abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 2 juni 2013 @ 09:42:36 #1
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127314900
Welkom bij de FOK! Moestuin-topic reeks!
Discussieer hier over de groenten, fruit en kruiden die je in je eigen tuin teelt.
Ook kun je hier terecht met vragen over bemesting, ziekten en plagen en alle andere moestuingerelateerde onderwerpen.

Noemenswaardige topics:
sigme's moestuin
sigme's moestuin, 2e jaar

Handige sites met veel tips:
Sjefs Tuintips
Mooie moestuin
Makkelijke moestuin (vierkantemetertijn)
Diana's mooie moestuin
pi_127315077
Dit ga ik volgen!

Onlangs een paar selders gekocht en de onderste 5 cm een week in een kommetje met water gezet, daarna in een beetje grond + compost. Groeit als kool :). De stengels worden wel nooit zo dik als die in de winkel, maar de smaak is véél sterker.
pi_127316739
De zon komt net op tijd voor onze courgette en pompoen. Die waren aan het wegkwijnen.

Tot nu toe al geoogst:
Sla
Rucola
Spinazie
Radijsjes
Asperges
Raapstelen

O+

De bleekseldery die ik thuis aan het voorkweken ben, laat nu de eerste blaadjes zien. :)
  zondag 2 juni 2013 @ 12:17:48 #4
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127317216
Ik wil ook wat groente in mijn tuin maar geen aparte moestuin. Wat groeit makkelijk tussen andere planten?
Resistance is futile.
  zondag 2 juni 2013 @ 12:29:35 #5
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127317458
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:17 schreef Seven. het volgende:
Ik wil ook wat groente in mijn tuin maar geen aparte moestuin. Wat groeit makkelijk tussen andere planten?
Vrijwel alles. Heb je al eerdere ervaring met moestuinieren?
  zondag 2 juni 2013 @ 12:30:17 #6
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127317470
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:29 schreef Erasmo het volgende:

[..]

Vrijwel alles. Heb je al eerdere ervaring met moestuinieren?
Nee, alleen mijn bieslook is redelijk succesvol. :P
Resistance is futile.
  zondag 2 juni 2013 @ 12:32:43 #7
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127317526
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:30 schreef Seven. het volgende:

[..]

Nee, alleen mijn bieslook is redelijk succesvol. :P
Dan zou ik beginnen met wat slaplantjes te kopen en op te kweken. Boontjes zijn ook wel makkelijk te doen; stok in de grond, boontjes ernaast en wachten maar.
En andere kruiden die je vaak gebruikt natuurlijk.
pi_127317555
quote:
Radijsjes en spinazie groeien heel gemakkelijk. Gewoon wat zaadjes halen en een rijtje uitstrooien.
Je kunt ook plantjes halen (bijvoorbeeld een koolplantje, sla of tomaat) en die gewoon tussen je andere planten zetten. :)

Edit: wat Erasmo zegt :P
  zondag 2 juni 2013 @ 12:34:59 #9
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127317568
Zaden doen het zelden goed in mijn tuin, ik zal eens wat plantjes aanschaffen dan.
Resistance is futile.
  zondag 2 juni 2013 @ 12:36:13 #10
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127317598
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:34 schreef Seven. het volgende:
Zaden doen het zelden goed in mijn tuin, ik zal eens wat plantjes aanschaffen dan.
Een heleboel dingen kun je beter binnen voorplanten, dan heb je meer controle over de omstandigheden.
pi_127317646
quote:
7s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:34 schreef Seven. het volgende:
Ligt er wel een beetje aan wat voor grond je in je tuin hebt liggen.
Als die heel arm is, kun je voor de gedeeltes waar je wat groente zet, wat nieuwe grond neerleggen.
  zondag 2 juni 2013 @ 12:45:22 #12
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127317810
Koolsoorten doen het vaak ook heel leuk "tussen de overige planten".

Hier hangt nu het hele moestuingedeelte vol met aluminium slingers en slierten om de vreet-vogels te verjagen. Geen gezicht maar het moet maar.

Ook hier willen de pompoen en courgette liever terug de grond in kruipen als groeien, ik hoop dat het zonnetje wat gisteravond pas laat doorbrak ze de komende dagen gaat helpen.
De spinazie raced wel de grond uit buiten, en in de kas groeit alles als de spreekwoordelijke "kool" ;).

Misschien moet ik daar al zonweringsdoek voor gaan halen.....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  zondag 2 juni 2013 @ 12:49:10 #13
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127317912
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:38 schreef YogaLove het volgende:

[..]

Ligt er wel een beetje aan wat voor grond je in je tuin hebt liggen.
Als die heel arm is, kun je voor de gedeeltes waar je wat groente zet, wat nieuwe grond neerleggen.
Wat compost door de grond scheppen.
pi_127317934
quote:
Wel geen groente maar ook goed bruikbaar in thee of bij desserts: munt. Ik heb zo'n bio-muntplant uit de winkel in de grond gestopt nadat 'ie vrijwel volledig kaalgeplukt was. Is beginnen schieten, heeft de winter overleefd en is nu (1 jaar later) een mooie bos munt geworden. Het belangrijkste bij die planten is dat de wortelstok (ondergrondse 'stengel') intact blijft. Dan groeit dat vanzelf. Misschien zelfs te goed.
  zondag 2 juni 2013 @ 12:51:55 #15
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127317991
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:50 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Misschien zelfs te goed.
Uhuh....
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_127318028
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:51 schreef fietsie het volgende:

[..]

Uhuh....
'T is ook wel relatief makkelijk in te perken. Steek gewoon de wortelstok door en trek eventueel wat uit en je bent klaar. Of je plant 't in een pot met wat aarde en eventueel wat compost.
  zondag 2 juni 2013 @ 19:30:56 #17
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127329930
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 12:50 schreef tony_clifton- het volgende:

[..]

Wel geen groente maar ook goed bruikbaar in thee of bij desserts: munt. Ik heb zo'n bio-muntplant uit de winkel in de grond gestopt nadat 'ie vrijwel volledig kaalgeplukt was. Is beginnen schieten, heeft de winter overleefd en is nu (1 jaar later) een mooie bos munt geworden. Het belangrijkste bij die planten is dat de wortelstok (ondergrondse 'stengel') intact blijft. Dan groeit dat vanzelf. Misschien zelfs te goed.
Yupyup, munt heb ik en die laat ik lekker woekeren omdat ik het buiten lekker ook een leuke plant vindt. Ik heb het vorig jaar wel tot de grond toe af moeten knippen wegens muntroest. Munt houdt van vocht dus vorig jaar deed 'ie het beter dan nu.
Resistance is futile.
  zondag 2 juni 2013 @ 19:32:24 #18
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127329973
Ik zie hier courgette en pompoen voorbij komen, gebruik ik allebei en ik bedenk me net dat we 2m2 over hebben nu we besloten hebben om dat niet te betegelen. Is het makkelijk buiten te zaaien? Of ben ik er al te laat mee dit jaar?
Resistance is futile.
pi_127332468
Je kant het bij de tuincentra als kiemplantje kopen.
pi_127333231
Mijn hele bieslook vol luis :(
Hele plant weggesmeten en lucifers in alle overgebleven potten gestopt. Nog meer tips?
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
  zondag 2 juni 2013 @ 22:24:26 #21
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127338632
Ik heb de boosdoener betrapt! Het is een merel!!!

Domme ding plukt blaadjes van mijn net gepote plantjes (lavendel, munt enz enz) en vliegt ermee naar zijn nestje onder de dakpannen....
  zondag 2 juni 2013 @ 22:35:59 #22
277627 Seven.
We are Borg.
pi_127339265
quote:
0s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:24 schreef fietsie het volgende:
Ik heb de boosdoener betrapt! Het is een merel!!!

Domme ding plukt blaadjes van mijn net gepote plantjes (lavendel, munt enz enz) en vliegt ermee naar zijn nestje onder de dakpannen....
Beter alternatief aanbieden: veel vogels zijn gek ophondenhaar.
Resistance is futile.
  maandag 3 juni 2013 @ 10:26:33 #23
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127350611
quote:
2s.gif Op zondag 2 juni 2013 22:35 schreef Seven. het volgende:

[..]

Beter alternatief aanbieden: veel vogels zijn gek ophondenhaar.
Maar ik niet op de (geur van) honden...
En dan druk ik het zeer netjes en sociaal correct uit...

Denk dat ik maar wat stro ga neerleggen, kijken of ze dat wellicht ook interessant vinden.
  maandag 3 juni 2013 @ 10:39:32 #24
35189 Troel
scherp en bot
pi_127350938
En anders gewoon draadjes. Bolletje wol, draadjes van knippen en dat in zo'n mezenbolhouder doen ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_127350959
Ik heb laatst ook ergens gelezen dat ze draadjes wol gebruiken. Als je dat in huis hebt, kun je dat misschien proberen. Stukjes van 5 cm ofzo. :)
pi_127350978
quote:
7s.gif Op maandag 3 juni 2013 10:39 schreef Troel het volgende:
En anders gewoon draadjes. Bolletje wol, draadjes van knippen en dat in zo'n mezenbolhouder doen ;)
gmta :D
  maandag 3 juni 2013 @ 10:42:10 #27
35189 Troel
scherp en bot
pi_127351002
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 3 juni 2013 @ 11:04:36 #28
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127351555
quote:
OMG. Hmz, ik zie mijn dochtertje (3) al concurreren met die vogel....
pi_127353886
Wij zijn vorig weekend verhuisd, naar een appartementje met een kleine tuin. Nu wil ik een stuk daarvan gebruiken als groente tuin. Ik heb geen ervaring, whatsoever. Wat kan ik zo laat in het jaar nog zaaien qua kruiden/groente? Dingen als courgette, paprika, sla, spinazie, kan dat nog? En basilikum, munt, rozmarijn, tijm?

De tuin ligt op het oosten, maar omdat we in Zweden wonen komt de zon al erg vroeg op, en heeft hij nu van zo'n uur of 3 's nachts tot een uur of 11 de zon...

Ben benieuwd wat jullie adviseren!
pi_127354212
Daglicht bepaalt de groei.
In NL kan je volop kiemplantjes kopen. Dat is erg handig voor beginners. Ook kruiden in beginfase. Of kruidenpotten in de supermarkten, maar die zijn hydroponisch gekweekt = in waterbakken. De meeste mensen houden die niet goed leven in potjes aarde.
  maandag 3 juni 2013 @ 12:29:52 #31
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127354429
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:14 schreef Jagärtrut het volgende:
Wij zijn vorig weekend verhuisd, naar een appartementje met een kleine tuin. Nu wil ik een stuk daarvan gebruiken als groente tuin. Ik heb geen ervaring, whatsoever. Wat kan ik zo laat in het jaar nog zaaien qua kruiden/groente? Dingen als courgette, paprika, sla, spinazie, kan dat nog? En basilikum, munt, rozmarijn, tijm?

De tuin ligt op het oosten, maar omdat we in Zweden wonen komt de zon al erg vroeg op, en heeft hij nu van zo'n uur of 3 's nachts tot een uur of 11 de zon...

Ben benieuwd wat jullie adviseren!
Ik zou persoonlijk even rondneuzen in de grote warenhuizen / tuincentra naar voorgekweekt spul.
Moet eerlijk zeggen dat ik tijdens mijn vakanties in Zweden vooral naar de gereedschap-aspecten heb gekeken in die zaken, en me niet zo heb verdiept in plantjes...

Courgette, tomaat e.d. staat hier nog maar net buiten, kou enzo he, terwijl het in grote delen van Zweden natuurlijk al heerlijk weer is geweest ;)

Als je voorgekweekt kunt vinden dan kun je die in de volle grond zetten, als je nu gaat zaaien zou ik iets versieren met glas / plastic om er een beetje tempo in te krijgen.
pi_127355277
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:29 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik zou persoonlijk even rondneuzen in de grote warenhuizen / tuincentra naar voorgekweekt spul.
Moet eerlijk zeggen dat ik tijdens mijn vakanties in Zweden vooral naar de gereedschap-aspecten heb gekeken in die zaken, en me niet zo heb verdiept in plantjes...

Courgette, tomaat e.d. staat hier nog maar net buiten, kou enzo he, terwijl het in grote delen van Zweden natuurlijk al heerlijk weer is geweest ;)

Als je voorgekweekt kunt vinden dan kun je die in de volle grond zetten, als je nu gaat zaaien zou ik iets versieren met glas / plastic om er een beetje tempo in te krijgen.
ja, voorgekweekt is wel te vinden. dan is het geen probleem dat ik relatief laat in het seizoen ben?

En het is hier inderdaad lekker weer geweest, we hebben de 25 graden al aangetikt!
  maandag 3 juni 2013 @ 12:56:22 #33
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127355411
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:52 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

ja, voorgekweekt is wel te vinden. dan is het geen probleem dat ik relatief laat in het seizoen ben?

En het is hier inderdaad lekker weer geweest, we hebben de 25 graden al aangetikt!
Ik zou persoonlijk de gok wagen, je hebt het niet over enorme bedragen en met een paar weekjes dat weer wat jullie al gehad hebben en goed mest/water geven groeit het als een gekke...
pi_127355587
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 12:56 schreef fietsie het volgende:

[..]

Ik zou persoonlijk de gok wagen, je hebt het niet over enorme bedragen en met een paar weekjes dat weer wat jullie al gehad hebben en goed mest/water geven groeit het als een gekke...
cool! Ik zie nu dat ik ook zaken online kan bestellen. Nu bestellen, dan hopelijk van de week aan de slag, na het werk. Eerst de toplaag aarde eruit denk ik, en dan nieuwe grond erin en planten maar.
  maandag 3 juni 2013 @ 13:02:23 #35
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127355635
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:01 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

cool! Ik zie nu dat ik ook zaken online kan bestellen. Nu bestellen, dan hopelijk van de week aan de slag, na het werk. Eerst de toplaag aarde eruit denk ik, en dan nieuwe grond erin en planten maar.
En dan kunnen we 2e helft van de zomer komen proeven van de verse groenteschotel? :) :) :)
pi_127355716
quote:
0s.gif Op maandag 3 juni 2013 13:02 schreef fietsie het volgende:

[..]

En dan kunnen we 2e helft van de zomer komen proeven van de verse groenteschotel? :) :) :)
:) wellicht!
pi_127399185
Hallo!

Ik ben lsi, en ik ga in het nieuwe jaar tuinarchitectuur studeren. Ik ben zelf helemaal al bezig met tuinieren - al mijn hele leven -, en ik ben er dol op. Mijn moeder en mijn vader zijn bezeten tuinierders met een grote lap grond met allerlei moestuintjes - van boomgaarden tot de ordinaire huis, tuin en keuken moestuintjes.

Zelf volg ik al een tijdje het nieuwe fenomeen vertical gardening. Ik kwam er een dag geleden achter dat vertical gardening trouwens ook ideaal is voor herb gardening, binnen én buiten.

Ik had wat foto's opgerakeld, en die wilde ik wel met jullie delen! Misschien hebben jullie er wat aan. :)

Example:

Deze staat in de keuken, zodat je altijd verse kruiden in hand bereik hebt! Superleuk, al vind ik het zelf! :P Doet het natuurlijk ook gewoon goed buiten!
pi_127499343
Leuk idee Isi!

Iets heeft mijn allereerste echte aardbei opgegeten :(

Verder zijn al mijn komkommers mors dood. Heb nu nog aardbeien, tomaten en een paar watermeloenen staan. Heb nieuwe komkommers en wat meer watermeloenen gezaaid maar ik denk dat het wat te laat ervoor is.
pi_127501174
quote:
17s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:05 schreef Audreyoot het volgende:
Leuk idee Isi!

[ afbeelding ]

Verder zijn al mijn komkommers mors dood. Heb nu nog aardbeien, tomaten en een paar watermeloenen staan. Heb nieuwe komkommers en wat meer watermeloenen gezaaid maar ik denk dat het wat te laat ervoor is.
Aardbeien? Nu al? :o
Iemand had geen geduld meer zo te zien.
Bij ons staan de bloemen er nog volop op..

Wij hebben onlangs nog komkommer gezaaid (in potjes) omdat die andere door het slechte weer dood waren gegaan. Ik denk dat het nog wel kan.
Watermeloen is een beetje moeilijk, ik heb de ervaring dat het heeeeeeeel lang duurt voor ze ontkiemen, de mijne staan nog steeds binnen op de vensterbank en zien er nog niet sterk uit. Die groeien echt heel langzaam..
pi_127508599
quote:
0s.gif Op donderdag 6 juni 2013 22:34 schreef YogaLove het volgende:

[..]

Aardbeien? Nu al? :o
Iemand had geen geduld meer zo te zien.
Bij ons staan de bloemen er nog volop op..

Wij hebben onlangs nog komkommer gezaaid (in potjes) omdat die andere door het slechte weer dood waren gegaan. Ik denk dat het nog wel kan.
Watermeloen is een beetje moeilijk, ik heb de ervaring dat het heeeeeeeel lang duurt voor ze ontkiemen, de mijne staan nog steeds binnen op de vensterbank en zien er nog niet sterk uit. Die groeien echt heel langzaam..
Ja het verbaasde mij ook maar het was volgens mij een uitzonderingsaardbei want de rest staat nog in de bloemen. Watermeloentjes staan buiten in de kas maar ze zijn zo gevoelig, gaat niet echt hard
  vrijdag 7 juni 2013 @ 07:15:56 #41
35189 Troel
scherp en bot
pi_127508613
Hier lijkt de komkommer ook redelijk dood
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 7 juni 2013 @ 07:52:18 #42
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_127508800
Ik zou een komkommer plantje kopen, flinke voorsprong.
De mijne leeft nog maar staat dan ook in een bak omringd door muren. De komkommer bij mijn oma in de volle grond heeft ook en flinke tik gehad van de kou, vanavond kijken hoe het daar met mijn pompoenen en courgettes gaat. Ik verwacht dat ze heel blij zijn met het mooie weer!
pi_127508852
Ja de courgettes en pompoenen staan er nu helemaal gelukkig bij! :)
Dat had geen paar dagen meer moeten duren...
  vrijdag 7 juni 2013 @ 09:55:07 #44
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127510914
Mijn komkommer in de kas doet het prima, alleen onderin wat gele bladeren en de eerste 2 kwamkwammertjes zijn ook geel...

De aardbeien gaan als een trein (in de kas opgekweekt, nu 3 weken buiten). Eerste aardbeien al gegeten.

De courgettes en pompoenen zijn net als bij anderen een ramp, groeien voor geen meter, 1 kaalgevreten, ze hebben er gewoon geen zin in....

Spinazie en raapstelen op de volle grond komen nu op als een gekke, en ook de radijzen doen het daar aardig.... Vanavond mijn bleekselderij plantjes ruilen voor een grote rabarber ;)
  vrijdag 7 juni 2013 @ 10:08:21 #45
35189 Troel
scherp en bot
pi_127511289
Ik zag ineens dit:

Terwijl ik vond dat ze het slecht deden :P Het warme weer doet wonderen :P

Schril contrast met dat dode staakje ernaast trouwens :P
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_127528822
quote:
0s.gif Op dinsdag 4 juni 2013 13:31 schreef lsi het volgende:
Hallo!

Ik ben lsi, en ik ga in het nieuwe jaar tuinarchitectuur studeren. Ik ben zelf helemaal al bezig met tuinieren - al mijn hele leven -, en ik ben er dol op. Mijn moeder en mijn vader zijn bezeten tuinierders met een grote lap grond met allerlei moestuintjes - van boomgaarden tot de ordinaire huis, tuin en keuken moestuintjes.

Zelf volg ik al een tijdje het nieuwe fenomeen vertical gardening. Ik kwam er een dag geleden achter dat vertical gardening trouwens ook ideaal is voor herb gardening, binnen én buiten.

Ik had wat foto's opgerakeld, en die wilde ik wel met jullie delen! Misschien hebben jullie er wat aan. :)

Example:
[ afbeelding ]
Deze staat in de keuken, zodat je altijd verse kruiden in hand bereik hebt! Superleuk, al vind ik het zelf! :P Doet het natuurlijk ook gewoon goed buiten!
Mij lukt het vrijwel niet met kruiden in huis.
pi_127533456
Ik heb hard gewerkt vandaag:

Op dit stuk was het onkruid net zo hoog als aan de zijkanten. Alles eruit getrokken, de grootste wortels verwijderd en omgespit. Nu zitten er in de badwater kruiden en een aardbeienplant, en aan de andere kant zou sla op moeten komen...
pi_127548882
Op donderdag 6 juni 2013 22:05 schreef Audreyoot het volgende:[/b]
Leuk idee Isi!

[ afbeelding ]

[/quote]

Same here. Er zat één grote, rode, sappige aardbei aan m'n plantje. En ik had bedacht dat ie nog één dagje moest rijpen. :(

zaterdag 8 juni 2013 @ 20:16:09 #49
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_127563186
Ik zie ineens overal in de struiken en langs de rivier watplantjes opkomen :D

En in de eigen tuin

Baby watermeloen! O+

En een mini komkommertje O+

"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 9 juni 2013 @ 11:28:51 #50
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127576443
quote:
0s.gif Op zaterdag 8 juni 2013 20:16 schreef Dven het volgende:
Ik zie ineens overal in de struiken en langs de rivier watplantjes opkomen :D

[ afbeelding ]

En in de eigen tuin

Baby watermeloen! O+

[ afbeelding ]

En een mini komkommertje O+

[ afbeelding ]
Mooie foto's!
pi_127635679
Yo!
Pompoen en courgette staan nu allemaal in de tuin!
En ook een paar meloenplanten (die al groot genoeg waren).

De paksoi en spinazie zijn al aan het doorschieten..
En de eerste bloemen zijn eindelijk gesignaleerd! O+
  woensdag 12 juni 2013 @ 21:05:15 #52
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_127724237

Baby mandarijntjes :D
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_127726805
Wat gaaf! :D
pi_127757833
Wat fijn die regen!!! *O* *O* *O*

Oja bijna vergeten, vandaag de eerste aardbeien geplukt! O+
pi_127757914
Zag vanmiddag dat de eerste aardbei een blosje heeft.
pi_127760969
dat is snel!

zo ver zijn ze bij mij nog niet.

Gelukkig komen er nu voorgezaaid wat zaden boerenkool op. Dat wilde in de kas maar niet lukken.
Was al bang dat de zaden te oud zijn verpakking geeft 2012 aan, maar heb ze altijd koel en droog bewaard).
Prei zaden lijken wel niet meer goed te zijn.

quote:
0s.gif Op donderdag 13 juni 2013 17:58 schreef YogaLove het volgende:
Wat fijn die regen!!! *O* *O* *O*

Oja bijna vergeten, vandaag de eerste aardbeien geplukt! O+
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_127854410
HELP!!! :'( :'( :'(

Knolvoet aan onze zaailingen -O- -O- -O-

We hebben bij het zaaien (in rijtjes in de volle grond) al kalk gestrooid en nu bij het uitplanten zagen we knolvoet aan de wortels.
De paksoi is al eerder in de tuin uitgeplant, niet op gelet, dus we hebben het misschien al zelf verspreid.
Ook de palmkool en koolrabi plantjes die we dus wilden uitplanten zitten onder..
We balen enorm..

Heeft iemand een gouden tip? Ervaringen?

;(
  zondag 16 juni 2013 @ 10:57:38 #58
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_127854625
Een ruimere vruchtwisseling aanhouden, voor de rest valt er niks aan te doen.
pi_127854740
Op dat perceel hebben nog nooit kolen gestaan, maar ik lees nu dat ook rucola, raapstelen, radijs tot de kruisbloemigen behoren en een 'waardplant' zijn voor de schimmel.

We hebben overal verspreid rucola, staan (heeft zichzelf vermeerderd). Ook staan er veel raapstelen en radijsjes.

Er zijn dus veel meer planten bij betrokken dan dat we tot nu toe wisten. -O-

Dat wordt dus een nieuwe - zeer strakke- planning maken.

Daar gaat onze prachtige afwisselende tuin.. :{
  FOK!fotograaf zondag 16 juni 2013 @ 20:56:36 #60
148247 taxibabe
pi_127875017
Hoi!

Wij hebben een tomatenplant in de tuin staan. Nu groeit dat ding hartstikke goed (ik had al gelezen dat we moeten 'dieven', dus dat doe ik ook netjes), maar hij wil niet gaan bloeien.

Wat doen we verkeerd? Ik snap er niks van.
  zondag 16 juni 2013 @ 21:56:32 #61
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_127879084
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:56 schreef taxibabe het volgende:
Hoi!

Wij hebben een tomatenplant in de tuin staan. Nu groeit dat ding hartstikke goed (ik had al gelezen dat we moeten 'dieven', dus dat doe ik ook netjes), maar hij wil niet gaan bloeien.

Wachten. Bloemen komen vanzelf, buiten is het tot nu toe nog veeeeel te koud geweest voor tomaat om tot bloeien te komen.
  zondag 16 juni 2013 @ 22:45:33 #62
40180 Stiemie
20-07-2007
pi_127882425
quote:
0s.gif Op zondag 16 juni 2013 20:56 schreef taxibabe het volgende:
Hoi!

Bij mijn tomatenplanten zie ik ook nog geen bloemen hoor. Die moeten vast nog komen :Y
  FOK!fotograaf zondag 16 juni 2013 @ 23:03:21 #63
148247 taxibabe
pi_127883561
oow k, ik maakte me een beetje zorgen, omdat de aardbeitjes al beginnen te kleuren en de komkommer doet het ook super..

Dan zal ik nog maar wat meer geduld hebben.. :P
pi_127891301
Mijn komkommer gaat juist niet zo hard, terwijl de cherrytomaat al behoorlijke tomaatjes heeft en de gewone 3 of 4 stelen bloemen.
Op 28 februari 2012 19:20 schreef lezzer en op 31 augustus 2013 21:27 schreef DancingPhoebe:Jezus, Vanyel, wat een fantastische tips geef jij toch altijd!
pi_128116508
Alles groeit als kool.

De tomaten hebben knoppen, ook al zijn sommige plantjes nog maar klein. De komkommer gaat prima. De sla valt niet tegen te eten, dus iedereen die langs komt gaat weg met sla.
De bietjes staan er prachtig bij en de worteltjes ook.
De aardappels zijn al voor de laatste keer aangeaard. Hopelijk wordt het wat. De krulandijvie gaat niet zo geweldig helaas.
De bessenstruiken bloeien of hebben (groene) vruchten. De aardbeien planten zitten ook heel wat aan, alleen zijn ze nog wat groen.
De kruiden doen het ook leuk, behalve de thijm. Daar ligt de kat bijna elke dag wel in met haar achterwerk. Waarom weet ik niet...
  zaterdag 22 juni 2013 @ 16:06:56 #66
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_128119859
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 13:58 schreef Angelfrouk het volgende:
De sla valt niet tegen te eten, dus iedereen die langs komt gaat weg met sla.
Dat is bij ook een beetje het "probleem", inschatten hoeveel je nodig gaat hebben. Ik heb bijvoorbeeld zes kapucijnerplanten maar geen idee hoeveel daar straks aan gaat komen, kun je daar met zijn tweeen van eten? Sla (rucola) haal ik vrijwel dagelijks een flinke lunch vanaf en nog groeit het harder aan dan ik het opeet. En als alle tomaten, paprika's en pepers straks tegelijkertijd volgroeid zijn kan ik wel een pastasaus- en sambalfabriek beginnen. :')
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
  zaterdag 22 juni 2013 @ 16:54:07 #67
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128121253
Hier even een update; de meeste dingen groeien nu als een gek ;)

De helft van 3 grote rijen spinazie:

[ Bericht 11% gewijzigd door fietsie op 22-06-2013 18:22:13 ]
pi_128125921
quote:
Dat is bij ook een beetje het "probleem", inschatten hoeveel je nodig gaat hebben. Ik heb bijvoorbeeld zes kapucijnerplanten maar geen idee hoeveel daar straks aan gaat komen, kun je daar met zijn tweeen van eten? Sla (rucola) haal ik vrijwel dagelijks een flinke lunch vanaf en nog groeit het harder aan dan ik het opeet. En als alle tomaten, paprika's en pepers straks tegelijkertijd volgroeid zijn kan ik wel een pastasaus- en sambalfabriek beginnen. :')
6 kapucijnerplanten zijn er vrij weinig. 1 maaltje? Niet alle peulen rijpen tegelijk.
Wij hadden verleden jaar een goede tomatenoogst en maakten zelf pastasaus. Daar eten we nu nog van ^O^
pi_128125940
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 16:54 schreef fietsie het volgende:
Hier even een update; de meeste dingen groeien nu als een gek ;)

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

De helft van 3 grote rijen spinazie:

[ afbeelding ]
Jouw tuin ziet er mooi verzorgd uit, complimenten :Y
pi_128142417
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 juni 2013 16:06 schreef lizardtattoo het volgende:

[..]

Ja, Ik heb dus te veel. Nou ja, leuke lering voor volgend jaar.
pi_128143272
Het ziet er goed uit in jouw tuin fietsie! O+

Ik heb gister de thuis voorgekweekte bleekselderij in de tuin gezet, het regent nu al de hele ochtend, dus ik denk dat het wel goed gaat komen.

We hebben een overvloed aan sla ook (natuurlijk veel te enthousiast geplant toen het eindelijk kon), aardbeien doen het - in tegenstelling tot vorig jaar - nu super! En ook hebben we een enorme berg peultjes geplukt al. Die groeien hard!

De paksoi en spinazie is nu doorgeschoten, die gaan we later nog zaaien, net als andyvie en radicchio.

@ Angelfrouk: het is niet echt het juiste moment voor andyvie. Misschien ligt het daar aan.
En tym lijkt misschien op kattenkruid, dat je kat erin gaat rollen. Het ruikt wel heerlijk. O+
pi_128143306
quote:
0s.gif Op zondag 23 juni 2013 10:18 schreef Angelfrouk het volgende:

[..]

Ja, Ik heb dus te veel. Nou ja, leuke lering voor volgend jaar.
en volgend jaar is het ineens anders omdat het weer anders is. Het ene jaar geven 6 planten heel veel en het volgende bijna niets. Dat is het leuke van tuinieren.
pi_128143381
Oh, en de bonen doen het super goed!
  zondag 23 juni 2013 @ 21:22:12 #74
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128166913
quote:
17s.gif Op zondag 23 juni 2013 11:19 schreef YogaLove het volgende:
Het ziet er goed uit in jouw tuin fietsie! O+

Ik heb gister de thuis voorgekweekte bleekselderij in de tuin gezet, het regent nu al de hele ochtend, dus ik denk dat het wel goed gaat komen.

Thanks!

Ik heb hier ook nog laaaaaaaaadingen voorgekweekte bleekselder plantjes, die moeten de grond maar in. Gister en vandaag is alle spinazie opgegaan, en bijna alle raapstelen.
Dus ik mag weer zaaien en poten ;)

Helaas weet ik niet meer welke voorgetrokken plantjes palmkool zijn, en welke koolrabi. En helaas zijn ze nu nog identiek...
.
pi_128172416
Wat een mooie tuintjes ^-^
Ik heb aardbeien staan, en wel 2 soorten, in 2 verschillende potten (volgend jaar volle grond).
Nu ben ik alleen wel ff mooi vergeten welke nu de seizoens waren, en welke de doordragers. Kan ik dat nu nog ergens aan zien, behalve tot aan het einde van het seizoen?

Want nu begin ik ook al uitlopers te krijgen die zich in de grond vast aan het zetten zijn :P
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
pi_128257108
Help! een of andere kat heeft mijn vierkantemetertuintje op 3 hoog ontdekt en loopt er nu steeds in te schijten. Wat kan ik doen om dat beestje uit mijn bak te houden? ;(
  dinsdag 25 juni 2013 @ 22:07:55 #77
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128257329
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 22:03 schreef VGA4xZoom het volgende:
Help! een of andere kat heeft mijn vierkantemetertuintje op 3 hoog ontdekt en loopt er nu steeds in te schijten. Wat kan ik doen om dat beestje uit mijn bak te houden? ;(
Klaarzitten met een emmer water en hem die laten koppen is mijn favoriete manier.
(Niet de emmer dus, maar het water).

Poesje loopt er geen schade van op, maar over het algemeen hebben ze na een keer of 2 wel een redelijke hekel aan de plek waar het gebeurt.
En anders van die stinkende groene "kat weg" biokorrels....
pi_128259349
Of koffiedrab op je tuintje strooien of peper. :P
pi_128278072
Dank voor jullie tips :)
Ik heb nu weer een ander probleem met de fauna in mijn moestuintje; vogels die mijn tomaten opeten. :{
  woensdag 26 juni 2013 @ 14:04:10 #80
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_128279080
quote:
0s.gif Op dinsdag 25 juni 2013 22:41 schreef YogaLove het volgende:
Of koffiedrab op je tuintje strooien of peper. :P
Koffiedrab is sowieso een goede meststof voor bepaalde planten.

quote:
0s.gif Op woensdag 26 juni 2013 13:43 schreef VGA4xZoom het volgende:
Dank voor jullie tips :)
Ik heb nu weer een ander probleem met de fauna in mijn moestuintje; vogels die mijn tomaten opeten. :{
CD of wat alufolie in de planten ophangen helpt vaak wel.

Er zijn vorig jaar wat wortels stiekem achtergebleven in de grond, die zijn nu doorgeschoten en anderhalf meter hoog :P
  donderdag 27 juni 2013 @ 13:27:07 #81
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_128319499
Ik wil ook wat in de tuin gaan planten. Alleen vroeg ik mij af wat nu nog geplant kan worden en leuk is om mee te beginnen? :@
  donderdag 27 juni 2013 @ 13:45:56 #82
11577 lizardtattoo
consecotaleofoob
pi_128320242
Je kan bij de lokale supermarkt / Boerenbond / Intratuin eens kijken voor voorgekweekte plantjes. C1000 heeft op dit moment bijvoorbeeld tomaten, komkommers en paprika's. Bij de Intratuin hebben ze een hele afdeling, "kindereettuintjes" of iets dergelijks, makkelijk te onderhouden spul dat relatief snel iets eetbaars oplevert, aardbeien, sla etc.
Nu nog zaaien is denk ik te laat tenzij je specifiek herfstvarianten pakt.
Liefhebber, verzamelaar en beta-tester van adventuregames.
Op woensdag 19 januari 2011 09:49 schreef Rossdale het volgende: Liz is gewoon een wandelende gamesencyclopedie :P
pi_128324668
Ja je kan nog late teelt zaaien, bijvoorbeeld paksoi of andyvie, spinazie, sla kan ook nog.
Als je snel bent, kun je nog wat bonen zaaien.
Op zich hebben we nog niet echt veel mooi weer gehad dus wij schuiven alles een beetje op :+
  donderdag 27 juni 2013 @ 18:02:28 #84
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_128329722
Hello there, you nice, green and pinkhearted piece of delicious fruit

pi_128330852
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 18:02 schreef Dven het volgende:
Hello there, you nice, green and pinkhearted piece of delicious fruit

[ afbeelding ]
Hello there :9~

Hoe is het met de verhuizing en zijn de meloenen dan al rijp?
  donderdag 27 juni 2013 @ 23:17:52 #86
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_128343614
quote:
0s.gif Op donderdag 27 juni 2013 18:31 schreef YogaLove het volgende:

[..]

Hello there :9~

Hoe is het met de verhuizing en zijn de meloenen dan al rijp?
Verhuizing is aanstaande, hopen dat de meloenen het overleven. Ga ze niet achterlaten voor een ander in ieder geval :P
pi_128359395

Even twee fotootjes van hoe het er hier voor staat.

Er zitten knoppen in de tomaten, komkommers en de boontjes. De sla groeit de tuin uit. De aardbeien wachten op een beetje zon, net als de rode bessen, taybessen, zwarte bessen, frambozen en braam (ja, 1 braam).
pi_128389251
Zijn er hier mensen die verstand hebben van het snoeien van perzikbomen? En dit een beetje simpel kunnen uitleggen :P

Wij hebben een perzikboom geplant, maar deze begint aan de top nu enorme uitschieters te krijgen, wat kunnen we hier wanneer het beste mee doen?

We willen de boom vooral in de breedte laten groeien en niet zozeer omhoog.
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
pi_128395951
Ik heb begrepen dat snoeien van fruitbomen een delicate kwestie is ivm kans op schimmel. Het zou in oktober/november moeten en niet meer afhalen dan strikt noodzakelijk.

Zelf probeer ik de niet te temmen groeidrang van de magnolia ineffectief te krijgen door knoppen los te rollen. Geen idee of dat voor fruitbomen een optie is. Misschien is elk wondje een risico.
  zaterdag 29 juni 2013 @ 18:43:10 #90
35189 Troel
scherp en bot
pi_128399149

Zo ziet het er hier uit :)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128399215
Courgettes worden opgevreten door de slakken :(
  zaterdag 29 juni 2013 @ 20:15:08 #92
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_128401239
quote:
7s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 18:43 schreef Troel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo ziet het er hier uit :)
Kanonne Troel, heb je er gloeilampen bovengehangen ofzo?? Wow!

MIjn courgetteplantjes zijn nog 10x10cm in oppervlak....
  zondag 30 juni 2013 @ 07:04:51 #93
35189 Troel
scherp en bot
pi_128413370
Nee :D
Ik heb er wel een tijdje zo'n plastic kas overheen gehad he ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_128416687
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 juni 2013 17:07 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb begrepen dat snoeien van fruitbomen een delicate kwestie is ivm kans op schimmel. Het zou in oktober/november moeten en niet meer afhalen dan strikt noodzakelijk.

Zelf probeer ik de niet te temmen groeidrang van de magnolia ineffectief te krijgen door knoppen los te rollen. Geen idee of dat voor fruitbomen een optie is. Misschien is elk wondje een risico.
Tja, ik lees dus verschillende verhalen op internet en de beschrijvingen zijn niet allemaal even duidelijk :P
------___------ 53
----.(___).---- 42
---(o\_!_/o)---
  zondag 30 juni 2013 @ 14:45:21 #95
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_128420370

Groeit als kool :~
pi_128438492
quote:
0s.gif Op zondag 30 juni 2013 12:34 schreef Rockfire het volgende:

[..]

Tja, ik lees dus verschillende verhalen op internet en de beschrijvingen zijn niet allemaal even duidelijk :P
Kan je niet proberen om de jonge twijgen opzij te geleiden? Er zijn bomen die in een soort parasolframe geleid worden. Dat is dan voor de siertuin, maar met de moestuin moet dat natuurlijk ook kunnen. Bij lage appels en peren gebeurt dat ook. Die staan dan op een rij met de takken zijwaarts langs metalen draden opgebonden.
  maandag 1 juli 2013 @ 07:41:33 #97
35189 Troel
scherp en bot
pi_128448615
Alles wat jong is kan toch nog in een eigen vorm gegoten worden?

Ik kwam er gisteren achter dat een van mijn bonen de verkeerde staak wilde pakken :D Die heb ik ook maar eventjes de andere kant op laten gaan ;)
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zaterdag 6 juli 2013 @ 13:23:44 #98
334494 Dance99Vv
Praise Bastet
pi_128655353
Mag ik even vertellen hoe gelukkig ik ben met mijn volkstuintje.?

Sinds april dit jaar heb ik dus een volkstuintje en alhoewel niet alles zo geweldig gaat en ook nog een behoorlijk slecht voorjaar gehad hebben. Eet ik me te barsten uit eigen tuin.
Na de spinazie, was het de beurt aan de sla en zomer worteltjes, nu inmiddels de andijvie en de bietjes.Aardbeien , al weken heb ik verse aardbeien. Die op brood en door de vla/yoghurt gaan, kan langzaam geen aardbei meer zien, maar gelukkig zijn mijn kruisbessen bijna plukrijp.
De oogst van mijn rode bessen struikje viel nogal tegen, hoop dat tie volgend jaar wat meer te bieden heeft.
En zo heb ik nog veel meer plezier, bosuitjes, kruiden zoals bieslook,peterselie salie basilicum

Wat mij ook echt opviel was hoe mooi alles is/was. (de sla, de andijvie de bosuitjes, bieten zo groot als tennisballen )In vergelijk met wat er in de supermarkt ligt.(en wat het kost)

Ik lees en kijk hier geregeld mee, en moet zeggen dat de foto's echt wel mooi zijn. ^O^

*)
There is only one religion
  zaterdag 6 juli 2013 @ 13:32:02 #99
35189 Troel
scherp en bot
pi_128655504
Mijn bonen groeien tot over mijn stokken :')
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  zondag 7 juli 2013 @ 21:13:07 #100
16466 BloodhoundFromHell
---------------------
pi_128698842
hier ook bakken en bakken met aarbeien!! het gaat maar door! de aalbessen waren oom een groot succes en vreemd genoeg laten de vogels de bessen redelijk met rust dit jaar. de kardoen is al ruim 23 meter hoog en ook de artisjokken staan er weer mooi bij! :-)
(__/)
(='.'=)
(")_(")
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')