Dat is een zaak voor de Rijdende Rechter met de lui van het kadaster.quote:Op woensdag 19 juni 2013 02:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat de muur aanslagen voorkomt, heb ik nooit bestreden. Maar de muur staat niet op eigen grond, maar op grond van de buren.
Stukjes, en waar die op Palestijns grondgebied staat moet die al verzet worden ook van het Israëlisch hooggerechtshof zelf, in veel gevallen zelfs al gebeurd beter je feiten bijhouden.quote:Op woensdag 19 juni 2013 02:50 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Dat de muur aanslagen voorkomt, heb ik nooit bestreden. Maar de muur staat niet op eigen grond, maar op grond van de buren.
quote:Timmermans dreigt met veto over sancties Israël
Minister Frans Timmermans van Buitenlandse Zaken zal zijn veto uitspreken over mogelijke EU-sancties tegen Israël. De Europese Unie dreigt met maatregelen als het land doorgaat met het bouwen van nederzettingen op de omstreden locatie E1 ten oosten van Jeruzalem.
Dat liet de bewindsman woensdag desgevraagd weten.
Volgens Timmermans zijn Europese sancties nu helemaal niet aan de orde. Hij voerde de afgelopen twee dagen gesprekken met Israëlische en Palestijnse leiders. De kans op hervatting van het vredesoverleg zou met sancties zijn verkeken en dat wil hij voorkomen.[..]
Zeer internationaal dus, jouw joodse achtergrond.quote:Op dinsdag 18 juni 2013 23:36 schreef Skillsy het volgende:
Mijn vader komt uit een satmar beweging uit USA, zijn ouders komen uit Hongarije
Hij is zelf niet zo orthodox meer, hij heeft ook gehele wereld afgereisd e.d . En zodoende mijn moeder in Belgie ontmoet.
Mijn andere oma komt uit Rusland.
Veel Boekhaarse Joden en andere Joden uit Centraal-Azië zijn binnen de Sovjet-Unie volledig geassimileerd en met (vaak Russische) niet-joodse vrouwen gehuwd. Sommigen van hen gaan met gezin naar Israël(ische illegale nederzettingen) op zoek naar een goed leven, werk, hoge levensstandaard. Echt Joods zijn de meesten niet meer.quote:Mijn vader van origine inderdaad, maar zijn ouders zijn na de oorlog gevlucht na USA. De opa van mijn vader was een Boechaarse jood uit Oezbekistan zijn vrouw een jodin uit Hongarije.
Je hoort nooit iets over joden uit die gebieden in Centraal Azie eigenlijk.
Inderdaad. Men moet de schaduwzijden aan alle kanten zien. Islamistische Hamas, Islamitische Jihad en ook corrupte (gematigder) PLO zijn geen goede oplossingen voor Palestina.quote:Vrede moet altijd voorop staan, mijn vader is fel tegen staat Israel, ik ben wat milder maar ook niet pro eerlijk gezegd. Maar ik ben ook niet pro Palestijns (let op: bedoel de regering niet de bevolking).
Ik moet me goed realiseren: niet teveel zionitsich worden, maar ook niet de ultra kant opgaan. Beide zijn niet goed. Je moet een beeejte een balans zien te vinden.
Ik snap je reacties wel. Joden krijgen het vaak (op internet) te verduren, zijn voor veel mensen een rode lap op de stier. Er is ook veel echt antisemitisme (antizionisme is geen antisemitisme overigens natuurlijk).quote:Mijn reacties in deze topics zijn vaak onderbuik gevoelens, sommige mensen kunnen anderen op de kast jagen. En ik moet me minder van aantrekken denk ik.
Het liefst houd ik me buiten van politiek .Ik kijk ook niet het nieuws (oh wacht eens, heb ik niet met jou een discussie gehad op Front Page?)
Ik wil zoveel mogelijk nieuws (zeker over Israel) buiten me houden.
Hoe sta jij , als Christen, dan tegenover de staat Israel?
(Ja, dat is 't wel.)quote:Op woensdag 19 juni 2013 11:34 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Ik snap je reacties wel. Joden krijgen het vaak (op internet) te verduren, zijn voor veel mensen een rode lap op de stier. Er is ook veel echt antisemitisme (antizionisme is geen antisemitisme overigens natuurlijk).
hetzelfde lakenquote:Op woensdag 19 juni 2013 12:27 schreef DeParo het volgende:
Antizionisme en antisemitisme zijn inderdaad steeds vaker een laken van hetzelfde pak.
Vind jij dat vele Palestijnen dat zijn? Waaronder de extremistische Moslimorganisaties zoals PLO en Hamas ed?quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:27 schreef DeParo het volgende:
Antizionisme en antisemitisme zijn inderdaad steeds vaker een laken van hetzelfde pak.
Absolute onzin natuurlijk.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:27 schreef DeParo het volgende:
Er is gewoon een onderscheid tussen joden en zionisme. Ik heb het niet over personen, maar over de ideologie.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:25 schreef Karrs het volgende:
[..]
(Ja, dat is 't wel.)
(Denk maar eens na. Wie zijn zionisten?)
(Zie ook dit verhaaltje). Het is verbijsterend om te zien hoe diep de haat zit en hoe het wordt omgevormd tot iets onpersoonlijks. Het zijn geen mensen, maar zionisten. En dat kennen we: in de jaren 20, 30 en 40 waren het ook geen mensen, maar joden.)
Beantwoord de vraag nou eens. WIE zijn zionist?quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:38 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Er is gewoon een onderscheid tussen joden en zionisme. Ik heb het niet over personen, maar over de ideologie.
Het zionisme is voor 1967 nooit wereldwijd gelijkgesteld aan "het jodendom". Integendeel.
Natuurlijk zijn er wel antisemieten die zich achter "de zionisten" als term verschuilen om hun antisemitisme tegenover alle joden te verdoezelen.
Semieten.... zijn dat ook niet een volk van Arabiërs?quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:37 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Absolute onzin natuurlijk.
Anderszins heeft Theodor Herzl al vanaf het begin antisemitisme als beste vriend van het zionisme genoemd.
Kritiek op Israël of verwerping van zionisme en kolonisten staan geenszins gelijk aan antisemitisme.
Natuurlijk zijn er ook antisemieten die antizionisten zijn, hoewel er ook antisemieten zijn die pro-zionistisch zijn.
Verschillende mensen. Veelal Joden (het is joods nationalisme en een project voor thuisland van joden op territorium van het historische Palestina). Er zijn ook christenzionisten (evangelicale Amerikanen veelal, maar ook Nederlanders).quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:39 schreef Karrs het volgende:
[..]
Beantwoord de vraag nou eens. WIE zijn zionist?
quote:
Lange tijd heb ik die voornamelijk alleen extreem nationalistisch gevonden, zeker in de begindagen van het conflict tussen de Arabieren en Zionisten, maar daar is in verloop naar tijd wel verandering in gekomen en die Moefti van Jeruzalem toentertijd is daar een duidelijk voorbeeld van.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:33 schreef ontembare het volgende:
[..]
Vind jij dat vele Palestijnen dat zijn? Waaronder de extremistische Moslimorganisaties zoals PLO en Hamas ed?
Dat heeft hij niet, haal zinnen en woorden maar lekker uit de context, verdraai ze, en ga er zelf dingen invullen wat hij niet heeft gezegd, informeer je goed of, informeer je niet. Jij mag het onzin vinden, maar dan houd je jezelf voor de gek, antizionisme was eerst een ander woord voor het steunen van het Arabische nationalisme, of althans tegen 'specifieke ontwikkelingen die zich alleen daar hebben voorgedaan onder verdediging van Zionisme dan', daar is veel meer verandering in gekomen en antisemitische retoriek raakt steeds meer vermengt met antizionistische retoriek.quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:37 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
Absolute onzin natuurlijk.
Anderszins heeft Theodor Herzl al vanaf het begin antisemitisme als beste vriend van het zionisme genoemd.
Kritiek op Israël of verwerping van zionisme en kolonisten staan geenszins gelijk aan antisemitisme.
Natuurlijk zijn er ook antisemieten die antizionisten zijn, hoewel er ook antisemieten zijn die pro-zionistisch zijn.
Welkom Karrs...quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:39 schreef Karrs het volgende:
[..]
Beantwoord de vraag nou eens. WIE zijn zionist?
De Grootmoefti van Jeruzalem, Mohammed al-Husseyni, was ook een Arabische nationalist (naast islamitisch leider). Geenszins was hij een islamistische Hamas-ideoloog per se, omdat de grootmoefti fel aansloot bij Europese fascistische regimes en bij Europees nationalisme. Hij had ook christelijke Palestijnse medewerkers (enkelen). En hij had ook veel islamitische tegenstanders (vooral in het huidige Israëlisch-Arabische, toen Palestijnse, dorp Abu Gosh, 99 % soennitisch moslim).quote:Op woensdag 19 juni 2013 12:45 schreef DeParo het volgende:
[..]![]()
[..]
Lange tijd heb ik die voornamelijk alleen extreem nationalistisch gevonden, zeker in de begindagen van het conflict tussen de Arabieren en Zionisten, maar daar is in verloop naar tijd wel verandering in gekomen en die Moefti van Jeruzalem toentertijd is daar een duidelijk voorbeeld van.
Dat laatste is een bewering die jij niet bewijzen kunt. Het eerste klopt.quote:Dat heeft hij niet, haal zinnen en woorden maar lekker uit de context, verdraai ze, en ga er zelf dingen invullen wat hij niet heeft gezegd, informeer je goed of, informeer je niet. Jij mag het onzin vinden, maar dan houd je jezelf voor de gek, antizionisme was eerst een ander woord voor het steunen van het Arabische nationalisme, of althans tegen 'specifieke ontwikkelingen die zich alleen daar hebben voorgedaan onder verdediging van Zionisme dan', daar is veel meer verandering in gekomen en antisemitische retoriek raakt steeds meer vermengt met antizionistische retoriek.
quote:„Ich begreife den Antisemitismus. Wir Juden haben uns, wenn auch nicht durch unsere Schuld, als Fremdkörper inmitten verschiedener Nationen erhalten. Wir haben im Ghetto eine Anzahl gesellschaftswidriger Eigenschaften angenommen. Unser Charakter ist durch den Druck verdorben, und das muß durch einen anderen Druck wieder hergestellt werden. Tatsächlich ist der Antisemitismus die Folge der Judenemanzipation.“ (Theodor Herzl: Theodor Herzls Tagebücher – 1895-1904 – Drei Bände, Band 1, Jüdischer Verlag, Berlin, 1922, pagina 10.)
quote:„Die Antisemiten werden unsere verläßlichsten Freunde, die antisemitischen Länder unsere Verbündeten.“ (Theodor Herzl: Theodor Herzls Tagebücher – 1895-1904 – Drei Bände, Band 1, Jüdischer Verlag, Berlin, 1922, pagina 93)
Ik ben (als milde Israël-criticus) juist fel voor besnijdenis, voor koosjere slacht (vrijheid daartoe althans). Ik ben ook voor subsidies om synagoges te herstellen. Arabische nationalistische regimes deden dat overigens ook vaak, maar werden door het volkse antisemitisme (toen eigenlijk nieuw in de islamitische wereld, geïntroduceerd door zionisme min of meer, hoewel er soms wel pogroms waren), ontstaan door Europese literatuur, gedwongen tot volkse maatregelen tegen alle joden. Maar bijv. in Jemen was de bevolking fel tegen het vertrek van de Jemenitische Joden naar Israël. Israëlische afgedwongen aliyah was dat, compleet met false flag-bomaanslagen tegen Jemenitische joodse doelen.quote:Neem een Kees22 (die zichzelf lachwekkend genoeg anti-zionist noemt) die bijvoorbeeld niet weg te slaan is uit topics waar het gaat over Joden, of het nu hun religie of iets met besnijden te maken heeft, en zo zijn er nog tal van andere voorbeelden te noemen.
Antizionist mag iedereen zijn. Dat bepalen jullie niet, wie dat mag zijn.quote:Daarnaast noem je twee verschillende zaken, als je kritiek hebt op hoe Israel of de kolonisten optreden af en toe hoef je nog geen anti-zionist te zijn, maar iemand die zich vandaag de dag met de kennis van nu nog steeds anti-zionist noemt moet er niet van opkijken wanneer hij raar wordt aangekeken dat is wel duidelijk.
Als verzet zinloos is moet je gewoon je eisen bijstellen. Met doormodderen schiet je al helemaal niks op.quote:Op woensdag 19 juni 2013 02:53 schreef Kees22 het volgende:
[..]
Gewoon op je rug gaan liggen als iemand boe roept.
Waarom dan niet je oplossen in de wereldbevolking als je weggejaagd wordt uit je land? Waarom dan 2000 jaar lang gnotteren in aangedaan onrecht?
Eisen bijstellen had in een vroeg stadium al moeten gebeuren, en dan uiteraard vooral vanaf Palestijnse kant. Dat het niet is gebeurd is vooral te danken aan Westerse partijen die zich er mee moeten bemoeien. Maar goed, wij wassen onze handen altijd in onschuld aangezien we beschaafd zijn.quote:Op woensdag 19 juni 2013 13:07 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Als verzet zinloos is moet je gewoon je eisen bijstellen. Met doormodderen schiet je al helemaal niks op.
Sterker nog, Hamas was er toen niet eens, maar zijn 'nationalistische' retoriek had bijzonder veel antisemitische trekjes mocht je even vergeten zijn wat die meneer allemaal getracht heeft te doen. Wat betreft zijn carrière verder, interessant, maar lijkt me verder niet zo relevantquote:Op woensdag 19 juni 2013 12:58 schreef Veldkamp het volgende:
[..]
De Grootmoefti van Jeruzalem, Mohammed al-Husseyni, was ook een Arabische nationalist (naast islamitisch leider). Geenszins was hij een islamistische Hamas-ideoloog per se, omdat de grootmoefti fel aansloot bij Europese fascistische regimes en bij Europees nationalisme. Hij had ook christelijke Palestijnse medewerkers (enkelen). En hij had ook veel islamitische tegenstanders (vooral in het huidige Israëlisch-Arabische, toen Palestijnse, dorp Abu Gosh, 99 % soennitisch moslim).
Dat is een bewering die ik zeer zeker wel kan bewijzen, noem een willekeurig bekend iemand die zichzelf anti-zionist noemt, en een goede kans dat er daadwerkelijk antisemitische uitspraken te vinden zijn.quote:Dat laatste is een bewering die jij niet bewijzen kunt. Het eerste klopt.
Ik zeg ook niet dat antizionisme niet soms misbruikt wordt, maar de ideologie is geen antisemitische ideologie (dat beweren alleen zionisten).
Jongen, ik ken de materie beter dan jij (als jood? Hasbara?). Ik heb "Der Judenstaat" zelf in het origineel gelezen (jaren terug).
Dat is niet helemaal correct en vaak overtrokken, maar Israel-criticus is iets heel anders dan anti-Zionistisch zijn, dat voorop gesteld. En de Joden werden in Arabische landen vaak niet zo vervolgd als in Europa bijvoorbeeld, dat klopt, maar die 'minderheidspositie' hadden ze wel opgelegd kregen en de vervolgingen, zoals je zelf ook al 'zegt', die kwamen ook voor.quote:Ik ben (als milde Israël-criticus) juist fel voor besnijdenis, voor koosjere slacht (vrijheid daartoe althans). Ik ben ook voor subsidies om synagoges te herstellen. Arabische nationalistische regimes deden dat overigens ook vaak, maar werden door het volkse antisemitisme (toen eigenlijk nieuw in de islamitische wereld, geïntroduceerd door zionisme min of meer, hoewel er soms wel pogroms waren), ontstaan door Europese literatuur, gedwongen tot volkse maatregelen tegen alle joden. Maar bijv. in Jemen was de bevolking fel tegen het vertrek van de Jemenitische Joden naar Israël. Israëlische afgedwongen aliyah was dat, compleet met false flag-bomaanslagen tegen Jemenitische joodse doelen.
Dat is geen leugen, tegenwoordig is het steeds meer dezelfde retoriek geworden en ik kan er weinig anders van maken, zie de overlap waar Joden veelal van alles in de schoenen werd geschoven, zogenaamd een groot complot, en dat komt ook met Israel weer terug, dezelfde vooroordelen, beschuldigingen en ga zo nog maar eens door de overeenkomsten zijn duidelijk.quote:Natuurlijk hebben veel mensen een ongezonde obsessie voor joden.
Maar antizionisme heeft niets met antisemitisme te maken per se. Dat is een leugen.
Wat iedereen doet moet hij lekker zelf weten, sowieso niet iedereen wordt dat verwacht ik haha en ik den dat er wel wat dat betreft meer mogelijk is, maar in ieder geval moet je niet raar opkijken als je ook op die keuzes aangepakt wordt.quote:Antizionist mag iedereen zijn. Dat bepalen jullie niet, wie dat mag zijn.
Ik ben zelf eerder 'neutraal' en zowel criticus van Israël als van Hamas e.d. Ik heb enige sympathie voor de Israëlische vredesbeweging en de technocraten binnen de PLO/Palestijnse Autoriteit (maar ook daar teveel corruptie, waardoor mensen naar salafisme en islamisme vluchtten).
Jij kunt echt niet iemand monddood maken en het recht ontzeggen het zionisme af te wijzen. Dat is belachelijk.
En wil je een "taboe" op antizionisme invoeren ("raar aangekeken wordt")? Dat is niet meer mogelijk.
"Af en toe" kritiek mag, maar geen systematische kritiek op het zionisme of de staat Israël? Geen historisch systematische kritiek? Dat "mag" niet van jou? (Nogmaals, ik zou zelf best in Israël kunnen leven, hoewel ik de staatsconcepten, het joods nationalistische "pure" streven enz. afwijs. Ik ben helemaal niet categorisch "anti-Israëlisch" zelf. Ik zie ook wel enkele voordelen t.o.v. sommige buurlanden.)
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |