januari 2014 @ 22:25:05 #268
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_135211708
Ja hoe groter je voorsprong hoe beter. Hier zijn de eerste tomaatjes al ontkiemt.
  dinsdag 7 januari 2014 @ 22:33:37 #269
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_135212422
quote:
0s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 22:25 schreef Erasmo het volgende:
Ja hoe groter je voorsprong hoe beter. Hier zijn de eerste tomaatjes al ontkiemt.
Ahhh. Dan ga ik haast maken. Je bent me dus al 3 stappen voor
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_135221513
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:52 schreef RoodWitBlauw het volgende:

In vroege voorjaar( feb / maart ) gaan ze hierin
[ afbeelding ]
Ik zou voorzichtig zijn met het er zo vroeg inzetten. Deze planten vinden kou echt niet leuk. Let dus op de minimale temperatuur in de kas. In de praktijk zal je met een onverwarmde kas voor tomaten en paprika pas in april kunnen gebruiken.

Je kan voor die tijd al wel voorkweek doen van sla.
  donderdag 9 januari 2014 @ 09:47:26 #271
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_135264341
quote:
1s.gif Op dinsdag 7 januari 2014 21:52 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Beste wensen nog hier allemaal!

Oranje snackpaprika, rode paprika en rode peperzaden staan nu te ontkiemen in de vensterbank.
Groene munt gaat binnenkort ook ontkiemen, eerst even een mooie bak uitzoeken hiervoor.

Kan tomaat ( cherry ) ook al binnen voorgekweekt worden? Of hier nog mee wachten?

In vroege voorjaar( feb / maart ) gaan ze hierin
[ afbeelding ]
Ik zou wachten tot einde vorst. Vooral in de nacht kan zo'n kasje flink afkoelen, eigenlijk is het belangrijkste doel van zo'n kasje voorkomen van aardappelziekte.

Ik heb blijkbaar kiemkrachtige tomaten :P

pi_136204242
Ik wacht weer op de zaden van Aldi en Lidl, die zijn groot succes. Maar voor de meer speciale dingen zoek ik een website. Iemand tips/goede ervaringen? Ik zoek goede zaden, voordelige webshop. Dus goede prijs/kwaliteit. Iemand tips of ervaringen?
Ik weet dat er webshops zijn van Tabernal, Van Hemert, Vreeken, Van der Wal...

[ Bericht 1% gewijzigd door marcel.nl op 01-02-2014 14:09:58 ]
  zaterdag 1 februari 2014 @ 13:54:40 #273
246608 T_Killer
Rochelle, Rochelle
pi_136204403
Ik bestel altijd op Vreeken.nl
"A young girl's strange erotic journey from Milan to Minsk"
pi_136204945
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 13:54 schreef T_Killer het volgende:
Ik bestel altijd op Vreeken.nl
Ja ik ben daar ook in de winkel geweest, leuke zaak.
Laatste twee jaar bestelde ik bij Tabernal, die hadden vooral speciale zaden en veel goed engels zaad.
Maar misschien kan iemand mij verrassen / tippen.

Iig bedankt, ga zo op de site van Vreeken kijken
pi_136211499
Vreeken is prima als je op tijd besteld. wanneer je midden in de top drukte besteld kan je lang wachten, zijn dingen niet meer leverbaar, enzovoort... let ook op de portokosten bij nalevering.

Tabernal heb ik ook goede ervaringen mee.

verder hoor ik goede verhalen over:
zaadhandelvanderwal.nl
garantzadenshop.nl
123zaden.nl
bolster.nl (biologische zaden)
  zaterdag 1 februari 2014 @ 17:58:09 #276
158344 RoodWitBlauw
rasechte hollander
pi_136212369
Ik heb dit jaar de volgende zaden klaar liggen van de ACTION



En voor het kruidentuintje ( koude kas )



Heeft iemand ervaring met deze zaden? Per set met 6 soorten zaden = ¤0.79
Dus ben beetje sceptisch qua kwaliteit
“YOU’RE FUCKING OUT, I’M FUCKING IN”
pi_136217903
quote:
1s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 17:58 schreef RoodWitBlauw het volgende:
Ik heb dit jaar de volgende zaden klaar liggen van de ACTION

[ afbeelding ]

En voor het kruidentuintje ( koude kas )

[ afbeelding ]

Heeft iemand ervaring met deze zaden? Per set met 6 soorten zaden = ¤0.79
Dus ben beetje sceptisch qua kwaliteit
Lidl is niet veel duurder en is goed, maar ik durf niet te zeggen of Action zaden goed zijn.
pi_136219038
Rond welke maand kun je die zaden van de Lidl verwachten? Heb wel eens een reclamefolder met speciale tuin-artikelen gezien, maar heb de zaden blijkbaar totaal niet opgemerkt destijds :+ Ben benieuwd, wil ze wel eens testen!
steck bratwurst in dein sauerkraut :)
  zaterdag 1 februari 2014 @ 22:01:25 #279
35189 Troel
scherp en bot
pi_136220495
Gok dat dat een dezer weken wel zal komen?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 1 februari 2014 @ 22:34:57 #280
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_136221404
Meestal staat er opeens zo'n display in de winkel.
Voor online bestellen ben je nu al te laat, daar gaat het in het magazijn er nu zo aan toe:

pi_136229594
quote:
0s.gif Op zaterdag 1 februari 2014 21:15 schreef wormtrein het volgende:
Rond welke maand kun je die zaden van de Lidl verwachten? Heb wel eens een reclamefolder met speciale tuin-artikelen gezien, maar heb de zaden blijkbaar totaal niet opgemerkt destijds :+ Ben benieuwd, wil ze wel eens testen!
Ik denk dat ze spoedig komen:

quote:
1s.gif Op zondag 3 februari 2013 12:55 schreef tomaat52 het volgende:
Lidl heeft weer alle soorten zaadjes in de aanbieding. :P
quote:
0s.gif Op zondag 3 februari 2013 13:08 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

ik geloof pas vanaf maandag 11-2, dus niet morgen.... .
pi_136230008
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 07:56 schreef marcel.nl het volgende:

[..]

Ik denk dat ze spoedig komen:

[..]

[..]

ik heb de folder van de lidl liggen die geldig is tot 10-2. Daar staan nog geen tuinspullen in.
pi_136232427
Bij mij begint het weer te kriebelen. Net nog twee aardappel zakken gekocht bij Bol. Vorig jaar ook 2 gekocht en dit hebben me aardig wat aardappels opgeleverd. Nu maar wat meer aardappels planten.
Ook even gekeken waar je tomatensteunen kunt kopen. Die zooi van vorig jaar wil ik niet weer.
Op mijn verlanglijstje staan een klein kasje van plastic wat je over plantjes kunt setten. Was vorig jaar in de aanbieding bij de Aldi, dus dat zal dit jaar wel weer komen.
Ik ga ook wat meer (diepe) potten kopen om wat dingetjes in te zetten (aubergine, paprika).

Verder wil ik nog een grote,diepe pot om een mini vijver van te maken. Binnenkort maar een om kijken.
pi_136232902
Leuk, al die tuinplannen alweer. Ik wacht nog even hoor, vorig jaar was ik heel vroeg en had ik uiteindelijk veel lange slappe plantjes omdat het laat lente werd.
  zondag 2 februari 2014 @ 13:19:15 #285
35189 Troel
scherp en bot
pi_136235444
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 11:37 schreef Angelfrouk het volgende:
Bij mij begint het weer te kriebelen. Net nog twee aardappel zakken gekocht bij Bol. Vorig jaar ook 2 gekocht en dit hebben me aardig wat aardappels opgeleverd. Nu maar wat meer aardappels planten.
Ook even gekeken waar je tomatensteunen kunt kopen. Die zooi van vorig jaar wil ik niet weer.
Op mijn verlanglijstje staan een klein kasje van plastic wat je over plantjes kunt setten. Was vorig jaar in de aanbieding bij de Aldi, dus dat zal dit jaar wel weer komen.
Ik ga ook wat meer (diepe) potten kopen om wat dingetjes in te zetten (aubergine, paprika).

Verder wil ik nog een grote,diepe pot om een mini vijver van te maken. Binnenkort maar een om kijken.
Hier bij de ALDI staan ze nog in de opruiming van vorig jaar :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136239584
Weer 2 bedden met de 3-tand bewerkt. Rond de bessen is het kweekgras verminderd.
Kon het niet laten. In de kas in potjes doperwt gezaaid. In een koude bak, kervel gezaaid. *O*
pi_136239907
quote:
7s.gif Op zondag 2 februari 2014 13:19 schreef Troel het volgende:

[..]

Hier bij de ALDI staan ze nog in de opruiming van vorig jaar :P
Hier niet. Er waren er zat, maar toen wilde ik ze nog niet. 3 weken later waren ze weg. We wachten gewoon rustig af.
  zondag 2 februari 2014 @ 15:23:13 #288
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_136240532
Leuk topic, ga ik als fervent dakterras-kweker even volgen.

Meteen even een vraag: ik huur een rijtje wijdruiven ergens. Als het allemaal goed gaat, heb ik volgend jaar mijn eigen wijn (Rondo).
Vandaag de aftrap gehad met de eerste wintersnoei. Ik heb een aantal takken meegenomen om zelf te stekken, maar lees op internet verschillende verhalen...

Iemand ervaring met het stekken van wijdruiven en goede tips voor me?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_136275169
Lidl Duitsland krijgt vanaf de 13e weer tuinspul zoals minikasjes enzo. Staan nog geen zaden bij, maar die zijn daar volgens mij standaard in het assorti en zullen er rond die tijd ook weer zijn denk ik.
Linkje: http://www.lidl.de/de/Feel-Free-ab-13-02
pi_136275768
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 11:37 schreef Angelfrouk het volgende:
Bij mij begint het weer te kriebelen. Net nog twee aardappel zakken gekocht bij Bol.
Ik krijg ze niet gevonden.. Heb je een linkje?
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_136277382
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 09:39 schreef PerryVogelbekdier het volgende:

[..]

Ik krijg ze niet gevonden.. Heb je een linkje?
Hier. Ze zijn heel stevig en wateren goed af. Ik vind ze ideaal. Allen dat oogsten en doorgroeien zou ik niet doen. Je hebt de mooiste aardappels als je de plant laat besterven.
pi_136277431
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 08:58 schreef marcel.nl het volgende:
Lidl Duitsland krijgt vanaf de 13e weer tuinspul zoals minikasjes enzo. Staan nog geen zaden bij, maar die zijn daar volgens mij standaard in het assorti en zullen er rond die tijd ook weer zijn denk ik.
Linkje: http://www.lidl.de/de/Feel-Free-ab-13-02
Die stapelbare potjes... O+
Wel duur, maar die van Elho zijn net zo duur. Zal dus wel een normale prijs zijn. Lidl maar eens in de gaten houden. WIj krijgen hier geen Lidl krantje, helaas.
  maandag 3 februari 2014 @ 11:13:05 #293
35189 Troel
scherp en bot
pi_136277726
Ik heb zo'n meter bij meter bij meter gaasding en kasding, maar daar ben ik niet heel erg happy mee. Kwaliteit daarvan laat nogal te wensen over.

Dat kasje wat ze daar hebben staan ziet er wel mooi uit, maar vraag me ook af hoe goed dat blijft. Maar er in kunnen staan is al heel wat.

Gelukkig geen Lidl in de buurt en ook geen geld ervoor :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  † In Memoriam † maandag 3 februari 2014 @ 11:28:41 #294
37843 lady-wrb
kortaf
pi_136278131
quote:
7s.gif Op maandag 3 februari 2014 11:13 schreef Troel het volgende:
Ik heb zo'n meter bij meter bij meter gaasding en kasding, maar daar ben ik niet heel erg happy mee. Kwaliteit daarvan laat nogal te wensen over.

Dat kasje wat ze daar hebben staan ziet er wel mooi uit, maar vraag me ook af hoe goed dat blijft. Maar er in kunnen staan is al heel wat.

Gelukkig geen Lidl in de buurt en ook geen geld ervoor :P
binnen 2 jaar is dat folie vergaan. ik heb er 2 van de gamma gehad. allebei naar de knoppen na twee jaar. hele gaten vallen erin
pi_136287992
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 11:28 schreef lady-wrb het volgende:

[..]

binnen 2 jaar is dat folie vergaan. ik heb er 2 van de gamma gehad. allebei naar de knoppen na twee jaar. hele gaten vallen erin
Ik had een soort tunnelkas van zelfde spul. Nog in eerste seizoen scheurde het enzo, dus schreef ik leverancier of ik alleen zeil opnieuw kon kopen. Ik "kreeg" een nieuwe. Desondanks is ook die niets. Rits begeeft het na twee keer ritsen, en in het tweede seizoen verteert het plastic gewoon en houd je gaas over met kleine vierkante gaatjes. Slechte ervaring mee dus.
pi_136288024
quote:
0s.gif Op maandag 3 februari 2014 10:59 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Die stapelbare potjes... O+
Wel duur, maar die van Elho zijn net zo duur. Zal dus wel een normale prijs zijn. Lidl maar eens in de gaten houden. WIj krijgen hier geen Lidl krantje, helaas.
Inschrijven voor Lidl nieuwsbrief en omdat ik aan de grens woon ook de DLD Lidl nieuwsbrief ;)
  maandag 3 februari 2014 @ 17:03:55 #297
35189 Troel
scherp en bot
pi_136290597


Laat het zonnetje maar komen!
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136316162
quote:
7s.gif Op maandag 3 februari 2014 17:03 schreef Troel het volgende:
[ afbeelding ][ afbeelding ][ afbeelding ]

Laat het zonnetje maar komen!
Wat heb je erin Troel?
  dinsdag 4 februari 2014 @ 14:14:42 #299
35189 Troel
scherp en bot
pi_136321303
tomaat, komkommer, peper, paprika, meloen, bleekselderij, sperziebonen is de planning voor dit jaar.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_136325202
Ik heb afgelopen weekend zaden gekocht bij de Lidl, ze hadden van alles.
  dinsdag 4 februari 2014 @ 17:59:52 #301
35189 Troel
scherp en bot
pi_136329558
Ik heb zelfs nog een bakje over nu :D
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')