Je vergist je, ik probeer je te laten zien dat het niet zwart-wit is, ik zet Israel als staat weg als een kanker, doe ik nog steeds, blijf ik bij, Joden weer niet, heb je goede en slechte tussen zoals ieder ander volk. 'Israel' als naam is btw ook nog eens heilig in mijn cultuur.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 02:27 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je doet voor iemand die het niets interesseert wel bijzonder veel je best om jezelf te verdedigen, zucht, kennelijk heb je toch het gevoel dat je te ver bent gegaan maar durf je het niet toe te geven.
Verkeerd gelezen dan.quote:Zeg jij het maar ik heb niet gezegd dat jouw avatar antisemitisch is ik zei alleen dat ik je met een andere avatar ook herken.
Echt he, al die bezuinigingen in het onderwijs en zorg, bizar.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 02:28 schreef DeParo het volgende:
[..]
Je hebt heel wat uit te leggen bij je volgende 'stem'![]()
.
Neuh.quote:Schaam je![]()
.
Dieptepunt?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 02:22 schreef BlaZ het volgende:
Zo de discussie hier is hier ook weer op een dieptepunt gekomen.
Landen moet je sowieso niet beoordelen naar wat ze de buitenkant aandoen, maar juist wat ze voor de eigen inwoners betekenen. Vergelijkingen met ziekten
Dat waren groepen in Duitsland die door Nazi-Duitsland niet als eigen volk werden gezien he, een heel belangrijk detail daarin. Met 'eigen' bedoel ik dus echt geeigend door de Nazi's.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 02:35 schreef Polacco het volgende:
[..]
Ik zou als ariër- homo, gehandicapte, communist (of andere politieke tegenstander), vrijmetselaar of Jehova getuige niet in nazi Duitsland willen leven.
Hoeveel eigen burgers zijn er vermoord ten tijden van de aktion T4? Hoeveel eigen burgers zijn er gedwongen gestiriliseerd? Met 'eigen' bedoel ik dus echt als geeigend door de Nazi's.
Het werd gezien als asociale elementen in de samenleving, die echter wel ariër konden zijn. De politieke tegenstanders die zijn geëlimineerd zijn nog wel het schrijnendste voorbeeld.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 02:36 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Dat waren groepen in Duitsland die door Nazi-Duitsland niet als eigen volk werden gezien he, een heel belangrijk detail daarin.
Onzin, je probeert je vuiligheid goed te praten, gaat je niet lukken.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 02:29 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Je vergist je, ik probeer je te laten zien dat het niet zwart-wit is, ik zet Israel als staat weg als een kanker, doe ik nog steeds, blijf ik bij, Joden weer niet, heb je goede en slechte tussen zoals ieder ander volk. 'Israel' als naam is btw ook nog eens heilig in mijn cultuur.
Kennelijk.quote:Verkeerd gelezen dan.
Je verdedigt weer antisemitisme, weer extremisme, en weer fascisme het houdt niet op met je.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 02:30 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Echt he, al die bezuinigingen in het onderwijs en zorg, bizar.
Doe toch maar misschien kom je nog tot inkeer.quote:Neuh.
Je geeft het zelf ook al aan, enkel arier zijn was niet voldoende, het volk waar de nazi's voor stonden, zij hadden het echter wel goed, was dat voldoende?quote:Op dinsdag 18 juni 2013 02:38 schreef Polacco het volgende:
[..]
Het werd gezien als asociale elementen in de samenleving, die echter wel ariër konden zijn. De politieke tegenstanders die zijn geëlimineerd zijn nog wel het schrijnendste voorbeeld.
Daarbij is het dan mogelijk om je eigen volk te reduceren tot een hele kleine selecte groep mensen.
Ik praat niets goed, als Israel een kanker noemen vuiligheid is, so be it. Ik laat me echter niet door jou in een hokje plaatsen omdat je intellectueel bankroet bent door een semiet, antisemiet te noemen, terwijl ik zelf wel kan dromen van sommige Joodse chicksquote:Op dinsdag 18 juni 2013 02:39 schreef DeParo het volgende:
[..]
Onzin, je probeert je vuiligheid goed te praten, gaat je niet lukken.
Je verwarT je toch echt met de mensen die solidair zijn met Israel.quote:Je verdedigt weer antisemitisme, weer extremisme, en weer fascisme het houdt niet op met je.
Als Zionisten capabel waren tot inkeer te komen, was Israel intern opgeheven.quote:Doe toch maar misschien kom je nog tot inkeer.
Onzin en schrijnend om te zien hoe je je probeert te ontworstelen aan deze situatie waarin je jezelf hebt vastgeworsteld opmerkelijk.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 02:43 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik praat niets goed, als Israel een kanker noemen vuiligheid is, so be it. Ik laat me echter niet door jou in een hokje plaatsen omdat je intellectueel bankroet bent door een semiet, antisemiet te noemen, terwijl ik zelf wel kan dromen van sommige Joodse chicks
Nee hoor wees maar niet bang ik vergis me niet voel je aangesproken, opmerkelijk, dat je nog blijft volhouden je hebt het er kennelijk maar lastig mee hoe om te gaan met zo'n situatie.quote:Je verwarT je toch echt met de mensen die solidair zijn met Israel.
Ze hebben niets om tot inkeer te moeten komen dus weer een onzinnige en domme uitspraak van je erg typerend.quote:Als Zionisten capabel waren tot inkeer te komen, was Israel intern opgeheven.
Omdat dat de zaken zijn waarvoor de politiek er in eerste instantie zit.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 02:35 schreef Kees22 het volgende:
Maar waarom moeten landen meer beoordeeld worden op hun binnenlandse politiek dan op hun buitenlandse politiek? Waarom is het binnenland belangrijker dan het buitenland?
> Persoon behorende tot de bevolking die in een bepaald gebied woont.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 03:14 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Ik denk dat we het aardig eens kunnen zijn over dat de Nazi's de Joden op z'n minst al in een vroeg stadium als 2erangs burgers zag, alvorens ze overgingen op een totale vervolging?
Nazi Duitsland wist anders wel aardig hoe snel ze daar verandering in moesten brengen. Iaw: Waren ze volgens hen niet legitiem in Duitsland, hoorden ze er niet, sterker nog, hoorden ze niet eens ergens op de aarde, laat staan Duitsland. Daar mag je ieder definitie tegenover zetten, maar het is niet representatief voor wie volgens hen de eigen inwoners waren.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 03:24 schreef BlaZ het volgende:
[..]
> Persoon behorende tot de bevolking die in een bepaald gebied woont.
Prosopografisch onderscheid valt wat mij betreft dus onder slechte behandeling van eigen inwoners.
Kap maar.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 03:12 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Can Bonomo, Dana International, Sarah Silverman en Seinfeld vond ik anders wel aardig ok.
Ach man hoe weet je dat nou? Je bent nog nooit in Israel geweest ,je bent niet joods. Je hebt een hekel aan de Tora en Koran ,maar hebt de grootste bek hierquote:Op dinsdag 18 juni 2013 01:55 schreef Kees22 het volgende:
[..]
De staat Israel gedraagt zich inderdaad als een soort kanker. Ongeremde groei, buitmaken van toevoer van grondstoffen, isolatie van gezond weefsel.
ik moest lachenquote:Op dinsdag 18 juni 2013 01:44 schreef remlof het volgende:
[..]
Het "beloofde land"?
Nee, ik hecht geen enkele waarde aan sprookjesboeken. Ook niet aan die van andere religies trouwens.
http://www.volkskrant.nl/(...)en-Palestijnen.dhtmlquote:Nederland haalt banden aan met Israël en Palestijnen
Nederland haalt de banden aan met zowel Israël als de Palestijnse autoriteit. Er komen samenwerkingsverbanden die te vergelijken zijn met die met andere landen waarmee Nederland goede relaties heeft, zoals Frankrijk, Duitsland en Polen.
Minister Frans Timmermans heeft over de samenwerking met Israël maandag afspraken gemaakt met de Israëlische premier Benjamin Netanyahu. Dinsdag wil hij hetzelfde afspreken met de Palestijnse premier Rami Hamdallah.
De nauwere samenwerking uit zich in jaarlijkse fora met telkens een overkoepelend thema. Eind dit jaar is dat water en energie. Naast de overheden worden ook bedrijven, kennisinstellingen en niet-gouvernementele organisaties betrokken bij de gesprekken. Het is de bedoeling dat de bijeenkomsten eens in de 2 jaar worden gehouden, de ene keer in Nederland, de andere keer in Israël en Palestijns Gebied.
Timmermans sprak volgens zijn woordvoerder met Netanyahu ook over de Israëlische en Nederlandse zorgen over het nucleaire programma en de mensenrechten in Iran, en over de ontwikkelingen in Syrië. Later maandag spreekt Timmermans nog met de Israëlische minister voor het vredesproces Tzipi Livni over de Amerikaanse poging om het vredesproces weer vlot te trekken.
Dinsdag ontmoet Timmermans de Israëlische president Shimon Peres en president Mahmoud Abbas en premier Rami Hamdallah van de Palestijnse Autoriteit.
Gelukkig zijn we het eens.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 03:32 schreef Triggershot het volgende:
[..]
Nazi Duitsland wist anders wel aardig hoe snel ze daar verandering in moesten brengen.
Je hoeft er helemaal niet filosofisch over te doen hoor. Het is vrij simpel. Neem nou wat jij over de tempelberg zei. Dat het alleen maar heilig was voor de moslims omdat ze het veroverd hebben, en veroverd land mogen ze niet teruggeven. Dat is regelrechte onzin, hoe je het ook went of keert. Ik heb in mijn vorige post uitgelegd waarom het wél heilig is.quote:Op maandag 17 juni 2013 17:30 schreef Skillsy het volgende:
Wat waarheid precies betekent is onderwerp van discussie, en dat is waarschijnlijk altijd al zo geweest. Eeuwenoude uitspraken als Wat is waarheid? (toegeschreven aan Pontius Pilatus) getuigen daar al van. Dat komt doordat de waarheid van een uitspraak alleen kan worden vastgesteld door die te toetsen aan de feiten, die echter niet altijd bekend zijn.
Allemaal leuk en aardig, maar wat heeft dit te maken met wat ik zei? Wij hadden het over Arabieren en Joden. Vóór de massa immigratie van Europeanen naar Palestina was er geen geweld en haat tussen die 2. Dat de Joden duizenden jaren geleden onderdrukt werden door de romeinen of de christenen is vervelend, maar daar hebben de Arabieren van nu helemaal niks mee te maken. Mijn punt blijft staan. Vóór de massa immigratie van Europeanen was er niks aan de hand tussen Arabieren en Joden. Ze leefden samen. Mijn tip aan jouw, zoek eens op hoe Joden leefden onder de verschillende Islamitische rijken.quote:Dit noem jij waarheid?? Laten we stellen dat er lang voor het naampje Palestina flinke problemen waren in dat gebied
A) Vlak vóór het begin van onze jaartelling bezet het Romeinse rijk het land Israël. Op dat moment is het al meer dan 1200 jaar hoofdzakelijk bewoond door de Israëlieten, het Joodse volk.
Tussen de in Israël wonende Joden en hun Romeinse bezetter ontstaat een conflict. Het gaat over aanpassingsproblemen. Joden weigeren voor Romeinse goden te buigen. Ze geven de voorkeur aan hun eigen, onzichtbare Bijbelse god. Ze komen herhaaldelijk in opstand en moeten daar zwaar voor boeten. ( we weten denk ik wel dat boeten niet iets wat plezant is )
B) Dan ontstaat langzaam na de dood van de Joodse rabbijn Yeshua een nieuw religie. De aanhangers van het nieuwe geloof - zowel voormalige Joden als voormalige heidenen - worden zwaar vervolgd. Dat duurt een paar eeuwen. Op een verrassende manier keren de kansen. Keizer Constantijn ziet brood in het nieuwe geloof. Hij staat het christendom toe. Zijn opvolger verklaart het tot staatsgodsdienst.
De geschiedenis herhaalt zich. Joden willen ook voor de christenen niet buigen. Het merendeel weigert zich tot het nieuwe geloof te bekeren ze houden aan hun eigen heilige normen en waarden, die van de Hebreeuwse Bijbel
De gevolgen zijn verschrikkelijk
Dit is ook gewoon niet waar. In ieder geval niet zoals jij het vertelt. Er werd ze geen 'Jodenhaat' ingeprent. Zoals bij het ontstaan van elke nieuwe religie waren er problemen ontstaan tussen hen en de bestaande religies. De moslims waren een minderheid, terwijl de Joden al vrij machtig waren. Wat jij 'geweld tegen Joden' noemt was een oorlog of gevecht tussen 2 partijen. Ik als moslim maak er ook niet van dat het 'geweld tegen moslims' was. Het waren conflicten, oorlogen, gevechten. En in die tijd, en nu ook, wordt dat gewoon uitgevochten door middel van geweld. Verder waren er in die tijd net zo goed conflicten tussen Christelijke en Joodse stammen, of Christelijke en Islamitische.quote:C) In de zevende en achtste eeuw krijgt een nieuwe godsdienst vorm: de islam. Ook moslims wordt Jodenhaat ingeprent. Het heilige boek van de islam, de Koran, roept op diverse plaatsen op tot geweld tegen Joden. Ook hier lijkt het te gaan om wrevel tegen een volk dat niet wil buigen
Na de komst van de islam, in de 7e eeuw na Christus, wordt dit gebied goeddeels door deze wereldreligie gestempeld, hoewel er oudere culturen en religies (bijvoorbeeld de Kopten in Egypte, Chaldeeuwse christenen in Irak en Maronitische christenen in Libanon), er nog steeds als minderheden zijn. Vanaf 634 werd de islam door volgelingen van Mohammed verspreid vanaf Mekka. Mohammed en zijn volgelingen stichtten het Arabische Rijk. In 636 werd Palestina veroverd.
Ik begrijp niet helemaal wat dit hier mee te maken heeft. Ik leg jou uit dat Palestijnen ook tot de Arabische etniciteit behoren. Wat maakt het dan uit of ze wel of niet goed behandeld worden in Arabische landen? Dat maakt ze niet minder Arabisch. In sommige landen worden ze goed behandeld, in anderen weer niet. Dat ligt helemaal aan de situatie van dat land. Voorbeeld, in Irak werden ze onder Saddam Hoessein heel goed behandeld. Daarom gaven ze hem ook hun steun. Na 2003 is een deel van hen gewoon vermoord, omdat ze de dictator hadden gesteund. Maar dat heeft verder helemaal niks te maken met dat ze Arabisch zijn, en dat heeft ook niks met deze discussie te maken.quote:Vandaar dat ze elkaar voortdurend afslachten. En dat Palestijnen als 2e rangsburgers worden behandeld in de Arabische buurlanden
quote:Mooi betoog, maar ik heb nooit gezegd dat ze niet minder een volk zijn of geen volk, ze bestaan PUNT, of het nu Arabische Palestijnen zijn, Christenen of joden (ja je hebt ook Palestijnse joden) Dat je denkt dat ik tegen ben licht wellicht aan mijn manier van schrijven. Waar de Heer Kees me ook al op een volwassen manier attendeerde. Ik ben niet zo Nederlands als jij. Nederlands is niet mijn moedertaal. Ga je me discrimineren nu? Buitenlanders eruit niet waar?
Als je even de moeite neemt om klein stukje terug te bladeren in dit topic, als het niet teveel moeite kost natuurlijk, kun je antwoorden vinden waarom ik begaan ben met het joodse volk. De staat Israel is een ander geval. Ook daar zul je je antwoord vinden als je even terug bladert
Over de vraag of de staat Israel en Palestina een Arabisch zaak is, zoals jij zegt, kan ik alleen maar met volledige JA beantwoorden. Dat heb je inderdaad juist gezien.
Het gaat helemaal niet om de staat, dat wordt gebruikt inderdaad (dat maakt het inderdaad wel kut voor de Palestijnen ,en indirect ook voor de joden) maar het conflict is niet politiek maar religieus. Het is overigens niet alleen een Arabische zaak maar ook de joden gebruiken het.
Ik meen me nog een uitspraak van Osama Bin Laden te herinneren in de ’Brief aan het Amerikaanse volk’ van november 2002 bijvoorbeeld, waaruit het rapport herhaaldelijk citeert, waarschuwt Bin Laden: "De Joden beheersen jullie media, en beheersen nu ieder aspect van jullie leven, ze maken bedienden van jullie en zullen ten koste van jullie hun doelen bereiken.”
Diezelfde Osama bin Laden zei in 1998: ''De vijandschap tussen ons en de Joden gaat ver terug in de tijd en is diepgeworteld. Er is geen twijfel mogelijk dat oorlog tussen ons onvermijdelijk is
Het is zo duidelijk als wat , stel, de staat Israel wordt nietig verklaard (ja ik weet , idiote gedachte want dan zal de gehele wereld ongeldig verklaard worden maar we zeggen stel), danis het probleem niet opgelost. Immers, jij als Arabier helemaal, weet wat voor haat er tussen Arabieren en joden zit. Tuurlijk, mijn Turkse buurman en ik zijn grote vrienden, ik praat in algemene termen.
"Palestina bestaat niet. Het woord is een uitvinding van de Zionisten. Wij kennen het niet." zei de Arabische leider Auni Bey Abdul Hadi tot de Britse onderzoekscommissie Peel, 1937
En hij gaat verder : 'Ja, het bestaan van een aparte Palestijnse identitieit is er alleen om tactische redenen. De stichting van een Palestijnse staat is een nieuw middel om de strijd tegen Israël en voor de Arabische eenheid voort te zetten.”
En nu zeg ik voor de allerlaatste keer : ik heb niks tegen de Palestijnen, ik heb een Palestijns vriendinnetje (geen paniek! We hebben geen relatie!!),ik vind het wel typisch, zij zegt namelijk dat ze in Israel beter leven heeft gehad dan in Jordanie, ze is namelijk gevlucht met haar familie uit Jordanie omdat men daar niet zo op de Palestijnen hebben (ook al niet!) en zegt letterlijk ''we worden als honden behandeld in Jordanie' .Broederschap is ver te zoeken daar.
En neen, ik ben niet tegen Arabieren, leuk geprobeerd maar helaas. Mijn beste maat die ik al jaren ken is een Irakees.
Ik ben NIET voor de staat Israel, maar ook niet TEGEN. Ik zie de staat an sich zelfs als een bedreiging voor de toekomst van het joodse volk.
De staat boeit me niet, ik veeg me er mijn reet mee af. Net zoals een Palestijnse staat, boeit me ook niet. Ze zijn daar allemaal zo corrupt als wat en behoorlijk schijnheilig.Jij maakt hier een aantal fouten. Ik weet niet of het denkfouten zijn of misschien typefouten. Maar toch even wat verduidelijking. Arabieren en moslims zijn 2 verschillende dingen. Een Arabier kan elke religie hebben, Islam, Christendom, jodendom, Hindoeïsme, Boeddhisme, Atheïsme etc. Dus dat ik de Palestijnse zaak ook een Arabische zaak vind heeft niet veel met religie te maken. Het heeft te maken met het Arabisch zijn. Er zijn namelijk ook Arabische Christenen die een Arabische staat willen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar jouw reden voor de steun voor het Joodse volk is dus duidelijk wel religieus? Gezien je spoiler.
[ Bericht 0% gewijzigd door Peunage op 18-06-2013 13:50:21 ]
Ja ik steun het joodse volk , niet de staat Israelquote:Op dinsdag 18 juni 2013 12:08 schreef Peunage het volgende:
Maar jouw reden voor de steun voor het Joodse volk is dus duidelijk wel religieus? Gezien je spoiler.
Aleykum Salaamquote:Op dinsdag 18 juni 2013 13:35 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ja ik steun het joodse volk , niet de staat Israel
Sterker nog, ik ben tegen de staat.Ik ben anti-zionistisch
Mijn vader komt uit een satmar familie (weet niet of je dat kent)
Ik geloof dat G'd via de Masjiach de Joden zal terugbrengen naar het Land Israël. Dit houdt in dat de Joden niet zelf stappen mogen ondernemen om een staat op te richten. Alleen G'd kan verlossing brengen.
Dat ik hier (alleen op FOK!)Zo fel reageer heeft te maken omdat men Israel en indirect de joden belachelijk maakt. Zeker mensen zoals Kees of Gretta Duisenberg die alleen maar steun bieden aan Palestijnen.Daar erger ik mij aan, en dat zal te maken hebben ,zoals jij in je vorige post aanhaalde , omdat Israel een joodse staat is.Ik ben begaan met het joodse volk.Dus begrijpelijk. Ik heb overigens in het dagelijks leven geen enkel probleem met Arabieren, hier op FOK!aantal Arabische en Turkse vrienden en we kunnen goed praten over de Koran en Tora, sterker nog, we vinden steun aan elkaar.
De meeste reacties hier wekt onderbuik gevoelens op, maar we zijn allemaal mensen toch?
Van fouten moet je leren
Sjalom aleechem
quote:Timmermans in Israël – vijf redenen waarom zijn bezoek gevoelig ligt
Minister Frans Timmermans is gisteren aangekomen voor een driedaags bezoek aan Israël en Palestina. De banden tussen Nederland en Israël waren altijd warm, maar zij zijn de laatste tijd ernstig bekoeld. Het bezoek van Timmermans ligt dus gevoelig.
Timmermans werd gisteravond weliswaar met alle egards onthaald, maar toch was de ontvangst ook kil. Want de betrekkingen tussen Nederland en Israël zijn niet meer zo vriendschappelijk als bijvoorbeeld onder Timmermans’ voorganger Uri Rosenthal.
Toen waren de banden nog zo goed dat Israël een eind meeging met een Nederlands initiatief om het vredesoverleg met de Palestijnen te hervatten, schreef NRC-correspondent Leonie van Nierop gisteren. Dat plan mislukte, maar toch.
Dit jaar is de relatie behoorlijk verstoord. Timmermans zal vandaag en morgen daarom vooral benadrukken hoezeer Nederland Israël toch echt wel steunt. Hij zal onderstrepen dat Nederland er voorstander van is de Libanese Hezbollah op de terreurlijst te plaatsen. En niet te vergeten, hij zal benadrukken dat de handel tussen Nederland en Israël goed loopt: Israël exporteerde vorig jaar voor 2 miljard euro naar Nederland.
Timmermans' kernboodschap zal dus zijn dat wij (Nederland) niet de boeman zijn. Maar er zijn vijf redenen waarom Israël dat wel denkt:
1. Voornemen producten uit illegale Israëlische nederzettingen te labellen
Het plan van Timmermans (uit maart) om producten uit de illegale Israëlische nederzettingen in de bezette Palestijnse gebieden een speciaal label te geven, is niet goed gevallen in Israël. Van Nierop legt uit:
Dat lijkt een onbeduidende actie – bovendien in overeenstemming met Europees consumentenrecht en plannen van de Europese Unie – maar Israël neemt het zwaar op. Jeruzalem is bang voor reputatieschade en vreest dat dit de eerste stap is op weg naar een handelsboycot.
Bovendien verwachtte Israël niet dat Nederland – zelfverklaard vriend van Israël – als één van de eerste landen in Europa zou overgaan tot etiketteringsmaatregelen.
Dat is inmiddels overigens ook niet meer het geval. Nadat Israël nadrukkelijk zijn ongenoegen had laten blijken, schrijft van Nierop, besloot Timmermans toch te wachten op directieven uit Brussel. En die zijn er nog niet.
2. Nederlandse wens zich te voegen naar Europese consensus over Israël
Ook de nieuwe houding van Nederland in Europa stuit Israël tegen de borst. Van Nierop:
Oud-minister Uri Rosenthal (VVD) wilde in Brussel nogal eens een afzonderlijk, pro-Israëlisch standpunt innemen en kritische EU-standpunten over Israël blokkeren. Timmermans zegt zich te willen voegen naar consensus in Europa.
Nederland onthield zich in november vorig jaar bovendien van stemming toen werd beslist over toetreding van Palestina als lidstaat van de Verenigde Naties. En Israël weet dat Timmermans als Tweede Kamerlid de Palestijnse zaak steunde.
3. Kritisch rapport van de Adviesraad Internationale Vraagstukken
En dan was er nog het rapport van de Nederlandse Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in april. In dit opvallend scherp getoonzette advies bepleitte de AIV een strengere politiek tegenover Israël. Van Nierop vat samen:
Nederland zou de economische en militaire betrekkingen moeten bevriezen of zelfs beperken als Israël doorgaat met bouwen van nederzettingen in bezet Palestijns gebied.
4. De brief van ‘Europese Eminente Personen’
Eind april werd deze brief naar EU-buitenlandcoördinator Catherine Ashton gestuurd. In de brief werd de Europese houding ten aanzien van Israël "apathisch", "niet principieel" en "onverstandig" genoemd. Onder anderen Nederlandse oud-politici als Dries van Agt, Hans van den Broek en Laurens Jan Brinkhorst tekenden de brief. Daar was Israël niet blij mee.
5. Gelijke verdeling tijd bij bezoek aan Israëliërs en Palestijnen.
De voorbereidingen van het bezoek aan Israël verliepen ook al niet soepel. En het voornemen van Timmermans om ongeveer evenveel tijd met Israëlische leiders door te brengen als in de Palestijnse gebieden, werd in Israël niet gewaardeerd. Vanochtend was Timmermans in Israël, vanmiddag staat een bezoek aan de Palestijnse gebieden gepland.
Ook de Nederlandse plannen om de samenwerkingsraad met Israël (gepland voor dit najaar) eveneens te organiseren met de Palestijnen, vielen niet goed bij de Israëlische leiders in Jeruzalem.
http://www.nrc.nl/nieuws/(...)ezoek-gevoelig-ligt/
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |