Vrijwel alles. Heb je al eerdere ervaring met moestuinieren?quote:Op zondag 2 juni 2013 12:17 schreef Seven. het volgende:
Ik wil ook wat groente in mijn tuin maar geen aparte moestuin. Wat groeit makkelijk tussen andere planten?
Nee, alleen mijn bieslook is redelijk succesvol.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:29 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Vrijwel alles. Heb je al eerdere ervaring met moestuinieren?
Dan zou ik beginnen met wat slaplantjes te kopen en op te kweken. Boontjes zijn ook wel makkelijk te doen; stok in de grond, boontjes ernaast en wachten maar.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:30 schreef Seven. het volgende:
[..]
Nee, alleen mijn bieslook is redelijk succesvol.
Radijsjes en spinazie groeien heel gemakkelijk. Gewoon wat zaadjes halen en een rijtje uitstrooien.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:17 schreef Seven. het volgende:
Ik wil ook wat groente in mijn tuin maar geen aparte moestuin. Wat groeit makkelijk tussen andere planten?
Een heleboel dingen kun je beter binnen voorplanten, dan heb je meer controle over de omstandigheden.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:34 schreef Seven. het volgende:
Zaden doen het zelden goed in mijn tuin, ik zal eens wat plantjes aanschaffen dan.
Ligt er wel een beetje aan wat voor grond je in je tuin hebt liggen.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:34 schreef Seven. het volgende:
Zaden doen het zelden goed in mijn tuin, ik zal eens wat plantjes aanschaffen dan.
Wat compost door de grond scheppen.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:38 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Ligt er wel een beetje aan wat voor grond je in je tuin hebt liggen.
Als die heel arm is, kun je voor de gedeeltes waar je wat groente zet, wat nieuwe grond neerleggen.
Wel geen groente maar ook goed bruikbaar in thee of bij desserts: munt. Ik heb zo'n bio-muntplant uit de winkel in de grond gestopt nadat 'ie vrijwel volledig kaalgeplukt was. Is beginnen schieten, heeft de winter overleefd en is nu (1 jaar later) een mooie bos munt geworden. Het belangrijkste bij die planten is dat de wortelstok (ondergrondse 'stengel') intact blijft. Dan groeit dat vanzelf. Misschien zelfs te goed.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:17 schreef Seven. het volgende:
Uhuh....quote:
'T is ook wel relatief makkelijk in te perken. Steek gewoon de wortelstok door en trek eventueel wat uit en je bent klaar. Of je plant 't in een pot met wat aarde en eventueel wat compost.quote:
Yupyup, munt heb ik en die laat ik lekker woekeren omdat ik het buiten lekker ook een leuke plant vindt. Ik heb het vorig jaar wel tot de grond toe af moeten knippen wegens muntroest. Munt houdt van vocht dus vorig jaar deed 'ie het beter dan nu.quote:Op zondag 2 juni 2013 12:50 schreef tony_clifton- het volgende:
[..]
Wel geen groente maar ook goed bruikbaar in thee of bij desserts: munt. Ik heb zo'n bio-muntplant uit de winkel in de grond gestopt nadat 'ie vrijwel volledig kaalgeplukt was. Is beginnen schieten, heeft de winter overleefd en is nu (1 jaar later) een mooie bos munt geworden. Het belangrijkste bij die planten is dat de wortelstok (ondergrondse 'stengel') intact blijft. Dan groeit dat vanzelf. Misschien zelfs te goed.
Beter alternatief aanbieden: veel vogels zijn gek ophondenhaar.quote:Op zondag 2 juni 2013 22:24 schreef fietsie het volgende:
Ik heb de boosdoener betrapt! Het is een merel!!!
Domme ding plukt blaadjes van mijn net gepote plantjes (lavendel, munt enz enz) en vliegt ermee naar zijn nestje onder de dakpannen....
Maar ik niet op de (geur van) honden...quote:Op zondag 2 juni 2013 22:35 schreef Seven. het volgende:
[..]
Beter alternatief aanbieden: veel vogels zijn gek ophondenhaar.
gmtaquote:Op maandag 3 juni 2013 10:39 schreef Troel het volgende:
En anders gewoon draadjes. Bolletje wol, draadjes van knippen en dat in zo'n mezenbolhouder doen
OMG. Hmz, ik zie mijn dochtertje (3) al concurreren met die vogel....quote:Op maandag 3 juni 2013 10:42 schreef Troel het volgende:
http://birding.about.com/od/birdhouses/a/Suet-Cage-Nester.htm
[ afbeelding ]
Dit dus
Ik zou persoonlijk even rondneuzen in de grote warenhuizen / tuincentra naar voorgekweekt spul.quote:Op maandag 3 juni 2013 12:14 schreef Jagärtrut het volgende:
Wij zijn vorig weekend verhuisd, naar een appartementje met een kleine tuin. Nu wil ik een stuk daarvan gebruiken als groente tuin. Ik heb geen ervaring, whatsoever. Wat kan ik zo laat in het jaar nog zaaien qua kruiden/groente? Dingen als courgette, paprika, sla, spinazie, kan dat nog? En basilikum, munt, rozmarijn, tijm?
De tuin ligt op het oosten, maar omdat we in Zweden wonen komt de zon al erg vroeg op, en heeft hij nu van zo'n uur of 3 's nachts tot een uur of 11 de zon...
Ben benieuwd wat jullie adviseren!
ja, voorgekweekt is wel te vinden. dan is het geen probleem dat ik relatief laat in het seizoen ben?quote:Op maandag 3 juni 2013 12:29 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik zou persoonlijk even rondneuzen in de grote warenhuizen / tuincentra naar voorgekweekt spul.
Moet eerlijk zeggen dat ik tijdens mijn vakanties in Zweden vooral naar de gereedschap-aspecten heb gekeken in die zaken, en me niet zo heb verdiept in plantjes...
Courgette, tomaat e.d. staat hier nog maar net buiten, kou enzo he, terwijl het in grote delen van Zweden natuurlijk al heerlijk weer is geweest
Als je voorgekweekt kunt vinden dan kun je die in de volle grond zetten, als je nu gaat zaaien zou ik iets versieren met glas / plastic om er een beetje tempo in te krijgen.
Ik zou persoonlijk de gok wagen, je hebt het niet over enorme bedragen en met een paar weekjes dat weer wat jullie al gehad hebben en goed mest/water geven groeit het als een gekke...quote:Op maandag 3 juni 2013 12:52 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
ja, voorgekweekt is wel te vinden. dan is het geen probleem dat ik relatief laat in het seizoen ben?
En het is hier inderdaad lekker weer geweest, we hebben de 25 graden al aangetikt!
cool! Ik zie nu dat ik ook zaken online kan bestellen. Nu bestellen, dan hopelijk van de week aan de slag, na het werk. Eerst de toplaag aarde eruit denk ik, en dan nieuwe grond erin en planten maar.quote:Op maandag 3 juni 2013 12:56 schreef fietsie het volgende:
[..]
Ik zou persoonlijk de gok wagen, je hebt het niet over enorme bedragen en met een paar weekjes dat weer wat jullie al gehad hebben en goed mest/water geven groeit het als een gekke...
En dan kunnen we 2e helft van de zomer komen proeven van de verse groenteschotel?quote:Op maandag 3 juni 2013 13:01 schreef Jagärtrut het volgende:
[..]
cool! Ik zie nu dat ik ook zaken online kan bestellen. Nu bestellen, dan hopelijk van de week aan de slag, na het werk. Eerst de toplaag aarde eruit denk ik, en dan nieuwe grond erin en planten maar.
quote:Op maandag 3 juni 2013 13:02 schreef fietsie het volgende:
[..]
En dan kunnen we 2e helft van de zomer komen proeven van de verse groenteschotel?![]()
![]()
Aardbeien? Nu al?quote:Op donderdag 6 juni 2013 22:05 schreef Audreyoot het volgende:
Leuk idee Isi!
Iets heeft mijn allereerste echte aardbei opgegeten![]()
[ afbeelding ]
Verder zijn al mijn komkommers mors dood. Heb nu nog aardbeien, tomaten en een paar watermeloenen staan. Heb nieuwe komkommers en wat meer watermeloenen gezaaid maar ik denk dat het wat te laat ervoor is.
Ja het verbaasde mij ook maar het was volgens mij een uitzonderingsaardbei want de rest staat nog in de bloemen. Watermeloentjes staan buiten in de kas maar ze zijn zo gevoelig, gaat niet echt hardquote:Op donderdag 6 juni 2013 22:34 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Aardbeien? Nu al?![]()
Iemand had geen geduld meer zo te zien.
Bij ons staan de bloemen er nog volop op..
Wij hebben onlangs nog komkommer gezaaid (in potjes) omdat die andere door het slechte weer dood waren gegaan. Ik denk dat het nog wel kan.
Watermeloen is een beetje moeilijk, ik heb de ervaring dat het heeeeeeeel lang duurt voor ze ontkiemen, de mijne staan nog steeds binnen op de vensterbank en zien er nog niet sterk uit. Die groeien echt heel langzaam..
Mij lukt het vrijwel niet met kruiden in huis.quote:Op dinsdag 4 juni 2013 13:31 schreef lsi het volgende:
Hallo!
Ik ben lsi, en ik ga in het nieuwe jaar tuinarchitectuur studeren. Ik ben zelf helemaal al bezig met tuinieren - al mijn hele leven -, en ik ben er dol op. Mijn moeder en mijn vader zijn bezeten tuinierders met een grote lap grond met allerlei moestuintjes - van boomgaarden tot de ordinaire huis, tuin en keuken moestuintjes.
Zelf volg ik al een tijdje het nieuwe fenomeen vertical gardening. Ik kwam er een dag geleden achter dat vertical gardening trouwens ook ideaal is voor herb gardening, binnen én buiten.
Ik had wat foto's opgerakeld, en die wilde ik wel met jullie delen! Misschien hebben jullie er wat aan.
Example:
[ afbeelding ]
Deze staat in de keuken, zodat je altijd verse kruiden in hand bereik hebt! Superleuk, al vind ik het zelf!Doet het natuurlijk ook gewoon goed buiten!
Mooie foto's!quote:Op zaterdag 8 juni 2013 20:16 schreef Dven het volgende:
Ik zie ineens overal in de struiken en langs de rivier watplantjes opkomen
[ afbeelding ]
En in de eigen tuin
Baby watermeloen!
[ afbeelding ]
En een mini komkommertje
[ afbeelding ]
quote:Op donderdag 13 juni 2013 17:58 schreef YogaLove het volgende:
Wat fijn die regen!!!![]()
![]()
Oja bijna vergeten, vandaag de eerste aardbeien geplukt!![]()
Wachten. Bloemen komen vanzelf, buiten is het tot nu toe nog veeeeel te koud geweest voor tomaat om tot bloeien te komen.quote:Op zondag 16 juni 2013 20:56 schreef taxibabe het volgende:
Hoi!
Wij hebben een tomatenplant in de tuin staan. Nu groeit dat ding hartstikke goed (ik had al gelezen dat we moeten 'dieven', dus dat doe ik ook netjes), maar hij wil niet gaan bloeien.
Wat doen we verkeerd? Ik snap er niks van.
Bij mijn tomatenplanten zie ik ook nog geen bloemen hoor. Die moeten vast nog komenquote:Op zondag 16 juni 2013 20:56 schreef taxibabe het volgende:
Hoi!
Wij hebben een tomatenplant in de tuin staan. Nu groeit dat ding hartstikke goed (ik had al gelezen dat we moeten 'dieven', dus dat doe ik ook netjes), maar hij wil niet gaan bloeien.
Wat doen we verkeerd? Ik snap er niks van.
Dat is bij ook een beetje het "probleem", inschatten hoeveel je nodig gaat hebben. Ik heb bijvoorbeeld zes kapucijnerplanten maar geen idee hoeveel daar straks aan gaat komen, kun je daar met zijn tweeen van eten? Sla (rucola) haal ik vrijwel dagelijks een flinke lunch vanaf en nog groeit het harder aan dan ik het opeet. En als alle tomaten, paprika's en pepers straks tegelijkertijd volgroeid zijn kan ik wel een pastasaus- en sambalfabriek beginnen.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 13:58 schreef Angelfrouk het volgende:
De sla valt niet tegen te eten, dus iedereen die langs komt gaat weg met sla.
6 kapucijnerplanten zijn er vrij weinig. 1 maaltje? Niet alle peulen rijpen tegelijk.quote:Dat is bij ook een beetje het "probleem", inschatten hoeveel je nodig gaat hebben. Ik heb bijvoorbeeld zes kapucijnerplanten maar geen idee hoeveel daar straks aan gaat komen, kun je daar met zijn tweeen van eten? Sla (rucola) haal ik vrijwel dagelijks een flinke lunch vanaf en nog groeit het harder aan dan ik het opeet. En als alle tomaten, paprika's en pepers straks tegelijkertijd volgroeid zijn kan ik wel een pastasaus- en sambalfabriek beginnen.
Jouw tuin ziet er mooi verzorgd uit, complimentenquote:Op zaterdag 22 juni 2013 16:54 schreef fietsie het volgende:
Hier even een update; de meeste dingen groeien nu als een gek
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De helft van 3 grote rijen spinazie:
[ afbeelding ]
Ja, Ik heb dus te veel. Nou ja, leuke lering voor volgend jaar.quote:Op zaterdag 22 juni 2013 16:06 schreef lizardtattoo het volgende:
[..]
Dat is bij ook een beetje het "probleem", inschatten hoeveel je nodig gaat hebben. Ik heb bijvoorbeeld zes kapucijnerplanten maar geen idee hoeveel daar straks aan gaat komen, kun je daar met zijn tweeen van eten? Sla (rucola) haal ik vrijwel dagelijks een flinke lunch vanaf en nog groeit het harder aan dan ik het opeet. En als alle tomaten, paprika's en pepers straks tegelijkertijd volgroeid zijn kan ik wel een pastasaus- en sambalfabriek beginnen.
en volgend jaar is het ineens anders omdat het weer anders is. Het ene jaar geven 6 planten heel veel en het volgende bijna niets. Dat is het leuke van tuinieren.quote:Op zondag 23 juni 2013 10:18 schreef Angelfrouk het volgende:
[..]
Ja, Ik heb dus te veel. Nou ja, leuke lering voor volgend jaar.
Thanks!quote:Op zondag 23 juni 2013 11:19 schreef YogaLove het volgende:
Het ziet er goed uit in jouw tuin fietsie!![]()
Ik heb gister de thuis voorgekweekte bleekselderij in de tuin gezet, het regent nu al de hele ochtend, dus ik denk dat het wel goed gaat komen.
Klaarzitten met een emmer water en hem die laten koppen is mijn favoriete manier.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 22:03 schreef VGA4xZoom het volgende:
Help! een of andere kat heeft mijn vierkantemetertuintje op 3 hoog ontdekt en loopt er nu steeds in te schijten. Wat kan ik doen om dat beestje uit mijn bak te houden?
Koffiedrab is sowieso een goede meststof voor bepaalde planten.quote:Op dinsdag 25 juni 2013 22:41 schreef YogaLove het volgende:
Of koffiedrab op je tuintje strooien of peper.
CD of wat alufolie in de planten ophangen helpt vaak wel.quote:Op woensdag 26 juni 2013 13:43 schreef VGA4xZoom het volgende:
Dank voor jullie tips
Ik heb nu weer een ander probleem met de fauna in mijn moestuintje; vogels die mijn tomaten opeten.
Hello therequote:Op donderdag 27 juni 2013 18:02 schreef Dven het volgende:
Hello there, you nice, green and pinkhearted piece of delicious fruit
[ afbeelding ]
Verhuizing is aanstaande, hopen dat de meloenen het overleven. Ga ze niet achterlaten voor een ander in ieder gevalquote:Op donderdag 27 juni 2013 18:31 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Hello there![]()
Hoe is het met de verhuizing en zijn de meloenen dan al rijp?
Kanonne Troel, heb je er gloeilampen bovengehangen ofzo?? Wow!quote:Op zaterdag 29 juni 2013 18:43 schreef Troel het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Zo ziet het er hier uit
Tja, ik lees dus verschillende verhalen op internet en de beschrijvingen zijn niet allemaal even duidelijkquote:Op zaterdag 29 juni 2013 17:07 schreef Teslynd het volgende:
Ik heb begrepen dat snoeien van fruitbomen een delicate kwestie is ivm kans op schimmel. Het zou in oktober/november moeten en niet meer afhalen dan strikt noodzakelijk.
Zelf probeer ik de niet te temmen groeidrang van de magnolia ineffectief te krijgen door knoppen los te rollen. Geen idee of dat voor fruitbomen een optie is. Misschien is elk wondje een risico.
Kan je niet proberen om de jonge twijgen opzij te geleiden? Er zijn bomen die in een soort parasolframe geleid worden. Dat is dan voor de siertuin, maar met de moestuin moet dat natuurlijk ook kunnen. Bij lage appels en peren gebeurt dat ook. Die staan dan op een rij met de takken zijwaarts langs metalen draden opgebonden.quote:Op zondag 30 juni 2013 12:34 schreef Rockfire het volgende:
[..]
Tja, ik lees dus verschillende verhalen op internet en de beschrijvingen zijn niet allemaal even duidelijk![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |